Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superdaantje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:37:
de 60mm is is geen 1:1 macro. de Zeiss 50mm is dat wel.
De Zeiss Makro Planar 50/2 (en ook de MP 100/2) is 1:2.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Universal Creations schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:46:
[...]

Superdaantje bedoelt waarschijnlijk de Zeiss Touit 50mm F2.8 met X-mount

http://www.dpreview.com/p...lenses/zeiss_touit_50_2p8

Mooie lens, heb deze zelf en ben daar erg tevreden over....

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Sluw schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:27:
[...]

Focus peaking is wat anders, focus breathing zoals Tobias zegt. Maar inderdaad niets dat niet hoort.
Breathing bedoelde ik inderdaad, tikfoutje ;)

[ Voor 4% gewijzigd door niels132 op 15-06-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
RigolleM schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:31:
[...]

Niet twijfelen, na mijn flitsopdrachten voor de cursus fotografie gaat de Nikon D7200 ook in de verkoop. Het enige waar ik nog mee sukkel is snelle bewegingen, maar door vaak te oefenen lukt het mij beter en beter met de X-T1. Op deze manier hoef ik maar één systeem te onderhouden en voorzien van lenzen.
Ik zit nog een beetje in dubio tussen de X-T1 en de X-T10.
Beiden hebben dezelfde sensor en volgens mij verschillen ze verder niet heel veel op de grootte en wat knopjes na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
Ik zit nog een beetje in dubio tussen de X-T1 en de X-T10.
Beiden hebben dezelfde sensor en volgens mij verschillen ze verder niet heel veel op de grootte en wat knopjes na.
Er zijn wat meer verschillen dan grootte en knopjes hoor: http://improvephotography...ed-comparison-and-review/

Ik kan het niet beter omschrijven dan de link hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja die had ik ook gevonden. Maar wat voor mij echt noemenswaardige verschillen zijn, zijn de knopjes en de grootte. :)

De rest is niet echt heel spannend. Misschien de buffergrootte voor sport fotografen, maar daarvoor koop je geen X-T1 lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

PdeBie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:51:
Naja, wellicht dat ik het Nikon spul wel houd i.v.m. macrofotografie wat ik veel doe. Fuji heeft nog geen echte dedicated macro lenzen volgens mij.
Samyang heeft een MF macro lens voor x-mount. Schijnt best goed te zijn.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GetaGrip schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:50:
[...]

Superdaantje bedoelt waarschijnlijk de Zeiss Touit 50mm F2.8 met X-mount

http://www.dpreview.com/p...lenses/zeiss_touit_50_2p8

Mooie lens, heb deze zelf en ben daar erg tevreden over....
Klopt die bedoelde ik. Heb de Fuji 60mm en Zeiss beide gehad. En de Zeiss vond ik persoonlijk voor Macro prettiger werken. IQ wise ook.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
PdeBie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:01:
ja die had ik ook gevonden. Maar wat voor mij echt noemenswaardige verschillen zijn, zijn de knopjes en de grootte. :)

De rest is niet echt heel spannend. Misschien de buffergrootte voor sport fotografen, maar daarvoor koop je geen X-T1 lijkt mij.
Naast de grootte en de extra knopjes is de X-T1 ook nog eens weather sealed. Dit i.c.m. een WR lens heb je toch iets minder zorgen als het plots begint te regenen. De dioptrieregelaar zit bij de X-T10 naast de EVF en die was steeds ontregeld als de camera naast me hing. ISO dial is ook een groot pluspunt als het snel moet gaan. EVF is ook groter. X-T1 voelt ook premium'er aan dan de X-T10. Enige wat ik nog mis is een AF joystick zoals op de X-Pro2, maar dat komt goed bij de X-T2 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
RigolleM schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:04:
[...]

Naast de grootte en de extra knopjes is de X-T1 ook nog eens weather sealed. Dit i.c.m. een WR lens heb je toch iets minder zorgen als het plots begint te regenen. De dioptrieregelaar zit bij de X-T10 naast de EVF en die was steeds ontregeld als de camera naast me hing. ISO dial is ook een groot pluspunt als het snel moet gaan. EVF is ook groter. X-T1 voelt ook premium'er aan dan de X-T10. Enige wat ik nog mis is een AF joystick zoals op de X-Pro2, maar dat komt goed bij de X-T2 ;-)
De ISO heb ik met de X100s eigenlijk altijd op auto staan met een max van 1600 en een minimum shutter speed van 1/60e. :$ 8) Werkt prima en ik maak mij geen zorgen over de kwaliteit van de foto's.
Alleen als ik echt zeker weet dat ik iets op een bepaalde ISO wil schieten stel ik hem zelf in.

Zo'n AF joystick is inderdaad wel heel handig, want dat is wel een lastig iets op de X100s. Zeker als je snel te werk moet gaan (zoals ik op het gala dinsdag). Maar die hebben beide modellen niet.

De X-T2 staat aangekondigd voor juli 2016. hmmmm.. dat is misschien ook wel het wachten waard O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Net een X-t10 besteld en ondanks dat ik meer van de primes ben, toch maar met de 18-55 aangezien iedereen er zo lovend over is. Ben heel erg benieuwd. Kom van Sony, maar ben na aanschaf van een x100 verliefd op de bediening en looks en scherpte van de fuji-jpg's.
RAW is leuk en fijn, maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om heel veel te corrigeren en in stellen aan mijn foto's.
X-T1 en T2 waren/zullen het voor mij niet zijn. Juist het kleine formaat van de XT10 spreekt mij aan.

[ Voor 11% gewijzigd door keko12 op 17-06-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
keko12 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:48:
Net een X-t10 besteld en ondanks dat ik meer van de primes ben, toch maar met de 18-55 aangezien iedereen er zo lovend over is.
18-55 2.8 - 4.0?
Snap de redenen (prijs, grootte en gewicht), maar ik vind het wel jammer dat hij niet gewoon 2.8 over het hele bereik is. Heeft Fuji daar nog alternatieven voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Ja. De 18-55 2.8 vind ik teveel een bakbeest en de recensies die ik las vinden hem goed, maar niet per se veel beter dan de 2.8-4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
keko12 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:33:
Ja. De 18-55 2.8 vind ik teveel een bakbeest en de recensies die ik las vinden hem goed, maar niet per se veel beter dan de 2.8-4.
Ow Fuji heeft ook een 2.8 variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ah, dat scheelt nogal in de prijs ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neem de 18-55 (ja 18 en geen 16 ;) ), is feitelijk net zo goed en een stuk vriendelijker qua prijs en gewicht, alleen niet WR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:46:
[...]

Assumptions are the mother of all fuck ups :-) Zeiss heeft een serie lenzen specifiek voor de X-mount van Fuji en de E-mount van Sony: Touit. Jammer genoeg zijn het maar 3 lenzen waarvan de 50mm een heuse 1:1 macro lens is met zowel MF als AF en de voor Fuji zo bekende aparte diafragma ring. Een andere macrolens voor de X-mount komt van Rokinon/Samyang en is een 100mm die volledig MF is en ook 1:1.

Geen van allen zijn echter WR wat nog wel handig is als je in de (mot)regen wat mooie foto's van planten en bloemen wil maken. Daarom is die 120mm macro lens van Fuji zo gewild, die is naast het langere bereik ook uitgerust met WR en OIS. Het gerucht gaat alleen dat ze voor kleinere lenzen gaan en de 120mm nu geschrapt is en maar 80mm wordt. Beetje rare redenatie want als je klein wilt kun je die 60mm "macro" van Fuji of die 50mm van Zeiss pakken. Die 120mm is nou juist zo interessant vanwege het langere bereik wat o zo belangrijk is voor insecten. Het gros van de macrolenzen zit in het 90~100mm bereik. Als Fuji het zou inkorten zodat ze aan een serie van kleine lenzen kan bouwen dan ligt 90mm wat meer voor de hand (velen dachten ook dat de huidige 90mm een macrolens zou zijn, iets wat velen vandaag de dag nog steeds denken).
Superdaantje schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:36:
En de Zeiss vond ik persoonlijk voor Macro prettiger werken.
Die ervaring heb ik met mijn Zeiss ook. Die rubberen scherpstelring trekt als een gek stof en vuil aan maar is wel heel erg prettig wat het scherpstellen betreft. Een stuk plezieriger dan de Canon 100mm F2.8 (non-L). Het enige wat ik echter jammer aan de lens vind is de filtermaat. Die is een stuk kleiner dan van mijn Canon lens dus ik kan op zoek naar andere ringen zodat o.a. de flitser weer past. Achja, er zijn ergere dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ok, ik was even de Touit vergeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Ik ga in oktober naar de US. Is het interessant daar een lens te kopen of koop ik dit toch beter hier? Veel zal natuurlijk wel afhangen van de FX rate van de dollar in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Sphinkx schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:52:
Ik ga in oktober naar de US. Is het interessant daar een lens te kopen of koop ik dit toch beter hier? Veel zal natuurlijk wel afhangen van de FX rate van de dollar in die periode.
Mijn broers komen net uit het normaal goedkope japan. Alle merken waren daar cheap, behalve fuji. Geen idee hoe dat voor de VS is.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
ppl schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:28:
[...] Daarom is die 120mm macro lens van Fuji zo gewild, die is naast het langere bereik ook uitgerust met WR en OIS. Het gerucht gaat alleen dat ze voor kleinere lenzen gaan en de 120mm nu geschrapt is en maar 80mm wordt. Beetje rare redenatie want als je klein wilt kun je die 60mm "macro" van Fuji of die 50mm van Zeiss pakken. Die 120mm is nou juist zo interessant vanwege het langere bereik wat o zo belangrijk is voor insecten. Het gros van de macrolenzen zit in het 90~100mm bereik. Als Fuji het zou inkorten zodat ze aan een serie van kleine lenzen kan bouwen dan ligt 90mm wat meer voor de hand (velen dachten ook dat de huidige 90mm een macrolens zou zijn, iets wat velen vandaag de dag nog steeds denken).
Ik zat er ook erg op te wachten - zou erg jammer zijn als het uiteindelijk een kortere 1:1 macrolens wordt.

Dan houd ik gewoon nog even m'n D7000 met Sigma 180mm macro voor het conventionele werk. Maar Fuji heeft met de 16mm 1.4 wel een geniaal closeup-breedhoek-objectief! Als de omgeving (én het onderwerp) even meewerkt krijg je hele leuke resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/8/7712/26796946126_5bfba014ac_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Isniedood schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:12:
[...]

Mijn broers komen net uit het normaal goedkope japan. Alle merken waren daar cheap, behalve fuji. Geen idee hoe dat voor de VS is.
zal eens checken op Amazon. Japan was ook een optie. Daar gaat mijn zus naar toe in Juli. Maar blijkbaar niet interessant dus... Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
B&H heeft momenteel enkele Fuji-lenzen in de aanbieding:
Bijvoorbeeld de xf35WR voor 299 dollar (ex sales tax). Verder lijken de standaardprijzen wel lager te liggen.
Klik naar 35mm bij B&H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoek
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 16:20
keko12 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:11:
B&H heeft momenteel enkele Fuji-lenzen in de aanbieding:
Bijvoorbeeld de xf35WR voor 299 dollar (ex sales tax). Verder lijken de standaardprijzen wel lager te liggen.
Klik naar 35mm bij B&H
Met de instant savings actie van Fuji in de US scheelt het anders behoorlijk. Kijk maar eens bij de andere Fuji-lenzen. Is toch echt beter dan de suffe cashback-acties hier... Dus ik zou zeggen dat het zeker loont om daar een mooie lens op de kop te tikken. Moet je wel weer geluk hebben bij de douane bij terugkomst, maar dan nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Die kortingen zijn al minder. De 10-24 was bijvoorbeeld 2 weken geleden nog 400 dollar goedkoper, nu nog 'maar' 200.
Douane is een kwestie van vooral geen doosjes mee willen nemen. Ik vermoed ook dat de douane zich meer richt op iPhones :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Als we het dan toch over lenzen kopen op vakantie hebben. Weet niet of er nog mensen zijn die het aandurven om op vakantie naar Turkije te gaan, want daar zijn Fujifilm lenzen ook behoorlijk goedkoop. Fujifilm verkoopt daar namelijk rechtstreeks uit eigen winkels om de hoge invoerbelastingen in Turkije niet aan de klant te hoeven doorberekenen (ik vermoed dat ze simpelweg hun winstmarges kleiner houden). Ze hanteren grofweg dezelfde prijzen die in de VS gelden. Het voordeel kan oplopen tot 300 euro per lens. De 16mm komt daar bijvoorbeeld op omgerekend nog geen 700 euro.

Als je ook nog eens om een tax free factuur vraagt kun je bovendien op het vliegveld een deel van je btw terugkrijgen.

Op deze manier heb ik mijn X-T10 met 18-55mm voor 710 euro gekocht. Deze zomer komen daar (waarschijnlijk) de 16mm en 35mm f2 bij voor netto zo'n 900 euro. Daar kun je hier de 16mm niet eens voor krijgen.

Bijkomend voordeel is dat de douane nooit verwacht dat mensen elektronica meenemen uit Turkije, omdat dat helemaal niet gebruikelijk is door de normaal zo hoge prijzen aldaar. Zolang je maar geen nep merkkleding in je tas hebt zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Ik vind het bijzonder dat het blijkbaar normaal is om importgoederen niet aan te geven omdat de Douane niet oplet. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoek
Krekker schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 02:16:
Als we het dan toch over lenzen kopen op vakantie hebben. Weet niet of er nog mensen zijn die het aandurven om op vakantie naar Turkije te gaan, want daar zijn Fujifilm lenzen ook behoorlijk goedkoop. Fujifilm verkoopt daar namelijk rechtstreeks uit eigen winkels om de hoge invoerbelastingen in Turkije niet aan de klant te hoeven doorberekenen (ik vermoed dat ze simpelweg hun winstmarges kleiner houden). Ze hanteren grofweg dezelfde prijzen die in de VS gelden. Het voordeel kan oplopen tot 300 euro per lens. De 16mm komt daar bijvoorbeeld op omgerekend nog geen 700 euro.

Als je ook nog eens om een tax free factuur vraagt kun je bovendien op het vliegveld een deel van je btw terugkrijgen.

Op deze manier heb ik mijn X-T10 met 18-55mm voor 710 euro gekocht. Deze zomer komen daar (waarschijnlijk) de 16mm en 35mm f2 bij voor netto zo'n 900 euro. Daar kun je hier de 16mm niet eens voor krijgen.

Bijkomend voordeel is dat de douane nooit verwacht dat mensen elektronica meenemen uit Turkije, omdat dat helemaal niet gebruikelijk is door de normaal zo hoge prijzen aldaar. Zolang je maar geen nep merkkleding in je tas hebt zitten :)
Ik wist niet dat dit zoveel kon schelen! Dan zou het zo maar eens kunnen dat ik een vakantie aan de Turkse rivièra ga overwegen 8) . Dan ga ik het lekker niet aangeven bij de douane, omdat ik net van Kwintessens hoor dat dat normaal is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Ik zit te denken over of de XF10-24 of de XF14 (voor op een X-T10). Ik vermoed dat de 10-24 een bakbeest is tov de X-T10, maar je krijgt er 4mm voor terug en stabilisatie (en een zelfs een objectief dat je op 23/24 mm ideaal voor straatfotografie kunt gebruiken).

Daarentegen is de XF14 kleiner, goedkoper en ragragscherp en je hebt een stop extra licht. Heeft iemand hier voor dezelfde keuze gestaan en waarom koos je voor het een of het ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Ik heb uiteindelijk voor de Samyang 12mm F2 gekozen: Licht, lichtsterk, wijder dan de 14mm en (veel) goedkoper. Deze lens heeft geen autofocus, maar dit mis je niet met deze focal length.
De 10-24 vond ik te groot en te duur en heeft een diafragma van F4, de OIS schijnt wel erg goed te zijn. Als je hem ook op 24 mm wilt gebruiken is dit een voordeel van deze lens, maar ik weet niet welke objectieven je er naast gebruikt.
De 14 is lichter en goedkoper, maar nog steeds een stuk duurder en minder lichtsterk dan de Samyang.

Hier kun je mooi de formaten vergelijken: http://camerasize.com/compact/#620.584,620.570,620.555,ha,t
Let wel dat je de zonnekap bij de Samyang even weg moet denken om ze goed te kunnen vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door niels132 op 23-06-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Kwintessens schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:13:
Ik vind het bijzonder dat het blijkbaar normaal is om importgoederen niet aan te geven omdat de Douane niet oplet. 🤔
Tja wat is normaal? Is het normaal om vrijwillig de staatskas te spekken als je verwacht dat bijna niemand het zou doen in dezelfde situatie? Of is het misschien normaal om miljoenen dollars via panamese bedrijven te verbergen voor de belastingdienst? Het is allemaal maar subjectief. Wat moreel verantwoord is, is een andere vraag. Ik ben echter al lang geleden gestopt met de moraalridder zijn.
swoek schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:22:
[...]

Ik wist niet dat dit zoveel kon schelen! Dan zou het zo maar eens kunnen dat ik een vakantie aan de Turkse rivièra ga overwegen 8) . Dan ga ik het lekker niet aangeven bij de douane, omdat ik net van Kwintessens hoor dat dat normaal is :+
Tja, die vakantie betaalt in feite zichzelf terug. :*) Kleine sidenote is dat die winkels alleen in de drie grootste steden zitten en dat je voor de rest van Turkije aangewezen bent op koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:34
Ik heb ook voor de 12mm gekozen om de zelfde reden als nielsgaastra maar ook omdat ik zo'n hele wijde lens minder gebruik. Achteraf was de 14mm wijd genoeg geweest voor mij. De 12mm heeft ook niet zo'n heel mooi ster effect bij kleine diafragma's. Verder is de 12mm super scherp, goed voor astrofotografie, lekker licht en prima gebouwd (op de hood na).

Formaat is natuurlijk persoonlijk, zelf vind ik dat erg belangrijk en vond de 10-24 sowieso te groot maar er zijn genoeg mensen die er super blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ik heb ook gekozen voor de Samyang 12mm F2, vooral op basis van de positieve reviews en zijn richtprijs. Een vriend van mij wou dat ik zijn interieur eens fotografeerde en ik las vaak dat men hiervoor 12mm (crop factor) gebruikte, dus leek mij dit objectief ideaal. De manuele focus stoort mij niet en de OIS mis ik niet want ik gebruik dit objectief vaak i.c.m. een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Toen ik nog een Canon 50d gebruikte ik vaak uwa als walk-aroundlens in de stad/onderweg. Om die reden lijkt me de 10-24 met stabilisatie wel fijn. De Samyang lijkt me vooral ideaal op statief of als je de tijd kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Fujifilm Patents XF16-55mmF2.8… with OIS !

Dat lijkt me een hele mooie toevoeging aan het assortiment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
En dan maar hopen dat die niet meteen een stuk duurder wordt dan de gewone 16-55/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De octrooiaanvraag is al uit 2014, voordat de de huidige XF16-55 werd uitgebracht, dus ik zou niet te hard juichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35

MazeWing

The plot thickens...

Voorheen stond de XF16-55 op de roadmaps MET OIS, uiteindelijk bleek dat er niet in te zitten.
Verwacht dan ook niet op korte termijn een 16-55 met IOS!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Patenten leveren sowieso slechts zelden een uiteindelijk produkt, vaak zijn het meer verschillende ontwerpen die vastgelegd worden van een zelfde lens, of gewoon wat probeersels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
OIS is er toen uit gelaten omdat hij anders nog zwaarder ging zijn dacht ik. Ik heb de lens en ik mis het persoonlijk niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewicht lijkt mij niet het punt. IS versies zijn doorgaans niet zwaarder dan non-IS versies van lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35

MazeWing

The plot thickens...

Sphinkx schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:32:
OIS is er toen uit gelaten omdat hij anders nog zwaarder ging zijn dacht ik. Ik heb de lens en ik mis het persoonlijk niet..
In de link naar fujirumors staat schijnbaar een verklaring van Fuji waarom de 16-55 geen OIS had. Dit hebben ze er schijnbaar uitgehaald omdat dit de edge to edge prestaties negatief zouden beïnvloeden.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:30

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Universal Creations schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:19:
Gewicht lijkt mij niet het punt. IS versies zijn doorgaans niet zwaarder dan non-IS versies van lenzen.
Wel moeten de IS versies in diameters toch groter zijn om het vliegende elementen te kunnen verplaatsen, of denk ik nu iets geks?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr Pingu schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:06:
[...]

Wel moeten de IS versies in diameters toch groter zijn om het vliegende elementen te kunnen verplaatsen, of denk ik nu iets geks?
Nope. Ze gebruiken daar doorgaans vrij kleine (en lichte) elementen voor (dichtbij de achterkant) en daar is ruimte genoeg voor beweging. Kijk maar eens naar lenzen met en zonder stabilisatie. Die zijn nagenoeg even groot en zwaar (70-200's van Canon met en zonder IS zijn zelfde formaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De 70-200s hebben wel redelijk wat ruimte van binnen vanwege het ontwerp. Maar verder is de Fuji 16-55/2.8 zwaarder dan bv. de 17-55/2.8 van Canon en de 17-50/2.8 van Sigma, die beiden stabilisatie hebben. En ook aanzienlijk goedkoper zijn. Zie nu dat de Nikon 17-55/2.8 wel heel hard omhoog is gegaan in prijs, is nu veruit de duurste (en ook zwaarder dan zelfs de Fuji). En de Nikon heeft ook geen stabilisatie. Maar is wel optisch het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

BlaTieBla schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:56:
Mijn X-T1 gaat terug naar Fuji omdat er een lichte baan en purple hoeken ontstaan aan de rechterkant van de foto (als de camera in landscape modus gebruikt wordt). Hierdoor wordt is circa 1/4 van de rechterkant van de foto onbruikbaar. Dit treedt (gelukkig) alleen op bij 'hele lange' sluitertijden. Het wordt zichtbaar vanaf ongeveer 5minuten.
Het schijnt niet het light leakage probleem te zijn van weleer (daar is de camera weer te nieuw voor). We gaan wel zien wat dat gaat kosten. Zal straks eens een foto als voorbeeld toevoegen.

Eerst dacht ik dat het filter gerelateerd was (reflecties vanwege meerdere ND filters), maar zelfs in een donkere kamer met de body-cap ipv objectief ontstaat het fenomeen.
De X-T1 is inmiddels (gratis) gemaakt. Zaken die ze hebben gedaan zijn:
- Replaced jack cover and modified mpwb for light leak

Dus het serienummer zegt niet alles over de getroffen lightleak serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Degenen die het nog niet gelezen hebben: 7 juli heeft Fuji de release gepland staan van de X-T2, en mogelijk een aankondiging van enkele lenzen!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
TKroon schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:53:
Degenen die het nog niet gelezen hebben: 7 juli heeft Fuji de release gepland staan van de X-T2, en mogelijk een aankondiging van enkele lenzen!
Dat is toch een gerucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
PdeBie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:36:
[...]

Dat is toch een gerucht?
Nope, vrijdag wordt de X-T2 aangekondigd, de rest zijn geruchten (lenzen, flitsen,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is inderdaad een gerucht dat door een zekere geruchtensite als voldongen feit wordt gepresenteerd (en zo te zien trappen een aantal mensen daar met beide benen in). Diezelfde site roept wel vaker van die rare dingen zoals over batterijen die het hitte probleem met 4k op zouden lossen. Iets wat natuurkundig absoluut onmogelijk is met de huidige stand van zaken.

Btw, het gaat om een besloten event van Fuji op 7 juli, meer dan dat is er niet bekend. Een wat betere bron van informatie: http://www.fujix-forum.co...p-event-july-7-nyc.57692/ Dat soort evenementen houdt je niet zomaar, zeker niet als het in Japan en de USA wordt gedaan. Wie weet wordt de X-T2 aangekondigd en een nieuwe lens roadmap (zoals het gerucht gaat) of gaat het toch om dat medium formaat gerucht.

[ Voor 49% gewijzigd door ppl op 04-07-2016 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
RigolleM schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:49:
[...]

Nope, vrijdag wordt de X-T2 aangekondigd, de rest zijn geruchten (lenzen, flitsen,...)
Nice! Ben heel benieuwd :)
(al zijn de meeste specs al gelekt volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Er staan soms twijfelachtige geruchten op fujirumors maar hij heeft zeker goede leaks gehad. Weken geleden had fujirumors al aardige low res afbeeldingen van de X-T2. Deze afbeeldingen komen overeen met de hoge(re) res afbeelding van de laatste leaks @ digicame-info Volgens mij zijn de meeste specs al gelekt en over de aankondiging van deze week heb ik geen enkele twijfels; kom maar door met die X-T2!

[ Voor 34% gewijzigd door Grin op 05-07-2016 10:24 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Er zal nog een officiële aankondiging voor het grote publiek volgen na 7 juli, maar er zal toch al een bevestiging komen. Er lopen ook al heel wat Fuji-X Pro's rond met de X-T2 en er worden al heel foto's geleaked naar de buitenwereld, dus 7/7 lijkt mij de datum dat het officieel wordt. Kan nog maanden duren (eerder september) tegen dat de X-T2 te koop gaat zijn bij ons. Ook al gelezen dat de prijs niet veel zal verschillen met de X-Pro2 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Mag aannemen dat de x-t2 duurder dan de x-pro2 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

PdeBie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:01:
Waarom dat? X-T1 was toch ook goedkoper dan de X-Pro2? Die viewfinder van de X-Pro 2 is een technisch hoogstandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

PdeBie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:01:
De consensus (hoop?) tot zover is dat de X-T2 goedkoper of gelijk geprijsd wordt aan de X-Pro2. Een veelgehoord argument is dat de OVF/EVF-constructie van de X-Pro 2 duurder is om te maken dan de EVF van de X-T2. De gelekte specs van de X-T2 EVF vertellen dat de resolutie hetzelfde is als die van de X-T1, de X-T2 lijkt dus geen hele dure EVF te krijgen en daarmee verwacht ik ook dat hij gelijk geprijsd wordt aan de X-Pro2 (of iets goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ow, dacht dat bij de introductie van de x-t1 deze ook duurder was dan de x-pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
De X-Pro1 was bij launch rond de 1700 dollar, de X-Pro2 ook en de X-T1 was in het begin 1300. Lijkt me mooi als dat zo blijft maar ben ook benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het lijkt wel een trend te zijn dat prijzen omhoog gaan. Dit zien we terug bij diverse merken. Veelal ook te maken met koersen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Superdaantje schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:04:
Het lijkt wel een trend te zijn dat prijzen omhoog gaan. Dit zien we terug bij diverse merken. Veelal ook te maken met koersen.
Inderdaad, de Yen is de laatste tijd behoorlijk sterker geworden t.o.v. de Euro en Dollar. Ik hoop op 1500,- euro, alles daaronder is een meevaller! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Grin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:26:
[...]

Inderdaad, de Yen is de laatste tijd behoorlijk sterker geworden t.o.v. de Euro en Dollar. Ik hoop op 1500,- euro, alles daaronder is een meevaller! :D
Ik heb € 1 800 langs de kant gezet voor de X-T2, dus gaan met die banaan :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik zit nog ZWAAR in dubio wat ik zal doen.

De X100s bevalt mij super goed (op de AF in slecht licht na), dus ik heb zitten twijfelen of ik een X-T1 (toen wist ik nog niet van de X-T2 af) zou kopen of een X-Pro (1 of 2) ter aanvulling op mijn Nikon D7000.

De D7000 zou ik dan puur voor mijn macro fotografie en de Fuji-X zou ik voor al het overige werk gaan gebruiken.

Hiermee zou ik dan enkele lenzen en accessoires van de Nikon in de verkoop in kunnen gooien, namelijk:
Sigma 18-35 1.8 (meest gebruikte lens)
Nikon 50mm 1.8 (gebruik ik amper, te groot bereik voor crop)
Battery grip voor D7000 (gebruik ik nooit bij macro i.v.m. gewicht)

Van het geld wat ik hiervoor vang en wat bijleggen, zou ik een Fuji X kunnen kopen incl. een leuke lens.

Keuzes, keuzes......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Isniedood schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:15:
Waarom dat? X-T1 was toch ook goedkoper dan de X-Pro2? Die viewfinder van de X-Pro 2 is een technisch hoogstandje.
Iedere oude generatie camera is bij Fuji goedkoper dan de nieuwere generatie. Kijkend naar de gelekte specs zal de X-T2 niet veel verschillen van de X-Pro2 dus sta niet verstelt dat de prijs dan ook amper verschilt. Vergeet hierbij ook niet dat er inmiddels ook wat gerommel is op de beurzen wat wellicht z'n weerslag zal hebben op de introductieprijs.
Grin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:21:
De consensus (hoop?) tot zover is dat de X-T2 goedkoper of gelijk geprijsd wordt aan de X-Pro2. Een veelgehoord argument is dat de OVF/EVF-constructie van de X-Pro 2 duurder is om te maken dan de EVF van de X-T2.
Alleen maar naar de viewfinder kijken en daarmee de prijs verklaren is veel te simplistisch. Daarvoor zijn er teveel andere factoren die van tijd tot tijd veranderen. Met dat simplisme kun je ook de vergelijking trekken met de X100 serie die ook de hybrid viewfinder heeft en goedkoper is dan de ILC versies in de X-serie. Kijkend naar alleen de X-T vs X-Pro zien we ook genoeg andere dingen. De X-T heeft complexere draaiknoppen omdat ze gecombineerd zijn, heeft ook meer van die draaiknoppen en kent bovendien ook een scherm dat kan kantelen. Daarbij moet alles ook nog eens weather sealed zijn. Om maar te zwijgen over het feit dat er een aantal jaar qua release tussen de X-Pro1 (want daar vergelijken velen nog mee) en de X-T1 zit. Dingen kunnen in korte tijd behoorlijk veranderen, dat zien we bijv. alleen al aan de ontwikkeling op AF-gebied bij Fuji maar ook de aardbeving die onlangs heeft plaatsgevonden en de brexit.

Vergeet ook niet dat de X-T1 ook nu na de introductie van de X-Pro2 nog ongekend populair is. Ook deze heeft een hele rappe AF en overige werking waardoor dit de grootste concurrent voor de X-T2 zal zijn. Toen Fuji de X-Pro2 introduceerde en de prijs van de X-Pro1 naar beneden schroefde gingen er ineens veel mensen voor de X-Pro1 terwijl deze toch aanzienlijk trager is. Het was de prijs die mensen over de streep trok. Als ze dat met de X-T1 ook doen wordt dat voor de X-T2 een heel groot probleem omdat de verschillen tussen oud en nieuw hier aanzienlijk kleiner zijn dan bij de X-Pro serie. Wat ze met de prijzen gaan doen wordt in ieder geval interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 05-07-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
PdeBie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:46:
Ik zit nog ZWAAR in dubio wat ik zal doen.

De X100s bevalt mij super goed (op de AF in slecht licht na), dus ik heb zitten twijfelen of ik een X-T1 (toen wist ik nog niet van de X-T2 af) zou kopen of een X-Pro (1 of 2) ter aanvulling op mijn Nikon D7000.

De D7000 zou ik dan puur voor mijn macro fotografie en de Fuji-X zou ik voor al het overige werk gaan gebruiken.

Hiermee zou ik dan enkele lenzen en accessoires van de Nikon in de verkoop in kunnen gooien, namelijk:
Sigma 18-35 1.8 (meest gebruikte lens)
Nikon 50mm 1.8 (gebruik ik amper, te groot bereik voor crop)
Battery grip voor D7000 (gebruik ik nooit bij macro i.v.m. gewicht)

Van het geld wat ik hiervoor vang en wat bijleggen, zou ik een Fuji X kunnen kopen incl. een leuke lens.

Keuzes, keuzes......
Ik heb mijn Nikon D7200 + 50mm f/1.4 en Tamron 70-300 vorige week verkocht, heb nog een Sigma 17-50 f/2.8 te koop staan. Van zodra ik de X-T2 heb gaat de X-T1 (+ batterijgrip en L-plate) de verkoop in en haal ik een X100t/X200 erbij om overal mee te nemen. Ondertussen al wat macrotussenringen aangeschaft voor de X-T1, en dit werkt naar behoren voor het weinige macro dat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als 1:1 belangrijk is dan heb je ook nog de keuze uit 2 native X-mount lenzen (zie stuk terug hier in het topic). Het enige echt "lastige" zijn de flitsers want daar is Fuji momenteel niet sterk in. Lastige staat hier bewust tussen aanhalingstekens omdat er prima omheen te werken is, het is dan ook maar net wat je onder lastig verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
ppl schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:12:
[...]
Alleen maar naar de viewfinder kijken en daarmee de prijs verklaren is veel te simplistisch. Daarvoor zijn er teveel andere factoren die van tijd tot tijd veranderen. Met dat simplisme kun je ook de vergelijking trekken met de X100 serie die ook de hybrid viewfinder heeft en goedkoper is dan de ILC versies in de X-serie. Kijkend naar alleen de X-T vs X-Pro zien we ook genoeg andere dingen. De X-T heeft complexere draaiknoppen omdat ze gecombineerd zijn, heeft ook meer van die draaiknoppen en kent bovendien ook een scherm dat kan kantelen. Daarbij moet alles ook nog eens weather sealed zijn. Om maar te zwijgen over het feit dat er een aantal jaar qua release tussen de X-Pro1 (want daar vergelijken velen nog mee) en de X-T1 zit. Dingen kunnen in korte tijd behoorlijk veranderen, dat zien we bijv. alleen al aan de ontwikkeling op AF-gebied bij Fuji maar ook de aardbeving die onlangs heeft plaatsgevonden en de brexit.

Vergeet ook niet dat de X-T1 ook nu na de introductie van de X-Pro2 nog ongekend populair is. Ook deze heeft een hele rappe AF en overige werking waardoor dit de grootste concurrent voor de X-T2 zal zijn. Toen Fuji de X-Pro2 introduceerde en de prijs van de X-Pro1 naar beneden schroefde gingen er ineens veel mensen voor de X-Pro1 terwijl deze toch aanzienlijk trager is. Het was de prijs die mensen over de streep trok. Als ze dat met de X-T1 ook doen wordt dat voor de X-T2 een heel groot probleem omdat de verschillen tussen oud en nieuw hier aanzienlijk kleiner zijn dan bij de X-Pro serie. Wat ze met de prijzen gaan doen wordt in ieder geval interessant.
Mijn motivatie voor de upgrade naar X-T2 is de 24MP (eq. Nikon D7200), een nog betere AF met 325 punten en joystick voor AF pocus punt. Er zijn nog meer nieuwe features die ik als zeer welkom beschouw, zoals hogere ISO, sluitertijd, sluitertijd syncro, dual slot SD, +/- 5EV,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
ppl schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:19:
Als 1:1 belangrijk is dan heb je ook nog de keuze uit 2 native X-mount lenzen (zie stuk terug hier in het topic). Het enige echt "lastige" zijn de flitsers want daar is Fuji momenteel niet sterk in. Lastige staat hier bewust tussen aanhalingstekens omdat er prima omheen te werken is, het is dan ook maar net wat je onder lastig verstaat.
Zou het eerder omschrijven als 'lastiger' in vergelijking met bv. CLS (commander) van Nikon, maar met mijn Yongnuo zender/ontvanger(s) lukt mij dit ook aardig. Ik hou nog ff mijn Nikon SB's bij, die perfect functioneren op de Yongnuo. HSS zou met de X-T2 nu ook mogelijk moeten zijn, dus terug een stap voorwaarts qua flash-mogelijkheden bij Fujifilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

1800 Euro body only dat komt wel goed @ X-T2, 1500 zal nog even spannend worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
RigolleM schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:37:
[...]

Zou het eerder omschrijven als 'lastiger' in vergelijking met bv. CLS (commander) van Nikon, maar met mijn Yongnuo zender/ontvanger(s) lukt mij dit ook aardig. Ik hou nog ff mijn Nikon SB's bij, die perfect functioneren op de Yongnuo. HSS zou met de X-T2 nu ook mogelijk moeten zijn, dus terug een stap voorwaarts qua flash-mogelijkheden bij Fujifilm.
Daar zit ik ook nog een beetje mee inderdaad. Ik heb een tweetal flitsers (Nikon SB-900 en een Nissin i40) in combinatie met een Yongnuo tranceiver en twee ontvangers. Maar alles op basis van Nikon dus. Dit gaat niet werken met de Fuji verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
PdeBie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:06:
[...]
Dit gaat niet werken met de Fuji verwacht ik.
Toch wel werkt perfect heb ook eens een SB-900 en Nissin i40 op de Yongnuo's geplaatst en probleemloos offshoe kunnen flitsen. Soms had ik wel eens wat problemen met de X-T1 dat hij vast liep, maar dit had te maken met de contacten die niet goed overeenstemde. De Yongnuo sender er even af halen en er terug correct op plaatsen, verhielp meestal het euvel.

Een draadje hierover: http://fujilove.com/using...and-the-yn622c-tx-system/

[ Voor 9% gewijzigd door RigolleM op 05-07-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
RigolleM schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:22:
[...]

Toch wel werkt perfect heb ook eens een SB-900 en Nissin i40 op de Yongnuo's geplaatst en probleemloos offshoe kunnen flitsen.
Ja dit werkt wel. Dat werkt nu ook goed. Bedoelde meer dat ik allemaal Nikon "voetjes" heb. Dat zal op de Fuji niet werken lijkt mij? Of in ieder geval geen TTL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
PdeBie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:03:
[...]

Ja dit werkt wel. Dat werkt nu ook goed. Bedoelde meer dat ik allemaal Nikon "voetjes" heb. Dat zal op de Fuji niet werken lijkt mij? Of in ieder geval geen TTL.
Nikon flash op hot shoe van Fuji zal nooit werken, maar offshoe zijn er genoeg oplossingen en kan je probleemloos de Nikons SB's gebruiken. TTL gebruik ik enkel onshoe, offshoe altijd manueel, zelfs met Nikon nooit TTL gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RigolleM schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:32:
Mijn motivatie voor de upgrade naar X-T2 is de 24MP (eq. Nikon D7200), een nog betere AF met 325 punten en joystick voor AF pocus punt. Er zijn nog meer nieuwe features die ik als zeer welkom beschouw, zoals hogere ISO, sluitertijd, sluitertijd syncro, dual slot SD, +/- 5EV,...
Dat is nagenoeg gelijk aan de specs van de X-Pro2 (e.e.a. is prima via een firmware op te lossen). Iedereen die de X-Pro2 met de X-T1 heeft kunnen vergelijken geeft aan dat het verschil echt erg klein is dus een X-T2 met nagenoeg dezelfde specs zal dat ook hebben. Staar je daarom niet al te blind op de specs, het kan zomaar zijn dat het qua prijs toch ineens aantrekkelijker is om de X-T1 te kopen.
RigolleM schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:27:
Nikon flash op hot shoe van Fuji zal nooit werken, maar offshoe zijn er genoeg oplossingen en kan je probleemloos de Nikons SB's gebruiken.
Iedere flitser die de centrale pin gebruikt om te worden getriggerd zal werken op de Fuji. Dat betekent wel dat de flitser volledig handmatig werkt en je dan ook alles zelf moet gaan instellen. Dat geldt voor alle flitsers waar het merkje Fuji niet op staat (muv de Nissin i40 en i60). Overigens zijn er genoeg mensen op Fuji fora te vinden die Nikon flitsers gebruiken, in mijn beleving veel meer dan de Canon flitsers, en dat werkt allemaal prima. In de discussies hierover is ook te zien dat men lang niet altijd positief is over TTL en het dan ook helemaal niet erg vinden dat het er niet is. Voor sommige mensen maakt dit het gebruik wel lastiger. Buiten dat moet je ook rekening houden met andere zaken wanneer je een 3rd party flitser gebruikt. Er zijn al een aantal mensen die met een oude flitser hun flitsschoen om zeep hebben weten te helpen (te hoog aantal Volt). Dat bestond overigens al voor het bestaan van de X-serie.

En natuurlijk zijn er ook mensen die het gewoon hebben getest.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 05-07-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
ppl schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:55:
[...]

Dat is nagenoeg gelijk aan de specs van de X-Pro2 (e.e.a. is prima via een firmware op te lossen). Iedereen die de X-Pro2 met de X-T1 heeft kunnen vergelijken geeft aan dat het verschil echt erg klein is dus een X-T2 met nagenoeg dezelfde specs zal dat ook hebben. Staar je daarom niet al te blind op de specs, het kan zomaar zijn dat het qua prijs toch ineens aantrekkelijker is om de X-T1 te kopen.
Vergeten bij vermelden upgrade van X-T1 naar X-T2... het ontbreken van kantelscherm en EVF in het midden is voor mij een no-go richting X-Pro2.
[...]

Iedere flitser die de centrale pin gebruikt om te worden getriggerd zal werken op de Fuji. Dat betekent wel dat de flitser volledig handmatig werkt en je dan ook alles zelf moet gaan instellen. Dat geldt voor alle flitsers waar het merkje Fuji niet op staat (muv de Nissin i40 en i60). Overigens zijn er genoeg mensen op Fuji fora te vinden die Nikon flitsers gebruiken, in mijn beleving veel meer dan de Canon flitsers, en dat werkt allemaal prima. In de discussies hierover is ook te zien dat men lang niet altijd positief is over TTL en het dan ook helemaal niet erg vinden dat het er niet is. Voor sommige mensen maakt dit het gebruik wel lastiger. Buiten dat moet je ook rekening houden met andere zaken wanneer je een 3rd party flitser gebruikt. Er zijn al een aantal mensen die met een oude flitser hun flitsschoen om zeep hebben weten te helpen (te hoog aantal Volt). Dat bestond overigens al voor het bestaan van de X-serie.

En natuurlijk zijn er ook mensen die het gewoon hebben getest.
Goh, wist niet dat het zou werken... een Nikon flash op een Fuji, nooit geprobeerd en altijd schrik gehad dat ik hiermee de hotshoe zou omzeep helpen. Eens de link doornemen... tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btw, als je off shoe gaat flitsen zonder kabel dan heb je op dit moment sowieso geen TTL, ook niet met een Fuji flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik het een beetje afpel blijft er niet zoveel spannends dat voor een T2 spreekt. De sensor is wat beter, maar effectief is dat beperkt. Het joy stickje is misschien wel erg handig en voor de rest geloof ik het wel. Het dynamische bereik schijnt iets achteruit gegaan te zijn. Acros is natuurlijk mooi en een wat beter video misschien ook (gebruik ik trouwens niet...).

Een T1 kan zich al heel goed meten met de 24 mp monsters van Nikon en de rest. Bij lage iso's is de resolutie misschien wat lager, maar vanaf pak hem beet iso 800 blijft de T1 gewoon overeind en zakken de andere camera's met hoger mp's (duidelijk) onder de effectieve resolutie van de T1 en bij de T1 duurt dat tot 1600 voordat het daar ook een beetje minder wordt terwijl de rest op zo een beetje de helft van waar men begon. De T2 zal misschien iets beter zijn, maar veel zal het niet zijn.

Wat blijft zijn natuurlijk de interessante nieuwe objectieven en het hebben van een nieuw speeltje...

Voor de instappers kan een T1 tegen een zacht(er) prijsje een mooi alternatief zijn, nog steeds een hele mooie camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

RigolleM schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:32:
[...]

Same here. Met name de 1/8000s, 1/250s sync, en dual SD (UHS-II) zijn het voor mij. De 85/100hz refresh lijkt me ook wel fijner. Ik wacht de introductie prijs af en als het niet te hoog is vervang ik één van de X-T1's met een T2. Op termijn ook de tweede denk ik dan haha ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Fujifilm heeft de X-T2 uitgebracht, de langverwachte opvolger van de X-T1

Enkele specs:
– 24.3MP CMOS sensor
– X Processor Pro voor snelle beeldverwerking
- 11 beelden per seconden (met grip)
– Video 4K30fps. Full HD60fps
– Max video bit rate is 100Mbps
– Kortste sluitertijd 1/8000 sec. 1/32000 sec elektronisch
– Synchro snelheid flitsen: 1/250 seconden
– AF 325 points met hybride phase detectie AF
– EVF van 2.36 million dots bij 100fps
– 3-voudig te kantelen 3 " 1.62 miljoen dots LCD scherm
– Dubbel SD kaarteslot met UHS-II ondersteuning
– ISO bereik: ISO200-12800 (RAW)
– Wi-Fi
- Instax Share printer ondersteuning
– 15 soorten film simulatie modi, incl. ACROS
– Normaal / boost modus
– 14bit RAW lossless compressie
- Camera RAW ontwikkeling
– Belichtingscompensatie van +/- 5EV
– 256-segments lichtmeter (multi-spot gemiddelde, spot, center-gewogen)
– Interval modus
– 13 creatieve filters
– NP-W126S batterij. Aantal opnames: 350
– 3.5mm microfoon aansluiting / 2.5mm afstandsbediening aansluiting / USB3.0 / Micro HDMI

https://www.fujifilm.eu/nl/producten/digitale-cameras/interchangeable-lens-cameras/model/x-t2]Homepage

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/3590jo3.jpg Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/sl2yya.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:02
Sweet! Ik denk trouwens dat de verhoogde framerate van de evf wel prettig is, ook al is de resolutie hetzelfde.

Ben benieuwd naar hoe de nieuwe sensor (met die van de pro 2) zich staande houdt in slechte lichtomstandigheden, ivm de 16mp sensor. Hoge resolutie is aardig, maar de pixelgrootte neemt behoorlijk af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

Benieuwd naar de 23mm f/2 WR lens! Ziet er niet al te groot uit. :)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Afbeeldingslocatie: https://vignette2.wikia.nocookie.net/walkingdead/images/3/3f/Shut-up-and-take-my-money.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/640?cb=20140829235648

Deze X-T2 in combinatie met de 16-55 2.8 en 50-140 2.8...... klaar!
Of misschien een mooie 56 1.2 voor portretten.

[ Voor 25% gewijzigd door PdeBie op 07-07-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

^^ dat ja :D
Maar goed, die profi objectieven worden weer relatief zwaar. Dus ik blijf wel bij de kleine primes (hoogstens een zoom richting de 400mm er bij).

[ Voor 89% gewijzigd door BlaTieBla op 07-07-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nu zit ik er nog serieuzer over na te denken om de D7000 puur voor macro te gaan gebruiken en de rest over op Fuji te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

PdeBie schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:05:
Nu zit ik er nog serieuzer over na te denken om de D7000 puur voor macro te gaan gebruiken en de rest over op Fuji te gaan.
Wat is de reden om die D7000 uberhaupt nog te houden? Macro's schieten gaat heel goed met bijv. de X-T1. Ik gebruik een oude Sigma lens met nikonmount en een adapter op mijn x-t1. Werkt goed (MF-only uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Aangezien ik al ruim een jaar aan het procrastinaten ben om mijn kit te upgraden denk ik dat dit hem wel gaat worden. Ik was er al zo'n beetje uit met de X-Pro2, maar dit past net wat beter. De nieuwe kleinere prime 23mm f/2 vind ik nog niet zo interessant, zeker omdat de 23mm 1.4 al een must is. Tenzij de f/2 heel veel beter en goedkoper is dan de f/1.4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
BlaTieBla schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:07:
[...]

Wat is de reden om die D7000 uberhaupt nog te houden? Macro's schieten gaat heel goed met bijv. de X-T1. Ik gebruik een oude Sigma lens met nikonmount en een adapter op mijn x-t1. Werkt goed (MF-only uiteraard).
De D7000 heeft al lichte "battle damage" opgelopen tijdens macro werk. Dus daarbij vind ik het niet erg als er nog een krasje meer of minder op komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De prijs valt me toch wat tegen, waar ik gister zei dat 1800 Euro body only zeker genoeg gaat zijn zitten we met een omgerekende Dollarprijs + BTW op ruim 1700 Euro(!).
Mijn hoop op 1500 Euro is definitief vervlogen... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:36:
De X-T2 is inmiddels aangekondigd.
RigolleM in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic" ;)
Grin schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:42:
De prijs valt me toch wat tegen, waar ik gister zei dat 1800 Euro body only zeker genoeg gaat zijn zitten we met een omgerekende Dollarprijs + BTW op ruim 1700 Euro(!).
Mijn hoop op 1500 Euro is definitief vervlogen... ;w
Had nog geen euro prijsvermeldingen gezien, is alleen nog maar een dollar prijs beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog niet wakker denk ik :P Maar heb er nog wat linkjes bij gezet met wat handson video's.

Ik zit hier nog wel erg te twijfelen. Heb best wel wat puntjes aan me X-T1 welke ik minder prettig vind maar vraag me af welke er nu allemaal opgelost/aangepakt/veranderd zijn. Me maar eens verdiepen in wat er allemaal veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoek
Had nog geen euro prijsvermeldingen gezien, is alleen nog maar een dollar prijs beschikbaar?
1600 dollar excl. tax, dus je kan er wel vanuit gaan dat de prijs in euro's incl. btw wel boven de 1700 euro gaat uitkomen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

"Fujifilm heeft nog geen europrijs bekendgemaakt, maar de camera krijgt in de VS een adviesprijs van 1600 dollar. Ook komt er een kit inclusief XF18-55mm-objectief voor 1900 dollar. Omgerekend inclusief btw zijn de prijzen ongeveer 1745 en 2072 euro. De camera komt in september op de markt."

Met een beetje rekenen en afronden kom je op 1799(body) en 2199(kit) of wanneer het meevalt op 1699/2099. Das gewoon erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ben dan toch wel benieuwd hoe ze het verschil tussen de X-T2 en de Pro2 gaan verkopen, want op het eerste gezicht heb je nu twee verschillende bodies met min of meer dezelfde prijs.

Tuurlijk, er zitten verschillen tussen de beide bodies, maar voor de gemiddelde consument zal dat niet onmiddelijk duidelijk zijn. Niet erg duidelijke line-up zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:00:
Tuurlijk, er zitten verschillen tussen de beide bodies, maar voor de gemiddelde consument zal dat niet onmiddelijk duidelijk zijn. Niet erg duidelijke line-up zo.
Met zo'n prijs denk ik niet dat Fuji met deze camera's zich op de gemiddelde consument richt ;)

Ik vind het eigenlijk wel sterk van Fuji, twee goede camera's met een sterke feature set die zich toch duidelijk onderscheiden en een specifieke gebruikerservaring leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
[off-topic]
lateef schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:04:
[...]

Met zo'n prijs denk ik niet dat Fuji met deze camera's zich op de gemiddelde consument richt ;)
Je moest eens weten wat de gemiddelde gepensioneerde "fotograaf" uitgeeft aan spullen 8)7 :+
[/off-topic]

De prijs is inderdaad wel even schrikken. Zeker als je net als ik nog compleet blanco bent op Fuji gebied (mijn X100s tel ik niet mee, want dat is gewoon een losse camera).

Flinke investering in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord
Ik mag aannemen dat iemand die bijna 2000 euro uitgeeft voor een camerabody wel weet waarom ie de X-T2 of de X-Pro2 koopt. Beiden hebben hun specifieke doel, en er zijn zelfs (pro) fotografen die gewoon allebei de bodies aanschaffen, zodat ze het beste van beide werelden hebben.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Voorlopig heb ik nog geen behoefte aan een opvolger van mijn X-T1. Al zijn werkelijk alle minpunten opgelost. De belangrijkste: verlaagde framerate en resolutie van viewfinder bij half indrukken shutter release button.

Ik heb in ieder geval alle tijd om te wachten totdat de prijzen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
lateef schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:04:
Ik vind het eigenlijk wel sterk van Fuji, twee goede camera's met een sterke feature set die zich toch duidelijk onderscheiden en een specifieke gebruikerservaring leveren.
Nu ben ik niet bijzonder bekend met het Fuji ecosysteem, maar de hoofdverschillen die ik zo gauw kan vinden suggereren iets meer fps en AF punten voor de X-T2, en buiten dat voornamelijk ergonomische verschillen (range finder vs dslr stijl body, ietwat andere dials).

Dat lijken mij niet bijzonder grote verschillen, als ik eerlijk ben. Ik ben wel benieuwd wat jij ziet als de duidelijke verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:37:
[...]

Nu ben ik niet bijzonder bekend met het Fuji ecosysteem, maar de hoofdverschillen die ik zo gauw kan vinden suggereren iets meer fps en AF punten voor de X-T2, en buiten dat voornamelijk ergonomische verschillen (range finder vs dslr stijl body, ietwat andere dials).

Dat lijken mij niet bijzonder grote verschillen, als ik eerlijk ben. Ik ben wel benieuwd wat jij ziet als de duidelijke verschillen?
Die rangefinder stijl met OVF/EVF combi ipv alleen een EVF is voor sommige mensen een erg groot verschil.
Pagina: 1 ... 33 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic