Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
Hier een mooie review van de X70

http://jonasraskphotograp...the-fujifilm-x70-review/#

Ik had niet verwacht dat ik zo onder de indruk zou zijn. Ik had gegokt dat deze hetzelfde softness had als de X100 f2 lens, maar blijkbaar is hij superscherp. Vorige week een GR II gekocht. Ben ik erg blij mee, maar als ik het zo lees ga ik deze er wellicht naast nemen. Small high end is wel mijn ding geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:19
Fraaie review inderdaad. Goede foto's ook!

Was een beetje sceptisch over het missen van de EVF/OVF, maar zoals ik het bij hem lees is het alles behalve een gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluw schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:22:
Ik ben ook erg positief! Super mooi ding, eerste (p)reviews ook positief. Alleen filmen is nog steeds ondermaats (voor mij niet erg) en de viewfinder is niet zo groot als de X-T1. Zag reviews die het daarom minder goed vonden en sommigen vinden OVF juist fijn. Helaas is deze camera echt boven mijn budget dus ik wacht tot er wat van deze tech naar een X-E3 of X-T20 komt, hoef ook niet perse een OVF.
Filmen vind ik zelf ook niet interessant. De X-Pro2 vind ik zelf niet zo interessant juist door die EVF/OVF combinatie. Ik gebruik veel langere lenzen en dan is die OVF niet bruikbaar.

Dus ben erg benieuwd wat de X-T2 mogelijk gaat doen over een (half) jaar die vind ik door de EVF only en grote EVF een stuk prettiger. Van mij mogen veel van de genoemde verbetering ook naar die X-T2 komen. Al lijkt me de nieuwe ISO/shutter speed dail op de X-Pro2 niet zo prettig en geef mij dan maar de X-T1 dails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:12
Ben me aan het oriënteren voor een nieuwe systeem camera. Wie kan mij in het kort uitleggen wanneer je kiest voor een xt-1 of een x-pro2 model? Ik schiet voornamelijk foto's op reis en van mijn hond. Denken jullie dat evt. een xt-10 hier ook aan voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkna schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 18:01:
Ben me aan het oriënteren voor een nieuwe systeem camera. Wie kan mij in het kort uitleggen wanneer je kiest voor een xt-1 of een x-pro2 model? Ik schiet voornamelijk foto's op reis en van mijn hond. Denken jullie dat evt. een xt-10 hier ook aan voldoet?
De X-T10 moet daar in principe prima voor voldoen. Wel een stuk kleiner, (en dat kan je als voordeel of als nadeel zien). De X-Pro heeft natuurlijk de corner HVF (zie topicstart), en de T camera's hebben 'enkel' een gecentreerde EVF. Waarvan de X-T1 zoeker iets groter is dan de X-T10, en de X-T1 wat meer premium en weersbestendig gebouwd is. De Pro2 doet daar nog een schepje bovenop.

Wat betreft de foto's en AF zijn ze hetzelfde, beiden eigenschappen zullen dus uiteindelijk door de lenzen bepaald worden. Hetzelfde geld voor de X-E2 met laatste firmware, of X-E2s. Ze doen uiteindelijk allemaal hetzelfde. Alleen de X-Pro2 heeft een nieuwe sensor en processor, maar dat is echt geen verschil dat de ene camera ineens mooie foto's doet maken waar de andere het niet doet. Je kan dus sowieso het beste investeren in lenzen als je van je geld af wil. ;)

Je kan bijvoorbeeld kijken naar:
pricewatch: Fujifilm X-T10 + XC 16-50mm f/3.5-5.6 + XC 50-230mm f/4.5-6.7 Zwart
pricewatch: Fujifilm FinePix X-T1 + XF 18-55mm F/2.8-4.0 + XF 55-200mm F/3.5-...

De vraag is denk ik of de foto's van je hond voornamelijk in beweging zijn of niet (?), want dan weet ik niet of de autofocus van de 55-200mm noemenswaardig beter is dan die van de 50-230mm, maar aangezien het ook een lichtsterkere lens is zou ik denken van wel, en een LM motor welke vrij snel zou moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 15-01-2016 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:32:
Check out de snelle response / korte black-out time:

YouTube: Fuji Guys - Fujifilm X-Pro2 - First Look (bij 5m34s)
Er komt alleen wel vaak langs dat er een "Storing" is :P :+

Maar ziet er goed uit qua snelheid, vind dit bij de X-T1 soms nog wel een beetje tegenvallen. Maar ben benieuwd hoe die het doet als je zelf aan het schieten bent. Filmpjes blijven toch wel lastig bepalen hoe het daadwerkelijk aanvoelt.
henkna schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 18:01:
Ligt erg aan je budget. Maar een XT-10 heeft al heel veel voordelen en is op veel punten gelijk aan de X-T1. Het zijn voornamelijk details die anders zijn bij de X-T1. De X-Pro2 is wel wat anders door aardig wat nieuwe dingen maar is dan ook al snel 2x zo duur. Als je budget niet te hoog is zou ik toch eerder voor een XT-10 kiezen met een 18-55mm en dan de rest eventueel gebruiken voor wat extra lenzen. Zoals Jesper al zegt een extra XF 55-200mm voor als je foto's wilt maken van je hond.

Al ie een X-T10 + 18-55mm + 55-200mm niet zoveel goedkoper als de set welke Jesper al aanhaalt.
pricewatch: Fujifilm X-T10 + XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS Zwart +
pricewatch: Fujifilm Fujinon XF55-200mm f/3.5-4.8 LM OIS = €1678 vs €1899 voor X-T1 + dezelfde lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
Bedankt voor de nuttige info! Had al een lichte voorkeur voor de xt-10 met een paar goede lenzen. X-Pro2 is denk ik te hoog wat budget betreft. Enige twijfel is dat ik ook weer terugval op een olympus OMD Em10 Mark II. Vooral de 5 assige stabilisatie spreekt mij aan. Maar als Fuji liefhebbers zullen jullie wel bevooroordeeld zijn denk ik zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Als je voor Fuji gaat zou je eigenlijk bijna verplicht één van hun mooie primes moeten nemen zoals bijvoorbeeld de 23mm f/1.4, 35mm f/1.4 of f/2 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkna schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:17:
Bedankt voor de nuttige info! Had al een lichte voorkeur voor de xt-10 met een paar goede lenzen. X-Pro2 is denk ik te hoog wat budget betreft. Enige twijfel is dat ik ook weer terugval op een olympus OMD Em10 Mark II. Vooral de 5 assige stabilisatie spreekt mij aan. Maar als Fuji liefhebbers zullen jullie wel bevooroordeeld zijn denk ik zo!
Nee hoor ben ook groot MFT liefhebber, ik raad dan ook regelmatig bekenden en onbekenden een OMD oid aan. Vooral inderdaad ook voor die 5-axis IBIS, want dat doet het geweldig. Maar het is vooral een feature die mooi is voor beginners imho, of als je veel video schiet. Echter als je goed weet wat je doet is het eigenlijk zelden 'nodig', en dan nog hebben tele lenzen van Fuji ook gewoon beeldstabilisatie, waar je er het meeste aan hebt. En die schieten zeker niet tekort.

Daarnaast heb ik gewoonweg hogere eisen dan een MFT sensor mij kan bieden. Waaronder beeldkwaliteit, maar ook meer controle over de scherptediepte. Wat mij dan specifiek naar Fuji trekt is voornamelijk de keuze aan lenzen, maar ook de manier waarop ze zoveel aandacht besteden aan praktische eigenschappen om het fotograferen zelf leuker te maken. De dingen die je niet direct in de specificaties terug zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
Zijn de fuji lenzen in het algemeen kwalitatief beter? Ik heb nu een dslr van Nikon d3200. Als ik deze vergelijk met een xt-10 ga ik er dan genoeg op vooruit vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkna schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:40:
Zijn de fuji lenzen in het algemeen kwalitatief beter? Ik heb nu een dslr van Nikon d3200. Als ik deze vergelijk met een xt-10 ga ik er dan genoeg op vooruit vinden jullie?
Nikon heeft geweldige lenzen in zijn assortiment, net zoals Fuji. Dus er is geen antwoord te geven op je vraag als we niet weten wat je eisen zijn en je budget.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
henkna schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:40:
Zoals UC al zegt heeft Nikon hele goede objectieven.

Als het gewicht van jouw d3200 met goede objectieven geen probleem is, ga je er niet op vooruit met de xt-10. Uit jouw Nikon kun je dezelfde kwaliteit foto's halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad. Alleen ben ik bang dat het om Nikon's standaard kit lenzen gaat ? O-) In dat geval ga je er wss wel wat op vooruit, zelfs met de goedkopere XC lenzen, maar zeer zeker met de XF lenzen.

En dan hebben we het nog niet eens over 'fuji kleuren' en de JPG processing gehad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
Het gaat me even puur om de body. In feite heb ik nu een instap dslr. Ben er nu aan toe om een volgende stap te maken naar enigszins gevorderde gebruiker. Twijfel daarbij of dan een xt-10 daarbij past. Een andere optie zou zijn om bij Nikon te blijven en te gaan voor bijvoorbeeld een d7200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkna schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:40:
Het gaat me even puur om de body. In feite heb ik nu een instap dslr. Ben er nu aan toe om een volgende stap te maken naar enigszins gevorderde gebruiker. Twijfel daarbij of dan een xt-10 daarbij past. Een andere optie zou zijn om bij Nikon te blijven en te gaan voor bijvoorbeeld een d7200.
Met goede lenzen bereik je doorgaans veel meer dan met een betere body. Een D3200 is afgezien van wat beperkte ergonomie (menu's i.p.v. knopjes) een prima camera met goede beeldkwaliteit. Koop een mooie lens die bijvoorbeeld een stuk lichtsterker is, zoals de Nikon 35/1.8 en er gaat een wereld voor je open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkna schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:40:
In de meeste gevallen geeft een andere body slechts gemak en luxe, maar met de juiste lens op je huidige camera is er bijna niks wat je niet zou kunnen! De vraag is dus wat je nu precies tekort komt of hoopt te bereiken. Het ene systeem zal bepaalde dingen makkelijker te bereiken maken dan het andere, bijvoorbeeld vanwege het sensor formaat, of omdat er dus de lenzen voor beschikbaar zijn die je zoekt (in een bepaald budget), en de rest is een kwestie van smaak.

Wat is het precies dat je doet twijfelen over de X-T10. Is het de switch naar EVF, of is het dat je met 11fps een rennende hond wil kunnen tracken in de stromende regen? Ik noem maar wat.

[ Voor 81% gewijzigd door jesper86 op 16-01-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
De belangrijkste redenen zijn het compacte formaat en dat ik bij een x-t10 wat meer instel mogelijkheden heb op de camera dan steeds het menu in te duiken. Mijn D3200 heeft 4 fps en dat is soms net te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Fujifilm X-Pro2 en de Fujifilm Fujinon XF 100-400mm zijn nu bij diverse winkels te preorderen.

- X-Pro2 is 1799€ body only en bij aantal heel veel lens combi's te krijgen als kit
- XF 100-400mm is 1899€

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, niet echt gunstig in €'s dus. Ben benieuwd hoe constant dat zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het lijkt me wel een plausibele prijs, zal met verloop van tijd wel iets dalen. 't zal net iets meer zijn dan ik begroot heb voorde hobby, zal eerst maar even goed kijken of het me het geld waard is, met name of de viewfinder me beter zal bevallen dan die van de T1, als dat zo is zal ik het toestel denk ik wel gaan kopen, en dan een objectief minder/later. Eens vragen wanneer de locale shop een exemplaar verwacht...

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 16-01-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

henkna schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:28:
De belangrijkste redenen zijn het compacte formaat en dat ik bij een x-t10 wat meer instel mogelijkheden heb op de camera dan steeds het menu in te duiken. Mijn D3200 heeft 4 fps en dat is soms net te weinig.
Ik ben sinds de launch in het bezit van de XT-10, persoonlijk kan ik je vertellen dat je je niet blind moet staren op de tracking van deze camera, ik vind het nogal tegen vallen.
Daar heb ik toch echt nog m'n Canon 60D voor.

De auto focus is wel sneller dan van bijvoorbeeld de X-E1 maar om nu te zeggen enorm veel sneller nou ook weer niet.
Ik raad je aan om er eerst eens 1 echt goed uit te proberen voordat je een besluit neemt.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
iew schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 16:36:
[...]

Ik ben sinds de launch in het bezit van de XT-10, persoonlijk kan ik je vertellen dat je je niet blind moet staren op de tracking van deze camera, ik vind het nogal tegen vallen.
Daar heb ik toch echt nog m'n Canon 60D voor.

De auto focus is wel sneller dan van bijvoorbeeld de X-E1 maar om nu te zeggen enorm veel sneller nou ook weer niet.
Ik raad je aan om er eerst eens 1 echt goed uit te proberen voordat je een besluit neemt.
Blijft lastig. Je Canon is natuurlijk al veel geavanceerder dan mijn D3200. Je zult inderdaad mijn Nikon 1 op 1 moeten proberen met bijv. een XT-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:39:
De Fujifilm X-Pro2 en de Fujifilm Fujinon XF 100-400mm zijn nu bij diverse winkels te preorderen.

- X-Pro2 is 1799€ body only en bij aantal heel veel lens combi's te krijgen als kit
- XF 100-400mm is 1899€
Met die prijzen ben ik eigenlijk alleen maar blij dat ik laatst voor een x-pro 1 ben gegaan. De pro 2 is (objectief) op alle vlakken beter, maar of dat 1400 euro extra waard is....voor mij niet in ieder geval.

Is er trouwens al een test gedaan die de ruisprestaties van de Pro 1 en 2 vergelijkt? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar omdat die de laatste jaren redelijk gelijk zijn gebleven.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:04
citruspers schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:14:
[...]

Met die prijzen ben ik eigenlijk alleen maar blij dat ik laatst voor een x-pro 1 ben gegaan. De pro 2 is (objectief) op alle vlakken beter, maar of dat 1400 euro extra waard is....voor mij niet in ieder geval.

Is er trouwens al een test gedaan die de ruisprestaties van de Pro 1 en 2 vergelijkt? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar omdat die de laatste jaren redelijk gelijk zijn gebleven.
Er zijn volgens mij nog geen 1 op 1 tests maar lees wel in reviews dat de low-light prestaties 2-3 stops zijn verbeterd en dat iso 12800 nog erg goed te gebruiken is. Als je wat reviews doorspit kom je het wel tegen. Hier ook foto's van iso 100 - 25600. Maar dat is moeilijk zonder vergelijkingsmateriaal onder de zelfde omstandigheden.

Ook wel interessant uit deze review:
One of the most notable things with the X-Trans III is the incredible Dynamic Range. When using the in camera RAW converter you can now push highlights and shadows to an extreme +/-4 whereas the X-Trans II only lets you push +/-2.
This dynamic range boost really shows when doing landscape photography. I like my shadows dark and without much detail, but I love the fact that I have all the information present in the shadows of the RAW file and I can easily push them if I want to.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:23:
low-light prestaties 2-3 stops zijn verbeterd
Yeah right... dat soort opmerkingen hebben we al te vaak gezien en in de praktijk gaat het dan om maximaal een 1/2 stop verschil. Maar we zullen het zien in een 1 op 1 vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 20:35:
[...]

Yeah right... dat soort opmerkingen hebben we al te vaak gezien en in de praktijk gaat het dan om maximaal een 1/2 stop verschil. Maar we zullen het zien in een 1 op 1 vergelijking.
Je hebt gelijk maar in tegenstelling tot andere camera's zie ik persoonlijk op 100% een verschil tussen foto's uit deze camera en wat mijn x-e1 presteert.

Edit: maar dat mag je ook wel verwachten met een nieuwe sensor en processor :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 16-01-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
henkna schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:17:
Ik vraag mij af of de OMD Em10 Mark II geen betere keuze voor jou is. Deze schijnt een veel betere AF te hebben dan de Fuji's. Ik heb ook een hond en daar miste ik de snelle af. Ik had hiervoor een Canon 50D uit 2010 maar die was stukken beter dan de Fuji. Ik ging er voor mijn gevoel echt op achteruit. Een OMD heb ik wel eens in de handen gehad en vond de AF supersnel, maar wellicht heeft iemand hier echte handson ervarinfg. De matige AF is een van redenen dat ik mijn X-M1 heb weggedaan en niet geupdate omdat ik niet veel verbeteringen kon verwachten. En natuurlijk omdat ik Lightroom gebruik en Xtrans van Fuji daar niet altijd goed uit de verf komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de vraag.

De Olympus doet het goed in Single Shot AF en is daar mogelijk wel iets sneller als de Fujifilm X-T10 afhankelijk van de gebruikte lenzen. Maar in Continuous AF laat ook de E-M10 II toch ook wel steken vallen. Bij 8fps heeft de E-M10 II geen AF, deze wordt gedaan bij alleen het eerste frame en dat zelfde geld voor de belichting en Witbalans. Tijdens de hele burst veranderd dat niet meer. Komt iets op je af heb je dus alleen het eerste shot een goede focus, belichting en witbalans. Wil je CAF dan gaat de camera terug naar 4fps wat voldoende kan zijn maar CAF is dan nog steeds niet goed volgens diverse reviews. Mogelijk voornamelijk door het missen van Phase Detect AF punten wat je bij diverse andere modellen wel tegen komt.

Als je bewegende onderwerpen met CAF op de foto wilt zetten zoals een hond dan is een DSLR of iets als een Panasonic G7, Sony A6000 met een geschikte snelle AF lens een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
@Henkna: als het belangrijk is dat je een bewegend onderwerp (je hond) goed kunt fotograferen, heb je volgens mij het meeste aan een camera waarvan de autofocus de hond goed kan blijven volgen. Daarnaast moet hij zo min mogelijk ontspanvertraging hebben. Het aantal beeldjes per seconde is wat minder relevant, want als de camera het onderwerp niet kan bijbenen of zelfs helemaal niet automatsch scherpstelt voor elk afzonderlijk beeldje, heb je dan vooral een hele serie onscherpe opnames.
Ik ben er niet zo in thuis, maar volgens mij heeft de Sony A6000 op het moment de beste 'tracking autofocus' van alle systeemcamera's. Hoe goed Fujifilm en Olympus in vergelijking zijn, durf ik niet te zeggen maar staar je dus niet blind op het aantal fps of op de aanwezigheid van AF-C bij serieopnamen, maar let op de mogelijkheid van AF-tracking en de kwaliteit daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:57:
Ik ben er niet zo in thuis, maar volgens mij heeft de Sony A6000 op het moment de beste 'tracking autofocus' van alle systeemcamera's. Hoe goed Fujifilm en Olympus in vergelijking zijn, durf ik niet te zeggen maar staar je dus niet blind op het aantal fps of op de aanwezigheid van AF-C bij serieopnamen, maar let op de mogelijkheid van AF-tracking en de kwaliteit daarvan.
De beste is Samsung NX1 maar die wil je niet meer kopen als je het mij vraagt nu ze gestopt zijn en ook in Amerika lijkt te gebeuren. Sony A6000 is qua AF goed maar je blijft toch wel met het nadeel zitten van de EVF/liveview dat dit de laatste foto toont welke gemaakt is tijdens de burst.

Een Panasonic G7 is mogelijk nog wel een betere keus. Zet deze op 6 fps en je hebt tijdens de burst nog gewoon liveview en de AF is volgens mij redelijk te vergelijken met de A6000. Je hebt ook betere controle over wat je in focus wilt hebben als je het touchscreen gebruikt. Enige is dat de buffer maar iets van 13 RAW's toelaat maar dat hoeft ook geen probleem te zijn.

Maar misschien moet Henkna een eigen topic starten over adviezen want we beginnen nu wel offtopic te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat laatste lijkt mij ook het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zomaar een size comparison:

Zo is het formaat van de X-T1 zoeker ook wel goed te zien.

X-E2s - X-Pro2 - X-T1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

jesper86 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:45:
Zomaar een size comparison:

Zo is het formaat van de X-T1 zoeker ook wel goed te zien.

[afbeelding]
Het valt me nu pas op maar de X-Pro2 kan ook de EF-X8 van de X-T1 voorzien van genoeg pit :)! (Dat extra contactpuntje in de hot-shoe wat de andere X-E1/2/2s, X-T10 en X-Pro1 systeemcamera's missen)... Heb het nog niet gehoord in hands-on ervaringen o.i.d. maar het contact zit er wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een flitser staat ook helemaal niet bij de 'included accessories', er zit dus helemaal niks bij. :-(

Het zou gek zijn als een flitsertje van de X-T1 incompatibel zou zijn met de X-Pro2, maar dat er helemaal niks bij zit voor deze prijs vind ik eigenlijk nog gekker. Tja een 'pro' koopt zelf wel een goeie (als die er zou zijn), maar dat is voor X-T1 gebruikers toch niet anders. :/

ps. Over AF & Tracking gesproken, er is een updated AF HANDBOOK voor alle x camera's die het nieuwe AF systeem gehad hebben: http://www.fujifilm.com/p...10_x70_af_handbook_01.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 17-01-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jesper86 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:59:
Een flitser staat ook helemaal niet bij de 'included accessories', er zit dus helemaal niks bij. :-(

Het zou gek zijn als een flitsertje van de X-T1 incompatibel zou zijn met de X-Pro2, maar dat er helemaal niks bij zit voor deze prijs vind ik eigenlijk nog gekker. Tja een 'pro' koopt zelf wel een goeie (als die er zou zijn), maar dat is voor X-T1 gebruikers toch niet anders. :/

ps. Over AF & Tracking gesproken, er is een updated AF HANDBOOK voor alle x camera's die het nieuwe AF systeem gehad hebben: http://www.fujifilm.com/p...10_x70_af_handbook_01.pdf
Even schaamteloos geleend van het net:
http://2.bp.blogspot.com/...5le5rk/s1600/_DSF0766.jpg
*knip* Graag plaatjes verkleinen naar 800px breed.
Camera Electronic

Hier zie je een extra contact voor de locking-pin zitten. Dit is een extra contact voor meer vermogen, Op de X-T1 na heeft geen enkele andere X-camera dit contact. Tot de X-Pro2. Dit betekent dat deze ook het extra vermogen zou moeten kunnen leveren voor die EF-X8 die bij de X-T1 geleverd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 17-01-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat zei je al, en vrij logisch lijkt me. Het viel mij alleen op dat er niks bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 14:43
Een kijkje in de keuken van Fujifilm!

Worden dus praktisch geen robots gebruikt om de X-Pro2 etc in elkaar te zetten, best indrukwekkend eigenlijk.

n.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ePhotozine had ook zo'n tour. Same but different.

De foto's van The Verge zijn beter indd, en meer! :)

Edit: Photographyblog ook nog een paar:
Take a Peek Inside the Fujifilm X-Pro2
Behind the Scenes: How the Fujifilm X-Pro2 is Made
Behind the Scenes: How Fujifilm X-Series Lenses Are Made

Met o.a. een leuk plaatje van de shutter / iso dial.

X-Pro2 Shutter / ISO Dial

[ Voor 61% gewijzigd door jesper86 op 18-01-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 04:03
Had iemand die waslijst aan nieuwe features gezien in de 4.0 update voor de EX-2
Krijgen zowat een nieuwe camera met deze update. Tof!

http://www.fujifilm.com/news/n160115_07.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jammer dat de X-E1 niet zoveel updates heeft gehad, kennelijk scheelt de hardware toch te veel.
Ik was toentertijd wel blij dat ze focus peaking hadden toegevoegd aan de X-E1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 04:03
Ja totaal andere sensor en autofocus systeem. Wel vergelijkbaar met de X-T1 volgens mij qua hardware. Dus ik denk dat we daarom mee liften op succes van de andere camera. Ze porten denk de software wat gemakkelijker. Fijne wee tik er ook niet vanaf.. gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Op dpreview zijn de meesten ervan overtuigd dat de X-E2, X-T1 en X-T10 qua sensor en processor hetzelfde zijn, en dus dezelfde prestaties zouden moeten kunnen leveren. We gaan het merken als de X-E2 straks ook de nieuwe firmware v4.0 heeft. Toen de X-T1 van v3 naar v4 ging waren veel eigenaren lyrisch over de vooruitgang in autofocus. Ik hoop (als X-E2-bezitter) op hetzelfde. :D

Wel gaaf, ik heb mijn camera nu sinds januari 2014 en met alle updates is het ding echt veel fijner geworden dan toen.

[ Voor 13% gewijzigd door willemd op 20-01-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Inderdaad. De X-E2 heeft de zelfde sensor en processor als X-T1, de updates zijn dus veel makkelijker over te zetten. De X-E1 heeft ook veel updates gehad hoor, het is alleen al een tijd geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

oeroe.b schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 10:04:
Had iemand die waslijst aan nieuwe features gezien in de 4.0 update voor de EX-2
Krijgen zowat een nieuwe camera met deze update. Tof!

http://www.fujifilm.com/news/n160115_07.html
eindelijk ;). De geruchten gaan al terug naar half vorig jaar. In feite is de X-E2 niet veel anders dan de X-T1 op de vormgeving, buffer en EVF na dus het was ook te verwachten. Geen Acros toevoeging, deze zal voorlopig wel voor de X-Pro2 voor behouden zijn denk ik :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Pat-Juh schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:54:
[...]

eindelijk ;). De geruchten gaan al terug naar half vorig jaar. In feite is de X-E2 niet veel anders dan de X-T1 op de vormgeving, buffer en EVF na dus het was ook te verwachten. Geen Acros toevoeging, deze zal voorlopig wel voor de X-Pro2 voor behouden zijn denk ik :+ .
Misschien koop ik wel een X-E2 als vervanging voor m'n 1. Zodra de X-PRO2 wordt geleverd is die misschien wel voor een zachte prijs te koop op marktplaats. Niet dat ik het zal gebruiken maar hoe zit het trouwens met Classic Chrome? Of had de X-E2 dat al?

Edit: Zie dat de X-E2 Classic Chrome dus al had.

[ Voor 11% gewijzigd door Sluw op 20-01-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sluw schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 20:13:
[...]

Misschien koop ik wel een X-E2 als vervanging voor m'n 1. Zodra de X-PRO2 wordt geleverd is die misschien wel voor een zachte prijs te koop op marktplaats. Niet dat ik het zal gebruiken maar hoe zit het trouwens met Classic Chrome? Of had de X-E2 dat al?

Edit: Zie dat de X-E2 Classic Chrome dus al had.
Momenteel is de X-E2 voor €400,00 te vinden op Marktplaats. Gezien de specificaties geen verkeerde prijs vind ik, hoewel het natuurlijk nog altijd om een tweedehands camera gaat. De sensor is wel een fijne (dezelfde als in de X-T1 en 10) waar ik mooie platen uit heb gehaald :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 21:36
goedenavond tweakers,
zijn hier eigenlijks veel mensen die vaak manuele lenzen gebruiken op hun body?
Ik zelf gebruik alleen maar manuele lenzen omdat ik enorm houd van de sensor en de looks maar als student
geen geld heb voor de autofocus lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zo nu en dan, ik heb en M42-FujiX adapter. Ik heb wel eens mijn oude 28-50 en 135mm lenzen gebruikt, ik merk dan toch dat de lenzen ouder zijn en minder scherp. De 135mm op f3,5 of hoger is wel te gebruiken gelukkig... Voor de momenten dat ik wat extra bereik nodig heb bijvoorbeeld.

Verder gebruik ik ze eigenlijk weinig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
fujiphoto schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:28:
goedenavond tweakers,
Ik zelf gebruik alleen maar manuele lenzen omdat ik enorm houd van de sensor en de looks maar als student
Ik heb adapters voor mijn Nikon en M42 glas maar ben het wel eens met hierboven. De echt oude lenzen zijn vaak minder scherp en hebben minder contrast. Aan de andere kant kunnen ze wel een erg mooie renditie hebben. Daardoor vind ik het zelf heel leuk om met een Helios 44-2 of Mamiya-Sekor 55 F/2 te schieten. Beiden kun je trouwens voor vrij weinig van ebay halen.

De fuji lenzen zijn wel stukken beter (en ook stukken duurder), maar ik heb zeker lol met het oudere glas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik gebruik wel eens de Canon FD 50mm f/1.4 SSC (en heel soms de 135mm f/2.5 maar die is toch moeilijker te gebruiken zonder statief en stabilisatie) vind de Fuji lenzen wel veel fijner, AF, scherper, lichter. Maar zeker leuk om af en toe mee te schieten.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7573/15923161125_5c74df984c_c.jpgMoustache by Licht Sluw, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
>soms de 135mm f/2.5 maar die is toch moeilijker te gebruiken zonder statief en stabilisatie

Ik was al bang dat het aan mij lag. Laatst mijn 135 F/2.8 gebruikt op de X-pro en dat viel toch wel een beetje tegen. Vooral omdat het bij weinig licht was en de EVF de boel zo licht mogelijk wilde maken (ten koste van de framerate). Als alles wazig is is handmatig scherpstellen, ook met focus peaking, toch niet gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruikte in het begin nog wel eens mijn Nikon-glas met een adapter, maar de objectieven zijn meestal nogal fors en zwaar vergeleken bij de originele objectieven. Optisch zijn ze redelijk en eventuele scherpteverschillen komen misschien ook wel voort uit de MF. Dat kan bij langere brandpuntsafstanden (en kleiner diafragma's) ook wel wat lastiger hoewel de T1 en de E2 daar eigenlijk heel goed mee omgaan. De X-pro1 heb ik niet en weet dus niet of de EVF daar belemmerend werkt.
Nu ik een ruime keuze aan Fuji-glas heb en gebruik nog maar zelden oud glas, de Fuji objectieven zijn gewoon heel goed en winnen het optisch meestal van Nikon, zeker als je de AF nog meerekent. Voor digiscoping gebruik ik nog wel de adapter. De enige uitzondering bij het Nikonglas is eigenlijk mijn 105 DC.
De 85 1.8 van Nikon is trouwens kleiner dan de 90 mm ;), de 105 DC is wel weer groter en zwaarder:(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
citruspers schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 23:04:
>soms de 135mm f/2.5 maar die is toch moeilijker te gebruiken zonder statief en stabilisatie

Ik was al bang dat het aan mij lag. Laatst mijn 135 F/2.8 gebruikt op de X-pro en dat viel toch wel een beetje tegen. Vooral omdat het bij weinig licht was en de EVF de boel zo licht mogelijk wilde maken (ten koste van de framerate). Als alles wazig is is handmatig scherpstellen, ook met focus peaking, toch niet gemakkelijk.
Tsja, 200mm equiv. op FF, zeker als je onderwerpen een beetje dichtbij met een groot diafragma wilt fotograferen is de scherptediepte dan erg klein. Op een statief en goed je tijd nemen voor het focussen lukt wel maar dan is de bruikbaarheid toch niet heel groot. Heb wel overdag met veel zon en een kleiner diafragma wat foto's kunnen schieten, maar daar is ook alles mee gezegd. Check. Ik koop binnenkort denk ik de 50-230 voor als ik eens een zoom wil gebruiken, zag hem laatst voor 170.

Daarnaast vind ik oude lenzen vaak ook niet scherp wijd open (wat ik wel leuk vind) dat was toen voor noodgevallen bij te weinig licht. Of je moest echt een dure lens kopen. De canon 50mm SSC is wijd open nog wel ok maar heeft zoals je hierboven ziet wel veel last van CA (op f/2.0 al een stuk beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kan je echt de 55-200 adviseren. Jammer genoeg wel iets duurder, maar is net als de 18-55 erg goed. Persoonlijk vond ik hem de meer prijs toen wel waard. Tweedehands ook nog wel te vinden voor leuke prijs.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
Ik zat te denken om te sparen voor een Fuji 35mm f1.4, weten jullie of dat goed bruikbaar is kwa focus op de x-e1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
fujiphoto schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:14:
Ik zat te denken om te sparen voor een Fuji 35mm f1.4, weten jullie of dat goed bruikbaar is kwa focus op de x-e1?
Prima te gebruiken, wat bedoel je? Een klein beetje langzamer dan de 18-55 maar niet veel verschil. Problemen zijn met firmware updates opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
fujiphoto schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:14:
Doet het prima op mijn X-pro 1 (net als de E1 ook zonder PDAF op de sensor). Zelfs als ik op ISO 6400 aan het schieten ben weinig problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
Sluw schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:34:
[...]

Prima te gebruiken, wat bedoel je? Een klein beetje langzamer dan de 18-55 maar niet veel verschil. Problemen zijn met firmware updates opgelost.
citruspers schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:36:
[...]

Doet het prima op mijn X-pro 1 (net als de E1 ook zonder PDAF op de sensor). Zelfs als ik op ISO 6400 aan het schieten ben weinig problemen.
A oke dankjullie! ik dacht altijd dat de autofocus erg slecht was met die lens maar nu ik jullie zo hoor ga ik zeker 2e hands kijken naar die lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

fujiphoto schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 13:59:
[...]

[...]

A oke dankjullie! ik dacht altijd dat de autofocus erg slecht was met die lens maar nu ik jullie zo hoor ga ik zeker 2e hands kijken naar die lens!
Slecht geloof ik zeer zeker niet, de f2 versie is wel sneller en stiller, ze zijn beide voor ongeveer de zelfde prijs te vinden (€300-350 f1,4 en €399 nieuw voor de f2). Of die snelheid ook op de X-E1 naar voren komt zonder PDAF weet ik niet...

Voor wat het waard is, van beide heb ik prachtplaten gezien online dus aan het glaswerk ligt het niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Pat-Juh schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 14:35:
[...]

Slecht geloof ik zeer zeker niet, de f2 versie is wel sneller en stiller, ze zijn beide voor ongeveer de zelfde prijs te vinden (€300-350 f1,4 en €399 nieuw voor de f2). Of die snelheid ook op de X-E1 naar voren komt zonder PDAF weet ik niet...

Voor wat het waard is, van beide heb ik prachtplaten gezien online dus aan het glaswerk ligt het niet :).

Bij alle lenzen op de x-e1 geldt wel, hoe slechter het licht hoe slechter de AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

In dit filmpje zie ik zelf weinig verschil tussen de twee. En dit filmpje was 1 van de vele redenen om toen voor een X-E1 te gaan (ipv 2).

Mijn ervaring is dat van alle lenzen die ik heb (XF27 XF35 XF18-55 en XC50-230) presteert de 18-55 het beste met slecht licht...

Ik vind het erger dat ik vaak heb dat ik bliep hoor (en groene kader heb) maar dat achteraf foto niet in focus is.. Helaas zie ik nooit direct terug op EVF of LCD.. Vooral bij XF27 last van...

Bovenstaand filmpje en toch best veel mensen die het verschil in focus snelheid mee vinden vallen weerhouden mij om over te stappen op een X-E2 of X-E2s.
Ik heb een 3jarige rond rennen die vooral met moeilijk licht omstandigheden niet te fotograferen valt.

Als ik dan weer zn foto zie als die van Sluw (snorretje hierboven) dan denk ik weer wat een prachtige beeld levert die X-E1 toch ook.. Ik haal er zelf niet maximale eruit.. dus zal ik dat ook niet doen met een X-E2.

(ben te gevoelig met afscheid nemen denk ik, best lang over gedaan om mijn X10 te verkopen... en vond de X-E1 maar een log zwaar onding ;) en miste de dichtbij scherpstellen van de X10 )

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Quakie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:22:
...
Ik vind het erger dat ik vaak heb dat ik bliep hoor (en groene kader heb) maar dat achteraf foto niet in focus is.. Helaas zie ik nooit direct terug op EVF of LCD.. Vooral bij XF27 last van...
...
Dat is raar, is je 27mm dan wel goed? Nooit last van, heb het gevoel dat dat m'n scherpste lens is... Aangezien de X-E1 CDAF gebruikt, dus het contrast checkt om scherp te stellen, is het vreemd dat die dat met de 27mm vaker doet dan bij andere lenzen. Niet zoals bij DSLR's dat er back of front focus kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook nog wel eens dat mijn X-T1 zegt dat iets in focus is (De biep + groen AF punt) maar als je via EVF kijkt of het scherm achterop is de foto totaal niet in focus. Dit is bij mij bij minder licht en een onderwerp die wat lastiger is. Lens maakt niet zoveel uit heb het met de meeste wel eens gehad. Is inderdaad geen front of back focus maar gewoon een foute AF confirm. Wel irritant maar met de X-T1 is dit via de EVF vaak wel te zien, ik heb er zelf in ieder geval nog geen foute foto's door omdat ik het voor het door/afdrukken al merkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Sluw schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:50:
[...]

Dat is raar, is je 27mm dan wel goed? Nooit last van, heb het gevoel dat dat m'n scherpste lens is... Aangezien de X-E1 CDAF gebruikt, dus het contrast checkt om scherp te stellen, is het vreemd dat die dat met de 27mm vaker doet dan bij andere lenzen. Niet zoals bij DSLR's dat er back of front focus kan zijn.
Geen idee, hoe zou ik dat kunnen checken? Ik heb hem tweedehands gekocht via MP en zover ik kon zien was die goed... Rest van mijn lenzen zijn nieuw aangeschaft.

Enige wat ik kan bedenken is dat ik hem 'anders' gebruik als de andere lenzen.. De XF27 wordt voornamelijk als point and shoot ingezet dus als ik zeg maar een dagje weg ga.. dus voornamelijk close up foto's (en waar ik meeste problemen mee ervaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 19:59:
Ik heb ook nog wel eens dat mijn X-T1 zegt dat iets in focus is (De biep + groen AF punt) maar als je via EVF kijkt of het scherm achterop is de foto totaal niet in focus. Dit is bij mij bij minder licht en een onderwerp die wat lastiger is. Lens maakt niet zoveel uit heb het met de meeste wel eens gehad. Is inderdaad geen front of back focus maar gewoon een foute AF confirm. Wel irritant maar met de X-T1 is dit via de EVF vaak wel te zien, ik heb er zelf in ieder geval nog geen foute foto's door omdat ik het voor het door/afdrukken al merkte.
Aha stelt me weer iets gerust... Misschien als ik in zou zoomen zou ik het bij sommige foto's kunnen zien maar ik probeer juist af te leren om 1) clickerderclick dus tientallen dezelfde foto's 2) na foto te kijken of het wat is...
Zo op het LCD is het voor mij niet te zien waarschijnlijk door 2.5 inch en 460K scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
Inhakend op het XF35 f1.4-verhaal hierboven. Met mijn X-E2 merk ik in minder goed licht dat hij echt heel veel aan het hunten is (dus een groot deel van het spectrum langsgaat alvorens hij bepaalt waar hij scherpgesteld moet worden). Het filmpje hierboven is buiten overdag, dus in heel goed licht, en dan zal het inderdaad wel meevallen. Maar 's avonds binnen kan ik er eigenlijk heel weinig mee. Ik gebruik daarvoor dan de XF23 die al een stuk sneller is. Ik verwacht eigenlijk dat de X-E1 dan nog trager zal zijn.

Ik begrijp van X-T1-gebruikers dat de lens veel sneller is geworden met firmware 4.0 (en dus mijn X-E2 straks hopelijk ook), maar dat helpt je X-E1 natuurlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door willemd op 21-01-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zit er veel verschil tussen de EVF en AF-snelheid van een X100 en XE-1? Heb een tijdje met een X100 gefotografeerd maar op den duur weggedaan ivm de wens tot willen benutten van meer objectieven. Na een tijdje weer met een D300 + objectieven foto's te hebben gemaakt ook dat weggedaan ivm geldnood. Enfin, kan nu voor 375 euro een XE-1 + XF 18-55mm f/2,8-4,0 halen met extra accessoires zoals lederen hoes, tweede accu, EF-adapter + afstandsbediening. Voordeel aan de X100 was toch wel het kunnen switchen tussen OVF en EVF. Nu is de XT-1 en XT-10 natuurlijk tegenwoordig het summum van Fujifilm qua EVF.

Zijn hier nog mensen die van de X100 naar XE-1 of X-pro1 zijn overgestapt? Is de XE1/2 in feite niet gewoon een X100 met mogelijkheid tot wisselen van objectieven en dus aardig vergelijkbaar? Vraag me namelijk af of hoe EVF only gaat zijn in de wetenschap dat ik met name OVF gewend ben geweest dankzij een trits aan dSLR's (Canon en Nikon) en ik de EVF van de X100 niet echt denderend vond. Als de XE-1 aardig gelijk is met een bump in resolutie kan ik wellicht beter azen op een leuke XT-1 deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
>nu voor 375 euro een XE-1 + XF 18-55mm f/2,8-4,0

Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, de lens alleen al kost nu zo'n 700 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
citruspers schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:15:
>nu voor 375 euro een XE-1 + XF 18-55mm f/2,8-4,0

Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, de lens alleen al kost nu zo'n 700 euro?
Wel tweedehands, is geen nieuw aanbod. Maar enfin: daarom overweeg ik het juist. De lens los zie je her en der tweedehands voor 300 aangeboden worden en dan heb ik dus een body + accessoires voor 75 euro erbij. Kan later altijd nog upgraden qua body, begin ik iig al met een leuk setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Als het legitiem is lijkt het me een hele leuke deal. Al helemaal als ik X-M1's voor 200 euro tweedehands bij camerazaken zie staan. Dan is 75 euro voor een X-e1 niks.

Sterker nog, voor die prijs zou ik bijna overwegen de kit voor je neus weg te snaaien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:44
Een voorbeeld met X-T10 en XF 35 1.4R, ik heb weinig tot geen probleem met focus in donkere omstandigheden.

Een vraag: ik zou graag 23mm erbij willen, maar ik twijfel of ik dan niet beter een X100S/T erbij haal, want één vind ik de 23mm tamelijk groot voor op de X-T1(0) terwijl dit bij de X100S/T niet het geval is, en 2 de prijs (vooral tweedehands X100S) +/- in de buurt is.

[ Voor 42% gewijzigd door RigolleM op 22-01-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

De lens van de x100 serie is wel een ander soort lens dan de 23mm f1.4... Minder lichtsterk, optisch iets zwakker maar aan de andere kant ook veel kleiner.

Hoe en waar wil je het geheel gaan gebruiken? Dat maakt denk ik eerder de doorslag dan te gaan vergelijken op specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Hoe en waar wil je het geheel gaan gebruiken? Dat maakt denk ik eerder de doorslag dan te gaan vergelijken op specs.
Straatfotografie in de andere gevallen heb ik de X-T10 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPaul
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-08-2023
fujiphoto schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:28:
goedenavond tweakers,
Ik kan je de Helios 44m 58mm f2 aanraden. Die is goed scherp, mooie kleuren en tof bokeh, flare valt mee. Alleen het contrast is een stuk minder (hoeft niet negatief te zijn). Het manual focussen werkt prima maar vereist wel een totaal andere mindset (geduld). Hij is wel degelijk en zwaar op de X-E1 en met adapter ongeveer even groot als de 18-55. De voornaamste reden dat ik hem bijna niet gebruik is de 87mm focal length.
Laatst ook een Minolta 50mm f1.8 gebruikt, doet het ook erg goed.

Het wordt trouwens steeds verleidelijker om over een tijdje van de X-E1 naar de X-E2 te gaan. Dan ga ik er toch vrij veel op vooruit (vooral de lag van de EVF stoort me best veel) en de X-E body bevalt me zeer goed. De nieuwe generatie (x-pro2 etc.) blijft sowieso nog te duur de komende 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPaul
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-08-2023
Quakie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:03:
[...]
De XF27 wordt voornamelijk als point and shoot ingezet dus als ik zeg maar een dagje weg ga.. dus voornamelijk close up foto's (en waar ik meeste problemen mee ervaar)
Ik denk niet dat dit het probleem is maar wil het toch even zeggen: Let op dat de kortste scherpstelafstand van de XF27 34cm is. Dat is langer dan veel andere lenzen en vaak verder weg dan ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

PPaul schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 09:41:
[...]

Ik denk niet dat dit het probleem is maar wil het toch even zeggen: Let op dat de kortste scherpstelafstand van de XF27 34cm is. Dat is langer dan veel andere lenzen en vaak verder weg dan ik denk.
Thanks, dat is inderdaad te merken, maar dan kan de XF27 gewoon niet focussen..

Ik moet denk ik gewoon wat vaker checken zodat ik misschien patroon kan ontdekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Het Leoh-Paard schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:06:

Ik begrijp van X-T1-gebruikers dat de lens veel sneller is geworden met firmware 4.0 (en dus mijn X-E2 straks hopelijk ook), maar dat helpt je X-E1 natuurlijk niet.
Zou je mij een plezier willen doen en het willen testen zodra je FW4.0 op je X-E2 staat?

Voor mij 1 van de redenen om niet van een X-E1 naar X-E2 over te stappen. Ik wil graag bij een rangefinder style blijven nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

RigolleM schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 08:48:
Een voorbeeld met X-T10 en XF 35 1.4R, ik heb weinig tot geen probleem met focus in donkere omstandigheden.

Een vraag: ik zou graag 23mm erbij willen, maar ik twijfel of ik dan niet beter een X100S/T erbij haal, want één vind ik de 23mm tamelijk groot voor op de X-T1(0) terwijl dit bij de X100S/T niet het geval is, en 2 de prijs (vooral tweedehands X100S) +/- in de buurt is.
mooi voorbeeld, jammer dat ik je profiel er niet bij kan zien.. had ik je faved:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Quakie schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:03:
[...]

Geen idee, hoe zou ik dat kunnen checken? Ik heb hem tweedehands gekocht via MP en zover ik kon zien was die goed... Rest van mijn lenzen zijn nieuw aangeschaft.

Enige wat ik kan bedenken is dat ik hem 'anders' gebruik als de andere lenzen.. De XF27 wordt voornamelijk als point and shoot ingezet dus als ik zeg maar een dagje weg ga.. dus voornamelijk close up foto's (en waar ik meeste problemen mee ervaar)
Zou me ook kunnen bedenken dat dit inderdaad misfocus is. Ik weet niet hoe groot je het AF vlak hebt gezet maar als je op een gezicht focust en je onderwerp staat dichtbij dan heb je inderdaad een goeie kans dat een verkeerd deel in focus is, zeker op f/2.8. Om dit te checken kun je natuurlijk je camera op een vaste plek zetten (liefst statief) en dan met een kleine AF box op bepaalde onderwerpen scherpstellen en kijken of dit werkt.

Over dat filmpje, dat is inderdaad alleen overdag zo! Zoals ik al zei, bij minder licht, moeilijkere AF. Dat zou met de X-T1(0) een stuk beter moeten zijn. En hopelijk ook bij de X-E2 in de toekomst.
Quakie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:18:
[...]

Thanks, dat is inderdaad te merken, maar dan kan de XF27 gewoon niet focussen..

Ik moet denk ik gewoon wat vaker checken zodat ik misschien patroon kan ontdekken...
Misfocus heb ik zelf weinig problemen mee.

Niet heel dicht bij kunnen focussen is helaas vaker zo bij pancake objectieven al is het hier inderdaad wel een beetje overdreven.

[ Voor 16% gewijzigd door Sluw op 22-01-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb nog geen problemen gemerkt met de focus van mijn 27 2.8, maar op F/2.8 en een grote focus box heb je inderdaad wel kans dat je zelf misfocust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thanks mensen, ik ga daar eens goed opletten en desnoods even wat testjes uitvoeren. Sowieso gebruik ik standaard focus box grootte en een handmatig focuspunt. Ik zal eens proberen om die te verkleinen als ik de XF27 gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Quakie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:27:
[...]

mooi voorbeeld, jammer dat ik je profiel er niet bij kan zien.. had ik je faved:P
Bedankt, ik ben nog maar pas begonnen met fotografie en zeer bescheiden over mijn foto's die ik op Flickr zet, maar hier is mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

RigolleM schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:13:
[...]

Bedankt, ik ben nog maar pas begonnen met fotografie en zeer bescheiden over mijn foto's die ik op Flickr zet, maar hier is mijn account.
Zou je niet zeggen hoor, ik vind dat er aardig wat leuke fotos tussen zitten! Heb je gelijk even toegevoegd..
(Ben zelf ook beginner en met iets minder talent;))

[ Voor 47% gewijzigd door Quakie op 22-01-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Quakie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 10:58:
Thanks mensen, ik ga daar eens goed opletten en desnoods even wat testjes uitvoeren. Sowieso gebruik ik standaard focus box grootte en een handmatig focuspunt. Ik zal eens proberen om die te verkleinen als ik de XF27 gebruik..
Je hebt ook de 35mm toch? Je zou verwachten dat je daar bij hetzelfde gebruik en focus box meer problemen mee zou hebben aangezien daar de scherptediepte vaak kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Sluw schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 11:38:
[...]

Je hebt ook de 35mm toch? Je zou verwachten dat je daar bij hetzelfde gebruik en focus box meer problemen mee zou hebben aangezien daar de scherptediepte vaak kleiner is.
Mmm, daar heb ik het misschien ook maar doe ik het altijd af als fotograaf error. Ik gebruik de 35 voornamelijk binnen om mijn kinderen te fotograferen... mocht er dus een foto niet scherp zijn gaf ik altijd mezelf de schuld.. te lage shutterspeed, en domweg te trage AF wegens het rondrennen van een drie jarige..
(1 van de redenen om afscheid te nemen van mijn X-E1, ik mis teveel foto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Edit: sorry, verkeerde topic.

Mooie first look van de X70 online. Gelukkig hebben ze niet bezuinigd op de lens en schijnt die erg goed te zijn. Misschien toch wel mooi naast de X100 lijn.

"Even that close and used wide open, the lens is still perfectly sharp (unlike the X100 series), and with 9 rounded aperture blades, the bokeh features circular aperture discs."

Hier z'n sample images.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1574/24397927026_772290ce2c_c.jpgDSCF0229 – SOOC JPEG by Rico Pfirstinger, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar zoals eerder gezegd, datzelfde geld ook gewoon voor de Ricoh GR. :+

De vraag was nog of hij de bouwkwaliteit kon evenaren, maar dat lijkt wel goed te zitten. Vergelijkbaar met de X100 begrijp ik eruit. Dus als je de Fuji-factor echt niet kan missen, en hele grote jaszakken hebt. ;)

Hier komt hij ook even voorbij. Leuke video imho, maar niet meer dan hands-on.
[YouTube: https://youtu.be/fv7lt9LiOMA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
citruspers schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:48:
Sterker nog, voor die prijs zou ik bijna overwegen de kit voor je neus weg te snaaien. :+
Kom je uit het zuiden des lands? ;) Heb hem vandaag zojuist opgehaald. Bleek dat iemand 425 euro had geboden die uit Limburg zou moeten komen. De verkoper deed de set met accessoires weg ivm astrofotografie. Ging op zoek naar een toestel met ccd sensor. Het zag er allemaal netjes uit. Bleek toch te weinig gebruikt te zijn. Dus ik heb nu voor €375 een leuke set voor straatfotografie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
jesper86 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:26:
Maar zoals eerder gezegd, datzelfde geld ook gewoon voor de Ricoh GR. :+

De vraag was nog of hij de bouwkwaliteit kon evenaren, maar dat lijkt wel goed te zitten. Vergelijkbaar met de X100 begrijp ik eruit. Dus als je de Fuji-factor echt niet kan missen, en hele grote jaszakken hebt. ;)
...
Ja inderdaad beide prima camera's maar het leek me vooraf een beetje een b product. Natuurlijk wel jammer dat de oude sensor er nog in zit, zoals in die preview ook staat 2 (of 3) jaar te laat ;). Maar het is een prima ding. Volgens mij wel echt kleiner dan de x100 hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zou niet in lijn met de wetten van de marketing zijn om in je instapmodellen een betere techniek in te bouwen dan bij je top-producten, in dit geval bijvoorbeeld de X-100t. Je ziet hier dus dat de X70 de sensor nog wat langer uitmelkt. Op zich niets mis mee aangezien de sensor nog heel goed kan meekomen. Alleen bij de X-pro2 lijkt die nu opeens "veel minder" terwijl dat in de praktijk nog best wel mee zal vallen (is ook marketing...).
In de X100 zat trouwens een hele andere sensor dan de X-100s of t, maar dat alleen als voetnootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Joosie200 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 17:09:
[...]

Kom je uit het zuiden des lands? ;) Heb hem vandaag zojuist opgehaald. Bleek dat iemand 425 euro had geboden die uit Limburg zou moeten komen. De verkoper deed de set met accessoires weg ivm astrofotografie. Ging op zoek naar een toestel met ccd sensor. Het zag er allemaal netjes uit. Bleek toch te weinig gebruikt te zijn. Dus ik heb nu voor €375 een leuke set voor straatfotografie :)
Nee hoor, dat zou niet netjes zijn. Hoop dat je veel plezier hebt van de set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
citruspers schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:56:
[...]

Nee hoor, dat zou niet netjes zijn. Hoop dat je veel plezier hebt van de set!
Dank. Eerst maar de nieuwste firmware flashen. Want met firmware 1.01 voor de XF 18-55 en 1.04 voor de XE-1 moet dat toch beter kunnen me dunkt :X edit: zo gezegd, zo gedaan. Firmware 2.50 voor XE-1 en 3.12 voor XF 18-55. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Joosie200 op 24-01-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DPReview heeft de X-Pro2 toegevoegd aan de Studio Comparison en ziet er best aardig uit volgens mij. Ten opzichte van de X-T1, D7200 en NX1 een verbetering bij RAW en bij JPEG.

RAW: http://www.dpreview.com/r...591&y=-0.6823985365117682
JPEG: http://www.dpreview.com/r...591&y=-0.6823985365117682

Kwam ook tegen dat Fujifilm nu bij de X-Pro2 ook RAW doet bij de Extended ISO's en dus niet meer ongevraagd JPEG's geeft als je op RAW only staat. Als ze dan ook de JPEG preview in de RAW files hebben verbeterd dat je gewoon weer RAW only kan schieten ben ik helemaal blijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:49:
DPReview heeft de X-Pro2 toegevoegd aan de Studio Comparison en ziet er best aardig uit volgens mij. Ten opzichte van de X-T1, D7200 en NX1 een verbetering bij RAW en bij JPEG.

RAW: http://www.dpreview.com/r...591&y=-0.6823985365117682
JPEG: http://www.dpreview.com/r...591&y=-0.6823985365117682

Kwam ook tegen dat Fujifilm nu bij de X-Pro2 ook RAW doet bij de Extended ISO's en dus niet meer ongevraagd JPEG's geeft als je op RAW only staat. Als ze dan ook de JPEG preview in de RAW files hebben verbeterd dat je gewoon weer RAW only kan schieten ben ik helemaal blijf :)
Moet zeggen dat ik de ruisverbetering vrij minimaal vind, maar als je bedenkt dat er ook nog eens 8 mp bijkomen vermoed ik dat je op afdrukformaat het verschil wel gaat zien. Het groene stukje gras ziet er wel heel anders uit bij de pro-2. Stuk neutraler

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:49:

Zou mooi zijn als ze dit ook via firmware update doorvoeren bij de X T1 en overige modellen indien dit mogelijk is. Twijfel nog of ik de T1 behoud... Dit zou wel mooie toevoeging zijn.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik vind het een aardige update als je naar de details kijkt, zeker in de donkere stukken (voor de hand liggend). Ik dacht dat de NX1 zo'n goeie sensor had maar vind de D7200 beter, de NX1 heeft meer kleurruis wat ik persoonlijk erg lelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
De beelden van de X-Pro2 zien er best aardig uit ja, al vraag ik me wel af in hoeverre je nog het verschil ziet in real life tussen foto's van bijv. een D7200 of een X-Pro2.

Twee dingen die bij dpreview altijd genoemd worden in de comments betreffende de X-Trans-camera's:
- de ISO bij Fuji is vaak iets lager genoemd dan in andere camera's (dus als de Nikon ISO1600 gebruikt bij bepaalde sluitertijd/diafragma, noemt Fuji dat al ISO2500 bijvoorbeeld; waardoor ze beter lijken bij hogere ISO).
- de RAWs worden door Adobe ACR gerenderd, en ACR staat er nou net bekend om dat ze (helaas) niet alles van X-Trans mooi demosaicen; ofwel, ze zijn daar in het nadeel t.o.v. de Bayer-merken)

Hoe dan ook, de X-Pro2 ziet er goed uit imo. Beter dan de X-T1 waar (gezien bovenstaande) het best mee kan worden vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het Leoh-Paard schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:26:
- de ISO bij Fuji is vaak iets lager genoemd dan in andere camera's (dus als de Nikon ISO1600 gebruikt bij bepaalde sluitertijd/diafragma, noemt Fuji dat al ISO2500 bijvoorbeeld; waardoor ze beter lijken bij hogere ISO).
Ik heb de jpg's gedownload en er zit 1/3 stop verschil tussen de D7200 en X-Pro 2 (sluitertijden hetzelfde, maar andere belichtingscompensatie)
- de RAWs worden door Adobe ACR gerenderd, en ACR staat er nou net bekend om dat ze (helaas) niet alles van X-Trans mooi demosaicen; ofwel, ze zijn daar in het nadeel t.o.v. de Bayer-merken)
Het ziet er nu inderdaad redelijk prut uit helaas. De D7200 geeft in deze vergelijking echt een heel wat beter beeld op hoge iso.

Pagina: 1 ... 28 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic