'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Vcore op 1.25v
VRIN op 1.8v
bCLK op 100MHz
CPU-Multiplier op 45x
Ring-Multiplier op 42x
dit lijken mij wel goede instellingen, eventueel zal ik de Vcore wat omhoog halen voor extra stabiliteit.
wat zeggen jullie er van?
UPDATE:
ik kan de Ring-Multiplier niet vinden in de BIOS van mijn Asus ROG Maximus VII Hero, is dit iets wat op het z97 chip automatisch wordt gedaan?
[ Voor 17% gewijzigd door sjettepetJR. op 16-04-2015 21:39 ]
Clock dus maar een ding tegelijk over, anders weet je nooit waar het probleem zit. Geheugen dus vast op 1600Mhz, uncore op 3900Mhz, VRIN op 1,9v, Vcore beginnen op 1,2v-1,25v en met je OC eerst maar eens starten op 4200Mhz. Alle andere voltages van AUTO af en vast zetten op stock waardes. Test deze instelling voor een half uurtje Prime95 small fft. Stabiel? -> Multi omhoog, Niet stabiel? 0,02v erbij en opnieuw testen.
Zorg dat je weet wat het bodem-voltage is waarop je CPU 4200Mhz stabiel draait. Met een schaling van 0,05v per 100Mhz ongeveer, dan kan je al gaan schatten hoeveel je nodig hebt voor de volgende stappen en je uiteindelijk doel: 4500Mhz.
Dus niet meteen op je einddoel beginnen, lijkt mij geen goede gang van zaken. 1,25v is als het goed is voldoende voor 42-4400Mhz, stap voor stap testen en je temps goed monitoren met Realtemp. Op deze manier kan je inschatten of je doel onder je huidige koeler haalbaar is.
Succes!
UPDATE:
ik heb ondertussen al wat getest, door guides en tips kan ik nu de 4300MHz draaien op 1,22v, hiervoor had ik daar 1,28v voor nodig, het heeft dus een hoop geholpen.
ik ben nu elke keer 10 minuten aan het stress testen met small FFT's in Prime95, voordat ik het de stempel stabiel geef. als ik elke keer 30 minuten ga testen neemt het wel heel veel tijd in beslag en ik ga op het moment niet voor officiële records.
[ Voor 48% gewijzigd door sjettepetJR. op 17-04-2015 14:29 ]
Vandaag aan het spelen gegaan aan de hand van de Hardware info overclock workshop en ondertussen een 'stabiele' (half uur getest) overclock op 4300mhz @ 1,2v (max. temp = 83).
2 bluescreens inmiddels op 4400mhz @ 1,2 en @ 1,21v
Mijn doel voor vandaag is een 'stabiele' overclock vinden op 4,5ghz als dat mogelijk is en deze vervolgens een nacht te laten draaien. Voor nu wel even voldoende, dan proberen we over een poosje wel weer wat extra's
het was voor mij ook een doolhof om alle overclock-belemmerende opties uit te zetten.MvdPM schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:50:
Sinds anderhalve week ook in het bezit van een i5-4690K i.c.m. een ASUS Maximus VII Ranger. Sindsdien ben ik mezelf ook in gaan lezen in overklokken. Voorheen wel wat overgeklokt op een AMD Phenom II X6 1055T, echter nooit heel ver hierin gegaan. Nu met ASUS schrok ik enorm van de opties in de bios, vandaar dat het me wel een paar dagen kostte om een beetje te snappen wat ik moet doen.
Vandaag aan het spelen gegaan aan de hand van de Hardware info overclock workshop en ondertussen een 'stabiele' (half uur getest) overclock op 4300mhz @ 1,2v (max. temp = 83).
2 bluescreens inmiddels op 4400mhz @ 1,2 en @ 1,21v
Mijn doel voor vandaag is een 'stabiele' overclock vinden op 4,5ghz als dat mogelijk is en deze vervolgens een nacht te laten draaien. Voor nu wel even voldoende, dan proberen we over een poosje wel weer wat extra's)
wat voor koeler gebruik je? ik neem aan een luchtkoeler? 83 graden op 1.2v is namelijk best hoog.
een stabiele overclock van 4.5 is mij nog niet gelukt, ik heb zelfs 1.36v geprobeerd, fans loeien, maar nog steeds krijg ik crashes bij Prime95. ik houd het dus maar bij 4400MHz op 1.28v
Hey,sjettepetJR. schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:59:
[...]
het was voor mij ook een doolhof om alle overclock-belemmerende opties uit te zetten.![]()
wat voor koeler gebruik je? ik neem aan een luchtkoeler? 83 graden op 1.2v is namelijk best hoog.
een stabiele overclock van 4.5 is mij nog niet gelukt, ik heb zelfs 1.36v geprobeerd, fans loeien, maar nog steeds krijg ik crashes bij Prime95. ik houd het dus maar bij 4400MHz op 1.28v
Ja ik gebruik een Be Quiet Dark Rock Pro 3 luchtkoeler, moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zulke hoge temperaturen had verwacht hoor. Misschien dat ik nog eens goed moet kijken naar de montage
4400mhz heb ik nog steeds niet stabiel ook
Ik denk dat ik met een redelijke core voltage wel de 4,5ghz ga halen, maar mijn temperaturen houden niet over dus ben echt benieuwd
[ Voor 7% gewijzigd door [MAUS] op 17-04-2015 16:10 ]
gek, de Dark Rock 3 moet toch wel beter kunnen denk ik.MvdPM schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:01:
[...]
Hey,
Ja ik gebruik een Be Quiet Dark Rock Pro 3 luchtkoeler, moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zulke hoge temperaturen had verwacht hoor. Misschien dat ik nog eens goed moet kijken naar de montage
4400mhz heb ik nog steeds niet stabiel ook, nu nog eens proberen op 1,23v, telkens na een minuut of 5 BSOD
Ik denk dat ik met een redelijke core voltage wel de 4,5ghz ga halen, maar mijn temperaturen houden niet over dus ben echt benieuwd
Lijkt mij eerlijk gezegd ook, zojuist weer BSOD @ 4,5ghz (1,275v) temperaturen echter tegen de 95 graden wat ik echt veel te veel vind. Nu weer ff terug op stock stress testen om te kijken wat temps dan doen, ook maar ff nieuwe koelpasta bestellen en de koeler opnieuw monteren. Verwachte wel beter van dit blok...sjettepetJR. schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:16:
[...]
gek, de Dark Rock 3 moet toch wel beter kunnen denk ik.
Ik raad je aan langer Prime te testen dan 10 minuten als tussenstap, dan klopt de schaling beter en zit met langere test al meer in de buurt van het juiste voltage. Uiteindelijk moet je je doel van 4500Mhz zeker 8 uur draaien.sjettepetJR. schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 07:50:
dankjewel, ja, dit had ik inderdaad beter kunnen doen. heb nog wat even gezocht en kwam er achter dat Ringbus/Ring-multiplier hetzelfde is als uncore, en uncore weer hetzelfde is als cache Ratio, wat er bij mijn moederbord staat.
UPDATE:
ik heb ondertussen al wat getest, door guides en tips kan ik nu de 4300MHz draaien op 1,22v, hiervoor had ik daar 1,28v voor nodig, het heeft dus een hoop geholpen.
ik ben nu elke keer 10 minuten aan het stress testen met small FFT's in Prime95, voordat ik het de stempel stabiel geef. als ik elke keer 30 minuten ga testen neemt het wel heel veel tijd in beslag en ik ga op het moment niet voor officiële records.
Welke test? Alleen Prime95 27.x gebruiken! Daarnaast. Als je op 4400Mhz al 2 keer een BSOD hebt gehad, waarom draai je nu dan op 4500Mhz? Jullie willen beide te snel. Dat gaat niet goed zo. Binnen een dag je stabiele OC vinden is vaak ook niet haalbaar.MvdPM schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:37:
[...]
Lijkt mij eerlijk gezegd ook, zojuist weer BSOD @ 4,5ghz (1,275v) temperaturen echter tegen de 95 graden wat ik echt veel te veel vind. Nu weer ff terug op stock stress testen om te kijken wat temps dan doen, ook maar ff nieuwe koelpasta bestellen en de koeler opnieuw monteren. Verwachte wel beter van dit blok...
Hey Millman,Welke test? Alleen Prime95 27.x gebruiken! Daarnaast. Als je op 4400Mhz al 2 keer een BSOD hebt gehad, waarom draai je nu dan op 4500Mhz? Jullie willen beide te snel. Dat gaat niet goed zo. Binnen een dag je stabiele OC vinden is vaak ook niet haalbaar.
Bedankt voor je reactie, het ziet er ook naar uit dat ik er iets te makkelijk over dacht. Derhalve mijn doel ook bijgesteld
Heb overigens getest met de laatste versie van prime95, hoewel dit niet 'the way to go' lijkt? Heb even dit topic ook doorgespit en gezien dat er prime95 v27.x wordt aangeraden, gezien v28.x onnodig heet wordt.
Net v27.x getest op stock speeds en inderdaad een verschil van 6 graden, in het vervolg blijf ik dan ook wel even weg van v28.x, hoewel ik me wel afvraag of 'heter' niet 'beter' is voor een test? Of is het onzin om zo'n extreem scenario te testen?
Eerst ff nieuwe koelpasta bestellen en morgen nog maar eens de koeler er opnieuw opzetten om te kijken of ik m wat koeler kan houden, ik ben namelijk op zoek naar een overklok om stabiel te kunnen gebruiken gedurende een langere periode zonder al te hoge temperaturen, wordt vervolgd dus
v28.x is idd onzin om met haswell te testen. Gewoon niet doenMvdPM schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 17:56:
[...]
...
Heb overigens getest met de laatste versie van prime95, hoewel dit niet 'the way to go' lijkt? Heb even dit topic ook doorgespit en gezien dat er prime95 v27.x wordt aangeraden, gezien v28.x onnodig heet wordt.
Net v27.x getest op stock speeds en inderdaad een verschil van 6 graden, in het vervolg blijf ik dan ook wel even weg van v28.x, hoewel ik me wel afvraag of 'heter' niet 'beter' is voor een test? Of is het onzin om zo'n extreem scenario te testen?
...
[ Voor 37% gewijzigd door blauwe eend op 18-04-2015 20:49 ]
3.9ghz op 1.0v overigens.
Hij komt met oc nooit boven de 55 graden dankzij de fantastische Noctua koeler
[ Voor 37% gewijzigd door calsonic op 23-04-2015 11:37 ]
Dat geloof ik gewoon niet! Serieus, bij mij gaat de 4670k niet boven de 4.2GHz op 1.25v.calsonic schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:36:
Hier 4690k 4.4ghz op 1.175v en 4.5ghz op 1.25v.
3.9ghz op 1.0v overigens.
Hij komt met oc nooit boven de 55 graden dankzij de fantastische Noctua koeler
4.2ghz doet hij op 1.1v en 4.3ghz op 1.15vsjettepetJR. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:18:
[...]
Dat geloof ik gewoon niet! Serieus, bij mij gaat de 4670k niet boven de 4.2GHz op 1.25v.
Draai alweer meer dan een jaar met mijn 4670k op 4,4 met 1,2v. Wel met een delid, maar gewoon met een luchtkoeler.sjettepetJR. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:18:
[...]
Dat geloof ik gewoon niet! Serieus, bij mij gaat de 4670k niet boven de 4.2GHz op 1.25v.
Dus kan wel, hier een screen van een hele tijd terug:

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
delidden heeft geen invloed op de stabiliteit toch? alleen op koeling vermogen d.m.v. meer contact oppervlak?Snippertje schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:48:
[...]
Draai alweer meer dan een jaar met mijn 4670k op 4,4 met 1,2v. Wel met een delid, maar gewoon met een luchtkoeler.
Dus kan wel, hier een screen van een hele tijd terug:
[afbeelding]
ik snap dan niet wat ik fout doe.
That's the lotery mate, deal with itsjettepetJR. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:32:
[...]
delidden heeft geen invloed op de stabiliteit toch? alleen op koeling vermogen d.m.v. meer contact oppervlak?
antwoord op je vraag:
delidden zorgt er over het algemeen voor dat je temps omlaag gaan, hierdoor zul je geen betere overclock krijgen, maar wel meer ruimte om (nog) verder te gaan.
Niet meer contact oppervlak maar een betere geleiding van de warmte. Zie het maar als een snelweg waar opeens een paar rijbanen bij komen
[ Voor 34% gewijzigd door blauwe eend op 23-04-2015 17:22 ]
Inmiddels nieuwe koelpasta tussen CPU en koeler, het leek er op toen ik de koeler er af haalde dat ik de vorige keer de koeler niet volledig contact heb laten maken met het koelblok (aan de hand van de spreiding van de koelpasta te zien.MvdPM schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 17:56:
[...]
Eerst ff nieuwe koelpasta bestellen en morgen nog maar eens de koeler er opnieuw opzetten om te kijken of ik m wat koeler kan houden, ik ben namelijk op zoek naar een overklok om stabiel te kunnen gebruiken gedurende een langere periode zonder al te hoge temperaturen, wordt vervolgd dus
Mijn CPU wordt nu onder load zo'n 6C minder warm als eerst dus dat biedt weer net wat meer head room.
Van het weekend maar weer eens een middagje gaan zitten om langzaam alles weer watop te krikken.
Nee dat klopt. Maar hij blijft nu wel heel erg koel, zat eerst tegen de 100 graden op 1,2v en nu blijft hij onder de 70sjettepetJR. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:32:
[...]
delidden heeft geen invloed op de stabiliteit toch? alleen op koeling vermogen d.m.v. meer contact oppervlak?
tegen de 100 op 1.2v? dat is best hoog, wat voor koeler gebruik je?Snippertje schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:57:
[...]
Nee dat klopt. Maar hij blijft nu wel heel erg koel, zat eerst tegen de 100 graden op 1,2v en nu blijft hij onder de 70
Die van mij doet ook 4GHz op 0.950V ,ik heb een I7 4790KsjettepetJR. schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:18:
[...]
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Cooler Master Hyper 412S.sjettepetJR. schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:24:
[...]
tegen de 100 op 1.2v? dat is best hoog, wat voor koeler gebruik je?
Het 'standaard voltage' wordt mede bepaald door de VID van je processor. VID staat voor Voltage Indication, aan de hand daarvan wordt het juiste stock voltage voor je CPU 'gegokt' Vaak is er minder nodig dan wat er voor je CPU gegokt wordt.
Op 4.4ghz en 1.25v word de heetste core 85 graden
Getest met prime v258
[ Voor 26% gewijzigd door Goofy1978 op 05-05-2015 00:57 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Juice. op 05-05-2015 03:52 ]
Lijkt me dan dat er nog wat meer mis is dan alleen 'bad luck'... Hoe is je mount en wat zijn je voltages?Juice. schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 03:52:
Ik heb een i7 4770k en h100i en ik kan op 4.1ghz niet eens, hij wordt dan 99c max.
Ik heb alles gelaten zoals het was en alleen de core clocks omhoog gegooid naar 4.1C nu moet ik zeggen dat op stock speed de CPU ook al vrij warm is: 40-50c idle. En hoe bedoel je met de mount? Ik heb alles goed vast zitten.blauwe eend schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 07:35:
[...]
Lijkt me dan dat er nog wat meer mis is dan alleen 'bad luck'... Hoe is je mount en wat zijn je voltages?
En je mount, daarmee bedoel ik hoe je koelblok vast zit op je cpu. Waarschijnlijk is dit niet goed omdat je temps zo hoog zijn. Dus of te veel pasta of een andere reden, maar ik zou als je nog nieuwe pasta hebt zeker een remount doen.
Edit: Of je kamer temp is gewoon 30+ ofzo

[ Voor 5% gewijzigd door blauwe eend op 05-05-2015 13:49 ]
Anoniem: 502744
Ik had eerst ook warmte probleem met mn i7 4790k en H100i.Juice. schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 03:52:
Ik heb een i7 4770k en h100i en ik kan op 4.1ghz niet eens, hij wordt dan 99c max.
Waarschijnlijk is dit het: http://youtu.be/dEBzLQ6qYnc
Hopelijk helpt het, ik heb hem nu helemaal stock met idle 28-30c
En bij game (crysis2,dota2,mw2,cs go) komt hij nooit boven de 48c
Ik zal dat eens gaan checken. Maakt de koeler ook enorm veel lawaai bij jou of niet?Anoniem: 502744 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:49:
[...]
Ik had eerst ook warmte probleem met mn i7 4790k en H100i.
Bedoel je de pomp of de fans, ik heb hem in een corsair 450D in en vind het wel meevallenJuice. schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 00:43:
[...]
Ik zal dat eens gaan checken. Maakt de koeler ook enorm veel lawaai bij jou of niet?
Ehm ja ik kan niet echt zeggen waar het vandaan komt. Het is in ieder geval net een turbine.Anoniem: 502744 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:08:
[...]
Bedoel je de pomp of de fans, ik heb hem in een corsair 450D in en vind het wel meevallen
Ik dacht dat het maar eens tijd werd om mijn 4690k over te clocken.
Ik had hem al een tijdje, maar nooit echt druk om gemaakt.
Niet geheel tot mijn verbazing is dit andere koek dan Sandy bridge.
Was een beetje aan het rommelen met de Vcore en Multiplier,
maar kwam er al gouw achter dat het input voltage ook behoorlijk bijdraagt aan stabiliteit.
Nu zit ik met het dilemma dat ik niet weet hoeveel vccin ik erop kan knallen.
Ik meende ergens te lezen dat 1.75v standaard was en dat word ook geen Lin packs meer voor mij.
Man, man, hij knalt richting de 90C met 1.13v.
omdat dit stabiel genoeg is voor de dingen die ik met m'n PC doe.
Ik merk wel dat van 1.89 naar 1.94 vccin een stuk stabieler is.

edit: draai nu een uur op 4500, 1.248, 1.896, 69C met 24.6C kamer temp. Dus ik ben bang dat er niet heel veel meer in zit dan 4500Mhz wat ik toch wel jammer vind. Ik had toch eigenlijk wel op z'n minst 4.6 to 4.8 gehoopt.
[ Voor 69% gewijzigd door jbkappirossi op 07-05-2015 15:07 ]
Bij overclocken ALTIJD manual (vaste) voltage!!Anoniem: 502744 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:03:
Hoe zit het trouwens met de voltage hij staat bij mij op automatisch, moet ik hem handmatig instellen op bepaalde voltage en testen of hij stabiel loopt? Hoe zit het trouwens met het opstarten als hij is uitgevallen vanwege een te lage voltage? Ik heb msi xpower max ac

Later als je je stabiele en uiteindelijke settings heb gevonden kun je pas weer gaan denken aan variabele voltage icm powersaving opties en dergelijke.
Na een 'crash', 'gewoon' op verder klikken bij het opstarten. Windows is namelijk 'om de een of andere reden', niet op een normale manier afgesloten. En dat wil zij even duidelijk maken door jou een melding te geven. Herstel opties of dergelijke dus voor het gemak overslaan.
(wel advies is je school bestanden en dergelijke veilig stellen op je tweede hdd als je windows om de een of andere reden corrupt wordt. Niet dat dit niet altijd een verstandige optie is, maar ik zeg het maar
Ga je eens inlezen in overclocken, dan weet je waar je aan begint.
Bedankt voor je reactie, ik ga me wat dieper inlezenblauwe eend schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:32:
[...]
Bij overclocken ALTIJD manual (vaste) voltage!!(in iedergeval de Vcore, de rest is een ander discussie punt en wat minder relevant)
Later als je je stabiele en uiteindelijke settings heb gevonden kun je pas weer gaan denken aan variabele voltage icm powersaving opties en dergelijke.
Na een 'crash', 'gewoon' op verder klikken bij het opstarten. Windows is namelijk 'om de een of andere reden', niet op een normale manier afgesloten. En dat wil zij even duidelijk maken door jou een melding te geven. Herstel opties of dergelijke dus voor het gemak overslaan.
(wel advies is je school bestanden en dergelijke veilig stellen op je tweede hdd als je windows om de een of andere reden corrupt wordt. Niet dat dit niet altijd een verstandige optie is, maar ik zeg het maar.
Ga je eens inlezen in overclocken, dan weet je waar je aan begint.
4200 MHz was toch pas te halen bij 1.241 Vcore samen met 1.92 VCCin wat mij eerlijk gezegd een beetje tegenviel. Met lager voltage kon ik niet eens booten naar Windows. Temperatuur was op de kamer ongeveer 24C en cores rond de 60C. Dus mijn oudere Scythe Mugen 2 doet goed zijn best
Had er eerst nog meer moeite mee om een stabiele OC te krijgen, maar toen kwam ik erachter dat ik gebruik maakte van prime95 versie 28.5. Met versie 27.9 kreeg ik toch minder snel een BSOD. Loop van de week, dus waarschijnlijk hemelvaart meer proberen eruit te halen. Moet zeggen dat ik nog nooit heb overclocked maar is wel een leuke uitdaging zo.
Anoniem: 81330
Ik heb met mijn 4790K precies het zelfde gehad. Out of the box met de H100i waren mijn temps 70 graden (veelste hoog). Ik heb achter backplate 4 rubbertjes tussen de boutjes gedaan en nu sluit hij perfect aan. Ik draai nu 4700Mhz op 32 graden. en vcore heb ik nog niet eens aangeraakt. Kortom dit heeft potentieAnoniem: 502744 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:49:
[...]
4700Mhz op 32 graden is natuurlijk onzin (want idle), we moeten het hebben van de load temperatuen onder Prime95 27.x en 'nog niet aan de vcore gezeten' -> is auto voltage, waar het benodigde voltage gegokt wordt. of het potentie heeft is dan nog maar de vraag.. ff een screenshot met small fft prime95 load temps met cpu z en Realtemp open.. Dan weten we waarover we spreken..
Nieuw hier! Al heel wat jaren forum lurker.
Nu heb ik een vraagje, (geloof het goede sub-forum)
Ik heb een i5 4670k @4.2 GHz. Vcore op 1.148v.
Mijn koeler is een "custom loop", EK-Kit l240 R2.0. (Mijn eerste stap in PC waterkoeling)
Bestaat uit het volgende:
- universal CPU water block: EK-Supremacy MX.
- radiator: EK-CoolStream PE 240 (Dual).
- radiator fan: EK-Vardar F3-120 1850rpm (2pcs)
- water pump / reservoir unit: EK-XRES 100 DDC MX 3.1 PWM
Nu vraag ik af of mijn temps enigszins acceptabel zijn voor deze setup en voltage.
Idle CPU core temps zijn tussen de 24~26C. Ambient rond de +- 21C.
Onder Prime95 op small fft na een minuut of 10 zit de temperatuur rond +- 60C
Aangezien mijn voltage relatief laag is had ik het gevoel dat de temperaturen behoorlijk hoog zijn.
(Deze temperatuur waardens zijn allen gemeten met Hardware info.)
Het kan zijn dat ik ietwat teveel koel pasta heb gebruikt. Maar dat zal naar mijn idee geen tientallen graden moeten schelen?
[ Voor 0% gewijzigd door wiLLius op 27-05-2015 12:08 . Reden: Typo ]
hwbot; wiLLius
verder, mede door de gebruikte adhesive/thermal paste tussen Die en IHS ipv soldeer is temperatuur managment sinds ivy bridge een drama.. Daarentegen mogen de chips 90c worden, (ik houd liever 85-87c aan dus je hebt nog zo'n ~30c ruimte. Ik zou zeggen.. Happy Benching
Hartelijk dank! In ieder geval nog geen temps om mij enigszins zorgen te maken! Kijken of ik m nog een 0.2 GHz hoger kan krijgen terwijl ik onder de 1.2v blijf.
Bedankt voor de tip omtrent Prime95!
hwbot; wiLLius
[ Voor 44% gewijzigd door millman op 28-05-2015 16:32 ]
4,3 GHz @ 1,21v boot wel maar crashed na een minuut Prime95
Als ik mij niet vergis staat mijn vccin op "auto" default 1,8v.
Als ik die verhoog zal dat vast helpen met stabiliteit.
Overigens op mijn 4.2 overclock het voltage nog iets extra naar beneden kunnen schroeven
Edit: 4,4 GHz @ 1.236v met cores tussen de 60 en 66 graden in na een half uur stressen. Het heeft inderdaad geholpen om mijn vccin wat omhoog te schroeven. Staat nu op 1,9v.
Nu scheelt het wel een stuk qua temps dat ik nu met Prime95 27.9 test.
Nu kijken of hij de nacht doorkomt.
[ Voor 30% gewijzigd door wiLLius op 28-05-2015 20:37 . Reden: extra toevoeging ]
hwbot; wiLLius
Heb zelf ook een h100i en moest er ook rubbertjes achter zetten om de koeling goed te krijgen, best wel raar eigenlijk dat dit af fabriek niet goed is.Anoniem: 502744 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:49:
[...]
Sorry voor de dubbelpost, ik weet niet goed in welk topic het thuis hoort.
[ Voor 255% gewijzigd door Gait op 04-06-2015 12:56 ]
De CPU is gedelid en zonder IHS. Het mobo, RAM, CPU en GPU zijn watergekoeld.
Ik heb een aantal guides gelezen, en ik volg voornamelijk de handleiding van Hardware.info
De enige optie die ik niet kon vinden is Fully Manual, ipv daarvan heb ik CPU Core Voltage en CPU Cache Voltage op manual gezet. Nu staan deze laatste twee opties in Windows met het programma ASUS TurboV Core op Adaptive Mode. Nu heb ik in deze beide op Manual Mode 1.200 gezet. Het CPU Ratio op 42 en CPU cache op 39. In CPU-Z wordt bij Core Voltage aangegeven 1.216 V. Hoe kan dit?
Edit: dat CPU-Z 1.216 aangeeft is alleen tijdens Prime95 zie ik.
[ Voor 17% gewijzigd door Gait op 11-06-2015 22:35 ]
Op dit moment heb ik Prime95 aan staan Vcore 1.250 multiplier op 44 temps rond de 70. Maar het is warm in deze ruimte.
Edit:
Met de Vcore op 1.270 heb 4,4Ghz een uur lang gedraaid met Prime95 smallFFTs.
Temps max 79 en gemiddel 75.
Morgen even verder inlezen hoe ver ik kan gaan met Vcore.
Mijn doel is om een leuke 24/7 OC te behalen.
[ Voor 29% gewijzigd door Gait op 12-06-2015 19:09 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-J op 12-06-2015 19:27 ]
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
5.0 GHz wil maar niet stable blijven... en het voltage is me wat te hoog..
Nouja, met 4.9 ben ik ook wel tevreden
Wij houden allemaal wel van een mooie screenshotjulianbos schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:49:
M'n 4690K zit momenteel op 4.9 GHz @ 1.35 volt en cache op 4.6 GHz.
5.0 GHz wil maar niet stable blijven... en het voltage is me wat te hoog..
Nouja, met 4.9 ben ik ook wel tevreden
Kan 'm wel even validaten, maar heb niet echt tijd om uren te benchen etc..Wij houden allemaal wel van een mooie screenshot

[ Voor 4% gewijzigd door julianbos op 13-06-2015 14:02 ]
Mooie prestatie, wat voor cooling gebruik je?julianbos schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:01:
[...]
Kan 'm wel even validaten, maar heb niet echt tijd om uren te benchen etc..
[afbeelding]
Dikke score man.. haha 4.8 rete snel..doe even een LinX stable test het is maar 45 min van je overklock leven.julianbos schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:01:
[...]
Kan 'm wel even validaten, maar heb niet echt tijd om uren te benchen etc..
[afbeelding]
De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!
[ Voor 44% gewijzigd door Speedy-J op 14-06-2015 12:10 ]
Bedankt voor de tip! Heb nu 1.245 nodig voor 4,4GHz. Deze tips zijn zeer welkom tijdens m'n eerst OC.Speedy-J schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:26:
Probeer ook eens je CPU input voltage van 1.8v stock naar 1.95v ,misschien kan je dan wel omlaag met je vcore voltage.
Even om iets helder te krijgen is VID de Vcore wat je ingesteld hebt en Vcore de Vcore wat CPU-Z aangeeft?
Ik heb 1.245 ingesteld en tijdens Prime95 geeft CPU-Z 1.264 aan.
Als volgende stap kan ik de dmv van de Vcore omhoog te zetten kijken of ik 4,5GHz kan halen?
Ik heb ook een maximus VII hero en ervaar geen over voltage met mijn i7 4790K @4.7GHz met 1.23vcore.
Je kan nu idd de vcore verhogen en 100mhz erbij doen ,met je CPU input voltage kan je maximaal tot 2.1v gaan mocht hij niet stabiel zijn.
Luchtkoeling, een DeepCool NepTwin.Anoniem: 502744 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:47:
[...]
Mooie prestatie, wat voor cooling gebruik je?
Bijna dezelfde prestaties als een Noctua NH-D14, voor heel wat minder geld
Dat is een mooie prestatie, zelf heb ik nog niet geprobeerd over te klokken met mijn i7 4790k en H100ijulianbos schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:52:
[...]
Luchtkoeling, een DeepCool NepTwin.
Bijna dezelfde prestaties als een Noctua NH-D14, voor heel wat minder geld
Met een H100i zou je 4.9 ook wel kunnen halen als 't goed isAnoniem: 502744 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:59:
[...]
Dat is een mooie prestatie, zelf heb ik nog niet geprobeerd over te klokken met mijn i7 4790k en H100i

Meer krijg ik er niet uitgeperst ,met een beetje load al 84 graden.
Mijn 24/7 overclock is 4.7GHz met maar 1.23vcore.
Vcore: 1.290
CPU Cache voltage: 1.200
CPU input voltage: 2.00
Wat kan ik nu het beste verhogen? Eerst de CPU input voltage tot een max van 2.10?
Edit:
Mijn laatste core in RealTemp is altijd wel een 10 graden koeler dat de rest. Betekend dit dat het blok niet helemaal goed zit of is dit wel normaal?
[ Voor 27% gewijzigd door Gait op 15-06-2015 18:53 ]
4,5GHz
Vcore: 1.290
CPU Cache voltage: 1.200
CPU input voltage: 2.05
Hij draait nu ongeveer 19 minuten. Terwijl ik dit typ val hij uit
De temps waren max 77, gemiddeld tussen 70 en 75.
Kwa temps zit je best wel goed ,je heb ruimte zat om die overklok stabiel te maken.
Edit:
Ik heb mijn Vcore verhoogd naar 1.297 en nu draai ik een half uur Prime95 zonder problemen.
Wat is de volgende stap die ik kan nemen?
En terwijl ik dit typ valt hij helaas weer uit.
Edit 2:
Met de Vcore op 1.298 draai ik Prime95 inmiddels al langer dan een half uur.
Wat is de beste vervolgstap nu?
CPU Input Voltage weer verlagen?
En moet de CPU Cache Ratio nog richting de 4,5GHz gebracht worden voor zo ver mogelijk?
[ Voor 101% gewijzigd door Gait op 15-06-2015 20:36 ]
Je CPU Cache kan je op 4GHz houden omdat je daar toch niets van merk in real life gebruik, en het kan je OC tegenhouden als je te hoog gaat.
CPU input voltage kan je verlagen als je denkt dat je CPU dat wel trekt.
Anoniem: 191343
Tot nu toe krijg ik niets boven de 4.0 GHz stabiel. Zelfs met een Vcore van 1.35V is 4.2 GHz niet stabiel.
Op 4.0 Ghz heb ik zelfs een aardig hoge Vcore van 1.24V vergeleken met anderen op het internet.
Doe ik iets fout of heb ik gewoon een slechte chip?
(ik heb niets gewijzigd aan ringbus of Vrin)
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 191343 op 16-06-2015 18:46 ]
Welke BSOD error krijg je?
0x124 is een wat je het meeste tegen zal komen. Dan zul je Vcore of Vrin verhogen om de een overclock stabiel te krijgen.
zou proberen om in ieder geval je Vrin te verhogen naar zon 1,9V (manual) om wat ruimte te maken (kun je later nog altijd omlaag zetten). Ben benieuwd wat je zou kunnen halen met je G3258, die van mij had 1,29V nodig voor 4.3Ghz en bij 1,28V kon ik nieteens booten naar Windows zonder BSOD
Succes nog met je overclock!
PS: http://www.overclock.net/a/common-bsod-error-code-list-for-overclocking
[ Voor 14% gewijzigd door WackoSonic op 17-06-2015 09:39 ]
Edit, momenteel is mijn I5 4670K stabiel op 4300mhz @ 1.116V Vcore. Met prime95 27.7 zijn de max temps 81C onder een H100i op stand straaljager incl. casefans op stand tornado.
[ Voor 32% gewijzigd door Galaxis op 24-06-2015 16:44 ]
[ Voor 4% gewijzigd door millman op 25-06-2015 19:34 ]
https://www.youtube.com/watch?v=UnWMlcB3nTg
Anoniem: 442255
Het is mij niet helemaal duidelijk welk programma/versie en welke settings ik moet gebruiken om een goed beeld te krijgen van mijn 4790K. Ik vind AIDA64 praktisch en overzichtelijk maar ik begrijp dat Prime95 beter weergeeft wanneer je CPU er mee ophoudt. Alleen heb ik ook iets gelezen dat niet iedere versie voor iedere CPU goed is en dat niet iedere optie die Prime95 biedt aan te raden is. Vandaar dus de vraag.
Ik heb in de mobo software mijn core V vastgezet op 1,270V en mijn cache V adaptief laten beheren door de software. De mobo software zegt dan dat het core V 1,296V is en AIDA64 zegt dat het 1,269V is. Beetje vreemd dat de mobo software iets anders aangeeft dan de instelling maar OK, het zal wel.
60 minuten AIDA64 stresstest op 4,8GHz zorgt voor 69 graden bij 1,269V en geen throttling. Maar is dit dus betrouwbaar?
EDIT
specs
4790K
Maximus VII Z97
Noctua NH-D15
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 442255 op 27-06-2015 13:35 ]
Dit kom/kwam ik toch wel her en der tegen op internet en ik heb het maar voor lief genomen. Ik stress enkel met intels programma en OCCT. Als ik deze programma's gebruik komen mijn temps ook veelal overeen met andere review site's.
can someone correct me if i'm wrong?
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik heb ondertussen een refit gedaan met extra rubberen ringetjes tussen de backplate en het moederbord, tevens ook gelijk nieuwe verse koelpasta ertussen, namelijk de Artic silver 5.millman schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 01:11:
Even kijken of je een goede mount hebt, anders dien je extra 'spacers' of ringetjes te gebruiken met je h100..
YouTube: H100i backplate/block fix
Als kers op de taart heb ik de standaard fans van de H100i vervangen door Corsair Sp120 fans. Deze zijn fluister stil. Mijn temperatuur is nu op dezelfde overclock flink gedaald. De heetste core is nu nog 49C
Als je dit topic een beetje doorleest, prime 28.x wordt afgeraden, maar 27.7 is zeer geschikt voor haswell.. Eigenlijk de enige die we hier gebruiken.. 8u small fft voor alleen het testen van de core.. Blend om ook geheugencontroller en reepjes te testen (algehele systeem stabiliteit)OMD schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:21:
Ik durf het niet te zeggen met 100% zekerheid maar werd Prime95 niet sterk afgeraden voor Haswell CPU's? Er zit soms wel is 30 graden verschil tussen bijvoorbeeld Intel's stress test, OCCT, AIDA en Prime.
Dit kom/kwam ik toch wel her en der tegen op internet en ik heb het maar voor lief genomen. Ik stress enkel met intels programma en OCCT. Als ik deze programma's gebruik komen mijn temps ook veelal overeen met andere review site's.
can someone correct me if i'm wrong?
Kijk eens aan.. Ff een screen shot met oc.. Realtemp, cpu-z en prime95 v 27.7 open.. Kijken of er nog wat te halen valt..Galaxis schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:50:
[...]
Ik heb ondertussen een refit gedaan met extra rubberen ringetjes tussen de backplate en het moederbord, tevens ook gelijk nieuwe verse koelpasta ertussen, namelijk de Artic silver 5.
Als kers op de taart heb ik de standaard fans van de H100i vervangen door Corsair Sp120 fans. Deze zijn fluister stil. Mijn temperatuur is nu op dezelfde overclock flink gedaald. De heetste core is nu nog 49C
[ Voor 34% gewijzigd door millman op 28-06-2015 16:23 ]
Intel core i5 4690k
Corsair H110i Gt
Gigabyte gaming7 z97
Vrin 1.915
Ringbus 1.2
Vcore1.255
Eist en C states disabled
LLC op extreem
Uncore ratio staat op 39
BLCK staat op 100
Een kleine 8 uur getest met prime95 small ftt
Nu nog een keer prime95 blend testen
http://i.imgur.com/eCK6qH1.jpg
[ Voor 15% gewijzigd door dhrhagenees.cro op 15-07-2015 18:53 ]
[ Voor 152% gewijzigd door govie op 22-07-2015 21:33 ]
Voorbereiding
Ik had e.e.a. berekend alvorens ik die hardwarecombo kocht en ben blij dat de theorie dus ook aansluit bij de praktijk. De les die ik eruit heb getrokken is dat als je de TDP's goed berekend of inschat via deze PSU calculator, je met dit soort middelmatige koelers dezelfde Ghz-resultaten kan neerzetten als de grotere "karbiet-koelers", natuurlijk wel bij veel hogere temperaturen. In die zin lijkt de intelprocessor zelf de bottleneck te zijn en niet de setup waarop het moet gaan draaien, mits je voldoende TDP hebt opgesteld. Onder de thumbnails hieronder staan veel grotere leesbare foto's.
Werkwijze
Ik heb exact het G3258-review van pclinde gevolgd met de hulp van het HWI artikel. Vanaf het moment dat mijn hardwarecombo flipte door te weinig voltage (was op hetzelfde moment als de pclinde combo), heb ik e.e.a. in tabelvorm bijgehouden en links onderin gezet. Wel grappig dat ik hoger uitkom, misschien komt dat door de windowsversie, ik windows 32 bit en pclinde 64bits versie.
Een ding snap ik niet helemaal van het proces. Als ik zelf Vcore=1.3V en Vcinn=1,73V in de bios instel, waarom wordt er dan 1,336V en 1,792V weergegeven in de HWI-monitor? Weet iemand wat ik wel of niet heb gedaan dat het mobo toch een soort van afronding plaatst? Ik blijf natuurlijk wel een noob, maar dan alleen wat grijzer en kaler:)

Volgende stappen
Volgende stap is morgen de grote fan eraf halen en dan bekijken wat de G3258+noctua NH-L12 (met alleen de kleinere fan) kan waarmaken in dezelfde opstelling. Ben erg benieuwd wat ik daarmee voor elkaar kan krijgen, want dat was de setup die ik eigenlijk ook voor ogen had. Hoeveel slechter zullen de overclockprestaties zijn? Interessant en leuk voor mij om te meten. Daarna maak ik de keuze voor 1 of 2 fans op de cpu-koeler. Werk ik alles binnenin netjes af en sluit ik de kast voor de 8-uurs stresstest met prime95-27.7.
Hierna ga ik aan de slag met de videokaart, wat ik eigenlijk in beginsel niet van plan was. De hoogste score in PCmark vantage is 11.806 punten en ik denk dat dat wel om te doen is voor dit minisysteempje
Oh, en de opstelling is zelfs open erg stil zonder die zwarte sharkoonfan. Als ik iets fouts hierboven heb aangenomen dan leer me maar eens wat bij, ik wil het graag begrijpen.
Edit: Ook de hoogste score in PCmark Vantage voor de cpu+gpu combo.
Maar hoe verhoudt zich dit tot de instellingen in de uefi. Wordt de fancurve ook opgeslagen in de uefi. Zo niet, worden dan wel de minimale (gemeten) waarden in de uefi opgeslagen zodat je daar de juiste fan curve kan maken en AiSuite kan verwijderen?
Got some stuff
[ Voor 3% gewijzigd door FNale op 12-08-2015 08:50 ]
Je kan in de uefi ook zo'n calibratie uitvoeren, waarmee dezelfde waardes zichtbaar worden als bij de AiSuite calibratie. Zelf heb ik alle curves mat AiSuite opgesteld en die daarna tevens in de uefi gezet. (handmatig de waarden ingeklopt.)krouwen schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:30:
Iemand met een Asus moederbord ervaring met AiSuite fan control. Er is de mogelijkheid je fans automatisch te laten kalibreren waardoor uiteindelijk de laagst en snelst mogelijke fan speed wordt gemeten. Daarna kun je zelf een manuele fan curve maken.
Maar hoe verhoudt zich dit tot de instellingen in de uefi. Wordt de fancurve ook opgeslagen in de uefi. Zo niet, worden dan wel de minimale (gemeten) waarden in de uefi opgeslagen zodat je daar de juiste fan curve kan maken en AiSuite kan verwijderen?
Maak hem dan zelf aan Chris en deel je ervaring met het nieuwe platform met onsChrisdeW schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:50:
Voelt iemand zich geroepen om een Skylake topic te openen?
Got some stuff
Paar korte primes gedaan en mijn 24/7 clock gevonden voor nu (4500Mhz).
Ik ben nu 4600Mhz aan het primen
i5 6600K
Asus Z170 hero

[ Voor 22% gewijzigd door FNale op 18-08-2015 13:39 ]

"Non-Z" overclocking with the G3258 has taken a serious hit with a recent Windows Update (for Win 7 &and the RTM build of Windows 10. Microsoft released a patch that updated the microcode for the G3258, which results in a boot-loop for users of most H-series and B-series motherboards that used to support overclocking the chip.
Is een bug, had iets met turbo te maken, die pentiums normaal niet hebben.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Chris, zou jij je UEFI settings eens willen screenshotten?ChrisdeW schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 11:40:
Nou ik heb nog niet zoveel te delen.
Paar korte primes gedaan en mijn 24/7 clock gevonden voor nu (4500Mhz).
Ik ben nu 4600Mhz aan het primen
i5 6600K
Asus Z170 hero
[afbeelding]
Volgens deze kerel geeft het overklokken van je bus speed meer performance bij Skylake: YouTube: i5 6600K i7 6700K Skylake & Z170 Review & Indepth Overclocking
[ Voor 21% gewijzigd door krouwen op 21-08-2015 15:12 ]
Het lijkt idd alsof intel icm ms een oc op een non-Z mobo moeilijker wil maken...

Ik kwam er ook net achter na uren frustratie; ik heb hier een Asrock H81M-itx (dus non-z mobo) met een G3258. Met een recente windows 8.1 install gaat de machine aanzetten wel goed lijkt het en heb je gewoon een overclock, maar na een reset of reboot draait hij steevast op 3,2ghz. Blijkbaar zat de microcode update er al in. Het ligt niet aan de bios want bij boot zie je altijd de juiste overclock aanwezig zijn.
Ik begreep dat update KB3064209 dit veroorzaakt in windows 7 en 8.1. Stomme is dat ik deze update niet kan vinden op die 8.1 install.. (maar misschien is dat omdat het een install is met een heel recente ISO?)
Er blijkt dus in windows\system32 een file mcupdate_genuineintel.dll te staan. Als je deze hernoemt (eerst take ownership doen via reg hack) dan gebeurt er iets waardoor het weer werkt. Nu blijft de overclock na reboots gewoon bestaan.. voor nu..
Ik ga proberen om een oudere ISO te installeren en kijken of de update er wel zichtbaar bij komt, zodat je hem tenminste normaal kan killen/hiden.
In windows 10 bestaat mcupdate_genuineintel.dll ook iig, misschien is dat daar de enige manier om het probleem te omzeilen?..
Asrock support antwoord op mijn mail (die snel mailen trouwens):
Bios P2.20 is bijv. idd ontdaan van zijn overclock opties...3. Intel does not want people to OC the CPU on motherboards with H81 chipsets. With socket 1150 they only allow CPU overclocking on motherboards with Z97/Z87 chipsets. With the latest microcode update they block this OC option on motherboard with other chipsets. We have to integrate this microcode into the BIOS. It is not optional.
http://www.asrock.com/mb/...ITX/?cat=Download&os=BIOS
The OC option will not return in future BIOS versions. It is not allowed by Intel
Wish you a nice weekend!
ASRock Support
[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 28-08-2015 21:31 ]
Mijn non z overclock doet het nog, ondanks dat die patch 2 weken geleden met automatische updates is geinstalleerd. Misschien omdat ik alle powersaving uit heb staan.
Welk mobo heb je? Bedoel je alles C-states enzo uit in de bios? Dat heb ik hier ook idd. Als ik een windows 8.1 install uit maart 2014 doe dan is er niks aan de hand, maar als bijv de grote windows update KB3000850 er overheen gaat dan komt het probleem na een reboot weer terug..haarbal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:23:
Dat is dan wel een heel recente install.
Mijn non z overclock doet het nog, ondanks dat die patch 2 weken geleden met automatische updates is geinstalleerd. Misschien omdat ik alle powersaving uit heb staan.
Nog wat relevante gerelateerde links over g3258 non z oc problematiek:
op answers.microsoft.com
op forum.asrock.com
op communities.intel.com
H81 pro btc. Ik heb alleen gezocht naar KB3064209.maratropa schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:14:
[...]
Welk mobo heb je? Bedoel je alles C-states enzo uit in de bios? Dat heb ik hier ook idd. Als ik een windows 8.1 install uit maart 2014 doe dan is er niks aan de hand, maar als bijv de grote windows update KB3000850 er overheen gaat dan komt het probleem na een reboot weer terug..Het lijkt ook alsof dan al mcupdate_genuineintel.dll ge-update wordt. Ik hou het nu maar bij het hernoemen van dat bestand want ik kom er verder niet uit. Ik kom dit specifieke probleem (cold boot wel oc, na reboot niet) ook verder niet echt tegen, mischien toeval door de combi van cpu, mobo, bios en OS...
Nog wat relevante gerelateerde links over g3258 non z oc problematiek:
op answers.microsoft.com
op forum.asrock.com
op communities.intel.com
Ik kan nog wel wat meer settings in de bios proberen als ik weer thuis ben, kijken wanneer de bootloop opduikt.
Ik ben sinds kort ook begonnen met het overclocken van mijn cpu en dit gaat best aardig.
Heb hem nu een dag op 4.3ghz draaien zonder problemen. maaar...
Mijn temp is met prime 95 28.4 maximaal 90 graden
En met prime 95 26.6 dus maximaal 70 graden.
Nu las ik dus op een forum het volgende.
Do NOT run any versions of Prime95 later than 26.6. Here's why:
Core i 2nd, 3rd and 4th Generation CPU's have AVX (Advanced Vector Extension) instruction sets. Recent versions of Prime95, such as 28.5, run AVX code on the Floating Point Unit (FPU) math coprocessor, which produces unrealistically high temperatures. The FPU test in the software utility AIDA64 shows the same results.
Prime95 v26.6 produces temperatures on 3rd and 4th Generation processors more consistent with 2nd Generation, which also have AVX instructions, but do not suffer from thermal extremes due to having a soldered Integrated Heat Spreader and a 35% larger Die.
Iemand al bekend met dit ''probleem''

Jaa ik, in begin ging mijn i7 4790k met h100i in 15 seconden naar de 80 graden, bleek ik de verkeerde prime 95 te gebruiken en mijn H100i zat niet goed bevestigddeurmatje schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:37:
Hallo tweakers.
Ik ben sinds kort ook begonnen met het overclocken van mijn cpu en dit gaat best aardig.
Heb hem nu een dag op 4.3ghz draaien zonder problemen. maaar...
Mijn temp is met prime 95 28.4 maximaal 90 graden
En met prime 95 26.6 dus maximaal 70 graden.
Nu las ik dus op een forum het volgende.
Do NOT run any versions of Prime95 later than 26.6. Here's why:
Core i 2nd, 3rd and 4th Generation CPU's have AVX (Advanced Vector Extension) instruction sets. Recent versions of Prime95, such as 28.5, run AVX code on the Floating Point Unit (FPU) math coprocessor, which produces unrealistically high temperatures. The FPU test in the software utility AIDA64 shows the same results.
Prime95 v26.6 produces temperatures on 3rd and 4th Generation processors more consistent with 2nd Generation, which also have AVX instructions, but do not suffer from thermal extremes due to having a soldered Integrated Heat Spreader and a 35% larger Die.
Iemand al bekend met dit ''probleem''
[afbeelding]

Oke thx, dan kan ik dus gewoon uitgaan van de oudere prime 95 versies.Anoniem: 502744 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 23:36:
[...]
Jaa ik, in begin ging mijn i7 4790k met h100i in 15 seconden naar de 80 graden, bleek ik de verkeerde prime 95 te gebruiken en mijn H100i zat niet goed bevestigd, prime95 v 27.7 zou het wel moeten doen.
was al bang dat ik het met 4,3 / 4,2ghz moest doen
Geldt dit ook voor Skylake? Ik test met prime v28.7. 50 graden op blend, 68 graden op small FFT.Anoniem: 502744 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 23:36:
[...]
Jaa ik, in begin ging mijn i7 4790k met h100i in 15 seconden naar de 80 graden, bleek ik de verkeerde prime 95 te gebruiken en mijn H100i zat niet goed bevestigd, prime95 v 27.7 zou het wel moeten doen.