Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Precies, het is een fundamenteel probleem waar misschien nog wat vanaf geschaafd kan worden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een optische zoeker en een spiegel die omhoog klapt heb je weer hele andere zaken (dat je even helemaal niets ziet).. Om het met onze volksfilosoof te zeggen ieder nadeel heb zijn voordeel (en omgekeerd).

De ouderwetse meetzoeker is misschien wel de enige waar je dat probleem niet hebt, maar uiteindelijk niet precies ziet wat het ook echt gaat worden, het volgende nadeel.Geen enkele camera is dan ook perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:30:
Precies, het is een fundamenteel probleem waar misschien nog wat vanaf geschaafd kan worden.
Maar wat ik dan raar vind: Heb je dit probleem dan niet met het normale lcd?

Dat is toch gewoon een evf zonder optiek ervoor :?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:34
mrc4nl schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:36:
[...]

Maar wat ik dan raar vind: Heb je dit probleem dan niet met het normale lcd?

Dat is toch gewoon een evf zonder optiek ervoor :?
Dat moet dan ook zo zijn, maar dit specifieke probleem heb je niet met een OVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:30:
Het is een fundamenteel probleem, maar snellere uitleessnelheden, processing, en reactietijden van de schermpjes lijkt mij een continue verbeteringsprocess. Een BSI sensor heeft meer ruimte voor de elektronica, en zou daarmee sneller de data uit moeten kunnen lezen, schermen met minder dan 1 ms reactietijden bestaan ook al.

Het lijkt een kwestie van alles bij elkaar te voegen, maar zo simpel zal het wel nog niet zijn. En de inspanning van het ontwikkelen moet zich ook lonen, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 19-09 16:47
Het beeld moet ook nog opgebouwd worden met een bepaalde sluitertijd en dat is hoe je het wendt of keert de beperking van een evf. Een ovf heeft dat niet, maar enkel een blackout. Maar je oog kan daar sowieso beter mee overweg. Zoiets hadden ze ook bij de a6300 gedaan, dus expres een blackout ingebouwd (maar dan toch steeds sluitertijd vertraging).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
de xt2 ondertussen heel even getest in de wagen en op parking. werken sucks :) eerste indrukken (rekening houden dat ik specifiek vergelijk met Sony)
- heel solide body
- die dials zijn gewoonweg zalig, zo handig
- evf groter maar minder scherp dan a6300
- autofocus snel maar heb indruk dat sony ook sneller is
- zoeker in midden is meteen 'vervelend' tov a6300 waar die links zit (wist ik ook op voorhand)
- kitlens voelt fijn aan maar de sony 16-70 vind ik nog net iets knapper afgewerkt (a6300 + 1670 kost evenveel als xt2 met kitlens). f2.8 is dan weer handig natuurlijk
- menus zijn wat zoeken, ben sony gewoon en heb die nooit echt lastig gevonden
- grip maakt geheel zeer 'pro' maar ook pak zwaarder. de xt2 is op zich qua grootte zo goed als identiek aan fullframes van Sony. gewicht is zeer merkbaar meer.
- grip is ferm wennen, vind mijn sony iets makkelijker in hand liggen (ook al is die kleiner)

foto's enkel op camera kunnen bekijken, straks thuis eens spelen met die kleuren en vooral ruis vergelijken want dat is heel belangrijk voor mij. heb 150 betaald voor vier dagen testen incl de 56/1.2 en bedrag krijg ik terug bij aankoop. niet goedkoop maar beter zo dan miskoop doen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

lapino schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:35:
laptest, bad phun...sorry, kon het niet laten :+
Lijkt me een prima deal lapino, even stevig aan de tand voelen!
De complete aanschaf is een bak geld dus die 150 Euro lijkt me prima te verantwoorden.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:23:
Het beeld moet ook nog opgebouwd worden met een bepaalde sluitertijd en dat is hoe je het wendt of keert de beperking van een evf. Een ovf heeft dat niet, maar enkel een blackout. Maar je oog kan daar sowieso beter mee overweg. Zoiets hadden ze ook bij de a6300 gedaan, dus expres een blackout ingebouwd (maar dan toch steeds sluitertijd vertraging).
Je hebt inderdaad ook nog een bepaalde sluitertijd. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat daar niet wat handigheden voor zijn. Als je normaalgesproken een foto met 1/100s zou schieten, zou je toch niet meteen een 10ms extra input lag krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

henkie196 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:05:
[...]

Je hebt inderdaad ook nog een bepaalde sluitertijd. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat daar niet wat handigheden voor zijn. Als je normaalgesproken een foto met 1/100s zou schieten, zou je toch niet meteen een 10ms extra input lag krijgen?
die 10ms is de tijd tussen opnemen en weergeven, wil niet zeggen dat de opname zelf al 10ms achterloopt ;)
als je kijkt naar de imput lag van monitoren zie je dat 10ms eigenlijk best snel is (snelste deden iets van 6ms ofzo) en de beeldopbouw van een lcd is nou eenmaal niet spontaan.

Sommige camera's geven er wel de optie voor, om niet alleen de Dof en de belichting maar ook de sluitertijd te simuleren.

Ik vond het alleen maar vervelend met lange sluitertijden en heb het dus meteen maar uitgezet. :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Er zijn genoeg TN panelen met een 1ms reactietijd, als ik even door de pricewatch blader. Ik neem even aan dat dat min of meer gelijk is aan input lag. IPS is inderdaad eerder iets van 5-6 ms op z'n snelst. Maar kijkhoek lijkt me niet zo belangrijk voor een EVF, je zal toch wel min of meer recht erin moeten kijken, dus zo'n snel TN-paneeltje zou nog wel mogelijk moeten zijn, zou ik denken.

En als je 10ms hebt tussen opnemen en weergeven, hoe kan het beeld dan minder dan 10ms achterlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Het grote vergelijken kan beginnen. Heb de Fuji ondertussen thuis beetje onder handen genomen, en meteen vergeleken met de Sony a6300. Wat meteen duidelijk is :
* de Fuji ligt me niet zo goed in de hand als de Sony, misschien ook door gewicht en smalle grip
* de Sony is sneller met AF, verschil is echt wel voelbaar (in AF-S). De Fuji durft al eens te hunten, de Sony zit er altijd knal op. Zelfde met de 18-55 als de 56/1.2
* de 56/1.2 voelt echt wel sloom aan, en je hoort de AF ook goed werken (je voelt het glas bijna bewegen). De Sony 50/1.8 is gewoon onhoorbaar (maar ja 1.8 vs 1.2)
* de jpg noise reductie van de Fuji en de witbalans is véééél (1000x) beter dan Sony

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JjW3Qnq.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door lapino op 23-09-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Lapino, je krijgt de volle laag @ DPreview... Beetje jammer want je doet je best! :/
Ik begrijp sommige poster prima maar zoals zo vaak is het de toon die de muziek maakt... Laat je er niet door ontmoedigen. Ik (wij?) lezen graag je bevindingen, hoe gekleurd en/of persoonlijk die ook mogen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Bedankt, ik ga morgen eropuit met de dochters en zal dan eens echt grondig testen. Zeer mixed nu, maar wel verliefd op die dials :)

• Sluw
Ook een ervaringentopic op DPreview? Ben ik wel benieuwd naar. Wel jammer dat je geen nieuwere lens hebt om te testen (90mm, 35mm f/2, 16-55, 50-140 etc), maar die 56 geeft wel hele mooie resultaten vind ik. Kwam deze scherpte/detail X-T2 vergelijking met Canon en noise vergelijking met de a6300 en Canon tegen op cameralabs

[ Voor 16% gewijzigd door Sluw op 24-09-2016 12:49 ]

Sodela schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:36:
De ouderwetse meetzoeker is misschien wel de enige waar je dat probleem niet hebt, maar uiteindelijk niet precies ziet wat het ook echt gaat worden, het volgende nadeel.
Dat is niet helemaal waar omdat dit zeer afhankelijk is van de afstand tussen jou en je onderwerp. Parallax is alleen een probleem wanneer de afstand klein is. Een probleem die velen oplossen door gebruik te maken van handmatig scherpstellen (hyperfocaal). Daarnaast kun je je ook afvragen in hoeverre die exacte kadering nog opgaat wanneer je in burst schiet en aan het pannen bent.

Er zijn ook andere oplossingen hiervoor zoals een eyesight:

@lapino: is dit met de nieuwste firmware van de lenzen en camera (iets wat vandaag de dag zeer belangrijk is, vooral bij Fuji)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Nog enkele impressies die ik heb gepost op dpreview:

"Have been out shooting the Fuji a whole day yesterday, doing both faster shots with the kids playing with the dog and my oldest daughter posing. So had a very good feeling of the camera and thus far I'm pretty well known with how it works (I did read the manual extensively before hiring btw).

Anyway, some added observations (please Fuji guys...observations is the word, not facts, not scientific stuff, just subjective things!!)

The Fuji is faster for startup, but slower in showing pictures in the EVF/LCD. Pictures seem to take a split second to render. No big deal, but something I noticed
The handling really is very very good, makes me thing a bit more before doing. On the Sony (a system I'm very very used to) I still can change things faster because the camera is completely setup like I've been using it for years, so no fair comparison. And still, I enjoy the Fuji. So that part was what I expected too.
The 18-55 is less sharp than my 16-70 in the center, but a lot better in the corners. Also seems to have more contrast although that's hard to compare (different systems). It's a VERY nice lens, and would trash the normal 'kitlens' that comes with the A6300 (1650), but that is a pancake/cheaper lens too. I find the 18-55 not exactly worthy the name 'kit lens', it's a fantastic zoom. Take note Sony!
AF with the 18-55 is a tad slower than the 16-70 (considering both camera+lenses bought together cost the same here - so fair comparison) but it does focus faster in very low light. So 50/50 there.
Battery life seems a little better on the Sony, but it's close. This is with boost mode OFF. On the Sony I left the EVF at 100fps and it went on quite a bit longer. Again not a big deal, mirrorless suck for battery life. All of them.
The Fuji is miles and miles and miles (cannot repeat that enough) ahead for white balance and colour rendition compared to the Sony. I'm really blown away sometimes by the way pictures come out of the camera without any processing. Sony sometimes nails it, but sometimes is way off requiring a lot of post.
Have not tried video yet, except for a quick roling shutter test in 4K. Both seem to perform about the same there.
The EVF on the Fuji is noticeably brighter than the Sony. Seems bigger too.
Like I posted before, face and eye detection is a lot better on the Sony. Kinda disappointed here with the Fuji. The a6300 is amazing for this, even in continuous AF. Took a set of pictures at 11fps of my daughter throwing leaves in the air, at the same time focussing on here eyes with eyeAF and even with leaves falling in front of the lens, the eyes were perfectly in focus. I did not manage the same with the Fuji.
Tracking on the Fuji is pretty good. Took a set of pictures of my littlest running towards me (in the garden, bright conditions) and a good amount of the pictures were in focus. Not all of them, but the Sony isn't exactly that much better there. The Sony does 11fps however without the need for a grip and 8fps with SLR-like viewfinder, the Fuji needs the grip to get to this level.
JPG rendering is way ahead of Sony, but no surprise there. Especially the noise reduction is very refined compared to the blotchy mess that Sony produces at higher ISO hower...
...high ISO is exactly the same in RAW. I did a lot of comparisons here and they are both very very good with high ISO. The grain, noise pattern and color noise is really 100% the same, I did not find any difference at all (in RAW!). The Fuji however again produces better white balance in higher ISOs.
The skin tones...oh man! This is really the biggest selling point for me. The pictures of my girls are just amazing ooc.
So far...I'm really considering to buy the Fuji with the 18-55 and get the 23mm prime with it and keep using both next to each other. I'm not pronouncing any 'winner' here, the Sony has some decent advantages (eyeAF, faster fps, continuous AF is a bit more consistent, it's a lot lighter/smaller) but the Fuji has a lot of things that are very appealing to me (skin tones, jpg rendering, colours, handling, shutter sound -yep silly but I love the shutter noise- and more consistent white balance). Of course this might mean I'll end up with another camera on top of what I have

I do understand completely where the appeal lies for Fuji with photographers focussed on the experience of taking pictures itself. Same goes for me. I can do everything I want to do with the Sony as well as with the Fuji, but the Fuji definitely feels so nice to handle.

Add to that, I also used my D750 next to both cameras for the portrait sessions with my girls and both mirrorless cannot replace the Nikon (yet) I think. There's just something special about that Nikon with the 50/1.8. The weight bothers me less and less (good lenses for mirrorless weigh a lot too) but I do miss the EVF when I'm using the Nikon. Give me a D750 with an EVF and I'll sell every camera I have

Hope this helps a bit. Shoot me if I step on Fuji-toes but I'm just trying to describe what I experienced so far. Nothing more, nothing less."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Klinkt als een goeie eerlijke gebruikservaring. Heb je ook met de verschillende autofocus standen gespeeld? Dat schijnt veel uit te maken, check bijvoorbeeld dit voorbeeld rond 10:40. Camerastore TV zegt dat het bij normale instellingen soms minder goed gaat dan concurenten en als je de juiste instelling kiest beter. En zoals ppl vraagt, is dit met de laatste firmware voor body EN lens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha lapino, dude, what have you done! You broke DPreview! _O- d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Grin schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:46:
Alsof je een willekeurig Apple iPhone forum leest en daar een vraag over Android stelt. Dan zijn de rapen ook gaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31

MazeWing

The plot thickens...

kdbruin schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:53:
[...]

Alsof je een willekeurig Apple iPhone forum leest en daar een vraag over Android stelt. Dan zijn de rapen ook gaar 8)
Het is vaak zo dat wanneer je, zeker in het begin, niet 100% tevreden bent over een product je alle fanboys over je heen krijgt....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 18:54

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Geloof niet dat dit al eerder is langsgekomen:

Sinds vorige week tot 15 jan 2017 is er een 300 euro cashback actie op de aankoop van een X-T1.

Geldt niet alleen voor de body maar ook in combinatie met verschillende kitlens-opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Grin schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:46:
Allemachtig zeg. De Fuji aanhangers lijken op dpreview niet echt voor rede vatbaar... Als je nou ontzettend negatief was voor de XT2, maar dat is niet eens het geval. Echter is blijkbaar elk minpunt wat je noemt een reden om boos te worden.

Ben wel blij dat het niveau hier wat hoger ligt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Koekiemonsterr schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:02:
Geloof niet dat dit al eerder is langsgekomen:

Sinds vorige week tot 15 jan 2017 is er een 300 euro cashback actie op de aankoop van een X-T1.

Geldt niet alleen voor de body maar ook in combinatie met verschillende kitlens-opties.
Is een goede manier om van je voorraad af te komen. Als koper heb je dan een nieuw toestel met de volledige garantie ten opzichte van een tweede hands toestel met misschien nog beperkte garantie. De prijs tweede hands moet dan wel heel scherp zijn wil je niet voor de nieuwe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

kdbruin schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:36:
[...]

Is een goede manier om van je voorraad af te komen. Als koper heb je dan een nieuw toestel met de volledige garantie ten opzichte van een tweede hands toestel met misschien nog beperkte garantie. De prijs tweede hands moet dan wel heel scherp zijn wil je niet voor de nieuwe gaan.
Agh... Ik blijf lekker mijn X-T1 houden als back-up :). Die heeft toch al het een en ander meegemaakt/gezien/gevoeld waardoor ik die niet zomaar zou verkopen ;). Leuk feitje: de X-T1, X-T10 en ik geloof nog een model worden niet meer geproduceerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Nog twee modellen zelfs: X-T1, X100T, X-T10 en X-E2 zijn uit productie.
Maar de X-T1(0) is nog een buitengewoon capabele camera; zeker niks mis mee. Als je niet het nieuwste van het nieuwste wilt en voor een mooie bedrag wilt instappen in het X-systeem dan is de X-T1, met deze cashback, een hele mooie deal!

Het aantal reviews van X-T2 productie exemplaren valt me trouwens tegen, op een paar filmpjes na zijn er eigelijk nog geen goede reviews te bekennen. Had er tegen deze tijd toch wel een aantal verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heeft iemand de XF23mmF2 R WR eigenlijk al een klein beetje aan de tand gevoeld, mijn plaatselijke fotowinkel heeft (en verkoopt) hem vanaf vandaag voor €499, maar ik heb helaas nog geen gelegenheid gehad te kijken...

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 26-09-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:19:
Maar de X-T1(0) is nog een buitengewoon capabele camera; zeker niks mis mee. Als je niet het nieuwste van het nieuwste wilt en voor een mooie bedrag wilt instappen in het X-systeem dan is de X-T1, met deze cashback, een hele mooie deal!

Het aantal reviews van X-T2 productie exemplaren valt me trouwens tegen, op een paar filmpjes na zijn er eigelijk nog geen goede reviews te bekennen. Had er tegen deze tijd toch wel een aantal verwacht...
Lees een willekeurige X-T1 review, vervang daar: AF, EVF, SD opslag, +1 stop ISO prestaties en je hebt praktisch een X-T2 review ;).

Het is een van de makkelijkste upgrades in het geval van ergonomie, "musscle memory" en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
Heeft iemand hier een idee/ervaring hoe een Canon 50D zich verhoud tot een X-T10 wat betreft AF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31

MazeWing

The plot thickens...

Niet met de X-T10 wel met de X-T1 die hetzelfde AF-systeem heeft voor zover ik weet.

In mijn ervaring was het AF-systeem van de 50D in het geval van tracking beter. Bij single-AF was de X-T1 uitstekend. Zeker vanwege de gigantische hoeveelheid (en spreiding) van de AF-punten in vergelijking met de 9 AF-punten van de 50D. Wanneer er echter snelle, onverwachte bewegingen vastgelegd moesten worden kwam het met enige regelmaat voor dat ik het niet scherp in beeld kreeg. Maakte ik bijvoorbeeld 20 foto's dan was er maar een enkele scherp. Zeker met bewegingen richting de camera zelf was het erg lastig dit scherp vast te leggen.
Bij de 50D had ik dit probleem een stuk minder.

Vanwege dit probleem heb ik uiteindelijk besloten de X-T1 te verkopen en terug te gaan naar een DSLR (D750). De X-T2 zou wel STUKKEN beter moeten zijn op dat gebied.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
MazeWing schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:14:
Niet met de X-T10 wel met de X-T1 die hetzelfde AF-systeem heeft voor zover ik weet.

In mijn ervaring was het AF-systeem van de 50D in het geval van tracking beter. Bij single-AF was de X-T1 uitstekend. Zeker vanwege de gigantische hoeveelheid (en spreiding) van de AF-punten in vergelijking met de 9 AF-punten van de 50D. Wanneer er echter snelle, onverwachte bewegingen vastgelegd moesten worden kwam het met enige regelmaat voor dat ik het niet scherp in beeld kreeg. Maakte ik bijvoorbeeld 20 foto's dan was er maar een enkele scherp. Zeker met bewegingen richting de camera zelf was het erg lastig dit scherp vast te leggen.
Bij de 50D had ik dit probleem een stuk minder.

Vanwege dit probleem heb ik uiteindelijk besloten de X-T1 te verkopen en terug te gaan naar een DSLR (D750). De X-T2 zou wel STUKKEN beter moeten zijn op dat gebied.
Thanks voor je ervaring! Ik had dit ook met de X-M1 wat mij wel wat verbaasde aangezien die 5 jaar later is geproduceerd. Ik dacht dat de X-T10 dit wel veel beter zou zijn, laat staan de X-T1. De X-T2 vind ik echter te duur.

Ik overweeg een X-t10 icm 18-55 voor het standaard werk. Maar AF is wel belangrijk voor mijn sportende kids. De 50D voldeed daar ruimschoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
technonose schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:58:
[...]

Thanks voor je ervaring! Ik had dit ook met de X-M1 wat mij wel wat verbaasde aangezien die 5 jaar later is geproduceerd. Ik dacht dat de X-T10 dit wel veel beter zou zijn, laat staan de X-T1. De X-T2 vind ik echter te duur.

Ik overweeg een X-t10 icm 18-55 voor het standaard werk. Maar AF is wel belangrijk voor mijn sportende kids. De 50D voldeed daar ruimschoots.
Ik zag laatst dat de X-E2 +18-55 bij Harryswebshop 700 is, had t even gecheckt en lijkt gewoon bij de KvK ingeschreven te staan, wel een lelijke website :+ Dat is bijna de zelfde camera en presteert gelijk als je de nieuwste firmware hebt geïnstalleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 27-09-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de X-T1(0) is op zich nog steeds niets mis, de X-T2 heeft natuurlijk wel laten zien dat het beter kan. Zelf gebruik ik veel single-AF-point, dus voor mij is het verschil van de AF niet zo echt schokkend, als ik een keertje wat anders nodig heb met de AF praat ik misschien wel anders.
Wie nu tegen aantrekkelijk prijs wil instappen en niet het nieuwste hoeft te hebben kan dat nu. Over een paar maand zullen er vast en zeker wel acties komen met de X-T2 en over een jaar of anderhalf als de X-T3 er komt, wie heeft trouwens al de specs daarvan ;)..

De betreffende review vond ik zelf best wel aardig en ook wel objectief. Een paar punten zeker herkenbaar (positief en negatief). Het is ook nadrukkelijk een persoonlijk indruk waarbij de wetenschappelijke onderbouwing niet meteen opgeëist wordt, maar waar wel een paar testshots worden meegeleverd die verhelderend zijn. Sommigen doen dat niet zo mooi...
Als je de fan-boys over je heen krijgt is dat natuurlijk niet leuk maar wel heel menselijk. dat zie je hier trouwens ook en (niet alleen) bij Fuji, de andere merken. FF vs Crop, MILC vs DSLR kennen ook nogal wat hard-core gebruikers met één eigen versie van de waarheid. Nu is er geen perfecte camera, dus op ieder model is er wel wat aan te merken. Jammer dat mensen kritische nootjes soms niet zo op prijs stellen en onvoldoende kunnen relativeren.

Dat de X-T2 niet zo vaak "getest" wordt op het internet is wel een beetje verbazingwekkend inderdaad. Toch zondag nog een X-T2 in het wild tegengekomen in Keulen, ze zijn er dus wel :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Heb daar inderdaad nogal wat bagger over me heen gehad, maar deert me weinig. Vind het eerder jammer dat niet meer openstaat voor een open mening. De XT2 is ondertussen terug naar de winkel, heb nog tot vrijdag om te beslissen of ik die ga kopen of niet (krijg dan huurbedrag terugbetaald). Ik zou de Fuji heel graag kopen omdat ik er echt wel graag mee werkte, maar wat me enorm tegenviel is het gemis aan scherpte tegenover mijn Sony a6300. Dit zowel met de 18-55 als de (dure) 56/1.2 . Foto's die ik heb gemaakt met de Sony 16-70 en Sony SEL50 zijn echt PAKKEN scherper (focus op ogen, zichtbaar bij wimpers). Als je de foto's herschaalt naar schermresolutie en dus niet op 100% bekijkt is de Fuji heel knap hoor, maar voor pixelpeepers is die me écht niet goed bevallen. Jammer, want als dit wél het geval was geweest, was de keuze meteen gemaakt. Nu... twijfelen.

Oja, en die eyeAF op de Sony is echt onwaarschijnlijk goed, op dat vlak loopt de XT2 ook behoorlijk achter. Nog enkele slapeloze nachten voor de boeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:56
lapino schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:40:
Heb daar inderdaad nogal wat bagger over me heen gehad, maar deert me weinig. Vind het eerder jammer dat niet meer openstaat voor een open mening. De XT2 is ondertussen terug naar de winkel, heb nog tot vrijdag om te beslissen of ik die ga kopen of niet (krijg dan huurbedrag terugbetaald). Ik zou de Fuji heel graag kopen omdat ik er echt wel graag mee werkte, maar wat me enorm tegenviel is het gemis aan scherpte tegenover mijn Sony a6300. Dit zowel met de 18-55 als de (dure) 56/1.2 . Foto's die ik heb gemaakt met de Sony 16-70 en Sony SEL50 zijn echt PAKKEN scherper (focus op ogen, zichtbaar bij wimpers). Als je de foto's herschaalt naar schermresolutie en dus niet op 100% bekijkt is de Fuji heel knap hoor, maar voor pixelpeepers is die me écht niet goed bevallen. Jammer, want als dit wél het geval was geweest, was de keuze meteen gemaakt. Nu... twijfelen.

Oja, en die eyeAF op de Sony is echt onwaarschijnlijk goed, op dat vlak loopt de XT2 ook behoorlijk achter. Nog enkele slapeloze nachten voor de boeg...
Realiseer je wel dat de X-T2 waarschijnlijk nog een stuk beter gaat worden door firmware upgrades, iets waar Fuji om bekend staat.
Ik vind het wel bijzonder dat je zoveel scherpte mist. Wel de goede instellingen gebruikt? Ik probeer je niet taf te kraken maar met je mee te denken ;)
Heb geen ervaring met de sony a6300 maar wel met de sel50 en dit is gewoon een hele scherpe lens, dat was hij zelfs met mijn oude NEX-6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Heel bijzonder lapino, ik heb beide lenzen ook op mijn A6000 en die halen bij lange na niet de IQ van de 18-55 op de X-T2... Enige waar ik echt versteld van stond/sta is de 24mm Zeiss op de A6000, deze is idd beter dan de 18-55. Ben dan ook nieuwsgierig naar de nieuwe 23mm f2 van Fuji, kijken of die net zo presteert als de Zeiss.
Kan me bijna niet voorstellen dat de A6300 met deze lenzen pakken scherper is dan de Fuji... Maar hé, jouw ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De scherpte van de Sony 16-70 kan ik niet zo herkennen. Ik had de a6000 en de 16-70, maar ik vond eea wel erg tegenvallen, zeker voor de prijs. Dat was voor mij een van de redenen om over te stappen, een "Zeiss" die middelmatig was en het gewoon niet waar maakt, zeker niet voor die prijs! De 50 mm was een stuk scherper en ook de 24 mm was mooi scherp. De Fuji's zijn voor mij echter scherper/ beter dan de 50 mm en/ of de 24 mm....

Zelf heb ik de problemen niet met de 18-55 en/of de 56. Beiden zijn (rag)scherp en echt een heel stuk beter dan de Sony combinaties (wel met de a6000) en dat waren ze ook al bij de X-T1 die een nominaal lagere resolutie had maar toch beter was dan de 24 van de Sony. Hoe dan ook, ik hoef niet meer te beslissen ;).

Moeilijk al die beslissingen....

Dat de X-T2 een "stuk beter" gaat worden weet ik niet. Hij gaat misschien iets beter worden en de foutjes worden eruit gehaald (als ze er zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Luuk84 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:49:
[...]

Realiseer je wel dat de X-T2 waarschijnlijk nog een stuk beter gaat worden door firmware upgrades, iets waar Fuji om bekend staat.
Ik vind het wel bijzonder dat je zoveel scherpte mist. Wel de goede instellingen gebruikt? Ik probeer je niet taf te kraken maar met je mee te denken ;)
Heb geen ervaring met de sony a6300 maar wel met de sel50 en dit is gewoon een hele scherpe lens, dat was hij zelfs met mijn oude NEX-6.
Daar kun je natuurlijk niet blind vanuit gaan, wel zou kunnen dat de firmware van de lenzen niet up-to-date was.

Wel een interessante conclusie overigens, ook gezien deze vergelijking met de 5d Mark IV. Jammer dat er op de Photographyblog, Imaging-resource en ePhotozine reviews nog geen grote uitgereide reviews zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Sluw schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:08:
[...]

Daar kun je natuurlijk niet blind vanuit gaan, wel zou kunnen dat de firmware van de lenzen niet up-to-date was.
True, daarom zeg ik ook waarschijnlijk :) Gebaseerd ook op eerdere firmware releases van Fuji. Zou kunnen dat het niet veel beter gaat worden, maar ik verwacht dat ze er nog wel wat betere prestaties uit weten te krijgen zoals dat bij meerdere camera's het geval is.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk84 op 27-09-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:52:
[...]

Het is vaak zo dat wanneer je, zeker in het begin, niet 100% tevreden bent over een product je alle fanboys over je heen krijgt....
Wat wil je ook als je met een loep op zoek gaat naar krasjes van 1 mm en daar een complete rant over schrijft. Dat is namelijk vandaag de dag de gemiddelde user review en dat komt inmiddels veel mensen de spuigaten uit.

Nee, dan kun je beter gewoon een uitgebreid verhaal schrijven zoals lapino dat doet waarbij je in ieder geval op zoek gaat naar de kern van het verhaal. Het probleem alleen is dat niet alle fora zich voor dat soort dingen lenen en laat DPreview daar nou een voorbeeld van zijn. Deze reacties zijn daar eerder regel dan uitzondering en gaan net zo hard op 2 jaar na de release en bij een positieve review.
Grin schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:19:
De X-E2 niet echt natuurlijk want daar hebben ze de X-E2s voor wat dan weer de X-E2 met een paar aanpassinkjes is. Of hebben ze die ook zo kort na intro de nek omgedraaid?
Luuk84 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:49:
En wat door velen, zoals jij hier nu ook, nogal wordt overdreven. Er zijn vrij weinig grote firmware updates geweest met echt grote vernieuwingen. Wel veel kleine waarin de nodige bugfixes zaten. Houdt er rekening mee dat als je mazzel hebt je 2 grote firmware updates voor je camera krijgt. Fujifilm blijft natuurlijk niet stilzitten met de ontwikkeling op AF gebied maar de periode waarin je echt grote verbeteringen met de firmware zag zijn nu wel voorbij aangezien het platform volwassener en stabieler is geworden. Wat je nu krijgt zijn eerder firmware updates om kleine bugs te pletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
ppl schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:23:
[...]
En wat door velen, zoals jij hier nu ook, nogal wordt overdreven. Er zijn vrij weinig grote firmware updates geweest met echt grote vernieuwingen. Wel veel kleine waarin de nodige bugfixes zaten. Houdt er rekening mee dat als je mazzel hebt je 2 grote firmware updates voor je camera krijgt. Fujifilm blijft natuurlijk niet stilzitten met de ontwikkeling op AF gebied maar de periode waarin je echt grote verbeteringen met de firmware zag zijn nu wel voorbij aangezien het platform volwassener en stabieler is geworden. Wat je nu krijgt zijn eerder firmware updates om kleine bugs te pletten.
De tijd zal het leren. Jij vind het overdreven, ik niet, ieder zijn visie/mening. Zoals je zelf al aangeeft, je hebt maar 1 of 2 goede updates nodig. Als je dan bijvoorbeeld 20% betere autofocus hebt, mag je, denk ik, blij zijn. Desalniettemin, een verbetering is een verbetering en die gaat er echt wel komen. Daarnaast denk ik dat er nog wel een paar goede firmware updates komen omdat Fuji niet elk jaar een nieuw model lanceert, uitzonderingen daargelaten. Ik denk niet dat ze hun opgebouwde credits te grabbel willen gooien, door ineens nauwelijks nieuwe firmware te releasen die daarnaast ook nog is alleen bugfixes bevat.
Ik ben benieuwd wat Fuji gaat doen de komende tijd, ik heb er goede hoop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Nogmaals, ik vind die XT2 echt super en twijfel nog altijd voor de aankoop, maar het blijft een feit dat ik veel minder scherpe foto's kreeg (zeker binnen) dan met de Sony. Zowel bij goed licht als minder licht. Kan ergens wel aan de autofocus liggen, maar dan nog moest ik enorm veel moeite doen om de Fuji écht scherp te krijgen. Tenzij er iets aan scheelde hé, dat kan ook. Was vooral zéér zichtbaar bij foto's van mijn hond. De haartjes rond de ogen en zelfs ogen zelf zijn bijna altijd perfect scherp op de Sony, maar bij de Fuji was het zéér lastig dit perfect te krijgen en vaak zag het er ook minder gedetailleerd uit. Idem voor foto's van de kinderen.

Hier bijvoorbeeld. Kleinste AF punt gebruikt, focus op rechtse oog van de kleinste...
https://flic.kr/p/LGnhR5

En dit is dan een gelijkaardige foto (weet ik wel, ander licht enz) maar dit ook gewoon "camera nemen, snap focus op oog, jpg uploaden)
https://flic.kr/p/LGnsS7

[ Voor 40% gewijzigd door lapino op 27-09-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk84 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:38:
De tijd zal het leren. Jij vind het overdreven, ik niet, ieder zijn visie/mening. Zoals je zelf al aangeeft, je hebt maar 1 of 2 goede updates nodig.
Het probleem is dat je een verwachting schept dat updates er ieder half jaar zijn en dat iedere update een compleet andere camera van je camera maakt. Dat klopt dus niet. Als je camera een jaar of 3 ondersteund wordt mag je in die 3 jaar tijd 1 grote update verwachten die daadwerkelijk veel aan de camera wijzigt. Het probleem is alleen dat overal een plafond aan zit. Op een gegeven moment loop je tegen allerlei limieten aan. Waar in het begin de lijst met bugs en verbeteringen heel lang is, is deze juist door al die firmware updates en de snellere hardware nu een stuk korter geworden. Kijk maar naar het verschil tussen de X-Pro1 en de X-Pro2 en vergelijk de X-T1 dan eens met de X-Pro2 (of de X-T2). Die verschillen zijn heel wat kleiner doordat er al zo veel is opgelost en in die firmware is gestopt.

Waar het momenteel heel erg om gaat is finetuning van de AF waarbij het de vraag is hoeveel meer ze nog kunnen met dat nieuwe algoritme. Voor de rest liggen alleen video en het flits systeem nog geheel open. Als we wat in de toekomst aan grootsheid gaan zien dan is het alleen in deze gebieden.
Ik denk niet dat ze hun opgebouwde credits te grabbel willen gooien, door ineens nauwelijks nieuwe firmware te releasen die daarnaast ook nog is alleen bugfixes bevat.
Het is geen kwestie van willen maar eentje van kunnen. Hoe mooi kaizen ook is, het is op lange termijn simpelweg niet vol te houden wat grote wijzigingen betreft. Daar moeten we ook niet rouwig om zijn want dat betekent dat het platform heel goed in elkaar zit en weinig meer nodig heeft. Houdt je alleen de ruwe randjes e.d. over. Bugfixing is in ieder geval iets wat Fujifilm beter lijkt te doen dan een aantal andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grin schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:06:
... Ben dan ook nieuwsgierig naar de nieuwe 23mm f2 van Fuji, ...
Ik ben daar ook wel benieuwd naar, ik zou trouwens niet verwachten dat die net zo 'goed' zou zijn als een Zeiss 24mm, maar ik verwacht wel dat hij goed genoeg is voor wat ik ermee zou willen doen. Vandaag of morgen zal ik eens kijken, als ze niet uitverkocht zijn hier inmiddels tenminste. Als ik hem koop ga ik de 35/2 tzt vervangen door een 35/1.4 of 50/2 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Nooit gezegd dat het een andere camera gaat worden, alleen dat hij waarschijnlijk beter gaat worden. Niet meer, niet minder. Ik denk dat Lapino ook prima instaat is in te schatten in hoeverre dit voor hem gaat meespelen en in welke mate.
lapino schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:57:
Nogmaals, ik vind die XT2 echt super en twijfel nog altijd voor de aankoop, maar het blijft een feit dat ik veel minder scherpe foto's kreeg (zeker binnen) dan met de Sony. Zowel bij goed licht als minder licht. Kan ergens wel aan de autofocus liggen, maar dan nog moest ik enorm veel moeite doen om de Fuji écht scherp te krijgen. Tenzij er iets aan scheelde hé, dat kan ook. Was vooral zéér zichtbaar bij foto's van mijn hond. De haartjes rond de ogen en zelfs ogen zelf zijn bijna altijd perfect scherp op de Sony, maar bij de Fuji was het zéér lastig dit perfect te krijgen en vaak zag het er ook minder gedetailleerd uit. Idem voor foto's van de kinderen.

Hier bijvoorbeeld. Kleinste AF punt gebruikt, focus op rechtse oog van de kleinste...
https://flic.kr/p/LGnhR5

En dit is dan een gelijkaardige foto (weet ik wel, ander licht enz) maar dit ook gewoon "camera nemen, snap focus op oog, jpg uploaden)
https://flic.kr/p/LGnsS7
Wel raar inderdaad, het is duidelijk dat alleen het rechter oog scherp is. Was dit met een vast focus punt? Zo ja hoe groot was dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ja vast focus punt, kleinste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

begintmeta schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:34:
[...]

Ik ben daar ook wel benieuwd naar, ik zou trouwens niet verwachten dat die net zo 'goed' zou zijn als een Zeiss 24mm, maar ik verwacht wel dat hij goed genoeg is voor wat ik ermee zou willen doen. Vandaag of morgen zal ik eens kijken, als ze niet uitverkocht zijn hier inmiddels tenminste. Als ik hem koop ga ik de 35/2 tzt vervangen door een 35/1.4 of 50/2 denk ik.
Ik heb hoge verwachtingen van de 23 f2, dat moet ook echt een goede lens zijn want ik vind deze focal length het leukste van allemaal! De combo 24mm Zeiss en de A6000 was buitengewoon sterk, dus daar moet Fuji echt ff aan de bak. De 35mm f2 is echt een topper, in mijn ogen qua IQ vergelijkbaar met de 24mm Zeiss @ A6000. Dus kom maar door met die 23mm f2, waarschijnlijk haal ik die dit weekend op en even kritisch bekijken/vergelijken met de Zeiss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Gebruik je de Sony naast de Fuji, of heb je jouw Sony verkocht? Ik heb namelijk ook de A6300+Zeiss 24mm en die combo is inderdaad fenomenaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mja ik twijfel nog wat ik met die A6000 meuk ga doen, het is toch geen noemenswaardige cent meer waard dus ik denk dat ik het maar hou, of ik geef het aan mijn ouders -waar die spullen nu toch al liggen. Fenomenaal vind ik het net niet maar met grote afstand het beste native APS-C setje wat je bij Sony kan open; geen enkele twijfel. Die 24mm Zeiss is echt een must voor elke Sony APS-C MILC shooter, volgens mij had ik die al op mijn NEX-7. Wat een toplensje! O+

[ Voor 16% gewijzigd door Grin op 27-09-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
En welke Fuji gebruik je nu? Heb je ook zelfde opmerkingen als ikzelf gehad dat de scherpte van de Fuji (zeker jpg) toch nét iets minder is dan bij Sony? Of ligt het ergens anders aan in mijn geval? Hadden de foto's uit de XT2 even scherp geweest als die uit mijn a6300, ik twijfelde niet. Maar nu :/

[ Voor 20% gewijzigd door lapino op 27-09-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
lapino schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:06:
En welke Fuji gebruik je nu? Heb je ook zelfde opmerkingen als ikzelf gehad dat de scherpte van de Fuji (zeker jpg) toch nét iets minder is dan bij Sony? Of ligt het ergens anders aan in mijn geval? Hadden de foto's uit de XT2 even scherp geweest als die uit mijn a6300, ik twijfelde niet. Maar nu :/
Ik heb zelf een paar shot met de X-T2 en 27mm gemaakt, die waren erg scherp. Het is moeilijk te vergelijken zonder de zelfde lens en ik weet ook niet of je RAW hebt geschoten of jpeg en hoe/of je dat bewerkt hebt.

Heb wat gegoogled omdat ik benieuwd ben ivm eventuele toekomstige aankoop (of een andere camera met deze sensor) en kwam deze vergelijking tussen de a6300 & X-Pro2 tegen en hier los de resultaten van de X-T2 Maar alle drie met de zelfde Voightlander Ultron 35mm f/1.7 lens A f/5.6. Ze geven beide ander beeld maar ze zouden qua scherpte niet voor elkaar onder moeten doen.
For these tests I shot with the the Voigtlander f1.7 Ultron adapted to each camera. I initially tested the X-Pro 2 and kept track of the ISO, fstop and shutter, so I could apply the same settings with the Sony A6300.

I shot at f5.6 and only changed the ISO and shutter speed to get the different results. Since Sony and Fujifilm balance their ISO setting slightly different, I lowered the exposure on the Sony A6300 by -0.35 stops to get the same tonal exposure. I also turned all sharpness and noise control settings off in Lightroom and Iridient Developer.
Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Blog/Blog-Misc/n-s9vwZ/i-Fjfh489/0/O/i-Fjfh489.jpg
Right now it's looking like the X-Pro 2 is cooking the RAW data with a bit more noise control that may be contributing to the softer look. The Sony A6300 seems to cook the RAW with slightly more sharpness.

It also looks like the Sony A6300 has a bit of an issue with moire, creating some terrible chroma patterns. This only happens when I get absolutely perfect focus.

[ Voor 32% gewijzigd door Sluw op 27-09-2016 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

lapino schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:06:
X-T2 met de 16mm f1.4, 35mm f2, 18-55 f2.8-4, 50-140 f2.8 en dit weekend haal ik waarschijnlijk de 23 f2 ook op. Dan ben ik helemaal voorzien tot Q2 2017, dan haal ik nog de 50mm f2 en de 80mm f2.8 macro. Meer lenzen heb ik niet nodig. Mja een leuke 200/300mm f2.8 tele prime ofzo...maar die komt toch niet voor Q4 2017. En heeeeel misschien nog de 16-55 2.8, als ik eens een maand wat geld over heb gehouden... :X Die 18-55 is toch al een wat ouder lensontwerp, ondanks de LM.

Kijk, het zijn allemaal ervaringen. Exacte wetenschap is het bij mij zeker niet! :)
Vergeet niet dat de A6300 die jij hebt een nieuwe generatie camera is (tov de A6000 die ik heb). Het kan heel goed zijn dat de A6300 gewoon vergelijkbaar is met de X-T2 (en misschien op sommige vlakken zelfs merkbaar beter(!)). Het lijkt mij sterk met de lenzen die jij noemt...maar als jij dat 4 dagen lang zo ervaart dan moet je daar, denk ik, niet over gaan twijfelen. Die X-T2 kost echt een bak geld, dat zou je moeten kunnen verantwoorden. Ik merk bij jou - en dat is mijn indruk van jouw relaas, hier en op DPreview - dat je onvoldoende redenen ziet/hebt om de overstap te maken naar de X-T2. Prima toch?
Met de lenzen die ik heb op de X-T2 is het echt een no-brainer, die A6000 ga ik niet meer gebruiken. Het geheel is sneller en beter dan welke A6000 combo dan ook, alleen die 24mm Zeiss blijft een gebakje waar ik met warme gevoelens op terugkijk. Verder kijk ik niet meer (achter)om naar de A6000...
Maar again: dat is een aanzienlijk andere camera dan de A6300! Mijn Sony schietijzer kom uit Q2 2014, de A6300 is echt een modernere, en ander caliber, camera.
My 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ik begrijp wat je wil zeggen hoor. Eigenlijk zijn er maar 2 redenen waarom ik die Fuji zou willen: veel betere huidtinten zonder enorm veel nabewerking, en de keuze van APS-C lenzen. Een FF heb ik al met mijn Nikon, dus heb ook niet direct een Sony FF nodig. En heb het overwogen, maar de Nikon wegdoen voor een Sony FF is niet aan de orde omdat de Sony FF's nog niet kunnen tippen aan de ruis en snelheid van de Nikon die ik heb. De a6300 is een stukje beter dan de a6000 maar nu ook niet zo wereldschokkend, al is die eyeAF in continuous super. En toch blijft die Fuji door mijn hoofd spoken, vooral omdat die zo lekker bedient. Let wel, ik vind de a6300 ook wel iets hebben door zijn compacte vorm, is echt zeer makkelijk te gebruiken in allerlei hoge en lage posities zonder dat ik die moeilijk kan vasthouden, de Fuji is wel ietsje groter daarvoor.

Een ander punt is dat mijn dochter ook interesse begint te tonen in fotografie, en een mix van een Sony APS-C, een Sony compact en een Nikon FF is ook niet echt handig dan. Handiger zou zijn om (op termijn) één systeem te hebben, pakweg een XT2 voor de papa, een XE3 voor de dochter zodat we lenzen kunnen sharen (en ook qua gebruik makkelijker uit te leggen is).

De XT2 is niet bepaald goedkoop neen, maar het leven is kort ook :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb de XF23mmF2 inmiddels gekocht, leek me een voor mij sowieso prima ding. Het objectief lijkt uiterlijk en haptisch veel op de XF35mmF2, maar met een net iets bredere en (bij mijn exemplaren tenminste) ook soepelere scherpstelring. De (standaard)zonnekap is ook net wat beter beter IMHO, met bajonetkoppeling en de lensdop die gewoon op de zonnekap kan worden geklemd. Een zeer vluchtige vergelijking met de XF23mmF1.4 gaf als duidelijkste verschil een wat 'soepelere' onscherptetekening van de 1.4 bij F2. Ik zal eens kijken of ik er aan toe kom en er dan ook in slaag wat enigszins interessante snapshots ermee te maken & te posten.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 28-09-2016 10:46 ]

• Luuk84
begintmeta schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:38:
Heb de XF23mmF2 inmiddels gekocht, leek me een voor mij sowieso prima ding. Het objectief lijkt uiterlijk en haptisch veel op de XF35mmF2, maar met een net iets bredere en (bij mijn exemplaren tenminste) ook soepelere scherpstelring. De (standaard)zonnekap is ook net wat beter beter IMHO, met bajonetkoppeling en de lensdop die gewoon op de zonnekap kan worden geklemd. Een zeer vluchtige vergelijking met de XF23mmF1.4 gaf als duidelijkste verschil een wat 'soepelere' onscherptetekening van de 1.4 bij F2. Ik zal eens kijken of ik er aan toe kom en er dan ook in slaag wat enigszins interessante snapshots ermee te maken & te posten.
Ben benieuwd naar je ervaringen! Is wel weer een mooi 'klein' lensje.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

begintmeta schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:38:
Goed bezig begintmeta! Ik/we horen graag je bevindingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Luuk84 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:56:
...

Ben benieuwd naar je ervaringen! Is wel weer een mooi 'klein' lensje.
Grin schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:58:
...
Goed bezig begintmeta! Ik/we horen graag je bevindingen!
Of ik goed bezig ben is altijd maar de vraag ;) ...

Ik heb helaas nog niet echt kans gezien wat uitgebreider foto's te maken, maar heb wel tussendoor bij een wandelingetje en nu terwijl ik aan het koken ben wat foto's gemaakt die de lens wel wat demonstreren. Ik hoop ze vanavond nog online te kunnen plaatsen. Het objectief werkt prima qua focussnelheid (maar het komt op mij niet sneller over dan de 35/2 terwijl 'de specificaties' dat natuurlijk (subtiel) anders waarderen). En heeeft in ieder geval duidelijke vignetering, maar dat komt in iedergeval ook goed naar voren uit de snapshots die ik net heb gemaakt van hetgeen te snijden is .....

Beetje geworsteld met het GoT-fotoalbum, uiteindelijk de SOOC-jpegs geresampled naar 3000x2000 om ruim onder de 5MB te blijven:
ISO200 DR100 t1/7500 f/2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TT1TdaSJwFsCBzPI1WKuE4MH/medium.jpg
ISO200 DR200 t1/1300 f/8: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ypRcMEvqRpRCZG2ZKfxU194R/medium.jpg

f/2, f/8: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nInwC4SjDrLdAG6myzyV7t5Q/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oR9lSOxZI4NNw1QaDYrCq7s0/thumb.jpg
f/2, f/2.8, f/5.6: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ngG4dlOH89PttnodE5DxNDxP/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I9FKvxuL4JjJMMvDDBcX6bct/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DmL0u11zKHnzd5CznOKKZCMv/thumb.jpg

En nog wat camera-engine-varianten:
f/2, f/5.6 - LMO off: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UCpH5dye9eSO1kCP1CT7AjQ6/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KlnHZFl4Q4DdKR1YgC1d78bN/thumb.jpg
f/2.8 Acros:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w95e60OwD4Zt2GIzinfUrdI4/thumb.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door begintmeta op 30-09-2016 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Bedankt voor deze post.

Ik zie op de foto's met het mes niet echt waar het scherp is/zou moeten zijn, behalve op de achterkant van het handvat.
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De mes-fotos zijn ergens bij de basis van de worteltjes van de rechter ui scherpgesteld, en verder dus in principe in dat vlak scherp.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 30-09-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

beginmeta, als je wilt: stuur de RAW'sof originele JPG's ff naar mij: guusspam@nym.hush.com dan pleur ik ze op m'n SmugMug in een publiek album; zo kan iedereen ze full-size zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ben benieuwd naar wat meer samples, zie hier toch redelijk wat groene CA en glow bij wide open shots.

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 30-09-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
xt2 is besteld. huren was niet voldoende om me in ene of andere richting te overtuigen dus maar gekocht. veronderstel dat als ik de Fuji niet voldoende vooruitgang vind, ik die toch makkelijk zal kwijtraken. Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 18:54

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Sluw schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:08:
[...]
Jammer dat er op de Photographyblog, Imaging-resource en ePhotozine reviews nog geen grote uitgereide reviews zijn.
Nu wel een X-T2 review op Techradar

Inderdaad merkwaardig waarom de reviews toch ietwat lang op zich laten wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Koekiemonsterr op 30-09-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ah nice, die review zal ik dadelijk eens doornemen. Mochten er nog meer productiemodel reviews online verschijnen dan hou ik me aanbevolen; keep 'm coming! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

lapino schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:31:
xt2 is besteld. huren was niet voldoende om me in ene of andere richting te overtuigen dus maar gekocht. veronderstel dat als ik de Fuji niet voldoende vooruitgang vind, ik die toch makkelijk zal kwijtraken. Ben benieuwd..
En om je 150 euries niet kwijt te raken :P

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sluw schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:31:
Ben benieuwd naar wat meer samples, zie hier toch redelijk wat groene CA en glow bij wide open shots.
Dat is zeker aanwezig inderdaad, maar zeker die snijwerk-foto is ook nogal lastig qua longitudinale CA denk ik. Ik had gisteren nog een versie gemaakt met de highlights wat opgehaald maar nog niet geplaatst, die misschien ook wel interessant. Het zou me trouwens niet verbazen als ik de foto ten aanzien van de felle reflecties op het metaal eigenlijk nogal overbelicht heb, en dat een deel van de gloed rond die vlakken (uiteindelijk gewoon de directe reflectie van de spots boven het aanrecht, ongetwijfeld heb ik die ver overbelicht) zal wellicht ook aan de gekozen sluitertijd/lichtblootstelling te wijten zijn. Daar hecht ik vooralsnog bij deze snapshots niet al te veel waarde aan. Wat meer voorbeelden afwachten lijkt me dan ook een goed idee.

f/2, HT-2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C7CWpjY44Q1UZ0uOlHrXECd6/thumb.jpg

Grin, ik heb de grote JPEGs nog wel (die had ik in mijn Tweakers-private storage gezet, misschien zou iemand die ook kunnen kopieren naar je oid :P), de RAWs helaas niet meer, zal eens kijken of ik ze kan sturen (een tijdelijke uploadlink oid is misschien makkelijker dan mailen trouwens).
Als er behoefte is aan een muur oid kan ik daar morgen denk ik wel een fotootje van maken trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 01-10-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
kevinl schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:17:
[...]

En om je 150 euries niet kwijt te raken :P
Is een excuus zoals een ander om alweer een nieuwe body te kopen ;) Maar is echt wel mijn bedoeling om die camera grondig te evalueren naast mijn Sony a6300 en dan uiteindelijk te kiezen voor merk x of y. Met een open mind natuurlijk. Ik ben al jaren bezig met Sony dus is sowieso behoorlijke aanpassing, maar die dials en die meer directe controle over mijn fotografie is echt wel cool.

Heb trouwens een test van portfolio size online gezet : http://hansvdc.squarespace.com . Kritiek welkom!

[ Voor 27% gewijzigd door lapino op 30-09-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is natuurlijk mooi dat je nu instapt om te kijken of je uiteindelijk overstapt. Neem gewoon de tijd en wik en weeg en komt met je eigen criteria tot een eindoordeel en laat je hier of elders niet teveel aanpraten ;). Intuïtie is inderdaad een groot voordeel net als de JPEG's bijvoorbeeld. Maar er zijn natuurlijk niet alleen voordelen, waar licht is, is schaduw.Dat heb je voor jezelf (en ons) in eens op een rijtje gezet.We horen graag wat het gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 18:39
Hallo allemaal,
Ik zit met een vraag: Mijn vrouw wil (semi) professioneel gaan fotograferen. Van portretten tot aan reportages.

Wij zijn al een tijdje op zoek naar een goede camera en eigenlijk hadden wij ons oog laten vallen op een Canon 5d Mark IV. In duitsland voor een mooie prijs te bestellen.
Toch ook maar eens naar wat fotozaken gegaan en wat advies gevraagd totdat vandaag de verkoper ons een zeer uitgebreide demo gaf van de X-T2.
In het begin was ik wat sceptisch maar uiteindelijk waren we toch enthousiast.
Nu is eigenlijk mijn grote vraag (aangezien ik hier lees dat (veel) mensen een FF nikon/canon hebben en een t2):
Wat zijn de grote voordelen van een X-T2 of grote nadelen van de X-T2 ten opzichte van een 5d Mark IV?
Prijs is geen voordeel voor ons aangezien geld geen afweging is.
Wij willen een camera die het beste kan voor de dingen die mijn vrouw wil gaan doen. Ik besteed liever 5k extra waar ik geen spijt van heb dan €100 waar ik wel spijt van krijg.

Wat ik al wel gehoord heb ik dat de X-T2 veel lichter is, dat is een groot voordeel maar is dat het enige?
En zijn de foto's met een FF (over het algemeen) beter dan met de X-T2?
Of heeft de Mark IV veel betere en meer opties.. ik weeet het niet meer en ben behoorlijk aan het twijfelen geslagen.

alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat je vrouw even alle wensen op een rijtje zou moeten zetten, uitgaande van de plannen. Wat moeten de body en de daarvoor beschikbare objectieven hebben, wat zou mooi zijn... vervolgens kijk je in hoeverre de verschillende systemen op papier voldoen aan die vereisten en gaat ze wat toestellen uitproberen. Ik kan me trouwens voorstellen dat voor 'reportage tot portretten' een 4/3 of APS-C + een MF camera ook interessant zou kunnen zijn, als geld geen rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
begintmeta schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:59:
Ik denk dat je vrouw even alle wensen op een rijtje zou moeten zetten, uitgaande van de plannen. Wat moeten de body en de daarvoor beschikbare objectieven hebben, wat zou mooi zijn... vervolgens kijk je in hoeverre de verschillende systemen op papier voldoen aan die vereisten en gaat ze wat toestellen uitproberen. Ik kan me trouwens voorstellen dat voor 'reportage tot portretten' een 4/3 of APS-C + een MF camera ook interessant zou kunnen zijn, als geld geen rol speelt.
Ok maar wat gebruik jij liever? Je t2 of, ik geloof dat je een nikon hebt, je ff? En voor welke doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Als je professioneel wilt gaan fotograferen dan is een Canon gewoon een betere keuze, Met een grotere lenskeuze en ovf. Betere AF en grotere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Vreemd bericht. Geld is geen probleem, 'aar je kunt de canon wel goedkoop in Duitsland krijgen....
Je 'vrouw' wil graag semi-professioneel gaan fotograferen. Dat klinkt als: ik maak mooie dingen met mijn iPhone, dus met een camera van xxxx euro kan ik vast semiprof aan de slag. Als dat de gedachte is: zo werkt het niet. Als je vrouw wel al iets van ervaring heeft, kan ze vast vertellen waarmee en wat ze daarvan de voor- en nadelen vindt...
beebie121 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:50:
Hallo allemaal,
Ik zit met een vraag: Mijn vrouw wil (semi) professioneel gaan fotograferen. Van portretten tot aan reportages.

Wij zijn al een tijdje op zoek naar een goede camera en eigenlijk hadden wij ons oog laten vallen op een Canon 5d Mark IV. In duitsland voor een mooie prijs te bestellen.
Toch ook maar eens naar wat fotozaken gegaan en wat advies gevraagd totdat vandaag de verkoper ons een zeer uitgebreide demo gaf van de X-T2.
In het begin was ik wat sceptisch maar uiteindelijk waren we toch enthousiast.
Nu is eigenlijk mijn grote vraag (aangezien ik hier lees dat (veel) mensen een FF nikon/canon hebben en een t2):
Wat zijn de grote voordelen van een X-T2 of grote nadelen van de X-T2 ten opzichte van een 5d Mark IV?
Prijs is geen voordeel voor ons aangezien geld geen afweging is.
Wij willen een camera die het beste kan voor de dingen die mijn vrouw wil gaan doen. Ik besteed liever 5k extra waar ik geen spijt van heb dan €100 waar ik wel spijt van krijg.

Wat ik al wel gehoord heb ik dat de X-T2 veel lichter is, dat is een groot voordeel maar is dat het enige?
En zijn de foto's met een FF (over het algemeen) beter dan met de X-T2?
Of heeft de Mark IV veel betere en meer opties.. ik weeet het niet meer en ben behoorlijk aan het twijfelen geslagen.

alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
technonose schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 22:30:
Als je professioneel wilt gaan fotograferen dan is een Canon gewoon een betere keuze, Met een grotere lenskeuze en ovf. Betere AF en grotere sensor.
Gezien de vele professionele fotografen die met Fujifilm camera's fotograferen is bovenstaande je reinste nonsens. OVF heeft Fujifilm ook wel (de unique selling point van de X-Pro2) maar is echt niet noodzakelijk, er zijn zelfs diverse professionals die een voorkeur voor de EVF hebben. En als je een grotere sensor wil hebben moet je al helemaal niet bij Canon zijn, die doet namelijk niet aan medium formaat ;) Buiten dat is het verschil tussen APS-C en fullframe ook lang niet zo groot als je nu wilt doen overkomen. APS-C is zeker geen hindernis.

Er zijn 2 dingen die Canon inderdaad beter doet: de lenzen wat betreft keuze (niet zo raar aangezien zij al heel wat meer jaren hebben gehad om zo'n groot assortiment op te bouwen) en flitsers. Dat laatste betekent in de praktijk dat je het allemaal zelf moet doen, iets wat de gemiddelde professional toch al vrij snel doet.

TL;DR: concentreer je liever op wat een camera aan mogelijkheden heeft ipv het merkje wat erop zit. Professionals gebruiken diverse merken waaronder Fujifilm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

ppl schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 01:05:
[...]
TL;DR: concentreer je liever op wat een camera aan mogelijkheden heeft ipv het merkje wat erop zit. Professionals gebruiken diverse merken waaronder Fujifilm.
Niet helemaal mee eens. Zeker als professional is dat merkje relevant. Zelf fotografeer ik met Sony en ik denk dat de camera's van Sony en de objectieven het beste bij mij passen. Echter wanneer ik met fotografie mijn brood zou moeten verdienen zou ik direct overstappen naar Canon of Nikon. Niet omdat het kwalitatief beter is (want het is stuivertje wisselen wie er op welk moment de beste beeldkwaliteit levert), maar omdat die merken gewoon een ontzettend professionele service organisatie hebben.

Daar waar je bij Sony met een defect aan je camera gerust 4 weken geen foto's meer kunt nemen, zijn Canon en Nikon dusdanig ingericht dat je zo weer op pad kunt. Als professional lijkt me dat verreweg het belangrijkst.

Overigens heb ik geen ervaring met de FujiFilm service voor pro's, maar ik kan me zo eens voorstellen dat het nog niet op het niveau van Canon/Nikon ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan snap je niet helemaal wat ik bedoelde. Het gaat erom dat je niet een Canon koopt omdat er Canon op staat maar omdat ie iets specifieks kan. In jouw voorbeeld koop je 'm dus niet omdat er Canon op staat maar omdat er een bepaalde service bij zit, dat is een eigenschap van die camera.

Echter, het feit dat er een service achter zit betekent nog steeds niet dat de camera's beter zijn voor professioneel werk. Zeker niet als je je bedenkt dat die service ook via andere kanalen kan lopen en Canon/Nikon niet op alle niveaus service verlenen. En net als ieder andere ondernemer zit ook hier gewoon een standaard ondernemersrisico bij waar je als ondernemer toch echt zelf iets aan moet doen (en dat kan ook op andere manieren zoals backup apparatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
keko12 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:52:
Vreemd bericht. Geld is geen probleem, 'aar je kunt de canon wel goedkoop in Duitsland krijgen....
Je 'vrouw' wil graag semi-professioneel gaan fotograferen. Dat klinkt als: ik maak mooie dingen met mijn iPhone, dus met een camera van xxxx euro kan ik vast semiprof aan de slag. Als dat de gedachte is: zo werkt het niet. Als je vrouw wel al iets van ervaring heeft, kan ze vast vertellen waarmee en wat ze daarvan de voor- en nadelen vindt...

[...]
Ik vind het helemaal niet een vreemd bericht.
Feit: de mark IV kunnen we voor een mooi bedrag kopen maar is duurder dan een T2.
Qua geld uitgeven maakt het ons niet uit wat we kopen. Echter wil ze wel het toestel dat het beste bij haar wensen past.
En dat zijn portretten en reportages (denk aan trouw en kind reportages)
Het nadeel van de Mark IV (wat ik boven ook al noemde) is dat het een behoorlijk gewicht heeft.
Maar ik wil graag weten wat voor voordelen een T2 heeft t.o.v. een Mark IV.
Als gewicht het enige voordeel is maar de beeldkwaliteit van de Mark IV bijvoorbeeld beter is bij bepaalde omstandigheden (zoals beweging of bij minder licht) dan overwegen we toch de MarK IV. het gaat om de foto's en zal ze aan het gewicht moeten wennen.
Maar als de T2 net zo snel, net zulke goede kwaliteit foto's kan maken als de Mark IV, dan is dat het overwegen zeker waard, niet vanuit geld oogpunt maar meer vanuit gebruiksgemak en comfort van het lagere gewicht.

Ik vind jou bericht juistg heel vreemd en behoorlijk insinuerend aangezien je "" gebruikt voor mijn vrouw.. Wat bedoel je daarmee? Geloof je me niet? prima maar reageer dan niet ofzo i.p.v. zo denigrerend te doen.

Ik hoop dat ik van mensen met ervaring van een FF en een T2 (en die zijn er zoals ik het zie hier in het topic) graag de voordelen van een FF of van de T2 ten opzichte van elkaar te kunnen horen.

nogmaals bedankt voor de mensen die alvast wel de moeite hebben genomen om inhoudelijk te reageren.

Qua lenzen heb je idd veel meer keuze. En die zullen we ook meenemen in het totale besluit.
(ps: het is niet perse een Mark IV die we overwegen maar het is meer een FF in het algemeen dus het kan ook een Nikon worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
beebie121 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:50:
Je stelt de vraag of een camera van 4200 euro beter bij je past dan een camera van 1700 Euro, terwijl we helemaal niet weten wat je wensen zijn. En ik weet ook niet waarom je jezelf beperkt tot deze twee modellen. Daar kan ik in ieder geval helemaal geen antwoord op geven, want beide camera's hebben voor- en nadelen. Geen enkele camera is in alles goed. Daarom is het zo belangrijk om zelf na te gaan wat je belangrijk vindt. Veel mensen kopen vooral wat ze om zich heen zien en wat verkopers hun voorhouden.

Na 15 jaar zoektocht ben ik er inmiddels uit wat ikzelf het prettigste vind en dat is namelijk of ik een klik heb met de camera (hoe vaag dat ook mag klinken) Ik fotografeer nu met een Fuji x100t. Juist de beperkingen van het niet kunnen zoomen vind ik heerlijk. (omdat ik dat belangrijk vind, iemand anders zou zich erdoor beperkt kunnen voelen.)

Een 5d mark4 en een Fuji x-t2 zijn beide zeer capabele camera's. Als je zo-eentje aanschaft weet je in ieder geval dat het niet aan de camera ligt als de foto's niet zo mooi worden als je had gehoopt :)

Mijn advies is daarom ook vooral om te beginnen met iets eenvoudigers en er een goede lichtsterke lens bij aan te schaffen die je mee kan nemen naar een volgende body als blijkt dat het fotograferen bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
beebie121 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:53:
[...]
Ik hoop dat ik van mensen met ervaring van een FF en een T2 (en die zijn er zoals ik het zie hier in het topic) graag de voordelen van een FF of van de T2 ten opzichte van elkaar te kunnen horen.

nogmaals bedankt voor de mensen die alvast wel de moeite hebben genomen om inhoudelijk te reageren.
Mijn inhoudelijke reactie:

1. Een full frame sensor heeft een grotere oppervlakte dan een aps-c sensor. In het algemeen is er wat minder ruis zichtbaar als je op hoge iso-waarden schiet. (vooral sony sensoren zijn daarin erg goed, die worden bijvoorbeeld ook gebruikt in camera's van nikon en Pentax)
2. Bij een grotere sensor is het scherptevlak van de foto kleiner (dof). Dat kan handig zijn als je de achtergrond vaag wilt houden, maar kan ook lastig zijn als je bij weinig licht een groepsfoto wilt maken. (de voorste of achterste persoon kan dan onscherp worden) De lichtsterkte van de lens heeft hier grote invloed op.
3. Door de grotere sensor zullen de lenzen ook groter zijn. Dat voelt wellicht professioneel, maar je moet ze wel meeslepen.

Daarnaast zijn er nog tig overwegingen.
  • De Fuji camera's maken in het algemeen jpeg bestanden in de camera die als erg prettig worden gewaardeerd. Dan hoef je zelf niet meer zoveel na te bewerken.
  • De batterijduur van spiegelreflex camera's is vaak veel beter dan die van ilc camera's.
  • De canon camera's doen gewoon heel veel goed, maar daarvan wordt gezegd dat ze niet echt vernieuwend zijn en meer van hetzelfde (zie bijvoorbeeld de review van de 5d4 van de camerastoretv op youtube.
  • Als je wilt gaan flitsen ben je met een nikon of canon beter af dan een Sony, Pentax of een Fuji op dit moment.
  • Wat bediening betreft is er niet een algemeen advies te geven, maar je moet zelf nagaan of je graag draaiknopjes op je toestel wilt, een touchscreen of iets anders.
  • Er wordt heel veel gesproken over (Tracking) autofocus en de hoeveelheid beelden die je per seconde kan schieten. Je kan zelf nagaan hoe belangrijk dat voor je is.
Kortom veel overwegingen waarmee je rekening kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
wouter3 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:53:
[...]

Je stelt de vraag of een camera van 4200 euro beter bij je past dan een camera van 1700 Euro, terwijl we helemaal niet weten wat je wensen zijn. En ik weet ook niet waarom je jezelf beperkt tot deze twee modellen. Daar kan ik in ieder geval helemaal geen antwoord op geven, want beide camera's hebben voor- en nadelen. Geen enkele camera is in alles goed. Daarom is het zo belangrijk om zelf na te gaan wat je belangrijk vindt. Veel mensen kopen vooral wat ze om zich heen zien en wat verkopers hun voorhouden.

Na 15 jaar zoektocht ben ik er inmiddels uit wat ikzelf het prettigste vind en dat is namelijk of ik een klik heb met de camera (hoe vaag dat ook mag klinken) Ik fotografeer nu met een Fuji x100t. Juist de beperkingen van het niet kunnen zoomen vind ik heerlijk. (omdat ik dat belangrijk vind, iemand anders zou zich erdoor beperkt kunnen voelen.)

Een 5d mark4 en een Fuji x-t2 zijn beide zeer capabele camera's. Als je zo-eentje aanschaft weet je in ieder geval dat het niet aan de camera ligt als de foto's niet zo mooi worden als je had gehoopt :)

Mijn advies is daarom ook vooral om te beginnen met iets eenvoudigers en er een goede lichtsterke lens bij aan te schaffen die je mee kan nemen naar een volgende body als blijkt dat het fotograferen bevalt.
tnx daar hebben we ook zeker wat aan.
We hadden een Canon 1000D 8 jaar geleden aangeschaft en die beviel goed ook qua layout van knoppen etc.
En ervaring met een DSLR hebben we dan ook al wel zij het met een camera die budget is.
Vandaar ook dat mijn vrouw een voorkeur heeft voor Canon t.o.v. Nikon. (Het maakt mij niet zoveel uit)

Edit: antwoord op je 2e post: ok dan. goede informatie. Erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Ik begrijp je vraag ergens wel hoor, dus als ik even mijn mening mag toevoegen. Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling dat je vrouw van een hobby meer een verdienste gaat maken. Net zoals je qua kennis zal moeten groeien, kan ik je alleen maar aanraden je materiaal méé te laten groeien en niet meteen met een zotte/dure setup te beginnen. Aan de andere kant is het ook beetje stom om te investeren in één systeem om nadien over te stappen naar een ander mocht dat niet voldoen. Er zijn tegenwoordig sowieso geen 'slechte' toestellen meer.

Mijn advies zou volgende zijn : als het puur om beeldkwaliteit moet gaan, en je wil ook een heel groot bereik qua lenzen vinden én je wil mogelijkheid hebben om over te stappen naar 'beter' zonder terug te vallen naar een ander merk, dan zou ik je toch aanraden eens te kijken naar de Nikon D750. Zelfs al is die al pakweg 2j oud, wordt de beeldkwaliteit nog altijd beschouwd als één van de beste op FF vlak (zeker qua ruis). Je hebt ook meteen toegang tot een hele resem Nikon glas, die ook vaak 2e hands te koop is. En je hebt een body die nog redelijk compact/licht is (bijv tov de Canon 5DIV). Voor iemand die (wat ik vermoed) nog veel moet leren, is een SLR wat mij betreft een betere keus omdat je bij een SLR meer moet nadenken over hoe je een foto belicht, terwijl een mirrorless dit makkelijker maakt met een EVF. En met een toestel zoals de D750 heb je meteen ook een camera die enorm goed is qua AF, ook bij minder licht. Start met de D750 met 24-120/F4 "kit"lens en voeg er eventueel een portretlens bij zoals de AF-S 50/1.8 of AF-S 85/1.8 en je hebt al een héél goede setup om te starten voor redelijk budget.

Een mirrorless zou ik je eerder aanraden als startpunt als je zeker bent dat je niet naar FF wil overstappen laten (en geloof me, er komt een punt dat dit begint te 'kriebelen' zelfs al ben ik ook niet altijd 100% zeker dat een FF altijd 'beter' is) én als je ook veel video gaat doen. Qua video vind ik een mirrorless dan ook altijd pakken beter dan een SLR. De keuze is qua mirrorless wat mij betreft op dit moment eenvoudig : als je enkel voor APS-C gaat en je bent vrij zeker dat je helemaal geen nood zal hebben naar een FF, neem dan de Fuji X-T2 die een zéér mooie lineup heeft qua lenzen. Ben je toch ergens van mening dat FF in de toekomst iets voor jou is, kies dan voor de Sony a6300 (fenomenaal goed voor video ook) of spring meteen naar de A7II (fullframe).

Veel succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juist voor een beginner is een EVF waarop je direct het resultaat van je instellingen ziet een aanrader. Je kan dit overigens ook uitzetten, als je daar geen behoefte aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
lapino schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:46:
Ik begrijp je vraag ergens wel hoor, dus als ik even mijn mening mag toevoegen. Voor zover ik het begrijp is het de bedoeling dat je vrouw van een hobby meer een verdienste gaat maken. Net zoals je qua kennis zal moeten groeien, kan ik je alleen maar aanraden je materiaal méé te laten groeien en niet meteen met een zotte/dure setup te beginnen. Aan de andere kant is het ook beetje stom om te investeren in één systeem om nadien over te stappen naar een ander mocht dat niet voldoen. Er zijn tegenwoordig sowieso geen 'slechte' toestellen meer.

Mijn advies zou volgende zijn : als het puur om beeldkwaliteit moet gaan, en je wil ook een heel groot bereik qua lenzen vinden én je wil mogelijkheid hebben om over te stappen naar 'beter' zonder terug te vallen naar een ander merk, dan zou ik je toch aanraden eens te kijken naar de Nikon D750. Zelfs al is die al pakweg 2j oud, wordt de beeldkwaliteit nog altijd beschouwd als één van de beste op FF vlak (zeker qua ruis). Je hebt ook meteen toegang tot een hele resem Nikon glas, die ook vaak 2e hands te koop is. En je hebt een body die nog redelijk compact/licht is (bijv tov de Canon 5DIV). Voor iemand die (wat ik vermoed) nog veel moet leren, is een SLR wat mij betreft een betere keus omdat je bij een SLR meer moet nadenken over hoe je een foto belicht, terwijl een mirrorless dit makkelijker maakt met een EVF. En met een toestel zoals de D750 heb je meteen ook een camera die enorm goed is qua AF, ook bij minder licht. Start met de D750 met 24-120/F4 "kit"lens en voeg er eventueel een portretlens bij zoals de AF-S 50/1.8 of AF-S 85/1.8 en je hebt al een héél goede setup om te starten voor redelijk budget.

Een mirrorless zou ik je eerder aanraden als startpunt als je zeker bent dat je niet naar FF wil overstappen laten (en geloof me, er komt een punt dat dit begint te 'kriebelen' zelfs al ben ik ook niet altijd 100% zeker dat een FF altijd 'beter' is) én als je ook veel video gaat doen. Qua video vind ik een mirrorless dan ook altijd pakken beter dan een SLR. De keuze is qua mirrorless wat mij betreft op dit moment eenvoudig : als je enkel voor APS-C gaat en je bent vrij zeker dat je helemaal geen nood zal hebben naar een FF, neem dan de Fuji X-T2 die een zéér mooie lineup heeft qua lenzen. Ben je toch ergens van mening dat FF in de toekomst iets voor jou is, kies dan voor de Sony a6300 (fenomenaal goed voor video ook) of spring meteen naar de A7II (fullframe).

Veel succes met de keuze.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft je veronderstelling hoe mijn vrouw er in staat!
Ze fotografeert als hobby en wil er inderdaad kijken of ze er geld mee kan verdienen.
Ik steun dat alleen maar en ik vind het niet erg om geld uit te geven (ook mijn hobby, Gaming, kost een hoop geld en levert niks op haha)
Aangezien we nog geen FF camera hebben en wel ervaring met APS-C gaan we toch de X-T2 bestellen en uitproberen.
Mocht deze toch niet goed bevallen dan vind ik dan kunnen we deze altijd nog aardig verkopen en toch een FF nemen.
Mede door jouw advies (en dat van de anderen) hebben we dit besluit genomen :)
We nemen er wel direct de battery grip bij aangezien dit volgens mij wel een must have is.
Nu moeten we alleen nog goede lenzen erbij zoeken.
Maar daar komen we wel uit :)

Nogmaals super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
beebie121 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:21:
[...]

Je hebt helemaal gelijk wat betreft je veronderstelling hoe mijn vrouw er in staat!
Ze fotografeert als hobby en wil er inderdaad kijken of ze er geld mee kan verdienen.
Ik steun dat alleen maar en ik vind het niet erg om geld uit te geven (ook mijn hobby, Gaming, kost een hoop geld en levert niks op haha)
Aangezien we nog geen FF camera hebben en wel ervaring met APS-C gaan we toch de X-T2 bestellen en uitproberen.
Mocht deze toch niet goed bevallen dan vind ik dan kunnen we deze altijd nog aardig verkopen en toch een FF nemen.
Mede door jouw advies (en dat van de anderen) hebben we dit besluit genomen :)
We nemen er wel direct de battery grip bij aangezien dit volgens mij wel een must have is.
Nu moeten we alleen nog goede lenzen erbij zoeken.
Maar daar komen we wel uit :)

Nogmaals super bedankt!
Gefeliciteerd! Ook fijn aan een X-T2 zijn alle knoppen op de body en lens. Diafragma, sluitertijd, iso stel je gewoon met een draaiknop in. Ik vind dat veel fijner (maar natuurlijk is dat ook persoonlijk).

Succes met het uitzoeken van lenzen! Wat dat betreft zit je bij Fuji heel erg goed, wat duurder dan sommige andere merken maar wel altijd heel goed. Vooral de nieuwe generatie lenzen is heel snel, scherp en WR. Bijvoorbeeld de 16mm, 90mm en 50-140.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
ppl schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 01:05:
[...]

Gezien de vele professionele fotografen die met Fujifilm camera's fotograferen is bovenstaande je reinste nonsens.
"vele professionele fotografen" is nogal vaag. Hoeveel zullen het er zijn? 10% 20%? Ik heb geen idee, maar alle grote bedrijven schieten met Canon of Nikon.
OVF heeft Fujifilm ook wel (de unique selling point van de X-Pro2) maar is echt niet noodzakelijk, er zijn zelfs diverse professionals die een voorkeur voor de EVF hebben. En als je een grotere sensor wil hebben moet je al helemaal niet bij Canon zijn, die doet namelijk niet aan medium formaat ;) Buiten dat is het verschil tussen APS-C en fullframe ook lang niet zo groot als je nu wilt doen overkomen. APS-C is zeker geen hindernis.
Hij vroeg een vergelijking tussen de Fuji en de Canon. De canon heeft nu eenmaal een twee keer zo grote sensor. Daarmee vang je meer licht, detail en kun je meer of anders met scherpte diepte spelen
Er zijn 2 dingen die Canon inderdaad beter doet: de lenzen wat betreft keuze (niet zo raar aangezien zij al heel wat meer jaren hebben gehad om zo'n groot assortiment op te bouwen) en flitsers. Dat laatste betekent in de praktijk dat je het allemaal zelf moet doen, iets wat de gemiddelde professional toch al vrij snel doet.
Precies, Canon en Nikon hebben een systeem neergezet op basis van jaren eervaring. Dat haal je niet in 5 jaar in.
Klopt, maar Canon en Nikon zijn nog steeds het meest gebruikt, en dat is natuurlijk niet voor niets.

Inmiddels heeft de vragen steller zijn vraagstelling aangepast in plaats van wat is beter in:wat past beter bij mijn vrouw. En schijnbaar gokt hij op een X-T2.

Begrijp mij niet verkeerd. De X-T2 is een mooie camera. Fuji heeft geweldige lenzen.
Maar struin het DPreview forum eens door. er zijn behoorlijk veel mensen die hun fuji weer inruilen voor een DSLR vanwege de Prestaties.

Neemt niet weg dat je de X-T2 prima professioneel in kunt zetten, maar dat was de vraag niet ;-)

En aan de andere kant, stel je vraag eens in het Canon forum kijk dan eens wat voor antwoorden je krijgt :-)

[ Voor 0% gewijzigd door Tomas_ op 02-10-2016 19:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
technonose schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:57:
...
En aan de andere kant, stel je vraag eens in het Canon forum kijk dan eens wat voor antwoorden je krijgt :-)
Inderdaad, discussies op fora zijn altijd moeilijk omdat iedereen zijn eigen keuze verdedigt. Gelukkig zitten hier op Tweakers wel wat mensen die zich ook in een andere keuze kunnen verplaatsen.

Ik denk ook dat dit een keuze is voor wat het beste bij de persoon past. Bijna alle pro's schieten met Canon of Nikon, al is het maar om de support (bijvoorbeeld technische ondersteuning op locatie bij events als WK). Neemt niet weg dat er ook een aantal professionals met Fuji fotograferen, vooral portret (op locatie) en documentair. Natuurlijk zullen mensen ook weer terug switchen omdat een X-T2 niet bij hun werk past, er is een kleine hype rond Fuji en niet al die verhalen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Testshoot met de 23mm f2, full resolution 10MB+ JPG's. Helaas had ik dit weekend geen tijd om langs de shop te gaan voor deze lens, klik 'm deze week wel ff online aan.
Het zijn 'gewoon' wat snapshots, geen 'Pulitzer Prize for Feature Photography' materiaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:50:
Juist voor een beginner is een EVF waarop je direct het resultaat van je instellingen ziet een aanrader. Je kan dit overigens ook uitzetten, als je daar geen behoefte aan hebt.
Dat is maar heel betrekkelijk: de bruikbaarheid van een EVF, ook die in de X-T1, neemt af naarmate de contrasten tussen licht en donker toenemen. Ik werk nu ruim een jaar met de X-T1 en dit is eigenlijk de enige reden waarom ik soms een gruwelijke hekel heb aan het toestel. Ik vind het niet persé een aanrader voor beginnende fotografen want een EVF laat je het licht niet zien zoals het is en juist dat lijkt me essentieel voor iemand die wil leren fotograferen (en iedereen die ermee door wil gaan). Makkelijker is niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Walker78 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:47:
[...]

Dat is maar heel betrekkelijk: de bruikbaarheid van een EVF, ook die in de X-T1, neemt af naarmate de contrasten tussen licht en donker toenemen. Ik werk nu ruim een jaar met de X-T1 en dit is eigenlijk de enige reden waarom ik soms een gruwelijke hekel heb aan het toestel. Ik vind het niet persé een aanrader voor beginnende fotografen want een EVF laat je het licht niet zien zoals het is en juist dat lijkt me essentieel voor iemand die wil leren fotograferen (en iedereen die ermee door wil gaan). Makkelijker is niet altijd beter.
Inderdaad, de EVF laat zien wat het licht voor de foto gaat doen (zolang we het niet over extreem lange sluitertijden hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:55:
[...]

Inderdaad, de EVF laat zien wat het licht voor de foto gaat doen (zolang we het niet over extreem lange sluitertijden hebben).
Dus je ziet wel wat je gaat krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

technonose schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:57:
[...]

Begrijp mij niet verkeerd. De X-T2 is een mooie camera. Fuji heeft geweldige lenzen.
Maar struin het DPreview forum eens door. er zijn behoorlijk veel mensen die hun fuji weer inruilen voor een DSLR vanwege de Prestaties.
Kun je dit iets uitgebreider hier toelichten zonder dat ik het hele DPreview forum moet afstruinen?
Enige manko aan mijn X-T1 vind ik de batterijduur. Dat zou de prestatie moeten zijn. Maar prestaties. Dat zou ik graag wat meer over willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Gaat doorgaans over snelheid van autofocus, tracking en mogelijkheid tot af bij weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Precies het gaat om AF en in het geval van XT-2 ook een OVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik struin regelmatig door het Fuji X DPR forum maar ik kom zeker niet tot die conclusie; 'behoorlijk veel' is absoluut niet wat ik lees(!). Er zijn altijd personen die niet/minder tevreden zijn met hun camera, dus ook met de X-T2. Maar om te stellen dat er 'behoorlijk veel mensen die hun fuji weer inruilen voor een DSLR vanwege de Prestaties.' is niet mijn indruk; nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
@Grin. Dat was inderdaad niet goed geformuleerd van mij.

Ik kan inderdaad niet zeggen dat het er veel zijn. Logisch ook omdat de Fuji's prima camera's maakt waar veel mensen tevreden over zijn.

Diege waarvan je leest dat ze terug gaan doen dat vaak vanwege AF voor oa sport.

Aan de andere kant kun je prima sport foto's vinden op bijv Flickr gemaakt met een XT-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
kevinl schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:19:
[...]

Niet helemaal. Want de EVF kan niet laten zien wat er gebeurt met het licht als je een sluitertijd van enkele seconden hebt bijvoorbeeld. Je ziet echter wel makkelijker hoe het contrast is tussen de delen in de schaduw en de delen in het licht. Op basis daarvan zou je dan kunnen beslissen of je iets meer wilt over- of onderbelichten.

Met mijn X100s schiet ik voornamelijk in aperture priority stand (dus ik bepaal het diafragma en laat de camera de sluitertijd bepalen) en pas mijn belichting aan met de Exposure Compensation (wieltje helemaal rechts). Dan kijk ik welke sluitertijd de camera ervoor berekend. Als die goed is, neem ik de foto. Is die te langzaam, pas ik de ISO of het diafragma aan.

Maar goed... dat is natuurlijk maar 1 manier om te werken. Eentje die ik voor point-and-shoot prima vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

PdeBie schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:48:
[...]

Niet helemaal. Want de EVF kan niet laten zien wat er gebeurt met het licht als je een sluitertijd van enkele seconden hebt bijvoorbeeld. Je ziet echter wel makkelijker hoe het contrast is tussen de delen in de schaduw en de delen in het licht. Op basis daarvan zou je dan kunnen beslissen of je iets meer wilt over- of onderbelichten.
Dit wordt al iets te technisch voor mij. Maar kan dit wat je beschrijft met geen een camera?

De X-T1 is gewoon een leuke camera die mooie JPG's maakt. Leuk om portretten te maken en familiekiekjes. Misschien is het wel overkill dunno. Maar ik ben blij met de foto's. Voor op reis zou ik me 450D nemen. Geen gedoe met lege accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Dit filmpje demonstreert goed wat Exposure Compensation doet op de Fuji (een X100s in dit geval, maar het principe blijft hetzelfde).

YouTube: Fujifilm X100S - How to change Exposure Compensation

Meeste camera's hebben een exposure compensation overigens (belichtingscompensatie in het Nederlands). Bij de EVF van Fuji kan je echter gelijk zien wat voor invloed het heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

kevinl schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:10:
[...]

Dit wordt al iets te technisch voor mij. Maar kan dit wat je beschrijft met geen een camera?

De X-T1 is gewoon een leuke camera die mooie JPG's maakt. Leuk om portretten te maken en familiekiekjes. Misschien is het wel overkill dunno. Maar ik ben blij met de foto's. Voor op reis zou ik me 450D nemen. Geen gedoe met lege accu's.
De 450D zou ik zelf thuis laten bij het reizen. Je hebt een erg mooie camera aan de X T1. Die toch echt kwa IQ voorop loopt op de 450D.

De X T1 gebruik ik vanaf introductie en heeft toen mijn 5D3's vervangen en batterij duur was voor mij toen punt van zorgen, maar persoonlijk vind ik de batterij duur nog niet zo slecht. De camera diverse keren mee gehad met reizen en weinig hoeven wisselen van batterij. En camera werd behoorlijk intensief gebruikt. Extra batterij in de tas en gaan....

Batterij duur van systeemcamera's is zeker minder dan bij de traditionele DSLR camera's, maar persoonlijk vind ik ze nog niet zo slecht. Gebruik zelf de X T1, X Pro1 en tegenwoordig hoofdzakelijk de Sony a7r II.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 03-10-2016 12:41 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kevinl schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:19:
[...]

Ja, met een EVF zie je wat de camera ziet. Mer een optische viewfinder niet. Op zich geen probleem als je in A/S schiet, maar voor manual vind ik het wel handig. Ook al kan ik meestal wel goed inschatten wat er nodig is.
Pagina: 1 ... 38 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic