Aanvulling:begintmeta schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:03:
[...]
[...]
Of ik goed bezig ben is altijd maar de vraag...
Ik heb helaas nog niet echt kans gezien wat uitgebreider foto's te maken, maar heb wel tussendoor bij een wandelingetje en nu terwijl ik aan het koken ben wat foto's gemaakt die de lens wel wat demonstreren. Ik hoop ze vanavond nog online te kunnen plaatsen. Het objectief werkt prima qua focussnelheid (maar het komt op mij niet sneller over dan de 35/2 terwijl 'de specificaties' dat natuurlijk (subtiel) anders waarderen). En heeeft in ieder geval duidelijke vignetering, maar dat komt in iedergeval ook goed naar voren uit de snapshots die ik net heb gemaakt van hetgeen te snijden is .....
Beetje geworsteld met het GoT-fotoalbum, uiteindelijk de SOOC-jpegs geresampled naar 3000x2000 om ruim onder de 5MB te blijven:
ISO200 DR100 t1/7500 f/2: [afbeelding]
ISO200 DR200 t1/1300 f/8: [afbeelding]
f/2, f/8: [afbeelding][afbeelding]
f/2, f/2.8, f/5.6: [afbeelding][afbeelding][afbeelding]
En nog wat camera-engine-varianten:
f/2, f/5.6 - LMO off: [afbeelding][afbeelding]
f/2.8 Acros:[afbeelding]
Het objectief is wellicht minder geschikt voor mensen die graag ook scherpe closeups met geopend diafragma willen maken, het effect dat te zien is in mijn aanvankelijke snapshots komt ook bij andere opnamen gemaakt in soortgelijke omstandigheden naar voren (tot 1m, wellicht 1,5m afstand). Door monochroom te gebruiken of het diafragma verder dicht te knijpen wordt het in mijn ogen acceptabel, maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen anders ligt. Aangezien inmiddels ook elders soortgelijke berichten verschijnen, denk ik niet dat het hier een exemplarische of batchfout betreft, maar is het vermoedelijk het gevolg van keuzes gemaakt bij het lensontwerp. Voor grotere afstand (dus vanaf anderhalve of 2m) lijkt het een goed tot zeer goed objectief en zoals ik eerder had aangegeven is het prettig in gebruik (haptisch, qua balans/afmetingen, lijkt robuust (dat laatste niet echt getest vooralsnog)).
Dus IMHO zeker even goed testen of het voldoet vantevoren mocht je je zinnen hebben gezet op het gebruik voor naderbij.