Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:29:
Ja dat is zeker een punt.

Als hij op Raw-only staat (of Raw+JPG ook) dan doe je dat bewust, en zou hij niet 'zonder het te vragen' je Raws ineens mogen weglaten. Dan kunnen ze beter weigeren om L of H uberhaupt te activeren wanneer Raw aan staan, ook al staat hij hoger ingesteld. Liever dat je je even afvraagt waarom de ISO niet hoger of lager wil, dan dat je zonder het weet ineens geen Raws meer hebt inderdaad. Met of zonder melding, dan gaat men vanzelf wel even online of de handleiding in, maar dan voorkom je in ieder geval een hoop teleurstelling.
Dat is wat dat betreft wel een probleem met de fysieke ISO draaiknop op de X-T1. Hierdoor is het lastig deze opties weg te laten. Al is mogelijk ook nog wel met software op te vangen.

Bij Canon moet ik bewust aanzetten dat ik ISO expansion wil aanzetten. Staat dit uit kan ik alleen de native ISO's gebruiken/kiezen. Bij Fuji X-T1 gaat dit lastig(er) omdat je de L, H1 en H2 opties op de draaiknop hebt. Al kunnen ze dit natuurlijk afvangen door dan bij ISO L -> ISO 200 in te stellen en bij de H opties -> ISO 6400. Wil ik wel bewust de hogere of lagere ISO's moet ik dat instellen en de gewenste ISO setting aan instelling van de knop hangen. Doen ze nu al een klein beetje omdat ik kan kiezen welke ISO's er aan de H1 en H2 optie moet hangen, maar dit beperkt zich nu alleen tot ISO 12800, 25600 en 51200.

Ik zie hier wel wat verbeteringen nog in de firmware en zou toch niet super lastig moeten zijn? Er zijn al een eind op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee precies dat bedoel ik, maar dat zijn van die dingetjes daar moeten ze dan wel even op geattendeerd worden. Hij zou dan gewoon in Raw-only of Raw+JPG modus weigeren de ISO te verhogen, en in beeld de ISO waarde laten knipperen totdat je óf een lagere iso kiest óf zelf de camera op JPG-only zet.
Prima op te lossen in de firmware.

Dat, of de hoge ISO's gewoon toestaan. Maar dan zou ik L toch wel compleet verwijderen want dat heeft gewoon echt geen zin om te gebruiken. Als je echt zo'n pixel peeper ben dat je verschil ziet tussen base iso of een gesimuleerde overexposure, en ervaren genoeg om het correct te gebruiken, dan zal je ook wel weten wat *expose tot the right* betekend, en daar heb je echt geen L voor nodig. Maar dat zou dan in een volgende camera moeten waar het niet op het wieltje staat ook.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

Firmware update is nu beschikbaar voor de X-T1..

Iedereen is razend enthousiast over de X-T10, maar hij loopt niet gelijk mee met de X-T1 qua firnware updates. Het ziet er naar uit dat Fuji het gat groter wilt maken. Ik ben alleen bang dat er geen firmware updates komen of heel weinig... Beetje zoals bij de A en M1 serie....

Ik teken nergens meer voor

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Quakie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:08:
Firmware update is nu beschikbaar voor de X-T1..

Iedereen is razend enthousiast over de X-T10, maar hij loopt niet gelijk mee met de X-T1 qua firnware updates. Het ziet er naar uit dat Fuji het gat groter wilt maken. Ik ben alleen bang dat er geen firmware updates komen of heel weinig... Beetje zoals bij de A en M1 serie....
Dat zal niet gebeuren, ik verwacht een zelfde soort update voor de X-T10 echter pas over een tijdje, op deze wijze kan Fuji toch onderscheidt maken tussen de X-T1 ("Pro") en de X-T10 ("Enthousiast").

Ik ga vanmiddag/morgen eens kijken naar de 4.20 update :+

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Ik schat in dat het een beetje met de ontwikkelcapaciteit te maken heeft bij Fuji. Waarschijnlijk maakt 1 team de firmware-versies en die verschillen (eenbeetje) per model. Daarnaast kan het marketingtechnisch handig zijn de updates een beetje te sorteren naar klant/ doelgroep. De betere amateur/ pro komt dan eerder aan de beurt dan de "amateur" met de X-T10. Bij de introductie hebben die hun voordeeltje gehad toen de X-T1 een paar weken achter liep. Daarnaast is de FW update van vandaag niet echt zo spectaculair als de vorige keer, toen was er echt een wow-effect vanwege de (veel) betere AF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Er schijnt een bug in laatste X-T1 firmware te zitten vandaar een nieuwe om update terug te draaien. Eind jan komt fix uit.

http://www.fujifilm.com/news/n151222.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat blijft toch wel het issue van veel nieuwe firmware uitbrengen. De kans dat je zo bugs introduceert is ook groter. Daar zit niet iedereen op te wachten.

Ben hem zelf nog niet tegen gekomen in v4.20. Al ben ik al die freezes wel al tegen gekomen in oudere versies met een Lexar UHS-II kaartje. Maar even wachten op een nieuwe versie misschien doet dat UHS-II kaartje het dan ook beter. Mijn X-M1 heeft nergens last van met dat kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

ja ik heb dat helaas met de laatste firmware van de X-E1.. De peak functie werkt praktisch niet meer.. ik zie bijna niks meer oplichten... Een bugje wat minder gauw opvalt omdat het natuurlijk een oudere camera is..

Hier en daar nagevraagd maar kreeg weinig reactie.. Ik ga wel eens kijken of ik dat ergens kan melden aan Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:25
Vraag van een Noob met een E-X1,
Ik heb toch wat problemen met het scherpstellen s'avonds in huis, zonder gebruik te maken van de ingebouwde flitser.
Onder de Fn knop staat Auto >
Basis gevoeligheid 200
Max. gevoeligheid 3200
Min sluitertijd 1/100

Meeste foto's worden niet scherp, ook als ik de laatste optie verhoog naar 1/500, lijkt het herop dat geen invloed heeft, tevens met het draaiwiel naar 1/2000 of 1/4000 verhelpt het niet.

Doe ik iets verkeerd of ligt het aan de camera.

Overigens nog steeds een fantastische camera bij daglicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

surfing john schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:33:
Vraag van een Noob met een E-X1,
Ik heb toch wat problemen met het scherpstellen s'avonds in huis, zonder gebruik te maken van de ingebouwde flitser.
Onder de Fn knop staat Auto >
Basis gevoeligheid 200
Max. gevoeligheid 3200
Min sluitertijd 1/100

Meeste foto's worden niet scherp, ook als ik de laatste optie verhoog naar 1/500, lijkt het herop dat geen invloed heeft, tevens met het draaiwiel naar 1/2000 of 1/4000 verhelpt het niet.

Doe ik iets verkeerd of ligt het aan de camera.

Overigens nog steeds een fantastische camera bij daglicht!
Heb je een voorbeeld foto's? Dan zouden wij wellicht kunnen beoordelen of het in de instellingen zit. Dan valt ook te zien of het bewegingsonscherpte is (wat niet aannemelijk is met deze sluitertijden) of juist verkeerde focus.

Als het foto's van dichtbij zijn met een groot diafragma dan is dat ook weer logischer. De camera zal ook het diafragma in slechte lichtomstandigheden eerder helemaal open gooien.

Maargoed wat ik zeg... zonder voorbeeld foto's (met EXIF informatie) valt er weinig over te zeggen waar het fout gaat.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

surfing john schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:33:
Ligt er aan hoe donker het is. Maar als het donker is dan houd de camera zich niet meer aan de auto ISO settings. Door dat deze bijvoorbeeld al aan de ISO 3200 zit en het grootste diafragma van je lens gebruikt. Dan duikt de camera gewoon onder de minimaal ingestelde sluitertijd van 1/100 om toch een juist belichte foto te krijgen. Afhankelijk van de gebruikte lens kan je al snel hier tegen aanlopen.

Verdiep je eens in het sluitertijd, ISO en diafragma verhaal en let bij het maken van de foto goed op wat de camera je verteld. Na het half indrukken van de sluiterknop bepaald de camera de belichting en dat laat ie op het scherm zien. Hier kan je zien welke ISO, sluitertijd en diafragma gebruikt wordt. Als deze al aan de limieten zitten dan heeft het geen zin om sluitertijd sneller te zetten want dan krijg je een onderbelichte foto en zul je andere manieren moeten verzinnen om de juiste foto te maken.

Een voorbeeld foto met EXIF kan ons inderdaad meer vertellen om helemaal juiste advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Is voor mij hoofdreden om in de toekomst de X-E1 te vervangen..

te vaak missers qua scherpstellen, hij geeft groen en op je schermpje lijkt het redelijk oke maar op je pc is het onscherp..

Ik neem aan dat je niet gelijk doorklikt? Maar focuspunt selecteert en dat het groen wordt?
Als extra op bovenstaande voorstellen... zou je willen proberen om een foto te maken zoals je nu deed maar dan met AF+MF aan? Dan kan je na je lock je focus handmatig bijstellen. Ik gebruik dit redelijk vaak in donkere situaties.. Volgens focus meter zie ik dan 3 meter staan terwijl het onderwerp binnen de 2.5 meter zit. Ik corrigeer hem dan best wel heftig.

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:25
Quakie schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:25:
Is voor mij hoofdreden om in de toekomst de X-E1 te vervangen..

te vaak missers qua scherpstellen, hij geeft groen en op je schermpje lijkt het redelijk oke maar op je pc is het onscherp..

Ik neem aan dat je niet gelijk doorklikt? Maar focuspunt selecteert en dat het groen wordt?
Als extra op bovenstaande voorstellen... zou je willen proberen om een foto te maken zoals je nu deed maar dan met AF+MF aan? Dan kan je na je lock je focus handmatig bijstellen. Ik gebruik dit redelijk vaak in donkere situaties.. Volgens focus meter zie ik dan 3 meter staan terwijl het onderwerp binnen de 2.5 meter zit. Ik corrigeer hem dan best wel heftig.
bedankt voor alle reacties, maar het tijdstip van de vraag is natuurlijk zo vlak voor de kerst een ongelukkig moment, maar ik kom er zeker op terug en neem de aangedragen tips mee.

Verwijderd

Er is een foto van de mogelijk nieuwe Fujifilm X-PRO 2 gelekt. Zie: http://www.fujirumors.com...mas-my-fellow-x-shooters/

Er lijkt nu een Canon achtig joystickje te zijn toegevoegd aan de achterkant om mogelijk net als bij Canon snel de AF punten te kunnen wisselen. Moet zeggen mogen ze ook wel aan een update van de X-T1 toevoegen. Nu zijn alle 4 de knoppen bij mij in gebruik om snel AF punten te kunnen wisselen. Met zo'n joystickje heb je tenminste weer wat buttons vrij om wat anders onder te programmeren. Verder weinig andere informatie in dit bericht.

Afbeeldingslocatie: http://www.fujirumors.com/assets/Ra.jpg
Let aub even op de woordjes "mock up". Garantie tot de voordeur dat ie er echt zo gaat uitzien. Het joystickje zou inderdaad handig zijn, maar zonder kan/ werkt het ook :0.

Verwijderd

Dat klopt, je moet nog even op de link clicken. Daar staat wel een foto van een mogelijk "echte" X-Pro2 echter was die te groot om te posten. Blijft een gerucht inderdaad vandaar ook dat ik er mogelijk bij heb gezet.

Zonder joystick werkt ook inderdaad maar ik ben nu wel 4 functie toetsen kwijt waar prima wat anders onder kan om dingen sneller beschikbaar te maken als er wel zo'n joystick is. Ik vind zo'n joystickje een welkome toevoeging.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht in dit topic: ik heb de X100 ingeruild voor een X-E2 met 18-55 lens. Voor nu lijkt het een goede keus geweest te zijn. Qua bediening vind ik hem iets handiger en hij werkt een stuk sneller.

Nu de volgende vraag. Ik wil deze zomer waarschijnlijk in Zuid Afrika op vakantie gaan. De bedoeling is om daar een aantal game drives te doen en uiteraard ook foto's te maken van de dieren. En daarvoor heb ik een telelens nodig. Ik heb echter nauwelijks ervaring met fotograferen met een telelens en al helemaal niet met het fotograferen van wilde dieren. Ik heb dus geen idee wat ik nodig heb. Voor zover ik weet, heeft Fuji twee alternatieven: de 50-230 of de 55-200. Ik lees her en der dat die goedkope 50-230 het helemaal niet slecht doet, maar ik maak me wat zorgen over de lichtsterkte op het lange eind. Daarnaast is de 55-200 toch wel een stukje scherper en ook degelijker gebouwd.

Ik zit met de volgende vragen:
- Is 200mm bereik genoeg om wild te fotograferen of kom ik dan echt flink tekort?
- Ga ik met de beperkte lichtsterkte van de 50-230 in de problemen komen? Ik zal weinig tijd hebben om een statief te plaatsen, dus zal veel uit de hand moeten schieten.
- Welke alternatieven zie ik over het hoofd? Ik heb (nog) geen 3rd party telelenzen voor het X systeem gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt eraan hoe dichtbij je overal bij komt, je zult echter wel een eind komen met 200mm. Vergeet niet dat je op crop schiet dus je field of view is 300mm. Het verschil tussen 200mm en 230mm is zogoed als verwaarloosbaar.

Lichtsterkte kan een probleem zijn met F/4.8 vs F/6.7 maar dat hoeft niet. Dat is een verschil van 1 stop en bij de 200mm kan je dan ISO800 gebruiken waar je bij de 230mm ISO1600 nodig zal hebben. Dus licht er ook een beetje aan hoe donker het zal worden en welke sluitertijden je denkt nodig te hebben.

Samyang heeft nog een manual focus 300mm spiegellens maar dit is volgens mij niet echt een super lens en ook nog manual focus.

Verder geen idee wat je budget is maar Fujifilm komt als het goed is, begin volgende maand met een nieuwe lens in de richting van een XF 100-400mm F/4.5-5.6. Echter zal dit volgens de geruchten geen goedkoop ding worden en denk ik zelf dat best mogelijk is dat deze over de €2000,- heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
Mijn budget is maximaal 500 euro. Die 55-200 zal ik (als ik die koop) ook tweedehands kopen. De 100-400 had ik ook wel over gelezen, maar zo'n aankoop kan ik voor mezelf niet rechtvaardigen. In elk geval is het goed om te horen dat ik met 200mm niet hopeloos tekort zal komen.

Ik denk dat ik maar gewoon op zoek ga naar een net gebruikt exemplaar van de 55-200.

Meteen nog maar een andere vraag: ik wil ook graag een UWA aanschaffen en denk daarbij aan de Samyang 12mm. Manual focus is geen probleem en voor 250 euro nieuw lijkt me dit een no-brainer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:33:
Dat klopt, je moet nog even op de link clicken.
Dat is 'm zonder twijfel wel hoor. Even kleiner gemaakt: B-)
(de tekeningen waren er al eerder, maar die foto erbij doet het 'm toch wel)

Hij lijkt nu meer van X-E2 formaat te zijn, maar natuurlijk een heel stuk duurder.
(al de laatste nieuwe tech, een HVF, en als het goed is weer gebouwd als een tank)

X-Pro2

X-Pro2

X-Pro2

X-Pro2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Als die AF-joystick echt is en ook fijn werkt neig ik er nu al naar om een X-T1 te vervangen door de X-Pro2... Tenzij het enige verschil met de X-T1 die joystick is en er geen verbetering op het gebied van accuduur, af en sensor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, gaaf ding! :)

Tijdje terug heb ik met het idee van een tweedehands X-Pro 1 gespeeld, gewoon omdat ik Fujifilm gaaf vind. Nu maar eens even kijken waar dit heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
bart_g schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:12:
Meteen nog maar een andere vraag: ik wil ook graag een UWA aanschaffen en denk daarbij aan de Samyang 12mm. Manual focus is geen probleem en voor 250 euro nieuw lijkt me dit een no-brainer toch?
Mag ik vragen waar je hem voor dat bedrag nieuw kunt kopen? Dat is een erg scherpe prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
nielsgaastra schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:10:
[...]

Mag ik vragen waar je hem voor dat bedrag nieuw kunt kopen? Dat is een erg scherpe prijs!
Dat mag. En het is inderdaad een belachelijk scherpe prijs. Ik was op marktplaats aan het zoeken en kwam toen de site uwcamera.nl tegen, waar hij voor 251 euro en een paar cent te koop was. Ik zie nu dat hij van de site verdwenen is. Ze hebben hem nog wel voor een andere mount. Ik zal er eens een mailtje achteraan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bart_g schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:02:
Ik lees her en der dat die goedkope 50-230 het helemaal niet slecht doet, maar ik maak me wat zorgen over de lichtsterkte op het lange eind. Daarnaast is de 55-200 toch wel een stukje scherper en ook degelijker gebouwd.

Ik zit met de volgende vragen:
- Is 200mm bereik genoeg om wild te fotograferen of kom ik dan echt flink tekort?
- Ga ik met de beperkte lichtsterkte van de 50-230 in de problemen komen? Ik zal weinig tijd hebben om een statief te plaatsen, dus zal veel uit de hand moeten schieten.
- Welke alternatieven zie ik over het hoofd? Ik heb (nog) geen 3rd party telelenzen voor het X systeem gezien.
Je moet je afvragen hoe vaak je de 55-200 of de 50-230 gaat gebruiken. Ik schat in dat het maar beperkt zal zijn, maximaal 20% van de foto's in Zuid-Afrika of zo. Het zal waarschijnlijk niet je belangrijkste objectief zijn. Voor 200,= kun je gewoon een nieuwe kopen en slecht is die niet, vooral niet bij veel (zon)licht in ZA, dus dat kan misschien wel iets zijn om over na te denken... Voor de rest van je 500,= kun je dan die mooie UWA kopen en je hebt nog geld over voor een extra accu ;) of een aantal als je ze el-cheapo vie e-bay koopt (die iets minder va leveren, maar het ook gewoon doen in de savanne...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

bart_g schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:05:
[...]

Dat mag. En het is inderdaad een belachelijk scherpe prijs. Ik was op marktplaats aan het zoeken en kwam toen de site uwcamera.nl tegen, waar hij voor 251 euro en een paar cent te koop was. Ik zie nu dat hij van de site verdwenen is. Ze hebben hem nog wel voor een andere mount. Ik zal er eens een mailtje achteraan sturen.
Wat mij betreft een (bijna) ongeloofwaardelinke prijs, op ebay kom je deze hier voor niet eens tegen. Wel een geweldige lens voor allerlei situaties (landschappen, interieur, astro, parties, etc).

Wat mij betreft de tegenvallers:
- stroeve lenshood, soms bijna niet te mounten.
- focus schaal klopt niet 100% met de werkelijkheid (controleren op je EVF!)
- hoek scherpte niet erg goed wijd open.

Deze wegen echter niet op tegen de pluspunten :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Sodela schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:41:
Je moet je afvragen hoe vaak je de 55-200 of de 50-230 gaat gebruiken. Ik schat in dat het maar beperkt zal zijn, maximaal 20% van de foto's in Zuid-Afrika of zo. Het zal waarschijnlijk niet je belangrijkste objectief zijn. Voor 200,= kun je gewoon een nieuwe kopen en slecht is die niet, vooral niet bij veel (zon)licht in ZA, dus dat kan misschien wel iets zijn om over na te denken... Voor de rest van je 500,= kun je dan die mooie UWA kopen en je hebt nog geld over voor een extra accu ;) of een aantal als je ze el-cheapo vie e-bay koopt (die iets minder va leveren, maar het ook gewoon doen in de savanne...
Ik heb even m'n foto's van mijn reizen naar Afrika erbij gepakt en de verhouding tussen m'n D700 + 24-120VR en D7100 + 80-400VR is ongeveer 40-60. Zeker met een safari gebruik ik toch veel meer de telelens dan de standaard lens en hier schiet je toch de meeste foto's. Qua landschappen, etc kom je inderdaad uit bij de standaard lens maar dan schiet je in verhouding veel minder foto's.

Waar je wel op moet letten is dat je tijdens een safari zo min mogelijk lenzen moet wisselen met het oog op al het stof in de lucht. Ik zou, indien de OP nog z'n oude camera heeft, die zeker ook meenemen. Of eventueel kijken voor een 2e body.

En je hebt heel veel accu's nodig, daar kun je er nooit genoeg van hebben :) Zelf heb ik minimaal 3 accu's per camera beschikbaar en zeker met de Fuji X-T1 die ik nu veelal gebruik in plaats van de D700 gaat het erg snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
En daar zijn de eerste foto's van de X-Pro 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.fujirumors.com/assets/front1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.fujirumors.com/assets/back.png
Afbeeldingslocatie: http://www.fujirumors.com/assets/up.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch eigenlijk niks kleiner geworden dus.
Ziet er wel heel interessant uit verder. :)

Vooral benieuwd naar wat we niet kunnen zien, de sensor.
Zou wel heel bizar zijn als er weer dezelfde in zit.

En of ze dan nog 'iets' aan xtrans gedaan hebben,
al denk ik niet dat ze daar van hun kant veel aan kunnen doen.

Fujifilm X-Pro2 Silver

[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 29-12-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
kdbruin schreef op maandag 28 december 2015 @ 08:46:
[...]

Ik heb even m'n foto's van mijn reizen naar Afrika erbij gepakt en de verhouding tussen m'n D700 + 24-120VR en D7100 + 80-400VR is ongeveer 40-60. Zeker met een safari gebruik ik toch veel meer de telelens dan de standaard lens en hier schiet je toch de meeste foto's. Qua landschappen, etc kom je inderdaad uit bij de standaard lens maar dan schiet je in verhouding veel minder foto's.

Waar je wel op moet letten is dat je tijdens een safari zo min mogelijk lenzen moet wisselen met het oog op al het stof in de lucht. Ik zou, indien de OP nog z'n oude camera heeft, die zeker ook meenemen. Of eventueel kijken voor een 2e body.

En je hebt heel veel accu's nodig, daar kun je er nooit genoeg van hebben :) Zelf heb ik minimaal 3 accu's per camera beschikbaar en zeker met de Fuji X-T1 die ik nu veelal gebruik in plaats van de D700 gaat het erg snel.
Goeie tips, dank je! Zeker ook de praktijkervaring met Afrika. Helaas is de oude camera al verkocht, dat is dus geen optie om mee te nemen.

Accus zijn inmiddels 2 bijbesteld. Met 3 accus per dag moet ik wel uitkomen...

Ik heb voor mezelf ook besloten dat ik liever meer betaal voor de 55-200. Als ik hem na de vakantie niet meer gebruik dan kan ik hem (als ik hem tweedehands verkoop) voor nagenoeg hetzelfde bedrag weer verkopen en anders heb ik gelijk een goede telelens.

De UWA ga ik nog eens rustig over nadenken. Even de reactie van de webshop afwachten en anders wachten op een tweedehands exemplaar van de samyang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:00
Pat-Juh schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:57:
[...]

Wat mij betreft een (bijna) ongeloofwaardelinke prijs, op ebay kom je deze hier voor niet eens tegen. Wel een geweldige lens voor allerlei situaties (landschappen, interieur, astro, parties, etc).

Wat mij betreft de tegenvallers:
- stroeve lenshood, soms bijna niet te mounten.
- focus schaal klopt niet 100% met de werkelijkheid (controleren op je EVF!)
- hoek scherpte niet erg goed wijd open.

Deze wegen echter niet op tegen de pluspunten :)!
De focusschaal klopt bij mij volgens mij wel. ik heb dat vaker gelezen. Wat klopt er bij jou niet? Sommige mensen gebruiken voor infinity het eind van het streepje (is een L vorm) maar je moet hem gewoon zetten op het punt waar de horizontale en verticale streep samenkomen.

Verder vind ik die lenshood ook een beetje prut, werkt volgens mij wel. Ook de hoeken op f/2.0 idd niet echt goed maar al een heel stuk beter op f/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

infinity is inderdaad of, bij het haakje van de L inderdaad (zoals hier is afgebeeld). De lens hood laat ik er standaard maar opzitten omdat het een gedoe is deze er omgedraaid op te krijgen voor in de tas, liever wat meer ruimte innemen dan te moeten ergeren aan een lens hood ;).

Bij mij is het vanaf f2.8 al wat beter maar nog niet echt heel scherp, pas vanaf f4 zijn de hoeken echt goed scherp te noemen. (gelukkig plaats je in de hoeken toch niet vaak belangrijke zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
bart_g schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:24:
[...]
De UWA ga ik nog eens rustig over nadenken. Even de reactie van de webshop afwachten en anders wachten op een tweedehands exemplaar van de samyang.
Zojuist reactie gehad van de webshop. De lens is uit het assortiment zonder verdere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels ook wat geruchten over specificaties gelekt van de nieuwe XF100-400mm F4.5-5.6 OIS WR.

Als deze specs kloppen toch wel een redelijk zware en grote lens al was dat wel te verwachten. In vergelijking de oude Canon 100-400mm is 1380g en met een lengte van 189mm en de nieuwe Canon 100-400mm II is 1570g met een lengte van 193mm. Beide zijn dus nog zo'n 2cm korter. De dikte van alle 3 zal ook wel redelijk gelijk zijn gezien ze alle 3 een 77mm filter thread hebben.

Ben wel erg benieuwd of dat nog een beetje te handelen is op een X-T1 + grip. Nog even geduld hebben tot definitieve specs als het goed is wordt ie 15 januari 2016 aangekondigd.
That said, here are some specs:

The XF100-400mm F4.5-5.6 OIS WR will have a minumum focus distance from 1.75 m. Zoomed out, it will be 270mm long, while on the wide end it will be about 6cm shorter.

Filter size 77.

It will weight 1375g and have 21 elements / 14 groups.

As rumored earlier, it should cost around €1,800 and it will be announced on January 15.

See: http://www.fujirumors.com...00-400mm-f4-5-5-6-ois-wr/
Afbeeldingslocatie: http://www.fujirumors.com/assets/full-zoom.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

@bart_g: als je op safari gaat en je hebt geen lange lens, waarom niet huren?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

bart_g schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:24:
[...]

Goeie tips, dank je! Zeker ook de praktijkervaring met Afrika. Helaas is de oude camera al verkocht, dat is dus geen optie om mee te nemen.

Accus zijn inmiddels 2 bijbesteld. Met 3 accus per dag moet ik wel uitkomen...

Ik heb voor mezelf ook besloten dat ik liever meer betaal voor de 55-200. Als ik hem na de vakantie niet meer gebruik dan kan ik hem (als ik hem tweedehands verkoop) voor nagenoeg hetzelfde bedrag weer verkopen en anders heb ik gelijk een goede telelens.

Ik heb ook wel eens een bericht gelezen van een tweaker die zij dat je juist niet allemaal close-ups moet gaan lopen schieten. Die kun je ook in een dierentuin maken. Behalve als het echte actie is natuurlijk, maar op zich zit er wel wat in. Het bijzondere aan een dergelijke safari lijkt mij dat je de dieren in hun natuurlijk habitat ziet. Persoonlijk zou ik mij meer focussen op het vastleggen van de beesten met een stuk omgeving erbij. In dit geval lijkt mij 200mm wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Isniedood schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:04:
[...]

Ik heb ook wel eens een bericht gelezen van een tweaker die zij dat je juist niet allemaal close-ups moet gaan lopen schieten. Die kun je ook in een dierentuin maken. Behalve als het echte actie is natuurlijk, maar op zich zit er wel wat in. Het bijzondere aan een dergelijke safari lijkt mij dat je de dieren in hun natuurlijk habitat ziet. Persoonlijk zou ik mij meer focussen op het vastleggen van de beesten met een stuk omgeving erbij. In dit geval lijkt mij 200mm wel voldoende.
Er zijn mensen die prachtige landschappen maken waar een andere fotograaf juist een close-up van zou hebben willen maken. Het verschilt per persoon wat je het liefst zou willen maken.

Als je op safari gaat heeft de een dus genoeg aan een groothoek lens en de ander wil close-ups kunnen maken. Tenzij je heel erg dichtbij kan komen heb je hier toch al snel wel een teletoeter voor nodig.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:44:
Inmiddels ook wat geruchten over specificaties gelekt van de nieuwe XF100-400mm F4.5-5.6 OIS WR.

Als deze specs kloppen toch wel een redelijk zware en grote lens al was dat wel te verwachten. In vergelijking de oude Canon 100-400mm is 1380g en met een lengte van 189mm en de nieuwe Canon 100-400mm II is 1570g met een lengte van 193mm. Beide zijn dus nog zo'n 2cm korter. De dikte van alle 3 zal ook wel redelijk gelijk zijn gezien ze alle 3 een 77mm filter thread hebben.

Ben wel erg benieuwd of dat nog een beetje te handelen is op een X-T1 + grip. Nog even geduld hebben tot definitieve specs als het goed is wordt ie 15 januari 2016 aangekondigd.

[...]

[afbeelding]
Lijkt me een pracht lens om (weer) surffotografie mee op te pakken. 400mm met f5.6 is "te doen" zeker met wat de hoge Framerate en goede ISo prestaties van de X-T1. Enkel die prijs he ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:44:
Niks voor mij, maar een mooie aanwinst in de line-up.

Ik kijk al uit naar de gouden X-Pro2, of alleen die 35/2 is ook goed. 8)

Fujifilm X-Pro2 Gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:40:
[...]

Niks voor mij, maar een mooie aanwinst in de line-up.
Mij lijkt het wel wat, 200mm is me nog wat te kort. Alleen de prijs, grote en gewicht is even minder als ze kloppen. Maar is zeker een mooie aanvulling. Er is nog geen MILC systeem met APS-C sensor die zoiets aanbied. Alleen bij M43 heb je langere opties of je moet toch voor een DSLR gaan van Sony, Nikon of Canon.

Hopelijk komen ze nog eens met de tussen maat een 70-300mm F/4.0 ofzo met mogelijkheid om TC te gebruiken. 8)
jesper86 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:40:Ik kijk al uit naar de gouden X-Pro2, of alleen die 35/2 is ook goed. 8)

[afbeelding]
Val je wel lekker op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
afterburn schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:53:
@bart_g: als je op safari gaat en je hebt geen lange lens, waarom niet huren?
Heb ik naar gekeken, maar ik ga 17 dagen en met 17 dagen huur kan ik hem net zo goed kopen. Zeker tweedehands en bij eventueel daarna niet meer gebruiken hoeft het met niet zo veel te kosten.
Isniedood schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:04:
[...]

Iets om over na te denken. Ik ga de lens sowieso ruim van tevoren kopen, zodat ik mezelf er een beetje wegwijs mee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Ik mis bij de 100-400 alleen een aperture ring of dat moet de dunne band zijn net na de statief aansluiting. En qua specs verschilt de lens niet met m'n huidige Nikon AF-S 80-400VR, slechts 100 gram lichter maar qua formaat redelijk hetzelfde. Qua prijs scheelt het wel zo'n 500 euro in het voordeel van de Fuji.

Eerst maar eens de reviews afwachten voordat ik eventueel overstap van de Nikon naar de Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ventieldopje schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:55:
[...]

Er zijn mensen die prachtige landschappen maken waar een andere fotograaf juist een close-up van zou hebben willen maken. Het verschilt per persoon wat je het liefst zou willen maken.

Als je op safari gaat heeft de een dus genoeg aan een groothoek lens en de ander wil close-ups kunnen maken. Tenzij je heel erg dichtbij kan komen heb je hier toch al snel wel een teletoeter voor nodig.
Landschappsfoto's kan je eventueel ook met een telelens maken, een close-up van een levend wild dier is natuurlijk wel vaak lastig met een groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
Is er iemand hier die van een X-M1 naar de X-T10 is overgestapt en zijn ervaring wil delen.

Ik ben aan het rondkijken. Ik ben aan het kijken naar een Panasonic gm5 vanwege het formaat.

Ik mis nu vooral goede AF. Maar ik mis ook de portabiliteit van mijn Ricoh GR. Een refurbed Nikon Coolpix van 350€ lonkt ook, want klein maar APS-C.

Maar zon gm5 is klein en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb de M1 maandje gebruikt tijdens het reizen en het is zeker geen verkeerde camera. AF vond ik snel zat en prima mee te werken. De T10 vind ik persoonlijk niet veel beter. Enige wat ik wel eens miste is de zoeker bij de M1, maar dit was meer omdat ik dit gewoon was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
Het verrast mij wel enigszins dat je de X-T10 niet veel beter vind.

Ik heb 10 jaar met een dslr geschoten en de laatste 2 jaar zonder ovf/evf. Ik mis het niet echt, maar de langzame AF prestaties van mijn laatste camera's hadden dat ook niet nodig. Ik mis vooral AF voor het snelle werk zoals kids en sport af en toe.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

kdbruin schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:56:
Ik mis bij de 100-400 alleen een aperture ring of dat moet de dunne band zijn net na de statief aansluiting. En qua specs verschilt de lens niet met m'n huidige Nikon AF-S 80-400VR, slechts 100 gram lichter maar qua formaat redelijk hetzelfde. Qua prijs scheelt het wel zo'n 500 euro in het voordeel van de Fuji.

Eerst maar eens de reviews afwachten voordat ik eventueel overstap van de Nikon naar de Fuji.
De optiek en OIS zullen wel in orde zijn, fuji kennende van de laatste lenzen die zij voor het systeem hebben uitgebracht. Als de AF ook op orde is, eventueel beter met de X-Pro2 of X-T2 welke nog moeten verschijnen lijkt het mij een prachtige combi.

Momenteel is de AF van de X-T1 wel redelijk rap in zone-tracking maar met de 9 geclusterde punten is het moeilijk je onderwerp hier in te houden (soms). Nikon's D4 en aanverwante hebben gewoon een bredere AF zone dan de 9PDAF punten van de X-T1.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

technonose schreef op donderdag 31 december 2015 @ 07:05:

Ik heb 10 jaar met een dslr geschoten en de laatste 2 jaar zonder ovf/evf. Ik mis het niet echt, maar de langzame AF prestaties van mijn laatste camera's hadden dat ook niet nodig. Ik mis vooral AF voor het snelle werk zoals kids en sport af en toe.
Waarom verrast je dat ? Het verschil was voor mij persoonlijk niet echt groot en ik zou persoonlijk hiervoor niet upgraden. Objectieven die ik gebruikt heb op de camera's waren de 16-55 en 56

Wil je snellere AF binnen het Fujifilm X systeem dan zou ik zelf eerder kijken richting de T1 of wellicht wachten tot een opvolger.

Beste optie is test het zelf. Ga bijvoorbeeld naar een winkel/ of huur de camera en test diverse situaties.

Edit: heb de T10 meegekregen net na de introductie. Enkel getest met de eerste firmware. Niet de updates. Kan niks zeggen of hier echte verbeteringen in zitten.
TIP: test het zelf. Eigen ervaring gaat boven die van andere ;-)

Op youtube staan nodige aan vergelijkingen/ervaringen.
YouTube: The Great Mirrorless Camera Autofocus Shootout! (GH4, X-T1, A6000, E-M1)

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 31-12-2015 10:30 ]

• Tomas_
Het verraste me omdat er zoveel werd gesproken over de sterk verbeterde AF, een wereld van verschil.
Of ja verassen, het zou een reden kunnen zijn om te upgraden. Misschien toch maar even wachten op een opvolger.
Verder wel tevreden met de X-M1, maar mis een beetje de aktie AF.

Verwijderd

technonose schreef op donderdag 31 december 2015 @ 07:05:

Zit hem deels ook in de lenzen. Zo is de 35mm F/1.4 Fuji's oudste lens en AF is niet echt snel. Op iets als een T1 maar volgens mij ook op de T10(AF en software van de AF is hetzelfde) is het al iets beter maar niet veel. Ik heb zelf de X-M1 naast de X-T1 scheelde me toen 50 euro op de 35mm als ik de kit kocht. Maar gebruik de X-M1 nooit al vind ik de AF nog redelijk in statische situaties.

Maar denk net zoals Daan dat je niet veel mee opschiet zelfs niet als je naar de X-T1 gaat. Ik vind de X-T1 wel iets sneller maar verschil vind ik niet groot. Anders eens kijken of je er 1 kan proberen/testen zodat je zelf een idee hebt of je het een vooruitgang vind. Alleen voor de AF zou ik deze upgrade niet snel doen en misschien nog een generatie wachten als ze verbeteringen laten zien in bijvoorbeeld de X-PRO2.

• Tomas_
@Soinar thanks voor deze update. Toch maar eens wachten op de X-pro2, en anders toch een dslr voor de snelle AF erbij.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

technonose schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:33:
Het verraste me omdat er zoveel werd gesproken over de sterk verbeterde AF, een wereld van verschil.
Of ja verassen, het zou een reden kunnen zijn om te upgraden. Misschien toch maar even wachten op een opvolger.
Verder wel tevreden met de X-M1, maar mis een beetje de aktie AF.
De AF van de T1 is zeker verbeterd en ook gedurende de updates die deze gehad heeft, maar of deze echt zoveel beter is. Dat je de momenten wel gaat schieten die je wenst. Dit kun alleen jij zelf beantwoorden. Persoonlijk vind ik verschil niet super groot en zou ik niet voor upgraden.

Als je de camera's gaat testen. Test ook eens met andere objectief combinaties. Bijvoorbeeld de 18-55 etc etc. Controleer ook of je objectieven voorzien zijn van de laatste firmware. Dit zal niet extreem veel doen, maar er zijn updates die wel verbeteringen hebben op dit gebied.

Met de T1 meermaals jeugd hockeywedstrijden gefotografeerd en dat was in begin erg frusterend. Dit kwam vooral omdat ik de 5D3's gewend was. En op moment dat ik het door had vond ik het een leuke combo om te gebruiken langs het veld. Mij hoofdzakelijk gefocust op de moment waar ik van wist waar veel acties plaats vinden. Geluk had ik dat ik spel goed kende en gespeeld heb. Omdat de 5D3 je referentie kader is ben je snel geneigd om deze te gaan vergelijken.

Hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen als ik aangaf AF is traag van de Pro1 "hoe deden ze dat toen er nog geen AF was? Toen kon men het toch ook!" als je het zo bekijkt hadden deze heren/dames wel gelijk. Alleen de techniek wordt steeds beter en beter en wij steeds verwender door deze techniek. Daarnaast maken we elkaar ook beetje gek op fora en blogs.... Tegenwoordig gebruik ik hoofdzakelijk de Sony a7rII en favoriete objectief is toch wel de Zeiss Loxia 35. En ondanks dat het MF schiet ik hier ook spelende kinderen/dieren mee. Het kan, maar heb wel mijn manier van werken moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Het ziet er naar uit dat de X-E2S niks anders is dan een X-E2.. Er wordt nog steeds verwacht dat er een firmware komt om hem gelijk te trekken aan de X-T10.. Kortom twee dezelfde camera's met waarschijnlijk een prijsverschil.

De vraag is nu? wat is wijsheid? Gaan voor de oude X-E2, of voor een X-E2s?
Ik vermoed dat de X-E2s nog firmware updates gaat krijgen en de X-E2 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou denk ik alleen voor de X-E2 gaan als daar een goede deal voor komt, of als je tweedehands gaat kijken. Anders is op het moment de prijs niet echt gunstig denk ik met een X-E2s op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zou gewoon even afwachten wat de prijzen doen.

De specs van de X-E2s lijken sterk op die van de huidige X-T10 (o.a. ISO extended tot 51.200 ipv de 25.600 van de X-E2), maar na de verwachte firmware-update van de X-E2 over twee weken, zouden ze weer aardig gelijk moeten gaan. Op www.fujirumors.com staan allerlei specs genoemd.

Als je restwaarde van je camera interessant vindt, denk ik dat een 2016-midend interessanter blijft dan een 2013-mid-highend camera. Maar als de X-E2s nu eerst 300 euro duurder wordt dan de inmiddels afgeprijsde X-E2, dan weet ik het zo gauw nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Quakie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:00:
Het ziet er naar uit dat de X-E2S niks anders is dan een X-E2.. Er wordt nog steeds verwacht dat er een firmware komt om hem gelijk te trekken aan de X-T10.. Kortom twee dezelfde camera's met waarschijnlijk een prijsverschil.

De vraag is nu? wat is wijsheid? Gaan voor de oude X-E2, of voor een X-E2s?
Ik vermoed dat de X-E2s nog firmware updates gaat krijgen en de X-E2 niet.
En vooral, waarom maken ze een X-E2s? Waren de X-E2 toestellen op? Ze kunnen die kosten toch beter in de X-E3 en X-T10 (met zelfde specs) steken?

Als de prijs hoger dan een X-E2 is zou ik geen X-E2S kopen, te weinig (geen) vernieuwing, eerder op de X-E2 aanbiedingen wachten.

Ben wel benieuwd naar de X70 zonder viewfinder (maar met de optie tot een externe viewfinder) en een 18,5 f/2.8 lens (28mm equivalent). Announcement January 15 (along with the Fuji X-Pro2, X-E2s, XF100-400 and probably also the X-E2 FW)

edit: Prijs is toch best gunstig? 599 voor de body en 799 met 18-55. Zou best nog eens 100 kunnen zakken rond die tijd (net als destijds de x-e1). Volgens mij was de X-E2 + 18-55 destijds 1200 of 1300 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 05-01-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Precies.. het is best een lastig verhaal.

Bij een koopjesmarkt van FotoKlein kon ik de x-e2 mee krijgen voor 499 ipv 599..
Persoonlijk vind ik 500 euro nog steeds veel geld voor een relatief oude camera. Aangezien het geruchten zijn qua firmware updates heb ik er niet voor gekozen..Ook stond ie vrij uit doos en het was nogal druk.. Als de X-E2S dezelfde prijs krijgt als een X-T10 krijgt vind ik het ook nog veel geld... omdat er te weinig veranderd is tov voorganger. Echter zie ik niet een X-E3 of een X-T20 gauw verschijnen. Het zal waarschijnlijk het jaar zijn van een X-PRO2 en X-T2...

Sterk over nagedacht om een X-T10 te kopen maar ik ben er wel over uit dat ik mijn neus vrij wil hebben. Het zal wel raar overkomen maar ik heb last van dat mijn neus dus deels plat gedrukt wordt. Ik ben rechteroog dominant en dat ik linker oog vrij heb is voor mij niet zo nuttig. Ik druk mijn X-E1 dus ook deels tegen mijn neus aan voor stabiliteit. Ik heb een 3 jarige rond rennen en sinds 9 maanden een baby... De 3 jarige is voor mij niet te fotograferen. Ik hoop dus met de auto focus verbeteringen dit te verbeteren. Ik schiet nu altijd single focus en kies zelf mijn focus punt.. Soms manual focus met de AF L knop. Deels zal aan mijn techniek liggen omdat ik nog onder beginner valt, maar deels is het gewoon de X-E1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Sluw schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:20:
[...]

En vooral, waarom maken ze een X-E2s? Waren de X-E2 toestellen op? Ze kunnen die kosten toch beter in de X-E3 en X-T10 (met zelfde specs) steken?

Als de prijs hoger dan een X-E2 is zou ik geen X-E2S kopen, te weinig (geen) vernieuwing, eerder op de X-E2 aanbiedingen wachten.

Ben wel benieuwd naar de X70 zonder viewfinder (maar met de optie tot een externe viewfinder) en een 18,5 f/2.8 lens (28mm equivalent). Announcement January 15 (along with the Fuji X-Pro2, X-E2s, XF100-400 and probably also the X-E2 FW)

edit: Prijs is toch best gunstig? 599 voor de body en 799 met 18-55. Zou best nog eens 100 kunnen zakken rond die tijd (net als destijds de x-e1).
Enige wat ik kan bedenken is kostenbesparing. Grote kans dat de X-E2S gemaakt wordt in Thailand ipv Japan dus lagere kosten. Het R&D budget zal echt wel in de pro2 en X2 zitten. Andere merken doen het ook.. ipv firmware gratis releasen een update versie van dezelfde camera op de markt lanceren.. Echter ziet er naar uit dat Fuji wel zijn oude camera rechttrekt. Precies wat er zo gewaardeerd wordt en dus ook hogere prijs verantwoordt (in mijn ogen).
Op hun forum reageert vaak iemand uit NL die zo te zien voorraad kennis heeft. Laatste paar maanden was er praktisch geen voorraad qua X-E2 omdat ze niet verkocht worden. Er schijnt nu weer leveringen geweest te zijn.. Misschien een tijdelijk verwachtte opleving na laatste firmware? Of voorraad met korting opruimen.. Dit is ook in lijn met hun jaar einde. Fuji's fiscale jaar einde schijnt eind maart te zijn..

Ik vind 599 veel geld voor een body uit 2013.

Maar inderdaad het is afwachten op firmware release.. Gelukkig op dezelfde datum als lancering X-E2S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ach ja, een body een uit 2013 of een body uit 2015 met bijna de zelfde specs op wat firmware na. Ik zie het probleem niet zo, zeker omdat de X-E camera's van premium materialen zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Sorry uiteraard bedoelde ik de specs van de camera.. De body moeten ze zelfs niet teveel aan wijzigen... ik vind het bijv al vervelend dat de view mode knop verwijderd is van de X-E2 (zover ik het kan zien krijg je het niet volledig terug via een Fn knop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Het aftellen tot de x-pro 2 is bij Fuji zelf ook eindelijk begonnen ;) 8 dagen en 20 uur te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:28
Quakie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:18:
.. ik vind het bijv al vervelend dat de view mode knop verwijderd is van de X-E2 (zover ik het kan zien krijg je het niet volledig terug via een Fn knop).
Ten opzichte van een X-E1 bedoel je?
Op een X-E2 kun je de viewmode wel onder een Fn knop zetten, alleen switcht hij dan niet direct naar een andere setting bij een druk op de knop maar krijg je een menuutje om een setting te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Msniekers schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:20:
[...]

Ten opzichte van een X-E1 bedoel je?
Op een X-E2 kun je de viewmode wel onder een Fn knop zetten, alleen switcht hij dan niet direct naar een andere setting bij een druk op de knop maar krijg je een menuutje om een setting te kiezen.
Zolang je niet wispelturig bent ;). Zelf ben ik wel blij dat bij de T1 er wel een knopje naast het EVF huis zit.

Wat betreft de X-Pro2... Ik ben benieuwd hoe de AF-tracking daarbij is verbeterd, FujiRumors meldt "Intelligent hybrid phase difference AF. AF point is 273 points" Meer dan genoeg dekking lijkt mij om een goede PDAF tracking te kunnen realiseren, hopelijk is deze dan ook sneller en nauwkeuriger geworden (met premium lenzen zoals de 16-55, 50-140 en 100-400, etc. uiteraard die over snelle AF-motoroen beschikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al mogen ze wel de optie geven bij die viewmode knop om er opties uit te vinken. Druk me nu elke keer suf als ik het scherm op de achterkant een keer aan wil en weer terug wil naar alleen EVF+eye detect. Dan schiet ik ook nog wel eens voorbij de juiste optie. Zou fijn zijn als ik met 1 druk op de knop de juiste optie heb.

Wat betreft met de X-Pro2 ben ik ook wel benieuwd wat die hybride viewfinder gaat doen. Hebben ze nog wat verbetering kunnen doorvoeren in het EVF gedeelte. Is die OVF gedeelte nog een beetje bruikbaar met een lens als de XF 100-400mm. Nog even afwachten tot het aftellen is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De ovf gaat niet bruikbaar zijn met een >100mm, tenminste daar ga ik sterk vanuit. Ik sta wel te popelen om het dinge uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:15:
De ovf gaat niet bruikbaar zijn met een >100mm, tenminste daar ga ik sterk vanuit. Ik sta wel te popelen om het dinge uit te proberen.
Ik dacht te lezen dat de Pro1 met de 90mm 'al' automatisch overschakelt naar de EVF.
En gelijk hebben ze, 135mm equiv. moet een heel klein vakje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Op fujirumors zijn nu foto's te zien van nieuwe menu's van pro2. De AF focus punten zijn 2/3 phase en nemen groot gedeelte van het beeld in beslag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker gaaf. :)

FujiFilm X-Pro2 Focus Points

Een hoop functionele verbeteringen, ze doen goed hun best met alles beyond the specs.
Eindelijk lossless compressed Raw! Dat heeft Sony nog niet eens :P

[ Voor 208% gewijzigd door jesper86 op 06-01-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
jesper86 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:32:
...

Ik dacht te lezen dat de Pro1 met de 90mm 'al' automatisch overschakelt naar de EVF.
En gelijk hebben ze, 135mm equiv. moet een heel klein vakje zijn.
90 is ook al wel een redelijke/gangbare grens denk ik inderdaad, als ze een flexibel oculair/objectief zouden inbouwen in de vf (denk aan de Contax G2 bijvoorbeeld) zou er meer inzitten, maar ook dan is er wel een redelijke limiet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:42:
[...]

90 is ook al wel een redelijke/gangbare grens denk ik inderdaad, als ze een flexibel oculair/objectief zouden inbouwen in de vf (denk aan de Contax G2 bijvoorbeeld) zou er meer inzitten, maar ook dan is er wel een redelijke limiet natuurlijk.
Dat zit er in, Magnifications: 0.37x / 0.6x

Zoiets werkt goed om te switchen tussen wide en normal, maar ik denk dat een dergelijke tele net iets teveel gevraagd is. Misschien als hij enkel normal had dat er nog een tele glaasje bij paste, maar dat gaan ze natuurlijk niet doen, want het zou wel heel bizar zijn als je de OVF niet met de standaard kit lens op 18mm kon gebruiken, omdat het niet meer in beeld past.

Vergeet ook niet dat het wel extra lastig is voor een Hybrid VF omdat er een groot prisma in de weg zit die het beeld van de EVF (info overlay) met een hoek van 45 graden in de OVF moet projecteren.

Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_pro1/features/img/page_03/pic_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Foto's en specs van de X70:

Hij ziet er erg klein uit.

digicame-info

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/fuji_x70_silver_f001.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Quakie op 07-01-2016 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er grappig uit. Herinnert mij met een eerste, vluchtige blik echter wel een beetje aan een Panasonic GM1 zonder verwisselbaar objectief maar met meer "analoge" knoppen en een miniflitsertje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ben benieuwd naar de prijs, kwaliteit en lens! Of 'ie meer gebouwd is als de x100t en x-t1 of meer als een instapcamera. Als de prijs goed is en het formaat klein kan het een leuke camera voor er bij zijn.

Edit:
Betekent die shutter lag dat 'ie een leaf shutter heeft? Dat las ik namelijk in de reacties. Zou mooi zijn als ze dat altijd toepassen in hun fixed lens camera's.

– 16MP APS-C X-Trans CMOS II sensor
– Image processing engine EXR Processor II
– AF 0.1 seconds. The image plane phase difference AF
– Shutter lag is 0.01 seconds. Shooting interval of 0.5 seconds. Start-up time of 0.5 seconds
– Customizable control ring
– LCD monitor three inches 1.04 million dots. 180 Opening tilting
– For the first time adopted a touch panel in the X series. Focus area selection, touch shot function
– The lens of the newly developed 18.5mm F2.8 (equivalent 28mm)
– Digital tele-converter (35mm and 50mm)
– Auto mode switch
– Digital split image. Focus peaking
– Wi-Fi built-in. Remote control shooting
– Continuous shooting 8 frames / sec in the AF tracking
– Silent electronic shutter. Top speed is 1/32000 seconds
– Film simulation mode (including classic chrome)
– Multi-exposure function
– Eight of the advanced filter
– Interval Timer
– Video Full HD 60fps
– Body color is black and silver

[ Voor 75% gewijzigd door Sluw op 07-01-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij hebben fixed-lens camera's eigenlijk altijd een leaf-shutter? Stuk minder complex, en de lens kan lekker dicht op de sensor. De X30 heeft ook een leaf-shutter, dat kan je zien omdat de sluitertijd bij max diafragma beperkt is.

Met de X100 was het vooral bijzonder omdat het voorheen niet mogelijk was om geruisloos foto's te maken met echt serieuze beeldkwaliteit, een APSC sensor dus. Waar compacts nog max 1/1.7" waren. Olympus en Sony kwamen net met hun eerste(!) mirrorless camera, maar stil waren die zeker niet.

[ Voor 39% gewijzigd door jesper86 op 08-01-2016 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Verwachte release prijs X70 is 799. Ik vind dat een behoorlijk bedrag. Je moet echt zo klein formaat willen anders kan je beter voor X100 S /T gaan lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:44
Is bedoelt als een ricoh gr alternatief en die valt in dezelfde prijsrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat wel, maar ik zie psoonlijk weinig reden om hier voor te gaan voor een flippy screen en een stukje Fuji gehalte. Voor mij zou de belangrijkste motivatie zijn dat hij makkelijk in de broek/jaszak gaat wat een X100 niet kan, en dat lijkt een GR alsnog beter te doen. Compacter, minder uitsteeksels, en automatische lens bescherming. En eigenlijk is de afwezigheid van een diafragma-ring ook juist voordelig voor 1-handig gebruik, voor de snelle momentjes. Als je langzaam wil fotograferen doe het dan gelijk goed en neem een x100. ;)

Het is een beetje als de Coolpix A, een alternatief, maar waarom. Kent iemand die uberhaupt nog? Er schijnt dan wel een externe EVF te komen (vreemd want ik zie geen accessory port of speciale hot-shoe?), maar die zijn meestal niet goedkoop. Ik zou er niet van opkijken als het een OVF is. Dan is er nog de bouwkwaliteit van de GR, wat met een pocketable camera wel zo fijn is. Of de X70 net zo goed is weten we niet (denk het niet), maar beter kan het moeilijk zijn.

Fujifilm X100T, Ricoh GR, Fujifilm X70

Edit: Het lijkt er op dat er ook een WCL-X70 komt (wide angle conversion lens).

En er zijn meerdere prijzen in Chinese Yen 'uitgelekt'.
(let niet op de dollar conversie daar klopt niks van)

X-Pro2 = ¥12,999 ($1979)
X70 = ¥5,399 ($822)
WCL-X70 = ¥ 2,499 ($380) Wide-Angle Conversion Lens
VF-X21 = ¥ 2,199 ($335) Original Fuji FUJIFILM external optical viewfinder
X-E2s = ¥5,699 ($868)
XF100-400 = ¥12,999 ($1979)

Maar je kan bijvoorbeeld wel zien dat de X-Pro2 even duur is als de XF100-400mm.
Die zouden $1800 moeten gaan kosten dacht ik volgens eerdere rumors.

[ Voor 46% gewijzigd door jesper86 op 10-01-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samen met de X-Pro2 aankondiging schijnt er ook eindelijk een fatsoenlijke flitser te komen:
EF-X500, Guide Number 50, en High Speed Sync van 1/8000 (alleen de X-Pro2).
http://www.fujirumors.com...ing-ricoh-gr-vs-x70-size/

En Fuji zou een 'X-series 5th Anniversary' live stream willen houden 15 januari om 05:30 vroeg ..
http://www.fujirumors.com...film-x-pro2-announcement/

In een screenshot van de promo video zien we wat lijkt op gezichtsdetectie in OVF mode. :)
(Het gele vlak komt overeen met de phase-detectie punten)

X-Pro2 Promo

X-Pro2 Promo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

XE2s: Fn2 is nu een auto stand. Prima dat je een auto stand toegevoegd wordt maar waarom dan niet hetzelfde zoals bij X70 en X-T10? Dan heb je tenminste een uniform aanpak.Als je grip aanpast kan je dat er ook wel bij doen. Het is niet dat je de knoppen niet hebt...
Ik begrijp heel die X-E2s niet als die inderdaad 800+ gaat kosten. Hetzelfde prijskaartje als een X-T10 is logischer. Als vervanger van de X-E2 is het natuurlijk prima, maar zoals het er nu uit ziet krijgt de X-E2 dezelfde functies behalve 1/32000 elektrische shutter.
X70 vind ik zelf ook apart... selfiestand met opgeklapte touchscreen. Ze wijken steeds meer af van oorsprong van X series.. Er komen weer auto standen en filters terug... kortom ze willen meer mensen aanspreken..
XPro2: rare promo filmpje.. beiden lopen al raar.. en dan tja laatste 3 sec wordt er even een foto geschoten...

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 13-01-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De X70 is een raar ding inderdaad. Het hoort erbij om af en toe een camera erbij toe doen om iets meer van de gewone mens erbij te trekken, hoewel het dan inderdaad weer vreemd is om een selfie schermpje te stoppen op een street camera met vaste 28mm groothoek .. nou niet echt mainstream. Konden ze nou echt niks beters bedenken om zich van de Ricoh GR te onderscheiden? Daar moeten ze toch naar gekeken hebben. (en wat ik zei, door niet super compact te zijn gaat hij wat mij betreft z'n punt voorbij)

Opvallend is dat de X-Pro2 niet eens een 'gewoon' klap schermpje heeft, dus ik denk wel dat ze (where it counts) weten wat ze doen voor de juiste doelgoep. Uiteindelijk. :)

Over camera's die erbij horen dan was de X-M1 ook even 'schrikken', maar die snap ik dan wel, het trekt mensen naar de X-Mount, dan gaan ze lenzen kopen en willen ze al snel de body upgraden (forums staan er vol mee.) De X70 zal een prima camera zijn, misschien wel 'beter' dan de GR. Zag in het filmpje vergelijkbare AF features als de X-T10 geloof ik (en dan ook phase detect denk ik). Maar dat is nou net niet zo super boeiend met een 28mm groothoek. Denk niet dat het een hot-seller zal worden, maar ook weer niet zo'n grote Fail als de Nikon Coolpix A.

Denk dat het met de prijs van de X-E2s wel goed zal komen. Volgens rumors zou het nu zeker zijn dat de X-E2 de nieuwe firmware krijgt met ook zeker het nieuwe AF systeem. We kunnen dus moeilijk klagen. En het is een goeie camera, dus ik snap dat wel dat Fuji hem kant-en-klaar zo met de nieuwe firmware wil verkopen. Je hebt dan immers weer nieuwe reviews, mensen die het concept van firmware updates nog niet door hebben krijgen meteen de laatste nieuwe, en ze brengen hem gewoon weer even naar voren. Dat de prijs dan weer 'reset' hoort erbij, maar wie slim genoeg is om daar over te klagen weet denk ik ook wel een originele X-E2 te vinden voor een mooi prijsje, mochten ze het niet eens zijn met de S. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 13-01-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

De X70 heeft blijbkaar een Digital Tele-converter
One body, three lenses. The X70's fixed lens offers a 28mm*9 angle of view but, thanks to the first Digital Tele-converter mode in an X-series camera, users can also select 35mm*9and 50mm*9 options. Settings for the Digital Tele-converter can be changed within the menu, or on the control ring on the lens barrel, enabling users to quickly check the image on the LCD before shooting.

Fuji australie is te snel..
X70 specs (zo lang het duurt):
http://product.fujifilm.c...daccessories/x70/overview

Xpro2:
http://product.fujifilm.c...ies/x-pro2/specifications

Tja X-E2s laat ik maar achterwege... is ook maar alleen overview en geen specs.. beetje kijk maar bij de X-E2. ;) X-T10 autofocus in een X-E2 body met een auto stand erbij.
Er staat een ding bij wat misschien een fout van fuji australie is of iets wat niet gelekt is.. Tilt screen op een X-E2s :)

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 14-01-2016 14:10 . Reden: links werken al niet meer :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Fujifilm Fujinon Lens XF100-400mmF4.5-5.6 R LM OIS WR staat ook al deels online beschikbaar: http://product.fujifilm.c...sories/xf100-400/overview

Wat specs:
Size: ø94.8mm x 210.5mm (Wide) / 270mm (Telephoto)
Weight: 1,375g
Focus range: 1.75m - ∞

Nu alleen nog even afwachten wat de prijs gaat doen en wat de optische- en bouw-kwaliteit wordt.

Je ziet toch wel het nadeel van dit soort lange tele lenzen voor Mirrorless. Pak de Full Frame varianten van de 100-400mm en het is allemaal wel gelijk qua gewicht en grote. Ben dus ook wel erg benieuwd wat deze lens gaat doen qua handeling als je hem op een X-T1 met en zonder grip gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://product.fujifilm.com.au/servlet/rtaImage?eid=a3O32000000U1d0&feoid=00N60000002Y5W8&refid=0EM32000000HUnp

Edit:
Ben wel benieuwd naar wat de X-Pro2 vernieuwingen ons allemaal brengen. Ik zou zelf niet zo snel voor deze gaan omdat ik lieven een X-T1 achtige camera gebruik. Maar veel verbeteringen mogen van mij naar een X-T2 toe.

Zoals:
- Joystick voor AF-punt selectie (Weer wat Fn buttons terug)
- 24MP X-Trans CMOS III (Al is het even afwachten wat deze gaat doen)
- 1/8000ste bij mechanische sluiter
- Meer AF punten die hopelijk net iets prettiger zitten (Vind ze nu soms op de verkeerde plek zitten)
- Vast nog wat meer dingen.

De pagina's (In ieder geval de XPro pagina) zijn weg op de Australia website.... Ze doen het niet meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
En we hebben specs :)

http://tweakers.net/ext/f/cGbiwF8MIHaFwDPdzLdYVpgI/full.png

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 14-01-2016 16:56 . Reden: Plaatje veel te groot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Mooie camera, ben benieuwd wat de reviews gaan zeggen. Vooral benieuwd naar de sensor/ruis/dynamic range. Ziet er niet groundbreaking uit maar wel een goede upgrade, betere viewfinder, nieuwe sensor, twee card slots, weather sealed. Morgenochtend zullen de eerste (p)reviews wel online staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik ben al een jaar aan het wachten met volledig overstappen naar Fuji (nu alleen een X-E1 met Canon full frame en een olympus m43 systeem ernaast).
Hier staat wel een aantal zaken in waar ik enthousiast van word:
  • Compressed raw - de Fuji bestanden nu zijn onnodig groot vergeleken met Olympus of Canon met grofweg dezelfde resolutie. Hiermee lijkt ~50% compressie te zijn gehaald, wat erg fijn is en ook in lijn met wat andere merken ongeveer doen.
  • Dual card slots.
  • "Genoeg" AF punten lijkt het zo...
  • 1/250th flash sync (scheelt toch wel iets als je net een beetje meer omgevingslicht wil onderdrukken).
  • 3 modes auto ISO - hangt af van de implementatie, maar Fuji doet Auto iso al vanaf het begin best goed. Zou fijn zijn als je snel kan switchen of een profiel per lens kan opslaan.
  • Hybrid viewfinder zat natuurlijk al op de X-Pro1, maar die vond ik verder toch te traag; ook aan de X-E1 erger ik me soms maar als tweede body kan dat straks prima.
  • Wifi - zat uiteraard al op eerdere bodies, maar voor mij is het nieuw.
  • Micro USB aansluiting. Mijn Olympus heeft een proprietary kabel en de Canon heeft mini USB waar ik toch steeds minder kabeltjes van begin te hebben. Fijn als alle devices op hetzelfde type USB zitten.
  • Microfoon in en HDMI uit - ik doe niet aan video, maar dit laat zien dat ze er nu wellicht toch beter hun best voor hebben gedaan. Valt of staat met de nieuwe sensor natuurlijk.
  • Zelfde batterij als alle anderen!
Verder:
Gewicht is wat hoog en batterijduur lijkt erg kort...

Ik heb wel zo'n gevoel dat dit mijn volgende body wordt en dat hiermee alles behalve de 5D + 35mm en 100mm macro (voorlopig) de deur uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben ook benieuwd, die 100-400 is nog wel een belangrijke aanvulling op objectief gebied. Het tele gebied was wel wat magertjes.

Ik kan mijzelf eigenlijk niet voorstellen dat die 24 mp sensor nu zoveel beter gaat worden. Ik heb het gevoel dat het mateloos overschat wordt wat een stap van 16 naar 24 gaat opleveren. De oude sensor van Fuji vind ik zelf bijvoorbeeld beter dan de 24 die in de Sony A6000 zit (en nog wat andere merken die hem gebruiken). Dat komt misschien ook wel door de JPEG enigine van de Sony. Net nog eens een paar foto's va de A6000 bekeken dan is de Fuji toch wel beter. En als je bij de Fuji vindt dat er bij hoge iso's last is van enige vorm van waxie-skin, de Sony heeft dat al bij lage iso's...Maar ik geef toe, het is natuurlijk allemaal een combinatie van sensor, objectief en engine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik kom eigenlijk qua sensor ook al niets te kort bij de X-E1; als ze die in een X-Pro2 met deze specs zouden rossen zou ik hem waarschijnlijk ook wel kopen. Het zou wel mooi zijn als video beter werkt (vs eigenlijk onbruikbaar) ook al gebruik ik dat nu niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Sodela schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:08:
Ben ook benieuwd, die 100-400 is nog wel een belangrijke aanvulling op objectief gebied. Het tele gebied was wel wat magertjes.

Ik kan mijzelf eigenlijk niet voorstellen dat die 24 mp sensor nu zoveel beter gaat worden. Ik heb het gevoel dat het mateloos overschat wordt wat een stap van 16 naar 24 gaat opleveren. De oude sensor van Fuji vind ik zelf bijvoorbeeld beter dan de 24 die in de Sony A6000 zit (en nog wat andere merken die hem gebruiken). Dat komt misschien ook wel door de JPEG enigine van de Sony. Net nog eens een paar foto's va de A6000 bekeken dan is de Fuji toch wel beter. En als je bij de Fuji vindt dat er bij hoge iso's last is van enige vorm van waxie-skin, de Sony heeft dat al bij lage iso's...Maar ik geef toe, het is natuurlijk allemaal een combinatie van sensor, objectief en engine.
Ach we weten het gewoon nog niet toch? Misschien is die nieuwe sensor icm de nieuwe processor wel beter, misschien even goed met meer pixels. In beide gevallen is het een stapje vooruit. Ik verwacht niet dat het slechter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basis-iso van 200 is wel heel jammer (al denk ik dat dit in werkelijkheid dichterbij iso100 zal liggen).
Zoeker is behoorlijk klein. USB 2.0 is ook niet meer van deze tijd, al zullen veel mensen gewoon het geheugenkaartje uit de camera halen om de bestanden te kopiëren, maar voor tethered shooting is het wel fijn om een snelle verbinding te hebben (wifi is niet snel genoeg).
Verder wel veel mooie features. Dual SD-slot is een hele goede, buffer lijkt me heel aardig, 1/250sec flash sync is ook netjes. Opstarttijd van 0,4sec is ook heel bruikbaar. Hybride zoekersysteem ben ik een groot voorstander van en hoop dat ze dit ook worden bij Canon...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ja die zoeker... jammer dat die wat klein is. Zal wel komen door de hybride opzet. Het zou natuurlijk te gek zijn als die dezelfde magnification als de x-t1 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De beeldkwaliteit van de E1 is inderdaad gewoon uitstekend, maar de verwerkingssnelheid en de AF ondersteuning kunnen wel wat beter. Gelukkig is dat bijd e E2 en de T1 wel gebeurd. Nu even afwachten wat de nieuwe sensor te melden heeft.

Maar goed dat er geen enkele camera op de wereld bestaat die op alle gebieden top is ;) Dan blijft er wel wat te wensen.. De X-Pro2 zal een mooie verbetering opleveren en vast en zeker zijn liefhebbers vinden. Zelf vind ik hem aan de prijs en daar voegen de nieuwe features nog te weinig toe. De zoeker heb al bij de X100t. Ook die is wel aardig, maar ik gebruik hem lang niet altijd, dus wachten op de T2 ;), en daarna de T3 en de T....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Heb ik er trouwens overheen gekeken of mis ik hier weather sealing helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
SndBastard schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:41:
Heb ik er trouwens overheen gekeken of mis ik hier weather sealing helemaal?
Ja hij is weather resistant net als de X-T1. Zie hier een gecachte pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Wat de X70 zeker als voordeel heeft ten opzichte van de GR is een electronic shutter met 1/32000. De GR heeft wel een nd filter. En het flipscreen is ook wel een pluspunt. Zeker voor de street shooters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SndBastard schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:50:
[...]

Hier staat wel een aantal zaken in waar ik enthousiast van word:
  • 3 modes auto ISO - hangt af van de implementatie, maar Fuji doet Auto iso al vanaf het begin best goed. Zou fijn zijn als je snel kan switchen of een profiel per lens kan opslaan.
Ik zou het fijn vinden als ze hier een stap maken. Ik zou nu niet echt zeggen dat de auto-ISO best goed is. Het is erg beperkt qua instellen alleen de range en min shutter-speed is in te stellen. Met Primes werkt dit nog best als je niet te veel van lens wisselt maar met zooms totaal niet. Of je zit altijd te hoog of je zit te laag of je blijft instellen waardoor met de hand de ISO instellen al snel sneller is.

Een uitgebreidere auto-ISO zoals bijvoorbeeld Canon dit heeft welke kijkt naar de lens mm-ers en je dan kan instellen of het x-stops langzamer of sneller mag/moet is veel bruikbaarder en hoef je veel minder in te stellen.

Ik ben benieuwd wat deze 3 mode auto-ISO gaat worden en mogen ze ook wel als een update uitbrengen voor de X-T1, waarschijnlijk wel een verbetering van wat er nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
Hier wat reviews van BigHeadTaco

BHT - First Impression: Fujifilm X70

BHT - First Look: Fujifilm X-Pro 2

BHT - First Look: FujiFilm X-Pro 2 Comparison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pagina's van de camera's zijn nu beschikbaar op de Nederlandse Fujifilm.eu site.

X-Pro2: https://www.fujifilm.eu/n...lens-cameras/model/x-pro2
X-E2s: https://www.fujifilm.eu/n...-lens-cameras/model/x-e2s
X70: https://www.fujifilm.eu/n...iast-fixed-lens/model/x70

De XF 100-400mm staat nog steeds als coming soon in het lijstje zonder pagina erachter.

Hier alle nieuws berichten van de aankondigingen:
X-Pro2: https://www.fujifilm.eu/n...digital-mirrorless-camera
X-E2s: https://www.fujifilm.eu/n...digital-mirrorless-camera
X70: https://www.fujifilm.eu/n...ith-an-aps-c-sized-sensor
XF 100-400mm: https://www.fujifilm.eu/n...0-400mmf45-56-r-lm-ois-wr

Van geen van alle nog prijzen gezien in die nieuws berichten.

Maar die X-Pro2 laat wel wat leuke nieuwe features zien nu:
- Lijkt overal wat sneller volgens de cijfertjes
- C positie op de Exposure comp. dail om ±5 stops mogelijk te maken
- Dual Card slot
- Joystick voor AF-punt selectie (Weer wat Fn buttons terug)
- 24MP X-Trans CMOS III (Zijn al wel wat sample images. Al is het even afwachten wat deze verder gaat doen)
- 1/8000ste bij mechanische sluiter
- Meer AF punten die hopelijk net iets prettiger zitten (Vind ze nu soms op de verkeerde plek zitten)

Kan verder een aantal dingen nog niet vinden. Maar hoop dat auto ISO met de 3 modes een behoorlijk verbetering is en meer mogelijkheden geeft. Of ze nu eindelijk eens RAW's geven als de camera op RAW staat en je 1 van de expanded ISO's gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik ben ook erg positief! Super mooi ding, eerste (p)reviews ook positief. Alleen filmen is nog steeds ondermaats (voor mij niet erg) en de viewfinder is niet zo groot als de X-T1. Zag reviews die het daarom minder goed vonden en sommigen vinden OVF juist fijn. Helaas is deze camera echt boven mijn budget dus ik wacht tot er wat van deze tech naar een X-E3 of X-T20 komt, hoef ook niet perse een OVF.

[ Voor 39% gewijzigd door Sluw op 15-01-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Vergeet de verhoogde x-sync ook niet! niet dat ik flits, maar voor de liefhebbers :P

Pagina: 1 ... 27 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic