[PC/Mac/Linux] Factorio

Pagina: 1 ... 17 ... 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:36

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
https://www.reddit.com/r/.../6c6yxn/4x_round_reactor/

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/acluifzbcjyy.png
Here’s my attempt at a four reactor setup. It only adds fuel as needed, but does not use a timer. The core is on a separate power grid, so in the event of insufficient power or complete failure, it still operates. Also comes with:
  • alarms yelling about low fuel, no fuel, imbalanced fuel inputs and insufficient power
  • dense (you can’t walk to the core without ripping something up)
  • roundish
  • likely too many tanks
  • same size as an atomic blast
  • spent fuel counter so you know how much the reactor has burned, even after recycling
  • indicator lights – green for sufficient steam, cyan for actively burning fuel cells, pink for needing fuel cells
  • probably something I forgot
It needs 6 water pumps, which can be attached at any one side of the design (the 6 underground pipes sticking out on the sides) and does not need more than one side connected. I’ve run it for an hour at full blast and it never had issues with lack of water (or anything else). I could’ve made the alarms silent, but where’s the fun in that? A reactor should be making a racket when it isn’t working properly!

Blueprint: https://pastebin.com/Zuani7mH

The way the logic for controlling the fuel is that there is a decider combinator that checks if the steam is too low – if it is, it outputs 1 S. Another decider checks if fuel is zero, outputs 1 F if true. An arithmetic combinator ANDs those two together and outputs 1 R.

The inserters will run with this R (actually runs on R=5, the four other R’s are from checking to make sure each reactor has fuel to synchronize the addition of fuel). The inserters will pulse their hand contents, adding a fuel signal turning off the F signal. An arithmetic combinator holds this fuel signal (input: fuel cell + 0, output: fuel cell; wire attaches to both in and out).

The inserters that extract the spent fuel cell pulse their contents where an arithmetric multiples it by -1 and outputs the signal as a full fuel cell, thus negating the fuel signal and turning on the F signal. Only when the steam is above a threshold, currently set at 35% of a tank, will the S signal turn off and so the AND combinator will not output an R to run the reactor. This allows the system to run the moment it needs to instead of having to wait for a timer to fire. And all this logic is strewn around the core to make it more confusing and fit within the cramped space.
Hopefully I explained that right.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
En als bonus een van de reacties op bovenstaande reddit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XBP7sD5.png

_O-

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:29

Soggney

Zeekomkommer

Ook handig als nieuwe background
http://imgur.com/2SgePrE

[ Voor 10% gewijzigd door Soggney op 24-05-2017 23:34 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wubinator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 13:00
De liefhebbers van de nuclear powerplant die ik eerder postte: Hier is de blueprint string: https://pastebin.com/BU80gYB9

Edit: Het oneven aantal turbines is trouwens met opzet. Op dit moment is de efficiëntie het hoogste met (ik dacht) 99,5%, met een symmetrische build (en dus een turbine extra) verlies je efficiëntie

[ Voor 45% gewijzigd door Wubinator op 25-05-2017 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Factorio is 1 miljoen keer verkocht! https://www.factorio.com/blog/post/fff-192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 13:36
Gaan we als Tweakers nog een delegatie sturen? :)

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Gisteren is Factorio 0.15.15 released.
Geen aanpassingen deze keer, enkel bugfixes.

Alweer verouderd...
Bugfixes

Fixed desync related to loading pre 0.15.14 save with beacons marked for deconstruction without resaving it first.
Fixed that spawners would sometimes stop spawning units even when polluted.
Fixed crash when changing assembling machine recipe.
Fixed crash that would happen after clicking a button in the tech tree.
En 0.15.16 is nu ook uit, de Devs zitten niet stil de laatste tijd. _/-\o_
Changes

Temporarily reverted GUI interaction changes (some GUI elements responding only to left mouse button, buttons clicked on mouse up instead of mouse down) introduced in 0.15.13 and 0.15.14.

Bugfixes

Fixed the "back" button wouldn't work in the save-game GUI.
Fixed the "cancel" button wouldn't work in the user-login GUI.
Fixed that the map editor item/inventory buttons didn't work.
Fixed beacons would "wobble" in blueprints.
Fixed crashes related to clicking different buttons.
As a one-time migration, enemy spawners will reset their absorbed pollution to zero when a save from a previous version of 0.15 is loaded.
This is to avoid an extreme temporary spike in difficulty that would happen after loading a save with many spawners that were affected by a bug in the previous versions.
Fixed the market GUI didn't work.
Fixed crash when pollution reaches unreasonably far chunk.
Fixed power bars glitch in electric network statistics dialog.
En voor de vorige versies, zie de Steam nieuwspagina

[ Voor 48% gewijzigd door Tripple20 op 27-05-2017 18:22 . Reden: Toevoeging 0.15.16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wubinator
Ik vond de crash fix bij het opslaan van een blueprint in shared library van 0.15.14 wel erg lekker. Daar hadden we best last

Voor de mensen die trouwens niet op de Steam pagina terecht kunnen door bijvoorbeeld firewalls op je werk :9 : De "releases" pagina van hun forum bevat ook altijd alle release info: https://forums.factorio.c...3c703f2be594444c602e300f2

[ Voor 51% gewijzigd door Wubinator op 29-05-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 02:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik ben wel benieuwd naar jullie Kovarex enrichment setups :). Doen jullie nog iets speciaals om ervoor te zorgen dat je altijd minimaal 40x U-235 houdt?

Ik heb momenteel een centrifuge met een filter stack inserter A naar een chest X, die weer met een stack inserter B naar een andere chest Y, en dat vervolgens weer terug naar de centrifuge met een stack inserter C. Daarnaast gaat er nog een normal inserter D naar een active provider chest Z

X  |B>  Y  |D>  Z

^       -
A       C
-       v

#########
# Centr #
# ifuge #
#########

(en dan nog de standaard aanvoer/afvoer voor U-238, hier niet afgebeeld)

Het filter op A is alleen U-235

chest X is aangesloten op een decider combinator, dat activeert als het aantal U-235 groter is dan 40. Deze combinator activeert het set-signaal van een SR-latch.

B is aangesloten op deze latch en werkt alleen als hij gezet is.

Chest Y zit ook op een decider combinator die test of U-235 precies 40 is, in welk geval de latch weer wordt gereset.

C werkt alleen als de latch is gereset.

D is ook verbonden met chest Y, en werkt alleen als U-235 > 40. Verder heeft hij een stack size override van 1.

Als de centrifuge klaar is, dan gebeurt er alsvolgt:

A overhevelt alle (>40x) U-235 naar chest X.
SR-latch wordt gezet
B overhevelt alle U-235 naar chest Y.
Vervolgens gaat D éen voor één een U-235 element eruit pakken, totdat de hoeveelheid precies 40 is.
Dan wordt de SR-latch gereset, en gaat C vervolgens de 40x U-235 weer inserten in de centrifuge.

Wel moet je voor B oppassen dat de stack size geen deler is van 40. Oftewel, als je maar beperkt hebt geresearched, dan moet je 'm even overriden bij een stack size van 4, 5, 8 en 10. Als je nog helemaal geen stack size research hebt gedaan, dan werkt deze setup sowieso niet :P

En terwijl ik dit allemaal aan het typen ben, bedenk ik me dat het veel simpeler is om gewoon alleen fuel cells te maken als er ruimschoots meer dan 40x U-235 over is }:|

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 29-05-2017 17:42 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-10 12:56
Dat was best een puzzel, ja. :) Ik maak gebruik van een licht gemodificeerde versie hiervan, waarbij de U-238 apart van de U-235 wordt uitgeladen. Werkt perfect. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik gebruik idd ook zo'n setup als @Coffeemonster linked, die werkt in de basis al goed. Op die manier blijft je 40 "seed" U235 in een kleine loop, buiten een bot netwerk ofzoiets.
Daarnaast heb ik die setup ook aangepast, en wordt die inactief zodra er meer U235 is dan 19*U-238. Ik stop namelijk alles direct in logistics chests.

Daardoor garandeer ik min of meer dat ik niet alle U238 naar U235 converteer, zodat er onvoldoende over blijft om reactor fuel mee te maken.

Ik gebruik geen andere items van de nuclear update tot zover, dus als je nukes wilt gaan maken zullen deze condities mogelijk niet compleet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
.oisyn schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:24:
Ik ben wel benieuwd naar jullie Kovarex enrichment setups :). Doen jullie nog iets speciaals om ervoor te zorgen dat je altijd minimaal 40x U-235 houdt?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3mILJpA.jpg

Eigen ontwerp. Het kistje onder de kovarex-centrifuge geeft middels de rode wire door hoeveel U238 erin zit. De inserter links van het kistje pakt er max 1 per keer uit, en pas als er 13 of meer U238 in het kistje zit. Het alarm gaat af als er minder dan 1000 U238 in het kistje zit. Rechtsboven staan mijn centrifuges, linksonder komt U235 van de empty fuel cells retour.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart ® op 29-05-2017 19:52 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Fully beaconed, moduled + botbased en ongetwijfeld overkill. Vanwege de grootte van de build heb ik 200 aangehouden als limiet. De inserters naar de kovarex centrifuges werken alleen als ik minder dan 200x U-235 heb en de inserters naar de fuel assembling machines werken alleen als ik meer dan 200x U-235 heb. Op het moment heb ik echter een totaal overschot aan Uranium products, zoals te zien is in de snipping van het betreffende logistics network (keyboard shortcut L). Tevens een reden dat ik 200 heb gekozen, want ik heb toch een groot overschot.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oytV6yO.png

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Bij mij is de nucleaire reactor voorlopig nog wat overgedimensioneerd (nog geen megafabriek). Na een paar fuel cells zat de stoomopslag al tjokvol, dus voorlopig gaat er geen nieuwe brandstof in de reactor. 8:7 Ach, goed voorbereid op de toekomst. :P

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Coffeemonster schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:53:
Dat was best een puzzel, ja. :) Ik maak gebruik van een licht gemodificeerde versie hiervan, waarbij de U-238 apart van de U-235 wordt uitgeladen. Werkt perfect. :)
Hmm, slim gevonden, maar die oplossing maakt wel behoorlijk wat aannames. Dat U-238 altijd eerst uit de centrifuge wordt gehaald, en dat de fast inserter nooit snel genoeg de centrifuge vult met U-238 zodat de stack inserter onderin dat niet meer doet.

Kun je natuurlijk oplossen met 2 filter inserters (1 voor U-238 en 1 voor U-235), en dan de gele inserter verbinden met de filter inserter die U-238 doet.
MatHack schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:17:
Fully beaconed, moduled + botbased en ongetwijfeld overkill. Vanwege de grootte van de build heb ik 200 aangehouden als limiet. De inserters naar de kovarex centrifuges werken alleen als ik minder dan 200x U-235 heb en de inserters naar de fuel assembling machines werken alleen als ik meer dan 200x U-235 heb. Op het moment heb ik echter een totaal overschot aan Uranium products, zoals te zien is in de snipping van het betreffende logistics network (keyboard shortcut L). Tevens een reden dat ik 200 heb gekozen, want ik heb toch een groot overschot.

[afbeelding]
Volgens mij heeft jouw setup een bug :P. Wat als er nou precies 200x U-235 is? ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
.oisyn schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:54:
[...]

Hmm, slim gevonden, maar die oplossing maakt wel behoorlijk wat aannames. Dat U-238 altijd eerst uit de centrifuge wordt gehaald, en dat de fast inserter nooit snel genoeg de centrifuge vult met U-238 zodat de stack inserter onderin dat niet meer doet.

Kun je natuurlijk oplossen met 2 filter inserters (1 voor U-238 en 1 voor U-235), en dan de gele inserter verbinden met de filter inserter die U-238 doet.
Dat is (naast een blauwe belt en een blauwe in plaats van gele inserter) ook precies de aanpassing die ik heb gedaan (een paar posts eronder wordt dat ook gesuggereerd). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

.oisyn schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:54:
[...]

Volgens mij heeft jouw setup een bug :P. Wat als er nou precies 200x U-235 is? ;)
Dan is het gewoon even wachten op één van de twintig beaconed centrifuges die Uranium Ore verwerken O-)
Maar inderdaad, daar had ik niet geheel aan gedacht 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door MatHack op 30-05-2017 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
MatHack schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 06:57:
[...]

Dan is het gewoon even wachten op één van de twintig beaconed centrifuges die Uranium Ore verwerken O-)
Maar inderdaad, daar had ik niet geheel aan gedacht 8)7
Haha mooie fouten zijn dat, heb ik ook een keer gemaakt met een dubbelsporig loading station waarbij de trein altijd het spoor pakt waarvan de kistjes het volst zitten. En toen zaten alle kistjes vol van beide sporen, bleven alle seinen op rood staan :P.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wubinator
Lol yeah dat soort fouten maakt iedereen wel minimaal 1x in dit spel :D
Maar goed daar leren we weer van en 1 van de leukste dingen in dit spel is mijn inziens om de efficientie groter te krijgen en fouten op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 13:09
herkenbaar.. Zo heb ik in me huidige game een houten kist vol lampjes.... Voordeel, ik heb nog nooit zoveel licht gehad in me huidige basis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:27
De fout die ik geregeld maak is dat signals geen waarde 0 kunnen hebben en dat dus dan het hele signaal wegvalt. Dus nu zet ik preventief overal ConstantCombinators neer om te zorgen dat een signaal altijd minimaal 1 is.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
.oisyn schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:24:

Ik heb momenteel een centrifuge met een filter stack inserter A naar een chest X, die weer met een stack inserter B naar een andere chest Y, en dat vervolgens weer terug naar de centrifuge met een stack inserter C. Daarnaast gaat er nog een normal inserter D naar een active provider chest Z

X  |B>  Y  |D>  Z

^       -
A       C
-       v

#########
# Centr #
# ifuge #
#########

(en dan nog de standaard aanvoer/afvoer voor U-238, hier niet afgebeeld)

Het filter op A is alleen U-235

chest X is aangesloten op een decider combinator, dat activeert als het aantal U-235 groter is dan 40. Deze combinator activeert het set-signaal van een SR-latch.

B is aangesloten op deze latch en werkt alleen als hij gezet is.

Chest Y zit ook op een decider combinator die test of U-235 precies 40 is, in welk geval de latch weer wordt gereset.

C werkt alleen als de latch is gereset.

D is ook verbonden met chest Y, en werkt alleen als U-235 > 40. Verder heeft hij een stack size override van 1.

Als de centrifuge klaar is, dan gebeurt er alsvolgt:

A overhevelt alle (>40x) U-235 naar chest X.
SR-latch wordt gezet
B overhevelt alle U-235 naar chest Y.
Vervolgens gaat D éen voor één een U-235 element eruit pakken, totdat de hoeveelheid precies 40 is.
Dan wordt de SR-latch gereset, en gaat C vervolgens de 40x U-235 weer inserten in de centrifuge.

Wel moet je voor B oppassen dat de stack size geen deler is van 40. Oftewel, als je maar beperkt hebt geresearched, dan moet je 'm even overriden bij een stack size van 4, 5, 8 en 10. Als je nog helemaal geen stack size research hebt gedaan, dan werkt deze setup sowieso niet :P

En terwijl ik dit allemaal aan het typen ben, bedenk ik me dat het veel simpeler is om gewoon alleen fuel cells te maken als er ruimschoots meer dan 40x U-235 over is }:|
Deze versie zonder logica werkt ook best prima: http://imgur.com/bCbOD3h
En idd, ik heb gelijk al de fuel cell productie gelimiteerd zodat er genoeg U-235 komt voor de enrichment proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney

Soggney

Zeekomkommer

Mijn enrichment process is zo dat alle u235 via de enrichment process wordt gestuurd vooraleer deze naar fuel cells gaat. De belt stopt net nade inserter naar de centrifuge met kovarex, en pas wanneer er meer dan 40 u235 op de belt ligt, dan pas start de belt zodat een andere filter inserternet na de gestopte band u235 oppakt en verder doorsluist naar fuel cells. Ik post wel eens een screenshot hiervan

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

Soggney schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:00:
Mijn enrichment process is zo dat alle u235 via de enrichment process wordt gestuurd vooraleer deze naar fuel cells gaat. De belt stopt net nade inserter naar de centrifuge met kovarex, en pas wanneer er meer dan 40 u235 op de belt ligt, dan pas start de belt zodat een andere filter inserternet na de gestopte band u235 oppakt en verder doorsluist naar fuel cells. Ik post wel eens een screenshot hiervan
Te ingewikkeld allemaal :P
1 requester vraagt 40 u235 en 10 u238.
Alle materiaal worden na bewerking vervolgens in een supplier box gegooid.

Er gaat een toeter af als ik minder dan 5k van 1 van de 2 heb :P, en voor de rest lossen de botjes het maar op :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney

Soggney

Zeekomkommer

heuveltje schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:28:
[...]

Er gaat een toeter af als ik minder dan 5k van 1 van de 2 heb :P, en voor de rest lossen de botjes het maar op :)
Logistics network was op dat moment voor mij nog niet beschikbaar, daarom de "ingewikkelde" oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
heuveltje schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:28:
[...]

Zo had ik het de laatste keer ook gewoon opgelost :-) 1e start duurt lang door het 'dubbel' laden van die centrifuge.. maar daarna werkte het prima.. huidige game nog niet toe aan nucleaire power.. Al wel bots (eindelijk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Even een random brainfart die ik daarnet had op de fiets: je kunt met een arithmetic combinator een set signals vermenigvuldigen met een enkel signal of een constante, maar je kunt niet een set signals vermenigvuldigen met een andere set signals.

Maar wacht, Mike, het kan wel!

We kunnen sinds 0.15 namelijk machtsverheffen. En sets van signals optellen kon natuurlijk altijd al (door simpelweg wires met elkaar te verbinden).
En als je kunt machtsverheffen en kunt optellen, dan kun je dus (A+B)2 berekenen. En dat is hetzelfde als A2 + B2 + 2AB. Dan hoeven we alleen nog A2 + B2 ervan af te trekken, en te delen door 2 om AB over te houden. Dus:
AB = ((A+B)2 - A2 - B2) / 2

En in Factorio termen is dat efficienter op te schijven als: AB = (A+B)2/2 + (A2+B2)/-2.

Dit kan met 5 arithmetic combinators (3 voor machtsverheffen, 2 voor delen) en 2 ticks delay.

Gaat dat dan niet mis bij oneven getallen (omdat het kwadraat van een oneven getal ook oneven is, en een oneven getal delen door twee een kommagetal oplevert, terwijl combinators alleen gehele getallen ondersteunen)? Toevallig niet :)

Als A en B beide even zijn, dan zijn (A+B)2 en A2+B2 beide even
Als A en B beide oneven zijn, dan zijn (A+B)2 en A2+B2 beide even
Als A oneven is en B even (of vice versa), dan zijn (A+B)2 en A2+B2 beide oneven.

De derde case zou dus potentieel een probleem kunnen zijn, ware het niet dat er altijd richting 0 afgerond wordt. Als x oneven is, dan is int(x/2) eigenlijk 0.5 te weinig. Maar omdat je (A+B)2/2 en (A2+B2)/2 van elkaar aftrekt, strepen de afrondingsfouten tegen elkaar weg.

Immers (met x en y beide oneven):
int(x/2) - int(y/2) = (x/2 - 0.5) - (y/2 - 0.5) = x/2 - 0.5 - y/2 + 0.5 = x/2 - y/2.

Oftewel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mmm6l1n.png

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 01-06-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:02

Quellien

Excrement producer

.oisyn schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:27:
Even een random brainfart die ik daarnet had op de fiets: je kunt met een arithmetic combinator een set signals vermenigvuldigen met een enkel signal of een constante, maar je kunt niet een set signals vermenigvuldigen met een andere set signals.

Maar wacht, Mike, het kan wel!

We kunnen sinds 0.15 namelijk machtsverheffen. En sets van signals optellen kon natuurlijk altijd al (door simpelweg wires met elkaar te verbinden).
En als je kunt machtsverheffen en kunt optellen, dan kun je dus (A+B)2 berekenen. En dat is hetzelfde als A2 + B2 + 2AB. Dan hoeven we alleen nog A2 + B2 ervan af te trekken, en te delen door 2 om AB over te houden. Dus:
AB = ((A+B)2 - A2 - B2) / 2

En in Factorio termen is dat efficienter op te schijven als: AB = (A+B)2/2 + (A2+B2)/-2.

Dit kan met 5 arithmetic combinators (3 voor machtsverheffen, 2 voor delen) en 2 ticks delay.

Gaat dat dan niet mis bij oneven getallen (omdat het kwadraat van een oneven getal ook oneven is, en een oneven getal delen door twee een kommagetal oplevert, terwijl combinators alleen gehele getallen ondersteunen)? Toevallig niet :)

Als A en B beide even zijn, dan zijn (A+B)2 en A2+B2 beide even
Als A en B beide oneven zijn, dan zijn (A+B)2 en A2+B2 beide even
Als A oneven is en B even (of vice versa), dan zijn (A+B)2 en A2+B2 beide oneven.

De derde case zou dus potentieel een probleem kunnen zijn, ware het niet dat er altijd richting 0 afgerond wordt. Als x oneven is, dan is int(x/2) eigenlijk 0.5 te weinig. Maar omdat je (A+B)2/2 en (A2+B2)/2 van elkaar aftrekt, strepen de afrondingsfouten tegen elkaar weg.

Immers (met x en y beide oneven):
int(x/2) - int(y/2) = (x/2 - 0.5) - (y/2 - 0.5) = x/2 - 0.5 - y/2 + 0.5 = x/2 - y/2.

Oftewel:
[afbeelding]
Nooit wiskunde nodig gehad voor studie of wat dan ook, komt het ineens van pas bij een game.... man man man. Ik schaam me een klein beetje om te zeggen dat ik hier toch wel 3x naar moest kijken. Al zo lang niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
same here.. maar, waar zou je dit voor kunnen toepassen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

@.oisyn Mooi bedacht, ik beaam wel het gevoel van de anderen... hier was ik zelf niet (meer) opgekomen, Wiskunde is toch echt te lang geleden O-)
ProudElm schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:44:
Ik had pas al een usecase waar ik signalen vanuit een roboport (logistic network inhoud, niet robots) wilde vermenigvuldigen met signalen vanuit een constant combinator, zodat ik kon filteren op een groep van signalen (X aantal signalen vermenigvuldigen met 1 of -1, rest met 0). Als je dit nu wil doen moet je voor elk signaal een arithmetic combinator gebruiken. En als je dan 10+ signalen wil filteren wordt dat een behoorlijke lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ben met space-x bezig, een endgame mod die je wat extra dingen de lucht in laat schieten.
Dacht je eigenlijk best wel goed bezig te zijn. enige wat nog moet is de FTL onderzoeken en maken.
Dus ik kijk wat dat ding nodig heeft, dat waren 8000 lvl3 modules. stevig maar dat valt nog te doen.

Dus slingert de research aan.
Kijkt even, ow alleen 2500 rode science voor stap 1.
Ik heb ruim 30 labs omringt door beacons, dat moet toch zo gepiept zijn

Dus Ik verleng mijn rode science lijn tot hij niet verder kon ivm rails die er lag.
Dat zal toch wel zo gepiept zijn, ondertussen maar even mijn module productie wat opschroeven.

Uur later, he is die science nu nog neit klaar, huh wat niet eens op een kwart ?
Vast iets vastgelopen. Kijjkt bij productie, neu toch bijna 1k rode bottles gemaakt.
Kijkt nog eens naar recept. huh wat 250.0000 bottles ? jaikes.
en dat is stap 1, stap 2 is 500.000 rood en groen, stap 3 250.000 rood groen en blauw. en dan om het af te maken nog iets van 250.000 van alle types :X.

Dat duurt nog minstens 12 uur op deze manier
En ik maar denken dat ik er bijna was :X

* heuveltje gaat zijn science maar even herontwerpen :)
Wel impressed trouwens , 90% is nog belt based in mijn basis, en alles loopt nog steeds op 60FPS

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 01-06-2017 13:17 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
space-x ook gedaan.. Dat was best leuk! Aan het eind wel maar gewoon de fabriek laten draaien en een film gekeken ;)

Wellicht dat ik in .15 nog een run doe, maar meer als gewoon tussen de spullen door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ProudElm schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:32:
space-x ook gedaan.. Dat was best leuk! Aan het eind wel maar gewoon de fabriek laten draaien en een film gekeken ;)

Wellicht dat ik in .15 nog een run doe, maar meer als gewoon tussen de spullen door :)
Met deze snelheid word het eerder eeen seizoen van iets :)
Ik heb nu me target gezet op 3k science per minuut. (iig voor de eerste 3 science packs) Dan moet het nog te doen zijn.

Laten lopen is nog een probleem, want ik heb last van ninja biters.
Ik heb alle zichtbare op de radar zichtbare basisen weg ge nuked.
Maar om de zoveel tijd duikt er weer ergens 1 listige behemoth op, op een compleet willekeurige plek in mijn basis. Ik wou dat er een radat was die het spoor liet zien, ik snap nog steeds niet waar die beesten vandaan komen, of hoe ze komen waar ze zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Last ik laat iets over op reddit. Schijnt misschien een bug te zijn?

Speel nu op railworld settings + RSO. Dus geen last van biters die groeien :) Heel fijn. Maar wel het gedoe van gebieden leegmaken, dus soort win-win voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb ze in mijn huidige game gewoon helemaal uitgezet. Geeft een hoop rust :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Het maakt een groot deel van de military tech wel totaal nutteloos.
Beetje spijtig. Met biter expansion off, vind ik het goed, je moet wat moeite doen om te expanden, maar je moet geen overdreven defence bouwen op de expansion tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Dat laatste vond ik ook..

Nu hoe verder ik kom hoe lastiger het wel gaat worden. maar het is niet zo dat je na een paar uur compleet omsingeld bent en je geen kant meer op kan. Je military tech blijft dus nog steeds zeer belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ProudElm schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:44:
Dat moet je zelf weten. Het is gewoon nog een tool in je combinator toolbox :P

Filtering is idd een hele goede, al is dat ook wel op een andere manier op te lossen. Ik heb bijvoorbeeld een treinstation met een wachtgedeelte. Elke track heeft daar een trainstop, die de trein contents uitleest en circuit signals naar de trein stuurt. Vervolgens wordt gekeken of van de resources die de trein vervoert, er eentje bijzit waarvan er al teveel op voorraad is. Zo niet, dan mag de trein door.

Met een decider combinator op de inhoud van de trein, die [Each] > 0 doet en 1x [Each] output, krijg je set signals met alle resources die de trein vervoert, met als count 1. Dat zou je kunnen vermenigvuldigen met je totale voorraad, en dan de trein alleen doorlaten als alle resources kleiner zijn dan een bepaalde waarde.

Maar dat kan ook zonder vermenigvuldiging. Wat ik deed was het resultaat van de decider vermenigvuldigen met -1 miljard (zodat je van alle resources in je trein precies -1 miljard hebt), dat optellen bij de totale voorraad, dat door een decider halen die alleen doorlaat wat kleiner is dan 0 (of eigenlijk kleiner dan -1000 ofzo, want je voorraad van een logistics network kan helaas negatief zijn }:|). Je stelt op deze manier natuurlijk wel extra limieten op, want als je meer dan een miljard van iets zou hebben dan zou dat niet door het filter komen en mag de trein doorrijden, maar dat is natuurlijk een onrealistisch scenario.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 01-06-2017 14:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Afbeeldingslocatie: https://forums.factorio.com/download/file.php?id=25824

Nieuwe update met mooiere inserters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wubinator
Ziet er weer nice uit! Beetje bij beetje alles naar de high res toe.
Is er trouwens al wat bekend over wanneer de nieuwe biome toegevoegd gaat worden. Ze zeiden dat ze de 0.15.0 niet gingen halen maar dat het nog wel in de 0.15 toegevoegd zou gaan worden. Daarna echter niets meer erover gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wubinator schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:04:
Ziet er weer nice uit! Beetje bij beetje alles naar de high res toe.
Is er trouwens al wat bekend over wanneer de nieuwe biome toegevoegd gaat worden. Ze zeiden dat ze de 0.15.0 niet gingen halen maar dat het nog wel in de 0.15 toegevoegd zou gaan worden. Daarna echter niets meer erover gehoord
Dat was die rode woestijn toch ?
Het rare is dat ik die in mijn eerste game tegen ben gekomen, en in alle games daarna niet meer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wubinator
heuveltje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:09:
[...]

Dat was die rode woestijn toch ?
Het rare is dat ik die in mijn eerste game tegen ben gekomen, en in alle games daarna niet meer :?
Jup die inderdaad, oh ik heb hem helemaal nog nooit gezien en ik was op de eerste dag van de 0.15 beta gelijk al op een nieuwe map bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Red desert zit er nu 'halfbakken' in, alle terrain (inclusief Red Desert) wordt in de volgende major release bijgewerkt naar high res en de 'goede' Red Desert implementatie. (bron)

Er was recentlijk een AMA met de factorio dev(s), daarin kun je nog veel meer (interessante) informatie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

MatHack schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:07:
Red desert zit er nu 'halfbakken' in, alle terrain (inclusief Red Desert) wordt in de volgende major release bijgewerkt naar high res en de 'goede' Red Desert implementatie. (bron)

Er was recentlijk een AMA met de factorio dev(s), daarin kun je nog veel meer (interessante) informatie vinden.
Ik heb ff de oude save opgestart om nog eens te kijken
Maar blijkbaar is hij in 15.2 weer eruitgehaald :?

https://forums.factorio.c...opic.php?t=47743&p=275400

(kreeg dezelfde foutmelding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

heuveltje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:16:
[...]

Ik heb ff de oude save opgestart om nog eens te kijken
Maar blijkbaar is hij in 15.2 weer eruitgehaald :?

https://forums.factorio.c...opic.php?t=47743&p=275400

(kreeg dezelfde foutmelding)
Ik heb in mijn huidige (compleet bijgewerkte) save gewoon red desert. Volgens mij hebben ze de entiteiten onderwater wat aangepast waardoor je die melding kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripple20
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

En Factorio 0.15.18 is ook released.
Bugfixes
•Fixed that wire connections were not preserved in tightspot campaign.
•Fixed various crashes on macOS related to logistic counts.
Factorio forum
Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben ook al een tijdje bezig met Factorio.
Ook ik mis een bepaald doel.
Bij het begin staat er dat je een raket moet maken en laten lanceren.
Zijn er door de mods ook andere opdrachten?
Ik lees dat er soms requests komen van producten die je moet maken?
Wat kunnen jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Gewoon je eigen doel stellen. Bijvoorbeeld 1 raket per minuut. Of achievements gaan halen, zitten ook een paar pittige tussen. Ik speel verder niet met mods, maar je zou hier kunnen kijken of je er wat leuks bij ziet staan: https://mods.factorio.com/

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
En nu met die infinite research heb je ook een leuk doel :-) Bot speed 100 ofzo? :D

Ik vind .15 echt heerlijk.. Loopt als een zonnetje. Na uren met stroom te kort gespeeld te hebben gister avond eindelijk een kerncentrale live ;) Man, wat een power..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

0108daniel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 02:03:
Ik ben ook al een tijdje bezig met Factorio.
Ook ik mis een bepaald doel.
Bij het begin staat er dat je een raket moet maken en laten lanceren.
Zijn er door de mods ook andere opdrachten?
Ik lees dat er soms requests komen van producten die je moet maken?
Wat kunnen jullie mij aanraden?
Die request is een van de scenario's je moet daar elke x seconden z producten produceren en dan ga je Door met het volgende lvl waar z opgehoogd is..
Best wel vermakelijk, maar ik kom niet verder dan lvl 13 :(

Over doel :
Ik weet niet hoe ver je bent, maar vriend van mij had hetzelfde, raket was mijlen ver weg, en zonder doel vond hij het niet leuk.
Hem de goal gegeven, door van alle flesjes 100 per minuut te moeten maken.
Dus eerst 100 rode flesjes p/m dan 100 groene etc.. Dan heb je iets om naar toe te werken.

Als je je raket al gelanceerd hebt moet je idd of zelf een doel stellen, of gewoon accepteren dat je klaar bent met die map. Dit is ook 1 van de weinige games waarbij ik op 1 na alle achievements gehaald heb :)
alleen die binnen 8 uur winnen was me te veel gestress, ik vind dit spel juist leuk omdat ik in mijn eigen tempo kan klooien :)

Evt ook nog een keer naar de space extended mod kijken als je een aantal raketten gelanceerd hebt. Dat is een mod die wat extra end game doelen toevoegd.

Ow en kijk zeker even naar de bottleneck mod. Ik vind het nog steeds slecht dat ze die niet op een fatsoenlijke manier in het spel geintegreerd hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 07-06-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Mijn doel neigt altijd naar het maken van een mega base. Daardoor rush ik early en mid game beetje.
Gisteravond robot speed level 9 gehaald, en.. need more.. De bots vliegen nu al over het scherm heen, niet normaal :D Gisteravond zelfs even muis cursor kwijt. :+

Nog een reden om mega te gaan: probeer de 20M circuit achievement eens te halen. Ik heb al 16 rockets gelancheerd, ik zit nu op 5-6M van de 20M.
Maar met een tempo van 7-8k circuits per minuut, tikt verdere speel uren tenminste wel lekker door.

Early game kan je idd toe werken naar de science. Uiteindelijk heb je die nodig om een raket te kunnen bouwen. Vervolgens als je 100 science 3 packs per minuut wilt maken, kom je er vanzelf achter dat je op eens niet genoeg iron meer hebt e.d. ;) Iets om te fixen dus! Want, er is altijd meer... :p

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 07-06-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heeft iemand de rocket in 8 uur in 0.15 al gehaald? Volgens mij is het echt veel moeilijker dan voorheen. Het scheelt wel dat je van begin af aan al blueprints kunt gebruiken nu (maar wel jammer dat je blueprints niet met de hand kunt bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Gelukkig had ik die in .14 gehaald want ja, het lijkt me nu een stuk krapper worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik ook, maar het voelt wel een beetje als cheaten. Ik ga nog wel eens nog een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Nou ja, met blueprints vanaf het begin en dus bijna alles al 'klaar' hebben staan hoe en wat voelt ook redelijk als cheaten aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als je die van anderen pakt wel ja. Als je ze zelf maakt niet vind ik, er gaat dan gewoon heel wat voorbereiding aan vooraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

.oisyn schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:54:
Als je die van anderen pakt wel ja. Als je ze zelf maakt niet vind ik, er gaat dan gewoon heel wat voorbereiding aan vooraf.
Dat verbaast me nog steeds.
Ik heb op een gegeven moment de stream van northern lions bekeken.
YouTube: Factorio - NLSS Crew Plays - Episode 1 [Prehistory]
hun humor is zeer vermakelijk, en het is geweldig om te zien wat voor spaghetti ze in het begin creeren

Toen ergens in de comments dat je voor de "Echte Pro's" xterminator zijn stream moet kijken.
Dus dat maar eens gedaan, en dat is echt van leg spoorlijn met de blueprints van mojo. uitlaad station van een andere blueprint. En dan nu een rode chip fabriek, waar is de blueprint van XX die dat zo mooi had gedaan.

Ik moet toegeven dat het resultaat goed is, maar ik snap echt de lol er niet van.
Het enige wat hij doet is (andermans) blueprints plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heuveltje schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:11:
hun humor is zeer vermakelijk, en het is geweldig om te zien wat voor spaghetti ze in het begin creeren
Lol, bedankt voor de aanrader. Idd lache, maar ook wel tenenkrommend om te zien hoe ze nog complete n00bs zijn :P. Klikken op een furnace, klikken op de plates, plates weer droppen in je inventory. Gebruik gewoon ctrl-click! Aarrgh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
heuveltje schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:01:
[...]

alleen die binnen 8 uur winnen was me te veel gestress,
Die heb ik met 6 vrienden gedaan. Appeltje eitje. Geloof 6,5 uur. En dan hebben we nog 20 minuten stil gelegen omdat 2 gasten een fuckup hadden gemaakt met de olieproductie, er was light oil bij de heavy oil gekomen dus alles lag stil, tien keer geprobeerd het op te lossen met een paar pijpen weghalen. Dat werkt natuurlijk niet, dus uiteindelijk alles weggehaald en opnieuw gebouwd :F.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
[...]

Toen ergens in de comments dat je voor de "Echte Pro's" xterminator zijn stream moet kijken.
Dus dat maar eens gedaan, en dat is echt van leg spoorlijn met de blueprints van mojo. uitlaad station van een andere blueprint. En dan nu een rode chip fabriek, waar is de blueprint van XX die dat zo mooi had gedaan.

Ik moet toegeven dat het resultaat goed is, maar ik snap echt de lol er niet van.
Valt wel mee denk ik hoor.

Sommige designs doen ze (off)stream of in sandbox ontwerpen. Soms lenen ze elkaars contrapties, om het vervolgens nog weer iets te tunen of aan te passen. Een design die een paar procent efficienter is, is toch ook mooi om er uit te persen.

Als je de stream ziet met enkel blueprints plakken en 1000 furnaces 1 tile opzij schuiven.. dat is gewoon de grind van het bouwen van een mega factory.

Heb je toevallig Mojo's trein netwerk al bekeken? Die heeft 60 lange ore treinen in een depot staan, die on-demand naar outposts worden gestuurd. Daar zit een bak combinator logic aan, daar wordt je misselijk van. Leuk puzzelen. Ik ben vd week ook eens begonnen om wat kleine testjes mee te doen, maar zo makkelijk is dat nog niet. Vooral niet als je ook nog een fancy display er bij wilt hebben in je basis met de status van alles :>

Goed, het zijn hele andere soorten 'fun' dan spaghetti maken en een kleine factory draaiende te houden, maargoed ieder zijn ding toch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bart ® schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:49:
[...]

Die heb ik met 6 vrienden gedaan. Appeltje eitje. Geloof 6,5 uur. En dan hebben we nog 20 minuten stil gelegen omdat 2 gasten een fuckup hadden gemaakt met de olieproductie, er was light oil bij de heavy oil gekomen dus alles lag stil, tien keer geprobeerd het op te lossen met een paar pijpen weghalen. Dat werkt natuurlijk niet, dus uiteindelijk alles weggehaald en opnieuw gebouwd :F.
Ik geloof best wel dat het met zijn 6en appeltje eitje is :)

ik heb het 2 of 3keer geprobeerd, beste poging was iets van 8.30. en dat was met alle resources op default.
Ik denk dat ik het best binnen 8 uur zou kunnen, maar dan ben ik de hele tijd aan het stressen.
Ik vind factorio juist heerlijk rustgevend omdat ik 10 minuten kan pielen, om die 1ne paal net symetrisch te krijgen, of om ergens iets 0.1% efficienter te krijgen. Dat gaat niet goed samen, met "moet binnen 8 uur"
Dus ik geloof het wel :)
.oisyn schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:36:
[...]

Lol, bedankt voor de aanrader. Idd lache, maar ook wel tenenkrommend om te zien hoe ze nog complete n00bs zijn :P. Klikken op een furnace, klikken op de plates, plates weer droppen in je inventory. Gebruik gewoon ctrl-click! Aarrgh :+
Wacht maar tot je hoort hoe trots ze zijn op hun 1ne assembler die op halve kracht inserters maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
[...]

in zijn huidige serie 'Sending suporters to space' maakt die de meeste design nu zelf. Meeste tijdens youtube maar hij streamt ook via twitch en dan zie je soms wat meer.. Leuk om te volgen. Ik had grote lol tijdens hun MP met o.a. mojo en colonelwill in hun .15 sim (in .14 maar met science uit .15, erg veel humor!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney

Soggney

Zeekomkommer

Hans1990 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:06:
....

Nog een reden om mega te gaan: probeer de 20M circuit achievement eens te halen. Ik heb al 16 rockets gelancheerd, ik zit nu op 5-6M van de 20M.
Maar met een tempo van 7-8k circuits per minuut, tikt verdere speel uren tenminste wel lekker door.
....
Die 20M achievement is toch een globale achievement. Die je kan halen over verschillende games? Of heb ikd at verkeerd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Soggney schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:05:
[...]

Die 20M achievement is toch een globale achievement. Die je kan halen over verschillende games? Of heb ikd at verkeerd voor.
Dat klopt, maar hij gaat natuurlijk een stuk sneller als je de hele tijd met je megabase bezig bent, dan wanneer je continu een nieuwe game start ;).

Goed, natuurlijk vooral relevant als je doel is het halen van die achievement. Je kunt ook gewoon denken "die achievement komt vanzelf wel een keertje", terwijl je je verder bezig houdt met andere zaken.

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 07-06-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Als je inderdaad 5 potjes speelt met elk 4-5 rockets, dan ben je ook aardig eind op weg.

In mijn basis heb ik ook al snel overal productivity modules in gestopt, waardoor ik eigenlijk minder resources nodig heb (met name circuits) per rocket. Tegelijkertijd kan ik wel meer productie halen uit dezelfde resources.. Dat in combinatie met speed beacons en het tikt aardig hard door. Daardoor blijft het nog redeiljk managable; vooral met 0.15 waarbij resource patches best wel groot zijn (mine nu mijn 3de patch die al 10M iron ore groot is).

Of gewoon lekker spelen en het komt vanzelf :P Je kan hem ook over meerdere games halen, wel oppassen dat je geen mods gebruikt, anders telt die game niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Soggney schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:05:
[...]

Weet je zeker dat die globaal is ?
Ik weet eigenlijk zeker dat ik die in allebei mijn space-x basissen een keer gekregen heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney

Soggney

Zeekomkommer

heuveltje schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:18:
[...]

Ik weet eigenlijk zeker dat ik die in allebei mijn space-x basissen een keer gekregen heb ?
Mods...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
[...]

Ja, die telt gewoon door over al je games.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat lijkt me ook. Er zijn twee verschillende achievement counters, een met mod en een zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat zal het dan wel zijn.
In deze map alleen al 44Miljoen chips gemaakt trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wubinator
[...]

Ja zeker weten, wij zijn met een nieuwe 0.15 map begonnen en toen stond de teller al op 13M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
0.15.19 is uit.. Bugfixes en met name 1 erg fijne feature! Treinen snappen nu default naar een station toe als je die er bij wilt plaatsen... Super fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Ah, dat is wel erg fijn! Ik kwam er gisteren trouwens achter dat ctrl-klik om bijvoorbeeld alles uit een furnace te halen, ook drag ondersteunt. Ideaal als je een rijtje furnaces leeg wil halen!

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja je kunt vanaf 0.15 alles click-draggen. Ook bij het copyen van entity settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Erg relaxed :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik mis nog altijd een fatsoenlijke manier om modules te veranderen. Je kunt ze alleen helemaal vullen of upgraden (bijv van speed 1 naar speed 3), nooit downgraden of een custom combinatie doen.

Er zou eigenlijk een module copy commando moeten komen (ctrl-shift leftclick?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

.oisyn schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:40:
Ik mis nog altijd een fatsoenlijke manier om modules te veranderen. Je kunt ze alleen helemaal vullen of upgraden (bijv van speed 1 naar speed 3), nooit downgraden of een custom combinatie doen.

Er zou eigenlijk een module copy commando moeten komen (ctrl-shift leftclick?)
Als je geen bezwaar hebt om een mod te gebruiken :
https://forums.factorio.com/viewtopic.php?f=97&t=15184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@heuveltje Ja ik kwam deze ook al tegen: https://mods.factorio.com...at/copy-and-paste-modules :)

.edit: en inmiddels ook in gebruik genomen. Gewoon modules mee copy/pasten met normale entity settings, heerlijk :)

[ Voor 35% gewijzigd door .oisyn op 09-06-2017 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripple20
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

.oisyn schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 03:11:
Tot slot
Wil je dat ik daar in het volgende deel dieper op in ga, of geloof je het wel en zie je liever wat basis-schakelingen voor logica zoals SR-latches, memory cells, (rising/falling) edge detectors, etc?

Poll: Wat wil je in het volgende deel zien?
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=398750&layout=1&sort=prc

Hoe staat het met het volgende deel van je tutorials? ;)
Want ik ben wel nieuwsgierig naar die logische schakelingen.

De memory cell had je al gepost, of heb ik de anderen gemist? O-)

Edit: op de Official Factorio Wiki is wel een Set/Reset te vinden, maar die vind ik niet heel duidelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Tripple20 op 10-06-2017 17:09 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Tripple20 Die komt nog, geduld :P. Afgelopen paar weken de tijd genomen om 0.15 gewoon even serieus te spelen :P

(zit op 32u, maar nog geen rocket :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

@.oisyn Mooi, dan wacht ik rustig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

.oisyn schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:40:
@Tripple20 Die komt nog, geduld :P. Afgelopen paar weken de tijd genomen om 0.15 gewoon even serieus te spelen :P

(zit op 32u, maar nog geen rocket :X)
Och 32 pas :) Ik had 80 uur voor ik de eerste afschoot :X
En dat was alleen omdat ik toen ion cannons nodig had :)

Space-x is ondertussen ook klaar. uiteindelijk kon ik rood groen en blauw produceren met 3k/min :)
Nog even een dedicated rode chip fabriek maken, en dan zou 1K Science per minuut ook geen probleem moeten zijn. Alleen loopt hij nu al op 55FPS als alles op volle toeren draait, dus de vraag word of dat nog haalbaar is :)

Alleen wat dan ? Opnieuw beginnen klinkt niet interessant.
Zijn er nog interessante endgame mods, of leuke scenario's die iemand kan aanraden ?

Owja. nog iets.
Kun je op een of andere manier aangeven dat een trein moet wegrijden als 1 van zijn wagons leeg is ?
Ondanks de balancers trekt hij nog steeds vaak wagens ongelijk leeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

heuveltje schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:21:
Owja. nog iets.
Kun je op een of andere manier aangeven dat een trein moet wegrijden als 1 van zijn wagons leeg is ?
Enige dat ik zo kan bedenken dat in de buurt komt is om de 'Item Count' voorwaarde te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:30

basdej

OutSystems Consultant

MatHack schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:36:
[...]

Enige dat ik zo kan bedenken dat in de buurt komt is om de 'Item Count' voorwaarde te gebruiken.
Of je telt het aantal seconden wat nodig is om een trein full uit te laden, en doet dat als maximale wachtconditie. Waarbij je ook de chests met het uitladen koppelt aan het sein voor het station en die pas op groen laat gaan als de uit te laden inhoud onder een bepaalde waarde komt.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

MatHack schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:36:
[...]

Dat doe ik nu, item <300 ondervangt het probleem een beetje.
Maar dan rijd ie ook aan als er nog 1 stack in elke wagon zit, en das weer een beetje sund.
basdej schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:05:
[...]

Of je telt het aantal seconden wat nodig is om een trein full uit te laden, en doet dat als maximale wachtconditie. Waarbij je ook de chests met het uitladen koppelt aan het sein voor het station en die pas op groen laat gaan als de uit te laden inhoud onder een bepaalde waarde komt.
MMM op zich geen slecht plan, alleen dan zou ik het per groep kratten per station moeten doen.
En die dan weer combineren tot 1 signaal indien er 1 leeg is. Valt iets voor te zeggen maar wel omslachtig om dat voor 30 treinstations te gaan aanpassen, en moeilijk te blueprinten.
Waarschijnlijk te veel werk voor wat het oplevert, maar ik ga er eens mee spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainer Schmitt
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-03-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

al eens naar gekeken, maar dat zorgt dat alles word uitgeladen op het tempo van de traagste. prima als je van een blauwe naar een rode belt gaat bv. Maar das net het omgekeerde van wat ik zocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

heuveltje schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:21:
[...]
Owja. nog iets.
Even een gedachtegang:

Misschien kun je controleren of de inserters klaar zijn met uitladen door de 'read hand content'. Als je dit combineert per wagon. Als er van een wagon geen waarde meer komt kun je de trein laten vertrekken.*

Of stuur de hand content per wagon naar een decider die bij een lege hand een '1' uitstuurt. Dan de uitgangen doorlussen en als er een '1' is de trein wegsturen.*

* Zo even bedacht en niet getest, dus geen garanties. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tripple20 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:48:
Misschien kun je controleren of de inserters klaar zijn met uitladen door de 'read hand content'. Als je dit combineert per wagon. Als er van een wagon geen waarde meer komt kun je de trein laten vertrekken.*
Hoe zie je dat voor je dan? Inserters hebben niet continu wat in de hand, je zult er dus een tijdelement in moeten verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

.oisyn schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:56:
[...]

Hoe zie je dat voor je dan? Inserters hebben niet continu wat in de hand, je zult er dus een tijdelement in moeten verwerken.
:X je hebt helemaal gelijk, ik was al bang dat ik iets gemist had. Binnenkort ook eens mee puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is op zich niet zo moeilijk. Een simpele counter die je reset elke keer dat een inserter iets pakt. Als de counter boven een bepaalde waarde komt dan werkt de inserter dus niet meer. Dat kan betekenen dat de wagon leeg is of dat de inserter zijn spul niet meer kwijt kan (het verschil daartussen kun je zien aan of de inserter wat in de hand heeft of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Factorio 0.15.20 is vandaag ook released.
Changes
Transports belt entities show belt speed in the tooltip and entity description.
Reduced fluid wagon air resistance from 0.05 to 0.01
Scenario names are now localised.
Factorio forum
Steam

Edit: Factorio 0.15.21 released
Bugfixes
•Fixed that the server would crash if someone tried to connect when there were no blueprints being transferred.
Dit is de hele changelog, daarom geen linkjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Tripple20 op 15-06-2017 12:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mijn 1 rocket per 5 minuten setup:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pYXAWA4.jpg

Het enige dat hier ontbreekt is eigenlijk alle oil processing (petrol, sulfuric acid en solid fuel wordt aangeleverd). De boel draait op 4500 bots maar eigenlijk zijn er maar zo'n 1600 constant in flight. Alles heeft max prod3 modules, en elk gebouwtje staat in contact met 4 beacons met ieder 2x speed2 modules.

[ Voor 65% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ziet er net uit !
Grappig toch hoe klein alles kan zijn als je wel met beacons maar niet met belts werkt.
Ik heb beacons en belts, en alleen mijn blauwe chip productie is al 3 keer groter dan dit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Leuke ideëen, moet ik zelf eens proberen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Friday Facts #195 - Poles re-design

De huidige poles:

Afbeeldingslocatie: https://eu3.factorio.com/assets/img/blog/fff-195-nr-poles-v1.png

De voorgestelde nieuwe versies:

Afbeeldingslocatie: https://eu3.factorio.com/assets/img/blog/fff-195-hr-poles-big-v2b.png
Afbeeldingslocatie: https://eu3.factorio.com/assets/img/blog/fff-195-hr-poles-medium-v2b.png
Afbeeldingslocatie: https://eu3.factorio.com/assets/img/blog/fff-195-hr-poles-small-v2a.png

Dit zijn dus voorstellen, geen definitieve modellen.

De Big Poles zijn wat mij betreft prima, de Small Poles mogen wel iets meer op de oude lijken.

Van de nieuwe Medium poles word ik niet heel enthousiast :/
Vooral die pole wijkt nogal af van zijn voorganger.
Het is nu net zo'n bieropener, vast niet de bedoeling. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

.oisyn schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 01:08:
Mijn 1 rocket per 5 minuten setup:

[afbeelding]

Het enige dat hier ontbreekt is eigenlijk alle oil processing (petrol, sulfuric acid en solid fuel wordt aangeleverd). De boel draait op 4500 bots maar eigenlijk zijn er maar zo'n 1600 constant in flight. Alles heeft max prod3 modules, en elk gebouwtje staat in contact met 4 beacons met ieder 2x speed2 modules.
Mooie setup. Het gebruiken van substation als poles is goed bedacht _/-\o_

Ik ben wel benieuwd naar het energieverbruik van je gehele factory. Met al die bots, beacons en modules zal dat wel astronomisch hoog zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Iets van 700MW. Mijn usage ging van 600 a 700MW naar 1,3 a 1,4 GW na het aanzetten van de factory.

Ik heb 18 nuclear reactors (3 groepjes van 6), 240 heat exchangers en 500 steam turbines. En iets van 250 storage tanks om surplus steam in op te slaan (al zat ik te denken over een barrelling systeem dat automatisch barrelt bij een overschot en unbarrelt bij een tekort, dat scheelt een hoop ruimte). Hij draait overigens niet optimaal want ik lever momenteel te weinig water, maar heb ik nog geen aandacht aan besteed want ik zit nog lang niet aan de max (2,4GW bij 240 heat exchangers).

.edit: oh wacht, steam kun je helemaal niet barrelen.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 18-06-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
wellicht kun je railtankers 'misbruiken'? Die kunnen toch meer dan 1 storagetank houden? Alleen weet ik niet zo uit me hoofd of ze ook een kleine footprint hebben..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Mooie factory @.oisyn

In algemeen: als je enkel bots gebruikt, kan je beacons wel veel efficienter opzetten (tijd terug op Reddit gevonden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/te4yDc1zG1RgvlIJKoCKdIeA/full.png

Deze kan je zowel links/rechts naar boven/beneden tilen voor optimale efficiente. Beacons die helemaal ingebouwd zijn bereiken dan ieder 8 furnaces (!).

Je ziet hier overigens ook mijn Smart furnace. De smart inserters hebben een stack size override tot 10, waardoor ze nette hoeveelheden iron, copper, stone ores maar ook iron plate voor steel kunnen pakken. Enige voorwaarde is wel dat er ruim genoeg iron plate in de req chest zit, anders loopt het geheel vast.

De filters worden aangestuurd door paar simpele conditional combinators, die in het logistic netwerk kijken waar gebrek aan is (en genoeg ores/plates), om vervolgens bvb een Iron Ore = 1 signaal naar de factory te sturen.

Op dit moment heb ik al 250 furnaces draaien, maar nog niet allen hebben modules. Iig haalt het al wel ~40k/min iron/copper plates als peak. Maar goed, die 40k/min moet zich wel verdelen over iron, copper, steel en stone.

Kruip langzaam naar robot speed level 11 toe. Gisteren ook de 20M circuits achievement gehaald (staat vergelijkbare beacon setup die 20k circuits/min peak.. kan maken). :9
Pagina: 1 ... 17 ... 55 Laatste