Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste
Acties:

• Wacked1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 20:50
Dan kunnen we dit nu mooi achter ons laten en verder gaan met elkaar helpen met stabiliteit in het overklokken. Voor mij is het hele overklokken sinds vorige maand nieuw geweest en heb afgelopen maand veel tijd geïnvesteerd om mij in het onderwerp in te lezen en mijn overkloks stabiel te maken.

Ik heb hierin toch wel een nieuwe hobby gevonden en vind het leuk om te overklokken en kijken wat ik uit mijn cpu kan halen. Ik heb om die reden dan ook een h110 besteld die vanmiddag binnenkomt :D.

@ikt op welke Vcore haal je die temperaturen op 4,5Ghz?

edit: ik heb precies dezelfde koeler en processor als jou, op small fft in prime 27,7 kom ik na 10 minuten prime (even snel voor jou getest) uit op een max van 85 graden.

Ik haal deze temperaturen op 1,225 VID en een vcore van 1,256 op 4,5Ghz

Ik heb wel de Arctic Silver 5 koelpasta wat volgens mij al gauw een paar graden kan schelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Wacked1 op 19-02-2015 12:31 ]

i5 4690k @ 4,5Ghz - Corsair h110 | Ballistix Sport 8GB @ 2133Mhz 1-10-11-11-26-128 | Sapphire r9 290 tri-x @ 1100/1400 | MSI Z87-G45 Gaming | CM V750 | NZXT S340

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:57

ikt

Achja, ik heb deze build pas sinds december 2014, daarvoor dus twee prebuilds gehad-ish, een Acer met een Pentium 4 540 op een OEM-bordje en daarna een Medion met een Core 2 Quad Q8300, ook op een OEM bordje, nog met een 1.2GHz Celeron Tualatin ooit hebben gefrutseld maar daar kwam ik niet verder dan 1.4GHz (omdat FSB, RAM en PCI gebeuren). Deze i5-4690K is dus mijn eerste overclockbare computer :)

Ik draaide op 1240mV, maar dat is te weinig gebleken, of ik doe iets anders fout. Jouw OC op 4.5GHz met 1225mV met een Scythe Mugen 4 met Prime95 v26.6/v27.7 op Small FFTs is stabiel? Ik heb dezelfde koeler maar mijn processor lijkt nogal heet te zijn én ik moet ook nog eens hogere voltages instellen wil ik het stabiel krijgen.

Edit:
85c is betrekkelijk koel, maar ik zal eens kijken wat bij mij op 1.225V het wordt. Ik heb namelijk precies dezelfde koeler en koelpasta, maar op 1.225V wordt het toch maximaal 4.4GHz gok ik.

[ Voor 12% gewijzigd door ikt op 19-02-2015 12:11 ]

• Wacked1
Ja mijn OC is stabiel. Ik heb hiervan alleen geen pics dat ie een hele nacht gedraaid heeft. Ben ik nu ook niet van plan te doen. Vanmiddag nieuwe koeler installeren.

Met Intel en de Haswell chips schijnt het nogal een lottery te zijn hoe goed je CPU overklokt. Wanneer ik resultaten vergelijk van anderen heb ik redelijk geluk met mijn chip en is deze vrij goed overklokbaar. Per chip verschilt het dus hoe deze overklokt. Ik heb bij deze temperaturen wel een redelijke goede airflow in mijn kast.

Hoe zit de airflow van jou kast in elkaar? Dit kan namelijk veel uitmaken voor de temperaturen. Als de airflow niet goed is stijgen je temperaturen namelijk behoorlijk.

i5 4690k @ 4,5Ghz - Corsair h110 | Ballistix Sport 8GB @ 2133Mhz 1-10-11-11-26-128 | Sapphire r9 290 tri-x @ 1100/1400 | MSI Z87-G45 Gaming | CM V750 | NZXT S340

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@ Millman

Nette post. Ben zelf geen diehard overklokker maar volg het altijd het wel enigszins van de zijlijn.

Wat “stabiel” is, zal altijd arbitrair zijn. Een aantal standaarden afspreken met oplopende intensiteit lijkt mij heel zinvol. Zeker ook als de posters vermelden waar ze zich op richten. Dan kan iedereen voor zich besluiten waar ze zich op willen richten en de rest of ze zin hebben om daarop te reageren. Daarnaast duidelijke afspraak om een geclaimde OC te bewijzen. etc.

Dit geeft meer structuur en duidelijkheid aan het topic.

Dus ja ik kan me wel vinden in je voorstellen alleen moet de topicstart daar dan op aangepast worden. Misschien is het wel het beste als er een nieuw topic gestart wordt.

Misschien maak ik, als er behoefte aan is en ik tijd vind, wel een voorzet voor aanvullende tekst op de huidige TS. Ben ook benieuwd of de huidige Topicstarter zich in zo’n topicstart zou kunnen vinden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• ikt

ikt

Tsja, dit is wat ik eruit krijg op 4.4GHz @ 1.225V tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eT9Rw9Wm.png

Ik ben benieuwd, wat is de Vcore die de CPU leest? (Niet de Vcore van CPU-z of die in de BIOS, maar die je daadwerkelijk op je CPU hebt zitten). Ik zit er zo'n 23mV boven op 1.248V.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
De topicstarter is ook nog steeds aanwezig. leech gewoon mee, ik heb 'de strijd' die Millman voert een tijd geleden al los gelaten. Ben wel voorstander van een toevoeging aan de TS, deze is sinds openen van het topic niet echt meer bijgewerkt, ik heb hier zelf geen tijd voor, maar kan iemand rechten geven mede TS te worden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Wacked1
@ikt hoe heb je de koelpasta aangebracht? Dit komt namelijk best wel nauw.

• ikt

ikt

Ik heb een lijn aangebracht parallel aan de chip die onder de heatspreader zou moeten liggen, maar is dat teveel?

Welke Vcore meet AIDA64 of HWInfo64 bij jou?

• Wacked1
HWinfo meet bij mij een vcore van 1.256 zoals hierboven al vermeld.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:25
Ik zou wat goed gedefinieerde stabiliteitscriteria ook wel kunnen waarderen, ik dacht er met 20 cycles LinX en 8 uur prime blend wel te zijn, maar vervolgens liep de hele pc al binnen 10 minuten vast in games.

bij anandtech hebben ze een sticky
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2195063
LinX voor core, prime large fft voor uncore en HCI memtest voor memory.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nedernakker schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:58:
De topicstarter is ook nog steeds aanwezig. leech gewoon mee, ik heb 'de strijd' die Millman voert een tijd geleden al los gelaten. Ben wel voorstander van een toevoeging aan de TS, deze is sinds openen van het topic niet echt meer bijgewerkt, ik heb hier zelf geen tijd voor, maar kan iemand rechten geven mede TS te worden.
Weet niet of ik echt mede TS wil/moet worden maar zal eerst eens kijken of ik een opzetje kan maken waar ik tevreden over ben en wat ook voor de rest werkbaar lijkt.
(Doel is overigens om de TS kort maar krachtig te houden zoals het nu is maar met duidelijkere richtlijnen)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• nedernakker
Ik doelde ook niet specifiek op jou, Millman lijkt mij ook een goede kandidaat ;)
Het gaat enkel om de privileges de openingspost aan te kunnen passen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• ikt

ikt

Uit deze OC guide voor Ivy Bridge kan ik halen dat blijkbaar een lagere temperatuur toestaat dat je met lagere voltages kunt werken om een CPU stabiel te krijgen wegens lekstromen op hogere temperaturen. Ik heb nu Prime95 v27.7 Small FFTs draaien voor een kwartiertje, en de temperaturen zijn maximaal 90c. Echter als ik LinX probeer uit te voeren zijn die 100c (en toen vond ik het genoeg). Hoezeer kan ik op Prime95 vertrouwen als IBT en LinX wél hogere temperaturen halen maar niet crashen, en Prime95 10 graden koeler blijft en wel crashed?

Ik zit nu met een multiplier van 44x met een VID van 1.220V en een Vcore van 1.236V, Prime95 is tot nu toe nog niet gecrashed. 5mV lager en Prime95 stop ermee. Volgens mij is het verstandig dat ik het nu zo laat tot 8 uur voorbij is, toch? Of niet? Iedereen praat over 8H Blend, maar hoe zit het dan met Small FFTs?

In zowat elk topic dat op internet is te vinden over Haswell en Prime95 lijkt niemand het eens te zijn over de testmethodiek, ik krijg er koppijn van. Onvolledige antwoorden, ronduit misleidende of foute antwoorden.

Vind je het gek dat iemand er na 20 threads door te hebben gelezen iets heeft van "8H non-AVX2 Blend + een potje BF3 is zat validatie!" :+ De één is pas blij met 3 passes van alle FFTs bij Prime, de ander doet Prime van de hand en gooit 20 passes LinX erop, nog een vind dit alles onzin en vind 24H x264 genoeg, allen claimen dat de door hun niet-geprefereerde methode niet waterdicht is, al deze meningen en variaties ervan herhalen zich oneindig over fora en topics over overclocken. En ik maar blij zijn dat mijn OC meerdere rondes BF3 + BF4 heeft overleefd, spellen die volgens dezelfde mensen eerder op een instabiliteit wijzen dan tests.

Toch maar eens tijd om vanaf Sandy Bridge alle guides te gaan bestuderen :7

tl;dr: Ik ben verward over alle verschillende meningen. Onzekerheid heerst.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zal vanavond uitgebreid reageren (over zin en onzin van prime, small fft's en blend verschillen) en ga met Nedernakker overleggen over Rechten binnen dit topic. Nu ff druk ;)

[ Voor 22% gewijzigd door millman op 19-02-2015 18:49 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 21:40
Lees dit topic al mijn hele tweakertijd door en nu begint er weer gang in te komen zo te horen. Millman heeft het in zijn lange post netjes aangepakt en daar heb ik wel respect voor. _/-\o_
Heb tijdje geleden mijn eigen overclock gedaan, maar door al dit gepraat krijg ik er ook weer zin in :P, screenshot vind ik idd ook een must, want anders weten 'we' niet waar je over praat. Zo heb ik wel eens een geintje uitgehaald met 1 april daarmee :P.

Slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar misschien voor mensen die null verstand hebben van overclocken had er nog een kans geweest dat ze er in trapten? :+
[quote]blauwe eend schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 22:24:
Woow jongens vandaag kreeg ik een i5 4670k binnen welke ik gelijk onder mijn waterblock deed, hij zou veel belovende resultaten moeten bieden. Ik dat ding opstarten, 4.5GHz 1.25Vcore, no problemo :D, dus ik 4.6GHz 1.25Vcore no problemo... 4.7GHz 1.25Vcore, no problemo 8)7
Ik dus maar even Vcore omlaag gedaan 4.7GHz 1.2Vcore, no problemo :? Ik Linx voor een uurtje gedraait, nog steeds alles perfect 8)
Dus ik zonder te me zorgen te maken 1.2Vcore 5GHz, alles op rolletjes.... :9~ Ik 5.5GHz 1.2Vcore >> blue-screen :-( . Ik 5.5GHz 1.278 Vcore doet het weer _/-\o_ ,
Uit eindelijk kwam ik dus uit op 5.9 GHz 1.305Vcore :*) Max temp na 1 uur LinX was wel tegen de 80 graden celcius aan> MAX 76/77/78/75 :o onder water
www.photobucket.com/blauwe_eend.#@$overclock/
Edit: was een 1 april grap natuurlijk ;)
[/quote]

Edit: dus zo hoort het niet :+

Dat de TS wordt aangepast lijkt me zeker een goed plan, top plan, zeker doen! Zal vanavond nog eens een rondje draaien om morgen te posten hoe het hier hoort :+ .
Edit: lijstje met software downloads kan er dan misschien ook wel bij? Das namelijk wel handig :)

[ Voor 3% gewijzigd door blauwe eend op 19-02-2015 18:59 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ikt schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 18:14:
Uit deze OC guide voor Ivy Bridge kan ik halen dat blijkbaar een lagere temperatuur toestaat dat je met lagere voltages kunt werken om een CPU stabiel te krijgen wegens lekstromen op hogere temperaturen. Ik heb nu Prime95 v27.7 Small FFTs draaien voor een kwartiertje, en de temperaturen zijn maximaal 90c. Echter als ik LinX probeer uit te voeren zijn die 100c (en toen vond ik het genoeg). Hoezeer kan ik op Prime95 vertrouwen als IBT en LinX wél hogere temperaturen halen maar niet crashen, en Prime95 10 graden koeler blijft en wel crashed?
Dat is nou juist het voordeel van Prime95. Als je Small FFT's draait vind je eerder een fout dan Linpack, dat er om bekent staat Erg warm te worden, maar niet perse je Core op de juiste manier belast om snel een fout te vinden. Je hoeft met Prime dus korter te testen om een onstabiliteit te vinden.
Ik zit nu met een multiplier van 44x met een VID van 1.220V en een Vcore van 1.236V, Prime95 is tot nu toe nog niet gecrashed. 5mV lager en Prime95 stop ermee. Volgens mij is het verstandig dat ik het nu zo laat tot 8 uur voorbij is, toch? Of niet? Iedereen praat over 8H Blend, maar hoe zit het dan met Small FFTs?
Nog een voordeel van Prime. Je kan per test pinpointen waar een eventueel probleem zit. Small FFT's richten zich (door het kleine formaat) alleen op berekeningen die niet/weinig gecached hoeven te worden. Hierdoor is er veel minder belasting op je geheugencontroller/geheugen. Als je een BSOD of hanger krijgt met Small FFT kan je 99% zeggen dat de cores niet stabiel zijn en het geheugen verder uitsluiten.

Je begint dus ook eerst je core te stabiliseren op je Doelsnelheid en te testen met Small FFT. Als je dat gedaan hebt kan je je richten op een eventuele Ram en uncore OC. Deze kan je (als je zeker weet dat small FFT stabiel is) testen met de Blend instelling van Prime. Als je dan een BSOD krijgt, kan je deze dus gaan zoeken in je Ram of uncore instellingen.
In zowat elk topic dat op internet is te vinden over Haswell en Prime95 lijkt niemand het eens te zijn over de testmethodiek, ik krijg er koppijn van. Onvolledige antwoorden, ronduit misleidende of foute antwoorden.

Vind je het gek dat iemand er na 20 threads door te hebben gelezen iets heeft van "8H non-AVX2 Blend + een potje BF3 is zat validatie!" :+ De één is pas blij met 3 passes van alle FFTs bij Prime, de ander doet Prime van de hand en gooit 20 passes LinX erop, nog een vind dit alles onzin en vind 24H x264 genoeg, allen claimen dat de door hun niet-geprefereerde methode niet waterdicht is, al deze meningen en variaties ervan herhalen zich oneindig over fora en topics over overclocken. En ik maar blij zijn dat mijn OC meerdere rondes BF3 + BF4 heeft overleefd, spellen die volgens dezelfde mensen eerder op een instabiliteit wijzen dan tests.

Toch maar eens tijd om vanaf Sandy Bridge alle guides te gaan bestuderen :7

tl;dr: Ik ben verward over alle verschillende meningen. Onzekerheid heerst.
No worries, Het is uiteindelijk een keuze waar je voor gaat qua stabiliteit. Nogmaals, Prime heeft mij nog nooit in de steek gelaten, en AVX1 valt qua temps zeker mee, dus daar valt goed mee te testen. Elke OC onder de 90c is prima (intel spec), dus je zit goed. 8 uur uitdraaien en dan kan je er redelijkerwijs van uitgaan dat je CORE stabiel is.

Mocht je je Uncore overklokt hebben, of zeer snel ram (OC?) met lage timings (zeg 2133c7 en hoger) dan kan het zinvol zijn na je Small FFT dus blend te draaien, zeker als je af en toe nog tegen een BSOD aanloopt. Snel geheigen met lage timimgs heeft een behoorlijke inpact op je geheugencontroller, vandaar dat ik extra blend test aanraad.

Het Mooie van Blend is dat ook je core goed wordt getest, dus blend 8 uur draaien is een teken dat je gehele PC 24/7 stabiel is. Natuurlijk, uitzonderingen zullen er vast zijn, maar die zijn maar zeldzaam.

Mijn persoonlijke proces is als volgt:

Elke 100Mhz omhoog testen met zeker 30 min Small fft tot mn doel is bereikt (zeg 4400Mhz onder de 90c). Mn eindoel test ik met 8 uur small fft's. Ik test game en muziekproductie stabiliteit, mocht ik nog BSOD's of hangers krijgen dan test ik nog eens goed met blend en pas waar nodig mn voltages van RAM/ SA/UCLK om die te stabiliseren.

Kortom, Prime95 is een behoorlijk makkelijk programma om OC's goed mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Aah, een heel erg duidelijk verhaal. Heel veel dank hiervoor! Nu weet ik welke onderdelen worden getest door Prime95.

Tijd om weer te stress-testen. Ik heb kort geprobeerd te spelen met de resultaten van 8H Prime95 26.6 (1.285V, 4.6GHz) in Crysis 3, maar mijn computer crashte. Vermoedelijk gebruikt het spel dus AVX instructies. GRID2 lijkt ook van AVX instructies gebruik te maken.

Echte real-life programma's die toch gebruik hiervan maken, dus mijn aanname dat AVX lariekoek is, blijkt compleet onterecht te zijn. Misschien leuke kandidaten om in de programmalijst te zetten, als je een playtrhough Crysis 3/GRID 2 overleeft bovenop Prime95, is je OC heul stabiel.

Bij deze: Toch wel op AVX(1) testen.

Edit: Nieuwste Prime95 (v28.5) ertegenaan gegooid met Small FFTs. 100c! Maakt gebruik van FMA3 instructies. Is dit zinnig om te testen? ASUS medewerker geeft aan van niet - zelfs op standaard instellingen en voltages is Prime95 28.5 te zwaar.

[ Voor 18% gewijzigd door ikt op 20-02-2015 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Testen met AVX kan zeker nut hebben, al zou ik Crysis en GRID2 niet in de TS zetten, puur om het feit dat deze geld kosten, en OC testen moet gratis kunnen. Een ieder kan zijn OC in real life testen uiteraard met de programma's die hij/zij gebruikt.

Zoals in vele discussie naar voren is gekomen, Prime 95 AVX2 is gewoon zinloos. 100c is reeel met die test, maar liever niet doen.. Wat dat betreft is versie 27.7 gewoon de betere, de gulden middenweg tussen versie 26.x (te licht) en 28.x (te zwaar) *O*

Edit: Ik heb dat aangehaalde topic over die ASUS medewerker geheel doorgespit en wordt alleen maar gesterkt in mijn mening dat 27.x toch echt een van de betere opties is om stabiliteit te testen. Als je met prime95 net op de voltage ondergrens zit, zorg dat je na een afgeronde test 2 tikjes voltage hoger geeft, kan niet misgaan (IKT, je zei 5mV minder en dan kreeg je een hanger?, geeft dus 2 tikjes vCore bij)

@ Wacked & IKT, Het vergelijken tussen dezelfde koeler en chip heeft niet zoveel zin. Processoren zijn zo fluctuerend qua 'thermal characteristics' dat de ene 4690k op 4300Mhz maar 1,1v nodig heeft en onder een Mugen 4 zo'n 95c wordt, terwijl een andere 4690k daar 1,2v voor nodig heeft en maar 80c wordt onder dezelfde koeler. Dat heeft te maken met een aantal variabelen, zoals IHS plaatsing en ruimte tussen cores en IHS (en dus de laag thermal paste tussen core en IHS), verschillen in sensor calibratie en transistor density (een lastig verhaal waar ik zelf nog niet alles over weet)

[ Voor 86% gewijzigd door millman op 20-02-2015 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
@millman
Mooie uitleg over Prime95, mag wel beknopt in de topic start als je het mij vraagt ;)

Maar zoals beloofd heb ik vanavond ruim 8 (lees negen :o ) uur Prime95 gedraaid met redelijk ideale omstandigheden qua kamer. Kan wel zien dat Prime95 de temps een stuk lager zijn dan bij LinX. Temperaturen zijn om van te smullen, na die uurtjes (max) temp twee graden omhoog :P .

Prime versie: 27.7
Fans: maxed 2x 1400rps en 1500rpm (schat ik)
Wat? Watergekoeld natuurlijk ;)
Delidded ofcourse en liqued pro

(klikken voor orgineel)
Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t526/blauwe_eend/CPU%20overclocking/klein_zpsu0t6nhhp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
blauwe eend schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:05:
@millman
Mooie uitleg over Prime95, mag wel beknopt in de topic start als je het mij vraagt ;)

Maar zoals beloofd heb ik vanavond ruim 8 (lees negen :o ) uur Prime95 gedraaid met redelijk ideale omstandigheden qua kamer. Kan wel zien dat Prime95 de temps een stuk lager zijn dan bij LinX. Temperaturen zijn om van te smullen, na die uurtjes (max) temp twee graden omhoog :P .

Prime versie: 27.7
Fans: maxed 2x 1400rps en 1500rpm (schat ik)
Wat? Watergekoeld natuurlijk ;)
Delidded ofcourse en liqued pro

(klikken voor orgineel)
[afbeelding]
Waarom niet meteen 1.4 op gooien ? >:) koeling kan het probleem niet zijn 8)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Algemeen :

Ik vind 90 graden best wel veel voor te overclocken
Ik hou er mee op al het boeltje 70-75 graden wordt

Ik merk wel bij gpu's als ze warmer worden onstabieler worden.

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

90c in programma's as Prime95, LinX of IntelBurnTest zijn gewoon. Deze programma's zijn min of meer ontworpen om je CPU zo veel mogelijk te stressen en de limieten op te zoeken, bij normaal gebruik en veel load zul je temperaturen tegenkomen die vaak 20c-30c lager liggen dan je stress test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
nvidia666 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:27:
[...]
Waarom niet meteen 1.4 op gooien ? >:) koeling kan het probleem niet zijn 8)
Haha, ik gaf alleen even het goeie voorbeeld en je moet toch ergens starten ;) . Dit draai ik 24/7 maar dan met variabele voltage en dat ie zichzelf terug clocked indien niet gebruikt wordt. Dus moest natuurlijk wel een solid base hebben om van te starten hè 8) .

Stapje voor stapje, dat is de manier ;) en 1.4 tjaa, lijkt me niet echt dat mn processor dat leuk gaat vinden... 8)7
ikt schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:30:
90c in programma's as Prime95, LinX of IntelBurnTest zijn gewoon. Deze programma's zijn min of meer ontworpen om je CPU zo veel mogelijk te stressen en de limieten op te zoeken, bij normaal gebruik en veel load zul je temperaturen tegenkomen die vaak 20c-30c lager liggen dan je stress test.
Mee eens dat sommige tests warm worden, maar zelf hou ik persoonlijk 80 aan. Acht uur lang constant 90 graden Celsius, daar zeg ik toch liever nee tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Als je cpu geen avx heeft, maakt het dan nog uit welke prime je neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Over welke CPU hebben we het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

blauwe eend schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 15:06:
[...]

Mee eens dat sommige tests warm worden, maar zelf hou ik persoonlijk 80 aan. Acht uur lang constant 90 graden Celsius, daar zeg ik toch liever nee tegen :+
Het is ook geen constant 8 uur 90c, die 90c is een piektemperatuur, terwijl ~85c de maat is. Maar uiteraard, hoe koeler hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
millman schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:00:
Over welke CPU hebben we het hier?
De pentium G3258.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zou zeggen, probeer t eens. Ben eigenlijk wel benieuwd of daar verschil in zit.

Edit: t is niet de beste CPU ooit, integendeel, maar hij werkt zullen we maar zeggen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U6YcRtnkjD5mih2fY2brUCLw/medium.jpg

Veel moeite gehad het geheugen stabiel te krijgen, mijn geheugencontroller is ook niet zo best blijkbaar, 2133c7 wil die niet doen. Moet de timings verder finetunen, een TRFC van 278 ken ook eigenlijk niet. Maargoed. Tijd jongeh, t kost allemaal tijd..

[ Voor 87% gewijzigd door millman op 20-02-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
Mijn geheugen overklok is stabiel in hci memtest. Dit schijnt wel de zwaarste test te zijn voor geheugen. Het geheugen dat op deze timings is overgeklokt is de ballistix sport met als xmp profiel 1600Mhz timings 9-9-9-24-128. Dan vind ik deze timings 10-11-11-26-128 op 2133Mhz behoorlijk netjes of zit ik er naast? Ik heb de SA en IO en DRAM voltage met 0,045 verhoogd naar 1,545.

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/lkq11obuv/Memory_stable_prnt_screen.png

Ik ga vanacht in ieder geval nog mijn cpu in prime95 small fft 8 uur testen en morgen prime95 blend.
Wanneer ik die testen heb overleefd geloof ik wel dat mijn systeem stabiel te noemen is. Hiervan zullen morgen screenshots van verschijnen. Of niet als hij crasht vanacht :P.

Ik merkte net in ieder geval dat op 4,6 Ghz ik naar 1.29 VID met een vcore van 1.32v ga met temperaturen van 90 graden. Op 4,5 Ghz heb ik voor een uur stabiel zijn een VID nodig van 1.225 en een Vcore van 1.256.
Dan is mijn max temperatuur 82 graden. Dus het zal voor mij een 4,5Ghz overklok worden.

Edit: Meer krijg ik niet uit dit geheugen ook niet met meer voltage.

[ Voor 26% gewijzigd door Wacked1 op 20-02-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
millman schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 16:14:
Ik zou zeggen, probeer t eens. Ben eigenlijk wel benieuwd of daar verschil in zit.
qua temperatuur lijkt er weinig verschil tussen 26.6 en 28.5 met de pentium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
Nou daar zijn we weer hoor , 4.6GHz even gedaan 8 uurtjes 8). Op naar de 4.7 zou ik zeggen :P

Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t526/blauwe_eend/CPU%20overclocking/Prime%2095%208%20hour%204.6GHz%20Vcore%20bios%20VID%201.284V%20_zpsrebsz9a3.jpg

Prime95 v27.7
i5 4670k @4.6GHz
VID (Vcore in bios?): 1.284V
Vcore load: 1.296V
Fans: Maxed>>1x240mm rad met twee fans ala 1500rpm, 1x280mm rad ala 1400rpm.
3000rpm is van 40mm fans die 2,5" hdd's koelen. Hadden eigenlijk wel gewoon wat langzamer mogen draaien, maar geluid valt mee, ze zijn maar klein :) .
OWJA en voor de gene die geïntreseerd zijn, alles zit in een Bitfenix Prodigy kastje :+ ITX _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
Hierbij mijn stabiele overklok na acht uur prime. Ik heb de voltages toch wat omhoog moeten gooien om hem stabiel te krijgen in een acht uur run prime small fft.

Prime95 v27.7
i5 4690k @4.5GHz
VID: 1.240V
Vcore load: 1.272V
Koeling: Corsair h110 met 2 x140 mm Alpenföhn wingboost 2 fans op 1100 rpm zodat het geluid meevalt.
Max temp: 87 graden

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/44pzb5v37/Processor_stable_prnt_screen.png

Vannacht gooi ik er nog een prime blend test tegenaan om te kijken of mijn memory en processoroverklok in samenwerking stabiel is. Later hierover meer.

@blauwe eend: Mooie overklok en fijne chip! En wat een temperaturen! Lekkker hoor. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
Wacked1 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:35:
......

[afbeelding]

Vannacht gooi ik er nog een prime blend test tegenaan om te kijken of mijn memory en processoroverklok in samenwerking stabiel is. Later hierover meer.

@blauwe eend: Mooie overklok en fijne chip! En wat een temperaturen! Lekkker hoor. _/-\o_
Haha bedankt :9, ben er idd ook wel blij mee omdat het mn eerst i5 is en wisselen waarschijnlijk twee dagen in beslag zou nemen 8)7 :P.

Jou chip ziet er ook nog wel goed uit, temps zitten alleen wel tegen het plafon ja, dus ruimte voor meer lijkt er momenteel niet te zijn. Misschien moet je een keertje een koude avond uitzoeken voor 4.6GHz :+ ;) (en net zo gek zijn als ik ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door blauwe eend op 21-02-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
Haha.

Ja de temperaturen zitten echt aan het plafond. Hoger wil ik ook niet gaan dus ik laat het lekker bij 4,5Ghz. Ben nu een prime blend test aan het draaien zodat ik zo goed als zeker weet dat mijn hele systeem stabiel is.

Mijn chip is ongeveer gemiddeld dus niks te klagen.

2 dagen wisselen van een chip, allejezus dan zit die chip wel echt goed dichtgemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
blauwe eend schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 14:56:
Nou daar zijn we weer hoor , 4.6GHz even gedaan 8 uurtjes 8). Op naar de 4.7 zou ik zeggen :P

Prime95 v27.7
i5 4670k @4.6GHz
VID (Vcore in bios?): 1.284V
Vcore load: 1.296V
Fans: Maxed>>1x240mm rad met twee fans ala 1500rpm, 1x280mm rad ala 1400rpm.
3000rpm is van 40mm fans die 2,5" hdd's koelen. Hadden eigenlijk wel gewoon wat langzamer mogen draaien, maar geluid valt mee, ze zijn maar klein :) .
OWJA en voor de gene die geïntreseerd zijn, alles zit in een Bitfenix Prodigy kastje :+ ITX _/-\o_
Welke temps haal je met Prime95 versie 28.5? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zie hier weer heerlijk stabiele clocks langs komen, Mooie prime testen van 8 uur. Kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben met het resultaat van onze discussies heren. Soms moet je gewoon zeggen wat je vind :D

Mooie OC wacked. Mocht je nog verder willen gaan buiten je 24/7 stabiele clocks, Meld je dan aan bij het HWI OC team (Vraag even aan Nedernakker de teamcaptain).

Er vallen punten te winnen voor het team in challenges (bijvoorbeeld snelste validatie of superpi 1M run.

Het mooie van klokken als hobby is dat je niet een 24/7 stabiele clock gebruikt, maar een stabiliteit die net genoeg is om de betreffende benchmark te draaien. Er valt een hoop te spelen met clocks van je CPU/Ram/Uncore

Check HWBot.org

PS @ Blauwe eend, dude, wat een OC en temps!Mooie zaak maat!

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 21-02-2015 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
ATTENTIE, redelijk lange post! :+
Wacked1 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:12:

2 dagen wisselen van een chip, allejezus dan zit die chip wel echt goed dichtgemetseld.
Misschien zal het ook wel in een dag lukken, maar dan ben ik sowieso echt de heledag bezig.... Wil van dit topic geen 'show je pc topic' maken (eigenlijk natuurlijk wel :P ), maar ik zal je even de situatie laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t526/blauwe_eend/cpu%20mobo%20block%20mount/IMG20150221180345_zpsxl2wkfcr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t526/blauwe_eend/cpu%20mobo%20block%20mount/9aef3952-3dee-443a-9518-048ef91a8f37_zpsabds6dpd.jpg

Licht inval in niet echt ideaal te noemen, maar als je goed kijkt kun je misschien zien dat alles nogal compact is. Alles, maar dan ook alles is verbonden ben crystal tube en 90 graden bochtjes :D . Dus loshalen kost nou eenmaal wat tijd.
Ook de graka is voorzien van crystal buisjes, dus die haal je er ook niet zomaar evenuit. Je kunt er van uitgaan, dat voordat ik het moederbord heb vrijgevochten het al middag is :+ .

Maar goed genoeg gelul, wil mn cpu niet vervangen want dan moet ik weer opnieuw delid uitvoeren en liqued ultra bijhalen. Anders kan ik niet meer zo pronken met mn temps :P . Nog niet te spreken over hoe lastig het is om dat fullcoverblock goed op je cpu te krijgen :X , de eerste keer dat ik dat ding er op had waren mn temps op stock al 80+ |:( , maar dat heb ik gelukkig een keertje opgelost _/-\o_ .
stin00 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:33:
[...]

Welke temps haal je met Prime95 versie 28.5? :)
Ben momenteel wat video's aan het converteren, maar zal eens kijken. Schat toch wel iets van huidige temps +20 ofzo? Linx doet ie dacht ik namelijk 70+ op 4.5GHz. (kamertemp weet ik toen niet meer dus kan niet 1 op 1 vergelijken)
millman schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:30:
Ik zie hier weer heerlijk stabiele clocks langs komen, Mooie prime testen van 8 uur. Kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben met het resultaat van onze discussies heren. Soms moet je gewoon zeggen wat je vind :D

...
...

PS @ Blauwe eend, dude, wat een OC en temps!Mooie zaak maat!
Ben ook tevreden dat het topic weer wat leven krijgt, erg leuk allemaal dit. Ben idd erg blij met mn setupje O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
@blauwe eend Wow ziet er ontzettend dik uit. Nu snap ik ook de twee dagen wisseltijd ;).

@millman Momenteel ga ik niet verder met overklokken. Deze maanden ontzettend druk en heb nu ook een volledig stabiele overklok nodig. Misschien over een paar maanden dat ik er weer mee verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Eendje, waar in hemelsnaam zitten je radiatoren dan? Schitterende build, heb net een aircooled Prodigy build voor een maat afgeleverd, echt verliefd op dat mini ITX formaat. Helaas zelf een xtra pci-e slot nodig voor een 1394 kaartje (voor mn Audiokaart), anders had ik ook die keuze gemaakt hoor. Maar deze uitvoering, pareltje! :D

@ Wacked, Nu je weet wat stabiel is kan je altijd terug vallen op die settings natuurlijk. In ieder geval kan ik je zeggen dat een Superpi 1M bench heel vermakelijk is om te doen. De test duurt onder de 10 sec., is single core (kan je dus cores uitschakelen om temperatuur onder bedwang te houden en stukken hoger komen) en ook geheugen en timings zijn van belang. Het is tevens een hele lichte test, zolang je je screenshot maar kan maken is het stabiel genoeg.

Ach, wie weet over een paar maanden ;)

Zijn er meer mensen die het leuk zouden vinden een kleine superpi challenge te houden?

Een voorbeeld van een superpi run is (mijn persoonlijk record):

Spi 1m koud

In iedeer geval, er is weer wat leven in de brouwerij, mits genoeg animo zal ik eens kijken naar een nieuw topic voor Superpi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
Nou in ieder geval kreeg ik een BSOD in prime blend. Nu nog een keer een nieuwe blend test draaien met 0,005V meer op de CPU kijken of ik dan de 8 uur volhoud.

Ik ben zeker wel geïnteresseerd om een keer een superpi challenge te houden, echter deze maand ben ik dusdanig druk dat ik nog maar weinig vrije tijd over heb om me te verdiepen in een superstrakke pi run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Wacked1 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 19:12:
Nou in ieder geval kreeg ik een BSOD in prime blend. Nu nog een keer een nieuwe blend test draaien met 0,005V meer op de CPU kijken of ik dan de 8 uur volhoud.
Als je met Small FFT stabiel bent, en blend geeft een BSOD dan raad ik je aan eens naar je uncore/ring/Dram/System agent voltages te kijken. Blend is er juist voor om je geheugencontroller te testen. Wat voor een geheugen reepjes heb je, hoe snel draaien ze en met welke timings? Hoe snel draait je Uncore? Wat zijn de voltages van je system agent en hoe hoog is je Vrin?
Ik ben zeker wel geïnteresseerd om een keer een superpi challenge te houden, echter deze maand ben ik dusdanig druk dat ik nog maar weinig vrije tijd over heb om me te verdiepen in een superstrakke pi run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
Uncore staat nu op 39x. De geheugenreepjes zijn Ballistix Sport 8GB normaal op 1600 op 9-9-9-24-128 overgeklokt op 2133Mhz met de timings 10-11-11-26-128. De uncore heb ik niks aan veranderd, die staat op auto. In HWinfo staat deze op 39x.

VID: 1,245
VCCIN: 1750
Ring: Auto
DRAM op: 1.545
SA op +0,045
IO op +0,045

Edit: Hij crashte pas na 3 uur. Dus ik denk dat het maar een kleine aanpassing benodigd om geheel stabiel te worden. Nu nog even uitvinden waar de aanpassing gemaakt moet worden. Ik test hem nu eerst met 1,245VID. Mocht dat niet werken wat is dan de beste stap die ik volgens jou kan doen? De DRAMM, SA en IO met 0,015v omhoog gooien of de de VCINN omhoog gooien met 0,05v en dan de stabiliteit te testen?

[ Voor 30% gewijzigd door Wacked1 op 21-02-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
millman schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 19:05:
Eendje, waar in hemelsnaam zitten je radiatoren dan? Schitterende build, heb net een aircooled Prodigy build voor een maat afgeleverd, echt verliefd op dat mini ITX formaat. Helaas zelf een xtra pci-e slot nodig voor een 1394 kaartje (voor mn Audiokaart), anders had ik ook die keuze gemaakt hoor. Maar deze uitvoering, pareltje! :D

...
Ach, wie weet over een paar maanden ;)

Zijn er meer mensen die het leuk zouden vinden een kleine superpi challenge te houden?

Een voorbeeld van een superpi run is (mijn persoonlijk record):

[afbeelding]

In iedeer geval, er is weer wat leven in de brouwerij, mits genoeg animo zal ik eens kijken naar een nieuw topic voor Superpi ;)
Ja mooi weggewerkt hé :P. de 240mm zit voorin, op de foto kun je daar nog net de fans van zien. Aansluitingen daarvan zitten letterlijk onder mn kast, vandaar dat je ook een witbuisje door de bodem ziet gaan, die gaat onder mn kast langs, echt een hell om te maken was dat :+ .
Andere rad zit bovenin. Kastje is aardig gemod dus, want hele bovenkant moest eruit. Maar heb wel gebruik gemaakt van soort van uitbouw voor de fans, anders zou het zo een dik lelijk blok worden ;)

Zal tussendoor nog wel eens wat fotootjes hier neer gooien als daar geen bezwaar tegen wordt gemaakt.

Superpi challange lijkt me best leuk, weet alleen niet of ik de tijd heb om me daarin in te lezen. Wil natuurlijk wel een beetje weten wat de risico's daarvan zijn. Heb geen zin om het een 3 core te laten worden :+

Edit:
4.7GHz 30min, gaat ook best redelijk. (EDIT2: max temp 71, *screenshot achterwegen gelaten deze keer, komt wel bij de 8 uurtjes :P ) Weet alleen nog niet of ik extra moeite wil steken in het zoeken van iets lagere voltages om ze misschien dan weer later omhoog te gooien omdat ie de 8 uur niet haalt. Denk dat ik toch al niet super veel erover zit als ik dat al zit.
Momenteel 1.34Vcore bios en load is 1.344-1.360, hou eigenlijk niet van wiebelende voltage, maar eigenlijk is dat vrij normaal volgens mij toch?
Heb ook maar even de fan van mijn voeding aangezet. Zit namelijk zo een knopje op dat ie pas gaat draaien met hoge load, maar hij gaat nooit draaien :P , dus nu handmatig aan en dus waarschijnlijk iets 'schonere' stroom. 12V rail zit nu namelijk weer op 12 ipv 11.9 volgens HWmonitor gevalletje.

[ Voor 19% gewijzigd door blauwe eend op 22-02-2015 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Mooie mod hoor, maar gooi eens een buildlogje in het "show je build" Topic, lijkt mij hier niet zo handig. Maargoed, superpi, mits met beleid nog 'veiliger' dan ene prime-run @ 4700Mhz :D.

Lees je vooral rustig in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Ik draai nu 4 maanden op 48x/45x met mijn 4790k. 1.36v(bios 1.35v) met 2400mhz mems. Geen enkel bluescreen gehad. Maw, prime,linx etc is niet realistisch. Hoewel ik met linx avx max 81c krijg. Ik zou eerder zeggen game minimaal 2 uur, als het niet vastloopt is het stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met dat voltage krijg je alles stabiel :D of je nu werkelijk dat voltage nodig hebt is dan nog maar de vraag. Maargoed, LinX op 80c @1,35v doet vermoeden dat je koeling ruim op orde is, delid gedaan, geen AVX, geluk, of een ton geinvesteert in een extreme custom water setup? Maar iets 24/7 stabiel verklaren zonder degelijke test blijf ik mijn bedenkingen ook houden. 3d stabiel, prima, 24/7? nou, nee..

Mijn H70 pist in een buisje als ie 1,3v hoort, en mn cpu verdampt dat als een waterkoker. Kortom, geen haalbare zaak, nu heb ik t hardcore clocken ook een beetje achter mij gelaten, dus ook custom water de deur uit. T moest gewoon werken, hoopte de 4500Mhz te halen op de h70 en daarmee klaar.. op 4400 blijven hangen, hopend op een extreem koud nachtje nog voor een mooie 8 uur test... Alhoewel, vannach is niet erg warm.. We zullen eens zien ;)

Edit: Onder het motto, als je t kan koelen, kan je t draaien, 4500Mhz onderweg :D

Als je t kan koelen....

[ Voor 13% gewijzigd door millman op 22-02-2015 04:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
Haha, ziet er goed uit Millman!

Vannacht heeft de 0,005v op de cpu toch geholpen. De prime blend test succesvol doorstaan.

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/mwjrt0bir/Prime_blend_stable_prnt_screen1.png

Voor nu hou ik het even voor gezien met verder testen.

Ik heb voor de zekerheid de VID nu op 1,250 gezet en de SA, IO en DRAMM op +0,06 en de VCINN op 1,850. Dan heb ik zekerheid dat alles stabiel is.

Edit: Toch maar niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Wacked1 op 22-02-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
TheTurk schreef op zondag 22 februari 2015 @ 01:33:
Ik draai nu 4 maanden op 48x/45x met mijn 4790k. 1.36v(bios 1.35v) met 2400mhz mems. Geen enkel bluescreen gehad. Maw, prime,linx etc is niet realistisch. Hoewel ik met linx avx max 81c krijg. Ik zou eerder zeggen game minimaal 2 uur, als het niet vastloopt is het stabiel.
Haha komt er weer iemand die ons forum op zn kop wil zetten >:) ik draai mijn 4670k nu ook al een jaar 5.2GHz 1.42v(bios auto) met 2700MHz mem 11timings. Nooit problemen gehad met windows xp opstarten en 'Word' is nog nooit gecrashed 8)7 8)7 8)7
millman schreef op zondag 22 februari 2015 @ 04:12:
*antwoord op mannetje zonder screenshot

Mijn H70 pist in een buisje als ie 1,3v hoort, en mn cpu verdampt dat als een waterkoker. Kortom, geen haalbare zaak, nu heb ik t hardcore clocken ook een beetje achter mij gelaten, dus ook custom water de deur uit. T moest gewoon werken, hoopte de 4500Mhz te halen op de h70 en daarmee klaar.. op 4400 blijven hangen, hopend op een extreem koud nachtje nog voor een mooie 8 uur test... Alhoewel, vannach is niet erg warm.. We zullen eens zien ;)

Edit: Onder het motto, als je t kan koelen, kan je t draaien, 4500Mhz onderweg :D

[afbeelding]
Haha kan ik wel begrijpen dat je H70 een warm hoofd krijgt, zet hm maar lekker in de vriezer :P .
Succes met je run ;)
Wacked1 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 10:33:

Ik heb voor de zekerheid de VID nu op 1,250 gezet en de SA, IO en DRAMM op +0,06 en de VCINN op 1,850. Dan heb ik zekerheid dat alles stabiel is.
Is ie eindelijk stabiel ga je nog hogere settings gebruiken, test afronden betekent toch stabiel? :+ Maar aan de andere kant snap ik dat je zekerheid wil, maar dat zou je als het goed is al hebben als je 8 uurtjes prime blend rond krijgt.
Edit: nog lekker laat wakker btw, gebeurd mij ook wel eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024

Top idee Millman ik doe mee. :+

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
Haha, ja dat blijkt. Ik zette mijn voltages een tikkie hoger en ik krijg een hard freeze. Dat is opzich ook raar. Dus alle voltages maar teruggeschroeft naar de prime blend test settings!

Nu mijn computer maar gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
undeepdiver schreef op zondag 22 februari 2015 @ 10:51:

I'm IN!

SuperPi 1M 7.509s

[ Voor 3% gewijzigd door TheTurk op 22-02-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacked1
Pic or it didnt happen! :+

[ Voor 8% gewijzigd door Wacked1 op 22-02-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Afbeeldingslocatie: http://img.hwbot.org/u31209/image_id_1194485.jpeg

Heb ik gewonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
millman schreef op zondag 22 februari 2015 @ 01:13:
Mooie mod hoor, maar gooi eens een buildlogje in het "show je build" Topic, lijkt mij hier niet zo handig. Maargoed, superpi, mits met beleid nog 'veiliger' dan ene prime-run @ 4700Mhz :D.

Lees je vooral rustig in!
Ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb om me in te lezen in Super PI. Had ooit wel eens een leuke buildlog gemaakt met een hoop plaatjes, maar jammer is dat al die plaatje het niet meer doen... Moest eigenlijk ook al een deel 2 en 3 beginnen omdat ik daarna nog wel een hoop meer heb gedaan, dus misschien komt het er ooit nog van als er genoeg animo is.
Had mn oude [CIP] eens opgezocht, maar ga hier maar geen linkje plaatsen, zal in de eerste post van mij al spelfouten :+ , en zonder plaatjes is er toch geen zak aan. Zal eens kijken of ik deze vakantie nog eens iets kan doen.

EDIT: owja dit is natuurlijk het overclock topic :P . Daar heb ik natuurlijk ook nog wat over te melden. 4.7GHz met 1.328Vcore bleek te weinig, 1 core scheet er mee uit na een uurtje ofzo. Dus nu 1.334Vcore aan het testen. Facts en plaatjes laat ik verder achterwegen.

WHUTT, "ben ik dit aan het typen, en even cpuID, realtemp mooi bij elkaar aan het zetten voor een klein plaatje omdat ik dacht, nou doen dan gewoon maar eff wel een plaatje... Krijg ik natuurlijk weer bluescreen }:O . Dus geen plaatje sorry ;) en nee hier heb ik ook geen plaatje van :P "
Ben dus wel erg tevreden dat chrome om herstel vroeg anders had ik dit niet nog eens getypt :+ . 1.334Vcore voor 4.7GHz is dus ook te laag voor Prime95 v27.7, ga nu dus 1.341V testen. Wish me luck :P

[ Voor 30% gewijzigd door blauwe eend op 22-02-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Dat is de ere devisie mr Akker _/-\o_ , daarom is het leuk om hier samen met alle andere amateurs een leuke competitie te houden.

Ik ben helemaal voor het idee van millman misschien kan er ook uitgelegt worden hoe je ram moet klokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Ik heb een 3930K op 4.1 en haal 09.272 :/

Of is dat alleen single core prestatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, de challenge is dus, kom op lucht of water op 70% performance van deze bench uit.(kortom, je bent uitgesloten van deelname :D )

Even serieus, Ik moet eens gaan nadenken over een opzet hiervoor, regels, inventariseren wie er mee wilt doen, doelen bepalen. Moeten we bijvoorbeeld indelen in de klasse lucht/water/extreem?
Mijn doel is ook dat 'beginners' hun hardware leren kennen door zich in te lezen op deze bench, vragen te stellen over bepaalde procedures en voltages. Ik wil niet alles zomaar voorkauwen iig, maar ben bereid uitleg te geven waar nodig.

Misschien is het een idee om eerst zelf een superpi te doen, waarna ik optimalisatietips geef zodat een ieder zich kan verbeteren?

We moeten maar even zien..
nvidia666 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 17:55:
[...]

Ik heb een 3930K op 4.1 en haal 09.272 :/

Of is dat alleen single core prestatie ?
Singlecore performance ja.
undeepdiver schreef op zondag 22 februari 2015 @ 10:51:

undeepdiver schreef op zondag 22 februari 2015 @ 16:08:
[...]

Dat is de ere devisie mr Akker _/-\o_ , daarom is het leuk om hier samen met alle andere amateurs een leuke competitie te houden.

Ik ben helemaal voor het idee van millman misschien kan er ook uitgelegt worden hoe je ram moet klokken?
Ik wil in eerste instantie dat eenieder aan de slag gaat voor zichzelf, tips over superpi optimalisaties volgen daarna, waarna je je kan verbeteren, is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Ik veronderstel dat dit alleen voor haswell is ?
Anders doe ik graag eens mee wegens inactiviteit op de gepaste forum.

Met beetje geduld (alsook kennis) moet ik de 5 Ghz muur doorbreken en niet simpel de voltage ophoog smijten tot 1.51 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
nvidia666 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 20:05:
Ik veronderstel dat dit alleen voor haswell is ?
Anders doe ik graag eens mee wegens inactiviteit op de gepaste forum.

Met beetje geduld (alsook kennis) moet ik de 5 Ghz muur doorbreken en niet simpel de voltage ophoog smijten tot 1.51 8)7
Met super pi een core enabeld kan je 5.0Ghz zeker halen, alleen gaat dan ook je mem controler en je RAM meespelen. ( snelle RAM timings en frequenties) Leuk om mee te spelen en niet zo belastend voor je hardware als LinX of Prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Welja

Ten eerste heb ik niet bepaald de meest overclockbare RAM zitten :p
+ op dat gebied ben ik echter een super leek

Beetje lui mss maar is er daar een topic/tutorial van op tweakers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
nvidia666 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 21:47:
Welja

Ten eerste heb ik niet bepaald de meest overclockbare RAM zitten :p
+ op dat gebied ben ik echter een super leek

Beetje lui mss maar is er daar een topic/tutorial van op tweakers ?
Die 3930K van jou kan toch veel harder lopen als 4.1...? Voor mij personelijk is alles onder de 8 seconde super pi een mooie overklock. Ik heb ergens een keer 7.4 sec gehaald met mijn zoon zijn 4790K met zijn cpu op 4.9 en Ram 2600/ 2700 mhz.
No pics no story dus ik probeer of ik zijn pc kan aanvallen... als hij slaaapt.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Tijdens een potje Skyrim is de boel gecrashed, geen idee of het door mijn CPU OC, GPU OC, RAM OC of gewoon door een brakke Skyrim komt. Vermoeden is GPU. Zolang je caps/num-lock lampje aan en uit gaan werkt de computer toch nog? Het scherm was alleen zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Met PIC dan maar :D

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/e9stcpp81/superpi.jpg]

BTW, mijn setup is voor standaard gebruik. Ik denk dat ik 5 of 5.1 GHz wel haal voor SuperPi.

[ Voor 39% gewijzigd door TheTurk op 23-02-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zie al superpi benches langs komen, maar er is nog geen appart topic voor aangemaakt, en we moeten nog inventariseren wie er allemaal mee willen doen. Poll onderweg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ikt schreef op maandag 23 februari 2015 @ 22:08:
Tijdens een potje Skyrim is de boel gecrashed, geen idee of het door mijn CPU OC, GPU OC, RAM OC of gewoon door een brakke Skyrim komt. Vermoeden is GPU. Zolang je caps/num-lock lampje aan en uit gaan werkt de computer toch nog? Het scherm was alleen zwart.
Ok, je hebt prime95 small fft';s afgerond, blend ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Is het superPi alleen voor socket 1150 of ook andere sockets? Ka ook leuk zijn om weer met oude meuk aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Wat mij betreft mag elk platform gebruikt worden. , eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Prime95 Blend is op het moment dat ik de computer weer ging gebruiken gecrashed:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qoh9G1Vm.png
Vcore toch omhoog? Hij werd al behoorlijk warm.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZEAE2BBm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
millman schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 03:32:
Wat mij betreft mag elk platform gebruikt worden. , eens?
Zou fijn zijn als er een soort filter zou kunnen komen. Intel/AMD/Beide + Lucht/Water/LN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
Nog een paar uurtjes en dan kan ik hopelijk eindelijk 4.7GHz afstrepen van mijn lijstje :)

Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t526/blauwe_eend/CPU%20overclocking/Prime2095204.7GHz20Vcore201.3625020Bios_zpswwcfglws.jpg

Edit:

Daar is ie dan hoor, 8 uurtjes + vol gemaakt. Wel weer genoeg voor vandaag :D :+ . 4.8GHz wordt nog lastig met voltage. Over de 1.4Vcore lijkt me niet echt gezond of kan dat wel?

Prime v27.7
Wat? I5 4670K @ 4.7GHz
Koeling: water
temps buiten comp: kamer temp (rond de 18-20?)
resultaat, :9 om van te smullen :P
Vcore: 1.36250 Bios (1.35 was jammer genoeg niet stabiel)

Afbeeldingslocatie: http://i1312.photobucket.com/albums/t526/blauwe_eend/CPU%20overclocking/Prime209520820uur204.7GHz20Vcore201.3625020Bios_zpshdphqn6h.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door blauwe eend op 28-02-2015 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Mooi werk Duck! Wat een temps ook, top OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XhY501Vl.png

http://i.imgur.com/XhY501V.png

Helaas is dit slechts een stresstest van 5 minuten.
Ik heb gisteren 5 uur prime95 succesvol gedraaid maar uiteindelijk sprong de kat op de PC.. shutdown
Dus een definitieve 'stabiele' screenshot ben ik jullie nog verschuldigd!

Prime v27.7
i5 4690K @ 4700 MHz
Corsair H110i GT
Kamertemp: 22 graden
Vcore: 1.3220

Gisteren zaten de temps na een paar uur draaien stabiel op 70 graden; op zich aardig netjes voor een H440 kast.
Maar de 4700 overclock is het bij lange na niet waard. Ik kan 4600 stabiel draaien op 1.255v; de stap van 100 mhz hoger kost momenteel echt te veel extra Vcore nog.

Ik ben momenteel wat zaken in het bios aan het tweaken zoals de Min CPU cache ratio, Analag / Digital I/O, Agent V, PCH interfacing en de cache voltage. Ik kan overigens 4800 Mhz halen maar dan gaat de Vcore al snel richting de 1.36/1.37 maar dat wordt me echt teveel. Ik hoop 4700 rond de 1.30 á 1.310 te kunnen draaien als ik klaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
stin00 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 13:21:
[afbeelding]

http://i.imgur.com/XhY501V.png

Helaas is dit slechts een stresstest van 5 minuten.
Ik heb gisteren 5 uur prime95 succesvol gedraaid maar uiteindelijk sprong de kat op de PC.. shutdown
Dus een definitieve 'stabiele' screenshot ben ik jullie nog verschuldigd!

Prime v27.7
i5 4690K @ 4700 MHz
Corsair H110i GT
Kamertemp: 22 graden
Vcore: 1.3220

Gisteren zaten de temps na een paar uur draaien stabiel op 70 graden; op zich aardig netjes voor een H440 kast.
Maar de 4700 overclock is het bij lange na niet waard. Ik kan 4600 stabiel draaien op 1.255v; de stap van 100 mhz hoger kost momenteel echt te veel extra Vcore nog.

Ik ben momenteel wat zaken in het bios aan het tweaken zoals de Min CPU cache ratio, Analag / Digital I/O, Agent V, PCH interfacing en de cache voltage. Ik kan overigens 4800 Mhz halen maar dan gaat de Vcore al snel richting de 1.36/1.37 maar dat wordt me echt teveel. Ik hoop 4700 rond de 1.30 á 1.310 te kunnen draaien als ik klaar ben.
Ziet er niet slecht uit. Wat zijn je temps na 5 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
blauwe eend schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 21:08:
[...]
Ziet er niet slecht uit. Wat zijn je temps na 5 uur?
Ik keek bij ongeveer 4 1/2 uur, toen ik een uurtje later kwam kijken lag de kat te slapen bovenop de uitknop :P
Ik meen dat de temps toen rond de 72 graden gemiddeld zaten. De NZXT H440 is helaas niet de beste qua airflow; met de voor- en bovenkappen eraf dalen de temps een aantal graden!

Welke koelpasta gebruik jij trouwens? Ik heb momenteel arctic silver 5 maar wil wellicht eens een andere proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
stin00 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 21:12:
[...]

Welke koelpasta gebruik jij trouwens? Ik heb momenteel arctic silver 5 maar wil wellicht eens een andere proberen :)
Gebruik liquid pro, maar als je vaak je blok er af haalt zou ik dat afraden.

Maar 70 gem. voor een niet-custom waterkoeling vind ik voor wel goed, maar je max is wel 82 op dat plaatje? Als ik een run draai dan zitten de temps altijd maar een paar graden onder de max, dus het gem. zal bij mij waarschijnlijk ook niet zo heel veel graden van de max zitten. Niet meer dan 5 in ieder geval...

Maar heb jij ook delid dan, want anders is die 4690k wel een stuk beter dan mijn 4670k stock :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
blauwe eend schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:04:
[...]

Gebruik liquid pro, maar als je vaak je blok er af haalt zou ik dat afraden.

Maar 70 gem. voor een niet-custom waterkoeling vind ik voor wel goed, maar je max is wel 82 op dat plaatje? Als ik een run draai dan zitten de temps altijd maar een paar graden onder de max, dus het gem. zal bij mij waarschijnlijk ook niet zo heel veel graden van de max zitten. Niet meer dan 5 in ieder geval...

Maar heb jij ook delid dan, want anders is die 4690k wel een stuk beter dan mijn 4670k stock :o
Ah ja de max van 82 op de screenshot was toen de Corsair Link nog draaide op m'n IDLE fixed RPM profiel.
Ik heb de fans en de variabele pomp dan op minimaal draaien om de PC lekker rustig te houden. Vandaar dat de max temp toen nog een aardig stukje hoger was :P

Nee ik heb geen delid gedaan, is dit wel aan te raden? Ik heb net wat filmpjes bekeken en het lijkt me wel zeer aantrekkelijk om te doen moet ik zeggen! Het ziet er ook totaal niet moeilijk uit met die methode met backschroef en stuk hout.

Qua CPU moet je net geluk hebben of je eentje hebt die uit het middelste van het wafer druk proces komt of uit de buitenkant. De processoren uit het midden zullen minder oneffenheden bevatten en doorgaans met minder voltage stabieler overclocken. Het nadeel van haswell is dat kloksnelheden niet zo bijzonder zijn voor de temperatuur, maar dat de geringste Vcore verhoging al dikke temperatuurverschillen met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
stin00 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:28:
[...]

Ah ja de max van 82 op de screenshot was toen de Corsair Link nog draaide op m'n IDLE fixed RPM profiel.
Ik heb de fans en de variabele pomp dan op minimaal draaien om de PC lekker rustig te houden. Vandaar dat de max temp toen nog een aardig stukje hoger was :P

Nee ik heb geen delid gedaan, is dit wel aan te raden? Ik heb net wat filmpjes bekeken en het lijkt me wel zeer aantrekkelijk om te doen moet ik zeggen! Het ziet er ook totaal niet moeilijk uit met die methode met backschroef en stuk hout.

Qua CPU moet je net geluk hebben of je eentje hebt die uit het middelste van het wafer druk proces komt of uit de buitenkant. De processoren uit het midden zullen minder oneffenheden bevatten en doorgaans met minder voltage stabieler overclocken. Het nadeel van haswell is dat kloksnelheden niet zo bijzonder zijn voor de temperatuur, maar dat de geringste Vcore verhoging al dikke temperatuurverschillen met zich meebrengt.
Haha bedankt voor de bijscholing hoor ;) . Bij een 4690K is het verschil qua temps minder dan bij een 4670K, en zeker als je het dan met normale koelpasta gaat doen dan zullen de verschillen niet denderend zijn. Pas als je liqued pro gaat gebruiken zul je grotere verschillen van misschien wel 10 graden of meer gaan zien.
Maar je hebt natuurlijk altijd een risico. Bij mij ging het goed, de eerste keer met stanleymes en ander mesje. Maar als je een keertje uitschiet daarmee dan kun je gemakkelijk iets beschadigen waardoor je cpu niet meer werkt. Bankschroef methode heeft ook zo zijn nadelen denk ik, maar die heb ik zelf nooit gebruikt.

Zelf vond ik het het wel waard bij mij 4670k om delid te doen, maar als het mislukt dan kun je toch echt niet meer terug O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I1Yow33l.png

Jammer dat het vanmiddag ineens warm werd tijdens mijn run liever niet zulke hoge temps. Ik heb getest met de nieuwe Prime 95 28.5 tjeeemig de pemig gemiddeld tussen de 55 en 70 graden maar dan die uitschieters, gelukkig is dat niet zo lang en deze CPU mag denk ik 90 graden hebben ( tijdens testen )

DE CPU is niet gedi-lid of gelapt dus best lekker...

Ik denk niet dat deze CPU heel veel verder kan 4,8 gaat nog wel maar heb dan al 1.32v nodig en kan ik mijn RAM timings niet zo strak zetten.

Wel een leuke CPU voor SuperPIIII competitie Millman... 5Ghzz al getest 7.2 sec en dan blijft de temp onder de 45 graden met 1,35 vcore :P
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GVY7cvwl.png

[ Voor 11% gewijzigd door undeepdiver op 13-03-2015 00:00 . Reden: Verkeerde foto geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Laatst online: 12:43
undeepdiver schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:57:
Ik denk niet dat deze CPU heel veel verder kan 4,8 gaat nog wel maar heb dan al 1.32v nodig en kan ik mijn RAM timings niet zo strak zetten.
Dan doet jouw CPU het toch heel wat beter dan de mijne :o Ik heb al 1.365V nodig om op 4.7 te komen.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/gyido/4e0bc569ab.jpg
9 uurtjes volgemaakt, deze keer stond ik 's ochtends eens niet naar een leeg bureaublad te staren :)

Prime v28.5
Wat? I7 4790K @ 4.7GHz
Koeling: water (custom)
Kamertemp: aflopend van 21 naar 16,5 graden.
resultaat: Prima! :+
Vcore: 1.365V Bios (1.360 liep na 1.5uur vast :| )

Waar komen die rare temperatuurpieken eigenlijk van? Die komen af-en-toe ineens voor 10sec voorbij en daarna schieten de temps weer hard naar beneden.

edit: Kleine typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
@ svenvv2

Ik denk dat jij een I7 hebt...:-) Aangepast

Mooie overklok, wat doet je RAM?

Die piek temperaturen komen met Large FFTs. Er zijn diverse discussies over het nut van Prime 28.5 met AVX 2 mijn cpu doet het nog en ik weet zeker dat mijn V core voldoende is voor 8 uur stabiliteit. Ik denk niet dat ik nog een keer 8 uur ga testen met Prime 28.5 maar een oudere versie neem.
http://www.overclockers.c...-bad-for-the-CPU-s-health

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Laatst online: 12:43
undeepdiver schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:21:
@ svenvv2

Ik denk dat jij een I7 hebt...:-)

Mooie overklok, wat doet je RAM?

Die piek temperaturen komen met Large FFTs. Er zijn diverse discussies over het nut van Prime 28.5 met AVX 2 mijn cpu doet het nog en ik weet zeker dat mijn V core voldoende is voor 8 uur stabiliteit. Ik denk niet dat ik nog een keer 8 uur ga testen met Prime 28.5 maar een oudere versie neem.
http://www.overclockers.c...-bad-for-the-CPU-s-health
I7 Inderdaad, copy/paste foutje.

RAM ben ik nog niet aan begonnen. Daar ga ik me van de week eens in inlezen.

Bedankt voor de info! Ik zal binnenkort eens gaan testen met Prime 27.9 om te kijken hoeveel mV het bij mij scheelt. Ik denk niet dat ik momenteel gebruik maakt van software (naast prime :+) die veel van AVX2 gebruik maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Als ik het goed heb begrepen is AVX juist het stukje dat Haswell sneller maakt als Ivy. Dus eigenlijk hoort het wel bij het testen van je CPU. Misschien dat een uurtje dan voldoende is? En de rest met Prime 27.9 en dan zoals gebruikelijk was 0.01/ 0.02 v erbij.

Corect me when i am wrong!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Een aantal optimalisaties hebben voor een snelheidswinst van 7-13% gezorgd tov Ivy. Dat staat los van AVX 2, waar de winst duidelijk meer kan bedragen echter;

AVX2 is een geïmplementeerde instructie die maar door weinig programma's wordt gebruikt, Maar mocht iemand programma's gebruiken die het ondersteunen dan zal hij/zij dat vast wel weten. Met andere woorden, zo zinvol is het niet om met AVX2 te testen. Maar mocht je het kunnen koelen en je wil meer zekerheid over stabiliteit als je AVX2 gebruikt dan moet je het niet niet laten.

Ik waag mij er niet aan, 27.x is voor mij prima. Daarnaast. Als je met 27.x hebt getest en je gooit er nog wat vcore bij na het afronden van de test, dan lijkt mij dat meer als voldoende. Daarvoor hoef ik echt geen AVX2 te testen.

** Voor mensen die aan het wachten zijn op een SuperPi "Challange", er lijkt met 7-8 man weinig animo te zijn voor dit soort OC's. Als iemand zich er aan wilt wagen, schroom niet om vragen te stellen, maar om er nu een heel topic aan te wijden, ik kan op dit moment mijn tijd beter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Met de linX stable club is het ook begonnen met een paar mensen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

..en sinds haswell ook geen activiteit in dat topic. Laten we het omdraaien, start het topic, ik help mee met info waar nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroendedoem
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
Maandje of 7 geleden mijn eerste zelfbouw pc gedaan met een i7 4790k en als koeler hyper 212 evo. Nu wil ik toch wel eens gaan oc'en maar dit is nog helemaal nieuw voor mij.

Zijn er van de ervaren mensen hier nog tips en must-have site's of programma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-05 23:12
Jeroendedoem schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:16:
Maandje of 7 geleden mijn eerste zelfbouw pc gedaan met een i7 4790k en als koeler hyper 212 evo. Nu wil ik toch wel eens gaan oc'en maar dit is nog helemaal nieuw voor mij.

Zijn er van de ervaren mensen hier nog tips en must-have site's of programma's?
Lees eerst de startpost, google daarna op haswell socket 1150 overclock guide, lees daar er een stuk of 3 van, doe je best en kom dan weer met vragen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
http://www.overclock.net/...ing-guide-with-statistics
http://www.overclockers.c...-overclock-intel-haswell/
http://nl.hardware.info/r...fase-1-hoogste-multiplier

Die moeten werken voor je 4790k :)

Kijk eerst eens in je BIOS hoeveel je chip aan Vcore krijgt als alles op auto staat. Kan je een beetje aan zien of je een goeie overclocker vast hebt

[ Voor 26% gewijzigd door adrenalen op 31-03-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scalemaster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12-2024
Heeft iemand hier al zijn Gigabyte z97 bordje geflashed naar de laatste (beta) bios versie f8f?
Deze bios zou namelijk beter geschikt zijn voor overklokken van de g3258.

Ja ik kan natuurlijk naar f8f flashen en het zelf meemaken,maar ik ben huiverig voor alles wat beta heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
ga-z97-x is nog altijd maar f6e beta ^^

[ Voor 5% gewijzigd door adrenalen op 04-04-2015 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scalemaster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12-2024
Mijn Z97 d3h heeft versie f7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Laatst online: 02-04 09:05
Hoi allemaal,
niet lang geleden heb ik een CM nepton 140XL aangeschaft voor het koelen van mijn i5-4670k, ik ben al een beetje begonnen met overclocken, met 1,23 kon ik 4200MHz wel stabiel draaien zonder echt heet te worden, en dit doe ik dus standaard.
aangezien ik de grenzen wil aanraken probeer ik wat verder te komen, en ik nu 1,40v er doorheen om op een overclock van 4600MHz te komen. maar een goede manier om stabiliteit te testen heb ik nog niet gevonden.

welke software raden jullie aan? ik heb al RealTemp 3.70, daarop zit een 'XS Bench', maar die gebruikt maar 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
http://www.overclock.net/...cking-guide-with-statisti
http://nl.hardware.info/r...fase-1-hoogste-multiplier

Beste Sjettepet

Lees deze guide's eens goed door, stapje voor stapje omhoog en ga niet verder als 85/90 graden dan zit je altijd safe. Let wel op als je met Prime of linx test dat de temperaturen veel hoger zijn als bij XS bench ;)

Misschien is het leuk om de rest van je specs te delen met ons en 45 min LinX stable te draaien. De regelmenten en hoe het moet staat in de LinX stable club. :P
LinX Stable Club

Veel overklok plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

sjettepetJR. schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:04:
Hoi allemaal,
niet lang geleden heb ik een CM nepton 140XL aangeschaft voor het koelen van mijn i5-4670k, ik ben al een beetje begonnen met overclocken, met 1,23 kon ik 4200MHz wel stabiel draaien zonder echt heet te worden, en dit doe ik dus standaard.
aangezien ik de grenzen wil aanraken probeer ik wat verder te komen, en ik nu 1,40v er doorheen om op een overclock van 4600MHz te komen. maar een goede manier om stabiliteit te testen heb ik nog niet gevonden.

welke software raden jullie aan? ik heb al RealTemp 3.70, daarop zit een 'XS Bench', maar die gebruikt maar 25%.
1,4v kan niemand koelen, zoals eerder aangegeven, op 1,25v zou je de 4500Mhz al kunnen halen. Boven de 1,3v wordt het al te warm. Testen met prime95 versie 27.x small fft. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Dat haal ik lang niet, bij mij is de silicon -lottery dus heel erg fout gegaan.
4.3 haal ik met 1.25, maar hoger krijg ik gewoon een bluescreen of random freezes bij het opstarten van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagitherus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 21:31
Hmmm, ik vraag me af waarom de core i7 4771 niet in het plaatje aan het begin wordt gerefereerd. Is het echt zo veel vergelijkbaar met de 4770, want ik zie toch een 100mhz verschil in clock snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
Heb momenteel probleem met offset voltage. Als ik deze in mijn bios instel op +0.247V en coremultiplier gewoon op 45 dan crashed ie met opstarten. Het rare is dat als ik via AIsuite de offset instel als ik al in windows zit dat het wel gewoon werkt (stabiel).

mobo: Asus Impact Z87 (bios: laatste 1604 dacht ik zo uit mn hoofd maar laatst overgestapt op een oudere om te kijken of dit verschil maakte, maar niet dus)

Iemand misschien een oplossing of het zelfde probleem. Zou het aan een andere bios instelling kunnen liggen die ik misschien steeds over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

sjettepetJR. schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:59:
Dat haal ik lang niet, bij mij is de silicon -lottery dus heel erg fout gegaan.
4.3 haal ik met 1.25, maar hoger krijg ik gewoon een bluescreen of random freezes bij het opstarten van Windows.
Drop je andere voltage settings eens hier? Wat heb je staan voor ringvoltage (vRing) en wat gebruik je voor vRin, i/o voltages? loadline calibration? Haswell is niet alleen Vcore en multi, er komt meer bij kijken.
Sagitherus schreef op zondag 12 april 2015 @ 17:56:
Hmmm, ik vraag me af waarom de core i7 4771 niet in het plaatje aan het begin wordt gerefereerd. Is het echt zo veel vergelijkbaar met de 4770, want ik zie toch een 100mhz verschil in clock snelheid.
4771 is geen K proc en dus niet overklokbaar? Is tevens een oud plaatje dat niet up to date is, de 4771 is later geintroduceerd. heel devils canyon ontbreekt voor deze thread bijvoorbeeld.
blauwe eend schreef op zondag 12 april 2015 @ 22:39:
Heb momenteel probleem met offset voltage. Als ik deze in mijn bios instel op +0.247V en coremultiplier gewoon op 45 dan crashed ie met opstarten. Het rare is dat als ik via AIsuite de offset instel als ik al in windows zit dat het wel gewoon werkt (stabiel).

mobo: Asus Impact Z87 (bios: laatste 1604 dacht ik zo uit mn hoofd maar laatst overgestapt op een oudere om te kijken of dit verschil maakte, maar niet dus)

Iemand misschien een oplossing of het zelfde probleem. Zou het aan een andere bios instelling kunnen liggen die ik misschien steeds over het hoofd zie?
Speel eens met LLC.. lost dat niets op?

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 13-04-2015 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
millman schreef op maandag 13 april 2015 @ 04:10:

Speel eens met LLC.. lost dat niets op?
Na wat frummelen lag het blijkbaar aan een powersafe functie ofzo. LLC werkt op auto nu ook gewoon, maar heb alleen nog een te grote (tweede) turbo voltage boost heb ik het gevoel. Hij gaat namelijk gewoon tot 1.248+- wat goed is, maar daarnaast schiet hij gewoon lekker door naar 1.344Vcore wat natuurlijk een beetje overbodig is.
Dus zal nog eens wat tweaken

Werk nu met addaptive voltage en werk redelijk naar behoren. Dus laat het even weer zoo

[ Voor 8% gewijzigd door blauwe eend op 15-04-2015 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
millman schreef op maandag 13 april 2015 @ 04:10:
[...]

Drop je andere voltage settings eens hier? Wat heb je staan voor ringvoltage (vRing) en wat gebruik je voor vRin, i/o voltages? loadline calibration? Haswell is niet alleen Vcore en multi, er komt meer bij kijken.
niks mee gedaan, ik heb niet veel verstand van de andere spelers in het veld van overclocken. wat raad je aan te doen?
Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste