Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:01
Een bespaartip is ook om je tips niet met anderen te delen.
Het geld moet namelijk ergens vandaan komen, liever van je buurman of medetweaker dan jijzelf.

Wij halen ook veel bij de kringloop (soms alsnog wel duur), maar dan vind ik het lastig om deals weg te kapen voor mensen die het echt nodig hebben...

Geen spullen kopen die je niet (direct) nodig hebt lijkt me het beste, toepasbaar op alles.

Maar wat ook hierboven stond, tijd is kostbaarder dan geld, zoek de juiste balans.
Ik wil best wat geld uitgeven als ik daar tijd voor terugkrijg. En ik ga ook niet uren zoeken voor een tientje winst.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 27-06-2022 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-10 08:54
SmurfLink schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Verzorgingsproducten vallen in DLD in het lage BTW tarief, dus die zijn vaak flink goedkoper. Zonnebrandcréme, douchegel, parfum, haarkleuringsproducten.. eigenlijk alles wat je bij de drogist kan halen.
Onze standaard prijzen zijn zo hoog omdat wij 1+1 acties hebben, dat kennen ze in Duitsland niet. Keuringsdienst heeft er een aflevering over. Koop dus alleen spullen die in de aanbieding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-10 22:12
Niet op de man spelen.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 27-06-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Dien liever een TR in.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 27-06-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-10 22:12
En niet doorgaan. Voor jou geldt hetzelfde, dien een TR in.

[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 27-06-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CyberFly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Onze standaard prijzen zijn zo hoog omdat wij 1+1 acties hebben, dat kennen ze in Duitsland niet. Keuringsdienst heeft er een aflevering over. Koop dus alleen spullen die in de aanbieding zijn.
Of je koopt het in Duitsland als je niet te ver van de grens woont. Of gewoon huismerken, dan heb je die 1+1 fratsen niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Reinier schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Hoe dan? Want v.z.i.w. mag dat niet. Of is dat veranderd? De abo's waarmee je mag delen buiten je huisgenoten zijn alleen in landen als Peru beschikbaar :)

Als illegale trucs toegestaan zijn kan ik nog wel meer manieren bedenken om geld te besparen.
Met alle respect, maar Netflix zet het zelf min of meer in de markt als deel abbo, met op 1, 2 of 4 verschillende devices tegelijktijdig kijken:

"Netflix offers a variety of plans to meet your needs. The plan you choose will determine the video quality and the number of screens you can watch Netflix on at the same time."

En:

"4.2. The Netflix service and any content accessed through the service are for your personal and non-commercial use only and may not be shared with individuals beyond your household. During your Netflix membership we grant you a limited, non-exclusive, non-transferable right to access the Netflix service and Netflix content. Except for the foregoing, no right, title or interest shall be transferred to you. You agree not to use the service for public performances."

[ Voor 39% gewijzigd door Thomas op 27-06-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Marzman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Of je koopt het in Duitsland als je niet te ver van de grens woont. Of gewoon huismerken, dan heb je die 1+1 fratsen niet.
True, heerlijk om daar toiletartikelen te kopen. Ik koop ook nog wel eens het e.e.a. online. Op Amazon bijvoorbeeld ben je zelfs met hele hoge kortingen bij Kruidvat of Etos goedkoper uit voor bijvoorbeeld Oral B opzetborstels en vaak ook tandpasta.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
Thomas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Met alle respect, maar Netflix zet het zelf min of meer in de markt als deel abbo, met op 1, 2 of 4 verschillende devices tegelijktijdig kijken:

"Netflix offers a variety of plans to meet your needs. The plan you choose will determine the video quality and the number of screens you can watch Netflix on at the same time."

En:

"4.2. The Netflix service and any content accessed through the service are for your personal and non-commercial use only and may not be shared with individuals beyond your household. During your Netflix membership we grant you a limited, non-exclusive, non-transferable right to access the Netflix service and Netflix content. Except for the foregoing, no right, title or interest shall be transferred to you. You agree not to use the service for public performances."
Ja precies, binnen je huishouden dus. Ik weet niet helemaal hoe dit dan als deeldienst gezien kan worden.

Maar goed, persoonlijk ben ik allergisch voor wachtwoord delen dus ik zou het sowieso niet zo snel doen, moet iedereen zelf maar een afweging in maken. En qua "serieus geld besparen" schiet het natuurlijk niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Kalentum schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:21:
[...]

Ja precies, binnen je huishouden dus. Ik weet niet helemaal hoe dit dan als deeldienst gezien kan worden.

Maar goed, persoonlijk ben ik allergisch voor wachtwoord delen dus ik zou het sowieso niet zo snel doen, moet iedereen zelf maar een afweging in maken. En qua "serieus geld besparen" schiet het natuurlijk niet echt op.
Tja, iedereen deelt het toch wel - voor veel mensen is het gewoon een realiteit dat je er geld mee bespaart. Op jaarbasis bespaar je door alleen al Netflix te delen, laten we zeggen met 3 anderen, al 96 euro. Als je ook zaken als muziekstreaming en Office 365 deelt, scheelt het al gauw 200 euro op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tip voor bij de Jumbo: als de prijs bij de kassa (handscanner) afwijkt van die op het prijskaartje dan krijg je het product gratis; ook als de kassaprijs lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een paar posts die over illegaal downloaden gingen weggehaald, dat hier bespreken is uiteraard niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 11:15
Ik had dit topic gemist (niet gevonden via de zoekfunctie) en een nieuw topic aangemaakt. Dat is inmiddels gesloten. Klik hier voor het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:34
Uruk-Hai schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:57:
Ik had dit topic gemist (niet gevonden via de zoekfunctie) en een nieuw topic aangemaakt. Dat is inmiddels gesloten. Klik hier voor het topic.
Misschien kun je jouw startpost (waar best wat energie in gezeten heeft, en nuttige dingen in stonden) nog kopieren/plakken naar dit topic. Om verwarring te voorkomen het eerste stukje dan even aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat ik het hier maar bij laat. Het kost niet zo veel moeite om door te klikken naar mijn topic, die ene pagina met posts te lezen en dan weer in dit draadje terug te keren.

Kleine aanvulling nog:
De Consumentenbond heeft een vergelijkingsoptie voor internet thuis en regelt de overstap voor je.

Ik heb nu KPN Internet only voor 40 euro per maand vanuit een voormalig XS4All abonnement. Als ik overstap naar Youfone scheelt me dat voor het eerste jaar 250 euro als ik voor een 2-jaarlijks contract kies en daarna 120 euro per jaar.

[ Voor 50% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-09-2025 09:46 . Reden: Info over overstapservice van Consumentenbond toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Ik probeer zelf ook te besparen waar dat kan. Tegelijkertijd heb ik ook wat dure hobbies, dus 'zuinig' zou ik mijzelf niet noemen. Wel: zorgvuldig in het kiezen waar wat aan uit te geven.

Mijn bespaartips:

- Verwarming alleen na werktijd en in het weekend aan (dus niet 's ochtends voor die korte window tussen opstaan en weggaan). Maar goed, ben alleen, en werk niet/nauwelijks thuis. Met een gezinnetje of bij thuiswerken kan ik mij voorstellen dat afwegingen anders zijn.

EDIT: @Wally2002 geeft terecht aan: deze tip werkt natuurlijk vooral bij een matig geisoleerd huis, waarbij de woning blijvend op temperatuur houden kostbaarder is dan uit-en-aan. Het loont om vooral zelf te kijken: wat werkt bij mijn woning en past bij mijn leefstijl. Probeer dit ook gewoon uit in de winter en zoek een balans tussen energiebesparing, woongenot, etc. En hou rekening met vocht: zelfs als je zélf geen behoefte hebt aan verwarming probeer dan alsnog je huis niet langdurig onder de +/- 13-14 graden te laten komen, dan kan je last krijgen van teveel vocht.

- Abonnementen en diensten: ik heb nu zoveel mogelijk in "Bencompare" app gezet. Met afloopdatum. Dat motiveert mij om per jaar te switchen als dat loont. Bij energie loont dat voor mij elk jaar. Bij internet meestal ook, omdat de grote spelers steeds weer korting geven op eerste zoveel maanden (en qua maandprijs redelijk gelijk oplopen).

- Autoverzekering: al een tijd niet meer gewisseld, maar wel goed om in de gaten te houden of het goedkoper kan. Promovendum adverteert vaak met 20% korting op je huidige premie. Let wel goed op voorwaarden bij all-risk. Ben je alleen WA of WA+ verzekert dan kan je simpelweg op prijs selecteren, voorwaarden zijn dan nagenoeg inwisselbaar. Al kan er verschil zitten in terugval bij bonus malus, even de ladders goed naast elkaar leggen is raadzaam.

- Streamingdiensten Uiteraard minimaal houden. Vergeet dat je er nooit naar meer dan één tegelijk kan kijken, dus waarom voor meer dan één tegelijk betalen ;) .. Dan liever af en toe switchen. Na een 1/2 jaar zonder Netflix staat er zoveel op dan je weer maanden kan benchwatchen voor je door het goede assortiment heen bent. Wederom: met 4 kinderen en verschillende wensen is dit vast anders ;)

Leefstijlinflatie vermijden Voor veel mensen (zeker de tweakers-doelgroep) geldt dat zij jaarlijks meer gaan verdienen. Dit kán je omzetten in ook steeds luxer gaan leven. Grotere auto. Groter huis*. Duurdere fietsen. Exotischere vakanties. Etc. Maar je kunt ook soms pas op de plaats houden, dan merk je dat je spaarquote ongemerkt omhoog schiet, omdat je vaste lasten relatief laag zijn/blijven t.o.v. je vernieuwde inkomen.

*Eén kanttekening: over of in een klein/goedkoop huis blijven wonen goed is al bespaartip zijn de meningen over verdeeld, dat licht wat complexer. Extra uitgeven en/of lenen t.b.v. duurder huis zorgt immers wel dat je meestal gebruik maakt van een hefboomeffect van het exorbitant stijgen van huizenprijzen, wat uiteindelijk ook voor vermogen zorgt, wat wel weer vast in stenen zit. Maar dat is een andere discussie, die onder andere hier vaak gevoerd wordt.

Hamsteren Ik zou iedereen afraden om teveel te 'hamsteren' bij aanbiedingen in de supermarkt. Want ervarling leert dat je dan éxtra zaken koopt (omdat je er geld mee bespaart t.o.v. originele prijs) die je eigenlijk niet nodig hebt. Sommige mensen hebben vast een betere ruggengraat dan ik, maar als ik 2 pakken pringles koop in het weekend voor de prijs van 1 dan eet ik ze simpelweg allebei op. Terwijl ik normaliter misschien helemaal geen pringles zou kopen ;) .. Maar er is een uitzondering: als er iets wat aan ALLE DRIE onderstaande voorwaarden voldoet dan koop ik groot in:
- als het een echte goede aanbieding is (bijvoorbeeld 1+1 gratis of)
- als het lang genoeg houdbaar blijft
- als "meer in huis hebben" onmogelijk kan leiden tot "meer consumeren"
Dit gaat bijvoorbeeld op bij kattenvoer, tandpasta, nespresso-cups, wasmiddel, vaatwastabletten, etc. Allemaal zaken die ik sowieso koop en waarvan ik niet méér ga gebruiken als het groot op voorraad ligt in de kast ;) .. Over Nespresso-cups kan je natuurlijk nog een andere discussie voeren: daar valt veel op te besparen door ze simpelweg in te ruilen voor good old filterkoffie ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Valorian op 12-09-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Woon ideetje voor de mensen die net als ik in de stad Groningen wonen en er weleens over denken om in een tiny house te gaan wonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Uruk-Hai schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:43:
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat ik het hier maar bij laat. Het kost niet zo veel moeite om door te klikken naar mijn topic, die ene pagina met posts te lezen en dan weer in dit draadje terug te keren.

Kleine aanvulling nog:
De Consumentenbond heeft een vergelijkingsoptie voor internet thuis en regelt de overstap voor je.

Ik heb nu KPN Internet only voor 40 euro per maand vanuit een voormalig XS4All abonnement. Als ik overstap naar Youfone scheelt me dat voor het eerste jaar 250 euro als ik voor een 2-jaarlijks contract kies en daarna 120 euro per jaar.
PS: Kijk ook eens naar de "internet only" optie van Odido, de "klik en klaar". Die wijkt nogal af van de rest omdat het 5G internet is, maar is ondertussen goed uitgerold en er is ook een tweakers topic over. 25 euro per maand, vaste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:15
Uruk-Hai schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:43:

Kleine aanvulling nog:

Ik bespaar alleen op mijn vaste terugkerende lasten. Dit doe ik door eenmaal per jaar door rond blackfriday al mijn abonnementen / contracten na te lopen en dan aan te passen.
Bijvoorbeeld voor internet en tv betaal ik nu gemiddeld €26,38 per maand. Het overstappen is maar een kleine moeite als je zelf apparatuur hebt hangen.

Bovenstaande combineer ik dan met cashback sites/app zoals cashbackxl of scoupy.

De overige besparingen zijn het voor mij persoonlijk niet waard, omdat ik geen comfort wil inleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruben0s op 12-09-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:25
Valorian schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:07:
[...]

PS: Kijk ook eens naar de "internet only" optie van Odido, de "klik en klaar". Die wijkt nogal af van de rest omdat het 5G internet is, maar is ondertussen goed uitgerold en er is ook een tweakers topic over. 25 euro per maand, vaste prijs.
Hier ook, behalve storingen van afgelopen maand geen probleem, daarnaast heb ik een sim only van Ben en krijg je nog eens 5 euro korting + extra data bij BEN abbo. (dus 200 min/sms + 15gb 5g, en klik en klaar voor totaal van 28,50) zou eigenlijk nog paar euro kunnen schelen want heb een data abbo in mijn prive telefoon van t werk.

mijn bespaar perikelen zijn
- To good to go (vaak brood bij de bakker en dan invriezen)
- Jumbo of albert heijn in de afgeprijsd bak kijken naar vlees, en dat vervolgens ook invriezen
- Genoeg dekentjes overal, dus savonds met een dekentje op de bank en de kachel op 19 graden.
- Zoveel mogelijk prive ritjes met de lease auto, echter is dit nog een jaartje want daarna moet hij weg (en dan neem ik er eentje zonder bijtelling)
- Alleen in het weekend frisdrank
- pepper in de gaten houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
flaskk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:32:
[...]
- pepper in de gaten houden
Bespaar je hierdoor ook geld? Of koop je uiteindelijk dingen die je anders niet gekocht zou hebben?
Dit is namelijk bij mij wel het geval :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:59
Als je klant bent bij kpn, kun je ook ipv provider te wisselen kiezen voor: https://kpn.com/blijvenloont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:25
Ruben0s schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:33:
[...]

Bespaar je hierdoor ook geld? Of koop je uiteindelijk dingen die je anders niet gekocht zou hebben?
Dit is namelijk bij mij wel het geval :+
Haha, tja soms wel soms niet, heb voor de +1 al wel een half jaar luiers ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Misschien ook interessant, de punten waarop ik ZOU kunnen besparen maar het nog niet doe:

- Dubbelingen wegwerken in diensten die ik wel gebruik maar min of meer hetzelfde bieden. Zo heb ik nu iCloud en pCloud beiden voor 10 euro / maand. Door pCloud te gebruiken voor alle foto's/video's en telefoon op te schonen kan ik iCloud nog prima aanhouden in een goedkopere variant met lager limiet a 2,99 euro / maand (wel fijnste als telefoon-systeem-backup). Verder heb ik Strava Premium genoemen (ook iets van 9 euro per maand) vanwege gemak routes maken voor racefietsen. Maar dat kan ook "ok" met gratis apps, of "prima" met een komoot jaar app die een stuk goedkoper is. Tot slot heb ik een Spotify abo die ongemerkt steeds duurder is geworden, maar gebruik ik die nauwelijks (zit in een minder-muziek-luister-fase). Misschien toch maar opzeggen, weer 'aan' kan altijd nog ;) ..

- Auto: dit is echt dé leegloop-post voor mij. Ik heb een grote luxe auto op LPG maar maak zo weinig km's dat het zou lonen om hem weg te doen en deelauto's te gebruiken / auto te huren voor vakantie. Maar ik zie het toch ook als een stukje vrijheid en omdat ik overall genomen al lage lasten heb besloten de auto toch aan te houden. Omgerekend: 300/maand all-in, zonder brandstof. Bij rijden wel goedkope km's want LPG (2 euro = 27 km rijden). Gelukkig geen afschrijving (18 jaar oud, 450K-km op de teller).

- Eten: ik ben niet goed in vooruit kopen en koken (voor meerdere dagen). Dus sta nagenoeg elke dag in de supermakt. Daar ter plekke wel redelijke discipline overigens, dus het valt nog mee. Maar besparen zou zeker kunnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 13:14
Valorian schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:55:
Ik probeer zelf ook te besparen waar dat kan. Tegelijkertijd heb ik ook wat dure hobbies, dus 'zuinig' zou ik mijzelf niet noemen. Wel: zorgvuldig in het kiezen waar wat aan uit te geven.
Dit laatste vooral. Een hobby mag ook geld kosten, maar daarbinnen kun je ook kijken om slim je geld uit te geven.
- Verwarming alleen na werktijd en in het weekend aan (dus niet 's ochtends voor die korte window tussen opstaan en weggaan). Maar goed, ben alleen, en werk niet/nauwelijks thuis. Met een gezinnetje of bij thuiswerken kan ik mij voorstellen dat afwegingen anders zijn.
In z'n algemeenheid een goede tip, maar afhankelijk van je woning, de isolatie daarvan en je verwarmingssysteem kan het efficiënter zijn om bij afwezigheid wel te blijven verwarmen (al dan niet met een kleine verlaging) i.p.v. af laten koelen en weer opwarmen.

Verder goede tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 13:05
Ik probeerde korting bij Ziggo te krijgen door te zeggen dat ik weg wou, maar ze kwamen niet verder dan 6 maanden lang 10 euro korting. Nu maar opgezegd, en ik twijfel: ik kan opnieuw aanvragen op naam van mijn vrouw voor 50% korting voor 9 maanden; of ik kan ze bellen en dit zeggen en voorstellen om het abo op mijn naam te houden voor dezelfde korting, dat scheelt iedereen weer een modemwissel :). Heeft iemand hier recente ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:38

Freakie1NL

Grote Baas

fce773febc139c7 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:04:
Ik probeerde korting bij Ziggo te krijgen door te zeggen dat ik weg wou, maar ze kwamen niet verder dan 6 maanden lang 10 euro korting. Nu maar opgezegd, en ik twijfel: ik kan opnieuw aanvragen op naam van mijn vrouw voor 50% korting voor 9 maanden; of ik kan ze bellen en dit zeggen en voorstellen om het abo op mijn naam te houden voor dezelfde korting, dat scheelt iedereen weer een modemwissel :). Heeft iemand hier recente ervaringen mee?
Nog een keer bellen met retentie afdeling. Soms krijg je de verkeerde aan de telefoon, maar voor mijzelf heb ik tegenwoordig gewoon 1 poging lukt het niet dan stap ik over naar KPN. Vervolgens nu elke keer richting het einde van KPN periode door Ziggo zelf gebeld en 9 maanden korting ontvangen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-10 10:39

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Uruk-Hai schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:57:
Ik zag daar in je post het volgende staan:
1. 50% Goedkoper topkwaliteit kattenvoer voor mijn ziekelijke kat met blaasproblemen.
Zou je deze tip willen delen?
Ook wij zitten aan duur C/D voer vanwege problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Geen recente ervaring, maar in het algemeen ga ik er niet heel veel energie in steken. Het is al lang duidelijk dat de vaste klant niet wordt gewaardeerd dus merkloyaliteit loont eigenlijk nooit.
Als een bedrijf het blijkbaar de moeite niet waard vind om een klant te behouden (waarvan je idd zou denken dat dit hen ook minder geld kost) dan ga ik er geen moeite in steken en alsnog meerdere keren te bellen oid.
Het is voor mij dan ook wel een beetje een principekwestie en dan neem ik wat extra gedoe met modemwissel voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Korting bij Ziggo is alleen te bereiken door nieuw abo op andere naam, je hebt het goed gedaan. Modemwissel is het werk niet en je loopt mee in de standaard processen waardoor er minder mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:18
Ik krijg steeds korting via Ziggo door te bellen. Eerste 9 maanden korting op Internet Elite 1000Mbit/s met TV Start interactieve TV, hiervan zou mijn jaarcontract eindigen eind december 2025. De korting van €10 per maand verliep in september.

Inmiddels heb ik een nieuwe jaarcontract gekregen eind juli met nog eens 3 maanden korting €10 per maand tot 24 oktober met een nieuwe jaarcontract met Wi-Fi Middel pakket 400Mbit/s en 40Mbit/s met TV-Start Ci+ 1.3 interactieve TV zonder korting €61,50 per maand. 3 maanden €51,50

Ik heb de 9 maanden korting eerder gestopt in verband met een vakantie midden Augustus tot midden September.

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 12-09-2025 13:29 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:24:
Ik krijg steeds korting via Ziggo door te bellen. Eerste 9 maanden korting op Internet Elite 1000Mbit/s met TV Start interactieve TV, hiervan zou mijn jaarcontract eindigen eind december 2025. De korting van €10 per maand verliep in september.

Inmiddels heb ik een nieuwe jaarcontract gekregen eind juli met nog eens 3 maanden korting €10 per maand tot 24 oktober met een nieuwe jaarcontract met Wi-Fi Middel pakket 400Mbit/s en 40Mbit/s met TV-Start Ci+ 1.3 interactieve TV zonder korting €61,50 per maand.

Ik heb de 9 maanden korting eerder gestopt in verband met een vakantie midden Augustus tot midden September.
Sorry maar 10 euro korting voor 3 maanden noem ik een fooi en geen korting.

Dan is 50% korting de eerste 6 (of 9, vaak afhankelijk van postcode) maanden (12 maand contract) toch wel iets interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Wolly schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:30:
[...]

Sorry maar 10 euro korting voor 3 maanden noem ik een fooi en geen korting.

Dan is 50% korting de eerste 6 (of 9, vaak afhankelijk van postcode) maanden (12 maand contract) toch wel iets interessanter.
Ik zat nog in de 9 maanden korting van mijn jaarcontract. Ik vroeg of dit mogelijk 9 maanden of 6 maanden kon. Maar dit was niet mogelijk. Hij gaf mij 3 maanden korting

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ziggo geeft normaliter 6 maanden korting bij 12 maanden of 9 maanden korting bij 24 maanden. Als je veel concurrerende aanbieders hebt waar je naartoe kan dan loont het vaak om 6 maanden 50% te nemen. Maar als Ziggo bijvoorbeeld de énige breedbandinternet-aanbieder is en je weet dat je er toch blijft dan is 9 maanden 50% korting natuurlijk voordeliger.

Hier in Utrecht was tot voor kort geen glasvezel-internet beschikbaar, Ziggo had dus een monopolie op snel en stabiel internet. Gelukkig sinds vorig jaar Odido (mooie instap-aanbieding), nu denk ik weer terug naar Ziggo (met weer 50% korting voor een jaar) en dan over een jaar wellicht keuze Odido of KPN glasvezel (laatste is nog in de maak...). Zo kan ik hopelijk elk jaar voor +/- 30 euro gemiddeld genieten van glasvezel of kabelinternet only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
WishmasterNL schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:43:
[...]

Ik zag daar in je post het volgende staan:

[...]

Zou je deze tip willen delen?
Ook wij zitten aan duur C/D voer vanwege problemen.
Tip die ik van een andere tweaker heb gekregen:

Ik heb nu een voorraad van dit voer dat ik via de kattenkliniek van Groningen heb leren kennen, maar ik wil overstappen naar dit voer, wat het huismerk is van de webwinkel.

Ik zeg "ik wil", want mijn kat moet het natuurlijk ook willen. Katten willen weleens kieskeurig zijn, dus ik ga eerst een kleine hoeveelheid bestellen. Pas als dat goed blijkt te gaan ga ik voor grotere hoeveelheden.

[ Voor 14% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-09-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-10 10:02
Valorian schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:55:

Mijn bespaartips:

Over mijn stroom en gasverbruik maak ik me wel zorgen want ik ben nu al dagelijks rond de 3 euro kwijt aan stroom terwijl ik amper wat aan heb staan (heb 2 ontvochtigers die ik wel aan moet zetten wat stroom vreet bij het leven), en dan komen de gas kosten er straks zodra het kouder word ook nog eens bij, denk dat ik voor dit 70m2 appartement met + isolatie rond de 200 euro kwijt zal zijn.

Maar wat is beter, de verwarming de hele dag op 18 graden zetten (en hij dus aan springt zodra de thermometer onder de 18 graden komt) of dat ik hem aan zet zodra ik thuis kom van werk rond 17.00 en vervolgens om 22.00 als ik naar bed ga weer uit zet?

vanaf 2026 bespaar ik een paar tientjes op de zorgverzekering maar zie niet zo 1,2,3 waar ik nog meer geld kan besparen. kosten voor afvalheffing heb ik hier nog niet op gezet zie ik nu.

Belastingdienst te apeldoorn is afbetalen van hoge zorgkosten waar ik tot mid 2026 aan vast zit helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUdsZp4wICVmsAqSRs8csdGRdEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLvXygPu3QtD8fxkZ60eT88u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door mugenmarco op 12-09-2025 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
mugenmarco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:15:
[...]
Maar wat is beter, de verwarming de hele dag op 18 graden zetten (en hij dus aan springt zodra de thermometer onder de 18 graden komt) of dat ik hem aan zet zodra ik thuis kom van werk rond 17.00 en vervolgens om 22.00 als ik naar bed ga weer uit zet?
Wat ik de laatste winter gedaan heb is 's ochtends tussen 4:00 en 6:00 de temperatuur laten oplopen tot 18 graden, daarna de rest van de dag af laten koelen en manueel de thermostaat op 18 graden zetten wanneer ik thuis kwam en ik het te koud in huis vond. Het kwam vaak genoeg voor dat dat laatste niet hoefde omdat ik het nog warm genoeg vond. Dat bleek enorm in mijn gaskosten te schelen ten opzichte van continu verbruik op dezelfde temperatuur.

Wat je schema betreft: het is mij heel lang gelukt om eten + drinken op rond de 200 euro uit te laten komen. Ik koop meestal bij de Lidl. Maar mijn uitgavenpatroon is veranderd en voeding is duurder geworden, waardoor het nu meer richting de 250 euro per maand gaat. Het helpt wel als je voor jezelf goed bijhoud hoeveel je daaraan besteed, want dan ga je vanzelf budgetteren. Dat hoeft niet ongezond te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-09-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 09:19
Mijn router gaat elke avond van het stroom automatisch om 11:59 en 6 uur in de ochtend gaat deze er weer op.
Ik heb mij ooit laten vertellen dan een router behoorlijk stroom kan verbruiken.
En in de nacht gebruik ik het toch niet.

Daarnaast in het weekend (vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag) blijft de router wel online ivm later naar bed gaan (gamen etc)

Mijn huis is volledig elektra, heb een wartme pomp, 2 zon paneeltjes.
Zit op 100 euro per maand voor elektra en dat is ruim genomen, volgens elektra boer kan ik het met 75 euro per maand doen maar dat vertrouw ik nooit echt.

Wat ik ook doe:

- flessen en blikjes sowieso bewaren voor statiegeld, verbaasd je hoe snel je dat spaart
- Ik neem kleinere glazen voor drinken ( helpt echt)
- Ik geef mijn hond minder, als in, na uitlaten kreeg hij soms wel eens 5 stukjes gedroogde lam, nu 2, is nog beter voor hem ook, en hem boeit het alleen maar dat hij uberhaupt wat krijgt, hierdoor hoef ik minder snel weer te kopen
- Ik kijk tegenwoordig voor kleding op temu, is vaak prima kwaliteit, ik kijk altijd reviews van anderen eerst, ik heb bijvoorbeeld schoenen van temu waar ik al 2 jaar mee doe, hebben met welgeteld 19 euro gekost per paar, heb 3 paar in verschillende kleuren
- Mijn desktop pc staat nooit meer onnodig aan
- Buiten lampen staan altijd uit, uberhaupt lampen staan nooit onnodig aan, heb ook een LED strip welke voldoende licht geeft voor woonkamer
- Koelkast staat op 8 graden ipv 6 of 4
- Voorheen deden wij altijd bezorging via AH, nu kopen we bij Nettorama, hebben paar keer verschil gechcked met AH en dat scheelt op week boodschappen 30 euro!!! Ja we moeten nu zelf naar de winkel maar voor die 30 euro per week vind ik dat niet erg.
- Gestopt met chocola kopen, ik ben te gierig om er zoveel voor neer te leggen (niet normaal)
- Gestopt met snoep kopen, is echt volstrekt onnodig.
- Als je chips wilt eten, pak niet de hele zak maar doe het in een bakje en eet ze 1 voor 1 ipv meerdere in 1 hand, je doet er echt langer mee met 1 zak ipv dat je meerdere zakken moet kopen omdat het meteen op gaat.

[ Voor 78% gewijzigd door Jeroenzer op 12-09-2025 14:43 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

Mijn kostbesparingen:
  • Geen televisieabbo, het is toch de helft van de tijd reclame. Gebruik NPO start of andere gratis services (youtube, twitch) om je entertainment te krijgen. Vaste lijn is ook nergens voor nodig als je al een mobiel abbonement hebt
  • Neem je eigen snacks en lunch ergens mee naartoe
  • Koop geen huismerken bij de AH of Jumbo, doe dat lekker bij de Dirk of Lidl
  • Je avonden vullen met bijvoorbeeld een sportschool voor de wintermaanden, geen stookkosten als je niet thuis bent :)
  • Werk niet thuis maar op kantoor. Geen stook/elektriciteitskosten, minder afschrijving van apparatuur, gratis koffie
  • Fietsen naar het werk. Geen afschrijving aan je auto of benzinekosten, maar wel cash kilometervergoeding harken
  • Rund en kip kopen bij de lokale Turkse supermarkt. Scheelt zelfs kosten t.o.v. een poulier/slager
  • Kies vegetarische alternatieven voor vlees.. Deze zijn tegenwoordig ook goedkoper :')
  • Wacht een dag als je dingen wil kopen. Als je het nog steeds net zo graag wilt als de dag ervoor, dan pas is het de moeite waard. Vooral bij games is dit een ding.
  • Vermijd compacte koolhydraten zoals koekjes en chips. Een schaal yoghurt of popcorn vult meer en is goedkoper. Zoek een snack waar je lekker op kan kauwen
  • Drink alleen water
  • Koop gereedschap en apparatuur dat je mogelijk het leven mee gaat. Steeds weer troep kopen is wasteful
  • Ditzelfde geldt ook voor kleding. Haal een beetje kwaliteitsspul van bijvoorbeeld de Sting. De shirts en broeken gaan veel langer mee en het ziet er beter uit.
  • Droog je was aan de waslijn ipv de droger
  • Ga naar prijsvechters/outlet winkels zoals Die Grenze
  • Als je overgewicht hebt, ga op dieet. Klinkt wat vervelend, maar ik merk dat kosten voor eten omlaag zijn gegaan en dingen als broeken, stoelen, fietsonderdelen, etc.. slijten ook minder snel en hebben minder onderhoudskosten wanneer je niet 95kg+ weegt. Het helpt ook voor je eigen lichamelijke duurzaamheid :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Valorian schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:43:
Ziggo geeft normaliter 6 maanden korting bij 12 maanden of 9 maanden korting bij 24 maanden. Als je veel concurrerende aanbieders hebt waar je naartoe kan dan loont het vaak om 6 maanden 50% te nemen. Maar als Ziggo bijvoorbeeld de énige breedbandinternet-aanbieder is en je weet dat je er toch blijft dan is 9 maanden 50% korting natuurlijk voordeliger.

Hier in Utrecht was tot voor kort geen glasvezel-internet beschikbaar, Ziggo had dus een monopolie op snel en stabiel internet. Gelukkig sinds vorig jaar Odido (mooie instap-aanbieding), nu denk ik weer terug naar Ziggo (met weer 50% korting voor een jaar) en dan over een jaar wellicht keuze Odido of KPN glasvezel (laatste is nog in de maak...). Zo kan ik hopelijk elk jaar voor +/- 30 euro gemiddeld genieten van glasvezel of kabelinternet only.
Ik heb afgelopen december gebeld en kreeg toen met jaarcontract 9 maanden korting op de hoogste snelheid Internet Elite 1000Mbit/s met TV-Start Ci+ 1.3 interactieve TV van €74 voor €64 per maand. Er werd toen niets gezegd over een tweejarige contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Jeroenzer schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:29:
Ik heb mij ooit laten vertellen dan een router behoorlijk stroom kan verbruiken.
Ik heb naar aanleiding van deze zin even DuckDuckGo aan het werk gezet en heb deze website gevonden:

https://apparaatverbruik.nl

Volgens hen verbruikt een router gemiddeld 4,8 cent per dag en €17,50 per jaar.

Dat noem ik niet veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:31
Fordox schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:29:
Mijn kostbesparingen:
  • ...
  • Fietsen naar het werk. Geen afschrijving aan je auto of benzinekosten, maar wel cash kilometervergoeding harken
Gisteren geprobeerd, maar baas was echt not-amused dat ik 5 uur te laat aan kwam zakken, helemaal onder het zweet.. :+

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Van der Berg schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:37:
[...]

Ik heb afgelopen december gebeld en kreeg toen met jaarcontract 9 maanden korting op de hoogste snelheid Internet Elite 1000Mbit/s met TV-Start Ci+ 1.3 interactieve TV van €74 voor €64 per maand. Er werd toen niets gezegd over een tweejarige contract.
Maar 9 maanden korting van 74 naar 64 euro (10 euro korting?) is natuurlijk iets anders dan 9 maanden 50% korting op het hele pakket. Of begrijp ik je verkeerd? Het zal sowieso verschillen per welke dienst je afneemt inderdaad, ik heb zelf alleen ervaring met "internet only", daar geven ze standaard (nu ook online) 50% korting op 6 maanden bij 1 jaar of 50% korting op 9 maanden bij 2 jaar. Maar met jouw pakket werkt het vast weer anders. En telefonisch kunnen ze misschien ook meer doen dan in de standaard online aanbiedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 09:19
Uruk-Hai schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:38:
[...]

Ik heb naar aanleiding van deze zin even DuckDuckGo aan het werk gezet en heb deze website gevonden:

https://apparaatverbruik.nl

Volgens hen verbruikt een router gemiddeld 4,8 cent per dag en €17,50 per jaar.

Dat noem ik niet veel.
Ik dacht dat altijd meer was, valt inderdaad mee...

MAAR laten we uitgaan van 20 euro , sommige routers trekken meer vanwege performance, is het 1.66666666 per maand.
Dan alsnog steek ik het liever allemaal in eigen zak :P

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
Ik heb laatst mijn begrafenisverzekering opgezegd. Bijna 7 euro per maand. Ik kreeg echter een deel van de opgebouwde waarde terug. Dat heb ik op een beleggingsrekening gestort. En daar rendeert het beter dan bij de verzekeringsmaatschappij. Dus uiteindlijk goedkoper uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
Kalentum schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:57:
Ik heb laatst mijn begrafenisverzekering opgezegd. Bijna 7 euro per maand. Ik kreeg echter een deel van de opgebouwde waarde terug. Dat heb ik op een beleggingsrekening gestort. En daar rendeert het beter dan bij de verzekeringsmaatschappij. Dus uiteindlijk goedkoper uit.
Zolang je niet binnen een x aantal jaar overlijd, anders zijn je naasten natuurlijk gewoon duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Jeroenzer schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:47:
[...]

Ik dacht dat altijd meer was, valt inderdaad mee...

MAAR laten we uitgaan van 20 euro , sommige routers trekken meer vanwege performance, is het 1.66666666 per maand.
Dan alsnog steek ik het liever allemaal in eigen zak :P
Ik heb een nieuwe High-End router gekocht dit komt volgende week binnen. Een ASUS RT-BE92U router. Hier mee vervang ik mijn oude router uit medio 2013 een Linksys EA6400 deze verbruikt : Normal/Idle 6.20 watts Max 6.60 watts
Mijn nieuwe ASUS RT-BE92U verbruikt in rust 10,1W en onder load 11,9W

De ASUS RT-BE92U is onlangs getest op Tweakers. Ik krijg een cashback van €40 van ASUS.

Wij zetten de elektriciteit bij niet thuis of met vakantie uit in huis met 1 druk op de knop. Alleen onze koelvriescombinatie staat het hele jaar door aan een Bosch KGN39AIAT Serie 6 met 104kWh per jaar

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 12-09-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:40:
[...]

Gisteren geprobeerd, maar baas was echt not-amused dat ik 5 uur te laat aan kwam zakken, helemaal onder het zweet.. :+
Op vrijdagmiddaghumor moet je nooit besparen :+

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Sowieso geldt voor verzekeringen dat je in principe alleen risico's moet verzekeren die je zelf (of je nabestaanden) niet kunnen dragen. Als je voldoende geld op een rekening hebt staan dan kan de uitvaart daar vaak prima van betaald worden.
Een telefoonverzekering is ook zo'n verzekering, vaak een behoorlijke premie en volgens mij rekent men al snel met een flinke afschrijving, kun je die keer dat hij kapotvalt dan niet beter out of pocket een nieuwe kopen.
Een opstalverzekering is dan meestal wel verstandig, als je huis afbrand mag je een hoop geld neerleggen voor herbouw of andere woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Overigens kan de discussie m.b.t. het (serieus) besparen van elektriciteit beter in het topic:

Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb dit via Dela mij uitvaartverzekering naast CoöperatiespaarPlan. Ik betaal eens per 1 jaar. Het gaat per 1 januari ook altijd omhoog in premie. Dit jaar €160 betaald.

Ik wilde daarmee stoppen maar het is ook belangrijk wordt mij geadviseerd. Ik zie het nog aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 12-09-2025 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:40:
[...]

Ja dan moet je gewoon harder fietsen, lijkt me simpel.

Gekkigheid natuurlijk ;) Ik merk dat zuinig autorijden stiekem best veel scheelt. Ik rij in m'n Up'ie naar kantoor (100km per dag). Ik volg de vrachtwagens, dus 90km/u op de teller ongeveer. Daarmee rij ik nu standaard 1:25 met uitschieters naar 1:27. En die auto is qua onderhoud ook nog 's goed te behappen.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
FeareX schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:46:
[...]

Ja dan moet je gewoon harder fietsen, lijkt me simpel.

Gekkigheid natuurlijk ;) Ik merk dat zuinig autorijden stiekem best veel scheelt. Ik rij in m'n Up'ie naar kantoor (100km per dag). Ik volg de vrachtwagens, dus 90km/u op de teller ongeveer. Daarmee rij ik nu standaard 1:25 met uitschieters naar 1:27. En die auto is qua onderhoud ook nog 's goed te behappen.
Ik haal met mijn Aygo makkelijk 1:28 op de autosnelweg. Ik rij standaard op met Cruise Control aan. In Nederland ga ik overdag op de autosnelweg niet sneller dan 100KM per uur. Vaak ook 90KM per uur en mijn gemiddeld zit op 3.5KM per 100KM (Ik rij altijd rechts op de snelweg). Ik rij sowieso economisch om zoveel mogelijk te besparen. S' avonds na 19:00 rij ik ook economisch 100KM per uur, maar ik rij ook vaak naar 120/130 KM per uur. In Duitsland druk ik wel op het gaspedaal naar top 160KM per uur soms met Cruise Control en gemiddeld zit ik op 7.7L per 100KM

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 12-09-2025 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
FeareX schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:46:
[...]
Ik rij in m'n Up'ie naar kantoor (100km per dag). [..]
_/-\o_ respect..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Van der Berg schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:51:
[...]

Ik haal met mijn Aygo makkelijk 1:28 op de autosnelweg. In Nederland ga ik overdag op de autosnelweg niet sneller dan 100KM per uur. Vaak ook 90KM per uur en mijn gemiddeld zit op 3.5KM per 100KM. Ik rij sowieso economisch om zoveel mogelijk te besparen. S' avonds na 19:00 rij ik ook economisch 100KM per uur, maar ik rij ook vaak naar 120/130 KM per uur. In Duitsland druk ik wel op het gaspedaal naar top 160KM per uur soms met Cruise Control en gemiddeld zit ik op 7.7L per 100KM
Ben over de jaren wel rustiger gaan rijden.. maar dat is meer de leeftijd denk ik.
Vind het veel fijner om minder gehaast te zijn dan vroeger.
's Avonds rij ik gewoon 110 op (adaptive) cruise control naar huis. Rustig op de rechterbaan en ga netjes aan de kant als de snelle jongens en dames er langs willen. Geen probleem

Aan de andere kant vind ik autorijden erg leuk en steek ik best wat geld in mijn auto's .. dus erop besparen zal ik niet snel doen. :o

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Van der Berg ja dat is wel erg zuinig als je de snelheid beperkt houdt.

@DonJunior ik weet dat veel mensen neerkijken op het A-segment. Ik heb de Up altijd al een fijne auto gevonden. We hebben sinds een paar jaar ook een VW Passat (B8) als gezinsauto, maar ik vind het echt overkill om die op te rijden aan woon-werk verkeer. Met dezelfde rijstijl rijdt 'ie 1:17. Zit ik dan in zo'n grote auto met een laptoptasje :P Qua rijcomfort verschilt het allemaal niet zoveel. De grootste upgrade voor de Up was toen de maximale snelheid naar 100 ging :p Nu klinkt 'ie ook rustig op de snelweg, haha.
Edit: ik vind autorijden ook erg leuk @DonJunior ! Maar woon-werk verkeer mag voor mij gewoon goedkoop. De Passat zitten allerlei upgrades op waardoor ik ermee op de Nürburgring erg veel lol mee heb gehad. Maar dan komt achteraf de rekening weer bij de garage :p Dit jaar heb ik voor het eerst een auto gehuurd bij een van die bedrijfjes bij de ring (een Toyota Yaris GR). Daar geniet ik echt onwijs van als in: dat vind ik het allerleukste wat er is. Voor woon-werk verkeer is de sport voor mij juist om dat verbruik laag te houden :p

[ Voor 31% gewijzigd door FeareX op 12-09-2025 15:57 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
FeareX schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:54:
[..] Dit jaar heb ik voor het eerst een auto gehuurd bij een van die bedrijfjes bij de ring (een Toyota Yaris GR). Daar geniet ik echt onwijs van als in: dat vind ik het allerleukste wat er is. Voor woon-werk verkeer is de sport voor mij juist om dat verbruik laag te houden :p
offtopic:
Die staat ook nog op mijn lijstje om te doen ja. Lijkt me erg tof.

Maar dan zie ik zo'n "wat zijn de kosten als je crasht" video van Mischa Charouding en denk ik .. nah.. laat maar. Er zijn net iets teveel pannekoeken op zo'n sessiedag. Het hoeft niet jouw fout te zijn dat je eraf knikkert.
Overigens kijk ik niet neer op de VW Up hoor. Jaren geleden zelf ook Breda - Eindhoven gedaan in een Citroen C1. En later in een Twingo. Maar dat zou ik nu toch niet meer graag doen. Iets meer comfort is toch wel erg prettig als ik anderhalf uur (enkele reis) in de auto moet zitten. Maar goed dat is persoonlijk. En eerlijk is eerlijk dat zijn inderdaad wel dingen waaorp men kosten kan besparen dus opzich een prima keuze.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:37
Qua internet en tv zitten we hier vast aan Delta / Caiway en ik heb nu een contract voor 24 maanden bij ze afgesloten met internet/tv en wifi versterkers. De eerste 16 maanden voor €35, daarna €67 per maand. Het contract is met boetevrij opzeggen dus na 16 maanden check ik wat op dat moment de aanbieding is bij en gaan we daar weer voor.

Andere methode om geld te besparen is om je uitgaven los te koppelen van je maandelijkse inkomsten. We doen dat hier door met een vast bedrag aan weekgeld te werken. Iedere maandag een nieuwe start met een vast bedrag dat die week op mag. Voordeel hiervan is dat eventuele salarisverhogingen gespaard worden in plaats van uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:01
mugenmarco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:15:
[...]

Over mijn stroom en gasverbruik maak ik me wel zorgen want ik ben nu al dagelijks rond de 3 euro kwijt aan stroom terwijl ik amper wat aan heb staan (heb 2 ontvochtigers die ik wel aan moet zetten wat stroom vreet bij het leven), en dan komen de gas kosten er straks zodra het kouder word ook nog eens bij, denk dat ik voor dit 70m2 appartement met + isolatie rond de 200 euro kwijt zal zijn.
Waarom moeten die ontvochtigers aanstaan? Vochtig huis? Als je huurt (1195 euro?) moet je bij de verhuurder zijn.
Ik zie in je overzicht:
- 50 euro naar een 2e zorgverzekering?
- ANWB-verzekering? Pechhulp? Wanneer heb je die voor het laatst nodig gehad?
- Petsecur. Huisdierverzekering? Heb je de reviews gelezen? Kun je beter voor sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
gerritjan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:16:
[...]

Waarom moeten die ontvochtigers aanstaan? Vochtig huis? Als je huurt (1195 euro?) moet je bij de verhuurder zijn.
Ik zie in je overzicht:
- 50 euro naar een 2e zorgverzekering?
- ANWB-verzekering? Pechhulp? Wanneer heb je die voor het laatst nodig gehad?
- Petsecur. Huisdierverzekering? Heb je de reviews gelezen? Kun je beter voor sparen.
Deze appartementen staan bekend om hoge luchtvochtigheid vanwege de isolatie etc, verhuurder doet hier niks aan behalve zeggen dat ik vaak moet luchten (wat natuurlijk in de winter niet gaat helpen).

50 euro is geen 2e zorgverzekering maar een afbetaling van hoge zorgkosten eerder dit jaar, hier ben ik half 2026 vanaf

ANWB verzekering moet je natuurlijk hebben, elke auto moet verzekerd zijn.
Pechhulp heb ik 1x nodig gehad in de afgelopen 3 jaar tijd, maar voor die 9,71 lig ik niet wakker van.

Petsecur, nee ben ik het juist niet mee eens. Mijn kat had op 3 jarige leeftijd plots stadium 4 nierfalen, en na 6 dagen hulp bleek ze niet meer te redden... Iets wat mij bijna 4000 euro heeft gekost. Dankzij de verzekering ging daar 1800 euro vanaf, dan zou je in die 2 jaar dat ik haar had iets van 100 euro per maand moeten sparen terwijl ik in die 2 jaar voor de verzekering zelf 14x24 euro heb betaald zodat mijn nieuwe kat echt alle medische kosten kan krijgen zonder dat ik mij druk hoef te maken.

daarom heb ik nu zelfs een duurdere dierenverzekering, deze dekt tot 5000 euro 100%.

Edit:
heb wel mijn ANWB pechhulp zojuist aangepast, van 120-ish per jaar naar 72 euro per jaar. Wil wel zekerheid hebben dat ALS mijn aygo met 250k op de teller pech heeft ik niet 200? euro kosten heb om hem weg te slepen.

[ Voor 6% gewijzigd door mugenmarco op 12-09-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:09

Cybje

First Post!

Nopheros schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:59:
[...]

Zolang je niet binnen een x aantal jaar overlijd, anders zijn je naasten natuurlijk gewoon duurder uit.
Als de erfenis groot genoeg is, is dat niet zo’n ramp toch? En hoe beter die beleggingsrekening rendeert, hoe groter de erfenis.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:01
mugenmarco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:35:
[...]
Deze appartementen staan bekend om hoge luchtvochtigheid vanwege de isolatie etc, verhuurder doet hier niks aan behalve zeggen dat ik vaak moet luchten (wat natuurlijk in de winter niet gaat helpen).
50 euro is geen 2e zorgverzekering maar een afbetaling van hoge zorgkosten eerder dit jaar, hier ben ik half 2026 vanaf
Dat vocht moet toch ergens vandaan komen. Vreemd dat je daar kosten voor moet maken. Als meer huurders daar last van hebben kun je misschien samen iets ondernemen tegen de verhuurder, helemaal als je last van schimmel krijgt.
Over die hoge zorgkosten schreef je hierboven nog:
Belastingdienst te apeldoorn is afbetalen van hoge zorgkosten waar ik tot mid 2026 aan vast zit helaas
Of is dat de wegenbelasting?
Heb je aan zorgtoeslag gedacht? Heb je recht op als je inkomen lager is dan 39719 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
gerritjan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:55:
[...]

Dat vocht moet toch ergens vandaan komen. Vreemd dat je daar kosten voor moet maken. Als meer huurders daar last van hebben kun je misschien samen iets ondernemen tegen de verhuurder, helemaal als je last van schimmel krijgt.
Over die hoge zorgkosten schreef je hierboven nog:

[...]

Heb je aan zorgtoeslag gedacht? Heb je recht op als je inkomen lager is dan 39719 euro.
was het maar waar. heb het maar geaccepteerd en daarom zit ik te kijken waar ik nog meer kosten op kan besparen :-) tnx voor het mee denken iig.

nee die 49 euro belastingdienst apeldoorn is afvalstofheffing enzo van toen ik nog in apeldoorn woonde, dat betaal ik in termijn (nog 4 maanden). 50 euro per maand is zorgkosten in termijn waar ik half 2026 vanaf ben.

Denk dat ik vooral moet zoeken naar kosten voor eten/drinken. ik ga al vanaf 2026 naar een andere zorgverzekering wat de meeste maandelijkse kosten bespaard, auto verzekering gaat helaas niet lager dan dit (Aygo 2012)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:07
Heb nu een hele interessante besparing ontdekt. Kwam erachter dat er voor ongeveer 10 euro per maand verloren gaat aan plastic boodschappentassen. Je hebt het niet zo door: ongemerkt wordt er 120 euro per jaar uitgegeven aan afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
aljooge schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:05:
Heb nu een hele interessante besparing ontdekt. Kwam erachter dat er voor ongeveer 10 euro per maand verloren gaat aan plastic boodschappentassen. Je hebt het niet zo door: ongemerkt wordt er 120 euro per jaar uitgegeven aan afval.
Dat is een mooie besparing. Niet alleen voor de portommonnaie maar ook voor het milieu... Voor 120 euro per jaar aan plastic zakjes, dat zijn denk ik 150 plastic zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
mugenmarco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:04:
[...]

was het maar waar. heb het maar geaccepteerd en daarom zit ik te kijken waar ik nog meer kosten op kan besparen :-) tnx voor het mee denken iig.

nee die 49 euro belastingdienst apeldoorn is afvalstofheffing enzo van toen ik nog in apeldoorn woonde, dat betaal ik in termijn (nog 4 maanden). 50 euro per maand is zorgkosten in termijn waar ik half 2026 vanaf ben.

Denk dat ik vooral moet zoeken naar kosten voor eten/drinken. ik ga al vanaf 2026 naar een andere zorgverzekering wat de meeste maandelijkse kosten bespaard, auto verzekering gaat helaas niet lager dan dit (Aygo 2012)
Ik zou ook werk maken van dat stroomgebruik. Zorg dat je even een account maakt bij je stroom-provider (greenchoice, vattenvall, etc.) dan kan je meestal gratis inzage krijgen in je dagelijkse verbruik. Probeer vervolgens met aan/uitzetten eens te achterhalen wat de grootste verbruikers zijn. Je lijkt mij iemand die al zorgvuldig om gaat met geld, maar 125 euro is in dat geval echt exorbitant veel stroom voor een appartement van 70m2. Ter illustratie: mijn totale gas+stroomrekening (huis uit 1926, 75m2) is < 70 euro per maand (eigenlijk 90 euro, maar door per jaar te wisselen en gebruik te maken van de welkomstbonus gaat daar wat af). En dat is vooral gas. In de stookloze maanden zoals augustus zat ik op 30 euro aan stroom, 6 euro aan gas (douchen, koken) en 20 euro aan vastrecht. In de piekmaanden bleef stroom nagenoeg gelijk (iets meer verlichting, maar met led-lampen is dat verwaarloosbaar) en ging gas naar 80 euro per maand.

Ik verwacht dat die ontvochtigers óf een oude vriezer of koelkast de boosdoeners zijn.

In de winter kan je overigens ook méér stoken, dan stook je het vocht er gewoon uit. Dat is duur, maar je zou kunnen testen wat het verschil is met die onvochtigers draaiende houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 12-09-2025 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Valorian schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:14:
[...]

Ik zou ook werk maken van dat stroomgebruik. Zorg dat je even een account maakt bij je stroom-provider (greenchoice, vattenvall, etc.) dan kan je meestal gratis inzage krijgen in je dagelijkse verbruik. Probeer vervolgens met aan/uitzetten eens te achterhalen wat de grootste verbruikers zijn. Je lijkt mij iemand die al zorgvuldig om gaat met geld, maar 125 euro is in dat geval echt exorbitant veel stroom voor een appartement van 70m2. Ter illustratie: mijn totale gas+stroomrekening (huis uit 1926, 75m2) is < 70 euro per maand (eigenlijk 90 euro, maar door per jaar te wisselen en gebruik te maken van de welkomstbonus gaat daar wat af).

Ik verwacht dat die ontvochtigers óf een oude vriezer of koelkast de boosdoeners zijn.

In de winter kan je overigens ook méér stoken, dan stook je het vocht er gewoon uit. Dat is duur, maar je zou kunnen testen wat het verschil is met die onvochtigers draaiende houden.
de ontvochtigers zijn helaas de boosdoener, heb paar maanden terug al mijn zeer oude slecht werkende diepvries en koelkast vervangen voor een energiezuinige koelkast en toen waren de stroomkosten al een stuk lager, maar sinds ik die ontvochtigers heb lopen de stroomkosten op naar gemiddeld 2 euro per dag (en 50 cent tot 1 euro gaat naar tv/pc/koelkast/overige) dus ik denk echt niet dat ik hier nog kosten in kan besparen.

Zie nu wel dankzij gerritjan dat ik kosten kan besparen op auto verzekering, betaal nu bij ANWB 34 euro en deze verzekering (inshared?) betaal ik 31,29 inclusief pechhulp. Dus bespaar ik iets van 11? euro per maand doordat ik de ANWB pechhulp van 9,71 niet meer nodig heb.
gerritjan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:55:
ja ben van 41,71 per maand (ANWB verzekering + pechhulp) naar 28,94 euro gegaan inclusief pechhulp. Scheelt toch ongeveer 12,80 per maand.

na een eerdere wijziging van mobiel abonnement, en de aankomende zorgverzekeringwijziging per januari 2026 bespaar ik al en al 56 euro per maand. is toch aardig wat....

[ Voor 12% gewijzigd door mugenmarco op 12-09-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Valorian schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:09:
[...]

Dat is een mooie besparing. Niet alleen voor de portommonnaie maar ook voor het milieu... Voor 120 euro per jaar aan plastic zakjes, dat zijn denk ik 150 plastic zakken?
Dat zal wel ongeveer kunnen kloppen. Het zijn er in ieder geval veel te veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 12-09-2025 21:45 ]

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:48
Anwb pechhulp kan je opzeggen. Die kan je ook direct afsluiten als je pech hebt.
Spotify kan je vervangen met brave+music.youtube.com(geen reclame)
Dat bij elkaar is weer 300 euro per jaar besparing.

• Valorian
Dabbel schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:01:
[...]

Anwb pechhulp kan je opzeggen. Die kan je ook direct afsluiten als je pech hebt.
Dat kan. Maar dat kost je dan wel in één keer meer dan de totale premie van 1 jaar. Je kunt dus het beste kijken naar de kans dát je ANWB nodig hebt en op basis daarvan een inschatting maken. Rij je ineen 6 jaar oude Toyota Yaris en 5.000 km/ jaar dan zou ik ook wel het 'risico nemen' en geen pechhulp afsluiten. Maar ik rij 10.000km/jaar in een 18 jaar oude auto met 450K-km op de teller. De kans op pech is dan al een stuk groter. Als je met een ANWB-NL abonnement één keer per 1,5 jaar pech hebt dan is de 'besparing' van geen ANWB-abonnement hebben alweer geheel teniet gedaan*. Maar goed, het blijft een afweging die ieder dus voor zichzelf zal maken. En eens: heel veel mensen rijden waarschijnlijk met zo'n pechhulp abo rond terwijl de kans op pech heel klein is, mensen zijn simpelweg (te) vaak oververzekerd omdat hen dat 'comfort' geeft.

PS: Spotify inmiddels opgezegd. En ook meteen weer een trial-abo genomen voor 3 maanden a 0 euro, dus half december (als die trial afloopt) kies ik of ik écht stop met spotify ;)

Brave+ ken ik niet, zal er eens induiken. Youtube heb ik niet veel aan, muzieksmaak is te divers, dat gaat ik niet allemaal vinden.

*Pechhulp NL = 10 euro / maand. ANWB bellen zonder abo is 194,50 euro

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 13-09-2025 08:51 ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Als je toch aan het bezuinigingen bent, ik lees voedsel, verzekering voor dieren :?
Dieren er uit. Dat bespaart ook veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
De grote verandering die plaats gaat vinden is dat mijn netto inkomen er met meer dan 500 euro per maand op achteruit gaat.

De tweede op handen zijnde grote verandering is een verduurzamingstraject voor onze flat uit 1965. Hierdoor zullen de VvE kosten omhoog schieten.

Andere aanstaande verandering is mogelijk afschaffing van de hypotheekrente aftrek (exit belastingteruggave).

Kortom, ik ga er flink op achteruit terwijl alles steeds duurder wordt.

[ Voor 118% gewijzigd door ZieMaar! op 26-09-2025 08:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:35:
..
De grote verandering die plaats gaat vinden is dat mijn netto inkomen er met meer dan 500 euro per maand op achteruit gaat.

De tweede op handen zijnde grote verandering is een verduurzamingstraject voor onze flat uit 1965. Hierdoor zullen de VvE kosten omhoog schieten.

Andere aanstaande verandering is mogelijk afschaffing van de hypotheekrente aftrek (exit belastingteruggave).

De no-brainer is natuurlijk stoppen met dat straatje Staatsloten....

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 26-09-2025 08:27 . Reden: Afbeelding bevatte persoonlijke info ]

• Uruk-Hai
Dat straatje staatsloten gaat er pas uit als het echt niet anders kan.
Net als allerlei andere met geel gemarkeerde uitgaven.

Het is nu al wel zo dat wanneer ik iets win, ik dat geld niet in mijn wallet laat staan en dan later ga besteden aan extra loten, maar het direct laat overschrijven naar mijn bankrekening.

[ Voor 43% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-09-2025 10:30 ]

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:53
..

Als er al aan de HRA gesleuteld wordt, duurt dat nog wel even voor het ingaat en zal het zo goed als zeker een gestage afbouw zijn. Zou ik nu nog niet wakker van liggen.

Is die creditcard voor gebruik op reis (huurauto's etc) en ook benutten kredietruimte of enkel voor online aankopen? Als alleen laatste, zou een gratis rekening bij Revolut ook voldoen.

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 26-09-2025 08:28 . Reden: Afbeelding bevatte persoonlijke info ]

• Uruk-Hai
Die creditcard is er gekomen doordat ik tijdens een vakantie in Engeland eens merkte dat het vooraf reserveren van een hotelkamer alleen kan met een creditcard.

Verhalen hier op tweakers.net over kopersbecherming op basis van Paypal en creditcard in geval van een webwinkel die failliet gaat hebben me ervan overtuigd die creditcard nog maar even aan te houden.

Online aankopen doe ik alleen met Paypal en iDeal, niet met creditcard.

Nogmaals: alles dat ik met geel gemarkeerd heb wordt gestopt zodra ik financieel in de problemen kom.

Afbouwen van maandlasten ik alvast wel doen. Zo kan ik van €7,25 voor TransIP bijvoorbeeld naar €3,20 bij Hetzner (SFTP is een vereiste). En mijn internetverbinding kan van €38,33 (KPN) naar €30 (Youfone) of €25 (Odido).

[ Voor 26% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-09-2025 10:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:27:
Dat straatje staatsloten gaat er pas uit als het echt niet anders kan.
Net als allerlei andere met geel gemarkeerde uitgaven.

Het is nu al wel zo dat wanneer ik iets win, ik dat geld niet in mijn wallet laat staan en dan later ga besteden aan extra loten, maar het direct laat overschrijven naar mijn bankrekening.
Net als in je andere topic lijk je niet echt interesse te hebben in het doen van wat nodig is om iets voor elkaar te krijgen wat je zegt te willen.

Ik zie een hoop verzekeringen en andere zaken die op de lange termijn weinig zullen toevoegen, maar wat mij naast die loterijtickets vooral opvalt is dat je maar 12 euro per 60 dagen zou besteden aan de kapper?

Nu heeft een Uruk-Hai natuurlijk al een perfect kapsel waar niet veel aan verbeterd hoeft te worden, of kan worden, maar waarom is je kapsel maar 6 euro per maand (edit: ik ben dom, zie post hieronder) waard en een loterij met "10 euro winkans" maar liefst 80 euro per 2 maanden?

Iets zegt mij dat je prioriteiten wat beter gerangschikt zouden kunnen worden ;) Daarnaast: ik ken meer dan genoeg mensen die in hun handen zouden knijpen voor 1300 euro spaargeld per maand.
offtopic:
Also, waarom heb je de Blender-karmakeizertag van mij afgenomen terwijl je weinig met Blender lijkt te doen? :P

Dat zit wel Schnorr.

• Wally2002
..

Slim om hier zo mee bezig te zijn. Hieronder de zaken die mij zo opvallen.

- Waterverbruik voor 1-persoonshuishouden a 36 euro per maand lijkt me hoog. Ik zou hier rond de 20 euro verwachten. Het voorschot te hoog ingeschat en/of daadwerkelijk hoog verbruik?
- Inboedelverzekering a 226 euro per jaar lijkt me hoog. Of zit hier stiekem meer in (bv aansprakelijkheidsverzekering o.i.d.). Voor alleen een inboedelverzekering voor een appartement 1-persoonshuishouden met een standaard dekking zou je rond de 120 euro moeten zitten.
- Routeyou: hier zijn wellicht gratis oplossingen voor te vinden, evt met inleveren van wat gemak?
- Staatsloten: is hierboven al aangekaart.

Edit: verder zie ik niet direct zaken waar je op kan besparen.
Hooguit bovenop de VvE zitten m.b.t. de aankomende verduurzaming van het gebouw, worden daar de goede keuzes gemaakt? Kan er geschoven worden met werkzaamheden in het MJOP, waardoor de bijdrage beperkter omhoog hoeft?
Donaties/goede doelen is een keuze en heb ik daarom niet benoemd.

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 26-09-2025 08:29 . Reden: Afbeelding verwijderd ivm persoonlijke info ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Wally2002 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:58:
[...]

Slim om hier zo mee bezig te zijn. Hieronder de zaken die mij zo opvallen.

- Waterverbruik voor 1-persoonshuishouden a 36 euro per maand lijkt me hoog. Ik zou hier rond de 20 euro verwachten. Het voorschot te hoog ingeschat en/of daadwerkelijk hoog verbruik?
- Inboedelverzekering a 226 euro per jaar lijkt me hoog. Of zit hier stiekem meer in (bv aansprakelijkheidsverzekering o.i.d.). Voor alleen een inboedelverzekering voor een appartement 1-persoonshuishouden met een standaard dekking zou je rond de 120 euro moeten zitten.
- Routeyou: hier zijn wellicht gratis oplossingen voor te vinden, evt met inleveren van wat gemak?
- Staatsloten: is hierboven al aangekaart.
Water verbruik is inderdaad wel heel hoog.
Wij zijn met zijn drieën en met een 17m3 zwembad kost ons €28 per maand.
En ja die staatsloten.

• Uruk-Hai
Stukfruit schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:57:
[...]

Net als in je andere topic lijk je niet echt interesse te hebben in het doen van wat nodig is om iets voor elkaar te krijgen wat je zegt te willen.

Ik zie een hoop verzekeringen en andere zaken die op de lange termijn weinig zullen toevoegen, maar wat mij naast die loterijtickets vooral opvalt is dat je maar 12 euro per 60 dagen zou besteden aan de kapper?

Nu heeft een Uruk-Hai natuurlijk al een perfect kapsel waar niet veel aan verbeterd hoeft te worden, of kan worden, maar waarom is je kapsel maar 6 euro per maand waard en een loterij met "10 euro winkans" maar liefst 80 euro per 2 maanden?

Iets zegt mij dat je prioriteiten wat beter gerangschikt zouden kunnen worden ;) Daarnaast: ik ken meer dan genoeg mensen die in hun handen zouden knijpen voor 1300 euro spaargeld per maand.
offtopic:
Also, waarom heb je de Blender-karmakeizertag van mij afgenomen terwijl je weinig met Blender lijkt te doen? :P
"Lijkt" ja. Ik neem wel degelijk tips en adviezen over van andere tweakers, maar bedenk ook dat het me tijd kost om voorgestelde aanpassingen te integreren in mijn dagelijkse leven. Dat is niet alleen een rationele zaak, maar ook een gevoelskwestie.

Wat de staatsloterij betreft: ik heb ooit eens op internet een verslag aangetroffen van een student die uitgezocht heeft welke loterij de meeste winkansen oplevert en daaruit kwam de staatsloterij als beste naar voren. Het is natuurlijk puur wensdenken, maar als wat ik nu investeer aan staatsloten op een gegeven moment beloond wordt met een leuke geldprijs kan ik niet alleen mezelf, maar ook anderen daarmee helpen. Ik denk dan aan mijn buren en aan mijn zus, die het sinds haar scheiding niet makkelijk heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Stukfruit schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:57:
[...]

Nu heeft een Uruk-Hai natuurlijk al een perfect kapsel waar niet veel aan verbeterd hoeft te worden, of kan worden, maar waarom is je kapsel maar 6 euro per maand waard en een loterij met "10 euro winkans" maar liefst 80 euro per 2 maanden?
Hij heeft de kapper teruggerekend naar een bedrag per maand. De beurt zal dus rond de 24 euro kosten wat mij wel lijkt te kloppen.
Verder hangt het ook erg van je haartype af hoe vaak je hoeft voordat het er echt niet meer gaat uitzien.

• Uruk-Hai
Ik laat mijn haar altijd super kort knippen en ga pas weer naar de kapper als ik een matje en lange bakkebaarden heb. Duurt bij mij ongeveer twee maanden. Naarmate ik steeds ouder wordt groeit mijn haar steeds minder snel en dunt het ook meer uit.

Over de kosten voor water: heb ik voor zover ik weet geen enkele invloed op. Volgens Essent verbruik ik per maand minder dan een gemiddeld vergelijkbaar huishouden per maand aan gas en stroom. Daarom ben ik nu wel een beetje verbaasd over de reacties hier over mijn maandlasten voor water.

[ Voor 37% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-09-2025 11:11 ]

• Stukfruit
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:06:
[...]

"Lijkt" ja. Ik neem wel degelijk tips en adviezen over van andere tweakers, maar bedenk ook dat het me tijd kost om voorgestelde aanpassingen te integreren in mijn dagelijkse leven. Dat is niet alleen een rationele zaak, maar ook een gevoelskwestie.
(y)
Wat de staatsloterij betreft: ik heb ooit eens op internet een verslag aangetroffen van een student die uitgezocht heeft welke loterij de meeste winkansen oplevert en daaruit kwam de staatsloterij als beste naar voren. Het is natuurlijk puur wensdenken, maar als wat ik nu investeer aan staatsloten op een gegeven moment beloond wordt met een leuke geldprijs kan ik niet alleen mezelf, maar ook anderen daarmee helpen. Ik denk dan aan mijn buren en aan mijn zus, die het sinds haar scheiding niet makkelijk heeft.
Je weet steeds leuke (en goed bedoelde) argumenten in te brengen om iets toch te blijven houden zoals het is ;)

Onderzoek heeft ook uitgewezen dat oudere mensen gemiddeld vaker de loterij zouden winnen. Waarom? Omdat oudere mensen vaker mee zouden doen. Dit betekent echter niet dat je winkans stijgt. Het houdt alleen in dat je binnen je leeftijdsgroep (waar bij een trekking bij mijn weten überhaupt niet op gelet zou worden) meer concurrentie hebt.

TL;DR: heel goed bedoeld, en dat spreekt absoluut voor je, maar een loterij is geen investering.

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:08:
[...]

Hij heeft de kapper teruggerekend naar een bedrag per maand. De beurt zal dus rond de 24 euro kosten wat mij wel lijkt te kloppen.
Ha, je hebt gelijk. Sorry, ik was te snel met reageren :)

Desondanks blijft m'n punt staan: prioriteiten.

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:09:
Ik laat mijn haar altijd super kort knippen en ga pas weer naar de kapper als ik een matje en lange bakkebaarden heb. Duurt bij mij ongeveer twee maanden. Naarmate ik steeds ouder wordt groeit mijn haar steeds minder snel en dunt het ook meer uit.
Om kaal te worden moet je daarentegen weer vaker scheermesjes kopen om er niet uit te gaan zien als iemand met een hoefijzer op het hoofd.

Want men zegt dat je kaal wordt, maar het overgrote deel van de mannen die kaal worden krijgen last van de kaalheid die vooral haar aan de bovenkant verwijdert en niet aan de achter- en zijkanten. Als je niet te zichtbaar wil rondlopen met een heel oud uitziend hoofd dan kost het tijd en geld om dat netjes bij te houden vanwege het haar dat aan de achter- en zijkant wel gewoon doorgroeit.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik wil trouwens even melden dat het niet mijn bedoeling is dat dit hele topic over mij en hoe ik met het topic onderwerp omga gaat.

Dat is met mijn andere topics namelijk wel gebeurd. Dat was niet mijn bedoeling.

• Wally2002
Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:42:
Ik wil trouwens even melden dat het niet mijn bedoeling is dat dit hele topic over mij en hoe ik met het topic onderwerp omga gaat.

Dat is met mijn andere topics namelijk wel gebeurd. Dat was niet mijn bedoeling.
Tja, als je een zeer gedetailleerd lijstje post krijg je natuurlijk inhoudelijke reacties. Persoonlijk heb ik daar niet zo'n moeite mee in dit topic (ervan uitgaande dat het ook voor anderen nuttig kan zijn), mits er dan ook serieus reactie komt op de feedback. Heb je mijn opmerkingen gezien over waterverbruik en inboedelverzekering?

• Uruk-Hai
Ja en je hebt gelijk wat betreft mijn inboedelverzekering. Bij dat bedrag zit ook een aansprakelijkheidsverzekering in. Dat is er later aan toegevoegd na een gesprek met een medewerkster van Univé waarvoor ik was uitgenodigd. Volgens mij zit er nog wel meer bij in ook sinds ik dat gesprek heb gevoerd.

Wat waterverbruik betreft: ik ben de laatste keer dat er om gevraagd werd vergeten de meterstand door te geven. Dat komt omdat het verzoek naar mijn Gmail adres werd gestuurd. Ik kijk bijna nooit meer in mijn Inbox van Gmail. Inmiddels heb ik dat laten aanpassen, dus het volgende verzoek zou in mijn Protonmail moeten binnen komen.

[ Voor 48% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-09-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Laatst online: 16:04
offtopic:
@Stukfruit ik zie bij jou ook nog karmakeizer-blender staan. Voor zover ik kan zien zijn er twee ranglijsten, een voor de tag en een voor blender in de pricewatch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Die 30 euro die ik per jaar betaal aan Routeyou betaal ik omdat dat het makkelijker maakt om campings als begin en eindpunt te selecteren voor het uitzetten van een fietsroute. Daar heb ik de toevoeging van de Google Maps kaartlaag voor nodig. Voorheen lukte het me ook wel zonder die kaartlaag in Routeyou, maar was het veel meer gepruts. D.m.v. Google Maps kan ik ook Streetview gebruiken in Routeyou, om nauwkeurig de ingang van een camping te kunnen bepalen.

De reden dat ik niet meer zoals vroeger op de bonnefooi fiets is omdat dat veel duurder uitpakt dan vooraf zoveel mogelijk alle overnachtingen plannen. Op de bonnefooi fietsen bleek er toe te leiden dat ik vaker mijn toevlucht tot hotels en B&B moest nemen.

Ik heb trouwens een kopie gemaakt van de spreadsheet in de screenshot en daarin allerlei aanpassingen gedaan zoals het schrappen van de staatsloterij, een nauwkeurige schatting van goedkoper kattenvoer en goedkoper internet. Dan kom ik uit op een besparing van 76 euro per maand.

[ Voor 63% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-09-2025 14:12 ]

• Wally2002
Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:29:
Ja en je hebt gelijk wat betreft mijn inboedelverzekering. Bij dat bedrag zit ook een aansprakelijkheidsverzekering in. Dat is er later aan toegevoegd na een gesprek met een medewerkster van Univé waarvoor ik was uitgenodigd. Volgens mij zit er nog wel meer bij in ook sinds ik dat gesprek heb gevoerd.

Wat waterverbruik betreft: ik ben de laatste keer dat er om gevraagd werd vergeten de meterstand door te geven. Dat komt omdat het verzoek naar mijn Gmail adres werd gestuurd. Ik kijk bijna nooit meer in mijn Inbox van Gmail. Inmiddels heb ik dat laten aanpassen, dus het volgende verzoek zou in mijn Protonmail moeten binnen komen.
Wat wil je nu eigenlijk met je eerdere post met het lijstje bereiken?
Je geeft aan dat je in inkomen achteruit gaat met 500 euro, er grote kosten vanuit de VvE aan komen, in het topic dat over serieus geld besparen gaat.
Je post een gedetailleerd lijstje (wat fijn is om inhoudelijk over te kunnen discussiëren).
Vervolgens volgt daarover discussie (waarvoor dit topic is), maar lees ik vooral redenen waarom dingen zijn zoals ze zijn, maar niet wat je er mee gaat doen.

ga je nu je polis bij Univé bekijken, waarvoor je nu precies verzekerd bent, en of dat wel nodig is?

ga je nu bij het waterbedrijf je voorschot laten aanpassen?

• Uruk-Hai
Zoals ik al aangaf heb ik het waterbedrijf een mail gestuurd.

Volgens Mijn Univé heb ik de volgende verzekeringen bij hen:
Aansprakelijkheidsverzekering particulier
Rechtsbijstandverzekering verkeer en voertuigen
Woonverzekering

Ik denk dat dat allemaal wel nodig is.
Die laatste moest ik afgelopen jaar nog aanspreken vanwege lekkage naar mijn onderbuurvrouw. De afvoerleiding van mijn douchebak bleek te lekken.

[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-09-2025 14:19 ]

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:45
Wally2002 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:09:
[...]

Wat wil je nu eigenlijk met je eerdere post met het lijstje bereiken?
Volgens mij niks met advies via dit topic. Hij weet al wat hij wilt doen: hier en daar wat kosten reducties toepassen en verder vooral geld uitgeven aan niet noodzakelijke dingen zoals de Staatsloterij, allerlei goede doelen en routeyou onzin die niet noodzakelijk is.

• Uruk-Hai
AMD1800 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:18:
[...]
Hij weet al wat hij wilt doen: hier en daar wat kosten reducties toepassen en verder vooral geld uitgeven aan niet noodzakelijke dingen zoals de Staatsloterij, allerlei goede doelen en routeyou onzin die niet noodzakelijk is.
Dat klopt wel ja.

Maar dat ik helemaal niets met adviezen in dit topic zou doen is gewoon niet waar.

Ik heb net nog de Bencompare app geïnstalleerd en gebruikt om mijn slimme meters toe te voegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-09-2025 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:36
AMD1800 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:18:
[...]

Volgens mij niks met advies via dit topic. Hij weet al wat hij wilt doen: hier en daar wat kosten reducties toepassen en verder vooral geld uitgeven aan niet noodzakelijke dingen zoals de Staatsloterij, allerlei goede doelen en routeyou onzin die niet noodzakelijk is.
Hij hoeft er verder toch ook niets mee te doen. Hij heeft een duidelijk inzicht gegeven in zijn uitgaven. Daar is hier een kritisch antwoord op gekomen en wat hij daarmee doet is verder toch gewoon aan hem? Wij zijn zijn moeder tenslotte niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakker
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-09 17:31
*knip* serieus reageren svp

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2025 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:30

mwa

*knip* reactie op verwijderde post

[ Voor 83% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2025 19:53 ]

• aljooge
*knip* reactie op verwijderde post

[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2025 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:48
Valorian schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:46:
[...]

Dat kan. Maar dat kost je dan wel in één keer meer dan de totale premie van 1 jaar. Je kunt dus het beste kijken naar de kans dát je ANWB nodig hebt en op basis daarvan een inschatting maken. Rij je ineen 6 jaar oude Toyota Yaris en 5.000 km/ jaar dan zou ik ook wel het 'risico nemen' en geen pechhulp afsluiten. Maar ik rij 10.000km/jaar in een 18 jaar oude auto met 450K-km op de teller. De kans op pech is dan al een stuk groter. Als je met een ANWB-NL abonnement één keer per 1,5 jaar pech hebt dan is de 'besparing' van geen ANWB-abonnement hebben alweer geheel teniet gedaan*. Maar goed, het blijft een afweging die ieder dus voor zichzelf zal maken. En eens: heel veel mensen rijden waarschijnlijk met zo'n pechhulp abo rond terwijl de kans op pech heel klein is, mensen zijn simpelweg (te) vaak oververzekerd omdat hen dat 'comfort' geeft.

PS: Spotify inmiddels opgezegd. En ook meteen weer een trial-abo genomen voor 3 maanden a 0 euro, dus half december (als die trial afloopt) kies ik of ik écht stop met spotify ;)

Brave+ ken ik niet, zal er eens induiken. Youtube heb ik niet veel aan, muzieksmaak is te divers, dat gaat ik niet allemaal vinden.

*Pechhulp NL = 10 euro / maand. ANWB bellen zonder abo is 194,50 euro
Lijkt mij stug dat je 1x per 1,5jr langs de kant vd weg staat.
Brave is een browser, dan kan je yt afspelen zonder reclame. Video en muziek. Ook op de achtergrond.

Edit: Youtube Music is een service net als Spotify. Staat los van Youtube.
Je kan dus met de browser YT Music openen en gratis muziek luisteren zonder reclame.

[ Voor 5% gewijzigd door Dabbel op 13-09-2025 18:07 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Let op:
Dit gaat over serieus geld besparen. Slowchat is niet de bedoeling.