[PC/Mac/Linux] Factorio

Pagina: 1 ... 39 ... 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
heuveltje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:01:
[...]
Alleen heb je nu 3 inserters (dus 2 extra) nodig om koperdraad in de assembler te krijgen.
Waarom niet iets verder uit elkaar en gewoon direct insertion ?
Dan heb je meer SM beacons nodig aangezien de straat langer wordt?
Speed is overigens bewust overkill omdat de print bedoeld is om 1 full express belt als output te geven, en de input aan iron en copper plates vrijwel volledig te benutten:

Input is 0.72 belts of iron plates and 0.77 belts of copper plates. Output is a full express belt of electronic circuits. Produces a compressed belt of output even if fed with exact, instead of compressed, inputs. Verified using a 3-to-4 balancer (0.75 belt) for iron plate and a 4-to-5 balancer (0.8 belt) for copper plate.

(Die balancers inbouwen scheelt uiteindelijk wel een aantal belts, in een 1k SPM base.)

[ Voor 46% gewijzigd door Victorio op 11-12-2019 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

Victorio schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:08:
[...]

Dan heb je meer SM beacons nodig aangezien de straat langer wordt?
Maar SM beacons intereseren me dan weer niet, die vreten geen UPS :)

Ik type dit vanaf mijn vandaag geleverde amd 3600.
Dus ik kan nu eens gaan kijken of ik wel de 4k SPM kan aantikken, zonder dat het een slide-show word ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Victorio
heuveltje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:38:
[...]
Maar SM beacons intereseren me dan weer niet, die vreten geen UPS :)
Dus dit voor rood is ook niet fijn qua UPS? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04

WheeleE

Dinges

Voor mijn volgende playthrough wil ik naar een echte, goedwerkende megabase toe werken. Dus met outposts en fatsoenlijk functionerend treinnetwerk. Bij mijn vorige megabase waren alle outposts voor 1 specifiek product met aanvoer van alle ingrediënten. Alles werd dus maar in 1 outpost gemaakt en vervolgens getransporteerd naar alle outposts die het nodig hadden.
Dat betekende dus veel iron en copper plate treinen, veel green circuits, etcetera, etcetera. Op zich werkte het best maar ik vraag me nu af of dat niet handiger kan. Bijvoorbeeld een red circuit outpost waar ook green circuits worden gemaakt zodat ik alleen copper, iron, plastic hoef aan te voeren. Als ik dat on site fabriceren op de juiste plekken zou doen zou dat een handvol treinen kunnen schelen.

Wat is de consensus over dedicated outposts versus on site fabricage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-07 16:32
Punt met onsite is, naar mijn idee, dat je dan wel op heel veel plekken dezelfde constructies neer moet gaan zetten, en er dan nog meer treinen heen werken. Trek dat eens door naar de blue circuits, waar dan copper + iron in nog grotere hoeveelheden naar toe moeten, en nog plastic + sulphur. Om dan daar ter plekke nóg een keer greens en reds te gaan maken. Zou best kunnen betekenen dat je on the long run nóg meer treinen hebt rondrijden, maar dan juist met ruwe grondstoffen ipv halffabricaten.
Volgens mij heb ik zelf in m'n megabase enkel voor red circuits de greens onsite bij geproduceerd, en iron voor staal. De rest volledig apart.

Maar volgens mij moet 't best uit te rekenen zijn, wat hoeveel treinen nodig zou hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

ShitHappens schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 01:14:
Punt met onsite is, naar mijn idee, dat je dan wel op heel veel plekken dezelfde constructies neer moet gaan zetten, en er dan nog meer treinen heen werken. Trek dat eens door naar de blue circuits, waar dan copper + iron in nog grotere hoeveelheden naar toe moeten, en nog plastic + sulphur. Om dan daar ter plekke nóg een keer greens en reds te gaan maken. Zou best kunnen betekenen dat je on the long run nóg meer treinen hebt rondrijden, maar dan juist met ruwe grondstoffen ipv halffabricaten.
Volgens mij heb ik zelf in m'n megabase enkel voor red circuits de greens onsite bij geproduceerd, en iron voor staal. De rest volledig apart.

Maar volgens mij moet 't best uit te rekenen zijn, wat hoeveel treinen nodig zou hebben :p
Daar zit wel wat in ja, goed punt. De gecombineerde red circuit outpost ga ik eens op m'n gemak overdenken.
Ik denk dat ik meer winst kan boeken met het beter plannen van mijn treinnetwerk en de plek van de diverse outposts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:53
Ik heb tot nu toe maximaal een 100 science packs per minute gehaald in peacefull mode. Met behulp van een 'main bus' systeem.

Ben nu louter in creative mode 'modules' aan het ontwerpen naar een 1000 science pack per minute basis in een railworld.

Grappig om te ondekken dat, hoe uitgekiend je ook bent, toch tegen onverwachte problemen kan aanlopen. Voordat ik in creative mode aan het sleutelen was, deed ik dat in mijn gewone basis. Op een gegeven moment begonnen de inserters te stotteren en was ik een kwartier lang aan het zoeken naar vergelijkbare 'bugs' op verschillende internetfora. Gebeurde toevallig net na een update. Tot ik ontdekte dat mijn 1 GW nuclear power plant, ruim overbemeten, langzaam stierf omdat de empty fuel cell belt verstopt zat. De reactors konden hun afval niet meer dumpen en dus ook geen nieuwe fuel cells meer oppikken. Dat terwijl ik enorme buffers in mijn uranium fabriek had gemaakt.
Blijkbaar was alles vol gelopen door onbeperkt uranium te blijven delven. Volgende keer niet vergeten om de verwerking van empty fuel cells, ten alle tijden voorrang te geven over de verwerking van uranium erts. Is een stukje circuit van niks, maar zonder dat gaat zo een hele basis op slot. Zo zijn er vast nog een handvol zaken die ik over het hoofd zie. Maakt het ook zo leuk, en in railworld met biters een stukje spannender. :D

Ik wil nu alle koper- en ijzererts onsite gaan verwerken tot plaatwerk. Want railworld en dus grotere ertsvelden. Daarnaast laat ik de sites door bots bouwen, en is dat niet zo heel veel meerwerk. Naar mijn idee scheelt dat straks een enorme hoeveelheid treinladingen erts. Erts stapelt tot 50 stuks en platen tot 100 stuks. Dat is dus sowieso een factor 2 minder treinen. Daarnaast ga ik van 1-4-1 treinen naar 2-8-2 (voor het plaatwerk dan), is ook een factor twee minder treinen. Dat zijn al vier keer minder treinen als mijn sommetje klopt.

Daarnaast stap ik van het 'main bus' systeem af en ontwerp nu 'modules'. Dus geen aparte site voor ieder wissewasje. Ben er nog lang niet, maar ik denk aan een site voor;

- speed en production modules, plus mall (inclusief militaire producten). Die outpost treinen kunnen voeden.
- artillerie trein met circa 50 artillerie wagons die binnen 15 minuten herladen kan worden. Voor een vlotte uitbreiding van territorium.
- olie verwerking van ruwe olie tot grondstoffen voor de verschillende half-fabrikaten (plastic, lube, solid fuel, sulfur en sulfuric acid), voor alle overige 'modules'.
- circuits in alle kleuren (die stapelen nog beter dan plaatwerk).
- 1000 science packs per minute fabriek (waarbij alles in een site wordt gemaakt). Minus rocket.
- raket en aanverwante zaken.
- research, dicht in de buurt van de science pack productie.

Is vooral puzzelen met de Helmod mod in creative mode om iedere 'module' zo efficient mogelijk te laten werken. In het begin voel je je vooral nietig. Beginnend bij de eerste assembler, wetende hoeveel dingen er nog bij moeten komen. Maar als er dan een dingetje af is, enorm bevredigend. :+

• Victorio
Fornoo schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:39:
... Tot ik ontdekte dat mijn 1 GW nuclear power plant, ruim overbemeten, langzaam stierf omdat de empty fuel cell belt verstopt zat. De reactors konden hun afval niet meer dumpen en dus ook geen nieuwe fuel cells meer oppikken. Dat terwijl ik enorme buffers in mijn uranium fabriek had gemaakt. Blijkbaar was alles vol gelopen door onbeperkt uranium te blijven delven. Volgende keer niet vergeten om de verwerking van empty fuel cells, ten alle tijden voorrang te geven over de verwerking van uranium erts. Is een stukje circuit van niks, maar zonder dat gaat zo een hele basis op slot.
Herkenbaar, been there! ;)
Ik verbruik nu steady 1,5 GW van mijn fijne schaalbare plant en voer daarbij lege cells af via belts. De lege cells worden direct verwerkt in U238 en op een belt gesmeten voor nieuwe cells. Alleen als er plek is op de belt wordt dit opgevuld met U238 die verkregen is vanuit erts (geen circuit dus).

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03
Gisteren (weer) begonnen aan een nieuwe game.
Ik heb het rondlopen wel gezien na 1000 uur, dus dit keer in sandbox.
Ook dit zit weer mooi in elkaar, bij het opstarten krijg je een aantal keuzes.
Hierdoor kun je cheat mode uitzetten, maar wel starten met wat items.

Overhaul mod van deze keer is krastorio, deze probeert een balans te vinden tussen bobs/angels en vanilla.

Don't trust an atom, they make up everything.

• Victorio
Wat is uiteindelijk de meest efficiënte (compacte) lab setup, om 1k SPM te verbruiken (met belts, zonder bots)?
Zo iets?
Hoeveel labs (2x PM) op welk speed% heb je dan in totaal nodig?

[Heb al te vaak m'n lab straatje verschoven... :X ]

[ Voor 4% gewijzigd door Victorio op 19-12-2019 14:29 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-07 03:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Victorio schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:27:
Wat is uiteindelijk de meest efficiënte (compacte) lab setup, om 1k SPM te verbruiken (met belts, zonder bots)?
Zo iets?
Nou, nee, want als je de beacons 1 tile opschuift dan krijg je 8 beacons per lab ipv 6.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Fornoo
Victorio schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:43:
[...]

Herkenbaar, been there! ;)
Ik verbruik nu steady 1,5 GW van mijn fijne schaalbare plant en voer daarbij lege cells af via belts. De lege cells worden direct verwerkt in U238 en op een belt gesmeten voor nieuwe cells. Alleen als er plek is op de belt wordt dit opgevuld met U238 die verkregen is vanuit erts (geen circuit dus).
Ik heb een iets andere oplossing, afgekeken van Nilaus (youtuber):

Je hebt productie van U238 uit ertsdelving en productie van U238 uit gerecyclede fuel cells. Die twee vullen 1 kist, ieder via een eigen inserter. De inserter van U238 uit ertsdelving stopt als er 500 items in de kist zitten. De inserter van de U238 uit gerecycled materiaal bij 1000 items. Die waardes kunnen ook hoger zijn, maar ik heb al buffers U238 genoeg. :P

Voor de veiligheid heb ik er een luidsprekertje op aangesloten die alarm slaat, mocht de kist toch de 1000 items bereiken (en dus een backstop veroorzaakt). Weet ik dat ik als de wiede weerga terug moet hollen om de boel handmatig te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
.oisyn schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:54:
[...]
Nou, nee, want als je de beacons 1 tile opschuift dan krijg je 8 beacons per lab ipv 6.
Nee, want er zit 1 tile ruimte tussen de labs. ;) Maar het werkt sowieso slecht want door het verplaatsen van packs tussen labs zijn de labs niet continue actief.
Fornoo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:09:
[...]
Voor de veiligheid heb ik er een luidsprekertje op aangesloten die alarm slaat, mocht de kist toch de 1000 items bereiken (en dus een backstop veroorzaakt). Weet ik dat ik als de wiede weerga terug moet hollen om de boel handmatig te fixen.
Die kist zal nooit zo vol raken (mits die kist je enige bron is voor het maken voor nieuwe cells).
Kans is groter dat de afvoer van gebruikte cells groter is dan dat de recycle centrifuge kan verwerken, waardoor de boel alsnog verstopt. Dus ook nog een kist waar de gebruikte cells in komen voordat ze gerecycled worden... die mag niet te vol zijn. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Victorio op 20-12-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Victorio schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:12:
[...]

Nee, want er zit 1 tile ruimte tussen de labs. ;) Maar het werkt sowieso slecht want door het verplaatsen van packs tussen labs zijn de labs niet continue actief.
Kun je redelijk ondervangen door de stack limieten op de inserters aan te passen,
zodat de laatste paar maar 1 fles kunnen moven, en de eerste 12.

Maar idd. blijft niet ideaal. Maar imho ideaal genoeg :) zolang je de chains maar niet te lang maakt ;)

Ideaal is 1 grote botnet met 1 kistje per ding. Of het ook leuk is, is een 2e :P

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 20-12-2019 09:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
heuveltje schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:48:
[...]
Kun je redelijk ondervangen door de stack limieten op de inserters aan te passen,

Maar idd. blijft niet ideaal. Maar imho ideaal genoeg :) zolang je de chains maar niet te lang maakt ;)

Ideaal is 1 grote botnet met 1 kistje per ding. Of het ook leuk is, is een 2e :P
Stack limieten aanpassen had ik niet aan gedacht... daarmee maak je de totale chain wel een stukje efficiënter maar betekent nog steeds dat het eerste lab in de chain veel moet doorgeven. Jammer dat de labs niet iets meer flesjes bufferen zodat ze niet zo snel leeg getrokken worden.

Ik heb nu een setup zoals deze gemaakt:
Beaconed labs for Factorio

Met een halve red belt per pack soort kun je max. 900 packs per minuut verwerken. Helaas net te weinig om 1k SPM te kunnen halen met 1 zo'n chain. Vandaar dus de 2 rijtjes. Alle labs werken lekker snel op meer dan 1500% snelheid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 21:31
heuveltje schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:48:
[...]

Car Science :D ik verwerk volgens mij 3k SPM met die setup.
Heb alleen nog niet goed kunnen testen, omdat ik nog niet zo snel science maak xD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
Ik ben bezig met een chemiefabriek. Hij is nog in aanbouw in een testmap.

Chemie

Op volle snelheid wordt er per minuut; 29k+ plastic, 5,5k+ solid fuel, 805 rocket fuel, 4k+ sulfur en lube gemaakt. Genoeg om een 1kspm basis te voorzien, plus een artillerie-trein met 50 kanonnen ieder kwartier op pad te sturen, plus 32 tier-3 modules per minuut te maken. Het verbruik is iets meer dan 8 wagons met ruwe olie per minuut, en zijn er 9 wateraansluitingen.

Omdat de artillerie-trein waarschijnlijk niet ieder kwartier op pad gaat, helaas, zal er af toe een backstop ontstaan in een van de productielijnen. Daarom is de fabriek zo opgezet dat deze blijft werken ondanks een backstop bij de een of ander.

Hiervoor heb ik de fabriek in delen opgeknipt, die actief of in-actief zijn, afhankelijk van de actuele vraag.

Zo zal een backstop van de plastic-productie een overschot aan petrol gas veroorzaken, en na verloop van tijd ook de productie van rocket fuel laten stoppen. In dat geval wordt de productie van solid fuel uit light oil worden omgezet naar de productie van solid fuel uit petrol gas. Vice versa wordt er bij een backtop van rocket fuel een extra bank chemiefabriekjes ingeschakeld die light oil naar petrol gas kraken.

De moeilijkheid zat hem in het bedenken van de volgorde van de fabrieken. Ook het wel of niet plaatsen van pompen. Uiteindelijk bleken de meeste pompen, die ik nodig achtte, juist onbalans te veroorzaaken. Waardoor de productie vooral bij backstop enorm fluctueerde. Bijvoorbeeld de productie van rocket fuel vloog van steeds 800 naar 400 en terug. Na het verwijderen liep alles eigenlijk zonder problemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

De enige keer dat ik mijn chemieproductie echt goed had draaien was in een megabase outpost (pre-oil change). De balans zoeken en vinden vind ik nog steeds lastig merk ik. Als workaround kun je natuurlijk voor de diverse producten aparte assemblies maken maar dat is een beetje om de hete brij heendraaien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Klopt, soms lijkt een chemiefabriek in balans. Echter is de onbalans zo klein dat je het pas opmerkt wanneer je science-labs ineens stoppen. Loop je de hele lijn terug om te ontdekken je dat plastic-productie is gestopt omdat de light oil lijn is verstopt. Is me al zo vaak overkomen. :D

Zonder een snufje circuit krijg je het nooit perfect in balans, je kunt het alleen benaderen.

Daarom heb ik deze fabriek gemaakt voor een 1kspm basis. Hoef ik niet meerdere fabrieken te onderhouden en te voeden.

Begon met de helmod mod om de aantallen te bepalen. Daarna uren testen om te kijken waarin de onbalans precies zit. 1 tank aan het einde van petrol gas-lijn en 1 tank aan het einde van de light oil-lijn (heavy oil werk ik sowieso helemaal weg). Kijken welke helemaal vol of leeg loopt na verloop van tijd. Stel er wordt net een fractie teveel light oil gemaakt, plaats ik er 1 chemiefabriekje op afroep bij, die boven een bepaalde waarde wordt geactiveerd. Als altijd zal er altijd wel 1 scenario bestaan waarin het toch vast loopt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-07 17:38
AceAceAce schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:21:
LOL, wist niet dat die mining drills 5x5 bereik hadden, zat me al kapot te ergeren dat ik de stroompalen niet mooi ertussen kon plaatsen.
Nu valt het kwartje waarom er geen erts meer zichtbaar werd onder de transportbanden nadat het veld is uitgeput en ik alles weghaal 8)7

Net mn eerste raket gelanceerd (met satteliet) na 31,5 uur speeltijd. Eens kijken of ik verder speel of eerst 1 van de andere gekochte spellen uit het black friday sale opstart :)
Ik zet ze altijd strak tegenelkaar aan.

Dan de eerste output van de drill een tunnel tot de tweede, van de tweede tot de derde belted, en dan weer tunnel. Op die getunnelde stukken zet ik dan de powerpoles neer.
Bart ® schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:55:
Ruimte ertussen laten. Dan gaat je veld langer mee, je kunt er makkelijker doorheen lopen, en het maakt plaatsing van elektra makkelijker.
ls de demand van erts lager is dan de supply, dan wordt er toch niet meer gemined dan nodig. Als supply de demand niet bijhoudt omdat je je erts wil sparen, is mijn inziens een bijzondere argumentatie, en verkloot de schaalbaarheid van je hele factory eveneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
FlowSnake schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:50:
[...]

ls de demand van erts lager is dan de supply, dan wordt er toch niet meer gemined dan nodig. Als supply de demand niet bijhoudt omdat je je erts wil sparen, is mijn inziens een bijzondere argumentatie, en verkloot de schaalbaarheid van je hele factory eveneens.
Dan sluit je meer velden aan. Wel weer met ruimte ertussen, voor de genoemde voordelen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:39
Ik heb persoonlijk ook liever een hogere output. Niks is vervelender als je treinen onnodig lang staan te wachten voordat ze geladen zijn. Soms gooi ik er zelfs speed module 3 in. Jammer dan dat het veld eerder leeg is. Dan sluiten we wel weer een nieuwe aan. Maar netto heb je zo minder velden nodig.

Persoonlijk doe ik het zo: Rij mining drills strak tegen elkaar. Daarnaast een belt (of in sommige speciale gevallen een provider chest). Weer een rij drills en daarna een rij power poles. En dan alles blijven herhalen totdat het gehele veld vol is. In principe heb je er dan geen omkijken meer aan, totdat het gehele veld leeg is. Je kunt er dan nog steeds in één richting doorheen lopen.

Ik heb één keer ook mijn smelters in het veld gezet. Met de juiste indeling kun je dan nog steeds het hele veld minen en alles gelijk smelten, waardoor er direct ijzeren of koperen platen uit je veld komen rollen.
Nadelen heeft het ook. Het werkt alleen goed met stalen smelters. De stenen variant is te traag en de elektrische zijn te groot, waardoor je niet meer het gehele veld in 1x kunt minen. Het is om deze reden ook bij 1x gebleven, maar het was leuk om het een keer geprobeerd te hebben.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Voor de luie mensen onder ons, is er een mod om miners te plaatsen :-)

https://mods.factorio.com/mod/OutpostPlanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Bart ® schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:08:
[...]

Dan sluit je meer velden aan. Wel weer met ruimte ertussen, voor de genoemde voordelen.
Dat is dus totaal niet logisch, noch efficient, maar goed, ieder zijn speelwijze.

Ik raad het in ieder geval af als iemand een antwoord op de vraag wil hebben, om het op deze manier te doen. Ik zou het kunnen begrijpen als je railworld oid speelt, met onuitputtelijk grote velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:10
FlowSnake schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:50:
[...]
Wel eens van parallellisatie gehoord? Meer velden met lagere output houdt je fabriek prima schaalbaar. Sterker nog, het biedt juist meer ruimte voor opschaling. En als een veld al een tijdje gemined wordt en de randen op zijn, daalt je output vanzelf, dus dan moet je toch al extra velden gaan aansluiten, waarom zou je dat dan niet al eerder doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
anboni schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 07:29:
[...]

Wel eens van parallellisatie gehoord? Meer velden met lagere output houdt je fabriek prima schaalbaar. Sterker nog, het biedt juist meer ruimte voor opschaling. En als een veld al een tijdje gemined wordt en de randen op zijn, daalt je output vanzelf, dus dan moet je toch al extra velden gaan aansluiten, waarom zou je dat dan niet al eerder doen?
Omdat je toch sowieso meer velden aansluit? Het gaat niet om wel of niet meer velden aansluiten, het gaat om het moedwillig potentieel creëren van een bottleneck. Ik zou het begrijpen als er een negatieve consequentie zou zijn voor oversupply, een waste factor dat van de belts af valt. Wel leuk idee overigens.

Maar maakt niet uit, het is een spelletje, maar ik zou het niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
FlowSnake schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 06:50:
[...]

Dat is dus totaal niet logisch, noch efficient, maar goed, ieder zijn speelwijze.

Ik raad het in ieder geval af als iemand een antwoord op de vraag wil hebben, om het op deze manier te doen. Ik zou het kunnen begrijpen als je railworld oid speelt, met onuitputtelijk grote velden.
Wat is er niet logisch aan om meer ruimte te hebben om tussendoor te lopen en om makkelijk elektriciteit te plaatsen?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Omdat je dat kan oplossen met tunnels, zie eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Laatst online: 10-07 10:15
Zonet m'n 200ste raket de ruimte in gestuurd ... Was voor mij een hele uitdaging om zover te geraken :-) Nu wordt het wel tijd om opnieuw te starten en de geleerde lessen in een nieuwe game onder te brengen.

Vooral m'n treinnetwerk begin aardig de soep in te draaien met overal bottlenecks zodat de nodige goederen niet tijdig toekomen. Vooral geleerd om niet teveel T-kruisingen te maken en de centrale as met 4 tracks te leggen. Nu zijn het allemaal stoptreintjes ...

En verder voldoende supply voorzien voor de assemblers. Vooral m'n koper toevoer voor de Light Density geeft problemen waardoor er te weinig binnenkomen om m'n raket per minuut te blijven halen...

Dit alles gaan rechttrekken lijkt me redelijk onbegonnen werk, dus maar nieuwe map.

Iemand toevallig een goede seed ? Niet teveel bomen en water en voor de rest grote resources patches is wat ik zoek ...

Ah ja en voor ik het vergeet, ook eens beginnen met circuits, maar dat lijkt me super complex ...

[ Voor 5% gewijzigd door FightingFalcon op 03-01-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:00
FightingFalcon schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:27:

Ah ja en voor ik het vergeet, ook eens beginnen met circuits, maar dat lijkt me super complex ...
@.oisyn heeft een 3-tal prachtige tutorials geschreven om mee te starten, ze staan in de startpost, dikke aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
Knielen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:39:
[...]

@.oisyn heeft een 3-tal prachtige tutorials geschreven om mee te starten, ze staan in de startpost, dikke aanrader!
Thx voor de tip, ga ze eens doornemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
Zonet m'n 200ste raket de ruimte in gestuurd ... Was voor mij een hele uitdaging om zover te geraken :-)

Vooral m'n koper toevoer voor de Light Density geeft problemen waardoor er te weinig binnenkomen om m'n raket per minuut te blijven halen...
Je bent in een game met 'slechts' 200 launches bijna tot 1 per minuut gekomen...? 8)7 Held! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:15
Ik vind het weer eens tijd om met een man of 3/4 een tof fabriekje op te zetten.

Iemand zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:17
@Djurres Ja, zeker en vast zin!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Zit je op de tweakers discord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:17
Djurres schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:11:
[...]

Zit je op de tweakers discord?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Stuur me ff pm, ik kan je niet vinden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Zonet m'n 200ste raket de ruimte in gestuurd ... Was voor mij een hele uitdaging om zover te geraken :-) Nu wordt het wel tijd om opnieuw te starten en de geleerde lessen in een nieuwe game onder te brengen.

Vooral m'n treinnetwerk begin aardig de soep in te draaien met overal bottlenecks zodat de nodige goederen niet tijdig toekomen. Vooral geleerd om niet teveel T-kruisingen te maken en de centrale as met 4 tracks te leggen. Nu zijn het allemaal stoptreintjes ...

En verder voldoende supply voorzien voor de assemblers. Vooral m'n koper toevoer voor de Light Density geeft problemen waardoor er te weinig binnenkomen om m'n raket per minuut te blijven halen...

Dit alles gaan rechttrekken lijkt me redelijk onbegonnen werk, dus maar nieuwe map.

Iemand toevallig een goede seed ? Niet teveel bomen en water en voor de rest grote resources patches is wat ik zoek ...

Circuits vallen wel mee als je het eenmaal doorhebt, althans..
De basis :P

Mocht je ook zin hebben om multiplayer te spelen, let us know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Djurres schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:44:
Ik vind het weer eens tijd om met een man of 3/4 een tof fabriekje op te zetten.

Iemand zin?
Ben een n00b maar heb zeker interesse :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:28
Mijn 2e fabriek begint ook te evolueren :-) Heb nu eindelijk een grote "mall" gemaakt met rechtstreekse invoer en dus smelting en oil processing in de mall ipv heel de bus leeg te trekken. De ratio's zijn nog verre van perfect maar quasi alles wordt nu wel gemaakt wat ik nodig heb. En dan een 600 logistic bots in het netwerk die mij moeten voorzien van alles en een 1000 construction bots.
Natuurlijk het moment dat ik de input van coal toevoegde en alle machines in gang schoten bleek dat ik geen energie genoeg had, en mijn zonnepannelen farm (met accumulators) is nog in de maak, er staan zeker nog 600 panels te wachten op gemaakte zonnepanelen. Dus moet even zien hoe dat op te lossen (of gewoon effe doorbijten tot de mall zijn grootste piek gehad heeft want tegen dan kan ik waarsch al nuclear reactors in gang zetten).
En dan mijn science uitbreiden want ik heb nu 1 factory die purple en 1 factory die yellow science produceert. Tot en met blue heb ik wel deftige output. Maar dat vraagt weer een rework. Heerlijk spel :-)

Op zich ook geinteresseerd in de multiplayer maar ik vrees dat ik te weinig tijd heb om me daar momenteel aan te committen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bart ® schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:55:
Ruimte ertussen laten. Dan gaat je veld langer mee, je kunt er makkelijker doorheen lopen, en het maakt plaatsing van elektra makkelijker.
Je bedoelt, 4 blokken vrijhouden tussen elke miner ?
Zie ik ook het nut niet van.

Ik doe gewoon lange verticale rijen.
Dat is het snelst met de hand aan te leggen (gewoon 3 keer heen en weer rennen met de muisknop ingedrukt :) )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O49RrYA.png

overigens heeft iemand zich daar blijkbaar al beter in verdiept :P
https://imgur.com/r/factorio/egspR

"Dan gaat je veld langer mee, " Maar je moet veel meer velden aanleggen.
en je moet dingen individueel gaan neerzetten ipv rennen en slepen.
Dus kost je dat uiteindelijk gewoon veel meer tijd.
En de meeste velden zijn toch "diep" genoeg dat het veld niet compleet leeg is voor je met een spel klaar bent.

" je kunt er makkelijker doorheen lopen" vast wel. maar nadat het geplaatst is kom ik zelden terug in een outpost.

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 06-01-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lointje schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:32:

En dan mijn science uitbreiden want ik heb nu 1 factory die purple en 1 factory die yellow science produceert. Tot en met blue heb ik wel deftige output. Maar dat vraagt weer een rework. Heerlijk spel :-)
Met Factory bedoel je een assembler ?
Dat is inderdaad wel heel bescheiden ;)
eigenlijk benieuwd hoe lang je dan wel niet bezig bent om alles te onderzoeken.
Ik overbouw meestal, waardoor ik alle science van een kleur al afgewerkt heb, voor ik de volgende kleur klaar heb staan :)

Och ja, dat is het leuke van Factorio. Er is altijd wel iets wat groter kan :P

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 06-01-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
heuveltje schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Met Factory bedoel je een assembler ?
Dat is inderdaad wel heel bescheiden ;)
eigenlijk benieuwd hoe lang je dan wel niet bezig bent om alles te onderzoeken.
Ik overbouw meestal, waardoor ik alle science van een kleur al afgewerkt heb, voor ik de volgende kleur klaar heb staan :)

Och ja, dat is het leuke van Factorio. Er is altijd wel iets wat groter kan :P
Ja 1 blauwe assembler van elk :D En dat gaat belachelijk traag, zeker als je nuclear wil onderzoeken enzo.

Tot en met blue science heb ik zo'n 60 SPM (assembler modifier even niet meegerekend)
Zit gewoon beetje op de limiet van mijn initiele setup qua steel, iron en copper. Dus nu heb ik de verder gelegen velden nodig, dus veel meer resources (zoals train tracks & mining drills etc etc, dus heb ik eerst de grotere mall gedesigned. Maar door 1 assembler van purple & yellow science er nog bij te steken, gaat de research toch nog een beetje vooruit, al is het supertraag. De mall is nu ongeveer afgerond, dus nu is het plan om nieuwe resources te gaan halen en heel mijn green chips productie omhoog te zwieren.
Behalve dat ik dus power problemen heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
Crap! |:( Dacht ik alles goed berekend te hebben voor 1k SPM... bleek ik te hebben gekeken naar 0.16 ipv 0.17... en ik 2x zoveel low density structure nodig te hebben! Dus maar weer e.e.a. schuiven/verbouwen... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Zal vast niet de laatste keer zijn dat je iets moet schuiven/verbouwen, dat is wat er meestal gebeurd in Factorio O-)

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-07 10:10
ai.. balen.. maar ja, nieuwe kansen dus zeg maar.. ;-)

Ik speel al een tijdje niet meer, het spel boeit me minder. Wou weer eens overnieuw beginnen, maar het genereren van een nieuwe map lukt me niet lekker.. Speel met RSO.. Maar op 1 of andere manier krijg ik bijna geen ijzererts.. Wil juist de resources ver en uit elkaar.. Maar ik krijg het niet werkend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
ProudElm schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:48:
ai.. balen.. maar ja, nieuwe kansen dus zeg maar.. ;-)

Ik speel al een tijdje niet meer, het spel boeit me minder. Wou weer eens overnieuw beginnen, maar het genereren van een nieuwe map lukt me niet lekker.. Speel met RSO.. Maar op 1 of andere manier krijg ik bijna geen ijzererts.. Wil juist de resources ver en uit elkaar.. Maar ik krijg het niet werkend..
Frequency heel laag, en de rest hoog?
kiezen voor trainworld helpt daarbij al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja nee dus.. dat zou je denken.. Dan liggen de resource patches nog steeds te dichtbij naar mijn smaak.. ;-)
Daarom gebruikte ik ook altijd al RSO, maar dat werkt dus niet echt lekker meer...

Nou ja, misschien gewoon harder/vaker proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ProudElm schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 06:41:
Ja nee dus.. dat zou je denken.. Dan liggen de resource patches nog steeds te dichtbij naar mijn smaak.. ;-)
Daarom gebruikte ik ook altijd al RSO, maar dat werkt dus niet echt lekker meer...

Nou ja, misschien gewoon harder/vaker proberen
als je met rso speelt. dan moet je van de ingame settings afblijven, en het in de mod settings aanpassen
als je al even niet ge gespeeld hebt, de benodigde verhoudingen ijzer/koper zijn in .17 veranderd. waardoor je relatief minder ijzer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja klopt, minder ijzer nodig, ik kreeg echter geen |:(

Is een samenspel ja, maar waar ik in me vorige game, begonnen in 0.16 een top map kreeg mail railworld settings en RSO lukt dat nu niet..

Maar zal eens kijken, alles defualt laten en alleen nog meer met de RSO settings spelen, wie weet. Ik vind gewoon dat het een must moet zijn, treinen en niet iets van, oh ja, leuk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
Gisteren heeft mijn 2e base de raket bereikt na zo'n 23 uur. Waar ik in de 1e base gewoon 3u heb zitten manueel bijcraften voor components voor de raket, ging het nu lekker vlot. De research gaat goed vooruit. Ik kan nu ook eindelijk laser turrets plaatsen (ik wou de achievement), dus de defense wordt ook iets eenvoudiger. Nu komt er dus defense, dan een treinnetwerk om meer resources binnen te brengen en mijn base uit te breiden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
Ik ben inmiddels flink aan het opschalen om tot 1k SPM te komen. Helaas gaat m'n pollution erg hard omhoog en gaat rondjes rijden met een auto volgeladen met atomic bombs om nests uit te roeien teveel tijd kosten.

Defence nog verder uitbreiden rondom m'n base ben ik ook zat aan het worden.

Definitief friendly mode inschakelen via script is niet mijn voorkeur omdat ik het op een later tijdstip wel weer leuk vind om nests aan te pakken. :9
Ik kan natuurlijk een Aircraft mod gebruiken om sneller nests uit te roeien, gaat dat soepel?
Ik kan niet echt een script of mod vinden om de pollution spread met een x factor te verminderen (wat een zeer tijdelijke oplossing zou zijn uiteraard).

Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Muur + artiliry :-) Die houdt nesten uit de buurt en een flinke muur met lasers en turrets houden de biters wel tegen.. Gewoon op zoek naar een paar mooie chokepoints en je bent klaar. Trein er heen met auto bevoorrading en je hoeft er nooit meer naar om te kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Artillery train rondjes laten rijden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Werkt ook heel goed *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
Ok. Ga ik daar eerst eens verder mee stoeien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat was een van de leuktste ontwerpen om te maken in mijn vorige basis.
Een treinstation bleuprint met artilllery kanon die zichzelf kan opbouwen en repareren, met noodstroom voorziening en signalering als het uitvalt. en automatisch een trein met reserve onderdelen en munitie oproept indien er iets op is :)

In de huidige map toch maar alles op friendly gezet. omdat ik gek werd van de losse biter die ergens weer een stroompaal of losse miningpost ging aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Ipv friendly kan je ook wat met de pollution spelen in de settings bij het creëren van de map (zorgen dat bomen meer pollution opslorpen en dergelijke). Dat geeft je veel meer tijd om je basis op te bouwen en slechts heel sporadisch moet je in het begin een basis gaan neerhalen. Tegen dat je pollution dan begint uit te spreiden, zit je al ver in technologie & resources zodat je dit relatief simpel kan aanpakken. Zeker als je wat achievements wil halen is dit handig, want een aantal zijn uitgeschakeld als je op friendly speelt.

Maar op zich niets mis met het spelen op friendly, kan je je gewoon focussen op de core van het spel. Beide zijn wel leuk vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
@Victorio, in welke mode speel je?

Zoals je wellicht weet kun je de biter expansion via een console command uitzetten. Deze schakelt wel je archievements uit. Maar ik vermoed dat de archievements je niet meer boeien, aangezien je ook andere mods gebruikt, of mogelijk gaat gebruiken.

Dan komen uitgeroeide nesten niet meer terug.

Persoonlijk vind ik de biters een toevoeging, en de raids een welkome afwisseling naast het bouwen. Wie wil er nou niet met nukes en artillerie los gaan. Echter met expansion aan ben je voordurend dezelfde stukjes land aan het schoonvegen. Maakt het voor mij te veel een grind. Zeker in de beginfase waarin je je defensie nog niet kunt automatiseren.

Ik begrijp dat de balans tussen vechten en bouwen voor een ieder verschillend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
Fornoo schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:35:
Zoals je wellicht weet kun je de biter expansion via een console command uitzetten. Deze schakelt wel je archievements uit. Maar ik vermoed dat de archievements je niet meer boeien, aangezien je ook andere mods gebruikt, of mogelijk gaat gebruiken. Dan komen uitgeroeide nesten niet meer terug.
Klopt, heb al een mod in gebruik.

M'n probleem is niet zozeer expansion maar vooral de bestaande stukken land waar m'n enorme pollution wolk nu overheen trekt. Ik heb m'n base lay-out mooi schaalbaar gemaakt waardoor ik nu vrij snel van 300 naar 1k SPM kan gaan wat de pollution nu opeens enorm versnelt.

Ik zie nu dat ik met een Remove all pollution command alle pollution kan 'resetten'... waardoor de wolk weer opnieuw vanaf 0 gecreëerd zal worden? Dit geeft me waarschijnlijk in ieder geval weer wat rust, geen idee hoe lang. :)

Ook maar even het "Turn off night" command draaien (dat dag/nacht gedoe vind ik maar irritant qua zicht, gebruik overigens geen solar) en "Reveal the map around the player" om m'n map niet per auto verder te moeten verkennen (om te zien waar de nests zoal zitten).

En dat laatste dan nog eventueel in combinatie met "Kill all enemies"... dan ben ik wat langer klaar zolang de wolk niet verder groeit...

Heeft "Enable/Disable peaceful mode" ook invloed? Komen enemies niet op je af o.b.v. pollution in peaceful mode? Dat zou natuurlijk ook een tijdelijke oplossing zijn... al komen ze dan wel weer 10x zo groot/hard op je af als je het na een tijdje weer disabled.

[ Voor 13% gewijzigd door Victorio op 15-01-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
In peaceful mode zijn de biters passief. Ze doen niks tenzij je aanvalt of hun pad wordt geblokkeerd door een bouwwerk. Pollution lokt dus ook geen reactie uit.

Ze evolueren wel gewoon op basis van pollution. Ook dat kun je uitschakelen. Als je echt geen verrassingen wilt na X uur, schakel je ook evolutie uit op basis van tijd en het uitroeien van nesten.

Mijn eerste potje was in peaceful zonder expansie en zonder evolutie. Na 100 uur spelen, en vele raids, waren het nog steeds makke lammetjes. Haalt alle tijdsdruk van het spel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Victorio
Zo... 'Remove pollution' en 'Reveal the map around the player' (op 3150) uitgevoerd. Save file van 63mb naar 71mb, viel me nog mee.
Even afwachten hoe snel de wolk weer groeit... :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BjEwo9K.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Geen treinen? Of zie ik die op deze schaal over het hoofd?

Heb je ook nog iets met de ore patches gedaan? Het lijken er zoveel (vergeleken met die in mijn map).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Treien? Met al die ore patches... 8)7

Die ga je helaas nooit nodig hebben.. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
Dit weekend eens opnieuw gestart met een aangepaste cheat map ... Heb nu alle relevante science onderzocht en ga me nu focussen op een mall waar ik alle nodige zaken kan produceren om dan door te starten naar een 1K science base.

Voor deze maar even een hele grote iron patched geplopped waar ik 36 volle rode belts uithaal die dan naar 4 volle rode belts staal en 15 belts ijzerplaten gaan. Zelfde gedaan voor koper waar ik nu 15 volle belts koperplaten uithaal.

Dit moet de basis vormen om voor alle relevante zaken een assembler te vullen mits aanpakken van de tussenproducten.

Next step is nu de copper wire, tandwieltjes en groene circuits gaan maken ...

Is even cheaten maar wil deze basis snel hebben om daarna over te stappen naar de mega base ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Victorio
Fornoo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:24:
Geen treinen? Of zie ik die op deze schaal over het hoofd?

Heb je ook nog iets met de ore patches gedaan? Het lijken er zoveel (vergeleken met die in mijn map).
Jawel hoor... treinen zat... >:) (1 trein per express belt iron/copper plates die naar m'n hoofd base gaat)

Base:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QnnxzgU.jpg

Had idd m'n map gegenereerd met veel patches en hoge dichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
FightingFalcon schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:16:
… ga me nu focussen op een mall waar ik alle nodige zaken kan produceren om dan door te starten naar een 1K science base.
Voor deze maar even een hele grote iron patched geplopped waar ik 36 volle rode belts uithaal die dan naar 4 volle rode belts staal en 15 belts ijzerplaten gaan. Zelfde gedaan voor koper waar ik nu 15 volle belts koperplaten uithaal.
1k SPM (excl. satelliet?) met slechts 15 (red?) belts copper plates? Dat ga je niet redden, toch?
Of speel je nog op 0.16 ipv 0.17?

Voor zover ik weet is het voor 0.17 minimaal:
- 13 express belts iron plates
- 4 express belts steel plates
- 22 express belts copper plates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
https://kirkmcdonald.gith...sawDsbiUE3vb7y3kN9XH4Bw==

@Victorio Dat is correct als je uit gaat van prod 3 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
Victorio schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:41:
[...]

1k SPM (excl. satelliet?) met slechts 15 (red?) belts copper plates? Dat ga je niet redden, toch?
Of speel je nog op 0.16 ipv 0.17?

Voor zover ik weet is het voor 0.17 minimaal:
- 13 express belts iron plates
- 4 express belts steel plates
- 22 express belts copper plates
Dit is enkel voor mijn mall die als basis zal dienen voor de 1K SPM. Daarvoor dien ik terug alles op te zetten inclusief de mining ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Tip van de week: Train Stackers!

Gisteren een paar uur bezig geweest om deadlocks op te lossen.
Echter zijn stackers naderhand een stuk lastiger in te passen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
Sporedd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:08:
Tip van de week: Train Stackers!

Gisteren een paar uur bezig geweest om deadlocks op te lossen.
Echter zijn stackers naderhand een stuk lastiger in te passen :(
Wat bedoel je daar precies mee?
Ik ga richting m'n ore patches dit soort wachtrijen toevoegen zodat ze nooit de hele track blokkeren. Bovenste voorbeeld ziet wel mooi uit en is eenvoudig uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Precies dat, die is ook wel heel nice trouwens! die van mij ziet er niet uit ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat zijn dus stackers :)

Ik heb in mijn 2kspm base geen enkele stacker trouwens. Ik heb precies zoveel treinen als stations, en met circuits zorg ik dat volle en lege treinen altijd tegelijk vertrekken (en dus essentieel van plaats wijzigen).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Ik gebruik momenteel LTN, aangezet dat er twee treinen aan mogen rijden, voor deze treinen dus ook een stacker gemaakt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:39

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja!! Moest gisteravond wachten met spelen, gebruik de mod LTN momenteel en die werkte nog niet, maar die was verrekte snel weer up-to-date!

Flinke lijst met verbeterpunten! Nog geen bugs zelfs gevonden met 0.18.0, denk ook dat het aantal releases wel mee gaat vallen tot de stable version komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
Dit keer geen recept wijzigingen mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Nope. Dus dat scheelt weer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
Sporedd schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:27:
@Victorio Dat is correct als je uit gaat van prod 3 modules.
Inderdaad met max prod modules en beacons met 16x speed 3 modules.

Zie deze Calculator voor 970 SPM incl. 1 Satellite PM, aangezien dat het maximale is wat je met 1 Rocket Silo kunt behalen.

Geinig dat je voor Radar en Satellite het beste eff 3 modules kunt gebruiken aangezien prod niet kan, en speed overbodig is. Beetje aan het milieu denken hè... :)

Moet nog even wat uitbreiden om 14 express belts met groene chips te kunnen vullen, dan ben ik er volgens mij. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Helaas dus ook geen nieuwe features :(

* heuveltje weet dat 1.0 eraankomt. maar een tweaker mag hopen toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
ja dat was toch stiekem wel een teleurstelling.. je blijft toch altijd hopen op spidertron!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Laatst online: 11-01 21:00
Heren, spelen jullie ergens op een server of steeds single player? Momenteel 575 uren onder de riem en misschien zou ik wel eens durven een interessante MP server opzoeken (Of zelf opstarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
Er was een goeie maand terug een gelijkaardige post, en ik dacht dat er toen een man of 3 een server ging opzetten. Zelf speel ik nog single player, ik heb ook nog "maar" 50u op de teller :-)

MP lijkt me super fijn, maar ik kan er momenteel de tijd niet voor maken. Maar ik hoop dat ook ooit eens van start te kunnen meedoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
Speel zelf alleen maar single... 4000+ uur... jikes... :$

MP is wel leuk, maar leuker als je ook livechat hebt en iedereen kent. Maar er staan genoeg servers altijd open voor iedereen, dus je kan er altijd daar even rond kijken, wie weet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Livechat heb je Discord voor ;). Maar het is inderdaad leuker als je het speelt met mensen die je kent. Ik heb er nu echter ook geen tijd voor (over).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja, zo iets als discord moet je wel gebruiken, want de chat in-game is echt 3x niks.. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb een paar keer multiplayer over inet gespeeld.
Maar dat is niet mijn ding, mensen die random blueprints neerkwakken, met "Bouw dit"
en vooral veel ongecoordineerd rondrennen.

Aan de andere kant heb ik het een paar keer op een lanparty gespeeld met 2-3 mensen.
En dat is dan weer wel leuk, heb je wat meer het idee dat je samen aan iets werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
heuveltje schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:06:
Heb een paar keer multiplayer over inet gespeeld.
Maar dat is niet mijn ding, mensen die random blueprints neerkwakken, met "Bouw dit"
en vooral veel ongecoordineerd rondrennen.

Aan de andere kant heb ik het een paar keer op een lanparty gespeeld met 2-3 mensen.
En dat is dan weer wel leuk, heb je wat meer het idee dat je samen aan iets werkt...
Same hier.
speel zelf voornamelijk SP. Maar af en toe met wat vrienden die niet heel bekend zijn in factorio speel ik MP.

en dan geef ik ze een opdracht om bv. green chips te maken. en dan af en toe even kijken/helpen. terwijl ik zelf bv. de stroom fix.
En dan is het zeker wel grappig. (en zeker in het begin ook erg handig :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ok, dan nog even wat Single player verder spelen ;)
Kleine vraag ik raak er niet uit. Ik ben aan het trachten iets te maken met combinators. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik wil als een trein aankomt in het station dat het ID van de trein wordt opgeslagen.
Dus de trein komt toe, ik lees 'stopped train' en krijg dan het id op "T" nu wil ik dat T24 (ID van de trein bijvoorbeeld) blijft staan in een combinator output, ook nadat de trein vertrekt. Eenmaal er een andere trein toekomt in de stop wil ik dan dat zijn ID wordt 'opgeslagen' tot er weer een andere toekomt enz ...

Ik slaag er dus niet in de value te laten staan nadat de trein is vertrokken...

Iemand enig idee hoe ik dit best aanpak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Amarog Eitje :7

Maak een standaard memory cell met een bepaalde reset-conditie. Dus bijvoorbeeld een decider combinator met als conditie [Zwart] = 0, waarvan je de output aan zijn eigen input verbindt. Dit onthoudt alles wat je erin stopt, maar hij telt alles wat hij elke tick binnenkrijgt bij elkaar op. En ook alleen als [Zwart] = 0, dus als je 'm een andere zwart-waarde geeft dan vergeet hij zijn output.

De truc is dus om, als een trein binnenkomt, eerst een tick een signaal te geven met [Zwart] = 1, en daarna slechts 1 tick met de trein ID. Een station geeft een waarde voor T zolang een trein daar staat, en die gaat weer naar 0 als de trein wegrijdt. Om te detecteren dat de waarde van T van 0 naar een andere waarde is gegaan, heb je een rising edge detector nodig. Daarvoor heb je het verschil nodig tussen de huidige T en die van de vorige tick. De huidige T krijg je natuurlijk al van het station, om de waarde van T van de vorige tick te krijgen moet je gewoon een combinator gebruiken die de waarde doorgeeft - die combinator introduceert immers een tick delay. Als je dan meteen een arithmetic combinator pakt die T vermenigvuldigt met -1, dan heb je dus de waarde van T van het vorige frame, maar dan negatief. Die kun je verbinden samen met de huidge T, zodat je het verschil krijgt.

Je hebt nu dus 1 tick waarbij T de waarde een positieve waarde krijgt (die van de trein) als de trein stopt, en ook weer een tick waarbij hij negatief wordt als hij wegrijdt (want dan gaat T van <id> naar 0). Dan is het simpelweg een kwestie van detecteren wanneer T>0. Dus een decider combinator met die conditie, met als output [Zwart] = 1. De volgende tick wil je de daadwerkelijke waarde van T hebben, dus daarvoor ook een decider combinator met als conditie T>0 die de waarde van T output, maar die zet je achter een no-op combinator (arithmetic die +0 doet oid) zodat die een tick later pas zijn output geeft. Zowel de combinator voor T als voor Zwart verbindt je met de input van de memory cell (natuurlijk op een andere kleur draad dan waarmee die cell met zichzelf is verbonden).

That's it. De output van de memory cell geeft wat je wil.

.edit:
code: Blueprint String
1
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

Deze is ietsjes anders dan mijn omschrijving. Ik heb de no-op hier na de T>0 decider gezet ipv ervoor, dat maakt natuurlijk verder geen verschil. Maar ik heb 'm ook verbonden aan dezelfde kleur als de draad waarmee de memory cell zijn output met zijn eigen input verbindt. Dit voorkomt dat er een tick is waarbij T=0 nadat de cell zichzelf gereset heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Amarog schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:26:
Ok, dan nog even wat Single player verder spelen ;)
Kleine vraag ik raak er niet uit. Ik ben aan het trachten iets te maken met combinators. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik wil als een trein aankomt in het station dat het ID van de trein wordt opgeslagen.
Dus de trein komt toe, ik lees 'stopped train' en krijg dan het id op "T" nu wil ik dat T24 (ID van de trein bijvoorbeeld) blijft staan in een combinator output, ook nadat de trein vertrekt. Eenmaal er een andere trein toekomt in de stop wil ik dan dat zijn ID wordt 'opgeslagen' tot er weer een andere toekomt enz ...

Ik slaag er dus niet in de value te laten staan nadat de trein is vertrokken...

Iemand enig idee hoe ik dit best aanpak?
Dat heet een memmory cell
Hier staan een aantal mogelijkheiden.
https://wiki.factorio.com/Tutorial:Combinator_tutorial

Ben wel benieuwd wat je met dat ID wilt doen.

Ik zelf niet heel veel verder gekomen dan wat simpele dingetjes. Ik krijg mijn hoofd niet echt rondom die dingen ondanks dat ik in het verleden ooit met fysieke transistors n-and modules etc gespeeld heb,,

Ik heb een tijdje gespeeld met de advanced combinator mod (o.i.d)
Daarbij kon je een soort mini basic scriptjes schrijven van wat een modulator moet doen
(met if then, while etc.) Daarbij wel wat leukere projectjes opgeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
@.oisyn ik ga dat eens uitpluizen! Bedankt voor de info!

@heuveltje ik heb een smart train systeem gebouwd volledig Vanilla.
1 van die systemen is dat in een stacker iedere trein zijn eigen 'parking' krijgt bij het supply station.
Nu geef ik het ID van de train eenmalig 1 en wordt die parking gereserveerd voor die trein.
Echter als de train nog niet rap genoeg accelereert gebeurd het dat hij te traag is om zijn parking slot te vullen waardoor hij voor een rood licht komt te staan.
(Dat probleem lost zichzelf op eenmaal je met hogere fuel dan coal gaat werken, maar dat mag geen oplossing zijn)
De parking moet dus 'open' blijven zolang de train nog niet voorbij het licht is gereden.
Daarvoor moet ik dus het signaal kunnen 'bewaren'.

En na lustig testen werkt alles perfect !! Super, ik heb nu een fully automated smart trein systeem volledig Vanilla. Nu nog voor fluids outposts maken en de Mega base can start to grow :)

[ Voor 9% gewijzigd door Amarog op 03-02-2020 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Amarog schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:37:
Heren, spelen jullie ergens op een server of steeds single player? Momenteel 575 uren onder de riem en misschien zou ik wel eens durven een interessante MP server opzoeken (Of zelf opstarten).
Ik speel zelf af en toe multiplayer met willekeurige mensen. De ene keer gaat het super en werkt men leuk samen, terwijl de volgende keer men elkaar loopt af te zeiken omdat 'het ontwerp niet maximaal efficient is'. In het laatste geval kun je beter een andere server zoeken, of een tank maken en bitters ruimen :P

Het leuke van multiplayer is dat je ziet hoe anderen bepaalde problemen aanpakken. Zo zal de een met combinators vloeistoffen managen, terwijl de ander het lowtech aanpakt met een paar pompen die gekoppeld zijn aan een buffertank. Nog een voorbeeld; zelf bouw ik op kruispunten van mijn spoornet altijd een rotonde (zodat het ook als keerpunt kan dienen), terwijl anderen de sporen elkaar gewoon laten kruisen (om nog maar te zwijgen over de 1/2/4 tracks en de vraag of je rechts-/linksrijdend bouwt). Idem voor lengte van de treinen, noodzaak stackers en aantal treinen; dit levert soms ook een bijzonder consensus op :+

Een aanrader is het scenario 'Crash Site', als je op de servernaam "redmew" zoekt, dan vind je een server die dit scenario elke paar dagen draait. Dit scenario is het leukst als de game pas enkele uren draait.

Een paar tips voor MP (zijn wel open deuren):
- Deconstruct niet zomaar een deel van de fabriek; vraag eerst in de chat of iemand bezwaar heeft als je iets gaat veranderen.
- Denk je dat je een fout ziet, meld dit dan in de chat en ga dit niet direct zelf veranderen. Het zal niet de eerste keer zijn dan een "simpele fout" eigenlijk onderdeel is van een complex werkend systeem.
- Ga niet andermans werk zitten afzeiken. Er is weinig frustrerender dan ergens veel tijd in steken om werkend te krijgen waarna iemand vanaf de zijlijn gaat zeuren.
- Als je zegt dat je een probleem/bottleneck gaat oplossen, doe dit dan ook (of zeg dat je iets anders gaat doen).
- Probeer eens een server waarin iets gedaan wordt waarvan je niet weer wat het is (levert soms hele leuke scenario's op).
- Upgrade niet zomaar alle belts van geel naar rood naar blauw. Soms zijn er verschillende tiers van underground belts door elkaar verweven waardoor ze niet dezelfde tier mogen krijgen omdat het concept anders niet meer werkt.
- Blader eens door de blueprints van andere spelers, er staan soms leuke dingen tussen (bijvoorbeeld muziekdoosjes :D )

Wees je ervan bewust dat je soms uren aan een MP-fabriek werkt om vervolgens nooit meer die server terug te zien. Als je later je werk wilt bewonderen, dan kun je voordat je de server verlaat de game (lokaal) opslaan zodat je later in SP verder kunt.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
Ik ben benieuwd hoe je zo'n systeem opzet, is er ergens een handleiding of uitleg waar je begint?

Mijn huidige basis:

Factorio

In het midden (iets daarboven) de starterbasis. Herkenbaar aan de spaghetti. Maximaal 30spm (minus raket). Alle research is gedaan tot aan de infinity techs.

Iets daaronder mijn powerplant. Goed voor ongeveer 2 GW. Groeit straks met de fabriek mee.

Links van de powerplant de "mall". Maakt alles en heeft zijn eigen dedicated mijnen. IJzer, koper etcetera wordt onsite verwerkt. De mall is ook het centrale punt van alle outpost treinen. Het enige wat ik daar niet maak zijn modules, nukes en shells. Die krijgen een eigen fabriek om straks vrede te verspreiden. :*)

De randen rondom is defensie. Opgezet nadat ik eerst alle vijandige basissen in een grote radius heb gelaserd.

Nu een backup powerplant maken en dan kan ik me richten op de productie van science.

@Drumatiko MP nog niet geprobeerd, wellicht als ik SP beu ben. Ik vermoed dat het leuk is mits je geen doelen voor ogen hebt, gewoon een beetje bouwen en ouwehoeren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sporedd
Ik ben maar weer eens opnieuw begonnen aan een train base:

Train base start

Doel wordt 2700 spm met LTN en wat QOL mods, maar geen factorio extended oid.

Ik ben vooral benieuwd hoe mijn station entries met 5spots het gaat volhouden.
Waarschijnlijk moet de iron smelting in het midden verplaatst worden, deze zit erg dicht op de oil en het depot.

edit: Got to love the new map view!

[ Voor 3% gewijzigd door Sporedd op 05-02-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
He leuk! Ben zelf ook druk met LTN. Was even wennen aan het begin maar werkt best redelijk als je het eenmaal door hebt.

Alleen wel onzinnig dat treinen weg gestuurd worden voor 251 copper plates.. en dan wel volledig vol geladen worden met 16k aan plates hahah... Maar ja. Kan anders ingesteld worden, i know.. maar dat rijden ze echt met maar 251 rond.. en dat sloeg echt nergens op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madpilot0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:32

madpilot0

I ain't mad

ProudElm schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:36:
Alleen wel onzinnig dat treinen weg gestuurd worden voor 251 copper plates.. en dan wel volledig vol geladen worden met 16k aan plates hahah... Maar ja. Kan anders ingesteld worden, i know.. maar dat rijden ze echt met maar 251 rond.. en dat sloeg echt nergens op..
Ik had dan weer dat treinen met nog teveel copper plates in m'n depot kwamen te staan en daarna opgeroepen werden om iron plates op te halen. Met gemixte belts tot gevolg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
oh ja.. Je leert op de harde manier dat AL je unloading stations ook filter inserters nodig hebben!! Maar zolang je verbruik hoog genoeg is merk ik er niet veel meer van..
Ik maak al me science in aparte 'city-blocks'. En de paarse duurde wat langer, dus alles lag verder stil in de fabriek, toen hadden mijn treinen er ook last van.. bleef veel ore etc over in de treinen.. Nu alles weer op volle toeren draait heb ik er geen last meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Amarog schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:37:
Speel veel SP, ben net pas begonnen :P.

Laats wel met paar tweakers met discord mp gedaan en dat is wel leuk! En leer je veel van. Het ligt alleen nu beetje op z'n gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
ProudElm schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:36:
Alleen wel onzinnig dat treinen weg gestuurd worden voor 251 copper plates.
Dit is heel makkelijk in te stellen met de de request amount.

Handige guide:
https://www.reddit.com/r/...for_a_loweffort_ltn_user/

als iemand interesse heeft kan ik wel wat blueprints delen van hoe ik het nu heb.

Pagina: 1 ... 39 ... 55 Laatste