Toon posts:

[PC/Mac/Linux] Factorio

Pagina: 1 2 3 ... 45 Laatste
Acties:

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07-2021
Ow ja, dat las ik ook ergens. Dan komt er nog iets uit.

• Jump
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
Via reddit een leuke mod gevonden waarbij je Goole Maps-achtige kaarten kan maken van een spel: http://images.internix.be/factorio/save09/
Deze save komt uit versie 0.9.6, en niet alles is even mooi opgebouwd zoals ik zou willen. Nog te weinig gebruik van Logistic Robots.

Mod: http://www.factorioforums...viewtopic.php?f=14&t=5812
Het is wel een beetje prutsen aangezien je altijd met een vierkant blijft.

[Voor 19% gewijzigd door Jump op 17-12-2014 20:53]

internix.be

• Jump
Wat is het toch een leuk spel waar je verdomd veel te veel uren in steekt. Ik heb nu 7680 copper cable per minuut als productie en kom nog niet toe...

Iron plates is ook nog aan de lage kant, en daarvoor ga ik nog eens 40 electric smelters bij plaatsen. Maar als ik dat doe, ga ik stroom te kort hebben, dus weer eens 500 solarpanels en 500 accumulatoren er bij. En zo blijf je bezig...

internix.be

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:48
Ik heb de laatste keer een soort just-in-time systeem opgezet. In plaats van dat er 3x circa 150 speed module's 1 en 2 op de band liggen heb ik green inserters gebruikt. Deze pakken pas productie uit de fabriek op het moment dat een box bij de volgende fabriek (bijvoorbeeld van speed module 1>2) minder dan 10 units heeft. Er ligt dus vrijwel niets op het banden systeem.

Verder heb ik het hele systeem een roterende band gegeven met red chips. Elk fabriek stukje krijgt een kleine buffer via een splitter. Maar elke fabriek krijgt per definitie altijd iets.

Dit samen gaf zorge dat ik van een red chip tekort naar een overschot zonder de productie te verhogen. Dus daar zit ook nog wel veel leuks in :).

ps met 7000 copper wire/seconde mag je wel aardig wat copper mines velden in plannen. Of heb je een beetje gecheat door de resource values heel hoog te zetten? In één veld zit bij mij meestal iets van 100.000 copper ores. Zelfs met meerdere treinen is het lastig om te blijven aanvoeren. Ik was 'even' +-2 uur met de olie bezig en mijn copper buffer daalde van 120.000 naar 30.000. Dat was met slechts 4000 per minuut :+ .

[Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 02-01-2015 02:16]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Het spel gaat beduidend langzamer lopen als je ver uit zoomt of als er veel industrie bezig is op het scherm terwijl mijn core i5-3750k niet boven de 25% uitkomt.
Kan ik daaruit de conclusie trekken dat mijn videokaart het spel niet zo lief vind? (Radeon HD5450) of is het iets anders ?
Dit lijken mij niet echt de type graphics waar een videokaart het moeilijk van krijgt.

/edit

Mijn eerste basis :+
Verre van efficiënt, hopelijk kan ik dat bij de volgende wat beter doen :P

[Voor 26% gewijzigd door ScrooLoose op 02-01-2015 18:54]

Smiling as the shit comes down...

• sdk1985
Op basis van 25% verwacht ik dat je in de opties het aantal cores op 1 hebt staan.

Echter een HD 5450 is naar huidige standaard geen videokaart te noemen:
Radeon HD 5450 232

De IGP van je cpu is sneller...
Intel HD 4000 456

Een GTX 750 is een leuk instap model:
GeForce GTX 750 3275

[Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 03-01-2015 23:11]

• Jump
ScrooLoose schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:22:
Het spel gaat beduidend langzamer lopen als je ver uit zoomt of als er veel industrie bezig is op het scherm terwijl mijn core i5-3750k niet boven de 25% uitkomt.
Kan ik daaruit de conclusie trekken dat mijn videokaart het spel niet zo lief vind? (Radeon HD5450) of is het iets anders ?
Dit lijken mij niet echt de type graphics waar een videokaart het moeilijk van krijgt.

/edit

[afbeelding]

Mijn eerste basis :+
Verre van efficiënt, hopelijk kan ik dat bij de volgende wat beter doen :P
Je eerste spellen gaan allemaal inefficiënt zijn. Het is pas na een paar spellen dat je door hebt hoeveel je van elke resource ongeveer nodig hebt.
In mijn eerste spellen gebruikte ik nooit robots. Ik vond ze toen te moeilijk om te maken en het was veel gemakkelijker om een transportband te plaatsen. Achteraf gezien soms niet al te praktisch, maar het werkte.

Ik heb van mijn laatste spel nog eens een nieuwe Google Maps stijl kaart gemaakt. Hierbij moet ik wel zeggen dat het aantal resources op High stond, eentje hoger als de standaard. Deze is gemaakt vooraleer ik de Rocket Defense gestart heb. Dit is de volledige base, enkel twee Oil Fields bases niet meegenomen.

Ik vermoed dat je nog op peacefull speelt voorlopig. Op je kaart heb je zo te zien nog niet veel last van Pollution. Naarmate je base groter wordt ga je ook meer pollution hebben. Alle Enemy bases die in die rode zone liggen zullen je regelmatig aanvallen. Hoe langer je speelt, hoe minder duidelijk die kaart wordt (Druk op ALT om die pollution en andere info te zien).

internix.be

• sdk1985
Leuke mod. Heb ook even een map gegenereerd van de huidige co-op game:

http://factorio.gameplayinside.com/

Helaas ligt op moment van capturen alles vrijwel stil omdat er x uur is besteed aan olievelden en y uur aan alien artifacts farmen. Maar de base is zo ingericht dat alles altijd resources krijgt (vandaar soms wat vreemde splitters :P).

Die green chips trokken de copper ovens bijvoorbeeld aardig leeg. De rode band kon het niet snel genoeg aanvoeren, zelfs niet met blauwe bochtjes. Dus die kregen een aparte lijn. Wat overblijft van de eerste lijn voegt weer netjes in op de tweede lijn. Hier zit dan een splitter zodat het zowel links als rechts bijvult.

[Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 04-01-2015 00:02]

• Jump
Ik zie dat je op je iron ore station de red/green wires gebruikt. Ik heb deze nog maar zelden gebruikt. Is dat een vervanger voor alsje geen Logistic Network robots gebruikt?

Ik gebruik liever overal passive provider chests in combinatie met smart inserters die stoppen als er bijvoorbeeld 500+ solar panels in het netwerk aanwezig zijn. Liever zo, dan de chest te beperken in het aantal sloten dat gevuld kunnen worden.

internix.be

• sdk1985
Gebruik de wires primair om te weten hoe veel resources er in het systeem zitten. De volle copper buffer is 135.000 copper ores. Dat is ongeveer 30 minuten op 100% draaien als alle mines niets doen.

De red wire geeft aan wat er in de base zit, de green wire geeft aan wat er bij de trein depots ligt te wachten. Op die manier kun je op elke grote mast checken hoe het gaat.

Verder gebruik ik deze keer voor het eerst in het noorden bij de speed modules blue/green/pink I en II voor het eerst green wires met een logic schakeling. De smart inserters van de fabriek staan op IF green wire < 10 Speed moldues. Daardoor blijft die band leeg tot de volgende fabriek in de schakel aan het werk gaat.

Robots zijn er wel maar die zijn primair voor player aanvoer, geen overbodige luxe met 3 spelers. Geloof dat er nu circa 200 logistic rondvliegen en 100 construction. Maar iig niet voldoende om geen belts te gebruiken :P . Enige uitzondering zijn requester chests bij de robot frames fabriek, kolen inserters bij de treinen en een soort yolo olie vaten experiment :+ .

edit:
Jump schreef op zondag 04 januari 2015 @ 00:07:
Ik gebruik liever overal passive provider chests in combinatie met smart inserters die stoppen als er bijvoorbeeld 500+ solar panels in het netwerk aanwezig zijn. Liever zo, dan de chest te beperken in het aantal sloten dat gevuld kunnen worden.
Goede tip trouwens. Had nu een smart chest ertussen zitten maar zou inderdaad ook zonder wire via het logistics netwerk kunnen. Nog niet aan gedacht.

[Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 04-01-2015 00:23]

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-03 14:13
Ik zag dit topic voorbij komen in de actieve topics. Was benieuwd en speelde de demo. Werd direct gegrepen en heb het volledige spel bemachtigd. Ik was van plan met de tuts verder te gaan. Heb er eentje gedaan totdat ik er genoeg van kreeg en een eigen spel begon. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ik loop nu de red science helemaal vast met de green science. Ik denk dat ik weer even terug ga naar de tutorials. Helemaal gezien verdere gameplay en mogelijkheden die het spel gaat bieden.

Het heeft onverwachts mijn vrije weekend opgeslokt :| Had geen weet van dit genre spel. Ook is er, buiten de rocket defense, niet echt een doel. Meestal heb ik wel echt een doel nodig, echter heb ik dat bij dit spel niet. Erg apart maar verrassende game.

P.S Hoe heet de mod waarmee je zo een inzoombare google maps kaart kan maken? Zodat ik mijn gemaakte map tot nu toe even kan laten zien.

[Voor 8% gewijzigd door Relative op 04-01-2015 23:15]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk hè? ;)

Die mod is door Jump in "[PC] Factorio" aangehaald.

[Voor 9% gewijzigd door Room42 op 05-01-2015 00:15]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• jeroon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-03 16:45
Heeej, die mod ken ik ;) Wat ik graag wil toevoegen zijn layers met info, maar ik krijg het niet voor elkaar om ingame coordinaten naar google maps coordinaten om te zetten. Als iemand een werkend voorbeeld heeft, info is welkom :)

Speel nu maand of 2 niet meer, wacht tot 0.12 voordat ik het weer eens ga proberen. Als in de tussentijd een update de mod sloopt, fix ik 'm nog wel :)

http://www.donorofniet.nl/

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:25
Relative schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:14:Dat had ik beter niet kunnen doen. Ik loop nu de red science helemaal vast met de green science.
Persoonlijk vind ik dat juist het interessante van Factorio een knelpunt dat ontstaan een oplossing voor bedenken en gewoon bouwen en kijken of het beter is en dit weer gaan finetunen of gewoon iets anders verzinnen en bouwen. Je kan praktisch ongestraft je fabriek blijven aanpassen en verbeteren, het is alleen jammer dat de uren voorbij vliegen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• sdk1985
Het is een beetje als OpenTTD waarbij de lol zit in het steeds maar opvoeren van het aantal treinen dat op je station kan laden/lossen door steeds ingewikkeldere constructies te bedenken. Alleen in factorio heb je gewoon meer mogelijkheden door de verschillende belt types en inserters.

Van mij had de game ook gewoon RTS modus gespeeld kunnen worden. Dus zonder avatar en alleen met de construction robots. Op die manier ben je wat minder tijd kwijt aan heen en weer lopen. Het vechten met de aliens is wel aardig maar dat wordt wel repetitief (zeker met de tank).
Relative schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:14:
Ik zag dit topic voorbij komen in de actieve topics. Was benieuwd en speelde de demo. Werd direct gegrepen en heb het volledige spel bemachtigd. Ik was van plan met de tuts verder te gaan. Heb er eentje gedaan totdat ik er genoeg van kreeg en een eigen spel begon. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ik loop nu de red science helemaal vast met de green science. Ik denk dat ik weer even terug ga naar de tutorials. Helemaal gezien verdere gameplay en mogelijkheden die het spel gaat bieden.
Heb een keer een green flask automation tutorial geschreven.

Factorio Guide – Green Science Pack Automation in a few minutes

Laat maar even weten of je er uit komt (er is overigens wel een kleine verbetering mogelijk door een extra fabriek te gebruiken voor copper wires en dan de wieltjes fabriek onder de yellow inserter te plaatsen).

[Voor 51% gewijzigd door sdk1985 op 07-01-2015 01:13]

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-03 08:47
Ik heb dit spel ook gekocht echt mooi spel gelijk 3,5 gespeeld tot 1 uur snacht's.
Ik ben voor de veilige kant wel begonnen met een beperkte kaart van 1000x1000
Mijn basis is nu wel zooitje maar ik word er wel stuk beter in.

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-01 18:22
Kan iemand nog wat zinnigs zeggen over de Furnace Attendant tier met scenario's? Ik vind het vervelend dat ze het spel in stukjes hebben opgedeeld en heb nu echt geen idee of het interessant is om die duurde versie te kopen ten opzichte van het basis pakket (€12,50 vs €20,-).

• Room42
  • Niet online
Ik ben destijds voor de 12,50-versie gegaan. Scenario's boeien met niet zo, ik speel liever op mijn eigen tempo met mijn eigen goals.

Overigens moet je de duurdere versies niet zien als een los pakket maar als een grotere "Thank you" naar de developers. Je krijgt in ruil daarvoor wat extra's. Uiteindelijk zal het spel compleet zijn.

[Voor 43% gewijzigd door Room42 op 11-01-2015 00:52]

- uBlock Origin
- uMatrix

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:04
Deze titel kende ik niet, echter klinkt dus als een leuke puzzel / optimizer game.
Ben alleen bang dat het idd leuk is en onbewust teveel tijd gaat kosten ;)

Dadelijk ff downloaden.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• jeroon
Furnace Attendant heeft op dit moment 3 minigames:
Supply: iedere keer voordat de tijd verloopt een aantal producten maken, erg leuk, en zeker in het begin erg moeilijk
Transport Belt Madness: transporteer bepaalde goederen van chests aan de linkerkant van je scherm naar de rechterkant, met alleen maar transport belts, puzzelgame, zeker een uitdaging
Tight Spot: zelf nog niet gespeeld, je krijgt een bepaald geldbedrag en daarmee moet je grond kopen om op te bouwen, en machines om spullen mee te maken

Met de packs ben je zeker wel een paar uren/dagen zoet, ik vond het wel de moeite, maar je kunt altijd upgraden, dus als je net begint kun je gewoon de normale pack kopen, en de rest er later bij kopen, mocht je het leuk vinden.

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Hoe ver is dit spel nu eigelijk in zijn ontwikkeling? Volg het al redelijk vanaf het begin, maar ik heb het niet zo op early acces games etc.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• 1shot1kill
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 21:57
Ver genoeg om regelmatig buiten de zon op te zien komen als je speelt.

• -SafaN-
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 16:55
Absoluut, heb al meer dan 300 uur in de standaard game gestoken en ben nu 22uur bezig aan een map met bob's modpack.

Ik beschouw het ook niet als een early acces game. De developpers zeggen nog steeds dat het alpha is, en dat ze het pas naar steam brengen als ze er tevreden van zijn. (ipv snel te cashen)
Anderzijds is de term "kovarex-stable" geboren, waarbij menig uitgebracht spel een puntje kan zuigen aan de stabiliteit van factorio.

Als je het nu koopt, met extra pack of niet, je geeft gewoon een signaal dat ze goed bezig zijn.

• Relative
sdk1985 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 01:10:
Heb een keer een green flask automation tutorial geschreven.
Leuk systeem :) Kan dus veel efficiënter dan ik doe. Het lijkt mij nu een oneindig spel. Het kan altijd beter, maar voordat het beter kan, moet er een ander systeem beter waarvoor je eerst iets anders moet verbeteren etc. etc. Zo blijf je doorgaan.

Wat ik tot nu jammer vind;
- Als er iemand dood gaat in de multiplayer loopt het spel vast
- Het verwijderen van meerdere objecten (bijv. muur) kan veel tijd in beslag nemen
- Ik heb een spel gehad waarbij er helemaal geen alien-attacks waren, en heb nu een spel waarbij er teveel Alien-attack komen. Lijkt wel een random situatie.

Hebben jullie wel eens een basis gebouwd met de middelen waar nog niet zoveel onderzoeken voor nodig waren, waarna je een andere nieuwe (veel effiecentere) basis bouwt ergens verderop met alle nieuwe mogelijkheden na alle onderzoeken?

• Haas_nl
Kijk mijn eerste basis, een grote zooi en toch heb ik al heel wat puin zitten ruimen. http://i.imgur.com/75yP2sM.jpg

• Semmy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02-2018
jeroon schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:52:
Furnace Attendant heeft op dit moment 3 minigames:
Supply: iedere keer voordat de tijd verloopt een aantal producten maken, erg leuk, en zeker in het begin erg moeilijk
Transport Belt Madness: transporteer bepaalde goederen van chests aan de linkerkant van je scherm naar de rechterkant, met alleen maar transport belts, puzzelgame, zeker een uitdaging
Tight Spot: zelf nog niet gespeeld, je krijgt een bepaald geldbedrag en daarmee moet je grond kopen om op te bouwen, en machines om spullen mee te maken

Met de packs ben je zeker wel een paar uren/dagen zoet, ik vond het wel de moeite, maar je kunt altijd upgraden, dus als je net begint kun je gewoon de normale pack kopen, en de rest er later bij kopen, mocht je het leuk vinden.
Weet jij hoe het komt dat er bij mij alleen supply staat en niet de andere twee?

lama staan onder campaign d-;

• squaddie
Relative schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:12:
Hebben jullie wel eens een basis gebouwd met de middelen waar nog niet zoveel onderzoeken voor nodig waren, waarna je een andere nieuwe (veel effiecentere) basis bouwt ergens verderop met alle nieuwe mogelijkheden na alle onderzoeken?
Ik vind het leuker om stukken van bestaande basis te slopen en efficienter ontwerp weer terug te zetten.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• jeroon
heb je wel de laatste versie? In de afgelopen weken zijn er een hoop van dit soort bugs opgelost.

• Semmy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02-2018
squaddie schreef op maandag 12 januari 2015 @ 21:26:
[...]

Ik vind het leuker om stukken van bestaande basis te slopen en efficienter ontwerp weer terug te zetten.
Hier hetzelfde ik begin met een basis en bouw deze uit.
Langzaam aan vervangen voor betere ovens etc etc.

Dit levert vaak wel ruimte en logistieke problemen op.

• sdk1985
[...]

Leuk systeem :) Kan dus veel efficiënter dan ik doe. Het lijkt mij nu een oneindig spel. Het kan altijd beter, maar voordat het beter kan, moet er een ander systeem beter waarvoor je eerst iets anders moet verbeteren etc. etc. Zo blijf je doorgaan.

Wat ik tot nu jammer vind;
- Het verwijderen van meerdere objecten (bijv. muur) kan veel tijd in beslag nemen
- Ik heb een spel gehad waarbij er helemaal geen alien-attacks waren, en heb nu een spel waarbij er teveel Alien-attack komen. Lijkt wel een random situatie.

Beetje bondig want via mobiel.

Doodgaan hoort geen crash op te leveren.

Muren sloop je met een deconstruction planner icm construction robots. In combinatie met de blueprint is dat is tevens de manier om iets op te schuiven. Zo bouw je ook in 5 minuten en veld van 200 zonnepanelen.

Alien attack gaat op basis van evolve factor. Deze wordt groter op basis van tijd kills en vervuiling. Verder bouwen de aliens bases met settlers. Uiteindelijk komen ze wel.

[Voor 68% gewijzigd door sdk1985 op 13-01-2015 17:09]

• squaddie
sdk1985 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:59:
Doodgaan hoort geen crash op te leveren.
Daarin heb je gelijk, echter 0.11.x is nog steeds een experimental release en bevatten niet zelden bugs. Als je stabiele gameplay wilt moet je alleen de stable release spelen.
Semmy schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:46:
[...]

Hier hetzelfde ik begin met een basis en bouw deze uit.
Langzaam aan vervangen voor betere ovens etc etc.

Dit levert vaak wel ruimte en logistieke problemen op.
Dit spel kent geen problemen, alleen uitdagingen 8)

[Voor 35% gewijzigd door squaddie op 13-01-2015 19:36]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:40
squaddie schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:34:
Daarin heb je gelijk, echter 0.11.x is nog steeds een experimental release en bevatten niet zelden bugs. Als je stabiele gameplay wilt moet je alleen de stable release spelen.
Afgezien van de laatste paar 0.11 releases zijn de experimentals altijd retestabiel. Ik heb release games meegemaakt die brakker waren.

https://www.socialcooling.com/

• sdk1985
Ik bedoelde meer dat in mijn games regelmatig Players zijn gekilled. Vooral de trein is favoriet. Levert tot heden geen crashes op.

• Relative
:)

Iemand enig idee of er een robotarm icm opslag kistje is welke voorwerpen van de aanvoerband haalt en stopt bij 50 stuks. Bijvoorbeeld bij koperdraad. De fabriek blijft ze maken maar ik wil dat ze bij een stack stopen met produceren. Als de belt gewoon vol ligt, stoppen ze sowieso met maken. Maar die belt raakt niet vol aangezien het opslagkistje blijft opslaan. Als dit kistje bij 50 stuks stopt zou dat geweldig zijn.

Bestaat dit?

• Geleihoofd
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:03
Relative schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 23:00:
:)

Iemand enig idee of er een robotarm icm opslag kistje is welke voorwerpen van de aanvoerband haalt en stopt bij 50 stuks. Bijvoorbeeld bij koperdraad. De fabriek blijft ze maken maar ik wil dat ze bij een stack stopen met produceren. Als de belt gewoon vol ligt, stoppen ze sowieso met maken. Maar die belt raakt niet vol aangezien het opslagkistje blijft opslaan. Als dit kistje bij 50 stuks stopt zou dat geweldig zijn.

Bestaat dit?
't Is wel een eeuwigheid geleden dat ik dit gespeeld heb maar meen me herinneren dat je met een rechtermuisklik op een slot in een kistje de limiet kon instellen.

• Room42
  • Niet online
Ja, je kunt het aantal stacks limiteren:
A big red X as the last "stack" enables you to that: press the red X, then the number of stacks you want to limit. The selected stacks are marked.
Ook kun je een smart inserter gebruiken die je laat stoppen met werken indien het aantal items groter dan je gewenste limiet is.

- uBlock Origin
- uMatrix

• Relative
Geweldige tip. Dankjewel. De smart inserter kan ik nog niet limiteren. Kan het ook niet vinden op het net. Misschien een snelle uitleg? :P

• anboni
Voor die smart inserter heb je ook een smart chest nodig. Verbind die twee aan elkaar met een rode of groene draad (pak draad, klik op dichtbijstaande power pole, klik op chest, herhaal voor inserter). Nu kun je op de inserter een wire condition instellen.

• Room42
  • Niet online
Juist, dat vergat ik nog. Ik gebruik de smart inserters vaak in het logistics network.

- uBlock Origin
- uMatrix

• Relative
Ik snap het!

Vraagje; is er een mogelijkheid om een nieuw spel te beginnen met alle onderzoeken al onderzocht? Sandbox is geen mogelijkheid omdat je dan in de multiplayer elkaar niet ziet lopen? (geen poppetje meer maar zwevend).

edit: Bovenstaande opgelost met config file.

[Voor 9% gewijzigd door Relative op 16-01-2015 23:51]

• sdk1985
Dat lijkt me eigenlijk niet leuk, starten met alle researches. Het verder komen is eigenlijk het endige doel. Er is verder nog niet echt een endgame.

• Relative
Dat is helemaal waar. Dat hebben we nu ook gemerkt :P Afrader

[Voor 7% gewijzigd door Relative op 18-01-2015 15:39]

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Vorige week mee begonnen, wat een tyfus verslavend spel dit.

Cunning linguist.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik las over de plannen voor de end game content en was niet echt enthousiast. Ik denk dat ze heel nodig een scenario-schrijver of iets dergelijks moeten laten nadenken over het doel van het spel.

Ik zou het a-la "Wall-E" maken; De aarde is vervuild en onleefbaar geworden. De druppel die de emmer deed overlopen was een nucleaire oorlog. Gelukkig kon men voor die tijd enkele tienduizenden mensen in veiligheid brengen.

Enkele tienduizenden jaren later is het aan jou, en nog een legertje kerels, de taak een fabriek op te bouwen die uiteindelijk de atmosfeer en omgeving reinigt om zo weer een leefbare planeet te maken.

Je zou er dan gelijk een nieuwe laag in het spel kunnen aanbrengen; In plaats van iron ore en dergelijke moet je eerst afval tot zijn grondcomponenten verwerken. Pas dan kun je maken wat je nodig acht.

De vijandige beesten kunnen blijven; dat zijn insect-mutanten, of iets dergelijks.

Affijn, hoe het ook gaat worden, er is nog genoeg ruimte om het spel nog cooler maken, ongeacht het verhaal dat erachter zal zitten. Modulaire units bijv. in de vorm van kleine subfabriekjes. Dat lijkt me extreem cool.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Haas_nl
Bart ® schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:16:
Vorige week mee begonnen, wat een tyfus verslavend spel dit.
Het ergste is dat je je gerust paar uur achter elkaar speelt :)

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Haas_nl schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:19:
[...]

Het ergste is dat je je gerust paar uur achter elkaar speelt :)
Tot diep in de nacht terwijl je de volgende dag weer moet werken ja :').

Cunning linguist.

• Haas_nl
Bart ® schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:48:
[...]

Tot diep in de nacht terwijl je de volgende dag weer moet werken ja :').
Ja, echt hé. Dat heb ik eigenlijk niet meer gedaan sinds mijn studenten tijd....

• sdk1985
Totdat je weet hoe alles in elkaar zit en dan ben je er meteen helemaal klaar mee. Op de naar de volgende uitdaging :P.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Haas_nl schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:51:
[...]

Ja, echt hé. Dat heb ik eigenlijk niet meer gedaan sinds mijn studenten tijd....
Inderdaad. Vroeger, Transport Tycoon, daar is het mee vergelijkbaar :P.

Cunning linguist.

• Relative
sdk1985 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:53:
Totdat je weet hoe alles in elkaar zit en dan ben je er meteen helemaal klaar mee. Op de naar de volgende uitdaging :P.
Oeh, dat ervaar ik wel. Noem jouw soortgelijke andere uitdagingen eens ;)

• sdk1985
Relative schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:49:
[...]

Oeh, dat ervaar ik wel. Noem jouw soortgelijke andere uitdagingen eens ;)
Ik ben daar echt een junky in, heb momenteel meer dan 130 games geïnstalleerd :+ . Prison Architect is wel leuk voor een uur of 20 mocht je daar nog niet aan begonnen zijn.

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-03 10:22
Ben weer eens begonnen.. maar man man man.. wat verslavend... het spel heeft een hoog "Voordat ik mijn nest induik, nog even dit... oh shit is het alweer 2 uur later?" gehalte :)

• sdk1985
Ondertussen zijn we een paar maanden verder en zijn ze helaas nog steeds aan het bugfixen. Versie 0.12 zou zich gaan richten op endgame content. Laten we hopen dat de 0.11 stable er snel is :).

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
sdk1985 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 19:59:
Ondertussen zijn we een paar maanden verder en zijn ze helaas nog steeds aan het bugfixen. Versie 0.12 zou zich gaan richten op endgame content. Laten we hopen dat de 0.11 stable er snel is :).
Die is er nu. Hoogstwaarschijnlijk is de eerstvolgende update 0.12.0.

Cunning linguist.

• Postius
Bart ® schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 21:46:
[...]

Die is er nu. Hoogstwaarschijnlijk is de eerstvolgende update 0.12.0.
Ik volg dit spel echt al lang maar is het een beetje af? Ik hou totaal NIET van Early acces games, ik wil gewoon een af spel spelen. ZIt er al iets van SP/MP in? Een campaign? Random maps?

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:07
Postius schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:11:
[...]

Ik volg dit spel echt al lang maar is het een beetje af? Ik hou totaal NIET van Early acces games, ik wil gewoon een af spel spelen. ZIt er al iets van SP/MP in? Een campaign? Random maps?
Het spel is goed speelbaar. Er zitten hier en daar wel wat bugs in, maar ik persoonlijk heb nog nooit problemen gehad. Ook de multiplayer werkt goed. Via LAN én internet prima speelbaar.

• sdk1985
[...]

Ik heb 10.x circa 25 uur gespeeld op een random map (campagne missies vond ik niet zo boeiend) en minstens 100 uur op 11.x via de multiplayer. Zie bijvoorbeeld de derde game: http://factorio.gameplayinside.com/ (geen Chrome gebruiken).

Dat zijn in mijn geval meer uren dan ik normaal gesproken aan een spel besteed.

[Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 11-04-2015 20:26]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
[...]

Ja, ja, ja, en ja :). Het is gewoon een volledig speelbare game. Goed speelbaar ook. Het is nog niet 1.0.0 omdat ze nog steeds features aan het toevoegen zijn. Maar dat maakt niet dat het nu niet af is. Dit is de meeste af-zijnde alfa/beta die ik ooit gespeeld heb. Gewoon een volwaardige game, maar dan een die steeds uitgebreid wordt.

Cunning linguist.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Chrome doet het prima hier hoor, met die site.

Cunning linguist.

• sdk1985
Bart ® schreef op zondag 12 april 2015 @ 09:06:
[...]

Chrome doet het prima hier hoor, met die site.
Hmm ik zie het, eerst werkte de zoom layers niet :+ .

• Postius
Ben overstag gegaan en gekocht. De tutorial gespeeld en de eerste missie van de campaign een stukje. Vond het snel nogal saai. Dus gewoon met free play begonnen, veel leuker! Alleen wordt mijn OCD helemaal gek als al mijn banden vol grondstoffen liggen. Ik zit zelf in de logistiek en hoop er eigelijk meer een "just in time" systeem van te maken.

Komt natuurlijk ook omdat je over het algemeen gewoon gigantische overproductie hebt. Ik ga eerst het spel wat verder onder de knie krijgen en dan ben ik benieuwd of ik ook echt een nette assambly line kan maken zonder je hele voorraad op de lopende band.

Wat zijn overigens blueprints waar ik af en toe wat over lees? Je kan een stukje ontwerp bewaren?

[Voor 7% gewijzigd door Postius op 13-04-2015 12:43]

• Room42
  • Niet online
Postius schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:43:
Ben overstag gegaan en gekocht. De tutorial gespeeld en de eerste missie van de campaign een stukje. Vond het snel nogal saai. Dus gewoon met free play begonnen, veel leuker! Alleen wordt mijn OCD helemaal gek als al mijn banden vol grondstoffen liggen. Ik zit zelf in de logistiek en hoop er eigelijk meer een "just in time" systeem van te maken.
Dat is wel voor mekaar te krijgen met smart inserters en zo. Dat is juist een van de uitdagingen van dit spel!
Wat zijn overigens blueprints waar ik af en toe wat over lees? Je kan een stukje ontwerp bewaren?
Die krijg je met voldoende research. Als je een logistics network opgezet hebt, kun je ook blueprints researchen. Deze kun je gebruiken om een stuk van je factory te "kopieren"; je maakt er een blueprint van die je vervolgens oneindig kan plakken. En zolang de resources in het logistics network beschikbaar is, kunnen de rebots deze plaatsen. Erg leuk speelgoed.

- uBlock Origin
- uMatrix

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:32
OCD en Factorio zijn een heel gevaarlijke combinatie. Ik zou maar vast afscheid nemen van bekende en familie. ;). Overigens leuk dat je schrijft dat je over het algemeen overproductie hebt. Ik wou dat het zo was, ik heb voornamelijk last van lege koper banen. Als de koper productie eenmaal weer op pijl is heb ik weer niet genoeg ijzer... en zo is het ineeens weer 2 uur later.

• sdk1985
Postius schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:43:

Komt natuurlijk ook omdat je over het algemeen gewoon gigantische overproductie hebt. Ik ga eerst het spel wat verder onder de knie krijgen en dan ben ik benieuwd of ik ook echt een nette assambly line kan maken zonder je hele voorraad op de lopende band.

De link die ik eerder plaatste heeft een Just in Time systeem aan de bovenkant (de groene, roze en blauwe modules). Er wordt pas iets op de band gelegd als de volgende chest <5 is. Daarnaast komen de rode chips zo binnen dat ze overal gesplitst worden zodat niet alleen de eerste fabriek iets krijgt bij beperkte productie. In plaats daarvan gaat alles in een loop waarbij er per fabriek steeds om en om één wordt afgesplitst. Die komen dan op een kleine uitloop terecht voor een lokale buffer.

Met blueprints kun je een stuk van de map selecteren en daar een kopie van maken. Deze blueprints worden gebouwd door construction robots.

Overproductie is meer een eind early game dingetje. De uitdaging zit hem daarna in het blijven opvoeren van de snelheid en capaciteit. Ik heb buffer depots staan voor 80.000 ores en die gaan in 30 minuten half leeg op het moment dat de mines wegvallen. Betrouwbaar een stuk of 30 van ovens van ores voorzien is wel even een puzzeltje. Daar gaat een JIT systeem niet werken.

[Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 13-04-2015 15:10]

• Postius
Is er ook nog echt een eind doel? Als je begint staat er dat je een landingzone moet clearen. Is dit ook al mogelijk? Zit er enige win conditie op dit moment in het spel? Ik vind het zelf altijd wat leuker naar een doel te spelen, hoe ver weg het ook is.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Postius schreef op maandag 13 april 2015 @ 19:38:
Is er ook nog echt een eind doel? Als je begint staat er dat je een landingzone moet clearen. Is dit ook al mogelijk? Zit er enige win conditie op dit moment in het spel? Ik vind het zelf altijd wat leuker naar een doel te spelen, hoe ver weg het ook is.
Dat is er. Nog niet echt goed uitgewerkt, maar er is een einddoel.

Cunning linguist.

• Postius
Ah prima dan richten we ons voorlopig daar op!

Loop nu een beetje vast op mijn eerste game. Beetje te kleinschalig gebouwd. Het loopt nu wel en heb rode flesjes die worden netjes afgeleverd bij de labs. Maar mijn Iron plate industrie uitbreiden kan niet meer. Heb natuurlijk wel ruimte om ergens anders meer te maken maar ik zou liever gewoon 1 massive smelterij zien waarvanuit de rest wordt bevoorraad. Aan de andere kant loopt mijn huidige productie lijn van rode flesjes vrij soepel dus een aparte nieuwe lijn ernaast beginnen is ook niet zo'n probleem om meer iron plates te produceren.

Moet je als je iets researched met 2 verschillende kleuren flesjes allebei de flesjes in hetzelfde lab afgeven? Of kan je ook in 1 lab alleen maar rode afgeven en in een ander lab alleen maar groene?

• iAdema
Nope. alle soorten in hetzelfde lab. Uiteindelijk heb je vier flesjes. Maar je kunt wel meerdere labaratoria vullen.

• Postius
Kan wel zeggen dat de leercurve vrij steil is in het begin. De uitdaging van industrie optimalisatie + die kutbeesten is leuk gedaan. Denk je net dat je lekker bezig bent komt er zo'n kudde voorbij. Ohja, wait, weapon upgrades....zit ik daar heldhaftig met mijn pistooltje :+

• sdk1985
Postius schreef op maandag 13 april 2015 @ 21:17:
Ah prima dan richten we ons voorlopig daar op!

Loop nu een beetje vast op mijn eerste game. Beetje te kleinschalig gebouwd. Het loopt nu wel en heb rode flesjes die worden netjes afgeleverd bij de labs. Maar mijn Iron plate industrie uitbreiden kan niet meer. Heb natuurlijk wel ruimte om ergens anders meer te maken maar ik zou liever gewoon 1 massive smelterij zien waarvanuit de rest wordt bevoorraad. Aan de andere kant loopt mijn huidige productie lijn van rode flesjes vrij soepel dus een aparte nieuwe lijn ernaast beginnen is ook niet zo'n probleem om meer iron plates te produceren.

Moet je als je iets researched met 2 verschillende kleuren flesjes allebei de flesjes in hetzelfde lab afgeven? Of kan je ook in 1 lab alleen maar rode afgeven en in een ander lab alleen maar groene?
Je kunt niet echt vastlopen op die manier omdat je alles kunt afbreken en dan een full refund krijgt. Opnieuw beginnen omdat iets niet optimaal staat voegt eigenlijk niets toe. Het enige wat het doet is tijd opslokken in de vorm van de early game en research etc. Natuurijk kan het te dol worden als je erachter komt dat 3 rode chip fabrieken niet voloende zijn en je er liever 10 heb welke weer 20 groene fabrieken vereisen. Dan kun je inderdaad beter overnieuw beginnen. Maar dat speelt pas vanaf blue flasks, dan wordt het complex. Ik zou persoonlijk in ieder geval even tot blue flask automatiseren. Daar gaan per flesje 4 componenten in, welke weer uit subcomponenten bestaan. Anders mis je namelijk toch het overzicht in de zin van hoeveel er nodig is en in welke verhoudingen.

Tip: Je kunt ook tijdelijk zelf flesjes maken en in een lap stoppen.

Tot slot raad ik deze super geweldige guide aan voor green flask automatiseren :+ :

Factorio Guide – Green Science Pack Automation in a few minutes (updated with video)

Simpel, compact en elegant

[Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 14-04-2015 04:02]

• Postius
sdk1985 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 03:58:
[...]

Je kunt niet echt vastlopen op die manier omdat je alles kunt afbreken en dan een full refund krijgt. Opnieuw beginnen omdat iets niet optimaal staat voegt eigenlijk niets toe. Het enige wat het doet is tijd opslokken in de vorm van de early game en research etc. Natuurijk kan het te dol worden als je erachter komt dat 3 rode chip fabrieken niet voloende zijn en je er liever 10 heb welke weer 20 groene fabrieken vereisen. Dan kun je inderdaad beter overnieuw beginnen. Maar dat speelt pas vanaf blue flasks, dan wordt het complex. Ik zou persoonlijk in ieder geval even tot blue flask automatiseren. Daar gaan per flesje 4 componenten in, welke weer uit subcomponenten bestaan. Anders mis je namelijk toch het overzicht in de zin van hoeveel er nodig is en in welke verhoudingen.

Tip: Je kunt ook tijdelijk zelf flesjes maken en in een lap stoppen.

Tot slot raad ik deze super geweldige guide aan voor green flask automatiseren :+ :

Factorio Guide – Green Science Pack Automation in a few minutes (updated with video)

Simpel, compact en elegant

[afbeelding]
TOp bedankt voor de tips, zo'n soort design als het plaatje het ik zelf ook al bedacht. Alleen wat minder mooi! Heb mijn allereerste game laten vallen. Normaal ben ik daar niet zo van (skylines nog steeds met mn eerste stad bezig). Maar ik had echt een paar dingetjes verkeerd begrepen! Poging 2 gaat vanavond is komen. Mijn probleem was gewoon dat ik te dicht en te onhandig op elkaar heb gebouwed anders was het nog wel redelijk te reparen maar nu kost reparen me meer tijd dan opnieuw beginnen denk ik!

Overigens bij free play, als je nieuw bent is het aan te raden om de rescources omhoog te gooien? (grootte en richness?) of is alles op normal prima te doen?

Is de campaign nog de moeite waard? Vond die eerste missie wel aardig omdat je het spel je geleidelijk leert rode en groene flesjes productie te automatiseren wat op zich een goede les was! Maar voegen de rest van de missies nog wat toe? Lees gemengde berichten.

Overigens, worden er 2 keer zoveel groene flesjes als rode gebruikt? Zoiets maak ik op uit je post? (verhoudingen uitvogelen zijn we nog totaal niet aan toe gekomen, productie van half fabrikaten etc maak ik er allemaal 1 van om dat te kijken hoeveel flesjes-assemblies die aan de gang kunnen houden)

[Voor 6% gewijzigd door Postius op 14-04-2015 13:20]

• Room42
  • Niet online
Postius schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:19:
[...] Overigens, worden er 2 keer zoveel groene flesjes als rode gebruikt? [...]
Dat verschilt per research. Daar kun je zien wat het onderzoek kost. Bijvoorbeeld "50 rood en 100 groen".

- uBlock Origin
- uMatrix

• sdk1985
Postius schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:19:
[...]

TOp bedankt voor de tips, zo'n soort design als het plaatje het ik zelf ook al bedacht. Alleen wat minder mooi! Heb mijn allereerste game laten vallen. Normaal ben ik daar niet zo van (skylines nog steeds met mn eerste stad bezig). Maar ik had echt een paar dingetjes verkeerd begrepen! Poging 2 gaat vanavond is komen. Mijn probleem was gewoon dat ik te dicht en te onhandig op elkaar heb gebouwed anders was het nog wel redelijk te reparen maar nu kost reparen me meer tijd dan opnieuw beginnen denk ik!

Overigens bij free play, als je nieuw bent is het aan te raden om de rescources omhoog te gooien? (grootte en richness?) of is alles op normal prima te doen?

Is de campaign nog de moeite waard? Vond die eerste missie wel aardig omdat je het spel je geleidelijk leert rode en groene flesjes productie te automatiseren wat op zich een goede les was! Maar voegen de rest van de missies nog wat toe? Lees gemengde berichten.

Overigens, worden er 2 keer zoveel groene flesjes als rode gebruikt? Zoiets maak ik op uit je post? (verhoudingen uitvogelen zijn we nog totaal niet aan toe gekomen, productie van half fabrikaten etc maak ik er allemaal 1 van om dat te kijken hoeveel flesjes-assemblies die aan de gang kunnen houden)
Geen probleem :).

Zelf laat ik het altijd op standaard, alleen olie wat hoger want die zijn gewoon irritant. Als je richness omhoog gooit dan mis je een stukje endgame in de zin van het nut van treinen.

Had het overigens niet over flesjes maar electronic chips. Een rode chip fabriek vereist een rijtje groene chip fabrieken. Die flesjes kun je wel af met 3 fabrieken en dan een buffer kistje die je tot 1 stack laat vullen.

• Postius
sdk1985 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:01:
[...]

Geen probleem :).

Zelf laat ik het altijd op standaard, alleen olie wat hoger want die zijn gewoon irritant. Als je richness omhoog gooit dan mis je een stukje endgame in de zin van het nut van treinen.

Had het overigens niet over flesjes maar electronic chips. Een rode chip fabriek vereist een rijtje groene chip fabrieken. Die flesjes kun je wel af met 3 fabrieken en dan een buffer kistje die je tot 1 stack laat vullen.
Op die fiets, was nog niet aan rode chips toegekomen ;).

Ga nu eerst eens de 2de missie proberen. Weten hoe treinen werken lijkt me handig.

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:43

Sporedd

Gang is alles

Leuk dat dit topic weer actief werdt. Gisteren weer geinstalleerd en gelijk weer hooked.

Don't trust an atom, they make up everything.

• Postius
http://cloud-4.steamuserc...66B998429812FC19C896423E/

Zit nu in de 2de missie. Nog niet echt een idee wat goed is om te doen. Ga nu eerst de spoorlijn maar maken. Vond mijn groene flesjes lijn wel netjes aangelegd :p

• sdk1985
Missions heb ik niet echt gedaan.

Screenshot maken met de alt view is wat handiger. Die copper wire+green chip kun je in mijn ervaring wel in een rij van 6 stuks gaan neerzetten. (Uiteindelijk had ik er nodig). Trein is niet bijzonder efficiënt (wel leuk :P) omdat die maar iets van 1000 ores per wagon mee neemt. Maar voor de grote afstanden kun je niet anders want transport banden worden dan opgeknaagd. Binnen de "base" heb ik liever transport belts. Levensgevaarlijk ook die treinen, zeker als ze met 200 aan komen scheuren... Alleen in je tankje is het te overleven :P .

[Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 14-04-2015 18:42]

• Postius
sdk1985 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:18:

Screenshot maken met de alt view is wat handiger. Die copper wire+green chip kun je in mijn ervaring wel in een rij van 6 stuks gaan neerzetten. (Uiteindelijk had ik er nodig). Trein is niet bijzonder efficiënt (wel leuk :P) omdat die maar iets van 1000 ores per wagon mee neemt. Maar voor de grote afstanden kun je niet anders want transport banden worden dan opgeknaagd. Binnen de "base" heb ik liever transport belts. Levensgevaarlijk ook die treinen, zeker als ze met 200 aan komen scheuren... Alleen in je tankje is het te overleven :P .
Ik neem aan dat het in free play wel wat groot schaliger aan toe gaat. Maar ik vind de campaign missies wel aardig als hele uitgebreide tutorial. Er worden langzaam aan nieuwe aspecten geïntroduceerd, geeft me even tijd om aan dingen te wennen voor ik aan ga prutsen in freeplay.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
sdk1985 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:18:

Trein niet efficient? :D
Trein is juist vele malen efficienter dan banden. Laat over een lange afstand 3 treinen rijden met elk 3 wagons, als je evenveel wil vervoeren met banden dan heb je minstens 5 parallelle blauwe banden nodig. En dan is een trein ook nog eens veel sneller op zijn bestemming.

En met 8 Mk2 Shield overleef je een botsing met een trein gewoon hoor :P.

Cunning linguist.

• sdk1985
Bart ® schreef op woensdag 15 april 2015 @ 09:41:
[...]

Trein niet efficient? :D
Trein is juist vele malen efficienter dan banden. Laat over een lange afstand 3 treinen rijden met elk 3 wagons, als je evenveel wil vervoeren met banden dan heb je minstens 5 parallelle blauwe banden nodig. En dan is een trein ook nog eens veel sneller op zijn bestemming.

En met 8 Mk2 Shield overleef je een botsing met een trein gewoon hoor :P.
Afstand is bij een belt geen factor in capaciteit per minuut :P . Ze gaan inderdaad wel een stuk sneller.

Het efficiënter klopte bij mij niet omdat een trein die in het depot komt lossen een rode band 3x enkel nog niet eens vol krijgt. Het mining veld krijgt met een stuk of 20 mines wel twee roden banden gevuld (dus dat is 4 volle lanes vs 3 deels gevulde). Dus dan ga je er op achteruit.

Alles staat en valt natuurlijk wel met je design. Ik gebruikte een simpel design van 5 blauwe inserters per wagon en een dubbele rij buffer boxen. In ieder geval staat in het huidige ontwerp elke trein 40 seconde te lossen. In theorie is dat 4500 ores per minuut, ruim voldoende.

De praktijk was bij mij heel anders. Zonder bluebelts heb je een gigantische bottleneck richting je main storage. Ondanks de upgrade naar blue belts stonden er regelmatig 3 treinen in de wachtrij. Vaak zit er een trein tussen die in één wagon 500 ores mist. Daarnaast rijd er ook regelmatig een trein met circa 1600 ores weer weg omdat de tussenboxen nog vol zitten (immers je kunt van box naar box sneller overpakken dan van box naar band). Er zit ook een seconde of 6 tussen voor de volgende trein komt lossen. Dus totaal kom ik dan op circa 1400 ores in 46 seconde=1826 ores per minuut. Dat is erg krap.

Het is natuurlijk nog wel te verbeteren, misschien heb jij dat al gedaan? Als ik de map niet al had uitgespeeld dan zou ik in de toekomst gebruik gaan maken van een station dat aan twee kanten de trein leeg trekt zodat je 6 enkele rode lanes semi-vol krijgt. Of een dubbel station. Blijft wel een beetje de vraag wanneer dit nuttig is, tegen de tijd dat je niet voldoende hebt aan 1800 ores per minuut zit je vermodelijk dicht tegen rocket defense aan.

TLDR: Met een groot iron veld kun je extreem makkelijk de vereiste ores binnen halen via transport banden terwijl je om hetzelfde met treinen te bereiken een flink aantal goed gevulde treinen nodig hebt en een complex buffer depot.

Btw... wie heeft er nou 8 MK2 shields...Ik heb liever 5+ exo skeletons :+ (ze stacken, elk+30%).

[Voor 54% gewijzigd door sdk1985 op 15-04-2015 15:22. Reden: savegame gechecked, liep wel iets op]

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Afstand is geen factor in cap/minuut nee. Maar het kan wel flink nadelig zijn om ten eerste een bizar groot deel van je productie ongebruikt op een band te hebben liggen (ongebruikte voorraad is recht evenredig met bandlengte). Daarbij kan het bij extreem lange banden 20 minuten duren voordat je een verstoring in productie opmerkt, omdat de grondstoffen er 20 minuten over doen. Tegen de tijd dat je het opgelost hebt, zijn er weer 20 minuten verstreken voor de grondstoffen weer bij je fabrieken aankomen.

Ik heb zelf nog niet treinen op een dusdanige manier ingezet dat ze efficient zijn hoor. Maar een goed treinnetwerk, dat is echt veel efficienter dan banden op grote afstand. Zeker met meerdere orefields op grote afstand. Goede buffers zijn wel een vereiste en je bent even bezig om je treinen te timen. Maar dat is toch ook deel van de optimalisatie ;).

En ik heb 8Mk2 Shields, gewoon omdat je dan onsterfelijk bent :P. Drie fusion reactors, 2 Mk2 batteries, en 2 exoskeletons. Je kunt elke alien basis aan :7.

Cunning linguist.

• sdk1985
Ik doe altijd rodeo rijden met de tank. Eén speler gaat voorop en krijgt 200 aliens achter zich aan en rijd daarmee richting een base met stuk of 100 laser towers. De ander zit er vlak achter en schiet ondertussen een gebouw of 5 kapot... Rinse & repeat. Best grappig om te doen in co-op :P.

• Postius
En hier ben ik, mega trots dat ik mijn trein praktisch geautomatiseerd heb weten te krijgen!Met de nadruk op praktisch, plaatsing van stops en treinlengte vergis je je best lelijk in. :+

[Voor 33% gewijzigd door Postius op 15-04-2015 21:28]

• Merroc
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09-2022
sdk1985, is het wellicht een idee om ipv één los station er twee of meer te nemen (kan door beide stations dezelfde naam mee te geven)? Heb je meteen meer buffer en capaciteit.

Overigens kan een trein dacht ik (enkele zijde) in 20-25 sec* gelost worden (mits de buffer leeg is).

*22 seconden om wat preciezer te zijn.

• sdk1985
Werkt dat automatisch goed als je het dezelfde naam geeft? Gewoon een wisseltje erbij ofzo? Ik heb het toen getimed op 35 seconde maar dat komt misschien ook doordat die bufferkisten dan deels vol zitten.

• Merroc
Met dezelfde naam gaat de trein naar de dichtstbijzijnde lege station.
Ergens op t forum staan uitgebreide tests mbt hoe snel een trein leeg is. Zal vanavond kijken of ik t kan vinden.

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:44

Dreanor

Joene

Sinds vandaag Factorio gekocht en gespeeld. Na de demo meteen verkocht en het spel gekocht! :D

Echt verslavend, even dit tweaken, even dit automatiseren, etc.

Alleen, volgens mij zit er nog wel wat bugs in of niet? Soms verdwijnen items die ik net gemaakt heb (ze komen dus niet in mijn inventory) en de world generator opties lijken niks aan de wereld te veranderen die je daarna maakt.

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

• iAdema
Dreanor schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:11:
Sinds vandaag Factorio gekocht en gespeeld. Na de demo meteen verkocht en het spel gekocht! :D

Echt verslavend, even dit tweaken, even dit automatiseren, etc.

Alleen, volgens mij zit er nog wel wat bugs in of niet? Soms verdwijnen items die ik net gemaakt heb (ze komen dus niet in mijn inventory) en de world generator opties lijken niks aan de wereld te veranderen die je daarna maakt.
Weet je zeker dat ze verdwijnen? Kan ook zijn dat ze in je tool belt komen. Die zie je altijd onderin het scherm staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Die bugs heb ik echt nooit last van gehad.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:44

Dreanor

Joene

Ja, ik weet het zeker want daarna maak ik er gewoon nog maar eentje die ik wel direct vind en dan maar 1 is (en geen 2). Maargoed, misschien doe ik onbewust wat fout dat het toch uit mijn inventory ergens in verdwijnt ofzo, hehe.

Maar van de world gen ... daar kan ik echt geen verschil in merken als ik alles op hoogste of laagste setting zet. Enkel de ore richness zie ik verschil in!

Ik blijf het spel spelen, misschien ontdek ik door meer te spelen wel wat ik verkeerd doe of niet. ;) Tis echt super verslavend vind ik, even dit, even dat en voila ... het is 3 uur later. :D

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merroc
Wellicht is het item dat je maakt ook onderdeel van een ander item dat je erna maakt?
Bijvoorbeeld voor een circuit (een groene) heb je copper wire nodig. Als je die direct achter elkaar maakt, zal de copper wire niet eerst in je inventory komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Inderdaad. En in het begin merk je dat nog veel meer als je eerst een stone furnace maakt en daarna een burner mining drill. Dan ben je je furnace gelijk weer kwijt.

[Voor 5% gewijzigd door Bart ® op 01-05-2015 21:59]

Cunning linguist.

• sdk1985
Factorio heeft de sales stats gepubliceerd:

Rice and Water zal wel meevallen met 18750 euro voor 2 personen die verder geen kosten maken :+ (of waren het er toen al meer, nee toch?)

Verder nog wat info over wat ze aan het doen zijn
Dev Progress

As far as the real gameplay progress goes we have been working on following this week:
• Kovarex has been busy with the rocket silo gameplay (adding new items, recipes and technologies to build the rocket, gui for the silo, etc.)
• I have integrated some new fight and creatures sounds made by Daniel
• Robert is finishing with the first version of combinators. He will write an indepth description about it probably for the next FFF edition (or the one after). Already he has built things like timers, memory and other interesting setups with them.
• Martin has finished with the chain signals and now is writing tests for them. Also, he managed to get our distributed C++ compilation up and running for OSX system.
• Michal is working on optimizations in logistic network when roboports are removed. Michal has joined the team for probation two weeks ago and this is his first task. With especially large logistics networks it could take seconds to update all the datastructures. After the changes this should not take more than couple of milliseconds in the worst case - so basically skipping a frame or two.
Benieuwd wanneer 12.x komt :).

[Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 13-05-2015 18:52]

• Merroc
sdk1985 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 18:50:
Factorio heeft de sales stats gepubliceerd:
(...)
Dat is geen euro, dat zijn units.
Graph from our sales data starting more than 2 year ago. The Y axis represents number of sales in a given month. Green are overall sales. Blue are sales to EU. Red are sales to US. Yellow are sales to the rest of the world. We started collecting the sale location data only after April 2014.
gemiddeld zo'n 3000 units per maand * €15 = €45.000 per maand. Maar ze zijn inmiddels met een team van 6 volgens de site.

• sdk1985
Merroc schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:24:
[...]

Dat is geen euro, dat zijn units.

[...]

gemiddeld zo'n 3000 units per maand * €15 = €45.000 per maand. Maar ze zijn inmiddels met een team van 6 volgens de site.
Mja ik had voor het gemak even 1250*15 gedaan =de genoemde 18750. Maar nu ik de grafiek in het groot zie valt me op dat het bolletje veel lager ligt :+ .

Overigens vindt ik dit wel een beetje gevaarlijk. Als je nu jaren uittrekt voor de ontwikkeling dan is de kans groot dat bij release de markt al verzadigd is (blijft een niche game). Vervolgens wordt een opvolger een lastig verhaal, tenzij ze weer opnieuw beginnen met 2 man... Nadeel van early acces... Maar goed wie weet verkopen ze wel 100.000 exemplaren in de eerste week via steam.

[Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 14-05-2015 16:42]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb al een ideetje voor een "vervolg" of misschien een branch; Een running-sushi restaurant automatiseren :+ De Factorio engine lijkt me uitermate geschikt.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• sdk1985
Er is weer wat nieuws: Combinators. Zie https://www.factorio.com/blog/post/fff-88 .
•Constant Combinator

Arithmetic Combinator:

It has an input and an output. The input and output have 2 independent connections(red and green). It can preform the basic arithmetic operations (+, -, /, *) on the specified signals.

In the first example, it will sum the number of Copper Ores on the signal with the number of Iron Ores and output this sum as Red Science Packs. You can later use this signal to make other decisions.
The second parameter can also be a number, as seen in the second example.

Decider Combinator:

It also has an input and an output. It's functionality is similar to what the Smart Inserter did before. It can compare item signals.

In the first example, if the number of Electronic Circuits is less than the number of Advanced Circuits it will send a green Science Pack signal with the count of 1.
In the second picture, the steel plates are sent to the output only if there are more than 5000 of them.

Constant Combinator:

This one is simple. It sends the specified signals with the specified counts. It acts as a smart chest, without having to put the items in it.
Eerste indruk is niet heel positief voor mij. Dit zal voor velen een stapje te complex worden en dan wordt het nooit de hit die het zou kunnen zijn.

De paths uit 87 zijn wel leuk

Nieuwe bomen uit 86

[Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 30-05-2015 16:31]

• anboni
sdk1985 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:26:
Er is weer wat nieuws: Combinators. Zie https://www.factorio.com/blog/post/fff-88 .

[...]

Eerste indruk is niet heel positief voor mij. Dit zal voor velen een stapje te complex worden en dan wordt het nooit de hit die het zou kunnen zijn.
Je hoeft het natuurlijk niet te gebruiken ;) (of, als je het al wel gaat gebruiken, hoef je nog geen lichtkrant te bouwen). Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Vooral de mogelijkheden om treinen te beinvloeden op basis van het circuit network spreken me wel aan.

• Marcade
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 23:50
Zag onlangs Negative Root "Big Pharma" spelen; voor de mensen die wachten op de laatste versie van Factorio, check out 'Big Pharma" .. Soortvan Factorio met medicijnen.

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:43

Sporedd

Gang is alles

Helaas geen nieuwe versie vandaag. 0.12 lijkt wel heel vet te worden!

Don't trust an atom, they make up everything.

Pagina: 1 2 3 ... 45 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee