ikt schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 18:14:
Uit
deze OC guide voor Ivy Bridge kan ik halen dat blijkbaar een lagere temperatuur toestaat dat je met lagere voltages kunt werken om een CPU stabiel te krijgen wegens lekstromen op hogere temperaturen. Ik heb nu Prime95 v27.7 Small FFTs draaien voor een kwartiertje, en de temperaturen zijn maximaal 90c. Echter als ik LinX probeer uit te voeren zijn die 100c (en toen vond ik het genoeg). Hoezeer kan ik op Prime95 vertrouwen als IBT en LinX wél hogere temperaturen halen maar niet crashen, en Prime95 10 graden koeler blijft en wel crashed?
Dat is nou juist het voordeel van Prime95. Als je Small FFT's draait vind je eerder een fout dan Linpack, dat er om bekent staat Erg warm te worden, maar niet perse je Core op de juiste manier belast om snel een fout te vinden. Je hoeft met Prime dus korter te testen om een onstabiliteit te vinden.
Ik zit nu met een multiplier van 44x met een VID van 1.220V en een Vcore van 1.236V, Prime95 is tot nu toe nog niet gecrashed. 5mV lager en Prime95 stop ermee. Volgens mij is het verstandig dat ik het nu zo laat tot 8 uur voorbij is, toch? Of niet? Iedereen praat over 8H Blend, maar hoe zit het dan met Small FFTs?
Nog een voordeel van Prime. Je kan per test pinpointen waar een eventueel probleem zit. Small FFT's richten zich (door het kleine formaat) alleen op berekeningen die niet/weinig gecached hoeven te worden. Hierdoor is er veel minder belasting op je geheugencontroller/geheugen. Als je een BSOD of hanger krijgt met Small FFT kan je 99% zeggen dat de cores niet stabiel zijn en het geheugen verder uitsluiten.
Je begint dus ook eerst je core te stabiliseren op je Doelsnelheid en te testen met Small FFT. Als je dat gedaan hebt kan je je richten op een eventuele Ram en uncore OC. Deze kan je (als je zeker weet dat small FFT stabiel is) testen met de Blend instelling van Prime. Als je dan een BSOD krijgt, kan je deze dus gaan zoeken in je Ram of uncore instellingen.
In zowat elk topic dat op internet is te vinden over Haswell en Prime95 lijkt niemand het eens te zijn over de testmethodiek, ik krijg er koppijn van.
Onvolledige antwoorden, ronduit misleidende of foute antwoorden.
Vind je het gek dat iemand er na 20 threads door te hebben gelezen iets heeft van "8H non-AVX2 Blend + een potje BF3 is zat validatie!"

De één is pas blij met 3 passes van alle FFTs bij Prime, de ander doet Prime van de hand en gooit 20 passes LinX erop, nog een vind dit alles onzin en vind 24H x264 genoeg, allen claimen dat de door hun niet-geprefereerde methode niet waterdicht is, al deze meningen en variaties ervan herhalen zich oneindig over fora en topics over overclocken. En ik maar blij zijn dat mijn OC meerdere rondes BF3 + BF4 heeft overleefd, spellen die volgens dezelfde mensen eerder op een instabiliteit wijzen dan tests.
Toch maar eens tijd om vanaf Sandy Bridge alle guides te gaan bestuderen
tl;dr: Ik ben verward over alle verschillende meningen. Onzekerheid heerst.
No worries, Het is uiteindelijk een keuze waar je voor gaat qua stabiliteit. Nogmaals, Prime heeft mij nog nooit in de steek gelaten, en AVX1 valt qua temps zeker mee, dus daar valt goed mee te testen. Elke OC onder de 90c is prima (intel spec), dus je zit goed. 8 uur uitdraaien en dan kan je er redelijkerwijs van uitgaan dat je CORE stabiel is.
Mocht je je Uncore overklokt hebben, of zeer snel ram (OC?) met lage timings (zeg 2133c7 en hoger) dan kan het zinvol zijn na je Small FFT dus blend te draaien, zeker als je af en toe nog tegen een BSOD aanloopt. Snel geheigen met lage timimgs heeft een behoorlijke inpact op je geheugencontroller, vandaar dat ik extra blend test aanraad.
Het Mooie van Blend is dat ook je core goed wordt getest, dus blend 8 uur draaien is een teken dat je gehele PC 24/7 stabiel is. Natuurlijk, uitzonderingen zullen er vast zijn, maar die zijn maar zeldzaam.
Mijn persoonlijke proces is als volgt:
Elke 100Mhz omhoog testen met zeker 30 min Small fft tot mn doel is bereikt (zeg 4400Mhz onder de 90c). Mn eindoel test ik met 8 uur small fft's. Ik test game en muziekproductie stabiliteit, mocht ik nog BSOD's of hangers krijgen dan test ik nog eens goed met blend en pas waar nodig mn voltages van RAM/ SA/UCLK om die te stabiliseren.
Kortom, Prime95 is een behoorlijk makkelijk programma om OC's goed mee te testen.