Mechwarrior Online: Flapdrol
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Laten we het zo zeggen draai je de Pentium op 4.5Ghz heb je best kans dat je in games zoals Counterstrike GO/Dota/COD meer FPS haalt dan met een lager geclockte quad alleen met games zoals Battlefield 3/4 - Crysis 3 maken wel gebruik van de extra cores.
Maar goed, de schade in andere games moet wel een beetje beperkt blijven natuurlijk
Klopt maar er komen er steeds meer. Crysis is er een mooi voorbeeld van.ChrisdeW schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:09:
Ik wilde net zeggen in heel wat games heb je zeker voordeel van 2 hoger geclockte cores dan 4 lager geclockte,
Laten we het zo zeggen draai je de Pentium op 4.5Ghz heb je best kans dat je in games zoals Counterstrike GO/Dota/COD meer FPS haalt dan met een lager geclockte quad alleen met games zoals Battlefield 3/4 - Crysis 3 maken wel gebruik van de extra cores.
BF4 ook.
En natuurlijk geen laag geclockte quad. Die quad draait dan natuurlijk ook gewoon 4400 MHz. We gaan geen geclockte cpu's kopen
Als ik naar de reviews kijk vind ik het wel de moeite waard om extra te investeren in een Quad K cpu.
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 30-06-2014 19:28 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Bovendien kan je ook non K haswells kopen, die op stock al een vrij hoge turbo frequentie hebben, die kan je dan combineren met een bord met een goedkopere chipset en de stock cooler. Met een overclockte K zal je waarschijnlijk maar 25% sneller zijn.
Overclocken is bij intel sinds sandy bridge echt iets geworden voor enthousiastelingen die graag extra betalen voor de beste prestaties. Met de pentium is dat niet zo, en dat maakt hem wel interessant imo.
Maar goed, zijn er verder nog "problemen" met de pentium? Hij heeft iig minder cache en ook geen avx, heeft dat invloed op prestaties in games? Of hebben games niks aan avx?
ChrisdeW schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:08:
Ik heb hem net gedraait maar er is gewoon wat raars mee.
4790K / H105 alle settings op stock
28.4 draait die dan 4200 max turbo 4 cores low 60's normaal dus.
28.5 draait die 4000 max? low 60's
Hij maakt dus bij de nieuwe versie geen gebruik van boost terwijl de omstandigheden goed zijn raar.
Dus jullie zeggen dat met een load anders dan prime 28.5 cpu wel naar 4.4 boost? En wanneer je handmadig multi op 44x zet en v28.5 draait?Wildfire schreef op maandag 30 juni 2014 @ 01:00:
Prime95 v28.5 pusht m'n 4790K netjes naar 4.2 turbo op alle cores.
De reden waarom ik dit wil weten is dat bij 4770k p95 stabiliteit (AVX2/FMA3) vreselijk tegenviel. Verschil tussen game/x264 en FMA3 stabiel kon 300MHz wezen.
Als DC gebinned is zou hij 44x moeten aankunnen en miscchien meer.
44x kan makkelijk mijn slechtste chip deed ongeacht welk voltage niet meer dan 4,6

maar dat kon m'n koeling niet aan
Ik wou de magische grens van 5.0 Ghz verslaan maar ik denk dat ik meer ga moeten doen dan alleen met voltage en mhzen klooien
de cpu verbruikte toen zeker meer dan 200 watt
[ Voor 10% gewijzigd door nvidia666 op 01-07-2014 16:53 ]
Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)
Haha voor de geke overclockers onder ons die eens wat leuks willen doen en graag een zo hoog mogelijk resultaat in korte tijdnvidia666 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:53:
Ik heb m'n 3930K nog op 1.51 volt gezet![]()
maar dat kon m'n koeling niet aan(Nzxt kraken 60)
Ik wou de magische grens van 5.0 Ghz verslaan maar ik denk dat ik meer ga moeten doen dan alleen met voltage en mhzen klooien

Moet lukken hoor onderstaande haal ik met mijn AIO waterkoeling op de 3930K setnvidia666 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:53:
Ik heb m'n 3930K nog op 1.51 volt gezet![]()
maar dat kon m'n koeling niet aan(Nzxt kraken 60)
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2109832
Maargoed back ontopic!
Het lijkt mij een erg leuk dingetje, waarmee je in sommige apps gewoon de snelheid van een 300 euro cpu kan halen.haarbal schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:57:
Een aantal webshops beweert vanaf woensdag de Pentium g3258 te kunnen leveren. Zijn er hier nog mensen van plan die te gaan halen of houden jullie het bij de quads?
Ik zit me af te vragen hoe je zo goedkoop mogelijk dat ding op 4,5ghz of meer kan halen?
bijv:
- kan er omdat het een relatief lichte cpu is ook een goedkopere koeler op, ook met oc?
- het goedkoopste Z97 bord is iets van 75 euro ofzo. Maar er zijn verhalen van dat je op H borden ook kan overclocken?

[ Voor 7% gewijzigd door coob op 04-07-2014 10:18 ]
Probeer eens op Prime versie 28.5 small ftt en dan ben ik benieuwd waar je op uitkomt kwa temps.
[ Voor 9% gewijzigd door FNale op 04-07-2014 11:47 ]
Dat geeft een BSOD na een paar minuten terwijl LinX wel een half uur gedraaid heeft.ChrisdeW schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:42:
Ziet er goed uit!
Probeer eens op Prime versie 28.5 small ftt en dan ben ik benieuwd waar je op uitkomt kwa temps.
Temp ging richting 80gr.
Toch Vcore wat omhoog?
Vcore op 1,555 lijkt beter te gaan.
Ik weet het, veel te kort om echt stabiel te noemen maar toch..
Dit is op lucht btw.

[ Voor 19% gewijzigd door coob op 04-07-2014 12:50 ]
Ja als ie bdos geeft heb je waarschijnlijk meer Vcore nodig.coob schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:38:
[...]
Dat geeft een BSOD na een paar minuten terwijl LinX wel een half uur gedraaid heeft.
Temp ging richting 80gr.
Toch Vcore wat omhoog?
Vcore op 1,555 lijkt beter te gaan.
Ik weet het, veel te kort om echt stabiel te noemen maar toch..
Dit is op lucht btw.
[afbeelding]
edit: je bedoelt zeker 1.1555
[ Voor 6% gewijzigd door blauwe eend op 04-07-2014 13:01 ]
Ik heb mijn Vcore overigens verhoogd naar 1.120 V, omdat er toch zo nu en dan crashes zijn die ik niet kan verklaren. Weet niet of deze door de cpu komen of door andere dingen...
Zo heb ik bij mijn Alienware M17x R4 het probleem dat de GPU niet uit de "power" 2D mode komt als de pc zelf het scherm uit kan zetten bij inactiviteit

Kan zijn dat het bij mijn desktop ook zoiets is, maar een klein tikje meer Vcore kan geen kwaad lijkt mij.
Niet stabiel trouwens met Prime95 v28.5.
LinX wel en die stressed toch ook flink.
Heb die van mij vandaag binnen gehad. Ben nu de waterkoeling aan het lek testen. Zal komende dagen weleens zien hoe hard hij kan. Ik heb als moederbord de ASrock Z97 Extreme 4.haarbal schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:57:
Een aantal webshops beweert vanaf woensdag de Pentium g3258 te kunnen leveren. Zijn er hier nog mensen van plan die te gaan halen of houden jullie het bij de quads?
LinX is pas na 8 uur testen 100% stabielcoob schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:48:
1.155 uiteraard ja.
Niet stabiel trouwens met Prime95 v28.5.
LinX wel en die stressed toch ook flink.

Weet nooit hoeveel ik er op moet kwakken.
Jou temps lijken me wel oké hoor. Maar ik heb gewoon 100% zeker weten een bad mount want met welk waterblok dan ook, je krijgt op stock speed geen 80 graden op de cores als je je CPU gedelid hebtcoob schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 11:27:
Ik vraag me ook af of ik niet teveel of te weinig prut tussen mijn cpu en koeler heb gedaan.
Weet nooit hoeveel ik er op moet kwakken.
Dus bij jou is er nog niet zo veel aan de hand denk ik.
Ring hoeft toch maar 0.4 hoger te zijn dan je vcore? En overkomen doe je volgens mij van onder naar bovenZenix schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:25:
Het is geen succesverhaal met de Pentium g3258, proberen te booten op 4,8GHz met 1.4 vcore 2.1 vrin etc, wou niet, kwam ook niet meer in bios bij 4.7 hetzelfde, 4,6 kwam die nog in Windows maar daarna gelijk weer 0x124, meer dan 1.4 doe ik niet. 4.5 boot hij wel, met 1.35. Geen idee of het helemaal stabiel is, dat zou ik moeten testen. Iemand nog tips? Ik heb alles manual ingesteld, geheugen ook op stock gezet 1333MHz, maar mocht niet baten.
Dat kan zo zijn, maar zie regelmatig mensen met 2.1 of 1.9 vrin. Ik dacht ga kijken of ik die 5GHz gelijk kan halenblauwe eend schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:28:
[...]
Ring hoeft toch maar 0.4 hoger te zijn dan je vcore? En overkomen doe je volgens mij van onder naar boven
Denken jullie dat het veel nut heeft om hem te delidden een bare-die mount te doen met de waterkoeling? Met mijn block kan het wel. Ik denk alleen dat het niet veel nut heeft, omdat het geen super klokker lijkt te zijn.

Al is de omgevingstemperatuur nu wel 28 graden dus dat zal ook wel een gedeelde oorzaak zijn van de hoge temperatuur.
i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Dus vervolgens ben ik bezig geweest om de 4,5GHz verder te tweaken Met 1,25v wou hij niet booten, met 1.275 wel. Daarna de vrin verlaagt naar 1.7. Als laatste mijn Samsung M378B5273DH0-CH9 geheugen overgeklokt naar 2133MHz. Bij Intel ARK staat dat de Pentium max 1333MHz doet, maar met hogere snelheden heeft hij geen problemen. Toen even de stabiliteit met LinX getest. http://hyperion-gaming.net/files/bench/linx%20stable.png
Dat ging dus helemaal goed, als laatste de uncore naar 42x gezet en 3 uur prime95 blend gedaan, en dat ging ook prima.
Vind het erg jammer dat hij niet boven 4.5GHz komt, maar zoals je kan zien waren de temps het probleem sowieso niet.
Ga nog kijken of ik naar de 2400MHz ram kan komen, moet daarvoor nog wat meer tweaken.
[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 06-07-2014 13:03 ]
Ik zou toch even kijken of je koeler wel goed gemonteerd zit: genoeg (niet teveel of te weinig) koelpasta, geen plasticje meer onder de base van de koeler, zitten de schroeven goed vastgedraaid?vleesjus schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:47:
Gister mijn 4790k binnen gekregen met een asrock z97 extreme 4 en een coolermaster 412S cpu koeler. Volgens mij heb ik niet echt een goede cpu in handen, mijne haalt de 100 graden al met prime95 met de small fft test... En dat is dus op stock met alle cores boostend naar 4.2ghz
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

[ Voor 24% gewijzigd door vleesjus op 06-07-2014 13:48 ]
2400 MHz is easy.. 9-11-11-27-1T met 1.65V. SA op + 200 mv en i/o op +100.Zenix schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:59:
Gisteren verdergegaan met de Pentium G3258. Alles geprobeerd om voorbij 4,5GHz te komen, minder volt meer etc. Mocht allemaal niet baten.
Dus vervolgens ben ik bezig geweest om de 4,5GHz verder te tweaken Met 1,25v wou hij niet booten, met 1.275 wel. Daarna de vrin verlaagt naar 1.7. Als laatste mijn Samsung M378B5273DH0-CH9 geheugen overgeklokt naar 2133MHz. Bij Intel ARK staat dat de Pentium max 1333MHz doet, maar met hogere snelheden heeft hij geen problemen. Toen even de stabiliteit met LinX getest. http://hyperion-gaming.net/files/bench/linx%20stable.png
Dat ging dus helemaal goed, als laatste de uncore naar 42x gezet en 3 uur prime95 blend gedaan, en dat ging ook prima.
Vind het erg jammer dat hij niet boven 4.5GHz komt, maar zoals je kan zien waren de temps het probleem sowieso niet.
Ga nog kijken of ik naar de 2400MHz ram kan komen, moet daarvoor nog wat meer tweaken.
op jouw modules zitten HCH9 IC's van samsung.. leuk spul om mee te spelen
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Wat is jullie mening hierover? Overklokken voor meer 'future proof' te zijn of het geld besparen en evt. in een videokaart stoppen (om ook deftig ermee te kunnen gamen)?
ps. Ik zal de pc vooral gebruiken voor photoshop en lightroom. Maar het zou ideaal zijn als lightroom de voorvertoningen aan het renderen zijn en dat ik ernaast een spelletje kan spelen of bezig kan zijn met photoshop. Momenteel kan ik niet veel meer doen als mijn pc aan het renderen is..laat staan met 500+ RAW files.
pps. Ik zie ook nog dat de 'k' versie 400 Mhz meer heeft...dan lijkt het mij beter om voor het overklokbare systeem te kiezen?
[ Voor 33% gewijzigd door pvink op 06-07-2014 16:50 ]
Dat dacht ik ook. Heb ram 1,65 gegeven SA + 300 mv en I/O al 200 mv gegeven. Maar wil niet booten, hij wou wel één keer booten met veel lossere timings en 2T, 2200MHz gaat die ook al moeilijk doen, nog tips?nedernakker schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:19:
[...]
2400 MHz is easy.. 9-11-11-27-1T met 1.65V. SA op + 200 mv en i/o op +100.
op jouw modules zitten HCH9 IC's van samsung.. leuk spul om mee te spelen
Echt wtf, bios weer terug geflashed naar de versie die ik vanochtend draaide, kon weer in veilige modus komen. Na een herstel van Windows weer normaal kunnen starten alleen missen nu de helft van de files op de ssd. Echt al tientallen pc's gebouwd en nog nooit zoveel problemen gehad. Al hoort dit al lang niet meer in dit topic thuis maar ik moest even de frustratie kwijt
edit 7-7: hij doet het weer! lag toch aan versie 1.3 van de bios. Nu weer terug op v1.2 en geen problemen meer gehad. Nu eerst windows opnieuw erop zetten en dan van de week eens wat proberen met overclocken als de temperaturen goed zijn.
[ Voor 74% gewijzigd door vleesjus op 07-07-2014 18:24 . Reden: Progressie ]
Edit: LinX is die stabiel, bij prime95 crashed die behoorlijk snel, terug naar 4.5
[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 07-07-2014 13:20 ]
28c is maar iets hoger dan de niet zomer temp. Dit zo geen 100c moeten geven. Zeker niet met die cooler.vleesjus schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:47:
Gister mijn 4790k binnen gekregen met een asrock z97 extreme 4 en een coolermaster 412S cpu koeler. Volgens mij heb ik niet echt een goede cpu in handen, mijne haalt de 100 graden al met prime95 met de small fft test... En dat is dus op stock met alle cores boostend naar 4.2ghz
[afbeelding]
Al is de omgevingstemperatuur nu wel 28 graden dus dat zal ook wel een gedeelde oorzaak zijn van de hoge temperatuur.
En zoek voor de zekerheid ook even een review van die cooler waar ze met een 4670 of 4770 testen. Dan kom je er ook wel achter of je temps kloppen.
Het ligt er maar net aan wat je budget is. Als stabiliteid belangrijk voor je is moet je wel goed weten wat je aan het doen bent als je gaat overclocken. Als hij in het begin wel eens mag crashen kun je zelf aan de slag gaan met OC.pvink schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:46:
Momenteel ben ik een pc aan het samenstellen met de Intel i7 4790k processor. Alleen vraag ik mij nu af of het de moeite waard is om over te klokken vanwege de turbo boost van 4,4 Ghz. Met deze processor heb ik op internet gezien dat ze stabiel op 4,6 Ghz kunnen lopen.
Wat is jullie mening hierover? Overklokken voor meer 'future proof' te zijn of het geld besparen en evt. in een videokaart stoppen (om ook deftig ermee te kunnen gamen)?
ps. Ik zal de pc vooral gebruiken voor photoshop en lightroom. Maar het zou ideaal zijn als lightroom de voorvertoningen aan het renderen zijn en dat ik ernaast een spelletje kan spelen of bezig kan zijn met photoshop. Momenteel kan ik niet veel meer doen als mijn pc aan het renderen is..laat staan met 500+ RAW files.
pps. Ik zie ook nog dat de 'k' versie 400 Mhz meer heeft...dan lijkt het mij beter om voor het overklokbare systeem te kiezen?
Zoals je zelf ook al aangeeft is de K versie deze keer een stuk sneller dan de non K.
K CPU's hebben over het algemeen wel wat meer restwaarde dan de normale. Maar de vraag is hoe veel dat nog is nadat je de CPU 3 jaar gebruikt hebt. Er zijn aardig wat tweakers die meerdere CPU;s van dezelfde generatie gehad hebben en die weer door verkopen. Allemaal onder het mom van een betere overclocker vinden.
Dus het ligt er meer aan wat je er zelf voor over hebt. 4,6 GHz op 4 cores is geen garantie. Het kan ook zijn dat je eerder tegen een muur aan loopt. Dus het is en blijft een gok qua OC.
[ Voor 59% gewijzigd door Astennu op 08-07-2014 08:56 ]
Cpu is iets van 10+ graden warmer, gpu's iets van 5 en 6 graden

Omgevingstemperatuur is toch bijna 50% hoger dan in de winter (28 tegenover 17 á 19 graden).
Maar een echt stabiel systeem heeft daar geen last van, lijkt mij.
Full load zit ik nog steeds onder de 80 graden, dacht ik. Tijdens gamen wordt de cpu nu iets van 60 graden tegenover de 50 im de winter.
Opzich logisch als je ambient 10c omhoog gaat is de kans zeer groot dat je max cpu en gpu temp ook 10c stijgen bij gelijke fan speeds. Als die hoger worden kan het zijn dat hij iets minder stijgt.DCG909 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:40:
Ik merk dat ik door de hogere omgevings temperatuur ook wel hogere temperaturen heb in mijn cpu en gpu's.
Cpu is iets van 10+ graden warmer, gpu's iets van 5 en 6 graden(één loop)
Omgevingstemperatuur is toch bijna 50% hoger dan in de winter (28 tegenover 17 á 19 graden).
Maar een echt stabiel systeem heeft daar geen last van, lijkt mij.
Full load zit ik nog steeds onder de 80 graden, dacht ik. Tijdens gamen wordt de cpu nu iets van 60 graden tegenover de 50 im de winter.
Maar 80c is toch heel wat anders dan 100c. Ik vind dat wel erg veel.
Ik zal eens kijken hoe warm mijn 4770K wordt op 4.4 met 1.2v
Ik heb een coolermaster hyper 212 zonder fan. De 230mm fan van de kast koelt hem. Heb een Prodigy M kast en die fan zit onderin en blaast naar boven tegen het brede oppervlak van de cooler. (heb hem gedraaid op het moederbord gemonteerd).
Niet de meest optimale koel situatie. Maar werkte voorheen prima. Aangezien mijn V-core niet extreem hoog is valt de temperatuur erg mee. Ergens tegen de 80c full load aan.
Dat is nog geen 4%DCG909 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:40:
11/290 < 4%
Zelfs met 140watt vermogen zou die nog rond 60 graden moeten blijven, ik zit zelfs met large fft's daar al boven(65-68 graden). Small fft's blijft de 100 graden halen met de koeler opnieuw gemonteerd en de kast open.
Ja als je het op de schaal van Kelvin gaat bekijken dan heb je wel gelijk, maar ik denk dat het relevanter is als we het bij de Celsius laten.haarbal schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:40:
De omgevingstemperatuur is 11 graden hoger, originele temperatuur was 290K
11/290 < 4%
@ vleesjus
heb je je koelblok er al vanaf gehaald en opnieuw met nieuw pasta erop gedaan? En kast dicht is ook geen probleem als je genoeg airflow hebt. Kan zelfs beter zijn lijkt me.
Ok, als ik in de winter het raam openzette had ik een omgevingstemperatuur van 0 graden. het is nu oneindig veel % warmer.blauwe eend schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:45:
Ja als je het op de schaal van Kelvin gaat bekijken dan heb je wel gelijk, maar ik denk dat het relevanter is als we het bij de Celsius laten.

Voor temperatuurdiscussie, ΔT
Verwijderd
De reden dat een hogere omgevingstemperatuur tot een hogere temperatuur van de CPU leidt komt omdat het temperatuurverschil dan kleiner wordt en er dus minder warmte overgedragen kan worden. Omdat er dan nog steeds dezelfde hoeveelheid energie door de CPU stroomt zal de temperatuur dan stijgen totdat alle warmte weer aan de lucht overgedragen kan worden.
Als je dus wil weten hoeveel die hogere temperatuur scheelt zou je dus het temperatuurverschil moeten berekenen. Dan maakt het uiteraard geen klap uit of je dat in Kelvin of graden Celcius doet.
¯\_(ツ)_/¯
Hartstikke bedankt. Ik denk dat ik dan gewoon voor dat geld de K versie pak en als de i7 een bottleneck gaat vormen pas denken aan OC. Tegen die tijd zullen we toch een 5 jaar verder zijn en dan is het misschien zelfs interessanter om een nieuwe processor te halen.Astennu schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:11:
[...]
28c is maar iets hoger dan de niet zomer temp. Dit zo geen 100c moeten geven. Zeker niet met die cooler.
[...]
Het ligt er maar net aan wat je budget is. Als stabiliteid belangrijk voor je is moet je wel goed weten wat je aan het doen bent als je gaat overclocken. Als hij in het begin wel eens mag crashen kun je zelf aan de slag gaan met OC.
Zoals je zelf ook al aangeeft is de K versie deze keer een stuk sneller dan de non K.
K CPU's hebben over het algemeen wel wat meer restwaarde dan de normale. Maar de vraag is hoe veel dat nog is nadat je de CPU 3 jaar gebruikt hebt. Er zijn aardig wat tweakers die meerdere CPU;s van dezelfde generatie gehad hebben en die weer door verkopen. Allemaal onder het mom van een betere overclocker vinden.
Dus het ligt er meer aan wat je er zelf voor over hebt. 4,6 GHz op 4 cores is geen garantie. Het kan ook zijn dat je eerder tegen een muur aan loopt. Dus het is en blijft een gok qua OC.
Nu kijken of die 4.8 gaat doen met 1.45v.
NiceZenix schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 20:20:
Heb de 4.7GHz volledig stabiel gekregen bij de Pentium G3258 met 1.43v. Ik heb hem eerste delidded en een bare-die mount gedaan met mijn waterblock. De Pentium is nu tijdens een test met LinX maar 60 graden, niet slecht dacht ik met dit weer.
Nu kijken of die 4.8 gaat doen met 1.45v.
ben eindelijk begonnen aan de hermount van mijn cpu/fullcoverITX waterblock. Het probleem was namelijk dat de mount niet goed was, maar dit is nog steeds zo
Ik heb mijn cpu gedellid en daardoor is hij dus iets lager geworden waardoor ik denk dat dit hoogte verschil het slechte contact veroorzaakt.
De eerste keer dat ik de mount deed kwam ik er achter dan maar 1/3 deel de cpu raakte (bedekt was met pasta), dus had ik er extra pasta tussen gedaan. Dit is natuurlijk niet echt aan te raden, maar op dat moment had ik geen andere oplossing of tijd om het verder uit te zoeken.
(huidige) temps zijn: 80 op stock... dus 3.8GHz (met Linx AVX). gok ergens tussen de 1.13 en 1.18 Vcore (vanwege auto stand).
oude temps met EK suprimacy waren ongeveer 60-65max @4.5GHz 1.2V
Dus aardige achteruitgang. Nu heb ik dus het blok er afgehaald en waarschijnlijk zijn de voetjes die op het moederbord steunen niet laag genoeg om voor genoeg druk te zorgen dat de cpu het blok goed raakt. Ook zit ik natuurlijk nog met mijn andere chips op het moederbord die hij raakt. (oplossing is inkorten???)
Wat ik verder ook een beetje verontrustend vond is dat ik de vloeistof naast het 'koelvinnen gedeelte' zag. Ik weet niet of dit normaal is, maar volgens mij is hierdoor de warmte afgifte niet helemaal 100%???
hieronder dus wat plaatjes. Graag hulp
Edit: of tips of gedacht of.....
EDIT plaatjes (vanwege verplaatsen photobucket>geen plaatje meer te zien)

I know, veel te veel pasta, maar anders maakte hij al helemaal geen contact

[ Voor 9% gewijzigd door blauwe eend op 14-07-2014 08:38 ]
Ik bedoel, de rand van de heatsink komt toch gewoon weer op de print gelijmd net zoals voor het delidden?
Bij Haswell zijn er namelijk twee discussies gaande over de slechte koeling.
1: De TIM die Intel gebruikt is ruk.
2: De IHS heeft hangt net boven de CPU die.
Sommige mensen hebben na een delid geen TIM gebuikt als liquid ultra en hebben als nog een grote vooruitgang gezien in de temperatuur, wat dus doet vermoeden dat de IHS iets te hoog staat en dat het verwijderen van de kit/lijm die de IHS op z'n plek houd het probleem dus al deels oplost.
Als gevolg hiervan kan het met het dus gebeuren dat sommige koelers die exact de specificaties van Intel volgen net hun optimale contact kunnen verliezen

En het lijkt erop dat dat bitspower blok de specs precies moet volgen om de kleinere chip niet te mollen.
Ik denk dat het de weinige oplossing is, maar eventueel kan ik dan als het echt moet wel een stukje van het blok slijpen bij die andere chip. Is niet ideaal, maar het gaat hier voornamelijk om mijn CPU natuurlijk. Denk dus dat ik hier en daar voorzichtig wat moet weg halen. En dan gewoon hopen dat hij mooi vlak ligt.nedernakker schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:45:
een millimeter is al te veel, maar als je dat doet verhoogt de druk op de andere chip ook, of door die hoogte wordt de totale mount scheef...
Verwijderd

Was het enkel een cpu blok, dan had je er nog iets vanaf kunnen slijpen, maar nu zit er ook een andere chip onder en is dat dus onmogelijk...
Of je moet het vlak van die chip ook bij slijpen, maar dat kan ik niet aanraden
Vind het trouwens een erg vreemd blok van bitspower... Alles moet exact passen, anders werkt het niet optimaal... Ze hebben blijkbaar extreem veel vertrouwen in de specificaties van Asus en Intel

Dan kun je de druk gelijkmatig verdelen want die ringetjes kun je iets platdrukken namelijk.
Zoiets zeg maar.

wat je kan doen is met een blokje/klosje met schuurpapier er op alle 4 de busjes voorzichtig gelijkmatig inkorten. maar het probleem met de chip blijft... je zal het blok zo hard moeten aandraaien dat je bordje krom gaat trekken.. de kracht op het kleine chipje zal echt te groot worden.

Chip zegt "krk" en je bord is waardeloos...
Mijn advies, koop een cpu only blok. Dik kun je niet zomaar fixen

Ik denk dat ik toch een beetje eigenwijs ga doen en schuurpapier er bij pakken. Heb er wel vertrouwen in. Op de tweede foto kun je ook zien dat het gedeelte van het blok voor de tweede chip verhoogt is, dus dat maakt het schuren gelijk een stuk makkelijker. Hier is hij namelijk te hoog en dit is dus waarschijnlijk ook het probleem.
Ik zal wel wat van de voortgang posten
Verwijderd
Succes zul je wel nodig hebben iddblauwe eend schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:19:
...
Ik zal wel wat van de voortgang postenwens me succes
Suc7 !!!!
Haal een mm extra weg bij het chipset gedeelte en gebruik een thermische pad.
Dat zou er iig voor moeten zorgen dat de chip niet zomaar zal breken.
Ik vermoed dat die momenteel 0.5 á 1 mm speling hebben, dus als je de contact oppervlakken aanpast is die speling idd ook weg

En vergeet de epu en andere chip niet, waar nu al een pad zit

Daar dacht ik inderdaad ook nog aan. Heb bij alle voetjes een mm weg gehaald. Maar helemaal aandraaien hoeft natuurlijk niet, dus dan heb ik wat speling.nedernakker schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:19:
en hou in de gaten dat de bios chip en de 2 caps naast de DRAM sloten het blok niet gaan raken
Voor de overige dingen die het blok konden raken heb ik even een termalpaste check gedaan, dus een puntje pasta er op en kijken waar deze werdt samengeperst. Dit heeft resultaat opgeleverd.
Mount is al iets beter, maar door de twee dingetjes linksonder de bios-chip wordt het blok dus gehinderd. Daar ga ik dus ook wat van het blok halen.
Foto's post ik later nog wel even voor de interesse.
Edit: op de foto hierboven is het rechts boven de bios-chip.
EDIT 2: foto's
na de eerste keer slijpen:

termalpaste check

eerste keer slijpen, zat ik er een beetje naast, maar daarna gewoon opnieuw en klaar is kees.

[ Voor 48% gewijzigd door blauwe eend op 13-07-2014 20:03 ]
De foto's doe ik maar even via linkjes, want ik vond al die redelijk grote plaatsjes wat onnatuurlijk voor dit forum.
mount
http://i1312.photobucket....713195402_zps29c314e9.jpg
gaatjes in riserplate
http://i1312.photobucket....713194720_zpsce78ff39.jpg
het ziet er wel een beetje "van dik hout zaagt men planken" uit.... Maar goed, als het werkt...
haha als je had gezien hoeveel pasta er eerst nodig was dan leek het eerder op een isolatie laag als ik het een beetje overdreven zegnedernakker schreef op zondag 13 juli 2014 @ 20:06:
nu nog wat pasta minder op die cpu en je temps zullen wel beter zijn.
het ziet er wel een beetje "van dik hout zaagt men planken" uit.... Maar goed, als het werkt...

pasta was uiteraard alleen om te checken
[ Voor 4% gewijzigd door blauwe eend op 13-07-2014 20:10 ]
Ja soort van oud slijpen ding waar je bijtels op kan slijpen dacht ik. Van mijn oma mee genomen een jaar geledenDCG909 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 20:31:
Heb je een slijptol gebruikt oid?
Vraag me af wat de uiteindelijke temps zijn
Ja op hoop van zege voor de temps, hoop dat de mount goed is... laat de CPU koning mij zegenen
Edit: Ga hem nu weer inbouwen
edit2: ingebouwd buisjes met moeite weer in de fittings gedaan, videokaart er in gepropt, weglopende vloeistof opgeruimt

[ Voor 27% gewijzigd door blauwe eend op 13-07-2014 23:07 ]
Was vandaag wat vroeg op, dus dacht ik, laat ik dan gelijk maar even de temps bekijken

Temp was nog steeds hoger dan met mijn vorige block EK supremacy, maar ik had ook geen evenaring verwacht. Dat ek block is namelijk gewoon superieur en dit blok koelt ook nog eens de chipset en de Vram en de Vram is ook wel een beetje een heet hoofd vind ik
Ik dus maar even mn standaard overclock van 4.4GHz 1.2Vcore gedaan en max temps kwamen net boven de 70 uit na 45 minuten met Linx, dus dat vind ik aardig positief en ben dus tevreden met de mount. Ik kan nu tenminste een overclock hebben met een degelijke temperatuur
Temp verschil met vorige block is dus iets van 10 graden, maar dit block is er meer gekomen voor de looks dan voor de temps
Bedankt voor de support!
edit: LinX

[ Voor 12% gewijzigd door blauwe eend op 14-07-2014 06:41 ]
Bedankt! Ben er wel blij mee jaDCG909 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:29:
Dat is idd nog best redelijk goede temperatuur
Gefeliciteerd
EDIT 15/07/2014
Nou als er geen nieuwe reacties zijn doe ik maar een 'edit'
Ram loopt ook gewoon lekker mee op 2400, en ga eens kijken of ik de ringbus in de buurt kan krijgen van de 4.6GHz.
Heb de ringbus nog niet echt veel overclocked, dus hebben mensen nog tips qua voltage 24/7 of andere dingen? Dacht dat je de cachevoltage moest hebben en deze niet hoger dan de vcore moest doen?
Gflop is raar genoeg wel ietsie hoger dan die ik op 4.7GHz had.

[ Voor 73% gewijzigd door blauwe eend op 15-07-2014 18:17 ]
heb mijn voltage op 1.1v moeten zetten om mijn 4790K op 4.5ghz stabiel te krijgen
anders was de cpu niet stabiel

Draai nu 1 uur stabiel @ 1.190 Vcore met prime95, een lagere vcore = na 5 minuten een bsod.

Ik heb nog nooit overclocked, zijn deze waardes wel veilig? Volgens mij valt er wel meer dan 4.6ghz te halen met max temps van 68graden (fans draaien nog niet 100%).
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
Weer even verder lopen spelen met mijn 4790K, gisteren had ik hem stabiel op 4.9ghz met temps onder de 85c maar veels te veel voltage nodig. Denk dat ik het voorlopig laat bij 4.8ghz, vannacht even langer stress testen zodat ik 100% zeker weet dat het stabiel blijft.
4.8ghz draait tot nu toe stabiel met een vcore van 1.290.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat 4.8 1.290vcore nodig heeft, maar als je naar 4.9ghz wil je de vcore op 1.45 moet zetten en de vccin op 2.1voltage om stabiel te draaien. Temps blijven wel onder de 85c. Zou die 4.8ghz de limit zijn van mijn cpu?
[ Voor 86% gewijzigd door Baiko op 18-07-2014 17:06 ]
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
Met de (beta) 1.54 bios heb je de non z oc feature, net eventjes geboot op de 3.8 preset, nieuwste cpu-z gaf idd 3.8 aan.
Vanavond eens kijken of ik een "echte" overclock kan doen.
Maar goed, misschien een tip voor andere armoedzaaiers, bij afuture heb je die pentium + dat bord voor onder de 100 euro.

Waarschijnlijk nog niet stabiel, maar is een aardig begin. Hij wordt wel een tikje warm met de stock cooler.
nog een vraag, is de "cache voltage" hetzelfde als ring voltage of uncore? de vcore en de ring voltage zie je overal weer terugkomen.
en cpu supply voltage, is dat nog interessant? of kan die het best lekker hoog om het moederbord te ontlasten?
[ Voor 40% gewijzigd door haarbal op 18-07-2014 12:23 ]
Helaas kan ik m'n memory niet overclocken met dit bios, dus draait ie nu op de standaard 1333, heb de timings wel lager gezet, 7-7-7-20-88 ipv de standaard 9-9-9-24-107.
Wanneer het weer slechter weer wordt ga ik 4.8 proberen, misschien de uncore nog omhoog.
In ieder geval. Aangezien ik net een nieuwe kast heb met een nieuwe cpu koeler en nu eindelijk is goede airflow ( 3x 140mm fans + D14 er nog is op de CPU ) Wil ik toch mijn CPU is naar de 4ghz clocken.
Echter heb ik eventjes een vraag, Hoe zit het met hyperthreading moet je dat uitzetten voor betere resultaten?
Nog een andere vraag is, hoe zit het met geheugen ( ik heb 4x 2gb = 8gb totaal aan 1600mhz geheugen. Kan ik dit beter op 1333 zetten met overclocken of kan ik dit gewoon op 1600 houden?.
Dat is een stuk betere Pentium dan die van mij. Ik zou ook even een potje battlefield 4 spelen, meestal ging die daar wel crashen bij mij.haarbal schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:33:
Nu 4.7 GHz en 4.2 uncore, op 1.35V en 1.2V, overleeft prime en linX.
Helaas kan ik m'n memory niet overclocken met dit bios, dus draait ie nu op de standaard 1333, heb de timings wel lager gezet, 7-7-7-20-88 ipv de standaard 9-9-9-24-107.
Wanneer het weer slechter weer wordt ga ik 4.8 proberen, misschien de uncore nog omhoog.
Gewoon in het ouwe topic posten, die komt dan weer bovendrijven. ik zou eerst met lage mem en cpu multi's kijken hoe ver je je blck krijgt. stel hij komt op 200 dan kan je "netjes" 1600 draaien.Gatygun schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:35:
Ik neem aan dat dit ook het topic is om i7 870 vragen te stellen ? aangezien de 1156 topic 2 jaar lang al geen reactie meer heeft gehad.
In ieder geval. Aangezien ik net een nieuwe kast heb met een nieuwe cpu koeler en nu eindelijk is goede airflow ( 3x 140mm fans + D14 er nog is op de CPU ) Wil ik toch mijn CPU is naar de 4ghz clocken.
Echter heb ik eventjes een vraag, Hoe zit het met hyperthreading moet je dat uitzetten voor betere resultaten?
Nog een andere vraag is, hoe zit het met geheugen ( ik heb 4x 2gb = 8gb totaal aan 1600mhz geheugen. Kan ik dit beter op 1333 zetten met overclocken of kan ik dit gewoon op 1600 houden?.
Dan zal ik die weer eens installeren. Maar battlefield crashte terwijl prime en linx wel stabiel waren?Zenix schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:09:
[...]
Dat is een stuk betere Pentium dan die van mij. Ik zou ook even een potje battlefield 4 spelen, meestal ging die daar wel crashen bij mij.
[ Voor 15% gewijzigd door haarbal op 25-07-2014 13:25 ]
Ja. Battlefield zet hem ook zwaar aan het werk.haarbal schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:23:
[...]
Gewoon in het ouwe topic posten, die komt dan weer bovendrijven. ik zou eerst met lage mem en cpu multi's kijken hoe ver je je blck krijgt. stel hij komt op 200 dan kan je "netjes" 1600 draaien.
[...]
Dan zal ik die weer eens installeren. Maar battlefield crashte terwijl prime en linx wel stabiel waren?
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2014 21:52 ]
Mijn oude cpu draaide op:
4.4 GHz, 4.0 uncore @ 1.2v
Ram @ 2200 MHz 9-10-10-32
De nieuwe draait nu op:
4.5 GHz, 4.3 uncore @ 1.15v
Ram @ 2400 MHz 10-11-11-31
Een aardige verbetering. Temps zijn nu het grootste probleem. Mijn kleine Coolermaster Hyper 212 trekt het niet lekker. Met die cooler is er weinig verschil tussen de 4770K en de 4790K.
Zit er over te denken om een Mugen 4 te proberen. Mijn Thermalright Archon past helaas niet meer in deze mATX kast.
Ik zie op internet ook veel mensen die alsnog een delid doen en nog steeds 10C+ winst halen (heb al 14c winst gezien).
Daarnaast vraag ik me af of het nut heeft om de cooler een kwartslag te draaien:
Als je hier naar kijkt zie je dat je de cooler eigenlijk zwijwaards moet mounten. Anders raken niet alle heatpipes de core. De heatspreader zou dit goed moeten verdelen. Maar de vraag is of dat gebeurd. Als de TIM toch niet goed werkt zal het wel geen verschil maken in temp. Ik heb de cooler nu in ieder geval wel zo gemount dat alle heatpipes over het core gedeelte heen lopen. Maar temps zijn nog steeds erg hoog (93c piek)
Ik heb volgens mij ook een readout fout in mijn moederbord zitten. (GA Z87M-D3H) hij geeft aan dat de vcore 2.010v is. CPU-Z zegt gewoon 1.150. Vrin is 1.8v. Dat deed hij ook met de 4770K. En ook voor de bios update.
Hardware monitor geeft ook aan dat ze cpu piek load 190watt package power gebruik met deze instellingen. Ik vraag me af in hoeverre dat klopt ik zal het verbruik van de PC eens meten. Maar dat is wel heel wat anders dan 88 watt
Mijn 4770K kwam niet echt boven de 120 watt uit. Maar dat kan ook een readout fout geweest zijn. Die zou hoger moeten zitten aangezien de v-core 0.05v hoger is.
Maar overall lijken de 4790K's wel beter te clocken dan de gemiddelde 4770K. De gast waar ik deze van had heeft er zelf ook een en die doet ook zoiets. De 4770K die ik had was toen een de beste die ik getest heb. (stuk of 3 getest en twee 4570K's) Ik weet niet hoe de latere 4770K batches waren die van mij is al relatief oud. Maar je had toen ook al cpu's die het veel beter deden. Maar ook veel die het veel slechter deden.
[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 07-08-2014 11:22 ]
Ik heb een i7 4770k overgeklokt op 4.5Ghz op een voltage van 1.375V en word met een h100i 100 graden.. zoals ik zelf ook wel merk is het voltage veel te hoog.. maar als ik hem lager zet krijg ik een Bsod. Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie?
De specs zie je in me handtekening.
kan het verkeert hebben maar klinkt alsof je multi 45 ingesteld heb en daarna alleen maar vcore omhoog genuked heb en klaar...
maar als ik dat voltage lager zet krijg ik een bsod, wat maakt het dan uit om lager te beginnen? Als ik toch weet dat ik dit niet ga halen met een lager voltage?maks11223344 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 02:46:
Mischien moest je eens beginnen met 4ghz en daarbij behorende normale voltage en temps vinden?...
kan het verkeert hebben maar klinkt alsof je multi 45 ingesteld heb en daarna alleen maar vcore omhoog genuked heb en klaar...