Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:37:
[...]
Grootste probleem vind ik zelf gewoon de veel te hoge prijs van de 18-135mm denk dat daarom eerder meer verwacht wordt van zo'n lens. De Canon 18-135mm STM is meer dan de helft goedkoper met iets meer dan €300 en is qua bouw en hoe soepel deze te bedienen is een stuk beter naar mijn mening. Optische vind ik ze niet zo heel veel verschillen al lijkt de Fuji ietsje beter. De weather sealing mag van mij de prijs wel iets hoger zijn maar ~500,- prijs verschil is mij te veel. Gelukkig heb ik de 18-135mm zelf erg goedkoop in een kit met de X-T1 kunnen kopen waardoor de prijs toen minder een issue was. Toen ik hem kocht was er nog een €200 euro instant cashback en met €599 vond ik hem nog aan de dure kant gelukkig ging er nog een dikke korting vanaf omdat ik een kit kocht. Ergens onder de €500 had een betere prijs geweest voor de lens los.
Sinds kort de 18-55mm en die voelt echt vele malen beter aan als de 18-135mm. Ook het zoomen gaat veel soepeler en lekkerder zonder rare zwaarte punten. Maar moet zeggen vind de zware zoom van de 55-200mm ook niet prettig. Fuji is met dat soort dingen niet erg consistent als je het mij vraagt. Zit zoveel verschil tussen al die lenzen die ik nu heb geprobeerd.
Prijs is één ding, wat voor mij ook belangrijk is zijn die twee andere punten die je noemt: weathersealing en OIS. Met m'n ouwe Oly E3 + 12-60 heb ik het nut van weathersealing meer dan eens ondervonden en aangezien de X-T1 ook die weathersealing heeft leek dat me een logische combinatie. Als je om redenen, die je voor jezelf goed kunt onderbouwen, kiest voor een lens met een wat groter zoombereik ontkom je niet aan compromissen, om het even welk merk je neemt; kijk alleen al naar de hoeken en je ziet het, natuurlijk ook bij de Fuji 18-135.
Je moet ook naar de bouw kijken en dan vind ik de Fuji beter dan die Canon. Wat dat zoomen betreft heb je gelijk: ik vond die 55-200 echt niet prettig werken, zeker niet i.c.m. de X-E1; door de stugheid van het zoomen sprong dat wieltje voor de belichtingscorrectie steeds op een andere stand, heb ik uiteindelijk met een discreet zwart stukje tape vastgezet. Maar ja, die belichtingscorrectie heb je toch vaak nodig, moest je dat weer gedeeltelijk lospulken; niet ideaal. Met de 18-135 heb ik absoluut geen probleem, loopt lekker soepel, alleen helemaal op het eind en dat vind ik ook weer niet zo'n punt. Op de X-E1 liep de 18-55 heerlijk, op de X-T1 kun je, zeker i.c.m. de grip (die je er bij deze aanbieding gratis bij kreeg) ook perfect werken. En die OIS is gewoon verschrikkelijk goed, beter dan alles wat ik tot nu toe gehad heb.
Tenslotte, maar da's persoonlijk, heb ik graag wat extra geld over voor Fuji omdat ik de beeldoverdracht als zodanig gewoon opvallend mooi vind. Een ander heeft dat weer met Leica als geheel, of specifiek met de optiek van Zeiss. Wat dat betreft vind ik het moeilijk om te zeggen dat de Fuji-lenzen te duur zijn; het gaat er m.i.meer om wat je wil.