107mb schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:51:
Ik heb een aantal jaar geleden mijn Canon uitrusting verkocht en een Sony NEX 5N gekocht. Bevindingen:
Sony pluspunten
- IQ
- Formaat van de camera
Sony minpunten
- snelheid van bediening door minder dedicated controls
- geen zoeker
- geen fatsoenlijke flitser
Ik heb dus na 1,5 jaar de sony verkocht weer een Canon gekocht, nu een 50D.
Ik ben blij met dat de minpunten van de Sony nu weer wegzijn, maar oeioei, wat is de IQ minder. Zelfs met een fatsoenlijke Sigma 17-50 2.8 ervoor kan de beeldkwaliteit mij niet bekoren.
Ik ben dus weer op zoek, en nu uitgekomen bij een X-T10, met de XC lens. De XF wordt mij vooralsnog te duur. Alle nadelen van de Sony worden door deze Fuji opgeheven, terwijl de voordelen van de Canon ook bij deze camera aanwezig zijn. Kan iemand wat zeggen van de IQ van deze X-T10 t.o.v. de 50D en de NEX 5N?
Ok heb ik een vraag van de XC vs XF kitlens. Is daar iemand die hier ervaring mee heeft? Diverse reviews geven aan dat de XC een goed alternatief is, maar ervaring van een tweaker zegt mij meer ;-)
Ik heb geen Sony gehad, daar kan ik niet mee vergelijken. Wel recent mijn Canon 60D en lenzen (o.a. 17-55 f/2.8) verkocht en een X-T10 gekocht met de twee XC-lenzen. Upgraden van lenzen komt vanzelf, maar mijn portemonnee wilde uiteraard nog even wachten

. Ik vind de beeldkwaliteit een goede vooruitgang. Natuurlijk is een groot gedeelte hiervan aan lenzen toe te schrijven. Met L-lenzen die ik eens heb geleend waren de beelden haarscherp en met redelijke kleuren, maar het dynamisch bereik van de Canon was ik niet zo tevreden over. Ook de ruis is eigenlijk bij ISO 800 al behoorlijk goed te zien, en met ISO 6400 fotografeerde ik eigenlijk zelden.
De X-T10 is flink compacter dan de 60D. Ik heb vrij kleine handen voor een man, dus voor mij is de X-T10 zeker niet te klein. Gewoon een prettig formaat. De elektronische zoeker vind ik zeer prettig om mee te werken. Het is praktisch live (helemaal kan natuurlijk niet), maar zaken als belichting, kleuren, scherptediepte zijn al zichtbaar voordat ik een foto heb gemaakt. De X-T10 heeft ook veel knoppen en wieltjes, ook om zelf in te stellen. Helemaal top. Irritant is dat de SD-kaart bij de accu zit, en nog erger: de tripod-mount zit direct naast dat klepje. Dus met de camera op een statief even de accu of SD-kaart wisselen is nogal irritant. Accuduur is uiteraard flink lager dan een DSLR, maar dat spreekt voor zich.
De XC-lenzen zijn prima, maar ook wel merkbaar instaplenzen. De lichtsterkte is beperkt bruikbaar. Zoals hierboven vermeld heb je de uitstekende XF 18-55mm f/2.8-4, kost wat meer, maar dan heb je echt wat! Ook de primes (de XF 35mm f/2 staat bovenaan mijn lijstje) zijn erg goed.
Wat je kiest is aan jou. Kun je nog aangeven wat je fotografeert? Portretten of landschap of....?