[PC/Mac/Linux] Factorio

Pagina: 1 ... 45 ... 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:43
Bart ® schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:32:
https://factorio.com/blog/post/fff-372
Nieuw blog online, helaas niets nieuws over de DLC die eraan zit te komen...
Bleh, jammer. Nu ik 2000-2500 SPM base heb die toch nog 50 UPS haalt, heb ik echt het gevoel het spel uitgespeeld te hebben.
Kriebelt niet meer om opnieuw te beginnen, mijn 5e base (deze dus) is gewoon 'af'. Alles dat ik geleerd heb zit in deze base en nu wacht ik gwn de DLC af.

Tof om te lezen dat ze 3,5 miljoen games verkocht hebben. Aan +- 20 euro (dat is al minus de Steam kost) is dat dus 70 miljoen euro inkomsten. Netjes hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Satangel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:14:
[...]

Bleh, jammer. Nu ik 2000-2500 SPM base heb die toch nog 50 UPS haalt, heb ik echt het gevoel het spel uitgespeeld te hebben.
Kriebelt niet meer om opnieuw te beginnen, mijn 5e base (deze dus) is gewoon 'af'. Alles dat ik geleerd heb zit in deze base en nu wacht ik gwn de DLC af.

Tof om te lezen dat ze 3,5 miljoen games verkocht hebben. Aan +- 20 euro (dat is al minus de Steam kost) is dat dus 70 miljoen euro inkomsten. Netjes hoor
Krastorio of andere mods zijn misschien nog wel een leuk tijdverdrijf tot de DLC uit is :).

Cunning linguist.

• sluggha
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-11-2024
vraagje voor de meer doorgewinterde spelers hier: wanneer maak je de transitie naar een megabase?
Ik zit nu zwaar in de knoop met mn starterbase, maar aangezien ik heel lang geen factorio meer gedraaid heb, ben ik de feeling volledig kwijt.

ik heb via de blueprints ervaring opgedaan met de verschillende mogelijkheden (i know,cheating :P ), maar wanneer is het een goed moment om mega te gaan?

voor of na je de nuclear shizzle aan de gang trekt? (steam en solar dekken de vraag nauwelijks nog)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
Als je echt mega gaat ga je solar, dus je kan eventueel nuclear overslaan. Zelf groei ik altijd op natuurlijke wijze naar een grote basis. Ik zie bijvoorbeeld dat ik niet genoeg circuits heb en zet dan ergens een grote circuit fabriek op. Daarna heb ik meer koper nodig en trek een grote smelterij uit de grond etc etc. Ik heb nog nooit actief mijn starterbasis verlaten, maar zo tegen de tijd dat ik geen zin meer heb is deze ook niet meer terug te vinden.

• sluggha
ok, dan moet ik dus afleren om binnen de grenzen van mn huidige area te blijven.... ben altijd ergens nerveus dat die bijters voorbij mn defensie geraken en de boel afbreken voor ik meer turrets kan neerpoten.
roboports heb ik, maar vindt de drones toch maar "meh" voor wat betreft reparatie.

Ik hang nu alles aan de main bus, maar die moet ik volledig gaan herbekijken als ik verder ga groeien (verkeerde keuzes gemaakt bij de start blijkbaar)

Nu nog kijken of ik een nieuwe start neem of verder borduur op hetgeen ik nu heb :(

[ Voor 29% gewijzigd door sluggha op 16-02-2023 17:46 ]

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:12

WheeleE

Dinges

Mijn allereerste 'mega' base ging een beetje vanzelf. De main-bus starterbase draaide prima maar zat aan z'n maximale capaciteit. De eerste stap was een green circuit outpost. Totaal niet doorgerekend, gewoon 'dit zal wel genoeg zijn'. Voor die outpost had ik veel copper en iron plates nodig, dus daar ook grotes smelting outposts voor. Vervolgens red circuits, plastic, steel, enzovoort. Elke keer als er een outpost klaar was kon de starter base sectie daarvan weg.
Tot ik een base van flink formaat had die volcontinu een raket kon lanceren.

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:37
Yep, zo ging het bij mij dus ook. En de biters kun je wegschieten met je artillerie en een remote (of is dat alleen bij SE ok K2 zo?) . Zo lang de beestjes niet in je vervuilingscloud zitten bakken ze je ook niet lastig. Daarnaast heb ik elke outpost of losse fabriek in de bevoorrading zitten met 1 trein die bots, walls, reparatie, en artillerie shells brengt als de vooraad te laag wordt. Ik heb zelf bijna nooit gewerkt met het ommuren van stukken van de map.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

En als je problemen krijgt met de UPS, dan wordt het tijd om via een commando de biters te verwijderen. Ik speel tegenwoordig op mappen zonder biters (uitgezet in de map settings), na een paar duizend uur zijn ze alleen maar irritant.

Voor mijn megabases ga ik meestal met een doel aan de gang, een eerste stap kan bijvoorbeeld zijn om uiteindelijk naar een volle belt aan science packs te gaan van elke benodigde kleur (meestal is military science niet meer nodig als je in de echte end-game zit). En vanaf daar kun je weer verder. Ik heb zelf ondertussen een stapel blueprints waarmee ik sneller onderdelen kan neerzetten (denk aan green/red/blue circuits en/of oil processing), het maken/puzzelen hieraan vind ik zelf dan ook weer leuk.

Zelf heb ik ook een spreadsheet met alle berekeningen/benodigdheden om X science per minuut te halen, waardoor ik weet wat ik moet bouwen, maar je kunt zoals anderen al aangeven ook gewoon organisch bezig gaan en op gevoel ervaren wat je nodig hebt. Wel zou ik adviseren om je huidige basis (voorlopig) te laten bestaan, zodat je deze bijvoorbeeld kunt gebruiken voor het produceren van de massale hoeveelheid aan bouwmaterialen die je nodig gaat hebben, denk hierbij vooral aan belts/modules/beacons/inserters. En natuurlijk solar panels & accumulators als je voor solar power gaat.

Ik heb nu bijvoorbeeld een basis waar ik half solar/half nuclear power gebruik en mijn UPS is nog 60, mocht deze dalen dan zal ik de nuclear uitfaseren, maar wanneer dat is ligt heel erg aan hoe je je basis bouwt & je computer specs.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
sluggha schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:05:
vraagje voor de meer doorgewinterde spelers hier: wanneer maak je de transitie naar een megabase?
Ik zit nu zwaar in de knoop met mn starterbase, maar aangezien ik heel lang geen factorio meer gedraaid heb, ben ik de feeling volledig kwijt.

ik heb via de blueprints ervaring opgedaan met de verschillende mogelijkheden (i know,cheating :P ), maar wanneer is het een goed moment om mega te gaan?

voor of na je de nuclear shizzle aan de gang trekt? (steam en solar dekken de vraag nauwelijks nog)
Je kan altijd helemaal opnieuw beginnen, met de info die je nu geleerd hebt, ga je sneller en beter je nieuwe savegame spelen. En evt peaceful mode aanzetten (dan vallen de biters je enkel aan wnr jij hen aanvalt) of helemaal zonder biters spelen.

Anderzijds zou ik mijn starterbase , afhankelijk van hvl science per minuut die maakt, gewoon helemaal hermodelleren voor mijn grotere base te ondersteunen. Startbase maakt dan de blue belts, inserters, prod/speed modules, beacons, solar panels, accumulators, ... die nodig zijn voor de echte megabase.

Vanaf 1000SPM ben je een megabase, ik gebruik altijd deze calculator om uit te rekenen hoeveel ik dan nodig heb van alles.
Bouw science per science uit in aparte stukken, laat véééééééééééééél ruimte tussen. Echt, maak een inschatting wat je nodig hebt qua ruimt en verdubbel dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ik lees veel over solar in plaats van nuclear bij megabases. Mijn indruk is juist dat nuclear handiger is omdat da minder ruimte inneemt en minder snel uitbreiding nodig heeft. Zitten er andere voordelen aan solar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie Atari
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-07 10:45
Solar heeft als voordeel dat je deze 1x plaatst en daarna nooit meer naar om hoeft te kijken. Daarbij is deze UPS technisch gunstiger. Nadeel is het veel grotere benodigde oppervlak, maar in principe is je beschikbare ruimte oneindig. Met blueprints kom je snel een heel eind.

Voordeel van nucleair is dat je snel veel vermogen tot je beschikking hebt op een relatief klein oppervlak met de juiste blueprints. Nadeel is de benodigde achterliggende productie van uranium (alhoewel dit qua hoeveelheid nog steeds erg beperkt is) en de in totaal extra UPS belasting. Dit speelt naar mijn weten pas echt bij megabases >5k spm, maar misschien nog belangrijker: is afhankelijk van de snelheid van je eigen pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
WheeleE schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:28:
Ik lees veel over solar in plaats van nuclear bij megabases. Mijn indruk is juist dat nuclear handiger is omdat da minder ruimte inneemt en minder snel uitbreiding nodig heeft. Zitten er andere voordelen aan solar?
Ruimte is nooit een probleem aangezien de map oneindig groot is. Uitbreidingen zijn ook geen probleem omdat je gewoon een blueprint met solar neerplempt en je drones doen de rest.

Uiteindelijk gaat het bij megabases allemaal draaien om rekenkracht van je pc, op een gegeven moment is het niet meer speelbaar. Dan is nuclear gewoon geen optie. Dat kost namelijk verhoudingsgewijs ontzettend veel rekenkracht, wegens de fluid dynamics van water, stoom, en heat pipes. Dat zijn complexe berekeningen, zeker op de schaalgrootte van een megabase.

Solar is peanuts voor de engine: aantal solar panels x vermogen per panel = opgewekte stroom. Zelfde geldt voor je accu's. Het maakt qua rekenkracht dus niet uit of je tien of een miljoen panels hebt liggen. Uiteindelijk winnen solar panels het dus altijd van nuclear, en wil je in een megabase dus solar.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Goede uitleg, dank.

Mijn pc is geen high-end gaming machine maar kan wel wat hebben gelukkig.
De map waar ik nu mee bezig bent wordt hooguit mijn allereerst 1k spm base dus dat moet wel goedkomen denk ik.
Voor de toekomst hou ik solar in m'n achterhoofd, mocht ik een keer écht groot willen gaan bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Ter illustratie, dit is een oudere megabase van me, 2700 science per minuut (= 1 volle blue belt). De solar is verruit het grootste deel van de gebouwde objecten, maar bijvoorbeeld de smelters (links iron, rechts copper, linksboven steel) zijn ook niet klein, net als de electronic circuits (rechtsboven). Het blok waar mijn player staat is de construction hub, de rest zijn allemaal gebouwen nodig voor het halen van 2700 SPM. Een goed overzicht/calculator voor (solar) power: https://factoriocheatsheet.com/base#basic-power

Alles is voorzien van modules, productivity waar mogelijk, anders speed modules. De 120 labs zijn daarnaast voorzien van 12 beacons, de rest is allemaal 8 beacons, allemaal met speed modules natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdch5_oX3lwbl7NqqqZ1drJDVXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEmrJLdBEOjuDf8ZtXDELcno.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sluggha
Satangel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Je kan altijd helemaal opnieuw beginnen, met de info die je nu geleerd hebt, ga je sneller en beter je nieuwe savegame spelen. En evt peaceful mode aanzetten (dan vallen de biters je enkel aan wnr jij hen aanvalt) of helemaal zonder biters spelen.

Anderzijds zou ik mijn starterbase , afhankelijk van hvl science per minuut die maakt, gewoon helemaal hermodelleren voor mijn grotere base te ondersteunen. Startbase maakt dan de blue belts, inserters, prod/speed modules, beacons, solar panels, accumulators, ... die nodig zijn voor de echte megabase.

Vanaf 1000SPM ben je een megabase, ik gebruik altijd deze calculator om uit te rekenen hoeveel ik dan nodig heb van alles.
Bouw science per science uit in aparte stukken, laat véééééééééééééél ruimte tussen. Echt, maak een inschatting wat je nodig hebt qua ruimt en verdubbel dat dan.
oooh, die calculator _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ man, die is heerlijk, dank je wel!!
we gaan dus beter even herstarten want de ruimte die ik nu heb is gewoon niet haalbaar (tussen 2 waterpartijen in) en heb geen zin om die spaghetti te laten bestaan.
mss peacefull mode aanzetten want ik wil stiekem die spiderbot is uittesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07 21:45
De afgelopen paar jaar Factorio keer op keer geprobeerd maar het bleef nooit echt plakken. Nu toch maar weer eens een serieuze poging gedaan nadat ik Anno 1800 en Hydroneer had gespeeld en op zoek was naar iets complexer. Heb het nog niet voor elkaar gekregen om verder te komen dat die blauwe erlenmeyer, maar heb het wel eindelijk naar mijn zin. :) Na een paar pogingen weer opnieuw begonnen, deze keer voor het eerst met een bus. Heb nu kool, koper en ijzer op de bus. Wat moet er nog meer op? Wil sowieso staal en steen toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk3NH_zvZdEpfzqBbv3m-Du2loE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBkbftqz1XjeTlfjfAFypNWK.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
sluggha schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:52:
[...]

oooh, die calculator _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ man, die is heerlijk, dank je wel!!
we gaan dus beter even herstarten want de ruimte die ik nu heb is gewoon niet haalbaar (tussen 2 waterpartijen in) en heb geen zin om die spaghetti te laten bestaan.
mss peacefull mode aanzetten want ik wil stiekem die spiderbot is uittesten.
Beetje late reactie, maar ik vind deze calculator persoonlijk fijner werken: https://factoriolab.github.io
Vooral omdat het ook de totaal hoeveelheden geeft, handig met plannen.
Trouwens geeft het transport weer voor belts EN treinen, terwijl de andere enkel belts geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Rezania op 05-05-2023 12:17 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Rezania schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:15:
De afgelopen paar jaar Factorio keer op keer geprobeerd maar het bleef nooit echt plakken. Nu toch maar weer eens een serieuze poging gedaan nadat ik Anno 1800 en Hydroneer had gespeeld en op zoek was naar iets complexer. Heb het nog niet voor elkaar gekregen om verder te komen dat die blauwe erlenmeyer, maar heb het wel eindelijk naar mijn zin. :) Na een paar pogingen weer opnieuw begonnen, deze keer voor het eerst met een bus. Heb nu kool, koper en ijzer op de bus. Wat moet er nog meer op? Wil sowieso staal en steen toevoegen.

[Afbeelding]
Je gaat ongetwijfeld nog veel vaker opnieuw willen beginnen O-) Soms is het ook gewoon fijn om een nieuwe basis naast je huidige basis te bouwen ipv een hele map opnieuw te beginnen.
Voor op je bus: Circuits, sowieso electronic & advanced, mogelijk ook de processing units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:08

D4NG3R

kiwi

:)

Ah shit, dit topic komt weer eens naar voren en ik krijg direct weer zin in Cracktorio ahum Factorio.

Komt er eigenlijk nog nieuwe content aan? Ik kan mij vaagjes herinneren dat er ergens in 2021 al een rondvraag is gedaan of men liever een aantal kleine DLC's zag, een grote expansion pack of toch maar een volledig nieuwe versie van het spel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satangel
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:33:
Ah shit, dit topic komt weer eens naar voren en ik krijg direct weer zin in Cracktorio ahum Factorio.

Komt er eigenlijk nog nieuwe content aan? Ik kan mij vaagjes herinneren dat er ergens in 2021 al een rondvraag is gedaan of men liever een aantal kleine DLC's zag, een grote expansion pack of toch maar een volledig nieuwe versie van het spel.
DLC is officieel in development. Maar geen release date.

It will come when it's done. Wat ook bewonderenswaardig is in de huidige tijden _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Satangel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:45:
It will come when it's done. Wat ook bewonderenswaardig is in de huidige tijden _/-\o_
Sowieso is de houding van de devs geweldig. Nooit sales, als jij piet piraat wil uithangen doe je dat lekker, maar wil je modden? Tjah.. Zal je het spel toch moeten kopen. :9

Alleen al de gehele early access periode, man.. De kwaliteit, performance en de bijna complete afwezigheid van (game breaking) bugs. (behalve dan om op te schieten O-) )

Daar kan menig studio wat van leren.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 05-05-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Rezania schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:15:

[Afbeelding]
Staal best helemaal apart op zetten voor op je bus, zal veel elektriciteit/miners/inserters vragen!

Altijd genoeg ruimte nemen, voor alles dat je plant. Zodat je iet wat vlot kan expanden.

Snel genoeg aan bots durven beginnen, met construction en logistic bots kan je pas echt snel nieuwe productielijnen opzetten.
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Sowieso is de houding van de devs geweldig. Nooit sales, als jij piet piraat wil uithangen doe je dat lekker, maar wil je modden? Tjah.. Zal je het spel toch moeten kopen. :9

Alleen al de gehele early access periode, man.. De kwaliteit, performance en de bijna complete afwezigheid van (game breaking) bugs. (behalve dan om op te schieten O-) )

Daar kan menig studio wat van leren.
Ik heb nog de tijd meegemaakt dat je ook gepirate kon modden. Deed ik dan ook gretig, tot ze idd het spel updaten en ik wel moest inloggen voor mods te installeren....
Game dan toch maar gekocht , meer dan terecht natuurlijk, heb nu ook in de legale versie iets van 400 uur zitten... Wanneer de DLC komt begin ik sowieso opnieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
MatHack schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:29:
[...]

Je gaat ongetwijfeld nog veel vaker opnieuw willen beginnen O-) Soms is het ook gewoon fijn om een nieuwe basis naast je huidige basis te bouwen ipv een hele map opnieuw te beginnen.
Voor op je bus: Circuits, sowieso electronic & advanced, mogelijk ook de processing units.
Voor groene printplaatjes wilde ik vier belts reserveren, die lijken in echt alles nodig te zijn. Rood en blauw eentje elk? Wat denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:19
Voor rood zou ik minimaal twee belts reserveren.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Rezania schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Voor groene printplaatjes wilde ik vier belts reserveren, die lijken in echt alles nodig te zijn. Rood en blauw eentje elk? Wat denk je?
Klinkt redelijk, maar het beste antwoord dat ik je kan geven is: Probeer het gewoon, is het te veel/weinig zul je iets moeten verbouwen/bijbouwen. Daarbij zou ik wel de tip van @Satangel over construction bots in het achterhoofd houden, scheelt een boel klikwerk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 14:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rezania schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:38:
[...]

1 volle band blauw ?
Je hebt gezien dat je zonder modules voor elke band aan blauwe chips je 24 banden aan groene chips nodig hebt. ? :)

Je hoeft ook niet alles op 1 bus te doen, klooien met treintjes is minstens net zo leuk.
(maar ik kwam dan ook vanuit een openttd ervaring in factorio :) )

jammer dat je het bus concept al ergens vandaan hebt, mijn leukste tijd was toch echt de spaghetti die ik in mijn eerste paar pogingen gecreerd had, met 0 voorkennis van wat er daarna kwam :)

Je kunt krastorio, industrial revolution, of space exploration gewoon zien als DLC's
Dat zijn officieel mods, maar overhaulen een behoorlijk gedeelte van de speelervaring.
Ik ken officiele betaalde DLC"s die minder toevoegen zeg maar.

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 08-05-2023 15:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dranik
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:08

Ik heb al aantal duizend uur in dit spel zitten ( 8)7 ) en ben elke keer weer verbaasd over de kwaliteit van content die toegevoegd wordt door de community. Recent weer nieuwe modpacks gespeeld die weer erg goed gedaan zijn (Exotic Industries en SoScienCity bijvoorbeeld). Ben ook erg benieuwd naar de nieuwe expansiepack uiteraard, maar laat ze maar lekker rustig aan doen.

Over de bus: het is moeilijk om aan het begin rekening te houden met alles wat je nog op de bus moet zetten, dus probeer ervoor te zorgen dat je maar 1 kant van de bus bouwt zodat hij makkelijk uit te breiden is. Of probeer inderdaad treinen en/of transport drones te gebruiken voor alternatieve manieren om je goederen door je base te distribueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
heuveltje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:46:
[...]

1 volle band blauw ?
Je hebt gezien dat je zonder modules voor elke band aan blauwe chips je 24 banden aan groene chips nodig hebt. ? :)
24?! Oké, misschien geen volle band blauw dan. 8)7
Je hoeft ook niet alles op 1 bus te doen, klooien met treintjes is minstens net zo leuk.
(maar ik kwam dan ook vanuit een openttd ervaring in factorio :) )
Ikzelf heb ook grofweg 1000 uur in OpenTTD zitten, vooral als kind. Een van de weinige spellen die onze PC aankon toentertijd. Maar ben nog bezig geweest met treinen in Factorio, zo ver ben ik nog niet gekomen.
jammer dat je het bus concept al ergens vandaan hebt, mijn leukste tijd was toch echt de spaghetti die ik in mijn eerste paar pogingen gecreerd had, met 0 voorkennis van wat er daarna kwam :)
[...]
Ik ben een engineer IRL. :+ Wij gebruiken ook bussen in onze processen, maar dan vol met chemicaliën ipv stalen platen of printplaatjes. Ik was al gecorrumpeerd voordat ik Factorio überhaupt aanraakte dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Dranik schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb al aantal duizend uur in dit spel zitten ( 8)7 ) en ben elke keer weer verbaasd over de kwaliteit van content die toegevoegd wordt door de community. Recent weer nieuwe modpacks gespeeld die weer erg goed gedaan zijn (Exotic Industries en SoScienCity bijvoorbeeld). Ben ook erg benieuwd naar de nieuwe expansiepack uiteraard, maar laat ze maar lekker rustig aan doen.

Over de bus: het is moeilijk om aan het begin rekening te houden met alles wat je nog op de bus moet zetten, dus probeer ervoor te zorgen dat je maar 1 kant van de bus bouwt zodat hij makkelijk uit te breiden is. Of probeer inderdaad treinen en/of transport drones te gebruiken voor alternatieve manieren om je goederen door je base te distribueren.
Oh geloof me, ik ben heel erg bekend met dit probleem van dat de bus niet genoeg ruimte heeft. Onze bus op werk heeft standaard tien 'belts', nooit genoeg. Heb een keer tien extra toegevoegd, maar dat gaf weer problemen met loze ruimtes en pompen die niet krachtig genoeg waren. Gelukkig is er geen drukvalprobleem in Factorio. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-07 03:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rezania schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:05:
[...]

Gelukkig is er geen drukvalprobleem in Factorio. :+
Oh zeker wel :D. Al kan het zijn dat het tegenwoordig wat beter werkt.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
.oisyn schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Oh zeker wel :D. Al kan het zijn dat het tegenwoordig wat beter werkt.
Je bedoelt dat hoe langer de pijpleiding hoe minder hard het stroomt? Ook een drukvalprobleem ja, maar dat is te weinig druk, ik heb meestal te maken met te veel druk IRL. Te weinig druk is makkelijk op te lossen gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:49

Ik ben sinds kort begonnen aan Space Exploration.
Dit is echt een gigantische uitbreiding van Factorio.
Absoluut de moeite waard om naar te kijken als je een grote uitbreiding zoekt.
Goed voor minimaal honderden uren extra speeltijd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:52
Misschien dat iemand het gemist heeft, maar vanaf versie 1.1.83 heeft Factorio controller / gamepad support.

Dat dit er aan zat te komen, was al een tijdje bekend, aangezien dit aangekondigd werd na de launch van Factorio op de Nintendo Switch.

Persoonlijk ben ik hier erg blij mee. Nu het zomer is, zit ik praktisch niet meer binnen en al helemaal niet achter de PC. Nu kan ik buiten Factorio spelen op de Steam Deck. Ja natuurlijk kon dat voorheen ook al, maar het was dan toch altijd even pielen met de controls. Daar hoef je nu niet meer over na te denken en werkt het gewoon ‘out of the box’.

Het is wel even wennen en het spelen gaat niet zo snel als met toetsenbord en muis, maar ze hebben er wel een hoop werk van gemaakt om zoveel mogelijk acties achter een knoppencombinatie te zetten. Na een paar uur spelen ben je daar wel aan gewend.
Als hulp laat het spel vaak ook in een klein venstertje zien wat de meest belangrijke knoppencombinaties zijn voor hetgene wat je op dat moment uit kan voeren. Daarbij worden ook de juiste icoontjes getoond. Hierbij moet je wel bij de settings opgeven welke controller je gebruikt (Xbox, Steam Deck, Playstation of Switch).

Lekker hoor nu in de tuin bij +30ºC een beetje prutsen aan mijn basis met een lekker ijsje of koud glas bier erbij 8)

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satangel
Bart ® schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:23:
[...]

Krastorio of andere mods zijn misschien nog wel een leuk tijdverdrijf tot de DLC uit is :).
We zijn 6 maand verder en ik heb Krastorio toch eens een kans gegeven.

Wat een game

Het maakt de recepten van quasi alles net dat beetje anders. Een extra stap of complicatie, waardoor het de hele game toch aanpast.

Heel origineel dat je nu biters moet dooddoen en hun lijken oppakken om military science te ontwikkelen. Daarna kan je zelf bitermass creeeren in een speciaal nieuw gebouw die daarvoor bestaat.

De Krastorio total overhaul mod voelt echt aan als een DLC van vanilla Factorio. Er komt heel veel op je af en soms is het moeilijk het bos door de bomen te zien. Maar met wat Googlen kan je alles wil vinden. Ben nu 50 uur ver en de Rocket Silo is net geresearched. Zijn er bijna dus.

Ben niet van plan in Krastorio een base te maken van 1000SPM maar toch echt een heeeeeeel prettige ervaring geweest. Hoeveel grondstoffen/fluids ze toevoegen, extra gebouwen, extra knopjes, extra mechanics, ... Je merkt echt dat dit een project is geweest waar doorgewinterde Factorio spelers zich mee gemoeid hebben.

Enkele Quality of Life aanpassingen die standaard in Krastorio zitten die echt in vanilla Factorio ook thuishoren

- SHIFT-L verandert inserter zijn droplocatie. Dat betekent dat je dus 1 belt vanaf 1 kant volledig vol kan krijgen! Super handig
- Medium electric pole heeft grotere bereik. Handig!
- underground belts gaan langer door. De blauwe zelfs 20 tegeltjes ver, opnieuw, handig
- je hebt nu steel pipes , die een betere throughput hebben, en opnieuw, verder ondergronds gaan
- je hebt na de blauwe belt nog 2 , nog snellere belts. Dit maakt de game makkelijker aangezien de blue belt throughput HET punt is waarop een megabase vaak vastloopt. Nu is dit dus deels verholpen, je kan langer 1 productielijn volhouden met deze (heel dure) belts
....

Quasi alle gebouwen hebben een betere versie gekregen, die natuurlijk meer resources vraagt. Echt indrukwkkend.

Dus voor de mensen die een nieuwe uitdaging zoeken, maar die niet te extreem willen gaan (heb gehoord dat Pyanodons eindeloos complex is) , zeker een kans geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:17
Tip voor je volgende playthrough: Space Exploration (eventueel in combinatie met Krastorio). Geeft weer een andere speelervaring (met extra nadruk op logistieke uitdagingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
anboni schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:45:
Tip voor je volgende playthrough: Space Exploration (eventueel in combinatie met Krastorio). Geeft weer een andere speelervaring (met extra nadruk op logistieke uitdagingen)
Ook al gehoord en ik dacht eigenlijk dat dit was. Maar blijkbaar is dat SE + Krastorio, die heel populair is.

We'll see, ik heb ook gehoord dat in SE de bots expres heel ver id research tree zit, en dat is toch een groot probleem voor mij. Met bots kan je echt zo flexibel zijn, heel handig .

We zien dus, ik ga Krastorio uitspelen en nog wat spelen met die Singularity en Matter stuff, en dan wachten op de DLC. Zien wat dat dat is. Maar alleszins heel blij met Krastorio, kan het iedereen aanraden die vanilla Factorio heeft uitgespeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Satangel schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Ook al gehoord en ik dacht eigenlijk dat dit was. Maar blijkbaar is dat SE + Krastorio, die heel populair is.

We'll see, ik heb ook gehoord dat in SE de bots expres heel ver id research tree zit, en dat is toch een groot probleem voor mij. Met bots kan je echt zo flexibel zijn, heel handig .
Da's geen probleem, da's 'n uitdaging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satangel
Satangel schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:52:
[...]

We zien dus, ik ga Krastorio uitspelen en nog wat spelen met die Singularity en Matter stuff, en dan wachten op de DLC. Zien wat dat dat is. Maar alleszins heel blij met Krastorio, kan het iedereen aanraden die vanilla Factorio heeft uitgespeeld!
Rond uur 85 heb ik het endscreen gezien. Ben nu nog wat mijn base aan het optimaliseren om 250 SPM te krijgen.

Heel goeie mod alleszins amai. Matter om power te genereren is wel belachelijk OP, 2 van die reactors voorzien genoeg stroom voor mijn hele base, heb niets anders nodig. Super simpel, te simpel gewoon.

Die loaders/warehouse/snellere belts moeten ze echt in vanilla steken IMHO, lost heel veel frustrerende logistieke problemen op.

Ben een Youtube video aan het kijken van Space Exploration en ja het kriebelt wel. Maar denk dat ik na mijn Krastorio 2 avontuur toch nog effe ga wachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:02
Eindelijk meer info over de expansion!

https://factorio.com/blog/post/fff-373

Ik ben echt excited, SE lijkt me altijd leuk maar deze is gewoon te lang voor mij. De uitdaging van de expansion lijkt me een stuk beter te behappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ik verwacht ook voor de volgende versie van SE interessante verbeteringen. Ik denk dat er een heleboel mechanismes die nu enigszins erin gehackt moesten worden, straks gewoon native in de engine zitten waardoor ook SE op sommige punten wat soepeler zal kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Excite ! *O* *O* *O* Tot ik zag dat het nog wel een jaar ging duren -O-
Maar met geluk is dat een pessimistische schatting en komt het vroeger uit.

Het ziet er geweldig uit, ik kan niet wachten, ook op de wekelijkse FFF's !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Naast de uitbreiding ben ik ook zeer benieuwd naar wat er allemaal onder onderstaande valt. We zullen het de komende tijd wel lezen.
In the previous news about the expansion FFF-367, we declared that the content will be technically a mod taking advantage of the updated engine. What this means is that a lot of the improvements will be for all players, regardless of them having the expansion or not.

Examples of things that will be in the 2.0 update are: the ability to control train systems better, better blueprint building, better flying robot behaviour and many more. It will all be covered in more details in future FFFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
MatHack schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:11:
Naast de uitbreiding ben ik ook zeer benieuwd naar wat er allemaal onder onderstaande valt. We zullen het de komende tijd wel lezen.

[...]
Gek hoeveel optimizaties WUBE doet, en nog steeds, dus heel benieuwd hoeveel verschil dit gaat maken.

Blij dat er eindelijk wat info is ivm de DLC, niet zo blij dat het no zo lang gaat duren! :/
Aan de andere kant, misschien is er binnen 6 maanden al een playable alpha build, en WUBE kennende gaat die playable alpha build al beter zijn dan 90% vd gereleasete final games!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik ben persoonlijk alleen maar blij dat er de tijd wordt genomen voor de DLC, inmiddels wel een beetje moe van de zoveelste game welke maanden (naar gevoel soms jaren..) te vroeg uit komt en gewoon niet af is of op z'n minst niet af aanvoelt. ;(

Ik moet me momenteel inhouden om niet weer met een nieuwe run te beginnen, al veel te druk met Baldurs Gate 3 en binnenkort Starfield*. _O-

* (over spel gesproken welke waarschijnlijk nog aardig wat afwerking gaat vereisen). :+

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 28-08-2023 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-07 15:28
Ik ben in 2018 dankzij een collega besmet met het factorio virus en heb er al vele honderden uren opzitten. Tot afgelopen jaar op mijn MacBook Pro i7 16gb waarin na een bepaalde tijd de Mac op zijn knieën ging als de fabriek te groot werd. Inmiddels sinds een half jaar een MacBook Pro m2 en al die eerder fabrieken lopen ineens soepel. Sinds vorige week was ik toe aan een nieuwe uitdaging en ben begonnen aan Seablock. Het is als of ik jaren terug in de tijd ben gegooid en het wiel opnieuw aan het uitvinden ben. De complexiteit is wel heel erg zwaar geworden. Maar het geeft mij mooi even de tijd om de tijd te vullen tot de nieuwe DLC er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Ebakker schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:37:
Ik ben in 2018 dankzij een collega besmet met het factorio virus en heb er al vele honderdes uren opzitten. Tot afgelopen jaar op mijn MacBook Pro i7 16gb waarin na een bepaalde tijd de Mac op zijn knieën ging als de fabriek te groot werd. Inmiddels sinds een half jaar een MacBook Pro m2 en al die eerder fabrieken lopen ineens soepel. Sinds vorige week was ik toe aan een nieuwe uitdaging en ben begonnen aan Seablock. Het is als of ik jaren terug in de tijd ben gegooid en het wiel opnieuw aan het uitvinden ben. De complexiteit is wel heel erg zwaar geworden. Maar het geeft mij mooi even de tijd om de tijd te vullen tot de nieuwe DLC er is.
De verschillen tussen CPU's is echt gigantisch bij Factorio. Echt een game waar je de extra 3D cache bvb ten volle kan benutten.

Heb destijds ook van 2600X naar 5600X gegaan omdat mijn megabase niet goed genoeg meer werkte, probleem was direct opgelost. Heerlijk hoe dit geoptimaliseerd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Deze week verbeteringen aan de robots: https://www.factorio.com/blog/post/fff-374

Goed dat ze dit verbeteren, ik was soms redelijk geïrriteerd door de robots die rare manieren van werken hebben. Vooral de request feature in de roboport is nice.

[ Voor 11% gewijzigd door MatHack op 01-09-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_D
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-05 14:39
Vooral de request feature in de roboport is nice.
Inderdaad. Dan kun je nu gewoon alle oude robots verzamelen in 1 roboport om ze te recyclen, ipv dat je een chest + inserter moet maken bij elke roboport in je netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

FFF van deze week: https://www.factorio.com/blog/post/fff-375

Leuk idee die quality, heel benieuwd hoeveel impact dat in de praktijk gaat brengen (geen zin om dat nu theoretisch uit te rekenen), ook gezien het feit dat ze stapsgewijs beschikbaar worden. Sowieso komt die recycler me goed uit, heb nu zelf een mod gemaakt voor het recyclen van een aantal items (voornamelijk burner phase items en de verschillende armors).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Ik vind de namen niet bij Factorio passen, hopelijk passen ze die nog aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Een recycler in de base game was iets waar ik op hoopte, leuk dat ze er meteen een loader aan hebben gekoppeld en niet te groot hebben gemaakt ! Dit wordt leuk om in-lijn te plaatsen om een overschot op te lossen zonder combinators.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16

Smurf

Detri

@Phuncz Speel jij dan een van die (grote) mods waar je overal bijproducten bij krijgt? Want in de basegame is een overschot toch gewoon een gebrek aan consumptie?
Ik recycle (via logistic trash slots) nu eigenlijk alles al terug de belts op of de Mall in met requester of bufferchests. En die paar stone furnaces en en andere items die niet te hergebruiken zijn verdwijnen na upgrades gewoon stilletjes in het blok met storage chests.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Phuncz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:38:
Een recycler in de base game was iets waar ik op hoopte, leuk dat ze er meteen een loader aan hebben gekoppeld en niet te groot hebben gemaakt ! Dit wordt leuk om in-lijn te plaatsen om een overschot op te lossen zonder combinators.
Komt er een loader, zoals in Krastorio dus, in de officiele DLC? Dat zou echt top zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-07 11:29
Satangel schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:31:
[...]

Komt er een loader, zoals in Krastorio dus, in de officiele DLC? Dat zou echt top zijn
Nee geen loader zoals krastorio, de recycler heeft een output voor een belt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:11
Reinder83 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:01:
[...]

Nee geen loader zoals krastorio, de recycler heeft een output voor een belt
En geeft 25% van de input terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Smurf schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:48:
@Phuncz Speel jij dan een van die (grote) mods waar je overal bijproducten bij krijgt? Want in de basegame is een overschot toch gewoon een gebrek aan consumptie?
Ik recycle (via logistic trash slots) nu eigenlijk alles al terug de belts op of de Mall in met requester of bufferchests. En die paar stone furnaces en en andere items die niet te hergebruiken zijn verdwijnen na upgrades gewoon stilletjes in het blok met storage chests.
Ja de meeste mods hebben niet steeds een propere lijnen na upgraden, maar soms zit je ook met aanpassingen door schaal van de ene tier naar de andere waardoor je overschot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

FFF van deze week: https://www.factorio.com/blog/post/fff-376

Ik vind de toevoeging van trigger technologies een hele goede, ook zeker omdat ze het ook nog hebben toegepast op een aantal van de basis techs. De nieuwe infinite techs zijn ook een goede toevoeging, zeker als ik kijk naar wat de opties nu zijn als je zonder biters speelt (wat ik meestal doe).

De verduidelijking over quality en het plaatje van de T3 assembling machines helpt mij ook om een beter te krijgen bij quality en hoe daar builds voor te maken en waar te gebruiken (want ja, in eerste instantie is research components waarschijnlijk overbodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

MatHack schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:52:
Ik vind de toevoeging van trigger technologies een hele goede, ook zeker omdat ze het ook nog hebben toegepast op een aantal van de basis techs.
Ik vind het ook een goede toevoeging, maar het voelt wel heel erg geïnspireerd door Satisfactory :) (Wat op zichzelf natuurlijk weer gewoon een Factorio in 3D is).

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 15-09-2023 18:47 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
Ik weet niet of iemand het al is opgevallen, maar Factorio is inmiddels Steam Deck Verified :)

Dit geeft maar weer aan hoe goed de ondersteuning is vanuit de ontwikkelaars. Er zijn twee platformen waar ik het spel op speel. Naast de Steam Deck is dat mijn iMac met M1 processor waar het spel sinds vorig jaar ook native op draait.

Helemaal top!! d:)b. Ik ben er blij mee want ik speel het spel nog regelmatig.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 21:31
Jeroen O schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:00:
Ik weet niet of iemand het al is opgevallen, maar Factorio is inmiddels Steam Deck Verified :)

Dit geeft maar weer aan hoe goed de ondersteuning is vanuit de ontwikkelaars. Er zijn twee platformen waar ik het spel op speel. Naast de Steam Deck is dat mijn iMac met M1 processor waar het spel sinds vorig jaar ook native op draait.

Helemaal top!! d:)b. Ik ben er blij mee want ik speel het spel nog regelmatig.
hoe speelt het op een steam deck?
heb het een tijd geleden geprobeerd maar ik kan er maar niet aan wennen. Maar wellicht dat ik even door de zure appel moet bijten?

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

dacht na een aantal mods eens aan pyanadon te beginnen.
Mijn god dat is echt een andere league dan krastorio of SE.

Je begint zonder splitters ,en alles is burner tech met extra iritante ash bijproduct.
dus bee line naar splitters ? 14 uur verder en ik heb ze geresearched.

Ow die hebben "groene chips" nodig ?
Ik zit nu op 9 verschillende productie stappen, om 1 van de 7 producten te maken die je nodig hebt voor het maken van die chips. :( En ik loop nu vast omdat 1 van die keten zoveel bijproducten maakt die ik nog niet kwijt kan.

En het ijzer verbruik. er gaan 8 ore in een ijzer plate, en alles vreet platen.
En treinen zijn nog tig stappen verder, maar mijn start ijzer en de dichtsbijzijnde ijzerbron zijn uitgeput :(

Voor morgen in de planning. hoe kom ik aan geimpregneerd hout voor circuits :?
Maar Ik betwijfel of ik heel ver hier in ga komen.

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 20-09-2023 20:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen O
demonic schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:07:
[...]

hoe speelt het op een steam deck?
heb het een tijd geleden geprobeerd maar ik kan er maar niet aan wennen. Maar wellicht dat ik even door de zure appel moet bijten?
Het speelt goed, maar ik denk dat je wel even door de zure appel heen moet bijten.

Ik ben altijd een PC gamer geweest en ik ben daardoor gewend om alles met toetsenbord en muis te spelen.
Om Factorio (maar ook andere spellen) op de Steam Deck te spelen, voelt soms alsof je opnieuw moet leren lopen.

Zeker in het begin is het steeds uitzoeken welke knoppencombinatie je moet gebruiken om iets voor elkaar te krijgen, maar naar mate je langer speelt, wordt het steeds meer een automatisme.

Gelukkig laat het spel wel in beeld zien welke knoppen je in moet drukken voor de meest belangrijke acties. Maar uiteindelijk gaat een controller het nooit winnen van een toetsenbord en muis.

Dus neem gewoon even de tijd om alle knoppencombinaties uit je hoofd te leren en daarna gaat het spelen min of meer vanzelf :)

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:11
heuveltje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:59:
dacht na een aantal mods eens aan pyanadon te beginnen.
Mijn god dat is echt een andere league dan krastorio of SE.

Je begint zonder splitters ,en alles is burner tech met extra iritante ash bijproduct.
dus bee line naar splitters ? 14 uur verder en ik heb ze geresearched.

Ow die hebben "groene chips" nodig ?
Ik zit nu op 9 verschillende productie stappen, om 1 van de 7 producten te maken die je nodig hebt voor het maken van die chips. :( En ik loop nu vast omdat 1 van die keten zoveel bijproducten maakt die ik nog niet kwijt kan.

En het ijzer verbruik. er gaan 8 ore in een ijzer plate, en alles vreet platen.
En treinen zijn nog tig stappen verder, maar mijn start ijzer en de dichtsbijzijnde ijzerbron zijn uitgeput :(

Voor morgen in de planning. hoe kom ik aan geimpregneerd hout voor circuits :?
Maar Ik betwijfel of ik heel ver hier in ga komen.
Poah, dit klinkt leuk. Gaan we van het weekend ff proberen.

• anboni
Als je echt een masochistische bui hebt, kun je ook nog naar https://mods.factorio.com/mod/PyBlock kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Ik wordt zelf heel blij van de rails die we in 2.0 krijgen (ze staan los van de DLC), https://www.factorio.com/blog/post/fff-377 . Geen rare constructies meer omdat het gat wat ik wil overbruggen toevallig 2 tiles is, ipv de minimum 4 tiles, meer rail signal posities en betere visualisatie van de blokken op het spoor :9 En daar nog bovenop een verlenging van de big pole range zodat ze beter in 32 length rail-blueprints passen. En dan zien ze er ook nog beter uit (naar mijn mening), goed te zien in de vergelijking tussen 1.1 & 2.0 halverwege de FFF.

Ik zie maar één nadeel... Ik moet mijn rail blueprints weer opnieuw maken, maar dat vind ik helemaal niet erg, wordt weer lekker puzzelen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Meh rails gebruik ik toch nooit, bots & belts all the way hier.

Blijkbaar wordt de electric big pole ook een langer bereik, dat is goed. Zo nemen ze weer wat vd QoL changes van Krastorio over, goed zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://factorio.com/blog/post/fff-378
Verhoogde trainrails :D Aan de ene kant is dit een leuke/goede toevoeging, aan de andere kant verminderd het de logistieke puzzel die je met het spoor kon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Ik zie de voordelen er wel van in. Minder conflicten, minder wachttijden, minder gepiel met seinen.

Ik weet dat je met goed geplaatste seinen veel op kunt lossen, maar soms loopt het toch nog wel eens fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://www.factorio.com/blog/post/fff-380, ik word wel blij van de aanpassingen aan de remote view (dat is vanaf de map), je hoeft straks bijna nergens voor meer naar een entiteit te lopen om zaken aan te passen. Ik hoop/neem aan dit ook voor combinators geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Even terug naar die van vorige week: https://www.factorio.com/blog/post/fff-379.
Eindelijk automatisch powerpoles mét circuit wires draggen en omleggen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Release date nog altijd gewoon 2024? Hopelijk ergens juni, dan nog maandje laten mods updaten/creeëren en we vliegen er weer in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Satangel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:20:
Release date nog altijd gewoon 2024? Hopelijk ergens juni, dan nog maandje laten mods updaten/creeëren en we vliegen er weer in
Haha, ik zou die deadline met een korrel zout nemen, Wube kennende verschuift die nog wel een (paar) keer. En daar ben ik blij om, want ze willen gewoon een goed product leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door MatHack op 13-10-2023 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik hoop vooral dat we bijtijds weer een experimentele versie krijgen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://www.factorio.com/blog/post/fff-381 Space platforms
Interessant, brengt nieuwe uitdagingen met zich mee (zoals compact bouwen). Ben ook blij dat efficiency modules eindelijk een nut hebben. En ook military science heeft nu nut, zelfs als je zonder biters speelt (wat ik meestal doe). Komen ook mooi een paar concepten samen met de platforms (quality, remote view). Geen idee wat een rocket kost in de uitbreiding, maar aangezien het max blue science is zal dat wel anders zijn dan in vanilla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Yep, het lijkt een goed geheel te vormen met veel leuke, nieuwe problemen om op te lossen, ik kijk er erg naar uit met elke FFF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://www.factorio.com/blog/post/fff-382 Logistic groups, rocket aanpassingen
De logistic groups ziet er uit als een geweldige aanpassing, zowel voor logistic requests als voor de constant combinator :*)
De aanpassingen aan de rocket (recipe) zijn een logisch gevolg van de expansion, ik ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt, maar dat geldt voor de meeste zaken die besproken worden in de FFF. Je wil spelen, niet lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

MatHack schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:26:
https://www.factorio.com/blog/post/fff-381 Space platforms
Interessant, brengt nieuwe uitdagingen met zich mee (zoals compact bouwen). Ben ook blij dat efficiency modules eindelijk een nut hebben. En ook military science heeft nu nut, zelfs als je zonder biters speelt (wat ik meestal doe). Komen ook mooi een paar concepten samen met de platforms (quality, remote view). Geen idee wat een rocket kost in de uitbreiding, maar aangezien het max blue science is zal dat wel anders zijn dan in vanilla.
Sja, het klinkt nog steeds als een iets sjiekere versie van Space Exploration, en daar ben ik eigenlijk op uitgekeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://www.factorio.com/blog/post/fff-383 Build features die ik altijd al gemist heb in de base game, leuk dat ze er nu eindelijk inkomen. Vooral die super force build in/door belts die automatisch undergrounds aanmaken lijkt me erg fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://factorio.com/blog/post/fff-384 Combinator aanpassingen. Zelf wel een fan van de aanpassingen aan de decider combinator, scheelt toch weer meerdere combinators met AND/OR. De omschrijving in een combinator is ook zeker handig en van sommige van de nieuwe selector combinator functies (zoals stack size) kan ik het voordeel zien, maar sommige daarvan moeten in de praktijk nog blijken waarvoor deze nuttig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Het jammere van al deze teasers is dat ik nu eigenlijk de nieuwe factorio wil spelen en niet meer de oude :P Ben net weer met 'n SE run begonnen en juist deze combinator wijzigingen zouden daar heel handig voor zijn (nog even los van allerhande engine aanpassingen die ook voor SE weer nieuwe mogelijkheden bieden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wel tof, flinke uitbreiding/verbetering van hoe het logic system werkt. Ik doe er zelf (als developer of all things) eigenlijk maar weinig mee, hooguit om m'n kolencentrales midgame te laten stoken als m'n zonnepanelen/collectors het niet bijhouden en dreigen leeg te lopen.

• JKoehorst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-06 07:41
MatHack schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:21:
https://factorio.com/blog/post/fff-378
Verhoogde trainrails :D Aan de ene kant is dit een leuke/goede toevoeging, aan de andere kant verminderd het de logistieke puzzel die je met het spoor kon hebben.
Ik denk dat 1 verhoogde rail een hele leuke toevoeging is. En door de extra mogelijkheden zal de puzzel nog wat complexer worden.
In Satisfactory kun je bijvoorbeeld een grote puinhoop van je fabriek maken, maar omdat je er altijd wat bovenop kunt bouwen loop je eigenlijk nooit helemaal vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

https://factorio.com/blog/post/fff-386

Informatie over één van de nieuwe planeten *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Ja jonges ik ga dit topic ontvolgen, ik hype mezelf veel te veel op!

Ga het wel zien enkele maanden na release (pakweg september 2024 schat ik) , dan spring ik er met veel plezier weer in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://www.factorio.com/blog/post/fff-387

Unieke gebouwen en recepten voor/door de nieuwe planeet Vulcanus. De big mining drill ziet er interessant uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mag ik men trouwens bedanken voor het posten van de FFF's elke vrijdag? Houd het zelf niet zo bij, maar elke keer als ik het topic weer omhoog zie komen lees ik de blogs met veel plezier. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Precies wat hij zegt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jajofisher
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:24
De fff's zijn echt superleuk, maar je moet (zoals Satangel ook al zei) niet te veel nadenken over hoe lang het nog gaat duren voordat het speelbaar is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://www.factorio.com/blog/post/fff-388
Deze week worden een boel kleine aanpassingen besproken.

De corpse-enable logistic requests, max range indicator en tag improvements zijn mijn favorieten van het getoonde lijstje. Maar het zijn stuk-voor-stuk goede veranderingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Die tick counter overflow is dan wel weer peak Factorio... 828 dagen runtime is niet genoeg _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
anboni schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:09:
828 dagen runtime is niet genoeg _O-
828 dagen 8)7 Ik laat deze hier even achter want het smeult nog na: https://arstechnica.com/i...atastrophic-software-bug/

Blijkbaar was 248 dagen genoeg voor Boeing's test team. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hahaaa een foutje
The maximum integer value that a double can represent with full accuracy is 2^52, or 2.37 million years' worth of ticks.
Het is 253 (8>. LITERALLY UNPLAYABLE.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 09-12-2023 00:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

https://factorio.com/blog/post/fff-389

Trein-sturing drastisch uitgebreid:
Makkelijk refuelen, makkelijk dynamisch bestemming kiezen, makkelijk een depot opzetten, makkelijk een trein toevoegen aan een groep. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Allemaal mooie QoL features voor treinen, vooral de interrupts en groepen spreken me aan. Maar het zijn allemaal mooie aanpassingen. Nu vooral niet vergeten dat dit allemaal mogelijk is op het moment dat 2.0 eindelijk live gaat :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://www.factorio.com/blog/post/fff-390
Geen gamplay, maar een technische uitleg van noise (voor map generation) + technische optimalisatie van de map generator en een kerstgroet in Factorio style.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die kerstgroet is wel ontzettend stoer. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrttW-J-hPe5NB9ZzbODragGnAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjPRXuvl1jf2LvHgU4tfiaFW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

https://www.factorio.com/blog/post/fff-391
Mods, recap van afgelopen jaar + veranderingen voor 2.0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen O
Gisteren kwam ik een hele interessante video tegen op YouTube.

Deze gaat over het bereiken van het einde van de map. Nu zal hij niet de eerste zijn die dit geprobeerd heeft, maar deze Youtubber heeft het volledige proces geautomatiseerd. Dus hij heeft een fabriek ontworpen die automatisch naar de rand van de map toe kruipt.

Uiteindelijk komt er best nog veel bij kijken en onderweg ontstaan er diverse problemen die hij dan weer op moet lossen, maar ik vond het een hele interessante video om te zien.

Dus mocht iemand zich vervelen in het nieuwe jaar dan is dit zeer de moeite waard om te kijken. (Of om zelf te bouwen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 15:49
Ik heb dit spel al lang op mijn verlanglijst, demo ook gespeeld en vond deze vermakelijk maar pakte me niet direct zo heftig als dat ik had verwacht. Opzich is het automatiseren van allerlei systemen wel precies in mijn straatje. Ben nu weer aan het twijfelen het toch maar eens aan te schaffen.

Het ding wat mij het meest af lijkt te stoten is de druk die je word opgelegd door de insecten. Ik zou graag op een relaxte manier dit spel spelen zonder dat ik me al te druk hoef te maken over aliens die mijn base overnemen. Hoe is dit in praktijk? Zijn de aliens een groot gevaar waar je je constant druk over maakt of valt dat wel mee?

Daarnaast sprak het me in de demo niet super erg aan dat de grondstoffen opraken. Dat betekend dat je constant een nieuwe 'starter' base moet bouwen zodra de grondstoffen op zijn, klopt dat?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Kans is groot dat ik het een keer aanschaf want het spel is heel redelijk geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-07 14:51

TheNephilim

Wtfuzzle

Jobius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:13:
Ik heb dit spel al lang op mijn verlanglijst, demo ook gespeeld en vond deze vermakelijk maar pakte me niet direct zo heftig als dat ik had verwacht. Opzich is het automatiseren van allerlei systemen wel precies in mijn straatje. Ben nu weer aan het twijfelen het toch maar eens aan te schaffen.

Het ding wat mij het meest af lijkt te stoten is de druk die je word opgelegd door de insecten. Ik zou graag op een relaxte manier dit spel spelen zonder dat ik me al te druk hoef te maken over aliens die mijn base overnemen. Hoe is dit in praktijk? Zijn de aliens een groot gevaar waar je je constant druk over maakt of valt dat wel mee?

Daarnaast sprak het me in de demo niet super erg aan dat de grondstoffen opraken. Dat betekend dat je constant een nieuwe 'starter' base moet bouwen zodra de grondstoffen op zijn, klopt dat?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Kans is groot dat ik het een keer aanschaf want het spel is heel redelijk geprijst.
Je kunt spelen zonder 'vijand', dus zonder de insecten. Dan kun je rustig je gang gaan, heb je geen druk!

Hoe snel de grondstoffen opraken kun je instellen; je kunt de oppervlakte instellen en hoe rijk die oppervlakte is. Stel je gaat voor 200% dan kun je best wat langer met je grondstoffen doen en uiteindelijk zul je zien dat je de ruimte nodig hebt en dus is het wel eens fijn dat er wat opraakt. Ligt er een beetje aan hoe je speelt.

Het spel heeft echt ontzettend veel mogelijkheden, het is echt een aanrader. Ook multiplayer is leuk, samen met een of meerdere mensen. Je moet ergens alleen zelf soms even bedenken welke richting je kiest; met treinen en wijds, of juist op een grid met robots, of simpelweg een mix of heeeeel wat anders.

Gewoon kopen, lekker erin duiken als je nog een paar dagen kerstvakantie hebt! 8)
Pagina: 1 ... 45 ... 55 Laatste