• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 21:24
Mede-auteur:
  • 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 19:27

107mb

Fuji FinePix X100 / X100s / X10 / X20
Inhoudsopgave
Algemene links

De Fujifilm FinePix X100 is op 19 september 2010 aangekondigd. Deze camera combineert een klassieke behuizing van hoge kwaliteit met een erg moderne binnenkant. Volgens sommigen is dit de meest interessante camera van 2011. Op GoT is de belangstelling voor deze camera ook erg groot, vandaar een apart topic.

Plaatjes en specificaties

• 12,3 MP APS-C CMOS sensor
  • Vaste Fujinon 23 mm f/2 lens (35 mm kleinbeeldequivalent)
  • ISO 200-6400 (uitbreidbaar tot 100-12800)
  • 2,8" LCD scherm, 460k pixels
  • 720p 24 fps filmfunctie
  • Hybride zoeker
  • 445 gram incl. geheugenkaart en accu
Handige links

De Fujifilm FinePix X100s is op 7 januari 2013 aangekondigd. Van de buitenkant lijkt er weinig verschil te zijn met de X100, maar van binnen zijn er wat dingen verbeterd. Er is een nieuwe 16 MP APS-C X-Trans sensor aan boord die ook in de X-Pro1 en X-E1 te vinden zijn. Het bijzondere van deze sensor vergeleken met gewone Bayer sensoren is dat de subpixels anders gerangschikt zijn. Hierdoor komt moiré minder snel voor en kan een AA-filter achterwege blijven. Zie ook onderstaande illustraties voor het verschil (Bron).

Standaard Bayer patroonX-Trans patroon

Ook is de AF een stuk sneller geworden, volgens Fujifilm tot 0,08s in goede omstandigheden. Dit komt mede door Phase-AF sensoren op de sensor zelf, een techniek die steeds meer fabrikanten toepassen. Andere toevoegingen zijn focus peaking en "Digital Split Image focusing" waarbij je handmatig kan focussen zoals bij SLR's. De EVF heeft met 2,35 miljoen subpixels een hogere resolutie, het is een LCD en geen OLED scherm zoals bij de X-E1. De filmkwaliteit is ook een stuk verbeterd, 1080p 60 fps met een bitrate van 36 Mbps (4,5 MB/s).

• 16,3 MP APS-C X-Trans sensor
  • Vaste Fujinon 23 mm f/2 lens (35 mm kleinbeeldequivalent)
  • ISO 200-6400 (uitbreidbaar tot 100-25600)
  • 1080p 60 fps filmfunctie (36 Mbps)
  • Hybride zoeker
  • 445 gram incl. geheugenkaart en accu
Handige links

De Fujifilm FinePix X10 is uitgebracht als kleinere broer van de X100. Van deze camera zijn de extreme randjes van de x100 afgehaald, waardoor deze X10 een iets breder publiek zal aanspreken. Zo is de prijs (rond de 600 euro) wat vriendelijker, en is er in plaats van een objectief met vaste brandpuntafstand een 4x zoom objectief ingebouwd.

Naast het objectief is de aangepaste sensor een tweede groot verschil. De APS-C sensor is vervangen voor een 2/3 inch CMOS sensor. De X10 sensor is daarmee bijna twee keer zo groot als een standaard compact-camera sensor.

• 12 MP 2/3-inch EXR CMOS sensor
  • 28-112 Fujinon f/2 - f2.8 lens (35 mm kleinbeeldequivalent)
  • ISO 100-3200 (afhankelijk van de modus uitbreidbaar tot 12800)
  • 1080p 24 fps filmfunctie
  • Optische zoeker (85 %)
  • 117.0( B ) x 69.6( H ) x 56.8( D ) mm
  • optische IS
  • electronische waterpas
  • hot shoe
  • RAW
  • handmatige zoom-ring
Handige links

De X20 is de opvolger van de X10. Er zijn een hoop verbeteringen aangebracht vergeleken met de X10. De sensor is een nieuwe 12 MP 2/3" X-Trans sensor, voor meer info over de X-Trans techniek zie het stukje over de X100s. De sensor heeft ook Phase-AF sensoren op de sensor zelf. Ook de zoeker is aangepakt, er wordt nu informatie bij gegeven, zoals compositielijnen en instellingen. Focus peaking is nu ook mogelijk op het scherm en de filmkwaliteit is wat omhoog gegaan met 1080p 60 fps (36 Mbps). De lens is nog steeds de 7,1-28,4 mm f/2.0-2.8, wat qua beeldhoek vergelijkbaar is met 28-112 mm op fullframe. De camera is in zwart en in zilver verkrijgbaar.

• 12 MP 2/3-inch X-Trans sensor
  • 28-112 Fujinon f/2 - f2.8 lens (35 mm kleinbeeldequivalent)
  • ISO 100-3200 (afhankelijk van de modus uitbreidbaar tot 12800)
  • 1080p 60 fps filmfunctie (36 Mbps)
  • Optische zoeker (85 %)
  • 117.0( B ) x 69.6( H ) x 56.8( D ) mm
  • optische IS
  • electronische waterpas
  • hot shoe
  • RAW
  • handmatige zoom-ring
Handige links

[Voor 110% gewijzigd door PowerUp op 17-01-2013 13:21]

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• PowerUp
Met meteen wat nieuws over de X100: Fujifilm werk aan een firmware update (klik).

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 22:39

Mooody

elmoody

Ik vraag me af wat de meerwaarde is van de X100, wanneer je ook 4/3 camera's kunt kopen die geen fixed lens hebben en daardoor een stuk flexibeler zijn.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 11:11

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Van wat ik begrijp is dat toch een erg prijzig cameraatje, waar zit dan het grote geld in? Dat het een fixed lens is vind ik een minpunt, maar daar zou ik nog overheen kunnen kijken als de prijs niet zo hoog lag.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:46
Mooooody schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 23:30:
Ik vraag me af wat de meerwaarde is van de X100, wanneer je ook 4/3 camera's kunt kopen die geen fixed lens hebben en daardoor een stuk flexibeler zijn.
In de X100 zit een APS-C sensor, die 30-40% groter is als een 4/3 sensor.

De prijs van deze camera zit hem voornamelijk in de kwaliteit, een top sensor met een top lens, in een top body. Eigenlijk is het de ultieme compact camera.

Hoge beeldkwaliteit, hoge iso;s en lage ruis.

Maar zoals de meeste reviews aangeven is dit ook back to basic, en echt iets voor de ulieme hobiest, of (semi-)pro . Een compact gebruiker of iemand met een instap DSLR die alleen maar in de groene stand schiet komt van een kouwe kermis thuis.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzf1kr
Uit de review van ome Ken:
The Fuji X100 is a perfect carry-everywhere camera, an ideal backup or candid camera for professional wedding shooters (skin tones are marvelous), great for rich people traveling without help, people who already have bigger cameras and men who just like toys
Like a Porsche, no one needs a Fuji X100. The Fuji X100 is a luxury for people who want another nice camera for their collection, or to use once on their next luxury vacation. The X100 is exactly like the LEICA Minilux or Nikon 35Ti in being a nice trinket for people who own other cameras.
Ik denk dat dit het wel goed samenvat.

[Voor 3% gewijzigd door yzf1kr op 03-06-2011 16:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:24

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ken is altijd lekker direct, da's wel mooi. Tuurlijk is het een duur ding, maar het heeft voor mij een hoop charme: Geen zoom, mooie vaste lens, optische zoeker met electronische overlay is een goed idee.

Momenteel is het een beetje wachten op de nieuwste firmware update, kijken of die de beperkingen van de manual focus wat op kan lossen. Als je het verslag van dpreview leest dan zitten er in de software nog wat beperkingen die ook fatsoenlijk opgelost kunnen worden. Afwachten dus.

Zelf ga ik steeds vaker met minder en minder spul op pad. De laatste tijd is het vaker met m'n Fuji GW670, wat op veel vlakken vergelijkbaar is (meetzoeker, vast objectief (90mm), voor het formaat relatief discreet). Wel op film en natuurlijk een veel groter formaat. Toch heeft die x100 een hoop wat me aanspreekt, het is gewoon een traditioneler ding in een aantal opzichten. In tegenstelling tot Ken vind ik dit dus wel een camera die je voor veel dingen kunt gebruiken. Ik zou het denk ik vaak als enige toestel meenemen. Voor mij is de beperking door een vaste lens juist een goede hulp om meer naar beeld te kijken dan naar het toestel.

Daarnaast heeft Fuji een traditie van goed glaswerk. Objectieven in de 670/690 zijn erg goed, net als in de 680 systeemcamera.

edet: Lees net in de volgende reactie dat ome Ken toch een beetje om is. :) Fiber in "Spiegelloosheid anno 2011"

[Voor 5% gewijzigd door Hillie op 07-06-2011 03:03]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 08:36
Ik zit echt heel hard te twijfelen of ik mijn GF1 + 20mm ga inruilen voor de X100.

+/- 35mm is exact het bereik dat ik wil hebben, dus voor de verwisselbaarheid van de lenzen hoef ik het niet te laten

De grotere sensor spreekt mij zeer aan. De goede iso-prestaties idem dito. De zoeker lijkt me ideaal. De stilte lijkt me geweldig. Maar of dat alles het prijskaartje rechtvaardigt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Mi6 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 10:40:
Ik zit echt heel hard te twijfelen of ik mijn GF1 + 20mm ga inruilen voor de X100.

+/- 35mm is exact het bereik dat ik wil hebben, dus voor de verwisselbaarheid van de lenzen hoef ik het niet te laten

De grotere sensor spreekt mij zeer aan. De goede iso-prestaties idem dito. De zoeker lijkt me ideaal. De stilte lijkt me geweldig. Maar of dat alles het prijskaartje rechtvaardigt...
Ik denk dat de camera in ieder geval heel weinig gaat afschrijven, dus het is een investering die je niet veel geld kost in die zin. Je hebt wel even 1000 euro nodig om hem aan te schaffen, maar die waarde behoud je redelijk.

Sony A7 III te koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Misha
Zou je denken? Ik denk dat het uiteindelijk een stuk minder niche zal zijn dan nu wordt aangenomen. De prijzen van L-lenzen kelderen ook aardig zodra er een nieuwe versie op de markt komt voor ongeveer dezelfde nieuwprijs

Maargoed, in eerste instantie koop ik camera's om te houden, niet om later door te verkopen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzf1kr
Ik denk dat de waardevastheid ook wel zal tegenvallen.
Het is geen limited edition ofzo, ik vermoed dat na de zomer, als de hype een beetje over is, de prijs wel langzaam zal zakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wil je er een hebben dan zul je voor als nog het toestel moeten importeren. Omgerekend inclusief verzendkosten/btw e.d. kom je dan via BHphotovideo uit op 1000 euro. Er zijn namelijk niet tot weinig webshops te vinden die binnen Europa, laat staan NL de X100 al hebben. En om hem van ebay te halen, dan betaal je nu de jackpot. Dat ie nog zo schaars is qua voorraad komt natuurlijk door hetgeen in Japan gebeurde + de enorme aandacht die de X100 gekregen heeft.

Ik wacht af waar Olympus/Panasonic mee gaan komen. Met name over de EP-3 gaan geruchten dat ie met ingebouwde viewfinder zou komen. Een ander gerucht gaat dat de EP-3 juist geen ingebouwd viewfinder zal hebben. Blijft het bij m4/3's voorlopig zo dat indien je een viewfinder wil hebben je vast zit aan een G variant van Panasonic dan is de kans groot dat ik gewoon voor de X100 ga. Vakantiewerk doen en met het verdiende geld een X100 in huis halen. In absolute zin mag het dan een smak met geld zijn. Maar als je kijkt. Ik heb een D90 gehad, gekocht voor 650 euro. Plus 17-55mm f/2,8 objectief van Nikon gekocht voor 750 euro. Dus ik heb rondgelopen met een gezamenlijke waarde van 1300 euro. Dan is zo'n X100 nog goedkoper ook. En bovendien gemakkelijker mee te nemen.

Overigens denk ik niet dat de prijs langzaam aan zal zakken. Er is veel vraag naar, er is weinig aanbod. Zolang het aanbod niet kan voldoen aan de vraag blijft de vraagprijs gewoon hoog. Zag je bijv. ook met de Wii. Razend populair, dingen waren niet aan te slepen. Nintendo slaagde er niet in om genoeg voorraad bol te werken. Dus tot dat opgelost is blijft ie wel waardevast. Want als het klopt dat de X200 er een gaat worden met zoomlens zal dus een nieuwe X[...] de prijs van een X100 niet doen zakken. Dan is het immers geen opvolger maar alternatief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 314155

Ik heb nu enkele weken een X100 (import).
Ik heb hem voor de momenten dat ik mn dslr te zwaar of te opzichtig vind.

Ik was van plan een micro fourthirds camera aan te schaffen, en heb ze allemaal geprobeerd, maar er was er nog niet een die me beviel. Die externe zoekers vind ik onhandig in gebruik, en de grote modellen van panasonic zijn weer net dslr's.

De lens van de X100 is echt geweldig! Het enige wat je niet moet doen is hem met een groter diafragma dan F4 gebruiken in macrostand (staat ook in de handleiding, maar verschillende reviewers hebben dat blijkbaar niet gelezen). Het scherpstellen gaat razendsnel, zeker zo snel als de GF1 met de 20mm.

De hoge iso prestaties zijn zo goed dat je auto iso tot 3200 prima kan gebruiken.

Alleen de ontwerper die heeft bedacht dat een digitale camera geen vaste iso knop/wiel nodig heeft moeten ze echt tegen de muur zetten....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02-2020
Commercial van de X100:

>>> Letop NSFW <<<

Vind het trouwens wel een sterke commercial, en dat heb ik niet vaak :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:36

Pat-Juh

Patrick

Helaas geen engelse want de tekst zou het nog beter maken denk ik :P!

Ben zelf idd ook "meer" benieuwd naar wat Olympus met de EP-3 doet... Als ze een voorbeeld aan Fuji hebben genomen, wat niet onlogisch zou zijn gezien de vraag naar de X100 zou dat echt een killer van een camera kunnen worden...

Zelf vind ik de 1000 euro voor een fixed lens ontwerp iets te veel... Zeker aangezien het toch bij mij een "gooi het in de tas" camera is als me dSLR te groot is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Misha
Joosie200 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:51:
Wil je er een hebben dan zul je voor als nog het toestel moeten importeren. Omgerekend inclusief verzendkosten/btw e.d. kom je dan via BHphotovideo uit op 1000 euro. Er zijn namelijk niet tot weinig webshops te vinden die binnen Europa, laat staan NL de X100 al hebben. En om hem van ebay te halen, dan betaal je nu de jackpot. Dat ie nog zo schaars is qua voorraad komt natuurlijk door hetgeen in Japan gebeurde + de enorme aandacht die de X100 gekregen heeft.
Voor 1100 heb je Nederlandse versie. Dat is die 100 euro wel waard :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Pat-Juh schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:07:
Zelf vind ik de 1000 euro voor een fixed lens ontwerp iets te veel... Zeker aangezien het toch bij mij een "gooi het in de tas" camera is als me dSLR te groot is.
Da's denk ik een persoonlijke afweging, maar gelukkig is de markt met wisselbare objectieven al aardig goed bediend. Als je dit vooral als extra digicompactje gaat gebruiken is het misschien niet de beste aanschaf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mi6 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 19:10:
[...]
Voor 1100 heb je Nederlandse versie. Dat is die 100 euro wel waard :)
Het klopt dat menig fotografiewebshop de X100 heeft staan voor 1100 euro. Maar voor als nog geen een met echt voorraad. En dan krijgen ze er een, is die meteen vergeven. Heb zeker interesse in de X100 maar dan moet ie wel redelijk verkrijgbaar zijn. Voor als nog zal er de komende tijd denk ik weinig aan veranderen. Fuji kan namelijk ook maar zoveel mogelijk doen wat in hun bereik ligt. Eenmaal aan je max van je capaciteit en veel sneller kan het dan niet meer gaan.

Maargoed, wie weet geeft dat Fuji ondertussen genoeg tijd om met een firmware update te komen. Om de veelgehoorde punten aan te pakken. Vervolgens dat uitrollen en nadien je voorraad gelijk hebben lopen aan de vraag et voila: met enige vertraging ben je dan good to go. Ben je wel schat ik op zijn minst zes maanden verder. Maar tja, kijk eens naar Nintendo en de lancering van de Wii. Net zulke omstandigheden al kampte Nintendo puur met te weinig voorraad, niet met niet-afdoende firmware.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Hillie schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:32:
[...]

Da's denk ik een persoonlijke afweging, maar gelukkig is de markt met wisselbare objectieven al aardig goed bediend. Als je dit vooral als extra digicompactje gaat gebruiken is het misschien niet de beste aanschaf.
Precies...Zit meer te kijken naar een occassion EP-1 icm een 17 2.8 of 20 1.7 (resp een 34 en 40mm op 35mm film)... Alleen geen interne viewfinder... dat blokje er op oogt fragiel en komt de afmetingen niet ten goede...). Afwachten wat de EP-3 brengt...

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 13:42
Ik heb besloten om mijn Pen E-PL2 te verkopen (zie sig :)) en een X100 te halen. Volgens is het zaak om hem ergens te pre-orderen in plaats van te wachten tot hij op voorraad komt, nietwaar?

📷 Insta

• Misha
Yup, ik zou hem even ergens bestellen. Zodra je hem hebt, laat even weten wat je er van vindt!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 13:10
Ik zag dat hij bij Foto Video BOOM op voorraad is.

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

• Jasper
Thanks, nu niet meer :P

📷 Insta

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:38

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Kamera-Express schijnt een grote voorraad te hebben (twitterde K-E vandaag)

Fotonerd

• Jasper
Ik heb net achter het net gevist bij Boom. Wel betaald, maar laatste was net weg. A.s. donderdag is nu de geplande leverdatum. Ben benieuwd.

📷 Insta

• Misha
Xilantof schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:37:
Kamera-Express schijnt een grote voorraad te hebben (twitterde K-E vandaag)
Definieer groot... Voor zover ik weet zijn de voorraden relatief gelijk verdeeld naar de grootte van een shop

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:38

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Zo groot:

Fotonerd

• Misha
Haha dat is groot

• yzf1kr
Om ome Ken te qouten "Buy it now while you can! Stocks are very limited!!" :P

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 06:41
Dat stapeltje is al weg ;) Ze gingen als warme broodjes over de toonbank! Er stond er nog 1tje gereserveerd en de kans is klein dat degene hem laat liggen :P

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2021
Wat een hoop d90's staan daar nog zeg! Zie ik een actie aankomen?

• davidgilmour
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2017
Wow, wat een mooi cameraAtje. Maar die 1.000 euro zeg, wat een geld! Ik zag voor 320 euro een NEX3 liggen met lens bij de MM. Dat is ook niet de minste camera. Ben benieuwd hoe lang de hype gaat duren, maar het is zeker mooi speelgoed.

[Voor 5% gewijzigd door davidgilmour op 11-06-2011 09:30]

• NeOTheMaTriXM
davidgilmour schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 09:29:
Wow, wat een mooi cameraAtje. Maar die 1.000 euro zeg, wat een geld! Ik zag voor 320 euro een NEX3 liggen met lens bij de MM. Dat is ook niet de minste camera. Ben benieuwd hoe lang de hype gaat duren, maar het is zeker mooi speelgoed.
NEX3 en de X100 zijn toch wel hele andere concepten, ze bedienen ook beide een andere markt. :)

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 19:49
NeOTheMaTriXM schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:48:
[...]

NEX3 en de X100 zijn toch wel hele andere concepten, ze bedienen ook beide een andere markt. :)
Is dat wel zo? Beide compacts met grote sensor en goede beeldkwaliteit voor mensen die geen zin hebben een grote zware camera mee te sjouwen.
De X100 als een leica vermomd en de NEX als moderne camera. Enige verschil is dat de X100 een viewfinder heeft en dat de NEX lenzen kan wisselen.
Niet dat ik de prijs van 1000 euro niet kan begrijpen, maar volgens mij hebben beide cameras best wel een overlap.

Leica MM + Sony A9

• davidgilmour
RobertJRB schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:52:
[...]

Is dat wel zo? Beide compacts met grote sensor en goede beeldkwaliteit voor mensen die geen zin hebben een grote zware camera mee te sjouwen.
De X100 als een leica vermomd en de NEX als moderne camera. Enige verschil is dat de X100 een viewfinder heeft en dat de NEX lenzen kan wisselen.
Niet dat ik de prijs van 1000 euro niet kan begrijpen, maar volgens mij hebben beide cameras best wel een overlap.
Ik denk zelf ook dat het enige verschil in de doelgroep het banksaldo van de mensen is, maar ze zijn beiden gemaakt voor mensen die niet met een DSLR willen sleuren maar toch wel DSLR IQ fotos willen maken.
* davidgilmour bezit overigens een NEX5 met twee kitlensjes.

[Voor 4% gewijzigd door davidgilmour op 11-06-2011 20:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hillie

Hillie

davidgilmour schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 20:42:
Ik denk zelf ook dat het enige verschil in de doelgroep het banksaldo van de mensen is
Ik denk dat je post enigszins gekleurd is door het bezit van de genoemde Sony. :) Die NEX5 zal al iets prijziger zijn dan de 3 gok ik.

Laat ik vooropstellen dat ik de Fuji niet een goedkope camera vind, maar er zijn toch wel degelijk verschillen te zien die het forse prijsverschil tussen de NEX3 kit en de X100 overbruggen:
- flitsschoen
- zoeker
- f/2.8 (en prime, maar beide vallen natuurlijk weg als je de 16/2.8 kit pakt van sony)

Of je die dingen het prijsverschil waard vindt is natuurlijk een tweede, en Fuji heeft deze camera niet supergoedkoop in de markt gezet, maar ik neem niet aan dat dit een topic is om te gaan prijsklagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yzf1kr
Oh ja, de X100 heeft een f/2 lens, en geen f/2.8

[Voor 58% gewijzigd door yzf1kr op 12-06-2011 09:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
Hillie schreef op zondag 12 juni 2011 @ 05:14:
[...]

Ik denk dat je post enigszins gekleurd is door het bezit van de genoemde Sony. :) Die NEX5 zal al iets prijziger zijn dan de 3 gok ik.

Laat ik vooropstellen dat ik de Fuji niet een goedkope camera vind, maar er zijn toch wel degelijk verschillen te zien die het forse prijsverschil tussen de NEX3 kit en de X100 overbruggen:
- flitsschoen
- zoeker
- f/2.8 (en prime, maar beide vallen natuurlijk weg als je de 16/2.8 kit pakt van sony)

Of je die dingen het prijsverschil waard vindt is natuurlijk een tweede, en Fuji heeft deze camera niet supergoedkoop in de markt gezet, maar ik neem niet aan dat dit een topic is om te gaan prijsklagen.
Bij de MM ligt de NEX3 voor 320 (16 of 18/55) en de NEX5 voor rond de 430. Dat scheelt toch meer dan de helft voor in mijn ogen vergelijkbare cameras en dan met name de NEX5. Nex5 en X100 hebben beiden:

Compact ontwerp
Mooi design
Hoog gadgetgehalte
Dslr kwaliteit foto's
Excellente low light performance

Ok, de NEX5 heeft verrwisselbare lensen, maar 90% koopt alleen een kitlens en houdt die erop.

Het grote verschil - naast zoeker, flitsschoen - tussen de twee zit in geluidproductie (nex shutter is LOUD, x100 is stil) en de maatwerklens van de x100. Wat ik uit alle reviews haal is dat de x100 een perfecte lens heeft en dat de jpgs die OOC komen perfect zijn. De meest natuurlijke skintones for any camera, las ik hier en daar.
Ik wacht nog wel een tijdje tot ie wat betaalbaarder is.

Wat zijn de ervaringen van X100 gebruikers die eerder een compacte systeemcamera (M4/3 etc.) hadden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Zo, vandaag een gekocht, 773 euro 8-) met tasje en 2gb sd kaartje erbij.

Eerste indrukken;

GAAF! wel iets groter dan verwacht, maar ook wel weer prettig.
Flits schoen is anders dan Nikon, dus dat gaat niet werken.

Menu heeft zo zn quirks, maar ik had erger verwacht :)

Komende dagen lekker schieten :)

[Voor 78% gewijzigd door Chiron op 12-06-2011 19:50]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
Chiron schreef op zondag 12 juni 2011 @ 19:46:
Zo, vandaag een gekocht, 773 euro 8-) met tasje en 2gb sd kaartje erbij.

Eerste indrukken;

GAAF! wel iets groter dan verwacht, maar ook wel weer prettig.

Menu heeft zo zn quirks, maar ik had erger verwacht :)

Komende dagen lekker schieten :)
Waar heb je 'em gekocht, welke MM?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hillie

Hillie

@david: Dat van die sluiter had ik niet eens begrepen. Ik dacht dat de sony ook wel stil zou zijn, voor zo'n klein toestel, maar daar zat ik dus naast. :) Als ik het zo zie is het prijsverschil fors, maar niet onrealistisch. De punten die je hier noemt zijn iets minder tastbaar (op dslr-kwaliteit na dan, maar goed, dat gat (zelfs tussen instapcompactjes en dslr) is heden ten dage al fors kleiner dan het jaren terug was), maar spelen voor een hoop mensen natuurlijk wel mee. Op basis daarvan is het gewoon een afweging: Wil je die zoeker, sluiter, f/2 lens (mijn fout, ik dacht dat het 2.8 was :)), of maakt dat minder uit? Menigeen boeit het geen zier, en die kunnen met de Sony hun hart ook ophalen.

Goeie huidtonen zijn wel fijn, had ik nog niet veel over gelezen.
Voor invulflits kun je het volgende doen:
- Zet iso van flits gelijk aan die van camera (werkt dus niet met autoiso :))
- Zet flitser op A/automaat
- Zet flitser 1 stop lager (dus kleiner getal in dit geval) dan lens

Staat ook in een artikeltje van ome Ken: http://www.kenrockwell.com/tech/fill-flash.htm Dan gewoon klakken en fotootjes maken. Ik heb net een paar diafilms terug waarbij ik dit heb moeten doen overdag met m'n nikon sb28 en m'n Fuji GW670 (gewoon x-contact schoentje). Werkt perfect, foto's zijn superbelicht.

[Voor 35% gewijzigd door Hillie op 12-06-2011 20:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
Is de X100 eigenlijk ook geschikt voor portretfotografie? Ik lees overal dat het de perfecte streetcamera is. Met zo een widelens is er toch al gauw sprake van vervormingen bij portretten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
davidgilmour schreef op zondag 12 juni 2011 @ 20:03:
Is de X100 eigenlijk ook geschikt voor portretfotografie? Ik lees overal dat het de perfecte streetcamera is. Met zo een widelens is er toch al gauw sprake van vervormingen bij portretten?
Documentaire fotografie, heeft toch veelal mensen erin. De 35mm lens is daarvoor juist prima geschikt. Zodat je een persoon (of group) kan laten zien binnen hun omgeving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
NeOTheMaTriXM schreef op zondag 12 juni 2011 @ 20:33:
[...]
Documentaire fotografie, heeft toch veelal mensen erin. De 35mm lens is daarvoor juist prima geschikt. Zodat je een persoon (of group) kan laten zien binnen hun omgeving.
Maar geen echte allround camera dus? Zoomen doe je met je voeten, geen probleem. Maar een goede portretfoto maak je er dus niet mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertJRB
davidgilmour schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:11:
[...]

Maar geen echte allround camera dus? Zoomen doe je met je voeten, geen probleem. Maar een goede portretfoto maak je er dus niet mee?
Hij heeft omgerekend een 35mm lens, of je daar een goede portretfoto mee kunt maken ligt aan jou.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• davidgilmour
RobertJRB schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:39:
[...]

Hij heeft omgerekend een 35mm lens, of je daar een goede portretfoto mee kunt maken ligt aan jou.
Ik ben geen professional. Ik meen te begrijpen dat de pros daar 50-80mm voor gebruiken. Als je een foto maakt van iemands gezicht. Kan je zo een foto maken met een X100 zonder vervormingen?

of moet je meer afstand nemen en lukt zoiets wel zonder vervorming (no pun intended) ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
davidgilmour schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:11:
[...]

De X100, is ook nooit bedoelt als all round camera. Zoals ik al eerder zei, bedient dit een compleet andere markt.
davidgilmour schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:50:
[...]

Ik ben geen professional. Ik meen te begrijpen dat de pros daar 50-80mm voor gebruiken. Als je een foto maakt van iemands gezicht. Kan je zo een foto maken met een X100 zonder vervormingen?

[afbeelding]

of moet je meer afstand nemen en lukt zoiets wel zonder vervorming (no pun intended) ?

[afbeelding]
Je hebt portret fotos en je hebt portret fotos.

Een foto van Simon (ook een lid hier) linkje naar zijn site

Gemaakt met zijn Canon 5D + 35mm f/1.4 lens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jasper
Zo, vandaag een gekocht, 773 euro 8-) met tasje en 2gb sd kaartje erbij
Damn, wat een prijs. Waar heb je dat geregeld?

📷 Insta

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Misha
Voor 773 euro wil ik hem ook wel!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03-2022
Jasper schreef op zondag 12 juni 2011 @ 22:42:
[...]

Damn, wat een prijs. Waar heb je dat geregeld?
In Bangkok bij Big Pro Camera.

• Chiron

Chiron

Bangkok, 32990 bath. Met internationale garantie en zelfs daar moesten ze rondbellen, incl. anderhalf uur wachttijd want een van de winkeljongens moest met een motobike naar de andere kant van de stad.
Maar het was het waard :) Nu nog mazzel hebben op schiphol volgende week :p

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• davidgilmour
Chiron schreef op maandag 13 juni 2011 @ 04:24:
Bangkok, 32990 bath. Met internationale garantie en zelfs daar moesten ze rondbellen, incl. anderhalf uur wachttijd want een van de winkeljongens moest met een motobike naar de andere kant van de stad.
Maar het was het waard :) Nu nog mazzel hebben op schiphol volgende week :p
Heb je een BTW bonnetje gehad? Dan kun je nog 7% terugkrijgen op het vliegveld bij vertrek.

• Chiron

Chiron

Yep volgens mij wel, maar eens opzoeken hoe dat werkt :D

Vanmiddag wat velvia shots gemaakt op een orchideenkwekerij, de macro modus springt automatisch terug na 1 foto, eigenwijs ding :D

• davidgilmour
Chiron schreef op maandag 13 juni 2011 @ 11:10:
Yep volgens mij wel, maar eens opzoeken hoe dat werkt :D

Vanmiddag wat velvia shots gemaakt op een orchideenkwekerij, de macro modus springt automatisch terug na 1 foto, eigenwijs ding :D
Kun je wat samples posten, zoveel mogelijk verschillende situaties, ook low light?

• Unverter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 21:06

Unverter

Rediscover the web!

Op het weblog van een bekende huwelijksfotograaf zag ik vandaag ook een review van deze camera verschijnen, samen met veel voorbeeldfoto's. Het zijn wel veel huwelijksfoto's, maar ze geven wel redelijk beeld van deze camera: http://neilvn.com/tangent...-photographing-a-wedding/

• Chiron

Chiron

davidgilmour schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:35:
[...]

Kun je wat samples posten, zoveel mogelijk verschillende situaties, ook low light?
Dan zal je nog een weekje geduld moeten hebben, als ik weer terug ben in Nederland. Heb geen laptop mee en kom waarschijnlijk niet meer in een internetcafe. DM maar een lijstje met settings van wat je wil zien :)

Heb hier al wel wat lowlight geschoten, en dat zag er prima uit op het eerste gezicht. Waar ik nog het meest aan moet wennen is het kiezen van een focuspunt, dan moet je het af knopje ingedrukt houden. En het focussen gaat wat trager, het is daarin zeker geen dslr qua snelheid. Maar wellicht ben ik te verwend geraakt aan mn D700 die ik ook mee heb nu De nieuwe 50/1.4G focust ook langzamer dan mn oude 50/1.4AF, dus het is sowieso even wennen O-)

• Jasper

Daar istie dan! Accu is nog aan het laden, dus nog geen ervaringen..

📷 Insta

• Jasper
Gisteravond even kort de cam getest.

Mooi klein formaat, lekker stil, heerlijke looks. Wat eerste nadelen: Lensdop schuift erop ipv klikt vast, ligt niet enorm goed in de hand (zou hem nog niet zonder strap vasthouden) of ik moet nog wennen aan hoe je hem het beste vast houdt.

📷 Insta

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Jasper schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:27:

Mooi klein formaat, lekker stil, heerlijke looks. Wat eerste nadelen: Lensdop schuift erop ipv klikt vast, ligt niet enorm goed in de hand (zou hem nog niet zonder strap vasthouden) of ik moet nog wennen aan hoe je hem het beste vast houdt.
Ebay heeft een leuke hood staan waar je vast een snap on type in geklikt kan worden... heb ze vaker zo voorbij zien komen iig.

• Jasper
Thanks. Dat is een mooie inderdaad. Heb inmiddels losse spullen besteld voor de hood (een 52-49mm verloopring, losse hood en snap-on lensdop). Helaas in het zwart. Als het niet mooi is kan ik altijd deze nog kopen. Stuk beter te betalen dan de Fuji variant.

📷 Insta

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Jasper schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:24:
Thanks. Dat is een mooie inderdaad. Heb inmiddels losse spullen besteld voor de hood (een 52-49mm verloopring, losse hood en snap-on lensdop). Helaas in het zwart. Als het niet mooi is kan ik altijd deze nog kopen. Stuk beter te betalen dan de Fuji variant.
precies... als de camera zelf nou ook wat beter te betalen zou zijn :+!

• RobertJRB
Jasper schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:27:

Voor dat vasthouden hebben ze voor de leica's de Thumbs Up bedacht. Bij de analoge leica's had je de spoelhendel welke, als de sluiter gespannen was, gelockt was en waar je je duim achter kon steken. Werkte echt super om de camera vast te houden.
Bij de digi leica's M zit die hendel er niet op en dat merk je meteen omdat je veel meer moet knijpen om de camera vast te houden.

Iemand van het rangefinder forum, Tim Isaac, heeft toen de thumbs up bedacht:
http://matchtechnical.com/default.aspx

Soort van duimrust die je in de flitsschoen monteert. Ik gebruik zelf de CS-EP1 en het helpt echt. Aangezien de X100 op een leica lijkt zal het daarbij ook werken.

Op bovenstaande website staat al een plaatje van de X100 met de CS-EP2 welke oorspronkelijk bedoelt was voor de leica X1, maar ook op de X100 past:

YouTube: ‪รีวิวกล้อง Fuji FinePix X100‬‏

http://matchtechnical.com/CSEP2.aspx

Leica MM + Sony A9

• Jasper
Wat een briljant ding, super mooie oplossing. Jammer dat hj zo gruwelijk aan de prijs is.

📷 Insta

• RobertJRB
Jasper schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:11:
Wat een briljant ding, super mooie oplossing. Jammer dat hj zo gruwelijk aan de prijs is.
Tja prijzen zijn meer leica dan Fuji. Maar hij is dan ook wel uit 1 blok messing gemaakt, geen plastic of goedkoop staal/ aluminium.

Ik heb voor die van mij bij LFI gekocht voor 129 euro, de X100 versie is ook 129 euro.
http://www.lfi-online.de

Leica MM + Sony A9

• Zwegertje
Kun je het focus punt ook vast zetten? Zodat hij bijv. alleen het middelste punt gebruikt? En kun je de belichting/focus-lockknop ook op de sluiterknop zetten? Dus gewoon focussen, half ingedrukt houden, kaderen en dan afdrukken?

• Jasper
Zwegertje schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:40:
Kun je het focus punt ook vast zetten? Zodat hij bijv. alleen het middelste punt gebruikt? En kun je de belichting/focus-lockknop ook op de sluiterknop zetten? Dus gewoon focussen, half ingedrukt houden, kaderen en dan afdrukken?
Out of the box staat hij op het middelste punt. Ik heb nog gekeken hoe je dat verandert ;) En jouw case is precies hoe ik schiet. Dat gaat perfect!

📷 Insta

• Zwegertje
Bedankt voor de info! :)

• davidgilmour
yzf1kr schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:19:
Om ome Ken te qouten "Buy it now while you can! Stocks are very limited!!" :P
Ken Rockwell, February 9: "Forget the Fuji Finepix X100. The images are soft, low-contrast, lower resolution, and boring compared to my D7000, much less the full-resolution samples I share in my new Route 66 Gallery from a LEICA M9. Who are Fuji trying to kid; children who think iPhones are cool? I love Fuji — Fuji Velvia 50! Now that's photography! When you can get this from a Fuji digital camera, wake me up."

Ken Rockwell, May 25: "It rules. Images are super-sharp, and look great even at ISO 800 and f/2. Its technical image quality matches DSLRs because it uses a DSLR sensor. The permanently attached fixed lens is spectacularly sharp, even at f/2. The X100 is an amazing camera. Its optical and EVF finders are amazing. The X100 is a winner. The X100 is in its own brilliant class."

Hoeveel zal Fuji hem betaald hebben?

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Genoeg om "help me help you, support me and my family...". Quote op zn site...

Of eerst op jpg geschoten daarna raw en na bewerking op de computer... Geen id...

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04 09:44
Het is toch zowizo bekend dat je zijn opmerkingen met een flinke korrel zout moet nemen?

• floppie86
  • Laatst online: 09-05 14:49
meld me ook even als x100 eigenaar.

Hoorde trouwens dat de nieuwe firmware de 26e gaat komen, mssn oud nieuws, maar ik meld t even.

Fujifilm X-Pro1

• Jasper
En wat zijn je eerste ervaringen?

📷 Insta

• floppie86
ik meld me nu pas, maar heb hem inmiddels al een maand ;)

indrukken inmiddels zijn wisselend, ik schiet ongelooflijk veel crap met het ding, maar ik ben hopeloos verliefd O+

Fujifilm X-Pro1

Anoniem: 293952

Ik ben wel benieuwd naar eigenaren van de X100 en die een DSLR hebben..
Neem je de X100 (veel) vaker mee dan de DSLR?

• Jasper
Volgens @fujiguys op Twitter komen deze zaken in de nieuwe firmware:

Firmware updates volgens @fujiguys:

1 1/3 stop adjustments now available in all modes on #Fuji #X100
2 Red Eye Removal can be disabled when shooting RAW on #Fuji #X100
3 You can get into the "FN" assignment menu by holding down the "FN" button for 3 secs on #Fuji #X100
4 Exiting sleep mode now by pressing the shutter button on #Fuji #X100. No longer required to hold halfway for a few sec.

Nog niet wereldschokkend. Al andere zaken verwacht. Maar misschien is dit nog niet alles..

Updates:

5 Size of AF Area is maintained even after switching between OVF/EVF/LCD on #Fuji #X100
6 Holding down menu/ok button for 3s will lock outer function of the command dial (directional pad), Drive/Flash/WB/Macro
7 When "Eye Sensor" mode is enabled via "View mode" button, notice will appear briefly on the LCD indicating "Eye Sensor"
8 (Macro/ISO/Drive/DR/Self-timer/Flash) Modes, Settings maintained even with change of exposure mode/camera(off/on)/playback
9 With ISO Auto Controls set to ON, actual ISO sensitivity will be displayed on half-press of the shutter
10 To add to the retro look and feel, ISO can now be changed to ASA instead <- dit was een grapje van @fujiguys
10 When switching between shooting/playback mode, last viewed photo will be remembered unless a new photo is taken.

11 Corrected AF Frame option now available in setup. Displays additional AF frame to reduce parallax for close up shots via OVF
12 focus zoom using command level now possible in the post-view mode when "Image Disp" set to continuous (LCD/EVF)
13 When image ratio is set to 16:9, correct 16:9 frame lines will now appear in OVF
14 IQ improved in Velvia/Astia mode (shadow tone) when DR is set to 200%/400%

[Voor 71% gewijzigd door Jasper op 22-06-2011 16:49]

📷 Insta

• davidgilmour
floppie86 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:28:
ik schiet ongelooflijk veel crap met het ding
how come?

• Jasper
Er is een 5de punt van de firmware genoemd. Post hierboven bijgewerkt.
5 Size of AF Area is maintained even after switching between OVF/EVF/LCD on #Fuji #X100

📷 Insta

• floppie86
stijle learningcurve met de AF en lichtmeting.

Er zitten overigens steeds vaker hele brute foto's bij tegenwoordig ;)

Fujifilm X-Pro1

• Jasper
floppie86 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:22:
[...]

stijle learningcurve met de AF en lichtmeting.
Wat vind jij er moeilijker aan dan je Canon's? Ik had er weinig problemen mee. Ben wel erg benieuwd of ik iets over het hoofd zie.

📷 Insta

• Chiron

Chiron

Anoniem: 293952 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:51:
Ik ben wel benieuwd naar eigenaren van de X100 en die een DSLR hebben..
Neem je de X100 (veel) vaker mee dan de DSLR?
Yep. Momenteel mn Domke F-6 als 'everyday carry' tas mee naar mn werk, en daar zit ie gewoon standaard in. De insert van het tasje dat ik erbij kreeg (weet niet of je die in europa er ook bij krijgt als je er een koopt) past perfect naast de insert van de F-6.
En zo had ik de X100 ook geplanned eigenlijk, als 'best camera', dwz. camera die je altijd bij je hebt. Scheelt ook enorm qua omvang en gewicht met mijn D700 + lens :)

• floppie86
zeker dat ik hem vaker meeneem dan mn dSLR!

en hij is zo lekker onopvallend en stil:

Fujifilm X-Pro1

• Chiron

Chiron

disp/back ingedrukt houden en hij gaat inderdaad naar stealth-mode 8-)

• Jasper
En firmware puntje 6, 7, 8,9 is bekend:
Jasper schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:30:
6 Holding down menu/ok button for 3s will lock outer function of the command dial (directional pad), Drive/Flash/WB/Macro
7 When "Eye Sensor" mode is enabled via "View mode" button, notice will appear briefly on the LCD indicating "Eye Sensor"
8 (Macro/ISO/Drive/DR/Self-timer/Flash) Modes, Settings maintained even with change of exposure mode/camera(off/on)/playback
9 With ISO Auto Controls set to ON, actual ISO sensitivity will be displayed on half-press of the shutter
10 To add to the retro look and feel, ISO can now be changed to ASA instead <- dit was een grapje van @fujiguys
Het schijnt dat er 20 punten gaan komen in deze firmware update.

[Voor 69% gewijzigd door Jasper op 21-06-2011 17:35]

📷 Insta

• Chiron

Chiron

Oh en waar ik ook pas na een paar dagen achter kwam, was dat de direction pad ook een scroll wieltje is :+

Maar misschien moet ik de handleiding nog maar eens gaan lezen. Wil ook weten of focuspunt tracking mogelijk is en hoe je dat aanzet, want de focus opties zijn verspreid over 3 plaatsen in het menu :+

• Jasper
Chiron schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 16:29:
Oh en waar ik ook pas na een paar dagen achter kwam, was dat de direction pad ook een scroll wieltje is :+
Ik ook! Haha, dat was mooi.

📷 Insta

• floppie86
hehehe, die ASA grap is best goed 8)7

Fujifilm X-Pro1

• Jasper
De echte nummer 10 staat er nu bij.

Tot nu toe word ik blij van 3, 4, 6 en 8.
Dat is nu toch al zo?

[Voor 100% gewijzigd door Jasper op 21-06-2011 17:37]

📷 Insta

• floppie86
Jasper schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:35:
De echte nummer 10 staat er nu bij.

Tot nu toe word ik blij van 3, 4, 6 en 8.

[...]

Dat is nu toch al zo?
bij mij wel iig..

Fujifilm X-Pro1

• Jasper
11 Corrected AF Frame option now available in setup. Displays additional AF frame to reduce parallax for close up shots via OVF
12 focus zoom using command level now possible in the post-view mode when "Image Disp" set to continuous (LCD/EVF)
13 When image ratio is set to 16:9, correct 16:9 frame lines will now appear in OVF
14 IQ improved in Velvia/Astia mode (shadow tone) when DR is set to 200%/400%
Weer 4 nieuwe punten toegevoegd.

[Voor 22% gewijzigd door Jasper op 22-06-2011 16:48]

📷 Insta

• PowerUp
En de firmware is nu beschikbaar: http://www.dpreview.com/n...62410fujix100firmware.asp

De complete lijst van verbeteringen staan eronder.

[Voor 21% gewijzigd door PowerUp op 24-06-2011 08:15]

• floppie86
firmware staat erop, hopelijk komt de volgende ook binnen afzienbare tijd met updates voor wat andere issues (MF bv).

Ook maar even een knock-off hood gekocht, schijnen bijna niet te onderscheiden te zijn van de echte. Scheelt toch bijna 100e.

http://cgi.ebay.nl/Lens-H...m588e73d6d8#ht_3787wt_905

Fujifilm X-Pro1

• Jasper
Mooie hood. Ik heb voor 10 dollar een hood gekocht. Een zwarte met openingen aan de zijkant. Ziet er uit als deze; http://www.japanexposures.com/shop/images/hood.jpg

📷 Insta

• floppie86
Jasper schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 19:08:
Mooie hood. Ik heb voor 10 dollar een hood gekocht. Een zwarte met openingen aan de zijkant. Ziet er uit als deze; http://www.japanexposures.com/shop/images/hood.jpg
vind stiekem een zwarte wel mooi op de x100. Maar dat is dan met zon extra female-female 49mm ertussen?

Fujifilm X-Pro1

• Jasper
Ja klopt, die heb ik er ook tussen. 52-49 mm step-down ring. Vervolgens nog een lenscap met sluiting aan de voorkant die er mooi inschuift.

📷 Insta

• Jasper
Nieuwe FW is inmiddels uit. Wat kleine verbeteringen die hem beter maken. Nu nog snellere AF en auto-iso tussen de ISO selectie.

Gisteren 3 portretten geschoten met de X100. Op de boekenmarkt in Haarlem. Eerste keer dat ik mensen heb gevraagd om ze te mogen fotograferen. 3x vragen, 3x ja!

1 Peter

2 Bert

3 Joshua

📷 Insta

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:18
Aargh - staat op mijn verlanglijstje! Wat een lekker cameraatje :9~

• Misha
Heujjj die eerste man ken ik!

Ik krijg hopelijk volgende maand een afscheidscadeau'tje van mn vorige werkgever (wat altijd aardig wat geld is) en ga 'm dan zelf halen!

• Jasper
Mi6 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 20:08:
Heujjj die eerste man ken ik!
Cool! Stuur hem de foto! Heb geen emailadres.

📷 Insta

• Chiron

Chiron

Afgelopen zaterdag voor het eerst wat gefilmd, nadat ik de dag ervoor per ongeluk achter kwam hoe je het ding op filmen zet _O-

Is nog even wennen met focussen enzo (en ik doe uberhaupt nooit wat met filmen), maar het valt me opzich niet tegen :) Geluid is ook verbazingwekkend goed, in tegenstelling tot het 'kgggghhhkgghhhh' geluid van de meeste gms/videocamera's bij dergelijke hoge volumes.

Oh en de muziek zal niet ieders ding zijn gok ik, maar het gaat om het idee :+

• Misha
Jasper schreef op maandag 27 juni 2011 @ 21:04:
[...]

Cool! Stuur hem de foto! Heb geen emailadres.
Ik ken hem weer niet zo persoonlijk. Hij kwam aardig vaak langs in een fotozaak waar ik eerst werkte in het Kleverpark

Ik kom hem ongetwijfeld nog wel eens tegen en zal het dan even tegen hem zeggen :)
Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee