Ik probeer zelf ook te besparen waar dat kan. Tegelijkertijd heb ik ook wat dure hobbies, dus 'zuinig' zou ik mijzelf niet noemen. Wel: zorgvuldig in het kiezen waar wat aan uit te geven.
Mijn bespaartips:
-
Verwarming alleen na werktijd en in het weekend aan (dus niet 's ochtends voor die korte window tussen opstaan en weggaan). Maar goed, ben alleen, en werk niet/nauwelijks thuis. Met een gezinnetje of bij thuiswerken kan ik mij voorstellen dat afwegingen anders zijn.
EDIT: @
Wally2002 geeft terecht aan: deze tip werkt natuurlijk vooral bij een matig geisoleerd huis, waarbij de woning blijvend op temperatuur houden kostbaarder is dan uit-en-aan. Het loont om vooral zelf te kijken: wat werkt bij mijn woning en past bij mijn leefstijl. Probeer dit ook gewoon uit in de winter en zoek een balans tussen energiebesparing, woongenot, etc. En hou rekening met vocht: zelfs als je zélf geen behoefte hebt aan verwarming probeer dan alsnog je huis niet langdurig onder de +/- 13-14 graden te laten komen, dan kan je last krijgen van teveel vocht.
- Abonnementen en diensten: ik heb nu zoveel mogelijk in "Bencompare" app gezet. Met afloopdatum. Dat motiveert mij om per jaar te switchen als dat loont. Bij energie loont dat voor mij elk jaar. Bij internet meestal ook, omdat de grote spelers steeds weer korting geven op eerste zoveel maanden (en qua maandprijs redelijk gelijk oplopen).
- Autoverzekering: al een tijd niet meer gewisseld, maar wel goed om in de gaten te houden of het goedkoper kan. Promovendum adverteert vaak met 20% korting op je huidige premie. Let wel goed op voorwaarden bij all-risk. Ben je alleen WA of WA+ verzekert dan kan je simpelweg op prijs selecteren, voorwaarden zijn dan nagenoeg inwisselbaar. Al kan er verschil zitten in terugval bij bonus malus, even de ladders goed naast elkaar leggen is raadzaam.
- Streamingdiensten Uiteraard minimaal houden. Vergeet dat je er nooit naar meer dan één tegelijk kan kijken, dus waarom voor meer dan één tegelijk betalen

.. Dan liever af en toe switchen. Na een 1/2 jaar zonder Netflix staat er zoveel op dan je weer maanden kan benchwatchen voor je door het goede assortiment heen bent. Wederom: met 4 kinderen en verschillende wensen is dit vast anders
Leefstijlinflatie vermijden Voor veel mensen (zeker de tweakers-doelgroep) geldt dat zij jaarlijks meer gaan verdienen. Dit kán je omzetten in ook steeds luxer gaan leven. Grotere auto. Groter huis*. Duurdere fietsen. Exotischere vakanties. Etc. Maar je kunt ook soms pas op de plaats houden, dan merk je dat je spaarquote ongemerkt omhoog schiet, omdat je vaste lasten relatief laag zijn/blijven t.o.v. je vernieuwde inkomen.
*Eén kanttekening: over of in een klein/goedkoop huis blijven wonen goed is al bespaartip zijn de meningen over verdeeld, dat licht wat complexer. Extra uitgeven en/of lenen t.b.v. duurder huis zorgt immers wel dat je meestal gebruik maakt van een hefboomeffect van het exorbitant stijgen van huizenprijzen, wat uiteindelijk ook voor vermogen zorgt, wat wel weer vast in stenen zit. Maar dat is een andere discussie, die onder andere hier vaak gevoerd wordt.
Hamsteren Ik zou iedereen afraden om teveel te 'hamsteren' bij aanbiedingen in de supermarkt. Want ervarling leert dat je dan éxtra zaken koopt (omdat je er geld mee bespaart t.o.v. originele prijs) die je eigenlijk niet nodig hebt. Sommige mensen hebben vast een betere ruggengraat dan ik, maar als ik 2 pakken pringles koop in het weekend voor de prijs van 1 dan eet ik ze simpelweg allebei op. Terwijl ik normaliter misschien helemaal geen pringles zou kopen

.. Maar er is een uitzondering: als er iets wat aan ALLE DRIE onderstaande voorwaarden voldoet dan koop ik groot in:
- als het een echte goede aanbieding is (bijvoorbeeld 1+1 gratis of)
- als het lang genoeg houdbaar blijft
- als "meer in huis hebben" onmogelijk kan leiden tot "meer consumeren"
Dit gaat bijvoorbeeld op bij kattenvoer, tandpasta, nespresso-cups, wasmiddel, vaatwastabletten, etc. Allemaal zaken die ik sowieso koop en waarvan ik niet méér ga gebruiken als het groot op voorraad ligt in de kast

.. Over Nespresso-cups kan je natuurlijk nog een andere discussie voeren: daar valt veel op te besparen door ze simpelweg in te ruilen voor good old filterkoffie
[
Voor 24% gewijzigd door
Valorian op 12-09-2025 11:49
]