Dat is wat dat betreft wel een probleem met de fysieke ISO draaiknop op de X-T1. Hierdoor is het lastig deze opties weg te laten. Al is mogelijk ook nog wel met software op te vangen.jesper86 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:29:
Ja dat is zeker een punt.
Als hij op Raw-only staat (of Raw+JPG ook) dan doe je dat bewust, en zou hij niet 'zonder het te vragen' je Raws ineens mogen weglaten. Dan kunnen ze beter weigeren om L of H uberhaupt te activeren wanneer Raw aan staan, ook al staat hij hoger ingesteld. Liever dat je je even afvraagt waarom de ISO niet hoger of lager wil, dan dat je zonder het weet ineens geen Raws meer hebt inderdaad. Met of zonder melding, dan gaat men vanzelf wel even online of de handleiding in, maar dan voorkom je in ieder geval een hoop teleurstelling.
Bij Canon moet ik bewust aanzetten dat ik ISO expansion wil aanzetten. Staat dit uit kan ik alleen de native ISO's gebruiken/kiezen. Bij Fuji X-T1 gaat dit lastig(er) omdat je de L, H1 en H2 opties op de draaiknop hebt. Al kunnen ze dit natuurlijk afvangen door dan bij ISO L -> ISO 200 in te stellen en bij de H opties -> ISO 6400. Wil ik wel bewust de hogere of lagere ISO's moet ik dat instellen en de gewenste ISO setting aan instelling van de knop hangen. Doen ze nu al een klein beetje omdat ik kan kiezen welke ISO's er aan de H1 en H2 optie moet hangen, maar dit beperkt zich nu alleen tot ISO 12800, 25600 en 51200.
Ik zie hier wel wat verbeteringen nog in de firmware en zou toch niet super lastig moeten zijn? Er zijn al een eind op weg.