Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:03:
[...]

[...]

Of ik goed bezig ben is altijd maar de vraag ;) ...

Ik heb helaas nog niet echt kans gezien wat uitgebreider foto's te maken, maar heb wel tussendoor bij een wandelingetje en nu terwijl ik aan het koken ben wat foto's gemaakt die de lens wel wat demonstreren. Ik hoop ze vanavond nog online te kunnen plaatsen. Het objectief werkt prima qua focussnelheid (maar het komt op mij niet sneller over dan de 35/2 terwijl 'de specificaties' dat natuurlijk (subtiel) anders waarderen). En heeeft in ieder geval duidelijke vignetering, maar dat komt in iedergeval ook goed naar voren uit de snapshots die ik net heb gemaakt van hetgeen te snijden is .....

Beetje geworsteld met het GoT-fotoalbum, uiteindelijk de SOOC-jpegs geresampled naar 3000x2000 om ruim onder de 5MB te blijven:
ISO200 DR100 t1/7500 f/2: [afbeelding]
ISO200 DR200 t1/1300 f/8: [afbeelding]

f/2, f/8: [afbeelding][afbeelding]
f/2, f/2.8, f/5.6: [afbeelding][afbeelding][afbeelding]

En nog wat camera-engine-varianten:
f/2, f/5.6 - LMO off: [afbeelding][afbeelding]
f/2.8 Acros:[afbeelding]
Aanvulling:

Het objectief is wellicht minder geschikt voor mensen die graag ook scherpe closeups met geopend diafragma willen maken, het effect dat te zien is in mijn aanvankelijke snapshots komt ook bij andere opnamen gemaakt in soortgelijke omstandigheden naar voren (tot 1m, wellicht 1,5m afstand). Door monochroom te gebruiken of het diafragma verder dicht te knijpen wordt het in mijn ogen acceptabel, maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen anders ligt. Aangezien inmiddels ook elders soortgelijke berichten verschijnen, denk ik niet dat het hier een exemplarische of batchfout betreft, maar is het vermoedelijk het gevolg van keuzes gemaakt bij het lensontwerp. Voor grotere afstand (dus vanaf anderhalve of 2m) lijkt het een goed tot zeer goed objectief en zoals ik eerder had aangegeven is het prettig in gebruik (haptisch, qua balans/afmetingen, lijkt robuust (dat laatste niet echt getest vooralsnog)).

Dus IMHO zeker even goed testen of het voldoet vantevoren mocht je je zinnen hebben gezet op het gebruik voor naderbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Mooie vergelijking, persoonlijk vind ik de f1.4 mooiere platen maken in deze vergelijking van Ivan Joshua Loh. Afgeknepen is de f2 wellicht mooier maar wijd-open wint de f1.4 het wat mij betreft :).

Afijn het zijn compleet verschillende lenzen in vrijwel alle opzichten op het brandpuntsafstand na (hoewel dat ook discussies op werpt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Zaterdag kwam mijn exemplaar binnen van de 23 f2. Ik heb hem gisteren even kunnen uiproberen, maar de resultaten nog niet op een scherm kunnen bekijken. Vooralsnog ben ik erg blij. De AF is echt supersnel, voor mijn gevoel ook sneller dan van de 35 f2. Dat is dus fijn met kleine kids waar ik mee te maken heb :). De minimale scherpstelafstand is ook top. Ik zal eens proberen vanavond of morgen enkele foto's te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

Pat-Juh schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:16:
[...]

Yup je hebt gelijk: Fujifilm Winter 2016 Cashback producten.

De 50-140 trekt mij persoonlijk niet, ik had een 70-200 op Fullframe (Nikon D610 + Nikkor 70-200 AF-S VR-I f2.8) maar vond zat juist vaak tegen de 70mm aan of had te kort aan de 200mm. De 100-400 lijkt mij fijner met sport daarom. een 56mm heb ik al dus het korte eind is al ingedekt :). Daarnaast is de rendering van de 50-104 ook niet altijd mooi vind ik, als ik naar verschillende voorbeelden kijk op het net.
Mijn voorspelling is dus uitgekomen, valt me op dat er aardig wat lenzen zijn met 100-150 Euro korting; meer dan bij de vorige actie. De 56mm dan toch maar eens aanklikken... Wellicht dat ik die dan verkoop als de 50mm f2 uitkomt (hahaha sure Grin...alsof je dat gaat doen...).

Ik begrijp je verhaal over de 50-140; het kan zeker een 'net niet' bereik zijn. De 1.4 TC spookt nog door mijn hoofd; een 70-200 f4 is ook leuk. Het gedeelte over de rendering volg ik minder goed(niet? :) ) maar dat is wellicht een persoonlijke voorkeur.
De 23mm f2 is naar mijn idee niet sneller dan de 35mm f2, kwaliteit vind ik wel vergelijkbaar; wanneer ik alles overzie: een 8/10. De andere lenzen op de X-T2:
18-55: 7
16mm: 9
35mm f2: 8
50-140: 8,5

Daarnaast ben ik heel erg blij met de X-T2 battery grip; begrijp waarom men dit een 'must have' noemt. Zelf denk ik meer 'very nice to have', met de grotere (zoom)lenzen is het erg fijn maar met de meeste lenzen is het een optionele accessoire.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
keko12 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:24:
Zaterdag kwam mijn exemplaar binnen van de 23 f2. Ik heb hem gisteren even kunnen uiproberen, maar de resultaten nog niet op een scherm kunnen bekijken. Vooralsnog ben ik erg blij. De AF is echt supersnel, voor mijn gevoel ook sneller dan van de 35 f2. Dat is dus fijn met kleine kids waar ik mee te maken heb :). De minimale scherpstelafstand is ook top. Ik zal eens proberen vanavond of morgen enkele foto's te plaatsen.
Grin schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:58:
...kwaliteit vind ik wel vergelijkbaar; wanneer ik alles overzie: een 8/10. ...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met focus dichtbij. Wie weet heeft mijn objectief toch een vreemde afwijking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:58:
[...]

Ik begrijp je verhaal over de 50-140; het kan zeker een 'net niet' bereik zijn. De 1.4 TC spookt nog door mijn hoofd; een 70-200 f4 is ook leuk. Het gedeelte over de rendering volg ik minder goed(niet? :) ) maar dat is wellicht een persoonlijke voorkeur.

Daarnaast ben ik heel erg blij met de X-T2 battery grip; begrijp waarom men dit een 'must have' noemt. Zelf denk ik meer 'very nice to have', met de grotere (zoom)lenzen is het erg fijn maar met de meeste lenzen is het een optionele accessoire.
Misschien komt het doordat ik verwend ben met de 56mm 1.2 en diens zachte achtergronden. De 50-140 begint bij 2.8 en is daar soms nogal druk/hard vergeleken met de 56mm die je makkelijker open gooit ;).

De prijs is helaas flink verhoogd voor de grip, de X-T1 grip vond ik al "prijzig" gezien deze van plastic is en niet van metaal zoals de camera zelf. Afijn, wie weet in de toekomst ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 14:45
Wat gebruiken jullie als filter systeem?
Tot voor ik overging naar FUJI had ik maar één lens diameter waardoor ik ook maar één type ND (3-10 stops) en Circulaire polarisatie filter nodig had.

Maar nu heb ik verschillende diameter, nl: 62 (23mm en 56mm) en 65 (14mm).
Het uitzoeken heeft me niet echt wijzer gemaakt.

Zou ik nu gaan voor zo een set van Formatt Hitech of Lee? Of zou ik dan toch werken met Lee?
Of dan toch gaan voor een aparte en met verloopringen werken?

Pff, iemand die wat meer wijsheid kan geven?

[ Voor 3% gewijzigd door ennekke op 17-10-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Je kan eens nalezen in Het grote filter topic, daar zou ook wel wat relevante informatie tussen moeten zitten.

Globaal kun je gewone schroeffilters kopen op de grootste maat die je hebt, en dan step-down ringen erbij haalt om ze ook op je kleinere filtermaten te kunnen zetten. Een filterhoudersysteem is minder gevoelig voor de maten van je lens, simpel een extra lensadapter erbij en je kunt al je filters blijven gebruiken.

Format Hitech is een stuk goedkoper en heeft meen ik een Cokin P compatible systeem (84-85mm). Er zijn nog genoeg andere merken die houders en filters aanbieden in datzelfde formaat (Haida, Hitech, Cokin, 84.5, etc). Lee heeft een 75mm systeem dat een betere maat lijkt voor jouw lenzen dan hun standaard 100mm systeem. Lee is duur, maar het scheelt een boel als je het in Engeland haalt t.o.v. wat het hier kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb voor al mijn lenzen een B+W UV MRC Nano XS Pro Digital (010) filters, die zitten altijd op de lens. Je hebt geen last van deze filters en beschermen de lens tegen vuil/regendruppels en ander onheil. Op de 16, 23, 35 en 50-140 heb ik sinds kort ook polarfilters (23 en 35 hebben gelukkig dezelfde diameter): B+W XS-PRO HTC KSM CPOL NANO (ik verzin die namen ook niet, ffs wat een onzin afkortingen....). Dit is mijn eerste camera waarbij ik filters gebruik, tot zover doe ik maar wat met die dingen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
UV filters als bescherming lijkt een aardig idee, en je hebt in ieder geval hoge kwaliteit filters gehaald, maar het voegt weinig toe. Vuil en regen kan een frontelement beter tegen dan een filter, en frontelementen zijn ook vaak wat makkelijker schoon te maken. Daarnaast verhoogt het altijd de kans op flare en contrast verlies (extra glas-lucht overgangen voor het licht zorgen daar nu eenmaal voor). Een zonnekap is voor het meeste een betere bescherming.

Over het bereik van een 50-140, ik kan me goed voorstellen dat Pat-Juh het bereik niet zo geweldig vindt. Ik zou zelf ook een 70-200 bereik boven een 50-140 bereik verkiezen. Of nog langer. Het is alleen jammer dat de Fuji 100-400 wat zwak lijkt (volgens de lenstip review) op 400mm. Dat lijkt me nou juist de belangrijkste focale lengte voor zo'n lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

henkie196 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:41:
UV filters als bescherming lijkt een aardig idee, en je hebt in ieder geval hoge kwaliteit filters gehaald, maar het voegt weinig toe. Vuil en regen kan een frontelement beter tegen dan een filter, en frontelementen zijn ook vaak wat makkelijker schoon te maken.
[...]
In algemeenheid zou je idd kunnen stellen dat een frontelement beter tegen vuil/regen kan dan een filter. Maar dit specifieke filter heeft zgn. 'Multi Resistant Coating nano' van 16 lagen (8 aan beide zijdes): 'a filter coated with super-hydrophobic material A water drop remains practically aspherical. It rolls off the surface. There is an outstanding dirt- and water-repellent effect.' In eerste instantie dacht ik: marketing! Maar daar ben ik op teruggekomen... Dit heb ik ondervonden tijdens de 4 Mijl van Groningen toen ik toch een kleine bui op mijn kop kreeg. Eerst had ik dit filter alleen voor mijn 50-140, gezien de prijs hou ik die graag netjes... Maar toen ik het nut zag heb ik voor de rest van mijn lenzen ook zo'n filter besteld; een aanrader.
Je hebt uiteraard een punt m.b.t. reflectie en lichtdoorlatendheid(transmission), maar die vallen erg mee: resp. <0,5% en >99,5% bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede filter rolt het water inderdaad zo af. Ik weet niet of alle frontelementen van elk objectief ooit gemaakt zo gecoat zijn, maar ik vermoed van niet. B+W is sowieso geen flapdrol glas, en het kwaliteitsverschil is echt niet te zien onder normale omstandigheden met pixelpeeping. Alleen in extreem lastige situaties zal hij sneller flaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Grin schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:06:
In algemeenheid zou je idd kunnen stellen dat een frontelement beter tegen vuil/regen kan dan een filter. Maar dit specifieke filter heeft zgn. 'Multi Resistant Coating nano' van 16 lagen (8 aan beide zijdes): 'a filter coated with super-hydrophobic material A water drop remains practically aspherical. It rolls off the surface. There is an outstanding dirt- and water-repellent effect.' In eerste instantie dacht ik: marke
ting! Maar daar ben ik op teruggekomen...
Je hebt uiteraard een punt m.b.t. reflectie en lichtdoorlatendheid(transmission), maar die vallen erg mee: resp. <0,5% en >99,5% bron
Ik heb een B+W MRC polarisatie filter, maar eerlijk gezegd vind ik het front element zelf makkelijker schoon te maken als er een vette vinger op zit. Maar wellicht hebben ze de coatings veranderd sinds ik mijn MRC filter gekocht heb. Er was ook een bepaalde Hoya reeks die notoir moeilijk schoon te krijgen / te houden was.
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:49:
Een goede filter rolt het water inderdaad zo af. Ik weet niet of alle frontelementen van elk objectief ooit gemaakt zo gecoat zijn, maar ik vermoed van niet. B+W is sowieso geen flapdrol glas, en het kwaliteitsverschil is echt niet te zien onder normale omstandigheden met pixelpeeping. Alleen in extreem lastige situaties zal hij sneller flaren.
Ik vermoed dat ze inderdaad voor dit soort filters specifiek een soort van waterafstotende coating hebben toegevoegd, die ze normaalgesproken niet op lenzen toepassen.

Ik heb een 17-50/2.8, en daarmee moet je echt wat moeite voor doen om een flare te voorschijn te krijgen. Of ik zet een filter erop (bv. de eerder genoemde B+W MRC pola), dan is het opeens zeer eenvoudig om flares te krijgen als de zon ergens in de buurt van het frame zit. Extra glas-lucht overgangen zijn daar gewoon niet goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Kunnen we de filterdiscussie verplaatsen naar het filtertopic (waar al deze argumenten al vierhonderd keer zijn uitgewisseld)?
En on-topic: de 35 f2
Met de eerste paar testshots lijken de foto's soft bij de minimale afstand en f2. Iets meer afstand met f2 of een grotere aperture lost dat probleem op.

[ Voor 41% gewijzigd door keko12 op 18-10-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 14:45
Mijn gemeende excuses indien dit in een filterdiscussie uitdraaide, ik vond té weinig concrete ervaringen ivm filters en Fuji in het filter topic.

Doch kan ik nu verder met jullie antwoorden, dank.

[ Voor 5% gewijzigd door ennekke op 19-10-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
keko12 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:55:
En on-topic: de 35 f2
Met de eerste paar testshots lijken de foto's soft bij de minimale afstand en f2. Iets meer afstand met f2 of een grotere aperture lost dat probleem op.
Dat doet mij denken aan de Leica X113met een 1.7 lens. Deze is zo geonfigureerd dat je een minimale afstand moet aannemen om 1.7 te kunnen schieten. Zit je onder die afstand (ik dacht 2 meter) dan springt hij automatisch naar 2.8. Waarschijnlijk om die scherpte te kunnen garanderen. Daarmee voorkomen ze dat de lens soft wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Het hoge woord is d'r uit (i.e.: de waarheid moet nu worden verteld(Westerkwartiers)): DPR Gold! In mijn ogen terecht, vanavond eens rustig voor gaan zitten en van voor naar achter doorspitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Grin op 19-10-2016 18:39 . Reden: Dialect...Hier verraad ik toch mijn afkomst :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hoge woord is misschien teveel gezegd, maar het aantal verbeterpuntjes wordt wel steeds minder ;). De vergelijking lijkt nu alleen nog maar met de Nikon 500 te worden gemaakt als de absolute top (qua AF). De vrije vertaling kan dan natuurlijk ook zijn dat het verschil met de grote rest (lees de voorsprong van de DSLR) er niet meer is voor vrijwel alle andere modellen. Dit even los van de vraag of de gemiddelde gebruiker die snelheid ooit echt nodig had. Nu hoef je alleen nog maar de Nikon 500 te kiezen als je leven er vanaf hangt...

Voor de rest vind ik het altijd weer een raadsel hoe men aan scores komt. Bij vergelijkingen met toestellen die erg in de buurt lijken te komen doen de balkjes een groter verschil vermoeden. Maakt mij echter niet zoveel uit, ik ben er blij mee en het aantal wensen is nog maar vrij beperkt. De belangrijkste is de ISO-instelling in het Q-menu. Die kan ik niet meer vinden en dat was wel net zo handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hehehe ach, het is toch een beetje 'de benchmark' qua reviews, hoewel de review voor mijzelf niet meer relevant is, blijft het leuk om te lezen: trekken ze dezelfde conclusies als ik?
Sodela schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 05:09:
[...]De vergelijking lijkt nu alleen nog maar met de Nikon 500 te worden gemaakt als de absolute top (qua AF). De vrije vertaling kan dan natuurlijk ook zijn dat het verschil met de grote rest (lees de voorsprong van de DSLR) er niet meer is voor vrijwel alle andere modellen. Dit even los van de vraag of de gemiddelde gebruiker die snelheid ooit echt nodig had. Nu hoef je alleen nog maar de Nikon 500 te kiezen als je leven er vanaf hangt...
[...]
Dat zeg je mooi Sodela. Hij zal vast niet zo goed zijn als de D500 maar het is fijn om bevestigd te krijgen dat de AF voldoet voor ~85%(+) van de gevallen. De allermoeilijkste scenario's zullen waarschijnlijk voor deze generatie MILC's nog buiten bereik blijven; prima. Zijn de vrachtwagens van de fotografie toch nog ergens goed voor. ;)
De scores blijven een subjectief verhaal, maar als ik ze vergelijk met camera's uit dezelfde klasse dan vind ik ze fair. Mijn indruk is: subjectief maar rechtvaardig, zitten geen onverklaarbare uitschieters tussen. Als je niet bekend bent met de X-T2, en ze vragen mij om een review, dan geef ik deze DPR-review in vertrouwen door.
Wat ze wat mij betreft beter hadden mogen toelichten is het gedrag van de camera met de verschillende lenzen, ze roepen er wel wat over maar worden niet specifiek: 'As such, you'll only experience the camera's full performance with a select sub-set of the system's lenses.'. Wij weten wel welke lenzen dat zijn maar maak daar even een overzichtje van, kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Met de 100 euro cashback werd de xf 90 toch te verleidelijk. Mij viel wel op dat hij een paar dagen geleden nog bijna overal voor 869 euro te krijgen was, nu kost hij bijna overal 999 Op die manier heeft zo'bn cashback ook niet meer veel nut ;). Heb echter nog net een exemplaar kunnen bestellen voor de 'oude' prijs :)
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

keko12 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:19:
Met de 100 euro cashback werd de xf 90 toch te verleidelijk. Mij viel wel op dat hij een paar dagen geleden nog bijna overal voor 869 euro te krijgen was, nu kost hij bijna overal 999 Op die manier heeft zo'bn cashback ook niet meer veel nut ;). Heb echter nog net een exemplaar kunnen bestellen voor de 'oude' prijs :)
Ben benieuwd.
Als je (één van) deze lenzen wilt en je kan hem nog krijgen voor de 'oude' prijs, dan zou ik snel m'n slag slaan. Scheelt je 20 tot 100 Euro!
  • Fujifilm 14 from 899 to 949
  • Fujifilm 18 from 549 to 599
  • Fujifilm 23 from 899 to 949
  • Fujifilm 35/1,4 from 579 to 599
  • Fujifilm 35/2,0 from 399 to 449
  • Fujifilm 60 from 629 to 699
  • Fujifilm 90 from 899 to 999
  • Fujifilm 16-55 from 1099 to 1149
  • Fujifilm 18-55 from 699 to 749
  • Fujifilm 50-140 from 1499 to 1599
  • Fujifilm 50-140 + 1,4x Fujinon XF TC from 1699 to 1799
  • Fujifilm 55-200 from 699 to 749
Ik hoor trouwens graag je impressie van de 90mm, het moet echt een bizar snelle/scherpe lens zijn!

[ Voor 16% gewijzigd door Grin op 21-10-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:34
Vind het eigenlijk een rare stap, ze zitten qua prijs al op het randje. In het begin had ik nog het gevoel dat die prijs verantwoord werd doordat de userbase nog niet zo groot was. Nu er meer gebruikers zijn kunnen ze de prijs toch wel wat omlaag gooien/hetzelfde laten. 18-55 voor 750 euro :F prachtige lens hoor maar vanaf nu kun je er beter een camera bij kopen.

Edit: zie dat die kit ook duurder is geworden, tijdje geleden nog voor 699 - 749 te koop.

[ Voor 24% gewijzigd door Sluw op 21-10-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
inderdaad die prijsverhoging :X

Voor twijfelaars zoals ik, geen goed idee. Ik denk dan eerder laat maar.

Het zal wel met vraag en aanbod te maken hebben. Nu de XT-2 uit is en goed beoordeeld zullen er veel meer overstappen.

[ Voor 82% gewijzigd door Tomas_ op 21-10-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
'Veel meer' in een krimpende markt? Dat zal wel meevallen, denk ik.

Maar inderdaad, 18-55 los €749, met X-E2s €919. Body of lens voor een schijntje, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

Ik heb op het werk laatst een soort van mini-cursus gehad over prijs afspraken, maar daar werd in gezegd dat je als fabrikant niet voor mag schrijven voor hoeveel een dealer iets verkoopt. Europese regels enzo. Alleen als ik die prijzen van de 18-55 bekijk, overtreed Fuji die regels met groffe schreden. Alle 15 winkels met dezelfde prijs, dat kan toch geen toeval meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 21:36
Geen toeval, maar niet perse de schuld van fuji. Alle winkel willen prijsrust en liever niet concurreren indien niet nodig. Marge intact houden. Als de adviesprijs stijgt, dan zullen winkels normaal direct met zn allen omhoog gaan.
Adviesprijs vermelding mag een fabrikant 1x per dag doen, prijzen afdwingen niet.
Kwade opzet komt echt niet snel voor. Iedereen wil gewoon het meeste rendement, zowel fabrikant als winkelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Volgens mij is het hanteren van een MAP (https://en.m.wikipedia.or...#Minimum_advertised_price) heel normaal en mag dit als een fabrikant het voorschrijft. Een distributeur of groep winkels mag dit echter niet onderling afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het mag onder bepaalde voorwaarden, zie ik. Maar het is inderdaad niet alleen Fuji die dit doet, prijzen voor lenzen van andere fabrikanten laten ook een min of meer gelijke trend zien.

Kennelijk weinig concurrentie in de camera / lens markt. Of misschien een reactie op een krimpende markt (zoals de prijssteigingen van de laatste tijd ook gedeeltelijk lijken te zijn); prijzen omhoog doen om de winst op hetzelfde niveau te houden bij minder verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Zojuist toch maar even al mijn Canon spul te koop gezet. Hopelijk vlot dat een beetje en kan ik binnenkort toch de upgrade naar een X-T2 maken.
Qua prijzen niet een super goed moment, maar tegelijkertijd ben ik al zo lang aan het treuzelen... Het mag nu wel een keer :)

Wel blijft de lens-keuze heel moeilijk. De 16mm is fantastisch, maar niet echt mijn lengte. Ik ben meer een 35mm man, dus de 23mm f/1.4 is de logische keuze (ik vind de rendering toch mooier dan die van de WR). 16mm hangt er voor mij net wat tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
henkie196 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:38:
'Veel meer' in een krimpende markt? Dat zal wel meevallen, denk ik.

Maar inderdaad, 18-55 los €749, met X-E2s €919. Body of lens voor een schijntje, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

Ik heb op het werk laatst een soort van mini-cursus gehad over prijs afspraken, maar daar werd in gezegd dat je als fabrikant niet voor mag schrijven voor hoeveel een dealer iets verkoopt. Europese regels enzo. Alleen als ik die prijzen van de 18-55 bekijk, overtreed Fuji die regels met groffe schreden. Alle 15 winkels met dezelfde prijs, dat kan toch geen toeval meer zijn.
Als ik me goed herinner bestaat hier een soort van no-go voor goedkope sites, maar daarom verbaast het mij niet minder dat je die 18-55 met een beetje zoeken ook voor €368,- aantreft, ruim 50% goedkoper dan die €749,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Welcome to the dark side SndBastard! B-)
24mm was ook helemaal mijn FL op m'n vorige APS-C camera, maar sinds de X-T2 is het meer richting de 16mm geschoven, de laatste dagen veel geschoten op 23mm maar de 16 is een goede concurrent. Die 16 is zo verdomd veelzijdig nu de herfstkleuren nog een beetje op de bomen zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er hoeft inderdaad helemaal geen verband met Fujifilm te zijn. Winkeliers mogen zelf de prijs bepalen dus ze kunnen ook, net als fabrikanten onderling, (verboden) prijsafspraken maken. Het grote probleem is het bewijzen van dit soort verboden afspraken want dat vereist enig insiderkennis. Je ziet het overigens bij heel veel producten: de winkelier vraagt dan gewoon hetzelfde bedrag als wat de fabrikant als MSRP opgeeft. Alleen bij acties stunt men dan met de prijzen. Die willen ook gewoon het maximale aan marge pakken.

De krimpende markt, de vele concurrentie maar ook dingen als de koers van valuta (de Yen bijv.), natuurrampen en geopolitiek doen allemaal wel een duit in het zakje van het prijskaartje. Vergeet hier ook niet dat de camera divisie van Fujifilm 1 van de kleinste onderdelen van de hele firma is.

Voor de X-Pro en X100 mensen is het wat makkelijker bekeken: het Fujifilm prijskaartje vs het Leica prijskaartje. Is die van Fuji toch heel wat aantrekkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:56
Grin schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:43:
24mm was ook helemaal mijn FL op m'n vorige APS-C camera, maar sinds de X-T2 is het meer richting de 16mm geschoven, de laatste dagen veel geschoten op 23mm maar de 16 is een goede concurrent. Die 16 is zo verdomd veelzijdig nu de herfstkleuren nog een beetje op de bomen zit!
En ongelofelijk hoe dichtbij je kan komen, bijna macro.
Echt een top lens die 16. Die 35mm is ook top. Zeker voor het geld. Maar goed dat is eigenlijk een nifty fifty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Luuk84 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:19:
En ongelofelijk hoe dichtbij je kan komen, bijna macro.
Dichtbij kunnen komen met een 16mm lens maakt het nog geen "bijna macro". De vergroting is maximaal maar 0,21x. Verre van macro dus.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Universal Creations schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:27:
[...]

Dichtbij kunnen komen met een 16mm lens maakt het nog geen "bijna macro". De vergroting is maximaal maar 0,21x. Verre van macro dus.
Joh :) niet alles zo letterlijk opvatten. En ja ik had het ook beter kunnen omschrijven ;)

Blijft toch een prestatie met een wilde angle. Vind het gewoon een top lens. Misschien dat ik daardoor een iets minder objectieve reactie geef. Maar dat je met een 16mm een soort van macro shots kan maken, ik vind het bijzonder _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door Luuk84 op 21-10-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik kan je vertellen dat zoiets niets bijzonder is. Kijk maar naar vergelijkbare lenzen bij de concurrentie (24mm fullframe lenzen vanaf f/2 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Universal Creations schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:02:
Ik kan je vertellen dat zoiets niets bijzonder is. Kijk maar naar vergelijkbare lenzen bij de concurrentie (24mm fullframe lenzen vanaf f/2 bijvoorbeeld).
Ok welke bijvoorbeeld? ben niet heel bekend met FF glas. Een snelle zoektocht leverde mij geen lens op die op/rond 15cm of minder zat, met F1.4 en rond de €900. Zag wel een Sony/zeis op 19cm. Maar ja wel 50% duurder.

Ben ook absoluut geen kenner macro kenner of überhaupt een pro-fotograaf. Maar ik hoop toch wel dat wel dat we het erover eens kunnen zijn dat het een hele goede lens is, zeker binnen x-mount range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zo, na lang inlezen, de Fuji X-T10, X-T1 (en nu 2) bij familie en bekenden aan de tand gevoelt te hebben, stap ik morgen over van de Sony A6000 (met de Sony 17-70 F/4, 35 en 50 F/1.8) naar een X-T1 (Graphite) met de 18-55 en 35 F/2. De handeling van de body heeft mij over de streep getrokken. In 2e instantie kijk ik uit naar de jpg's uit de camera omdat ik weinig in RAW schiet

Goede inruil gekregen op mijn huidige set + cashback op body en lens dus eigenlijk ga ik er financieel niets van merken.

Ik ben wat dit onderwerp betreft meer een meelezer dus dank aan iedereen die mij van inzicht heeft voorzien 👍😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Waar inruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Luuk84 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:16:
[...]

Ok welke bijvoorbeeld? ben niet heel bekend met FF glas. Een snelle zoektocht leverde mij geen lens op die op/rond 15cm of minder zat, met F1.4 en rond de €900. Zag wel een Sony/zeis op 19cm. Maar ja wel 50% duurder.

Ben ook absoluut geen kenner macro kenner of überhaupt een pro-fotograaf. Maar ik hoop toch wel dat wel dat we het erover eens kunnen zijn dat het een hele goede lens is, zeker binnen x-mount range.
Een 24mm f/1.4 Fullframe lens vergelijken met een 16mm f/1.4 aps-c lens is niet eerlijk.
De Nikon 24mm f/1.8 komt op een vergroting van 0,2x. De Canon 24mm f/2.8 (minder lichtsterk dan de Fuji) komt tot een vergroting van 0,23x. De Zeiss 21mm f/2.8 (minder lichtsterk maar nog wijder) haalt 0,20x vergroting. En als klapper: de Sigma 20mm f/1.8 voor fullframe haalt 0.25x vergroting.

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 21-10-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik volg je prima Luuk, 'bijna macro' had ik ook kunnen roepen in m'n enthousiasme voor de 16mm(!).
De MF ring en de 15cm close focus - mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen </Mart Smeets> :+ - maken 'm gewoon een plezier om te gebruiken. De IQ is daarbij ook nog eens onbeschoft goed, volgens mij komt alleen de 90mm in de buurt. Maar die FL zonder OIS...kweet niet... weerhoudt me toch wat, hopelijk ten onrechte want ergens jeukt dat ding me toch!

Bijna dezelfde setup als ik schoot, D-Ed! Ben dan ook erg nieuwsgierig naar jouw eerste ervaringen! Welcome to the dark side, psssst: we have cookies... })

[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 22-10-2016 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
@Grin gelukkig even medestander, begon al aan mezelf te twijfelen :). Fotografie is ook gevoel en emotie, niet alles is terug te vinden in specsheets wat mij betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Niet echt bijzonder dus die vergroting maar wel leuk dat het kan :) Wil je het extremer dan zou je bijv naar de Venus Optics Laowa 15mm f/4 moeten kijken, die haalt 1:1 en dus écht macro :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Grin schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:43:
Thanks :) ik loop al een tijdje stage bij de dark side, in de vorm van een X-E1, 18mm, 35mm 1.4 en 55-200. Ik denk dat de 18mm de deur uit gaat en dat daar voorlopig eerst gewoon een 23mm f/1.4 bij komt en dat ik de X-T2 met 18-55mm kit bij koop.

Uiteindelijk wil ik toch de 14mm en de 16mm eens een dagje naast elkaar proberen; eerst ergens overdag en dan 's avonds. De 14mm lijkt steeds minder populair te worden, maar eerste reviews waren erg lovend. Daarnaast denk ik persoonlijk dat ik gezien het formaat en gewicht de 16mm vaker thuis zou laten dan de 14mm, dus om maar even in cliché's te praten: de beste groothoek lens is degene die je bij je hebt.
De 14mm paart ook beter met de 18-55mm vanwege dezelfde zonnekap en filter maat.

[ Voor 26% gewijzigd door TweakMDS op 22-10-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

SndBastard schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:30:
[...]

Thanks :) ik loop al een tijdje stage bij de dark side, in de vorm van een X-E1, 18mm, 35mm 1.4 en 55-200. Ik denk dat de 18mm de deur uit gaat en dat daar voorlopig eerst gewoon een 23mm f/1.4 bij komt en dat ik de X-T2 met 18-55mm kit bij koop.

Uiteindelijk wil ik toch de 14mm en de 16mm eens een dagje naast elkaar proberen; eerst ergens overdag en dan 's avonds. De 14mm lijkt steeds minder populair te worden, maar eerste reviews waren erg lovend. Daarnaast denk ik persoonlijk dat ik gezien het formaat en gewicht de 16mm vaker thuis zou laten dan de 14mm, dus om maar even in cliché's te praten: de beste groothoek lens is degene die je bij je hebt.
De 14mm paart ook beter met de 18-55mm vanwege dezelfde zonnekap en filter maat.
Als je een X-T2 wilt halen, die durf ik zo op ISO6400 te schieten in en kleur en ISO12800 als het Zwart-Wit is mits het geen hele grote prints hoeven te worden. Momenteel staat mijn laptop even flink wat foto's van vrijdag te importeren (bruiloft) en zal zodra ik wat bij ben wat werk met de X-T2 laten zien tijdens avonden (in combinatie met de XF 23mm f1.4R of de XF 56mm f1.2R).

Afhankelijk van wat je wilt fotograferen zou ik kijken naar welk objectief je wilt nemen. De 16mm heeft een snellere autofocus en meer scheiding door het grotere diafragma en is lichtsterker (wat je voordeel kan zijn bij bewegende onderwerpen). De 14mm heeft een bredere kijkhoek, minder problemen met lichtpunten in de hoeken en is kleiner. Kortom: wat wil je er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

SndBastard schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:30:
[...]

Naast een testrun met de 14 en de 16, zou ik ook even t verschil testen tussen de 23 f1.4 en de 23 f2.0. Kan je een bom duiten schelen wanneer je de f1.4 niet strikt benodigd bent. De X-T2 kit is een uitstekende keus, dan krijg je de 18-55 voor ~300 Euro; voor dat geld is die lens echt een topper. Hoewel ik m zelf niet hoger geef dan een 7 wanneer je sec naar z'n algehele prestaties kijkt, is de prijs/kwaliteit i.c.m. een body zeker een 9. Los - dus voor 750 Euro(!) - zou ik hem niet snel aanraden en voor dat geld is het een krappe 6 @ prijs/kwaliteit.

Vergis je niet in de 14mm, zoveel verschilt hij niet t.o.v. de 16mm, specs 14mm:
65 mm diameter x 58.4 mm lang @ 234 gram
En de 16mm:
73.4 mm diameter x 73.0 mm lang @ 375 gram
Voor twee extra f-stops is dat m.i. een klein offer. Succes met de keuzes!

In de strijd voor het hoogste schavot op het 'Fuji hipster (8> ' podium, mijn laatste aanwinst: Artisan & Artist RR4-05C. En dan uiteraard niet de default zwarte (meh) maar de limited edition blauwe (8> ++ De zgn. 'easy slider strap' van m'n A&A ACAM-E25R draagriem bevalt zo goed dat ik d'r ook graag een tas van wil. Deze A&A lijkt perfect toegesneden op het formaat van de X-T2; past allemaal prima, voldoende ruimte voor een aantal lenzen, een iPad(mini) plus wat kleine meuk. Hier een provisorische video van wat er allemaal in past.

[ Voor 18% gewijzigd door Grin op 23-10-2016 21:49 . Reden: Edit: Tas gekocht... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Hier nog de enkele foto's gemaakt met de XF23F2 (en een XT10).
https://www.flickr.com/groups/2957034@N25/pool/142999454@N03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Ikzelf ook lang liggen denken welke Fuji camera ik nou wilden hebben. Wilde eerst voor de Xpro 2 gaan en toen werd daar de X-T2 aangekondigd... Ik heb een X100S en die OVF gebruik ik eigenlijk nooit en de X-T2 sprak mij toch meer aan.

Daar dus 3 maanden op gewacht en wat koop ik uiteindelijk.. Een X-T1.. Dit is mijn tweede camera na 2 jaar een X100S te hebben gehad (welke ik zeker houd).

De X-T2 met 18-55mm en 35 F2 WR voor 2400,- of een X-T1 met 18-135mm WR en 35mm F2 WR voor 1400,- Toch er voor gekozen om het overgebleven geld te steken in lenzen ipv meer pixels en snellere AF.

Zaterdag de camera binnengekregen en meteen dit weekend getest in een dierentuin. De F2 is echt schitterend maar heb je weinig aan in een dierentuin (of ben er nog niet achter hoe te gebruiken in zo'n omgeving) en de 18-135 is prima voor normale shots daar alhoewel ik toch nog wel wat bereik mis om net goed de detail- en headshots van dieren te kunnen krijgen. (Eerste keer dat ik dierenfotos probeerde te maken trouwens in een dierentuin).

Nu toch maar voor 190 euro de XC 50-230mm lens gekocht om die volgende week eens in een andere dierentuin te testen. Ben benieuwd of dit net dat beetje extra geeft daarvoor. Ook al die zeker niet lichtsterk, overdag moet dit niet zo'n heel groot probleem zijn.

De X-T1 is in elk geval echt een hele gave camera. Het is gewoon leuk om er mee rond te lopen en foto's te maken. Echt een bepaald gevoel geeft dat. Klinkt heel gek voor de mensen om mijn heen en ben zelf ook pas 2 jaar geleden met de X100S mijzelf in fotografie gaan interesseren maar het is echt mega tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De T1 is nog steeds een hele mooie camera. Natuurlijk is de T2 een wereld van verschil en superieur (zover de folder) maar als je geen AF-freak bent of minimaal 2 SD-slots nodig hebt of Acros dan is de T1 eigenlijk net zo goed (oke, die megapixel komen er bij de volgende FW update bij..).
Oftewel: gefeliciteerd! En ja, glas is meestal belangrijker dan de camera, gaat ook nog langer mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Nieuwe firmware op fuji rumours.

Nieuwe firmware voor de x-t2. Ook de x-t1 krijgt waarschijnlijk een update, ben benieuwd of dit nog wat noemenswaardigs is. -2 bracket optie zou welkom zijn. De Acros-filmsimulatie zou natuurlijk ook leuk zijn. Zal vast niet, maar dromen mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:41
Luuk84 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:12:
Nieuwe firmware op fuji rumours.

Nieuwe firmware voor de x-t2. Ook de x-t1 krijgt waarschijnlijk een update, ben benieuwd of dit nog wat noemenswaardigs is. -2 bracket optie zou welkom zijn. De Acros-filmsimulatie zou natuurlijk ook leuk zijn. Zal vast niet, maar dromen mag :)
Misschien komt die t1 update dan ook wel maar de E2? :) . Nu we het daar toch over hebben, dat is wel een ietwat ondergeschoven kindje in dit topic :-( . Maar ja, is ook alweer 3 jaar oud.

Over een jaar of 2 zal er wel een x-E3 zijn met veel van de t2 features.

[ Voor 5% gewijzigd door JeyJey op 25-10-2016 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij als het T geweld komt de E2 er inderdaad een beetje bekaaid af terwijl het een hele gave camera is die niet echt veel onderdoet voor de T1 of de T10. Gewoon een ander concept en soms zelfs beter (al is het alleen al de plek van de zoeker). Qua beeldkwaliteit is die net zo goed, en daar gaat het toch grotendeels om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:37:
In de strijd voor het hoogste schavot op het 'Fuji hipster (8> ' podium, mijn laatste aanwinst: Artisan & Artist RR4-05C. En dan uiteraard niet de default zwarte (meh) maar de limited edition blauwe (8> ++
Goed bezig *O* Bij welke hipsterwinkel haal jij je A&A spullen eigenlijk? Destijds heb ik het internet moeten afspeuren voor de A&A ACAM-E25R waarbij ik uiteindelijk bij een Spanjaard uitkwam (Leitax; vriendelijke man trouwens).
Luuk84 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:12:
Nieuwe firmware voor de x-t2. Ook de x-t1 krijgt waarschijnlijk een update, ben benieuwd of dit nog wat noemenswaardigs is.
Het zal niet veel anders zijn als de eerste 2 updates van de X-Pro2: gewoon bugfixes. De X-T1 staat, naast de X-T2 en X-Pro2, aangegeven als zijnde volledig compatible met de EF-X500 flitser (zoals in het persbericht ook al was aangegeven). De X-T2 was hier out of the box al compatible mee maar voor de X-Pro2 en X-T1 is er een firmware update nodig en aangezien die voor de X-Pro2 al is geweest...
De Acros-filmsimulatie zou natuurlijk ook leuk zijn. Zal vast niet, maar dromen mag :)
Het probleem is dat Acros het nodige aan rekenwerk vereist waarvoor, volgens Fujifilm zelf, alleen de X-Pro2 en X-T2 snel genoeg zijn. Als de X100T een opvolger krijgt zal deze het ook wel hebben maar dan houdt het ook snel op (simpel gezegd zijn de andere modellen de uitgeklede versies en hebben ook een lager prijskaartje). Veel meer dan dromen wordt het denk ik niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 25-10-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Mail gekregen dat mijn xt2 kit binnen is, morgen afhalen. Zeer benieuwd om die naast mijn a6300 en d750 te gebruiken en te zien of die Fuji 'hype' gerechtvaardigd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:32:
[...]
Goed bezig *O* Bij welke hipsterwinkel haal jij je A&A spullen eigenlijk? Destijds heb ik het internet moeten afspeuren voor de A&A ACAM-E25R waarbij ik uiteindelijk bij een Spanjaard uitkwam (Leitax; vriendelijke man trouwens).
[...]
Hmmm nou vooruit, ik zal mijn hipster sources even op een rijtje zetten voor de iets gewonere stervelingen. ;)
Monochrom Shop, hier hebben ze een grote collectie tassen. Duits, dus betrouwbaar, snelle levering en soms leuke aanbiedingen.
Pro!Trade Omnifoto, veel kleiner spul, heb ik ook mijn softrelease gekocht. Nederlandse winkel, prima lui, ook veel Fuji spul op voorraad.
Foka Superstore, ook een aardige collectie A&A gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
ppl schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:32:

Het probleem is dat Acros het nodige aan rekenwerk vereist waarvoor, volgens Fujifilm zelf, alleen de X-Pro2 en X-T2 snel genoeg zijn. Als de X100T een opvolger krijgt zal deze het ook wel hebben maar dan houdt het ook snel op (simpel gezegd zijn de andere modellen de uitgeklede versies en hebben ook een lager prijskaartje). Veel meer dan dromen wordt het denk ik niet.
Ah ok, dat het extra rekenwerk kost, wist ik niet. Dan is de kans niet groot dat het op de x-t1 komt, helaas.
lapino schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:19:
Mail gekregen dat mijn xt2 kit binnen is, morgen afhalen. Zeer benieuwd om die naast mijn a6300 en d750 te gebruiken en te zien of die Fuji 'hype' gerechtvaardigd is
Hype of niet, rommel is het zeker niet ;) Ik kwam ook van Sony, miste daar toch wel wat controls op de body die ik bij de x-t1 wel heb. Daarnaast is het plezier om foto's te maken vergroot. Je krijgt gewoon zin om foto's te maken. Dit is natuurlijk niet op feiten gepasseerd maar meer een persoonlijk gevoel. Dat is hoe ik het ervaar na de overstap vanaf de Sony. Ik ben benieuwd wat je van de x-t2 vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Speelgoed is binnen. En ja, ik heb teveel cameras :) Van groot naar klein...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IzvY7yA.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door lapino op 26-10-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha GAS! :)
Maar mooie collectie Lap! Welke lenzen heb je voor de Fuji? En welke zou je nog graag willen? Gaat er nog een camera de deur uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Tja GAS, ben altijd wel op zoek naar de 'perfecte' camera. Voorlopig heb ik enkel de 18-55 voor de Fuji, vermoedelijk komt daar nog de 23/2 bij. Als de Fuji echt wel bevalt en minstens zo goed is als de Sony (die ik door en door ken, dus zal niet evident worden qua gebruik) dan zit er wel kans in dat ik uiteindelijk overblijf met de D750 + XT2. De Sony (en arsenaal lenzen) zal misschien verkocht worden, idem voor de RX100IV die stilaan vervangen wordt door de iphone (als ik een 'kleine' camera nodig heb, is die iphone eigenlijk best ok, en als ik een écht goeie camera nodig heb, dan kan ik evengoed de a6300/XT2 nemen).

Sowieso zal er wel eea de deur uit moeten. De Fuji vind ik gewoon 'fun', de Nikon ga ik wel houden denk ik puur omdat dit gewoonweg een super camera is qua kwaliteit en focus in weinig licht. De zoom (24-120) gaat wel eens verkocht worden en dan is het Nikon + 50/1.8 + 85/1.8 en misschien een wijde prime. De XT2 wordt dan de 'normale' camera met de kitlens en misschien een goeie zoom + 23/2.

De Sony's kunnen dan (misschien) weg. Daarvoor heb ik de 16-70Z, 24Z, 50/1.8, 16-50 kit en Nissin i40. Dus wel mooie setup maar erger me stilaan teveel aan Sony zijn gedoe met prijzen opdrijven en weinig focus op APSC. En heb al een FF dus die A7-reeks wordt dan ook weer dubbel gebruik.

Gelukkig heb ik een begrijpende vrouw die me maar laat doen met deze dure hobby, zolang ik af en toe ook eens spul verkoop én ik, zoals jaren al, af en toe ook eens wat centen verdien met deze hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
De xf90 is binnen. Heb hem alleen even snel binnen(!) met de kinderen kunnen gebruiken. Maar wat issie snel en wat issie scherp. :)

[ Voor 5% gewijzigd door keko12 op 26-10-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 18:39
Wij hebben de XT-2 ook binnen.
We hebben er als eerste lens deze pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 18-135mm F/3.5-5.6 R OIS WR bij gedaan.

Mijn vrouw is al druk bezig met spelen en zelf heb ik er ook al mee gespeeld.
Wat me vooral opvalt is het gebruiksgemak van de camera.
Ik vind de menu's echt wel duidelijk en overzichtelijk.
Wij zijn er echt wel blij mee.

Nu nog goede batterijen halen. Iemand een suggestie? ik zie 3rd party batterijen langskomen en ook mensen die zeggen: ik blijf bij fuji. Dan maar duurdere maar wel goede batterijen.
Op zich zijn wij het hier wel mee eens. Je hebt geen dure camera waar je doordat je een paar tientjes bespaard op batterijen en dan het risico loopt op schade of fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Congratz en welcome to the dark side!
Over de batterijen: je kent waarschijnlijk mijn standpunt... :)
Maar afgezien daarvan zijn er vast prima 3rd party batterijen waarmee je enkele tientjes kan besparen. Laten we deze discussie hier niet opnieuw oprakelen, als je een paar pagina's terugbladerd zie je alle argumenten de revue passeren. Volgens mij kan je op basis daarvan prima een keuze maken. Succes!
Tip: koop voor een paar euro een soft release en kijk naar een goede (nek)strap, m.i. twee accessoires die relatief goedkoop zijn en je veel plezier geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
beebie121 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:00:
Wij hebben de XT-2 ook binnen.
We hebben er als eerste lens deze pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 18-135mm F/3.5-5.6 R OIS WR bij gedaan.

Mijn vrouw is al druk bezig met spelen en zelf heb ik er ook al mee gespeeld.
Wat me vooral opvalt is het gebruiksgemak van de camera.
Ik vind de menu's echt wel duidelijk en overzichtelijk.
Wij zijn er echt wel blij mee.

Nu nog goede batterijen halen. Iemand een suggestie? ik zie 3rd party batterijen langskomen en ook mensen die zeggen: ik blijf bij fuji. Dan maar duurdere maar wel goede batterijen.
Op zich zijn wij het hier wel mee eens. Je hebt geen dure camera waar je doordat je een paar tientjes bespaard op batterijen en dan het risico loopt op schade of fouten.
Jullie eerste fuji?

Dit is wel een interessant artikel. Zegt natuurlijk niet heel veel over de levensduur.

Ik heb zelf patona premium's als extra accu's. Ik ga geen 45+ euro uitgeven aan accu, dus een bewuste keus. Daarnaast heb ik nog nooit problemen gehad met goede 3rd party accu's, voor mij was het dus een simpele keus. Die keus moet ieder voor zich maken. Ik neem bewust het "risico" (en dit risico is naar mijn mening extreem klein).

Mijn ervaring met de patona's is prima. Ze zijn zeker niet minder als de de fujifilm accu, voor mijn gevoel gaan ze nog iets langer mee, maar dit heb ik nooit echt getest. De accu's van de x-t1 gaan sowieso snel leeg vind ik. Extra accu's zijn dus echt nodig, welk merk je ook kiest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 18:39
ja we komen van een stokoude Canon dslr en dit is onze eerste Fuji.
We dachten altijd dat het toch een beetje passé was het hele Fuji :) boy waren wij ff fout hahaha.
Zijn alle (de meeste) Fuji's dan gebruiksvriendelijk? Vond de Canon ook wel makkelijk hoor. Maar toen ik de X-T2 had en mn oude Canon ernaast deed voelde die toch echt antiek en zwaar ondermaats zeg maar.

ik zal eens goed gaan kijken wat we erbij gaan nemen.
Heb al wel de battery grip alleen nog geen extra batterijen haha.

Ik zal je linkje eens gaan lezen.

Bedankt voor de tips mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hehehe Fuji is een beetje de Marqt onder de fototoestellen; veel bewuste linksdraaiende bio hipsters. :+
Gebruiksvriendelijk is een subjectieve term maar zo zou je het kunnen omschrijven. De X-T2 heeft m.i. een hele tactiele bediening, wanneer de knoppen naar wens zijn ingesteld hoef je eigenlijk geen menu meer in. Ik vind dat gebruiksvriendelijk, anderen misschien vreselijk. T.o.v. de Sony A6000 is het een verademing die me heel veel plezier geeft bij 't kiekjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Grin schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:35:
Hehehe Fuji is een beetje de Marqt onder de fototoestellen; veel bewuste linksdraaiende bio hipsters. :+
Gebruiksvriendelijk is een subjectieve term maar zo zou je het kunnen omschrijven. De X-T2 heeft m.i. een hele tactiele bediening, wanneer de knoppen naar wens zijn ingesteld hoef je eigenlijk geen menu meer in. Ik vind dat gebruiksvriendelijk, anderen misschien vreselijk. T.o.v. de Sony A6000 is het een verademing die me heel veel plezier geeft bij 't kiekjes maken.
Ik ben ook (net) over van een A6000 naar de X-T1.. Het is nog wel wennen om zo alles opnieuw langs te lopen maar het 'voelt' al heerlijk idd _/-\o_

Nog 'best practices' vwb deze switch of instellingen die een 'must' zijn toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eerst even wat dingen uit en zet je favoriete instellingen vervolgens in het Q menu onder een Custom instelling. Ik schat in dat je per filmsimulatie wat andere waardes wilt hebben. Bij ZW ging ik bijvoorbeeld graag voor de rode variant met wat meer contrasten wat meer scherpte, nu is mij favoriet acros😉. Bij kleur is Velvia echt knallend bont terwijl dat wel leuk is bij landschappen, maar het de boel met portretten te bont maakt. Velvia is ook veel contrastrijke dan provia dus heb je weer wat andere parameters. Onder de Q heb je dan meteen bijna alles goed ingesteld als je het onder C1, C2, C3 en dergelijke opslaat. Bij RAW kun je later altijd nog wel wat wijzigen.

Een bredere draagband kan trouwens handig zijn als je zwaardere objectieven hebt. Hij is lichter dan een dslr maar het dunne standaardbandje is dan snel te dun.

Je zult merken dat de Fuji iets intuïtiever is dan de Sony. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je je Sony onder de knie had en gebruikte, bij Fuji heb je gewoon meer fysieke / analoge knoppen. De leercurve zou iets minder kunnen zijn.
Zelf geloof ik trouwens niet dat je met een van de verschillende system betere foto's maakt dan met de andere, het gaat misschien wat makkelijker of het geeft je meer plezier. Daar komen natuurlijk vaker emotioneel waardevollere foto's uit naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Welke nekstrap zouden jullie aanraden voor XT2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de sailor straps voor lichte lenzen, vooral diagonaal in midden lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

There can be only one: Artisan & Artist ACAM-E25R in hipster rood! (8>
Vooral dat zgn. 'unique patented variable-length Easy Slider' systeem is geniaal i.c.m. de X-T series, let op dat je de ringversie (R) aanklikt, staat wel zo netjes ipv de tape attachement (S versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Grin schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:37:
Vooral dat zgn. 'unique patented variable-length Easy Slider' systeem is geniaal i.c.m. de X-T series, let op dat je de ringversie (R) aanklikt, staat wel zo netjes ipv de tape attachement (S versie).
Lijkt wel op de peak design slide. Die is ook wel wat goedkoper volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf heb ik lange tijd een neopreen draagriem gehad die bij verrekijkers gebruikt worden. Werkt erg goed en is stevig. De prijs was rond de 15€. Omdat het ontwerp mij wel aansprak en de grip lekker is nu wel overgestapt op een riem van 4v design. Een stuk duurder dus decadent. Maar hij glijdt minder van je schouder verzin ik dan maar als smoes, en hij was in de aanbieding...Wel de driehoekjes van Fuji gehouden, want bij de ronde ringetjes was die al 2 keer los gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Grin schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:37:
Omdat we toch even afwijken van de camera's: zelf werk ik met een Holdfast MM holster/strap tijdens bruiloften, heerlijk! Enig nadeel: snel even in de auto aanhouden op weg naar een andere fotolocatie is not done. Ben al een keer aangehouden door de politie met als reden: "het lijkt verdacht veel op een schouderholster voor een wapen". }:O. Afijn... Colbertje of jas aan en geen probleem meer :+ .

Die Peakdesign ziet er tof uit maar ik vertrouw die click-in koppelingen niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Pat-Juh schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:33:
[...]
Die Peakdesign ziet er tof uit maar ik vertrouw die click-in koppelingen niet zo goed.
Heb zelf al een paar jaar de Peak Design Leash, met die koppelingen, en deze werken uitstekend. Hebben bij mij nog nooit gefaald. Je moet ze er alleen wel goed inklikken. Dit zie & hoor je ook. Ik geloof dat die nieuwe "linkjes" ook meerdere lagen Dyneema hebben, met kleur, zodat, als hij aan het slijten is, je na het grijs van de buitenkant andere kleuren gaat zien (geel en rood volgens mij), zodat je ze op tijd kan vervangen voordat het draad afscheurt. Over de spullen van peak design is meestal wel goed nagedacht. Daar is de prijs dan ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Vanmiddag even gespeeld met de 90mm f2, ik vind t echt een geweldige glasbak! De brandpuntsafstand is even wennen en waarschijnlijk niet iets wat ik heel vaak uit de tas haal maar wat een lens... Wat mij vooral opviel was t gewicht, voor zo'n lens had ik 'm veel zwaarder verwacht.
Ik had gedacht dat deze lens zou aanvoelen als overbodig/dubbel omdat ik de 50-140 al bezit maar dat is echt niet zo! De tele is echt een lompe glasbak ivm deze prime, hier kan je prima mee rondlopen zonder je een breuk te tillen en toch heb je een aardig bereik. En snel dat die is! Ik heb een burst gemaakt @ 11FPS van een fietser, wanneer ik zondag thuis ben zal ik m online zetten.
Echt onder de indruk van deze lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
Ik ga toch maar mijn dilemma voorleggen hier:

Korte history, aantal jaar geleden kamera moeten verkopen en nu is de gelegenheid weer daar om de fotografie weer op te pakken.
Ik ben/was een Canon gebruiker, 40D , 5D met een aantal L glazen. 24-105, 70-200 f2.8, 85mm. Ook nog een Nex 5 gehad met wat oud glas. Voornamelijk portret, festiviteiten,landschap, strobist.

Nu had ik een maand geleden zo iets van: Ok dat wordt een 6D met wat glas. Maar toen werd ik getriggerd door het Fuji X systeem. X-T2/X-T1
Veel, heeeel veel gelezen, gekeken naar de reviews van de t1 en de t2. Nu lig ik wakker over het volgende :

Of een XT1 met een XF 16mm en een XF 56mm ,later de 23mm F2
Of een XT2 met de 18-55 en de XF60
Of XT2 met XF 18-55 en later de XF 56 erbij. Ik heb nog wat oud glas liggen SMC 55mm 1.8, 28mm Sigma MINI, FD 24mm 2.8.

Keuzes keuzes keuzes, Eigenlijk is de enige hamvraag: Ga ik voor de T1 met gelijk goed glas erbij of de T2 met wat minder glas. Nu ik zo zit te typen denk ik: de T2 kost mij 1000 meer, dat ga ik niet terug zien in de foto denk ik.
O en de T10 spreekt mij niet aan, te klein. Heb m reeds in mn handen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Het klinkt niet of je de AF van de X-T2 echt nodig hebt, zowel door je keuze voor de 6D als door de dingen die je fotografeert. Als je 16MP goed genoeg vindt, niet van plan bent voor video te gaan en geen dubbele geheugenkaarten nodig hebt, dan zou ik lekker de X-T1 pakken! XF 16mm en 56mm zijn prachtige lenzen. Voor €1000 heb je daar meer plezier van dan de verbeteringen in de X-T2, denk ik.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De X-T1 is nog steeds een aantrekkelijk alternatief voor de X-T2. Zeker als de prijs nu begint te zakken. Natuurlijk is de X-T2 "beter" op een fors aantal punten. De verbeterpunten van de X-T1 zijn dan ook grotendeels weggewerkt.maar dat maakt de X-T1 geen slechte camera. Ook het verschil tussen 16 en 24 is minder groot dan het lijkt.
Als je kunt leven met 1 SD kaart en een vlotte maar misschien niet supersonische AF en zonder de joystick kun je beter voor de X-T1 gaan en het resterende geld in je zak houden of er mooie objectieven voor kopen.
Het volgende "testje" komt in mijn beleving aardig met mijn eigen ervaringen overeen. Ook daar is de conclusie dat een T1 nog best wel goed mee kan. Laat onverlet dat ik wel blij ben met de T2 hoor.

Bij een keuze tussen een T1 en een T10 en de lagere prijs voor de T1 is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Je kunt later altijd nog overstappen op de T2 of de T3...

Goede foto's worden natuurlijk door de fotograaf gemaakt waarbij de camera hulpmiddel is om het vast te leggen. Foto's worden dan ook niet goed door het hulpmiddel, maar hooguit technisch beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luuk84 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:46:
[...]

Lijkt wel op de peak design slide. Die is ook wel wat goedkoper volgens mij :)
Andersom, de Peak straps lijken op deze van A&A want die van A&A bestond al ver voor Peak überhaupt iets met straps deed ;) Toen ik naar zo'n strap zocht was de A&A zo ongeveer de enige keus. Gelukkig hebben we tegenwoordig meer keus.

Het grote verschil tussen de A&A en Peak straps zit hem in de manier waarop je ze aan de camera bevestigt. Bij A&A is dat met een split ring en is dan ook "permanent". Bij Peak is dit via speciale "links" waardoor je heel makkelijk de strap af kunt koppelen als je 'm niet nodig hebt of deze in de weg zit. Heb je hem weer nodig dan koppel je hem weer aan.

Peak geeft wel de tip om de split rings die standaard bij je camera zit te gebruiken en daar de links aan te bevestigen en ze juist niet door de oogjes te rijgen. Dat laatste is echt een grote afrader omdat ze Dyneema gebruiken voor het touwtje. Deze heeft een zeer laag smeltpunt (ong. 60C) die je met een aansteker maar ook met een beetje wrijving kunt bereiken. Er zijn zat vliegeraars die hun lijnen hebben zien knappen omdat ze te vaak om elkaar gewikkeld waren en dusdanig veel wrijving gaven dat het touw smolt.

Btw, let bij Peak wel even op de breedte van de strap. De Slide is bedoeld voor de grote zware setups terwijl de Leash en de Slide Lite juist voor mirrorless en andere kleinere/lichtere setups zijn bedoeld (ze zijn dan ook aanzienlijk smaller wat weer comfortabeler kan zijn, met name bij warm weer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keko12
Bij een keuze tussen een T1 en een T10 en de lagere prijs voor de T1 is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Je kunt later altijd nog overstappen op de T2 of de T3...
Ha, ieder zo zijn voorkeuren. Ik kon een zgan T1 kopen voor minder geld dan de T10 die ik nu heb. Aangezien de T10 qua prestaties niet onder doet voor de T10, koos ik toch voor de T10 vanwege het formaat... ;) Ieder zo zijn voorkeur.

Dat formaat doet er overigens nog maar weinig toe als ik mijn nieuwe xf90 erop zet. Vanochtend een paar foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/6/5804/30545635682_8cdc44df26_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/6/5441/30545646112_8745845553_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/6/5665/30545644322_c29183bb48_z.jpg
Voor groot en meer zie flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Mooi warme herfstplaten. Daarmee hoop ik extra op de 80mm macro; daar laat ik tot nu toe de 90mm nog voor liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Volgende week nieuwe firmware voor de X-T2!
En dan nog wat beloofde testshots, helaas had ik geen face detect aangezet voor deze serie waardoor er uiteindelijk maar twee echt focus hadden op zijn gezicht, maar toch, het is iets. Hij bewoog behoorlijk met zijn hoofd, (links, rechts, op, neer, ogen dicht, etc) dus twee goed in focus - zonder face AF - is dan prima. De fietser is geschoten met de 90mm en SOOC, de rest met de 23mm en ietwat bewerkt in Lightroom - willekeurige foto's van een tripje Amsterdam.

[ Voor 5% gewijzigd door Grin op 31-10-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er is inmiddels een review van de Xf23mmF2.0 met wat metingen verschenen op Lenstip. Zoals ik eerder had gepost vind ik het een prima objectief, wat op zich ook wel zou stroken met de review van Lenstip, alleen voor (zeer) nabij is het beeld imho wat genuanceerder. Maar ik heb niet kunnen vergelijken met een ander exemplaar, dus ik kan niet uitsluiten dat het bij mij toch om een exemplarisch verschijnsel (of eventueel batchfout) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 21:06
Wat is een beetje een betaalbare manier om wat zoom op mijn X-T1 te krijgen?
Ben dit jaar naar IJsland geweest en daar de camera uitvoerig kunnen testen, net als mijn lenzen. Volgend jaar ga ik naar Spitsbergen en wil daar natuurlijk wel wat mooie plaatjes schieten van ijsberen.

Heb nu de XC55-230, maar dat is niet alles. Erg langzaam, en soms te weinig zoom.
De 100-400 is erg leuk, maar ook nagenoeg onbetaalbaar voor mij, eentje huren zou kunnen maar dan ben ik ook zo'n 400 euro kwijt.

Is er iets dat jullie aanraden of zelf gebruiken? Iets van Tamron/Sigma, of Canon/Nikon met een convertor of gaat dat niet werken? Wil wel graag de autofocus werkend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 100-400 is de enige AF keuze die je hebt. Andere keuzes zijn handomatic en dus langzamer. Je 55-200 is dan duidelijk sneller.

De 100-400 is overigens wel heel erg goed. Duur: ja, groot: het gaat, zwaar: het gaat. Met voldoende licht is een 1.4 converter ook nog een aanrader. Een 50-140 met 2 keer converter zou ook kunnen, maar maakt qua prijs niet veel uit.

Als je al een andere zou willen kopen (van die die je noemt), hoeveel zou je daar dan aan uit willen geven? Die krijg je namelijk ook niet voor € 400,=...

Als je millimeter-tekort beperkt is zou je een 50-230 kunnen overwegen. Die krijg je voor rond de 200-250,=. Minder diafragma, optisch ook iets minder. Of die veel sneller qua AF is weet denk ik niet, maar je hebt er 30 mm bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Sodela schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 18:30:
De 100-400 is de enige AF keuze die je hebt. Andere keuzes zijn handomatic en dus langzamer. Je 55-200 is dan duidelijk sneller.

De 100-400 is overigens wel heel erg goed. Duur: ja, groot: het gaat, zwaar: het gaat. Met voldoende licht is een 1.4 converter ook nog een aanrader. Een 50-140 met 2 keer converter zou ook kunnen, maar maakt qua prijs niet veel uit.

Als je al een andere zou willen kopen (van die die je noemt), hoeveel zou je daar dan aan uit willen geven? Die krijg je namelijk ook niet voor € 400,=...

Als je millimeter-tekort beperkt is zou je een 50-230 kunnen overwegen. Die krijg je voor rond de 200-250,=. Minder diafragma, optisch ook iets minder. Of die veel sneller qua AF is weet denk ik niet, maar je hebt er 30 mm bij...
Bedankt voor je reactie.
Ik heb dus al de XC 230 mm, ik wil eventueel de XF200 kopen, voor beter beeld. Weet alleen niet of die nou veel sneller is.

Prijs... mwah, 400 euro kwijt aan huur of een paar honderd bijleggen en dan de lens mogen houden, dan liever dat.

Maar dat de lenzen van Fuji niet in mijn prijsrange liggen voor het aantal mm's dat is wel duidelijk. Was met name benieuwd naar (bijvoorbeeld) een Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III die je voor nog geen 130 euro kan kopen, met een convertor van Canon naar Fuji.
Of een TAMRON 70-300MM F/4.0-5.6 DI LD NIKON AF-D.

Of kan ik dan beter een goede converter kopen van Fuji met de 50-200?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je de 55-200 of de 50-230 of beide? Een converter voor die modellen bestaat (nog) niet.

Ik vraag mij wel af of die 75-300 wel in je prijsrange liggen en wat ze meer zouden brengen. Vergeet ook niet dat je geen OIS hebt en dat je dus een vaste hand moet hebben en dat het diafragma 5.6 optisch een instapper is op 300 mm waar je misschien niet blij van wordt..

Met een 200 mm kom je misschien best wel een eind. Hoe ver verwacht je dan de ijsberen van je af te hebben trouwens?

Ik kan mij wel voorstellen dat een eenmalige, dure oplossing niet alles is al het echt eenmalig is. Je kunt natuurlijk met een handelaar afspreken of je na de huur dhet objectief dan minus de huurprijs kun kopen, een veredelde test dus. een 100-400 is natuurlijk wel een heel mooi objectief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je nu de 55-230 te langzaam vindt, dan gaat een Canon/Nikon/Tamron lens met adapter helemaal niets worden qua focussen.
De 75-300 is een prutlens trouwens. De enige zeer betaalbare lens gemaakt voor dslr's die echt goed scherp is, is de Canon 55-250 STM, maar ik betwijfel of je dat werkend krijgt op een Fuji. Je hebt in ieder geval elektronische scherpstelling nodig, zowel voor AF als MF.

De tip van Sodela om de prijs te huren bij een winkel met mogelijkheid tot kopen de beste mogelijkheid. Je hebt dan gewoon een hele goede lens, die ook snel focust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Universal Creations schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:20:
Als je nu de 55-230 te langzaam vindt, dan gaat een Canon/Nikon/Tamron lens met adapter helemaal niets worden qua focussen.
De 75-300 is een prutlens trouwens. De enige zeer betaalbare lens gemaakt voor dslr's die echt goed scherp is, is de Canon 55-250 STM, maar ik betwijfel of je dat werkend krijgt op een Fuji. Je hebt in ieder geval elektronische scherpstelling nodig, zowel voor AF als MF.

De tip van Sodela om de prijs te huren bij een winkel met mogelijkheid tot kopen de beste mogelijkheid. Je hebt dan gewoon een hele goede lens, die ook snel focust.
Da's klare taal, dan hoef ik dus ook niet verder te zoeken.

Ik heb inderdaad wel al gezien dat, wanneer je een lens huurt en deze daarna wil kopen dat de huurprijs daar dan van af gaat. Nadeel is dat ik te weinig doe met fotografie om volgende maand een lens van 2000,-- in mijn schoen te stoppen :+

De lens huren vind ik best zonde van het geld, aangezien ik er dan 2 weken mee mag spelen maar en >300 euro neer moet tellen.
Ik heb er aan zitten denken de 100-400 te kopen en na de vakantie te verkopen voor een honderd of 2-3 minder. Voordeel ten opzichte van huren is dat ik de lens rustig een paar maanden kan proberen.

Oh ja,

Ik weet niet waar die ijsberen zich verstoppen, maar wil geen wazig vlekje op 300 meter.

Deze foto's heb ik genomen met de 230 mm.

Walvis vanaf de boot, op ca 100 m schat ik (vrij lastig te schatten). Op CL.

Afbeeldingslocatie: https://i44.photobucket.com/albums/f3/tmpvermeulen/DSCF6037_zpshahm5zul.jpg

Vogel op meter of 15:

Afbeeldingslocatie: https://i44.photobucket.com/albums/f3/tmpvermeulen/DSCF6940_zps3lqgfeg4.jpg

Beide onbewerkt en niet gecropt.

[ Voor 20% gewijzigd door Aardappel op 05-11-2016 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Met 400mm op een Fuji heb je op 100m afstand een ijsbeer mooi groot in beeld. Het beeld is dan zo'n 6m breed. Verder weg betekent een lineaire verbreding van je beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ik ben aan het uitkijken voor een eerste prime voor mijn xt2. Alleen is keuze heel moeilijk: 35/2, 35/1.4, 23/2 of 23/1.4. Ik gebruik op mijn Sony a6300 de Zeiss 24mm meest, maar op mijn Nikon ff is de 50/1.8 mijn favoriet. Dus ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Tenzij je echt vol inzet op 'bokeh/IQ pixel peeping' zou ik altijd de f2 varianten nemen van de 35 en 23, de f2 lenzen zijn qua handeling echt ideaal voor de X-T2. Er is al veel over gezegd en geschreven, de mooiste samenvatting staat volgens mij hier. Als eerste prime zou ik de 23 pakken, dat is gewoon een erg veelzijdige lens. Het is niet voor niets dat de X100T/S een 23mm hebben; super veelzijdige FL.

In vergelijk met de 24mm Zeiss is de 23 f2 Fuji m.i. net niet zo goed, maar komt erg dichtbij! De 24mm is qua IQ beter maar de Fuji wint het op AF, prijs en formaat (klein!). De 16mm en 23mm zitten by far het meest op mijn X-T2. Succes met je keuze! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:34
Wat Grin zegt. En als je wel gelijke (of betere) kwaliteit wilt kun je gewoon eens naar de 23mm f/1.4 kijken. Die is niet softwarematig gecorrigeerd maar gewoon optisch geoptimaliseerd en 1.4 is ook mooi. Afweging tussen de voor en nadelen die ze beide hebben. Maar als je wat meer bokeh zoekt zou ik wel voor de 35mm 1.4 gaan, ik vind die persoonlijk toch wel een stuk beter dan de 2.0 hij is wel een stukje langzamen dan de 2.0 maar op een x-t2 is het prima te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ohja, welke lens je ook neemt, de 35 of 23 f2: LH-XF35-2 is verplichte kost (past op beide lenzen)! Net als de LH-XF16 voor de 16mm.
De standaard 23mm zonnekap is een zeer krappe voldoende, maar de default zonnekap van de 35mm is ronduit dikke poep. Dus reken die 59 Euro ff bij de prijs van deze lenzen, je wilt niet zonder(!). De standaard 16mm zonnekap is trouwens niks mis mee, maar die LH-XF16 ziet er zo cool uit... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Als ik foto's van mijn x100 heb overgezet naar de pc, kan ik dan nog zien welke witbalans instelling ik heb gebruikt?

Foto's terugzetten naar de x100 laat de camera niet toe :) . De foto-applicatie van Windows 10 laat dergelijke gegevens niet zien. Misschien met MyFinePix Studio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Tommy The Cat schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:22:
Als ik foto's van mijn x100 heb overgezet naar de pc, kan ik dan nog zien welke witbalans instelling ik heb gebruikt?

Foto's terugzetten naar de x100 laat de camera niet toe :) . De foto-applicatie van Windows 10 laat dergelijke gegevens niet zien. Misschien met MyFinePix Studio?
Dat staat gewoon in je EXIF, bijvoorbeeld: WHITE BALANCE Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 19:42
Potato42 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:34:
Wat is een beetje een betaalbare manier om wat zoom op mijn X-T1 te krijgen?
Ben dit jaar naar IJsland geweest en daar de camera uitvoerig kunnen testen, net als mijn lenzen. Volgend jaar ga ik naar Spitsbergen en wil daar natuurlijk wel wat mooie plaatjes schieten van ijsberen.

Heb nu de XC55-230, maar dat is niet alles. Erg langzaam, en soms te weinig zoom.
De 100-400 is erg leuk, maar ook nagenoeg onbetaalbaar voor mij, eentje huren zou kunnen maar dan ben ik ook zo'n 400 euro kwijt.

Is er iets dat jullie aanraden of zelf gebruiken? Iets van Tamron/Sigma, of Canon/Nikon met een convertor of gaat dat niet werken? Wil wel graag de autofocus werkend hebben.
Misschien kan je de 100-400 tweedehands aanschaffen en weer doorverkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag na je vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
User88 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:35:
[...]

Misschien kan je de 100-400 tweedehands aanschaffen en weer doorverkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag na je vakantie?
Dat is de optie die ik het liefst kies, maar 2e hands 100-400's zijn er nou ook weer niet heel veel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grin schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:15:
Ohja, welke lens je ook neemt, de 35 of 23 f2: LH-XF35-2 is verplichte kost (past op beide lenzen)! Net als de LH-XF16 voor de 16mm.
De standaard 23mm zonnekap is een zeer krappe voldoende, maar de default zonnekap van de 35mm is ronduit dikke poep. Dus reken die 59 Euro ff bij de prijs van deze lenzen, je wilt niet zonder(!). De standaard 16mm zonnekap is trouwens niks mis mee, maar die LH-XF16 ziet er zo cool uit... :9~
Van JJC heb je een alternatief dat eigenlijk net zo goed is en maar € 20 kost. Een gunstige vervanger voor een 16 mm zonnekap nog niet gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Sodela schreef op zondag 06 november 2016 @ 08:41:
[...]

Van JJC heb je een alternatief dat eigenlijk net zo goed is en maar € 20 kost. Een gunstige vervanger voor een 16 mm zonnekap nog niet gevonden..
Dat klinkt al een stuk aantrekkelijker. €59,- is gewoon veel geld, en al helemaal voor een zonnekap!
De 16mm standaard zonnekap is niet eens echt slecht overigens. Dat hij niet zo mooi is, is een ander verhaal ;)
Pagina: 1 ... 40 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic