[PC/Mac/Linux] Factorio

Pagina: 1 ... 12 ... 55 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
Mainbus start ik altijd maar lukt me nooit om mooi te krijgen.

Op een gegeven moment ga ik ook over op logistical bots, maar bepaalde zaken (zoals green circuits e.d.) ga ik toch nog met blue belts blijven werken. Aangezien die zodanig veel nodig hebben dat het anders pijnlijk wordt voor m'n bots.

Echt long distance treinen. just because it's cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 13:09
1)
Begin game alles via belts + mainbus. Ideaal om snel productie toe te voegen en houdt het overzichtelijk. Late game (bijna) alles via logibots..

2)
Trains all the way!! Voordat je lokale sources op zijn moet je al treinen hebben eigenlijk. In het begin misschien een ad-hoc lijntje, maar asap gewoon een fatsoenlijke mainline :) #openttd

3)
Zaosl eerder.. Mainbus is vooral in het begin erg handig. Zodra je je bots volledig hebt geupgrade schakel ik voor (bijna) alles over op bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitzdoctor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 12:47

Blitzdoctor

Al belt u met een banaan...

Wat noem je veteraan? ;) Ik heb 150+ uur maar nooit een megabase gebouwd ofzo. In mijn huidige game heb ik nog geen eens blue belts, maar wel 6 raketten gelanceerd.

1. Ik heb tot nu toe altijd voornamelijk belts gebruikt, behalve voor een paar kleine dingen waar het handiger is om ff snel een assembler + requester chest neer te gooien dan om belts te leggen, of als er geen ruimte is omdat je oil processing gedeelte ingebouwd is en je geen plek meer hebt om rocket fuel te maken :+
2. Trein.
3. Heb nu een main bus met 2 ijzer, 2 koper, 2 green circuit, 1 iron gear, en dan nog plastic/steel/red circuits/batteries er bij. Alleen ijzer, koper, green circuit is red belt, rest geel. Genoeg om een raket te lanceren :)

... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
ProudElm schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:23:

3)
Zaosl eerder.. Mainbus is vooral in het begin erg handig. Zodra je je bots volledig hebt geupgrade schakel ik voor (bijna) alles over op bots
Ik heb dat tot nu toe ook al gedaan, maar over hoeveel bots spreken we dan?

Als je een beetje fatsoenlijk ore/plates wilt transporteren of green circuits maken, dan merk ik al snel dat een shitload aan bots constant aan het wachten is om bij te laden. Dan lijkt me belts toch handiger (unload @trainstation en zorgen dat een blue belt zo vol mogelijk ligt.

vanaf dat het wat specifieker wordt (en zeker voor eindfabrikaten) zijn bots idd veel gemakkelijker + het is ook allemaal kleiner te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ik zal wat screenshots dumpen morgen ofzo.. ik zit nu op 12k bots :9~ . En elke keer als dat onder de 100 vrij komt worden er nieuwe vrij gelaten O-)

Heb 4 'UniUnload' stations, daarin komen treinen binnen (2-4-2's) en die worden binnen notime uitgeladen. Alles gaat dan naar een cerntrale opslag. Vanuit daar met bots naar de smelters.. Ik zit nu nog op 50/50 kwa belt en bot smelters.. Verder heb ik nog wel een soort van mainbus. Maar veel gaat over op 100% bots.. Al me red's en blue's worden al door bot-only gemaakt. Alleen green's nog voor een deel per belt..

Ik zat laats op een paar min per raket.. maar dan wel 3x tegelijk. Alleen na ongeveer 20 min begon het terug te lopen.. power en resources die niet goed gingen meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik vind bots vooral fijn voor dingen met lange productietijden. Voor bulk zaken voldoen ze vaak niet (denk aan de invoer voor green circuits, dat vreet copper). Je hebt imho ook te weinig controle over de logistiek - het zou handig zijn als je de plek van storage enigszins zou kunnen prioritiseren.

Hoewel bots in theorie meer bandbreedte kunnen hebben dan elke hoeveelheid belt dan ook, zijn ze wel gelimiteerd in het aantal beschikbare roboports. Bovendien vreet dat echt energie. In mijn huidige basis heb ik bijvoorbeeld 10k construction bots én 10k logistic bots, en bovendien ook rond de 10k solar panels + accumulators. Ik heb dus 30GJ in storage, maar dat gaat er wel in een nachtje doorheen als al mijn bots bezig zijn terwijl mijn factory op volle toeren draait (iets van 400MW). Ik verkies daarom belts boven bots voor zaken met hoge bandbreedte, zoals plates en green circuits.

Wel unload ik trains met bots in een losstaand logistics network. Iron en copper ore gaat via requester chests op de belts naar smelters. Heerlijk om geen aandacht hoeven te besteden aan scheiding van resources bij je stations. Gewoon N unload stations die door elke trein gebruikt kan worden, en treinen kunnen ook gewoon resources door elkaar hebben zitten (handig als ore patches elkaar overlappen) :)

[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 01-02-2017 18:09 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Same, bots voor lage volumes, belts voor hoge volumes.Voor lange afstanden lijken bots me geen goed idee (opladen onderweg, veel roboports) zonder mods, dan is de trein wel vrij noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Begin van de game sowieso een fabriek op basis van belts in de vorm van een mainbus (iron, copper, steel, electronic circuits). Afhankelijk van wat mijn 'doel' van mijn fabriek is ga ik door met een mainbus of ga ik het splitsen in blokken die verbonden zijn met treinen (lange afstand altijd treinen).

Mainbusgrootte verschilt ook met het 'doel' van mijn fabriek, maar ik houd altijd een minimum van 2 belts per resource aan, verhoogt in stapjes van de machten van 2 (2, 4, 8, 16, etc.) voor het makkelijker kunnen balancen en als ik hoger kom dan 4 belts voor een resource, dan is er uiteraard ruimte tussen elke 4 belts i.v.m. de reiklengte van een underground belt. Grootste mainbus die ik tot nu toe heb gedaan was 8 iron, 8 copper, 2 steel, 4 electronic circuits. Van die 8 iron/copper gingen er 4 linea recta naar de electronic circuits (dedicated lines dus). Allemaal blue belt en een redelijk gedrocht om te voeden met raw resources.

Eveneens afhankelijk van het 'doel' van mijn fabriek is het gebruik van bots. Over het algemeen gebruik ik de bots sowieso voor het deel van de fabriek dat de fabrieksonderdelen maakt (assemblers, powerpoles, pumpjacks, etc.). Als ik voor een compacte build en/of beacons/modules build ga, gebruik ik over het algemeen bots. 10k logi bots is redelijk normaal, maar zoals .oisyn al aangeeft, je hebt dan veel rijen van roboports en de benodigde stroom nodig, dus dat is iets dat groeit over tijd (denk aan een rij beacons, met daarnaast een rij roboports). Uiteindelijk hebben belts een maximum hoeveelheid per seconde en kunnen bots dat overstijgen.

De fabriek waarin ik de meeste achievements heb gehaald m.b.t. snelheid of het niet mogen gebruiken van bepaalde dingen was een hybride tussen mainbus en lines rechtstreeks naar fabrieken, dat was voor mij het snelste.

Ik wacht op het moment tot 0.15 (infinite research!) voordat ik een echt belachelijke megabase ga opzetten. Mijn idee daarvoor is meerdere blokken, verbonden met treinen en binnen die blokken bots/beacons/modules. Elk blok is verantwoordelijk voor de verwerking van één resource, bijv: iron smelting, electronic circuits, processing units, oil refineries (puur omzetten van crude naar heavy/light/gas).

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Luxurydiver schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:58:
Vraagje aan de Factorio Veterans.

Waar gaat je voorkeur naar uit?
1. (Short distance transport) Gebruik van Transportbelts of Logistical Robots
2. (Long distance transport) Gebruik van een trein vs lange pipe lines / lange express belts of logistical robots.
3. Gebruik van een main bus vs seperate fabrieks afhankelijke input lines

Zou graag een keer multiplayer willen spelen voor de speed runs ...
1)
Om eerlijk te zijn, ik heb vaak andere keuzes gemaakt.
De ene game had ik heel veel bots gebruikt. Dit maakt bouwen heel makkelijk. Je gooit wat robo ports neer, stopt er een (paar) duizend bots in en de rest alles via provider en requester chests. Bots worden in veel grote basissen gebruikt omdat ze minder UPS zwaar zijn.
In een andere game (waar ik nu mee bezig ben) wil ik zo'n energie zuinige basis bouwen :+ Bots verbruiken meer energie, dus belts it is! Laatste keer dat ik keek zat op zo'n 800MW - 1GW power, en daar bouw ik 1 rocket elke 2,5 minuut mee. Als ik de rocket productie uit zet, daalt het verbruik op een gegeven moment terug naar <=10MW.

Als ik praktisch ingesteld zou zijn, zou ik bvb items als iron/copper/circuits over belts doen naar de groot verbruikers. De klein verbruikers kunnen wel via bots. (zoals op den duur je eigen supermarkt bouwen waar alle items in het spel in assemblers worden gemaakt)

2)
Treinen zijn veel sneller dan belts. Zelfs met al het in en uit laden.

Ook zijn treinen veel cooler (totdat ze je plat rijden). O-)

3)
Meestal groot verbruikers belt, klein verbruikers bots, maar je kan ook all-out-crazy gaan en duizenden bots voor een groot verbruiker build gebruiken. Been there done that; robot ports laden te langzaam op bij een hele grote schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja, daar heb ik wel last van.. maar ach.. Zoals bijna alles met Factorio.. Gewoon meer, meer en meer! :)

Ik ga alles omzetten naar bots, voor de fun.. Wel veel, veel solar nodig merk ik. Maar dat is ook meer een kwestie van even rondlopen daar en blueprints neer ploppen en de bots doen het verder wel.. (Hoop dat 0.15 met nuclear dat wel minder nodig maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
MatHack schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:39:
Over het algemeen gebruik ik de bots sowieso voor het deel van de fabriek dat de fabrieksonderdelen maakt (assemblers, powerpoles, pumpjacks, etc.).
Ik ben benieuwd waarom. Zelf bouw ik die dingen gelijk vanaf het begin af aan al in fabrieken die aan een mainbus hangen. Die blijven dat eeuwig doen, althans totdat de kistjes vol zitten. Haal ik wat powerpoles uit een kistje, dan starten de fabrieken weer op. Als ik tig 1000 powerpoles op voorraad heb en een fabriek die dat automatisch weer aanvult, dan zie ik weinig nut om tegen de tijd dat ik bots heb ergens een nieuwe fabriek te gaan maken die door bots van voorraad voorzien wordt. Die mainbus ga ik niet opruimen, die blijft gewoon lekker zijn ding doen. Hoe doe jij dat?

[ Voor 9% gewijzigd door Bart ® op 02-02-2017 08:16 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 12:39
Mooie reacties.
Zelf gebruik ik early game een main bus en mid game schakel ik over op bots.
Heb twee maal een raket gelanceerd voor wat achievements, maar nog niet end game gespeeld, daar ik de race naar het lanceren zo leuk vind en continue op zoek ben naar de meest optimale vorm van factory / research unit builds.
Heb begrepen dat in 0.15 de blueprints bewaard kunnen worden, wat een enorme efficiency gaat opleveren als je een new game opstart en gelijk je meest optimale builds bezit.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Yep, hoewel je ook via de blueprint string mod ze kan importeren. Maar dan moet je handmatig een bibliotheek opzetten.

Ik gebruik het wel eens om in sandbox mod(e) een build te proberen. Het is veel fijner als stacks van alles direct beschikbaar hebt en mee kan bouwen. Je hebt ook mods zoals infinite fluid/item sources uit pipes, belts en chests. Zodra de build goed gebalanceerd is en blijft werken, maak ik er een blueprint van, sla ik die op met blueprint string en laad ik die in mijn main game. In de main game is het dan eigenlijk enkel nog maar beetje resources heen en weer rennen.

Zo heb ik afgelopen weekend iets compleet over de top gebouwd:
https://www.reddit.com/r/...er_barrels_by_train_sure/

Een steam power plant bouwen zonder zee lijn in de buurt. Al het water komt via treinen aan in barrels. Met de Omnibarrels mod kan je alle fluids barrelen. Uiterst overkille infrastructuur nodig voor een beetje power aan te voeren (nouja 125MW netto ofzoiets), maar wel leuk :D

Ik heb mijn conventiele centrale (gewoon aan zee) van ~800MW omgezet naar backup; als de accumulators <95% vol zitten verbind ik die met het centrale grid. Ik wil deze maand eens kijken of ik dit over de top project kan opschalen naar vergelijkbaar niveau (500-1000MW), zodat die centrale een echte backup is 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 02-02-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
ach.. Je moet toch iets de doen houden hé ;)

Hier ook kolen als backup.. Eerst hield ik de band met kool tegen en liet het pas gaan bij accumulators < 20%. Maar opstart tijd daarvan was veels te lang.. nu inderdaad met een powerswitch gaat het een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Bart ® schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:14:
[...]

Ik ben benieuwd waarom. Zelf bouw ik die dingen gelijk vanaf het begin af aan al in fabrieken die aan een mainbus hangen. Die blijven dat eeuwig doen, althans totdat de kistjes vol zitten. Haal ik wat powerpoles uit een kistje, dan starten de fabrieken weer op. Als ik tig 1000 powerpoles op voorraad heb en een fabriek die dat automatisch weer aanvult, dan zie ik weinig nut om tegen de tijd dat ik bots heb ergens een nieuwe fabriek te gaan maken die door bots van voorraad voorzien wordt. Die mainbus ga ik niet opruimen, die blijft gewoon lekker zijn ding doen. Hoe doe jij dat?
Poles zijn typisch dingen die ik met de hand maak. Ze zijn dan ook zo klaar, en je hebt er over het algemeen ook niet superveel van nodig early to mid game. De dingen die ik vanaf het begin automatiseer zijn eigenlijk alleen belts, pipes en gear wheels, die kun je allemaal maken met louter iron plates dus die assemblers staan gewoon langs een aanvoerlijn van iron plates naar de main bus. Ook inserters maak ik on demand, tot je ze gaat maken voor green science en dan zet ik daar wel een kistje neer met een inserter zodat ik ze eruit kan halen als ik ze nodig heb.

Wat dat betreft ben ik het echte nut van een main bus een beetje in twijfel gaan trekken. Het is leuk voor hele circuit en module manufacturing, maar na green circuits heb je iron plates al niet meer nodig, en copper plates gaan niet verder dan red circuits. Green + red maakt zowel modules als processing units. Vaak zat ik de bus helemaal door zitten trekken naar het eind terwijl er eigenlijk helemaal geen use meer is voor bepaalde resources.

Science ligt meestal bij mij toch in een apart gebied, daarvoor heb je nodig: iron, copper, steel, green en red circuits. De rest maak ik on demand. In mijn huidige save heb ik überhaupt geen science meer want alles is al geresearched.

Ook oil processing heb ik los van de main bus, waar uiteindelijk alleen plastic bars, sulfuric acid, lubricant uit komt. De laatste 2 zijn fluids, en plastic bars heb je eigenlijk alleen nodig voor red circuits en low density structures, dus is nutteloos om op de main bus aan te sluiten.

Zodra ik bots heb geresearched ga ik pas echt álles automaten. Maar dat kan dan gewoon met een grid van assemblers met 2 insters, een requester en een provider chest.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 00:36
.oisyn schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:11:
[...]
Wat dat betreft ben ik het echte nut van een main bus een beetje in twijfel gaan trekken.
Dat is dus ook mijn gedachte. Ik heb bij het hele main bus verhaal hetzelfde gevoel als de hele train loops vs dualheaded discussie ("4/10 contains loops" van 'n jaar terug ofzo): er zijn een paar "beroemde" LPers die dat de enige juiste manier vinden, dus zijn er hele volksstammen die daar achteraan hobbelen terwijl het helemaal niet noodzakelijk beter is.
Zodra ik bots heb geresearched ga ik pas echt álles automaten. Maar dat kan dan gewoon met een grid van assemblers met 2 insters, een requester en een provider chest.
Dat is inderdaad ook wat ik doe. Blokjes van 2 assemblers, 2 requesters (want shift-click om de benodigdheden van de assembler in een keer in de requester in te stellen) en 1 passive provider. Over het algemeen is de output inserter vanuit de assembler degene waar ik een limiet op instel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Hoe snel accelereert een dual headed trein trouwens? Even snel als een single headed trein met 2 locs, of even snel als 1 loc? Ben benieuwd als ik overstap van mijn huidige LLWWWW setup, ik dan LWWWWL moet gaan bouwen, of LLWWWWLL.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Die loc aan de achterkant is puur dood gewicht, dus LCCCL accelereert aanzienlijk langzamer dan LCCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Bart ® schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:56:
Hoe snel accelereert een dual headed trein trouwens? Even snel als een single headed trein met 2 locs, of even snel als 1 loc? Ben benieuwd als ik overstap van mijn huidige LLWWWW setup, ik dan LWWWWL moet gaan bouwen, of LLWWWWLL.
Gaan treinen met 2 locomotieven sowieso sneller dan treinen met maar 1 loc?
(Qua treinen ben ik een n00b btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Maximum snelheid is gelijk, acceleratie is (iets) beter (zolang beide locs in dezelfde richting staan tenminste, maakt verder niet uit waar in de stam ze zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
2 treinen aan de voorkant kunnen de maximale snelheid halen. 1 enkele nooit (dacht ik tenminste altijd). Maar dit is wel afhankelijk van het aantal wagons. Ik werk nu met 2-4-2.. Gaat lekker.. Hoewel ik laats in een LP 3-8-3's zag.. Bruut :) Ga ik naar over stappen denk ik... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
d:)b

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik doe 1-4-1. Ik vindt mijn stations zo lang worden bij 2-4-2. En die acceleratie, ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

[...]

Wat .oisyn ook al zegt, veel gewoon met de hand en een enkele assembler langs de busbelts. Ik rush z.s.m. naar trein en bots, dan begint voor mij de game pas echt.

Max snelheid van een trein is trouwens 259 km/s, dus hop in die trein en houd je cursor erop, dan kun je zelf experimenteren wat het beste is. Er zijn ook designs te vinden waar de loco's ook tussen de wagons in zitten, bijvoorbeeld LWWLWWLWWL voor een 2-6-2

[ Voor 12% gewijzigd door MatHack op 02-02-2017 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:02

Quellien

Excrement producer

Vanavond gaan we (de discord groep) weer een beetje bouwen aan een base. Wees welkom als je mee wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Na een tijdje weer factorio opgepakt, en man meteen weer hooked, nu 26 uur binnen 1 week erin zitten en robots doen nu wel het meeste werk, bijna express belts geresearched, moet eens aan mijn modulaire pak gaan werken.

Zo veel te doen nog!

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Oh wat loop ik te stoeien met treintjes. Sinds gisteren voor het eerst geprobeerd 2 treinen over hetzelfde stuk rails te laten rijden en 2 stations vlak bij elkaar, maar ik blijf problemen houden met 'no path' meldingen. Stuk voor stuk proberen te analyseren wat er mis gaat, maar ik heb het nog niet helemaal door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Bedoel je 1 stuk rails voor beide richtingen? Zorg er dan voor dat je signals altijd aan beide kanten van dezelfde tile plaatst. Plaats anders eens een screenshot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Meestal loont het toch altijd wel de moeite op voor heen en weer een track te hebben.. Uitbreiden van je treinnetwerk + toevoegen treinen is dan altijd sneller.. Kost wat tijd in het begin om op te zetten + te leren.. Maar loont zicht absoluut terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Let ook op dat je train stop aan de goede kant staat. Altijd aan de rechterkant ten opzichte van de rijrichting (puntjes alleen voor alignment).

code:
1
2
3
S
==========
.........S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quellien

Quellien

Excrement producer

Knielen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:00:
Oh wat loop ik te stoeien met treintjes. Sinds gisteren voor het eerst geprobeerd 2 treinen over hetzelfde stuk rails te laten rijden en 2 stations vlak bij elkaar, maar ik blijf problemen houden met 'no path' meldingen. Stuk voor stuk proberen te analyseren wat er mis gaat, maar ik heb het nog niet helemaal door.
Ik heb er zelf ook een uurtje mee liggen klooien, maar als je het uiteindelijk door hebt, is het gewoon een saai werkje, maar het eindresultaat (dat alles mooi loopt) is dan wel weer bevredigend.

Gewoon signals neer knallen, ik zelf gebruik de blocksignals helemaal niet, ook omdat ik niet super veel treinen heb rijden (stuk of 6-7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 12:39
Na vele uurtjes Factorio en bijna alle achievements behaald, begon vanilla en de end game me een beetje te vervelen.
Heb gisteren alle Bob's mods, de Ion laser mod en nog wat andere weapon mods installed.
Wat een verschil met Vanilla, veel meer te doen, nog meer logistieke uitdagingen. Leuke wapen toevoegingen!

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

na 20 uur heb ik ook een raket gelanceerd :X
Wel de laatste 5 uur vernacheld met het uitmoorden van critters, puzzelen met robotjes en het opzetten van een remote mijningpost die nooit gebruikt is.

Dus ik heb nog even te gaan voor de 8 uur's challenge :)

Heeft er iemand een duidelijke link naar een tutorial voor die combinators/logistic gehannes. Want daar kwam ik nog niet verder mee.

* heuveltje kwam er na 19 uur achter dat maar 1 van de 6 olierafinaderijen ook daadwerkelijk iets afleverde. de overige 5 pompten blijkbaar alleen maar gas rond ofzo :X daarna ging plastic maken opeens een stuk sneller :P

[ Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 06-02-2017 19:02 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quellien

Quellien

Excrement producer

heuveltje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:01:
na 20 uur heb ik ook een raket gelanceerd :X
Wel de laatste 5 uur vernacheld met het uitmoorden van critters, puzzelen met robotjes en het opzetten van een remote mijningpost die nooit gebruikt is.

Dus ik heb nog even te gaan voor de 8 uur's challenge :)

Heeft er iemand een duidelijke link naar een tutorial voor die combinators/logistic gehannes. Want daar kwam ik nog niet verder mee.

* heuveltje kwam er na 19 uur achter dat maar 1 van de 6 olierafinaderijen ook daadwerkelijk iets afleverde. de overige 5 pompten blijkbaar alleen maar gas rond ofzo :X daarna ging plastic maken opeens een stuk sneller :P
Feest der herkenning. "Waarom gaat alles zo sloom?" "Argh! geen stroom aangelegd/stukje buis vergeten/stukje belt ligt verkeerd/inserter verkeerd om"

Combinators en logistics snapte ik ook eerst geen hout van, uiteindelijk beetje online gespeeld met een paar Tweakers en beetje afgekeken hoe het door hun werd gebruikt. Als je dan een beetje een basiskennis hebt, kun je het makkelijker toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Waarom een nieuwe fabriek bouwen ?
Vervang dat houten kistje door een provider chest en je bent er toch ?
Zo heb ik het wel gedaan iig. scheelt je weer elke keer naar kistjes rennen.

Wel grappig als je flink wat zooi hebt gebruikt in een stukje basis verderop.
je compleet belaagd word door robotjes met allerlei zut als je weer in bereik komt ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 13:36
Ik speel eigenlijk altijd zonder Combinators, zie er eigenlijk het praktisch nut niet van in.

Waar gebruiken jullie het voor, waar het ook echt winst oplevert?

[ Voor 2% gewijzigd door Sporedd op 06-02-2017 21:08 . Reden: autocorrect ftw! ]

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Combinaties?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49

WhySoSerious

Be the change.

Combinators vermoed ik. Ik gebruik ze omdat het kan 8)

Vaak in de basis een decider die besluit of een fabriek/chain/process wel of niet moet draaien, eventueel met wat verschillend gekleurde lichtjes om de status aan te geven. Met Arithmetic combinators kan je al gaan rekenen, wat ik daar handig vind is om met procenten te werken en zo makkelijk op kan schalen. Zo had ik vanmiddag het idee om bijv. ore mining vraaggestuurd te gaan laten werken adhv X iron ore op de band (voor de melters). Je kunt redelijk eenvoudig een set-up maken die bij X iron ore Y miners laat werken (met cutten van power.

Een stap die wat verder gaat is met waar halffabrikaat A voor eindproduct B & C benodigd is. Je kunt A oneindig laten produceren, maar dat kan ook een aanslag plegen op je grondstoffen. Wanneer eindproduct C voldoende voorradig is (met een combinator in te stellen ;) ) maar B niet, moet halffabrikaat A nog steeds gemaakt hebben. Je kan dan op zowel B als C een combinator instellen die een bepaald signaal geeft wanneer er een tekort is aan het eindproduct, resp. B en C. Zeg dat dat Signaal A in de hoeveelheid van 1 is. Wanneer er zowel aan B als C een tekort is wordt dus twee keer het Signaal A verstuurd over het logistieke netwerk, oftewel A in de hoeveelheid 2. De fabriek (eigenlijk de decider die de fabriek aanstuurt) die halffabrikaat B maakt moet dus ingeschakeld worden zodra de hoeveelheid Signaal A op het logistieke netwerk lager groter is dan 1. Als beide eindproducten voldoende voorradig zijn sturen de combinators geen signaal A in de hoeveelheid 1 uit, en zal de combinator voor de fabriek van halffabrikaat A uitschakelen.

Oftewel, een prima manier om het veel uitgebreider en moeilijker te maken dan soms nodig is ( :+ ) maar ik heb ook situaties gehad dat ik daardoor beter omging met halffabrikaten die je niet 1,2,3 en masse maakt.

Waar ik redelijk veel aan gehad heb is oa de volgende site: http://factorioguide.nfshost.com/rgwire.html
Er is veel leesvoer over te vinden via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
Dat van de ore mines is inderdaad een goed idee.

ik geloof dat die altijd stroom verbruiken, ook wanneer ze dus niet 'nuttig' aan het mijnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Wat ik zelf heel erg fijn vindt, is het balanceren van alle soorten olie. Als ik veel heavy/light oil heb, dan zet ik het kraken naar natural gas aan. Dat doe je door rode/groene draden te trekken van je storage tank.

Zie het filmpje waar ik dit idee vandaan heb hier: YouTube: Factorio Tutorials: Setting up Oil Refining: Basic & Advanced
Ze doet het een beetje ingewikkeld, ik zet de conditie gewoon op de pomp zelf. Maar het werkt echt super! Nooit volle tanks met waardeloze spullen, maar ook nooit tekorten aan olie enzo.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sporedd
Sjeik schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:14:
Wat ik zelf heel erg fijn vindt, is het balanceren van alle soorten olie.
Hier gebruik ik de overflow valves voor ( een mod 'flow control' ) die laten alleen door wanneer er maar dan 80% in de pijp zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Sporedd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 21:15:
[...]

Hier gebruik ik de overflow valves voor ( een mod 'flow control' ) die laten alleen door wanneer er maar dan 80% in de pijp zit.
Ah ok, ik speel nog even zonder mods :)

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49

WhySoSerious

Be the change.

Wat ik zelf heel erg fijn vindt, is het balanceren van alle soorten olie. Als ik veel heavy/light oil heb, dan zet ik het kraken naar natural gas aan. Dat doe je door rode/groene draden te trekken van je storage tank.

Zie het filmpje waar ik dit idee vandaan heb hier: YouTube: Factorio Tutorials: Setting up Oil Refining: Basic & Advanced
Ze doet het een beetje ingewikkeld, ik zet de conditie gewoon op de pomp zelf. Maar het werkt echt super! Nooit volle tanks met waardeloze spullen, maar ook nooit tekorten aan olie enzo.
Inderdaad, je kunt meerdere voorwaarden stellen, bijv. petrol gas <20 %, maar kraak alleen light oil naar petrol gas als de hoeveelheid light oil > dan heavy oil. Heb het filmpje even niet gekeken, weet niet welke oplossing daar gebruikt wordt.

Een ander mogelijkheid is het afstemmen van groene en rode flesjes op elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat probleem probeerde ik daarmee dus ook te lossen.
Elke keer als ik iets aanpaste aan mijn plant, dan klopte de verhouding opeens niet meer.
"dat moet toch simpeler kunnen".... (gevolgd door 2 uur tinkeren)

Het andere wat ik wou proberen, Mijn stoom generatoren snachts uit te schakelen. Tenzij de capacitors onder de 10% zat. Of of mijn solar powered remote miningbase de mijnen snachts uit te schakelen, zodat de lasers een voorraadje aan stroom konden houden.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 06-02-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Mid game gaat petroleum heel hard vanwege red en purple circuits.
End game heb je meer light oil nodig, want daarmee maak je efficienter solid fuel.

In de MP game die we nu draaien heb ik heavy cracking simpel opgezet: als er genoeg lubricant is, cracken maar :) Immers heb je heavy nergens anders voor nodig.
Voor light cracking voorzie ik iets vergelijkbaars. Gewoon cracken als er te weinig petroleum is en misschien nog een conditie zodat er genoeg light oil overblijft. Daarvoor heb je wel een paar combinators voor nodig.

In die MP game draaien er ook steam power, accumulators en solar panels. We draaien volledig op solar en accumulators, maar bij uitbreidingen en als het tegen zit is het fijn dat steam als backup daar nog staat. Echter is de volgorde solar > steam > accumulators, dus 's nachts worden accumulators normaliter nooit gebruikt. In ons geval worden de steam engines volledig van het grid afgekoppeld totdat de accumulators beneden een x% lading valt (ik geloof bij ons 20% - maar dat kan ook 5% zijn). Zodoende persen we zoveel mogelijk eerst uit de accumulators, en dan pas springen de steam engines bij.
Dat kan al met 1 power switch, want daar zit ook een decider in. Je zet er gewoon 1 accumulator naast (alle accumulators op je grid ontladen gelijkmatig), en kijkt wanneer "A" kleiner is dan 5 :)

Het kan wel betekenen dat als je steam engines niet sterk genoeg zijn, aan het einde van de nacht je basis iets trager draait. Maar steam verbrand coal, maakt pollution, dus het liefst wil je daar zo kort mogelijk op draaien. Het is meer bedoeld dat we niet catastrofaal zonder stroom zitten.

De main bus ligt ook vol met priority splitters, zodat een bepaalde rij assemblers als eerst de verse lading circuits krijgt. Of belt stoppers die de belt pas laten doordraaien als die vol begint te liggen. Dat kan handig zijn als je te weinig oil hebt (zoals vanavond het geval was), en een paar productivity modules gaat gebruiken. Om zoveel mogelijk plastic door de machines te laten draaien met productivity modules is het belangrijk dat de belt eerder stopt. Echter als er wel zat plastic is , moeten de andere machines gewoon mee draaien.

Dat soort kleine dingetjes zijn vrij simpel op te zetten, maar maken de builds net iets slimmer, handiger, efficienter, of wat je ook wil bereiken.

De laatste paar dingetjes zijn vaak helaas wel tijdelijke aard. Je maakt met zoiets niet opeens meer items ofzo. Maar je kan wel lekker finetunen aan je belts zodat je midgame iets soepeler verloopt.
Helaas draait de end game bij mij altijd uit op gigantische overkill. Maar ook dan is een power switch super fijn om de rijen beacons uit te zetten als er geen productiematerialen zijn, of de output belt vol ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 06-02-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het enige echt nuttige wat ik doe met combinators is gewoonweg mijn hele circuits+modules productieproces stilleggen met een enkele powerswitch als mijn accumulators te leeg raken (ik heb alleen solar). Het nadeel is wel dat tussenliggende roboports daardoor ook geen stroom meer krijgen. Wat dat betreft is het aanleggen van meerdere stroomnetwerken echt een ramp om handmatig te doen. Het zou wel mooi zijn als er een smart grid komt waarin meerdere netwerken over dezelfde kabel kunnen en je gewoon kunt kiezen welk netwerk er gebruikt wordt voor bepaalde factories of power poles. Soort van VLan principe :).

Momenteel ben ik trouwens bezig met experimenten met digital displays :). Het is best irritant om dingen goed te krijgen vanwege de delay die door elke combinator geïntroduceerd wordt. Als je niet een batterij aan combinators per digit wilt gebruiken althans ;).

.edit: Ik dacht uiteindelijk véél te moeilijk 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GG6IM1w.jpg

Is op zich makkelijk uit te breiden naar 10 digits door dit 2x te doen, met rechts input mod 10000 en links input / 10000

Dat rijtje met 10 constant combinators kan evt efficienter door alle items bij elkaar te stoppen (gebruik nu een combinator per digit omdat dat wat duidelijker was in de opzet) en door uit te vogelen welke lampen nooit individueel aan en uitgezet worden (links-boven en links-midden zullen bijvoorbeeld altijd beide aan of beide uit zijn, dus die kunnen naar dezelfde waarde luisteren dan)

.edit2: even de boel wat compacter neergezet en geen voorloopnullen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0L6Asuu.png

[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 08-02-2017 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik had vandaag een epiphany. Ik heb mijn display aangesloten op mijn crude oil barrel storage systeem, waaruit bleek dat ik iets van 8k gevulde barrels in voorraad had. Dat komt neer op 200.000 liter. Wat dat betreft zijn crude oil barrels enorm efficient in opslag. Een storage tank is 3x3 en kan 2500 liter opslaan. In diezelfde ruimte kun je 9 chests kwijt, elke met 480 barrels, goed voor 108.000 liter.

Dit lijkt me nogal een balancing probleem als we straks alle fluids kunnen barrellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
.oisyn schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:06:
Dit lijkt me nogal een balancing probleem als we straks alle fluids kunnen barrellen :)
Was het barrellen niet juist de pleister om het gebrek aan tanker wagons te compenseren? Als die er zijn en barrels verdwijnen, heb je dat balancing probleem natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

anboni schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:21:
[...]

Was het barrellen niet juist de pleister om het gebrek aan tanker wagons te compenseren? Als die er zijn en barrels verdwijnen, heb je dat balancing probleem natuurlijk niet ;)
Daar heb je op zich een punt, ware het niet...
[q=https://forums.factorio.com/viewtopic.php?t=678]
Factorio 0.15
Planned:
• Liquid wagon + universal barrelling

Beide dus :)

Oftewel, je gebruikt railtankers om liquid te vervoeren over tracks, om het pas bij aankomst in barrels te stoppen voor efficiente storage :+

Ik moet trouwens wel terugkomen op mijn eerdere opmerking over barrelling in deze draad. Ik vond het maar omslachtig allemaal, en ik gebruikte de RailTanker mod. Nu ik in mijn vanilla game (vanwege achievements) geforceerd werd om toch maar weer aan barrelling te doen, kwam ik erachter dat het zo enorm veel voordelen heeft. Een trein kan veel meer liquid vervoeren, en hij is echt binnen notime geladen en ontladen. Met pumps zit je toch weer een behoorlijke tijd te wachten tot de trein leeg of gevuld is, en dan is de hoeveelheid liquid redelijk beperkt.

Ik vind nu dan ook dat barrels eigenlijk enorm overpowered zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 08-02-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Ja, als ze barrels laten zoals ze nu zijn, zijn die railtankers erg overbodig.
In FFF 162 schrijven de devs dat ze alle fluidwaardes hebben aangepast, zodat het integers zijn i.p.v. floats, hopelijk hebben ze meteen balancing gedaan van de fluid waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
.oisyn schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:27:
Ik vind nu dan ook dat barrels eigenlijk enorm overpowered zijn.
http://imgur.com/a/r07oQ
Overpowered? :z

Herinnert mij dat ik het nog moet afmaken.. op grotere schaal :+

Hmm, ja ik had ook al uitgerekend dat een liquid wagon 10000 liquid moet bevatten om kiet te staan met barrels. Voor olie is dat ontzettend veel, als die depleted zijn heb je 1 wagon nodig die eens in het half uur een station komt leegmaken (pak en beet outpost met 8 pumps boosted naar bvb 0.5/s -> 7200 oil per half uur).

Fijn dat ze nu alles ronde getallen maken. Als er niet meer dan 1 cijfer na de komma wordt gewerkt, kan je net zo goed alles x10 doen en de komma dumpen. Simpele maar effectieve oplossing. Maar als de barrels meeschalen, heb je dus nog steeds dezelfde ratio.
Indien dat niet zo is, dan is de liquid wagon al snel een stuk interessanter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb een systeem gemaakt waarbij je een willekeurig item in een constant combinator kan stoppen, en dan laat hij de totale logistics voorraad zien van dat item :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/midjxzd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ik moet me daar toch ook eens in verdiepen :P

Ander dingetje : de Steam all the way achievement zegt dat je geen solar panels mag bouwen.
Is dat inclusief degene voor in je armor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je moet ze sowieso bouwen voor de satelliet ;). Het gaat erom dat je ze niet gebruikt om stroom mee op te wekken (dus je moet ze niet plaatsen, ook niet per ongeluk :+)

.edit: gefeliciteerd trouwens :)

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 10-02-2017 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:48
Gisteren maar eens de gratis demo van Steam geplukt, goeie 1,5 uur zoet mee geweest. Op zich best 'n geinig spelletje :) Durf 'm alleen nog niet te kopen tot het moment dat 'k zeker weet voldoende vrije tijd te hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25

Zorian

What the fox?

.oisyn schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:47:
Ik heb een systeem gemaakt waarbij je een willekeurig item in een constant combinator kan stoppen, en dan laat hij de totale logistics voorraad zien van dat item :)

[afbeelding]
:o :o
I need this.
Heb nog nooit met die combinators en arithmetic stuff gewerkt allemaal. Is het moeilijk en heb je eventueel een tutorial voor dit systeem? :p

//Edit:

Een goedgevulde bus doet me altijd tevreden wezen. :)
Vooral als er in vrij hoog tempo aan alle kanten vanuit gesnoept wordt op vele punten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QX6KgiFl.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Zorian op 10-02-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

ShitHappens schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:26:
Gisteren maar eens de gratis demo van Steam geplukt, goeie 1,5 uur zoet mee geweest. Op zich best 'n geinig spelletje :) Durf 'm alleen nog niet te kopen tot het moment dat 'k zeker weet voldoende vrije tijd te hebben :X
En dat is een hele goede afweging, deze game wordt tenslotte niet voor niets ook regelmatig Cracktorio genoemd, zo verslavend is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Uit verveling toch maar gedaan :p Echter had ik het in no-time al verprutst en had er toen geen zin meer in :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 08:42

Smurf

Detri

heuveltje schreef op maandag 6 februari 2017 @ 22:46:
[...]

Het andere wat ik wou proberen, Mijn stoom generatoren snachts uit te schakelen. Tenzij de capacitors onder de 10% zat. Of of mijn solar powered remote miningbase de mijnen snachts uit te schakelen, zodat de lasers een voorraadje aan stroom konden houden.
Gewoon een pomp tussen de boilers en steam engines zetten en deze laten inschakelen bij <10% charge in de capacitors. Ik had gewoon een enkele capacitor direct naast de steam engines gebouwd om het niveau te meten. Hoef je geen lange draad voor naar je solar farm te trekken.
Boilers gebruiken geen energie als het water stilstaat, dus zo heb je instant power indien nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Smurf op 10-02-2017 18:03 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 26-09 15:54
Zorian schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:56:
Vooral als er in vrij hoog tempo aan alle kanten vanuit gesnoept wordt op vele punten.
[afbeelding]
Holy crap.
Misschien moet ik het toch iets grootser zien allemaal.
Momenteel hard mijn best aan't doen om de 8h te halen, maar ik pak het blijkbaar weer wat te beperkt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 22:29
Zorian schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:56:

[afbeelding]
Hé, dat is een goed idee om je factory maar aan 1 kant van je bus te bouwen. Dan kan je je bus eigenlijk onbeperkt uitbreiden. Straks maar eens wat mee gaan experimenteren.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 23:25

Zorian

What the fox?

Evilbee schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 18:50:
[...]

Hé, dat is een goed idee om je factory maar aan 1 kant van je bus te bouwen. Dan kan je je bus eigenlijk onbeperkt uitbreiden. Straks maar eens wat mee gaan experimenteren.
Het lust wel aardig wat ovens ook... Dit is eigenlijk te weinig, zeker nu ik net de Steel Plates een stuk meer in gebruik heb genomen gaan ze hard. :p

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DY7l49rl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dit is mijn smelter setup. Mijn iron is momenteel een beetje depleted, ik ben met andere zaken bezig geweest dus ik moet even wat nieuwe mining outposts maken ;). 8 Lanes copper, 6 lanes iron en 2 lanes steel. 2x8 Belts aan ore input, 36 smelters per belt, en dan nog eens 2 iron plate belts die als input dienen voor steel, dus daar nog eens 2x36 smelters. In totaal 648 smelters.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J9GSsRK.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door .oisyn op 10-02-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Yeeah. Zojuist mijn eerste raket gelanceerd! *O*

Heeft even geduurd, maar de lancering kon nog net binnen 40 uur :X
Het is allemaal (uiteraard) veel te kleinschalig opgezet.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/iq211iu0kkpgacv/Screenshot%202017-02-10%2022.42.35.png?raw=1
Het is wel echt een houtje-touwtje basis geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Cute O+

:+

Hmz, mijn treinstation is dichtgeslibd omdat ik blijkbaar 330k aan coal heb waar ik niets mee kan. Mijn enige use ervoor momenteel is plastic bars, maar ja, 1 coal geeft 2 plastic bars en dan gebruik ik ook nog eens productivity mods, dus dat wordt 'm niet.

Ik moet denk ik maar gewoon handgranaten gaan maken ofzo. En misschien moet ik mijn treinen maar op coal laten rijden ipv solid fuel. Of weer teruggaan naar fueled smelters ipv electric smelters, of steam engines 8)7

Wat dat betreft zou een incinerator oid wel handig geweest zijn, om van bepaalde items af te komen :). Helemaal als die zouden werken op coal :+

.edit: hmm steam engines als sink voor coal is op zich niet zo'n gek idee.

.edit2: toch wel, want die staan natuurlijk stil als er genoeg stroom wordt opgewekt door de solar panels }:|

[ Voor 113% gewijzigd door .oisyn op 11-02-2017 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ok, onder de douche kreeg ik zojuist een geniaal idee voor mijn coal probleem :D

Die steam engines staan stil gedurende de dag omdat mijn solar panels genoeg produceren. Ik zocht dus naar een oplossing waarbij de steam engines los staan van mijn algemene stroomnetwerk. Ik moest dus iets hebben dat continu stroom verbruikt, zonder dat het iets anders nodig heeft om te werken: pumpjacks! Zelfs al zijn oil fields depleted, dan nog steeds pompen ze. En je kan het stroomverbruik behoorlijk opvoeren met modules.

Maar ja, dan zit ik weer met de olie, waar ik momenteel al in omkom (65k gevulde vaten and counting... :X), dus waar voer ik die olie dan af...

In de steam engines natuurlijk!! *O*

Ik ga dus nu depleted oil fields inzetten om olie te pompen, die vervolgens verhit wordt door boilers mbv coal, omdat vervolgens in steam engines te stoppen die de stroom produceren voor de pump jacks om te werken. De perfecte sink voor coal :D

.edit: nu ik erover nadenk, beacons zorgen ook wel voor een behoorlijke drain van power zonder dat ze iets doen.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 11-02-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Je kan altijd een bende inserters in een rondje zetten. Veel verbruikt het niet, maar het kan blijven gaan. Dus kwestie van het groot genoeg op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Beacons is denk nog wel het veiligst als je ook beetje druk maakt om pollution.

Je kan ook 2 assemblers op zetten die barrels of oil leeg en volladen. En die dan beaconen :P

En idd; stack inserters zijn ook best wel energie onzuinig. Maar die kan je niet onzuiniger maken met modules of iets dergelijks

[ Voor 27% gewijzigd door Hans1990 op 11-02-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik loop voor niets stroom op te wekken om van mijn coal af te komen, pollution is echt mijn laatste zorg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

Kun je niet (een gedeelte van) je solar park uitzetten?

Een paar palen verwijderen oid?

Of misschien kun je die coal kwijt in een berg chests. Een eindje van je basis af ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik produceer nu ongeveer 850MW met solar. Die paar steam engines gaan het verschil niet maken, de variatie in stroomgebruik is al een aantal keer groter dan wat die steam engines produceren. En coal in chests stoppen is juist alleen maar uitstel van executie. Ik heb het probleem voor de korte termijn opgelost door storage bij te bouwen zodat mijn trains weer geleegd werden en alle ore weer door de smelters liep, maar zonder goede sink voor coal blijf ik natuurlijk steeds tegen dit probleem aanlopen.

Goed, het zou natuurlijk ook helpen als ik gewoon minder coal zou minen :Y). Doe ik sowieso niet gericht hoor, maar in mijn map liggen veel ore patches dwars door elkaar, dus ik plemp gewoon miners over het geheel en sorteer de boel wel bij het ontladen dmv bots. Ik heb onlangs een nieuwe mining outpost gebouwd waar een flinke patch coal bij zat, ik zet die miners wel even op nonactief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
En ja hoor, vrijdagavond gekocht, gisteren een sessie van 10,5 uur gedaan :P Volgens mij is dat met OpenTTD nooit gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
Haha, verslavend he? Vooral ook hoe je buiten het spel nog bezig bent met nadenken over setups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Of dat je nog transport belts ziet als je met je ogen knippert :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zucht., ik ging voor de 15 uurs challenge, de no solor chalenge en de no logistic challenge.
Zie ik dat je ook iets kunt doen met een vis.
Dus op 14 uur, lanceer ik een missile zonder sateliet.
Erm waar blijven de eindcredits ???..............

Hmm dat telt dus niet als einde blijkbaar ;( :( :(
Dus als wiederweerga een nieuwe raket bouwen. Maar natuurlijk was de olie op. en mijn koper ore veld.
En dat duurde even voordat ik dat gefixed had. Dus nu heb ik de 15 uurs challende met 8 minuten gemist :( En de laatste save is van 6 uur geleden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zo ik had deze game een tijdje geleden ergens gezien maar kon niet meer op de naam komen.
Vandaag eens voor Google gaan zitten en ik had hem eigenlijk zo gevonden. Tot mijn blijdschap is er nog een Mac versie (alpha) ook. Deze dus gelijk maar even gedownload.

Als ik jullie set-ups zo zie is er voor mij nog een hele hele lange weg te gaan :P

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heuveltje schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:44:
En de laatste save is van 6 uur geleden :(
Heb je even niets aan, maar: dat is dom ;). Bij dergelijke challenges altijd even handmatig saven om de zoveel tijd, scheelt een hoop gezeur :).

Maar ach, nu je weet wat je te doen staat kun je ook meteen voor de 8-uur challenge gaan. Die had je sowieso nog moeten doen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

.oisyn schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:47:
[...]

Heb je even niets aan, maar: dat is dom ;). Bij dergelijke challenges altijd even handmatig saven om de zoveel tijd, scheelt een hoop gezeur :).

Maar ach, nu je weet wat je te doen staat kun je ook meteen voor de 8-uur challenge gaan. Die had je sowieso nog moeten doen dan. ;)
Daar kom ik nu ook achter :P
Eerder arrogantie, dan domheid :X Ik dacht dit gewoon te gaan halen met uren over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

.oisyn schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:13:
Cute O+

:+

Hmz, mijn treinstation is dichtgeslibd omdat ik blijkbaar 330k aan coal heb waar ik niets mee kan. Mijn enige use ervoor momenteel is plastic bars, maar ja, 1 coal geeft 2 plastic bars en dan gebruik ik ook nog eens productivity mods, dus dat wordt 'm niet.
k mis iets, wat is het probleem met omgebruikte kool ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Heb nu al enkele malen een poging ondernomen onder de 8 uur te proberen.
Het gaat telkens vlotter, maar ik heb het nog steeds niet gehaald.
Huidige poging staat al aardig ver, nog 2h25 op de teller. Begin weer grondstoffen tekort te krijgen, en moet nog beginnen aan alien artefacts te hunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heuveltje schreef op zondag 12 februari 2017 @ 23:21:
[...]

k mis iets, wat is het probleem met omgebruikte kool ?
De map waar ik op speel is enorm rijk aan resources. Die patches liggen dan ook kriskras door elkaar. Ik heb momenteel geen aparte stations voor iron en copper e.d., alles gaat naar hetzelfde station en wordt ontladen in active provider chests. Bots brengen dat vervolgens naar storage chests of een hele batterij aan iron en copper requester chests vanwaar dat vervolgens weer op belt naar smelters gaat.

Welnu, voor coal heb ik niet direct nut. Ik heb wel een treintje dat rock en coal naar mijn main base rijdt voor een paar dingen, maar die verbruiken niet genoeg coal om wat er binnenkomt bij de stations af te voeren. Het gevolg is dat alle coal in storage chests verdwijnt, en als die vol zitten dan worden de active provider chests niet meer geleegd. Treins leveren steeds minder en minder af, totdat alles vol zit met coal en de rest niet meer kan worden afgeleverd.

Overigens begin ik hetzelfde probleem nu ook te krijgen met iron ore. Ik heb gewoonweg meer copper nodig dan iron, en ik heb onlangs wat extra iron mining outposts gemaakt omdat dat op begon te raken, maar het resultaat is nu dat er veel teveel iron binnenkomt.

Dit zijn allemaal problemen die je met gescheiden treinen en mining outposts nooit hebt - als er teveel is dan stagneert gewoon het minen van die specifieke resource, maar het blokkeert niet de andere. Ik moet nu even goed na gaan denken over een constructieve oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
.oisyn schreef op maandag 13 februari 2017 @ 00:18:
[...]

Welnu, voor coal heb ik niet direct nut.

(...)
Overigens begin ik hetzelfde probleem nu ook te krijgen met iron ore.
Iron + coal = Steel.

Steel -> Steel Chests

Enorme velden met steel chests om coal en iron op te slaan? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik denk dat ik een goede oplossing heb :).

Voor main ontlaad-station (met ruimte voor 8 treinen) zit nu een rangeerterrein waar treinen kunnen wachten op een leeg plekje zonder de weg te blokkeren. Die rust ik allemaal uit met train stops, en die plan ik in voor elke trein. Die train stops worden aangesloten op een circuit network dat zegt welke items momenteel toegang mogen krijgen. Elke trein (die stuk voor stuk specifieke output aandoen) krijgt een ingestelde circuit condition voor de rangeer train stop: alleen als alle resources die ze vervoeren gevraagd worden, mogen ze doorrijden.

Ik moet waarschijnlijk wel mijn rangeerterrein gaan herinrichten om ruimte te maken voor alle treinen die stil komen te staan. Sowieso jammer dat een train stop alleen op horizontale en verticale stukken kunnen worden aangesloten.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 13-02-2017 02:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
Zo iets heb ik ook, maar dan net anders :D

Ik stuur een signaal naar al mijn outposts toe als bv iron onder de 10k komt.. Dan vertrekken de treinen pas vanaf de mijn naar me basis..

Alleen nog iets op verzinnen dat niet al mijn iron treinen dan in 1 keer komen maar steeds 1 voor 1.. Een soort roulatie inbouwen.. Staat op me to-do-lijstje.. (samen met tig andere dingen :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ProudElm schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:01:
Ik stuur een signaal naar al mijn outposts toe als bv iron onder de 10k komt..
Daar zat ik ook aan te denken, maar ik heb vooral geen zin om met de hand al die draden te trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Maar daar hebben we de FARL voor :) Die trekt rood en groen gelijk mee met me mainline :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik heb jouw systeem gezien in de MP ProudElm. Direct gekopieerd (dank je :p) naar mijn eigen base offline. Trein netwerk is nu niet meer overbelast :D

Ik heb eigenlijk niet zoveel problemen dat alle treinen tegelijk wegrijden. Immers zijn outposts vaak op verschillende afstanden gebouwd, en komen de treinen achter elkaar aan, zij het beetje onregelmatig. Daardoor heb ik bijna geen train stacker nodig.

Misschien dat zo'n train stacker met circuit condition nog fijner gestuurd werkt :) Probleem is wel wat ik voorzie dat je potentieel al je treinen moet kunnen bufferen (en ik heb al 12 iron en 12 copper treinen rijden)..

Ik heb de rode draden ook meegenomen in mijn blueprint die ik vaak ook gebruik om mainlines te bouwen. Die had ik immers nodig om diverse outposts e.d. uit te zetten als energie dreigt uit te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ProudElm schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:44:
Maar daar hebben we de FARL voor :) Die trekt rood en groen gelijk mee met me mainline :)
Maar ik speel vanilla ;)
Zit momenteel op 12M van de 20M electronic circuits voor mijn laatste achievement.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 13-02-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja ja.. Begin steeds meer met cicruits te spelen.. Ook in de MP voor de olie treinen dus :P

Ah vanilla.. Ja, dat is een stacker je beste oplossing denk ik, mits je inderdaad toch met het handje/bluerints al je treinrails wil afgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik mis FARL wel hoor. Het trekken van spoor is dan wel al een heel stuk beter dan in 0.12, maar toch. Al dat rails plannen, dan nog een stuk ernaast voor de andere kant op, dan weer terug om power poles neer te zetten, en dan nog eens een keer alle signals plaatsen... Ik dacht dat het een game was dat draaide om automation }:|. Blueprints zijn leuk voor rechte stukken, maar in de praktijk loopt het nooit zo recht :P

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 13-02-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Waarom gebruik je dan geen bots?? Je pocketbots kunnen dat prima voor je doen.. Hoef je alleen maar blueprints neer te plempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
of je sluit je inserters van je uitlaad station aan op de storage chests die vollopen met coal, en je zegt met een circuit conditie dat hij alleen coal mag uitladen wanneer er minder dan x aantal in de storage chests zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
batsma schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:45:
of je sluit je inserters van je uitlaad station aan op de storage chests die vollopen met coal, en je zegt met een circuit conditie dat hij alleen coal mag uitladen wanneer er minder dan x aantal in de storage chests zit
Daarmee verplaatst je het probleem alleen maar. De coal blijft dan in de treinen zitten en op een gegeven moment is er geen plek meer voor andere dingen (remember: mixed train contents)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
dan zou je nog plekken in je trein kunnen reserveren voor coal/ironore/copperore/etc. (middle mouse button)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ProudElm schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:43:
Waarom gebruik je dan geen bots?? Je pocketbots kunnen dat prima voor je doen.. Hoef je alleen maar blueprints neer te plempen
Dat zeg ik toch? Laatste zin ;)
batsma schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:52:
dan zou je nog plekken in je trein kunnen reserveren voor coal/ironore/copperore/etc. (middle mouse button)
Hoe dan ook een verplaatsing van het probleem. Alle ore die niet wordt ingeladen blijft in de chests zitten bij de outposts, die dan op een gegeven moment vol raken.

[ Voor 41% gewijzigd door .oisyn op 13-02-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
edits... :P Altijd lastig als je de pagina nooit herlaadt maar gewoon steeds op 'x nieuwe berichten' klikt.. (Best irritant eingelijk)

Maar, je kan bijna oneindig veel blueprints hebben toch.. :P So whats the problem.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je bedoelt een soort modulair systeem met bochten e.d.? Dat is op zich best een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja inderdaad dat :)

Maar eigenlijk heb je een ander probleem.. Je verbruikt te weinig grondstoffen!! Meer raketten de lucht in!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik geef niets om raketten, ik geef om modules ;). Ik gebruik dus op zich genoeg grondstoffen, alleen liep de verhouding iron vs copper een beetje scheef. Iron raakte op, dus ik ging een beetje overboard met nieuwe iron mining outposts, en daardoor had ik ineens veel teveel iron waardoor copper niet meer binnen kon. En omdat ik amper copper plates produceerde stagneerde mijn iron smelting ook door een overschot.

Het probleem loste zichzelf op toen ik wat treinen stilzette. Zakte in no time weer van 600k iron ore in voorraad naar iets van 100k momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
haha.. Altijd leuk :) Tja, ik let niet echt op de verhouding.. Beide komen binnen zodra ze onder de 15k zakken.. In theorie rijden de treinen non-stop als ik weer kijk of ik de 1RPM haal, beter gezegd. Vol kan houden.. Als me base idle is (voorraden dus opgelopen) kan ik 10min 3 RPM halen. Maar dat kakt daarna in tot 1 en na ongeveer 20 min helemaal klaar.. Dus ik heb nog wat te doen.. :)
Pagina: 1 ... 12 ... 55 Laatste