Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
RigolleM schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:29:
Heeft alles met systeemcamera vs DSLR te maken. Ik heb genoeg met een Nikon D7200 + 17-50mm lens rondgelopen tijdens citytrips en wat een verschil (in gewicht en compactheid) om met een X-T1 + 18-55 lens een ganse dag rond te lopen.
En een 100D met 18-55 kitlens zou nog compacter en lichter zijn. Een X-T1 met 16-55/2.8 zou waarschijnlijk qua formaat ook niet zoveel meer uitmaken in vergelijking met die D7200 met 17-50/2.8, behalve dat de body wat kleiner en lichter is (maar de lens is weer wat zwaarder).
De combinatie van een stille en kleine camera schrikt de te fotograferen personen minder af, je komt ook minder 'professioneel' over en laten zich makkelijker fotograferen. Straatfotografie voor mij zijn mensen in hun omgeving, enkel de omgeving is architectuur of landschap.
Het zal psychologisch wel wat uitmaken, omdat het wat minder opvallend is (maar de X-T1 is dan ook weer niet zo klein). Laten mensen zich überhaupt makkelijk fotograferen op straat tenzij het ze niet opvalt dat je hun fotografeert? Ik zou het zelf als hinderlijk ervaren, ongeacht wat voor camera gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
henkie196 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:54:
[...]

En een 100D met 18-55 kitlens zou nog compacter en lichter zijn. Een X-T1 met 16-55/2.8 zou waarschijnlijk qua formaat ook niet zoveel meer uitmaken in vergelijking met die D7200 met 17-50/2.8, behalve dat de body wat kleiner en lichter is (maar de lens is weer wat zwaarder).

[...]
Had ik ergens geschreven 16-55 f/2.8? Neen XF 18-55 f2.8-4.0 (om compleet te zijn). Een instap DSLR vergelijken met een X-T1... we zijn weer goed bezig... 8)7
Het zal psychologisch wel wat uitmaken, omdat het wat minder opvallend is (maar de X-T1 is dan ook weer niet zo klein). Laten mensen zich überhaupt makkelijk fotograferen op straat tenzij het ze niet opvalt dat je hun fotografeert? Ik zou het zelf als hinderlijk ervaren, ongeacht wat voor camera gebruikt wordt.
Ik laat zowel de X-T1 als X70 op mijn buik hangen en fotografeer via het LCD scherm, zo kan ik iets meer ongestoord fotograferen. Hebben ze het door... meestal wel, maar dan heb ik al lang de foto genomen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Potato42 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:23:
Hoi, binnenkort ga ik naar IJsland, en dan gaat de X-T1 mee (met 18-55, 50-230, 8 mm, en 500 mm spiegel) en ik vroeg me af of en welke settings jullie voor je camera gebruiken naast de base/standaard.
Zijn er hier mensen die dat gebruiken, en hebben jullie dan nog een setting met bepaalde effecten?
Ben erg benieuwd.
Ik maak veel gebruik van de film simulatie modes, ik vind de kleuren mooi en dan hoef ik niet meer na te bewerken. Wat ik ook gebruik is de in-camera RAW converter. Soms de hooglichten iets terug halen, of de schaduwen pushen. Sinds de overstap op Fuji bewerk ik alleen nog (in RAW) foto's waarbij het echt een fotoshoot was.
Ik gebruik Astia voor mensen fotografie. Vooral de baby. Prachtige zachte kleuren. Classic Chrome gebruik ik tijdens city trips. Ik vind de oude gebouwen hiermee weer prachtig uitkomen. Als ik zwart-wit fotografeer staat de camera bijna altijd op z/w+groen. Met groen (en zeker bij flitsen) komt de huid bij mensen mooier over. Meestal zet ik bij z/w ook de schaduwen wat donkerder. Dat vind ik persoonlijk mooier (meer contrast) en doet me meer aan de oude Leica z/w foto's denken die ik veel op Internet heb gezien.

Misschien heb je aan bovenstaande niets voor Ijsland, maar ik denk dat ik veel op Classic Chrome zou fotograferen en altijd JPG+RAW, zodat je thuis altijd nog kan tweaken indien je een foto op een groot canvas of fotoboek wilt laten afdrukken.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RigolleM schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:26:
[...]

Had ik ergens geschreven 16-55 f/2.8? Neen XF 18-55 f2.8-4.0 (om compleet te zijn). Een instap DSLR vergelijken met een X-T1... we zijn weer goed bezig... 8)7
Dat kan ook vriendelijker. Daarnaast moet je ook niet een dslr 17-50 f/2.8 vergelijken met een 18-55 f/2.8-4. Daarom werd door henkie de 16-55 f/2.8 aangehaald, want dan vergelijk je appels met appels. En waarom zou je een 100D niet kunnen vergelijken met een X-T1 of welke andere camera dan ook? Het gaat erom of de camera past bij de situatie. Wil je met een niet al te zware camera rondlopen, dan is een 100D prima. Focussnelheid is prima, je hebt een systeem wat direct reageert (i.t.t. een X-T1) en vergeet vooral de accuduur niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 21-07-2016 10:38 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
RigolleM schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:26:
Zoals UC zegt, de XF 18-55 is minder lichtsterk dan een 17-50/2.8, dus niet zo vreemd dat die ook lichter en kleiner is. En de 100D was een voorbeeld om aan te geven dat het niet per sé een MILC vs dSLR verhaal hoeft te zijn als je criteria grootte en gewicht zijn.
]Ik laat zowel de X-T1 als X70 op mijn buik hangen en fotografeer via het LCD scherm, zo kan ik iets meer ongestoord fotograferen. Hebben ze het door... meestal wel, maar dan heb ik al lang de foto genomen 8)
Dan hoop ik dat we elkaar niet tegenkomen. Ik vind het ergerlijk, mijn vrouw wordt er pissig van. Voor haar ben je dan automatisch een creep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

[...]
Een X-T1 met 16-55/2.8 zou waarschijnlijk qua formaat ook niet zoveel meer uitmaken in vergelijking met die D7200 met 17-50/2.8, behalve dat de body wat kleiner en lichter is (maar de lens is weer wat zwaarder).
[...]
De Fuji 16-55 2.8 is lichter dan de Nikon 17-55 2.8; respectievelijk 655 vs. 755.
Over het fotograferen van mensen ben ik het met je eens; dat is en blijft lastig. Zelfs met iets 'kleins' als een Sony A6000 met compacte prime. Ik heb zelf ook niet het lef om mensen te fotograferen op straat, niet met mijn huidige A6000 en al helemaal niet met m'n toekomstige X-T2... Wellicht dat het op afstand lukt met de 50-140 O-) <creep mode off>

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:06
Joepv schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:31:
[...]

Ik maak veel gebruik van de film simulatie modes, ik vind de kleuren mooi en dan hoef ik niet meer na te bewerken. Wat ik ook gebruik is de in-camera RAW converter. Soms de hooglichten iets terug halen, of de schaduwen pushen. Sinds de overstap op Fuji bewerk ik alleen nog (in RAW) foto's waarbij het echt een fotoshoot was.
Ik gebruik Astia voor mensen fotografie. Vooral de baby. Prachtige zachte kleuren. Classic Chrome gebruik ik tijdens city trips. Ik vind de oude gebouwen hiermee weer prachtig uitkomen. Als ik zwart-wit fotografeer staat de camera bijna altijd op z/w+groen. Met groen (en zeker bij flitsen) komt de huid bij mensen mooier over. Meestal zet ik bij z/w ook de schaduwen wat donkerder. Dat vind ik persoonlijk mooier (meer contrast) en doet me meer aan de oude Leica z/w foto's denken die ik veel op Internet heb gezien.

Misschien heb je aan bovenstaande niets voor Ijsland, maar ik denk dat ik veel op Classic Chrome zou fotograferen en altijd JPG+RAW, zodat je thuis altijd nog kan tweaken indien je een foto op een groot canvas of fotoboek wilt laten afdrukken.
Dank je voor je reactie. Heb je dit dan ook opgeslagen in het q-menu?
En wat zijn dan bijvoorbeeld de settings voor je Astia, CC, en Z/W (stap voor stap)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

MazeWing

The plot thickens...

Nou als het zo blijft dan komt er helemaal geen D750 en blijf ik gewoon bij m'n X-T1

Paar dagen geleden advertenties geplaatst, maar het lijkt er op alsof het Fuji X systeem niet echt in trek is. Daarbij valt me ook op voor hoe absurd weinig een aantal mensen hun X-T1 te koop aanbieden. Bedragen voor onder de €600 incl. grip ben ik al tegengekomen....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Grin schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:56:
De Fuji 16-55 2.8 is lichter dan de Nikon 17-55 2.8; respectievelijk 655 vs. 755.
Over het fotograferen van mensen ben ik het met je eens; dat is en blijft lastig. Zelfs met iets 'kleins' als een Sony A6000 met compacte prime. Ik heb zelf ook niet het lef om mensen te fotograferen op straat, niet met mijn huidige A6000 en al helemaal niet met m'n toekomstige X-T2... Wellicht dat het op afstand lukt met de 50-140 O-) <creep mode off>
Hij gaf aan een 17-50 te hebben gehad, dus ik was uitgegaan van een Sigma of Tamron versie, die volgens mij allebei wel lichter zijn dan de XF 16-55/2.8.

Ik heb niet zoveel met mensen fotograferen, dus straatfotografie heb ik nooit geprobeerd. Doe mij maar een mooi landschap met zo min mogelijk mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
MazeWing schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:08:
Nou als het zo blijft dan komt er helemaal geen D750 en blijf ik gewoon bij m'n X-T1

Paar dagen geleden advertenties geplaatst, maar het lijkt er op alsof het Fuji X systeem niet echt in trek is. Daarbij valt me ook op voor hoe absurd weinig een aantal mensen hun X-T1 te koop aanbieden. Bedragen voor onder de €600 incl. grip ben ik al tegengekomen....
Wellicht ook geen handig moment om te kopen, zowel qua tijd van het jaar (vakantieperiode) en qua aankondiging van de X-Pro2 en X-T2.
Ik had een tijdje geleden best interesse gehad, maar de X-Pro2 of X-T2 bieden toch zo'n beetje net alles wat ik in een body zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

henkie196 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:33:
[...]

Hij gaf aan een 17-50 te hebben gehad, dus ik was uitgegaan van een Sigma of Tamron versie, die volgens mij allebei wel lichter zijn dan de XF 16-55/2.8.

Ik heb niet zoveel met mensen fotograferen, dus straatfotografie heb ik nooit geprobeerd. Doe mij maar een mooi landschap met zo min mogelijk mensen.
Ah check, maar dan vind ik de vergelijking al wat minder 'appels met appels'. Dat zijn toch wel iets andere lenzen (300-400 Euro) dan de ~1100 euro kostende Fuji. Maar deze Sigma/Tamron lenzen zijn idd ~100 gram lichter dan de Fuji. Ik denk dat de vergelijking met de Fuji 18-55 2.8-4 dan toch meer op zijn plaats is, ondanks dat deze minder lichtsterk is. Anywees... waar ging het ook nog maar over/om? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

SndBastard schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:58:
[...]

Wellicht ook geen handig moment om te kopen, zowel qua tijd van het jaar (vakantieperiode) en qua aankondiging van de X-Pro2 en X-T2.
Ik had een tijdje geleden best interesse gehad, maar de X-Pro2 of X-T2 bieden toch zo'n beetje net alles wat ik in een body zoek.
Gezien de prijzen van zowel de X-T2 en X-pro2 is een tweedehands X-T1 een koopje. Ook vanwege vakantie zou je toch verwachten dat mensen nog snel even een camera kopen om deze te gebruiken voor op vakantie.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Grin schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:06:
Ah check, maar dan vind ik de vergelijking al wat minder 'appels met appels'. Dat zijn toch wel iets andere lenzen (300-400 Euro) dan de ~1100 euro kostende Fuji. Maar deze Sigma/Tamron lenzen zijn idd ~100 gram lichter dan de Fuji. Ik denk dat de vergelijking met de Fuji 18-55 2.8-4 dan toch meer op zijn plaats is, ondanks dat deze minder lichtsterk is. Anywees... waar ging het ook nog maar over/om? :)
De Nikon is vooral wijd open optisch beter dan de Sigma, de Fuji lijkt wijd open in het centrum ook goed, maar de hoeken zijn (ook bij afstoppen) vrij matig, volgens de review bij lenstip. De Sigma heeft ook stabilisatie. Ik zou zeggen dat het nog steeds appels met appels is, want voor een F-mount zou je ook de Sigma en de Nikon tegen elkaar afwegen (waarbij je tegenwoordig wel heel erg in merktrouwheid moet geloven om nog de Nikon te kiezen, voor die prijs kun je bijna een Sigma 18-35/1.8 én een 50-100/1.8 kopen :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ik ben inderdaad overgestapt van een Nikon D7200 met Sigma 17-50 f/2.8 naar een Fujifilm X-T1 met XF 18-55 f/2.8-4.0.

De grootste reden zijn:

Compactheid en gewicht!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MAhapLg.jpg

1330gr vs 750gr

Sinds ik deze Fuji combinatie heb neem ik vaker de camera mee.
Uiteraard is de XF 18-55 minder lichtsterk, maar in de meeste gevallen heb ik geen f/2.8 nodig, en voor de momenten dat ik wel een lichtsterk objectief nodig heb neem ik een XF 23/35mm f/1.4.

Voor mijn reportagewerk zitten ook meestal mijn 2 primes op mijn body, de XF 18-55 gaat meestal niet mee, die het geheel nog compacter maken. Een X-Pro2 met een XF35 f/2 lijkt mij nog idealer, maar dan mis ik wel het kantelbaar scherm, die ik toch vaak gebruik.

Tijdens straatfotografie fotografeer ik vaak personen die niet eens door hebben dat ze gefotografeerd worden. Vaak zijn ze met iets anders bezig en hebben ze geen oog meer voor wat er rondom hen gebeurt. Tegen ze het door (als ze het door) hebben, ben ik al lang weg... Naar iemand toestappen en hem zomaar fotograferen doe ik zelden, of te ware dat men teken doet dat het toegelaten is. Krijg ik een kwade blik, laat ik de camera zakken en stop ik met fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:34
Die nieuwe sensor in de x-pro2 en x-t2 is lang gewenst en verwacht. Ik zou zelf ook geen camera met de oude sensor meer kopen ook al doet die het nog prima. (Alhoewel, zie nu zelfs een x-t1 + grip voor 550 op marktplaats staan :D toch wel verleidelijk)

Er is nu ook een DigitalRev preview van de X-T2, meestal niet diepgaand, wel vermakelijk. Eerst veel gelul daarna rond 6:00 focus tracking test met een drone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RigolleM schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:29:
Heeft alles met systeemcamera vs DSLR te maken. Ik heb genoeg met een Nikon D7200 + 17-50mm lens rondgelopen tijdens citytrips en wat een verschil (in gewicht en compactheid) om met een X-T1 + 18-55 lens een ganse dag rond te lopen.
Nee, dat heeft er dus niks mee te maken. Het gaat erom wat je allemaal meesleept. Je kunt er voor kiezen om een grote camera met veel lenzen mee te nemen zodat je van alles en nog wat kunt fotograferen. Betekent wel dat je heel wat gewicht meesleept. Dat je met een mirrorless systeem wat van dat gewicht af kan schaven is mooi maar "zwaar" of "iets minder zwaar" blijft nog altijd zwaar (je bent ook niet een beetje ziek of een beetje zwanger). Je setup zorgvuldiger kiezen is een veel beter idee want dat voorkomt dat je niet alleen groot spul meesleept maar ook veel spul.

Btw, met jouw logica had je beter een smartphone mee kunnen nemen want dat is nog kleiner en lichter. Dat daar echter ook een behoorlijk verschil in mogelijkheden bij komt kijken laat ik hier, net als jij, voor het gemak achterwege. Is kennelijk toch niet van belang...
Als je quote gelieve alles te quoten en niet een deel er van, dan blijft de context in zijn geheel.
Als je iemand de les gaat lezen gelieve dan eerst zelf te voldoen, of zoals ze in het Engels mooi zeggen: practice what you preach. Daarnaast is het ook verstandig om te proberen te begrijpen wat het punt is ipv op de beledigende toer te gaan.
Straatfotografie voor mij zijn mensen in hun omgeving, enkel de omgeving is architectuur of landschap.
Straatfotografie is een verzamelnaam en houdt voor iedereen weer wat anders in. Dat betekent ook dat er behoorlijk wat verschil is in eisen voor een camera. Afgezien van persoonlijke voorkeur (de een wil graag op 35mm zitten, de ander vindt dat veel te krap en pakt liever 21mm wat weer een ander veel te wijd vindt).
Gear is maar 1 deel van het plaatje. Net als met het fotograferen van insecten is het ook vooral je eigen gedrag die bepalend is. Iemand die zich gedraagt als engerd krijgt de politie op zich afgestuurd ongeacht of ie een grote DSLR of een klein ding als een X70 heeft. Over gedrag zijn er ook diverse artikelen en zelfs ook boeken geschreven. Ik geloof dat o.a. Eric Kim hier al eens meerdere malen over heeft gehad. Op YouTube vindt je ook zat filmpjes met tips voor straatfotografie die vooral ingaan op gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Is het misschien tijd om een DSLR vs MILC topic te openen? Heb deze discussie nou al zo vaak gezien in meerdere DSLR en MILC topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Sluw schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 14:20:
(Alhoewel, zie nu zelfs een x-t1 + grip voor 550 op marktplaats staan :D toch wel verleidelijk)
Die zag ik ook voorbij komen. Wel flinke gebruikerssporen.

Het prijsverloop lijkt toch een beetje op dat van de Sony A7 te gaan lijken. Die wordt nu ook voor lage prijzen tweedehands aangeboden sinds zijn nieuwere broertjes op de markt zijn, relatief voor minder geld dan een DSLR in prijs zakt tweedehands. Heeft misschien toch wel wat te maken met de hippe hype van mirrorless, waarbij iedereen nu nog vooral het nieuwste van het nieuwste wil hebben en over een tijd weer wat langere periodes tussen nieuwe bodies gaat houden. Er worden momenteel natuurlijk ook wel grote stappen gezet. :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
tobiasvs schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:13:
[...]

Die zag ik ook voorbij komen. Wel flinke gebruikerssporen.

Het prijsverloop lijkt toch een beetje op dat van de Sony A7 te gaan lijken. Die wordt nu ook voor lage prijzen tweedehands aangeboden sinds zijn nieuwere broertjes op de markt zijn, relatief voor minder geld dan een DSLR in prijs zakt tweedehands. Heeft misschien toch wel wat te maken met de hippe hype van mirrorless, waarbij iedereen nu nog vooral het nieuwste van het nieuwste wil hebben en over een tijd weer wat langere periodes tussen nieuwe bodies gaat houden. Er worden momenteel natuurlijk ook wel grote stappen gezet. :)
Hm, toch blijf ik voorlopig mooi bij m'n x-e2tje :). Niks mis mee, helemaal niet na de laatste update. Ben trouwens benieuwd of Acros nog naar de x-e en t10 modellen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
X70 vandaag binnengekomen, beetje mee lopen pielen vanavond en ik ben verkocht :o

Hij is zwaarder dan ik had verwacht, maar dat geeft hem wel gelijk wat stabiliteit en een gevoel dat je kwalitatief wat goed in handen hebt.

Wat ik wel raar vind is dat zo gouw de buffer vol zit of de camera moet even nadenekn ik storing in beeld krijg terwijl de camera op engels staat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 19:42
Storing als in opslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
JeyJey schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 00:00:
[...]

Hm, toch blijf ik voorlopig mooi bij m'n x-e2tje :). Niks mis mee, helemaal niet na de laatste update. Ben trouwens benieuwd of Acros nog naar de x-e en t10 modellen komt
De X-E2 en X-T1 liggen ook wel erg dicht bij elkaar in de buurt, zeker intern. Ik kan zelfs nog prima leven met m'n X-E1
Crazyanz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 00:23:
X70 vandaag binnengekomen, beetje mee lopen pielen vanavond en ik ben verkocht :o

Hij is zwaarder dan ik had verwacht, maar dat geeft hem wel gelijk wat stabiliteit en een gevoel dat je kwalitatief wat goed in handen hebt.

Wat ik wel raar vind is dat zo gouw de buffer vol zit of de camera moet even nadenekn ik storing in beeld krijg terwijl de camera op engels staat ingesteld?
:*) haha inderdaad storing als in opslaan. Zit die buffer dan snel vol? Mooi ding hoor! Veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Nee helemaal niet eigenlijk. Ik krijg die melding alleen als ik de buffer volschiet in continues mode. Of als je een van de drive modes gebruikt. Maar die melding is altijd binnen een seconden weg. En ook tijdens die melding werkt is de camera gewoon responsive. Zit ook een vlotte sandisk u3 kaart in zal ook wel helpen.

Kwam er gister trouwens pas na een uur door de menu's klikken achter dat er een performance setting is waarmee de autofocus en opstarttijd een stuk sneller wordt. Waarom staat dat niet default aan!?

[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 22-07-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Crazyanz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:05:
Nee helemaal niet eigenlijk. Ik krijg die melding alleen als ik de buffer volschiet in continues mode. Of als je een van de drive modes gebruikt. Maar die melding is altijd binnen een seconden weg. En ook tijdens die melding werkt is de camera gewoon responsive. Zit ook een vlotte sandisk u3 kaart in zal ook wel helpen.

Kwam er gister trouwens pas na een uur door de menu's klikken achter dat er een performance setting is waarmee de autofocus en opstarttijd een stuk sneller wordt. Waarom staat dat niet default aan!?
Omdat je batterij dan ook sneller leeg gaat. Als je een oplader in de buurt hebt zou ik 'm aanlaten, op vakantie kun je hem bijvoorbeeld uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Sluw schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:22:
[...]

Omdat je batterij dan ook sneller leeg gaat. Als je een oplader in de buurt hebt zou ik 'm aanlaten, op vakantie kun je hem bijvoorbeeld uit zetten.
Is dat verschil echt substantieel? Neem ik liever een extra accu mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat het verschil bij een X-T1 zo'n 15-20% was. Dit is echter lastig te meten. De grootste energievreter is de EVF. De camera gewoon uitzetten wanneer je deze niet gebruikt zal nog altijd het grootste verschil uitmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
MazeWing schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:34:
Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat het verschil bij een X-T1 zo'n 15-20% was. Dit is echter lastig te meten. De grootste energievreter is de EVF. De camera gewoon uitzetten wanneer je deze niet gebruikt zal nog altijd het grootste verschil uitmaken!
De camera heeft toch ook een soort van sleep mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

PdeBie schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:37:
[...]

Dat klopt en dat is ook in te stellen (volgens mij vanaf 30 seconden tot enkele minuten). Feit blijft echter dat de EVF (of display) gewoon aan staat wanneer de camera aan staat en dus stroom verbruikt. Bij de X-T1 is het ook mogelijk zowel de EVF en het display uit te zetten middels het knopje naast de viewfinder, echter weet ik niet of die camera er ook over beschikt. Daarbij zullen er volgens mij maar weinig mensen zijn die steeds een knopje indrukken om de EVF of display te activeren.

Samengevat: koop een extra accu! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strikt genomen vreet de EVF niet de meeste stroom, maar de sensor die de hele tijd aanstaat. Vandaar dat het ook bijna niets uitmaakt of je de EVF wel of niet gebruikt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Klopt. Strikt genomen is het de sensor die uitgelezen wordt, waarna het beeld vervolgens naar de EVF/Display of beide wordt verstuurd.

In de praktijk kost het gewoon stroom om door de viewfinder te kijken, iets wat een DSLR niet heeft. Daar kost het pas stroom wanneer je gebruik gaat maken van AF of van liveview (ja natuurlijk zijn er altijd weer uitzonderingen, maar in 99% van de gevallen dekt dit de lading)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ben trouwens benieuwd of Acros nog naar de x-e en t10 modellen komt
Fuji heeft al aangegeven dat dit niet kan vanwege de processing power die nodig is voor ACROS. Alleen de X-Pro2 en X-T2 hebben een processor die hiervoor snel genoeg is. Diezelfde processing power heeft het ook mogelijk gemaakt om de reeds bestaande film simulaties iets te verbeteren. Rode kleuren worden nu bijv. beter weergegeven.
Crazyanz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:26:
Is dat verschil echt substantieel? Neem ik liever een extra accu mee.
Dat ligt geheel aan je instellingen en je fotografiestijl(en). Zet de camera in performance (of boost zoals het bij de X-T2 heet) modus en hij slurpt je accu veel sneller leeg, wanneer de camera in slaapstand gaat is ook bepalend (hoe later dat is hoe meer er van je accu wordt weggesnoept), de ingebouwde flitser gebruiken of juist de flitser van de X-T1/2 betekent ook een kortere accuduur, AF-C gebruiken betekent een kortere accuduur en ga zo maar door. Dat verschil kan bij de een dan ook substantieel zijn terwijl een ander er weinig van merkt.

Een veel gebruikte truc die men veelal bij mirrorless gebruikt is de onderstaande (camera uit als je 'm niet gebruikt) maar ook spelen met de instellingen; als je het niet nodig hebt zet het dan uit/maak er geen gebruik van en als je de mogelijkheid hebt om het met een ander apparaat op te lossen (zoals een externe card reader) dan liever dat dan via de camera. Sommige mensen zijn ook wat zorgvuldiger gaan fotograferen en doen niet meer aan bursts zoals ze met hun DSLR deden.
PdeBie schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:37:
Ja en het is af te raden om die te gebruiken. Je kunt beter de camera uit zetten en dan later weer aan zetten omdat dit 1) veel meer stroom bespaart en 2) ook veel sneller is dan ontwaken uit de slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Leuke leesvoer, nog een (p)review: First Look Review: Fujifilm X-T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 08:10

Quakie

quakelen

[...]

Ik ook!

Na laatste update en lancering van X-E2s gauw een X-E2 gekocht.. Ik kom van een X-E1.
Ik heb het vooral voor de AF, WiFi gedaan.. en geen spijt.

2 nadelen tov X-E1.
-Ontiegelijke ruis in manual en meer ruis in EVF tov X-E1.
-Wax bij hoge ISO. Ik heb helaas een donker huis waardoor ik gauw in 3200 en 6400 zit..Huid ziet er dan echt niet mooi uit. Ik hoop dit via een flitser te verminderen..

Bij een X-E3 ga ik eens kijken.. maarja gerucht gaat dat ie niet komt omdat de X-T10 (T20) zoveel beter verkoopt... Sowieso ben ik benieuwd naar goedkopere versies. Bij de lancering van de X Pro2 heb ik een video gezien waarin er min of meer werd gezegd dat de pro in naam van processor niet voor niks is en dat er dus een kans bestaat dat er een tragere versie zit in mid range waarschijnlijk om gat te vergroten tussen de modellen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die waxy skin is typisch iets van de X-Trans 2 sensor. Zowel de 1 als de 3 hebben dat verschijnsel niet. Ze kunnen ook die X-Trans 2 met processor blijven gebruiken in de goedkopere versies, denk niet dat ze daar gauw verandering in gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Hoe is het geluid van jullie diafragmaring van de 56mm? Is dat hetzelfde als bij andere lenzen? Ik hoor namelijk een beetje een schurend geluid en ben bang dat er een zandkorrel in zit. Hij klinkt in ieder geval heel anders dan de overige lenzen die ik heb.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Isniedood schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:25:
Hoe is het geluid van jullie diafragmaring van de 56mm? Is dat hetzelfde als bij andere lenzen? Ik hoor namelijk een beetje een schurend geluid en ben bang dat er een zandkorrel in zit. Hij klinkt in ieder geval heel anders dan de overige lenzen die ik heb.
Ik heb m zelf niet, wel eens geprobeerd, en ik weet zeker dat die ring niet hoort te schuren. Alle ringen op lenzen moeten altijd goed draaien, nooit schurend, zeker bij een XF lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Sluw schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:08:
[...]

Ik heb m zelf niet, wel eens geprobeerd, en ik weet zeker dat die ring niet hoort te schuren. Alle ringen op lenzen moeten altijd goed draaien, nooit schurend, zeker bij een XF lens.
Yop, denk dat hij na mijn vakantie (september) voor reparatie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Vraagje, heb je met de X-T2 en de 50-140 ook nog ois met de 1.4 teleconverter? Ik heb even snel ge'google'd en het lijkt d'r wel op, maar een bevestiging zou fijn zijn. :)
En daar is het antwoord al: "[...]on the 50-140 the OIS seems to be working just fine with the TC installed. Because the effective focal length increases, the importance of good OIS becomes even more important and the XF1.4x TC does not disappoint![...]"

[ Voor 43% gewijzigd door Grin op 28-07-2016 14:18 ]

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

ppl schreef op maandag 25 juli 2016 @ 21:50:
Die waxy skin is typisch iets van de X-Trans 2 sensor. Zowel de 1 als de 3 hebben dat verschijnsel niet. Ze kunnen ook die X-Trans 2 met processor blijven gebruiken in de goedkopere versies, denk niet dat ze daar gauw verandering in gaan brengen.
Het is niet zozeer de sensor maar de verwerking in camera die de waxy skin verwerkt is mijn ervaring. Als ik ISO3200/6400 JPGs via de camera maak of via Lightroom (om even wat te noemen) is er verschil zichtbaar in de huidtonen. Zelf draai ik vrijwel alles via Lightroom dus heb ik weinig last ervan met mijn X-T1's.

Vanavond heb ik een pre-order/heads-up laten zetten op de X-T2 zodra deze binnenkomt bij mijn lokale dealer om de EVF (refresh) en focus zelf te bekijken en af te wegen of het de overstap waard is voor mij. De Dual-SD, AF-joystick en de flink verbeterde autofocus zullen dit ongetwijfeld zijn denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:03:
Vraagje, heb je met de X-T2 en de 50-140 ook nog ois met de 1.4 teleconverter? Ik heb even snel ge'google'd en het lijkt d'r wel op, maar een bevestiging zou fijn zijn. :)
En daar is het antwoord al: "[...]on the 50-140 the OIS seems to be working just fine with the TC installed. Because the effective focal length increases, the importance of good OIS becomes even more important and the XF1.4x TC does not disappoint![...]"
Ja, de OIS werkt gewoon met de 50-140 net zoals die met de 100-400 werkt, en goed ook ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Op Fuji Rumors staan de specs van de nieuwe 23mm F2 en X-A3. Aankondiging is 25 augustus.

XF23mmF2 R WR
– Lens arrangement 10 sheets six groups. 2 aspherical lens
– It weighs 180g
– Stylish design
– The size is almost the same as XF35mm F2
– Heavy-duty premium quality metal exterior
– Vignetting does not occur in the optical viewfinder of the X-Pro2 and the X-Pro1
– Inner focus
– AF motor stepper motor
– Quiet and fast AF
– Dust and water specification
– Resistance to low temperature -10 degrees

FUJIFILM X-A3
– Tilting the liquid crystal monitor open 180 degrees suitable for self take
– Eye AF
– Portrait Enhancer mode
– 24.3MP APS-C sensor
– 3.0 inches tilting LCD monitor
– W-Fi built-in
– Instax SHARE printer can be connected
– Remote control possible by smartphone
– Intuitive operation with touch panel
– Optimal super intelligent flash mode to night view
– Optimal macro mode in close-up
– Enhanced AF mode (including a zone & wide tracking)
– Battery life is 410 sheets. USB can be charged
– 10 kinds of creative advanced filter
– 11 kinds of film simulation mode (also applicable to video)
– Self-timer with a smile detection function
– High sensitivity up to ISO25600
– High-speed electronic shutter mounted
– Built-in flash
– Panorama mode

Als die 23mm f2 net zo vriendelijk geprijsd is als de 35mm f2 dan zou dat wel eens mijn volgende aankoop kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Als die 23mm f2 net zo vriendelijk geprijsd is als de 35mm f2 dan zou dat wel eens mijn volgende aankoop kunnen zijn!
Idem dito!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Aan het kijken naar een X-T1. Ben nog geen Fuji gebruiker. Vooral de fysieke instelmogelijkheden spreken me aan. Wat ik me afvraag is: die sluitertijd knop bovenop, kun je die ook makkelijk gebruiken als je je oog voor de viewfinder hebt? Het lijkt op plaatjes alsof je deze knop niet met bijvoorbeeld je duim kunt draaien van achter de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Isniedood schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 16:25:
Klinkt herkenbaar. Mijn 56mm had een tik gekregen en had een scheve diafragmaring. De kosten lagen rond de €90,- om te repareren via Fuji zelf. Draait nu weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Ik heb nu sinds een week de 56mm, de diafragma ring "schuurt" ook een beetje (klinkt als metaal over metaal). Net of er niet genoeg olie in zit. Bij mijn 14mm hoor ik dit niet, maar daar heb ik het geluid weer bij de focus ring.
Voor 1000 euro verwacht ik eigenlijk een super smoothe ring zoals mijn oude Canon L glas, maar omdat de 14mm dit ook niet heeft zal het wel horen bij Fuji lenzen. Als ik niet stilletjes thuis zit hoor ik het niet eens en de lenzen zijn erg scherp, dus ik laat het zo.

Ik moet zeggen dat ik bij mijn Canon L glas altijd het gevoel heb gehad dat ze "build for live" zijn en bij Fuji is dat gevoel toch wat minder ondanks de fijne metalen behuizing. Maar de gewicht besparing is enom en de kwaliteit super. Ik ga over een paar weken op pad met mijn X-T1 en 3 lenzen en dat weegt even veel als mijn 5dMKII met 24-70 vorig jaar.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Joepv schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:03:
[...]
Ik ga over een paar weken op pad met mijn X-T1 en 3 lenzen en dat weegt even veel als mijn 5dMKII met 24-70 vorig jaar.
Welke drie? De 56mm (APD?), 14mm en ?

Heb ik nog een vraag aan jullie: volgende maand ga ik overstappen van m'n A6000 met 24mm f1.8m, 35mm f1.8, 50mm f1.8 en de 16-70 f4 naar een X-T2. Wat ik qua glas heel erg mis met m'n huidige set is een zoomlens die net wat meer bereik heeft met een snelle AF, en die ook nog een beetje lichtsterk is. Deze lens heeft Fuji met de 50-140 f2.8, de 100-400 is er ook nog maar dat hoeft dan ook weer niet.

Nu gooit Fuji per 1-9-2016 de prijzen omhoog en ook deze lens moet daaraan geloven -iets van 100 euro-, daarbovenop loopt er nog een cashback op deze lens. Al met al loont het de moeite om deze lens nog deze maand aan te schaffen, maar ik heb dan nog geen camera om hem te testen/gebruiken...
Volgens mij loop ik geen risico als ik de 50-140 deze maand al aanklik en rustig wacht op de introductie van de X-T2 (ergens begin/mid september). Haal hem gewoon bij een gerenommeerde (web)shop, dus dat moet wel loslopen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Grin schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:54:
[...]

Heb ik nog een vraag aan jullie: volgende maand ga ik overstappen van m'n A6000 met 24mm f1.8m, 35mm f1.8, 50mm f1.8 en de 16-70 f4 naar een X-T2. Wat ik qua glas heel erg mis met m'n huidige set is een zoomlens die net wat meer bereik heeft met een snelle AF, en die ook nog een beetje lichtsterk is. Deze lens heeft Fuji met de 50-140 f2.8, de 100-400 is er ook nog maar dat hoeft dan ook weer niet.

Nu gooit Fuji per 1-9-2016 de prijzen omhoog en ook deze lens moet daaraan geloven -iets van 100 euro-, daarbovenop loopt er nog een cashback op deze lens. Al met al loont het de moeite om deze lens nog deze maand aan te schaffen, maar ik heb dan nog geen camera om hem te testen/gebruiken...
Volgens mij loop ik geen risico als ik de 50-140 deze maand al aanklik en rustig wacht op de introductie van de X-T2 (ergens begin/mid september). Haal hem gewoon bij een gerenommeerde (web)shop, dus dat moet wel loslopen, toch?
Moet goed komen en inderdaad slim om nu te kopen. Je hebt natuurlijk gewoon garantie.

Edit: jammer dat de X-T2 nog niet te koop is want als je er ook een body bij koopt verdubbel je je cashback. Loopt deze actie ook op pre-orders van de X-T2?

[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 22-08-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Grin schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:54:
[...]

Ik bezit de 14mm f/2.8, 18-55 f/2.8-4 en de 56mm f/1.2 (normale versie). Naast deze drie lenzen bezit ik nog de Lomography Petzval 58 Art Lens voor mijn creatieve uitspattingen en heb een Minolta adapter zodat ik de oude lenzen van mijn vader kan gebruiken. De manuele focus mogelijkheden met de XT-1 zijn echt fantastisch om mee te hobbyen.

De 56mm f/1.2 heb ik nu ook gekocht ivm de toekomstige prijs stijgingen en de cashback, want deze stond hoog op mijn wish list.

De 14mm heb ik gekocht voor city trips. Dan hou ik van groothoek. De 18-55 heb ik gekocht omdat ik een zoom wilde i.v.m. onze kleine meid. Dat is gewoon makkelijker dan een prime. Ik heb voor de 18-55 ipv de 16-55 gekozen ivm het gewicht en de grootte. Geen 2.8 over het hele bereik neem ik voor lief en de lens is optisch gewoon goed. De 56 is natuurlijk voor portretten.
Sluw schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:21:
[...]
Loopt deze actie ook op pre-orders van de X-T2?
Volgens mij niet, want op de cashback website van Fuji kun je deze combi niet selecteren zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat ik opp de valreep nog een XF16mm ga halen, heb nu een 18mm (en 35/2 en 90), maar ik denk dat ik uiteindelijjk toch uitkom op een 16, 23/2, 35/2, 90, 55-200 (en wellicht een 12 en 56), dus als ik lees dat er prijsverhogingen aankomen... is dat een goed excuus

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 22-08-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Thanks voor je antwoord Sluw; die 50-140 deze maand dan maar aanklikken. :)
Leuke set mindfreaker. De keus voor de 18-55 begrijp ik helemaal, zou zelf ook niet snel voor de 16-55 f2.8 gaan. Het is een plompe lens en dan ook nog zonder OIS.
Ik ga beginnen met de 18-55 want die krijg je betrekkelijk goedkoop bij de body als kitlens, los is die een stuk duurder. Daarnaast de 35 f2, eigenlijk had ik liever de 23 f2 gekocht maar die komt helaas pas later dit jaar jaar. M'n favoriete lens op de A6000 is de 24mm, dus ik moet ook zoiets op de X-T2. En tot slot dus de 50-140. Met deze drie heb je een leuke startset, daarna even kijken wat ik nog mis.
De 23 f2, 56 f1.2 R (niet de APD) en de 10-24 f4 staan hoog op mijn verlanglijstje... De 16 f1.4 lijkt me ook wel wat maar de 10-24 is waarschijnlijk wel voldoende voor m'n groothoekbehoefte.
Die 56 APD vind ik maar een raar ding, dacht eerst dat het de opvolger was van de 'gewone' 56 maar niets is minder waar. Je levert een bak licht in - 1.2 wordt 1.7 en 1.4 wordt 1.8 - voor betere bokeh en je mag 300 Euro extra aftikken... Hij krijgt goede reviews en het is vast een toplens maar ik ben benieuwd welke GoT'er 'm daadwerkelijk heeft aangeschaft, en waarom.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 23-08-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grin schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:32:
... De 16 f1.4 lijkt me ook wel wat maar de 10-24 is waarschijnlijk wel voldoende voor m'n groothoekbehoefte. ...
Het is natuurlijk inderdaad afhankelijk van wat je wil/hoe je groothoekbehoefte er precies uitziet, maar IMHO maken f1.4 vs f4.0, een minimale scherpstelafstand van 15cm vs 24cm, geen of wel OIS en geen of wel zoom de objectieven behoorlijk verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tout schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 11:07:
Aan het kijken naar een X-T1. Ben nog geen Fuji gebruiker. Vooral de fysieke instelmogelijkheden spreken me aan. Wat ik me afvraag is: die sluitertijd knop bovenop, kun je die ook makkelijk gebruiken als je je oog voor de viewfinder hebt? Het lijkt op plaatjes alsof je deze knop niet met bijvoorbeeld je duim kunt draaien van achter de camera?
Kort maar krachtig: ja.

Geldt overigens ook voor de X-Pro1, 2, X100 serie en vast ook wel de overige modellen. Wat je wel moet doen is de knop met je duim en wijsvinger draaien (zoals je dat normaliter ook zou doen), op de camera's met lock knop kun je op die manier ook makkelijk dat lock knopje indrukken. In de viewfinder zie je bij het draaien de sluitertijd veranderen.

@begintmeta: vergeet ook niet dat de 16mm wel WR is en de 10-24mm niet.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 24-08-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:37:
...
Klopt, ik had me eigenlijk alleen tot de min of meer 'direct fotografische eigenschappen' (zonder optische zaken als scherptedieptebeeld of beeldscherpte etc) beperkt, verder is natuurlijk behalve het WR-zijn ook een aanzienlijk verschil in afmetingen.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 24-08-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
ppl schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:37:
[...]

Kort maar krachtig: ja.

Geldt overigens ook voor de X-Pro1, 2, X100 serie en vast ook wel de overige modellen. Wat je wel moet doen is de knop met je duim en wijsvinger draaien (zoals je dat normaliter ook zou doen), op de camera's met lock knop kun je op die manier ook makkelijk dat lock knopje indrukken. In de viewfinder zie je bij het draaien de sluitertijd veranderen.

Dank voor je reactie. Hoe bedien je dan de sluiterknop? Met je middelvinger? Of gebruik je je linkerhand? Of stel je eerst de sluitertijd in en dan je hand naar de sluiterknop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tout schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:57:
[...]

Dank voor je reactie. Hoe bedien je dan de sluiterknop? Met je middelvinger? Of gebruik je je linkerhand? Of stel je eerst de sluitertijd in en dan je hand naar de sluiterknop?
Ik gebruik het inderdaad zo dat ik de wijsvinger moet verplaatsen, maar dat ben ik nu eenmaal decennia geleden gewend geraakt... Theoretisch zou je de knop ook naar T kunnen draaien en dan met de middelvinger op het voorste commandowieltje de tijd kunnen instellen terwijl je de wijsvinger op de sluiterknop houdt.

• TKroon
  • Niet online
De 23mm f/2 is aangekondigd :D nu nog afwachten wanneer hij in NL verkrijgbaar zal zijn...

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Grin

Grin

Ride si sapis.

begintmeta schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:47:
[...]

Het is natuurlijk inderdaad afhankelijk van wat je wil/hoe je groothoekbehoefte er precies uitziet, maar IMHO maken f1.4 vs f4.0, een minimale scherpstelafstand van 15cm vs 24cm, geen of wel OIS en geen of wel zoom de objectieven behoorlijk verschillend.
De 16mm f1.4 WR heeft zeker eigenschappen die me aanspreken maar de focal length ben ik niet zo'n fan van. Ik had ook de 16mm pancake voor m'n A6000 maar dat vond ik toen helemaal niks; snel verkocht.
Ik gebruik op dit moment amper groothoek en kan nagenoeg alles af met m'n 24mm, maar merk wel dat ik soms iets tekort kom. Daarom schroef ik soms ff de 16-70 op m'n camera. De 10-24 lijkt me een leuke 'instapper' om te kijken wat je prettig vindt @groothoek. Tot slot is het is ook een kwestie van prioriteit stellen/bepalen; de financiën spelen (helaas -O- ) ook een rol. De 23 f2, 56 f1.2 wil ik liever dan een groothoek/16mm.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

TKroon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:45:
De 23mm f/2 is aangekondigd :D nu nog afwachten wanneer hij in NL verkrijgbaar zal zijn...
Januari 2017 is de verwachting.
Verlate Kerst of vervroegde verjaardag :D

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

BlaTieBla schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:25:
[...]

Januari 2017 is de verwachting.
Verlate Kerst of vervroegde verjaardag :D
Bijna goed (eigenlijk helemaal fout, maar enfin... ;) ).
Het objectief is vanaf eind september beschikbaar en krijgt een adviesprijs van € 499,-. Er komt ook een zilver model op de markt, maar daar moet je nog even op wachten. Deze ligt pas in januari in de winkels.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Grin schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:42:
[...]

Bijna goed (eigenlijk helemaal fout, maar enfin... ;) ).

[...]
I blame the heat. Dus dan wordt het verlaat verjaardagscadeau of vervroegde kerst :D

[ Voor 14% gewijzigd door BlaTieBla op 25-08-2016 14:47 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grin schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:39:
... De 10-24 lijkt me een leuke 'instapper' om te kijken wat je prettig vindt @groothoek....
Je hebt goede redenen om niet teveel in te willen zetten op groothoek genoemd, en de zoomlens kan zeker wel een indruk geven van het groothoekbereik, maar er zijn wellicht eigenschappen/gebruiksmogelijkheden van de 16mm die je door het gebruik van de zoomlens niet/lastig zult ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ze zouden echt met een WR versie van de 10-24mm moeten komen. Een lens voor landschapfotografen verdient dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tout schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 22:57:
Dat laatste. Het heeft geen zin om je vinger op de sluiterknop te houden als je nog niet van plan bent om de foto te maken. Ik stel eerst alles in en druk daarna pas af. Aangezien de draaiknop en sluiterknop bij elkaar zitten kun je ook eenvoudig en snel van de een naar de ander wisselen.

De werkwijze van de Fuji's is overigens helemaal niet nieuw, het is iets wat we decennia lang hebben gebruikt (niet de exacte werkwijze maar de hoofdlijnen) en waar we eigenlijk nog veel langer ervaring mee hebben dan de besturing sinds de digitale spiegelreflexen (middels knopjes en een draaiwiel). Ik vond onderstaande op YouTube, misschien ook wel interessant voor jou:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:20
De aankomende prijsstijgingen, zijn deze wereldwijd? Of alleen in de Euro-landen? En hoeveel procent gaat dit ongeveer schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Luuk84 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:31:
De aankomende prijsstijgingen, zijn deze wereldwijd? Of alleen in de Euro-landen? En hoeveel procent gaat dit ongeveer schelen?
Zie hier: http://www.fujirumors.com...se-coming-september-2016/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Grrr Fuji: jullie hebben te veel fijne lenzen! Zat ik op het laatste moment toch nog te twijfelen: 56/1.2 en 35/2 of de 50-140/2.8... Beide opties zitten op nagenoeg hetzelfde eindbedrag, cashback is in beide gevallen in totaal 100,- Alle drie de lenzen wil ik graag hebben maar heb mezelf een limiet gesteld van 1500 Euro voor lenzen @ deze actie - je moet ergens de grens trekken. Het is toch de 50-140 geworden, eigelijk alleen omdat de 56/1.2 niet duurder wordt na 1 sept en de 50-140 met 100 Euro omhoog gaat... En een 70-200 eqv. is nagenoeg 'verplichte kost' en mis ik heeeeel erg bij m'n huidige camera (A6000).
Morgen afhalen, kan niet wachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Ik denk er sterk aan om een X-T2 aan te schaffen, mogelijk ter vervanging van mijn Nikon D750 die ik veel te veel thuis laat. Of ter vervanging van mijn Sony a6000 waarvoor quasi geen ondersteuning meer is qua lenzen bij Sony (allemaal FF). Ik ga de camera sowieso kopen terwijl ik de andere nog heb om te kunnen vergelijken, maar zijn er hier mensen die overgestapt zijn van FF > Fuji X of van Sony mirrorless? Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45
Wat is wijsheid, de 23F1.4 met cashback of dan toch de 23F2.0 met WR?
WR klinkt aanstekelijk, maar zo ook de F1.4

Iemand advies wat de voorkeur heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ennekke schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:09:
Wat is wijsheid, de 23F1.4 met cashback of dan toch de 23F2.0 met WR?
WR klinkt aanstekelijk, maar zo ook de F1.4

Iemand advies wat de voorkeur heeft?
Het is natuurlijk lastig iets te zeggen over een nog niet bepaald bekend objectief... Wat je je af kan vragen: zou WR wel echt van belang zijn voor je, zou een verschil in gewicht/afmetingen relevant zijn voor je, zou een stopje meer van belang zijn ik vermoed verder dat de 1.4 'algemeen optisch' toch wel wat beter presteert. Dan kijk je hoe dat in verhouding staat tot het budget dat je wil besteden...

Ik ga vermoedelijk tzt een 23/2 kopen, naast een 16, 35,/2 en 90. Tzt volgt dan een ultragroothoek (12) en ook een 50-230/55-200 (een 50-140 (inc 2xTC) kan ik zeker naast een 90 eigenlijk niet verantwoorden, zeker omdat teleobjectieven me nooit echt hebben getrokken (al is dat nu vanwege andere omstandigheden wel wat anders (kinderen met allerlei activiteiten en zo...))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Voor mij blijft het toch de 1.4 die interessant is. De eerste reviews van de f/2 gaven al aan dat de f/2 optisch niet beter is dan de 1.4, maar vooral een stuk lichter, kleiner en met snellere AF. WR is interessant, maar voor mij niet echt relevant voor nu. Ik ben zelf veel minder weerbestendig en mijn tas en telefoon zijn het ook niet. Verder is WR altijd zoiets waarbij ik me voorstel dat ik in de stromende regen heel erg karakteristieke foto's op de markt te gaan maken van miserabele mensen, maar doe het eigenlijk nooit.

Nu is de 1.4 ook al best snel qua AF, dus het is niet zo dag-en-nacht als tussen de 35mm's.
Verder vind ik één stop scherptediepte / licht toch de belangrijkste factor voor mij. Stel nu dat de 23mm f/2 het formaat van de 18mm had, dus echt tegen pancake, dan zou dat nog mee kunnen spelen, maar tegelijk heeft fuji al een heel interessante 23mm f/2 pancake; alleen zit daar een camera aan vast :D

Overigens ben ik nog altijd heel benieuwd naar de opvolger van de X100T, en of daar weer een 23mm op zou zitten. Er gingen destijds geruchten dat het een 18mm zou zijn, maar wellicht wordt dit over ~3 weken duidelijker. Dat zou ook nog invloed kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
WR, hoe weerbestendig is het nou eigenlijk? Kan je een paar uur in de regen staan? In een zandstorm? Zeer vochtige omgeving? Ik vind het altijd erg lastig om te bepalen wat dit nou precies inhoud. Daarnaast ook nog is; stel je hebt wat weerschade, hoe krijg je hier dan garantie op? Het lijkt me erg lastig om zo'n claim hard te maken. WR, de fabrikant lijkt ook zomaar wat te kunnen roepen?

Is er iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat WR inderdaad maar een vaag begrip is, zo zonder bijvoorbeeld een IP-rating. Ik weet wel dat mijn X-P2+35/2 geen problemen heeft gehad met een relatief korte blootstelling aan stromende regen, maar op het internet heb ik al andere verhalen gevonden.... Verder mag je natuurlijk uitgaan op uitingen van de fabrikant of verkoper, en als dat niet wordt waargemaakt, is het product niet conform. Maar je kan, als je een onwelwillende verkoper hebt, altijd moeite krijgen natuurlijk...

Het volgende beschreven door fuji: bij de 16mm: 'The weather-resistant structure features 9 seals in 8 areas on the lens barrel. These keep the lens protected from sudden rain, dust and splashes of water.' dat klinkt IMHO 'beter' dan wat staat bij de 23/2: 'The lens barrel is sealed to make it weather and dust resistant, and capable of operating at temperatures as low as -10°C.
When mounted on the weather- and dust-resistant mirrorless digital cameras FUJIFILM X-Pro2, X-T1, and X-T2, you can shoot in light rain or a dusty environment with peace of mind.'

tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Haha met andere woorden, geloof ze maar op hun blauwe ogen...
Eigenlijk moet dit niet kunnen en zou er gewoon een IP rating aangehangen moeten worden. Ik heb alleen een donkerbruin vermoeden dat er dan aardig wat lenzen en body's door de mand gaan vallen.

Met zo'n omschrijving kan je ook heel moeilijk aanspraak maken op een garante geval waar vocht of stof in het spel is, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Luuk84 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:34:
...
Met zo'n omschrijving kan je ook heel moeilijk aanspraak maken op een garante geval waar vocht of stof in het spel is, lijkt me.
Dat zou met wat pech ook bij een IP-rating het geval zijn natuurlijk: stel het objectief&camera hebben een IP67-rating (dat is natuurlijk in dit geval bij lange na niet het geval, maar laten we dat even aannemen) en er is waterschade na een regenbuitje: is het toestel echt niet in een watergevulde put van twee meter diep gevallen? Uiteindelijk is de IP-rating vooral een duidelijkere/gestandaardiseerdere omschrijving dan dat wat Fuji/de verkoper doet. Uiteindelijk is het ook altijd een kwestie van vertrouwen. Als je minder op vertrouwen wil varen kan je meer op bewijs varen. Dus specifiek vast laten leggen wat je wel kan doen met de apparatuur en dan ook zorgen dat je altijd aannemelijk kan maken/kan bewijzen dat je geen overstijgende dingen ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45
Bedankt voor jullie advies omtrent wel of geen WR, f1.4 of f2.0.
Voor mijn plezier ga ik ook niet meer in de regen staan, dus ga ik voor de f1.4.

Zelf ga ik een Fuji er bij halen om opnieuw plezier te hebben met foto's nemen, in de vrije tijd, ipv mijn Canon dslr meenemen met alle lenzen.
De Canon blijft behouden, gewoon omdat het een dijk van een toestel is en ik er ontzettend graag mee fotografeer op concerten, race events etc.

Omtrent de WR, bij Canon heb je ook toestellen en lenzen die tegen een stoot, stof en water kunnen. Maar daar betaal je wel de hoofdprijs voor.
Uit ervaring kan ik zeggen dat deze combo in de stromende regen blijven werken.

Dit zie ik helaas niet gebeuren bij de body en lenzen van Fuji. Want spatwater dicht geeft toch niet veel vertrouwen.

[ Voor 13% gewijzigd door ennekke op 31-08-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
begintmeta schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:48:
[...]

Dat zou met wat pech ook bij een IP-rating het geval zijn natuurlijk: stel het objectief&camera hebben een IP67-rating (dat is natuurlijk in dit geval bij lange na niet het geval, maar laten we dat even aannemen) en er is waterschade na een regenbuitje: is het toestel echt niet in een watergevulde put van twee meter diep gevallen? Uiteindelijk is de IP-rating vooral een duidelijkere/gestandaardiseerdere omschrijving dan dat wat Fuji/de verkoper doet. Uiteindelijk is het ook altijd een kwestie van vertrouwen. Als je minder op vertrouwen wil varen kan je meer op bewijs varen. Dus specifiek vast laten leggen wat je wel kan doen met de apparatuur en dan ook zorgen dat je altijd aannemelijk kan maken/kan bewijzen dat je geen overstijgende dingen ermee doet.
Klopt helemaal natuurlijk maar een IP rating krijg je niet zomaar als ik het goed heb? Een zelfgeclaimde 'WR' lens, is wat anders, imho heb je hier niet zoveel aan. Uiteraard zal het wel wat doen dat geloof ik wel, maar wat is de grens?

Sommige zaken zijn natuurlijk prima te controleren, stof in de lens bijvoorbeeld. Volgens mij is waterschade prima te controleren door midden van meetpunten in de lens? Ik dacht wel is wat gelezen te hebben over 'stickertjes' (meetpunten) die verkleuren. Spatwater zou hier niet bij moeten kunnen (in theorie).

Het blijft hoe dan ook een lastige discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ennekke schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:55:
Omtrent de WR, bij Canon heb je ook toestellen en lenzen die tegen een stoot, stof en water kunnen. Maar daar betaal je wel de hoofdprijs voor.
Uit ervaring kan ik zeggen dat deze combo in de stromende regen blijven werken.

Dit zie ik helaas niet gebeuren bij de body en lenzen van Fuji. Want spatwater dicht geeft toch niet veel vertrouwen.
Spatwaterdicht is IP64 (waterspuit vanuit alle richtingen), misschien met wat welwillendheid IP53 (niet volledig stofdicht en waterspray tot 60° van de verticaal). Als ik een tas van Ortlieb heb die spatwaterdicht is (IP64), dan durf ik daar zonder problemen mee in een stortbui te staan. Echt waterdicht is het pas vanaf IP67 (1m diepe onderdompeling voor 30 minuten). IP68 is voor dieper dan 1m (diepte aangegeven door fabrikant).

Maar WR of weathersealing of hoe ze het ook noemen, dat is zonder norm. Dat is wat de fabrikant er van maakt. Die rubbertjes zullen best helpen, maar uiteindelijk heb je toch geen garantie op waterschade. Ergens ook wel logisch, alleen een combinatie van lens en body kan waterdicht zijn, en iedere combinatie te gaan testen zal een fabrikant nooit gaan doen.

Ik vind WR als selectiecriterium voor een lens een beetje twijfelachtig vanwege bovenstaand verhaal, maar als iemand de ervaring heeft dat hij met zoiets in de stromende regen kan staan, dan kan het misschien wel. Afhankelijk van body, lens, en wellicht ook productiespreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Zondag de x100t besteld op onestop-digital. Las goede verhalen erover, het negatieve (de 1 jaar garantie) neem ik voor lief door de goede Fuji service verhalen.
De 2 dagen verzending via DHL/Fedex was hetgeen wat mij over de streep trok.

Nu 3 dagen later toch een teleurstelling, blijkt dat ze momenteel problemen hebben met de snelle verzending en dat mijn camera via de normale pakketpost is gegaan (1-2 weken). Bij het afrekenen van de camera stond als enige optie: standaard verzending (1-2 weken), maar ik dacht dat dat voor elke bestelling stond...

Mjah opzicht geen ramp, maar had wel daar besteld met het idee hem deze week nog binnen te hebben.

Als ik de langere levertijd had geweten, had ik hem waarschijnlijk bij mydigitalland besteld (ongeveer 16euro goedkoper dan onestop-digital vanaf de UK in).
Onestop-digital biedt ook nog soort laagste prijs garantie aan. Ze weten al dat ik teleurgesteld ben omdat mijn verwachtte levertijd niet is wat het is. Even kijken hoe ze reageren op de lagere prijs van mydigitalland en of ze dat met terugwerkende kracht nog gelijk kunnen/willen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben speciaal maar aan de slag met een IP67 schoudertas voor bardere omstandigheden, voor kortstondige blootstelling tijdens gebruik wil ik de 'WR' wel vertrouwen.

Heeft iemand nog tips voor een insert passend voor de tas en een X-Pro2 met 16mm, 90mm en wellicht een/2 kleinere objectieven 23/2 of 35/2 en oplader, 3-4 accus etc?

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 31-08-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Tijdens een lichte of zelfs zwaardere regenbui zou ik WR op body + lens nog wel vertrouwen. Mijn issue zit hem meer in een natte camera + lens terug in de tas steken, dan wordt het toch allemaal vochtig en daar moet je rekening mee houden als je er ook geheugenkaarten + losse accu's in hebt liggen.

Hoe dan ook - terug naar de originele discussie: voor mij is het de 23mm f/1.4 - maar tzt zou ik ze toch eens naast elkaar willen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lapino schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 07:54:
Ik denk er sterk aan om een X-T2 aan te schaffen, mogelijk ter vervanging van mijn Nikon D750 die ik veel te veel thuis laat. Of ter vervanging van mijn Sony a6000 waarvoor quasi geen ondersteuning meer is qua lenzen bij Sony (allemaal FF). Ik ga de camera sowieso kopen terwijl ik de andere nog heb om te kunnen vergelijken, maar zijn er hier mensen die overgestapt zijn van FF > Fuji X of van Sony mirrorless? Ervaringen?
Ben overgestapt van Sony (a6000 als laatste) naar de Fuji. Zat met hetzelfde "probleem" dat de liefde van Sony alleen nog maar bij FF ligt. Op dat moment was de A7 er net die een boel lawaai maakte en nog weinig objectieven had die erg / te duur waren, net als de E-mount trouwens. De objectieven van de E-mount waren namelijk erg (= veel te) duur en maar matig van kwaliteit.
Het belangrijkste punt was echter de redelijk beroerde / weinig intuïtieve bediening van de Sony. Qua features kon de Sony best wel veel overigens, maar als je ze niet snel toegankelijk hebt heb je er in de praktijk niets aan. De beeldkwaliteit van de JPEG's was niet bijzonder, maar met wat nabewerking kon het soms nog wel wat worden bij de Sony.

De Fuji is een verademing qua bediening (hoewel een arretatie van de diafragma soms geen kwaad zou kunnen) en de JPEG's zijn vrijwel altijd perfect uit de camera, zeker met de diverse filmsimulaties en/of raw-converter. Optisch zijn de objectieven van Fuji erg goed en er komen nog steeds geregeld wat bij ;). De 24 mp van de a6000 zijn niet beter dan de 16 van Fuji en soms duidelijk minder door de matige objectieven.

Filmen kan beter bij Fuji (gebruik ik eigenlijk niet, ook niet bij de Sony) en de AF is naderhand wel beter geworden en nu is nu vergelijkbaar met de Sony. De T2 belooft op beide gebieden (vooral het filmen) weer een duidelijke verbetering ten opzichte van de T1.

Achteraf had ik niet aan de Sony moeten beginnen >:) ....

Wat de Nikon betreft, qua gewicht natuurlijk een groot verschil, het verschil in glas en misschien beeld kwaliteit (FF) en bediening zal iets minder groot zijn. Mijn Nikon (APS-C) heb ik sinds ik de Fuji heb niet meer aangeraakt.

Bij een overstap is het natuurlijk altijd even handig om het "ding" even in de hand te nemen en te testen... Van Sony naar Fuji: zeker doen, van Nikon naar Fuji: een goed alternatief dat misschien net zo goed is met minder gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
randje schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:00:
Zondag de x100t besteld op onestop-digital. Las goede verhalen erover, het negatieve (de 1 jaar garantie) neem ik voor lief door de goede Fuji service verhalen.
De 2 dagen verzending via DHL/Fedex was hetgeen wat mij over de streep trok.

Nu 3 dagen later toch een teleurstelling, blijkt dat ze momenteel problemen hebben met de snelle verzending en dat mijn camera via de normale pakketpost is gegaan (1-2 weken). Bij het afrekenen van de camera stond als enige optie: standaard verzending (1-2 weken), maar ik dacht dat dat voor elke bestelling stond...

Mjah opzicht geen ramp, maar had wel daar besteld met het idee hem deze week nog binnen te hebben.

Als ik de langere levertijd had geweten, had ik hem waarschijnlijk bij mydigitalland besteld (ongeveer 16euro goedkoper dan onestop-digital vanaf de UK in).
Onestop-digital biedt ook nog soort laagste prijs garantie aan. Ze weten al dat ik teleurgesteld ben omdat mijn verwachtte levertijd niet is wat het is. Even kijken hoe ze reageren op de lagere prijs van mydigitalland en of ze dat met terugwerkende kracht nog gelijk kunnen/willen trekken.
Hmm problemen met snelle verzending? Heb je daar meer info over? Sta ook op het punt om wat te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sodela schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:15:
[...]

Ben overgestapt van Sony (a6000 als laatste) naar de Fuji. Zat met hetzelfde "probleem" dat de liefde van Sony alleen nog maar bij FF ligt. Op dat moment was de A7 er net die een boel lawaai maakte en nog weinig objectieven had die erg / te duur waren, net als de E-mount trouwens. De objectieven van de E-mount waren namelijk erg (= veel te) duur en maar matig van kwaliteit.
Het belangrijkste punt was echter de redelijk beroerde / weinig intuïtieve bediening van de Sony. Qua features kon de Sony best wel veel overigens, maar als je ze niet snel toegankelijk hebt heb je er in de praktijk niets aan. De beeldkwaliteit van de JPEG's was niet bijzonder, maar met wat nabewerking kon het soms nog wel wat worden bij de Sony.
[...]
Zo denk ik d'r ook over, ik laat me doorgaans behoorlijk genuanceerd uit over m'n A6000 en het lensaanbod maar als je m'n gedachten zou lezen: prachtige camera body's, maar boven de 55mm zijn de lenzen crap. Langzaam @ AF, niet lichtsterk en qua IQ amper/niet voldoende. De enige goede native APS-C lenzen zijn m.i. de 24/1.8, 35/1.8 en de 50/1.8. Alle andere lenzen - en ik heb er echt wel een aantal (4?) gehad - vond ik slecht tot net voldoende. Daarom ook zeker geen A6300 voor mij, hoewel me dat eigenlijk een prachtige camera lijkt...En het me een bom duiten zou schelen, maar toch ga ik naar Fuji....Dat zou Sony toch echt te denken moeten zetten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk84 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:34:
Eigenlijk moet dit niet kunnen en zou er gewoon een IP rating aangehangen moeten worden.

8<

Dat is bij heel veel dingen het geval, ook wanneer er wel een IP-rating aan vast hangt. Bij dat laatste heb je dan niet de discussie of ie tegen een beetje regen moet kunnen maar of jij wel in dat beetje regen hebt gestaan en het niet stiekem toch iets anders was. Je zit altijd in een situatie die je amper kunt bewijzen en een verzekering die niet wil uitkeren omdat het hun winst drukt. Discussie en rechtszaken zullen er altijd zijn.

Dit is trouwens niet iets wat alleen Fuji doet, het is gemeengoed bij camera's, horloges, etc.

Dat gezegd hebbende heb ik ook liever een IP-rating omdat dit wat meer zegt en veel beter weergeeft wat je wel en ook wat je niet kunt verwachten. Als ze daar dan, net als bij hardshells en regenjassen, ook vermelden hoeveel water per minuut ze kunnen verduren (dat is weer heel wat andere koek dan x minuten onder een x cm laagje water liggen) zou dat mooie duidelijke informatie voor ons consumenten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Luuk84 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:50:
[...]

Hmm problemen met snelle verzending? Heb je daar meer info over? Sta ook op het punt om wat te bestellen.
Naja op de site zie ik er niets over, maar bij het afrekenen zie je iets staan als: standard delivery (1-2 weeks) voor de rest zie je geen andere optie, standard delivery is aangevinkt en voor de rest kan je niets kiezen ondanks dat mijn bedrag wel boven de 750 pond zat.
Ik dacht: ok dat zal wel goed zitten, geen keuze en in de FAQ staat dat orders boven dat bedrag worden verstuurd met Fedex/DHL, dus dat zal wel automatisch opgepikt worden.
Vanochtend mail gekregen dat hij via royalmail (Engels bedrijf) wordt verzonden en en dat de levering 1-2 weken zal duren. Direct gemaild naar onestop waarom het niet via Fedex/DHL is gegaan en dit kreeg ik terug:
Hi,

Thank you very much for your email.

I’m afraid we are experiencing some problems with the courier services, hence we only offer standard delivery and show delivery time of 1-2 weeks at checkout. Please accept our sincere apologies for the confusion.

Thank you.

Regards,

Onestop Digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:01:
...
... Als ze daar dan, net als bij hardshells en regenjassen, ook vermelden hoeveel water per minuut ze kunnen verduren (dat is weer heel wat andere koek dan x minuten onder een x cm laagje water liggen) zou dat mooie duidelijke informatie voor ons consumenten opleveren.
Dat heb ik bij de Ortlieb-tas waar ik mee bezig ben ook, die is IP67-conform, en Ortlieb neemt dat redelijk serieus, maar ik neem zelf aan dat ze dat onder optimale omstandigheden testen, dus bijvoorbeeld met zo weinig mogelijk lucht in de tas, in de praktijk zal de belasting hoger zijn, omdat er dan meer lucht in de tas zit. (of wordt dat toch ook dor de IP-systematiek ondervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 31-08-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De IP67 test is vrij specifiek, 1m onderdompeling, en ik weet niet of lucht binnenin de tas echt van invloed zou zijn op het resultaat van de test. Het druk verschil is maar 0.1 bar.

Ortlieb neemt de kwaliteit van z'n tassen redelijk serieus, een gebroken clipje aan mijn tas werd zonder problemen meteen vervangen (in de winkel, maar ik neem aan dat als Ortlieb zelf moeilijk zou doen, dat ze in de winkel ook wel moeilijker zouden doen). En ze geven 5 jaar garantie op een tas, dat vind ik wel veel, en ik heb genoeg tassen gehad die dat niet eens hebben volgehouden.

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 31-08-2016 22:26 ]

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
randje schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:41:
[...]

Naja op de site zie ik er niets over, maar bij het afrekenen zie je iets staan als: standard delivery (1-2 weeks) voor de rest zie je geen andere optie, standard delivery is aangevinkt en voor de rest kan je niets kiezen ondanks dat mijn bedrag wel boven de 750 pond zat.
Ik dacht: ok dat zal wel goed zitten, geen keuze en in de FAQ staat dat orders boven dat bedrag worden verstuurd met Fedex/DHL, dus dat zal wel automatisch opgepikt worden.
Vanochtend mail gekregen dat hij via royalmail (Engels bedrijf) wordt verzonden en en dat de levering 1-2 weken zal duren. Direct gemaild naar onestop waarom het niet via Fedex/DHL is gegaan en dit kreeg ik terug:

[...]
Hmm dat is even minder. Want ik wil zelf ook de X-T2 met 2 lenzen daar aanschaffen.
3 jaar geleden de X100S zonder problemen binnen een dag binnen gekregen. Was echt verbaasd hoe snel en dat zonder verzend- en importkosten.

Houd ons op de hoogte.

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

DownBusiness schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:44:
[...]

Hmm dat is even minder. Want ik wil zelf ook de X-T2 met 2 lenzen daar aanschaffen.
3 jaar geleden de X100S zonder problemen binnen een dag binnen gekregen. Was echt verbaasd hoe snel en dat zonder verzend- en importkosten.

Houd ons op de hoogte.
als ik jou was zou ik ze gewoon mailen met de vraag hoe het zit met de levering naar Nederland. Ze zijn daar wel transparant in heb ik het idee.
Voor de rest heb ik nu 10 euro teruggekregen vanwege het 'ongemak'. Op mijn opmerking/vraag over hun laagste prijs policy hebben ze niets gezegd. Had dat ook voor mijn bestelling/betaling moeten aankaarten denk ik.

• wtfman86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:39
Beter uw X100T gekocht via amazon.co.uk ... Geen grijze import en goedkoper https://www.amazon.co.uk/...era-Sensor/dp/B00NEBL0XS/ 775 GBP ipv 800gbp op One Stop Digital :)

[ Voor 12% gewijzigd door Universal Creations op 01-09-2016 15:13 ]

• Luuk84
Ik ben momenteel in de markt voor een x-t1. Gaan de prijzen nog zakken als de x-t2 beschikbaar is?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Luuk84 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:37:
Ik ben momenteel in de markt voor een x-t1. Gaan de prijzen nog zakken als de x-t2 beschikbaar is?
Koffiedik kijken, maar ik zou het niet raar vinden als de prijzen van de X-T1 nog iets verder gaan zakken.

Verwijderd

Luuk84 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:37:
Derde partijen verkopen ook via Amazon.

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

wtfman86 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:09:
Beter uw X100T gekocht via amazon.co.uk ... Geen grijze import en goedkoper https://www.amazon.co.uk/...era-Sensor/dp/B00NEBL0XS/ 775 GBP ipv 800gbp op One Stop Digital :)
Ik wilde wel echt per se de zilveren. De zwarte is op meerdere sites wel goedkoper te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Op het interwebs lees ik bericht over de eerste verzendingen van de X-T2, veelal zijn ze nu verstuurd en/of wordt er geleverd op donderdag 8 september. Hoop dat hij dan ook in Nederland voorradig is en ik ook een mailtje krijg van m'n pre-order! Kan niet wachten... oOo
De review @ Focus is ook erg positief, hoewel ik het idee heb dat dit op hetzelfde event is gebaseerd als de preview van Tweakers (persmoment @ Spoorwegmuseum van Fuji). Staat helaas weinig (geen?) nieuws in t.o.v. de previews @ internets; een aardige bevestiging van wat we al wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Interessant dat de X-T2 zo'n beetje dezelfde ontvangst krijgt als dat de X-T1 kreeg.
De X-T1 was de camera waardoor een boel fotografen serieus met Fuji gingen werken (en dan bedoel ik echt werken).
De X-T2 lijkt nu zo'n beetje alle kritiek die sinds dat moment terecht is geweest op te lossen; dus betere AF, tweede kaart slot, ietwat hogere resolutie, bruikbare film mogelijkheden. Zelfs batterijduur is opgelost, hoewel met een beetje een omweg. Ik kan me voorstellen dat grip + 2 extra batterijen voor een bruiloftsfotograaf nuttig is.

Ik ben zelf al een jaar aan het treuzelen en heb menige cashback laten komen en gaan. Nu denk ik toch wel dat dit hem echt is. De X-Pro2 was het ook al, maar ben toch wat meer van de X-T vorm.

Ik zal over een paar weken eens gaan rondkijken of ik ergens de X-Pro2 en X-T2 naast elkaar vast kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
randje schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:00:
Zondag de x100t besteld op onestop-digital.
Toevallig al meer nieuws over je bestelling? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Luuk84 schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:45:
[...]

Toevallig al meer nieuws over je bestelling? :)
Hij is vandaag gescand in Rotterdam (distributiecentrum van Royal Mail) en de volgende stop is aflevering aan PostNL die het vervolgens aan mij gaat afgeven.
Ik hoop morgen, dan heeft het precies een week geduurd vanaf moment van 'verzending' (waarschijnlijk moment van de levering aanmelden, want de eerste activiteit van de fysieke verzending was pas 2 september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
randje schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:03:
[...]

Hij is vandaag gescand in Rotterdam (distributiecentrum van Royal Mail) en de volgende stop is aflevering aan PostNL die het vervolgens aan mij gaat afgeven.
Ik hoop morgen, dan heeft het precies een week geduurd vanaf moment van 'verzending' (waarschijnlijk moment van de levering aanmelden, want de eerste activiteit van de fysieke verzending was pas 2 september).
Best rap, ben benieuwd of je bij moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Luuk84 schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:08:
[...]

Best rap, ben benieuwd of je bij moet betalen.
Ik hoop en denk het niet. Eerste activiteit van de zending was dat het pakketje is aangenomen in Engeland...
Pagina: 1 ... 35 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic