Brylcreem idiot! 3x vast gezeten, nu vrijheid forever
[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2025 19:55 ]
Heb je de verkeer en voertuigen module echt nodig? Geen idee hoeveel het scheelt hoor.Uruk-Hai schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:18:
Zoals ik al aangaf heb ik het waterbedrijf een mail gestuurd.
Volgens Mijn Univé heb ik de volgende verzekeringen bij hen:
Aansprakelijkheidsverzekering particulier
Rechtsbijstandverzekering verkeer en voertuigen
Woonverzekering
Ik denk dat dat allemaal wel nodig is.
Die laatste moest ik afgelopen jaar nog aanspreken vanwege lekkage naar mijn onderbuurvrouw. De afvoerleiding van mijn douchebak bleek te lekken.
Jouw opmerking over het MJOP is een goede. Beheerders hebben standaard tools om een MJOP te maken laten de werkzaamheden uitvoeren als het volgens het plan moet, niet omdat het technisch al echt nodig is. Prima natuurlijk als er geld genoeg is. Maar af en toe eens met een kritisch oog er naar te kijken kan geen kwaad en kan heel veel geld besparen..een andere besparing op dat gebied is kritisch blijven over de kosten. Als er voor onderhoud een bedrag staat de beheerder geeft niet meer uit, dan is het goed. Maar vaak kan het goedkoper. Wij doen het MJOP zelf inclusief offertes aanvragen we de klus gaan doen en dat kan af en toe tienduizenden euro's besparen. Ruim plannen maar slim inkopen zorgt ervoor dat onze indexering ver onder de inflatie is gebleven.Wally2002 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:58:
[...]
Slim om hier zo mee bezig te zijn. Hieronder de zaken die mij zo opvallen.
- Waterverbruik voor 1-persoonshuishouden a 36 euro per maand lijkt me hoog. Ik zou hier rond de 20 euro verwachten. Het voorschot te hoog ingeschat en/of daadwerkelijk hoog verbruik?
- Inboedelverzekering a 226 euro per jaar lijkt me hoog. Of zit hier stiekem meer in (bv aansprakelijkheidsverzekering o.i.d.). Voor alleen een inboedelverzekering voor een appartement 1-persoonshuishouden met een standaard dekking zou je rond de 120 euro moeten zitten.
- Routeyou: hier zijn wellicht gratis oplossingen voor te vinden, evt met inleveren van wat gemak?
- Staatsloten: is hierboven al aangekaart.
Edit: verder zie ik niet direct zaken waar je op kan besparen.
Hooguit bovenop de VvE zitten m.b.t. de aankomende verduurzaming van het gebouw, worden daar de goede keuzes gemaakt? Kan er geschoven worden met werkzaamheden in het MJOP, waardoor de bijdrage beperkter omhoog hoeft?
Donaties/goede doelen is een keuze en heb ik daarom niet benoemd.
Ik denk dat je hier een goed punt hebt. In de afgelopen 25 jaar heb ik het nooit nodig gehad. Het kost €51,65 per jaar. Ik heb hem net opgezegd.R_Zwart schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:26:
[...]
Heb je de verkeer en voertuigen module echt nodig? Geen idee hoeveel het scheelt hoor.
De aansprakelijkheidsverzekering kost €46,58 per jaar en de woonverzekering €161,84 per jaar.
[ Voor 37% gewijzigd door Uruk-Hai op 14-09-2025 20:25 ]
Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2
Als je een goed functionerend bestuur met technische commissie hebt is het een kwestie van de beheerder goed aansturen. Als er geen (actief) bestuur is en de beheerder alles zelf doet (of nalaat), of zelfs ook de bestuurder is, heb je daar als VvE inderdaad minder grip op.R_Zwart schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:31:
[...]
Jouw opmerking over het MJOP is een goede. Beheerders hebben standaard tools om een MJOP te maken laten de werkzaamheden uitvoeren als het volgens het plan moet, niet omdat het technisch al echt nodig is. Prima natuurlijk als er geld genoeg is. Maar af en toe eens met een kritisch oog er naar te kijken kan geen kwaad en kan heel veel geld besparen..een andere besparing op dat gebied is kritisch blijven over de kosten. Als er voor onderhoud een bedrag staat de beheerder geeft niet meer uit, dan is het goed. Maar vaak kan het goedkoper. Wij doen het MJOP zelf inclusief offertes aanvragen we de klus gaan doen en dat kan af en toe tienduizenden euro's besparen. Ruim plannen maar slim inkopen zorgt ervoor dat onze indexering ver onder de inflatie is gebleven.
Hier doet het bestuur en TC veel zelf en besparen we sowieso al een hoop geld uit voor een aantal reguliere kleine onderhoud- en storingswerkzaamheden.
En inderdaad voor de grotere (onderhouds)projecten meerdere offertes aanvragen.
Dat je een verzekering nooit nodig hebt gehad is geen reden op zich om een verzekering op te zeggen.Uruk-Hai schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:09:
[...]
Ik denk dat je hier een goed punt hebt. In de afgelopen 25 jaar heb ik het nooit nodig gehad. Het kost €51,65 per jaar. Ik heb hem net opgezegd.
De aansprakelijkheidsverzekering kost €46,58 per jaar en de woonverzekering €161,84 per jaar.
Bekijk wat voor gebeurtenissen gedekt zijn en vraag je af of je het risico zelf kan dragen.
Maar als je geen auto hebt lijkt me een verkeer en vervoer verzekering van beperkte waarde, het gaat als ik de Univé website even snel bekijk om juridische bijstand bij letselschade, en hulp bij verhalen van schade of diefstal van je fiets (alleen het verhalen, niet de schade zelf lijkt gedekt).
Mogelijk is het nog wel interessant als je een hele dure fiets hebt.
Dank voor deze uitleg. Ik had nog nooit van Brave gehoord, ik ga dit komende tijd eens uitproberen.Dabbel schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:02:
[...]
Brave is een browser, dan kan je yt afspelen zonder reclame. Video en muziek. Ook op de achtergrond.
Edit: Youtube Music is een service net als Spotify. Staat los van Youtube.
Je kan dus met de browser YT Music openen en gratis muziek luisteren zonder reclame.
Waar je tegenaan loopt is dat die vochtigheid gestaag toeneemt als je het huis minder warm stookt. Grote kans dat wat je met een lagere temperatuur aan kosten voor gas bespaart, veel minder is dan wat je extra moet uitgeven aan stroom voor die ontvochtigers.mugenmarco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:15:
[...]
Over mijn stroom en gasverbruik maak ik me wel zorgen want ik ben nu al dagelijks rond de 3 euro kwijt aan stroom terwijl ik amper wat aan heb staan (heb 2 ontvochtigers die ik wel aan moet zetten wat stroom vreet bij het leven), en dan komen de gas kosten er straks zodra het kouder word ook nog eens bij, denk dat ik voor dit 70m2 appartement met + isolatie rond de 200 euro kwijt zal zijn.
Maar wat is beter, de verwarming de hele dag op 18 graden zetten (en hij dus aan springt zodra de thermometer onder de 18 graden komt) of dat ik hem aan zet zodra ik thuis kom van werk rond 17.00 en vervolgens om 22.00 als ik naar bed ga weer uit zet?
In veel gevallen is een opstalverzekering ook geen keus. Als je een hypotheek op de woning hebt, dan is het een verplichting om een opstalverzekering te hebben.Wally2002 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:18:
[...]
Een opstalverzekering is dan meestal wel verstandig, als je huis afbrand mag je een hoop geld neerleggen voor herbouw of andere woning.
Overigens is een aansprakelijkheidsverzekering ook een verzekering die ik wel nuttig vind. Het kost relatief weinig (paar euro per maand), maar je dekt er een hoop vervelende schade mee af. Vooral als je kinderen hebt is het haast een no-go om die verzekering niet te nemen.
Eigenlijk zeg je hier volgens mij in feite dat je juist wél moet hamsteren, tenzij het gaat om niet-essentiële en/of niet lang houdbare zaken.Valorian schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:55:
Hamsteren Ik zou iedereen afraden om teveel te 'hamsteren' bij aanbiedingen in de supermarkt. Want ervarling leert dat je dan éxtra zaken koopt (omdat je er geld mee bespaart t.o.v. originele prijs) die je eigenlijk niet nodig hebt. Sommige mensen hebben vast een betere ruggengraat dan ik, maar als ik 2 pakken pringles koop in het weekend voor de prijs van 1 dan eet ik ze simpelweg allebei op. Terwijl ik normaliter misschien helemaal geen pringles zou kopen.. Maar er is een uitzondering: als er iets wat aan ALLE DRIE onderstaande voorwaarden voldoet dan koop ik groot in:
- als het een echte goede aanbieding is (bijvoorbeeld 1+1 gratis of)
- als het lang genoeg houdbaar blijft
- als "meer in huis hebben" onmogelijk kan leiden tot "meer consumeren"
Dit gaat bijvoorbeeld op bij kattenvoer, tandpasta, nespresso-cups, wasmiddel, vaatwastabletten, etc. Allemaal zaken die ik sowieso koop en waarvan ik niet méér ga gebruiken als het groot op voorraad ligt in de kast.. Over Nespresso-cups kan je natuurlijk nog een andere discussie voeren: daar valt veel op te besparen door ze simpelweg in te ruilen voor good old filterkoffie
Voor een hoop spullen geldt in Nederland dat ze standaard veel te duur geprijsd zijn, maar dat ze regelmatig in de aanbieding zijn (2 voor 1, 50% korting etc) en dan wel normaal geprijsd zijn. In bv Duitsland hebben ze niet zo'n aanbiedingscultuur en zijn de producten standaard die halve prijs. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je zaken als wasmiddel en drogisterijartikelen niet in de aanbieding koopt. Maar ook een hoop andere voorraadkast-zaken zijn regelmatig flink in de aanbieding en -als je de ruimte hebt- de moeite waard om dan flink in te slaan.
(Overigens koop ik kattenvoer sowieso voornamelijk online omdat je dan niet alleen 'gewoon' voordeliger uit bent, maar ook veel grotere verpakkingen kunt kopen die verboudingsgewijs nog eens veel voordeliger zijn.)
Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2
*knip* illegale suggestieUruk-Hai schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:52:
Ik heb zojuist mijn abonnement op Netflix opgezegd. Scheelt me 14 euro per maand.
[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 15-09-2025 18:07 ]
Zelfs als het hier binnen 20 tot 21 graden is stijgt de luchtvochtigheid naar ongeveer 60% maar ik snap nu even niet meer hoe hoog het maximaal mag zijn voordat er schimmelgroei kan voorkomen, 60 of 70%Rubbergrover1 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:22:
[...]
Waar je tegenaan loopt is dat die vochtigheid gestaag toeneemt als je het huis minder warm stookt. Grote kans dat wat je met een lagere temperatuur aan kosten voor gas bespaart, veel minder is dan wat je extra moet uitgeven aan stroom voor die ontvochtigers.
De ideale (relatieve) luchtvochtigheid ligt ergens tussen de 50 en 70 procent (bij een binnentemperatuur van 20 graden).mugenmarco schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:18:
[...]Zelfs als het hier binnen 20 tot 21 graden is stijgt de luchtvochtigheid naar ongeveer 60% maar ik snap nu even niet meer hoe hoog het maximaal mag zijn voordat er schimmelgroei kan voorkomen, 60 of 70%
De meeste schimmels voelen zicht het prettigst bij een relatieve vochtigheid van 80% en hoger.
(Bron: RIVM)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit is een algemene tip voor de meeste online/streamingsdiensten: Zeg ze op als je ze niet gebruikt. Is voor veel abonnementen van toepassing.Uruk-Hai schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:52:
Ik heb zojuist mijn abonnement op Netflix opgezegd. Scheelt me 14 euro per maand.
Ook als je iets bijna niet gebruikt kan je het opzeggen (m'n partner heeft daar moeite mee
En altijd even door de angst heen bijten dat je dan later misschien niet meer van die ene geweldige aanbieding gebruik mag maken. Of dat de prijs stijgt. Of dat je iets gaat missen.Strawberry_1985 schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:47:
[...]
Dit is een algemene tip voor de meeste online/streamingsdiensten: Zeg ze op als je ze niet gebruikt. Is voor veel abonnementen van toepassing.
Ook als je iets bijna niet gebruikt kan je het opzeggen (m'n partner heeft daar moeite mee)
Voor dat laatste heb je IMDb / JustWatch / enz. en dat missen is echt niets om je druk over te maken als je zo iedere keer een half jaar of langer aan abonnementskosten bespaart.
* Stukfruit heeft het vaak voorbij horen komen als smoes: "ja stel dat ze me daarna niet meer terug willen hebben..." ja hoor eens, het is geen werkgever die je wegstuurt omdat jij hem of haar eerder hebt afgewezen, het is een dienst die alleen maar geld van jou wil. Ze willen je altijd terug zien komen.
Dat zit wel Schnorr.
ohhh, dan kan ik die ontvochtigers wel een poos uitlaten :-) hij komt volgens mij nooit boven de 70% (tot nu toe, maar neem aan dat dit in de winter wel enorm kan veranderen).Yaksa schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:34:
[...]
De ideale (relatieve) luchtvochtigheid ligt ergens tussen de 50 en 70 procent (bij een binnentemperatuur van 20 graden).
De meeste schimmels voelen zicht het prettigst bij een relatieve vochtigheid van 80% en hoger.
(Bron: RIVM)
Illegaal doen hoeft niet. Ik ben nu gratis aan het kijken via Plex op mijn Apple TV. Het is wel even wennen aan de advertenties.
Maar goed, mensen willen vaak toch graag “meepraten bij het koffieautomaat” en elke nieuwe gehypte serie meteen zien…
het nadeel van 1 streaming dienst is dat ze vaak gewoon niet de content hebben die jij wilt zien, dus moet je een andere streaming dienst nemen die juist ook weer flink wat content mist wat de streaming dienst die je had wel kon tonen.Valorian schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:15:
Over die streamingdiensten: het is sowieso niet zo logisch om er drie of vier tegelijk te hebben. Er staat zoveel op dat je beter 1 dienst kan nemen, en als je het idee hebt dat je het beste wel gehad hebt kan wisselen. Ben je dan na 6 of 9 maanden weer terug bij die oude dienst dan is het aanbod ook flink ververst.
Maar goed, mensen willen vaak toch graag “meepraten bij het koffieautomaat” en elke nieuwe gehypte serie meteen zien…
Dat klopt, maar je hoeft toch niet alles tegelijk te zien? Series verdwijnen uiteindelijk van steeamdiensten, maar meestal pas na behoorlijk lange tijd. Dus als je een half jaar netflix hebt dan kan je inderdaad niet die ene gave serie op HBO kijken of op Disney. Maar als je na 6 maand netflix wisselt voor hbo dan wel, heb je het beste daar gezien dan ga je weer naar de volgende, etc. Wil je écht al die series die niet op één dienst te vinden zijn tegelijkertijd bekijken? Tsja, dan heeft dat een prijs.mugenmarco schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:48:
[...]
het nadeel van 1 streaming dienst is dat ze vaak gewoon niet de content hebben die jij wilt zien, dus moet je een andere streaming dienst nemen die juist ook weer flink wat content mist wat de streaming dienst die je had wel kon tonen.
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 16-09-2025 10:43 ]
- met het gezin in de meivakantie 2 weken zuid Frankrijk , scheelt 75% met de zomermaanden
- zorg dat mijn salaris blijft groeien (binnen het redelijke) zo niet ga ik in gesprek met mijn manager . Laatste verhoging (excl cao correctie) kan ik 10 Netflix abonnementen van afsluiten... Om het even in perspectief te plaatsen.
Kan nog besparen op
- goedkoper wonen
- (tweede) leaseauto niet prive rijden
- geen muzieklessen voor de (3) kinderen..
Vast nog wel meer
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2025 22:18 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik vind dit maar een naar nevenverschijnsel van de individualisering. Waarom niet gewoon een vriend of familielid bellen die je komt helpen, die éne keertje dan?Dabbel schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:02:
[...]
Lijkt mij stug dat je 1x per 1,5jr langs de kant vd weg staat.
Brave is een browser, dan kan je yt afspelen zonder reclame. Video en muziek. Ook op de achtergrond.
Edit: Youtube Music is een service net als Spotify. Staat los van Youtube.
Je kan dus met de browser YT Music openen en gratis muziek luisteren zonder reclame.
Alle overige donaties blijf ik aanhouden.
Net ook even een bericht gestuurd naar Odido over de LAN-poorten achterop hun klik&klaar modem. Als ik daar op overstap scheelt me dat €13,33 per maand.
Ik kan kan ook nog overstappen op een goedkoper ADSL abonnement via Budget Internet, maar dat scheelt maar €4,33 per maand.
[ Voor 54% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-09-2025 00:49 . Reden: Opmerkingen over klik&klaar van Odido en Budget Internet toegevoegd. ]
Is dit niet rommelen in de marge?Uruk-Hai schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:39:
Net ook even een bericht gestuurd naar Odido over de LAN-poorten achterop hun klik&klaar modem. Als ik daar op overstap scheelt me dat €13,33 per maand.
Ik kan kan ook nog overstappen op een goedkoper ADSL abonnement via Budget Internet, maar dat scheelt maar €4,33 per maand.
Als je een goedkoper modem wil dan haal je die en als je een langzamere verbinding wil dan neem je die, maar als je het bijvoorbeeld gebruikt voor je werk dan zijn het kosten die juist kunnen oplopen door fouten in het modem of traag down- en uploaden.
Dat zit wel Schnorr.
Dit klinkt misschien gek, maar tijdens het kijken van films en series haal je doorgaans makkelijker de voorraadkast met versnaperingen leeg. Dat lijkt me meer te kosten dan de besparing van een overstap naar een klik&klaar modem.Uruk-Hai schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:53:
Vanavond The Dark Crystal bekeken via Plex. Ik heb er gemengde gevoelens over. Ik kreeg wel erg veel reclame voorgeschoteld tijdens het kijken.
Gelukkig heb ik ook nog een uitgebreide DVD collectie en boeken.
Dat zit wel Schnorr.
Is niet perse rommelen in de marge denk ik.Stukfruit schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 01:48:
[...]
Is dit niet rommelen in de marge?
Als je een goedkoper modem wil dan haal je die en als je een langzamere verbinding wil dan neem je die, maar als je het bijvoorbeeld gebruikt voor je werk dan zijn het kosten die juist kunnen oplopen door fouten in het modem of traag down- en uploaden.
Ja, het is slim om eerst naar grotere besparingen te kijken, maar meerdere kleintjes bij elkaar is ook al wat groter.
Een langzamere verbinding is inderdaad wel een stapje terug, maar dat geldt voor veel hier genoemde besparingsopties, waar je zelf de afweging in moet maken.
Als het zakelijk gebruik is heb je m.i. sowieso wel een ander verhaal, en voor thuiswerken is het de afweging welke afspraken je met je werkgever hebt en welke andere voordelen daar tegenover staan vs naar kantoor gaan.
Je zou ook nog kunnen overwegen om de pijn te verdelen over de goede doelen door bij meerdere de donatie te verlagen ipv 1 te schrappen.Uruk-Hai schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:39:
Mijn maandelijkse donatie aan Greenpeace van 10 euro is het volgende dat ik ga schrappen.
Alle overige donaties blijf ik aanhouden.
Hangt misschien van je werk af, maar ik denk dat die angst vaak niet echt nodig is. Ik werk al jaren vanuit huis met het meest simpele Ziggo abonnement en heb nog nooit problemen met de verbinding gehad. De enige keren dat er iets was met de netwerkverbindingen was het juist met het netwerk op kantoor in plaats van thuis.Stukfruit schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 01:48:
[...]
Is dit niet rommelen in de marge?
Je zou m.i. dus altijd een tijdje een tragere verbinding kunnen proberen. Heeft het toch problemen, dan is een upgrade ook weer zo geregeld.
Hangt ook van je smaak af en van hoe veel of hoe vaak je kijkt. Wij hebben al moeite om, binnen de week dat je ze kunt terugkijken, de reguliere (bbc nl); series terug te kijken. Gaat misschien ook in golven en wellicht dat er binnenkort wel weer meer behoefte aan streaming is.mugenmarco schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:48:
[...]
het nadeel van 1 streaming dienst is dat ze vaak gewoon niet de content hebben die jij wilt zien, dus moet je een andere streaming dienst nemen die juist ook weer flink wat content mist wat de streaming dienst die je had wel kon tonen.
Handige tip hierbij is om die giften voor 5 jaar schriftelijk vast te leggen. Dan kun je ze namelijk volledig aftrekken, dus zonder de drempel van 1% van het inkomen die normaal geldt. Vroeger moest dat notarieel, maar tegenwoordig kan het met een simpel formulier dat bijna iedere ANBI standaard heeft klaarstaan.Wally2002 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:18:
[...]
Je zou ook nog kunnen overwegen om de pijn te verdelen over de goede doelen door bij meerdere de donatie te verlagen ipv 1 te schrappen.
Tenzij de lucht stilstaat en de schimmels zich alsnog op hun gemak langzaam aan kunnen ontwikkelen. Daarom is doorstroming van de lucht, dus regelmatig flink ventileren, vaak veel belangrijker dan wat de precieze luchtvochtigheid is.mugenmarco schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:18:
[...]
ohhh, dan kan ik die ontvochtigers wel een poos uitlaten :-) hij komt volgens mij nooit boven de 70% (tot nu toe, maar neem aan dat dit in de winter wel enorm kan veranderen).
Het grootste probleem is vaak dat er hoekjes in huis kunnen zijn die met normaal ventileren niet goed worden bereikt. Als je zulke hoekjes hebt, dan is het wellicht een idee om daar met simpele ventilators toch luchtbeweging te forceren. Je hebt tegenwoordig van die compacte radiatorventilators die ook weinig stroom kosten maar mogelijk wel effectief kunnen zijn.
Dat hangt af van je wensen. Als je fan bent van een bepaalde sport/competitie/club en dat graag wekelijks wil kunnen kijken, dan heb je vaak weinig keus. Als jij of je huisgenoten in meerdere sporten geïnteresseerd bent, kan het zijn dat je zo een bepaald aantal diensten "moet" afnemen.Valorian schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:15:
Over die streamingdiensten: het is sowieso niet zo logisch om er drie of vier tegelijk te hebben. Er staat zoveel op dat je beter 1 dienst kan nemen, en als je het idee hebt dat je het beste wel gehad hebt kan wisselen.
Al blijft het ook dan altijd een afweging of je het de kosten van die streamingdienst waard vindt.
Als je een beetje stookt en ventileert zal in de winter de luchtvochtigheid normaal een stuk lager worden binnen. Dan is vaak eerder het probleem dat die te laag is dan te hoog.mugenmarco schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:18:
[...]
ohhh, dan kan ik die ontvochtigers wel een poos uitlaten :-) hij komt volgens mij nooit boven de 70% (tot nu toe, maar neem aan dat dit in de winter wel enorm kan veranderen).
Hier in huis is nu de afspraak om er, naast NLZiet, maximaal twee te hebben. Dus als we een andere dienst willen gaan gebruiken, dan moet er 1 worden opgezegd. Dat werkt best goed.Valorian schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:15:
Over die streamingdiensten: het is sowieso niet zo logisch om er drie of vier tegelijk te hebben. Er staat zoveel op dat je beter 1 dienst kan nemen, en als je het idee hebt dat je het beste wel gehad hebt kan wisselen. Ben je dan na 6 of 9 maanden weer terug bij die oude dienst dan is het aanbod ook flink ververst.
ik zit bij eneco (1 jaar vast) en moet nog uitzoeken wat nou voordeliger is, ontvochtiger op lage stand aan de hele dag of de verwarming de hele dag paar graden hoger om de luchtvochtigheid laag genoeg te houden.Sissors schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:58:
[...]
Als je een beetje stookt en ventileert zal in de winter de luchtvochtigheid normaal een stuk lager worden binnen. Dan is vaak eerder het probleem dat die te laag is dan te hoog.
Bovendien heb ik onlangs geleerd dat de leeftijd van de woning niets zegt over geluidsisolatie. Ik was onlangs te gast bij iemand in een flat van 1992 en die bleek aanzienlijk gehoriger dan mijn eigen flat uit 1965. Zoiets is belangrijk voor mij omdat ik vanwege mijn autisme gevoelig ben voor overprikkeling. Van mijn huidige appartement weet ik tenminste zeker dat die voldoende geluidsisolatie bied.
Mijn huidige appartement is al zeer energiezuinig, al zou die officieel een energielabel C, D of E krijgen. Dat maakt mij niet uit. Ik kijk naar hoe goed mijn woning in staat is warmte vast/binnen te houden en daar ben ik tot nu toe behoorlijk van onder de indruk.
Daar verander ik dus niets aan.
Wat ik tot nu toe wel heb veranderd:
- Goedkoper kattenvoer.
- Greenpeace opgezegd.
- KPN ADSL internet (was net deze maand weer iets in prijs verhoogd) opgezegd voor overstap naar Odido klik&klaar. KPN heb ik gisteren opgezegd.
Totale besparing: 53 euro per maand.
Ik zou nog 25 euro extra kunnen besparen door thuis internet via mijn smartphone te laten lopen, zoals een kennis van mij al doet, maar ik daarvoor verbruik ik zelf veel teveel data. Mijn mobiele abonnement van Ben bied slechts 7GB voor €7,50 per maand (zit ik zo overheen) en een flinke meerprijs voor extra GB's.
Met die 40 euro per maand voor de staatsloterij stop ik direct na de jaarwisseling 2025>2026. Dus niet gelijk al, want direct iets veranderen blijft moeilijk voor me. Dat is alvast mijn goede voornemen voor dat nieuwe jaar. Het helpt ook erg dat ChatGPT onlangs voor me heeft berekend hoe klein mijn winkansen zijn
Wat me me meer dan 200 euro aan maandlasten kan schelen is het volledig aflossen van mijn hypotheek.
Als ik dat nu gelijk zou doen kan ik qua vaste maandlasten onder de 1000 euro per maand uit komen en meer dan 1600 euro per maand over houden.
Wat mij tegenhoud om dat nu gelijk al te doen zijn een aantal zaken:
1. Iedereen die ik ken raad het me af.
2. Ik heb een spaarhypotheek, waar spaargeld staat dat niet belast wordt door de fiscus.
3. Er is nog geen noodzaak om nu al elke maand financieel meer vrij besteedbaar eigen vermogen te scheppen.
Verder houd ik "Laatste kans koopjes" in de AH-app in de gaten zodat ik vlees met korting kan kopen/inslaan. Hiermee heb ik al honderden euro's bespaard en is mijn vrieslade nooit leeg. Ik kijk ook in de schappen of er iets bijzit wat morgen o.i.d. wordt afgeprijsd en ben ik volgende dag de eerste.
[ Voor 29% gewijzigd door Wispe op 20-09-2025 22:53 ]
€13,33 per maand klinkt niet zoveel, maar dat is al een leuke €160 per jaar. Dat is geen tientjeswerk meer. Over 10 jaar heb je daarmee €1600 uitgespaard. En als je op dat gespaarde geld nog eens 2% rente zou pakken, dan is het alweer €1760 na 10 jaar.
Goed verdiend met een paar minuten werk op iets wat 'ie blijkbaar niet eens nodig had voorheen
Zo heb ik ook door iets van ~10 verschillende kleine besparingen (sommige een tientje of 2 per maand, andere enkele euro's per maand) m'n maandelijkse kosten zo'n €120 omlaag gebracht in de laatste paar jaar. Zonder dat ik daar ook maar iets van merk in m'n dagelijks leven.
Dat is toch grofweg €1500 per jaar. En als ik over 30 jaar met pensioen mag, is dat €45.000 extra
[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 20-09-2025 23:03 ]
The devil is in the details.
[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-09-2025 23:09 ]
Alleen over 30 jaar is die 45.000 ongeveer 75% minder waard. Kan je beter die 1500 beleggen om de inflatie te ontlopen.Hahn schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:56:
[...]
€13,33 per maand klinkt niet zoveel, maar dat is al een leuke €160 per jaar. Dat is geen tientjeswerk meer. Over 10 jaar heb je daarmee €1600 uitgespaard. En als je op dat gespaarde geld nog eens 2% rente zou pakken, dan is het alweer €1760 na 10 jaar.
Goed verdiend met een paar minuten werk op iets wat 'ie blijkbaar niet eens nodig had voorheen
Zo heb ik ook door iets van ~10 verschillende kleine besparingen (sommige een tientje of 2 per maand, andere enkele euro's per maand) m'n maandelijkse kosten zo'n €120 omlaag gebracht in de laatste paar jaar. Zonder dat ik daar ook maar iets van merk in m'n dagelijks leven.
Dat is toch grofweg €1500 per jaar. En als ik over 30 jaar met pensioen mag, is dat €45.000 extra
1. Ik beleg het ook.Barrycade schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:55:
[...]
Alleen over 30 jaar is die 45.000 ongeveer 75% minder waard. Kan je beter die 1500 beleggen om de inflatie te ontlopen.
2. Met hoeveel inflatie reken jij? Want zelfs met 3% inflatie is het over 30 jaar 'slechts' een kleine 60% minder waard, geen 75%.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar dit zat nog wel een beetje binnen de context van iemand die ook 40 euro aan loterijen uitgeeft.Hahn schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:56:
[...]
Als je alleen de kleine kosten aanpakt dan is het rommelen in de marge omdat je er ook 90k+ extra van had kunnen maken. Toch een leuk stukje koophuis
Dat zit wel Schnorr.
Butlon bespaart je meer. Let wel goed op de datum daar. En grote vriezer nodig.Wispe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:45:
Ik heb vandaag mijn televisie opgezegd, want ik kijk nooit televisie en als ik wel keek, was er altijd gedoe met inloggen (Freedom/Canal+). Scheelt toch weer 13 euro per maand. In principe zou ik elders goedkoper internet kunnen krijgen, maar ik heb slechte ervaringen met KPN en Ziggo dat ik nooit meer iets met ze te maken wil hebben. Principes.
Verder houd ik "Laatste kans koopjes" in de AH-app in de gaten zodat ik vlees met korting kan kopen/inslaan. Hiermee heb ik al honderden euro's bespaard en is mijn vrieslade nooit leeg. Ik kijk ook in de schappen of er iets bijzit wat morgen o.i.d. wordt afgeprijsd en ben ik volgende dag de eerste.
[ Voor 3% gewijzigd door TheDudez op 21-09-2025 20:29 ]
Dat heb ik verkeerd verwoord. Ik geef er in eerste instantie 40 euro per maand aan uit, maar omdat ik er elke elke keer gegarandeerd minimaal 10 euro mee win is het juister om te stellen dat het me 30 euro per maand kost.Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:13:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar dit zat nog wel een beetje binnen de context van iemand die ook 40 euro aan loterijen uitgeeft.
Ik heb trouwens vandaag spijt gekregen van besparen op kosten voor een nieuwe laserprinter.
Ik heb hier een meer dan 10 jaar oude Brother laserprinter staan met twee setjes toner en verwisselbare drums die nog volledig geseald waren en die ik gratis van mijn werk heb gekregen. Die zijn na al die jaren ondanks hun verpakking blijkbaar toch verouderd. Dat had ik niet verwacht van cartridges voor laserprinters.
Ik kan er in elk geval niet echt fatsoenlijk meer mee printen. Ik heb er vandaag flyers mee geprint om in mijn buurt uit te delen, maar ik ben een beetje bang dat de slechte printkwaliteit een negatieve invloed heeft op hoe mensen op die flyers gaan reageren.
[ Voor 146% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 21:24 ]
Voor die €30 aan loten zou je ook gewoon je vaste internet kunnen behouden en jezelf een hoop gedoe kunnen besparen.Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:01:
Ik ga bij wijze van proef toch eens een proberen een tijdje uitsluitend via mijn mobiele abonnement thuis internet te gebruiken. Ik begin daar in oktober mee en probeer het dan die hele maand zo lang mogelijk vol te houden.
[...]
Dat heb ik verkeerd verwoord. Ik geef er in eerste instantie 40 euro per maand aan uit, maar omdat ik er elke elke keer gegarandeerd minimaal 10 euro mee win is het juister om te stellen dat het me 30 euro per maand kost.
[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 21:26 ]
Oh, je bedoelt dat je Odido Klik & Klaar 5G internet voor €25 gaat nemen, in plaats van je ADSL-internet? Je bracht het alsof je je telefoon als hotspot ofzo ging gebruiken.Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:25:
Ik vind het zelf niet zo'n gedoe eerlijk gezegd. Odido klik&klaar is zo aangeschaft en geïnstalleerd, mocht mijn experiment met internet thuis via mijn mobiele abonnement tegenvallen.
Dat zal, als je goed 5G-bereik hebt in je huis, vast aardig werken, mits je weinig aan gamen doet. Maar echt veel besparen doe je er ook niet mee.
Ik lees verkeerd. Je gaat wel je telefoon als hotspot gebruiken als ik het goed begrijp. Dat noem ik zelf wel gedoe, want dat gaat je batterij leegtrekken. En mag van de meeste providers eigenlijk ook niet. Maar doe wat je niet laten kan.
[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 21-09-2025 21:30 ]
Ik kan dan op 15 oktober in de Ben app zien of ik qua dataverbruik onder of boven de 3,5GB zit. Zit ik er onder, dan schaf ik Odido klik&klaar aan.
En hoezo mag dat van de meeste providers niet? Voor zover ik weet is degene die betaald degene die bepaald.
[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 21:35 ]
Of je minder dan 3,5GB in 2 weken gebruikt zou je nu ook al prima kunnen metenUruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:32:
Ja, dat zeg ik toch ook, ik ga mijn telefoon vanaf begin oktober als hotspot voor alle internetverkeer thuis gebruiken om te checken hoever ik daarmee kom binnen die grens van 7GB die Ben per maand voor €7,50 aanbied.
Ik kan dan op 15 oktober in de Ben app zien of ik qua dataverbruik onder of boven de 3,5GB zit. Zit ik er onder, dan schaf ik Odido klik&klaar aan.
Volgens Windows zit ik al op zo'n 31GB aan dataverkeer via Chrome in de laatste week, wat dus alleen maar wat surfen en YouTube kijken is (wel vrij veel YouTube).
Wie betaalt heeft zich alsnog aan de regels van de provider te houden. Mobiele providers zijn niet altijd blij als mensen hun mobiele abonnement gebruiken als vervanging van hun vaste internet.En hoezo mag dat van de meeste providers niet? Voor zover ik weet is degene die betaald degene die bepaald.
Maar zo te zien lijkt Ben daar niet per se een probleem van te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 21-09-2025 21:43 ]
De enige manier voor mij om daar achter te komen is door met de klantenservice van KPN te gaan bellen. Mijn internetrouter van KPN geeft namelijk geen statistieken weer en de KPN app op mijn smartphone ook niet. Op de website van KPN staan ze ook niet.Hahn schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:38:
[...]
Of je minder dan 3,5GB in 2 weken gebruikt zou je nu ook al prima kunnen meten
Maar ik zie het nut van bellen met KPN niet zo aangezien ik pas net met Netflix gestopt ben en alleen al daardoor veel minder TV kijk via mijn internetverbinding. In oktober kan ik met een schone lei beginnen.
[ Voor 18% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 21:50 ]
Op Android en Windows kan je prima dataverbruik zien, en op MacOS en iOS vast ook wel. Die kan je alvast beginnen met checken.Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:48:
[...]
De enige manier voor mij om daar achter te komen is door met de klantenservice van KPN te gaan bellen. Mijn internetrouter van KPN geeft namelijk geen statistieken weer en de KPN app op mijn smartphone ook niet. Op de website van KPN staan ze ook niet.
Als je telefoon + laptop(s)/computer(s) al over de 3,5GB zit in de laatste 2 weken, dan doet het er niet toe wat de rest van je apparaten verbruiken.
Dan hoor ik over 3-4 weken wel hoe ver je over de 3,5GB zat
Zo gezellig is die sportschool niet...
Ik ben alleen een beetje bang dat ik dan juist minder ga sporten omdat ik thuis sneller afgeleid raak.
[ Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 22:03 ]
Voor nog geen tientje per maand (met korting zelfs 5-6 euro per maand) heb je 30GB, kom je een stuk verder mee.
Er zijn prima mogelijkheden om thuis of gewoon buiten te sporten, heb je ook niet perse dure apparaten voor nodig.Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:02:
Iets waar ik ook over denk is mijn abonnement voor de sportschool opzeggen en in plaats daarvan thuis gaan sporten. Dat scheelt €32,50 per maand.
Niet zonder TV/dataIk ben alleen een beetje bang dat ik dan juist minder ga sporten omdat ik thuis sneller afgeleid raak.
Al kun je altijd een boek pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 21-09-2025 22:12 ]
Soms zit ik er weer aan te denken. Vooral zodra Apple met een MacBook Air komt met 4/5g ondersteuning. Data abonnementen zijn een stuk goedkoper geworden lijkt het.
30Gb voor minder dan 10 euro per maand kan ik zo gauw niet vinden. De prijzen bij Odido en KPN vallen tegen. Ben bied 30Gb tegen 10 euro per maand. Ik kan dan kiezen voor aanpassen van mijn huidige mobiele abonnement of een extra simkaart erbij nemen.mitsumark schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:10:
Volgens mij verbruikt redelijke kwaliteit TV/streamen al gauw 1GB per uur, dan lijkt mij 7GB per maand wel erg beperkt.
Voor nog geen tientje per maand (met korting zelfs 5-6 euro per maand) heb je 30GB, kom je een stuk verder mee.
Het soort router dat Odido voor klik&klaar aanbied heet een Mifi router, maar die zijn als losse aanschaf best wel duur.
[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 22:32 ]
https://www.mobiel.nl/aan...v-370?returnUrl=/sim-onlyUruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:31:
[...]
30Gb voor minder dan 10 euro per maand kan ik zo gauw niet vinden. De prijzen bij Odido en KPN vallen tegen. Ben bied 30Gb tegen 10 euro per maand. Ik kan dan kiezen voor aanpassen van mijn huidige mobiele abonnement of een extra simkaart erbij nemen.
Het soort router dat Odido voor klik&klaar aanbied heet een Mifi router, maar die zijn als losse aanschaf best wel duur.
12 maanden 2,50, + 12 maanden 10 euro = 6,25 per maand.
(40GB kost dan 6,75 of gelijk 60GB voor 8,25 per maand)
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 21-09-2025 22:36 ]
Ik heb net even op Trustpilot gekeken voor reviews en met de chatbot van 50plusmobiel gechat omdat ze standaard alleen aanbieden mijn mobiele abonnement van Ben over te nemen, wat ik eigenlijk niet wil en ook niet kan omdat ik dat tot 12-12-2026 heb afgesloten. Dus de vraag gesteld of ik ook een nieuw sim only abonnement kan afsluiten naast mijn huidige abonnement.
Bij Ben kan dit trouwens wel, twee losse mobiele abonnementen afnemen.
[ Voor 87% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 23:15 ]
Als je dat al weet, waarom wil je het dan toch doen?Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:02:
Iets waar ik ook over denk is mijn abonnement voor de sportschool opzeggen en in plaats daarvan thuis gaan sporten. Dat scheelt €32,50 per maand.
Ik ben alleen een beetje bang dat ik dan juist minder ga sporten omdat ik thuis sneller afgeleid raak.
Je lichaam is een investering die je niet zomaar even kan inhalen. Dat kost uiteindelijk juist meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 21-09-2025 23:18 ]
Dat zit wel Schnorr.
Ik moet stiekem wel een beetje glimlachen van hoe je dit verwoordt alsof het daarom een soort winst isUruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:01:
Dat heb ik verkeerd verwoord. Ik geef er in eerste instantie 40 euro per maand aan uit, maar omdat ik er elke elke keer gegarandeerd minimaal 10 euro mee win is het juister om te stellen dat het me 30 euro per maand kost.
Waarom deel je überhaupt flyers uit? Zijn die dingen meestal niet ongewenst?Ik heb trouwens vandaag spijt gekregen van besparen op kosten voor een nieuwe laserprinter.
Ik heb hier een meer dan 10 jaar oude Brother laserprinter staan met twee setjes toner en verwisselbare drums die nog volledig geseald waren en die ik gratis van mijn werk heb gekregen. Die zijn na al die jaren ondanks hun verpakking blijkbaar toch verouderd. Dat had ik niet verwacht van cartridges voor laserprinters.
Ik kan er in elk geval niet echt fatsoenlijk meer mee printen. Ik heb er vandaag flyers mee geprint om in mijn buurt uit te delen, maar ik ben een beetje bang dat de slechte printkwaliteit een negatieve invloed heeft op hoe mensen op die flyers gaan reageren.
Dat zit wel Schnorr.
Dit gaat offtopic, maar ik zal het even toelichten:Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:18:
[...]
Waarom deel je überhaupt flyers uit? Zijn die dingen meestal niet ongewenst?
Flyers uitdelen was eigenlijk ook niet mijn bedoeling.
Ik wil eigenlijk een artikel laten plaatsen in een huis aan huis blad en in een wijkkrant. Dat huis en huis blad heb ik afgelopen maandag gemaild, maar ik heb nog geen enkele reactie gekregen. Iemand met wie ik daarover sprak opperde dan om dan maar contact op te nemen met een wijkkrant. Blijkt dat de medewerkers voor de wijkkrant in mijn wijk allemaal langdurig ziek zijn...
Nextcloud heb ik ook al gebruikt, maar dat levert niet veel bruikbare reacties op.
Het valt niet mee om regionaal op grote schaal iets onder de aandacht te brengen, vooral als het niks mag kosten en de organisator niks van big tech zoals Facebook wil weten. De organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe heeft geen geld voor advertenties. Nog niet eens voor het vergoeden van verzendkosten. Nada noppes niks.
[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 23:26 ]
Dan is het niet jouw verantwoordelijkheid en hoeft het niets te kosten, toch?Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:23:
[...]
Het valt niet mee om regionaal op grote schaal iets onder de aandacht te brengen, vooral als het niks mag kosten en de organisator niks van big tech zoals Facebook wil weten. De organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe heeft geen geld voor advertenties. Nog niet eens voor het vergoeden van verzendkosten. Nada noppes niks.
Dat zit wel Schnorr.
Zoals ik het lees doet hij het vrijwillig en is het printwerk in die zin ook een bijdrage in natura. Dat mag dan best wel iets kosten.Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:37:
[...]
Dan is het niet jouw verantwoordelijkheid en hoeft het niets te kosten, toch?
En verder heeft het ook wel z’n voordeel dat het printwerk dat je flyert er ‘goedkoop’ uitziet, het laat zien dat de vereniging weinig geld heeft.
Goh ja, dat had ik nog helemaal niet bedacht.Wally2002 schreef op maandag 22 september 2025 @ 05:03:
[...]
En verder heeft het ook wel z’n voordeel dat het printwerk dat je flyert er ‘goedkoop’ uitziet, het laat zien dat de vereniging weinig geld heeft.
In het Engels zeggen ze: Lottery is a tax on the poor.Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:18:
Ik moet stiekem wel een beetje glimlachen van hoe je dit verwoordt alsof het daarom een soort winst is
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 22-09-2025 11:19 ]
Lottery is a taxation upon all the fools in creation.rapture schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:35:
[...]
In het Engels zeggen ze: Lottery is a tax on the poor.
Blijft toch altijd grappig hoe, al honderden jaren door mensen wordt ingezien dat loterijen een absolute verkwisting zijn van geld. De individuele hoop op een grote prijs vele mensen er toch naar toe blijft drijven.
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 22-09-2025 11:20 ]
A wise man's life is based around fuck you
Waar je dan aan voorbij gaat is dat de waarde, of het nut, van een mogelijke prijs geen lineair verband heeft. Het kan zijn dat het mogelijke winnen van de hoofdprijs zo'n game changer is, dat de waarde van de hoofdprijs maal de minimale kans dat je die prijs krijgt je meer waard is dan die paar tientjes per maand die je minder te besteden hebt. Er zijn een hoop mensen die die paar tientjes per maand niet missen, waarbij het meedoen aan de loterij, of stoppen met de loterij, hun leven dus niet echt beïnvloedt, terwijl het winnen van de hoofdprijs dat wel doet.psychodude schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:05:
[...]
Lottery is a taxation upon all the fools in creation.
Blijft toch altijd grappig hoe, al honderden jaren door mensen wordt ingezien dat loterijen een absolute verkwisting zijn van geld. De individuele hoop op een grote prijs vele mensen er toch naar toe blijft drijven.
Anders gezegd, met een kans van 1/10 miljoen op een prijs van 30 miljoen zou je misschien denken dat een lot 3 euro waard is. Maar die grote prijs kan een zodanige deal changer zijn, dat die veel meer impact heeft en meer waard wordt geacht. 1/10 miljoen op een prijs van 30 miljoen kan dus bijvoorbeeld meer waard zijn dan 1/100.000 kans op een prijs van 3 ton en nog weer meer dan 1/100 kans op een prijs van 300 euro.
Tsja, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het casino. Desalniettemin, binnen een topic "hoe serieus geld besparen", denk ik niet dat de argumentatie "paar tientjes per maand niet missen" nu echt lekker hand in hand gaanRubbergrover1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:27:
[...]
Waar je dan aan voorbij gaat is dat de waarde, of het nut, van een mogelijke prijs geen lineair verband heeft. Het kan zijn dat het mogelijke winnen van de hoofdprijs zo'n game changer is, dat de waarde van de hoofdprijs maal de minimale kans dat je die prijs krijgt je meer waard is dan die paar tientjes per maand die je minder te besteden hebt. Er zijn een hoop mensen die die paar tientjes per maand niet missen, waarbij het meedoen aan de loterij, of stoppen met de loterij, hun leven dus niet echt beïnvloedt, terwijl het winnen van de hoofdprijs dat wel doet.
Anders gezegd, met een kans van 1/10 miljoen op een prijs van 30 miljoen zou je misschien denken dat een lot 3 euro waard is. Maar die grote prijs kan een zodanige deal changer zijn, dat die veel meer impact heeft en meer waard wordt geacht. 1/10 miljoen op een prijs van 30 miljoen kan dus bijvoorbeeld meer waard zijn dan 1/100.000 kans op een prijs van 3 ton en nog weer meer dan 1/100 kans op een prijs van 300 euro.
Dat is natuurlijk het kromme. Dat het vaak niet gaat om mensen die die paar tientjes makkelijk kunnen missen, maar juist om mensen die zo moeilijk rond komen, dat ze dit als een wanhoopsmethode zien om een minimale kans te hebben dat ze ooit nog uit de shit kunnen komen.psychodude schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:40:
[...]
Tsja, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het casino. Desalniettemin, binnen een topic "hoe serieus geld besparen", denk ik niet dat de argumentatie "paar tientjes per maand niet missen" nu echt lekker hand in hand gaan.
Wie het nodig heeft, kan het zich eigenlijk niet veroorloven en wie het zich kan veroorloven, heeft het eigenlijk niet nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 22-09-2025 11:45 ]
Maar goed, ik gaf het eerder al aan: ik heb een deadline voor de staatsloterij ingesteld. Na de jaarwisseling stop ik er mee.
Eigenlijk net zoiets als geld lenen. Moet je eigenlijk alleen maar overwegen als je geld genoeg hebt. Dus makkelijk meer per maand kunt sparen dan wat je aan aflossing moet betalen. En dan je spaargeld achter de hand houden of beleggen. Als je gaat lenen omdat je niet genoeg kunt sparen moet je het niet doen, maar gebeurt het helaas wel vaak.Rubbergrover1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:45:
[...]
Dat is natuurlijk het kromme. Dat het vaak niet gaat om mensen die die paar tientjes makkelijk kunnen missen, maar juist om mensen die zo moeilijk rond komen, dat ze dit als een wanhoopsmethode zien om een minimale kans te hebben dat ze ooit nog uit de shit kunnen komen.
Wie het nodig heeft, kan het zich eigenlijk niet veroorloven en wie het zich kan veroorloven, heeft het eigenlijk niet nodig.
Ik probeerde het eerst gratis door even een dongle van TP-Link van mijn werk te lenen, maar die bleek helaas niet herkend te worden.
Op dit moment heb ik een 3 tal abonnementen bij 50+ op mijn naam staan en nog 1 bij Ben zonder enig probleem. Ik zou niet weten waarom een abonnement bij Ben en bij 50+ tegelijk een probleem zou zijn. Uiteraard wel ieder abonnement zijn eigen telefoonnummer maar dat lijkt me logischUruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:42:
Ik heb net even op Trustpilot gekeken voor reviews en met de chatbot van 50plusmobiel gechat omdat ze standaard alleen aanbieden mijn mobiele abonnement van Ben over te nemen, wat ik eigenlijk niet wil en ook niet kan omdat ik dat tot 12-12-2026 heb afgesloten. Dus de vraag gesteld of ik ook een nieuw sim only abonnement kan afsluiten naast mijn huidige abonnement.
Bij Ben kan dit trouwens wel, twee losse mobiele abonnementen afnemen.
Die had je waarschijnlijk ook voor 4 of 5 euro bij Ali kunnen pakken, gezien de prijs bij Alibaba al rond de 3,20 in euro's ligtUruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:13:
Om thuis via mijn smartphone op mijn pc te kunnen internetten moest ik trouwens eerst een beetje geld uitgeven aan een usb wifi adapter die ook geschikt is voor Linux.
Ik probeerde het eerst gratis door even een dongle van TP-Link van mijn werk te lenen, maar die bleek helaas niet herkend te worden.
Dat zit wel Schnorr.
Ja dat weet ik, maar wat je bespaard bij Ali betaal je terug met de onzekerheid of het product wel overeenkomt met het plaatje op de website, of het wel goed werkt (die Chinezen zijn keien in goedkope namaak rotzooi) en langer wachten. Bol.com levert voor zover ik weet een stuk sneller. Het is al vrij gauw oktober, dus daarom ben ik voor de wat duurdere optie gegaan.Stukfruit schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:47:
[...]
Die had je waarschijnlijk ook voor 4 of 5 euro bij Ali kunnen pakken, gezien de prijs bij Alibaba al rond de 3,20 in euro's ligt
[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-09-2025 16:55 ]
Misschien nog iets om op te besparen?One-eye864 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:27:
[...]
Op dit moment heb ik een 3 tal abonnementen bij 50+ op mijn naam staan en nog 1 bij Ben zonder enig probleem.
Uhm, je weet dat er een grote kans is dat de dropshipper waar je nu geld aan hebt gegeven waarschijnlijk alleen je adres heeft doorgestuurd en het alsnog direct uit China komt zonder tussentijdse kwaliteitscontrole?Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:52:
[...]
Ja dat weet ik, maar wat je bespaard bij Ali betaal je terug met de onzekerheid of het product wel overeenkomt met het plaatje op de website, of het wel goed werkt (die Chinezen zijn keien in goedkope namaak rotzooi) en langer wachten. Bol.com levert voor zover ik weet een stuk sneller. Het is al vrij gauw oktober, dus daarom ben ik voor de wat duurdere optie gegaan.
Ik overdrijf het niet. Er zijn complete bedrijven uit de grond gestampt om zo min mogelijk waarde toe te voegen en zo passief mogelijk te verdienen aan het automatisch scrapen van Ali en het daarna via Shopify, Amazon en Bol met extra marge te verkopen.
In essentie betaal je daar iemand mee om geautomatiseerd je adres te laten invoeren terwijl je dit zelf alsnog doet.
Dat zit wel Schnorr.
Je moet bij je adresgegevens wel (verplicht) een telefoonnummer opgeven waarmee ze contact met je kunnen maken over de bestelling. Maar dat staat los van nummerbehoud. In het tweede deel van het bestellen kun je aangeven of je wel of geen nummerbehoud wil.Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:49:
De klantenservice van 50plusmobiel heeft me verteld dat het geen probleem is zolang ik me maar registreer via een ander e-mail adres. Het punt is alleen dat ik blijkbaar iets over het hoofd zie op hun website. Ik zie daar geen mogelijkheid om een sim only abonnement af te sluiten zonder gegevens over mijn huidige mobiele abonnement in te voeren.
Shit ja, ik heb al eens een heel artikel over dropshippers gelezen in de Consumentengids. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat Bol beloofd heeft strenger te controleren op dropshippers.Stukfruit schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:04:
[...]
Uhm, je weet dat er een grote kans is dat de dropshipper waar je nu geld aan hebt gegeven waarschijnlijk alleen je adres heeft doorgestuurd en het alsnog direct uit China komt zonder tussentijdse kwaliteitscontrole?
Als Bol niet waar maakt wat ik er van verwacht dan stuur ik het gewoon terug en vraag ik mijn geld terug.
Dat 50plusmobiel begint over nummerbehoud is wat mij tegen staat. Als ik aangeef nummerbehoud te willen krijg ik toch mijn huidige telefoonnummer op een sim-kaart van 50plusmobiel? Dat wil ik namelijk niet.Rubbergrover1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:12:
[...]
In het tweede deel van het bestellen kun je aangeven of je wel of geen nummerbehoud wil.
Ik wil alleen een extra sim-kaart van 50plusmobiel voor internet thuis. Ze moeten volledig van mijn 06-nummer afblijven. Dat wil ik lekker bij Ben en mijn sim-kaart van Ben laten.
Vanwege die beperking in het bestelproces op hun website wilde ik weten of ik het aanvragen ook via een klantenservice medewerker kan doen, maar die man geeft aan dat ik alleen via de site kan bestellen.
Op de website van Ben is het bestelproces wel geschikt voor wat ik precies in gedachten heb. Alleen vraag ik me daarbij af of ik aan 30GB per maand wel genoeg heb.
[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-09-2025 17:28 ]
Vrijdag geleverd terwijl je nu besteld is heel traag als ze zelf het op voorraad hebben (en dan voegen ze wel wat toe imo). Tegelijkertijd is het wel erg snel als het gewoon standaard Aliexpress dropshipping is. Misschien als het in een Europees Ali warenhuis op voorraad ligt dat ze dat halen.Stukfruit schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:04:
[...]
Uhm, je weet dat er een grote kans is dat de dropshipper waar je nu geld aan hebt gegeven waarschijnlijk alleen je adres heeft doorgestuurd en het alsnog direct uit China komt zonder tussentijdse kwaliteitscontrole?
Ik overdrijf het niet. Er zijn complete bedrijven uit de grond gestampt om zo min mogelijk waarde toe te voegen en zo passief mogelijk te verdienen aan het automatisch scrapen van Ali en het daarna via Shopify, Amazon en Bol met extra marge te verkopen.
In essentie betaal je daar iemand mee om geautomatiseerd je adres te laten invoeren terwijl je dit zelf alsnog doet.
Zij is namelijk gratis kapster voor hem en dat doet ze vrij aardig.
Ze is niet handig met computers en ik heb haar al eens geholpen.
Ik zou het haar kunnen vragen. Scheelt me weer gemiddeld 12 euro per maand.
Tot aan juli kwam ik op gemiddeld 200 euro maximaal uit, maar sinds juli is het flink over die grens heen geschoten. Ik doe al regelmatig aan vasten of erg weinig eten als ik geen trek heb. Dat is meestal 's avonds.
Maar dan nog kost het me moeite om onder de 200 euro per maand te blijven. Dat is wel een stuk moeilijker geworden.
Ik ben meer geld gaan uitgeven aan eten op mijn werk kopen. Daar kan ik wel op bezuinigen door alleen een beperkte hoeveelheid cash geld mee te nemen, maar dan nog kom ik daarvoor op 3 a 4 euro per werkdag uit, naast het geld dat ik al in de supermarkt uitgegeven heb aan wat er in mijn zelfgemaakte lunchpakket zit.
Geen lunchpakket meenemen is dan een optie, maar dan vind ik weer dat ik mezelf tekort doe qua hoeveelheid voeding. Zelf gemaakt is bovendien goedkoper dan wat er in de kantine aangeboden wordt.
Ik vind het moeilijk.
Ik ken iemand die op zijn werk helemaal niet eet en zelfs niet eens drinkt, maar mij lukt dat niet.
[ Voor 45% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-09-2025 18:25 ]
Nee hoor:
- Prive nummer
- Zakelijk nummer*
- Oudste zoon
- Jongste zoon
* Ivm bereikbaarheidsdiensten apart nummer wat uit kan buiten de bereikbaarheidsdiensten plus met de telefoon vergoeding van mijn werkgever kan ik alle abonnementen betalen en nog geld overhouden
[ Voor 18% gewijzigd door One-eye864 op 22-09-2025 19:29 ]
En anders sluit je toch af via bijv mobiel.nl? Gelden dezelfde acties en kan je aangeven dat je een nieuw nummer wil ipv nummerbehoudUruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:24:
[...]
Dat 50plusmobiel begint over nummerbehoud is wat mij tegen staat. Als ik aangeef nummerbehoud te willen krijg ik toch mijn huidige telefoonnummer op een sim-kaart van 50plusmobiel? Dat wil ik namelijk niet.
Ik wil alleen een extra sim-kaart van 50plusmobiel voor internet thuis. Ze moeten volledig van mijn 06-nummer afblijven. Dat wil ik lekker bij Ben en mijn sim-kaart van Ben laten.
Vanwege die beperking in het bestelproces op hun website wilde ik weten of ik het aanvragen ook via een klantenservice medewerker kan doen, maar die man geeft aan dat ik alleen via de site kan bestellen.
Op de website van Ben is het bestelproces wel geschikt voor wat ik precies in gedachten heb. Alleen vraag ik me daarbij af of ik aan 30GB per maand wel genoeg heb.
Ja dat is dus de andere keus die je in de tweede stap kunt maken. Nummerbehoud of een nieuwe nummer. Ik zie niet wat er zo dramatisch aan is dat ze je die keuze voor nummerbehoud bieden, juist wel handig dat ze je in elk geval die keus geven.Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:24:
[...]
Dat 50plusmobiel begint over nummerbehoud is wat mij tegen staat. Als ik aangeef nummerbehoud te willen krijg ik toch mijn huidige telefoonnummer op een sim-kaart van 50plusmobiel? Dat wil ik namelijk niet.
Ik wil alleen een extra sim-kaart van 50plusmobiel voor internet thuis.
Maar als je al gaat steigeren op het moment dat ze je alleen maar die keus bieden, ga dan vooral naar een andere aanbieder.
Dat kan dus ook gewoon op de site van 50 plus mobiel. Maar blijkbaar is alleen de keus van nummerbehoud bieden al genoeg reden om boos te worden.One-eye864 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:32:
[...]
En anders sluit je toch af via bijv mobiel.nl? Gelden dezelfde acties en kan je aangeven dat je een nieuw nummer wil ipv nummerbehoud
Eens heb ik ook wel een mening over ;-)Rubbergrover1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:13:
[...]
Dat kan dus ook gewoon op de site van 50 plus mobiel. Maar blijkbaar is alleen de keus van nummerbehoud bieden al genoeg reden om boos te worden.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit gaat over serieus geld besparen. Slowchat is niet de bedoeling.