nedernakker schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:35:
Jouw eigen benadering is natuurlijk nogal surrealistisch Help!!!.
Als Intel bij 100 graden de cpu laat throttlen omdat dit permanente schade kan opleveren, dan is 99 graden natuurlijk absoluut niet veilig voor 24/7.
Als 99 niet veilig zou zijn dan laten ze hem wel bij 99 throttlen. Dat 99 niet veilig is voor 24/7 is jouw interpretatie. Intel schrijft dat nergens voorzover ik het kan vinden.
Daarnaast ga ik ook niet in de TS zetten wat men moet aanhouden.
Dat zou ik ook zeker niet doen.
Max temps zijn een persoonlijke keuze, met in achtneming van de door intel gespecificeerde max.
Inderdaad.
Dat is dus wat ik zou vermelden incl. de door intel gespecificeerde max.
Waar je aan kan toevoegen waarom jezelf bijv. max 80 oid aanhoudt en 99 24/7 bijv. niet veilig vindt.
Deze max is niet Tjunction maar Tcase omdat dit de temperatuur is die qua continuiteit onder load het meest constant is.
Dat zou ik dan ook vermelden.
Daarnaast verwachten we van mensen die gaan overklokken dat ze de moeite nemen om zelf de tech specs van hun hardware op te zoeken. Op de website van Intel zijn deze gegevens prima te vinden.
Zo makkelijk is het niet te vinden. Het gaat er imo niet om dat we het zelf kunnen vinden maar dat het mij essentiele basisinfo lijkt in een TS van een overkloktopic.
Laat jij je cpu maar eens op 100% load draaien met coretemps van 95 graden en lees vervolgens maar eens uit waar Tcase naar toe gaat op een gegeven moment. Als jij je prettig voelt bij een Tcase van 10 a 15 graden boven de door intel opgegeven max is dat jouw eigen keuze. Maar absoluut geen richtlijn die we beginners hier aanraden om aan te houden
Ik raad beginners nog gevorderden aan om 95 te draaien. Ik geef alleen aan dat het imho duidelijker en logisch is deze achtergronden in de TS op te nemen. Zodat iedereen inderdaad zelf kan bepalen wat zij een veilige marge vinden.
DCG909 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 15:14:
Ik zie het feit dat de cpu bij 100 graden zichzelf direct terug gaat zetten als teken dat 100 graden gewoon te heet is. Want dat wordt gedaan om directe, permanente schade te voorkomen (ook het tijdsbestek, wat miliseconden is wijst daarop).
Hieruit kun je dus concluderen dat 99 graden ook al voor degradatie zorgt, al is het minder, of niet direct is.
Het enige wat je kunt concluderen is dat Intel obv haar eigen tests heeft geconcludeerd dat je op 100c moet gaan throttlen om schade te voorkomen. Hier zal hoogst waarschijnlijk nog een redelijke veiligheidsmarge inzitten. Verderop in het door mij gequote document wordt bijv. nog ergens 130C genoemd als temp waarbij de core zich ineenkeer helemaal uitschakelt.
Er treedt altijd degradatie op en ja die zal bij hogere temps hoger zijn dan bij lagere maar dat betekent niet dat degradatie bij 99c dusdanig is dat dit een risico is voor de economische levensduur. Heb er in ieder geval niks over kunnen vinden in Intel haar docs.
Een ander voor mij interessanter punt is, is dat Intel specificeert obv standaard voltages en frequenties.
Ik zou me kunnen voorstellen dat bijv. een temp van 99c die gegenereert wordt door een voltage van 1.35 meer degradatie veroorzaakt dan een temp van 99c die gegenereert wordt door 1.15v met een slechtere cooler. Daar zou ik wel wat meer over willen weten want dat is wel iets wat een lagere max temp rechtvaardigt.
@ Topicstarter:
Anyway. Als ik tijd heb zal ik een kort verhaaltje maken voor de TS over dit onderwerp wie weet kun je je er wel in vinden. Zo niet ook prima.