3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Probeer je zeer zorgvuldig alle spoilers over nieuwe planeten te vermijden. En in de 10 seconde die je nodig hebt om het spel op te starten, Toont het intro scherm je al meteen 3 planeten.

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 21-10-2024 13:27 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Dan heb je de SA-trailer natuurlijk ook niet gezienheuveltje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:25:
Tssk.
Probeer je zeer zorgvuldig alle spoilers over nieuwe planeten te vermijden. En in de 10 seconde die je nodig hebt om het spel op te starten, Toont het intro scherm je al meteen 3 planeten.
spoiler:incl. een enorme worm die ala Dune een halve basis opvreet ? Holy moly, ik vond in normaal factorio biters al iritant.......
Nu ook member van de "Factorio: Space Age (Website Key)"-gang
[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 21-10-2024 13:41 ]
Lol. Daar kwam ik ook bij de eerste wormenbasis achter ;pMatHack schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:15:
Alvast een waarschuwing voor iedereen die gaat spelen: de keybindings rondom schieten/wapens zijn veranderd, dus als je de originele instellingen wil hebben moet je dat terugzetten.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
LITERALLY UNPLAYABLEMatHack schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:15:
Alvast een waarschuwing voor iedereen die gaat spelen: de keybindings rondom schieten/wapens zijn veranderd, dus als je de originele instellingen wil hebben moet je dat terugzetten.
0 stars, won't recommend.
Het is voor mij ook een insta-buy maar ik moet phase 5 in Satisfactory nog doen
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Tijd om weer eens een server(heb meerdere staan die niks doen) te vinden welke ik beschikbaar ga stellen voor MP
Tip: ga voor die met de snelste cores en cache. Veel cores heb je niet nodig.Hortz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:38:
Hier keek ik al een tijdje naar uit.
Tijd om weer eens een server(heb meerdere staan die niks doen) te vinden welke ik beschikbaar ga stellen voor MP
Happy @factoriogame expansion day. I made my kids sign contracts before they could start our run pic.twitter.com/dxtZV6qNaQ
— tobi lutke (@tobi) 21 oktober 2024
/f/image/rGOzq7RsoXDzFxwVYcZrj4Hi.png?f=fotoalbum_large)
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik ga het wel spelen, zo nieuwsgierig ben ik dan weer wel, maar ik weet niet of ik de hele 100+ uur ga besteden aan het uitspelen als het idd niet leuk is. Wie weet wordt ik nog verrast
Ja, er is een optie om wel bases, maar geen enemies te hebben (niet de peaceful optie, maar die daar boven), de mapgen instellingen zijn voor space-age anders dan vanilla.Luukwa schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:43:
Ik kan dit toch gewoon peaceful spelen? Zonder enemies?
There's no place like 127.0.0.1
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Daily driver; MB R171 SLK280
Blijkbaar is dit mijn 32ste playthroughmir4dor schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:46:
Helemaal opnieuw beginnen, dat heb ik niet vaak gedaan. Minuut 1; ik mis mijn robots

Juist begonnen aan green science te automatiseren. Ik herinner me wel niet dat biters zo agressief zijn. Ik heb al een nest moeten uitroeien dat mijn startbasis regelmatig aanviel, deze lag nog in het startgebied, met 8 worms en 3 spawners.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Mja, misschien een beter plan. Ik heb alles op default staan. Nog voor dat ik elektrische miners had onderzocht werd ik al behoorlijk aangevallenDrumatiko schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:27:
600% startgebied, geen biter expansion en high resources. Dit wordt eerst maar eens een rustige toeristische playthrough voor opa Drum

:strip_exif()/f/image/ym08EAPsTOx2df4t3DEkqOXS.png?f=user_large)
Kan tenminste met mijn broer ruzie maken over hoe we de factory moeten bouwen
Boiler kan maar 60/s stoom genereren en een steam engine neemt 30, dus je kan nog maar twee stoom motoren per boiler plaatsen.Flesdop schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:21:
Begin gemaakt. Was weeral even geleden dat ik gespeeld had dus beetje roestig nog wel.
[Afbeelding]
Same. Ik ga stoppen voor vandaag:mir4dor schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:32:
[...]
Mja, misschien een beter plan. Ik heb alles op default staan. Nog voor dat ik elektrische miners had onderzocht werd ik al behoorlijk aangevallen
:strip_exif()/f/image/u2JgG9kJuj8sXTCBDokvy5M2.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel preventief 2 nesten opgeruimd
Ben nog niet helemaal overtuigd van dat nieuwe railsysteem. ik probeer een diagonale stacker te bouwen, maar waar je wel en geen signal mag plaatsen is nogal vaag...
Eerst maar even opschonen. Ik heb besloten om al mijn oude saves en blueprints weg te gooien en met een volledig schone lei te beginnen. Ik bewaar nog wel een backup van mijn oude saves op mijn NAS maar in principe is het de bedoeling om daar niet meer mee te gaan spelen.
Ik ben benieuwd. Even koffie inschenken, dan kunnen we beginnen. Op naar de volgende 2000 uur
Deze week rustig de base game doorspelen, en dan hopelijk in het weekend lekker bezig met alle nieuwe space content.
Overigens wel apart om weer een keertje zonder mods te spelen... Vooral even distribution is zo in het begin een gemis, maar allerlei achievements unlocken heeft ook wel weer wat dus voor nu blijft de boel unmodded.
[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 22-10-2024 08:17 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Nouwja, ik word al draaierig van het idee hoe m'n bases er inmiddels alweer bijna 10 8 jaar geleden uit zagen. Alles gaat nu natuurlijk een flink stuk efficiënter.Jeroen O schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:15:
Grappig: vroeger was men maanden bezig om een raket te lanceren. Nu doet men het even in een midweekje![]()
Hoe regelen jullie trouwens het voorzien van brandstof aan het treinnetwerk wanneer je een hele grote basis maakt? In het verleden maakte ik een grote raffinaderij die rocketfuel maakt die vervolgens brandstof naar de stations brengt waar resource gelost worden (om vervolgens daar treinen te refuelen). Op zich werkt het, maar het voelt wat omslachtig. Misschien is het beter om de treinen af en toe naar een fueldepot te laten rijden om zelf brandstof op te halen.
Ik heb gisteren alles met rode/groene wetenschap unlocked, dus ik kan vanavond langzaamaan een basis-raffinaderij opbouwen. In tegenstelling tot eerdere games maak ik ditmaal geen grote voorraden met spullen om zo de initiële rode vervuildings-wolk beperkt te laten qua omvang (scheelt voorlopig weer het opbouwen van verdedigingslinies). Dus geen honderden miners in een kist die ik pas over 10+ uur ga gebruiken, maar on-demand kleine voorraden produceren (1~2 stacks).
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Maakte het ook makkelijk om de stap van coal naar solid fuel, of van solid fuel naar nuclear fuel te maken omdat het gecentraliseerd was.
Efficient zal het vast en zeker niet zijn omdat sommige treinen onnodig vaak of van onnodig ver moesten komen voor brandstof, maar ik vond het gewoon leuk om het op die manier te doen.
[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 22-10-2024 09:55 ]
Enige blueprint book die ik nu weer zoek is de balancers, de rest wil ik zelf weer opnieuw uitvogelen.
m.b.t. trains, ik heb altijd de refills gedaan bij de unloading points. Maar ik heb nooit een mega mega base gehad.
Hier de laatste keer pre 2020 gespeeld, ga er weer helemaal blanco in. Heerlijk al die verbetering. Speel het ook lekker freeform nu, met alle verbeteringen voor beacons en kwaliteit is dat behalve science denk ik ook al aardig te upgraden. Later waar nodig met trains productie modules toevoegen, geen bus of grid deze keer.
Je imiteert me mateloos.
Ik kwam er gisteren achter dat ik niet meer wist hoe ik green circuits moest makenHortz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:26:
Ik heb ook alle saves bewaard, maar de blueprints wel weggedaan.
Enige blueprint book die ik nu weer zoek is de balancers, de rest wil ik zelf weer opnieuw uitvogelen.
m.b.t. trains, ik heb altijd de refills gedaan bij de unloading points. Maar ik heb nooit een mega mega base gehad.

Of je nou 3 copper wire en 2 green circuit assemblers moest doen, of 2 cw met 3 gc...
Toch maar even een oude save geopend en gespiekt

Ah. Ik zit hier met een 1 copper 2 green circuit en ik wist dat er iets niet goed was, maar omgekeerd was erger dus moest toch juist zijnCappieL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Ik kwam er gisteren achter dat ik niet meer wist hoe ik green circuits moest maken![]()
Of je nou 3 copper wire en 2 green circuit assemblers moest doen, of 2 cw met 3 gc...

Ik had ook begrepen dat er een betere "wiki" in game ging zijn, maar de verhoudingen zijn toch nog steeds niet in game te vinden, heb ik de indruk?
Ze zijn goedkoop en een paar rijen kunnen makkelijk hele hordes tegenhouden, waarna het geschut (vlammenwerpen en geschutstoren) veel meer tijd krijgen om het zooitje klein te maken.
Scheelt doorgaans een boel schade aan de muren en andere verdedigingswerken.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Toen ik mijn berichtje aan het typen was, bedacht ik me ook ergens in een YT-filmpje van Nilaus te horen/zien dat er in de game zo'n functie zou zitten. Vanmiddag even wat dieper in duiken...Vnze schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:42:
[...]
Ah. Ik zit hier met een 1 copper 2 green circuit en ik wist dat er iets niet goed was, maar omgekeerd was erger dus moest toch juist zijn![]()
Ik had ook begrepen dat er een betere "wiki" in game ging zijn, maar de verhoudingen zijn toch nog steeds niet in game te vinden, heb ik de indruk?
Die nieuwe research is trouwens wel even wennen. (is dit Space Age-specifiek? nee toch?)
Eerst olie oppompen voordat je een raffinaderij kunt unlocken. Ik doe liever alles in 1 keer.
[ Voor 16% gewijzigd door CappieL op 22-10-2024 10:47 ]
Om te voorkomen dat ik er nog tijd aan ga spenderen en de verleiding niet kan weerstaan om deze te gaan upgraden naar versie 2.0.oisyn schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:01:
Waarom saves verwijderen?
Uiteraard zijn ze niet echt helemaal weg. Ik heb ze alleen uit het spel verwijderd, maar wel een backup geparkeerd in een uithoekje van mijn NAS.
Ik denk dat Space Age mij voorlopig meer dan genoeg tijd gaat kosten. Daarnaast spendeer ik momenteel ook genoeg tijd in Foundry en heb ik ook nog Satisfactory op de plank liggen. Ik vind dat ik beter daar mijn tijd in kan steken, dan met het verder gaan van mijn oude saves
Dat kun je toch gewoon zien aan de recipe?CappieL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:32:

Klopt, was gewoon verwend door de Rate Calculator-mod

Er zijn toch niet zo heel veel breaking changes in 2.0 geloof ik? Filter en Stack Filter Inserters zijn weg (alle inserters kunnen filteren), RCU's zijn weg (rocket parts gebruiken nu processing units (blue circuits)).Jeroen O schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:49:
[...]
Om te voorkomen dat ik er nog tijd aan ga spenderen en de verleiding niet kan weerstaan om deze te gaan upgraden naar versie 2.0
Ik kon voor mijn 1.1 playthrough eignelijk niet wachten op 2.0 features. Betere fluids, betere train management. Flippable refineries
.edit: oh het gedrag van beacons is wel gewijzigd, dat kan een flinke kluif zijn voor je oude save.
.edit2: en de rail curves zijn anders. De oude blijven wel bestaan maar zijn niet meer te bouwen. Rail blueprints moeten dus aangepast worden.
.edit3: oooh yes red/green wire is geen item meer <insert fresh shave guy meme>
[ Voor 33% gewijzigd door .oisyn op 22-10-2024 11:30 ]
Alt + links-klik op zo ongeveer alles opent de factoriopedia, overigens kun je tegenwoordig ook de verhoudingen zien als je een recept op een machine hebt ingesteld in de tooltip (rechterkant scherm) met crafting input/output per seconde.Vnze schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:42:
[...]
Ah. Ik zit hier met een 1 copper 2 green circuit en ik wist dat er iets niet goed was, maar omgekeerd was erger dus moest toch juist zijn![]()
Ja, dat is nieuw, maar is een 2.0 feature, ook zonder space-age heb je dit nu. Meest irritante is de oil unlock m.i., gisteren maar een pumpjack op oil gezet en een keer laten draaien zodat ik verder kon researchen terwijl ik aan het bouwen was.CappieL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:44:
[...]
Die nieuwe research is trouwens wel even wennen. (is dit Space Age-specifiek? nee toch?)
spoiler:Nu moet je dingen craften om te unlocken.
Eerst olie oppompen voordat je een raffinaderij kunt unlocken. Ik doe liever alles in 1 keer.
Vergeet niet dat sporen nu andere boogstralen hebben! Vooralsnog kun je oude saves nu nog openen, maar Wubbe heeft al aangegeven dat de oude boogstralen gaan verdwijnen op een gegeven moment..oisyn schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:06:
[...]
Er zijn toch niet zo heel veel breaking changes in 2.0 geloof ik? Filter en Stack Filter Inserters zijn weg (alle inserters kunnen filteren), RCU's zijn weg (rocket parts gebruiken nu processing units (blue circuits)).
Dat is juist het leukste. Een eeuwig groeiend netwerk van rails en treinen om je groeiende fabriek van erts te voorzien.Jackson6 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:21:
Gebruikt hier iemand mods zodat de resources onuitputtelijk zijn, ik vind in vergelijking met Satisfactory het best vervelend dat je op een gegeven moment weer helemaal moet verkassen omdat alles op is. Hoe gaan jullie hier mee om?
Dat is juist ook het verschil met Satisfactory en Factorio, doordat resources uitputtelijk zijn, heb je meer tools om daarmee om te gaan, (e.g. "unlimited" sized blueprints, base defence, autobuilds met robots, logistics network, ...)Jackson6 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:21:
Gebruikt hier iemand mods zodat de resources onuitputtelijk zijn, ik vind in vergelijking met Satisfactory het best vervelend dat je op een gegeven moment weer helemaal moet verkassen omdat alles op is. Hoe gaan jullie hier mee om?
Factorio is gewoon een andere schaal dan Satisfactory, met elk z'n eigen uitdagingen.
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Ik vind het een leuke factor in de game.Jackson6 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:21:
Op een gegeven moment denk je... waar zijn mijn iron plates?
Oh wacht, al mijn ijzer mijnen zijn bijna op....
Daarna hetzelfde voor koper...
Houd je bezig
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Het is lastig uit te leggen, maar vooral om een volledig schone lei te hebben en niet meer terug te kunnen kijken. De vergankelijkheid van saves geeft een stukje rust zullen we maar zeggen. 😅.oisyn schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:01:
Waarom saves verwijderen?
The factory must grow!GarBaGe schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:39:
[...]
Ik vind het een leuke factor in de game.
Op een gegeven moment denk je... waar zijn mijn iron plates?
Oh wacht, al mijn ijzer mijnen zijn bijna op....
Daarna hetzelfde voor koper...
Houd je bezig
1. OntkenningJackson6 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:21:
2. Boosheid
3. Onderhandelen
4. Depressie
5. Acceptatie
Maar idd, gewoon irritant
Ik heb er nog altijd 0.12 saves tussen staanDrumatiko schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:39:
[...]
Het is lastig uit te leggen, maar vooral om een volledig schone lei te hebben en niet meer terug te kunnen kijken. De vergankelijkheid van saves geeft een stukje rust zullen we maar zeggen. 😅

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Allemaal grootheden binnen het genre, mooi ook dat ze van elkaar leren enzo. Als automation base building geeks zijn we gezegend met zoveel keus
Tesla M3LR '21
Ja klopt, die moet ik nog even omzetten met een extra boiler. Ze waren nu voor even uit de inventoryPendora schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:09:
[...]
Boiler kan maar 60/s stoom genereren en een steam engine neemt 30, dus je kan nog maar twee stoom motoren per boiler plaatsen.
Hoe bouwen jullie een georganiseerde factory? Maak je eerst een rommelige voor de materials en begin je later verderop met een compleet nieuwe of plannen jullie al 50 uur vooruit door alles gelijk al netjes te bouwen?
Ik ga eerst voor de rommelige
Beginnen met spaghetti en heb nu even een buitenmuurtje gebouwd. Daarna ergens een keer beginnen aan een main bus setup.Flesdop schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:46:
[...]
Ja klopt, die moet ik nog even omzetten met een extra boiler. Ze waren nu voor even uit de inventory![]()
Hoe bouwen jullie een georganiseerde factory? Maak je eerst een rommelige voor de materials en begin je later verderop met een compleet nieuwe of plannen jullie al 50 uur vooruit door alles gelijk al netjes te bouwen?
Ik ga eerst voor de rommelige
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Why Wube
Dat is toch mooi? Dan kan je je fuel upgraden. Oude fuel eruit en nieuwe erinheuveltje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:33:
Arg. Inserters trekken weer fuel uit onschuldig geparkeerde locomotieven,
Why Wube
Dat is handig, als je daar al de moeite voor neemt.Jeroen O schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:54:
[...]
Dat is toch mooi? Dan kan je je fuel upgraden. Oude fuel eruit en nieuwe erin
Maar nu heb ik dus weer een 8 banden iron plates, met wat random hout er tussen omdat ik per ongeluk een persoonlijkle trein even op het station had geparkeerd. En treinen met verschillende lengtes kan ook niet meer
Is dat ooit anders geweest dan? Ik weet niet beter dan dat ze dat altijd deden.heuveltje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:33:
Arg. Inserters trekken weer fuel uit onschuldig geparkeerde locomotieven,
Why Wube
Ik ben in ieder geval weer erg blij met de modding community. Eerste keer sinds tijden dat ik weer eens een volledig vanilla game heb gestart, maar ik merk dat ik een heleboel QoL mods toch wel mis, dus ik ben langzaamaan weer van alles aan het toevoegen als ik merk dat ik wat mis.
Pas een jaar of 7 geleden gefixed ;panboni schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:01:
[...]
Is dat ooit anders geweest dan? Ik weet niet beter dan dat ze dat altijd deden.
[ Voor 36% gewijzigd door heuveltje op 22-10-2024 21:03 ]
Weet je dat zeker? Voor zover ik weet kan een inserter altijd de fuel uit een locomotive trekken en is dat nooit anders geweest.
https://wiki.factorio.com/LocomotiveMatHack schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:05:
[...]
Weet je dat zeker? Voor zover ik weet kan een inserter altijd de fuel uit een locomotive trekken en is dat nooit anders geweest.
0.15.7:
Inserters will no longer take fuel from locomotives and instead will take the burnt result items if the locomotive fuel uses that system.
Ik doe meestal ook zonder biter expansion en 200% starting area, gewoon van in het begin net iets meer rust te hebben, en ook late game geen gedoe met biters die uitbreiden, als je dan wat oplet kan je met wat arti en preventie rustig uitbreiden.Drumatiko schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:27:
600% startgebied, geen biter expansion en high resources. Dit wordt eerst maar eens een rustige toeristische playthrough voor opa Drum
Rich resources hoeft voor mij niet, eens je beetje van je startgebied gaat, zijn de ore patches best wel groot :-)
Nu in twijfel of ik nog eens een volledige default ga spelen of niet... Ik hoop er snel aan te kunnen beginnen alleszins.
Op een vergelijkbare fiets had ik gisteren deze interactie:
:strip_exif()/f/image/c1XdSQw7n84pgBSnTLc5Tpel.png?f=user_large)
Heerlijk om te zien hoe veel mensen het spel jaren niet aangeraakt hebben maar gewoon vanaf week 1 met de DLC bezig zijn.
Gisteravond niet veel tijd gehad om verder te gaan helaas, m'n main bus met iron/copper/steel/circuits staat en iig red/green science is weer mooi automated. Het 'vervelendste' stukje is dus gedaan.
Vanavond turret/ammo/wall productie fatsoenlijk opzetten. Ik ben gewoon lekker voor het default railworld template gegaan dus de biters beginnen inmiddels in redelijk grote aantallen aan te kloppen.
Ik denk dat ik ook die kant op ga, zeker voor het upgraden van fuel is het een handig systeem. Dan hoef ik ook niet mijn treinsysteem lang uit te stellen tot ik de geschikte brandstof heb opgezetD4NG3R schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:54:
@Drumatiko voor mega(ish) bases had ik altijd een centraal 'tankstation' waar een stuk of 3-4 treinen konden parkeren voor brandstof. Elke trein ging daar minstens 1x in z'n schedule naartoe.
Maakte het ook makkelijk om de stap van coal naar solid fuel, of van solid fuel naar nuclear fuel te maken omdat het gecentraliseerd was.
Efficient zal het vast en zeker niet zijn omdat sommige treinen onnodig vaak of van onnodig ver moesten komen voor brandstof, maar ik vond het gewoon leuk om het op die manier te doen.

Ik speel al jaren met biters uit. Dacht ga nu eens met spelen.Lointje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:11:
[...]
Ik doe meestal ook zonder biter expansion en 200% starting area, gewoon van in het begin net iets meer rust te hebben, en ook late game geen gedoe met biters die uitbreiden, als je dan wat oplet kan je met wat arti en preventie rustig uitbreiden.
Rich resources hoeft voor mij niet, eens je beetje van je startgebied gaat, zijn de ore patches best wel groot :-)
Nu in twijfel of ik nog eens een volledige default ga spelen of niet... Ik hoop er snel aan te kunnen beginnen alleszins.
Idd de vanilla ervaring eens opnieuw doen.
Heb wel het idee dat ze de biters wat teruggeschroefd hebben nu. Heb een behoorlijke grote basis, incl. alle nauvis -sciences. Maar kom tot nu toe nog weg met geen verdediding en af en toe wat basissen in mijn pulottion cloud "verplaatsen".
Nu ik onderhand requester chest heb
Wel Klein issue/waarschuwing, waar ik te laat achterkwam. Artillerie kun je niet unlocken zonder eerst een 2e planeet te hebben gekoloniseerd.
[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 23-10-2024 09:17 ]
Vandaag moet ik helaas tot de avond wachten om te kunnen spelen, er moet af en toe toch ook gewerkt worden...
Werk?MatHack schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:54:
Vandaag moet ik helaas tot de avond wachten om te kunnen spelen, er moet af en toe toch ook gewerkt worden...
oh ja, dat wat je tussen factorio wel eens doet
Wel heb ik een map uitgezocht met veel bomen, zodat deze de ergste vervuiling al uit de lucht halen.
Verder geef ik research van wapens en militaire middelen voorrang en staat er al een assembler muurtjes te draaien, zodat ik ben voorbereid als de aanvallen beginnen.
Ok dan ga ik toch lichtelijk een spoiler vragen. Ik ging er vanuit dat alla Space Exploration. Ook als je andere planeten koloniseert, je huidige basis op Navis verantwoordelijk blijft voor een groot gedeelte van de productie.MatHack schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:54:
. Maar ik ben bang dat als ik terugkom op Nauvis er niet echt meer een basis is... we zullen zien.
Of is het echt je vertrekt naar je nieuwe planeet, en begint daar opnieuw en kijk nooit meer terug ?
Oh nee hoor, je wilt Nauvis ook nog hebben, dus ik hoop dat mijn basis intact blijft... Er zijn een paar zaken dis exclusief bij Nauvis horen en niet te doen zijn op de andere planeten.heuveltje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:05:
[...]
Ok dan ga ik toch lichtelijk een spoiler vragen. Ik ging er vanuit dat alla Space Exploration. Ook als je andere planeten koloniseert, je huidige basis op Navis verantwoordelijk blijft voor een groot gedeelte van de productie.
Of is het echt je vertrekt naar je nieuwe planeet, en begint daar opnieuw en kijk nooit meer terug ?
Je kunt overigens wel blanco beginnen (dus geen resources meenemen) op Vulcanus, Fulgora en Gleba (maar niet op Aquilo), maar dan begin je echt weer op het niveau "ik craft een stone furnace en mine brandstof/erts".
Ook wapens schalen mee. Ik had even een cheat game opgestart, en vervolgens een Legendary mech suit aangetrokken, samen met Legendary power generators, shields en laser turret defenses. Vervolgens in een Legendary Spidertron met dezelfde equipment aan. Ik kon zo door de biter nests heen lopen, en ze smolten weg. En ik hoef niets te doen. Leuk..
Maar toen ging ik dus kijken hoe je de quality stuff moet upcyclen. Dat is nog wel een werkje.. want je hebt dus quality modules nodig om x% kans te hebben om betere kwaliteit spul te krijgen. Alles wat tegenvalt kan je recyclen, maar dan krijg je "maar" 25% van terug. Je hebt vervolgens 5 verschillende tiers (van standaard tot legendary) om door heen te gaan, dus dat kost wel enige moeite. Ik heb nog niet gezien of kunnen uitrekenen hoeveel veelvoud van resources je ergens in moet stoppen om gemiddeld 1 legendary item te krijgen, maar ik kan mij zomaar voorstellen dat zoiets in de tienduizenden gaat lopen, ook al heb je legendary quality modules 3 overal in zitten. Want dit zijn de ratio's: 0.01% om van een normaal item direct naar legendary te gaan, oef!. Maar ook normal>groen>blauw>paars>oranje is 10%*10%*10%*10%=0.01% kans dat die chain slaagt..
En de quality chain propageert overal doorheen. Dus eventjes in je supermarkt een quality-recycle loopje neerzetten lijkt niet optimaal te zijn. Eigenlijk wil je vanaf de plates al proberen betere kwaliteit spullen te krijgen, want de betere ingredients garanderen dat het eindresultaat ook zo goed is.
[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 23-10-2024 18:59 ]
Nog niet mee bezig geweest, maar het schijnt wel enorm te helpen om wat betere kwaliteit op je ruimte platforms te gebruiken omdat je daar vrij beperkte ruimte hebt.Hans1990 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:56:
Is hier al iemand bezig geweest met het nieuwe quality module systeem?
spoiler:Want het lijkt wel alsof ze een alternatieve end-game doel willen maken dan enkel maar "10k SPM" megabases. Je kan hier daadwerkelijk veel betere apparatuur mee maken, waaronder de nieuwe mining drills die nog maar 8% resource drain hebben (!) of grotere equipment grids op je voertuigen/armour. Ook kan je enkele assemblers super snel maken, treinen sneller laten rijden, enzovoort.
Ook wapens schalen mee. Ik had even een cheat game opgestart, en vervolgens een Legendary mech suit aangetrokken, samen met Legendary power generators, shields en laser turret defenses. Vervolgens in een Legendary Spidertron met dezelfde equipment aan. Ik kon zo door de biter nests heen lopen, en ze smolten weg. En ik hoef niets te doen. Leuk..
Maar toen ging ik dus kijken hoe je de quality stuff moet upcyclen. Dat is nog wel een werkje.. want je hebt dus quality modules nodig om x% kans te hebben om betere kwaliteit spul te krijgen. Alles wat tegenvalt kan je recyclen, maar dan krijg je "maar" 25% van terug. Je hebt vervolgens 5 verschillende tiers (van standaard tot legendary) om door heen te gaan, dus dat kost wel enige moeite. Ik heb nog niet gezien of kunnen uitrekenen hoeveel veelvoud van resources je ergens in moet stoppen om gemiddeld 1 legendary item te krijgen, maar ik kan mij zomaar voorstellen dat zoiets in de tienduizenden gaat lopen, ook al heb je legendary quality modules 3 overal in zitten. Want dit zijn de ratio's: 0.01% om van een normaal item direct naar legendary te gaan, oef!
En de quality chain propageert overal doorheen. Dus eventjes in je supermarkt een quality-recycle loopje neerzetten lijkt niet optimaal te zijn. Eigenlijk wil je vanaf de plates al proberen betere kwaliteit spullen te krijgen, want de betere ingredients garanderen dat het eindresultaat ook zo goed is.
Ik heb inderdaad uncommon/rare solar panels/accumulators op mijn space platforms, als je dan de machines allemaal 80% efficiency geeft heb je maar een paar panels nodig.Mugwump schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:00:
[...]
Nog niet mee bezig geweest, maar het schijnt wel enorm te helpen om wat betere kwaliteit op je ruimte platforms te gebruiken omdat je daar vrij beperkte ruimte hebt.
Maar met lage +quality heb je behoorlijk wat crafts nodig inderdaad (en een beetje geluk).
Ja, elevated-rails en quality hebben beide alleen base als dependecy mod, space-age heeft ze alle drie (base, elevated-rails & quality). Gewoon via het mods scherm in-/uit te schakelen..oisyn schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:12:
Ik las dat elevated rails en quality mods waren geïmplementeerd als aparte mods waar spage age weer van afhankelijk is, en dat je die dus ook kunt activeren in vanilla, klopt dat?
[ Voor 5% gewijzigd door MatHack op 23-10-2024 20:17 ]
Erg netjes. Zelf ben ik veel te chaotisch bezig maar dit ziet er veel meer logisch uit.Luukwa schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:14:
Heb d'r nu zon 20 uur in zitten, dit is mijn eerste basis
Vind het nu al behoorlijk ingewikkeld worden en anticiperen op de toekomst is ook niet makkelijk.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/F6GqW4PnWGo7UvTO3NKYWc9e.png?f=user_large)
Kan vast allemaal wel wat efficiënter maar dat is voor later
Ik ben geen fan van een main-bus systeem. Dus totdat ik treinen heb vrijgespeeld, is het inderdaad spaghetti. Maar het werkt wel
Zodra ik treinen heb, wordt alles netjes gemaakt.
1-baans spoor als 1-richtingsverkeer ring om de basis is "rond":

De start van de bouwtrein is gemaakt; deze wordt in de basis geladen met allerhande materialen zodat ik op afstand een volle trein met bouwmateriaal kan oproepen. Tot noch toe zitten er enkel wat basismaterialen is:

De refuel-depot is in kleine vorm gereed, er passen treinen met 4locs+8wagons in. Door het checkin station is vlak voor aankomst de laatste check welke van de drie stations vrij is. Zodra ik wat meer constructionbots heb maak ik de wachtplaatsen iets langer zodat e.e.a. netjes op elkaar uitgelijnd is.

De eerste olieraffinaderij is ook gemaakt. Alles wordt gekraakt naar Petroleum gas, maar het eerste deel van heavy oil wordt omgezet naar smeermiddel:

De volgende stap is wat modulaire zonnevelden door de bots laten plaatsen in de hoop de vervuilingswolk wat te beperken.
Dat ben ik normaliter ook, maar heb me voorgenomen om netjes te werk te gaan.mir4dor schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
Erg netjes. Zelf ben ik veel te chaotisch bezig maar dit ziet er veel meer logisch uit.
- Galaxy of fame. Offered when the game is finished. (https://www.factorio.com/galaxy)
Ik wil er wel even een spoiler warning! bijzetten, want het zijn uploads van saves en je kunt dus met wat doorklikken alles zien van die save: de builds op de planets/space stations, etc., dus je bent gewaarschuwd.
Ondertussen zijn red en green science geautomatiseerd ("60/m" als we even doen alsof die assemblers niet alles halveren qua snelheid) en mijn mall staat er ook.
Nu dringend uitbreiden want mijn originele 4 patches zijn eigenlijk vrij klein, dus de productie van iron volgt nog niet en sommige miners zijn nu al leeg! Even terug wennen zonder robots en gigantische mining productivity, ik zit heel de tijd ghosts te plaatsen om dan zelf te moeten lopen om ze te zetten :-)
Echter wordt uitbreiding misschien wel heel wat spannender, ik hoop dat artillery het probleem van het steeds dichterbij komende nesten oplost.
Tot nu toe de natives gevraagd of ze buiten mijn pollution cloud wilden blijven. Maar nu ik extra patches nodig heb heb ik toch maar wat steviger onderhandeld en ze verzocht nog wat verder op te gaan wonen. Na enkele honderden stacks aan red ammo onderhandelingen kan ik nu eigen "eilandje" afsluiten met muren op de bottlenecks in de buurt.
Volgende stappen zijn de extra patches aansluiten met de eerste versie van outposted smelters direct ernaast. Dat is dan gelijk een upgrade naar electric smelters. Daarna maar eens een raket gaan bouwen en dan eindelijk de nieuwe content.
)
Verloop eerste week, Galaxy of Fame, 2.0 wel op Nintendo Switch
Let op!, er staat een spoiler in de FFF over het einddoel van Space Age.
Maximaal één Galaxy of Fame upload per account is goed om te weten en een goede restrictie, je wil natuurlijk je beste (of misschien je eerste) basis tonen, gelukkig kun je zelf kiezen welke. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat ze modded games ook toestaan in de Galaxy of Fame, mogelijk komt er nog een filter optie in de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door Drumatiko op 25-10-2024 17:09 ]
https://www.reddit.com/r/...onvenient_way_to_build_a/
De treinen komen linksonder aangereden, en gaan uiteindelijk rechtsonder weer weg. Ik heb nu 3 los-stations die op dezelfde 8-belts lossen, maar je zou ook 8 belts per station kunnen maken door de tussenafstand per losplatform te vergroten (je krijgt dan een extra tussensteunpunt in je spoorviaduct.).

ik denk zo'n 3 lossende treinen en zo'n 20 te kunnen huisvesten (17 wachtplaatsen + 3x regulier spoor). Het is ontworpen op treinen van 4locs+8wagons, maar je kunt het basisprincipe opschalen door het in twee richtingen te verlengen. Je kunt bij langere treinen ook meer wachtplaatsen maken op het viaduct. Het zal me benieuwen hoe dit zich gaat houden als alles op volle toeren draait.

PS. Ik neem aan dat alles op de startplaneet vóór witte science niet in spoilertags hoeft.
PS2. Een uurtje aan de fabriek knutselen is onbedoeld alweer 5uur geworden, wat een prachtig mooi spel is het ook zeg!

Dat heb je inderdaad goed gezien, enige nadeel t.o.v. het oude rail-systeem, met het nieuwe systeem heb je mijns inziens meer mogelijkheden door de 16 verschillende bochten (i.p.v. de 8 bochten in het oude systeem).Drumatiko schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:30:
De onnodige loop is er nu uit, het ziet er meteen een stuk eleganter uit. Ligt het trouwens aan mij of zijn de minimale radius voor spoorlijnen iets groter geworden?
Had op Nauvis ook al t/m purple science geautomatiseerd, maar dat was wellicht wat overkill.
Zie nu dat ik naar drie planeten kan, welke is aan te raden om als eerste naartoe te gaan?
(...)
In theorie maakt de volgorde van de drie planeten niets uit, ze hebben elk iets te bieden, maar van wat ik heb gezien is de algemene consensus van de community:Freelance schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:07:
Aantal jaar terug wel flink wat uren in Factorio gestoken. Nu blind de dlc opgestart, niets gelezen of gekeken.
spoiler:Na een uur of 20 m’n eerste rocket en space platform gelanceerd. De tips stonden uit -en wist ook niet meer dat die er waren- dus het duurde even voordat ik de mechaniek van het platform doorhad. Maar inmiddels wordt er witte science gedropt op Nauvis in een steady stream.
Had op Nauvis ook al t/m purple science geautomatiseerd, maar dat was wellicht wat overkill.
Zie nu dat ik naar drie planeten kan, welke is aan te raden om als eerste naartoe te gaan?
Algemene tip voor planeten:
Het is voor de drie planeten mogelijk om zonder items te beginnen (maar dan begin je op elke planeet weer met stone furnaces craften, etc.), maar dat is niet aan te raden.