Haswell LGA1150 Core i3/i5/i7 Overclock Topic #1

Pagina: 1 ... 14 ... 27 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:49
Corsair dominators, een 4x4 kit, CMP 1866 c9? uit mijn hoofd.
Ik had een uur geleden het geheugen voltage wat omhoog gegooid en volgens mij de ring ook iets meer gegeven.
tot nu toe stabiel, maar ik weet natuurlijk niet voor hoe lang, ik denk dat ik nog wat manga ga lezen en dan even kijk wat er daarna gebeurd is, ik heb geen zin om de pc de hele avond aan te hebben staan want op volle toeren is het toch iets te luid in mijn slaapkamer ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

zoiets moet je doen voordat je naar je werk gaat... staat ie nog te draaien dan weet je dat ie stabiel is... simpel ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ohh, draaien doet ie toch wel XD
Maar of ie dan bij het inlog scherm staat, of nog aan het primen is, dat is een ander verhaal :)

Gelukkig heb ik morgen nog geen school, dus kan ik zelfs nog windows herinstaleren, mocht dat uitmaken.
(al wordt het wel een goed idee om even een SP 1 ISO op te zoeken, want vanaf mijn SP0 CD duurt het veel te lang....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lol, we hopen het laatste natuurlijk. Staat turbo en eist uit? als een beetje voltage erbij m stabiel maakte dan hoef je echt niet je windwos opnieuw te installeren hoor..mag natuurlijk wel.. heb zelf ook een 'schone windows' fetish.. (tegen wil en dank weliswaar) :D

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 18-11-2013 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
turbo en eist staan aan, omdat mijn oc juist op de turbo is gedaan.
Of is dat in deze situatie onredelijk? (dus dat ze juist uit moeten, omdat de belasting zo onnatuurlijk hoog is)

Het enige echte nadeel van windows herinstalleren vind ik dat het zo lang duurt... als het max 3 uur zou duren zou ik het niet zo'n probleem vinden, maar je bent er al gauw 5 uur mee kwijt, als je vanaf SP0 komt....

Edit.
2 uur en 7 minuten, 0 errors in blend.
Vreemd vreemd vreemd....
Waarom was het dan eerst wel stabiel en moest ik nu voltages verhogen?

Edit2.
Ok, het lijkt er eerder op dat het een geheugen probleem is oid, want de test draait nu alweer 2 uur en er is niks aan de hand...
Ring voltage weer verlaagd naar de vorige waarde en enkel het ram voltage met 0.06V verhoogd...

Blend test toch meer de CPU dan het geheugen?
Memtest test de IMC en het RAM systeem, dus dat wordt een test voor vanavond..... maar het lijkt er eerder op dat het een probleem met het geheugen is.... odd :/

[ Voor 44% gewijzigd door DCG909 op 18-11-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Gister getest met Uncore op Auto. Dat ging ook niet goed.
Dus even een hele grote stap terug gemaakt naar stock. Dat werkt in ieder geval wel :P

Dus nu een voor een opbouwen. Zou best aan de Dram timings / speeds kunnen liggen. Dus vanmiddag cpu oc + XMP stock.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nog even lopen spelen en met alle C states aan gaat het mis.
Tot nu toe enige stabiele config is alle C states disabled en alleen EIST aan.

Ik heb ze een voor een uit gehad en dat hielp niet dus het lijkt een combinatie te zijn.

Wel raar dat mijn broer daar helemaal geen last van heeft. Blijkbaar gaat de MSI Z87 GD45 daar gewoon beter mee om?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Mijn MSI Mpower + Win7 vind C6+ niet leuk, C3 en lager gaan allemaal wel goed...

Ik zal vanavond nog even Memtest86+ testen voor mijn systeem, iets minder dan 5 uur hield Prime95 het uit voordat ik het afsloot.... enige verschil is dus dat ik het ram voltage iets hoger heb gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Prime enz is het probleem niet alle stress tests draaien goed. Idle heb ik vrij snel een BSOD te pakken.
EIST heb ik ook uit moeten zetten nu is het stabiel.

Echt waardeloos dit. Slechte support van het moederbord.
Ik zal eens testen hoeveel het in verbruik scheelt.

Hopelijk gaat de F7 bios het een en ander fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Bij mij zorgt C6 en hoger ook voor rare situaties onder idle omstandigheden, niet onder load.
Ik draai nu eerst eens even memtest onder 1.5 v voor mijn ram, kijken wat er gebeurd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Bepaalde c-states van Haswell moet je voeding ondersteunen.. zie ook hier: http://techreport.com/rev...ll-psu-compatibility-list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
yup, maar zoals je ziet staat de CM V1000 er gewoon op.
maar zoals ik eerder heb gezegd, ik vermoed dat de hogere c-states niet helemaal lekker op Windows 7 werken, omdat deze de wake signals schijnt te bufferen tot bepaalde momenten (wat niet gebeurd, omdat die delen mogelijk uit staan...), terwijl windows 8 deze gelijk gebruikt om de pc uit de C-state te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
millman schreef op maandag 18 november 2013 @ 21:36:
Bepaalde c-states van Haswell moet je voeding ondersteunen.. zie ook hier: http://techreport.com/rev...ll-psu-compatibility-list
Ik heb zelf een Seasonic Platinum 860 en mijn broer een Coolermaster V700.

Ik denk dat het het moederbord is. Stock werkt het namelijk wel bij OC gaat het mis.
Bij mijn broer werkt het stock en met OC perfect.

Ik ga nog wel even testen waar het mis gaat. Maar ik gok dat mijn CPU in zijn PC wel goed zou werken met alle C states aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:27
Gisteren uurtje Linx laten lopen, temps kwamen niet boven de 80 graden en hij is stabiel gebleven op 1.2vcore, 4.4ghz i5 4670k, ben erg tevreden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 21:21
Scrtz schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:40:
Gisteren uurtje Linx laten lopen, temps kwamen niet boven de 80 graden en hij is stabiel gebleven op 1.2vcore, 4.4ghz i5 4670k, ben erg tevreden! :)
Inderdaad erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ben nu weer verder gegaan, elke keer 0.01 minder vcore aangezien voorheen 1.17 niet stabiel was maar dit komt wss gedeeltelijk omdat me ram timings op automatisch stonden en dus niet klopte, inmiddels handmatig goed gezet en heb al tm 1.16 vcore 4.4ghz stabiel :) nu 1.15 aan t linxen

met deze lagere vcore komt me proc al niet meer boven de 75 graden, heerlijk

[ Voor 12% gewijzigd door Scrtz op 19-11-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
wha wha whawawa....
Blend hield geen stand vandaag.....
Ben maar even Small ft nogwates gaan testen, want volgens mij is het niet de cpu, maar de ram.... al had die gisteren 3 runs zonder errors in memtest86+.....

Met een iets hogere Vram kon ik iig 5 uur Blend stabiel krijgen...
Vreemd....

Edit.
Ok....
Smal ft nogwates faalde ook, het is dus wel de core die niet helemaal stabiel is....
Core speed verhoogt en de Vcore verhoogt, eens kijken wat er gebeurd :/
Temperatuur was 63 graden, dus er zat nog ruimte in voor een kleine bump, plus ik wil even testen wat er met de stabiliteit gebeurd onder hogere temperaturen.

[ Voor 36% gewijzigd door DCG909 op 19-11-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ik raad je aan eerst te testen met een hogere Vcore en een gelijke snelheid... Weet je sneller hoe iets schaald.. Eerst met Small fft testen... daarna pas met blend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Waarom eigenlijk eerst Small FFT en niet gelijk blend?
Het grootste verschil is toch dat bij Blend ook de IMC gestrest wordt? Als ik er even vanuit ga dat deze gewoon zijn werk goed doet zou er toch niks mis hoeven zijn?

Vind het als nog vreemd dat de cpu eerst 24/7 stabiel was en nu niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met blend bsod's weet je niet waar het aan ligt, memcontroller, cpu of ram. Als je eerst Small fft draait (=CPU only) dan weet je dat je CPU stabiel is. Als je daarna blend draait en je hebt daar een bsod of hanger kan je met redelijk zekerheid zeggen dat het de memcontroller of ram is.... vandaar eerst small fft en daarna pas blend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Dat klopt wel, ja.
Hmm, ik hoop dan wel dat hij dit even haalt.

Edit.

Wha wha wawawawa....
Niet stabiel..... Ik ga het maar even op jouw manier proberen XD

[ Voor 43% gewijzigd door DCG909 op 19-11-2013 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Op mijn manier is ook c-states, turbo en eist uit. Zorgt toch voor meer stabiliteit met een vast voltage, llc 75% en 8 uur volmaken... Wel balen dat het nog niet gelukt is. Begin met een zeker stabiel voltage en werk dan stapjes terug deze week..

zeg 4400Mhz en 1,25v 8 uur primen tot ~85c daarna kan jke je voltage per 2 stapjes opnieuw testen. Zoek dus daarna een ondergrens op zeg... 1,22v. Als je weet dat ie daar vastloopt dan heb je al een kleinere range waarbinnen je een stabiel voltage kan vinden. Vrin kan misschien nog wat voltage gebruiken, als je je uncore hebt meegeclocked? Post eens wat instellingen van je bios..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Als het zo meteen faalt, dan zal ik het eens zonder C-states, turbo en eist proberen..
Uncore etc. zijn allemaal stock, heb wel het voltage vast gezet op iets wat stabiel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Damn heb echt een lekkere batch lijkt het wel! op 37 min dus kan bijna het linx stable topic in met 1.13vcore 4.4ghz, temps komen niet boven de 70 op luchtkoeling!

Wordt een mooie om 24/7 te draaien, met games zal t dus 50-60 graden blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

met 70c heb je zeker 15c speling! Kortom... 4600Mhz moet ook wel lukken denk ik.. Mooie OC hoor ik ben benieuwd.

** Dankzij een ruilactie met onze geliefde tweakermoderator Nedernakker, mag ik binnekort ook eindelijk aan Haswell proeven met ene bovengemiddelde CPU... Ben al bezig met een beknopte 1150 OC guide.. gaat dat zien!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hoe temp gevoellig is hasswell eigenlijk? Bij Ivy viel dat heel erg mee. Delid was daar voor hogere clocks niet echt nodig zolang je rond de 90c bleef en dus niet ging trottelen.

Ik haal met deze CPU 4400 1.19v tot 100C stabiel. Ik heb wel gemerkt dat je soms helemaal stabiel bent op 80c maar bij 90 crashes krijgt. Dus Hasswell lijkt in ieder geval veel gevoeliger voor temps.

Ik vraag me af of het de moeite is deze een delid te geven.
Probleem is alleen dat ik voor 4500 al 1.25 nodig lijk te hebben. Boven de 4400 lijkt hij niet lekker te schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
millman schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:35:
met 70c heb je zeker 15c speling! Kortom... 4600Mhz moet ook wel lukken denk ik.. Mooie OC hoor ik ben benieuwd.

** Dankzij een ruilactie met onze geliefde tweakermoderator Nedernakker, mag ik binnekort ook eindelijk aan Haswell proeven met ene bovengemiddelde CPU... Ben al bezig met een beknopte 1150 OC guide.. gaat dat zien!!
Klopt misschien dat ik dat nog een keer ga proberen maar met de zomerhitte in het achterhoofd en het feit dat ik een CM silencio 650 heb ( oftewel voor wat stilte ga ) vind ik dit dus eigenlijk een perfecte overclock. Zelfs als ik alle fans op silent zet zullen de temps van de proc nooit boven de 60-70 graden komen, zelfs niet in de zomer.

en van 3.4ghz naar 4.4ghz vind ik ook wel weer genoeg, die paar 100mhz meer en de warmte die je ervoor terug krijgt is het niet echt waard, zeker gezien mijn kast al vrij isolerend is.

Inmiddels zijn de 60 min linx verstreken en hij is stabiel, dadelijk even in het linx stable topic posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Overclocken van de haswells is alleen 'omdat het kan', de procs zijn zodanig snel dat overklokken in de meeste gevallen geen zin heeft.. Just for fun en E-Peen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Klopt maar heb er niet altijd tijd voor, wel handig als je huiswerk aan het maken bent, dan vliegt de tijd iig voorbij :P

Voor CSGO scheelt het wal wat, aangezien de CS reeks erg op de processor leunt, dus tientallen FPS meer in een drukke deathmatch is altijd handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

ik kan me niet voorstellen dat je tientallen meer FPS hebt met een 1Ghz OC? Wat is je normale FPS en wat met OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
mwa ligt eraan maar ik speel 1024x768 en 4xaa waardoor het wel wat scheelt :P denk ipv 3-500 richting 4-600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:41
600 eh FPS? wtf moet je daarmee dan? lol :+
millman schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:53:
Overclocken van de haswells is alleen 'omdat het kan', de procs zijn zodanig snel dat overklokken in de meeste gevallen geen zin heeft.. Just for fun en E-Peen!!
Is dat niet in het algemeen zo bij recente platformen icm recente games? Over 2 jaar zal dat waarschijnlijk wel of meer nut hebben bij de recente games van dat moment.

[ Voor 83% gewijzigd door Aardwolf op 20-11-2013 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
ja dat is in matches(5v5), in een drukke deathmatch is het wel nice want nu heb ik altijd 200+fps, met mijn vorige phenom II zakte ik tot de 90-120fps wat schokkend overkwam met een 120hz monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Scrtz schreef op woensdag 20 november 2013 @ 19:09:
ja dat is in matches(5v5), in een drukke deathmatch is het wel nice want nu heb ik altijd 200+fps, met mijn vorige phenom II zakte ik tot de 90-120fps wat schokkend overkwam met een 120hz monitor.
Dat er verschil is tussen verschillende platform van AMD en Intel, maar ook tussen verschillende sockets is zeker waar.
marcel87 schreef op woensdag 20 november 2013 @ 18:23:
600 eh FPS? wtf moet je daarmee dan? lol :+

[...]

Is dat niet in het algemeen zo bij recente platformen icm recente games? Over 2 jaar zal dat waarschijnlijk wel of meer nut hebben bij de recente games van dat moment.
Wat overclocken betreft heeft in normale omstandigheden een oc op de cpu niet heel veel zin. Deze zijn snel genoeg om de nieuwste games op 120fps te kunnen draaien of nog sneller. Bij nieuwere games zal de GPU eerder de bottleneck zijn, met lagere fps hoeft de cpu een stuk mider te doen dan met hoge fps.Dus geld eigenlijk, hoe meer FPS een game genereert, hoe sneller de CPU een bottleneck zal zijn.

Dus een oude game heeft sneller een cpu 'bottleneck' in de zin dat het aantal FPS gelimiteerd word door de clocksnelheid van de cpu. Dat je met 400FPS niet over een echte bottleneck mag spreken mag duidelijk zijn.

Uitzonderingen in dit verhaal zijn games waar veel 'units' tegelijk realtime gerenderd moeten worden. Jawel, RTS games als C & C, company of heroes kunnen zeker wel baat hebben bij een hogere clock!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ja het ligt ook erg aan de engine die gebruikt wordt van een game, het ene spel is juist erg processor gebaseerd, de ander leunt zwaar op de grafische kracht.

Persoonlijk speel ik 90% cs dus een goede proc is erg belangrijk en de videokaart maakt niet zo heel veel uit.

• DCG909
Met bijv. renderen in autodesk inventor en solidworks heeft een snellere cpu ook erg veel voordeel, omdat dat spul de final render via de cpu doet (werk weergave gaat dan weer via de gpu....).

@Jeroen.
Ik heb het gisteren op jouw manier getest.
4.3 @ 1.100 v.
12 uur prime stabiel :/
Max temp is iets van 63 graden.

Ik vermoed dan toch dat het dan toch iets meer software gerelateerd is, en dat de hardware gewoon stabiel is :/

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Draai je wel prime AVX? Lijkt mij verder prima hoor.. 12 uur prime stabiel small fft is iig cpu stabiel. Is Memtest of blend nu ook stabiel?

• DCG909
Tuurlijk avx XD
In de eerste 20 minuten vond ik de temp wel erg hoog 67 graden... Bleek dat ik de fans niet sneller had gezet XD

Ik ga zo blend aanzetten.
Morgen dan weer kijken of 1.090 V ook gewoon stabiel is.

Edit.
Blend gaf een bsod.
Heb daarop de uncore een "vaste" snelheid van 3900 gegeven.
Maar ik bedenk me nu ik net op school ben iets...
Ik heb verder niks aangepast (hoger uncore voltage, of ring voltage etc. )...
Dus die zal er wel weer uitklappen...

[ Voor 37% gewijzigd door DCG909 op 21-11-2013 12:02 ]

• Astennu
Ik heb gister ook nog een bsod gehad met default clocks en EIST enz aan.

Wellicht toch windows maar eens een keer opnieuw installeren kijken of dat nog wat uithaalt.

Wel of geen power management features scheelt idle 15-23 watt. Toch wel de moeite waard om aan te hebben. Met OC scheelt het nog even wat meer.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik weet dat het nogal scheelt in verbruik, echter kan je betewr eerst op stabiliteit testen zonder besparende functies. Dan weet je zeker dat een bsod niet voortkomt uit het schakelen naar lagere snelgheden en voltages. Aangezien je dan met een vast voltage werkt is een en ander sneller duidelijk.

• Astennu
Mijn voltage is ook vast maar dan nog crashed hij :P ook stock gaat hij plat dus daar zit het hem ook niet in.
Deze windows install is ook al oud (nog van mijn 3770K)

Dacht voor het testen wel handig als alles werkt installeer ik daar na wel opnieuw. BSOD's kunnen windows wel eens slopen.

Maar ik ga nu eerst even een reinstall doen kijken of mijn BSOD's met alle power saving opties dan weg zijn. Want het moet gewoon kunnen werken. En als het stock al mis gaat dan zit er toch iets niet goed. (het gaat alleen niet snel mis kan soms meer dan een half uur duren voordat je iets merkt)

• DCG909
Hmm, blijkbaar kan de uncore onafhankelijk van de core terug klokken.
Bijna 6 uur stabiel in blend.

Het blijven rare dingen, die computers.

Max temp is 64 graden XD

Edit.
Hmmm, 1.09 V klapte er bijna gelijk uit.
Eens kijken wat 1.09 Vcore doet met 1.110 Vring

Edit 2.
Ahh, F the Vring...
Ik verhoog de Vcore wel gewoon tot 1.100 V...
Ik heb nu even geen tijd/zin om het helemaal te gaan finetunen...

[ Voor 43% gewijzigd door DCG909 op 21-11-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heb zojuist een clean Win 8.1 install gedaan met de nieuwste Intell drivers. Daarnaast Alle C states en EIST aangezet en meteen weer BSOD's ook met stock clocks en settings (alleen XMP aan).

Kortom er is iets mis. Ik ga nu de F7b bios proberen. En anders moederbord RMA.

Ik zou me geheugen nog in de PC van mijn broer kunnen testen maar lijkt me niet dat dat ineens kapot is. Ik krijg geen fouten zonder de de power saving features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Staan je ram timings en voltage wel goed? Automatisch wil vaak niet kloppen zo stond mijn ram op 11 11 11 24 ipv 888 24 en 1.5v ipv 1.65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Bedoel je een BSOD zodra je windows in komt, of als je idle draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Scrtz schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 12:39:
Staan je ram timings en voltage wel goed? Automatisch wil vaak niet kloppen zo stond mijn ram op 11 11 11 24 ipv 888 24 en 1.5v ipv 1.65
Gewoon XMP 1.65v zou i pakken en 11-13-13-35-2T timings. Dat zag er zo ver ik kon zien goed uit.
DCG909 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 13:01:
Bedoel je een BSOD zodra je windows in komt, of als je idle draait?
Nee windows in komen gaat goed. Dan wacht ik tot hij klaar is met starten en tot cpu z dus 800 MHz aan geeft. Vervolgens start ik firefox met netflix. En dan gaat het vaag fout. Soms meteen soms na een tijdje. Tijdens netflix zie je bij CPU Z dat hij regelmatig van stand wisselt. Soms 800 mhz de andere keer weer 1600/2400 of 3200 MHz.

Ik heb nu de F7b Beta bios draaien. Maar die geeft ook BSOD's. Dus dat lost helaas niets op :'(.

Ik ga nu testen met 2133 MHz mem. Kijken of dat wat uit maakt. En anders ga ik het moederbord RMA sturen. Hier heb ik dus echt geen zin in. Dit moet gewoon kunnen werken. Ik ga niet de hele tijd 30 watt extra verbruik hebben.

Edit:
Het is nog even afwachten maar met 2133 MHz 11-11-11-28-2T lijkt het tot nu toe goed te gaan.

Misschien kan de memory controller het niet aan om te switchen van clocks als het geheugen op 2666MHz loopt. Alle Burn tests met die snelheden en 10-12-12-31-1T timingings en strakkere sub timings zijn dan wel stabiel. Zelfs op 1.645v.

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 23-11-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmmm, misschien is het FF icm Netflix?
Ik gebruik namelijk wel FF, maar geen Netflix en ik heb geen problemen.

Ik zou echter net weten hoe je het wel zou kunnen testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
zet je ram eens op de standaard instellingen of misschien nog wat lager aangezien je daar toch niet zo gek veel van merkt en probeer dan nog eens of het stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DCG909 schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 14:02:
Hmmm, misschien is het FF icm Netflix?
Ik gebruik namelijk wel FF, maar geen Netflix en ik heb geen problemen.

Ik zou echter net weten hoe je het wel zou kunnen testen...
Nee IE heeft het ook.

Maar 2133 was meer dan een uur stabiel. Ben nu 2400 MHz aan het testen gaat tot nu toe ook prima.
Scrtz schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 15:09:
zet je ram eens op de standaard instellingen of misschien nog wat lager aangezien je daar toch niet zo gek veel van merkt en probeer dan nog eens of het stabiel is.
Dat was ik dus ook al aan het doen. Maar standaard werkt dus niet. Dan heb ik BSOD's. Ik moet er onder gaan zitten. Als 2400 met strakkere timings wel goed werkt pak ik dat wel. Ik hoef niet perse hoge clocks als de timings dan maar lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Oh, had je C1E uit staan?
Bij mij gaf die problemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DCG909 schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:14:
Oh, had je C1E uit staan?
Bij mij gaf die problemen....
Ik heb nu alles aan staan. Ik heb het gefixt door van 2666 10-12-12-31-1T naar 2400 9-11-11-27-1T te gaan. Dit is wel zwaarder voor het geheugen en de memory controller (want nu had ik voor SA wel extra voltage nodig en daarbij ook hogere memory voltages 1,665 ipv 1.645)

Maar het is nu wel stabiel. Ik moet nu alleen nog zorgen dat hij 24/7 stabiel wordt. Nu heb ik een uur IBT stabiel maar als het erg warm op de kamer wordt gaat hij op een gegeven moment plat. Dus ik zal hier en daar nog wat omhoog moeten met voltages maar het lijkt er op dat ik er nu bijna ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Geen idee of het door EIST/C1E komt maar mijn pc bleef dus ook hangen bij het alt tabben van een game naar windows. Inmiddels vcore maar naar 1.14 verhoogt en kijken of het nu goed blijft draaien.

LinX betekent inderdaad niet meer alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
In dat opzicht kun je beter Ivy Bridge hebben :P

Misschien moet ik toch maar eens naar S2011 gaan kijken dan dan een hexa core kopen :P

• Scrtz
zijn er eigenlijk meer mensen die dit gehad hebben, met fixed wel stabiele processor hebben via LinX maar met gebruikvan speedstep/eist/c1e hoe je took wilt noemen je pc eruit knalt tijdens bijvoorbeeld gamen?

Ook heel vreemd dat ik eerst een week perfect kan gamen en gisteren ineens 2x me pc uitvalt.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dit is heel goed mogelijk. Daarom adviseren wij van WC-eend... EERST alle besparende opties uit en zoeken naar stabieliteit met je oc... Daarna nogmaals testen met c-states Eist en Turbo aan...

Die regel heb ik niet zomaar toegevoegd in mn tutorial... XD

• Scrtz
Ja met alles uit heb ik getest, met alles aan dus niet maar vind het vreemd aangezien met alles aan er juist nog wat meer speling is met het voltage dan fixed geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik had dit ook. Bij mij was het de geheugen clock die te hoog was voor switching. Ook op stock speeds wilde dat niet lekker werken. Nu op 2400 MHz draai ik al dagen stabiel.
Mijn memory controller vind 2666 MHz gewoon niet leuk als hij moet switchen. Het viel me ook op dat de memory speed soms dan even omhoog springt. Nu van bv 1200 naar 1241. Dat is toch een behoorlijk verschil en kan me voorstellen dat dat dan de druppel is. Hogere voltages voor het geheugen, SA en ring hielpen helaas niet. Dus nu ben ik voor 2400 met strakkere timings gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Hmm ja ik heb de timings gewoon op wat de fabrikant opgeeft 8-8-8-24 1600mhz 1.65volt dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.

Maargoed inmiddels vcore van 1.13 naar 1.15 verhoogt en gisteren is het iig goed gegaan, hou het wel even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Scrtz schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:49:
Ja met alles uit heb ik getest, met alles aan dus niet maar vind het vreemd aangezien met alles aan er juist nog wat meer speling is met het voltage dan fixed geeft.
Juist met het schakelen naar een OC vanuit je lage 1600Mhz clock kan er onstabiliteit ontstaan omdat het voltage (soms) niet snel genoeg schakelt bijvoorbeeld. Ook bovenstaande issues komen voort uit EIST Turbo en C-states.. Soms wil extra voltage dan wel helpen, soms ook niet. Goed testen is het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
millman schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:03:
[...]

Juist met het schakelen naar een OC vanuit je lage 1600Mhz clock kan er onstabiliteit ontstaan omdat het voltage (soms) niet snel genoeg schakelt bijvoorbeeld. Ook bovenstaande issues komen voort uit EIST Turbo en C-states.. Soms wil extra voltage dan wel helpen, soms ook niet. Goed testen is het advies.
Hmm ja daar ging ik dus ook al vanuit, wat gebruik jij dan voor 24/7 overclock, gewoon alles fixed en EIST etc uit?

Zal iig eens kijken wat mijn systeem nu doet op 1.15v en anders wordt het maar fixed draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met overklokken maal ik niet om zuinigheid (kan je beter undervolten en underclocken). Bij mij staat EIST, Turbo en C-states allemaal uit. Een vast voltage en een vaste clock... Geen gezeur en echte stabiliteit. Op dit moment met een Ivy 3770 @ 4,6Ghz @ 1,16v (jep, golden chip) en dat onder een cheapass pushpin koeler Scythe Ketama geloof ik.. van nog geen 20 euro. (wel 91c met LinX overigens, wat wel teveel is voor deze chip).

Als mijn waterkoel build eindelijk af is en ik mijn Haswellsetje heb ontvangen praten we verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Scrtz schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:07:
[...]

Hmm ja daar ging ik dus ook al vanuit, wat gebruik jij dan voor 24/7 overclock, gewoon alles fixed en EIST etc uit?

Zal iig eens kijken wat mijn systeem nu doet op 1.15v en anders wordt het maar fixed draaien.
Ik heb alles aan. Het scheelt 25-30 watt idle als je alles aan hebt staan. Dat vind ik erg veel.
Ik heb momenteel wel de V-Core vast staan. Die wil ik nog om gaan zetten naar een offset voltage. Maar dan heb je het probleem dat je v-core met AVX ineens veel hoger is dan nodig. Dat kun je helaas niet uit zetten.

Aan de andere kant 1 watt op jaar basis kost 2 euro. Je pc staat niet de hele dag aan. Dus wat zou het op jaar basis kosten? wellicht 5-15 euro meer omdat het niet aan staat?. Dus de vraag is hoe belangrijk je het vind.

Maar ik vind het zonde als ik het niet hoef te verspillen doe ik het liever niet. Niet alleen vanwegen het geld ook vanwegen het milieu.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 29-11-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ja nja ik hou nog even in de gaten of mijn pc nu geen vreemde reboots meer gaat doen tijdens het gamen, maar als het echt komt doordat voltages etc afentoe niet snel genoeg kunnen switchen dan heeft een hogere offset vcore ook weinig zin uiteraard.. ben benieuwd iig.

Anders maar alles fixed, dan werkt het tenminste zoals millman ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hoe doen jullie dat eigenlijk met llc?
Want dat zou moeten helpen met het schakelen van de voltages (al is het effect op de levensduur een punt van discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als je met vaste voltages werkt is het op de volgende manier uitzoeken:

Zorg ervoor dat Vbios = Vwindows of zo dicht mogelijk in de buurt. Stel je stelt in 1,3v in bios, dan wil het liefst dat deze ook met load in windows 1,3v is. Niet meer, niet minder. Nu is dat voor elk moederbord anders. In het geval van mijn MSI Mpower moet ik LLC op extreme zetten, met een Asus M4Gene was 75% of high voldoende, met een gigabyte Z68UD-7 waren de voltages all over the place en was standje 6-7 voldoende.. om dit enigszins te corrigeren... kortom, test het even goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
millman schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:25:
Als je met vaste voltages werkt is het op de volgende manier uitzoeken:

Zorg ervoor dat Vbios = Vwindows of zo dicht mogelijk in de buurt. Stel je stelt in 1,3v in bios, dan wil het liefst dat deze ook met load in windows 1,3v is. Niet meer, niet minder. Nu is dat voor elk moederbord anders. In het geval van mijn MSI Mpower moet ik LLC op extreme zetten, met een Asus M4Gene was 75% of high voldoende, met een gigabyte Z68UD-7 waren de voltages all over the place en was standje 6-7 voldoende.. om dit enigszins te corrigeren... kortom, test het even goed uit!
Probleem is dat Vwindows niet altijd dat voltage in het echt is. Dat verschilt ook weer per bord. Je kunt eigenlijk het beste op het bord meten. dat dat gelijk is met wat je instelt.

Ik zet de LLC altijd zo dat ik met load +- hetzelfde heb als de bios. in ieder geval niet meer of minder krijg onder load. wat millman ook zegt even per bord kijken welke setting je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het is per bord, per platform en per chip anders.. echte regels zijn er niet echt, zolang je met fixed voltages zo gelijk mogelijk blijft tussen instellen bios en load; Expirimenteer, kan je stabiliteit nogal beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Hmm wel vreemd, had vandaag alleen mijn pc aan met 2 streams omdat je nu met dreamhack bij csgo speciale drops kunt krijgen en mijn pc blijkt dus gewoon gecrasht te zijn.. nogsteeds niet helemaal stabiel met EIST etc aan.

Ik denk dat het toch maar oldskool 24/7 4.4ghz fixed draaien wordt want dit gaat niet echt werken zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:49
Ik heb inmiddels 4.5Ghz stabiel lopen op 1.28,5v na een aantal uur prime95, is dit een goede overklok voor dagelijks gebruik?

Bitfenix Prodigy
Asus Maximus IV Impact
i5 4670k@4.5ghz
Noctua NH-D14
ASUS R9 280X DirectCU II
Crucial 8GB DDR3 1600@1800
Cooler Master V700

100% Load
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img163/4808/jymc.jpg

Idle:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img850/8941/g4g6.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door DM89 op 01-12-2013 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
100% load met welk programma?
je temps laten het wel toe alhoewel ik de vcore toch welvrij hoor vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Scrtz schreef op zondag 01 december 2013 @ 19:16:
100% load met welk programma?
je temps laten het wel toe alhoewel ik de vcore toch welvrij hoor vind
Prime95, heb al geprobeerd de vcore te verlagen maar dan krijg ik blauw scherm.
Zou natuurlijk nog kunnen verlagen naar 4.3 als dit te hoog is? dat was volgens mij met een vcore van 1.23
Verschil tussen 4.5 of 4.3 zal toch niet echt te merken zijn ofwel? :+

[ Voor 36% gewijzigd door DM89 op 01-12-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
haha nee dat zeker niet, zou idd eens 4.4ghz proberen of evt 4.3ghz

mijn vcore van 1.13 naar 1.15v veranderd maar me pc blijft erop crashen random zelfs met alleen twitch streams aan de hele dag..

nu maar even overgegaan op fixed, kijken of die dan wel gewoon normaal blijft draaien anders ligt het ergens anders aan.

Wel jammer want ik wou eigenlijk toch het liefst wat energiezuiniger gaan draaien.

[ Voor 71% gewijzigd door Scrtz op 01-12-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zeg prima OC, als je m met prime op die temperatuur kan houden. en 8 uur stabiel! Mooi.. Voor Haswell geld eigenlijk, als je t kan koelen kan je t draaien. onder de ~90c wordt als grens gezien.. Je hebt gelukkig een van de koelere chips te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
millman schreef op zondag 01 december 2013 @ 19:47:
Ik zeg prima OC, als je m met prime op die temperatuur kan houden. en 8 uur stabiel! Mooi.. Voor Haswell geld eigenlijk, als je t kan koelen kan je t draaien. onder de ~90c wordt als grens gezien.. Je hebt gelukkig een van de koelere chips te pakken.
Oke mooi om te horen :) heb ook nog 4.6ghz geprobeerd zelfs tot 1.32 maar blijft crashen helaas. Dus ik hou het bij 4.5ghz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ga je het fixed draaien of met speedstep/eist aan?

Ben erg benieuwd hoe anderen dit ondervinden namelijk aangezien het bij mij blijft crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Scrtz schreef op zondag 01 december 2013 @ 19:51:
Ga je het fixed draaien of met speedstep/eist aan?

Ben erg benieuwd hoe anderen dit ondervinden namelijk aangezien het bij mij blijft crashen.
Speedstep/eist uit. Dus altijd 4.5ghz

Zat zelf nog te twijfelen om te delidden maar doe het toch maar niet, risico dat het fout gaat is mij te groot

[ Voor 16% gewijzigd door DM89 op 02-12-2013 05:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Omdat mijn oude SB en IB zo veel beter clockte begon ik toch te twijfelen of ik mijn Hasswell moest verkopen.

De Systemen
i7 4770K 4.4 GHz 4.0 NB - 8GB 2400 MHz 10-12-12-31-1T - R9 290X
i5 4670K 4.5 GHz 4.2 NB - 8GB 2000 MHz 8-10-9-27-1T - HD6990
i5 2500K 4.8 GHz n/a NB - 8GB 2133 MHz 9-10-9-27-1T - R9 290X

Niet 100% eerlijk vanwegen de Video kaart maar uit mijn tests blijkt wel dat het meeste CPU limited is. Ook blijkt dat geheugen snelheid bij SB veel invloed heeft:

AVG FPS
1866 MHz: 61.07894737
2133 MHz: 64.39097744

Ik heb test runs gedraait met Starcraft II (Starbattle replay. 2x speed 6 min real time). Daarbij heb ik met Fraps gekeken wat de framerates waren. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.

Bij de onderstaande resultaten (behalve die van de 2500K 4.8 HM) heb ik 2 runs gedaan en daar de gemiddelden van gepakt) De verschillen waren maar klein dus ik heb toch het 2500K 4.8 HM resultaat toegevoegd. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.
Afbeeldingslocatie: https://sua1og.dm2301.livefilestore.com/y2pNKOhy0p1UzIM7pJyoP8xo63vVOM2kfWAxm1QwkgHE1M8AkWllfzIqTD952v-SJpfuErf3U5lenfGGtbzO7QB_wP4A5SJAbTMLMday-U8mmU/SC_HW_VS_SB_v2.jpg?psid=1

Conclussie Hasswell is een stuk sneller dan SB als het gaat om Starcraft II. Het gaat bij mij dus geen downgrade worden. Ondanks de lagere clockspeeds kan HW makkelijk voor blijven.

Het kost aardig wat om te upgraden maar als je games speelt die zwaar op de CPU leunen is het de moeite waard.

Qua stroom verbruik onlopen de Systemen elkaar niet veel. het SB systeem verbruik bij Intel Burn test op 4.8 GHz maar 20 watt meer dan het Hasswell Systeem. Idle ontlopen ze elkaar maar 5 watt. Hier had ik meer van Hasswell verwacht.

[ Voor 42% gewijzigd door Astennu op 02-12-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
Hallo iedereen, kwam net boven en mijn pc was opnieuw opgestrart met bluescreen code. x124.

Vond ik dus erg raar/vervelend. Ik heb namelijk alweer een tijdje geleden met i5 4670k getest met Linx 5uur+ stabiel, prime95 uren stabiel en memtest halve dag ook gewoon stabiel.

iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Belasting toen ik weg was was trouwens video's converteren via Flvto Youtube downloader. *Dit programma had ik nog niet(nooit) eerder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Astennu schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:26:
Omdat mijn oude SB en IB zo veel beter clockte begon ik toch te twijfelen of ik mijn Hasswell moest verkopen.

De Systemen
i7 4770K 4.4 GHz 4.0 NB - 8GB 2400 MHz 10-12-12-31-1T - R9 290X
i5 4670K 4.5 GHz 4.2 NB - 8GB 2000 MHz 8-10-9-27-1T - HD6990
i5 2500K 4.8 GHz n/a NB - 8GB 2133 MHz 9-10-9-27-1T - R9 290X

Niet 100% eerlijk vanwegen de Video kaart maar uit mijn tests blijkt wel dat het meeste CPU limited is. Ook blijkt dat geheugen snelheid bij SB veel invloed heeft:

AVG FPS
1866 MHz: 61.07894737
2133 MHz: 64.39097744

Ik heb test runs gedraait met Starcraft II (Starbattle replay. 2x speed 6 min real time). Daarbij heb ik met Fraps gekeken wat de framerates waren. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.

Bij de onderstaande resultaten (behalve die van de 2500K 4.8 HM) heb ik 2 runs gedaan en daar de gemiddelden van gepakt) De verschillen waren maar klein dus ik heb toch het 2500K 4.8 HM resultaat toegevoegd. De replay op 2x speed is zo gedaan om de cpu nog zwaarder te belasten.
[afbeelding]

Conclussie Hasswell is een stuk sneller dan SB als het gaat om Starcraft II. Het gaat bij mij dus geen downgrade worden. Ondanks de lagere clockspeeds kan HW makkelijk voor blijven.

Het kost aardig wat om te upgraden maar als je games speelt die zwaar op de CPU leunen is het de moeite waard.

Qua stroom verbruik onlopen de Systemen elkaar niet veel. het SB systeem verbruik bij Intel Burn test op 4.8 GHz maar 20 watt meer dan het Hasswell Systeem. Idle ontlopen ze elkaar maar 5 watt. Hier had ik meer van Hasswell verwacht.
leuk onderzoekje :)
maar het klopt dus wel redelijk dat sb @ 5.0 = ib @ 4.8 = hw @ 4.5 (oid)

@blauw
ik heb ook iets soortgelijks.....
mogelijk toch een vorm van degradatie?
(ook al ben ik zeer conservatief geweest met mijn oc en Vcore...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
DCG909 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 19:10:

@blauw
ik heb ook iets soortgelijks.....
mogelijk toch een vorm van degradatie?
(ook al ben ik zeer conservatief geweest met mijn oc en Vcore...)
Hmm lijkt me wel vervelend. Heb hem nou ook weer niet zo lang en ook clocked hij zich zelf terug bij lage belasting... Zo snel hoort een cpu toch niet te degraderen?

Edit: ik blijf er nu bij en kijk hoe het gaat. Maar eventueel gewoon een downclock dan maar. :(

Edit2: offtopic: McAfee scaned er trouwens ook wel dik overheen. Converteren duurt langer dan downloaden, dus uiteindelijk zit ik met best wat convertaties en bij 2 is de cpu al vol belast. Maar als McAfee 'scannen bij toegang' is ingeschakkeld is dat ook gewoon Dik 50% van cpu usage. Dus deze maar uit gezet, dan gaat het wat vlotter.

[ Voor 34% gewijzigd door blauwe eend op 06-12-2013 19:29 ]

• Astennu
blauwe eend schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 18:54:
Hallo iedereen, kwam net boven en mijn pc was opnieuw opgestrart met bluescreen code. x124.

Vond ik dus erg raar/vervelend. Ik heb namelijk alweer een tijdje geleden met i5 4670k getest met Linx 5uur+ stabiel, prime95 uren stabiel en memtest halve dag ook gewoon stabiel.

iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Belasting toen ik weg was was trouwens video's converteren via Flvto Youtube downloader. *Dit programma had ik nog niet(nooit) eerder gebruikt.
Als je wat terug leest zijn er meerdere mensen voor jou geweest die dit probleem hadden. Full load alles prima idle bsod's.

Bij mij was het de geheugen snelheid in combinatie met de C states en EIST. Uiteindelijk opgelost door het geheugen naar 2400 te clocken.

Maar het is lastig te testen. Bij mij was het het beste zichbaar door low load te testen met alleen een video via netflix dan kreeg ik meestal binnen een uur al een bsod..

• DCG909
Mwa, bij mij is het vreemde juist dat ik in de zomer LinX en Prime95 stabiel was met 1.090V bij temperaturen van 73 graden etc.
Maar dat ik nu 1.100V nodig heb.... (Met temperaturen van 66 graden oid).

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Probeer eens EIST en C-states uit te zetten en dan nog een paar dagen testen..

• DCG909
(Na het uitzetten van C1e een paar weken terug heb ik geen idle crashes gehad. Feit blijft wel dat ik meer voltage nodig heb dan van de zomer om prime stabiel te blijven)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

0,01v verschil... Tja.. Kan zijn dat je net op een grens zat. Wat ik altijd doe als ik het precieze voltage heb gevonden... zet m standaard 2 stapjes in bios hoger.. Flawless victory..

• DCG909
Hahaha, daar heb je idd wel een punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Dit weekend wil ik van 3570k naar 4670k overstappen. Kan iemand mij vertellen met welke mem ik betere resultaten krijg.

pricewatch: G.Skill F3-2400C10D-16GTX
2400 c10 2x8gb

of

pricewatch: G.Skill TridentX F3-2400C9Q-16GTXD
2400 c9 4x4gb

M.a.w. 2x C10 of 4x C9, Aangezien Z87 alleen dual channel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Volgens mij moet 4x C9 gewoon werken.
Bij AMD had (x6) wel eens wat meer moeite om 1T te doen met 4 dimms, maar Haswell lijkt daar niet zo mee te zitten.

Maar aan de andere kant, je kan altijd proberen de C10 dimms op C9 te laten draaien.

Edit.
Maar millman kan dit waarschijnlijk wel met meer zekerheid zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door DCG909 op 13-12-2013 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:32

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Dat kan ik ook zeggen ;)

De 2400C10 modules hebben andere chips, wel samsung, net als de C9, maar slechter(andere type). De 2400C9 modules kun je op haswell makkelijk 2666 C10-12-12 laten draaien.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Maar hoe zit het met de memcontroller. Die moet nu 4 banks aansturen, verlies daarbij de C1 winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee, verlies levert dat niet op hoor, kan zijn dat je geheugencontroller wat meer sap nodig heeft, maar dat is een kwestie van testen. De geheugencontroller van Haswell is wel superieur tov ivy/sandy en je zal in de meeste gevallen veel hogere clocks met lagere timings halen dan je gewend bent van je vorige platform.

Omdat mijn eigen 1150 setje nog even op zich laat wachten heb ik nog niet alle informatie en tips om je gericht verder te helpen. Geduld nog dus ;)

Mocht je meer info willen heb ik een toptutorial voor Haswell:

http://www.overclock.net/...ell-overclocking-oc-guide

Met recht een topguide die erg diep ingaat op Mem OC's op Haswell... MUST READ voor Haswell klokkers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ben zelf maar memtest aan het draaien aangezien mijn pc wel uurtje volhoudt in LinX en dan gemakkelijk een dag wel stabiel draait en een andere dag tijdens simpel desktop/surf gebruik gewoon ineens eruit knalt.

Nadeel van memtest met 8gb is dat het retelang duurt om veel passes te krijgen.. maargoed vandaag jarig dus kan toch niet achter mijn pc.

Iig dat doen en dan weer gaan proberen 4.4ghz 24/7 stable te krijgen.. het is iig iets anders dan de vcore want zelfs van 1.13 naar 1.15 en 1.17 levert me nog steeds random reboots of een bsodje op.

Iemand enig idee? VCCIN had ik op 1.76 locked en ook op 1.8 geprobeerd maar nogsteeds hetzelfde probleem. Denk dat ik auto maar eens ga proberen als de memtest goed gaat.

Welke settings kan ik nog meer het beste op een bepaald voltage zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmm, ik kijk morgen even naar die guid Jeroen :)

@Scrtz.
Probeer C1E uit te zetten, limiteer je C-states tot C3 (dat werkt bij mij iig).
Soms wil EIST ook wel eens roet in het eten gooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:41
Scrtz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:48:
Ben zelf maar memtest aan het draaien aangezien mijn pc wel uurtje volhoudt in LinX en dan gemakkelijk een dag wel stabiel draait en een andere dag tijdens simpel desktop/surf gebruik gewoon ineens eruit knalt.

Nadeel van memtest met 8gb is dat het retelang duurt om veel passes te krijgen.. maargoed vandaag jarig dus kan toch niet achter mijn pc.

Iig dat doen en dan weer gaan proberen 4.4ghz 24/7 stable te krijgen.. het is iig iets anders dan de vcore want zelfs van 1.13 naar 1.15 en 1.17 levert me nog steeds random reboots of een bsodje op.

Iemand enig idee? VCCIN had ik op 1.76 locked en ook op 1.8 geprobeerd maar nogsteeds hetzelfde probleem. Denk dat ik auto maar eens ga proberen als de memtest goed gaat.

Welke settings kan ik nog meer het beste op een bepaald voltage zetten?
Mijn vorderingen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8Cy1tGvl.png

heb LinX 45 min kunnen draaien op 4.5GHz @ 1.25v maar knalde er tijdens prime blend elke keer uit.
Nu al een tijd bezig om 4.4 stabiel te krijgen, vandaag dus lekker stressen. Lijkt erop dat het goed gaat.

Heb alle energie besparende functies uitgezet en VCCIN op auto geheugen en ring stock op dit moment

Update
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uPEULSHl.png

[ Voor 3% gewijzigd door TheGrillmeister op 13-12-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

millman schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:50:
Nee, verlies levert dat niet op hoor, kan zijn dat je geheugencontroller wat meer sap nodig heeft, maar dat is een kwestie van testen. De geheugencontroller van Haswell is wel superieur tov ivy/sandy en je zal in de meeste gevallen veel hogere clocks met lagere timings halen dan je gewend bent van je vorige platform.

Omdat mijn eigen 1150 setje nog even op zich laat wachten heb ik nog niet alle informatie en tips om je gericht verder te helpen. Geduld nog dus ;)

Mocht je meer info willen heb ik een toptutorial voor Haswell:

http://www.overclock.net/...ell-overclocking-oc-guide

Met recht een topguide die erg diep ingaat op Mem OC's op Haswell... MUST READ voor Haswell klokkers..
In nummer 1 van HWI magazine komt mijn eigen mem oc guide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Daar zitten we op te wachten Joost, aanstaande nummer 1 neem ik aan? Of die van jaren terug? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Aanstaande ;) Niet specifiek voor Haswell overigens, maar het zal wel worden meegenomen.

[ Voor 74% gewijzigd door rsnubje op 13-12-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Je stuk over delidden was al prima, dus gaat vast goed komen Joost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Heb eindelijk mijn Haswell 4670k binnen.
Is een Costa Rica #3324A573.

Is er een lijst met welke batch # goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Batches zeggen niets

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1 ... 14 ... 27 Laatste