'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Nou heb ik een 4670k die 4.7Ghz haalt op 1.42v, maar toch ben ik diep teleurgesteld. Ik denk dat ik toch ga overstappen naar 4930k series.millman schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 00:39:
Haswell is ook dikke faal voor de chip lotery. Procs die boven de 4500Mhz onder air of water komen zijn zeldzaam. Een ivy is even snel of sneller door hoger haalbare OC's
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
millman schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 00:39:
Haswell is ook dikke faal voor de chip lotery. Procs die boven de 4500Mhz onder air of water komen zijn zeldzaam. Een ivy is even snel of sneller door hoger haalbare OC's
Niet helemaal waarAstennu schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:26:
Omdat mijn oude SB en IB zo veel beter clockte begon ik toch te twijfelen of ik mijn Hasswell moest verkopen.
De Systemen
i7 4770K 4.4 GHz 4.0 NB - 8GB 2400 MHz 10-12-12-31-1T - R9 290X
i5 4670K 4.5 GHz 4.2 NB - 8GB 2000 MHz 8-10-9-27-1T - HD6990
i5 2500K 4.8 GHz n/a NB - 8GB 2133 MHz 9-10-9-27-1T - R9 290X
Niet 100% eerlijk vanwegen de Video kaart maar uit mijn tests blijkt wel dat het meeste CPU limited is. Ook blijkt dat geheugen snelheid bij SB veel invloed heeft:
AVG FPS
1866 MHz: 61.07894737
2133 MHz: 64.39097744
Ik heb test runs gedraait met Starcraft II (Starbattle replay. 2x speed 6 min real time). Daarbij heb ik met Fraps gekeken wat de framerates waren. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.
Bij de onderstaande resultaten (behalve die van de 2500K 4.8 HM) heb ik 2 runs gedaan en daar de gemiddelden van gepakt) De verschillen waren maar klein dus ik heb toch het 2500K 4.8 HM resultaat toegevoegd. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.
[afbeelding]
Conclussie Hasswell is een stuk sneller dan SB als het gaat om Starcraft II. Het gaat bij mij dus geen downgrade worden. Ondanks de lagere clockspeeds kan HW makkelijk voor blijven.
Het kost aardig wat om te upgraden maar als je games speelt die zwaar op de CPU leunen is het de moeite waard.
Qua stroom verbruik onlopen de Systemen elkaar niet veel. het SB systeem verbruik bij Intel Burn test op 4.8 GHz maar 20 watt meer dan het Hasswell Systeem. Idle ontlopen ze elkaar maar 5 watt. Hier had ik meer van Hasswell verwacht.
Hmmm.TheTurk schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 01:39:
[...]
Nou heb ik een 4670k die 4.7Ghz haalt op 1.42v, maar toch ben ik diep teleurgesteld. Ik denk dat ik toch ga overstappen naar 4930k series.
Maar volgens mij ben je dus wel je chip aan het degraderen....
Als bij testopstelling dit al gebeurt bij 1.35V
Maar wat verwacht je eigenlijk van de IB-E?
Single-core is haswell sneller, het enige echte voordeel van de ib-e is dat je toegang hebt tot mwer geheugen bandbreedte en meer Pci-e 3.0 lanes (wat maar iets van 1% verschil geeft)
Heb ik echt zoveel mazzel dan met mijn 4670K @ 4.6millman schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 00:39:
Uplay: Red--Death
Hier word een Sandybridge 2500k met een Haswell vergeleken. Ik had het over Ivy, die 10-15% sneller is dan Sandy.. Ook goeiemorgen
Mijn setup is adaptive, gebruikt maximaal 1.32v, alleen met linx of interburntest komt ie op 1.42v. Tijdens programmeren wil ik optimale snelheid, ik denk dat meerdere cores met multithreading betere resultaat geeft.DCG909 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 07:43:
[...]
Hmmm.
Maar volgens mij ben je dus wel je chip aan het degraderen....
Als bij testopstelling dit al gebeurt bij 1.35V
Maar wat verwacht je eigenlijk van de IB-E?
Single-core is haswell sneller, het enige echte voordeel van de ib-e is dat je toegang hebt tot mwer geheugen bandbreedte en meer Pci-e 3.0 lanes (wat maar iets van 1% verschil geeft)
En wil graag 64GB werkgeheugen uitproberen.
Ik moet wel zeggen dat mijn Ivy op 5.1 Ghz met 1600 mem, even snel was als mijn 4.7 met 2400 mem. 133 GFlops.
M.a.w. Haswell is zuiniger, waar ik dus niets aan heb. Had meer gehoopt op 140 GFlops voor Ivy.
Ik hoop dat ik met de IB-E wel hogere GFlops haal.

Prepping
Prepping part 2
Complete setup (old pic, vergeten een actie shot te maken

Eerste snelle resultaat na avondje Haswell en Xpower te hebben verkend.
Helaas geen tijd meer gehad om verder te gaan omdat ik net verhuisd ben en alles nog moest opzetten in m'n nieuwe "overclocking only" kamer

Ik heb nog wat andere chips om te testen. Voorlopig dus even wat quick test om elke chip's potentie onder de SS te testen.
Daarna de beste chip bewaren en volgen er wat scores
[ Voor 19% gewijzigd door millman op 25-01-2014 00:03 ]
Die kunnen toch ook koud worden en condens aantrekken? Het lijkt mij dat dit dan ook bij de mounting holes kan gebeuren, toch?
Met name kneedgum slim aanbrengen en hulp van wat vochtopnemende materialen (in mijn geval stukken keukenrol) minimaliseer je de kans op problemen door condens.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ik heb zaterdag een nieuwe i5-4670k binnengekregen en geinstalleerd.
Samen met een corsair h70, 16gb ram en als moederbord de gigabyte z87p-d3.
Ik heb mijn cpu op 4.2 ghz draaien 100% stabiel met 1.2vcore maar zodra ik hem op 4.3 zet blijft hij bluescreens geven ongeacht de vcore.
nu is mijn vraag of dit redelijk normaal is of dat ik een slecht exemplaar tepakken heb.
Alsnog ben ik er tevreden over de temps op 4.2 komen niet boven 55 graden uit in een 8 uur prime stress test run.
Mvg,
Wambamnl
Steam: Ryada.
Heb zelf nu een nieuwe processor en heb 'm delid, gelapt en van Coollobaratory Liquid Pro voorzien. Gaf een verschil van -21 graden met dezelfde settings en andere factoren. Draaide al stabiel op 4.2GHz @ 1.25V Vcore, maar ging dan met stress tests naar de 89 graden. Nu dit:

[ Voor 5% gewijzigd door Patriek op 02-02-2014 23:11 ]
Heb je de je Cache/ring op auto staan?wambamNL schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:20:
Beste tweakers,
Ik heb zaterdag een nieuwe i5-4670k binnengekregen en geinstalleerd.
Samen met een corsair h70, 16gb ram en als moederbord de gigabyte z87p-d3.
Ik heb mijn cpu op 4.2 ghz draaien 100% stabiel met 1.2vcore maar zodra ik hem op 4.3 zet blijft hij bluescreens geven ongeacht de vcore.
nu is mijn vraag of dit redelijk normaal is of dat ik een slecht exemplaar tepakken heb.
Alsnog ben ik er tevreden over de temps op 4.2 komen niet boven 55 graden uit in een 8 uur prime stress test run.
Mvg,
Wambamnl
De snelheid van het cache kun je het beste 300MHz lager dan je core zetten. Cache/ring voltage kun je eens op 1.15V proberen
Ook heb ik EIST en de C9 states etc. uitgeschakeld.
Turbo boost technology staat uit om de cores in turbo mode gelijk te trekken.
op het moment ben ik bezig met een stresstest in prime95 (small ffts als ik het goed heb).
Op een Vcore van 1.25 en een multiplier van 43 dus 4.3GHz effectief met max temps van 75 graden.
(draait nu 5 minuten ben van plan om hem 10 minuten te testen en daarna nog hoger proberen te gaan)
Excuses als ik noob dingen zeg of iets dergelijks is namelijk mijn eerste overclock.
Ik kan een screenshot van bios invoegen van bepaalde dingen als dat nodig mocht zijn.
4.3 op 1.25 is stabiel 4.4 op 1.25 is meteen reboot op prime95 launch 4.4 op 1.27 is bluescreen na 10 sec prime 95.
Wat is de max Vcore wat je zou moeten aanhouden?
[ Voor 10% gewijzigd door Ryada op 03-02-2014 12:15 ]
8 uur? damn dat is lang wat ik namelijk had gelezen is met 10 min vind je de max multiplier voor je vcore en dan als je niet hoger iwlt qua temps in 10 min dan moet je de test op 8 uur laten draaien.millman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:20:
max vcore maakt niet uit. minimaal 8 uur prime 85c
Ik kan hier ook totaal verkeerd in zitten maarja.
4.4ghz op 1.3Vcore heb ik nu 10 min aan max temp is 86 graden zal ik dan proberen mijn clock nog 0.1 omhoog te gooien op 1.3 vcore of mn minimale vcore proberen te vinden op 4.4ghz en daarmee de temps wat laten dalen?
Edit2:
Net nadat ik dit poste kreeg ik een bluescreen op 4.4ghz met 1.3vcore max temps waren 86 graden zit nu te twijfelen zal ik hem op 4.3 zetten of de vcore omhoog doen en als max tamp in prime 90 aanhoeden?
Edit3: Vrin heeft geen effect op stability op 4.4GHz ik heb besloten om 4.3 te gaan draaien en nu te kijken wat de minimale vcore is wat hij nodig heeft.
[ Voor 42% gewijzigd door Ryada op 03-02-2014 12:55 ]
dan ga ik dat maar doen inderdaad.millman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:56:
90c is wel net over de grens en die 100Mhz merk je toch niet. Houd m lekker op 4300Mhz, en tune m dan af met voltages tussen de 1,25 en 1,3v.. goed testen met prime (8u) en klaar.
is de uncore nog van belang met overklokken?
Jammer dat ik de 4.5 niet kan hitten met mn i5 4670k maar daar moet ik dan maar mee leven
Uplay: Red--Death
Uncore verhogen zorgt namelijk ervoor dat mn pc na 4 min draaien compleet freezed.
4.3GHz met 1.27Vcore zitten mn temps rond de 76 op core 0 en op 68 op core 3.
1.27 blijkt mn minimale Vcore tezijn op 1.269 krijg ik bluescreens.
Ik heb blijkbaar een slechte chip te pakken achja ben alsnog blij met mn eerste OC ooit
Bedankt voor al jullie hulp ik zal vanavond na dat prime95 8 uur heeft gedraaid een screenshotje posten en een foto van mijn setup.
En ik denken dat ik de worst chip ever heb, heeft 1.256 nodig voor 4.3.wambamNL schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:18:
Ok mooi dan hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
Uncore verhogen zorgt namelijk ervoor dat mn pc na 4 min draaien compleet freezed.
4.3GHz met 1.27Vcore zitten mn temps rond de 76 op core 0 en op 68 op core 3.
1.27 blijkt mn minimale Vcore tezijn op 1.269 krijg ik bluescreens.
Ik heb blijkbaar een slechte chip te pakken achja ben alsnog blij met mn eerste OC ooit.
Bedankt voor al jullie hulp ik zal vanavond na dat prime95 8 uur heeft gedraaid een screenshotje posten en een foto van mijn setup.
Gebruik je trouwens wel prime95 versie 281? Die temps zijn erg laag voor een haswell op 1.27V
[ Voor 6% gewijzigd door !mark op 03-02-2014 14:15 ]
ik gebruik de nieuwste prime95 en ik run hem op de bovendste optie versie samen met een corsair H70.!mark schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:11:
[...]
En ik denken dat ik de worst chip ever heb, heeft 1.256 nodig voor 4.3.
Gebruik je trouwens wel prime95 versie 281? Die temps zijn erg laag voor een haswell op 1.27V
En zo blijkt maar weer er bestaat altijd een slechter exemplaar.
Edit:
Ik heb hem nu voor 5 uur en 15 minuten laten draaien en dit is het resultaat:
linkje voor grotere versie.
https://imageshack.com/i/0wa37jp
[ Voor 26% gewijzigd door Ryada op 03-02-2014 18:49 ]
Zelf heb ik een gemiddeld exemplaar i7-4770K dat met stock settings (3.9GHz Turbo) net boven de 70 graden zit icm een delid, lappen en goede luchtkoeler / airflow door kast.
Met een OC van 4.4GHz @ 1.25V Vcore blijft de warmste core nipt onder de 100 graden. Dat is voor mij het uiterst acceptabele (dan zal het nooit gaan throttlen). Onder een gewone OCCT stress test wordt de warmste core 65 graden (4.4GHz @ 1.25V).
[ Voor 7% gewijzigd door Patriek op 04-02-2014 02:14 ]
Ik ben nieuw in het overclock wereldje dus neem me niet kwalijk als ik nu iets doms zeg.
Met vcore op 1.3 en 4.4GHz dan kom ik na 10 minuten prime small FFTs op een bluscreen uit precies 10 minuten heb het 2x opgemeten.
Als ik met de uncore bezig ben is het na 2 minuten een pc freeze.
(of ik doe wat fout kan ook)
Als ik met de Vrin ga spelen is het met een 0.01 verhoging een boot loop.
Met 1.3Vcore kom ik ook op 86 graden op mn 1ste core en 77 op mn 4de core.
(trouwens sinds wanneer is de eerste core de warmste en langzaamste tewijl de 4de core het snelste en koelste is)
Misschien als iemand ooit eens via teamviewer of via skype wilt kijken of hij/zij hem hoger kan klokken en alsnog veilige waardes aan blijft houden.
heb nu een 8 uur prime test erop zitten en hij is stabiel 0 errors of wat dan ook temps en andere dingen zijn niet veranderd van de eerdere screenshot alleen de tijd dat het systeem aanstaat.
1.27Vcore en 4.3GHz is dus compleet stabiel bij mij heeft me mooi 140 fps winst gegeven op mijn oude i5-3350P in league of legends en een boost van 30fps in Crysis 3 (vraag me niet hoe maar het is zo)
turbo van de i5 4670K is trouwens 3.8 ipv 3.9
Zal morgen wel een foto van mijn setup maken en proberen om toch op de 4.4GHz te komen al wil ik niet dat mn temps boven de 86 graden komen (vriend van me zegt dat dat veel te warm is weet niet of dat echt zo is maarja)
[ Voor 10% gewijzigd door Ryada op 03-02-2014 22:34 ]
Trouwens nog over de max Vcore: persoonlijk zou ik nooit boven de 1,35V Vcore gaan voor 24/7 gebruik.
[ Voor 14% gewijzigd door Patriek op 03-02-2014 22:50 ]

Dat zei ik niet hè. Wat ik wel stel is dat als de allerzwaarste torture test (worst case scenario voor 5 minuten) je processor niet aan de limiet kan brengen, je met alledaagse taken een veilige temperatuur zal hebben. Je processor gaat niet zozeer kapot door hoge temps, eerder door hoge voltages. En ja, mijn stelling is geen feit, maar mijn persoonlijke kennis.millman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:50:
Net geen Throttle temperatuur is een veilige temperatuur? Uhu, natuurlijkVan 40 graden koorts ga ik ook niet meteen dood, maar t is verre van gezond.. Hoe kom je in hemelsnaam aan die wijsheid?
[ Voor 34% gewijzigd door Patriek op 03-02-2014 22:56 ]
[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 03-02-2014 22:56 ]
Het punt is dat je echte stabiliteit meet met minimaal 8 uur prime AVX. of 5 uur LinX. Dat wil je echt niet op 90c+ doen. We proberen alle relatief nieuwe ocers toch een beetje bij te brengen voorzichtig te doen met de processors, http://www.overclock.net/...-death-degradation-threadPatriek schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:46:
Wat een max acceptabele temp is verschilt per processor serie. Van Intel mag een Haswell core max 100 graden worden (vanaf dat punt gaat het automatisch inhouden). Besef wel dat de load van een torture test niet overeenkomt met alledaagse taken. Stel dat de Small FFTs test je cores tot 95 graden brengen, dan komt het tijdens het gamen waarschijnlijk niet boven de 65 graden.
Trouwens nog over de max Vcore: persoonlijk zou ik nooit boven de 1,35V Vcore gaan voor 24/7 gebruik.
[ Voor 16% gewijzigd door millman op 03-02-2014 23:05 ]
Dit bedoel ik ik moet op mijn 4670K @ 4.3 op 1.27v zetten anders krijg ik freezes.Dennism schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:53:
Voor een korte stresstest vind ik een 80+ temp nog wel acceptabel, maar ik zou geen uren op 90+ gaan draaien. De mijne zat ook net boven de 80c per core tijdens de stresstests bij het bepalen van mijn OC. Bij dagelijks gebruik komt ie niet boven de 60c geloof ik tijdens het gamen (nu 48c-52c in een potje SC2) met een 4670K @ 4.6 op 1.23v.
(Kan ook zijn dat mn uncore nog verhoogd was daarom ga ik het morgen opnieuw proberen)
Maar uit de discussie kan ik geen wijs worden wie heeft er gelijk e wat zijn safe vcore en temps.
Vrin blijkt niet nodig te zijn of juist wel?
(Krijg namelijk geen extra stabiliteit ermee of krijg een bootloop.)
millman, op dat punt hebben we het toch ook niet over een stabiliteitstest, maar over de max acceptabele temperatuur. Een stabiliteitstest doe je toch ook niet in een Small FFTs mode. Waarom zou je trouwens de nieuwe AVX2 / FMA3 instructie niet gebruiken (je hebt het over AVX)? Wanneer dat ondersteund wordt lopen de temperaturen verder op. Je moet meten in worst case scenario - zonder avx2 kan het rustig 10 graden lager uit vallen.millman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:01:
[...]
[...]
Het punt is dat je echte stabiliteit meet met minimaal 8 uur prime AVX. of 5 uur LinX. Dat wil je echt niet op 90c+ doen. We proberen alle relatief nieuwe ocers toch een beetje bij te brengen voorzichtig te doen met de processors, http://www.overclock.net/...-death-degradation-thread
Wat wil je met de link zeggen?
[ Voor 7% gewijzigd door Patriek op 03-02-2014 23:23 ]
Het is niet slim om tijdens testen boven de 85 graden te komen. Als dat wel zo is stop wat energie in het beter koelen of zoeken naar een betere chip.
Maximale cpu clocks zijn alleen interessant om te benchen voor 24/7 is het zonde van je chip.
De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!
Betere koeling of andere chip is voor mij onmogelijk heb met veel pijn en moeite deze setup bij elkaar moeten sparen (ja ik ben 17 jaar en moet het allemaal zelf betalen)undeepdiver schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:18:
Die 100 of 200 MHz meer maakt geen zak uit,. hoge voltages en hoge temperaturen wel, die slopen of degraderen je chip.
Het is niet slim om tijdens testen boven de 85 graden te komen. Als dat wel zo is stop wat energie in het beter koelen of zoeken naar een betere chip.
Maximale cpu clocks zijn alleen interessant om te benchen voor 24/7 is het zonde van je chip.
Op 4.4ghz met 1.3vcore kwam ik op 86 graden max in een stress test na 10 minuten reboot mn pc.
(Is het dan te weinig vcore ofzo ik krijg namelijk geen bluescreen)
Mn koeler kan ik nog beter laten werken aangezien mn fan op 25% draait en het een h70 closed loop is.
Een 2de fan voor push pull komt er eind vam de maand ook nog aan.
Mijn doel was meer omdat het mijn aller eerste overclock is wil ik het meeste uit mn cpu halen wat ik kan gewoon om te kijken hoever ik kom en het is nogal leuk om te doen.
Zelfs 'direct die' waterkoeling is 80c op 1,32v
*die eerdere link was om aan te geven dat cpu's stuk kunnen, door hoge voltages en temperaturen.
Dat 1.35V Vcore niet normaal te koelen is wist ik niet, maar neem ik van je aan.
[ Voor 17% gewijzigd door Patriek op 03-02-2014 23:44 ]
4670k 4.3GHz 1.256V
met '10 min Prime/LinX/IBT/XTU/vul zelf in..'test je helemaal niets. Als je daar al de 95c haalt dan kan je met geen mogelijkheid normaal 8uur een test doorlopen. Period
@ mark: 85c is toch een mooie grens? Uitgemaxed en klaar, mooie oc
[ Voor 4% gewijzigd door millman op 03-02-2014 23:55 ]
Voor de duidelijkheid ben ik het geheel eens met je stellingen over een stabiliteitstest (waar ik nooit over begonnen ben).
[ Voor 3% gewijzigd door Patriek op 04-02-2014 00:08 ]
Ga lekker benchen op top en max kloks... en ga stabiliteit testen binnen de marche die Millman aan geeft
Nogmaals die 100 of 200 MHz merk jij niet in 24/7 gebruik.
De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!
Dan kom ik dus uit op waar ik nu zit.undeepdiver schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 00:13:
Hey rambam....top tip..!
Ga lekker benchen op top en max kloks... en ga stabiliteit testen binnen de marche die Millman aan geeft
Nogmaals die 100 of 200 MHz merk jij niet in 24/7 gebruik.
4.3ghz op 1.27vcore.
Max temps is 81 graden in een 9 uur prime run op small ffts.
Nog niet mn temps in games bij gehouden maar het werkt als een trein in ieder geval.
Ondanks dat ik prime aan het draaien ben kan ik gewoon soepel op internet zonder moeite of te moeten wachten.
Morgen even kijken of ik mijn vcore lager kan krijgen, want 1.27 is hoog voor 4.3 heb ik gelezen 4.3 moet met max 1.25 te halen zijn zeggen ze.
Ik voel me nogal dom hierin haha.
Nog even een vraag maakr vrin echt veel uit of niet?
Zeker, nu nog even kijken of het voltage wat lager wil en klaar.[b][message=41716315,noline]
@ mark: 85c is toch een mooie grens? Uitgemaxed en klaar, mooie oc
@wambamnl
Hoeveel is je Vrin nu?
Dat 1.25 met een chip mogelijk is geen garantie dart die van jouw dat ook kan, sommige chips halen 4.5 op 1.20.
Ik heb mn vrin nu nig gewoon op auto dat is volgens mn bios 1.800.!mark schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 00:49:
[...]
Zeker, nu nog even kijken of het voltage wat lager wil en klaar.
@wambamnl
Hoeveel is je Vrin nu?
Dat 1.25 met een chip mogelijk is geen garantie dart die van jouw dat ook kan, sommige chips halen 4.5 op 1.20.
Ik had met 4.4ghz 1.3vcore mn vrin op 1.9 gezet toen had ik boot loop 1.825 is geen stability improvement.
Verwijderd
Da's leuk bedacht, maar als er door een bug in een game of ander stukje software een runaway process 100% trekt in vier threads haal je die temperaturen dus wèl. Als je op dat moment net ff de deur uit gelopen bent om een ijsje te halen merk je dat niet. Als dat te vaak gebeurt kan degrading een issue worden.Patriek schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:46:
Wat een max acceptabele temp is verschilt per processor serie. Van Intel mag een Haswell core max 100 graden worden (vanaf dat punt gaat het automatisch inhouden). Besef wel dat de load van een torture test niet overeenkomt met alledaagse taken. Stel dat de Small FFTs test je cores tot 95 graden brengen, dan komt het tijdens het gamen waarschijnlijk niet boven de 65 graden.
Met overklokken zoek je welliswaar de grens van je CPU op, maar je hebt nog steeds een veiligheidsmarge nodig om onverwachte situaties op te kunnen vangen. Vlak onder de throttle grens gaan zitten is (ongeacht de duur) zèèr onverstandig en iets dat je nieuwe overklokkers zeker niet aan zou moeten raden.
http://ark.intel.com/prod...r-8M-Cache-up-to-3_90-GHz
Zoals je hier ziet is die 72,72 graden. Als jij temperaturen van 100 graden op de cores toestaat, dan zal deze temperatuur fiks overschreden worden. op de lange duur zal dit je cpu gewoon beschadigen.
Tcase is de sensor die je moederbord uitleest. Bij de laatste generaties Intel cpu's is gebleken dat bij lange 100% belasting Tcase zo'n 5 tot 10 graden onder de deltaT tot TJmax zit. Zodoende is dus Tcase + 5/10 graden de maximale coretemp die je onder load wilt aanhouden
Wat me wel wrang blijft zitten is dat een standaard geklokte i7-4770K met de stock cooler van Intel zelf ook over de 90 graden kan gaan onder zo'n torture test. Kennelijk maken klanten (en iig Intel zelf) zich daar dan niet druk over?
Ik heb overigens zelf nu mn temps omlaag gehaald door wat voltages te minderen en kom nu ook niet boven de 85 graden onder Prime95/FMA3 met dezelfde OC.
[ Voor 26% gewijzigd door Patriek op 06-02-2014 10:51 ]
Heldere uitlegnedernakker schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:16:
Zoals ik al vaker heb gezegd hier moet je niet naar TJmax kijken. TJmax is het throttlepunt voor korte piek belastingen. De temperatuur waar je naar moet kijken is Tcase.
Zoals je hier ziet is die 72,72 graden. Als jij temperaturen van 100 graden op de cores toestaat, dan zal deze temperatuur fiks overschreden worden. op de lange duur zal dit je cpu gewoon beschadigen.
Tcase is de sensor die je moederbord uitleest. Bij de laatste generaties Intel cpu's is gebleken dat bij lange 100% belasting Tcase zo'n 5 tot 10 graden onder de deltaT tot TJmax zit. Zodoende is dus Tcase + 5/10 graden de maximale coretemp die je onder load wilt aanhouden
Is het dan gevaarlijk dat tijdens stresstesten(IBT/Prime) mijn cores ~85-87 graden worden?
Tijdens "gewone" continue load zoals bijvoorbeeld Cinebench worden ze niet warmer dan 55-60, dus zal hij voor normale applicaties wel koel genoeg blijven lijkt me
Ik weet dat er bij AMD aangenomen wordt dat dat de maximale temperatuur overdreven strak is.nedernakker schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:16:
Zoals ik al vaker heb gezegd hier moet je niet naar TJmax kijken. TJmax is het throttlepunt voor korte piek belastingen. De temperatuur waar je naar moet kijken is Tcase.
Volgens mij was het bij de X6 zo dat de officiele max 60 graden was en de onofficiële max 66 was.
Waarschijnlijk heeft Intel ook wel zoiets, toch?
Prima setup, niets aan doen zou ik zeggen..[Marijnvonk vrijdag 07 februari 2014 23:19]
Beste Tweakers,
Onlangs heb ik mijn desktop vernieuwd door deze onderdelen te plaatsen:
# Product Prijs Subtotaal
1 Intel Core i7 4770K Boxed € 284,50 € 284,50
1 Gigabyte GA-Z87-HD3 € 83,- € 83,-
1 MSI Radeon R9 280X GAMING 3G € 268,- € 268,-
1 Scythe Mugen 4 PCGH Edition € 36,30 € 36,30
1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 65,99 € 65,99
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 737,79
En met deze redenatie ga je direct hopeloos de mist in. (ik zal m in stukjes delen) "om waar voor mijn geld te krijgen" Je hebt betaald voor een cpu die al zo achterlijk snel is dat je helemaal niet MOET overklokken, overklokken doe je meestal omdat het leuk is. "ben ik gelijk begonnen met overklokken van mijn cpu" Waarom? Heb je niet eerst een hoop tutorials gelezen? geen reviews van je moederbord. Guides en shit? (hieronder geef je al het antwoord eigenlijk.Om waar voor mijn geld te krijgen ben ik gelijk begonnen met het overklokken van mijn CPU. Dit is wat ik heb gedaan:
Als je je goed had ingelezen op het overklokken dan had je geweten dat dit absoluut onzin is. Meteen 4500Mhz 1,24v zonder een idee te hebben wat je cpu, je moederbord en je koeler aankunnen? En dzan nog denken dat het stabiel is..Overklokken is een langzaam proces waar vele uren testen inzit.1. CPU Voltage naar 1.24Volt.
2. CPU Base clock op 100Mhz
3. CPU Clock-Ratio/Multiplier naar 45x
4. DRAM multi en Voltage vastgesteld op 1600Mhz en 1.35, respectievelijk.
Als een processor al met een korte aida test 90c wordt, dan kan je maar beter wat anders gaan doen dan je pc gebruiken.Testen doen we hier met Prime 95 minimaal 8 uur blend of LinX, minimaal 5 uur. Ik garandeer je dat je snel genoeg erachter komt wat er mis is met je overklok.Bij een korte Aida test lag de temperatuur altijd onder de 90 graden.
Je begrijpt niet dat elke losse processor een uniek exemplaar is, met eigen thermal karakteristiek, Vid, overklokbaarheid? Je kan gewoonweg niet zomaar settings overnemen.Echter toen ik muziek ging renderen kreeg ik een blue-screen error met "hardware-failure". Hierna heb ik de Multiplier naar 44x verlaagd en kon ik verder probleemloos werken. Maarja, nu vraag ik mij eigenlijk af of ik met mijn huidige setup niet 4,5Ghz of hoger zou moeten kunnen halen. Wellicht dat iemand een soortgelijke setup heeft en mij zijn bios-settings kan geven?
Back to the drawingboard, je overklok gaat helemaal nergens over! Ik snap niet dat iemand zo met zijn dure systeem omgaat. T kan allemaal stuk!Nu is er nog iets vreemds, namelijk nadat ik de overclock settings heb doorgevoerd in de BIOS, zie ik dit niet terug in CPU-Z, noch in "Windows --> rechtermuisknop "Computer" --> Eigenschappen". Binnen Aida vind ik de overclock settings wel weer terug. Enig idee hoe dit kan?
Geen dank.Alvast dank.

Tuurlijk kun je zomaar settings van een ander overnemen, alleen het resultaat zal hoogstwaarschijnlijk heel anders zijn
Variërend van een cpu die het perfect doet, tot een hoopje as (als je settings overneemt van iemand die op LN of phase-change draait).
Om even overal antwoord op te geven.millman schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 00:08:
[...]
Prima setup, niets aan doen zou ik zeggen..
[...]
En met deze redenatie ga je direct hopeloos de mist in. (ik zal m in stukjes delen) "om waar voor mijn geld te krijgen" Je hebt betaald voor een cpu die al zo achterlijk snel is dat je helemaal niet MOET overklokken, overklokken doe je meestal omdat het leuk is. "ben ik gelijk begonnen met overklokken van mijn cpu" Waarom? Heb je niet eerst een hoop tutorials gelezen? geen reviews van je moederbord. Guides en shit? (hieronder geef je al het antwoord eigenlijk.
[...]
Als je je goed had ingelezen op het overklokken dan had je geweten dat dit absoluut onzin is. Meteen 4500Mhz 1,24v zonder een idee te hebben wat je cpu, je moederbord en je koeler aankunnen? En dzan nog denken dat het stabiel is..Overklokken is een langzaam proces waar vele uren testen inzit.
[...]
Als een processor al met een korte aida test 90c wordt, dan kan je maar beter wat anders gaan doen dan je pc gebruiken.Testen doen we hier met Prime 95 minimaal 8 uur blend of LinX, minimaal 5 uur. Ik garandeer je dat je snel genoeg erachter komt wat er mis is met je overklok.
[...]
Je begrijpt niet dat elke losse processor een uniek exemplaar is, met eigen thermal karakteristiek, Vid, overklokbaarheid? Je kan gewoonweg niet zomaar settings overnemen.
[...]
Back to the drawingboard, je overklok gaat helemaal nergens over! Ik snap niet dat iemand zo met zijn dure systeem omgaat. T kan allemaal stuk!
[...]
Geen dank.
1. Ik had een hoop reviews gelezen, en ook van enkelen die hebben ge-overlocked met dit moederbord. Ik wist dus wat ik kon verwachten, en hield er bijvoorbeeld rekening mee dat Hashwell heter wordt. Echter, het komt ook grotendeels door de reviews dat ik een hogere kloksnelheid mogelijk acht. Ik heb mijn vorige twee Intel processors tevens probleemloos ge-overclocked.
2. Ik heb natuurlijk niet in één keer 1,24Volt 4500Mhz gebruikt. Ik ben bij 3,9Ghz begonnen met 1,2Volt en vervolgens 0,1GHz erbij opgeteld tot 4600Mhz, waar de pc niet meer startte. Toen heb ik het voltage manueel iets verhoogd en het op 4500Mhz gehouden.
3. Ik zei dat de AIDA64 test niet over 90 graden uitkwam. De max was in feite rond de 81 graden. Ik bedoel hiermee te zeggen dat de temp onder de 90 graden, wat volgens guides prima moet zijn. De AIDA64 test heb ik overigens iets meer dan een uur gerund, ofwel vrij kort, maar ik weet dat AIDA64 sowieso hogere temperaturen genereerd dan Prime95. Vooralsnog vind ik het dus vreemd dat ik na deze test een blue screen kreeg bij een renderpoging, terwijl de temperaturen laag bleven.
4. Ik begrijp dat niet elke processor gelijk is en ik heb waarschijnlijk geen >50 percentile chip. Echter blijf ik zeer benieuwd naar settings en ervaringen van anderen met een soortgelijke setups.
Enig idee dus waar dit aan ligt? En waarom geeft CPU-Z de overclock niet weer, waar AID64 dat wel doet?
[ Voor 3% gewijzigd door marijnvonk op 08-02-2014 13:19 ]
Als aida 80+ wordt run prime maar niet.
Prime wordt bij mij 85 en aida64 60 graden
Ik heb maar een uur getest, dus wellicht dat het daar aan ligt?
Ik weet dat beide stresstests meerdere instructiesets testen, maar ik weet voor AIDA64 dat het ontworpen is om alle instructiesets tegelijkertijd op de CPU te gooien om de max. te testen. Ik weet ook niet exact wat Prime95 doet, maar iig de oudere versies gooiden tegelijkertijd minder instructiesets naar de processor. Afhankelijk van de instellingen, is het dus vaak zo dat AID64 wat heter wordt dan Prime95.
[ Voor 53% gewijzigd door marijnvonk op 08-02-2014 13:42 ]
Straks eens kijken hoe ver ik hem kan overclocken.
Zal nog eens kijken of ik dat flimpje nog weer terug kan vinden.
Dat heb ik ook ergens gelezen inderdaad.
Succes!
Bedankt, ook voor de eerdere reactie nogmaals. De stabiliteit was inderdaad hoe dan ook nog niet in orde. Ik heb op dit thread nog wel wat interessante verhalen en links bekeken die me misschien verder kunnen helpen. Ik probeer eerst nog maar eens op 4.4Ghz een lange stresstestsessie te doorstaan. Als dat lukt, probeer ik de verkregen informatie via deze thread nog eens toe te passen.
Ik zal in ieder geval deze week laten weten wat dan de nieuwe status is.
[ Voor 3% gewijzigd door marijnvonk op 08-02-2014 20:01 ]
Intel Extreme Tuning Utility v4.3: 64 graden
Stress test, CPU
AIDA64 v4.0 Default: 65 graden
(default = stress CPU, FPU, cache, system memory aangevinkt)
Edit: Inmiddels ook het nieuwe v4.20 getest: dezelfde 65 graden
Prime95 v27.9 Blend: 75 graden
AVX instructieset
Prime95 v28.3 bèta Blend: 85 graden
AVX2/FMA3 instructieset
Wat wel mooi is van AIDA64 is dat je naast de CPU ook tegelijkertijd de GPU(s) kunt stressen. Zal de temps doen stijgen, al is constant 100% load op CPU én GPU niet vergelijkbaar met een real world applicatie - wel leuk om te kijken of je CPU/GPU en voeding het trekken in zo'n extreme situatie.
[ Voor 50% gewijzigd door Patriek op 12-02-2014 23:52 ]
[ Voor 98% gewijzigd door millman op 12-02-2014 19:17 ]
Cooler: Noctua NH-D14
Zijn de temperarturen wel oke of niet?
Ook als jij een stabiliteits check(12uur)wilt doen is het niet goed om dat met 90+ graden te doen.
Zou wel even stressen met prime95 28.1 blend, is wat makkelijker te vergelijken als we één standaard aanhouden.
Je draait fixed/override neem ik aan? Met adaptive komt er gerust 0.1V bij t.o.v. wat je in de BIOS hebt ingesteld tijdens AVX load
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 287,50 | € 287,50 |
1 | Gigabyte GA-Z87P-D3 | € 92,99 | € 92,99 |
1 | Noctua NH-U12S | € 50,95 | € 50,95 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 65,89 | € 65,89 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 497,33 |
Is het zinvol om mijn oude voeding uit 2008 te vervangen, of kan ik beter geheugen kopen wat hoger dan 1600mhz geklokt is? Ik heb echt zo'n beetje alle variabelen geprobeerd met overklokken op dit platform, en heb me goed ingelezen..
Een BeQuiet Straight power 650w uit eind 2008. Prime 95 blend 75 graden op 1.2v en 4.3ghzmillman schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:51:
Welke voeding heb je, wat zijn je huidige voltages en temperaturen op 4300Mhz? Graag een screenshot met Prime95AVX2 en Coretemp. Overigens maakt geheugen geen drol uit, ga je niets van merken. Tevens is je gehuegen prima te overklokken. 1,5v erop en 1866-2133 is mogelijk..
Geheugen heeft trouwens altijd al 1.64v nodig gehad voor 2133
AVX2 straks even proberen, die is nieuw voor mij
[ Voor 5% gewijzigd door Jovas op 13-02-2014 13:07 ]
Dat is BETA software, 28.3 en 28.1 ook.millman schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:21:
Ok, 1,65v voor 2133 is niet verkeerd.. Voor AVX 2 moet je de laatste priem hebben, volgens mij 28.1
Ik ben een leek met overclocken en daarom heb ik een aantal vragen en probleempjes
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 198,50 | € 198,50 |
1 | Asus Z87-C | € 89,99 | € 89,99 |
1 | NZXT H230 White | € 66,25 | € 66,25 |
1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 36,30 | € 36,30 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 60,94 | € 60,94 |
1 | Seasonic S12II-Bronze 620W | € 55,50 | € 55,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 507,48 |
Nu wil ik overclocken, heb ik een aantal filmpjes gekeken en hier is waar ik op uit kom:
Ik heb mijn core op 4.4 gezet en mijn voltage op 1.250
Ik heb gestresstest met prime95 en kom op stabiele 65 graden uit, maar na 2 minuten sluit mijn PC zichzelf af. soms met een blauw scherm soms reboot ie gewoon direct..
Dit betekent dus dat ik iets verkeerd gedaan heb toch?
Nu heb ik een aantal vragen
Wat bevelen jullie aan als maximale voltage?
Kan ik mijn core naar 4.6 brengen? Welk voltage hoort daar dan bij denken jullie?
Ik heb een hoop geprobeert met 't voltage maar ik krijg 'm maar niet stabiel..
EDIT: Ik heb m zojuist geprobeer op 1.280 voltage en met een core van 4.4GHZ. de temperatuur verschilt van 60-70. Zal ik 'm naar 45 of zelfs 46 brengen? Na 4 minuten stress testen met Prime95 sluit de pc zichzelf af...
[ Voor 3% gewijzigd door daniel96 op 13-02-2014 16:45 ]
Alstublieft:

PS Ik zit nu op 4.4Ghz met 1.275 volt, zit nu op 6 minuten zonder crash lol. Weet niet of dit goed of slecht is maar zit wel op 60-70 graden
[ Voor 57% gewijzigd door daniel96 op 13-02-2014 17:11 ]
Download maar eens prime95 versie 28.1 op blend, als dat stabiel is kun je terug komendaniel96 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 17:10:
Geloof je 'm niet?
Alstublieft:
[afbeelding]
PS Ik zit nu op 4.4Ghz met 1.275 volt, zit nu op 6 minuten zonder crash lol. Weet niet of dit goed of slecht is maar zit wel op 60-70 graden
En gebruik een nieuwere versie CPU-Z, zo'n oude kan wel eens incorrect zijn met het voltage
[ Voor 9% gewijzigd door !mark op 13-02-2014 17:17 ]
Edit: nu weer op 60-70 graden alleen dit keer komt ie echt niet boven de 70, temperatuur in core 4 scheelt 9 graden vergeleken met core 1. weet niet of dat normaal is...?
[ Voor 37% gewijzigd door daniel96 op 13-02-2014 17:29 ]
Ik denk alleen niet dat Intel genoegen neemt met een BETA versie van Prime95, denk eigenlijk gewoon dat ik geript ben met Hasswell en AVX2
Inderdaad. Ik ben er wel achter gekomen dat overklokken op Hasswell duidelijk niet mijn ding is, zoveel gedoe voor met geluk 600mhz meer. Hij klapte er net binnen een uur uit. Nu tweede run..millman schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 17:42:
Als je op stock de test niet doorkomt, dan heb je een probleem en moet er iets RMA.. Hoelang red je t wel en met welke temperaturen? Tevens had jij niet een voeding uit 2008? Die zou ik in dit geval als eerst verdenken..
Die voeding gaat vervangen worden, voor nu blijf ik gewoon op 1.2v en 4.3ghz gezien de AVX2 op Prime 95 28.3 de enige software is die hem nekt.
Verder werkt alles prima, muziek productie, Battlefield 4, alleen nu dus gedonder met die AVX2 instructie set.
[ Voor 3% gewijzigd door Jovas op 13-02-2014 17:50 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Jovas op 13-02-2014 18:30 ]
PS de max temp die ik op core van 1 t/m 4 krijg is: 85, 82, 77, 76.
[ Voor 21% gewijzigd door daniel96 op 13-02-2014 19:13 ]
Voltage met stapjes van 0.001V verlagen totdat het onstabiel isdaniel96 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:11:
inmiddels 1 uur gedraait op 4.2Ghz 1.185 voltage. zal ik t voltage omhoog brengen totdat ik onstabiel ben? (Millman OC zelfhulp)
Je kan de Vcore nog wat naar beneden halen en opnieuw testen, zoals Dennis al aangeeft is het de bedoeling zo min mogelijk Vcore voor je OC te gebruiken. Je temps zitten al op de max. Wellicht dat je met minder Vcore betere temperaturen krijgt en toch stabiel blijft. Of je kan eens proberen op hetzelfde voltage een multi hoger te testen. Veel temperatuur komt er niet bij..daniel96 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:11:
inmiddels 1 uur gedraait op 4.2Ghz 1.185 voltage. zal ik t voltage omhoog brengen totdat ik onstabiel ben? (Millman OC zelfhulp)