Nou, een update over de speedrun. En zal ook de laatste zijn want we hebben hem al gehaald

Zoals gebruikelijk, spoiler waarschuwing e.d.
De basis op Nauvis is niet heel veel meer gewijzigd sinds de vorige screenshot, behalve opschalen en bottlenecks fixen. Wel hebben we er nog een 'maak alles' grijpvoorraad bij gezet. Aan het einde van de bus zijn er 8 rocket silos gekomen die resources de lucht instuurden
We hebben wel aardig wat zaken voorbereid zonder dat we op 'live time' in de save werkten overigens.
Ten eerste ben ik naar Fulgora gegaan. Ik had een groot pakket bots mee en in mijn oude save een tileable ontwerp gemaakt voor scrap recycling. Deze verwerkt ook meteen overtollige voorraden om backpressure tegen te gaan:
Je ziet hier links wat combinators die logistic storage vergelijkt, en als die te hoog wordt als requests instelt op requester chests. De inserters die van een belt pakken worden dan uitgezet. Omdat er in zo'n crusher nog een input buffer zit, heb ik er een timertje opgebouwd zodat de crushers dan van recipe kunnen wisselen. Daardoor is het nogal een dradenboel
Deze setup werkt goed en kon ik makkelijk 3x wegzetten. Het nadeel is wel dat scrap recycling productivity zinloos wordt, omdat er heel vaak kort van recipe wordt geswitched.
Fulgora was met 3 uurtjes klaar ofzo, want ik had ook een blueprint mee voor een supermarkt, en de science was redelijk snel opgezet.
Mijn kameraad is naar Vulcanus gegaan. Daar hadden we wel wat pech met de kaart. Er zat een tungsten node op een 3 splitsing van worm gebieden.. en de andere tungsten ore zat achter een ondoordringbare hoeveelheid lava kanalen en cliffs. Uiteindelijk is daar een luchtbrug gekomen om de tungsten ore te vervoeren. Voor de rest was de kaart redelijk straight forward.
Ik ben tegelijk naar Gleba gegaan. Ik had eigenlijk een complete basis geblueprint en deze op Gleba gedropt. Deze was al afgesteld met circuit networks enz zodat nutrients, spoilage, seeds, eggs, enz. allemaal werd geregeld. Ik kon dus materialen meenemen van de blueprint en in 1x bouwen. Kwestie van bomenplantages bouwen, handmatig biolabs bouwen, en dan wachten totdat alles genoeg nutrients/bioflux heeft. Gleba was daardoor binnen een uur klaar (met 8 uur voorbereiding

)
Tenslotte is mijn kameraad naar Aquilo gevlogen. Was wel even aanpoten om alles op gang te krijgen, maar het hielp wel erg om met z'n 2'en te zijn. Even een schip met extra fuel wegsturen was zo gepiept. Ik was ondertussen de basis aan het babysitten, productie bottlenecks oplossen, power fixen, biter eggs harvesten, quantum computers maken op een schip, verschillende schepen micromanagen voor Aquilo en quantum computers, en uiteindelijk het mothership bouwen om de reis te maken.
:strip_exif()/f/image/04z7oJPyjYyqjFa0btK8V4eD.png?f=user_large)
Deze had mijn kameraad ontworpen en was stevig gebouwd voor de reis naar solar system edge. Uiteindelijk ook nog de achievements voor 10k, 30k en 60k km naar shattered planet mee kunnen halen.
Voor die laatste waren 5 thrusters echter wel teveel (114km/h). Maar met 1 thruster en half uur wachten is ook die route gelukt
Wat mij wel op viel was overigens dat je eigenlijk helemaal niet zoveel productie nodig hebt op de andere planeten. Een science productie van 50 per minuut per pack is wel zat. Je krijgt op den duur best wel veel recepten van andere packs tussendoor, dus de research labs op 200 science/minuut blijven lang de bottleneck om alles te researchen.
Met 50 packs per minuut kost het 20 minuten om 1 raket van 1000 te vullen. Met 50 rocket parts per raket is dat 2.5 rocket part/minuut, nog minder met productivity lvl2 modules. Daarmee is het slechts 1-2 buildings voor het maken van purple circuits, rocket fuel en low density structures, samen met 3-4 ovens voor ijzer, koper en staal.
Zo'n basis zoals we op Nauvis hebben is dus absoluut niet nodig op Gleba of Fulgora.
En tenslotte bots meenemen met hapbare blueprints helpt enorm. De schatting van 5 uur planeet was haalbaar als je alles opnieuw ging bouwen en de puzzels al kent. Maar ik ben toch wel enorm blij een hele dag voor Gleba voorbereid te hebben, want die planeet (samen met Aquilo) heeft zoveel haken en ogen dat je heel makkelijk alles weer opnieuw moet kickstarten.