Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21
Wanneer zijn we nog eens blij als mensen gewoon kopen wat ze willen kopen, zonder dat die persoon zich compleet moet verantwoorden voor ál zijn argumentaties ervoor?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Gewoon nu lijkt me. Ik zou in ieder geval behoorlijk blij zijn met een X-T2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

En ik zou ook blij zijn met een A7(R)2)) met 70-200 F4!
Wat zei ik nu? This post will self destruct in T-minus 10, 9, 8... ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Verwijderd

Grin schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:03:
En waar moet ik die F4 lens opplakken wanneer ik een goede AF wil? Juist...op een 3K+ kostende A7R2. Ik val in herhaling: het gaat mij om het hele systeem; dus camera en lens.
Dan gaat het dus om de prijs, en niet om de afmetingen of het gewicht ;).

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Bedankt! Wel debiel dat dit nergens in de handleiding staat. Blijkbaar kijk ik vaker meer dan 10 seconden door de zoeker voor ik afdruk. }:O

Vandaag weer een hoop foto's gemaakt in Denemarken met de X-T2, Classic Chrome film simulatie met polarisatie filter erop. Prachtige jpg's! En heerlijk dat ik de schaduwen soms wat lichter kan maken in de camera en meteen goed op jpg. :)
Ik heb het idee dat mijn 18-55 lens scherpere foto's levert op de X-T2. Misschien de nieuwe sensor. Het is geen 56mm f/1.2 kwaliteit, maar de scherpte is zeer goed. Ik ben zeer tevreden. En de joystick is heerlijk!

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:58:
[...]

Dan gaat het dus om de prijs, en niet om de afmetingen of het gewicht ;).
Agh de Fuji weg is ook niet goedkoop maar dat is geen van alle wegen haha! Als je maar plezier hebt in het werken met je materiaal en er mooie platen uit weet te trekken :).

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:53:
Mijn punt is dus dat je niet terug hoeft te vallen op APS-C vanwege het gewicht of de omvang, FF is nauwelijks zwaarder of groter en in mijn voorbeeld zelfs goedkoper. Niet helemaal een eerlijke vergelijking natuurlijk, want de X-T2 is nieuwer.

Ik zou voor Fuji kiezen vanwege het leuke prime-aanbod en de old school look en feel (UC vind me niet voor niets een hipster), maar niet vanwege het verschil in gewicht.
Misschien is de middenformaatcamera wel een aardig alternatief?

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:20
Binscow schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:28:
[...]

Waarom niet, het Fuji glas is vele malen beter dan wat Sony in zijn aanbod heeft. Daarnaast zijn de controls veel intuïtiever met meer dedicated knoppen en wieltjes.

Voor video zou het een ander verhaal zijn, uiteraard, maar met de komst van de XT-2 is ook daar verandering in gekomen.
Ik zeg ook van Fuji naar Sony ;)
Niet andersom. Daarom was ik benieuwd naar de beweegredenen

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk84 op 15-09-2016 22:27 ]

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Pat-Juh schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:20:
[...]

Agh de Fuji weg is ook niet goedkoop maar dat is geen van alle wegen haha! Als je maar plezier hebt in het werken met je materiaal en er mooie platen uit weet te trekken :).
Je moet altijd ergens concessies doen; het perfecte camerasysteem bestaat helaas (nog) niet. Daar komt bij dat het een prijzige hobby is, dus naast dat je concessies moet maken @ specs, moet je ook nog denken om je portemonnee. Tenminste ik wel... -O-
Ik vind Fuji, voor mij, op dit moment, het beste wat ik kan kopen/er aan uit wil geven. Natuurlijk heb ik de D500, A7, 7D2, etc. bekeken, maar die systemen geven mij niet het totaalplaatje/ecosysteem wat Fuji mij kan bieden. Natuurlijk heeft het Fuji systeem tekortkomingen, maar die waardeer ik als minder relevant tov de concurrentie. Ik zou er uren over kunnen praten @ een bak koffie, op een forum komen deze discussies altijd wat minder uit de verf. De uitnodiging voor een bak koffie @ Groningen staat altijd open! :)

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Begrijpelijk! Voor mij spelen financiën uiteraard ook mee maar inderdaad het gehele plaatje. Het geheel werkt voor mij prettiger dan M4/3 of Sony's A7 serie.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:34
Over het gewicht en formaat. Je kunt er inderdaad combinaties uit pikken die in het voordeel van full frame uitvallen. Er zijn ook genoeg andere fabrikanten die lichtere aps-c lenzen maken. Fuji heeft er lenzen tussen zitten die geen concessies doen en die zijn inderdaad zwaar (16-55, 15-140, 90) en er zijn ook lichtere lezen.Er zijn ook veel combinaties waar je een kleiner pakket overhoud die niet mogelijk is met full frame. Fuji neemt aps-c serieus en biedt zowel lenzen die zich vol op kwaliteit richten als op gewicht en en formaat.

Afbeeldingslocatie: https://petapixel.com/assets/uploads/2016/04/a7RIIvsD810vsXpRo2_85mmf1.8-800x280.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: ik reken verkeerd

Qua glas is er inderdaad geen concessie, qua dynamic range en ISO natuurlijk wel ;).

[ Voor 161% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2016 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Mirrorless is (ook voor mij) begonnen met als voordeel 'lichter' maar uiteindelijk blijven de wetten der fysica overeind en vereist een grote sensor groot glas, idem voor lichtsterke lenzen. Een mirrorless kan inderdaad kleiner zijn, maar dan zal je ook bepaalde zaken moeten inleveren qua kwaliteit. Eigenlijk is gewicht na enkele jaren één van de minder belangrijke factoren geworden voor mij. Mijn a6300 is een stuk lichter/compacter dan een XT2 of XPRO2 maar dan nog spreekt Fuji me wel aan.

Eigenlijk zie ik in mirrorless vooral voordeel wat betreft manier van fotograferen en in bepaalde gevallen gebruiksgemak. Gisteren zet ik mijn a6300 met SEL50 op AF-C met een iets breder AF bereik, stop de camera in de handen van mijn 6 jarige dochter en hup, een degelijke foto van papa in de zetel. Ik zie het haar met mijn d750 niet meteen doen. Ook zaken zoals EVF waarbij je meteen feedback krijgt over je foto, herkenning van gezichten en ogen (ja zit ook op Nikon d750 maar is toch ander systeem), geen verschil tussen fotograferen via scherm of zoeker, snellere burst enz maken een mirrorless voor mij gewoonweg leuker om mee te fotograferen. Eén van de meest handige functies van een EVF vind ik overigens dat je een genomen foto meteen deftig kan beoordelen ook als het heel fel licht is, je kijkt gewoon even in je zoeker. Gedaan met tussen twee handen turen naar je lcd schermpje. En dat komt van iemand die jarenlang met SLRs werkte, ook voor betalend werk. Ging van 10D > 20D > 40D > 7D > 5D3 > D750.

Sony zou er overigens heel goed aan doen ook eens te focussen op APS-C en lenzen zoals een 18-55/2.8 en 50-140/2.8 uit te brengen. Koppel daaraan nog een lichten 50mm/1.2 en 85mm/1.2 en je zal héél wat harten veroveren die liever geen FF willen. Maar Sony lijkt enkel geinteresseerd in FF jammer genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door lapino op 16-09-2016 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 19-09 08:06
Grin schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:30:
[...]
knip
Ik vind Fuji, voor mij, op dit moment, het beste wat ik kan kopen/er aan uit wil geven. Natuurlijk heb ik de D500, A7, 7D2, etc. bekeken, maar die systemen geven mij niet het totaalplaatje/ecosysteem wat Fuji mij kan bieden.-knip-
Helaas geen tijd voor een bakkie ;-)

Toch ben ik erg benieuwd naar je uitleg hierover. Wat vind jij in het ECO systeem beter?
Wanneer ik de review van Ken Rockwell lees schrijft hij oa dat je betere resultaten krijgt met een DSLR.

Wanneer ik bijvoorbeeld de Canon6D zou kopen met een 85 1.8 vs een XT-2 56 1.2 ben ik met de canon goedkoper uit terwijl ik dan Full frame heb met daarbij een veel uitgebreidere lens keuze. In veel vergelijkingen komen de lenzen gelijkwaardig uit de test.

Ik ben dus benieuwd waarom je met mindere kwaliteit en mindere lens keuze genoegen neemt.

Ik vind het Fuji systeem overigens een geweldig systeem, dus dit is geen fanboy vraag, maar een serieuze vraag.

Fuji X-T2 versus DSLRs

DSLRs are the workhorses of the pro industry. They give the best picture quality, widest range of lenses and fastest operation.

The reason to look at mirrorless cameras is mostly for small size and weight, but this is a big mirrorless camera, bigger than the previous model. Add the ludicrous EF-X500 flash, and it's just as big as a DSLR, but without the image quality and real-world speed.

I prefer a small DSLR like the Nikon D3300 or Canon SL1 to this X-T2, and each weighs and costs less. They don't feel as nice in-hand because they're plastic, but they work at least as well and their images are even better for nature and landscape due to their snappier color rendition.

Fuji goes off about "pro" with this camera, but it's not really. If you want small, consider a small DSLR for the best of all worlds.

While this Fuji's color is all about people, if you also do landscapes and nature, you'll do better with a DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Staat niet echt bekend als de man die je moet geloven. Tegenstrijdigheden enz. Ik lees zijn 'reviews' in ieder geval niet. Ik ben zelf ook absoluut geen kenner, maar zijn reviews sla ik over. Voorbeeld: Afgelopen jaar is een camera geweldig en een half jaar later is het prut en kan hij hem niet aanraden. Ik krijg geen goed gevoel bij deze man in ieder geval, maar dat is mijn mening.

[ Voor 13% gewijzigd door Luuk84 op 16-09-2016 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De heer Ken R. is inderdaad geen goede / betrouwbare bron ;).

De fundamentalistische discussie FF vs Crop gaan we hier niet oplossen. Voor sommigen is FF een heilige graal voor anderen "just an option". Beiden hebben hun voors en tegens en eenieder moet zelf uitmaken welke beslissingscriteria hoe zwaar wegen. Dat wordt natuurlijk nog moeilijker als Fuji echt een MF gaat aanbieden en dan zijn de FF-jongens natuurlijk nergens meer met hun argumentatie (en de crop-boys natuurlijk de absolute losers).

Ook de fabrikanten worstelen natuurlijk met soortgelijke vraagstukken. Waarom zou iemand het in zijn hoofd halen om een D500 van meneer N. te kopen als je ook FF van diezelfde meneer kunt kopen voor een lagere prijs? Ga ik een A7ii vergelijken met een D500 of een X-T2 en het op een groot aantal aspecten het dan toch net niet is en eerder een X-T10 (of een toekomstige X-T20) is of vergelijk ik het eerder met een A7Rii die functioneel heel dicht in de buurt komt maar wel een duidelijk hoger pixel aantal heeft. Waarom zou ik een X-T1/2 kopen als een X-T10 of E2 net zo goed voldoet voor mij. Soms draven we misschien teveel door met zogenaamde "must-have-features" die dat wel voor de adviseur zijn, maar niet voor de geadviseerde.
Als ik hem plat probeer te slaan: kan die foto's maken? Dan voldoet die! Wil je meer? Wat heb je er voor over? Goed en slecht is er in die zin niet, wel (on)bruikbaar of niet.
Het beste is dus gewoon het corpus delicti in de hand nemen en kijken of er een "klik" is en hoe je die waardeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Op zich kan je Canon / Nikon full frame voor een héél erg redelijk budget schieten. Zeker met kwalitatief best goeie lenzen zoals de Sigma 35mm 1.4, Canon 85mm 1.8, of zelfs nog meer de consumer kant op met de Tamron 70-300mm VC. Uiteindelijk blijf je met dat soort lenzen toch wel vrij ruim onder het budget, en zeker als je tweedehands wil kopen, omdat die markt gewoon heel veel groter is.

Het gewicht is niet eens een gigantisch verschil, maar ik vind het ook wel fijn dat je bij Fuji één systeem kan hebben waarbij je een kleine kit kan maken door bijvoorbeeld een 18-55mm of 27mm mee te nemen, of bijvoorbeeld alleen een 12mm, 35mm en 18-135mm op vakantie.

Uiteindelijk is voor mij de hoofdreden dat Fuji wel wat kleiner en lichter is als je je lenzen er op uit kan kiezen, en dat het fijner bedient dan alle andere mirrorless soorten. Nu is mijn X-E1 + 18mm en 35mm een "every day carry". Met een 5D, 28mm 1.8 en 50mm 1.8 is dat geen optie; gewoon omdat de 5D veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Luuk84 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:30:
[...]

Staat niet echt bekend als de man die je moet geloven. Tegenstrijdigheden enz. Ik lees zijn 'reviews' in ieder geval niet. Ik ben zelf ook absoluut geen kenner, maar zijn reviews sla ik over. Voorbeeld: Afgelopen jaar is een camera geweldig en een half jaar later is het prut en kan hij hem niet aanraden. Ik krijg geen goed gevoel bij deze man in ieder geval, maar dat is mijn mening.
Ha, ook geen fan van Ken Rockwell. Maar eigenlijk omdat ik na een paar recensies altijd alleen maar las dat elke lens of camera van fuji fantastisch was en er niks op aan te merken was. Nu ben ik best blij met mijn fuji-spullen, maar elk product heeft altijd wel ook een minpuntje en ineen goede review moeten die ook lasgskomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu is een goede review vinden wel erg lastig. Het is vrijwel alleen van zeer goed tot subliem, meestal omdat de spulletjes beschikbaar worden gesteld en/of je niet weet waar de reviewer nu van houdt of een afkeer van heeft. Soms speelt ook nog eens mee dat een reviewer een hekel aan een bepaald merk heeft of klaagt dat een merk X anders werkt dan zijn eigen merk Y en daarom niet goed is ... Toch zitten veel mensen te kijken bij Ken R. of Steve H. ondanks dat je vooraf al weet waar het naartoe gaat.

Het is dan ook altijd wel eens handig om te kijken wanneer de reviews/ first impressions "op de markt" komen.Je ziet wel heel vaak dat de datum daarvan vrijwel allemaal rond de introductiedatum liggen. Toevallig zijn bijna al die reviews dan uitermate lovend... Fuji doet dat spel net als alle andere fabrikanten natuurlijk mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Een ultieme poging om het e.e.a. uiteen te zetten; hoe ben ik tot de X-T2 gekomen?
Heb dus jaren geschoten met Sony MILC, van de allereerste NEX-5, NEX-7 tot de A6000, prachtige camera's! Deze machientjes hebben mij enthousiast gemaakt voor kiekjes maken, fotografie is te veel eer voor wat ik doe. Maar nu ik wat enthousiaster begin te worden en daarmee ook iets meer verlang van mijn schietijzer, ben ik eens gaan rondkijken: wat wil ik hebben?
Bij mijn A6000 set heb ik een stel hele leuke primes, 24mm, 35 en 55. Echt leuke lenzen! Daarnaast nog een 16-70 f4 zoom, een matige lens. Maar ik wil het dus iets serieuzer gaan aanpakken en wil een 'stap hoger' dan dit. Oke... wat zijn de opties? Na lang wikken en wegen, reviews lezen, etc ben ik tot de volgende lijst gekomen.

Sony A6300
Sony A7*
Nikon D500
Canon 7D mark 2
Canon 60D
Fuji X-T2

Wat wil ik?
Drie/vier primes: iets met groothoek 12-16, 24mm, 35mm, 55mm en een telelens rond de 50/70-140/150. Op de kwaliteit van lenzen wil ik 0,0 concessies doen, moet echt uitstekend spul zijn en niks minder. Dus snelle AF, lichtsterk, modern leesontwerp, etc etc. Een snelle AF vind ik een must voor een camera, het geheel moet in staat zijn om auto's langs het circuit te volgen en indoor sport te schieten. Daarnaast moet het zo klein en licht mogelijk zijn en wil ik native lenzen - dus geen gesodemieter met adapters of andere meuk. Helaas heb ik ook een budget waar ik binnen wil blijven: max 2K voor de body, en ~4K voor de lenzen. Laat de afvalrace beginnen! Dit is dus mijn mening, ajb geen discussie over: AF is wel snel, dat zie je verkeerd want, etc etc. Zo denk ik d'r over :)

- A6300 valt af, geen snelle en lichtsterke tele in het systeem, bediening voldoet eigenlijk ook niet
- Sony A7*, is te duur of niet snel genoeg @ AF. Lensaanbod staan me niet aan: past niet binnen budget of de kwaliteit volstaat niet, of is te groot, of.....
- Nikon D500, damn... die is nice! Maar die body is huge/zwaar! Ja maar hij is zo fijn....oei, twijfel.... Is het uiteindelijk niet geworden: te groot/zwaar.
- Canon 7D mark 2, hahaha 1KG+ _O-
- Canon 60D, ook nog te groot en ik heb mijn twijfels bij de AF capaciteit
- Fuji X-T2, voldoet overal aan en past exact binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De 60D? Weet je zeker dat je niet naar de 80D hebt gekeken? De AF van de 80D zou ik in ieder geval niet over twijfelen, dat lijkt een afgeslankte vorm van de 7D2 te zijn.

Voor de toepassingen (indoor sport vooral), denk ik niet dat een X-T2 mijn keuze zou zijn geweest, maar ik vind de grootte ook niet zo'n punt. De anti-flicker detectie van de Canikons lijkt me ook wel handig. Maar jij moet er mee werken, dus als jij er blij mee bent, zijn al de meningen hier niet belangrijk :)

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 16-09-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Canon 7D II is overigens geen 1KG + --> body zit op: Gewicht: 910g

Ben zelf ook erg benieuwd naar de XT-2 alleen ben ik nog niet overtuigd over de AF en het Fuji glas aanbod. De foto's welke ik er tot nu toe van gezien heb staat de bokeh mij niet zo aan, erg onrustig in vergelijk met bijvoorbeeld een 7D/5DMKIII en 70-200 F2.8L IS of Sigma 50 MM 1.4 ART

[ Voor 3% gewijzigd door bluecupra op 16-09-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
bluecupra schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:44:
De foto's welke ik er tot nu toe van gezien heb staat de bokeh mij niet zo aan, erg onrustig in vergelijk met bijvoorbeeld een 7D/5DMKIII en 70-200 F2.8L IS of Sigma 50 MM 1.4 ART
Ik heb zelf de Sigma 50/1.4 Art en als er iets is waar die minder op scoort is het de wat onrustigere bokeh (vooral bij highlights in de achtergrond). De Fuji 56/1.2 heeft een echt zachtere bokeh.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je zou dan inderdaad moeten vergelijken met een APS-C camera en niet met een fullframe camera. Ook maakt het verschil of je de APD versie hebt of de gewone, waarbij de APD versie stiekem een stuk minder lichtsterk is schijnbaar, ook al staat er gewoon f/1.2 vermeld. Ondanks dat dit qua DoF wel klopt moet je er wel rekening mee houden als je er mee in het donker wil schieten.

De APD heeft wel een zachtere (mooiere) bokeh maar als ik samples bekijk van de non-APD vind ik die ook helemaal niet verkeerd. Misschien een beetje onrustig als je natuur (takjes) gaat fotograferen maar voor portretten vind ik hem zeker niet verkeerd.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

henkie196 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:10:
[...]
Voor de toepassingen (indoor sport vooral), denk ik niet dat een X-T2 mijn keuze zou zijn geweest, maar ik vind de grootte ook niet zo'n punt. De anti-flicker detectie van de Canikons lijkt me ook wel handig. Maar jij moet er mee werken, dus als jij er blij mee bent, zijn al de meningen hier niet belangrijk :)
Ik krijg badmintonners er ragscherp op, als me dat lukt dan zegt dat denk ik voldoende. De AF is echt absurd goed met de 50-140 f2.8.
bluecupra schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:44:
Canon 7D II is overigens geen 1KG + --> body zit op: Gewicht: 910g
[...]
Op camerasize staat de Canon 7D2 als 1KG+, maar zelfs 900+ gram voor een body vind ik hilarisch. Dan val je bij mij gewoon af, maar nogmaals: das persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Grin schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:49:
[...]

Ik krijg badmintonners er ragscherp op, als me dat lukt dan zegt dat denk ik voldoende. De AF is echt absurd goed met de 50-140 f2.8.

[...]

Op camerasize staat de Canon 7D2 als 1KG+, maar zelfs 900+ gram voor een body vind ik hilarisch. Dan val je bij mij gewoon af, maar nogmaals: das persoonlijk.
Maar je gebruikt wel een lens van 1kg op een body met nauwelijks een grip. Het is maar net waar je voorkeuren liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Een Canon 6D met een 70-200 F4 en een 35mm Sigma 1.4 ART heeft hetzelfde prijskaartje als
een Fuji X-T2 met 50-140.

Niet helemaal 1 op 1 te vergelijken maar dan heb je wel een fullframe met een 2 keer zo grote sensor. Voor mij een lastige keuze. Maar op een gegeven moment moet je een keer kiezen ;-)

Niet te min is de X-T2 combi met een 50-140 wel een pracht combi.

Ik ben ook zeer benieuwd of Fuji met een X-T20 komt met X-trans 3. Zou voor mij ook zeker een optie zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Tomas_ op 16-09-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Universal Creations schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:18:
[...]

Maar je gebruikt wel een lens van 1kg op een body met nauwelijks een grip. Het is maar net waar je voorkeuren liggen natuurlijk.
Nog zoiets prachtigs aan deze Fuji: de verticale grip! Nog betere/snellere AF, hoge refresh van je gigantisch grote/heldere EVF en goed in balans met de 50-140. Wanneer ik een kleinere prime gebruik schroef ik m d'r weer af in 10 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technonose schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:25:
Een Canon 6D met een 70-200 F4 en een 35mm Sigma 1.4 ART heeft hetzelfde prijskaartje als

[....]
Dan zit je alleen al met een AF-unit uit het jaar nul, dus dat is niet echt een vergelijkbare set.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Grin schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:26:
[...]

Nog zoiets prachtigs aan deze Fuji: de verticale grip! Nog betere/snellere AF, hoge refresh van je gigantisch grote/heldere EVF en goed in balans met de 50-140. Wanneer ik een kleinere prime gebruik schroef ik m d'r weer af in 10 sec.
Vind je het prachtig dat je een grip nodig hebt om de prestaties van je camera te verbeteren? Het is maar net wat je prachtig vindt. Ik begrijp je keuzes hoor, maar je argumentatie rammelt een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Universal Creations schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:34:
[...]

Vind je het prachtig dat je een grip nodig hebt om de prestaties van je camera te verbeteren? Het is maar net wat je prachtig vindt. Ik begrijp je keuzes hoor, maar je argumentatie rammelt een beetje.
Haha nee natuurlijk niet.
Ik zie precies de andere kant vd medaille (dan de kant die jij nu belicht). Ik hoef niet altijd 11FPS AF, 7/10 keer heb ik genoeg aan 8FPS en iets mindere AF ten gunste van een kleinere body met bv de 35mm prime. Maar wanneer ik los wil gaan met de 50-140 en in de pitstraat sta in Spa, dan schroef ik de grip d'r op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:27:
[...]

Dan zit je alleen al met een AF-unit uit het jaar nul, dus dat is niet echt een vergelijkbare set.
Dan zou je inderdaad een 80D moeten nemen, zit je iig gelijk met je sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
technonose schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:25:

Niet helemaal 1 op 1 te vergelijken maar dan heb je wel een fullframe met een 2 keer zo grote sensor. Voor mij een lastige keuze. Maar op een gegeven moment moet je een keer kiezen ;-)

Niet te min is de X-T2 combi met een 50-140 wel een pracht combi.

Ik ben ook zeer benieuwd of Fuji met een X-T20 komt met X-trans 3. Zou voor mij ook zeker een optie zijn.
Het is inderdaad niet echt te vergelijken. 6D is fullframe maar mist bijvoorbeeld wel de bouwkwaliteit en veel functies die de X-T2 wel heeft (4k, dual sd, grote evf etc). Qua bouwkwaliteit kun je de 6d beter met bijvoorbeeld de X-T10 ofzo vergelijken. Ik heb zelf ook geen weather sealing en metalen body nodig maar voor sommige mensen is dit wel belangrijk. Vaak worden bij aps-c en ff vergelijkingen low-end ff camera's en high end aps-c camera's vergeleken. Logisch qua prijs, niet qua features, als je dat gelijk zet is aps-c natuurlijk wel goedkoper.

En de X-T20 zal vast de 24mp sensor krijgen, maar dat duurt waarschijnlijk ook nog even 8)

Edit:
Niet dat ik 'm ga kopen maar er komen steeds meer Medium Format geruchten uit. Hij zou 19 september al aangekondigd gaan worden, spannend!

Trusted Source
Fujifilm working on a Medium Format Camera (rumor here) – first Medium Format rumor by Source right in the past here.
More Affordable than Hasselblad X1D (rumor here)
To be unveiled September 19 (rumor here)
Price of body + lens around the same of the Hasselblad X1D (rumor here)
Will have an interchangeable Viewfinder – by anonymous + trusted source (rumor here)

Source Right in The Past
Will be launched along with 3 lenses (rumor here)
Will be mirrorless with interchangeable lenses (rumor here)
No X-Trans Sensor (rumor here)
PRIME: Around 100-120mm Macro. PRIME: Around 50mm. ZOOM: Around 20-60 (rumor here)

New Source/Anonymous Source
50 Megapixel (rumor here)
Available in 2017 (rumor here)
To be presented at Photokina (rumor here)
DSLR alike form factor (rumor here)
3 Lenses: 2 Primes and 1 Zoom (rumor here)

[ Voor 36% gewijzigd door Sluw op 16-09-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die lenzen lijken mij vreemde keuzes voor het formaat sensor. Een 20-60 is veel te veel groothoek en 50mm is ook niet bepaald een logische keuze voor eerste prime. Je zou dan eerder iets van 65mm verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht hebben ze het voor het "gemak" even naar fullframe equivalenten omgerekend? Dan lijken ze logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:02:
Wellicht hebben ze het voor het "gemak" even naar fullframe equivalenten omgerekend? Dan lijken ze logischer.
Dat is een mogelijkheid, al vind ik zelfs dan nog die 20-60mm behoorlijk wijd. Maar we zullen zien, het zijn enkel nog maar geruchten, speculaties en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Zijn inderdaad 35mm equivalent. Ik vind de 20-60 ook raar maar wellicht interessant voor landschappen ofzo?
Sodela schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:38:
Nu is een goede review vinden wel erg lastig. Het is vrijwel alleen van zeer goed tot subliem, meestal omdat de spulletjes beschikbaar worden gesteld en/of je niet weet waar de reviewer nu van houdt of een afkeer van heeft. Soms speelt ook nog eens mee dat een reviewer een hekel aan een bepaald merk heeft of klaagt dat een merk X anders werkt dan zijn eigen merk Y en daarom niet goed is ... Toch zitten veel mensen te kijken bij Ken R. of Steve H. ondanks dat je vooraf al weet waar het naartoe gaat.
Dan is je eigen insteek al fout. Bij reviews gaat het niet om de conclusie of wat de reviewer vindt (daar zit sowieso een dikke scheut aan subjectiviteit bij) maar juist om de informatie die er tussen de regels staat. Specs kun je ook wel bij de fabrikant zelf lezen en uit de handleiding en een beetje kennis kom je ook al een heel eind. Het enige wat je niet kunt inschatten is het gebruik van bepaalde zaken zoals een kantelscherm, scherpstelpunt joystick, etc. Een echt goede review vertelt je inhoudelijk iets over de camera die ze reviewen en juist niet of het ding goed/slecht is. Helaas zijn 8 van de 10 reviews niet veel meer dan een herhaling van de specs en handleiding van de fabrikant dus meer een productbespreking/presentatie dan review. Dat soort "reviews" zijn pas echt slecht, die zijn gewoon nietszeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Klopt, zo heb ik erg veel informatie gehaald uit de preview van Rico en wat willekeurige (p)reviews van nog 2-3 bronnen. Op basis hiervan is het een aardige gok geweest maar over de usability/handeling was ik al aardig goed geïnformeerd. Ook veel met een X-T1 kunnen spelen en dat heeft me ook een aardige indruk gegeven. Maar met betrekking tot de AF was t een gok, gelukkig ben ik daar extreem tevreden over!
De eerste goede preview over de nieuwe 23mm f2 staat inmiddels ook online. Hopelijk ligt die eind september in de winkels, dan is m'n lenscollectie compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Grin schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:29:
Klopt, zo heb ik erg veel informatie gehaald uit de preview van Rico en wat willekeurige (p)reviews van nog 2-3 bronnen. Op basis hiervan is het een aardige gok geweest maar over de usability/handeling was ik al aardig goed geïnformeerd. Ook veel met een X-T1 kunnen spelen en dat heeft me ook een aardige indruk gegeven. Maar met betrekking tot de AF was t een gok, gelukkig ben ik daar extreem tevreden over!
De eerste goede preview over de nieuwe 23mm f2 staat inmiddels ook online. Hopelijk ligt die eind september in de winkels, dan is m'n lenscollectie compleet.
Interessante preview van de 23mm, lijkt een prima toevoeging. Wel vreemd dat die wijder is dan de gewone 23mm 8)7. En jammer dat ie wijd open niet zo scherp is maar in tegensteling tot de 35mm f/2.0 geen vervorming. De bokeh is ook wat onrustig, de x100 serie en 23mm 1.4 zijn een stuk rustiger. Aan de andere kant wel WR en een stuk goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 18-09-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sluw schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:18:
[...]

Interessante preview van de 23mm, lijkt een prima toevoeging. Wel vreemd dat die wijder is dan de gewone 23mm 8)7. En jammer dat ie wijd open niet zo scherp is maar in tegensteling tot de 35mm f/2.0 geen vervorming. De bokeh is ook wat onrustig, de x100 serie en 23mm 1.4 zijn een stuk rustiger. Aan de andere kant wel WR en een stuk goedkoper.
Ik heb de preview niet gelezen maar.... Het kan goed zijn dat de 23mm f1.4 eigenlijk 23,8mm is bijvoorbeeld en de 23mm f2 eigenlijk een 22,6mm. Tevens kan je ook nog te maken hebben met de focus afstand en eventuele "focus zoom" waardoor de brandpuntsafstand groter wordt naarmate er dichterbij gefocust wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Volgens mij zijn de meeste lenzen op focusafstand oneindig hun echte brandpuntsafstand, en naarmate je dichterbij komt worden ze "korter". De hoeveelheid korter worden is afhankelijk van het lensontwerp en komt in sommige reviews terug als focus breathing. Sommige lenzen hebben dat heel extreem en met name bij video kan dit storend zijn.
Daarnaast is het ook niet geheel abnormaal dat er hier en daar een paar procent wordt afgerond op op een commercieel verantwoord aantal mm te komen. Nu zal dat bij 23mm misschien wel meevallen, maar vooral bij heel precieze honderdtallen zoals bijvoorbeeld een 200mm lens kan die prima 186mm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Pat-Juh schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:58:
[...]

Ik heb de preview niet gelezen maar.... Het kan goed zijn dat de 23mm f1.4 eigenlijk 23,8mm is bijvoorbeeld en de 23mm f2 eigenlijk een 22,6mm. Tevens kan je ook nog te maken hebben met de focus afstand en eventuele "focus zoom" waardoor de brandpuntsafstand groter wordt naarmate er dichterbij gefocust wordt.
Ja zoiets staat er ook in het artikel maar het schijnt hier wat extremer te zijn dan de standaard afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik hoop dat het een niet al te grote afwijking is, 24mm is mijn favoriete brandpuntsafstand... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Grin schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:10:
Ik hoop dat het een niet al te grote afwijking is, 24mm is mijn favoriete brandpuntsafstand... :-(
Het valt volgens mij wel mee hoor, er staat alleen dat de beeldhoek van de f/2.0 en f/1.4 hetzelfde is volgens de specificaties op de site van Fuji maar dat dat niet zo is. De specificaties zijn wel volgens de CIPA standaard dus de afwijking kan niet echt extreem zijn.

En als het nauw komt kun je toch ook voor de f/1.4 gaan? Misschien voor een mooie prijs te krijgen nu de f/2.0 uit komt/is en optisch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Zaterdag een tweedehands xt-1 overgenomen via v&a. Moet zeggen ben er erg tevreden over autofocus zeker wanneer de dof beperkt is, een stuk accurater dan bij de xpro1. De kleuren zijn nog vergelijkbaar met de xpro1 dus wat dat betreft geen consessies. Wel lijkt het alsof de sharpness slider bij standaard jpegs iets hoger staat.

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/a/img921/1324/0gUhrn.jpg

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:10:
Op 1.5x crop of fullframe eq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

24mm @ APS-C, dus ~35/36mm @ FF. Maar dat kan ook komen omdat het m.i. de enige echt uitstekende APS-C prime is van mijn vorige camera... Deze had een snelle focus, je kon lekker dichtbij scherpstellen (<20 CM) en prachtige IQ. Wat mij betreft een absolute must-have voor iedere A6000/A6300 eigenaar(!).

Ad
Je merkt nu trouwens ook dat de prijzen van sommige lenzen behoorlijk zijn gestegen, waar ik de 50-140 twee weken geleden nog nieuw kon krijgen voor 1249 (1349-100 @ cashback-actie), is deze lens nu 1599... :X
Dat vind ik toch wel erg veel geld... :/
Ook de nieuwe 35mm is in prijs gestegen, er zijn nog een aantal retailers die 'm kunnen aanbieden voor 399 maar deze zal binnenkort ook 449 zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door Grin op 19-09-2016 13:23 . Reden: lensprijzen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-06 10:19
Interessante discussie hier over de camera's in het Fuji X-T2 segment. Ik heb de X-T2 gekocht omdat ik weet dat ik de komende 2-3 jaar elke +/- 6 maanden een 'nieuwe' camera krijg van Fuji middels firmware updates. De camera zoals deze nu al presteert is voor mij een perfecte balans van grootte, prijs, beeldkwaliteit, lensaanbod/ecosysteem en AF.

T.a.v. beeldkwaliteit, hier een interessant youtube filmpje waarbij de beeldkwaliteit vergeleken wordt met de Nikon D5.

De grip heb ik nog niet gekocht, maar staat wel op mijn lijstje. T.a.v. het argument om net zo goed een spiegelreflex camera te kopen als je een X-T2 met grip hebt of mensen die het vreemd/belachelijk vinden dat een grip nodig is voor extra features. Je kan het ook omdraaien: ik kan mijn camera kleiner en lichter maken als ik bepaalde features niet nodig heb voor een shoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

thomahawks schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:43:
[...]
T.a.v. het argument om net zo goed een spiegelreflex camera te kopen als je een X-T2 met grip hebt of mensen die het vreemd/belachelijk vinden dat een grip nodig is voor extra features. Je kan het ook omdraaien: ik kan mijn camera kleiner en lichter maken als ik bepaalde features niet nodig heb voor een shoot.
Dat is dus precies wat ik Universal Creations probeer(de) duidelijk te maken. In plaats van dat je vastzit aan 'zware' body heb je met de X-T2 een keuze.
De youtube test die je linkt is trouwens niet juist verlopen @ AF, de maker heeft zelf aangegeven niet de juiste settings te hebben gebruikt voor de tracking van die bus/auto; hij gebruikte een (te) kleine AF area. De resultaten die je in dat filmpje ziet kunnen dus vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Afbeeldingslocatie: https://www.fujirumors.com/wp-content/uploads/2016/09/gfyx.png

Daar is die dan. Midden formaat en 6 lenzen :o
Rond 5 uur is de Fuji presentatie, ben benieuwd wat ze nog meer aan gaan kondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-06 10:19
Grin schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:25:
[...]

Dat is dus precies wat ik Universal Creations probeer(de) duidelijk te maken. In plaats van dat je vastzit aan 'zware' body heb je met de X-T2 een keuze.
De youtube test die je linkt is trouwens niet juist verlopen @ AF, de maker heeft zelf aangegeven niet de juiste settings te hebben gebruikt voor de tracking van die bus/auto; hij gebruikte een (te) kleine AF area. De resultaten die je in dat filmpje ziet kunnen dus vele malen beter.
Eens over de AF. Totdat een reviewer de moeite neemt om het scherm te filmen tijdens een AF test neem ik alle conclusies over AF met een korreltje zout. Idem met vergelijkingen met andere camera's.

Wat me overigens op valt is dat de camera door veel DSLR gebruikers vergeleken wordt met de beste camera's in elk segment: "de D500 AF is beter", "de beeldkwaliteit van de D810 is beter". Ik zou bijna gaan denken dat ze de X-T2 zien als een bedreiging. Stel je voor dat DSLRs niet meer beter zijn dan een mirrorless camera. Ik vraag me af waarom Canon nu plots zoveel focus legt op mirrorless...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
thomahawks schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:17:
Wat me overigens op valt is dat de camera door veel DSLR gebruikers vergeleken wordt met de beste camera's in elk segment: "de D500 AF is beter", "de beeldkwaliteit van de D810 is beter". Ik zou bijna gaan denken dat ze de X-T2 zien als een bedreiging. Stel je voor dat DSLRs niet meer beter zijn dan een mirrorless camera. Ik vraag me af waarom Canon nu plots zoveel focus legt op mirrorless...
Qua prijs is een vergelijking met een D500 of 7D2 redelijk voor de hand liggend. Qua prijs zou een vergelijking met een D610, 6D, of A7II ook niet zo vreemd zijn, maar dat is meer een crop vs FF verhaal.

Ik neem aan dat Canikon ook gewoon markt trends kunnen volgen, en ook wel zien dat de dSLR markt al jaren krimpt, terwijl de MILC markt redelijk constant blijft. De gehele markt is aan het krimpen, en de MILC markt krimpt minder snel dan de dSLR markt, dus neemt het markt aandeel van MILC toe.

Ik zie overigens geen grote focus van Canon op MILC, één nieuwe camera en één nieuwe lens vind ik niet bepaald indrukwekkend. Ik zou me eerder afvragen waar het Canikon offensief blijft, gezien de marktontwikkeling van de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:57:
[afbeelding]

Daar is die dan. Midden formaat en 6 lenzen :o
Rond 5 uur is de Fuji presentatie, ben benieuwd wat ze nog meer aan gaan kondigen.
Wie wil er nu nog FF >:) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
:+ Ben benieuwd naar de prijs, die is nog niet vastgesteld maar de body + 63mm f/2.8 gaat onder de $10.000 dollar kosten. Zou echt concurrerend zijn als de body onder de prijs van de Pentax 645z zit. Leuk om een beetje te volgen maar het is in ieder geval geen camera voor mijn portemonnee.

Afbeeldingslocatie: https://www.fujirumors.com/wp-content/uploads/2016/09/Bildschirmfoto-2016-09-19-um-18.02.24.png

1. Standard prime “GF63mmF2.8 R WR” (equivalent to 50mm in the 35mm format)
2. Wide-angle standard zoom “GF32-64mmF4 R LM WR” (equivalent to 25-51mm in the 35mm format)
3. Mid-telephoto macro 1:0.5 “GF120mmF4 Macro R LM OIS WR” (equivalent to 95mm in the 35mm format)
4. Fast aperture mid-telephoto “GF110mmF2 R LM WR” (equivalent to 87mm in the 35mm format)
5. Ultra wide “GF23mmF4 R LM WR” (equivalent to 18mm in the 35mm format)
6. Wide “GF45mmF2.8 R WR” (equivalent to 35mm in the 35mm format)

[ Voor 93% gewijzigd door Sluw op 19-09-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe mij dan maar nummer 4... Nee, ik wil niet weten wat het moet kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ben benieuwd of tethered shooting ook voor de kleinersensorige toestellen beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Veel WR glas, en een CMOS sensor.. met deze kan je iig helemaal los buiten de deur :D

Ben benieuwd hoe het precies werkt met die losse EVF, want die krijg je er niet standaard bij.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sluw schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:01:
[...]

:+ Ben benieuwd naar de prijs, die is nog niet vastgesteld maar de body + 63mm f/2.8 gaat onder de $10.000 dollar kosten. Zou echt concurrerend zijn als de body onder de prijs van de Pentax 645z zit. Leuk om een beetje te volgen maar het is in ieder geval geen camera voor mijn portemonnee.

[afbeelding]

1. Standard prime “GF63mmF2.8 R WR” (equivalent to 50mm in the 35mm format)
2. Wide-angle standard zoom “GF32-64mmF4 R LM WR” (equivalent to 25-51mm in the 35mm format)
3. Mid-telephoto macro 1:0.5 “GF120mmF4 Macro R LM OIS WR” (equivalent to 95mm in the 35mm format)
4. Fast aperture mid-telephoto “GF110mmF2 R LM WR” (equivalent to 87mm in the 35mm format)
5. Ultra wide “GF23mmF4 R LM WR” (equivalent to 18mm in the 35mm format)
6. Wide “GF45mmF2.8 R WR” (equivalent to 35mm in the 35mm format)
Mooie collectie en gelijk vanaf de start veel completer dan de Hasselblad concurrent. Persoonlijk gok ik dat het gunstiger is om een generatie te wachten zodat er ook PDAF op de MF sensoren zit (vermoed ik in elk geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Heeft die GFX 50S nou dezelfde sensor als de Pentax 645Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
henkie196 schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:13:
Heeft die GFX 50S nou dezelfde sensor als de Pentax 645Z?
Is me ook niet helemaal duidelijk, kan zijn dat ze een andere sensor hebben getweaked maar dit hebben ze ook gezegd:

"11:27am: "This sensor is a brand-new, fully customized, our R&D engineers designed it. The pixel size is 5.3um as opposed to 4.1. The inherent ratio is a natural 4:3.""

Edit: formaat valt me nog mee, ongeveer even groot als een normale dslr

Afbeeldingslocatie: https://s.aolcdn.com/dims5/amp:451f13804ec1471c7d62cc59ee4e5ebbace2f001/t:980,653/q:80/?url=https%3A%2F%2Fs.blogcdn.com%2Fslideshows%2Fimages%2Fslides%2F406%2F563%2F2%2FS4065632%2Fslug%2Fl%2Fgfxvsxt2-1.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Sluw op 19-09-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Volgens mij is bv. een 645z ook vooral dieper dan een gemiddelde full frame dSLR, alhoewel Fuji dat misschien heeft kunnen beperken door mirrorless te gaan (het is toch een mirrorless dingetje?).

Qua MPs en beeldverhouding lijkt het gelijk aan de 645z sensor, sensor grootte scheelt een tiende millimeter hier en daar, maar dat kan ook afronding zijn. We horen het vanzelf wel, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
En zijn de lenzen focus by wire? Dat vind ik het enige minpunt aan de huidige Fuji lenzen, voelt net wat minder lekker.

Edit: de pentax is inderdaad bijna 2 keer zo diep als een 5d

En inderdaad mirrorless. "In old medium format cameras, the flange focal distance was 70mm; with the GFX 50S, it's only 26.7mm."

[ Voor 51% gewijzigd door Sluw op 19-09-2016 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het is gewoon dezelfde sensor alleen kan Fuji bepaalde aanpassingen laten doen aan de elektronica en natuurlijk interpretatie van de sensordata. Dit zie je ook als je bijvoorbeeld Sony sensoren in verschillende camera's zet en hoe dan de resultaten zijn. Nikon gebruik al jaren dezelfde sensoren als Sony, maar weet er vaak toch betere resultaten uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Daar zat ik ook al aan te denken, ja. Beetje tweaken zoals Nikon doet met hun Sony sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ze hebben 'm in ieder geval niet zelf gemaakt en de x-pro2 en x-t2 gebruiken ook getweakte Sony sensors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Sluw schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:56:
Ze hebben 'm in ieder geval niet zelf gemaakt en de x-pro2 en x-t2 gebruiken ook getweakte Sony sensors.
Die zijn nog meer getweaked dan deze middenformaat sensor. Bij de X-camera's is de Bayerfilter vervangen door een X-Trans, maar bij deze GFX is het ook gewoon Bayer.

Even iets anders: ik heb afgelopen zondag een dag met de X-T2 + 56/1.2 en 35/1.4 rondgelopen. Kleine waarschuwing: mijn "review" kan gezien worden als vloeken in de kerk...

X-T2

The Good
-De helderheid en het formaat van de zoeker. En heeft natuurlijk de voordelen van een EVF wat betreft manueel focus assist (vergroting werkt erg fijn) en live histogram.
-Bouwkwaliteit.
-AF snelheid en tracking.
-Juiste manier van vergrendelknopjes gebruiken op de draaiwieltjes (Canon en Nikon, lezen jullie even mee).
-Kantelbaar schermpje met een mogelijkheid om te kantelen in portretstand, dus geen Pentaxenstein oplossing ;)
-Snelheid van opstarten. Geen dslr-snelheid, maar ook geen Sony-traagheid.
-Dynamisch bereik. Zoals bij alle Sony sensoren is dat dik in orde.
-Electronische sluiter voor als je korter dan 1/8000sec nodig hebt (zeker bij lichtsterk glas geen overbodige luxe) en natuurlijk ook erg stil, al was de mechanische sluiter niet echt luidruchtig (geen Sony A7 kerkdeur).
-Dual card slot. Voor de professional die graag een on-the-fly-backup wil onmisbaar.

The Bad
-Het beeld wat de zoeker geeft tijdens het fotograferen. Kleuren en contrast wijken totaal af van de uiteindelijke foto, die overigens wel correct wordt getoond in de EVF.
-De vertraging van de zoeker tijdens panning maakt panning nagenoeg onmogelijk (ja, ik had boost mode aanstaan). Toelichting met voorbeelden komt verderop.
-De standaard grip. Ik moet veel te hard knijpen wat het langdurig vasthouden lastig maakt. Tijdens het lopen moet ik de grip ook anders vasthouden dan tijdens het fotograferen.
-AEL knopje net te ver om comfortabel te gebruiken (ik moet mijn hand weer iets anders op de grip plaatsen om die knop comfortabel vast te houden).
-Accuduur. 250 foto's en wat dingetjes instellen en de accu was leeg (ik had in al mijn wijsheid ;) er 2 meegenomen). Tussen de foto's door of uitgezet, of automatisch na 30sec uitschakelen.
-Focusnauwkeurigheid op langere afstand met kleinere DoF. Die zat er regelmatig naast. Heb eigenlijk niet gekeken naar AF-finetuning (weet geeneens of het mogelijk is...). Maar het was ook niet consistent. Dit bij beide lenzen. Op korte afstand ging het nagenoeg feilloos en was het doorgaans user-error.
-Focussen op kleine onderwerpen lukt vaak niet. Ik probeerde een paar keer op een klein bloemetje te focussen, maar moest overgaan op manueel focus. Ook met een enkel punt focussen, gaf geen lock.
-Geen touchscreen. Echt jammer, want dat vind ik wel echt fijn voor bepaalde handelingen.
-Vastloper. Ik kreeg een vastloper toen ik te dichtbij probeerde te focussen. Niet kunnen herhalen, dus misschien gewoon toeval. Enkel accu eruit halen hielp.
-De sluiterknop. Iedere camera heeft een andere gevoeligheid qua sluiterknop, maar aan deze kon ik niet wennen. Tijdens het maken van panorama's (iets wat ik vaak doe) met de sluiterknap half ingedrukt houden (AF lock dus eigenlijk), kreeg ik de balans soms slecht gevonden tussen half en helemaal ingedrukt.

The Ugly
-Ruis. Sorry, maar een base-iso van 200... een tikje verscherpen (wat nodig is) geeft al meteen enorm veel ruis (voor een dergelijke iso-waarde). Toelichting komt verderop.
-Ruisreductie en artefacten. Op hogere iso zit er ruisreductie in de rawbestanden en dan op zo'n manier dat het vreemde effecten oplevert. Voorbeelden volgen.

56mm f/1.2
The Good
-f/1.2!
-Scherpte is goed, maar niet uitzonderlijk (zie the bad)
-Diafragmaring. Niet specifiek voor deze lens, maar ik vind dat altijd heerlijk.

The Bad
-Glow. De lens heeft echt last van glow bij groot diafragma.
-MFD. De minimale focusafstand is echt te groot voor leuke close-ups. Mijn Sigma 50/1.4 geeft een veel grotere vergroting (0,18x vs 0,09x), zelfs als je de cropfactor meeneemt.
-Manueel focus is niet fijn. De nauwkeurigheid is niet zo groot en je voelt continu de focusmotor bewegen als je aan de focusring draait.
-Paar keer een enorme lichtvlek gehad die 2/3 van het beeld innam.
-Hier en daar wat lelijke chromatisch aberratie.

The Ugly
-Bokeh balls. De bokeh is te nadrukkelijk aanwezig. Misschien is dit expres gedaan om het een wat meer vintage look te geven. De bokeh is niet swirly overigens.
-Geen lensprofiel in Lightroom helaas.

De 35/1.4 heb ik wel een paar keer op de camera gehad, maar niet genoeg om uitgebreid iets over te zeggen. Mechanisch kan ik hetzelfde erover zeggen als over de 56/1.2, optisch is het prima lens, maar geeft zeker geen wow! gevoel.

Paning voorbeeldjes, 1 keer ging het goed, 1 keer ging het zeer matig (onderwerp verdwijnt half uit beeld) en 1 keer ging het hopeloos verkeerd. Het probleem zit hem echt niet in het AF-systeem, want dat lijkt zeer goed te werken (ik ga geen uitspraken doen over de vergelijking met een serieuze dslr, want daarvoor heb ik geen goede test uitgevoerd), maar puur in de EVF. Je raakt simpelweg je onderwerp kwijt. De voertuigen hadden echt geen grote (hoek)snelheid; het waren geen neerstortende slechtvalken of voorbijrazende F1 bolides.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8104/29815305576_bb8d35694a_c.jpgAF Tracking X-T2 test 1 by Universal Creations, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5117/29224259993_f42202e772_c.jpgAF Tracking X-T2 test 2 by Universal Creations, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8077/29815304756_c1287a4956_c.jpgAF Tracking X-T2 test 3 by Universal Creations, on Flickr

Ruis op base iso. Een voorbeeld waarbij ik mijn gebruikelijke sharpening heb toegepast (werkt gewoon goed op de 5D2). Je ziet duidelijk ruis hierdoor en wat vreemde artefacten. Ik gebruik Lightroom 6.7 (nieuwste versie dus).

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8383/29852231495_b3bc04011e_c.jpgISO 200 Noise with a bit of sharpening by Universal Creations, on Flickr

Ruisreductie in de raw. Je ziet kleine "wormpjes" in de ruis.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8521/29817031616_58391f42b4_c.jpgRAW noise reduction by Universal Creations, on Flickr

Vreemde patronen (ook soort wormpjes) op iso200.
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8452/29559375870_ba898f4341_c.jpgISO 200 Weird Patterns by Universal Creations, on Flickr

De vreemde artefacten in de ruis kunnen ook liggen aan de raw-conversie van adobe, maar ik vind dat wel echt een nadeel als je een X-T2 hebt. Misschien dat iemand van jullie een betere raw-converter aanraadt voor Fuji, dan wil ik dat weleens proberen.

• Luuk84
Universal Creations schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:52:
[...]

De vreemde artefacten in de ruis kunnen ook liggen aan de raw-conversie van adobe, maar ik vind dat wel echt een nadeel als je een X-T2 hebt. Misschien dat iemand van jullie een betere raw-converter aanraadt voor Fuji, dan wil ik dat weleens proberen.
Iridient Developer schijn 1 van de, zo niet de beste RAW processor voor Fuji te zijn. Lightroom is dat zeker niet.

• Universal Creations
Luuk84 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:58:
[...]

Iridient Developer schijn 1 van de, zo niet de beste RAW processor voor Fuji te zijn. Lightroom is dat zeker niet.
Uhu, al zijn die opmerkingen online over Lightroom van voor de laatste 2 updates. Het schijnt enorm verbeterd te zijn in ieder geval. Ik zal Iridient eens proberen.

Edit: hmmmm, Iridient is er enkel voor de Mac....

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 22-09-2016 14:02 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...Het probleem zit hem echt niet in het AF-systeem, want dat lijkt zeer goed te werken (ik ga geen uitspraken doen over de vergelijking met een serieuze dslr, want daarvoor heb ik geen goede test uitgevoerd), maar puur in de EVF. Je raakt simpelweg je onderwerp kwijt. ...
Hoe vind je pannen gaan met de X-Pro2, de OVF heeft natuurlijk inherent al wat meer afwijking, maar hij ververst natuurlijk wel heel snel.

• Universal Creations
begintmeta schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:01:
[...]

Hoe vind je pannen gaan met de X-Pro2, de OVF heeft natuurlijk inherent al wat meer afwijking, maar hij ververst natuurlijk wel heel snel.
Nog niet geprobeerd, maar dan moet het AF-systeem wel adequaat genoeg zijn (stuk minder dan de X-T2). Daarnaast is de zoeker van de X-Pro 2 wel heel klein.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Universal Creations schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:03:
[...]

Nog niet geprobeerd, maar dan moet het AF-systeem wel adequaat genoeg zijn (stuk minder dan de X-T2). Daarnaast is de zoeker van de X-Pro 2 wel heel klein.
Dat laatste klopt inderdaad en zal helaas zo moeten blijven, het tweede verandert wellicht nog. Mijn eigen pogingen waren niet zo succesvol, maar misschien dat het (beperkt door mijn eigen vaardigheden, doe het niet bepaald vaak) nog wel wat beter wordt na de firmwareupdate.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 22-09-2016 14:07 ]

• Sluw
Leuke uitgebreide ervaring UC! Wel een heleboel meningen en smaak puntjes maar dat is niet erg bij een gebruikservaring.

Over de ruisreductie, daar zijn inderdaad wat problemen mee met lightroom maar er zijn ook een heleboel artikelen te vinden met instellingen en tips die een beter resultaat geven.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
[...]

Oef, dat valt wel tegen met die ruis.

Then again, hou de alt knop eens ingedrukt en trek eens aan die masking slider totdat ie alleen de 'randjes' sharpened in je foto. Onscherpe delen in een foto behoeven geen sharpening, en daar heeft Adobe die masking/treshold voor uitgevonden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• lapino
[...]

Die zijn nog meer getweaked dan deze middenformaat sensor. Bij de X-camera's is de Bayerfilter vervangen door een X-Trans, maar bij deze GFX is het ook gewoon Bayer.

Even iets anders: ik heb afgelopen zondag een dag met de X-T2 + 56/1.2 en 35/1.4 rondgelopen. Kleine waarschuwing: mijn "review" kan gezien worden als vloeken in de kerk...

X-T2

The Good
-De helderheid en het formaat van de zoeker. En heeft natuurlijk de voordelen van een EVF wat betreft manueel focus assist (vergroting werkt erg fijn) en live histogram.
-Bouwkwaliteit.
-AF snelheid en tracking.
-Juiste manier van vergrendelknopjes gebruiken op de draaiwieltjes (Canon en Nikon, lezen jullie even mee).
-Kantelbaar schermpje met een mogelijkheid om te kantelen in portretstand, dus geen Pentaxenstein oplossing ;)
-Snelheid van opstarten. Geen dslr-snelheid, maar ook geen Sony-traagheid.
-Dynamisch bereik. Zoals bij alle Sony sensoren is dat dik in orde.
-Electronische sluiter voor als je korter dan 1/8000sec nodig hebt (zeker bij lichtsterk glas geen overbodige luxe) en natuurlijk ook erg stil, al was de mechanische sluiter niet echt luidruchtig (geen Sony A7 kerkdeur).
-Dual card slot. Voor de professional die graag een on-the-fly-backup wil onmisbaar.

The Bad
-Het beeld wat de zoeker geeft tijdens het fotograferen. Kleuren en contrast wijken totaal af van de uiteindelijke foto, die overigens wel correct wordt getoond in de EVF.
-De vertraging van de zoeker tijdens panning maakt panning nagenoeg onmogelijk (ja, ik had boost mode aanstaan). Toelichting met voorbeelden komt verderop.
-De standaard grip. Ik moet veel te hard knijpen wat het langdurig vasthouden lastig maakt. Tijdens het lopen moet ik de grip ook anders vasthouden dan tijdens het fotograferen.
-AEL knopje net te ver om comfortabel te gebruiken (ik moet mijn hand weer iets anders op de grip plaatsen om die knop comfortabel vast te houden).
-Accuduur. 250 foto's en wat dingetjes instellen en de accu was leeg (ik had in al mijn wijsheid ;) er 2 meegenomen). Tussen de foto's door of uitgezet, of automatisch na 30sec uitschakelen.
-Focusnauwkeurigheid op langere afstand met kleinere DoF. Die zat er regelmatig naast. Heb eigenlijk niet gekeken naar AF-finetuning (weet geeneens of het mogelijk is...). Maar het was ook niet consistent. Dit bij beide lenzen. Op korte afstand ging het nagenoeg feilloos en was het doorgaans user-error.
-Focussen op kleine onderwerpen lukt vaak niet. Ik probeerde een paar keer op een klein bloemetje te focussen, maar moest overgaan op manueel focus. Ook met een enkel punt focussen, gaf geen lock.
-Geen touchscreen. Echt jammer, want dat vind ik wel echt fijn voor bepaalde handelingen.
-Vastloper. Ik kreeg een vastloper toen ik te dichtbij probeerde te focussen. Niet kunnen herhalen, dus misschien gewoon toeval. Enkel accu eruit halen hielp.
-De sluiterknop. Iedere camera heeft een andere gevoeligheid qua sluiterknop, maar aan deze kon ik niet wennen. Tijdens het maken van panorama's (iets wat ik vaak doe) met de sluiterknap half ingedrukt houden (AF lock dus eigenlijk), kreeg ik de balans soms slecht gevonden tussen half en helemaal ingedrukt.

The Ugly
-Ruis. Sorry, maar een base-iso van 200... een tikje verscherpen (wat nodig is) geeft al meteen enorm veel ruis (voor een dergelijke iso-waarde). Toelichting komt verderop.
-Ruisreductie en artefacten. Op hogere iso zit er ruisreductie in de rawbestanden en dan op zo'n manier dat het vreemde effecten oplevert. Voorbeelden volgen.

56mm f/1.2
The Good
-f/1.2!
-Scherpte is goed, maar niet uitzonderlijk (zie the bad)
-Diafragmaring. Niet specifiek voor deze lens, maar ik vind dat altijd heerlijk.

The Bad
-Glow. De lens heeft echt last van glow bij groot diafragma.
-MFD. De minimale focusafstand is echt te groot voor leuke close-ups. Mijn Sigma 50/1.4 geeft een veel grotere vergroting (0,18x vs 0,09x), zelfs als je de cropfactor meeneemt.
-Manueel focus is niet fijn. De nauwkeurigheid is niet zo groot en je voelt continu de focusmotor bewegen als je aan de focusring draait.
-Paar keer een enorme lichtvlek gehad die 2/3 van het beeld innam.
-Hier en daar wat lelijke chromatisch aberratie.

The Ugly
-Bokeh balls. De bokeh is te nadrukkelijk aanwezig. Misschien is dit expres gedaan om het een wat meer vintage look te geven. De bokeh is niet swirly overigens.
-Geen lensprofiel in Lightroom helaas.

De 35/1.4 heb ik wel een paar keer op de camera gehad, maar niet genoeg om uitgebreid iets over te zeggen. Mechanisch kan ik hetzelfde erover zeggen als over de 56/1.2, optisch is het prima lens, maar geeft zeker geen wow! gevoel.

Paning voorbeeldjes, 1 keer ging het goed, 1 keer ging het zeer matig (onderwerp verdwijnt half uit beeld) en 1 keer ging het hopeloos verkeerd. Het probleem zit hem echt niet in het AF-systeem, want dat lijkt zeer goed te werken (ik ga geen uitspraken doen over de vergelijking met een serieuze dslr, want daarvoor heb ik geen goede test uitgevoerd), maar puur in de EVF. Je raakt simpelweg je onderwerp kwijt. De voertuigen hadden echt geen grote (hoek)snelheid; het waren geen neerstortende slechtvalken of voorbijrazende F1 bolides.

[afbeelding]AF Tracking X-T2 test 1 by Universal Creations, on Flickr

[afbeelding]AF Tracking X-T2 test 2 by Universal Creations, on Flickr

[afbeelding]AF Tracking X-T2 test 3 by Universal Creations, on Flickr

Ruis op base iso. Een voorbeeld waarbij ik mijn gebruikelijke sharpening heb toegepast (werkt gewoon goed op de 5D2). Je ziet duidelijk ruis hierdoor en wat vreemde artefacten. Ik gebruik Lightroom 6.7 (nieuwste versie dus).

[afbeelding]ISO 200 Noise with a bit of sharpening by Universal Creations, on Flickr

Ruisreductie in de raw. Je ziet kleine "wormpjes" in de ruis.
[afbeelding]RAW noise reduction by Universal Creations, on Flickr

Vreemde patronen (ook soort wormpjes) op iso200.
[afbeelding]ISO 200 Weird Patterns by Universal Creations, on Flickr

Zeer interessant omdat ik zelf nog moet beslissen of de xt2 iets voor mij is, te over mijn Sony a6300. Begin er meer en meer over te twijfelen. De sony mirrorless ook getest of al gebruikt? De minpunten die jij opsomt heb ik nog niet echt ervaren op mijn a6300 maar de body/handling en lenzen zijn denk ik wel beter bij fuji.

• Universal Creations
Ik heb de A6300 nog niet echt getest op tracking en panning... Misschien op korte termijn maar eens doen. Dan verschijnt er wel een berichtje in het Sony topic.
De grip van den A6300 vind ik wel fijner dan van de X-T2, maar bevat echt te weinig handige knoppen om lekker mee te werken. Op dat vlak is de X-T2 echt wel een flinke klap beter.
Chiron schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:44:
Then again, hou de alt knop eens ingedrukt en trek eens aan die masking slider totdat ie alleen de 'randjes' sharpened in je foto. Onscherpe delen in een foto behoeven geen sharpening, en daar heeft Adobe die masking/treshold voor uitgevonden.
Geeft niet echt een wezenlijke verbetering eerlijk gezegd. Ja, de achtergrond heeft dan geen sharpening meer, maar wat in focus is, wordt softer. Maar goed, ik zie dit echt totaal niet bij de 5D2.

[ Voor 45% gewijzigd door Universal Creations op 22-09-2016 15:06 ]

• Luuk84
Chiron schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:44:
[...]

Oef, dat valt wel tegen met die ruis.

Ik ben erg benieuwd of de ruis wel komt door de RAW files van Fuji, de x-t1 en x-pro1 hadden hier in het begin ook 'last' van, niet zozeer Fuji's schuld, want het probleem bleek meer in lightroom te zitten, later is dit wel opgelost. Misschien is dat nu weer zo? Het schijnt dat Adobe nogal moeite heeft met X-Trans.

• Universal Creations
Luuk84 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:04:
[...]

Ik ben erg benieuwd of de ruis wel komt door de RAW files van Fuji, de x-t1 en x-pro1 hadden hier in het begin ook 'last' van, niet zozeer Fuji's schuld, want het probleem bleek meer in lightroom te zitten, later is dit wel opgelost. Misschien is dat nu weer zo? Het schijnt dat Adobe nogal moeite heeft met X-Trans.
Opgelost is opgelost. De X-Trans filter is niet opeens veranderd met de opschaling naar 24MP.

• Luuk84
Universal Creations schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:07:
[...]

Opgelost is opgelost. De X-Trans filter is niet opeens veranderd met de opschaling naar 24MP.
Haha ja in een ideale wereld zou dat fijn zijn ;) In de praktijk ligt het vaak anders. Niet dat ik zeg dat het nu zo is, maar ik vind je opmerking wel een beetje kort door de bocht.

• Universal Creations
Luuk84 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:10:
Haha ja in een ideale wereld zou dat fijn zijn ;) In de praktijk ligt het vaak anders. Niet dat ik zeg dat het nu zo is, maar ik vind je opmerking wel een beetje kort door de bocht.
Ik heb nog nooit gehoord van problemen van opschalen van Bayer sensoren qua raw-verwerking. Het punt zit puur in het x-trans verhaal. Dat is dus blijkbaar nog niet opgelost.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
De combinatie Adobe en X-Trans is nooit echt een lekkere geweest, Adobe heeft wel wat stappen gezet maar echt fijn zoals bij een RGB sensor werkt het nog steeds niet. En dan met name bij het sharpenen.

Iridient developer, Photo Ninja, of C1 doen het op een andere manier, maar of de resultaten daarvan ook echt 'beter' zijn dan hoe Adobe ermee omgaat, zijn de meningen nog over verdeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Chiron op 22-09-2016 15:36 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe doet de RAW developer van de camera's het eigenlijk?

• Sluw
begintmeta schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:49:
Hoe doet de RAW developer van de camera's het eigenlijk?
Op mijn X-E1 zie ik het probleem van UC niet vanuit de jpeg converter in de camera, af en toe in lightroom en niet in iridient developer. Ik gebruik gemakshalve alleen Lightroom omdat ik het alleen nog een beetje zie op 200% met de juiste instellingen.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Leuke gebruikerservaring UC!
Kan hem ook deels onderschrijven met de door jouw gebruikte lenzen maar krijg soms het gevoel dat je spijkers op laag water zoekt. Aan de andere kant is dat prima te rechtvaardigen voor een body van 1700 euro! Over de panning: had je de extra grip ook op de camera? Daar zit namelijk een behoorlijk performance verschil; dat wil je met de grip doen ivm de lagere blackout van de EVF/betere AF. Het is een beetje een 'apple' redenatie maar het is gewoon een ander beestje met/zonder grip. Met deze camera doe je ergens consessie, helaas...
Jammer dat je niet een moderne lens hebt gebruikt: 16f1,2, 35f2, 16-55, 50-140 of de 90mm. Want dichtbij AF is echt geen enkele probleem met de lenzen die ik heb (de 56 heb ik alleen even kunnen lenen, bezit ik nog niet).
Iridient Developer is idd de beste RAW verwerker, de foto's die de moeite waard zijn pleur ik daarin, 99% gaat echter naar LR. Ruis ervaar ik minder extreem dan jij schetst maar is soms wel opmerkelijk @ LR. Soft release is echt noodzakelijk voor de X-T2, die standaard sluiterknop is idd lastig. Wederom een 'apple' redenatie...i know ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Grin op 22-09-2016 17:24 . Reden: beter (ge)lezen... ]

• Sluw
Voor de geïnteresseerden is hier een uitgebreide vergelijking tussen 7 raw converters inclusief beeldmateriaal en tips. Het blijft natuurlijk jammer en een nadeel dat lightroom nog steeds niet goed genoeg is, er staan ook tips tussen die je een beter resultaat kunnen geven.

"I am extremely impressed by Iridient. How can one guy beat Adobe like that? I will be testing to see if I can get the Iridient look in Adobe, but I suspect even if I copy it, Iridient can probably still beat Adobe. Pity I don’t use a Mac."

Edit: en de link natuurlijk... http://www.aevansphoto.com/fujis-x-trans-sensor-sucks-part-3/

Over Lightroom
The basic demosaicing problem remains though and no matter what setting you use, you can be stuck with choosing between worms or smudging with certain types of textures, especially some sorts of foliage. High detail and lowish amount often help but, unlike what some have maintained, there is no magic bullet and each image has to be dealt with individually. (Editor’s Note: Yes this is true. It’s quite hard to balance in some images. Pushing NR can/will encourage paint effect to come in very easily with X-Trans files. Worms come in if you push the sharping slider too hard (sometimes not even by that much.)

[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 22-09-2016 17:21 ]

• Universal Creations
Grin schreef op donderdag 22 september 2016 @ 17:13:
Leuke gebruikerservaring UC!
Kan hem ook deels onderschrijven met de door jouw gebruikte lenzen maar krijg soms het gevoel dat je spijkers op laag water zoekt. Aan de andere kant is dat prima te rechtvaardigen voor een body van 1700 euro! Over de panning: had je de extra grip ook op de camera? Daar zit namelijk een behoorlijk performance verschil; dat wil je met de grip doen ivm de lagere blackout van de EVF/betere AF. Het is een beetje een 'apple' redenatie maar het is gewoon een ander beestje met/zonder grip. Met deze camera doe je ergens consessie, helaas...
Jammer dat je niet een moderne lens hebt gebruikt: 16f1,2, 35f2, 16-55, 50-140 of de 90mm. Want dichtbij AF is echt geen enkele probleem met de lenzen die ik heb (de 56 heb ik alleen even kunnen lenen, bezit ik nog niet).
Iridient Developer is idd de beste RAW verwerker, de foto's die de moeite waard zijn pleur ik daarin, 99% gaat echter naar LR. Ruis ervaar ik minder extreem dan jij schets maar is soms wel opmerkelijk @ LR. Soft release is echt noodzakelijk voor de X-T2, die standaard sluiterknop is idd lastig. Wederom een 'apple' redenatie...i know ;)
Ik zat in twijfel om de 16-55 mee te nemen, maar ik ben nu eenmaal een prime liefhebber en de 56/1.2 leek mij wel een toffe lens. De 35/1.4 heb ik meegenomen omdat ik zelf heel graag werk met een 50mm f/1.4 op fullframe. Zonder grip is de EVF framerate ook gewoon 100fps, de blackout time wordt iets korter met grip:
http://www.fujifilm.com/p..._t2/features/page_06.html

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Universal Creations schreef op donderdag 22 september 2016 @ 17:27:
[...]

Ik zat in twijfel om de 16-55 mee te nemen, maar ik ben nu eenmaal een prime liefhebber en de 56/1.2 leek mij wel een toffe lens. De 35/1.4 heb ik meegenomen omdat ik zelf heel graag werk met een 50mm f/1.4 op fullframe. Zonder grip is de EVF framerate ook gewoon 100fps, de blackout time wordt iets korter met grip:
http://www.fujifilm.com/p..._t2/features/page_06.html
Ik vind het echt een ander beestje met de grip d'r op, het doet echt iets met de camera... Als je eens de kans krijgt, zou ik het eens proberen. En dan met een van de lenzen die ik hiervoor noem, ben benieuwd naar je oordeel dan! Hij gaat echt als een tiet :) Maar mijn referentiekader is waarschijnlijk anders dan die van jou, ik heb nooit een moderne DSLR (van na de eeuwwisseling) gehad, de A6000 is echt een ander kaliber camera...

• Universal Creations
Het kan best dat ie dan anders reageert, maar het probleem van de zoeker blijft nagenoeg hetzelfde. Die blackout time verandering is er, maar ook weer niet in de mate dat het echt helpt. Wat eigenlijk ook het probleem aangeeft, is dat de blackout time langer is dan de lengte van een foto. 8fps => 125ms en 11fps => 91ms. Beiden zijn korter dan de blackout time. Kortom: de zoeker gaat achterlopen op de sluiter (tijdens de blackout wordt de volgende foto al gemaakt).

• Grin

Grin

Ride si sapis.

True true, das harde wiskunde en doe je idd niks aan. Tenzij je genoeg neemt met 8FPS + grip. Het zal echt geen D4S worden maar ik vind de X-T2 in zijn (prijs)klasse/categorie echt boven het maaiveld uitsteken. Hoe goed je kan omgaan/anticiperen met een EVF t.o.v. een OVF is wellicht ook iets persoonlijks(?). Voor enkele zaken zal een DSLR (nog?) ongenaakbaar blijven, maar ik zie al veel use cases waar een MILC aan de winnende hand is of volstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 22-09-2016 17:56 ]

• Sluw
Grin schreef op donderdag 22 september 2016 @ 17:53:
True true, das harde wiskunde en doe je idd niks aan. Tenzij je genoeg neemt met 8FPS + grip. Het zal echt geen D4S worden maar ik vind de X-T2 in zijn (prijs)klasse/categorie echt boven het maaiveld uitsteken. Hoe goed je kan omgaan/anticiperen met een EVF t.o.v. een OVF is wellicht ook iets persoonlijks(?). Voor enkele zaken zal een DSLR (nog?) ongenaakbaar blijven, maar ik zie al veel use cases waar een MILC aan de winnende hand is of volstaat.
ik ben het in reviews ook nog niet tegengekomen maar kan me best voorstellen dat een blackout een beetje verwarrend kan werken.

• Universal Creations
Een dslr heeft ook een blackout, regelmatig ook langer dan bij de X-T2 (mijn 5D2 heeft een langere blackout), maar die loopt niet achter de feiten aan. Maar goed, zolang je niet echt hoeft te pannen, werkt de tracking AF heel goed. Vergelijkbaar in ieder geval met de nodige dslr's (middenklasse dslr-niveau), maar precies kan ik het absoluut niet zeggen.

• lapino
Morgen haal ik de xt2 af voor weekendje testen, met de 18-55 en 56/1.2. Zeeer benieuwd tov mijn a6300.

• Sluw
lapino schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:36:
Morgen haal ik de xt2 af voor weekendje testen, met de 18-55 en 56/1.2. Zeeer benieuwd tov mijn a6300.
Mocht je AF willen testen dan zal de 18-55 het met de lineaire motor (LM) een stuk beter doen. Die LM zit in de meeste (alle?) nieuwe lenzen. Aan het verschil tussen oude en nieuwe lenzen zie je dat het nog een jong systeem is. Beeldkwaliteit is wat mij betreft ook bij de oudere lenzen wel zeer goed. Als je raw gaat schieten lees dan even de tips in het artikel in m'n vorige post, scheelt een hoop, zowel binnen als buiten lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Zal ik even opzoeken, ik ben al jaren lightroom gewoon dus zal ook beslissend zijn hoe goed die werkt met xt2 raw. Ga absoluut niet switchen naar andere raw tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Universal Creations schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:31:
Een dslr heeft ook een blackout, regelmatig ook langer dan bij de X-T2 (mijn 5D2 heeft een langere blackout), maar die loopt niet achter de feiten aan. Maar goed, zolang je niet echt hoeft te pannen, werkt de tracking AF heel goed. Vergelijkbaar in ieder geval met de nodige dslr's (middenklasse dslr-niveau), maar precies kan ik het absoluut niet zeggen.
Dan kom ik toch weer terug op de grip...de camera wordt over z'n geheel een stuk meer responsive, het zijn niet alleen de getallen in de tabel die je eerder linkte. De hele camera lijkt net een stapje sneller te zijn/reageren; als in een dubbele stevige espresso. Als je met die lenzen al oordeelt dat de AF tracking goed werkt dan moet je echt eens met de 16-55 of de 50-140 gaan spelen. Ik kan dan echt niet zeggen dat de X-T2 achter de feiten aanloopt... Maar hé, ieder z'n mening!
lapino schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:36:
Veel plezier d'r mee en ben benieuwd naar je bevindingen lapino! Mijn vergelijk met de A6000 is nu meer dan voldoende deze revue gepasseerd, dus ik ben erg benieuwd naar z'n directe evenknie van Sony!
De 56 is naar mijn mening ietwat langzamer dan de 18-55, de 18-55 is echt een heel tof lensje. Precies wat je wilt bij een MILC als de X-T2, een stop meer licht en ook over het totaal - IQ, AF, etc. - merkbaar beter dan een 'gewone' kitlens, en toch nog lekker compact(!).
Echt zonde dat Sony niet zo'n native lens heeft voor z'n APS-C MILC's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ik heb de 16-70 van Sony die ook compact en goed is, maar minder lichtsterk. Ben vooral benieuwd naar de beruchte Fuji kleuren. Toch behoorlijk sceptisch over raw bewerking maar goed, testen is daarvoor net zo leuk. Bedoeling is voornamelijk zien of de xt2 mijn slr kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Grin schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:54:
Dan kom ik toch weer terug op de grip...de camera wordt over z'n geheel een stuk meer responsive, het zijn niet alleen de getallen in de tabel die je eerder linkte. De hele camera lijkt net een stapje sneller te zijn/reageren; als in een dubbele stevige espresso. Als je met die lenzen al oordeelt dat de AF tracking goed werkt dan moet je echt eens met de 16-55 of de 50-140 gaan spelen. Ik kan dan echt niet zeggen dat de X-T2 achter de feiten aanloopt... Maar hé, ieder z'n mening!
Ik interpreteer de stelling dat de X-T2 achter de feiten aan loopt ietsjes anders, namelijk dat je door de viewfinder altijd achter de feiten aan loopt omdat je zit met de input lag. Additioneel helpt de relatief lange blackout natuurlijk ook niet bij bursten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Wat henkie zegt. Bij pannen of tracken van het onderwerp is lastig door de EVF. Doordat de EVF achter de feiten aanloopt heb je je onderwerp op 2/3 in de foto terwijl je het op 1/3 in de EVF zat. Bij een optische zoeker zal je dit niet hebben.
En zoals UC zei lag het niet aan de AF of focussnelheid van de lenzen maar aan de tijd tussen wat je in werkelijkheid ziet en wat je in je EVF ziet.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Oke, dat kan UC idd ook bedoelen. Maar dat lijkt mij - met de huidige stand van de techniek - meer een fundamenteel issue van een EVF t.o.v. een OVF; dus van de X-T2 en ieder andere camera met een EVF.

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 23-09-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Grin schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:57:
Oke, dat kan UC idd ook bedoelen. Maar dat lijkt mij - met de huidige stand van de techniek - meer een fundamenteel issue van een EVF t.o.v. een OVF; dus van de X-T2 en ieder andere camera met een EVF.
Dit geldt inderdaad voor alle EVFs.
Pagina: 1 ... 37 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic