Ik heb hem nu en ik moet zeggen dat hij goed en degelijk aanvoelt, maar dat kon ik al bijna raden nadat mijn imitaat zonnekap voor de X100 -/s/t ook perfect voldeed.
Ik wil er alleen principueel niet zoveel geld aan uitgeven.
Verwijderd
De X-T2 firmware upgrade naar versie 1.10 is uitgesteld naar 29 november.Grin schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:41:
Volgende week nieuwe firmware voor de X-T2!
En dan nog wat beloofde testshots, helaas had ik geen face detect aangezet voor deze serie waardoor er uiteindelijk maar twee echt focus hadden op zijn gezicht, maar toch, het is iets. Hij bewoog behoorlijk met zijn hoofd, (links, rechts, op, neer, ogen dicht, etc) dus twee goed in focus - zonder face AF - is dan prima. De fietser is geschoten met de 90mm en SOOC, de rest met de 23mm en ietwat bewerkt in Lightroom - willekeurige foto's van een tripje Amsterdam.
Zie nieuws voor details
Sterker nog, ik heb er ook een op mijn X100s en ik kwam er laatst pas achter dat het een "neppert" was. De lettertjes vallen op de zilveren variant namelijk bijna niet op.Sodela schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:26:
Een zonnekap met een paar letters en cijfers erop is mij wel € 40 waardFuji is een aardig merk, maar alles ervan willen hebben is natuurlijk overdreven...
Ik heb hem nu en ik moet zeggen dat hij goed en degelijk aanvoelt, maar dat kon ik al bijna raden nadat mijn imitaat zonnekap voor de X100 -/s/t ook perfect voldeed.
Kwaliteit is echt super.
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
User88 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:35:
[...]
Misschien kan je de 100-400 tweedehands aanschaffen en weer doorverkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag na je vakantie?

Aanstaande zondag even kijken naar de 100-400. Hebben jullie nog tips om op te letten bij een 2e hands lens?
Uiteraard neem ik mijn camera mee en ga ik 'm testen. Hij heeft een beschadiging omdat hij een keer uit
zijn tas gevallen was, maar ik weet niet (behalve als een lens gebarsten is) of je dat makkelijk terugziet op het schermpje van je camera?
En een statief heb ik al (alhoewel ik dat niet echt handig vind werken), was ik ook aan het kijken voor een monopod (sinterklaas en die dikke zijn binnenkort toch in het land). Rond de 40-50 euro.
Zijn er nog monopod die jullie me kunnen aanbevelen, waar dien ik op te letten (qua kop etc.)?
[ Voor 6% gewijzigd door Aardappel op 10-11-2016 15:43 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Alvast gefeliciteerd! Een top keuzePotato42 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:15:
[...]
toch een gevonden
![]()
Aanstaande zondag even kijken naar de 100-400. Hebben jullie nog tips om op te letten bij een 2e hands lens?
Uiteraard neem ik mijn camera mee en ga ik 'm testen. Hij heeft een beschadiging omdat hij een keer uit
zijn tas gevallen was, maar ik weet niet (behalve als een lens gebarsten is) of je dat makkelijk terugziet op het schermpje van je camera?
En een statief heb ik al (alhoewel ik dat niet echt handig vind werken), was ik ook aan het kijken voor een monopod (sinterklaas en die dikke zijn binnenkort toch in het land). Rond de 40-50 euro.
Zijn er nog monopod die jullie me kunnen aanbevelen, waar dien ik op te letten (qua kop etc.)?
Let even op eventuele stofjes in het objectief (doorheen kijken...) en of er geen beschadigingen zijn op de coating. Met de camera eraan testen is natuurlijk vanzelfsprekend...
Gevallen? Jakkes. Zou ik wel voor terugdeinzen.Potato42 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:15:
[...]
toch een gevonden
![]()
Maar goed. Laptop mee. En op alle zoomstanden de scherpte testen. Checken of er geen lensdelen uit het lood staan.
De winkel zelf bevestigde de scherpe hoek en kwam met de oplossing om de vpb-xt2 grip aan te schaffen, maar ik wil de camera compact en licht houden.
Ook een oplossing gevonden? Of moet ik mezelf aanleren om de camera anders te hanteren.lapino schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:56:
yep was een van de kritiek punten die ik meteen aanhaalde bij vergelijking met sony a6300 op dpreview en werd er ferm over aangevallen. stoort me nog steeds.
Hier ongeveer hetzelfde idee. Nikon D800 met het benodigde glas gaat plaatsmaken voor een compacter systeem. Vandaar er nu getest wordt met de X-T2 of dit een waardige vervanger kan zijn, maar het verschil in "handling" viel me direct op.lapino schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:18:
denk dat het gewoon kwestie van gewenning is en camera net iets anders leren vasthouden. ik ben stilaan vrij zeker dat ik al mijn sony en nikon spul ga verkopen en met 1 camera verder ga net om volledig gewoon te worden aan 1 systeem ipv te mixen
"De winkel zelf bevestigde de scherpe hoek en kwam met de oplossing om de vpb-xt2 grip aan te schaffen, maar ik wil de camera compact en licht houden."
Hahaha wat een bazen! Vast goedbedoeld advies van deze winkel maar moet er toch even om gniffelen, klinkt een beetje als de 'Apple-oplossing': ja maar met deze plug-in/adapter/workaround doet ie het wel goed en heeft u nog meer mogelijkheden. 330 Euro alstublieft!
Even serieus: een reëele andere oplossing zie ik ook niet: of de camera anders vasthouden of idd de vpb-xt2...
* Grin is groot Apple-fan en zou niet zonder de vpb-xt2 kunnen of willen.
[ Voor 41% gewijzigd door Grin op 13-11-2016 01:00 ]
Het is net als met Apple: weten dat je ook gewoon het kabeltje voor een modernere versie van Amazon/eBay/Action kunt vervangen ipv een adapter van Apple te hoeven kopen. Je hoeft je helemaal niet in rare bochten te wringen of dure uitgaven te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 13-11-2016 01:22 ]
En je werkt ook in die winkel, of niet? Grin in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic" en Grin in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic"Grin schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:50:
"De winkel zelf bevestigde de scherpe hoek en kwam met de oplossing om de vpb-xt2 grip aan te schaffen, maar ik wil de camera compact en licht houden."
Hahaha wat een bazen! Vast goedbedoeld advies van deze winkel maar moet er toch even om gniffelen, klinkt een beetje als de 'Apple-oplossing': ja maar met deze plug-in/adapter/workaround doet ie het wel goed en heeft u nog meer mogelijkheden. 330 Euro alstublieft!![]()
Even serieus: een reëele andere oplossing zie ik ook niet: of de camera anders vasthouden of idd de vpb-xt2...
* Grin is groot Apple-fan en zou niet zonder de vpb-xt2 kunnen of willen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Wellicht is een D800 niet 1:1 te vergelijken met de X-T2, maar aangezien eerstgenoemde het veld gaat ruimen en volledig vervangen gaat worden is het voor mijn situatie wel ter sprake dat ik de meeste elementen wel 1:1 vergelijk.
Natuurlijk ben ik me wel bewust van de voor- en tegens (bijvoorbeeld X-T2 kortere accuduur, D800 zwaarder) en neem deze dan graag voor lief, maar ervaar dit wel als gemiste kans voor de Fuji.
Wat de accuduur betreft, dat is een generiek probleem voor de MILC's omdat het scherm het altijd moet doen, dat vreet accu's... Alle MILC's hebben daar (veel) last van. Zou een dslr trouwens ook doen als je hem permanent op live-view zet. Dat is trouwens niet om het probleem kleiner te maken maar om even de oorzaak aan te geven.
Het verschil in gewicht is echter nog steeds groter dan een hele lading accu's. Met die-te-dure-grip eraan wordt het verschil trouwens een stuk kleiner
Hartelijk dank, ik ga op onderzoek uit.Grin schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:09:
Oh trouwens, toch nog een oplossing voor die scherpe rand DonDadda: MHG-XT2 of de BLC-XT2. Beide niet goedkoop maar wel goedkoper dan de VPB-XT2, 130 voor de MHG en 90 voor de BLC.
* Grin werkt niet in wat voor winkel dan ook
Fuji geeft alleen maar aan dat ze de camera wel kunnen repareren, maar ik wil de camera niet "12 werkdagen" kwijt voor een lullig schroefje. De maat konden zij niet doorgeven.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Budget rond de 30-50 euro.
Is een balhoofdkop bijvoorbeeld handig/noodzakelijk?
Carbon is voor mij niet nodig, wat me wel handig lijkt is dat ik het als wandelstok kan gebruiken, maar ook niet persé noodzakelijk.
Wat me dan wel opvalt is dat de meeste niet veel langer dan 1,5 meter zijn, terwijl het me wel fijner lijkt in alle optieken (behalve het meesjouwen) om op ooghoogte te fotograferen, zonder rugpijn. Of als je op een heuveltje of trap staat.
Ik vind van niet, voor een monopod heb je dat m.i. niet nodig, je bent wendbaar genoeg met één poot. Zelfs een loopwedstrijd kon ik prima op die manier schieten, kon voldoende pannen. Carbon is zeker een luxe, aluminium is vaak niet veel zwaarder. Bij monopods: size matters!
Vergeet niet dat je camera ook nog zo'n 10cm hoogte toevoegt aan de monopod. Ik heb er een liggen van Manfrotto met (uit mijn hoofd) een lengte van 154cm, bij een eigen lengte van 177cm was dat meer dan lang genoeg en hoefde ik hem vaak niet helemaal uit te schuiven. Let op dat je niet al te veel geld uitgeeft: die van mij is na enkele keren gebruiken al stoffend in de kast beland.Potato42 schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:46:
Mja, zelf had ik ook wel wat gezocht maar weet niet of er nog specifieke dingen zijn waar je op moet letten.
Is een balhoofdkop bijvoorbeeld handig/noodzakelijk?
Carbon is voor mij niet nodig, wat me wel handig lijkt is dat ik het als wandelstok kan gebruiken, maar ook niet persé noodzakelijk.
Wat me dan wel opvalt is dat de meeste niet veel langer dan 1,5 meter zijn, terwijl het me wel fijner lijkt in alle optieken (behalve het meesjouwen) om op ooghoogte te fotograferen, zonder rugpijn. Of als je op een heuveltje of trap staat.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Vooral met de 50-140+1.4 TC - en helemaal met de 100-400(!) - is een monopod erg fijn. Toen ik enkele uren langs de kant stond met die bewuste hardloopwedstrijd, of tijdens schaatswedstrijden, dan gaat m'n monopod altijd mee. Ook voor langs het circuit is zo'n ding geniaal, een accessoire waar ik wel heel blij van wordt - i.t.t. bv. een balhoofdkop - is de zgn. quick release plate. Klik vast, klik los; voor een monopod briljant omdat je toch snel weer mobiel wilt zijn. De Arca Swiss plates zitten (nagenoeg?) permanent op mijn VPB-XT2 en de 50-140 lensvoet.
Ja wel wat gebruikssporen maar verder een prima lens. Maakt loepzuivere foto's.Grin schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:23:
Hahaha waar gaat die lens naartoe met die X-T1Gratz met je aankoop, dat je d'r veel plezier van mag hebben! Ik neem aan zonder noemenswaardige valschade?
Vooral met de 50-140+1.4 TC - en helemaal met de 100-400(!) - is een monopod erg fijn. Toen ik enkele uren langs de kant stond met die bewuste hardloopwedstrijd, of tijdens schaatswedstrijden, dan gaat m'n monopod altijd mee. Ook voor langs het circuit is zo'n ding geniaal, een accessoire waar ik wel heel blij van wordt - i.t.t. bv. een balhoofdkop - is de zgn. quick release plate. Klik vast, klik los; voor een monopod briljant omdat je toch snel weer mobiel wilt zijn. De Arca Swiss plates zitten (nagenoeg?) permanent op mijn VPB-XT2 en de 50-140 lensvoet.
Het jammere aan die L-plates/QR-plates vind ik dat ik ze dan alleen met statief/monopod gebruik en dat is niet zo vaak. Dan wordt een compacte systeemcamera toch steeds minder compact (hoor hem met z'n 400 mm
Waarom zijn er geen monopods met een trektouwtje (alsof je een grasmaaier start) zodat je 'm in één ruk vastdraait aan je camera? Gat in de markt!
edit:
Is dit iets? Iemand bekend met dit merk?
Benro Adventure Monopod MAD38A
van ca. 50 cm tot 1,60 m, 6 ons, en kan 16 kg dragen voor 5 tientjes

[ Voor 8% gewijzigd door Aardappel op 15-11-2016 11:54 ]
Daarom alleen monteren op je battery pack/zwaardere lenzen, als ik met m'n tele+battery pack schiet dan ligt de focus niet meer op een zo laag mogelijk gewicht. Zo'n Arca plaatje merk je dan niks van.Potato42 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:19:
[...]
Het jammere aan die L-plates/QR-plates vind ik dat ik ze dan alleen met statief/monopod gebruik en dat is niet zo vaak. Dan wordt een compacte systeemcamera toch steeds minder compact (hoor hem met z'n 400 mm)
[...]
Ken het merk niet maar op de foto ziet het er prima uit, schroefdraad(diameter/maat) past op de X-T1?[b]Potato42 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:19:
Is dit iets? Iemand bekend met dit merk?
Benro Adventure Monopod MAD38A
van ca. 50 cm tot 1,60 m, 6 ons, en kan 16 kg dragen voor 5 tientjes
[afbeelding]
Heb geen batterypack. Ook niet echt behoefte aan, nooit echt mis op gepakt.Grin schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:13:
[...]
Daarom alleen monteren op je battery pack/zwaardere lenzen, als ik met m'n tele+battery pack schiet dan ligt de focus niet meer op een zo laag mogelijk gewicht. Zo'n Arca plaatje merk je dan niks van.
Heb de originele accu, een van hänhel, 2 van wasabi. Heb ook geen onderwerpen waarbij ik te weinig prik heb zoals bij een hele dag vogelspotten ofzo. Maar dan maakt het gewicht inderdaad niks meer uit.
Zit een omkeerbare 1/4" naar 3/8" schroef op, ik gok zo dat je dan 99% van alle camera's kunt monteren.[...]
Ken het merk niet maar op de foto ziet het er prima uit, schroefdraad(diameter/maat) past op de X-T1?
En 5 jaar garantie.
Zelf denk ik dat ik op een opname of 300-400 kom, maar ik schakel de camera vlot uit en bekijk niet vaak wat ik gefotografeerd heb.
Ook met de 18-135?Sodela schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:43:
Zelf denk ik dat ik op een opname of 300-400 kom
Heb je misschien continu de IS aan staan?Walker78 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:23:
Sinds een tijdje heb ik de 18-135 op m'n X-T1 zitten. Het valt me op hoe weinig foto's ik kan maken op 1 volle accu, niet meer dan 80. Ik moet erbij zeggen dat ik zowel de EVF als het LCD-scherm gebruik èn dat ik, tijdens b,v, een wandeling, de camera niet steeds na iedere opname handmatig uitzet, dat doet ie vanzelf wel na een minuut of zo. Inschakelen gaat dan wat sneller en makkelijker. Dat gebruik vraagt natuurlijk extra energie, maar niet meer dan 80....is dat normaal?
Ook met de 18-135, was tot nu toe redelijk vaak op de camera met de vakanties omdat het een all-rounder is..

Dat er iets met de accu is lijkt me niet, want ik heb drie accu's, zowel een originele als twee Jupio's, en bij alle drie is het hetzelfde. Nou ja, ik begrijp dat het gewoon aan mijn manier van gebruiken ligt. Nog maar een accu erbij dan, want dat gemak vind ik wel prettig.
OIS staat bij mij permanent aan, meestal AF-S, View mode is auto, maar zoals gezegd, ik schakel mijn camera best wel vlot uit als ik hem niet meer nodig heb...
Ik ging ervan uit dat de camera geen stroom meer verbruikte nadat hij zichzelf na ongeveer een minuut had uitgeschakeld. Dat klopt dus niet? Natuurlijk kun je alleen met de EVF fotograferen maar ik zou de controle via het LCD-scherm, na het nemen van een foto, wel missen.
Wat me trouwens ook opvalt is dat je de lens altijd hoort werken, ook als je 'm niet gebruikt; zo gauw je de camera inschakelt hoor je die lens. Is dat normaal en ook jullie ervaring? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat ook dat een accu redelijk snel doet leeglopen.
Los hiervan: ik was toch al van plan de 18-55 weer in te zetten; de 18-135 is een prima lens wat betreft bereik en flexibiliteit maar ik mis toch die 'finishing touch' vergeleken bij de 18-55 en voor een optimale kwaliteit zit je al gauw op f/8 terwijl je de 18-55 al prima vanaf f/4 kunt gebruiken. Voor vakantie is die 18-135 wel ideaal.
Walker78 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:02:
Ja, ik heb continu alles aanstaan: EVF, LCD, OIS en AF. Gemak hè![]()
Dat er iets met de accu is lijkt me niet, want ik heb drie accu's, zowel een originele als twee Jupio's, en bij alle drie is het hetzelfde. Nou ja, ik begrijp dat het gewoon aan mijn manier van gebruiken ligt. Nog maar een accu erbij dan, want dat gemak vind ik wel prettig.

Ja, dan lust 'ie 'm wel.
LCD heb ik op auto staan, want ik kijk door de EVF of op het scherm, nooit allebei. Bovendien vraag ik me af of je geen last hebt van het licht van de LCD als je door je EVF kijkt.
OIS heb ik ook altijd aan (uitgezonderd op statief, maar dat is zelden).
AF heb ik aan bij het indrukken van de ontspanknop (AF-S), gebruik ook veel de AF-L zodat ik geen ander beeldpunt hoef te selecteren.
En na het maken van de foto gaat de camera vrij snel uit, anders dan bij een compactcamera is er geen lens oid dat telkens in- en uitgeschoven dient te worden wat stroom vreet.
Daar bespaar je best wat stroom mee, maar je kunt ook gewoon wat meer accu's meenemen natuurlijk.
Dan kun je het dus op Auto zetten, als je dan iets (je gezicht) voor de sensor (donkerrood) onder de EVF houdt dan gaat je LCD uit, en je EVF aan.Walker78 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:54:
Wat betreft OIS, AF en view mode gebruik ik dezelfde instellingen als jij. Allen probeer ik nu een tijdje Af-C i.p.v. AF-S n.a.v. wat ik lees op http://fujifilm-x.com/af/en/af_mode/af-c_singlepoint.html.
Ik ging ervan uit dat de camera geen stroom meer verbruikte nadat hij zichzelf na ongeveer een minuut had uitgeschakeld. Dat klopt dus niet? Natuurlijk kun je alleen met de EVF fotograferen maar ik zou de controle via het LCD-scherm, na het nemen van een foto, wel missen.
Dat is je OIS.Wat me trouwens ook opvalt is dat je de lens altijd hoort werken, ook als je 'm niet gebruikt; zo gauw je de camera inschakelt hoor je die lens. Is dat normaal en ook jullie ervaring? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat ook dat een accu redelijk snel doet leeglopen.
[ Voor 30% gewijzigd door Aardappel op 16-11-2016 10:00 ]
Waar het mij om gaat is de afwijking t.o.v. vele andere dSLR's + objectieven die ik eerder gebruikt heb en waarbij ik helemaal niet zo'n extreem laag aantal shots op één accu heb meegemaakt. En ja, natuurlijk is dat geluid de OIS, maar, zoals ik schrijf: wat mij verbaast is dat die kennelijk altijd aan 't werk is, zo gauw je 'm aanzet zonder verder te gebruiken. Mij lijkt het logisch dat een OIS in werking treedt op 't moment dat je daadwerkelijk een foto gaat maken.
Zodra de camera zichzelf na ongeveer een minuut uitschakelt houdt die OIS er ook mee op (je hoort 'm dus niet meer), totdat je de ontspanknop weer half indrukt, vandaar dat ik ervan uitging dat handmatig uitzetten van de camera en 'm dat automatisch laten doen niet zoveel zou uitmaken.
Dan gaat het inderdaad rap. Ik vind de Fuji ook niet sterk met de accu. Maar je leert er wel mee leven. Als je alles aan hebt staan, klink 80 shots mij niet gek in de oren. Ik haal er zelf ook geen 300/400. En dan heb ik pre-AF uit en zet ik de camera direct uit als ik hem niet nodig heb.Sodela schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:48:
Misschien ligt het deels aan de pre - AF? Die zou er voor kunnen zorgen dat je AF overuren maakt. Zelf heb ik hem vaak aan staan en merk geen significante reductie van de accu-duur trouwens. It's a wild guess
Never fall in love with your own design!
Pre-AF staat bij mij ook uit (altijd uit gestaan). Je leert er idd wel mee leven: ik heb er al twee accu's bij gekocht, om die reden. Laat onverlet dat ik nergens kan terugvinden dat mensen maar 80 shots op één acculading halen. En 'alles aan hebben staan' is nou ook weer niet zó extravagant, in feite is het: LCD/EVF op automatisch, AF-S of AF-C ingeschakeld en OIS ingeschakeld. Het enige waarop je dan kan besparen is de camera direct handmatig uitzetten zodra je een foto genomen hebt. Maar dat is in veel situaties gewoon onwerkbaar. Bovendien: de camera schakelt zichzelf toch niet voor niets zèlf uit, na een minuut? Het verschil tussen 80 en 300, of voor mijn part 200, blijft voor mij iets wat ik niet begrijp.Luuk84 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:08:
[...]Dan gaat het inderdaad rap. Ik vind de Fuji ook niet sterk met de accu. Maar je leert er wel mee leven. Als je alles aan hebt staan, klink 80 shots mij niet gek in de oren. Ik haal er zelf ook geen 300/400. En dan heb ik pre-AF uit en zet ik de camera direct uit als ik hem niet nodig heb.
Misschien kleinigheidje maar je kunt de helderheid van je schermpje ook aanpassen. En zo zijn er misschien nog meer settings die wat verder verstopt zitten die meer stroom vreten.Walker78 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:33:
[...]
Pre-AF staat bij mij ook uit (altijd uit gestaan). Je leert er idd wel mee leven: ik heb er al twee accu's bij gekocht, om die reden. Laat onverlet dat ik nergens kan terugvinden dat mensen maar 80 shots op één acculading halen. En 'alles aan hebben staan' is nou ook weer niet zó extravagant, in feite is het: LCD/EVF op automatisch, AF-S of AF-C ingeschakeld en OIS ingeschakeld. Het enige waarop je dan kan besparen is de camera direct handmatig uitzetten zodra je een foto genomen hebt. Maar dat is in veel situaties gewoon onwerkbaar. Bovendien: de camera schakelt zichzelf toch niet voor niets zélf uit, na een minuut? Het verschil tussen 80 en 300, of voor mijn part 200, blijft voor mij iets wat ik niet begrijp.
Dat begrijp ik, maar zoals ik schreef zet de camera zichzelf dus uit na 2 minuten. Is het verschil tussen 80 en 250/350 shots dan te verklaren vanuit het handmatig uitschakelen van de camera òf dit na 2 minuten automatisch laten doen? Los daarvan: ik moet er niet aan denken om bij b.v. een bruiloft steeds de camera in- en uit te moeten schakelen...gedoe.Grin schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:36:
Ik doe zelf weinig anders Walker78, alleen zet ik de camera uit wanneer ik 'm niet gebruik, opstarten is toch nagenoeg instant. Zit doorgaans tussen de 250-350 shots per batterij.
Hoe dan ook: wat rond googelend kom ik toch wel op behoorlijk uiteenlopende ervaringen. Lees
https://www.flickr.com/gr...iscuss/72157644491696692/ eens of
https://www.dpreview.com/forums/post/54669304
Er bestaat wel consensus over dat accuduur één van de zwakkere kanten is van spiegelloze systemen, dus ook van Fuji.
De meeste mensen halen toch wel 300 à 400 shots op één accu, met uitschieters naar boven (tot 900 aan toe) maar er zijn ook mensen die niet verder komen dan 100, meer in mijn buurt dus. Ik wacht nog even met de camera naar Fuji opsturen en onderzoek dit nog wat verder. Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Ligt het er ook niet aan, hoe je tot die "shots" komt? Gewoon maar lekker knallen, of goed kijken, compositie aanpassen enz, keertje de foto bekijken?Walker78 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:32:
[...]
Dat begrijp ik, maar zoals ik schreef zet de camera zichzelf dus uit na 2 minuten. Is het verschil tussen 80 en 250/350 shots dan te verklaren vanuit het handmatig uitschakelen van de camera òf dit na 2 minuten automatisch laten doen? Los daarvan: ik moet er niet aan denken om bij b.v. een bruiloft steeds de camera in- en uit te moeten schakelen...gedoe.
Hoe dan ook: wat rond googelend kom ik toch wel op behoorlijk uiteenlopende ervaringen. Lees
https://www.flickr.com/gr...iscuss/72157644491696692/ eens of
https://www.dpreview.com/forums/post/54669304
Er bestaat wel consensus over dat accuduur één van de zwakkere kanten is van spiegelloze systemen, dus ook van Fuji.
De meeste mensen halen toch wel 300 à 400 shots op één accu, met uitschieters naar boven (tot 900 aan toe) maar er zijn ook mensen die niet verder komen dan 100, meer in mijn buurt dus. Ik wacht nog even met de camera naar Fuji opsturen en onderzoek dit nog wat verder. Bedankt voor de reacties in ieder geval.
De EVF vreet wel batterij, en zoals hierboven al is aangekaart, check je settings. Boven de 100 komen moet daarmee makkelijk lukken. Ik weet niet wat je fotografeert, maar pre-AF is bijvoorbeeld lang niet altijd nodig. EVF gewoon op eye sensor zetten. Helderheid kan je ook nog wat mee winnen. Zou inderdaad nog even verder testen zoals je aangeeft voordat je hem opstuurt.
Vooral dat laatste: zeker bij landschapsfotografie moet je weloverwogen te werk gaan en op veel verschillende dingen letten. Juist de EVF, en voor een check ook het LCD-display, bewijzen daarbij goede diensten. Dus ja, ik gebruik veel stroom.Luuk84 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:39:
[...]Ligt het er ook niet aan, hoe je tot die "shots" komt? Gewoon maar lekker knallen, of goed kijken, compositie aanpassen enz, keertje de foto bekijken?
Zoals ik al schreef is pre-AF uitgeschakeld en dat altijd geweest. EVF staat idd op eyesensor, dus als ik door de EVF kijk gaat de LCD uit en omgekeerd. Spaarzaam met de accu omgaan is natuurlijk nuttig maar je moet ook gewoon lekker met zo'n toestel kunnen werken. Voor de één betekent dat iets anders dan voor de ander; uit alle commentaren die ik hier tot nu toe over lees is het vooral die manier van werken die de grote verschillen in accuduur zou kunnen verklaren, misschien meer dan dat het aan een mankement in de camera ligt.De EVF vreet wel batterij, en zoals hierboven al is aangekaart, check je settings. Boven de 100 komen moet daarmee makkelijk lukken. Ik weet niet wat je fotografeert, maar pre-AF is bijvoorbeeld lang niet altijd nodig. EVF gewoon op eye sensor zetten. Helderheid kan je ook nog wat mee winnen. Zou inderdaad nog even verder testen zoals je aangeeft voordat je hem opstuurt.

Heb je al met een andere accu geprobeerd? Lijkt mij een defecte accu en om dan je hele kit op te sturen.Walker78 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:00:
Zojuist heb ik toch maar even de zaak gebeld waar ik de camera + lens gekocht heb. Ook zij vonden om en nabij de 80 shots op één volle accu veel te weinig, met in acht neming van de manier waarop ik de camera gebruik. Normaal is tussen de 3 en 400; 80 zit wel erg ver uit die buurt, hoe je het ook bekijkt. De camera + lens (beide nog ruim onder de garantie) gaan terug naar Fuji waar ze alles kunnen doormeten en kijken wat er nu precies aan de hand is.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Klinkt inderdaad als een slechte/kapotte accu.Joepv schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:56:
[...]
Heb je al met een andere accu geprobeerd? Lijkt mij een defecte accu en om dan je hele kit op te sturen.
Het liefst een variabel filter zodat ik toch zo flexibel mogelijk kan fotograferen.
Ik heb een CPL filter van hoya en ben daar erg tevreden over maar een ND van hoya komt op 90 euro.
Wat is jullie ervaring met bijvoorbeeld een Hama filter die op 40 euro komt?
Liever iets dat goed is dan halve bak, maar 90 euro is wel behoorlijk wat voor een filter waarvan ik me nog maar afvraag hoe vaak ik het ga gebruiken.
Zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel gelezen dat een (goedkoop?) variabel filter wazige strepen weer kan geven over de foto. Zie bijvoorbeeld dit.Potato42 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:27:
Ik zit te kijken naar een mooi grijsfilter / ND filter. Filtermaat 58 mm.
Het liefst een variabel filter zodat ik toch zo flexibel mogelijk kan fotograferen.
[ Voor 33% gewijzigd door TKroon op 22-11-2016 22:18 ]
Wat wil je gaan fotograferen? Ik lees vaker dat je voor de zelfde kwaliteit variabel als niet variabel filter een stuk meer kwijt bent voor variabel. En die fouten, vlekken of strepen zie je het snelst bij lange sluitertijden. Ik ben zelf in de goedkopere range erg te spreken over Marumi filters.Potato42 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:27:
Ik heb een CPL filter van hoya en ben daar erg tevreden over maar een ND van hoya komt op 90 euro.
Liever iets dat goed is dan halve bak, maar 90 euro is wel behoorlijk wat voor een filter waarvan ik me nog maar afvraag hoe vaak ik het ga gebruiken.
Niet specifiek, maar wil er eens mee gaan experimenteren. Ik miste toch wel een ND filter toen ik in IJsland was. Maar vooral landschap/water, en wellicht 's nachts nog eens.Sluw schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:26:
[...]
Wat wil je gaan fotograferen? Ik lees vaker dat je voor de zelfde kwaliteit variabel als niet variabel filter een stuk meer kwijt bent voor variabel. En die fouten, vlekken of strepen zie je het snelst bij lange sluitertijden. Ik ben zelf in de goedkopere range erg te spreken over Marumi filters.
Het nadeel is zoals ik al zei of ik het serieus ga gebruiken of het een leuke gimmick is die na een tijdje in de kast ligt, dat vind ik zonde. Als ik het veel zou gebruiken is die 90 euro ook niet zo'n probleem.
Vandaar dat ik bij Hama uitkwam. Ik heb ook die Marumi opgezocht maar die zit ook nog op 75 euro.
Of misschien gewoon 1 of 2 losse filters? Maar ik heb geen idee welke waardes dan goed zijn.
Ik zou zelf geen goedkope variabele filter kopen maar beginnen met een ND8 (3 stops) filter. Die zijn niet heel duur en flexibel, mocht je wat anders willen kun je hem altijd weer verkopen en als je tevreden bent kun je er eventueel een andere bij kopen. Die 3 stops filters kun je gebruiken op hele zonnige dagen om met groot diafragma te schieten maar ook om bijvoorbeeld een waterval wat langer te belichten.Potato42 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 09:12:
[...]
Niet specifiek, maar wil er eens mee gaan experimenteren. Ik miste toch wel een ND filter toen ik in IJsland was. Maar vooral landschap/water, en wellicht 's nachts nog eens.
Het nadeel is zoals ik al zei of ik het serieus ga gebruiken of het een leuke gimmick is die na een tijdje in de kast ligt, dat vind ik zonde. Als ik het veel zou gebruiken is die 90 euro ook niet zo'n probleem.
Vandaar dat ik bij Hama uitkwam. Ik heb ook die Marumi opgezocht maar die zit ook nog op 75 euro.
Of misschien gewoon 1 of 2 losse filters? Maar ik heb geen idee welke waardes dan goed zijn.
Van Hoya hebben ze setjes die redelijk compleet zijn en kwalitatief nog redelijk ook. Geen nano-coating en dat soort zaken, maar in ieder geval een goede mogelijkheid om eea uit te proberen en in de praktijk werkt het misschien ook nog goed genoeg voor de langere termijn.. Dat je er een CPL en UV "gratis" bij krijgt is dan mooi meegenomenPotato42 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:27:
Thanks voor de tip, maar ik heb al een CPL (Hoya HD), en UV vind ik niet erg noodzakelijk. Ter bescherming zit er meestal de CPL op.Sodela schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:32:
[...]
Van Hoya hebben ze setjes die redelijk compleet zijn en kwalitatief nog redelijk ook. Geen nano-coating en dat soort zaken, maar in ieder geval een goede mogelijkheid om eea uit te proberen en in de praktijk werkt het misschien ook nog goed genoeg voor de langere termijn.. Dat je er een CPL en UV "gratis" bij krijgt is dan mooi meegenomen.
Dan blijft dus de ND over, die kan ik dan beter los kopen
Net even wat gegoogled, het ziet er naar uit dat de M400 voor Fuji nog niet helemaal af op de markt wordt gebracht, voor o.a/m.n. HSS zou nog een softwareupdate moeten volgen.
[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 23-11-2016 19:57 ]
Moet je even in het black friday topic kijken, want daar staat ook iets genoemd volgens mij.TKroon schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:56:
Weet iemand Black Friday-deals voor de objectieven (of de 10-24mm specifiek)?
Dank! Wist niet dat dat topic bestond, maar een search leverde alleen een X-T1-deal op helaas. Even verder zoeken.PdeBie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:03:
[...]
Moet je even in het black friday topic kijken, want daar staat ook iets genoemd volgens mij.
Edit: gevonden :D! Volgens Foka heeft Fuji t/m 1 december dubbele cashback! Zie deze link. Onderaan de pagina (tabblad acties) staat dit genoemd! Vind het alleen verder nog nergens terug.
Edit2: andere winkel gebeld, hij wist van niks. Medewerker heeft Fujifilm zelf gebeld, zij gaven aan géén dubbele cashback te geven!
[ Voor 40% gewijzigd door TKroon op 25-11-2016 16:00 ]
Heel vervelend dit altijd. Neem nu de XF 23mm 1.4 die in Nederland overal 949 euro kost en waarvoor je in Nederland 100 euro cashback krijgt. Je komt dan op 849 euro.TKroon schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:34:
[...]
Dank! Wist niet dat dat topic bestond, maar een search leverde alleen een X-T1-deal op helaas. Even verder zoeken.
Edit: gevonden :D! Volgens Foka heeft Fuji t/m 1 december dubbele cashback! Zie deze link. Onderaan de pagina (tabblad acties) staat dit genoemd! Vind het alleen verder nog nergens terug.
Edit2: andere winkel gebeld, hij wist van niks. Medewerker heeft Fujifilm zelf gebeld, zij gaven aan géén dubbele cashback te geven!
Maar kijk eens in Belgie bij artencraft.be waar deze XF 23mm 1.4 854 euro kost en waar dan niet 100 maar nu met de dubbele cashback aldaar 200 euro afgaat. Daar betaal je in totaal 654 euro ofwel 195 euro verschil!!
Het vervelende is dat je hem niet in Belgie kan kopen omdat Fuji Belgie alleen cashback geeft aan mensen met een Belgisch adres en je dus automatisch vastzit aan de inferieure Nederlandse actie...
Garantie is het enige argument om het niet te doen, maar Fuji schijnt behoorlijk coulant te zijn. Als de aankoop maar recent genoeg is.
Ik heb hem net na lang kijken maar aangeschaft, en stap dus ook eindelijk over van de A6000 naar het Fuji kamp. De verschillen tov de X-T2 zijn mij niet het dubbele geld waard. Kan niet wachten tot ie morgen binnen komt
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
Ik denk dat ik en ND8 ga halen. Kan ik daar bv een ND400 overheen schroeven? Om zo een nog donkerder filter te krijgen?Sluw schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:54:
[...]
Ik zou zelf geen goedkope variabele filter kopen maar beginnen met een ND8 (3 stops) filter. Die zijn niet heel duur en flexibel, mocht je wat anders willen kun je hem altijd weer verkopen en als je tevreden bent kun je er eventueel een andere bij kopen. Die 3 stops filters kun je gebruiken op hele zonnige dagen om met groot diafragma te schieten maar ook om bijvoorbeeld een waterval wat langer te belichten.
Xf 23/1.4
Xf 56/1.2
Xf 90/2
Xf 50-140/2.8
Op deze zit tot 1/12 een cashback van 200 tot zelfs 300 euro!
Maar kan niet kiezen
Ik had vandaag trouwens de Metz M400 bekeken, lijkt op zich een prima flitser, maar qua firmware nog niet helemaal af.
[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 26-11-2016 23:39 ]
Ik heb sinds een paar weken de 90 en vind hem fantastiastich. Zo extreem scherp en supersnel. Ik vind het een aanrader. Maar de lenzen die je noemt zijn nogal verschillend, wat fotografeer je het liefste?
Uit die lijst is de 23mm meest bruikbaar voor van alles. Zoals anderen ook zeggen is het afhankelijk van wat je doet.lapino schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 22:55:
Ga me door de dubbele cashback 1 extra lens kopen voor Fuji xt2 (enkel in belgie sorry). Welke zouden jullie verkiezen?
Xf 23/1.4
Xf 56/1.2
Xf 90/2
Xf 50-140/2.8
Op deze zit tot 1/12 een cashback van 200 tot zelfs 300 euro!
Maar kan niet kiezenHeb nu enkel de 18-55
Heb zelf gisteren de 56 gekocht. Fantastische lens. Haarscherp en zeer mooie bokeh op f1.2. Wel wat missers op zo'n kleine dof. Maar gelukkig hebben we focus assist. De AF is vrij traag, zeker bij weinig licht en minimale focus afstand is 70cm wat best ver is. Zeker indoor. Ook niet WR zoals de nieuwere lenzen. Wel echt een one of a kind lens. En ik denk meest uniek uit je lijst.
Ga hem zelf omruilen voor de 10-24mm F4 denk ik. De 56mm is prachtig voor portretten, maar biedt niet verschrikkelijk veel meer dan mijn 35mm f2. Dus kan die 1000 euro niet rechtvaardigen voor mezelf.
Zit ook te twijfelen over de 16mm f1.4, maar die is dan toch minder uniek dan de 10-24mm. De 10-24mm is dan niet WR, heeft langzamere AF, is minder lichtsterk, heeft geen AF override dmv focus ring en heeft irritant doordraaiende diafragma ring. Maar wel ultra wide! Persoonlijk vind ik het spelen met perspectief op ultra wide heel leuk maar tegelijkertijd ben ik ook een bokeh slet. Jammer dat er geen budget is voor zowel de 16mm de 56mm alsook de 10-24mm.
Waarom maken de fabrikanten altijd lenzen met minpunten zodat ik niet kan kiezen.. Dus Fuji een 10-24mm F2 WR OIS please. Met alle features van de 16mm.
[ Voor 18% gewijzigd door gebruikershaes op 27-11-2016 00:51 ]
Na wat heen en weer gelees, en vooral vergelijken van foto's en dergelijke zou de 90/2 misschien ook geen slechte keus zijn. Is compleet buiten bereik dan de kitlens (goed), zeer snel en mooie bokeh dus ideaal voor portretten. Misschien deze dan koppelen met de 23/2 voor indoor/weinig licht en dan heb ik al mooi bereik in totaal. De 23/1.4 vind ik eigenlijk meest interessant qua specs, maar vrees beetje voor trage AF.
[ Voor 43% gewijzigd door lapino op 27-11-2016 08:54 ]
Dat kan volgens mij wel maar werderom niet de beste keuze, je hebt dan sneller last van flares en volgens mij is t ook niet ideaal voor de kwaliteit.Potato42 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 21:32:
[...]
Ik denk dat ik en ND8 ga halen. Kan ik daar bv een ND400 overheen schroeven? Om zo een nog donkerder filter te krijgen?
Die zit qua snelheid wel boven de eerste generatie lenzen hoor. Kun je hem niet testen? Voor mij zou t geen dealbreaker zijn. Ik heb hem ooit geleend en hij staat sindsdien op m'n wishlist. Verder zijn het allemaal toplenzen die je noemt en zul je moeten kiezen wat je mist.lapino schreef op zondag 27 november 2016 @ 08:44:
De 23/1.4 maakt idd meeste kans, vooral ook omdat er een heel grote cashback op zit én ik op mijn Sony ook graag de Zeiss 24/1.8 gebruik. Aan de andere kant zou ik ook veel hebben aan die 50-140 zoom maar twijfel dan weer of ik die veel ga gebruiken door gewicht/grootte. Moeilijk.
Na wat heen en weer gelees, en vooral vergelijken van foto's en dergelijke zou de 90/2 misschien ook geen slechte keus zijn. Is compleet buiten bereik dan de kitlens (goed), zeer snel en mooie bokeh dus ideaal voor portretten. Misschien deze dan koppelen met de 23/2 voor indoor/weinig licht en dan heb ik al mooi bereik in totaal. De 23/1.4 vind ik eigenlijk meest interessant qua specs, maar vrees beetje voor trage AF.
[ Voor 15% gewijzigd door Sluw op 27-11-2016 11:55 ]
De F1.4 is overigens niet traag, maar de F2 (en de nieuwere objectieven trouwens ook) is gewoon iets sneller
Had daarnaast ook mijn X-E1 nooit weg moeten doen. Hoe vinden jullie dat deze zich tegenwoordig nog verhoudt tot de nieuwere camera's?
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Het liefst zou ik de 56/1.2 kopen maar die is natuurlijk nét niet op voorraad en die dubbele cashback telt enkel voor lenzen op voorraad (in die winkel toch). Pff, moeilijke keuzesTKroon schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:04:
Vooral die 50-140 doet een beetje het compacte van Fuji teniet vind ik persoonlijk. Natuurlijk biedt een zoom wat praktische voordelen qua bereik, maar de primes vind ik toch wel het leukst om mee te fotograferenhet hangt echt van je doel af. In de toekomst komt ook nog een 50mm f/2, mocht je nog iets (goedkopers) voor portretten willen.
[ Voor 21% gewijzigd door lapino op 27-11-2016 18:52 ]
Welke dubbele cashback bedoel je? Ik heb hiernaar ook gezocht, maar Fuji wist vrijdag van nikslapino schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:51:
[...]
Het liefst zou ik de 56/1.2 kopen maar die is natuurlijk nét niet op voorraad en die dubbele cashback telt enkel voor lenzen op voorraad (in die winkel toch). Pff, moeilijke keuzesIk heb in de eerste plaats toch nood aan een prime die ik binnen goed kan gebruiken voor als het wat minder is qua licht. Op de Sony heb ik hiervoor de 24/1.8 en de 50/1.8. Dus de 23/1.4 (of de F2) en de 56/1.2 zouden min of meer op zelfde moeten uitkomen, maar ondanks de cashback heb ik nu écht moeite om beide meteen te kopen (is toch wat geld).
Voor binnen is een beetje groothoek erg fijn omdat je dan niet altijd de ruimte hebt om alles in beeld te krijgen. En met de kerst is een close-up van 't etensbord/kalkoen/kerstboom een fluitje van een cent; de 16mm is een leuke feestdagenlens
Krijg je geen spijt van. Ik heb die van mij ook nooit gemist. Ik schoot dus ook het meeste met de 24f1.8zeiss. Heb nu de 23 f2, maar gebruik de 35 f2 meer. De 23 f2 is verder een goede lens, ik ben er echter niet verliefd op.lapino schreef op zondag 27 november 2016 @ 21:06:
De Sony spullen staan te koop. Hoe presteert die f2 versie? En eventueel opinie over de 55-200 ook?
De 16 had ik een tijdje, maar ik deed hem snel weer weg. Hij is scherp, goed, mooi, maar deed me niets (maar kennelijk ben ik de uitzondering), het was mij niet wijd genoeg, of te wijd.
De E1 heeft in mijn beleving mooiere JPEG's dan de T1. Qua AF is die wel flut, zeker als je er een T2 tegenaan gooit, maar als camera nog steeds erg leuk. De E1 is ook relatief licht en toch stevig. Leuk voor de wat langzamere objecten bij veel lichtPeter_Aragorn schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:24:
Hmm, had vrijdag toch de X-T1 moeten bestellen. Mooie prijs was dat zeg...
Had daarnaast ook mijn X-E1 nooit weg moeten doen. Hoe vinden jullie dat deze zich tegenwoordig nog verhoudt tot de nieuwere camera's?
Of om m'n Zeissjes te gebruiken voor het fotograferen. Dat vond ik ook zo fijn: makkelijk aan te passen aan de mount én prima peaking om te helpen bij het focussen.Sodela schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:55:
[...]
De E1 heeft in mijn beleving mooiere JPEG's dan de T1. Qua AF is die wel flut, zeker als je er een T2 tegenaan gooit, maar als camera nog steeds erg leuk. De E1 is ook relatief licht en toch stevig. Leuk voor de wat langzamere objecten bij veel licht.
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic