Gisteren en vandaag weer lekker aan het prutsen geweest in Factorio. Lekker buiten in de tuin op de Steam Deck
Soms kijk ik maanden niet naar het spel om, om ineens weer een hoop inspiratie te krijgen.
1-2 weken geleden ben ik weer eens verder gegaan met een hele oude map. Dit was mijn eerste map en deze heeft de basis in versie 0.12
Het grappige dat je goed de wijzigingen ziet in de map generator, naarmate je verder van het midden van de map komt. Sinds 0.12 zijn er een hoop wijzigingen en verbeteringen geweest in de map generator en dat zie je terug doordat nieuwe chunks worden gegenereerd met de huidige versie van de map generator.
Zoals gewoonlijk kom je altijd zaken tegen die beter kunnen. Eén van de problemen is de circuit productie. Hier loop ik tegen twee problemen aan:
1: de productie van circuits loopt achter op de vraag zodat fabrieken af en toe stil vallen.
2: de productie van circuits zelf verloopt ook niet goed, doordat bronmaterialen intern niet snel genoeg worden verdeeld.
Natuurlijk kan ik achteloos wel wat extra assemblers neer plempen, maar ik heb besloten om het probleem wat gestructureerder aan te pakken en een mooie blueprint te ontwerpen en deze goed te testen.
Eén van de uitdagingen bij de productie van electronic circuits is de grote hoeveelheid copper wire die je daarvoor nodig hebt. In het begin van het spel is dat nog niet zo ingewikkeld. Dan plaats je drie assemblers met copper wire die rechtstreeks het materiaal plaatsen in twee assemblers voor electronic circuits. Dit gaat altijd goed…… Totdat je met modules wilt gaan werken….
Bij 12 beacons met speed module 3 zit je op craft speed 8. Dat houdt in dat je 48 copper wire per seconde per assembler nodig hebt. Wil je dit met bots gaan aanvoeren, dan heb je daar echt een asociale hoeveelheid bots voor nodig.
Aanvoeren met belts is ook geen optie, ook daar heb je er zoveel van nodig dat je deze gewoon niet kwijt kan tussen alle assemblers en beacons. Het mooiste is als je de copper wire rechtstreeks in je assembler kunt pompen. Dit is dan ook het uitgangspunt geworden van mijn blueprint.
Dan komen we bij het volgende probleem: wanneer je bij productivity 3 de assemblers voor copper wire en electronic circuits 1 op 1 plaatst, heb je net te weinig copper wire om de assembler voor electronic circuits op volle snelheid te laten werken. Na wat rekenwerk blijkt de optimale verhouding 14:15 te zijn tussen electronic circuits en copper wire.
Je kunt dus 14 assemblers 1 op 1 voeden met copper wire, maar je hebt 1 extra assembler nodig met copper wire die de overige 14 aanvult.
Ik heb eerst een ontwerp getest waarbij deze werden aangevuld per belt. Helaas ging dit niet goed werken en vielen sommige assemblers toch weer korte tijd stil ondanks dat de aanvoer precies genoeg was. Het leek erop dat de materialen niet evenredig via de belt werden verdeeld. Maar ik zag ook geen oplossing zonder dat het één grote spaghetti zou worden.
Voor een tweede ontwerp ben ik overgegaan op bots waarbij de output van de 15e assembler copper wire door middel van bots wordt verdeeld. Dit blijkt goed te werken en de blueprint draait nu met de optimale verhouding van 14:15 en ongeveer 700 actieve bots (ook voor de aanvoer van de koperen en ijzeren platen).
Ik ben blij dat ik nu een goed ontwerp heb. Natuurlijk zijn alle logistieke problemen hiermee niet opgelost, want nog steeds kun je ergens anders in de logistieke keten een probleem hebben. Maar die zitten nu gelukkig niet meer bij de productie van de circuits zelf doordat deze ook nu echt de productiecapaciteit haalt waarvoor die ontworpen is.
De komende dagen maar even lekker bouwen om dit ontwerp daadwerkelijk toe te gaan passen in mijn fabrieken.
[
Voor 4% gewijzigd door
Jeroen O op 27-06-2024 11:47
. Reden: Screenshot toegevoegd ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.