Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binscow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 22:23
Ik heb ooit een lens besteld bij Onestop Digital en die was de volgende dag (!) al binnen, heb geen extra kosten hoeven te betalen. Het bedrijf verstuurt de pakketjes als 'gift' op de invoice en specificeert daarop verder niet veel meer. Op deze manier omzeilen ze de douanekosten.

Als het goed is nemen zij eventuele bijkomende kosten zelf voor hun rekening.

[ Voor 12% gewijzigd door Binscow op 05-09-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dit is niet het topic om over shady webshops als Onestop Digital te discussieren, noch over de levering van je pakketje. Back on topic!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
fout

[ Voor 97% gewijzigd door 107mb op 14-09-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mocht je in Nijmegen komen, dan mag je hier wel even langskomen! Is alleen geen Hengelo :p

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In Hengelo ben ik helaas niet, maar ik ben wel benieuwd wat er aan de hand is.

Terzijde: de pixelmappingfunctie van mijn X-Pro2 werkt prima geloof ik :/

En een vraagje: heeft iemand wat foto's die geschikt zijn om de scherpte van een 16mm op 1.4 te beoordelen voor mij, ik heb een beetje het idee gekregen dat mijn exemplaar over de gehele linie wat onscherp is helemaal open.

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 07-09-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
fout

[ Voor 96% gewijzigd door 107mb op 14-09-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Nou, de X-T2 is in Nederland. Volgens een vertegenwoordiger van Fuji NL krijgen de eerste winkels vandaag hun levering (zit in de vrachtwagen, is onderweg naar de winkels). Hopelijk ploft hij deze week bij mij op de deurmat!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
begintmeta schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:10:
En een vraagje: heeft iemand wat foto's die geschikt zijn om de scherpte van een 16mm op 1.4 te beoordelen voor mij, ik heb een beetje het idee gekregen dat mijn exemplaar over de gehele linie wat onscherp is helemaal open.
Lens is in mijn ervaring prima scherp op 1.4. Ik doe er vooral close-upjes mee wide-open. Hier wat voorbeelden voor wat het waard is, want ik hou m'n onderwerpen toch min of meer in't midden van het beeld. Klikken voor groter...

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8435/28975834405_65a2235d76_z.jpg
f/1.4

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8702/28899562511_c537e19191_z.jpg
f/1.4

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7712/26796946126_5bfba014ac_z.jpg
f/1.4

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5795/20410788079_bd2846639d_z.jpg
f/2.2

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/743/20571244606_94c61973ff_z.jpg
f/5.6

Verder nog redelijk wat voorbeelden op m'n Flickr pagina: https://www.flickr.com/photos/thierrymarysael/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:20
Grin schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:40:
Nou, de X-T2 is in Nederland. Volgens een vertegenwoordiger van Fuji NL krijgen de eerste winkels vandaag hun levering (zit in de vrachtwagen, is onderweg naar de winkels). Hopelijk ploft hij deze week bij mij op de deurmat!
Goed nieuws! Ben benieuwd of we dat ook direct in de prijs van de x-t1 gaan terug zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat zijn prima foto's FLuKee, nummer 3 vind ik prachtig! Ben helemaal niet zo kapot van de 16mm focal length maar de minimale focusafstand van 15 cm is echt een mooie eigenschap van deze lens. Wellicht dat ik 'm toch eens ga aanschaffen, behalve de 60mm Marco is dat tamelijk uniek binnen het lensaanbod van Fuji.

[ Voor 69% gewijzigd door Grin op 07-09-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morgen vanaf 8 uur mogen ze in de verkoop, de T2's.... De T1 kun je nu al kopen ;). Of die goedkoper zal worden? Vast wel. Het zal nog wel even duren totdat de officiële prijs naar beneden gaat, maar handelaren met een grote voorraad zullen hem wel binnenkort in aanbiedingen gooien. Genoeg handelaren zullen de resten van Fuji de komende maanden opkopen. Het is natuurlijk wel de vraag of en hoelang de T1 nog in productie blijft. Het is en blijft een mooie camera!

Wat de 16 mm betreft: bij 15 cm sta je jezelf wel erg vaak in de weg, maar dat zal gelukkig niet zo vaak gebeuren. Er komt een nieuwe macro aan trouwens, de 60 mm is wel mooi, maar erg traag en hij zoekt nogal. Ik schat in dat de nieuwe een stuk sneller zal zijn qua AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dank je leuk, ook gewoon zo natuurlijk.
Sodela schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:25:
...Er komt een nieuwe macro aan trouwens, de 60 mm is wel mooi, maar erg traag en hij zoekt nogal. Ik schat in dat de nieuwe een stuk sneller zal zijn qua AF.
Ja, men heeft redelijk naar mij geluisterd geloof ik :+

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 07-09-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sodela schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:25:
Morgen vanaf 8 uur mogen ze in de verkoop, de T2's.... De T1 kun je nu al kopen ;). Of die goedkoper zal worden? Vast wel. Het zal nog wel even duren totdat de officiële prijs naar beneden gaat, maar handelaren met een grote voorraad zullen hem wel binnenkort in aanbiedingen gooien. Genoeg handelaren zullen de resten van Fuji de komende maanden opkopen. Het is natuurlijk wel de vraag of en hoelang de T1 nog in productie blijft. Het is en blijft een mooie camera!

Wat de 16 mm betreft: bij 15 cm sta je jezelf wel erg vaak in de weg, maar dat zal gelukkig niet zo vaak gebeuren. Er komt een nieuwe macro aan trouwens, de 60 mm is wel mooi, maar erg traag en hij zoekt nogal. Ik schat in dat de nieuwe een stuk sneller zal zijn qua AF.
Klopt, tot 08:00 een verkoopembargo. Maar de meeste winkels verkopen/versturen 'm nu al. De 60mm macro zou ik niet snel kopen, idd vanwege de langzame AF/zoekgedrag van de lens - het is al een oud beestje. Alle nieuwe lenzen van Fuji focussen (razend)snel, vuistregel die ik hanteer is: alle lenzen die sinds de 10-24 zijn uitgekomen focussen prima + alle LM lenzen (dus ook de kit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Als de 80mm macro uit is komt die bij mij ook meteen, maar tegelijk is de 60mm dan waarschijnlijk ook weer heel goedkoop op te pikken. Op dit moment heb ik nog steeds de 18mm, 35mm en 55-200mm. Drie erg prettige lensjes, maar "het echte werk" schiet ik nog op full frame; meestal met de 35mm of 85mm.

Nu zie ik wel steeds vaker tweedehands 23mm f/1.4's voorbij komen, dat is nog wel vrij redelijk, zeker na de prijsverhoging. Het liefst zou ik een 23mm f/1.4 hebben die zoals de 16mm was (dus WR, en een korte MFD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Grin schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:40:
[...]

Klopt, tot 08:00 een verkoopembargo. Maar de meeste winkels verkopen/versturen 'm nu al. De 60mm macro zou ik niet snel kopen, idd vanwege de langzame AF/zoekgedrag van de lens - het is al een oud beestje. Alle nieuwe lenzen van Fuji focussen (razend)snel, vuistregel die ik hanteer is: alle lenzen die sinds de 10-24 zijn uitgekomen focussen prima + alle LM lenzen (dus ook de kit).
Ik heb nog niets vernomen van Konijnenberg, maar heb pas laat pre-ordered. Hopelijk krijgen ze een flinke batch en heb ik de camera nog voor mijn vakantie maandag :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Joepv schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:26:
[...]

Ik heb nog niets vernomen van Konijnenberg, maar heb pas laat pre-ordered. Hopelijk krijgen ze een flinke batch en heb ik de camera nog voor mijn vakantie maandag :)
Bijzonder, wat ik 100% zeker weet is dat twee zaken hem al actief verkopen in de winkel en één winkel verstuurd de X-T2 - ik heb mijn track en trace code zojuist ontvangen. Maar wellicht heeft Konijnenberg niet voldoende voor alle preorders, blijft een gokje. Een telefoontje kan veel ophelderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SndBastard schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:50:
Als de 80mm macro uit is komt die bij mij ook meteen, maar tegelijk is de 60mm dan waarschijnlijk ook weer heel goedkoop op te pikken.
Als het je echt om macro te doen is zou ik die 60mm links laten liggen, die is maar 1:2 terwijl de 80mm 1:1, net als de Zeiss 50/2.8 en een aantal 3rd party lenzen voor de X-mount (Samyang 100mm bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op woensdag 07 september 2016 @ 17:13:
[...]

Bijzonder, wat ik 100% zeker weet is dat twee zaken hem al actief verkopen in de winkel en één winkel verstuurd de X-T2 - ik heb mijn track en trace code zojuist ontvangen. Maar wellicht heeft Konijnenberg niet voldoende voor alle preorders, blijft een gokje. Een telefoontje kan veel ophelderen ;)
Konijnenberg heeft genoeg voor alle pre-orders.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
ppl schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:04:
Als het je echt om macro te doen is zou ik die 60mm links laten liggen, die is maar 1:2 terwijl de 80mm 1:1, net als de Zeiss 50/2.8 en een aantal 3rd party lenzen voor de X-mount (Samyang 100mm bijv.).
Ik wil ook nog een leuke macro lens voor m'n X-T1 maar zit meer te kijken naar een oudere lens die ik dan met een adapter kan gebruiken. Veelal is het bij mij toch handmatig focussen dus middels een adapter is dan geen probleem en veelal een stuk goedkoper dan de X-mount lenzen.

Dus suggesties voor een leuke 60mm tot 100mm macro lens?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Nou, de hele mikmak is inmiddels bezorgd: X-T2, 18-55, 50-140, 35/f2 en twee SanDisk Extreme Pro UHS-2 kaartjes. Nu is het wachten tot de batterij is opgeladen *grmbl*...

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Kan je eens laten weten hoe goed/beter de autofocus is bij minder licht, en zeker ook in héél donkere ruimtes. Zeg maar een living waar tv wordt gekeken en verder geen enkele lamp brandt. Als de XT2 daar goed scoort, dan heb ik echt weinig reden om mijn Nikon d750 nog te houden. Ik gebruik mijn Nikon eigenlijk quasi enkel nog als ik in die omstandigheden moet fotograferen. En de Sony a6300 doet het in zo een omstandigheden jammer genoeg niet even goed als de Nikon, dus vandaar interesse in de Fuji.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

lapino schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:04:
Kan je eens laten weten hoe goed/beter de autofocus is bij minder licht, en zeker ook in héél donkere ruimtes. Zeg maar een living waar tv wordt gekeken en verder geen enkele lamp brandt. Als de XT2 daar goed scoort, dan heb ik echt weinig reden om mijn Nikon d750 nog te houden. Ik gebruik mijn Nikon eigenlijk quasi enkel nog als ik in die omstandigheden moet fotograferen. En de Sony a6300 doet het in zo een omstandigheden jammer genoeg niet even goed als de Nikon, dus vandaar interesse in de Fuji.
Ben ik zeker van plan en zal een hands-on-/praktijk-/nanoreview maken tussen m'n A6000 en de X-T2. Verwacht vandaag te gebruiken voor de setup, morgen wat verkennen, zaterdag staat de eerste 'shoot' gepland met een 993. Wellicht dat ik vrijdag-/zaterdagavond wat low light scenerio's kan testen. Alles onder voorbehoud natuurlijk; m'n X-T2 zou een DOA kunnen zijn... :|

• Joepv
Universal Creations schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:19:
[...]

Konijnenberg heeft genoeg voor alle pre-orders.
Klopt, heb de camera vanmorgen afgehaald. Ik was de eerste 😄

Gisteravond kreeg ik een mail dat mijn reservering compleet was.

Mijn eerste indruk (komend van een XT-1), hij voelt wat zwaarder. Ergonomie is beter. EVF lijkt beter/mooier (maar kan voodoo zijn als je net 1699 hebt uitgegeven). Acros film simulatie is geweldig! (ik ben erge fan van de film simulaties, daarom schiet ik nu oa Fuji).

Maandag vertrek ik op vakantie, dan ga ik de camera eens goed aan de tand voelen.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:34
Ben benieuwd naar jullie ervaringen! In Amerika zijn ze bij de meeste winkels trouwens alweer uitverkocht, grotere vraag dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Eerste indruk kan ik kort over zijn: echt een beest van een machine. Een korte test in een donkere kamer, met alleen een flauw oplichtend blauw lampje @ computermuis, gaf een razendsnelle focus op de muis. En dat met de kitlens... Ik wil vandaag even wat testjes doen met de 50-140 en 35/f2 @ AF-C.
Leuk topic @ diaper/pee review: Quick first opinions on X-T2

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 09-09-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:07:
Eerste indruk kan ik kort over zijn: echt een beest van een machine. Een korte test in een donkere kamer, met alleen een flauw oplichtend blauw lampje @ computermuis, gaf een razendsnelle focus op de muis. En dat met de kitlens... Ik wil vandaag even wat testjes doen met de 50-140 en 35/f2 @ AF-C.
Leuk topic @ diaper/pee review: Quick first opinions on X-T2
Same here.
Joepv schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:49:
[...]

Klopt, heb de camera vanmorgen afgehaald. Ik was de eerste 😄

Gisteravond kreeg ik een mail dat mijn reservering compleet was.

Mijn eerste indruk (komend van een XT-1), hij voelt wat zwaarder. Ergonomie is beter. EVF lijkt beter/mooier (maar kan voodoo zijn als je net 1699 hebt uitgegeven). Acros film simulatie is geweldig! (ik ben erge fan van de film simulaties, daarom schiet ik nu oa Fuji).

Maandag vertrek ik op vakantie, dan ga ik de camera eens goed aan de tand voelen.
De EVF oogt rustiger en alles voelt gewoon iets degelijker (niet dat de X-T1 slecht aanvoelt). Van het weekend de Acros eens testen idd.
Sluw schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:48:
Ben benieuwd naar jullie ervaringen! In Amerika zijn ze bij de meeste winkels trouwens alweer uitverkocht, grotere vraag dan verwacht.
Mijn lokale fotozaak kon melden dat zij er maar twee kregen, ik daar een van was en dat er in totaal zo'n 250 stuks beschikbaar waren voor Nederland tijdens de eerste levering. Ik gok dat er een hoop aantal mensen zal moeten wachten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Grin schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:40:
[...]
Alle nieuwe lenzen van Fuji focussen (razend)snel, vuistregel die ik hanteer is: alle lenzen die sinds de 10-24 zijn uitgekomen focussen prima + alle LM lenzen (dus ook de kit).
Reken je de 10-24 dan nog mee of valt die net af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sphinkx schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:02:
[...]

Reken je de 10-24 dan nog mee of valt die net af?
Reken ik mee; volgens mij een prima lens met goede AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 14:45
Kogel is door de kerk dankzij jullie advies: FUJI XT2 gekocht en gisteren geleverd en drie leuke FUJI primes (14, 23, 56) en nog een Samyang 12.

De batterij mag nu opladen zodat ik zondag op pad kan gaan met het nieuwe speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, dat zijn geen halve beslissingen. Helemaal top dat setje! Veel plezier ermee.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ennekke schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:00:
Kogel is door de kerk dankzij jullie advies: FUJI XT2 gekocht en gisteren geleverd en drie leuke FUJI primes (14, 23, 56) en nog een Samyang 12.

De batterij mag nu opladen zodat ik zondag op pad kan gaan met het nieuwe speelgoed.
Congratz, we horen graag wat jij d'r van vindt! Ik zal dit weekend zeker wat posts maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Eerste tegenvaller: mijn vertrouwde Nissin i40 werkt niet (meer) met de X-T2. Gelukkig nog wel met mijn X-T1 dus voor Partyshots sowieso die maar gebruiken tot ik een oplossing heb gevonden... Bummer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Pat-Juh schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 18:32:
Eerste tegenvaller: mijn vertrouwde Nissin i40 werkt niet (meer) met de X-T2. Gelukkig nog wel met mijn X-T1 dus voor Partyshots sowieso die maar gebruiken tot ik een oplossing heb gevonden... Bummer!
True, staat ook in deze uber preview (must read!) @ 'the ugly'. Wellicht komt er een FW die dit gaat fixen, zou niet weten waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 18:38:
[...]

True, staat ook in deze uber preview (must read!) @ 'the ugly'. Wellicht komt er een FW die dit gaat fixen, zou niet weten waarom niet.
Vermoed dat de X-T1 en dergelijke nog we een update krijgen voor het nieuwe fuji flits systeem waar de X-T2 al mee uitgerust is... maw: bye bye i40's of er moet een update komen vanuit Nissin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik hoop dat de Metz M400 goed werkt en niet te duur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Iemand hier die de xt2 al heeft vergeleken met Sony a6300 qua af en beeldkwaliteit?
Pat-Juh schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:26:
Vermoed dat de X-T1 en dergelijke nog we een update krijgen voor het nieuwe fuji flits systeem waar de X-T2 al mee uitgerust is...
Dat hoef je niet te vermoeden want dat is officieel en kun je terugvinden in de aankondiging van de EF-X500 flitser. Het staat onder het kopje over de specificaties:
Compatible cameras *** FUJIFILM X-T1, X-T2, X-Pro2

Some functions are available also for other X Series cameras equipped with a hot shoe, and FinePixHS20EXR、HS30EXR、HS50EXR.
En die drie sterretjes verwijzen naar het volgende:
*** See the latest list of compatible cameras on Fujifilm website
(http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/). Firmware upgrade is required for FUJIFILM X-T1 and X-Pro2.
maw: bye bye i40's of er moet een update komen vanuit Nissin...
Nissin biedt in ieder geval firmware upgrades aan voor de i40 aldus de website en aangezien de i40 kleiner is dan de i60 en heel wat kleiner dan de EF-X500 denk ik dat je ook wel een firmware upgrade mag gaan verwachten. Die i40 is behoorlijk populair vanwege zijn grootte en mogelijkheden.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ik hoop het, het is een fijn flitsertje op de X-T serie. Gelukkig kan je het merendeel vd dag zonder flitser door komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

lapino schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 22:27:
Iemand hier die de xt2 al heeft vergeleken met Sony a6300 qua af en beeldkwaliteit?
Zelf heb ik geen A6000/6300, wel een X-T1. Dit is niet te vergelijken, de X-T2 is ondanks de verhoogde megapixels veel beter geworden op hogere ISO-waardes, ik gok toch zeker een stop tot anderhalf beter, als ik kijk naar foto's van mijn X-T1 op ISO3200 welke ik een stop push (6400 effectief) of de X-T2 op 12800 dan wint de 12800 het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan er best in komen dat de nieuwe sensor het beter doet op het gebied van ruis, maar één stop winst in ruisprestatie tussen twee opeenvolgende generaties lijkt mij toch wel heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 17:10:
Ik kan er best in komen dat de nieuwe sensor het beter doet op het gebied van ruis, maar één stop winst in ruisprestatie tussen twee opeenvolgende generaties lijkt mij toch wel heel sterk.
Misschien iets te veel van het goede maar kijkende nasr de beelden in deze vergelijking (de x-t2 is minstens zoals de x-pro2) is er flink wat minder ruis in donkere delen zichtbaar maar is er wel flink meer detail zichtbaar, daarnaast ook iets betere kleur reproductie in mijn ogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pat-Juh op 11-09-2016 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
ennekke schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:00:

Is het verschil tussen de 12 en 14 zo groot dat je voor beide bent gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik hoor meer commentaren en (p)reviews dat het verschil ruim één stop is tussen de T1/T2. Het schil met m'n A6000 is iig merkbaar. Gister m'n eerste echte foto's gemaakt en in Lightroom gezet, 10MB JPG alert! Op verzoek @PM is de hele galery te bekijken, full res (10MB+) JPG's.
Nou nog eentje dan, @ 140mm f5.6, zonder statief: lopend op de sluiter geklikt. Drie keer raden waar dit is.... :)

[ Voor 21% gewijzigd door Grin op 11-09-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pat-Juh schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:00:
... (de x-t2 is minstens zoals de x-pro2) ...
Als er verschil is tussen de X-T2 en X-Pro2, zou je dan verwachten dat dat de belangrijkste factor daarin hardware zou zijn (bijvoorbeeld verschillende warmteafvoer) of software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

begintmeta schreef op zondag 11 september 2016 @ 23:10:
[...]

Als er verschil is tussen de X-T2 en X-Pro2, zou je dan verwachten dat dat de belangrijkste factor daarin hardware zou zijn (bijvoorbeeld verschillende warmteafvoer) of software?
Software/firmware is sowieso verschillend op het gebied van AF algoritme. Verder verwacht ik wel snel een update voor de X-T2 welke wat gekke foutjes eruit zal halen ( zo kan ik ISO, Drive en geloof ook metering op fn knoppen plaatsen om vervolgens niets te doen dankzij de dedicated knoppen van de X-T2). De X-Pro2 krijgt ook dit geupdate AF algoritme.

Het kan dus zijn dat de X-T2 en de X-Pro2 ook iets verschillen in beeldverwerking. De Waxy-skin van de X-E2/T1/T10 is in elk geval foetsie bij JPGs :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 21:36
Grin schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:59:
Nou nog eentje dan, @ 140mm f5.6, zonder statief: lopend op de sluiter geklikt. Drie keer raden waar dit is.... :)
Gebouw van de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Belastingdienst in Groningen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 14:45
Sphinkx schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:47:
[...]

Is het verschil tussen de 12 en 14 zo groot dat je voor beide bent gegaan?
Hangt er van, de 14 is f2.8 en de 12 is f2.0.

Maar mijn persoonlijke reden waarom ik ook de samyang 12 wou is om toch eens iets te doen met astrofotografie.
In een astro review kwam die 12 er zeer goed uit qua chroma, breedte enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Wie heeft er ervaring met de XF56 in handheld situaties 's avonds/donker op straat? Ik weet dat het de superportretlens is, maar kom maar weinig tegen over andere situaties.
Ik weet dat 56 smal is, maar dat is mijn vraag niet. Kun je snel focussen of hunt de lens veel? Ik wil graag een langere lens, hou van 's avonds fotograferen en daarom spreekt de f1.2 me aan. Als dat echter weinig nut heeft kun je denk ik net zo goed voor de XF60 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Ik ben op zoek naar 3rd party accu's. De Wasabi accu's bevallen erg goed lees ik overal. Nu heb ik deze al voor andere apparaten gehad en dit was ook mijn ervaring. Nu ben ik op zoek naar de accu's voor de x-t1. Echter zijn deze in Nederland wel te krijgen, maar ze vragen hier veel te veel geld. Op amazon.com kan je ze krijgen voor rond de $24 (Lader + accu's) alleen verzenden ze helaas niet naar Nederland. Nu kan je dezelfde bundle wel krijgen in Nederland, maar voor een, naar mijn mening, belachelijk bedrag; rond € 55/60 euro. Weet iemand waar je wel de Wasabi accu's kan krijgen voor een normale prijs (buitenland mag). Of zijn er andere goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Ik gebruik zelf Patona-accu's (van amazon.de). Qua capaciteit red de batterij zo'n 80% van een originele Fuji-batterij (schat ik zo), maar ze kosten ook maar een fractie van een originele accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

keko12 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:01:
Wie heeft er ervaring met de XF56 in handheld situaties 's avonds/donker op straat?
Ik weet dat 56 smal is, maar dat is mijn vraag niet. Kun je snel focussen of hunt de lens veel?
Als dat echter weinig nut heeft kun je denk ik net zo goed voor de XF60 gaan?
Heb even met deze lens gespeeld. Focus op de X-T2 gaat aardig, ik had veel langzamer verwacht. Hunten viel ook mee. Nee, de 60mm is een andere lens, die is wel degelijk langzamer @AF en bijna 2 stops(!) langzamer dan de 56 (1.2 --> 1.7 --> 2.46). Dat merk je zeker, voor het geld is de 60mm echt geen slechte lens, zeker niet, maar het is geen 56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 15:13
Luuk84 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:27:
Ik ben op zoek naar 3rd party accu's. De Wasabi accu's bevallen erg goed lees ik overal. Nu heb ik deze al voor andere apparaten gehad en dit was ook mijn ervaring. Nu ben ik op zoek naar de accu's voor de x-t1. Echter zijn deze in Nederland wel te krijgen, maar ze vragen hier veel te veel geld. Op amazon.com kan je ze krijgen voor rond de $24 (Lader + accu's) alleen verzenden ze helaas niet naar Nederland. Nu kan je dezelfde bundle wel krijgen in Nederland, maar voor een, naar mijn mening, belachelijk bedrag; rond € 55/60 euro. Weet iemand waar je wel de Wasabi accu's kan krijgen voor een normale prijs (buitenland mag). Of zijn er andere goede alternatieven?
Ik heb hier accu's van Patona (€7,50) en Jupio (€25) naast de originele Fuji-batterij in gebruik en merk in de praktijk weinig verschil tussen de verschillende merken.

[ Voor 70% gewijzigd door niels132 op 13-09-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:34
Wie heeft er ervaring met de XF56 in handheld situaties 's avonds/donker op straat? Ik weet dat het de superportretlens is, maar kom maar weinig tegen over andere situaties.
Ik weet dat 56 smal is, maar dat is mijn vraag niet. Kun je snel focussen of hunt de lens veel? Ik wil graag een langere lens, hou van 's avonds fotograferen en daarom spreekt de f1.2 me aan. Als dat echter weinig nut heeft kun je denk ik net zo goed voor de XF60 gaan?
Welke camera heb je? De AF hangt voor een groot deel af van de camera en f/1.2 scheelt genoeg met f/2.4 om het verschil te verantwoorden, de AF is ook sneller op de 56mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Ik mijn 3rd party accu gewoon gekocht bij Amazon.de. Heb er ook een reislader gekocht. Eerste indruk die ik wel kreeg is dat die iets trager in het opladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Sluw schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:58:
[...]

Welke camera heb je? De AF hangt voor een groot deel af van de camera en f/1.2 scheelt genoeg met f/2.4 om het verschil te verantwoorden, de AF is ook sneller op de 56mm.
De X-T10. Van het verschil tussen 1.2 en 2.4 ben ik me bewust. Juist die 1.2 maakt de 56 zo interessant bij weinig licht. Maar als het een lens is die aardig die vaak moeite heeft met scherpstellen bij matig licht, dan weet ik niet of ik hem het geld waard vind (voor deze toepassing) en dan kies ik wellicht liever de 60 (en 2 stops en een berg geld minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Letterlijk straatfotografie met de 56mm heb ik niet gedaan, wel concertfotografie Keaton in de Spot - Middelburg (enkele foto's ook met een 23mm f1.4 en de Samyang 12mm f2 gemaakt). Veelal zaten mijn instellingen rond ISO3200, f1.2 - f2, 1/125s - 1/250s met de XF56mm geloof ik. Niet bepaald licht maar niet extreem donker. De camera was een X-T1 en die kon het vrij goed bijhouden, met sterk tegenlicht wel af en toe moeite maar verder geen slechte ervaring...

Daarnaast gebruik ik de XF56mm ook geregeld op bruiloft recepties om zonder flits van een afstand wat leuke sfeer platen te schieten van interacties tussen gasten en het bruidspaar. 's Avonds is het dan ook al snel wat donkerder dat je op ISO3200 - F2 - 1/125s zit en daar trekt de XF56mm ook goed de focus in combinatie met een X-T1. Hoe dit is met eerdere camera's (X-Trans1) weet ik niet, eveneens hoe het met de nieuwste generatie is (X-Trans3) ook nog niet, komende vrijdag kan ik je daar meer over vertellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

keko12 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:06:
[...]

De X-T10. Van het verschil tussen 1.2 en 2.4 ben ik me bewust. Juist die 1.2 maakt de 56 zo interessant bij weinig licht. Maar als het een lens is die aardig die vaak moeite heeft met scherpstellen bij matig licht, dan weet ik niet of ik hem het geld waard vind (voor deze toepassing) en dan kies ik wellicht liever de 60 (en 2 stops en een berg geld minder).
Hij stelt echt voldoende snel scherp, het is niet de go-to-lens voor fotografie van eekhoorns on XTC/crack, maar behoudens extreme scenario's is hij echt voldoende snel. Ik was i.i.g. positief verrast en heb tot zover alleen ervaring met de snellere(snelste?) AF lenzen van Fuji; 35 f2 en de 50-140. Maar dit is dus met een X-T2, hoe hij presteert op vorige toestellen... Wellicht is huren een optie?

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 13-09-2016 12:24 ]

• Joepv
Ik heb iets heel vreemds met mijn X-T2. Ik sta hier heerlijk in Denemarken foto's te maken met diverse lenzen (ois en niet ois) en als ik even door de zoeker kijk om de compositie te bepalen (maar ook via het schermpje) dan gaat het beeld stotteren. Druk in de sluiter knop half indruk dan is het weer smooth.

Ik merk ook op als ik de sluiter half in druk het beeld even knippert van overbelicht naar goed. Dit is een fractie van een seconde. Dit kan normaal zijn voor de focus kan ik me nog bedenken maar het stotteren van de live view / evf is echt vreemd. Dit gebeurt na 10 seconden denk ik.

Herkenbaar? Firmware issue of zal ik een kapotte XT-2 hebben. 😑

Gelukkig zijn de foto's wel ragscherp. Zelfs ISO12800 is voor mij acceptabel, wat een beest van een camera verder 😎

Komt niet herkenbaar over. Nog niet genoeg tijd gehad met de X-T2....

Misschien iets met de eye-sensor? Die kan misschien lichtgeraakt zijn als je er kort iets voor doet of juist weg haalt. Met de X-t1 ook wel eens gehad dat de strap er onbewust voor hing. Misschien eens op EVF only zetten en kijken of het nog eens gebeurt?

• Joepv
Dat heb ik al gecontroleerd. Het is echt na een tijdje. Dus niet, kijken.. afdrukken. Als je echt een compositie aan het "zoeken" bent.

Als de camera schakelt van evf naar lcd is het ook weer goed. Dan reset zich iets denk ik. Omdat de evf en de lcd het doen lijkt het wel iets met de aansturing van de sensor. Vraag me af of dat hardwarematig kan zijn.

• Luuk84
Joepv schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:33:
Dat heb ik al gecontroleerd. Het is echt na een tijdje. Dus niet, kijken.. afdrukken. Als je echt een compositie aan het "zoeken" bent.

Als de camera schakelt van evf naar lcd is het ook weer goed. Dan reset zich iets denk ik. Omdat de evf en de lcd het doen lijkt het wel iets met de aansturing van de sensor. Vraag me af of dat hardwarematig kan zijn.
Staat je pre-focus aan? Misschien dat dit het veroorzaakt

• Joepv
Nee. Stond uit. Aangezet en hetzelfde. Als je via het LCD of de EVF meer dan 10-15 seconden kijkt zonder een knop aan te raken gaat het beeld stotteren. Raak ik een knop aan (al is het een diafragma wissel) dan gaat het weer 10-15 seconden goed. Heel vreemd. Je merkt het stotteren echt goed. Als er mensen voorbij lopen zie je lag zoals met de goedkopere IP camera's.

• TKroon
  • Niet online
Joepv schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:25:
Nee. Stond uit. Aangezet en hetzelfde. Als je via het LCD of de EVF meer dan 10-15 seconden kijkt zonder een knop aan te raken gaat het beeld stotteren. Raak ik een knop aan (al is het een diafragma wissel) dan gaat het weer 10-15 seconden goed. Heel vreemd. Je merkt het stotteren echt goed. Als er mensen voorbij lopen zie je lag zoals met de goedkopere IP camera's.
Ik zou het melden bij Fuji als ik jou was. Wellicht hebben zij een tijdelijke oplossing en kunnen ze het meenemen in de volgende firmware. Klinkt niet als een hardware fout in ieder geval.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik zal het ook even nakijken maar kan me niet voorstellen dat dit zo hoort, als die van mij het ook heeft gaat ie zeker terug!

• Joepv
Inmiddels contact gehad met Foto Konijnenberg (waar ik het toestel heb gekocht) en ik kan het toestel gaan omruilen binnen 2 weken. Anders gaat het naar Fuji. Top service. Dus als ik thuis ben uit Denemarken met spoed naar Den Ham. :)
Als het in de tussentijd een firmware issue blijkt te zijn dan stel ik hun natuurlijk op de hoogte.

Ben weer blij daar mijn camera gekocht te hebben, ik moet er dik 2 uur voor rijden, maar de lokale foto zit altijd te zeuren als er iets niet klopt.

• lapino
Al eens gepost op fuji x forum en dpreview? Lijkt wel soort functie om stroom te besparen.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Direct bij thuiskomst even nagekeken...
Same here mindfreaker, ik denk idd dat het een optie is om stroom te besparen. Niks aan de hand dus!

[ Voor 17% gewijzigd door Grin op 14-09-2016 17:36 ]

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:34
op het forum van dpreview heeft iemand hier ook last van. Zie https://www.dpreview.com/forums/post/58329096

Het lijkt dus niet iets hardwarematigs te zijn

• Joepv
Grin schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:35:
Direct bij thuiskomst even nagekeken...
Same here mindfreaker, ik denk idd dat het een optie is om stroom te besparen. Niks aan de hand dus!
Het stotteren? :$

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Jup, het stotteren idd. :)

• Joepv
Update: als ik boost mode aan zet (zonder grip, want die heb ik niet) lijkt het weg te zijn. Ik heb getimed en precies na 12 seconden geen knopjes aanraken zakt de frame rate gigantisch. Met boost mode aan gebeurt dit niet.

In het boekje is er niets over te vinden. Alleen dat het beeld bij nornal mode 60 fps is en bij boost 100 fps. Ronduit vreemd.

Dat niemand dit nog heeft opgemerkt, of zijn er nog niet zo veel X-T2's verkocht?

Volgens mij zijn er al best wel wat verkocht, maar ze komen misschien niet allemaal hier.

Fenomeen doet zich bij die van mij ook voor. De framerate wordt inderdaad iets lager maar het scherm blijft het wel gewoon doen. Ik dacht eerst dat je bedoelde dat die deels uit zou vallen. Het is naar mijn mening ook nog best wel werkbaar maar het is natuurlijk verrassend en voor sommigen irritant. Knopje aanraken en het wordt meteen weer normaal. Ik vermoed dat het een soort spaarfunctie is als een pré-slaapstand misschien. Het veranderen van de spaarstand (naar off) heeft trouwens geen effect.

Het was mijzelf trouwens nog niet eerder opgevallen...

Blijft het overigens wel een hele fraaie updeet vinden, maar daarvoor is ie ook flink aan de prijs. De camera is iets vlotter geworden met de AF (geen wereld van verschil trouwens), de knoppen zijn wat beter en de joystick is wel erg handig. Daarnaast kun je nu wat extra zaken instellen (Acros, grain bijvoorbeeld) die ook handig zijn en hem nog beter maken. De beeldkwaliteit was goed en 24 ipv 16 maakt op mij niet zo een grote indruk, wel mooi meegenomen natuurlijk. Het dubbele SD-slot is dan misschien nog wel van groter belang.
Het menu is nog even wennen trouwens en hij is natuurlijk wat zwaarder, maar nog lang niet zo zwaar als mijn "oude" Nikon's. Die zal ik nu wel helemaal nooit meer aanraken, maar dat was al met de ingebruikname van de X-E2 het geval :o .
De bestaande X-T1 gebruikers hoeven trouwens niet bang te zijn dat hun speeltje nu slecht is, dat blijft ook nog erg mooi en wordt nu betaalbaarder ;). Er komt ook nog eens een behoorlijk aantal 2e hands X-T1's op de markt, dus het instappen is nog aantrekkelijker.

• Luuk84

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Die X-T2 lijkt me inderdaad wel een mooie upgrade van m'n X-T1 maar ik hoop dat ze ook met een Graphite Silver editie komen. Ik vind m'n X-T1 in die uitvoering toch wat mooier dan de zwarte...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sodela schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:15:
[...] De camera is iets vlotter geworden met de AF (geen wereld van verschil trouwens),[...]
Dat ben ik echt niet met je eens, het verschil met m'n A6000 is groot(!). En de A6000 en de X-T1 maken elkaar niet veel - wellicht dat de A6000 zelfs iets beter is @AF. Met de juiste lenzen zit de AF van de X-T2 echt in een andere league dan de generatie hiervoor. Indoor shots/scenario's die me hiervoor nooit lukte of met een lage 'keep-rate', zijn nu in focus/burst zijn 80-90% in focus. Dat is m.i. echt een verschil met de generatie hiervoor.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben nu wel behoorlijk benieuwd naar het verschil dat de firmwareupdate voor mijn X-Pro2 zal maken
FLuKee schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:19:
...

Lens is in mijn ervaring prima scherp op 1.4. Ik doe er vooral close-upjes mee wide-open. Hier wat voorbeelden voor wat het waard is, want ik hou m'n onderwerpen toch min of meer in't midden van het beeld. Klikken voor groter...
...
Denk dat mijn exemplaar toch in orde is (in orde genoeg in ieder geval). Digitale fotografie en het daarbij eenvoudig mogelijke detailniveau is voor mij nog wat nieuw... met film ging dat (bij mij tenminste) toch wat anders. Alleen de hoeken zijn voor mij toch nog wat twijfelachtig, maar ik zal eens kijken of het me in de praktijk gaat storen.

[ Voor 84% gewijzigd door begintmeta op 15-09-2016 10:38 ]

Dat is dan toch alleen maar mooi dat ie nog sneller is! Ik moet echter wel zeggen dat ik nauwelijks "actie" fotografeer en vrijwel altijd AF-s gebruik.

Ik kwam trouwens nog een artikeltje tegen dat over AF gaat. Ik kan niet beoordelen of dat wat er staat allemaal klopt en juist is (meetmethode), maar de teneur van het verhaal is dat de AF van mirrorless (veel) beter is dan van DSLR. Iets dat hier op het forum altijd andersom geroepen wordt door "het DSLR-kamp" die vinden dat de AF van de DSLR altijd lichtjaren beter is. Het meest dramatische is eigenlijk dat ze ook erg onnauwkeurig zijn vergeleken bij mirrorless, gewoon niet altijd ragscherp en soms zelfs gewoon niet bruikbaar. Het is overigens verrassend voor dit blad aangezien ze meestal nogal klakkeloos Canon (en iets minder de Nikon) de hemel in prijzen.

De mirrorless van Panasonic wint het op snelheid van een D500, de andere mirrorless kandidaten zijn iets langzamer dan de D500 en de FF's DLR's kun je helemaal vergeten. Qua nauwkeurigheid van de AF verliest de DSLR het duidelijk van de mirrorless. De AF van de Panasonic lijkt overigens wel de beste te zijn (op alle fronten), de Xpro2 (die hebben ze gebruikt voor vanuit het Fuji / APS-C kamp) komt op alle gebieden wel aardig mee en zou 3e worden. De FF camera's vallen qua nauwkeurigheid en snelheid behoorlijk door de mand. Waar je bij de D500 nog kun stellen dat de snelheid belangrijker is dan de nauwkeurigheid gaat het bij de Canon en de Pentax niet op, langzaam en onnauwkeurig >:) .

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Das zeker mooi! :)
En eigenlijk ook een van de hoofdredenen dat ik de X-T2 heb gekocht. De AF van de X-T2 vergt wel wat oefening want je moet echt een aantal parameters goed instellen, anders werkt het niet.

- Boost mode on (met of zonder grip);
- AF-C modus (doh);
- Zone of Wide tracking, zone heeft in de meeste gevallen de voorkeur;
- Juiste AF custom profile, profile 1 volstaat maar in ~50% van mijn gevallen;
- Grootst mogelijk focuszone @ zone/wide tracking.

Vooral de laatste is erg belangrijk, met een (te) kleine zone gaat het beduidend minder goed(!). Pas wanneer je deze vijf punten goed hebt ingesteld functioneert de AF-C op z'n best, een van deze parameters vergeten of verkeerd ingesteld en de performance zakt in elkaar. Goed opletten dus!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sodela schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:29:
Dat is dan toch alleen maar mooi dat ie nog sneller is! Ik moet echter wel zeggen dat ik nauwelijks "actie" fotografeer en vrijwel altijd AF-s gebruik.

Ik kwam trouwens nog een artikeltje tegen dat over AF gaat. Ik kan niet beoordelen of dat wat er staat allemaal klopt en juist is (meetmethode), maar de teneur van het verhaal is dat de AF van mirrorless (veel) beter is dan van DSLR. Iets dat hier op het forum altijd andersom geroepen wordt door "het DSLR-kamp" die vinden dat de AF van de DSLR altijd lichtjaren beter is. Het meest dramatische is eigenlijk dat ze ook erg onnauwkeurig zijn vergeleken bij mirrorless, gewoon niet altijd ragscherp en soms zelfs gewoon niet bruikbaar. Het is overigens verrassend voor dit blad aangezien ze meestal nogal klakkeloos Canon (en iets minder de Nikon) de hemel in prijzen.

De mirrorless van Panasonic wint het op snelheid van een D500, de andere mirrorless kandidaten zijn iets langzamer dan de D500 en de FF's DLR's kun je helemaal vergeten. Qua nauwkeurigheid van de AF verliest de DSLR het duidelijk van de mirrorless. De AF van de Panasonic lijkt overigens wel de beste te zijn (op alle fronten), de Xpro2 (die hebben ze gebruikt voor vanuit het Fuji / APS-C kamp) komt op alle gebieden wel aardig mee en zou 3e worden. De FF camera's vallen qua nauwkeurigheid en snelheid behoorlijk door de mand. Waar je bij de D500 nog kun stellen dat de snelheid belangrijker is dan de nauwkeurigheid gaat het bij de Canon en de Pentax niet op, langzaam en onnauwkeurig >:) .
Die onnauwkeurigheid komt puur en enkel voort uit het gebruik van een afzonderlijke AF-sensor en spiegelconstructie waar veel in kan gebeuren en gevoelig is, iets wat ik akelig vond met twee dSLRs en verschillende lenzen om ze beide per lens te kalibreren, met mirrorless is het een verademing dat dit niet meer hoeft.

de Fullframe mirrorless hebben een nog kleinere tolerantie als het gaat onnauwkeurigheid, nog kleinere DoF waarbij de 1.5 of 2x crop camera's een grotere marge hebben waarop alles scherp is... althans dat lijkt vanuit mijn redenatie.

De X-T2 is in ieder geval erg rap een goede verbetering ten opzichte van de X-T1(0) en E2(s). Nu enkel nog het flitssysteem van Fuji xD O-)

• lapino
Ben al sinds jaar en dag Sony gebruiker wat mirrorless betreft, maar kijk er toch naar uit die XT2 eind volgende week eens voor weekendje te huren en te zien hoe die zich verhoudt tov mijn a6300.

• Luuk84
lapino schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:57:
Ben al sinds jaar en dag Sony gebruiker wat mirrorless betreft, maar kijk er toch naar uit die XT2 eind volgende week eens voor weekendje te huren en te zien hoe die zich verhoudt tov mijn a6300.
Van Fuji naar Sony gegaan? Zo ja, dat hoor je niet vaak :) . In mijn geval is het andersom
Volgens mij is Lapino een "hardcore" Sony-man die wil kijken hoe de Fuji is.... Ik ben bang voor hem dat hij een Fuji-man wordt ;).

• Binscow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 22:23
Luuk84 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:54:
[...]

Van Fuji naar Sony gegaan? Zo ja, dat hoor je niet vaak :) . In mijn geval is het andersom
Waarom niet, het Fuji glas is vele malen beter dan wat Sony in zijn aanbod heeft. Daarnaast zijn de controls veel intuïtiever met meer dedicated knoppen en wieltjes.

Voor video zou het een ander verhaal zijn, uiteraard, maar met de komst van de XT-2 is ook daar verandering in gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Binscow op 15-09-2016 17:29 ]

• lapino
Ben idd 'hardcore' Sony gebruiker. Dat een slr niks (meer) voor mij is, getuigt mijn d750 die ik veel te veel laat liggen en waar ik te vaak wissel tussen 'prachtige camera en fantastische iq' en 'waarom doe ik moeite, mijn a6300 is bijna even goed en soms handiger'. Heb ook behoorlijk goede lenzen voor mijn Sony maar die Fuji intrigeert me enorm. Dus ga ik die toch eens grondig testen. Niks houdt me tegen ze naast elkaar te gebruiken ook he.

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
De productie van de X-T1, X-T10 en X-E2 is beëindigd. Aldus de Japanse website van Fujifilm volgens fujirumors.com ;(

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Binscow schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:28:
[...]

Waarom niet, het Fuji glas is vele malen beter dan wat Sony in zijn aanbod heeft. Daarnaast zijn de controls veel intuïtiever met meer dedicated knoppen en wieltjes.

Voor video zou het een ander verhaal zijn, uiteraard, maar met de komst van de XT-2 is ook daar verandering in gekomen.
Fuji als Sony hebben een mooie glasbak, maar persoonlijk durf ik niet meer te zeggen dat Fuji glas vele malen beter is dan Sony. Vorig jaar een a7R II met glas aangeschaft en merk dat ik de Fuji's nog maar zelden gebruik, maar dit maakt Fuji niet slecht. Enkel dat ik een voorkeur heb gekregen om te werken met de Sony. Het zal dan ook per persoon verschillen wat hij/zij prettig vind werken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Krekker schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:20:
De productie van de X-T1, X-T10 en X-T2 is beëindigd. Aldus de Japanse website van Fujifilm volgens fujirumors.com ;(
X-E2* natuurlijk ;)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Superdaantje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:22:
[...]

Fuji als Sony hebben een mooie glasbak, maar persoonlijk durf ik niet meer te zeggen dat Fuji glas vele malen beter is dan Sony. Vorig jaar een a7R II met glas aangeschaft en merk dat ik de Fuji's nog maar zelden gebruik, maar dit maakt Fuji niet slecht. Enkel dat ik een voorkeur heb gekregen om te werken met de Sony. Het zal dan ook per persoon verschillen wat hij/zij prettig vind werken.
Dat zou ik willen nuanceren.
Fuji's APS-C lenzen zijn beter dan Sony's APS-C lenzen, zowel qua keuze/aanbod als kwaliteit. Dat Sony goede FF lenzen maakt/heeft voor de FE-mount, geloof ik best. Maar omdat Fuji haar APS-C glas beter voor elkaar heeft ben ik overgestapt van de A6000 naar de X-T2. Sony's APS-C lensaanbod voor de E-mount is onvoldoende (voor mij) en m.i. zijn de Fuji APS-C lenzen superieur aan elke ander APS-C MILC systeem, behalve Leica(/enkele exoten?).
FF wil ik niet, dat is mij te groot/zwaar/etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 15-09-2016 20:41 ]

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujifilm Fujinon XF 35mm F1.4 R€ 494,-€ 494,-
1Fujifilm X-T2 Body Zwart€ 1.699,-€ 1.699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.193,-

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony FE 50mm f/1.8€ 298,92€ 298,92
1Sony A7 II - Body Zwart€ 1.734,23€ 1.734,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.033,15

Fuji-set weegt 694 gram.
Sony-set weegt 742 gram.
Dat is een verschil van 48 gram voor iets meer lichtsterkte (equivalent en zo).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 20:51 . Reden: Andere vergelijking ]

Vergeet vooral bediening niet, Fuji is meer "old skool" wat voor velen net even wat makkelijker en sneller werkt.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

This being Tweakers...
Het gaat mij hier om het hele ecosysteem van lenzen en camera. Uiteraard zijn er combinaties te bedenken, zoals hierboven, waarbij het 'om het even' is behoudens FF/AF/etc. Maar wanneer je een beetje uitzoomt blijkt gewoon dat Sony echt steken laat vallen @ MILC APS-C lenzen t.o.v. Fuji. Sony heeft de focus op FF en dat is prima(!).
Dat betekend wel dat je voor een semi-pro APS-C MILC systeem m.i. niet bij Sony moet zijn. Maar hé, just my thoughts... ;)

Verwijderd

Mijn punt is dus dat je niet terug hoeft te vallen op APS-C vanwege het gewicht of de omvang, FF is nauwelijks zwaarder of groter en in mijn voorbeeld zelfs goedkoper. Niet helemaal een eerlijke vergelijking natuurlijk, want de X-T2 is nieuwer.

Ik zou voor Fuji kiezen vanwege het leuke prime-aanbod en de old school look en feel (UC vind me niet voor niets een hipster), maar niet vanwege het verschil in gewicht.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 20:55 ]

• lapino
Ook qua prijszetting niet onderschatten. De xt2 is nieuwer en zeker een fantastisch ding, maar veel mensen zullen toch twijfelen omdat de prijs voor een Sony ff met gelijkaardige lens zowat identiek is. Niet dat ff alleen maar voordelen heeft, maar toch. Had de a7ii eyeAF, snellere af en 4k video ik wist het wel. De a7r2 is dan weer veel te duur voor hobby.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Daar ben ik het dus ook mee oneens.
Behoudens enkele uitzonderingen @ sommige prime's is FF MILC gewoon substantieel groter/duurder/zwaarder dan APS-C. Als je daarnaast ook nog goede AF vereist dan is het gewoon een erg dure/zware/grote machine @ FF. Echt nooit een overweging geweest, never.

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Autocorrect is a bitch :(

Verwijderd

Grin schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:56:
Daar ben ik het dus ook mee oneens.
Behoudens enkele uitzonderingen @ sommige prime's is FF MILC gewoon substantieel groter/duurder/zwaarder dan APS-C. Als je daarnaast ook nog goede AF vereist dan is het gewoon een erg dure/zware/grote machine @ FF. Echt nooit een overweging geweest, never.
pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR
995 gram.
pricewatch: Sony A FE 70-200 mm F4 G OSS
840 gram.

Dat is 155 gram in het voordeel van de Sony. Substantieel zwaarder?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

En waar moet ik die F4 lens opplakken wanneer ik een goede AF wil? Juist...op een 3K+ kostende A7R2. Ik val in herhaling: het gaat mij om het hele systeem; dus camera en lens.

Verwijderd

Tja, volgens mij zijn we het er gewoon over eens dat je het niet in het gewichts/formaats/prijsverschil moet zoeken. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 21:04 ]

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:53:
Mijn punt is dus dat je niet terug hoeft te vallen op APS-C vanwege het gewicht of de omvang, FF is nauwelijks zwaarder of groter...
Het is maar net hoe je dat verschil ziet. Als je zo licht mogelijk wil backpacken met zo klein mogelijk spul zonder in te boeten op bepaalde eisen (denk aan beeldkwaliteit, snelheid, accuduur) dan kunnen dit soort verschillen toch behoorlijk wat uitmaken. Ieder grammetje die je bespaart is er weer een. Maar je hebt gelijk dat je puur qua specificaties lang niet altijd beter uit bent bij APS-C camera's want zo groot zijn de verschillen vaak niet. Dat is helaas iets wat veel mensen bij de keuze voor mirrorless nog wel eens vergeten of gewoonweg niet zien. Dat het mirrorless is wil niet zeggen dat het ook klein en licht is.

Btw, camera's en lenzen kunnen soms ook gewoon te klein zijn. Uiteindelijk moet je het ding ook comfortabel vast kunnen houden anders wordt het een onding en ondingen verdwijnen in de kast. Klein is leuk maar je wil echt niet te klein. Idem voor gewicht.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:04:
Tja, volgens mij zijn we het er gewoon over eens dat je het niet in het gewichts/formaats/prijsverschil moet zoeken. :P
Die conclusie trek ik absoluut niet uit deze discussie :?
Maar dit vind ik een zinloze discussie, we zijn het gewoon niet eens; dat lijkt me een prima afsluiter :)

Pagina: 1 ... 36 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic