"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Kennelijk toegevoegd in 1.0:Murk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Misschien mis ik iets maar dit ziet er uit als non-fictie
Lijkt inderdaad erg sterk maar is zo te zien ook pas te bouwen in de late endgame.
[YouTube: The Amazing SPIDERTRON in action - Factorio 1.0 Showcase]
https://wiki.factorio.com/Spidertron
Ben ook weer een potje begonnen, dus ben benieuwd.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Mijn opmerking was ironisch bedoeldMurk schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Misschien mis ik iets maar dit ziet er uit als non-fictie
Lijkt inderdaad erg sterk maar is zo te zien ook pas te bouwen in de late endgame.
Veel plezier met vissen... of space science in de rocket stoppen
[ Voor 7% gewijzigd door MatHack op 18-08-2020 10:24 . Reden: vis opmerking ]
There's no place like 127.0.0.1
Als ik bijvoorbeeld producties opgezet heb voor, pakweg, groene science dan lopen sommige belts helemaal vast omdat er te veel resources gemined worden en sommige dingen produceren dan weer heel langzaam. Voelt niet echt goed maar als ik het meer optimaliseer dan krijg ik al snel complexe belt structuren. Voor mijn gevoel te complex in dit vroege stadium van de game.
Het voelt vooral als een optimalisatie issue. Ik kan het niet echt goed onder woorden brengen. Herkent iemand dit?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Heb je een plaatje of video van wat je bedoelt, ik snap het niet helemaal... In principe is het in Factorio altijd zo dat je ergens een bottleneck hebt. Dat betekent dat je of volle belts hebt (dus niet genoeg afneemt), of dat je legere belts hebt als je niet genoeg produceert. En het is eigenlijk zo dat je altijd van de ene naar de andere bottleneck aan het lopen bent (al is het vaak ijzerSirLenncelot schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:16:
Net pas begonnen met factorio. Eerst de demo een tijdje gespeeld en met de release vorige week 1.0 gekocht. Heerlijk spelletje. Ik heb alleen steeds het gevoel dat ik het “verkeerd” doe maar ik kan nog niet echt een oplossing vinden.
Als ik bijvoorbeeld producties opgezet heb voor, pakweg, groene science dan lopen sommige belts helemaal vast omdat er te veel resources gemined worden en sommige dingen produceren dan weer heel langzaam. Voelt niet echt goed maar als ik het meer optimaliseer dan krijg ik al snel complexe belt structuren. Voor mijn gevoel te complex in dit vroege stadium van de game.
Het voelt vooral als een optimalisatie issue. Ik kan het niet echt goed onder woorden brengen. Herkent iemand dit?
Ik denk dat iedereen die factorio speelt dat kent, dat is namelijk de kern van het spel.SirLenncelot schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:16:
Net pas begonnen met factorio. Eerst de demo een tijdje gespeeld en met de release vorige week 1.0 gekocht. Heerlijk spelletje. Ik heb alleen steeds het gevoel dat ik het “verkeerd” doe maar ik kan nog niet echt een oplossing vinden.
Als ik bijvoorbeeld producties opgezet heb voor, pakweg, groene science dan lopen sommige belts helemaal vast omdat er te veel resources gemined worden en sommige dingen produceren dan weer heel langzaam. Voelt niet echt goed maar als ik het meer optimaliseer dan krijg ik al snel complexe belt structuren. Voor mijn gevoel te complex in deze vroege stadium van de game.
De juiste productieratios bepalen zodat alles soepel doorloopt. Zijn genoeg tutorials over te vinden als je er zelf niet uitkomt en anders heb je ook altijd nog factorioprints met allerlei blueprints waarin andere mensen dat soort zaken voor je hebben uitgedacht.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
blueprints 'lenen' vind ik niks.Mugwump schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:22:
[...]
Ik denk dat iedereen die factorio speelt dat kent, dat is namelijk de kern van het spel.
De juiste productieratios bepalen zodat alles soepel doorloopt. Zijn genoeg tutorials over te vinden als je er zelf niet uitkomt en anders heb je ook altijd nog factorioprints met allerlei blueprints waarin andere mensen dat soort zaken voor je hebben uitgedacht.
Maar ratio's berekenen doe ik eigenlijk altijd.
https://kirkmcdonald.gith...tems=advanced-circuit:f:1
Bekijk eens de mod 'bottleneck' . Die geeft met een indicator lichtje aan wat er goed draait (groen lichtje), wat niets kan outputten (geel lichtje) of wat gewoon te weinig input heeft (rood lichtje).SirLenncelot schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:16:
Zal al wat helpen.
Also Factorio is een leerproces, mijn eerste 3 games waren een enorme spaghetti en gaf ik na 50 uur ofzo de brui aan. Ik liet de game een paar maanden liggen om dan terug te beginnen van 0. Maar alles dat ik toen leerde nam ik mee naar de volgende game waar mijn base dan een stuk beter was .
Nu zit ik aan game 5 en heb ik 3000 raketten gelanceerd in iets van een 250 uur. Ik leer nog dingen bij maar merk echt wel dat de vorige games/ervaringen mij enorm veel geleerd hebben.
Verder probeer ik zo veel mogelijk zelf te ontdekken. Zo heb ik al wat dingen geprobeerd met splitten, materialen op belts combineren etc. Wisselende succes...
Wat ik nog een beetje mis is dat ik niet zo goed weet wat er komen gaat. Ik heb nu wat productieketens voor rode en groene science maar er zijn nog veel meer science varianten. Is het zo dat je dan steeds nieuwe productieketens opzet voor het gehele proces of is het verstandiger om in productie units te denken? Bijvoorbeeld een gebied waar alle ore gesmolten wordt, een gebied waar componenten gemaakt worden en een gebied waar eindproducten gemaakt worden.
Ik neig nu naar het laatste, maar het nadeel voelt dat de stukjes die ik nu ingericht heb niet goed op te schalen zijn door de lay-out die ik gekozen heb. Ik heb dan nu 4 forges (brick/iron/copper/steel) en die producten lus ik met belts naar assembly machines. Maar als ik nu meer assembly machines ga toevoegen kan ik niet makkelijk meer forges toevoegen. Vandaar het gevoel dat ik steeds het doel niet duidelijk heb.
Heb ook wel eens proberen terug te redeneren vanaf de rocket wat er allemaal nodig is. iets wat theorie wel zou werken maar in de praktijk volgens mij een enorme klus is.
anyway, heb met de research weer wat nieuwe speeltjes gekregen, eens kijken wat ik met die circuits en bots allemaal kan doen.
Meestal worden voor de zaken die enorm veel nodig zijn (en qua ratio niet makkelijk mee te produceren) een eigen productie opgezet. Dus iron / copper plates, rode / groene circuits, steel, plastic enzovoort.SirLenncelot schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:31:
Heb al wel een paar slagen kunnen maken door me te verdiepen in ratio's. Heb nu een paar mooie geschreven tutorials gevonden over ratio's. Werkt bij mij toch beter dan youtube video's. En de tijd is wat beperkt...
Verder probeer ik zo veel mogelijk zelf te ontdekken. Zo heb ik al wat dingen geprobeerd met splitten, materialen op belts combineren etc. Wisselende succes...
Wat ik nog een beetje mis is dat ik niet zo goed weet wat er komen gaat. Ik heb nu wat productieketens voor rode en groene science maar er zijn nog veel meer science varianten. Is het zo dat je dan steeds nieuwe productieketens opzet voor het gehele proces of is het verstandiger om in productie units te denken? Bijvoorbeeld een gebied waar alle ore gesmolten wordt, een gebied waar componenten gemaakt worden en een gebied waar eindproducten gemaakt worden.
Ik neig nu naar het laatste, maar het nadeel voelt dat de stukjes die ik nu ingericht heb niet goed op te schalen zijn door de lay-out die ik gekozen heb. Ik heb dan nu 4 forges (brick/iron/copper/steel) en die producten lus ik met belts naar assembly machines. Maar als ik nu meer assembly machines ga toevoegen kan ik niet makkelijk meer forges toevoegen. Vandaar het gevoel dat ik steeds het doel niet duidelijk heb.
Heb ook wel eens proberen terug te redeneren vanaf de rocket wat er allemaal nodig is. iets wat theorie wel zou werken maar in de praktijk volgens mij een enorme klus is.
anyway, heb met de research weer wat nieuwe speeltjes gekregen, eens kijken wat ik met die circuits en bots allemaal kan doen.
Zaken die wat minder hard lopen worden vaak nog wel 'on-site' geproduceerd, dus waar je ook je eindproduct maakt.
Je hebt bijvoorbeeld de main bus aanpak waarbij je die veelgebruikte zaken in een lange stroom door je hele basis laat lopen en aftakt waar ze nodig zijn.
Neem iets als rode belts, daarvoor heb je gears en gele belts als grondstof nodig. Meestal laat je dan centraal de iron plates aanvoeren en maak je de gele belts lokaal. De gears zitten er een beetje tussenin en zijn vaak weer meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Voor je rocket redenering, of voor eigenlijk elke redenering, deze online calculator is een enorm handige tool. Ik heb hem nu ingesteld voor 100 witte science per minute te maken (dit komt dus neer op 1 raket om de 10 minuten aangezien 1 succesvolle raketlancering 1000 witte science opbrengt). Je kan het instellen op bvb 1000 groene circuits per minuut en je ziet wat je nodig hebt.SirLenncelot schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:31:
Heb al wel een paar slagen kunnen maken door me te verdiepen in ratio's. Heb nu een paar mooie geschreven tutorials gevonden over ratio's. Werkt bij mij toch beter dan youtube video's. En de tijd is wat beperkt...
Wat je daar dus ziet is wat je nodig hebt van ruwe materialen (olie water ijzer koper) tot de afgewerkte producten. Speel zeker met de tabjes eens om beter te visualiseren. En dan eraan beginnen, onderdeel per onderdeel.
Ik maak per science een aparte productieketen eigenlijk, behalve mijn ruwe materialen, die verwerk ik ergens apart en haal ik dan met belts binnen. Dus smelten gebeurt in kwadrant A bvb, ik heb daar genoeg forges staan voor 10 blauwe belts van ijzer. En die belts trek ik door naar eender welk science gedeelte in kwadrant B.
Ruimte en eigenlijk ook resources is onbeperkt dus je moet echt echt echt echt daar gebruik van maken. Het motto is schat de ruimte in dat je nodig hebt voor een onderdeel te bouwen, en verdubbel het dan
Zo ga je veel minder schalingsproblemen hebben later.
Goed bezig
Dat is een goede tip. Vooral dat ruimte en resources onbeperkt is. Ik was nog in de veronderstelling om zuinig te doen om geen problemen later in de game te krijgen. Dit verandert wel eea.Satangel schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:46:
[...]
Ruimte en eigenlijk ook resources is onbeperkt dus je moet echt echt echt echt daar gebruik van maken. Het motto is schat de ruimte in dat je nodig hebt voor een onderdeel te bouwen, en verdubbel het dan![]()
Zo ga je veel minder schalingsproblemen hebben later.
Ik ven nog niet veel biters tegengekomen, maar ik gok dat dat de beperkende factor wordt?
Ja hoe groter je base wordt hoe meer pollution je gaat hebben en hoe meer/agressieverer de biters worden. Ze zijn lastig, nooit echt levensbedreigend éénmaal je je defenses (3 dubbele muur doe ik met turrets erachter doe ik) hebt geplaatst.SirLenncelot schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:41:
[...]
Dat is een goede tip. Vooral dat ruimte en resources onbeperkt is. Ik was nog in de veronderstelling om zuinig te doen om geen problemen later in de game te krijgen. Dit verandert wel eea.
Ik ven nog niet veel biters tegengekomen, maar ik gok dat dat de beperkende factor wordt?
Ook een limiterende factor is dat je startbase zijn resource patches minder ijzer/koper/olie in zich hebben dan degene op bvb 10 minuten wandelen van je startpunt. Er komt een moment dat je ijzer of iets dergelijks van je eerste base op is, en dan moet je dus een andere bron vinden. Is een beetje lastig maar perfect overkomelijk.
Ik zou, zeker voor je eerste keer spelen, adviseren gewoon lekker door te spelen tot de rocket. Daarna heb je een veel beter idee van wat er allemaal nodig/mogelijk is in Factorio. De volgende uitdaging die je waarschijnlijk gaat hebben is oil en het verwerken hiervan. Dit heb je weer nodig voor chemical science packs (de blauwe).
Bijna alles in Factorio kun je oppakken en opnieuw plaatsen, naar mate je verder in de tech-tree bent, zul je waarschijnlijk de opzet van je fabriek veranderen, omdat je nieuwe inzichten/tech/mogelijkheden hebt. Zodra je construction robots hebt gaat dit veranderen van je fabriek ook een stuk makkelijker.
Maar zoals de anderen al aangeven, de meeste mensen neigen uiteindelijk naar een meer hokjes opzet, blokje voor het maken van iron plates, een blokje voor het maken van red/green science, etc. En dit kun je vervolgens met belts, trains en/of robots aan elkaar knopen.
Als ik mijn inventaris open dan is de achterkant zwart en de symbooltjes zijn wat te fel.
Kan het niet precies uitleggen maar het kijkt niet lekker.
Is er een mogelijkheid om de oude UI terug te krijgen of iets te veranderen?
Als je goed begrijp heb je problemen met het contrast tussen de achterkant en de icoontjes? Klinkt als rare helderheidsinstellingen, maar dat is monitor gerelateerd en zou je dus ook in andere applicaties moeten hebben.0108daniel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:19:
Ik moet zeggen dat ik niet echt kan wennen aan de nieuwe UI.
Als ik mijn inventaris open dan is de achterkant zwart en de symbooltjes zijn wat te fel.
Kan het niet precies uitleggen maar het kijkt niet lekker.
Is er een mogelijkheid om de oude UI terug te krijgen of iets te veranderen?
De UI is compleet herschreven, dus nee, de oude is niet meer terug te krijgen.
Ben aan een map verder gegaan waar ik ooit eens net mee begonnen was. Nu wil ik toch wel eens een keertje wat langer spelen dan anders.
51uur op de teller... nooit een raket afgeschoten... een trein heeft nooit gereden en zelfs de robots hebben bij me nog nooit gevlogen. Nu wil ik het toch eens een keertje zo ver gaan schoppen. Meestal verlies ik mijn geduld of begin ik het hetzelfde te vinden en kap ik ermee zodra de olie en zwavel etc komen want daar loop ik meestal spaak.
Maar al met al blijft het een mooie game. Om 23.00 zeg je ik doe nog eventjes dit. Uiteindelijk doe je ook nog dat en is het alweer 0.30 voordat je in bed ligt en weet dat je morgen weer zeer vroeg op moet.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Weet het niet meer precies. Of het olie is of die gassen. Je haalt de stoffen uit de grond en moet daarna ergens ermee naartoe om eea nog te verbranden of te verbruiken. Dit wordt dan zoon geklooi dat ik er uiteindelijk mee kap. Maar tegenwoordig als ik echt ergens tegenaan loop kijk ik eventjes op een blueprint website en dan is het probleem ook weer opgelost. Ben nu op het punt dat ik mijn bus aan het vullen ben. Heb de groene circuits en ijzeren platen al erop aangesloten. Maar moet met treinen gaan werken omdat het transport met de band vrij lang duurt en best ver weg is.Jeroen O schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 07:30:
@Oxigeon
Wat is eigenlijk de reden dat je steeds afhaakt bij olie? Loop je tegen een probleem aan?
Nu nog 4 banen koperen platen erop aansluiten en dan ga ik batterijen maken waarvoor ik dus die lompe fabrieken moet gaan maken. Hopelijk ga ik dat vanavond redden.
Heb op internet een fijne blueprint gevonden voor het producten van blauwe belts, verdelers en tunnels. Echter heb ik pas tot rood3geresearcht. De rest moet dus even wachten.
Is er een snelle manier om elke band die geel is rood te maken of moet ik echt alles een voor een aan gaan klikken en draaien?
Google is altijd je vriend, spel is al lang genoeg uit voor vanalles een voorbeeld te vinden. Olie refinery setups of battery setups of iets dergelijks. Een beetje inspiratie opdoen kan nooit kwaad. Vanaf olie wordt het inderdaad een stuk complexer. Probeer heel vaak met ondergrondse buizen te werken!Oxigeon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:13:
[...]
Weet het niet meer precies. Of het olie is of die gassen. Je haalt de stoffen uit de grond en moet daarna ergens ermee naartoe om eea nog te verbranden of te verbruiken. Dit wordt dan zoon geklooi dat ik er uiteindelijk mee kap. Maar tegenwoordig als ik echt ergens tegenaan loop kijk ik eventjes op een blueprint website en dan is het probleem ook weer opgelost. Ben nu op het punt dat ik mijn bus aan het vullen ben. Heb de groene circuits en ijzeren platen al erop aangesloten. Maar moet met treinen gaan werken omdat het transport met de band vrij lang duurt en best ver weg is.
Nu nog 4 banen koperen platen erop aansluiten en dan ga ik batterijen maken waarvoor ik dus die lompe fabrieken moet gaan maken. Hopelijk ga ik dat vanavond redden.
Heb op internet een fijne blueprint gevonden voor het producten van blauwe belts, verdelers en tunnels. Echter heb ik pas tot rood3geresearcht. De rest moet dus even wachten.
Is er een snelle manier om elke band die geel is rood te maken of moet ik echt alles een voor een aan gaan klikken en draaien?
Ik heb wellicht dezelfde blauwe belt/verdeler/tunnel setup , super handig natuurlijk. Ik raad je ten zeerste aan om die rode/blauwe setup te gebruiken, er zijn heel weinig nadelen aan (bij blauwe belts moet je ook met blauwe inserters werken) en de productiviteit dat je er mee wint is enorm.
Voor je onderste vraag, vanaf 0.18 zit er exact in wat je wilt, de upgrade planner. Is een groene pijl omhoog dacht ik, daarmee upgrade hij automatisch alles in je selectie (belts, inserters, assembly machines) naar het hogere niveau. Dit gaat natuurlijk pas echt automatisch wanneer je bots hebt die het werk voor je doen

Anders zal hij het gewoon aanduiden en moet je het toch manueel doen...
Ik zou me eerst met de bots bezig houden, dat je gewoon in je power armour of hoe het ook noemt (inventaris van het ventje waar je mee speelt) zo'n nuclear reactor steekt zodat je een stuk of 50 construction bots kan beheren. Vanaf dat je die bots hebt kan je ook met CTRL C + CTRL V beginnen werken, super handig.
Weet je hoe moeilijk dit is. Heb mijn eerste factory al een keer in doosjes gestopt om hem opnieuw op te bouwen en die behoefte heb ik nu alweer. Merk dat ik toch te klein gebouwd heb en dat sommige zaken op een hoger volume voorradig moeten zijn om uiteindelijk wat slagen te kunnen maken.MatHack schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:59:
@SirLenncelot
Ik zou, zeker voor je eerste keer spelen, adviseren gewoon lekker door te spelen tot de rocket.
Overigens probeer ik niet te veel van het web te halen, toch ook leuk om dingen zelf vorm te geven. Heb vooral wat dingen opgezocht over ratio's en de werking van bijvoorbeeld treinen, olie processen en het verdelen van resources over verschillende belts. Maar om nou een blueprint van het web te nemen en dan in te vullen... dan krijg ik echt een kleurplaten gevoel...
edit: wat ik heel leuk vond is dat ik tegen een tekort aan copper plates productie aanliep. Het bijbouwen van meer furnaces en drills hielp niet voldoende. Toen heb ik de aanvoer van de ore zelf aangepast (esthetisch een verschrikking) maar daarmee de productie gigantisch kunnen verhogen. Het zal vast allemaal mooier en efficiënter kunnen maar dit maakt de game voor mij tof.
[ Voor 16% gewijzigd door SirLenncelot op 25-08-2020 08:47 ]
Ja, natuurlijk weet ik hoe moeilijk/irritant dat is, dat is juist mijn punt. Van die tegenslagen/fouten leer je juist veel meer dan, zoals je zelf al aangeeft, een blueprint te pakken en deze in te kleuren. Zaken opzoeken over ratio's en andere game mechanics is natuurlijk een goed idee. Vervolgens deze kennis toe te passen en je eigen ontwerpen te maken (en daarna waarschijnlijk tich keer verbeteren) leer je mijns inziens veel meer van.SirLenncelot schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:45:
yes, op dat punt. en ik nu ook. Net de slag om bestaande fabriek te upgraden.
[...]
Weet je hoe moeilijk dit is. Heb mijn eerste factory al een keer in doosjes gestopt om hem opnieuw op te bouwen en die behoefte heb ik nu alweer. Merk dat ik toch te klein gebouwd heb en dat sommige zaken op een hoger volume voorradig moeten zijn om uiteindelijk wat slagen te kunnen maken.
Overigens probeer ik niet te veel van het web te halen, toch ook leuk om dingen zelf vorm te geven. Heb vooral wat dingen opgezocht over ratio's en de werking van bijvoorbeeld treinen, olie processen en het verdelen van resources over verschillende belts. Maar om nou een blueprint van het web te nemen en dan in te vullen... dan krijg ik echt een kleurplaten gevoel...
Mijn punt was dan ook niet dat je zo spoedig mogelijk naar de rocket moet komen, juist de weg daarheen is volgestrooid met uitdagingen. Ga deze uitdagingen rustig aan, zodat je niet te gefrusteerd raakt. Wat ik zelf gebruik is een ontwerp-savegame met de Editor Extensions mod, dan kun je met cheats vrij makkelijk een eigen ontwerp maken. Deze blueprint ik vervolgens om in mijn eigenlijke savegame te gebruiken. Dat haalt voor mij wat frustratie weg tijdens het ontwerpen van builds, omdat builden bijna instant is met die mod. Mod gaat weer uit op het moment dat ik mijn echte savegame in ga (zijn mooie mod sync knopjes voor op het load game scherm).
Of je nu al deze mod wil gebruiken vind ik lastig te bepalen, sommige concepten komen pas later in je eerst gameplay aan bod, dus ik weet niet hoeveel je de game eventueel voor jezelf 'verpest' door de mod te gebruiken.
Dan moet ik eerst maar eens de construction bots gaan researchen. Altijd handig als het automatisch kanSatangel schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:25:
[...]
Google is altijd je vriend, spel is al lang genoeg uit voor vanalles een voorbeeld te vinden. Olie refinery setups of battery setups of iets dergelijks. Een beetje inspiratie opdoen kan nooit kwaad. Vanaf olie wordt het inderdaad een stuk complexer. Probeer heel vaak met ondergrondse buizen te werken!
Ik heb wellicht dezelfde blauwe belt/verdeler/tunnel setup , super handig natuurlijk. Ik raad je ten zeerste aan om die rode/blauwe setup te gebruiken, er zijn heel weinig nadelen aan (bij blauwe belts moet je ook met blauwe inserters werken) en de productiviteit dat je er mee wint is enorm.
Voor je onderste vraag, vanaf 0.18 zit er exact in wat je wilt, de upgrade planner. Is een groene pijl omhoog dacht ik, daarmee upgrade hij automatisch alles in je selectie (belts, inserters, assembly machines) naar het hogere niveau. Dit gaat natuurlijk pas echt automatisch wanneer je bots hebt die het werk voor je doen![]()
Anders zal hij het gewoon aanduiden en moet je het toch manueel doen...
Ik zou me eerst met de bots bezig houden, dat je gewoon in je power armour of hoe het ook noemt (inventaris van het ventje waar je mee speelt) zo'n nuclear reactor steekt zodat je een stuk of 50 construction bots kan beheren. Vanaf dat je die bots hebt kan je ook met CTRL C + CTRL V beginnen werken, super handig.
Klopt inderdaad.MatHack schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:52:
[...]
Als je goed begrijp heb je problemen met het contrast tussen de achterkant en de icoontjes? Klinkt als rare helderheidsinstellingen, maar dat is monitor gerelateerd en zou je dus ook in andere applicaties moeten hebben.
De UI is compleet herschreven, dus nee, de oude is niet meer terug te krijgen.
Als ik Youtube filmpjes kijken op de TV of PC, mobiel dan hebben hun hetzelfde.
Het zal dan wel zo horen
Misschien het probleem anders aanpakken: alle vloeistoffen en gas barrelen. Dan heb je sowieso de flexibiliteit zowel belts als logistic bots te gebruiken, dat geeft het probleem een andere tastbaarheid. Probeer het dan ook zo modulair op te bouwen zodat niet je refineries stil liggen omdat je heavy oil storage vol zitOxigeon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:13:
[...]
Weet het niet meer precies. Of het olie is of die gassen. Je haalt de stoffen uit de grond en moet daarna ergens ermee naartoe om eea nog te verbranden of te verbruiken. Dit wordt dan zoon geklooi dat ik er uiteindelijk mee kap.
Mijn tips zijn:
- Denk groot, bijvoorbeeld kan ik met deze opzet 50 raffinaderijen kwijt? Niet dat je perse 50 nodig hebt om Factorio uit te spelen, maar zie het als een handvat dat je voldoende ruimte reserveert voor groei van de olieproductielijnen.
- Zorg voor voldoende ruimte tussen verschillende productielijnen, daarmee verminder je de noodzaak tot spaghetti.
- Gebruik een bus met de verschillende olieproducten, bijvoorbeeld je takt crude oil en water af voor de raffinaderijen en de heavy oil, light oil en petroleum gas breng je weer terug naar de bus. Voordeel van deze opzet is dat als je meer productie nodig hebt, kan je de productielijn langer maken of de bus verlengen en een nieuwe productielijn opzetten zonder dat een grote verbouwing nodig is.
Bijvoorbeeld heavy oil heb ik een circuit network gemaakt tussen de voorraadtank van heavy oil en de pomp die heavy oil naar heavy oil cracking lijn pompt en op deze pomp heb ik de conditie staan dat deze alleen actief mag zijn als er meer dan 20.000 units heavy oil in de tank zit. Met als resultaat dat als er minder dan 20.000 units heavy oil in de tank zit er geen heavy oil naar cracking lijn gepompt wordt en dus stilstaat / stilvalt en wanneer er meer als 20.000 units heavy oil aanwezig is wordt dit afgevoerd naar de cracking lijn en omgezet naar light oil. Voor de light oil heb ik een soortgelijke conditie.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Pfoe. Een heel verhaal en lastig te begrijpen omdat ik nog niet zo ver ben.squaddie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:40:
@Oxigeon Olie is de laatste resource die je nodig hebt om Factorio uit te kunnen spelen, uranium hoef je niet te gebruiken en hebben de ontwikkelaars er voor gekozen bij dit onderdeel, zoals je merkt hebt, de complexiteit op te schroeven.
Mijn tips zijn:Als je olieproductielijnen zijn opgezet kom je bij het volgende probleem dat je bijvoorbeeld meer heavy oil produceert dan je nodig hebt. Je kan werken met perfecte ratios, maar persoonlijk vindt ik dat een hoop gedoe en prefereer circuit networks en conditions om overschotten van bepaalde producten weg te werken en/of te voorkomen dat te veel wordt omgezet.
- Denk groot, bijvoorbeeld kan ik met deze opzet 50 raffinaderijen kwijt? Niet dat je perse 50 nodig hebt om Factorio uit te spelen, maar zie het als een handvat dat je voldoende ruimte reserveert voor groei van de olieproductielijnen.
- Zorg voor voldoende ruimte tussen verschillende productielijnen, daarmee verminder je de noodzaak tot spaghetti.
- Gebruik een bus met de verschillende olieproducten, bijvoorbeeld je takt crude oil en water af voor de raffinaderijen en de heavy oil, light oil en petroleum gas breng je weer terug naar de bus. Voordeel van deze opzet is dat als je meer productie nodig hebt, kan je de productielijn langer maken of de bus verlengen en een nieuwe productielijn opzetten zonder dat een grote verbouwing nodig is.
Bijvoorbeeld heavy oil heb ik een circuit network gemaakt tussen de voorraadtank van heavy oil en de pomp die heavy oil naar heavy oil cracking lijn pompt en op deze pomp heb ik de conditie staan dat deze alleen actief mag zijn als er meer dan 20.000 units heavy oil in de tank zit. Met als resultaat dat als er minder dan 20.000 units heavy oil in de tank zit er geen heavy oil naar cracking lijn gepompt wordt en dus stilstaat / stilvalt en wanneer er meer als 20.000 units heavy oil aanwezig is wordt dit afgevoerd naar de cracking lijn en omgezet naar light oil. Voor de light oil heb ik een soortgelijke conditie.
Vandaag vanaf half 9 tot net nog wat aan mijn fabriek gesleuteld. Ben nu op het punt dat ik alles geresearcht heb wat groen en rood is. Get volgende wag ik wil gaan doen is blauw erbij gaan researchen. Hier ben ik nog niet exact achter hoe ik dit ga doen. Een blueprint is hier ook nog niet echt voor te vinden. Is hier iets in gewijzigd vanaf 1.0? Volgens mij had je voorheen geen zwavelzuur hiervoor nodig.... of heb ik het mis.
Inmiddels ben ik begonnen aan de bus en heb het volgende voltooid.
4 lijnen ijzeren platen
4 lijnen kopen platen
2 lijnen rode circuits
2 lijnen groene circuits
1 lijn plastic
Weet nu buiten de blauwe science nog niet echt wat mijn volgende stap gaat worden. Maar moet eerst wat fantaseren om die blauwe science op poten te krijgen. Ik moet namelijk gaan researchen voor de roboports.
Ja klopt inderdaad. Moet echter alleen eens een lijntje opzetten voor het produceren van de verschillende robotarmen. Die maak ik nog handmatig maar duurt te lang steeds.Drumatiko schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:46:
Zo te zien ben je al aardig op weg; als je gewoon stapje voor stapje verder gaat met het produceren van benodigdheden voor science dan kom je er vanzelf. Maak je overigens niet druk als je een beetje aan het aanrommelen bent; dit maakt het spel alleen maar leuker
Als ik bij de toolbalk het groene vierkantje aanklik en een selectie maak gebeurd er niets.
Op internet kon ik hier niets over vinden, ook bij filmpjes op Youtube niet.
Hebben meer mensen hier last van of hoe is dit op te lossen?
Eerst rechts-klikken op de planner en kiezen welke upgrades je wilt. Dan maak je de selectie en zal hij automatisch alles upgraden volgens je template.0108daniel schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:12:
Als ik bij de toolbalk het groene vierkantje aanklik en een selectie maak gebeurd er niets.
disclaimer: zo werkte het met de upgrade planner mod, ik heb 1.0 nog niet gespeeld
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 26-08-2020 13:21 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ahhh dankje!.oisyn schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:20:
[...]
Eerst rechts-klikken op de planner en kiezen welke upgrades je wilt. Dan maak je de selectie en zal hij automatisch alles upgraden volgens je template.
disclaimer: zo werkte het met de upgrade planner mod, ik heb 1.0 nog niet gespeeld
Vanavond even proberen
Uit mn hoofd gezegd hebben ze in de 0.17 update de namen en recepten van aantal reseach packs aangepast.
Als dit je eerste playthrough is zou ik persoonlijk de blueprints niet gebruiken, maar gewoon lekker zelf prutsen en hobbyen anders heb je straks Factorio uitgespeeld door blueprints van internet te trekken en neer te plempen. Een van de beste pluspunten van Factorio dat in de basis niet gestraft wordt door stukken te verwijderen en opnieuw te bouwen, bij vloeistoffen kunnen er wel verliezen optreden (vloeistoffen kan je niet inventaris opnemen), maar aangezien alle vloeistoffen onbeperkt zijn is de straf uiteindelijk minimaal.
@0108daniel Bij mij in de standaard upgrade planner is het upgrade planner selecteren en dan met linkermuisknop een selectie maken en onderdelen een upgrade kunnen krijgen worden geselecteerd en bij de cursor komt een samenvatting van onderdelen die een upgrade krijgen. Met rechtermuisknop een selectie maken is ongekeerde effect en krijgen onderdelen juist een downgrade. Wil je meer controle over je up- of downgrade kan je een upgrade planner ook in de inventaris stoppen en dan met rechts openen om specifiek aan te geven wat een up- of downgrade moet krijgen.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Zonder keuze upgrade de upgrade planner alles, als je keuzes maakt (rechtsklikken inderdaad) dan kun je kiezen hoe deze upgrade..oisyn schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:20:
[...]
Eerst rechts-klikken op de planner en kiezen welke upgrades je wilt. Dan maak je de selectie en zal hij automatisch alles upgraden volgens je template.
Met upgarde planner in de cursor: Selecteren met linkermuisknop upgrade, selecteren met rechtermuisknop downgrade.
whoops, spuit elf...
@0108daniel Upgrade planner geeft aan of er upgrades plaats moeten vinden door een cirkel te zetten over de entiteit. Als je bots hebt die toegang hebben tot de nieuwe versie van de entiteit worden deze door de bots neergezet, anders zul je met de hand bezig moeten. Als je denkt dat je het goed doet en het werkt nog steeds niet, kun je altijd een screenshot plaatsen, dat maakt het vaak makkelijker om 'fouten' te vinden.
Rechtermuistknop selecteren werkte niet.
Ik wou mijn belts upgraden van blauw naar groen, maar de groene is een mod.
Blijkbaar werkt dat dus niet
Ah die mod heb ik wellicht ook. Heel handige mod, die super snelle ultra fast belts enz. Maar dat gaat inderdaad niet met upgrade planner.0108daniel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:32:
Ah heb het gevonden.
Nu ik raad je aan om die supersnelle belts ook niet als input te gebruiken voor iets, heel vaak gaat het te snel voor eender welke inserter. Ik gebruik ze meestal om bottlenecks te voorkomen bij iets dat output (bvb plastic durft wel eens snel een blauwe belt te verzadigen) of grote afstanden te overbruggen.
Stap 1: Sleep het groene upgrade icoontje naar je inventory0108daniel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:32:
Ah heb het gevonden.
Stap 2: open het groene vierkantje in je inventory met de rechter muisknop.
Stap 3: Selecteerd in de eerste kolom een blauwe belt, en in het vakje er direct rechts van een groene belt.
Stap 4: Sluit je gewijzigde 'upgrade-blueprint'.
Stap 5: Selecteer je zelfgemaakte upgrade-blueprint, en sleep een selectievlak over de belts die je wilt upgraden.
Dit zou moeten werken. Het is een tijd geleden dat ik met die logistics mod heb gewerkt, maar als ik me niet vergis werkte het destijds gewoon.
Ik heb 1 blueprint gevonden die ik wil gebruiken als jump start. Maar ik kan deze er nergens in zetten.
Iemand ideeën hoe ik deze kan importeren?
Verder zag ik een personal roboport. Kan ik hiermee bots maken? Ik had gelezen dat deze je kunnen helpen met dingen te bouwen dat je alleen een blueprint hoeft neer te zetten? Niet aan de orde als ik opnieuw begin denk ik zo. Maar handig om te weten.
[ Voor 18% gewijzigd door Ryst op 27-08-2020 22:27 ]
YouTube: Factorio Tutorials: 0.15 How to Import Blueprint Strings
Een personal roboport kun je robots met je meenemen zodat deze inderdaad mee kunnen bouwen. Het maken van de bots doe je in factory’s en die kun je dan “meenemen”
Heb ik inderdaad bekeken, maar als ik op B druk en naar blueprints ga dan zie ik al die opties niet.schmm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:33:
Voor de blueprints:
YouTube: Factorio Tutorials: 0.15 How to Import Blueprint Strings
Een personal roboport kun je robots met je meenemen zodat deze inderdaad mee kunnen bouwen. Het maken van de bots doe je in factory’s en die kun je dan “meenemen”
Thanks verder!
Ryst schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:38:
[...]
Heb ik inderdaad bekeken, maar als ik op B druk en naar blueprints ga dan zie ik al die opties niet.
Thanks verder!
To import a blueprint, the player can click the Import string icon on the shortcut bar (). A dialogue box will appear into which the string can be pasted. This will result in a blueprint appearing on the hand with the same setup as the one that was exported.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ah, daar staat bij dat ik eerst wat anders moet researchen voordat ik dat kan doen. Klopt dat?
Bedoel je de knoppen op de shortcut bar? Je moet ooit eens construction bots geresearched hebben in een game. Je kunt ook /unlock-shortcut-bar doen in de console (dat disablet geen achievements)Ryst schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:48:
@.oisyn
Ah, daar staat bij dat ik eerst wat anders moet researchen voordat ik dat kan doen. Klopt dat?
Join the club...Ryst schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:56:
@.oisyn Ga morgen een nieuwe beginnen en proberen ver vooruit al te plannen. Ben benieuwd of dat lukt. Maar zou zeker dingen heel anders doen dan ik nu gedaan heb
Ik wil je niet de moed in de schoenen laten zakken, maar elke speler van Factorio heeft het voornemen (denk ik) om ruim alles op te zetten. Het gros is het niet gelukt.
Succes in ieder geval!
Helaas werkt stap 2 al nietDrumatiko schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:02:
[...]
Stap 1: Sleep het groene upgrade icoontje naar je inventory
Stap 2: open het groene vierkantje in je inventory met de rechter muisknop.
Stap 3: Selecteerd in de eerste kolom een blauwe belt, en in het vakje er direct rechts van een groene belt.
Stap 4: Sluit je gewijzigde 'upgrade-blueprint'.
Stap 5: Selecteer je zelfgemaakte upgrade-blueprint, en sleep een selectievlak over de belts die je wilt upgraden.
Dit zou moeten werken. Het is een tijd geleden dat ik met die logistics mod heb gewerkt, maar als ik me niet vergis werkte het destijds gewoon.
Maar geen probleem, wellicht dat er een mod voor is.
Als stap 2 al niet lukt dan ligt het niet aan een mod, maar op de manier waarop je de tool gebruikt. Hieronder heb ik het voorbeeld met gele/blauwe belts weergegeven zonder wat voor mods dan ook.0108daniel schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:41:
[...]
Helaas werkt stap 2 al niet
Maar geen probleem, wellicht dat er een mod voor is.
stap 1: Klik op het groene icoontje rechtsboven in je toolbar (of druk alt + U), en klik daarna in je inventory.

Stap 2: Klik in je inventory het groene vierkantje

Stap 3: Stel onderstaande in.

Stap 4: Selecteer het bijgewerkte upgrade-recept, en sleep deze over de belts die je wilt upgraden.

SirLenncelot schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:02:
Ik vind oil nu het lastigste om in te richten. Eigenlijk vooral omdat het nooit “mooi” uitziet. Het is heel lastig om tanks, plaats en pipes netjes uitgelijnd te krijgen en dat zit me dwars.
/f/image/rWtDj1gn4k3L2CteB1FcAv89.png?f=fotoalbum_large)
ik weet niet helemaal wat je er niet mooi aan vind. ik doe het op deze manier. je kan het nog compacter doen, maar dat is mij teveel werk.
(bovenstaande is mijn kleine setup op een 'nieuwe' map)
Onderstaande is van mijn oude map.
Mooi zat, al zeg ik het zelf.
/f/image/qKzd6O7qsiiyUWUuV0ESdNg3.png?f=fotoalbum_large)
Opbouwen werkt hiermee fantastisch, upgraden nog niet geprobeerd.
Ik heb nu begrepen dat ik rode kisten moet hebben waar ze spullen uithalen om het ergens te bouwen wat ook aangesloten is op de route. Mijn plekje is volledig bedekt zodat ze overal naartoe kunnen gaan om te bouwen.
Nu kan ik niet achter 2 dingen komen: 1 is hoe kan ik zorgen dat ze dingen slopen? Nu slopen ze het maar blijven ze ermee in de lucht hangen zonder dat ze weten wat ze ermee moeten doen. (zijn daar die gele kisten voor?)
En 2: wat zijn de logistieke robots? Ik heb nu 500 construction botjes. En ik begrijp dus dat die er zijn om dingen te bouwen, slopen of repareren (Moet ik hiervoor gewoon een rood kistje met reparatie voor hebben?)
Passive providers chests (rood) leveren enkel aan het logistic netwerk
Requester chest (blauw) zijn enkel verzoeken aan het logistic netwerk
Storage chests (geel) zijn voor opslag/leveren binnen het logistic netwerk, standaard komen hier items in die geleverd worden aan het netwerk (demontage, wood van bomen deconstruct, etc.)
Active provider chests (paars) worden per direct geleegd, meestal naar requester en/of storage chests.
Buffer chests (groen) zijn requester/passive provider chests in één.
Zie ook: https://wiki.factorio.com/Logistic_network
Construction robots zijn, zoals de naam al aangeeft, voor het bouwen/demonteren van je basis.
Logistic robots zijn robots die items uitwisselen tussen logistic chests (onderling) en de player. Je kunt items verzoeken via het logistics tabblad in je inventory en deze bots zullen deze dan aan je leveren.
Ik moest eerst linkermuisknop doen en dan naar de inventaris.
Van daaruit erop klikken en een keuze maken wat ik wil upgraden.
Daarna werkt het wel, bedankt
Wellicht vinden jullie dit intressant:
YouTube: Factorio 1.0: Entry Level to Megabase 3 - YouTube
beetje alle kneepjes van het vak worden geleerd. (ik zou overigens adviseren om het niet na te bouwen.. )
Dank! Dat is een hele duidelijke uitlegMatHack schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:58:
@Ryst
Passive providers chests (rood) leveren enkel aan het logistic netwerk
Requester chest (blauw) zijn enkel verzoeken aan het logistic netwerk
Storage chests (geel) zijn voor opslag/leveren binnen het logistic netwerk, standaard komen hier items in die geleverd worden aan het netwerk (demontage, wood van bomen deconstruct, etc.)
Active provider chests (paars) worden per direct geleegd, meestal naar requester en/of storage chests.
Buffer chests (groen) zijn requester/passive provider chests in één.
Zie ook: https://wiki.factorio.com/Logistic_network
Construction robots zijn, zoals de naam al aangeeft, voor het bouwen/demonteren van je basis.
Logistic robots zijn robots die items uitwisselen tussen logistic chests (onderling) en de player. Je kunt items verzoeken via het logistics tabblad in je inventory en deze bots zullen deze dan aan je leveren.
Kan ik met de logistic robots ook zorgen dat de munitie van mijn turrets elke keer word bijgevuld bijvoorbeeld?
Requester chest bij je turret zetten, die ammo vraagt aan het logistic network. Inserter ertussen en klaar.Ryst schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:34:
[...]
Dank! Dat is een hele duidelijke uitleg
Kan ik met de logistic robots ook zorgen dat de munitie van mijn turrets elke keer word bijgevuld bijvoorbeeld?
Cunning linguist.
Aanvullende op @Bart ®: Let wel op dat een roboport een kleinere range heeft voor logistics dan voor construction. Als je ze plaatst, is het gele de logistics range, daar moeten al die chests binnen staan, anders weten de logistics robots ze niet te vinden.Ryst schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:34:
[...]
Dank! Dat is een hele duidelijke uitleg
Yes! Ik heb ze precies zodat het hele stuk met alles bedekt is. Dacht dat het ergens goed voor was. Wel dus ;Danboni schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:49:
[...]
Aanvullende op @Bart ®: Let wel op dat een roboport een kleinere range heeft voor logistics dan voor construction. Als je ze plaatst, is het gele de logistics range, daar moeten al die chests binnen staan, anders weten de logistics robots ze niet te vinden.
Maakt het nog uit hoeveel botjes ik heb? Ik heb er nu 500. Maakt dat uit of dat 2000 is? Of wat is hier slim in?
ik bouw ze gewoon bij zodra ik vind dat het te lang duurt.Ryst schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:05:
[...]
Yes! Ik heb ze precies zodat het hele stuk met alles bedekt is. Dacht dat het ergens goed voor was. Wel dus ;D
Maakt het nog uit hoeveel botjes ik heb? Ik heb er nu 500. Maakt dat uit of dat 2000 is? Of wat is hier slim in?
als je met je muis over de roboports gaat, kun je zien hoeveel bots je totaal hebt, en hoeveel er bezig zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door demonic op 29-08-2020 19:14 ]
Inserter in roboport met logic system eraan die checked hoeveel bots er beschikbaar zijn, als dat <10 is vul ik ze automatisch aan
Voor de duidelijkheid, dat is eigenlijk een combinatie van logistic system & circuits, want je moet wel een red of green wire trekken tussen de roboport en inserter (en de juiste setting op de roboport kiezen).NL-RaVeR schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:21:
Gewoon automatiseren
Inserter in roboport met logic system eraan die checked hoeveel bots er beschikbaar zijn, als dat <10 is vul ik ze automatisch aan
[ Voor 4% gewijzigd door MatHack op 30-08-2020 08:02 ]
Tenzij er hier nog wat tips zijn hiervoor. En tips voor in de toekomst wat het slimste is.
Wat ook kan helpen is om voor je muur nog een rij met enkele muurdelen te plaatsen in een schaakbord patroon (zgn. dragonteeth); de biters kunnen er dan wel doorheen lopen, maar ze vertragen de vijand hierbij wel enorm. Links zie je hieronder een voorbeeld van een dragonteeth (de verdediging is zo zwaar i.v.m. het specifieke scenario waarin dit gemaakt is

Het is een tijd geleden dat ik vanilla met biters heb gespeeld, maar ik denk dat 2 rijen met turrets met af en toe lasers en vlammenwerpers erachter ruim voldoende moet zijn als verdediging.
Ik speel vanille(ik wil alle achievements halen) en een goede tip die ik tegenkwam is "defend your cloud". Als je op M drukt en dan polution rechtsboven aantikt dan kan je zien tot hoever je polution reikt. Iedere biter Spawn in die cloud zal op ten duur Biters sturen. Daarbuiten dus niet. Sloop alle Spawns in je cloud en dan krijg je geen attacks.Ryst schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:00:
Nou, ik denk dat ik iets te snel naar robots ben gegaan. Ik word nu elke sec aangevallen door grote beesten die ik niet 1,2,3 neerkrijg met turrets. Als ik er 1 opgeruimd heb komt de volgende alweer. Ik denk dat ik opnieuw moet beginnen ;P
Tenzij er hier nog wat tips zijn hiervoor. En tips voor in de toekomst wat het slimste is.
Verder heb ik net pas een turret muur neer gezet. 2 rijen laser turrets plus een muur. Geen centje pijn tot op heden.(65 uur in dit potje). Hiervoor enkel mijn cloud verdedigd en bijna geen attacks gehad.
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
wat ze hierboven zeggen.Ryst schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:00:
Nou, ik denk dat ik iets te snel naar robots ben gegaan. Ik word nu elke sec aangevallen door grote beesten die ik niet 1,2,3 neerkrijg met turrets. Als ik er 1 opgeruimd heb komt de volgende alweer. Ik denk dat ik opnieuw moet beginnen ;P
en anders even wat hulp inschakelen. zodat de extra mensen het defenden doen. terwijl jou defence structureel opbouwd.
@Ryst je kan de discord joinen. Wellicht dat mensen even mee willen helpen
https://discord.gg/T5Duuf
[ Voor 8% gewijzigd door demonic op 30-08-2020 17:15 ]
Misschien een vreemd advies, maar schakel je volledige basis af, met uitzondering wat essentieel is voor de verdediging.Ryst schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:00:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn lazy bastard basis. Na het halen van de achievement wilde ik verder spelen, want het was wel een mooie map, maar ik werd ook continu aangevallen en de steen was op, dus extra muren maken ging ook niet meer.
Door mijn volledige basis af te schakelen, stopte de vervuiling en stopten de aanvallen na een tijdje vanzelf.
Daarna kon ik rustig orde op zaken gaan stellen. Ik had wel genoeg andere grondstoffen binnen de muren om mijn verdediging te verbeteren. Kort samengevat: uiteindelijk is het allemaal goed gekomen
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
indrukwekkend dat je dat voor elkaar hebt gekregen met maar 2 action bars0108daniel schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:03:
Ik deel even een screenshot van mijn map
Het lijkt klein, maar de fabriek is al erg groot want ik ben nogal uitgezoomed.
Er zit 138 uur in deze map.
[Afbeelding]
Dankjewel!demonic schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:05:
[...]
indrukwekkend dat je dat voor elkaar hebt gekregen met maar 2 action bars![]()
Moet zeggen dat ik die action bars eigenlijk nooit gebruik
Ik druk automatisch op de E toets en pak daar wat ik nodig heb,
Snap dat een action bar sneller is maar op de 1 of andere manier vergeet ik dat steeds
Daarbij gebruik ik ook heel vaak de Q toets (pipette/copy) dat werkt voor mij ook snel.
Ik kan je vanavond wel eventjes helpen met je base verdedigen? Anders wat ook al gezegd werd je base uitzetten stopt de polution. Dan wordt je redelijk snel niet meer aangevallen.0108daniel schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:24:
[...]
Dankjewel!
Snap dat een action bar sneller is maar op de 1 of andere manier vergeet ik dat steeds
Daarbij gebruik ik ook heel vaak de Q toets (pipette/copy) dat werkt voor mij ook snel.
@Ryst same here! als we ff paar uurtjes moeten helpen verdedigen laat maar wetenXanderk89 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:45:
[...]
Ik kan je vanavond wel eventjes helpen met je base verdedigen? Anders wat ook al gezegd werd je base uitzetten stopt de polution. Dan wordt je redelijk snel niet meer aangevallen.
Dank dank! Ik wist niet dat dat ook kon haha. Maar ik begin lekker opnieuw, zat wel weer 10+ uur in, maar het was pas mijn 2de game. En heb het te snel te groot gemaakt. Had vanaf start meteen een raster gebouwd van 5 rijen bij 3 en dat was geen doen om dat langzaam bij elkaar te bouwen. Dus alweer heel wat meer ervaring om het de volgende keer beter te doen.demonic schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:50:
[...]
@Ryst same here! als we ff paar uurtjes moeten helpen verdedigen laat maar weten
Iemand nog een tip hoe je de mijnen kan doen? Ik had in mijn vorige game oneindig lange belts naar het smeltgedeelte. Ik heb wat gezien over treinen, maar daar weet ik nog niet zoveel van en weet niet of dit de beste oplossing is om dat te gaan gebruiken.
zorg dat je een goede map pakt/kiest. Kies bv. voor een groter starters gebied. (dan blijven de biters net iets langer weg).Ryst schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:11:
[...]
Dank dank! Ik wist niet dat dat ook kon haha. Maar ik begin lekker opnieuw, zat wel weer 10+ uur in, maar het was pas mijn 2de game. En heb het te snel te groot gemaakt. Had vanaf start meteen een raster gebouwd van 5 rijen bij 3 en dat was geen doen om dat langzaam bij elkaar te bouwen. Dus alweer heel wat meer ervaring om het de volgende keer beter te doen.
Iemand nog een tip hoe je de mijnen kan doen? Ik had in mijn vorige game oneindig lange belts naar het smeltgedeelte. Ik heb wat gezien over treinen, maar daar weet ik nog niet zoveel van en weet niet of dit de beste oplossing is om dat te gaan gebruiken.
In het begin zal je alles met belts moeten doen, zorgen dat je eerste velden (zoals copper, iron, coal en stone) niet te ver weg liggen en groot genoeg zijn.
en dat je binnen redelijke afstand oil hebt liggen.
evt. kan je biters uitzetten als je wilt.(zelf vind ikdat niet zo leuk. maar aan de andere kant verdomd irritant als ze je constant aan blijven vallen xD hahaha )
Dankje voor het aanbod.Xanderk89 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:45:
[...]
Ik kan je vanavond wel eventjes helpen met je base verdedigen? Anders wat ook al gezegd werd je base uitzetten stopt de polution. Dan wordt je redelijk snel niet meer aangevallen.
Alleen heb ik nooit mijn base hoeven te verdedigen.
Ik heb ook geen enkele turrets of verdediging omdat ik er altijd snel bij ben om de beesten uit te schakelen.
Ik heb zo te zien de verkeerde gequote0108daniel schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:26:
[...]
Dankje voor het aanbod.
Alleen heb ik nooit mijn base hoeven te verdedigen.
Ik heb ook geen enkele turrets of verdediging omdat ik er altijd snel bij ben om de beesten uit te schakelen.

Ik bedoelde @Ryst
Haha geen probleem!Xanderk89 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:02:
[...]
Ik heb zo te zien de verkeerde gequote.
Ik bedoelde @Ryst
Komt me bekend voor, ik doe precies hetzelfde.0108daniel schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:24:
[...]
Dankjewel!
Al vind ik de "nieuwe" actionbar(s) wel handig om een soort checklist te gebruiken omdat de totaal aantallen van de materialen daar genoemd worden. Heb er dus wel een aantal ingericht met de noodzakelijke mats het te bouwen "thema" (rail / oil / mining / production ect) zodat je in een oogopslag ziet of je genoeg van alles bij je hebt.
Scheelt weer helemaal terug moeten lopen/rijden omdat je bijvoorbeeld rode inserters vergeten bent aan te vullen.
Je base ziet er ook goed uit voor zover ik op dat screenshot kan zien. Ik weet zeker dat ik het niet zo netjes krijg zonder main bus. Dat wordt bij mij een grote spagettibende
)
Ja dat is waar, voordeel is inderdaad dat je de aantallen kan zien, hoewel ik automatisch al in mijn inventaris kijkSmurf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:51:
[...]
Komt me bekend voor, ik doe precies hetzelfde.
Al vind ik de "nieuwe" actionbar(s) wel handig om een soort checklist te gebruiken omdat de totaal aantallen van de materialen daar genoemd worden. Heb er dus wel een aantal ingericht met de noodzakelijke mats het te bouwen "thema" (rail / oil / mining / production ect) zodat je in een oogopslag ziet of je genoeg van alles bij je hebt.
Scheelt weer helemaal terug moeten lopen/rijden omdat je bijvoorbeeld rode inserters vergeten bent aan te vullen.
Je base ziet er ook goed uit voor zover ik op dat screenshot kan zien. Ik weet zeker dat ik het niet zo netjes krijg zonder main bus. Dat wordt bij mij een grote spagettibende
Wat ik wou voorkomen is dat het een spaghetti base zou worden.
Hier en daar is dat helaas wel het geval en moet nog flink getweaked worden.
Heb je toevallig een screenshot van jou basis?
Als je in-game bent kan je een aantal tutorials oproepen, waaronder ook een aantal waarin alle facetten van treinen worden uitgelegd. De tutorials kan vinden in het menu rechtsboven 3e icoon van rechts. Treinen zijn stuk complexer om in te richten dan belts, maar het grote voordeel is dat je verschillende goederen over dezelfde rails kan vervoeren en meer goederen kan transporteren.Ryst schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:11:
[...]
Wat betreft het gebruik belts vs trains, komt het bij mij vaak neer op binnen de basis of outpost gebruik ik belts, erbuiten gebruik ik trains. Komt ook deels voort uit het feit dat ik vaak een train manager mod gebruik voor het automatiseren van mn treinen, de meest bekende is LTN (Logical Train Network), het is een zeer goede mod, maar heeft een behoorlijke leercurve. Persoonlijk kies tegenwoordig vaak voor TSM (Train Supply Manager), minder uitgebreid (makkelijker te leren) omdat ik maar zelden de geavanceerde features van LTN gebruik.
Ik zag een tip wat mij wel handig leek dus dat heb ik ook uitgevoerd.
Zoals de meeste weten heb je ontzettend veel groene circuits nodig.
Hier een screenshot hoe het eerst was.
(zie dat de screenshot er een beetje dubbel op staat)
:strip_exif()/f/image/VWR0ObtCd9ORfIwGP3SI1Suc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een beetje geëxperimenteerd met modules and beacons en kwam er zo achter dat op deze manier heel erg veel ruimte scheelt en nog meer volle belts met groene circuits over heb
Voor de mensen die het ook willen gebruiken heb ik ook een 'na' screenshot.
:strip_exif()/f/image/IVeKoyJORxEwlcwbIvkPs3T7.jpg?f=fotoalbum_large)
Voordeel is dat het ruimte bespaard en overzichtelijk eruit ziet.
Kijk ook eens rechts naar de fabricatiesnelheid
[ Voor 3% gewijzigd door 0108daniel op 31-08-2020 19:26 ]
ongemod ziet het er zo uit.
4 blue belts iron in, 4 blue belts copper erin. 4 blue belts met groene circuits.
10800 groene circuits per minuut. en ik heb er 4 staan.
/f/image/mbuQlKtQnN3QezieToDH2Igz.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik prod modules lvl 3 in de assemblers en speed modules in beacons. Zonder dat mijn locaties groter wordt.
/f/image/AxqL36zA2tSxu8HQeYTYj5Tl.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens de vakantie kwam ik er achter dat 1.0 uit was doordat er nieuwe "megabase" filmpjes van KoS in mijn feed verschenen. Dus na terugkomst vorige week maar weer een nieuwe map begonnen. Dit is eigenlijk nog een bootstrap, wel losjes gebaseerd op haar basis, maar ik wil eerder smelting en intermediates "off site" gaan maken en houd dus bijvoorbeeld geen ruimte voor een grote(re) smelt array links van de bus. De Mall is wel een blueprint, maar alle overige productie is "zelfbouw". Eerste doel was om bots + logistic network te halen. Dat heb ik nu net gehaald. Dit is de stand na ~20 uur:0108daniel schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:03:
[...]
Ja dat is waar, voordeel is inderdaad dat je de aantallen kan zien, hoewel ik automatisch al in mijn inventaris kijk
Wat ik wou voorkomen is dat het een spaghetti base zou worden.
Hier en daar is dat helaas wel het geval en moet nog flink getweaked worden.
Heb je toevallig een screenshot van jou basis?
:strip_exif()/f/image/KSYu2JGk0ybGigICfh6sUZPT.jpg?f=fotoalbum_large)
(Stone had ik nog via belts kunnen doen misschien, maar denk dat ik daar straks gewoon wat smelters bij zet en een trein met stone, brick en landfill doe.)
Nu is het vooral bijwerken/verhogen van de smelting, en de laatste science toevoegen. De ore patches van de start zijn nu echt bijna op en iron wordt een klein probleem. Het veld rechts is nog wel 10M groot, maar daar kan ik maar voor 4 tot 5 gele belts aan miners op kwijt. Heb een 2e veld gevonden, maar deze ligt een eind verder zuid-oost, ongeveer 3 keer de diagonaal van dit screenshot weg van de base. Als paarse science loopt ga ik de Na'vi die daar wonen maar eens vragen of ze willen verhuizen. Dan kan de green circuit productie ook weer wat verder opgeschroefd worden.
Omdat belt-braiding saai is heb ik science dit keer eens anders gedaan:
:strip_exif()/f/image/UJVR05hXu8otcGNXtv2wy0YD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Smurf op 31-08-2020 20:29 ]
)
Uhm, je weet dat de 3:2 verhouding niet meer klopt met prod modules, hedemonic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:23:
Ik gebruik prod modules lvl 3 in de assemblers en speed modules in beacons. Zonder dat mijn locaties groter wordt.
[Afbeelding]
uhm... goed om te weten. xD.oisyn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:28:
[...]
Uhm, je weet dat de 3:2 verhouding niet meer klopt met prod modules, he. Bij 4x prod3 wordt het 15:14.
Dit is nog van mijn oude map. Maar goed om te weten dat die verhouding anders is.
alhoewel het niet heel erg is. het gaat me uiteindelijk om de output van de circuits. niet de copper wires.
Maar mijn array kan dan wellicht wat kleiner
Dit is factorissimo zeker? Heb gehoord, ben niet zeker, dat deze mod wel veel UPS inneemt. Wanneer je dus later in je game (hangt af van hoe sterk je PC ook is) wat begint te laggen, zou het wel eens kunnen dat je deze mod moet wegsmijten.0108daniel schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:25:
Op Youtube kijk ik ook veel filmpjes van Factorio.
Ik zag een tip wat mij wel handig leek dus dat heb ik ook uitgevoerd.
Zoals de meeste weten heb je ontzettend veel groene circuits nodig.
Hier een screenshot hoe het eerst was.
(zie dat de screenshot er een beetje dubbel op staat)
[Afbeelding]
Ik heb een beetje geëxperimenteerd met modules and beacons en kwam er zo achter dat op deze manier heel erg veel ruimte scheelt en nog meer volle belts met groene circuits over heb
Voor de mensen die het ook willen gebruiken heb ik ook een 'na' screenshot.
[Afbeelding]
Voordeel is dat het ruimte bespaard en overzichtelijk eruit ziet.
Kijk ook eens rechts naar de fabricatiesnelheid
Wel mooi gedaan hoor goh.
Nee van JD plays.Satangel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:20:
[...]
Dit is factorissimo zeker? Heb gehoord, ben niet zeker, dat deze mod wel veel UPS inneemt. Wanneer je dus later in je game (hangt af van hoe sterk je PC ook is) wat begint te laggen, zou het wel eens kunnen dat je deze mod moet wegsmijten.
Wel mooi gedaan hoor goh.
Ik gebruik verschillende mods en deze is van Factorio Extended plus - machines.
Hij heeft de SpaceX en SubX mod die ik zeker ook in de toekomst ga gebruiken en spelen.
Alleen ben ik eerst van plan nu alles netjes te ordenen en flink uit te breiden.
Oh leuk!NL_NaToR schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:23:
ik zie ook de RPG mod in je plaatjes (die draai ik in Singleplayer ook namelijk :-) ).
Ik twijfelde heel erg of ik het zou gebruiken.
Uiteindelijk toch gedaan omdat dat een extra doel geeft namelijk alles tot zijn max.
Ik doe nu voornamelijk crafting speed en walking speed.
Waar zijn de productivity modules in de labs0108daniel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:18:
Dit keer heb ik mijn labs ook anders gemaakt dan normaal.
Als alle labs aanstaan en de inserters doen hun werk dan geeft dat een soort 'zen' gevoel als je ernaar kijkt.
Maar niet voor de mensen die epilepsie hebben.....
[Afbeelding]
Ik wist dat die vraag zou komenMatHack schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:06:
[...]
Waar zijn de productivity modules in de labs
Deze heb ik er nog even niet ingezet omdat ik momenteel bezig ben met productivity modules 4 en 5.
Als ik die heb plaats ik ze erin zodat ik duidelijk het verschil merk.
Ik doe op dit moment nog weinig researchen omdat ik het overzicht in mijn inventaris wil bewaren zonder dat er opeens allemaal nieuwe icoontjes bijkomen.
Momenteel met 3 vrienden bezig in een multiplayer game zonder mods en zonder blueprints. Dus alles van scratch af aan opbouwen. Best leuke ervaring, nadeel ook de biters op zo moeilijk mogelijk gezet.
Die groene biters doen auw!
Ik moet nu titanium platen maken van titanium ore.
Ik heb titanium geresearched maar zie alleen de platen niet in de inventaris staan.
Als ik de ore smelt krijg ik Titanium rods ipv titanium platen.
Is dit een bug in de mod?
Ja, ik ben daar ook net mee begonnen, maar in principe moet doe titanium ore de plates maken. Weet je zeker dat je niet nog een andere mod hebt die daar iets aanpast? Ik zie in mijn overzicht helemaal geen rods...0108daniel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:50:
Gebruikt er iemand de mod Factorio Extended plus?
Ik moet nu titanium platen maken van titanium ore.
Ik heb titanium geresearched maar zie alleen de platen niet in de inventaris staan.
Als ik de ore smelt krijg ik Titanium rods ipv titanium platen.
Is dit een bug in de mod?
Plan is om, als de basis eenmaal staat (ben net met blue science bezig) voor een grid-based rail systeem te gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 02-09-2020 10:59 ]
https://niels.nu
Ik gebruik verschillende mods, dus dan zal het daar wel mee te maken hebben.Marcj schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:38:
[...]
Ja, ik ben daar ook net mee begonnen, maar in principe moet doe titanium ore de plates maken. Weet je zeker dat je niet nog een andere mod hebt die daar iets aanpast? Ik zie in mijn overzicht helemaal geen rods...
Omdat alle mods inmiddels geintegreerd zijn in het spel is een mod uitschakelen erg lastig.
Als ik tijd heb zal ik eens kijken welke mod die rods maakt.
EDIT: de titanium platen bevinden zich in de Factorio Extended plus core.
De core kan ik helaas niet verwijderen want het is de core uiteraard.
Anders probeer ik nog een mod te vinden die titanium platen heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door 0108daniel op 02-09-2020 13:07 ]
Gisteren het lijstje compleet gemaakt door 100 robotjes me te laten volgen. Heb nooit echt gebruik gemaakt van vechtrobots, dus maar snel klein fabriekje gebouwd. Jammer dat ze maar 45 seconden mee gaan, resultaat was 100 kapotte robotjes op de grond... In ieder geval alle achievements gehaald!
/f/image/CjecPsyUqrkwLqYGOGrmmFGk.png?f=fotoalbum_large)
Toevallig ook mijn 10.000e raket gelanceerd! Ik zit nu zo'n 460 uur in deze map en ben hard op weg mijn basis modulair te bouwen. Main bus werd steeds breder en complexer, waarbij steeds meer items off-site gemaakt moesten worden, omdat de bus zich lastig laat opschalen. Ik zit nu op zo'n 1,5k SPM, maar met de modulaire opzet zou dat redelijk snel opgeschaald kunnen worden. Helaas heb ik niets aan de grootte en rijkdom van de ore patches aangepast, waardoor de grootste patches niet veel groter zijn dan 10M. Hierdoor gaat er veel tijd en energie verloren aan het vinden en aanboren van nieuwe ijzer en koper erts patches.
Managen van treinen wordt ook steeds complexer, aangezien ik tot nu toe volledig vanilla gespeeld heb. Daarom toch maar LTN geïnstalleerd, alleen nog niet aan durven beginnen...
/f/image/W2oOrzVtsTbAia8E2Bq8m6K3.png?f=fotoalbum_large)
ProficiatArie Atari schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:40:
Eergisteren eindelijk de lazy bastard achievement gehaald. Ik keek daar redelijk tegen op, maar nadat ik mijn eerste fabriek had gebouwd ging het eigenlijk vanzelf. Tot dat moment 107 dingen zelf geproduceerd, waarbij ik 1x verkeerd geklikt had. Had dus 106 kunnen zijn.
Na 1800uur moet ik zelf nog 2 achievements behalen (het bouwen van een trein binnen 90 minuten, en nog een)
Het leuke aan de lazy bastard achievement is dat je aangeleerd wordt om zo min mogelijk handmatig te craften; voordat ik die achievement haalde crafte ik de meeste inserters en productie-gebouwen handmatig, maar daarna maak ik standaard bij start van de map een kleine productiestraat voor de meest gebruikte elementen.
Voor de bevoorrading van je basis is het misschien handiger om eerst een lang spoortraject in 1 richting te maken en daar vervolgens de rijkere velden met grondstof aan te boren. Het herbouwen van mining outpost nadat je alle grondstoffen hebt opgebruikt vind ik het minste deel van het spel; liever had ik dat de productie wegzakt naar bijvoorbeeld 5~10% wanneer het veld 'op' is, je behoudt dan ten minste een kleine grondstoffenstroom om essentiële zaken in de basis door te laten lopen (munitie, repairpacks, stroomvoorziening).