Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:33:
[...]
Ja, met een EVF zie je wat de camera ziet. Mer een optische viewfinder niet. Op zich geen probleem als je in A/S schiet, maar voor manual vind ik het wel handig. Ook al kan ik meestal wel goed inschatten wat er nodig is.
Bij een dSLR zie je in je optische viewfinder (zoeker) wel een belichtingsmeter. Aan de hand daarvan kun je ook aan je instelllingen gaan sleutelen. Het is bij een dSLR inderdaad niet "what you see, is what you get" in de zoeker.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

Bij een dSLR zie je in je optische viewfinder (zoeker) wel een belichtingsmeter. Aan de hand daarvan kun je ook aan je instelllingen gaan sleutelen. Het is bij een dSLR inderdaad niet "what you see, is what you get" in de zoeker.
Die heb je bij mirrorless natuurlijk ook, en je kan de preview ook uitzetten.

Beiden systemen hebben voor- en nadelen, maar ik denk dat we in de toekomst toch naar steeds meer EVF gaan al dan niet in hybride vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Superdaantje schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:30:
[...]

De 450D zou ik zelf thuis laten bij het reizen. Je hebt een erg mooie camera aan de X T1. Die toch echt kwa IQ voorop loopt op de 450D.

De X T1 gebruik ik vanaf introductie en heeft toen mijn 5D3's vervangen en batterij duur was voor mij toen punt van zorgen, maar persoonlijk vind ik de batterij duur nog niet zo slecht. De camera diverse keren mee gehad met reizen en weinig hoeven wisselen van batterij. En camera werd behoorlijk intensief gebruikt. Extra batterij in de tas en gaan....

Batterij duur van systeemcamera's is zeker minder dan bij de traditionele DSLR camera's, maar persoonlijk vind ik ze nog niet zo slecht. Gebruik zelf de X T1, X Pro1 en tegenwoordig hoofdzakelijk de Sony a7r II.
Niet zo slecht is nog steeds slecht in mijn ogen. Het is voor je gevoel toch wel anders als je met je batterij 1,5 dag mee vooruit kan of 0,8 dag mee vooruit kan. Bij mij ging het al kriebelen als ik in de dag de reserve batterij ging gebruiken voor me X-T1. Of ik het met die laatste batterij wel red voor de dag. Met de 450D heb ik dat gevoel niet wanneer ik de tweede batterij gebruik. Puur omdat ik de eerste batterij gewoon leeggeschoten heb. Bij de X-T1 zorgde ik ervoor dat ik beide batterijen opgeladen heb. Dat heeft toch een zorg van aandacht nodig.

Daarnaast is de 450D na 8 jaar alreeds afgeschreven. Terwijl de X-T1 dat niet is. Minder erg bij diefstal bij de 450D. Maar dat is een domme gedachte.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat je schrijft herken ik toen ik voor het eerst starte met de systeemcamera, maar merkte al snel dat het tussen mijn oren zat. In de praktijk viel het erg mee hoevaak ik moest wisselen.

Persoonlijk wil ik als het gaat om IQ (beeldkwaliteit) niet inleveren bij vakanties. En daar heeft de X T1 toch aantal streepjes voor op de 450D.

Tja.. diefstal/schade is voor mij laatste zorg. Hiervoor ben ik verzekerd. Denk ik dan maar weer zo. Niet dat ik niet voorzichtig ben. Altijd op blijven letten, maar gebeurd er iets komt het wel weer goed. Zo in Japan aantal jaar terug vervelend ongelukje gehad, waardoor een canon 24-105 total los was. En mocht ter plekke in nieuwe kopen. Dit niet gedaan, maar in NL gewoon de nieuwwaarde vergoed gekregen.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 03-10-2016 13:22 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Superdaantje schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:21:
Wat je schrijft herken ik toen ik voor het eerst starte met de systeemcamera, maar merkte al snel dat het tussen mijn oren zat. In de praktijk viel het erg mee hoevaak ik moest wisselen.

Persoonlijk wil ik als het gaat om IQ (beeldkwaliteit) niet inleveren bij vakanties. En daar heeft de X T1 toch aantal streepjes voor op de 450D.
Ik weet niet hoe de batterijduur is bij een 450D is, maar voor mij zou het eerder een verschil zijn tussen batterij na één dag op laden, of batterij na één week opladen (60D). Voor een MILC moet je dan verplicht batterijen laden aan het einde van de dag, ook als je twee batterijen hebt. Het is inderdaad gevoelsmatig, maar het wordt dan wel een verplicht nummertje.

Verder wel eens met je opmerking over IQ, het is zonde als je terug komt van vakantie en dat dan de beeldkwaliteit toch minder is dan het had geweest met de camera die je thuis hebt gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 20:12
Mensen wat vind ik die XT-2 toch een gave camera. Ik moet me er nog even wat meer in verdiepen maar denk er over om mijn d7100 + toebehoren te verkopen en te switchen.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ach weet je wat zonde is. Al je IQ gear niet meenemen en alleen een gopro meenemen en vertrouwen op de Nikon J1 van je metgezel. En tijdens de reis achterkomen dat de enige lens daarvan hapert en daarna compleet mee ophoudt. Zit je daar dan met je gopro en twee iphones als opname apparatuur in de middle of nowhere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:34
henkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 13:53:
[...]

Ik weet niet hoe de batterijduur is bij een 450D is, maar voor mij zou het eerder een verschil zijn tussen batterij na één dag op laden, of batterij na één week opladen (60D). Voor een MILC moet je dan verplicht batterijen laden aan het einde van de dag, ook als je twee batterijen hebt. Het is inderdaad gevoelsmatig, maar het wordt dan wel een verplicht nummertje.

Verder wel eens met je opmerking over IQ, het is zonde als je terug komt van vakantie en dat dan de beeldkwaliteit toch minder is dan het had geweest met de camera die je thuis hebt gelaten.
Ligt er ook aan hoe(veel) je fotografeert natuurlijk. Ik lees dat je 400 foto's per batterij kunt nemen. Laten we 350 zeggen. Als je meer dan 350 foto's per dag maakt is het niet ideaal, zelf doe ik makkelijk 3-4 dagen met 1 batterij, neem er altijd 3 mee op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik haal met de X-Pro2 lang geen 300 fotos/accu (gevoelsmatig in iedergeval, heb het nooit echt gemeten), maar goed, ik maak ook vaak geen foto uiteindelijk, en dat kost eigenlijk evenveel energie vermoed ik. Ik heb overigens geen enkel probleem met het meenemen van een paar accu's, tenslotte was ik tot voor kort nog gewend rolletjes te wisselen na ~36 of bij 120-film na 15 opnamen.... en moest een zakje rolletjes meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 03-10-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Die 350 haal ik nooit. Want het is niet zo dat je door je EVF kijkt en gelijk schiet. Je kijkt, schiet, doe wat instellingen en kijkt en schiet weer. Af toe maak je nog een filmpje tussendoor. Tijdens de break scroll je nog door je gemaakte foto's. Dan gaat het gewoon rap met de batterij.
Turen door me 450D kost me echt niet veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
kevinl schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:33:
Die 350 haal ik nooit. Want het is niet zo dat je door je EVF kijkt en gelijk schiet. Je kijkt, schiet, doe wat instellingen en kijkt en schiet weer. Af toe maak je nog een filmpje tussendoor. Tijdens de break scroll je nog door je gemaakte foto's. Dan gaat het gewoon rap met de batterij.
Turen door me 450D kost me echt niet veel stroom.
Daarom zeg ik ook, het ligt er aan hoe je fotografeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Accu's zijn dus de achilleshiel van de MILC's... Gelukkig zit er een externe lader bij ;)...

Gewoon altijd een extra accu mee. Ik heb nog maar zelden meegemaakt dat ik door een accu heen ben binnen een dag. Met mijn manier van werken kom ik kennelijk wel op de 300-400 opnames.
Met mijn Nikon had ik trouwens ook altijd een extra accu mee en met de Sony's al helemaal, want die gaan/ gingen in mijn beleving nog korter mee omdat je daar echt alles moest instellen / bekijken hoe de instellingen zijn met de camera aan. Dat kijken alleen al kost je zo een procent of 20-30 van je accu-looptijd. Bij de Fuji kun je immers al een groot aantal instellingen me de knoppen doen of in ieder geval al zien.

Wat de EVF betreft, die vind ik zelf erg handig omdat je meteen ziet wat het wordt en beter dan bij een optische zoals bij een dslr. Het mooiste zou zijn (verlanglijstje..) dat je net als bij Olympus kunt zien hoe zich een Bulb opname ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Sluw schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:57:
Ligt er ook aan hoe(veel) je fotografeert natuurlijk. Ik lees dat je 400 foto's per batterij kunt nemen. Laten we 350 zeggen. Als je meer dan 350 foto's per dag maakt is het niet ideaal, zelf doe ik makkelijk 3-4 dagen met 1 batterij, neem er altijd 3 mee op vakantie.
300 of 350 foto's op een dag haal ik nooit, tenzij ik misschien ergens wat vogels in vlucht ga lopen bursten. 150 foto's zal ik slechts zeer uitzonderlijk halen, maar als de accu aan het einde van de dag half leeg is, gaat hij dus even goed de lader in, want wie weet of hij de volgende dag dan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
henkie196 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 20:31:
[...]

300 of 350 foto's op een dag haal ik nooit, tenzij ik misschien ergens wat vogels in vlucht ga lopen bursten. 150 foto's zal ik slechts zeer uitzonderlijk halen, maar als de accu aan het einde van de dag half leeg is, gaat hij dus even goed de lader in, want wie weet of hij de volgende dag dan haalt.
Dan doet de X-E1 het toch een stuk beter dan die nieuwe camera's, 250 haal ik makkelijk, 350 misschien ook maar dan laad ik meestal alweer. Misschien door de zeer efficiënte kleinere en minder heldere EVF :+

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 03-10-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:41
Ik red met mijn X100s ook gemakkelijk een dag op een accu.

Heb er wel altijd eentje extra bij - just in case -, maar vaak heb ik die niet nodig.
Die stop ik er dan vaak einde van de dag in, zodat ik de volgende dag weer een verse, volle accu heb. De andere gaat 's avonds de lader in en de volgende dag in mijn zak als reserve. Zo wissel ik ze constant om.

Ik vind het laden overigens wel lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Tijdens vakanties merk ik dat ik vaak blij ben dat ik altijd een extra accu mee heb voor mijn X100S. Halverwege de dag moet die dan ook echt vervangen worden. Moet zeggen dat die dan ook wel veel gebruikt wordt. Als het niet voor foto's nemen is dan is het wel voor het in-camera bewerken van de foto's.

Ben het wel met eens dat het laden lang duurt. Heb dan ook 2 opladers. Bizar eigenlijk. Maar moet zeggen dat ik dit niet als een groot nadeel zie want het is zo tof om deze camera te gebruiken. De X100S is mijn eerste camera én echt één van mn beste aankopen ooit. Volgende wordt de X-T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

Even een vraagje van een andere orde. Ik zou graag een statief willen voor m'n X-T2 en 50-140(+1.4x) setup, dat lijkt me wel iets voor langs het circuit en voor situaties waarin je net wat meer stabiliteit zoekt.
Nu zit ik te kijken naar een zgn. monopod, ik zou graag de hoogste - dat lijkt me wel zo fijn, hoewel ik maar 1.80m ben - en lichtste monopod willen die je kan krijgen. Twee(drie) vragen:
Na wat zoeken ben ik uitgekomen op een Manfrotto XPRO OVER monopod, 5 sections, carbon fibre (176 CM/620 gram), is dit een goede keus?
Heb ik nog meer nodig om deze monopod (handig) te kunnen gebruiken (gewoon inschroeven en gaan(?))?

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
technonose schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:57:
"vele professionele fotografen" is nogal vaag. Hoeveel zullen het er zijn? 10% 20%? Ik heb geen idee, maar alle grote bedrijven schieten met Canon of Nikon.
Het is vaag omdat ik niet de exacte aantallen weet wie met wat schiet en dat is in deze ook helemaal niet belangrijk. Er zijn al een behoorlijk aantal bekende fotografen over de hele wereld die iets anders gebruikt dan Canon of Nikon voor hun professionele werk. Het meest bekende is Leica, vrijwel iedereen die iets met straat/reportagefotografie doet gebruikt dat en juist geen merk als Canon of Nikon. Op de lijst die Fujifilm heeft met zogenaamde X-Photographers (zoals ze die kennelijk noemen) vindt je ook zat bekende namen terug en ze gebruiken het ook voor hun werk. Een aantal heeft daarover zelfs geblogt. Het merk zegt dus helemaal niets over wel/niet professioneel.
Hij vroeg een vergelijking tussen de Fuji en de Canon. De canon heeft nu eenmaal een twee keer zo grote sensor. Daarmee vang je meer licht, detail en kun je meer of anders met scherpte diepte spelen
De sensor is helemaal niet 2x zo groot, dan zou je aan een medium formaat zitten. Het verschil is een stuk kleiner dan je hier nu weergeeft en het is nog maar zeer de vraag of je dat gaat merken. Een sensor maakt nog geen camera, daar heb je heel wat meer onderdelen voor nodig. Een goedkope f5.6-6.3 lens erop schroeven doet dat voordeel van die grotere sensor al snel teniet.
Precies, Canon en Nikon hebben een systeem neergezet op basis van jaren eervaring. Dat haal je niet in 5 jaar in.
Mwoah, Fujifilm heeft laten zien dat ze dat op diverse vlakken zeker wel is gelukt maar over het geheel genomen zijn ze er inderdaad nog niet. Dat betekent echter nog steeds niet dat het niet geschikt is voor professioneel gebruik. Gezien de vele professionals die het gebruiken (met daar tussen bekende namen) is dat echt geen houdbare uitspraak.
Klopt, maar Canon en Nikon zijn nog steeds het meest gebruikt, en dat is natuurlijk niet voor niets.
Het is als Windows: we kennen het al sinds jaar en dag en vaak weten we niet eens dat er wat anders is. Dat speelt hier ook mee. Het is meer de naamsbekendheid die hier een rol speelt dan de kwaliteit alleen.
Maar struin het DPreview forum eens door. er zijn behoorlijk veel mensen die hun fuji weer inruilen voor een DSLR vanwege de Prestaties.
Die zie je overal en dat zijn mensen die ofwel nooit ergens tevreden mee zijn of die domweg alles proberen of willen hebben (de GAS-verslaafden). Buiten dat is de kwaliteit van de "discussies" op DPreview ook vaak twijfelachtig. Kijk liever op diverse fora en probeer je een wat algemener beeld te vormen. En kijk dan ook vooral naar het gebruik van die mensen (of beter gezegd: wat doen ze, waarom kiezen ze iets en waarom stappen ze er weer van af). Er zijn er zat die steeds uitstapjes naar mirrorless maken omdat ze kleiner willen maar nog steeds de performance missen bij het fotograferen van dingen als vogels. Er zijn echter ook diverse persfotografen van een aantal circuits die met hun Fujifilm gear (waaronder de X-T2) zonder problemen races hebben staan fotograferen. Het is ook een stukje voorkeur gecombineerd met skills (waarmee je heel wat rariteiten van fotoapparatuur kunt opvangen) en het soort fotografie wat je doet.
En aan de andere kant, stel je vraag eens in het Canon forum kijk dan eens wat voor antwoorden je krijgt :-)
Op Photography On The Net hebben ze al een aantal subfora voor niet-Canon camera's ingericht. Fujifilm is daar eentje van en de posts daar zijn over het algemeen positief (en ja, er is ook de nodige kritiek zoals ze die daar ook op Canon en andere merken hebben; de perfecte camera bestaat nou eenmaal niet). Het kan dus wel :)
Sodela schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:53:
Accu's zijn dus de achilleshiel van de MILC's... Gelukkig zit er een externe lader bij ;)...
En kunnen we batterijen makkelijk verkrijgen en hebben we nu SD kaartjes met grote capaciteit. Gevolg is dat we vandaag de dag niet meer batterij en SD kaart verwisselen maar alleen de batterij. Toch aardig wat verbetering :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Voor batterij problemen gewoon een USB-lader aanschaffen en een powerbank meenemen. Kan je (de extra batterij) laden terwijl je loopt. Een 16000mAh powerpack kan redelijk wat accu's laden. En is goedkoper dan 4 extra accu's te kopen en breder inzetbaar.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Deze discussie gaat nu net wat te lang maar wilde toch nog even een duit in het zakje gooien :+ Fujifilm heeft geen jarenlange ervaring met digitale camera's maar wel met lenzen. Zowel voor Leica (medium format) als voor de film en televisiewereld. En nee, dat is inderdaad niet de professionele service en accesoires die Canon en Nikon leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
ppl schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:09:
[...]

[...]

De sensor is helemaal niet 2x zo groot, dan zou je aan een medium formaat zitten. Het verschil is een stuk kleiner dan je hier nu weergeeft en het is nog maar zeer de vraag of je dat gaat merken. Een sensor maakt nog geen camera, daar heb je heel wat meer onderdelen voor nodig. Een goedkope f5.6-6.3 lens erop schroeven doet dat voordeel van die grotere sensor al snel teniet.
Discussie gaat net iets te lang door idd :)

Voor de volledigheid, de sensor van Full frame is 2 x zo groot dan APS-C: (884 mm vs 370 mm)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/7/6165/6174297879_171c2be285_z.jpg

@sluw De lenzen van Fuji vind ik erg aantrekkelijk. Naast de scherpte vooral de diafragmaring op de pro lenzen vind ik een top uitvinding. Wat dat betreft voor mij een perfect systeem!

-edit- De medium format sensor van de Fuji is 1452mm bijna 2 maal zo groot als Full Frame.

[ Voor 15% gewijzigd door Tomas_ op 05-10-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb die Manfrotto monopod maar besteld, volgens mij is dat het beste wat je kan krijgen qua monopods. Moet vast wel goedkomen met de X-T2. Deze zondag maar eens testen met de 4 Mijl van Groningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grin schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:53:
Ik heb die Manfrotto monopod maar besteld, volgens mij is dat het beste wat je kan krijgen qua monopods. ...
Heb je toevallig ook naar de Gitzo GM3551 gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Jup die heb ik zeker overwogen, samen met de Gitzo GM4552L zijn dat volgens mij de enige concurrenten voor deze Manfrotto. Alleen ik vermoed dat ik de sluiting van de Manfrotto fijner vind, en de Manfrotto is net wat kleiner. Maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

technonose schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:12:
[...]

Discussie gaat net iets te lang door idd :)

Voor de volledigheid, de sensor van Full frame is 2 x zo groot dan APS-C: (884 mm vs 370 mm)

[afbeelding]

@sluw De lenzen van Fuji vind ik erg aantrekkelijk. Naast de scherpte vooral de diafragmaring op de pro lenzen vind ik een top uitvinding. Wat dat betreft voor mij een perfect systeem!

-edit- De medium format sensor van de Fuji is 1452mm bijna 2 maal zo groot als Full Frame.
offtopic:
Het oppervlak is twee keer zo groot maar diagonaal is hij maar 1.5 keer zo groot en dat telt uiteindelijk, ook wel de cropfactor genoemd :) Die discussie graag hier verder: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 05-10-2016 14:18 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlaTieBla schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:01:
Voor batterij problemen gewoon een USB-lader aanschaffen en een powerbank meenemen. Kan je (de extra batterij) laden terwijl je loopt. Een 16000mAh powerpack kan redelijk wat accu's laden. En is goedkoper dan 4 extra accu's te kopen en breder inzetbaar.
Het enige voordeel wat dat heeft is de multi-inzetbaarheid aangezien je er meer mee kunt opladen dan alleen de accu's van je camera. Als je alleen de accu's van je camera op wil laden dan is het vrij zinloos, dan is een extra accu voor de camera handig want die schuif je er zo in en neemt overall heel wat minder plek in beslag dan accu plus lader. Zal vast ook wel wat goedkoper zijn.
Ventieldopje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:16:
offtopic:
Het oppervlak is twee keer zo groot maar diagonaal is hij maar 1.5 keer zo groot en dat telt uiteindelijk, ook wel de cropfactor genoemd :) Die discussie graag hier verder: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen
offtopic:
Exact. Het probleem van veel van die plaatjes is dat ze alleen wiskundig zijn uitgetekend en men dan lengte en breedte gaat vergelijken. Met dingen als diagonaal en verhouding houdt vrijwel niemand rekening mee, idem hoe het zich allemaal natuurkundig verhoudt terwijl juist dit deel van belang is.

Buiten dat is fullframe aanvoeren onder het mom van "groter is beter" natuurlijk oliedom als je ook midden- en grootformaat hebt ;) Vooral als hetzelfde merk over zowel APS-C als MF beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Leverbaarheid xt2 precies niet evident, staat al week in order bij mijn leverancier (kleinere winkel). Wachten he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:43
Zoals Ventieldopje al aangaf: discussie over sensorgroottes mag verder in FF vs crop: voordelen vs vooroordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Nieuwe firmware voor de X-Pro1, X-Pro2 en de nodige lenzen (14mm / 16mm / 18mm / 23mmF1.4 / 27mm / 35mmF1.4 / 60mm / 10-24mm / 16-55mm / 18-55mm / 18-135mm / XC16-50mmII).

Toch weer 2 lenzen die ik vandaag kan updaten! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Is dat updaten wat? Zowel me 27mm als me X-T1 sinds introductie niet geupdate. Kan je die dingen bricken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoek
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 16:20
kevinl schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:55:
Is dat updaten wat? Zowel me 27mm als me X-T1 sinds introductie niet geupdate. Kan je die dingen bricken?
Updates van Fuji kunnen zeer veel verbeteringen brengen! Zeker als je naar firmwareversie 4.00 voor de XT-1 hebt geupdatet (nieuw AF-systeem). Dus ik zou altijd updaten. En bricken kan natuurlijk altijd, maar als je de aanwijzingen van Fuji gewoon netjes volgt is de kans op bricken minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoek
Grin schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:35:
Nieuwe firmware voor de X-Pro1, X-Pro2 en de nodige lenzen (14mm / 16mm / 18mm / 23mmF1.4 / 27mm / 35mmF1.4 / 60mm / 10-24mm / 16-55mm / 18-55mm / 18-135mm / XC16-50mmII).

Toch weer 2 lenzen die ik vandaag kan updaten! d:)b
De lens-updates lijken alleen verbeteringen te zijn voor gebruik met de X-Pro's (OVF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

kevinl schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:55:
One very important note: do not do any of this if you have not got the current latest firmware on your camera first! It is imperative to update the camera before you update the lens!

Go Here: http://www.fujifilm.com/s...html#interchangeable_lens

* Find the lens you want to update on this list.

* click on the "Firmware Download" blue hyperlink for that lens

* On the page it takes you to go all the way down to the bottom of that page and choose "I Agree-Begin Download"

* Find the downloaded file and copy it

* Take ONE empty formatted SD card, insert it into your computer, go into file explorer and locate that Drive represented by your card.

* Place your cursor directly OVER the Drive letter represented by your card (such as "H" or whatever it is) then while the cursor is directly OVER that drive letter choose "Paste" and the file will be placed on the ROOT of that card which is where it must be to work for the firmware update.

*Place the card into slot ONE (I recommend you have slot 2 empty when you do this)

* Hold down the "disp/back" button while you flip the power ON.

* On the screen you'll see the firmware listed for the Camera on top and the Lens below that. Go ahead and push the "OK" button

* It then gives you the option to toggle between the Camera or the Lens to update, you can use your lower D Pad button to maneuver the choice down to the Lens, then click "OK" again

* It will then illustrate on the left the current firmware and on the right the NEW one. If they are the same turn the camera OFF and withdraw the card there is NO need to update it (but I'd bet it WILL need the update as it will indicate a newer (higher) number. So proceed with "OK"

* It only takes perhaps 20 seconds to update, then it will say it is completed.

* Turn the camera OFF, then withdraw the card and what I do is place it back in the computer, find the file on the card and highlight and delete it. Take the card and place it back into the camera and you're good to go. Do this for each lens you have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Een vraagje aan de kenners.
Ik ben aan het oriënteren op de EX-2 XT-2 :+ . Ik zie nu een aantal keer voorbij komen dat de laagste ISO setting 200 is maar deze kan verlaagd worden naar 100..
Hoe zit dit precies? waarom is kan het dan niet standaard op 100 als laagste setting?

[ Voor 3% gewijzigd door Mavi86 op 06-10-2016 11:55 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:56
Mavi86 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:46:
Een vraagje aan de kenners.
Ik ben aan het oriënteren op de EX-2. Ik zie nu een aantal keer voorbij komen dat de laagste ISO setting 200 is maar deze kan verlaagd worden naar 100..
Hoe zit dit precies? waarom is kan het dan niet standaard op 100 als laagste setting?
Volgens mij is de native ISO 200. Hij kan niet lager, volgens mij is ISO 100 alleen te halen door middel van een trucje (alleen bij JPEG). M.a.w. het is geen "echte" ISO 100.

[ Voor 79% gewijzigd door Luuk84 op 06-10-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
ah oke.
Ik las het in een review van techradar

http://www.techradar.com/...ifilm-x-t2-1324463/review

The sensitivity range runs from a modest 200-12,800, but can be expanded to 100-51,200 – and the good news is that, unlike in the X-T1, this extended range doesn't force you to shoot in JPEG-only, with raw capture now possible as well.

Oh dom.. ik bedoel natuurlijk de XT-2 :+

[ Voor 5% gewijzigd door Mavi86 op 06-10-2016 11:55 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Het heeft ook te maken met het feit dat de Fujifilm camera's eigenlijk een isoless sensor hebben, de beelden worden dan over of onderbelicht (Sony en Nikon doen dit bijvoorbeeld ook). De basis iso, 200, is dan de "ideale" iso voor dit ontwerp. Heb even snel gegoogled en hier vind je een niet wetenschappelijk maar wel interessant en op Fuji gericht artikel. Er is veel meer over te vinden.

In het kort
The short answer is that ISO invariance means that a camera will produce the exact same image quality by staying at ISO (or whatever the base ISO is on the camera) and dramatically underexposing the photo and then brightening it up again in Lightroom, as if you had shot the camera at the proper ISO in the first place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomas_
ppl schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:59:
[...]
Buiten dat is fullframe aanvoeren onder het mom van "groter is beter" natuurlijk oliedom als je ook midden- en grootformaat hebt ;) Vooral als hetzelfde merk over zowel APS-C als MF beschikt.[/offtopic]
Ik vind het wel jammerdat je de discussie chargeerd met de term "oliedom"
Binnen de discussie zijn er van meerdere partijen (inclusief die van jou) genoeg argumenten om van te leren. Iets waarvoor ik graag op tweakers kom, niet om mijn gelijk te halen of om elkaar te benoemen.

Met de vergelijking doelde ik uiteraard op die van de vraagsteller die vroeg: Wat is verschil tussen XT-2 en Canon 5DIV. Met andere woorden APS-C vs Full frame. Midden formaat speelt hierin geen rol en is om die reden niet benoemd.

Intussen heb ik vooral geleerd dat een grotere Sensor anders is. Of dat beter is, is subjectief voor diegen die hem gebruikt.

Om ontopic te blijven, wat ik geleerd heb van de discussie en wellicht ook voor anderen:

De X-T2 is proffesioneel prima in te zetten. zowel systeem als lenzen bieden voldoende voor de profesional.
De systemen hebben beide hun eigen pluspunten

De Canon 5d Mark IV, heeft een grotere Sensor (1,5 keer :-)) Maar dat hoeft geen specifiek voordeel te zijn.
De Fuji XT-2 heeft een cropfactor wat een voordeel kan zijn in sommige gevallen.

Beiden zijn in staat gelijkwaardige platen te schieten.

Canon bied een uitgebreidere lens keuze waaronder meerdere extended zooms en third party.
De Fuji lenzen die er zijn doen over het algemeen niet onder voor de kwaliteit van de Canon lenzen (of beter).

De Canon heeft een beter uithoudings vermogen per batterij
De Fuji heeft de mogelijkheid om een batterij te verwisselen, dus dit hoeft geen nadeel te zijn.

De Canon is net iets beter in Sport fotografie vanwege zijn OVF (geen blackouts) (heeft X-PRO2 ook.)
De Fuji is beter in portretten in jpeg

De Canon is oldskool DSLR inclusief ergonomie, maar de body is zwaarder.
De Fuji heeft een totaal andere ergonomie, met de focus op instellingen. Dit is persoonlijk, maar ik denk dat ik dit fijner vind. De body is compacter. Dat kan een voordeel zijn.

Een van de reden waarom ik in ga op het verschil is omdat ik mij al een tijdje aan het oreinteren ben op een high end camera. Ik ben erg gecharmeerd van Fuji. Ik heb altijd Canon gehad.

Mijn ervaring met Fuji is, dat de AF minder is dan DSLR. Iets wat voor mij belangrijk is vanwege sport fotografie, honden en kids.

Nu de X-T2 uit is, wat ik een erg mooie camera vind, vraag ik mij af of het verschil al overwonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Kwa sportfotografie heb ik ook een kleine vraag.
Weet iemand hoe goed de camera presteert in vergelijking met mijn Nikon D7100?
Ik heb afgelopen jaar een aantal kickboksgala's gefotografeerd (voorbeeldje: http://www.mariovisser.com/wfl/). Nu is de D7100 niet de allersnelste kwa fps en daar ging het prime mee. Ik gebruik verder ook geen zaken als focus tracking of iets dergelijks. Gewoon single point, continuous focus.
Het gaat me dan met name om de snelheid van het focussen en de mogelijkheid om snel van focus point te wisselen (handmatig)

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
technonose schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:00:
Ik vind het wel jammerdat je de discussie chargeerd met de term "oliedom" Binnen de discussie zijn er van meerdere partijen (inclusief die van jou) genoeg argumenten om van te leren.
Ik ook maar het was nodig om de discussie weer terug op niveau te krijgen aangezien de argumentatie steeds simplistischer werd. Als je een goede discussie wil hebben waar je wat van kunt leren dan helpt dat soort argumentatie niet echt.
Om ontopic te blijven, wat ik geleerd heb van de discussie en wellicht ook voor anderen:
Daar heb je een mooie samenvatting neergezet!
Mijn ervaring met Fuji is, dat de AF minder is dan DSLR. Iets wat voor mij belangrijk is vanwege sport fotografie, honden en kids.

Nu de X-T2 uit is, wat ik een erg mooie camera vind, vraag ik mij af of het verschil al overwonnen is.
Aangezien vandaag nieuwe firmware voor de X-Pro2 is uitgebracht die dezelfde AF algoritme als in de X-T2 heeft kun je die vraag ook uitbreiden naar de X-Pro2. Ik heb zo'n vermoeden dat de verbeteringen zich vooral in de AF-C en tracking modi zit en niet in bijv. de AF-S modus. Heb je trouwens al eens geprobeerd om met hyperfocale focus te fotograferen? Zijn er zat die juist dat gebruiken als oplossing voor een slome AF (op welke camera dan ook) of juist een gebrek aan AF.

Ik heb de firmware er nu net opgezet en beetje mee zitten spelen maar ik merk nog geen verschil, dat moet uitgebreider aan de tand worden gevoeld. Wel hebben ze nu ook het aantal AF-punten uitgebreid waardoor je er meer in de breedte hebt (links en rechts zijn er 1 of 2 kolommen bijgekomen); ze zitten nu eigenlijk over de volle breedte van het kader.
De OVF heeft ook wat tweaks gekregen waarbij je nu een parallax correctie hebt die een vierkantje laat zien voor de focus op oneindig en eentje voor focus op een minimale afstand van 50 cm, dus niet meer de minimale scherpstelafstand van de lens die er op dat moment op zit. Praktijk moet uitwijzen of dat nou wel zo'n fijne wijziging is (EVF is sowieso handiger in dit geval vanwege de parallax in de OVF).
En we hebben wat power settings erbij gekregen; eens kijken in hoeverre dit tot een verbetering van de accuduur leidt.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 06-10-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Luuk84 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:51:
[...]

Volgens mij is de native ISO 200. Hij kan niet lager, volgens mij is ISO 100 alleen te halen door middel van een trucje (alleen bij JPEG). M.a.w. het is geen "echte" ISO 100.
sowieso is het buiten om het "native" bereik een trucje... De belichting wordt nadien 1 stop omlaag gecorrigeerd waardoor je minder hooglichten overhoudt in je bereik, andersom is het juist extra versterken wat meer ruis oplevert. ISO200 met een 1 of 2 stops ND filter werkt beter dan "ISO100" forceren is mijn ervaring. Ik heb standaard een 62mm CP en 3-stops ND filter in mijn tas zitten voor het wijd-open fotograferen met volle zon :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

technonose schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:00:
[...]
[...]
Ben ik met je eens met een paar kanttekeningen. Nu ik de X-T2 sinds dag 1 redelijk actief gebruik, vraag ik me af of het sec aan de AF ligt. Ik vermoed dat het aan een combinatie van zaken ligt; meer in de camera als geheel. Wat ik tot zover constateer:
  • Een EVF delft - met de huidige stand van de techniek - nog het onderspit voor sport, panning, etc. t.o.v. een OVF;
  • Er zijn maar een beperkt, maar toereikend(!), aantal snelle AF lenzen voor actie-scenario's, in mijn ogen alleen de 16-55, 50-140, 100-400 en 90mm;
  • Je moet het juiste AF-profiel kiezen anders ga je (soms hopeloos) de mist in;
  • De grip is noodzakelijk voor actie/sport etc, period.
Enkele van deze voorwaarden zijn voor nu niet op te lossen (EVF), en enkele kan je prima oplossen met ervaring en het juiste materiaal. Veel ervaringen die ik hier tot zover heb gelezen zitten de 'AF te testen' terwijl ze wellicht niet helemaal voldoen aan bovenstaande 'voorwaarden'. Of, in mijn ogen helemaal terecht, een opmerking maken over bijvoorbeeld de EVF voor panning/actie; hier is de DSLR idd nog in het voordeel. Sec de AF/lock-on is echt heel goed, maar een goede plaat schieten is meer dan alleen AF/lock-on. Mijn conclusie tot zover is dat de X-T2 zeker geschikt is voor, kids, honden en de meeste sport. Geen twijfel.

[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 07-10-2016 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:05:
[...]

Ben ik met je eens met een paar kanttekeningen. Nu ik de X-T2 sinds dag 1 redelijk actief gebruik, vraag ik me af of het sec aan de AF ligt. Ik vermoed dat het aan een combinatie van zaken ligt; meer in de camera als geheel. Wat ik tot zover constateer:
  • Een EVF delft - met de huidige stand van de techniek - nog het onderspit voor sport, panning, etc. t.o.v. een OVF;
  • Er zijn maar een beperkt, maar toereikend(!), aantal snelle AF lenzen voor actie-scenario's, in mijn ogen alleen de 16-55, 50-140, 100-400 en 90mm;
  • Je moet het juiste AF-profiel kiezen anders ga je (soms hopeloos) de mist in;
  • De grip is noodzakelijk voor actie/sport etc, period.
Enkele van deze voorwaarden zijn voor nu niet op te lossen (EVF), en enkele kan je prima oplossen met ervaring en het juiste materiaal. Veel ervaringen die ik hier tot zover heb gelezen zitten de 'AF te testen' terwijl ze wellicht niet helemaal voldoen aan bovenstaande 'voorwaarden'. Of, in mijn ogen helemaal terecht, een opmerking maken over bijvoorbeeld de EVF voor panning/actie; hier is de DSLR idd nog in het voordeel. Sec de AF/lock-on is echt heel goed, maar een goede plaat schieten is meer dan alleen AF/lock-on. Mijn conclusie tot zover is dat de X-T2 zeker geschikt is voor, kids, honden en de meeste sport. Geen twijfel.
@Grin:

Hier kan ik het grotendeels in vinden... Mijn input op jouw puntjes:
  • EVF: Deze is flink verbeterd ten opzichte van de X-trans 2 generatie, er is veel minder black-out en het pannen is flink makkelijker geworden, nog steeds inderdaad niet zoals een dSLR maar wel werkbaar
  • Lenzen: De lenzen die met een LM zijn uitgevoerd werken al beter dan de oudere generatie lenzen, desondanks merk ik wel dat de XF23mm f1.4R bijvoorbeeld op een X-T2 veel fijner trackt dan op een X-T1 en ook meer scherpe platen oplevert. Ik gebruik Zone Focus, 9 punten (midden), AF-C, C-H op de X-T2 bij bijvoorbeeld een exit na een trouwceremonie waar vaak iets van confetti, slingers, bellenblaas aanwezig is.. Wat mij brengt bij mijn volgende punt.
  • AF-Profiel: Voor mijn bovengenoemde situatie kan het uitmaken of ik het "all-round" profiel pak of het "hardnekkige" profiel waarbij minder gekeken wordt naar afleidingen die voorbij komen. Dit was een paar keer wat aftasten bij test momentjes. Het kan je ervaring dus flink verpesten als je de verkeerde kiest.
  • Grip: Voor mij is 8FPS voldoende voor die enkele momenten dat ik het nodig heb, voor een hoop sport-fotografen denk ik ook, hoewel de 11FPS aanlokkelijk is denk ik dat dit geen "verplichting" is. Wat wel bijna een verplichting is als je op de boost-modus wilt werken is zijn de extra twee accu's die er in de grip passen want met de boost-modus aan haal ik zo'n 150-200 foto's per lading. regulier zo'n 50-75 meer.
Either way, nu na twee bruiloften met een X-T1 en X-T2 naast elkaar te hebben gewerkt, na enkel een duo X-T1's te hebben gebruikt, zijn de verschillen echt goed merkbaar als het gaat om de focus snelheid, beeldkwaliteit (ISO6400 durf ik af te leveren aan mijn klanten, Bijvoorbeeld de X-T2 met XF56mm f1.2R tijdens het feest ingezet om wat sfeer foto's vast te leggen zonder dat gasten en het bruidspaar dit door hadden, zo zijn de emoties echt zonder na te denken over hoe ze er uitzien op de foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mooi verhaal Pat-Juh, leuk om jouw ervaringen tussen een X-T1 en X-T2 te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:27:
Mooi verhaal Pat-Juh, leuk om jouw ervaringen tussen een X-T1 en X-T2 te lezen.
Thanks, als jullie nog vragen hebben stel ze maar :), ik kan het makkelijk vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Op een kickboksgala schiet ik zo'n 2000 foto's.. gaat me flink wat accu's kosten :|

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mavi86 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:09:
Op een kickboksgala schiet ik zo'n 2000 foto's.. gaat me flink wat accu's kosten :|
6.
Met 3 batterijen (1 in camera, 2 in grip) haal ik tussen de 950-1150 foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Oké wordt even wat investeren in accu's dus :)

Nu zijn de kickboksgala's momenteel nog incidenteel ( hoop op meer klusjes)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
ppl schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:01:
[...]

Heb je trouwens al eens geprobeerd om met hyperfocale focus te fotograferen? Zijn er zat die juist dat gebruiken als oplossing voor een slome AF (op welke camera dan ook) of juist een gebrek aan AF.
Ik maak daar gebruik van op mijn Ricoh GR. Werkt pefect, maar ik denk dat het alleen goed werkt met een klein diafragma. Ik gebruik nu F8 dan heb ik alles vanaf 2 meter scherp, maar dan moet je wel voldoende licht hebben. Ik heb die onder een memory toets staan zodat ik snel een snap kan maken.
Het kan wel maar de toepassing is dan (met de GR) relatief klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan eventueeel ook pre-focussen, als je verwacht dat een subject op een bepaalde tijd in de toekomst op een bepaald punt (of op een bepaalde afstand van je) is, maar ook dat is niet altijd bruikbaar natuurlijk, uiteindelijk moet je altijd roeien met de riemen die je hebt. (Of vooraf de riemen kiezen waar je mee wil roeien)

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 07-10-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is de hele gedachte achter hyperfocale en zone focus: je stelt de camera zo in dat een bepaald gebied scherp is zodat je alleen nog maar hoeft te wachten tot je onderwerp zich in dat gebied bevindt. Zoals met alles is het uiteraard geen zilveren kogel maar met dit soort trucs kom je een heel eind. Of vooraf je riemen kiezen gaat werken betwijfel ik aangezien iedere digitale camera tegen limieten aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:39:
Dat is de hele gedachte achter hyperfocale en zone focus:
Je noemde alleen hyperfocaal, ik dacht laat ik zone ook nog maar opperen 😉
... Of vooraf je riemen kiezen gaat werken betwijfel ik aangezien iedere digitale camera tegen limieten aanloopt.
Dat is uiteraard zo, maar ik denk wel dat vooraf selecteren zinvol kan zijn, omdat welke limieten een bepaalde camera heeft kan verschillen van de limieten van een andere camera.

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 08-10-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

In het kader van onzinnige maar leuk speelgoed: weer eens wat anders dan die standaard soft release buttons en het ziet er leuk uit op een zwarte body. Mooi bedrukt en netjes gelakt, massief messing en een geïntegreerd rubber ringetje aan de onderkant zodat je hem goed kan vastdraaien/blijft zitten. Het gevoel is voor mij nu precies goed, zonder soft release is het toch wat behelpen met dat rare gat/schroefdraad in je sluiterknop; voelt niet prettig.
25 Euro.... 8)7 maar dat kon me niet weerhouden: Thumbs Up BOP-O Bug Red 8mm. Voor Fuji X moet je de long thread versie hebben. Lastig verkrijgbaar maar liep er toevallig tegenaan. Omnifoto heeft ze nog wel eens op voorraad maar nu niet meer, ik had de laatste. >:)
Afbeeldingslocatie: http://www.omnifoto.nl/shop_images/Files/Thumbs%20UP/Thumbs_Bug_Rred.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 19-09 16:47
Tsssk, squashing a lady bug every time you take a photo....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mja... mijn hipster level is nu wel wat extreem.... Schiet je A.): Fuji en B.): ook nog met dit soort 'gekke individuele' meuk op je camera... Dadelijk ga ik nog naar die 'hippe' koffietentjes.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hmmm vandaag tijdens de 4 Mijl van Groningen een freeze gehad, alles zwart, oranje lampje brandt. Even uitzetten, battery grip van het contact halen en hij kon weer aan. Was ik niet blij mee, gelukkig niet tijdens een kritiek moment, maar toch :N Ik shoot CH/11FPS/RAW+JPG bursts, wellicht dat dat na verloop van tijd een probleem wordt, zou toch gek zijn... Uiteraard heb ik alleen maar NP-W126S batterijen in de camera en grip. Verder tot zover geen problemen gehad, ik neem maar aan dat alle camera's wel eens een freeze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:22:
Hmmm vandaag tijdens de 4 Mijl van Groningen een freeze gehad, alles zwart, oranje lampje brandt. Even uitzetten, battery grip van het contact halen en hij kon weer aan. Was ik niet blij mee, gelukkig niet tijdens een kritiek moment, maar toch :N Ik shoot CH/11FPS/RAW+JPG bursts, wellicht dat dat na verloop van tijd een probleem wordt, zou toch gek zijn... Uiteraard heb ik alleen maar NP-W126S batterijen in de camera en grip. Verder tot zover geen problemen gehad, ik neem maar aan dat alle camera's wel eens een freeze hebben.
Welke geheugenkaartjes? Ik meen namelijk dat er van Lexar of Transcend soms moeilijkheden veroorzaken, met name de UHS-II kaartjes. (Zelf schiet ik met Samsung 32 en 64GB Pro kaarten, snel genoeg voor wat ik doe en lekker stevig uitgevoerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De door Fuji aanbevolen kaarten voor de X-T2, twee: SanDisk Extreme Pro UHS-ll. Dus je zou denken dat dat 't ook niet kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Grin schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 22:36:
In het kader van onzinnige maar leuk speelgoed: weer eens wat anders dan die standaard soft release buttons en het ziet er leuk uit op een zwarte body. Mooi bedrukt en netjes gelakt, massief messing en een geïntegreerd rubber ringetje aan de onderkant zodat je hem goed kan vastdraaien/blijft zitten. Het gevoel is voor mij nu precies goed, zonder soft release is het toch wat behelpen met dat rare gat/schroefdraad in je sluiterknop; voelt niet prettig.
25 Euro.... 8)7 maar dat kon me niet weerhouden: Thumbs Up BOP-O Bug Red 8mm. Voor Fuji X moet je de long thread versie hebben. Lastig verkrijgbaar maar liep er toevallig tegenaan. Omnifoto heeft ze nog wel eens op voorraad maar nu niet meer, ik had de laatste. >:)
[afbeelding]
Ik heb ook een soft release knop in mijn Fuji X100s geplaatst, maar niet zo een. Bij mij is hij gewoon rood. Meer niet.

Heb de camera zelf echter nog wel voorzien van een rode band van Artisan & Artist, dus ik kan lekker mee hipsteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:23:
De door Fuji aanbevolen kaarten voor de X-T2, twee: SanDisk Extreme Pro UHS-ll. Dus je zou denken dat dat 't ook niet kan zijn...
Ahh ok, ik heb namelijk al crashes gehad met een "budget" kaartje wat ik als back-up gebruikte.

Wellicht de warmte dan maar je zou een melding moeten krijgen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wellicht weet iemand hier nog wat over/heeft tips: net is me nog een kapotte pixel opgevallen bij mijn X-Pro2 die de pixel mapping die ik naar aanleiding van de defecte pixel die ik eerder had ontdekt had gedaan kennelijk heeft overleefd. Kan ik gerust nog een paar keer pixel-mappen om te kijken of de pixel toch nog wordt gepakt, of is dat minder verstandig? De betreffende pixel valt gelukkig meestal niet op, maar soms is hij toch wel storend, dus ik wil er wat aan doen... eventueel maar naar Fuji ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Afbeeldingslocatie: https://wp.auburn.edu/circle/wp-content/uploads/2016/02/Evolution-of-the-Hipster-300x111.jpg
@PdeBie: Ik hoor het adres van de koffiezaak wel in PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 08:09:
Je noemde alleen hyperfocaal, ik dacht laat ik zone ook nog maar opperen 😉
Dat was de bedoeling ook maar op de een of andere manier ben ik dat vergeten :X
Grin schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 22:36:
Het gevoel is voor mij nu precies goed, zonder soft release is het toch wat behelpen met dat rare gat/schroefdraad in je sluiterknop; voelt niet prettig.
Dat is ook de reden waarom ik een soft release erop heb plus het feit dat dit ook een stuk prettiger werkt als je lange vingers hebt (ipv met je vingertopje kun je nu gewoon met 1 van je kootjes de knop indrukken waardoor je je vinger niet op een rare oncomfortabele manier moet buigen).

Anyway, nice hipster creds B)

Btw, rode strap van Artisan & Artist...ook check 8)
Grin schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:22:
Verder tot zover geen problemen gehad, ik neem maar aan dat alle camera's wel eens een freeze hebben.
Die camera's van vandaag de dag zijn niet zo gek veel anders als de gemiddelde smartphone. Het is gewoon een handheld computer met software die heel veel moet kunnen. Ook hier zorgt die complexiteit voor crashes/freezes. Vooral nadat ze net op de markt zijn gebracht. Zo gek is die Leica M-D dus eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 23:06:

[...]

Dat is ook de reden waarom ik een soft release erop heb plus het feit dat dit ook een stuk prettiger werkt als je lange vingers hebt (ipv met je vingertopje kun je nu gewoon met 1 van je kootjes de knop indrukken waardoor je je vinger niet op een rare oncomfortabele manier moet buigen).

Anyway, nice hipster creds B)

Btw, rode strap van Artisan & Artist...ook check 8)

[...]

Die camera's van vandaag de dag zijn niet zo gek veel anders als de gemiddelde smartphone. Het is gewoon een handheld computer met software die heel veel moet kunnen. Ook hier zorgt die complexiteit voor crashes/freezes. Vooral nadat ze net op de markt zijn gebracht. Zo gek is die Leica M-D dus eigenlijk niet.
Is dat wat, zo'n strap voor je camera? Als in: is dat niet veel te dun en snijd dat daarmee niet in je nek? Hmmm ziet er idd wel coel uit; must more hipster! ACAM-E25R zojuist aangeklikt, in het rood natuurlijk... B) (8> 8)
Mja het zijn gewoon kleine computers, ergens is het niet gek dat het een keer vastloopt. Maar toch...

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 10-10-2016 12:48 . Reden: edit: must more hipster! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Ik heb paar weken terug een 3rd party oplader gekocht voor de batterijen van mijn XT-1. Ik zie dat daar 2 connectoren opzitten om op te laden ipv 4 bij de originele van Fuji. Zal er daardoor een groot verschil zijn in oplaadtijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sphinkx schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:01:
Ik heb paar weken terug een 3rd party oplader gekocht voor de batterijen van mijn XT-1. Ik zie dat daar 2 connectoren opzitten om op te laden ipv 4 bij de originele van Fuji. Zal er daardoor een groot verschil zijn in oplaadtijd?
Vermoedelijk niet, moet je kijken naar de output die deze geeft t.o.v. het origineel. Daartegenover staat wel dat het origineel met vier pinnen communicatie heeft met de batterij (percentage, warmte) en de twee pins niet, die kijkt puur naar het ontwerp voltage van de batterij en laad op tot deze daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ik koop geen third party batterijen meer. Die dingen staan op een gegeven moment een klein beetje bol. Waardoor ze na een bepaalde druk passen in de camera. Maar daarna is het de vraag of je ze nog er uit krijgt. Vier batterijen enkele keren gebruikt en moet ze al wegdoen. Heb nu een tweede originele batterij gehaald. Daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hier komt ook alleen Fuji spul in de camera. Heb je een collectie van vele duizenden Euro's aan apparatuur en dan koop je dergelijk spullen om een paar knaken te besparen; dat zou ik echt nooit doen. Niet bezuinigen op dergelijke relatief goedkope - maar zeer belangrijke(!) - onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Grin schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:35:
[...]

Is dat wat, zo'n strap voor je camera? Als in: is dat niet veel te dun en snijd dat daarmee niet in je nek? Hmmm ziet er idd wel coel uit; must more hipster! ACAM-E25R zojuist aangeklikt, in het rood natuurlijk... B) (8> 8)
Integendeel. Ik vind het een hele prettige band. Is van een vrij zachte stof en schuurt niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoek
kevinl schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:32:
Ik koop geen third party batterijen meer. Die dingen staan op een gegeven moment een klein beetje bol. Waardoor ze na een bepaalde druk passen in de camera. Maar daarna is het de vraag of je ze nog er uit krijgt. Vier batterijen enkele keren gebruikt en moet ze al wegdoen. Heb nu een tweede originele batterij gehaald. Daar geen problemen mee.
Grin schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:27:
Hier komt ook alleen Fuji spul in de camera. Heb je een collectie van vele duizenden Euro's aan apparatuur en dan koop je dergelijk spullen om een paar knaken te besparen; dat zou ik echt nooit doen. Niet bezuinigen op dergelijke relatief goedkope - maar zeer belangrijke(!) - onderdelen.
Ik vind de prijs van een originele Fuji-accu wel buitensporig hoog... Van lenzen kan ik me indenken waarom deze zo duur zijn, maar van een simpele accu...

Ik ben aardig te spreken over de kwaliteit van Patona-accu's en tot nu toe nooit problemen mee gehad. Ze houden het net zo lang vol als de originele accu en ze zijn ook nog eens goedkoop. Dus mochten ze eerder de brui aan geven, dan koop ik zo weer een paar nieuwe 8).

[ Voor 0% gewijzigd door swoek op 11-10-2016 14:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

swoek schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:51:
[...]

[...]

Ik vind de prijs van een originele Fuji-accu wel buitensporig hoog... Van lenzen kan ik me indenken waarom deze zo duur zijn, maar van een simpele accu...

Ik ben aardig te spreken over de kwaliteit van Patona-accu's en tot nu toe nooit problemen mee gehad. Ze houden het net zo lang vol als de originele accu en ze zijn ook nog eens goedkoop. Dus mochten ze eerder de brui aan geven, dan koop ik zo weer een paar nieuwe 8).
Blijkbaar is een accu niet zo simpel. Getuige het Samsung fiasco. Dan maar die buitensporige prijs betalen. Wil ik me safe voelen met de X-T1 moet ik nog een derde accu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoek
kevinl schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:55:
[...]

Blijkbaar is een accu niet zo simpel. Getuige het Samsung fiasco. Dan maar die buitensporige prijs betalen. Wil ik me safe voelen met de X-T1 moet ik nog een derde accu hebben.
Haha waarschijnlijk heb je gelijk en is het vast niet zo simpel zijn als ik stel, maar ik vind de prijs niet echt in verhouding staan.
Maar ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen als ik slechte ervaringen zou hebben met 3rd party accu's... Ik heb 4 accu's voor mijn XT-1 en dat is geen overbodige luxe.

[ Voor 13% gewijzigd door swoek op 11-10-2016 15:18 . Reden: post iets gewijzigd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
kevinl schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 14:55:
Maar blijkbaar is een merknaam dan ook geen garantie voor een goede accu.

Aan de ene kant snap ik dat de prijs van een accu niet zoveel is t.o.v. de camera en de lenzen, maar aan de andere kant geven die hoge prijzen me toch altijd een beetje een zure smaak, want veel fabrikanten doen gewoon inkoopprijs x3 voor aftermarket spullen (zoals bv. deze accu's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met mijn 3rd party Boka accu's, hiervoor ook 3rd party M43 batterijen gehad. Laat de Fuji batterij wel meestal in m'n camera zitten als ik er lang niets mee doe, de andere neem ik vooral mee en gebruik ik als ik langer weg ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Patona accu's voor mijn Sony en voor mijn gevoel doen ze niet onder van de originele. De prijs die Sony vraagt is werkelijk belachelijk (€70). Ik weet niet hoe het met Fuji is, maar veel anders zal het vast niet zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:30:
Ik heb Patona accu's voor mijn Sony en voor mijn gevoel doen ze niet onder van de originele. De prijs die Sony vraagt is werkelijk belachelijk (€70). Ik weet niet hoe het met Fuji is, maar veel anders zal het vast niet zijn.
Rond de 60 Euro, maar daar denk ik echt geen seconde over na bij een body van 1700,-; dat boeit me totaal niet. Ik wil dan null risico's - dus bij dat soort bedragen - en dus het originele spul - ook voor evt. garantiegevallen/discussies etc. ~250 euro voor vier batterijen is inderdaad krankzinnig maar dat is 1700,- voor een body, 1400 voor een lens ook. Het is een dure hobby... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:15
Grin schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:05:
[...]

Rond de 60 Euro, maar daar denk ik echt geen seconde over na bij een body van 1700,-; dat boeit me totaal niet. Ik wil dan null risico's - dus bij dat soort bedragen - en dus het originele spul - ook voor evt. garantiegevallen/discussies etc. ~250 euro voor vier batterijen is inderdaad krankzinnig maar dat is 1700,- voor een body, 1400 voor een lens ook. Het is een dure hobby... :'(
Null risico, zouden diegenen dat ook hebben gewild die voor een dure galaxy note gingen met originele Samsung accu? >:)

Hier prima ervaring met patona!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik heb destijds m'n 18-55 + X-E1 voor 699 gekocht, misschien speelt dat ook mee ;) Maar ik heb er in ieder geval nul negatieve ervaringen mee en er zijn af en toe inderdaad ook problemen met A merk accus. Maar mocht er iets mis gaan dan heb je waarschijnlijk alleen garantie met Fuji accus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf hoofdzakelijk aftermarket batterijen (dx.com) en dat werkt hier altijd goed tot nu toe. En met de batterijen ook niet na twee jaar dat deze sneller leeg lopen dan die van Fuji zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Moet er toch wel een beetje om grinniken: koop je voor duizenden Euro's aan apparatuur en dan ga je besparingen zoeken op zoiets belangrijks(!) - en relatief goedkoop - als batterijen. Zou dit nu 'Nederlandse krenterigheid' zijn? Waarschijnlijk niet want die batterijen worden wereldwijd verkocht, maar toch... Krijg er een beetje jeuk van ;)
Iedereen moet uiteraard zelf deze afweging maken, maar voor 60 Euro per batterij komt er bij mij alleen origineel spul in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Grin schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:32:
Zou dit nu 'Nederlandse krenterigheid' zijn?
Dit heeft denk ik te maken met budget. Vak zijn die camera's die jij wilt zo duur dat je al vaak tegen je limiet aan zit. Meestal zoek je daarin de grens op.En nog vaker ga je daar over heen ;-) Dan krijg je ook nog het gevoel dat je een te dure batterij moet kopen. Want het verschil tussen elcheapo en merk is wel erg groot.

De originele batterij van mijn GR kost 53,- Een pakket van WASABI kost voor 2 batterijen en een externe lader 25,- Prima spul, prima reviews.

Accesoires zijn natuurlijk onderdeel van het verdien model.

Mijn ervaring met goedkopere batterijen is erg goed. Maar ik begrijp je standpunt zeker. Het liefst heb je origineel spul.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomas_ op 12-10-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb diverse soorten door elkaar, enkele originelen, een Jupio en een serie Patone (de eenvoudigen) en ze doen het allemaal. De "neppers" gaan iets minder lang mee, maar met name de patone's kosten maar een fractie van de orginelen (was toen een tientje per stuk).

Ook ik zou het liefste originele accu's gebruiken, maar de echte meerwaarde is nog niet duidelijk naar voren gekomen. Van risico's / gebeurtenissen heb ik nog niet veel gehoord, houden zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 19-09 16:47
Dus omdat je duizenden euro's betaald voor apparatuur, moet je ook bereid zijn om veel teveel te betalen voor de accessoires? Tank je ook alleen maar premium benzine als je met een auto van €40k rijdt? Of koop je enkel bij de AH je boodschappen ipv bij de lidl?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Grin schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:32:
Moet er toch wel een beetje om grinniken: koop je voor duizenden Euro's aan apparatuur en dan ga je besparingen zoeken op zoiets belangrijks(!) - en relatief goedkoop - als batterijen. Zou dit nu 'Nederlandse krenterigheid' zijn? Waarschijnlijk niet want die batterijen worden wereldwijd verkocht, maar toch... Krijg er een beetje jeuk van ;)
Iedereen moet uiteraard zelf deze afweging maken, maar voor 60 Euro per batterij komt er bij mij alleen origineel spul in.
Heb 8 originele en 6 thirdpary voor de Fuji camera's en ik persoonlijk merk ik weinig verschillen. Alleen de prijs. Ik koop tegenwoordig net zo makkelijk thirdpartij batterijen voor de Fuji en Sony camera's. Waarom veel geld betalen als de thirdarty batterij niet onder doet. Het is een keuze die ieder voor zichzelf maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 12-10-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Universal Creations schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:22:
Dus omdat je duizenden euro's betaald voor apparatuur, moet je ook bereid zijn om veel teveel te betalen voor de accessoires? Tank je ook alleen maar premium benzine als je met een auto van €40k rijdt? Of koop je enkel bij de AH je boodschappen ipv bij de lidl?
Bij je eerst zin zit de crux m.i. in 'teveel', dat is namelijk subjectief. Ik zie dat ook subjectief en noem het 'besparingen zoeken'.
Bij je analogie met auto's zou ik hem willen aanpassen naar batterijen: Zou jij in je Tesla 3rd party batterijen installeren of originele Tesla batterijen? Ik kies voor Tesla batterijen, en in mijn Porsche zit idd alleen 98 octaan. Besparen op dat soort zaken zit m.i. het geld niet... Maar dat is idd persoonlijk.
De analogie met de supermarkt kan ik niet plaatsen in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoek
De discussie ontaardt een beetje in een welles/nietes-verhaal, terwijl iedereen het erover eens is dat de keuze voor originele danwel 3rd party accu's persoonlijke voorkeur is. Daarbij is het beschikbare budget ook een factor.

Maar de stelling dat alle 3rd party accu's slecht zijn, wordt niet ondersteund door verschillende (en eigen) ervaringen.

Als ik maar 1 of 2 accu's nodig zou hebben, dan zou ik wellicht ook de Fuji-accu's hebben gekocht, maar in de praktijk heb ik minimaal 4 accu's nodig. Aangezien de ervaringen met Patona's op online fora uitstekend zijn, heb ik besloten om daar 4 van te kopen en het geld dat ik ermee bespaarde te gebruiken voor een mooie Fuji-lens! Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven :+

Maar om over te gaan op een andere topic:
Waar blijven de reviews van de XF23mm F2?!

[ Voor 0% gewijzigd door swoek op 12-10-2016 13:35 . Reden: toevoeging 'alle' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Banden ook alleen van de lijst met aanbevolen banden neem ik aan. En mag het ook 98 octaan van lukoil zijn?

Uiteraard is een originele accu (moet je die wel herkennen natuurlijk) doorgaans de veiligere keuze, maar iets anders overwegen snap ik ook wel.
swoek schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:34:
...
Voorbeeldfoto's en korte ervaringsverslagen zijn inmiddels wel al hier en daar te vinden, maar een diepgravende 'echte review' geloof ik nog niet.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 12-10-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Off-topic: Hahaha ja natuurlijk, ook banden die door de fabriek worden aangeraden, olie, ruitenwissers, 98 is niet veel te krijgen in NL en kies je ook alleen het beste/gerenommeerde - bijvoorbeeld: V-Power is geen 98 maar 97 en tank je dus ook niet.
Ergens snap ik het wel, maar eigenlijk ook weer niet... Maar laten we deze discussie idd niet voorzetten; weinig zinvol en we begrijpen elkaar volgens mij prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
swoek schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:34:
De discussie ontaardt een beetje in een welles/nietes-verhaal, terwijl iedereen het erover eens is dat de keuze voor originele danwel 3rd party accu's persoonlijke voorkeur is. Daarbij is het beschikbare budget ook een factor.

Maar de stelling dat alle 3rd party accu's slecht zijn, wordt niet ondersteund door verschillende (en eigen) ervaringen.

Als ik maar 1 of 2 accu's nodig zou hebben, dan zou ik wellicht ook de Fuji-accu's hebben gekocht, maar in de praktijk heb ik minimaal 4 accu's nodig. Aangezien de ervaringen met Patona's op online fora uitstekend zijn, heb ik besloten om daar 4 van te kopen en het geld dat ik ermee bespaarde te gebruiken voor een mooie Fuji-lens! Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven :+

Maar om over te gaan op een andere topic:
Ik wacht nog tot mijn bestelling binnenkomt... :(

Ondertussen ben ik dik tevreden met mijn patona als tweede batterij. Nog nooit gemerkt dat die zou opzwellen oid. Als ik de batterijen van mijn tesla zou moeten vervangen (hoe oud is je tesla dan?), zou ik overigens ook voor 3rd party gaan als die een vijfde kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Grin schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:24:
Bij je eerst zin zit de crux m.i. in 'teveel', dat is namelijk subjectief. Ik zie dat ook subjectief en noem het 'besparingen zoeken'.
Alles is relatief. Jij hebt het over duizenden euro's aan apparatuur, iemand anders heeft gewoon een setje van 700 euro, en dan is € 60 opeens bijna 10% van de totale kosten.
Bij je analogie met auto's zou ik hem willen aanpassen naar batterijen: Zou jij in je Tesla 3rd party batterijen installeren of originele Tesla batterijen? Ik kies voor Tesla batterijen, en in mijn Porsche zit idd alleen 98 octaan. Besparen op dat soort zaken zit m.i. het geld niet... Maar dat is idd persoonlijk.
De analogie met de supermarkt kan ik niet plaatsen in deze discussie.
Analogieën lopen vaak wat mis. Zeker auto-analogieën. Een Tesla heeft een heel controle systeem op de batterijen zitten, third party wordt al gauw erg lastig. En als je Porsche enigszins recent is, dan krijg je waarschijnlijk gewoon wat minder vermogen beschikbaar als je 95 octaan tankt. Maar ook binnen 98 octaan heb je verschillende categorieën, zoals een V-Power of gewoon, Shell of Tango.

Maar om het troebele water van de analogieën maar achter ons te laten, iedereen heeft zijn eigen ideeën over wat hij koopt. De één wil alleen originele batterijen, de ander wil alleen 1st party glas hebben (niet echt een issue bij de X-mount, maar goed), ieder z'n eigen ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

En daarmee een einde aan de batterijen discussie :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:47
Iemand de AF tracking getest met de nieuwe 2.0 firmware op de X-Pro2? Vraag mij af of die beter is dan bij de X-T1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
RigolleM schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:56:
Iemand de AF tracking getest met de nieuwe 2.0 firmware op de X-Pro2? Vraag mij af of die beter is dan bij de X-T1?
Zo ver ik heb gehoord wordt die gewoon hetzelfde als bij de X-T2 en als dat zo is is dat een stuk beter dan bij de X-T1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sluw schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:15:
[...]

Zo ver ik heb gehoord wordt die gewoon hetzelfde als bij de X-T2 en als dat zo is is dat een stuk beter dan bij de X-T1.
Klopt.
Behoudens de zgn. AF-C Custom Settings, linkje naar een (informatief) filmpje over deze functie, is de AF van de X-Pro2 gelijk aan de X-T2 en dus veel beter dan de X-T1.

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 12-10-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:47
Alvast bedankt voor de reacties! Alvast een twijfel weggenomen, nu wachten tot de cashbacks met de X-Pro2 erbij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:35:
[...]

Laat dat nou net de versie zijn die ik heb >:) De verstelbaarheid is ideaal, erg handig voor bijv. op de fiets maar je kunt ook makkelijk switchen tussen de ouderwetse manier van dragen (aka de toeristische modus) en kruislings. De strap houdt zich heel erg goed, ik heb geen rafels, hij is erg soepel en glijdt makkelijk over je kleding (noodzakelijk bij dit soort straps omdat je ze normaliter kruislings draagt). Het enige minpuntje is de breedte die bij het vasthouden een beetje in de weg zit; je moet even je grip zien te vinden.
kevinl schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:32:
Ik koop geen third party batterijen meer. Die dingen staan op een gegeven moment een klein beetje bol.
Accu's die bol gaan staan voorspellen meestal niet veel goeds dus daar zou ik wel mee oppassen.
RigolleM schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:56:
De AF (AF-S en AF-C) op de X-Pro2 was van meet af aan al beter dan de X-T1. Met de nieuwe firmware is deze naar het niveau van de X-T2 getrokken en dus beter maar er zit wel een dikke maar aan vast. De X-T2 moet het bij de tracking vooral hebben van de juiste instelling en die kun je alleen met de AF-C Custom Settings inregelen. Laat dat laatste nou niet op de X-Pro2 zitten... Ik denk niet dat veel X-Pro2 mensen dat echt zullen missen, die hebben 'm toch gekocht als goedkoop alternatief voor de Leica meetzoekercamera's. Dan maakt de AF snelheid al weinig uit. Dusdanig weinig dat er aardig wat mensen toch de X-Pro1 heeft gekocht want die was al snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

In GB hebben ze de (najaars?) actie inmiddels aangekondigd, ziet er interessant uit(!). Misschien dan toch eens de 56mm 1.2 overwegen... 16,23,35 en 56 is toch wel een leuke reeks om te hebben....Dammit, net nu ik had voorgenomen om te wachten op de 50mm f2! :)
De 35mm f2, 23mm f2 en X-T2 doen niet mee; maar dat was te verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Grin op 13-10-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:06:
In GB hebben ze de (najaars?) actie inmiddels aangekondigd, ziet er interessant uit(!). Misschien dan toch eens de 56mm 1.2 overwegen... 16,23,35 en 56 is toch wel een leuke reeks om te hebben....Dammit, net nu ik had voorgenomen om te wachten op de 50mm f2! :)
De 35mm f2, 23mm f2 en X-T2 doen niet mee; maar dat was te verwachten.
Omgerekend €100 op de 90mm is ook aanlokkelijk ja haha! Hoewe de 100-400 voor mij te duur is komt deze wel flink wat omlaag met ongeveer €200 "cashback".

Momenteel is mijn line-up:
12mm f2 Samyang
23mm f1.4R Fuji
24mm Samyang f3.5 T/S
27mm f2.8 Fuji (back-up / walk-around tijdens citytrip)
56mm f1.2R

Een leuke allround set. Stiekem zit ik er wel aan te denken om een 16mm f1.4 voor de 12mm f2 te nemen. Het hebben van AF is soms super fijn namelijk ;).

Maar eerst na de komende bruiloft mijn i40 even laten updaten bij De Greef zodat deze ook feilloos op de X-T2 werkt (althans dat is de bedoeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mja die 90 is ook extreem lekker, die quad LM moet echt geniaal zijn maar staat toch wat lager op de lijst i.v.m. m'n 50-140. Een 90mm vind ik daarnaast wat minder makkelijk inzetbaar dan bv een 16 of 56. Ik vermoed trouwens dat de maximale korting op een lens @NL 150 Euro wordt, dus respectievelijk: 50, 100 en 150 Euro korting. De 100-400 en 50-140 zijn sinds de prijsverhoging echt ranzig duur geworden, dus deze kortingsactie is in die zin broodnodig(!).
De 16mm is echt een super lens, het is een beetje m'n nieuwe favoriet. Op de A6000 de 24mm Zeiss, op de X-T2 is de 16mm met afstand de beste prime die ik heb; zowel qua IQ als inzetbaarheid - 15cm close focus(!). De 23mm is ook fijn, klein etc. maar de 16 is kwijlen :9~ Maar de echte topper, met stip op 1 en geheel tegen de verwachting: de 50-140. Super bruikbaar en daar dus de meeste foto's mee geschoten: een briljant snelle glasbak! Op CH pakt hij gewoon 8/11 FPS lekker scherp, SOOC(!) jpg en zo heb ik nog ~8 van deze hardloper.
ppl: you hipster! (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 15:27:
Mja die 90 is ook extreem lekker, die quad LM moet echt geniaal zijn maar staat toch wat lager op de lijst i.v.m. m'n 50-140. Een 90mm vind ik daarnaast wat minder makkelijk inzetbaar dan bv een 16 of 56. Ik vermoed trouwens dat de maximale korting op een lens @NL 150 Euro wordt, dus respectievelijk: 50, 100 en 150 Euro korting. De 100-400 en 50-140 zijn sinds de prijsverhoging echt ranzig duur geworden, dus deze kortingsactie is in die zin broodnodig(!).
De 16mm is echt een super lens, het is een beetje m'n nieuwe favoriet. Op de A6000 de 24mm Zeiss, op de X-T2 is de 16mm met afstand de beste prime die ik heb; zowel qua IQ als inzetbaarheid - 15cm close focus(!). De 23mm is ook fijn, klein etc. maar de 16 is kwijlen :9~ Maar de echte topper, met stip op 1 en geheel tegen de verwachting: de 50-140. Super bruikbaar en daar dus de meeste foto's mee geschoten: een briljant snelle glasbak! Op CH pakt hij gewoon 8/11 FPS lekker scherp, SOOC(!) jpg en zo heb ik nog ~8 van deze hardloper.
ppl: you hipster! (8>
Yup je hebt gelijk: Fujifilm Winter 2016 Cashback producten.

De 50-140 trekt mij persoonlijk niet, ik had een 70-200 op Fullframe (Nikon D610 + Nikkor 70-200 AF-S VR-I f2.8) maar vond zat juist vaak tegen de 70mm aan of had te kort aan de 200mm. De 100-400 lijkt mij fijner met sport daarom. een 56mm heb ik al dus het korte eind is al ingedekt :). Daarnaast is de rendering van de 50-104 ook niet altijd mooi vind ik, als ik naar verschillende voorbeelden kijk op het net.
Pagina: 1 ... 39 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic