Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
Die rangefinder stijl met OVF/EVF combi ipv alleen een EVF is voor sommige mensen een erg groot verschil.
Dat en een kantelscherm... doen het voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
In de nieuwe objectieven roadmap is precies geen sprake meer van de 10mm XF lens. In de vorige roadmap kwam die uit in 2017. Hopelijk is die niet geschrapt want die had ik met stip aangeduid als must buy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
PdeBie schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:05:
Nu zit ik er nog serieuzer over na te denken om de D7000 puur voor macro te gaan gebruiken en de rest over op Fuji te gaan.
Dat is wat ik al even doe, zonder spijt! Voor macro blijft het wel nog even Nikon, tenzij die 80mm uitzonderlijke bokeh produceert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:37:
[...]
Dat lijken mij niet bijzonder grote verschillen, als ik eerlijk ben. Ik ben wel benieuwd wat jij ziet als de duidelijke verschillen?
Die ergonomische verschillen dus, dat geeft toch een hele andere gebruikerservaring. Dat zijn voor mij uiteindelijk de verschillen die er toe doen, met camera's van die prijsklasse heb je gewoon iets goeds in handen, maar de gebruikerservaring is waarop Fuji zich onderscheidt. Zowel met de X-Pro als de X-T serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:37:
[...]

Nu ben ik niet bijzonder bekend met het Fuji ecosysteem, maar de hoofdverschillen die ik zo gauw kan vinden suggereren iets meer fps en AF punten voor de X-T2, en buiten dat voornamelijk ergonomische verschillen (range finder vs dslr stijl body, ietwat andere dials).

Dat lijken mij niet bijzonder grote verschillen, als ik eerlijk ben. Ik ben wel benieuwd wat jij ziet als de duidelijke verschillen?
Vooral de AF is aangepakt. Niet alleen is het aantal focuspunten vergroot, maar ook de instellingen zijn flink verbeterd.

Ook is de video verbeterd, maar daar heb ik me niet in verdiept, gebruik het toch niet :+

Afbeeldingslocatie: https://www.dpreview.com/files/p/articles/1061973559/Screengrabs/AF_Cases.gif
Bron: dpreview.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Body gaat in Europa €1699 kosten. Incl. 18-55 €1999
https://www.calumetphoto...._A1_fujifilm-x-t2_ef-x500

Toch wel stukje meer dan ik gehoopt had. Maar hoe dan ook komt deze er. Nu nog de vriendin zo snel mogelijk overtuigen dat de x-t1 echt niet meer kan... :+

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
MazeWing schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:20:
Body gaat in Europa €1699 kosten. Incl. 18-55 €1999
https://www.calumetphoto...._A1_fujifilm-x-t2_ef-x500

Toch wel stukje meer dan ik gehoopt had. Maar hoe dan ook komt deze er. Nu nog de vriendin zo snel mogelijk overtuigen dat de x-t1 echt niet meer kan... :+
Haha :) Het is wel een flinke upgrade moet ik zeggen. Ik ben nog zeer tevreden met de X-T10, en investeer de komende tijd liever in meer en beter glas dan de body. Maar wie weet over een jaar de X-T20, mocht die ook weer dezelfde sensor en AF krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord
lateef schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:58:
[...]

Die ergonomische verschillen dus, dat geeft toch een hele andere gebruikerservaring. Dat zijn voor mij uiteindelijk de verschillen die er toe doen, met camera's van die prijsklasse heb je gewoon iets goeds in handen, maar de gebruikerservaring is waarop Fuji zich onderscheidt. Zowel met de X-Pro als de X-T serie.
De hybride OVF/EVF van de X-Pro is een complex en prijzig stukje techniek. Verder verschillen de viewfinders nog in grootte, volgens mij is de EVFmodus van de X-Pro ook kleiner dan die in de X-T:

Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/52839f3ee4b0dbca22e979fc/t/56b0a030f8baf3fe2ec9496b/1454415928745/Fuji-Fujifilm-X-Pro2-XPro2-X-T1-XT1-autofocus.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Chiron op 07-07-2016 13:36 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
lateef schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:58:
Heb zelf nooit met zo'n rangefinder echt gewerkt, wel eens met een X10 gespeeld, wat opzich wel aardig werkte. Alhoewel degene van wie de X10 was hoofdzakelijk de LCD achterop leek te gebruiken.
TKroon schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:15:
Vooral de AF is aangepakt. Niet alleen is het aantal focuspunten vergroot, maar ook de instellingen zijn flink verbeterd.

Ook is de video verbeterd, maar daar heb ik me niet in verdiept, gebruik het toch niet :+

[afbeelding]
Bron: dpreview.
Dat klinkt alsof de X-T2 qua prestaties strikt de betere is, buiten eventuele voorkeuren voor rangefinder stijl of niet. Maar dan vraag ik me weer af waarom de X-Pro2 relatief zo duur is.

Ben wel benieuwd of je met die verbeterde opties nu ook echt beter kunt tracken (o.a. tijdens een burst). Komt dit nu dan een beetje in de buurt van de AF van de Samsung NX1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:37:
Ben wel benieuwd of je met die verbeterde opties nu ook echt beter kunt tracken (o.a. tijdens een burst). Komt dit nu dan een beetje in de buurt van de AF van de Samsung NX1?
Geen ervaring met de NX1, maar de reviewers vast wel. Zullen vast vergelijkingen komen de komende dagen. Ben vooral benieuwd hoe dicht dit bij de Sony's (A6300 bv) komt, en misschien zelfs bij DSLR's. Even afwachten dus :) In ieder geval veelbelovend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mij persoonlijk is het een keuze voor de objectieven en minder de body die eraan vast hangt. De bodies zijn immers de zaken die het eerst "emotioneel" en technisch verouderen.

De objectieven van Fuji zijn erg goed en het palet wordt steeds beter. De body's zijn qua bediening erg prettig en worden zoals bij de T1 naar T2 stap alleen maar beter. Zelf ben ik nog niet tegen de onoverkomelijke beperkingen van de T1 of E2 aangelopen. Natuurlijk zijn er nog steeds wensenlijstjes, maar wensen zijn geen eisen. X-pro2 of T2? Allemaal persoonlijke voorkeur. Ze kunnen allebeide mooie kiekjes maken.

Een vergelijking maken met andere camera's is altijd lastig en gevaarlijk. Meestal doen we dat immers ongemerkt op details en zoeken dan het "betere" detail en verheffen die dan tot droom terwijl er misschien veel andere aspecten zijn die een camera onacceptabel maken. Als voorbeeld de genoemde NX1. Slechts weinigen hebben hem mee mogen maken dus is ons oordeel vooral op "papier". Hoe briljant de camera ook moge zijn, hij heeft een groot nadeel, het systeem is morsdood. Bij Sony is het E-mount APS-C systeem ook "dood" en is de bediening ernstig voor verbetering vatbaar (persoonlijke mening..). Wegen de hoge kosten voor FE-objectieven en de matige bediening op tegen een wat betere AF? Het bied ook geen garantie van wat vandaag "de beste" is of dat morgen ook nog het geval is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Sphinkx schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:24:
In de nieuwe objectieven roadmap is precies geen sprake meer van de 10mm XF lens. In de vorige roadmap kwam die uit in 2017. Hopelijk is die niet geschrapt want die had ik met stip aangeduid als must buy.
Iemand hier een idee over? Indien deze geschrapt is moet ik ofwel overgaan naar de XF 14mm of wel naar een 3rd party leverancier kijken voor dergelijke groothoek formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Sodela schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:06:
Voor mij persoonlijk is het een keuze voor de objectieven en minder de body die eraan vast hangt. De bodies zijn immers de zaken die het eerst "emotioneel" en technisch verouderen.

De objectieven van Fuji zijn erg goed en het palet wordt steeds beter. De body's zijn qua bediening erg prettig en worden zoals bij de T1 naar T2 stap alleen maar beter. Zelf ben ik nog niet tegen de onoverkomelijke beperkingen van de T1 of E2 aangelopen. Natuurlijk zijn er nog steeds wensenlijstjes, maar wensen zijn geen eisen. X-pro2 of T2? Allemaal persoonlijke voorkeur. Ze kunnen allebeide mooie kiekjes maken.

Een vergelijking maken met andere camera's is altijd lastig en gevaarlijk. Meestal doen we dat immers ongemerkt op details en zoeken dan het "betere" detail en verheffen die dan tot droom terwijl er misschien veel andere aspecten zijn die een camera onacceptabel maken. Als voorbeeld de genoemde NX1. Slechts weinigen hebben hem mee mogen maken dus is ons oordeel vooral op "papier". Hoe briljant de camera ook moge zijn, hij heeft een groot nadeel, het systeem is morsdood. Bij Sony is het E-mount APS-C systeem ook "dood" en is de bediening ernstig voor verbetering vatbaar (persoonlijke mening..). Wegen de hoge kosten voor FE-objectieven en de matige bediening op tegen een wat betere AF? Het bied ook geen garantie van wat vandaag "de beste" is of dat morgen ook nog het geval is...
Helemaal mee eens.
Met name het stuk over de NX1, E-mount APS-C en FE-objectieven vind ik erg herkenbaar. Heb een A6000 en heb een NX1 overwogen. Voor mij is er op dit moment maar 1 way up vanaf de A6000, en dat is de X-T2. Maar dat is uiteraard een persoonlijke keus/overweging!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sphinkx schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:10:
[...]

Iemand hier een idee over? Indien deze geschrapt is moet ik ofwel overgaan naar de XF 14mm of wel naar een 3rd party leverancier kijken voor dergelijke groothoek formaat.
Heeft ie wel officieel op de roadmap gestaan? Is ie niet door de geruchten sites op de roadmap gezet?

Als ik op de Fuji site zelf de roadmap nieuws berichten bekijk kan ik er zo niet 1 terug vinden waar ze iets op hebben staan wat maar op een 10mm lijkt. De laatste stond nog wel de 120mm Macro op maar geen sprake van een 10mm. (http://www.fujifilm.com/news/n150210.html)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:34
Volgens mij komt die 10 mm meer van de geruchtensites, een 8mm wordt er ook wel eens bij gezet (geen fisheye). Ik zou er de komende tijd niet op rekenen. Fuji 10-24, 14mm en de Samyang 12mm komen allemaal in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Vreesde ik al. Dacht wel dat het van een officiële kwam maar kan verkeerd zijn.

Dan zal het allicht de Samyang worden.. Ik heb reeds een 16 - 55. Dus 10-24 is minder noodzakelijk en verschil tussen 16 & 14 is te klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Sphinkx schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:32:

Dan zal het allicht de Samyang worden.. Ik heb reeds een 16 - 55. Dus 10-24 is minder noodzakelijk en verschil tussen 16 & 14 is te klein :)
Volgens mij kun je de 10-24 prima naast de 16-55 gebruiken, 10 - 16mm is een groot verschil. Ik gebruik wide angle niet heel vaak en vind het ook wel fijn dat de Samyang lichtsterk is. Ik kan 'm absoluut aanraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Het gaat hem idd vooral om de lichtsterkte :-)

Ben wel fan van de Fuji lenzen maar zal voor dergelijke groothoek elders moeten shoppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Sphinkx schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 14:32:

Ik heb de Samyang 12mm f/2, ook een review van geschreven hier op Tweakers overigens. Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
De Samyang 12mm bevalt mij ook erg goed. Autofocus mis ik niet met deze focal length.
Ik vind met name die 23mm F2 op de roadmap interessant, als ie net zo goed en scherp geprijsd is als de 35mm F2 dan ga ik vast een plekje in mijn fototas reserveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Afbeeldingslocatie: https://www.fujirumors.com/wp-content/uploads/roadmap-lenses.jpg

Die 80mm vind ik wel interessant, zeker als de niet macro prestaties en bokeh ook goed zijn. Die 23mm had pancake achtig verwacht ivm de x100 serie maar door de integratie body/lens is dat natuurlijk een heel ander ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

Sluw schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:09:
[afbeelding]

Die 80mm vind ik wel interessant, zeker als de niet macro prestaties en bokeh ook goed zijn. Die 23mm had pancake achtig verwacht ivm de x100 serie maar door de integratie body/lens is dat natuurlijk een heel ander ontwerp.
Ah, de 23mm wordt dus iets groter dan de 35mm f/2. Ik had gehoopt op iets tussen de 27mm en 35mm. Alsnog een aantrekkelijke lens denk ik voor allround gebruik.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SndBastard schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:11:
De nieuwe kleinere prime 23mm f/2 vind ik nog niet zo interessant, zeker omdat de 23mm 1.4 al een must is. Tenzij de f/2 heel veel beter en goedkoper is dan de f/1.4...
Die 23mm is zeer gewild vanwege de fov maar wordt niet zoveel gekocht omdat er 2 grote nadelen aan die lens kleven: grootte en prijs. Voor ongeveer dezelfde prijs of iets meer heb je al een camera uit de X100 serie met ook een 23mm lens dus koopt vrijwel iedereen zo'n X100. Heb je ook nog eens een 2e camera.

Waar op dit moment grote vraag naar is zijn kleine lenzen. Daarom ook een 80mm ipv 120mm macro lens en deze 23mm en 50mm die dezelfde vorm hebben als de 35mm f2. Ze zijn klein en je ziet ze amper in de OVF van de X-Pro2. Dan is er straks dus een serie van f2 lenzen: 18, 23, 35, 50. Eigenlijk mist er alleen nog een 90mm equivalent in dat rijtje (dan heb je de meest voorkomende lenzen die je vaak bij meetzoekers ziet: 28, 35, 50, 75 en 90mm).
TKroon schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:15:
Het onderliggende algoritme komt middels een firmware update ook naar de X-Pro2. Die custom settings lijkt de X-Pro2 niet te krijgen wat ik ook niet zo raar vindt. AF tracking is vooral iets voor de mensen die op zoek zijn naar een DSLR en niet naar een meetzoeker. Uiteraard is het natuurlijk wel mooi als de X-Pro2 dat ook kan, mooie allright camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laat maar komen die objectieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Ben ook wel zeer benieuwd naar de prijs van de 23mm f2 wanneer hij uitkomt. Als die enigszins vergelijkbaar is met de 35mm f2 dan is het een nobrainer.

Verder hoop ik dat ik als X-T10 eigenaar ook nog ergens wordt verblijd met nieuwe functies op m'n camera, maar vermoed eigenlijk dat de enige updates die nog komen (als ze nog komen) bedoeld zullen zijn om de huidige functies nog wat te tunen en meer niet (of om nieuwe lenzen werkend te krijgen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Hij is wel behoorlijk zwaarder geworden zie ik, X-T2 is (incl batterij en SD-kaart) 507 gram vs 440 gram (X-T1).

[ Voor 14% gewijzigd door Tourniquet op 07-07-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
ppl schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:21:
[...]Het onderliggende algoritme komt middels een firmware update ook naar de X-Pro2. Die custom settings lijkt de X-Pro2 niet te krijgen wat ik ook niet zo raar vindt. AF tracking is vooral iets voor de mensen die op zoek zijn naar een DSLR en niet naar een meetzoeker. Uiteraard is het natuurlijk wel mooi als de X-Pro2 dat ook kan, mooie allright camera.
Ik vind dat wel raar.
De X-Pro 2 heeft ook een EVF. En kost net zoveel.
Als het niet kan, ok. Maar anders zou ik pissed zijn. (Als ik er een had.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tourniquet schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:26:
Hij is wel behoorlijk zwaarder geworden zie ik, X-T2 is (incl batterij en SD-kaart) 507 gram vs 440 gram (X-T1).
Als je de wat grotere en zwaardere lenzen (de telezooms bijv.) is dat juist een voordeel tov de X-T1 omdat je nu meer tegengewicht hebt. Dat komt de balans ten goede.
Kwintessens schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 20:17:
Ik vind dat wel raar.
De X-Pro 2 heeft ook een EVF. En kost net zoveel.
Als het niet kan, ok. Maar anders zou ik pissed zijn. (Als ik er een had.)
De mensen die de X-Pro2 hebben gekocht omdat het de snelste Fuji was zullen er niet blij mee zijn maar die waren toch meestal al van plan om de X-Pro2 in te ruilen voor de X-T2. De rest die de X-Pro2 hebben gekocht om de hybrid viewfinder zal het waarschijnlijk niet zo boeien omdat hun manier van fotograferen daar toch geen gebruik van maakt. Die X-Pro2 is meer de camera die je gebruikt icm primes waarbij het vooral MF en AF-S is. Het algoritme is voor AF-S en AF-C maar die custom settings is alleen voor AF-C. Dat algoritme is ook veel belangrijker om te hebben want dat is uiteindelijk wat er voor zorgt dat het juiste wordt scherp gesteld.

Je hoeft er echt niet treurig om te zijn. De X-Pro2 wordt er geen mindere camera door en je hebt ook nog steeds een streepje voor op de X-T2 door die hybrid viewfinder en het lagere gewicht (495 gr vs 507 gr incl. sd + batterij) en die viewfinder is voor velen nou juist de reden waarom ze die X-Pro2 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De X-Pro2 heeft vermoedelijk (vrijwel zeker) een andere doelgroep. De Hybride zoeker is daar vooral het onderscheidende vermogen. Dat is ook de reden waarom de X-Pro1 behoorlijk wat aanhangers had en nog heeft ondanks dat er de T1 was. Net als Leica ondanks de SLR zijn vrienden had, rangefinder against SLR...
De T1 spreekt waarschijnlijk ook meer (D)SLR gerichte klanten aan, niet alleen vanwege de look. Dat was wel te zien aan de verkoopcijfers van de T1 die duidelijk hoger waren dan van de X-Pro en de E-serie bij elkaar De T2 zal vermoedelijk nog meer spijtoptanten vanuit het DSLR kamp naar zich toe trekken aangezien het aantal minpuntjes (oftewel: de vermeende voorsprong van de DSLR) afneemt.
De X-pro2 heeft ook wel een aantal pluspuntjes die zullen blijven. Dat de zoeker (die op zich al voordelen heeft) zit aan de zijkant en dat wordt door velen immers als positief ervaren en hij is zeker ook iets onopvallender. Met beiden kun je uitstekende foto's maken, de cruciale factor blijft dan nog steeds diegene die door de zoeker kijkt.
Het enige grotere minpuntje van mirrorless is en blijft dus de accuduur, bij zowel de X-pro alsook de T.. Ze blijven immers allemaal tussen de 300-400 steken terwijl een DSLR minimaal het dubbele heeft. Maar dat is niet uniek voor Fuji want Sony en M4/3 hebben hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tourniquet schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:26:
Dit is wel stuk zwaarder, maar in de klasse waar ze zitten nog wel één van de lichtere camera's. Maar kan goed begrijpen dat er potentiële kopers hierdoor kunnen gaan twijfelen om deze aan te schaffen. Persoonlijk houdt ik het bij de X T1 en Pro1. Al gebruik ik deze nog maar heel zelden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sodela schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:54:

Het enige grotere minpuntje van mirrorless is en blijft dus de accuduur, bij zowel de X-pro alsook de T.. Ze blijven immers allemaal tussen de 300-400 steken terwijl een DSLR minimaal het dubbele heeft. Maar dat is niet uniek voor Fuji want Sony en M4/3 hebben hetzelfde probleem.
De batterij duur is veel genoemd argument van de systeemcamera, maar merk dat dit bij mij persoonlijk veelal tussen de oren zat. In de praktijk ben ik niet continue van batterij aan het wisselen. Stop er één extra in de zak en gebruik deze zelden tot nooit. Dit met de X T1 & X Pro1. Zelfs met de Sony a7R II waar de batterij duur niet geweldig van te noemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
Superdaantje schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:24:
[...]

De batterij duur is veel genoemd argument van de systeemcamera, maar merk dat dit bij mij persoonlijk veelal tussen de oren zat. In de praktijk ben ik niet continue van batterij aan het wisselen. Stop er één extra in de zak en gebruik deze zelden tot nooit. Dit met de X T1 & X Pro1. Zelfs met de Sony a7R II waar de batterij duur niet geweldig van te noemen is.
Ik red een hele dag met de X100s op 1 accu.
Ja, als je constant je EVF aan hebt staan, dan vreet het stroom en gaat de accu een stuk sneller leeg, maar over het algemeen red ik het prima op 1 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hangt er vanaf hoe vaak je op een dag ermee rondloopt, overschakelen naar de OVF/EVF, display times wat korter zetten, en ipv constant op het LCD achterop loeren scheelt ook al enorm inderdaad.

En voornamelijk fotograferen in plaats van filmen, als je video gaat schieten gaat het wel hard met de accu.

Zelf heb ik in totaal 3 accu's bij m'n X100, daar redde ik het wel een dag mee in azie :) Then again heb ik de accu van mn D700 pas na 3 weken hoeven wisselen..

Als je op reis gaat is het sowieso wel een aanrader om minimaal 3 accu's mee te hebben, ongeacht of je met een DSLR of systeemcamera bezig bent. Dan grijp je nooit mis.

[ Voor 9% gewijzigd door Chiron op 08-07-2016 10:05 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
En als je het echt nodig hebt kun je nu met de X-T2 ook de grip kopen waar 2 extra batterijen in gaan. Dan zit je dus rond de 900-1200 shots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batterijduur is erg afhankelijk van vele factoren en ook erg per persoon wat je allemaal doet tijdens een dag.

Als je bijvoorbeeld regelmatig wat langer staat te wachten op het juiste moment om een foto te maken dan is een Mirrorless killing voor de accu omdat je continue door de EVF staat te kijken en dus een scherm aan staat en de sensor heel de tijd word uitgelezen. Terwijl je bij een DSLR nauwelijks tot geen stroom verbruikt tijdens dit soort momenten. Aantal shots op een accu zegt zo weinig in mijn ervaring. Geeft alleen maar een goed vergelijk tussen vergelijkbare camera's dus bijvoorbeeld Mirrorless vs Mirrorless. Er zijn veel meer factoren welke de accuduur bepalen. In de praktijk merk ik voor mijn manier van schieten behoorlijk verschil.

Ik red het regelmatig niet met 2 accu's in de X-T1 en heb ook een hekel aan accu's wisselen. Komt vaak ook nog eens op het verkeerde moment (Al gebruik ik nu juist de grip op de X-T1 op dit soort dagen om wisselen te beperken). Ik vind persoonlijk dan ook dat dit een nadeel is en wel mag verbeteren. Daarnaast heb van alles en nog wat uitstaan, zet de camera veel vaker uit om maar te besparen. Terwijl ik daar bij me DSLR niet over hoef na te denken en op een vergelijkbare dag met zwaar gebruik vaak niet eens onder de 50% van accu 1 kom en de camera gaat de hele dag niet uit.

Op vakantie hetzelfde hoef 2 a 3 dagen de accu van me DSLR niet te laden terwijl dat bij de X-T1 elke dag wel minimaal 1 accu in de lader zit. De één vind dat niet erg maar de ander kan daar best wat meer moeite mee hebben zoals ik persoonlijk. Hoe meer accu's je nodig hebt hoe lastiger het weer wordt om ze weer te laden en bij te houden welke nu ook alweer vol of leeg was.

Maar ja allemaal persoonlijk en ik heb ook regelmatig dagen dat ik prima met 1 accu uitkom met de X-T1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Ik ga over een maand drie weken op vakantie, dus dan is het wel handig om wat extra sd kaartjes mee te nemen voor mijn X-T10. Ik ben alleen een beetje de weg kwijt. Hopelijk heeft iemand antwoord op deze vragen.

-Klopt het dat de X-T10 sd kaartjes tot UHS-I ondersteunt?
-Zo ja, kan hij ook daadwerkelijk gebruik maken van die snelheid?
-Merk je daar als gebruiker veel van?/Is die extra snelheid zinvol?
-Is een class 10 kaartje automatisch een UHS-I kaartje?

[ Voor 5% gewijzigd door Krekker op 08-07-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik doe het niet graag maar Google eens op: X-T10 UHS-I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Krekker schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:59:
Ik ga over een maand drie weken op vakantie, dus dan is het wel handig om wat extra sd kaartjes mee te nemen voor mijn X-T10. Ik ben alleen een beetje de weg kwijt. Hopelijk heeft iemand antwoord op deze vragen.

-Klopt het dat de X-T10 sd kaartjes tot UHS-I ondersteunt?
-Zo ja, kan hij ook daadwerkelijk gebruik maken van die snelheid?
-Merk je daar als gebruiker veel van?/Is die extra snelheid zinvol?
-Is een class 10 kaartje automatisch een UHS-I kaartje?
Ik kan je deze aanraden:
https://tweakers.net/pric...me-pro-32gb-(95mb-s).html
Of een andere grootte. De hoge snelheid compenseert deels de kleine buffer van de X-T10. Als je echter nooit bursts schiet of niet filmt, voldoet elk class 10 kaartje.

Classes zijn ouderwets en de huidige SD-kaartjes zijn bijna allemaal sneller dan de hoogste class, waardoor class geen zin meer heeft. UHS beschrijft dit beter, maar zeker de goedkope kaartjes voldoen niet aan de UHS-I standaard. Inmiddels is ook II uit, waarover de X-T2 bijvoorbeeld beschikt. Let op: deze kaartjes zijn niet per se backwards compatibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
TKroon schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:40:
[...]
Inmiddels is ook II uit, waarover de X-T2 bijvoorbeeld beschikt. Let op: deze kaartjes zijn niet per se backwards compatibel.
X-T1 beschikte daar ook al over :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
RigolleM schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:46:
[...]

Wist ik even niet uit mijn hoofd, maar mijn "bijvoorbeeld" verdoezelt het een beetje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Neem hier eens een kijkje: http://www.cameramemorysp...i-x-t10/fastest-sd-cards/

De XT-10 ondersteund UHS-I, echter het maximale haalt de camera niet uit die kaartjes. Maar met een pricewatch: Kingston SDHC UHS-I U3 Card 32GB kom je al een heel eind en is in de XT-10 een prima snel kaartje. Een snel kaartje welke in de test redelijk boven aanstaat is wel merkbaar. Pak je een kaartje onder aan de lijst zit je toch wel met wachttijden bij bijvoorbeeld het terug kijken van de foto etc zeker als je in RAW of RAW+JPEG schiet. Verschil is niet groot maar zou zelf niet al te veel besparen want 15 euro voor 32GB is al niet veel en een langzamer 32GB kaartje zal je hooguit een paar euro besparen.

Een UHS-II kaartje als de pricewatch: Lexar 2000x Professional SDHC 32GB heeft minder zin behalve bij het kopiëren van de bestanden naar de PC als je daarbij ook een juist snelle UHS-II kaartlezer hebt en een harddisk welke ook de snelheid haalt. Maar of dat de 4x zo hoge prijs waard is, lijkt mij niet.

Class 10 is niet automatisch een UHS-I kaartje, al is andersom wel, een UHS-I kaartje wel bijna altijd een class 10 kaartje.
RigolleM schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:46:
[...]

Alleen wel met behoorlijk wat problemen is mijn ervaring. Ben uiteindelijk maar terug gegaan naar een UHS-I kaartje en dat performed in de X-T1 een stuk beter. Met UHS-II kaartjes veel lag en freezes tijdens image playback enzo. Dus ben benieuwd of ze in de X-T2 daar beter mee om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sodela schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:54:
Met beiden kun je uitstekende foto's maken, de cruciale factor blijft dan nog steeds diegene die door de zoeker kijkt.
Ik denk dat velen zich een beetje verkijken op de X-T2. Zowel de X-T2 als de X-Pro2 hebben dezelfde sensor, dezelfde processor, dezelfde filmsimulaties. Als je beide camera's hetzelfde laat schieten krijg je eenzelfde resultaat. Het grote verschil is echt beperkt tot een aantal hardware foefjes (viewfinder, kantelbaar scherm) waarbij de X-T serie gewoon het meest herkenbare is voor velen. De meesten zijn namelijk groot gebracht met een (D)SLR en niet met een meetzoeker. Die optische zoeker van de X-Pro is voor hun erg lastig waardoor veel mensen met mislukte foto's zitten.

Eigenlijk zit het grote voordeel van Fuji ook vooral bij de X100 en X-Pro serie. Dat zijn de kleine lichte camera's met de snelle mooie primes. De X-T serie is al snel weer hetzelfde als een DSLR waardoor je dus veel geld kwijt bent voor maar erg weinig verschil met een gewone DSLR. Zeker als je bij de X-T2 nagenoeg die battery grip nodig hebt voor de extra performance en het tegengewicht voor de grotere telelenzen.

Voor wie een vergelijking tussen Nikon D810 en Fuji X-T2 wil zien bij een paardenrace:
Een DSLR kun je meten in aantal shots maar een mirrorless niet vanwege die continue live view (ook wanneer je een model met alleen een optische zoeker hebt!). Ik merk weinig verschil tussen mijn X-Pro2 en oude DSLR en dat vind ik ook niet zo raar aangezien ik veel gebruik maak van de live view. Voor de rest geldt dat je de camera gewoon uit moet doen als je 'm een tijdje niet gaat gebruiken. Die standby modus is leuk maar aanzienlijk trager om weer wakker te maken, de camera uit en weer aan is aanzienlijk sneller. En ook niet zo vaak in de menu's lopen prutsen, ik heb het idee dat wanneer ik dat doe met mijn X-Pro2 het heel wat harder gaat met het stroomgebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 08-07-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:48:
Alleen wel met behoorlijk wat problemen is mijn ervaring. Ben uiteindelijk maar terug gegaan naar een UHS-I kaartje en dat performed in de X-T1 een stuk beter. Met UHS-II kaartjes veel lag en freezes tijdens image playback enzo. Dus ben benieuwd of ze in de X-T2 daar beter mee om gaan.
Niks van te merken op mijn X-T1 in combinatie met een Lexar 2000!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

De lexar 1000x heeft wel die problemen. Had ik in het begin toen ik mijn X-t1 had. Sindsdien overgestapt op andere merken en geen last meer van gehad.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RigolleM schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:36:
[...]

Niks van te merken op mijn X-T1 in combinatie met een Lexar 2000!
Hier wel, in ieder geval met de Lexar 1000x variant en heb ook dezelfde problemen langs zien komen met de SanDisk Extreme PRO UHS-II. Met de knoppen of draaiwieltje snel door je foto's scrollen en je hebt zo een freeze van 2 tot 5 sec te pakken waarin de camera niet meer reageert. Ben uiteindelijk voor safe gegaan en heb gekozen voor de Sandisk Extreme Pro 95MB/s UHS-I kaartje en al mijn problemen waren weg. Ik ben ook niet de enige in dit topic die er last van had. Ben uiteindelijk niet voor die 2000x gegaan omdat die toen der tijd 3x zo duur was en nu nog steeds meer dan 2x zo duur en in de X-T1 niet heel veel sneller is als deze Sandisk Pro terwijl je toch meer zou verwachten.

Dus vandaar dat ik benieuwd ben of ze bij de X-T2 nu betere UHS-II support hebben waardoor het meer nut heeft om UHS-II kaartjes te gebruiken en het ook een stuk stabieler is als dat het bij de X-T1 is. Dus ik hoop op Nikon D500 snelheden deze schrijft 2x zo snel naar UHS-II kaartjes dan de X-T1 welke maar een heel klein beetje sneller is met het snelste UHS-II kaartje als bijvoorbeeld mijn 7D naar een snel UHS-I kaartje schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Zo, na weken inlezen de knoop doorgehakt en een X-T10 (zilver) + XF 18-55mm set en additionele XF 27mm besteld bij www.onestop-digital.com :o

Benieuwd of het allemaal goed gaat met verzending en kosten, maar las een aantal positieve ervaringen.

Daarna eens kijken of ik afscheid ga nemen van mijn Canon spul. Ik merk dat ik m'n 7D amper meer gebruik door met name de afmetingen en gewicht dus ik hoop hiermee weer wat meer te gaan fotograferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Tourniquet schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:04:
Zo, na weken inlezen de knoop doorgehakt en een X-T10 (zilver) + XF 18-55mm set en additionele XF 27mm besteld bij www.onestop-digital.com :o

Benieuwd of het allemaal goed gaat met verzending en kosten, maar las een aantal positieve ervaringen.

Daarna eens kijken of ik afscheid ga nemen van mijn Canon spul. Ik merk dat ik m'n 7D amper meer gebruik door met name de afmetingen en gewicht dus ik hoop hiermee weer wat meer te gaan fotograferen.
Goede website. Heb daar zelf mijn Fujifilm X100s vandaan. Echt absurd hoe snel die aankwam. Op een ochtend besteld en de volgende middag in huis (vanuit Hong Kong). In september koop ik daar de X-T2 en een aantal lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met de 2de hands market van Amazon voor het kopen van objectieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
DownBusiness schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:14:
[...]

Op een ochtend besteld en de volgende middag in huis (vanuit Hong Kong).
Kan best zijn dat ze ergens in Europa een magazijntje hebben ;)
Maar het blijft vlot inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:24
PdeBie schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:40:
[...]

Kan best zijn dat ze ergens in Europa een magazijntje hebben ;)
Maar het blijft vlot inderdaad :)
Offtopic, maar ze sturen meestal vanuit UK.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10-2024
Ter info.
onestop-digital omgerekend is het ongeveer dezelfde prijs als op eglobalcentral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Tourniquet schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:04:

Update:
Vandaag de camera binnengekregen, mooi dingetje! :9 Dit weekend maar eens even uitgebreid alle menu's door etc.

Hij is trouwens verzonden via België (bpost), dus niet via DHL ofzo. Was ook een voor mij onbekende koeriersdienst die aan de deur kwam (heb naam niet onthouden).

Ik dacht eerst dat ze de 27mm lens waren vergeten, maar die was in de doos van de X-T10 kit gestopt, de kartonnen verpakking zat er "uitgevouwen" ook nog bij. :P

Met die 27mm erop:

Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/0o1B0v2f2g0A/IMG_5128.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Tourniquet schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:07:
[...]

Update:
Vandaag de camera binnengekregen, mooi dingetje! :9 Dit weekend maar eens even uitgebreid alle menu's door etc.

Hij is trouwens verzonden via België (bpost), dus niet via DHL ofzo. Was ook een voor mij onbekende koeriersdienst die aan de deur kwam (heb naam niet onthouden).

Ik dacht eerst dat ze de 27mm lens waren vergeten, maar die was in de doos van de X-T10 kit gestopt, de kartonnen verpakking zat er "uitgevouwen" ook nog bij. :P

Met die 27mm erop:
Ziet er mooi uit, veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Vervolg van TCSTV over de X-T2 met samples:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vUPxVYAnz_Ep]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35

GHR

Tourniquet schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:07:
[...]

Update:

Met die 27mm erop:

[afbeelding]
Gefeliciteerd, lijkt me een leuke camera. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ik zelf zit op het moment behoorlijk te twijfelen om in plaats van de X-T2 een Nikon D750 aan te schaffen. Hoe meer ik er over nadenk, hoe absurder ik de prijs van de X-T2 vind. Wanneer ik mijn X-T1 + lenzen verkoop hoef ik minder bij te leggen om een D750 + 24-120 + 50 1.8 te kopen, dan wanneer ik enkel de X-T1 verkoop en daar dik €1000 moet bijleggen om een X-T2 te kopen.

Natuurlijk is het gewicht een mega plus voor de Fuji (alhoewel de X-T2 wel stukje zwaarder is geworden), kijk ik echter puur naar de beeldkwaliteit en waarvoor ik de camera op dit moment het meeste voor gebruik (portret, snel bewegende onderwerpen zoals mijn dochter) dan denk ik dat ik op dit moment meer voordeel heb aan een kleine DoF, beter dynamisch bereik en betere ISO-prestaties. Ook is het gewichtsvoordeel van Fuji grotendeels weg wanneer je echt naar de grote lenzen gaat. Tel daarbij de prijs op en het verschil wordt nog kleiner.

De enige redenen voor mij om bij Fuji te blijven (en te upgraden naar de X-T2) zijn het gewicht/formaat, de EVF (en dan vooral zien hoe de foto gaat worden) en de JPEG-kwaliteit. De grootste reden om te upgraden naar de X-T2 is de AF. Deze schiet toch in bepaalde gevallen tekort wanneer het echt snel wordt en het voorwerp (in de praktijk mijn dochter) rennend naar de camera toe komt. Ik merk dat ik te vaak wazige foto's heb of met puur geluk (spray & pray) wat foto's scherp heb. De compositie laat in die gevallen toch vaak wat te wensen over. Ook de upgrade naar 24MP is welkom.

Weeg ik dit echter weer allemaal af tegen de prijs die een upgrade met zich meebrengt, begint het behoorlijk te kriebelen wanneer ik een D750 (+ bijhorende voordelen EN nadelen) voor minder geld kan kopen. Zeker nadat ik even geschoten heb met de D7200 (+18-140) van mijn vader en praktisch alle foto's van mijn hyperactieve dochter scherp waren, is de twijfel nog groter geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
MazeWing schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:22:
Ik zelf zit op het moment behoorlijk te twijfelen om in plaats van de X-T2 een Nikon D750 aan te schaffen. Hoe meer ik er over nadenk, hoe absurder ik de prijs van de X-T2 vind. Wanneer ik mijn X-T1 + lenzen verkoop hoef ik minder bij te leggen om een D750 + 24-120 + 50 1.8 te kopen, dan wanneer ik enkel de X-T1 verkoop en daar dik €1000 moet bijleggen om een X-T2 te kopen.

Natuurlijk is het gewicht een mega plus voor de Fuji (alhoewel de X-T2 wel stukje zwaarder is geworden), kijk ik echter puur naar de beeldkwaliteit en waarvoor ik de camera op dit moment het meeste voor gebruik (portret, snel bewegende onderwerpen zoals mijn dochter) dan denk ik dat ik op dit moment meer voordeel heb aan een kleine DoF, beter dynamisch bereik en betere ISO-prestaties. Ook is het gewichtsvoordeel van Fuji grotendeels weg wanneer je echt naar de grote lenzen gaat. Tel daarbij de prijs op en het verschil wordt nog kleiner.

De enige redenen voor mij om bij Fuji te blijven (en te upgraden naar de X-T2) zijn het gewicht/formaat, de EVF (en dan vooral zien hoe de foto gaat worden) en de JPEG-kwaliteit. De grootste reden om te upgraden naar de X-T2 is de AF. Deze schiet toch in bepaalde gevallen tekort wanneer het echt snel wordt en het voorwerp (in de praktijk mijn dochter) rennend naar de camera toe komt. Ik merk dat ik te vaak wazige foto's heb of met puur geluk (spray & pray) wat foto's scherp heb. De compositie laat in die gevallen toch vaak wat te wensen over. Ook de upgrade naar 24MP is welkom.

Weeg ik dit echter weer allemaal af tegen de prijs die een upgrade met zich meebrengt, begint het behoorlijk te kriebelen wanneer ik een D750 (+ bijhorende voordelen EN nadelen) voor minder geld kan kopen. Zeker nadat ik even geschoten heb met de D7200 (+18-140) van mijn vader en praktisch alle foto's van mijn hyperactieve dochter scherp waren, is de twijfel nog groter geworden...
Volgens mij een prima reden om de D750 te kiezen, de X-T2 is ook heel duur. Je hebt de voor en nadelen vast al helemaal uitgeplozen dus dat wordt toch echt je eigen keuze. Mocht je de overstap maken dan ben ik benieuwd wat je aan je Fuji gaat missen, bijvoorbeeld lenzen en viewfinder (zelf heb ik liever een goede EVF dan een goede OVF maar daar zijn de meningen ZEER over verdeel :+ ). Succes met de keuze. De focus snelheid is trouwens wel heel erg opgevijzeld zoals je in dat The Camerastore TV filmpje kunt zien.

Edit: Je kunt natuurlijk ook gewoon minder geld uitgeven en een D7200 kopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe belangrijk zijn het totale gewicht en de manuele instelmogelijkheden (lees: draaiknoppen/-ringen voor sluitertijd, diafragma, ISO, etc.)? Met name dat laatste is waar velen juist de Fuji's voor kiezen; het is old skool en werkt fijn (en natuurlijk zijn er nog meer redenen). Gewicht is iets wat je snel kunt uitrekenen obv de specs.

Om heel eerlijk te zijn zie ik weinig reden om voor de X-T serie te gaan (jpeg en bediening en een beetje de gewichtsbesparing). Er is teveel concurrentie van de DSLR wereld waarbij de DSLR met name op gebied van kosten en performance de betere is. De X-Pro2 en de X100T zijn vrij unieke camera's waarbij er bar weinig concurrentie is; je zit al snel aan analoge meetzoekers of de digitale en peperdure Leica M serie. De overstap naar deze 2 camera's is een stuk logischer.

@Sluw: de X-T2 leunt qua performance best wel veel op de battery grip. In het filmpje van The Camera Store gebruiken ze dan ook alleen maar een X-T2 met grip. Die grip zorgt er bijv. voor dat de black out tijd tussen de foto's nog kleiner wordt. Eigenlijk is de grip haast onmisbaar waardoor het gewicht en het prijskaartje stijgen. Tel daarbij op dat, zoals ze in het filmpje al opmerken, een DSLR een nog kleinere black out tijd heeft en je bij een DSLR ook al ziet wat je scherptediepte wordt (je kijkt immers door de lens). Zo gek veel meerwaarde heeft de EVF op een Fuji niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
ppl schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:56:
...

@Sluw: de X-T2 leunt qua performance best wel veel op de battery grip. In het filmpje van The Camera Store gebruiken ze dan ook alleen maar een X-T2 met grip. Die grip zorgt er bijv. voor dat de black out tijd tussen de foto's nog kleiner wordt. Eigenlijk is de grip haast onmisbaar waardoor het gewicht en het prijskaartje stijgen. Tel daarbij op dat, zoals ze in het filmpje al opmerken, een DSLR een nog kleinere black out tijd heeft en je bij een DSLR ook al ziet wat je scherptediepte wordt (je kijkt immers door de lens). Zo gek veel meerwaarde heeft de EVF op een Fuji niet.
Het is waar dat de performance een stuk beter is met grip maar later in het filmpje gebruiken ze hem ook zonder en daar zeggen ze dat het hetzelfde niveau als de Sony A6300 is. Buiten dat is het nog geen DSLR en zonder grip zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

@ppl: ik ben het met je eens wat betreft de battery grip! Om alles uit de X-T2 te halen dien je de battery grip (VPB-XT2) die nog eens €329 kost erbij te kopen. Je zit dan met een camera die €2028 kost en qua gewicht en formaat (afgezien van de dikte) meer weegt dan een goede DSLR. Helaas is er niets te vinden over het gewicht van de VPB-XT2, echter zal dit minstens een 300 gram zijn (met 2 batterijen).

En alhoewel ik een aantal functies ongetwijfeld ga missen; Gewicht, JPEG en EVF is een dusdanig hoge prijs voor mezelf erg lastig te verantwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
Vergeet overigens de lens keuze niet. Kies je voor Nikon, kies je ook voor een ander lens aanbod.

Overigens zou ik zelf ook voor de Nikon gaan voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Om alles er uit te halen moet je misschien de battery grip hebben maar hij is sowieso een stuk sneller dan de X-T1. Het is niet zo dat je de battery grip moet hebben om hem goed te laten functioneren en volgens mij wordt de AF snelheid niet eens beïnvloed (de blackout time wel). Daarnaast schiet de D750 bijvoorbeeld 6,5 FPS, de X-T2 8fps en met grip 11 fps. Volgens Fuji doet de grip dit:

"to give a boost to camera performance in continuous shooting (up from 8fps to 11fps), shooting interval, shutter release time lag and blackout time, while also extending the duration of 4K video recording to approx. 30 minutes."

X-T1 - 9 Phase detection punten
X-Pro 2 49 phase detection punten
X-T2 77 phase detection punten

Buiten dat vind ik de X-T2 ook te duur hoor, ik wacht rustig tot de nieuwe sensor over een half jaar of een jaar in de goedkopere modellen zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 18-07-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Wat ik tot nu toe gezien heb van de XT-2 ben ik niet erg onder de indruk. Heb tal van filmpjes bekeken en bij het maken van foto's van snel bewegende onderwerpen zit de focus er regelmatig naast. Ook wanneer het wat donker is heeft de AF moeilijkheden met het verkrijgen van focus (hunten). AF zal goed zijn maar nog zeker niet on-par met DSLR in mijn optiek.

Was aan het kijken om mijn Canon DSLR systeem te gaan vervangen echter ben ik er niet van overtuigd dat dit voor mij (nu) gaat werken. Denk dat ik mijn huidige Canon daarom nog maar even vast hou en wacht op verbeteringen van het "mirrorless" systeem.

[ Voor 26% gewijzigd door bluecupra op 18-07-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Het is lastig om een oordeel te vellen @ (AF)performance op basis van pre-productiemodellen met beta firmware. Gezien de hardware verwacht ik een performance die ongeveer vergelijkbaar zal zijn met de A6300; soms iets beter/soms iets slechter. Ik ben juist wel onder de indruk van de X-T2, het is precies de opvolger die ik zoek voor m'n A6000 (met 16, 24, 35, 55 en 16-70 zoom). Hij is groter en zwaarder maar daar krijg je veel voor terug @ handeling, performance, etc. Daarnaast vind ik het lensaanbod van Fuji ook een goede reden om de switch te maken. Maar wanneer je een evenknie zoekt van bv. een Canon 7D(m2), D750/D500 dan is de X-T2 wellicht een minder goede keus. Ik kan MazeWing helemaal volgen en zou in zijn situatie waarschijnlijk hetzelfde doen. Maar wanneer je een upgrade zoekt voor je huistuinkeuken(+/++) systeemcamera -en dat is de A6000- dan lijkt mij de X-T2 een uitstekende camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:14:
Om alles er uit te halen moet je misschien de battery grip hebben maar hij is sowieso een stuk sneller dan de X-T1.
Mijn punt was dat je die battery grip nodig hebt om de DSLR snelheid te kunnen evenaren en je daarvoor wel meer kwijt bent dan gewoon de DSLR. Zoals ik al zei is de X-T serie niet bepaald een goede keus als het je om de performance gaat.
Het is niet zo dat je de battery grip moet hebben om hem goed te laten functioneren en volgens mij wordt de AF snelheid niet eens beïnvloed (de blackout time wel).
Als je de FPS omhoog schroeft dan zul je echt iets met de AF moeten doen om te voorkomen dat je onscherpe foto's krijgt omdat de AF niet mee kan komen. Ofwel is dat al direct in het algoritme opgelost ofwel, en dit acht ik waarschijnlijker, is de AF sneller omdat de grip de algehele performance omhoog krikt (lees: de processor is sneller en kan dus sneller rekenen).
Daarnaast schiet de D750 bijvoorbeeld 6,5 FPS, de X-T2 8fps en met grip 11 fps.
Het aantal fps an sich zegt niet zo heel veel over hoe goed de camera geschikt is voor actiefotografie hoewel het wel een aardige indicatie kan geven. Naast het aantal fps moet je ook een AF systeem hebben dat in staat is om het object te tracken en dat is waar het bij mirrorless mis gaat. Met name wanneer het licht niet bepaald optimaal is (in sommige gevallen is dat al bij overdag binnenshuis fotograferen) zakt de AF behoorlijk in. Wat we in ieder geval wel weten is dat de X-Pro2 en ook de pre-productie versies van de X-T2 het een stukje beter doen op AF gebied dan voorgaande modellen. En dat zowel bij goed als slecht licht. Men staat dus niet stil, er zit progressie in.
X-Pro 2 49 phase detection punten
X-T2 77 phase detection punten
Houdt er rekening mee dat dit softwarematig is bepaald. De sensor in beide camera's is dezelfde en zit ook in de A6300 (minus dat filtertje wat er voor zit). Als je kijkt naar wat de A6300 heeft (aantal PDAF punten welke fysiek op de sensor zit) dan ligt er waarschijnlijk nog wel wat moois in het verschiet wat toekomstige firmware updates voor de X-Pro2 en X-T2 betreft. De vraag is of Fuji dit ook kan/gaat benutten en zo ja, in hoeverre ze het gaan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ah, ik dacht dat die PDAF punten hardwarematig waren? Wellicht dan mijn fout, ik dacht bij de X-T2 dus 325 autofocus punten waarvan 77 on-chip phase-detect autofocus sensors. Verwacht ook niet dat het 100% DSLR prestaties worden hoor.

Gezien het verleden verwacht ik qua software updates trouwens wel meer van Fuji dan van Sony ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 18-07-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wat ik zag m.b.t. AF in de laatste video van TheCameraStoreTV @ 12:50 vond ik erg indrukwekkend. De verschillende modi van de AF geven een totaal ander resultaat, ook het volgen van die rennende Fuji guy was prima. Volgens TCSTV zelfs iets beter dan de A6300... Ik heb echt hoge verwachtingen van de productiemodellen - en ik kan toch niet de enige zijn (lijkt er wel een beetje op als ik de reacties hier lees :? ) Het is geen D500 maar de X-T2 is dan ook een stuk handzamer en iets goedkoper:
  • Nikon D500 is 11% (14.5 mm) wider and 25% (23.2 mm) taller than FujiFilm X-T2.
  • Nikon D500 is 65% (31.8 mm) thicker than FujiFilm X-T2.
  • Nikon D500 [860 g] weights 70% (353 grams) more than FujiFilm X-T2 [507 g] (*inc. batteries and memory card).
  • Nikon D500 dimensions: 147x115x81 mm (camera body only, excluding protrusion)
  • FujiFilm X-T2 dimensions: 132.5x91.8x49.2 mm (camera body only, excluding protrusion)
Dat zijn, afgezien van breedte, toch aardige verschillen....

[ Voor 69% gewijzigd door Grin op 18-07-2016 18:17 . Reden: FF APSC... Dan maar de D500 gepakt :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
D750 is dan ook een fullframe camera met een grotere sensor.

Je zou de vergelijking eerder met de D500 moeten maken, die maakt qua AF gehakt van de X-T2, al is de AF in de XT-2 ook enorm verbeterd ten opzichte van zijn voorgangers. Beste van wat je momenteel in een mirrorless body kan krijgen.

Dacht trouwens dat de D500 en XT-2 helemaal niet zoveel scheelden in (straat) prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Je hebt gelijkt, rare vergelijking, strik that! :)
2299 body only vs 1699, dat is toch ~ 600 Euro... *slik*
Maar idd, de AF op de D500 is krankzinnig goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil niet flauw doen, maar een camera is trouwens niet alleen de AF... Misschien voor sommigen wel erg belangrijk, maar er is meer tussen hemel en aarde. Net als gewicht of afmetingen niet alles is en de objectieven ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Sodela schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:18:
Ik wil niet flauw doen, maar een camera is trouwens niet alleen de AF... Misschien voor sommigen wel erg belangrijk, maar er is meer tussen hemel en aarde. Net als gewicht of afmetingen niet alles is en de objectieven ook niet.
Klopt, maar dat is wat MazeWing mist in z'n X-T1, vandaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:05:
Ah, ik dacht dat die PDAF punten hardwarematig waren? Wellicht dan mijn fout, ik dacht bij de X-T2 dus 325 autofocus punten waarvan 77 on-chip phase-detect autofocus sensors.
De PDAF zijn hardwarematig maar de sensor heeft er 425 (zie Sony A6300) wat softwarematig wordt beperkt tot 325/91 (X-T2) of 273/77 (X-Pro2). Misschien dat het voor de X-Pro2 ook nog gaat wijzigen als de nieuwe AF algoritme er ook komt (geen idee in hoeverre dat algoritme die AF punten daadwerkelijk nodig heeft). Wellicht is de X-trans dusdanig anders dat Fuji er niet aan ontkomt om een aantal PDAF punten gewoon niet te gebruiken en je daarom maar 325 max hebt.
Sodela schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:18:
Dat klopt en had ik ook al aangestipt maar in dit geval gaat het om een camera die een rennend kind wel goed op de foto krijgt. De X-T1 kan het kennelijk niet en het is de vraag of de X-T2 het wel kan of dat de goedkopere D750 het ook of beter kan. Het gaat hier dus om een specifiek geval waarbij scherpe actiefoto's van belang zijn en gezien de keuze van camera boeit de bediening van de Fuji en het gewicht niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 18-07-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Ik snap iets niet. De D750 kost 2150. Hoezo is die dan goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Kwintessens schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:24:
Ik snap iets niet. De D750 kost 2150. Hoezo is die dan goedkoper?
Goed punt. Ik denk via een van de grey import sites, dan wordt de D750 import prijs vergeleken met de normale X-T2 prijs en is de D750 waarschijnlijk alsnog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

(Grijze) import zit de D750 net onder de 1500, dus dat scheelt je 200 Euro. Maar dat vind ik een vreemde/oneerlijke vergelijking; de X-Pro2 zit via die weg ook een paar tientjes onder de 1500 Euro. Nog een leuke impressie van de AF @ Joe Ng. Die paarden staan er m.i. netjes op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
ppl schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:44:
[...]

De PDAF zijn hardwarematig maar de sensor heeft er 425 (zie Sony A6300) wat softwarematig wordt beperkt tot 325/91 (X-T2) of 273/77 (X-Pro2). Misschien dat het voor de X-Pro2 ook nog gaat wijzigen als de nieuwe AF algoritme er ook komt (geen idee in hoeverre dat algoritme die AF punten daadwerkelijk nodig heeft). Wellicht is de X-trans dusdanig anders dat Fuji er niet aan ontkomt om een aantal PDAF punten gewoon niet te gebruiken en je daarom maar 325 max hebt.

[...]

Dat klopt en had ik ook al aangestipt maar in dit geval gaat het om een camera die een rennend kind wel goed op de foto krijgt. De X-T1 kan het kennelijk niet en het is de vraag of de X-T2 het wel kan of dat de goedkopere D750 het ook of beter kan. Het gaat hier dus om een specifiek geval waarbij scherpe actiefoto's van belang zijn en gezien de keuze van camera boeit de bediening van de Fuji en het gewicht niet.
Wat ik nooit begrijp is waarom iedereen (op het Internet) altijd rennende kinderen wil fotograferen en daarbij een high-end AF systeem nodig heeft. Het liefst de dikste Canon of Nikon welke sport fotografen ook gebruiken. Hoe heeft mijn vader ooit van mijn kindertijd goede foto's kunnen maken met zijn Minolta x700.

Ik heb laatst de groothoek tracking gebruikt en dat werkt toch vrij goed op de XT-1. Een rennend kind krijg ik met mijn telefoon nog scherp op de foto. Natuurlijk gebruik je een camera voor een mooiere foto, beter belicht, mooi gebruik gemaakt van DoF, maar dan gaan nog meer factoren mee spelen.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ik wil mijn bestaande set (18-135mm en 35mm) vervangen voor fullframe alternatieven.
Voor de 18-135 kom ik dan uit op 24-120 (ik weet dat de 18-135 zeker op erop een verder bereik is, kijk ik echter naar de hoeveelheid foto's, dan heb ik maar iets van 250 foto's gemaakt op een verder bereik dan 120mm fullframe).
De 35 wordt dan vervangen voor de 50mm 1.8

In beide gevallen ga ik er qua lichtsterkte (en uiteraard DOF) op vooruit.

Aangezien de prijzen in Nederland belachelijk hoog zijn vergeleken met buurlanden, heb ik al besloten de camera in ieder geval niet in Nederland te kopen. Er blijven eigenlijk 4 mogelijkheden over:

Optie 1: de camera via Amazon.co.uk bestellen. Daar kost de D750 (body only) €1605
D750 + 24-120 kost €2314

Optie 2: de camera via Amazon.de bestellen. Daar kost de body €1805
D750 + 24-120 kost €2449

Optie 3: de camera via Zwitserland bestellen. Uiteraard brengt dit een behoorlijk risico met zich mee dat er eventuele controles, etc. plaatsvinden en ik uiteindelijk tegen de €2600 aan het betalen kom. Mocht het echter lukken dan kost de D750 + 24-120 zo'n €2050-2100

Alle bovenstaande opties geven europese garantie op de body. Op de lenzen biedt Nikon (voor zover ik weet) gewoon wereldwijde garantie.

Optie 4: de camera via grijze import bestellen. E-infinity of Onestep-Digital zouden de kanshebbers zijn. Bij beide zijn er hele goede reviews te vinden. Het grote nadeel is wel dat ik geen Europese garantie heb en de camera terug moet sturen. Zeker bij Onestep-digital lees ik hier goede verhalen over en is dit ook geheel kosteloos. Enige nadeel is dat je de camera een aantal weken kwijt bent.

De 50mm 1.8g is €188 via amazon.co.uk en €214 via amazon.de

Tellen we alles bij elkaar en trek ik hier de opbrengsten van de verkoop van mijn X-T1 set (incl. 18-135 en 35 f2) weer er af, dan ben ik variërend van €500 (grijze import of zwitserland) of €800-900 (via amazon)
kwijt voor de volledige overstap op de D750.

Als ik enkel de X-T1 verkoop (body only) kom ik minstens €950 (kijkend naar de prijs waar tweedehands X-T1's voor weg gaan op dit moment) aan het bijbetalen. Dit vind ik, zeker in vergelijking met de vergelijkbare prijs (wanneer ik het via Amazon koop) voor een overstap naar de D750, een voor mijzelf lastig te verkopen keuze. Wanneer ik gebruik ga maken van grijze import of de camera via Zwitserland koop, is het verschil zelfs enkele honderden euro's in het voordeel voor de D750.

Zelfs wanneer ik de X-T2 via grijze import (heb even de prijs van de xpro2 genomen) zou kopen, is het prijsverschil nog steeds in het voordeel van de D750. Daarbij heeft de D750 toch echt wel wat voordelen (en ook zeker wat nadelen) ten opzichte van de X-T2. Kijk ik echter naar de huidige foto's die ik maak, denk ik dat ik meer heb aan de D750 dan de X-T2.

[ Voor 4% gewijzigd door MazeWing op 19-07-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zonder er een Nikon topic van te willen maken (waar deze vraag beter thuis hoort denk ik).
Waarom wil je naar FX? Waarom geen D500 bijvoorbeeld? Alleen voor de DOF?

[ Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 19-07-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Vanwege de betere beeldkwaliteit (scherpte, dynamisch bereik en hoge ISO) en uiteraard de DOF. De D500 vind ik echt te duur voor een crop. Ook al is de AF het beste van het beste en is de framerate heel hoog, is dit voor mij overkill. Ik heb een betere AF nodig en de D750 biedt mij deze (op basis van ervaringen met de D7200 die dezelfde AF heeft). Daarnaast komen de voordelen die fullframe bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ben benieuwd naar je ervaringen! Zal het nikon topic in de gaten houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:44
Na jaren een fuji x100/s/t te overwegen nu een X70 besteld. Zag hem voor 510 euro op amazon.fr bij warehouse deals en daar kon ik hem niet voor laten schieten :+ mooi formaat om mee te nemen op reis en toch de mooie fuji kleuren en kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepv schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:28:
Wat ik nooit begrijp is waarom iedereen (op het Internet) altijd rennende kinderen wil fotograferen en daarbij een high-end AF systeem nodig heeft.
Dan denk ik dat je dit geval niet goed hebt begrepen want hier gaat het helemaal niet om het hebben van een high-end AF systeem. Iemand fotografeert z'n rennende kinderen met een X-T1: onscherpe foto's. Doet zelfde met een geleende Nikon: foto's scherp. Dan is de vraag nu: toch de X-T2 kopen ondanks dat je niet zeker weet of deze wel scherpe foto's kan maken of gaan voor de Nikon waarbij dit wel een zekerheid is?

Overigens zit er nogal wat verschil in AF systemen wanneer iemand van links naar rechts (of vice versa) voorbij rent of juist recht op je af komt rennen. Niet voor niets dat de X-T2 die AF-C Custom Settings heeft waarbij je dit aan kunt geven. En ja, er zijn andere manieren om de tekortkomingen van de AF op te vangen maar niet iedereen wil dat of kan dat. Gemak dient immers de mens ;)

Edit: ik kwam net nog wat op een ander Fuji forum tegen: Personal musings why I've ordered the X-T2. Dit is iemand die de X-T1 en de Nikon D750 heeft en uitlegt waarom ie toch voor de X-T2 gaat. Hij heeft 2 lijstjes gemaakt: X-T2 vs X-T1 en X-T2 vs D750. Misschien dat daar nog wat dingen tussen staan waar men nog niet bij heeft stilgestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door ppl op 19-07-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Crazyanz schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:34:
Na jaren een fuji x100/s/t te overwegen nu een X70 besteld. Zag hem voor 510 euro op amazon.fr bij warehouse deals en daar kon ik hem niet voor laten schieten :+ mooi formaat om mee te nemen op reis en toch de mooie fuji kleuren en kwaliteit.
Heb die ook zopas aangekocht om mee te nemen op reis, natuurlijk gaat de X-T1 ook mee, maar deze ga ik altijd bij hebben. Kwaliteit is evenredig met de X-T1, kan ook niet anders want hij heeft dezelfde sensor. Het AF punt verplaatsen door op het touchscreen te duwen vind ik fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Edit: ik kwam net nog wat op een ander Fuji forum tegen: Personal musings why I've ordered the X-T2. Dit is iemand die de X-T1 en de Nikon D750 heeft en uitlegt waarom ie toch voor de X-T2 gaat. Hij heeft 2 lijstjes gemaakt: X-T2 vs X-T1 en X-T2 vs D750. Misschien dat daar nog wat dingen tussen staan waar men nog niet bij heeft stilgestaan.
Ik hoefde dit artikel niet te lezen om de voordelen van een X-T1/2 te kennen tov een Nikon D750. Ik kom net van het Nikon-systeem. Mij zie je niet meer rondzeulen met een zware fotozak met dito statief. Loop nu rond met een X-T1 en Sirui T-2205x en heb na 4 uur stappen geen gebroken rug! Voor straatfotografie is een stille camera een groot voordeel en ze laten zich makkelijker fotograferen dan als je daar met een knoert van een camera voor de mensen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
RigolleM schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:26:
Voor straatfotografie is een stille camera een groot voordeel en ze laten zich makkelijker fotograferen dan als je daar met een knoert van een camera voor de mensen staat.
En dit geeft aan dat het heel erg afhankelijk is van wat je gaat fotograferen. Zelf ben ik bijna 2 jaar geleden overgestapt van een D700 (voornamelijk met de 24-120 en 35/1.8) naar een X-T1 (23, 56 en later 90mm lenzen). Het verschil in gewicht is aanzienlijk en voor het soort fotografie wat ik doe (landschapje, beetje door de stad lopen, etc) werkt de X-T1 perfect. Ik heb er ook nog de 10-24 bij en gebruik deze tijdens reizen eigenlijk als kit lens. Ik zit wel te kijken naar een leuke 2e hands 18-55 maar dat heeft voor mij niet echt veel haast. Voordeel van een prime is toch wel dat je iets meer moet nadenken wat betreft compositie etc.

Voor de vogeltjes etc. heb ik de D7100 met de 80-400VR en dat blijft ook zo. De winst in gewicht is "minimaal" en qua afmetingen is er ook weinig verschil maar de AF van de D7100 heeft toch net nog wat streepjes voor. Dit zal Fuji best wel inlopen, maar tot die tijd bevalt deze Fuji/Nikon combi mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
RigolleM schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:18:
[...]
Heb die ook zopas aangekocht om mee te nemen op reis, natuurlijk gaat de X-T1 ook mee, maar deze ga ik altijd bij hebben. Kwaliteit is evenredig met de X-T1, kan ook niet anders want hij heeft dezelfde sensor. Het AF punt verplaatsen door op het touchscreen te duwen vind ik fantastisch!
Bij mij wordt het mijn enige camera, vorig jaar had ik alleen de iphone meegenomen voor een reis door indonesie onder het mom van niet te veel meenemen. alhoewel dat opzich prima foto's heeft opgeleverd zal ik dat niet snel nog een keer doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Is die aanbieding er nog? kan het niet vinden op amazon.fr

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Crazyanz schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:41:
[...]

Bij mij wordt het mijn enige camera, vorig jaar had ik alleen de iphone meegenomen voor een reis door indonesie onder het mom van niet te veel meenemen. alhoewel dat opzich prima foto's heeft opgeleverd zal ik dat niet snel nog een keer doen :+
Wel grappig dat de X70 eigenlijk ongeveer hetzelfde brandpunt als een iPhone (6) heeft. Qua compositie zul je met ongeveer hetzelfde terugkomen alleen dan met meer detail, bij dichtbij focussen scherptediepte en meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Sluw schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:39:
[...]

Wel grappig dat de X70 eigenlijk ongeveer hetzelfde brandpunt als een iPhone (6) heeft. Qua compositie zul je met ongeveer hetzelfde terugkomen alleen dan met meer detail, bij dichtbij focussen scherptediepte en meer mogelijkheden.
Weet ik, 28mm bevalt mij prima, iphone leverde opzich zat leuke plaatjes op maar vooral kwa kwaliteit, belichting en iso schiet het soms te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:06
Hoi, binnenkort ga ik naar IJsland, en dan gaat de X-T1 mee (met 18-55, 50-230, 8 mm, en 500 mm spiegel) en ik vroeg me af of en welke settings jullie voor je camera gebruiken naast de base/standaard.
Zijn er hier mensen die dat gebruiken, en hebben jullie dan nog een setting met bepaalde effecten?
Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RigolleM schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:26:
Ik hoefde dit artikel niet te lezen om de voordelen van een X-T1/2 te kennen tov een Nikon D750. Ik kom net van het Nikon-systeem.
Dat maakt niet uit, niet iedereen zit in de specs van de diverse camera's.
Mij zie je niet meer rondzeulen met een zware fotozak met dito statief. Loop nu rond met een X-T1 en Sirui T-2205x en heb na 4 uur stappen geen gebroken rug!
Dat heeft niets met een systeemcamera vs DSLR te maken maar wel met wat je allemaal meeneemt. Er zijn zat mensen die alleen met camera op pad gaan en de rest thuis of in het hotel laten liggen. Je hoeft ook niet steeds je hele hebben en houden mee te nemen. Dat gezegd hebbende is het natuurlijk altijd wel handig als hetgeen wat je meeneemt dan wel zo licht mogelijk is.
Voor straatfotografie is een stille camera een groot voordeel en ze laten zich makkelijker fotograferen dan als je daar met een knoert van een camera voor de mensen staat.
Daarom zijn de X100, Ricoh GR en inmiddels ook de X70 zo populair. Het gebruik van een leaf shutter maakt ze niet alleen stiller, het geeft je ook nog eens mooie sync speeds voor wie erbij flitst. Straatfotografie is echter niet alleen maar het fotograferen van mensen dus niet iedereen heeft zo'n setup nodig.
Potato42 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:23:
Hoi, binnenkort ga ik naar IJsland, en dan gaat de X-T1 mee (met 18-55, 50-230, 8 mm, en 500 mm spiegel) en ik vroeg me af of en welke settings jullie voor je camera gebruiken naast de base/standaard.
Zijn er hier mensen die dat gebruiken, en hebben jullie dan nog een setting met bepaalde effecten?
Ben erg benieuwd.
Wat zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Misschien was het niet helemaal duidelijk, sorry.

Ik bedoelde met name de settings in het Q-menu.
Ik heb bijvoorbeeld basis, maar wil ook nog wel eens zwart/wit fotograferen.

En ik begrijp dat dit later allemaal te bewerken is maar ik schiet niet in RAW (scheelt een hoop ruimte op de SD), en heb eerlijk gezegd ook niet de tijd/zin om dit allemaal na te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Potato42 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:23:
Ben erg benieuwd.
Bij mij staat alles nagenoeg op default. Persoonlijk laat ik de in camera effecten links liggen. Belangrijkste settings waar ik mee bezig ben zijn (Diaframma, Sluitertijd en ISO) Gebruik zo nu en dan de Lee Polarisatie, ND of GND filters. Fotografeer enkel in RAW (RAF), zodat de foto's die ik wens te behouden verder kan ontwikkelen met Lightroom. Van bijvoorbeeld 200 foto's blijven er max 15 over die door Lightroom heen gaan.

Tijdens het reizen gaat er altijd laptop en extra externe SSD mee waar ik backups maak van de foto's.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 20-07-2016 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik zou zeggen verdiep je eens in de verschillende film simulation modes, en kijk goed wat ze doen. Elke film (simulation) heeft zo zijn eigen omstandigheden waarin deze het beste tot zijn recht komt.

En een enorm uitgebreid artikel op flickr:

https://www.flickr.com/photos/xukin/16877247065

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Chiron schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:28:
Ik zou zeggen verdiep je eens in de verschillende film simulation modes, en kijk goed wat ze doen. Elke film (simulation) heeft zo zijn eigen omstandigheden waarin deze het beste tot zijn recht komt.

[video]

En een enorm uitgebreid artikel op flickr:

https://www.flickr.com/photos/xukin/16877247065
Bedankt, zal het binnenkort eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Potato42 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:32:
Ik heb bijvoorbeeld basis, maar wil ook nog wel eens zwart/wit fotograferen.
Zoek je een bepaalde look of is het meer om wat inspiratie op te doen wat handig is om in te stellen?

Je zou bij zwart-wit eens kunnen spelen met de instellingen voor H-tone en S-tone (highlights & shadows, oftewel de lichtere en donkere gebieden). Zo kun je het contrast wat verhogen (donkere gebieden nog donkerder maken bijv.). Dat soort instellingen is vooral een kwestie van trial & error en is veelal persoonlijke smaak. Veelal zijn die zaken ook achteraf in een fotobewerkingsapp aan te passen (ook met jpegs).

Het meest belangrijke zijn inderdaad die verschillende film simulaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
ppl schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 01:34:
[...]

Zoek je een bepaalde look of is het meer om wat inspiratie op te doen wat handig is om in te stellen?

Je zou bij zwart-wit eens kunnen spelen met de instellingen voor H-tone en S-tone (highlights & shadows, oftewel de lichtere en donkere gebieden). Zo kun je het contrast wat verhogen (donkere gebieden nog donkerder maken bijv.). Dat soort instellingen is vooral een kwestie van trial & error en is veelal persoonlijke smaak. Veelal zijn die zaken ook achteraf in een fotobewerkingsapp aan te passen (ook met jpegs).

Het meest belangrijke zijn inderdaad die verschillende film simulaties.
Meer wat inspiratie voor wat instellingen. Dank je voor je tip, ik neem 't mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat je ook kunt doen is de raw conversie van de camera gebruiken. Dan kun je met een bestaande foto de effecten uitproberen zonder dat je iedere keer naar buiten moet. De conversie JPEG's kun je dan ieder keer weer opslaan en achteraf bekijken.

Uiteindelijk kun je jouw instellingen dan onder de C(ustom) instellingen opslaan en snel weer oproepen via de Q-knop zodat je dat niet altijd met het handje moet doen. Op die manier kun je veel sneller werken/ spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
ppl schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:27:
[...]Dat heeft niets met een systeemcamera vs DSLR te maken maar wel met wat je allemaal meeneemt. Er zijn zat mensen die alleen met camera op pad gaan en de rest thuis of in het hotel laten liggen. Je hoeft ook niet steeds je hele hebben en houden mee te nemen. Dat gezegd hebbende is het natuurlijk altijd wel handig als hetgeen wat je meeneemt dan wel zo licht mogelijk is.
Heeft alles met systeemcamera vs DSLR te maken. Ik heb genoeg met een Nikon D7200 + 17-50mm lens rondgelopen tijdens citytrips en wat een verschil (in gewicht en compactheid) om met een X-T1 + 18-55 lens een ganse dag rond te lopen.
Straatfotografie is echter niet alleen maar het fotograferen van mensen dus niet iedereen heeft zo'n setup nodig.
Als je quote gelieve alles te quoten en niet een deel er van, dan blijft de context in zijn geheel. De combinatie van een stille en kleine camera schrikt de te fotograferen personen minder af, je komt ook minder 'professioneel' over en laten zich makkelijker fotograferen. Straatfotografie voor mij zijn mensen in hun omgeving, enkel de omgeving is architectuur of landschap.
Pagina: 1 ... 34 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic