Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste
Acties:

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 01:05

faust2016

You yes have my shirt

We hadden helaas niet heel veel tijd om te testen, moest ook weer terug naar huis.
Als ik straks een moederbord ervoor heb kunnen jullie nog wat meer resultaten verwachten :)

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:49
Ik kan zelf de MSI Mpower Z87 aanraden :)
Al kun je daar "maar" 2-SLI en 3-CF draaien, dus daar moet je wel rekening mee houden als je Benchmarks wil draaien voor punten :/

Je kan ook reviews van de Mpower Max erop naslaan, die is in principe exact hetzelfde, enige verschil is dat die meer fases heeft (effect discutabel), een bijgeleverde USB 3.0 frontplate, een extra counter geval en meer voltage meetpunten (voor in de core zelf, als ik het goed heb).

• britewire
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-01 14:39
Hoi, ben nieuw hier.

4670k

4.6 Ghz @ 1.210V

4 uur AIDA64 Stresstest

Max 81 graden
Avg 77 graden

Kamertemp is 25 graden.

• DCG909
Probeer ook even met LinX (AVX, dus met Windows 7 SP1 en de meest recente LinX library) en Prime95 (ook met AVX) te testen, kijken wat die doen :)

Ziet er iig mooi uit op het eerste oog.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Worden de chips eigenlijk onderhand al beter, dus meer redelijke of goede batches? Of is het nog steeds zo'n loterij als in het begin? dat vroeg ik me af... :)

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
marcel87 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:33:
Worden de chips eigenlijk onderhand al beter, dus meer redelijke of goede batches? Of is het nog steeds zo'n loterij als in het begin? dat vroeg ik me af... :)
Beter wil ik niet zeggen, alleen naarmate je de chip leert kennen kun je betere resultate behalen.
In het begin was ik best teleurgesteld met mijn chip die alleen 4.3 leek te doen, sinds kort ben ik weer aan overclocken geslagen en zit nu op 4.5 24/7.
Toch zie ik de chips voorbij komen die 4.8 op lucht halen zonder enige moeite. Afhankelijk van waar je content mee wrodt is het nog steeds een loterij >:)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
marcel87 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:33:
Mijn 2 weken terug aangeschafte 4770K doet 4.5GHz op 1.25V, niet echt geweldig dus.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

goede batches bestaan niet meer, de ene chip doet 4ghz bij 1,2v en de ander heeft er nog geen volt voor nodig binnen de zelfde batch. Tevens kan je niet zeggen, "ik heb vorige week een chip gekocht, en die doet zus f zo.. dus het is er niet beter op geworden" de chip kan al een 6 maanden op de plank blijven liggen natuurlijk ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• britewire
Geen idee of er een serienummer op staat waar we misschien iets uit kunnen herleiden. Ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad. Had gedacht dat de eerste keer overclocken slechter zou gaan dan dit.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Die van mij doet OCCT Linpack + AVX op 4,5 GHz @ 1,175 volts.

Batchnummer: L312B364 (Besteld op dag 1 bij Azerty)

• britewire
Is het zo dat bij een slechte batches er een hoger voltage nodig is om dezelfde snelheid te bereiken endus er ook meer koeling nodig is?

• PilatuS
  • Niet online
britewire schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 23:17:
Is het zo dat bij een slechte batches er een hoger voltage nodig is om dezelfde snelheid te bereiken endus er ook meer koeling nodig is?
Bij slechte CPU's is er inderdaad met voltage nodig dan bij goede CPU's.

• britewire
Ah.. Ik dacht dat slechte cpu's gewoon warmer werden onder dezelfde voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:47

Snippertje

Light up your life

Ga vandaag naar mijn vader die een werkbank heeft en de CPU delidden. Zal vanavond of morgen even de resultaten posten. Doet in ieder geval 4,3 op 1,18. Temperaturen vielen echter zwaar tegen, zelf met WC vandaar de delid. Ben benieuwd hoe makkelijk het gaat en of ik de CPU niet sloop :+

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
^succes ermee :)

@ de rest:
Hm ja ook omdat HWBot (volgens mij) een hele lijst bij houdt van zogenaamd goede batches, maar dat zijn dus ook maar enkele cpu's uit die hele batch die dan goed presteren, begrijp ik uit jullie verhaal.

Hm wel jammer, ik had gehoopt dat na verloop van tijd er gewoon makkelijker betere cpu's uit zouden komen, dus meer kans op een goede klokker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@Snippertje.

Let wel even op hoe je de cpu in de bankschroef zet ;)
Je wil niet de VRM's eraf slaan :)

Edit.
@Faust.

Maar dat verschijnsel klopte toch ook niet meer bij Ivy Bridge?
Dus dan is het ook eerder een relatief iets, omdat er meer chips worden verkocht, worden er meer goede chips gevonden door overclockers.
Maar je moet wel de mazzel hebben er een te treffen :/ En er zullen ongetwijfeld ook veel chips naar de OEM's gaan, of gewoon niet als K versie verkocht worden...

[ Voor 64% gewijzigd door DCG909 op 30-08-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

marcel87 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:31:
Hm wel jammer, ik had gehoopt dat na verloop van tijd er gewoon makkelijker betere cpu's uit zouden komen, dus meer kans op een goede klokker.
Dat zal vast wel gebeuren, als je bijvoorbeeld terug kijkt naar Sandy Bridge. Daar zag je +/- een jaar nadat de chips uit kwamen opeens een stuk meer bijzonder goede 2500K's (stabiel op 5GHz op <1.4v).
Met Haswell is het daar gewoon nog een beetje vroeg voor lijkt me.. Die dingen zijn net twee maanden uit.

Je kunt je dan ook nog eens afvragen of het bovengenoemde verschijnsel komt doordat het aantal verkochte chips stijgt en dus ook het absolute aantal goede chips met dezelfde verhouding meestijgt, of dat het echt komt doordat er relatief ook meer goede chips tussen zitten.. Maar goed het is wel erg lastig om daar achter te komen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• britewire
Ik heb 2 of 3 dagen geleden ge-delid en het scheelt een hoop. Ik vond ook dat het spreiden van de paste op de chip met een pasje beter werkte dan een sliertje leggen. Scheelde zeker 4 graden.

Kwam er vanmorgen achter dat de fans van de H100i niet op max stonden. Heb daarom nog maar eens 2 uur met AIDA64 getest en kom nu uit op MAX 75graden en AVG 71 @ 4.6Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• britewire
Snippertje schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:46:
Ben benieuwd hoe makkelijk het gaat en of ik de CPU niet sloop :+
Ik denk dat het belangrijkst is om de heatspreader niet te stevig in te klemmen, de bekken van de werkbank te beschermen en iets neerleggen voor als de processor weg schiet.

Zelf heb ik de processor 90 graden gedraait na de eerste 2 klapjes. Daarna nog 1 klein klapje en toen let de lijm los en kon ik de processor zo van de spreader af trekken.

Ik denk dat een kunstof blokje beter werkt dan een stukje hout. Tenzij het hardhout is of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
britewire schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:47:
Ik heb 2 of 3 dagen geleden ge-delid en het scheelt een hoop. Ik vond ook dat het spreiden van de paste op de chip met een pasje beter werkte dan een sliertje leggen. Scheelde zeker 4 graden.

Kwam er vanmorgen achter dat de fans van de H100i niet op max stonden. Heb daarom nog maar eens 2 uur met AIDA64 getest en kom nu uit op MAX 75graden en AVG 71 @ 4.6Ghz.
Wel kans op luchtbellen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• britewire
Dan denk ik dat ik geluk heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Delid ging eigenlijk heel simpel, maar temperaturen zijn nog steeds niet om van naar huis te schrijven. 97 graden op 1 core op 1,25 na 20 seconden linx met WC. Voorlopig even geen zin om alles weer te demonteren, temperaturen zijn in ieder geval een stuk lager. Scheelt een graad of tien. Maar ik begrijp al niet hoe sommige mensen hier een idle temperatuur halen van 27 graden (dat is kamer temperatuur) of zitten jullie in een airco ruimte ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

faust2016 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:38:
[...]

Dat zal vast wel gebeuren, als je bijvoorbeeld terug kijkt naar Sandy Bridge. Daar zag je +/- een jaar nadat de chips uit kwamen opeens een stuk meer bijzonder goede 2500K's (stabiel op 5GHz op <1.4v).
Met Haswell is het daar gewoon nog een beetje vroeg voor lijkt me.. Die dingen zijn net twee maanden uit.

Je kunt je dan ook nog eens afvragen of het bovengenoemde verschijnsel komt doordat het aantal verkochte chips stijgt en dus ook het absolute aantal goede chips met dezelfde verhouding meestijgt, of dat het echt komt doordat er relatief ook meer goede chips tussen zitten.. Maar goed het is wel erg lastig om daar achter te komen :9
De vraag is nog of de haswell wel zo populair wordt. Veel mensen met een 2600k/2600 zullen niet zo heel snel over stappen. Dat zie je bij ons in het linx topic. Zo'n 50 LinX submissions met Sandy, nu met ivy 14. Ik ga niet verwachten dat in beide lijsten nog veel gaat gebeuren. Ook met haswell verwacht ik niet meer dan 20 submissions. Maar dat is globaal onder overklokkers, dus of er veel mooie chips opduiken?

De gemiddelde airklokker/basis waterset-klokker weet niet eens of ie een topchip in handen heeft. Vandaar dat er weinig zullen bovendrijven. Sandy was onder een top airkoeler nog te 'binnen' met de maxmulti. Nu alleen onder 0 sinds ivy/haswell.

Kortom, de overklokkers hier in de gaten houden wanneer er een mooie chip verkocht word >:) (thnx Faust)

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 30-08-2013 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik weet dat mijn chip iig boven de 50% zit volgens de "asus" test (4.6 ghz @ 1.2V en dan minimaal door de post heenkomen).
hij komt dan gewoon Windows in :) maar daar heb ik hem toen ook gestopt, want ik heb nog geen zin om hem (te) ver te gaan pushen.

misschien in de winter een "winter" OC profiel maken XD dan is de omgeving temperatuur ook maar iets van 19 - graden.... (slechte verwarming die of geen zak doet, of het tot 24 graden stookt...).
dan zou 1.2V nog onder de 78 graden moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
^of je zet je pc buiten onder het afdak neer... :9
faust2016 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:38:
[...]

Hmm ja dat kan je je natuurlijk afvragen en kan je ws pas achteraf zeggen.
millman schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:58:
[...]
*KIP*
Kortom, de overklokkers hier in de gaten houden wanneer er een mooie chip verkocht word >:) (thnx Faust)
Zo zo, nu weet ik ook al weer wie me net voor was @ Faust zijne 3770K. haha :9
Eerst dat ik bij die van jou te laat was, nu bij die van Faust. Wel erg toevallig... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Net nog even mijn IHS en waterblok opnieuw erop gezet. Temperaturen zijn iets beter, maar met 1,25v wordt de CPU alsnog 98 graden. Toen maar stop gezet :+ Hier een aantal foto's van mijn CPU:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/92bGSukdCuWJaRuwK2GJUIWk/thumb.jpgCPUIHS2CPU2temps

Vraag me af of mijn 8 jaar oude arctic silver 5 niet aan vervanging toe is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

max 98 graden, bye bye chippie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:40

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Probeer vooral eens andere.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
o.O
98 graden bij een Delided CPU, met WC, 4.2 Ghz en "maar" 1.25 V.

Je gebruikt toch niet dezelfde kwak pasta steeds opnieuw?
Want die temperaturen kunnen volgens mij nooit kloppen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Heb liquid ultra besteld na even wat reviews gelezen te hebben. Zal in de loop van volgende week wel binnen komen. En nee ik gebruik steeds nieuwe, alleen het is vrij oude arctic silver uit mijn vroegere overklok dagen (toen was dat het beste dat je kon krijgen ;)). Nu nieuwe besteld en hoop dat betere temperaturen op gaat leveren. Hou jullie op de hoogte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
Das wel erg hoog ja.

Die van mij op 4,5 GHz (1.175v) word met OCCT Linpack + AVX 86C op de warmste core.

Geen Delid, Noctua NT-H1 en Noctua NH-U14S in Push/Pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik gebruik hier ook nog Arctic Silver wat er al 8 jaar ligt. Werkt nog prima met nette temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

PilatuS schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:02:
Ik gebruik hier ook nog Arctic Silver wat er al 8 jaar ligt. Werkt nog prima met nette temps.
Bleek ook niet daaraan te liggen. Heb de 120mm radiator vervangen door een 2x120mm variant en dat scheelt al 10 graden en dat met standaard pasta, want ik dacht in eerste instantie dat het dus aan de arctic silver lag... Heb er ook maar 1 fan aan hangen op het moment dus er is nog ruimte voor verbetering. Nu wel even klaar voor vandaag, als de liquid ultra binnen is weer eens verder. Zal eens kijken of deze chip de 5Ghz wil halen voor een superpi 1M, 4,8 was me in ieder geval al gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
5GHz ga je echt niet halen als ie nu al zo enorm heet word en je veel voltage nodig hebt voor een lage snelheid. 1.25V is erg veel voor 4.2GHz. Het voltage wat je nodig zal hebben voor 5GHz ligt dan zo hoog dat de temps dik over de 100 graden heen gaan. Ook met delid en een dikke rad is er een limiet hoeveel warmte je in het water kan krijgen. Of je dan een 3x120mm rad hebt of 10x dat maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Als je onder LN2 had gedraaid, of met phase change, dan had je misschien de 5Ghz gehaald :/
Maar met "simpele" waterkoeling gaat je dat waarschijnlijk niet lukken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

PilatuS schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:58:
5GHz ga je echt niet halen als ie nu al zo enorm heet word en je veel voltage nodig hebt voor een lage snelheid. 1.25V is erg veel voor 4.2GHz. Het voltage wat je nodig zal hebben voor 5GHz ligt dan zo hoog dat de temps dik over de 100 graden heen gaan. Ook met delid en een dikke rad is er een limiet hoeveel warmte je in het water kan krijgen. Of je dan een 3x120mm rad hebt of 10x dat maakt niets uit.
Die 1,25v heb ik puur even ingesteld om te kijken hoe warm hij wordt. Ik red met 1,3v de 4,8Ghz en daarmee heb ik 1M gedraaid. 4,9 heb ik al geboot in windows. Ik draaide al een tijdje stabiel op 4,4Ghz met 1,18Vcore. Ben nu gewoon met de koeling aan het klooien, omdat ik dat leuk vind.

Kon mijn oude screen van 4,8 niet vinden dus bij deze een nieuwe gemaakt. Stuk hoger voltage, heb mijn bios geflasht en dan wist hij dus al je oude OC profielen. Maar denk dat 5Ghz 1M wel moet lukken. Zij het met een vrij hoog voltage. Nu nog zoeken naar de hoogste 24/7 clock.
4,8

[ Voor 20% gewijzigd door Snippertje op 01-09-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1,4 vcore en dan op 4,8ghz max 72 graden, lol.

Op 4,2 ghz met 1,250 een 98 graden max, 1,4vcore en je chippie zegt poef zonder koud.

Met een 3570K op 4,8 ghz scoor ik zelfs beter wat niet zou moeten kunnen tegenover Haswell.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snippertje schreef op zondag 01 september 2013 @ 20:11:
[...]

Die 1,25v heb ik puur even ingesteld om te kijken hoe warm hij wordt. Ik red met 1,3v de 4,8Ghz en daarmee heb ik 1M gedraaid. 4,9 heb ik al geboot in windows. Ik draaide al een tijdje stabiel op 4,4Ghz met 1,18Vcore. Ben nu gewoon met de koeling aan het klooien, omdat ik dat leuk vind.

Kon mijn oude screen van 4,8 niet vinden dus bij deze een nieuwe gemaakt. Stuk hoger voltage, heb mijn bios geflasht en dan wist hij dus al je oude OC profielen. Maar denk dat 5Ghz 1M wel moet lukken. Zij het met een vrij hoog voltage. Nu nog zoeken naar de hoogste 24/7 clock.
[afbeelding]
je zegt dat je 1m hebt gedraaid met vcore van 1.3v maar je cpu-z geeft toch echt 1.398v aan dus dat zal in bios wel 1.4v zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op zondag 01 september 2013 @ 21:18:
[...]

je zegt dat je 1m hebt gedraaid met vcore van 1.3v maar je cpu-z geeft toch echt 1.398v aan dus dat zal in bios wel 1.4v zijn.
Zoals ik al zei, nieuwe bios oude instellingen weg. Dus ik heb het even snel ingesteld op 1,375 Vcore en MP48. Verder niks veranderd (Vring, uncore etc.) De LLC heb ik op turbo zodat je geen droop hebt. En ja ik weet dat mijn temps hoog zijn, maar die chips kunnen echt wel wat hebben, zeker als het maar voor een paar seconden is. Ik wacht in ieder geval eerst even die nieuwe pasta af en dan zal ik resultaten posten. Die 4,8 was alleen even om aan te geven dat 5Ghz suicide er hopelijk wel in zit en wellicht dus 1M. Score valt tegen, omdat ik verder dus niks getweakt heb (zoals geheugen, uncore etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor snelheid draaide je mem dan met de 4,8ghz in super_pi.

Je zegt een paar seconden maar met de 4,2ghz en de 98 graden max was echt wel een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op zondag 01 september 2013 @ 21:36:
Wat voor snelheid draaide je mem dan met de 4,8ghz in super_pi.

Je zegt een paar seconden maar met de 4,2ghz en de 98 graden max was echt wel een paar minuten.
1600Mhz. Ik drukte op stop zodra die temperatuur bereikte, ben ook niet helemaal gek :+ Duurt ook even voor het water is opgewarmd. Anyway ik kijk ook wel uit, zou zonde zijn als ik die chip kapot maak, maar het is ook wel leuk om een beetje te kijken wat wel en niet kan. Er is iets niet helemaal lekker in ieder geval met de koeling. Dat is of de waterkoeling zelf (is een oude set), de pasta of een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Maar volgens mij doet LLC toch bijna geen ene zak bij Haswell?
De CPU heeft on-chip VRM's, dus die zullen uiteindelijk al dan niet voor de Vdroop zorgen :/
Of ben ik nu gek?

@Snippertje.
Je wilt misschien nog even de "optimized" defaults oid laden, dan weet je zeker dat er geen sporen van een vorrige OC aanwezig zullen zijn.
Ik moet wel ook even melden dat ik denk dat je nu heel riskant bezig bent met je chip... Je doet er nu dingen mee die je normaal hoogstens doet onder LN2 of andere extreme koel methoden.... Je zou je niet moeten verbazen als je chip ineens gewoon stopt :s

Hmm, misschien een leuk projectje gevonden.
Mijn oma heeft een nieuwe koel vries combinatie gekocht en de oude staat nu niks te doen, misschien maar eens een guide erbij pakken om te kijken of ik het om kan toveren tot een Phase Change Unit voor in een pc/bench geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Even aan de slag geweest met mn 4770K @ SS:

Afbeeldingslocatie: http://hwbot.org/image/1017867.jpg

http://hwbot.org/submissi..._core_i7_4770k_1244_marks

Vantage en 11 CPU test zijn ook stabiel op die snelheid wat goed is voor 387xx en 137xx CPU punten.
Van de week meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Mooi werk man, het is dat ik geen geld heb voor dat bord <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Lol, nog meer Cooler Master V1000's :)

Mooie score, zo op het eerste oog :)
Maar, begint school ook niet weer voor jouw nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

XTU op die snelheid, nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Niet online
millman schreef op maandag 02 september 2013 @ 01:55:
Mooi werk man, het is dat ik geen geld heb voor dat bord <3
Z87X-OC kost 180 euro. Valt nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
Hallo iedereen,

ben een beetje aan het overclocken met mijn i5 4670k. Bios van Asus ziet er een stuk anders uit dan bij mij asus AMD 990fx (met fx8120). Overclocken gaat ook een stuk anders.

Normaal bij die amd die ik vroeger had was hij vaak stabiel als windows ook gewoon laden. Nu als Windows laad op 4,7GHz geen probleem, maar na een aantal minuten Adia64 floept ie er uit.
Ik vraag me dus af of dit te maken heeft met de frequentie die de bios mee geeft voordat windows opgestart is.
Maar buiten dat is 4,5GHz op 1,25volt al bijna 2 uur stabiel op ADIA64. Volt nog even ruim genomen, niks getuned. Dus dat ziet er al mooi uit. Verder gaan de temperaturen van de cores echt enorm op en neer bij HWmonitor, de ene seconde is het 53 core0 en 1-2seconde lager staat ie weer op 73 te springen. Vind het maar raar. Als ik de gemiddelde temp kijk bij ADIA zit het lijkt me wel goed.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img109/6193/5i9u.png

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img407/2189/v2vb.png

Ik ben dus al dit forum wat aan het doorlezen, maar ik vraag het dus ook nog even. Welke stres-test raden jullie aan, ADIA64 of LinX? En omdat mijn temperaturen nog wel wat gerekt kunnen worden, wat moet/kun je nog meer doen om je cpu 4,5+ te laten lopen behalve cpu volt omhoog doen.sorry, zit nog niet echt in alle volt namen.

Edit: 2-9-2013, 22:05

4,5GHz nu draait nu op 1.215, bios zal wel iets lager staan. Max temps nu 69-71 (piek). Dus dat is al beter. Verder is Avg temp 54,3-55,7 echt niet zo veel verschil tussen de cores dus, zoals bij velen wel het geval is.

[ Voor 9% gewijzigd door blauwe eend op 02-09-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit met je temps nu nog goed maar je hebt echt niet veel ruimte meer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
Verwijderd schreef op maandag 02 september 2013 @ 20:41:
Je zit met je temps nu nog goed maar je hebt echt niet veel ruimte meer hoor.
Ik heb ook het gevoel dat ik niet het topje van de ijsberg te pakken heb. Maar kamer temp wat ongeveer rond de 25, dus daar valt ook nog wat te snoepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Test even goed met Prime95 AVX (-> Google) en LinX.. Eerst een paar uur LinX AVX all mem.. en daarna nog een 8u prime 95 'Blend' Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

blauwe eend schreef op maandag 02 september 2013 @ 20:46:
[...]

Ik heb ook het gevoel dat ik niet het topje van de ijsberg te pakken heb. Maar kamer temp wat ongeveer rond de 25, dus daar valt ook nog wat te snoepen :P
Linx geeft zo'n 10 graden hogere temperaturen, probeer die eens. Zelfs in vergelijking met prime is linx een stuk warmer, zo'n 5 graden. Vraag me daarbij dan wel af of hoe relevant het is om met linx te testen aangezien geen enkel programma de CPU stresst zoals linx dat doet in normale omstandigheden. Met een game als BF3 wordt mijn CPU bijvoorbeeld maar maximaal 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
millman schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 02:04:
Test even goed met Prime95 AVX (-> Google) en LinX.. Eerst een paar uur LinX AVX all mem.. en daarna nog een 8u prime 95 'Blend' Succes!
Met deze versie van prime http://www.mersenneforum....hp?p=350674&postcount=238?
Hij wordt net zo warm als intel linpack, en heeft meer vcore nodig dan voorgaande prime versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Prime95 heeft gewoon wat meer tijd nodig om op temperatuur te komen ;)

Maar het is altijd aan te raden om beide programma's te gebruiken, icm. Memtest 86+. Dan weet je bijna zeker dat je systeem 24/7 stabiel is als het alles door komt.

Ik vind het trouwens wel "grappig" dat mijn MoBo altijd een Vcore van 1.2V gaf als er AVX code draaide als Vcore op auto stond. Terwijl er eigenlijk maar 1.090V nodig is (weet niet of ik misschien nog net wat lager kan komen XD, misschien wat om dit weekend te testen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Daarom halen wij alle standaard voltage altijd van 'auto' af! Het bios heeft geen idee hoe goed je chip is, en aan de hand van je Vid verzint je bios een passend voltage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Vandaag de 4670k delid gedaan en heatsink en heatspreader gelapped. Resultaten zijn positief maar niet schokkend. Misschien 5-10 graden minder warm maar dat betekent met deze hitte (computerroom is net onder de 30 graden celsius gedropped) dat hij nog steeds op sommige cores de 80 graden aantikt. Ik heb wel 'conventionele' TIM gebruikt en geen Liquid pro/Ultra. Zal wel flink schelen maar durfde het niet aan, het spul is geleidend en ik lees allerlei verhalen dat het niet lang goed blijft.

Het veel te warm worden is er wel af maar het is dus zeker niet zo dat ik nog speelruimte heb om nog eens lekker het voltage omhoog te gooien. Willen we het qua temps acceptabel houden lijkt 4,3 ghz de grens. Voor benchmarks en gewoon om te kijken hoe hoog ie komt zonder dat hij echt niet meer wil of gaat throttelen gaan we nog wel even proberen maar voor 24/7 wordt het dus 4,3 zo lijkt het. Jammer, had eigenlijk 4,5 als target. :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zonder liquid geen echte verbetering hoor, 10c valt me nog mee.. Met die liquid zouden de temps ongeveer 10-15 graden moeten schelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
millman schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:59:
Zonder liquid geen echte verbetering hoor, 10c valt me nog mee.. Met die liquid zouden de temps ongeveer 10-15 graden moeten schelen..
Ook heatsink en heatspreader gelapped hè. En sowieso een veel beschaafder laagje tussen core en heatspreader.

En het is 5-10c, één core is maar een graad of 5 gezakt, 2 een graad of 10 en eentje daar tussenin.

Maar goed, Intel moet gvd gewoon weer soldeer gaan gebruiken :(

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lappen heeft niet zoveel zin als het contact tussen IHS en core niet goed is. Maar je hebt toch wel alleen de bovenkant gelapped? Maar je hebt wel gelijk hoor!

[ Voor 10% gewijzigd door millman op 04-09-2013 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
millman schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:25:
Lappen heeft niet zoveel zin als het contact tussen IHS en core niet goed is. Maar je hebt toch wel alleen de bovenkant gelapped?
Jup.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
In ieder geval bij de K en X processoren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Bij Ivy-E blijkt dat wel weer het geval te zijn gelukkig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Jup, wordt niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
Ik vraag me af, kan ik deze repen 24/7 op 1.63v draaien zonder gevolgen?
pricewatch: G.Skill Ares F3-1866C10D-16GAB
Schijnt dat mijn 4.5 overclock makkelijk 2133 aankan, 1.63v mem overclock is daarvoor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoe weet je dat je reepjes dat aankunnen? Heb je t zelf getest, of heb je t gelezen? 1,63v is prima, maar is t echt nodig?

• t0tum
millman schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:57:
Hoe weet je dat je reepjes dat aankunnen? Heb je t zelf getest, of heb je t gelezen? 1,63v is prima, maar is t echt nodig?
Ze kunnen dat aan, ik stres dit met linpack en prime, lange memtest draai moet ik nog doen. Nodig, ja. Op 1.6v kom ik niet in windows, op 1.63v kom ik sinds gisteren dat ik met mem begonnen was elke test door. Weet alleen niet of dit op lange termijn goed komt.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

1,63V is prima, maar welke test draai je? Het beste is HCI memtest even te draaien. minimaal 300% passes op 8x 750 per test (dus 8 x dat progje opstarten.) heb je meer geheugen dan 8 GB? test dan met meer als je klaar bent met het timings-tunen nog even een memtest86 pre-boot (usb stick) en dan heb je je mem stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Nou ben ik er een jaar of 4/5 'tussenuit' geweest wat overklokken betreft maar het valt me op dat als ik ga stresstesten met prime en de CPU het niet trekt ik niet eerst foutmeldingen in prime krijg maar dat het tot een reboot leidt.

Staat eerst vrolijk een kwartier, half uur prime te runnen en testen met goed gevolg af te werken en dan ineens BAM!

Als ik in het verleden een cpu zo ver had dat het tot reboots ging leiden kreeg ik altijd eerst waarschuwingen in de vorm van foutmeldingen in prime. Wat ik erg handig vond, want dan wist je na 2 minuten al dat je pc iig niet hyper-instabiel was.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man, dat is een teken dat je instelling behoorlijk verkeerd gegokt zijn of dat je voeding niet al te best is oid. Als het voltage maar een klein beetje afwijkt van stabiel, dan krijg je bijvoorbeeld een afrondingsfout op 1 core (wss je zwakste core), maar bij een voltage wat behoorlijk afwijkt kan het een directe BSOD of Reboot inhouden. Post je specs en instellingen een. Kunnen we wellicht even meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Niet online
Oh ja, waarschijnlijk idd voltageproblemen. Ik gebruik momenteel de 'offset'-mode. Voor max OC-doeleinden waarschijnlijk slimmer om de vcore eventjes handmatig vast te zetten :) .

Ik voel me weer helemaal noob! :+

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Vaste voltages is een must in het begin. met haswell is er nog een en ander met Vrin, maar verder kan je redelijkerwijs mijn Ivy tutorial overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Voor mijn gevoel is het idd zo dat een kleine afwijking resulteert in een error op de zwakste cores en een grote gelijk voor een BSOD zorgt.

Moet wel zeggen dat ik met Prime95 eigenlijk geen errors vond nadat ik hem LinX stabiel had.
Maar bij LinX klapt ie er ook redelijk snel uit als het net teveel afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Nou ik heb eindelijk met temps onder controle volgens mij. Nu nog een beetje aan het zoeken naar maximum 24/7, alleen het gekke is dat de ene keer wil linx wel 15min draaien met 1,2v en 4,4Ghz en de andere keer crasht hij na 1 minuut of na 5 minuten. Ook op 4,5Ghz doet hij dit, iemand een idee waar dit aan ligt? Hier in ieder geval linx na 15min 4,4Ghz op 1,21v. Uncore en mem heb ik overigens nog niets mee gedaan. in Simcity wordt de CPU niet boven de 50 graden, dus lijkt in orde. Je ziet ook dat de temperaturen van de cores veel dichter bij elkaar liggen door de delid.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3huUgASJkgIoKloDc3bGKypI/full.png

Eerdere hoge temperaturen kwamen onder andere door veel settings die ik nog op auto had staan, zorgde voor veel te hoge temps. Maar ook de liquid ultra werkt erg goed :)

• Naluh!
  • Niet online
Snippertje schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:53:
Nou ik heb eindelijk met temps onder controle volgens mij. Nu nog een beetje aan het zoeken naar maximum 24/7, alleen het gekke is dat de ene keer wil linx wel 15min draaien met 1,2v en 4,4Ghz en de andere keer crasht hij na 1 minuut of na 5 minuten. Ook op 4,5Ghz doet hij dit, iemand een idee waar dit aan ligt? Hier in ieder geval linx na 15min 4,4Ghz op 1,21v. Uncore en mem heb ik overigens nog niets mee gedaan. in Simcity wordt de CPU niet boven de 50 graden, dus lijkt in orde. Je ziet ook dat de temperaturen van de cores veel dichter bij elkaar liggen door de delid.

[afbeelding]

Eerdere hoge temperaturen kwamen onder andere door veel settings die ik nog op auto had staan, zorgde voor veel te hoge temps. Maar ook de liquid ultra werkt erg goed :)
Het is ook niet zo dat je de klok erop gelijk kan zetten wanneer er precies iets fout gaat als je cpu niet stabiel is hè :P 15 minuten is nog steeds erg kort. Voor Linx hanteert men geloof ik 5 uur als ondergrens voor bewijs van een stabiel systeem.

Specs

• PilatuS
  • Niet online
Bij 45 minuten LinX is het zeer waarschijnlijk wel goed en is 4 uur of meer niet eens echt nodig. 15 min is wel te kort om te kunnen zeggen dat de OC stabiel is.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
45 minuten ook. Zeer waarschijnlijk is geen zekerheid ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Linx is daarbij ook totaal niet representatief qua temperaturen voor 24/7. Ik hou gewoon prime 8uur aan, dat moet genoeg zijn. In het verleden nooit problemen mee gehad. Eens kijken of ik de uncore ook stabiel op 44 kan krijgen :)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Prime is zeker prima hoor, wel de laatste met AVX instructie natuurlijk. Mocht je niet je geheugen overclockt hebben, dan is 8 uur Prime small fft vaak voldoende. Maar heb beste is om je CPU te testen met een aantal uren linX en verder 8u Prime95 Blend voor algehele stabiliteit..

• PilatuS
  • Niet online
nedernakker schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:14:
Ik ben nog nooit problemen tegengekomen na die 45 min.

• nedernakker
Ik wel, en met mij nog een heleboel andere mensen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Mee eens. Zelfs na 8 uur testen ben ik nog wel eens problemen tegen gekomen. Ook na 8 uur met iets hogere temps.

Als je echt voor rock sollid wilt gaan moet je 24 uur testen en dan in een ruimte waar het 30-35c is (dit soort temps zijn in de zomer mogelijk. Binnen zal het meestal iets koeler zijn maar je hebt ook nog wat marge nodig)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Stopped upon error na net een uur linx heb ik op alle platforms wel eens gehad bij finetunen vcore, dat betekend dat je dichtbij de optimale setting voor die clocks bent.
Ik test zelf altijd 2u linx en een paar uur prime. Daarna doet Battlefield 3 de rest ;)

• nedernakker
of test op stabiliteit en doe er dan 0.02v bij

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Vanavond nog even bezig geweest met Haswell met nog de nodige liters LN2. Dit is pas een probeersel, dus trek je niets aan aan de efficientie.

05:
http://www.hwbot.org/submission/2425037_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dsHutpZl.png

06:
http://www.hwbot.org/submission/2425039_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FXridill.png

Cinebench:
http://www.hwbot.org/submission/2425043_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XJH7b7kl.jpg

Superpi 1M:
http://www.hwbot.org/submission/2425040_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KDkTn66l.png

Aquamark:
http://www.hwbot.org/submission/2425045_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HwKVefKl.png

CPU-Z:
http://www.hwbot.org/submission/2425042_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CX3NTNNl.png

En de setup:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IsxvtA8l.jpg

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28

Gamer

mobile

Ziet er een leuke cpu uit.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Mooie scores Joost! Doet t fijn onder ln2

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 10:56
Afgelopen donderdag een i7-4770K gedelidded op de bankschroef methode. Ging zonder een probleem en ik had de IHS er binnen 5 minuten af. Als je dan de TIM ziet die intel gebruikt is het om te janken. Deze heb ik vervangen door "Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound" en nu zijn de temps gemiddeld 20 +/- lager per core.

Bij standaard clock waarden is max. temp van de CPU 52 graden celsius, voorheen was dit 74 graden celsius. Nu een stabiele overclock draaien van 4,4Ghz @ 1,31V met max temp 78 graden celsius :).
-Afbeeldingen post ik nog

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zie hier vaak mensen Cinebench scores langskomen, wat ik super interessant vind omdat het een goeie realworld bench is. Zouden jullie alleen dan ook de "Single Core" test willen doen? :P Ik ben heel benieuwd wat een Haswell op 6100mhz qua singlecore score haalt bijv. :>

specs

• PilatuS
  • Niet online
nedernakker schreef op donderdag 12 september 2013 @ 06:51:
Ik wel, en met mij nog een heleboel andere mensen.
Goed om te weten. Ik hou voortaan iets van 4 uur aan.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met 8 uur zijn alle fft's pas getest, 8 uur is minimum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Aangezien er niet echt een mem overclock topic is doe ik het hier maar even, aangezien het met Haswell is. Ik het iets beter verwacht, maar aan de andere kant was het ook de eerste keer under nul met mem.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/4t43j.png

http://www.hwbot.org/submission/2426846_
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vJWvmRCl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/c1P7KrBl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IGUkda9l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oJViKnbl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nou, 3550Mhz is niet verkeerd kerel voor een eerste keer, welke team reepjes zijn dit?... Hoeveel i/o en Sa (Vrin?) had je nodig en hoeveel Vram? En moest je nog veel trfc tweaken of heb je ie meteen op 300 gezet ofzo? Goed bezig iig kerel.. zien we graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nedernakker schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:14:
Dat overmatige testen is in mijn ogen toch een beetje onzinnig. De grens wat nog wel goed zou zijn is nogal arbitrair. Trek je die bij 4 uur, 8 uur, 24 uur of 6 weken?

De kans op toch nog problemen zal steeds een stukje afnemen, maar er valt hoogstwaarschijnlijk geen harde lijn te trekken. Je zit ook bij betrekkelijk korte periodes al best safe, wat puur natuurkundig ook wel te verklaren valt. Zoveel verandert er niet meer in een systeem na die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 01:52:
[...]

Dat overmatige testen is in mijn ogen toch een beetje onzinnig. De grens wat nog wel goed zou zijn is nogal arbitrair. Trek je die bij 4 uur, 8 uur, 24 uur of 6 weken?

De kans op toch nog problemen zal steeds een stukje afnemen, maar er valt hoogstwaarschijnlijk geen harde lijn te trekken. Je zit ook bij betrekkelijk korte periodes al best safe, wat puur natuurkundig ook wel te verklaren valt. Zoveel verandert er niet meer in een systeem na die tijd.
We houden voor testen met Prime 8 uur aan, omdat dan alle FFT sizes zijn afgelopen en er dan weer opnieuw begonnen gaat worden. Laten we die regel met zn allen in stand houden als we over stabiel spreken. (5 uur linx is voor sommige ook goed). Want waar leggen andere de grens? Ja 6 uur is ook goed, die verteld dat aan zn vriendje die denkt.. aah 3 uur is ook goed... enz enz.. Terwijl 8 uur prime om boven staande dus het minimum is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

millman schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 01:35:
Nou, 3550Mhz is niet verkeerd kerel voor een eerste keer, welke team reepjes zijn dit?... Hoeveel i/o en Sa (Vrin?) had je nodig en hoeveel Vram? En moest je nog veel trfc tweaken of heb je ie meteen op 300 gezet ofzo? Goed bezig iig kerel.. zien we graag!
ongeveer 1.3-1.4v io en sa. Vram tot 2.3v. Het gekke is dat is al erg lastig bij mijn air result in de buurt kwam. Kan een setting zijn geweest of het bord, maar ik denk dat ik nog eens ga testen met de maximus vi impact. Later dan nog een keer op ln2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
met de impact zal je wss verder komen. RAM training is op dat bord beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Waarom heeft het moederbord daar dan invloed op?
Te langen verbindingen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Tertiaire timing mogelijkheden uitgebreider bijvoorbeeld.

Lekker bezig Joost, nu Bauke met z'n nieuwe reepjes ;)

[ Voor 33% gewijzigd door t!n0 op 17-09-2013 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DCG909 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 13:15:
Waarom heeft het moederbord daar dan invloed op?
Te langen verbindingen oid?
Waarom werkt het ene ddr3 geheugen wel op een bepaald bord en de ander weer niet? Gaat vaak om het herkennen van de verschillende timings en subtimings voor dat geheugen. Wij weten vaak de eerste 4-5 timings wel in te stellen, maar de rest van de pakweg 30 timings moet het bord uit zien te vinden.. om over de 3e subtimings helemaal maar te zwijgen.. (correct me if i'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 19:17

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Misschien een noob vraagje, Maar als je de cpu temperatuur onder 0 hebt kan je dan overclocken totdat je cpu de temperatuurgrens bereikt hebt, Of zit er een limiet op? ( ik bedoel dat er dingen op het moederbord gaan smelten )
Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste