Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-09 22:00
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:24:
[...]

Dat 50plusmobiel begint over nummerbehoud is wat mij tegen staat. Als ik aangeef nummerbehoud te willen krijg ik toch mijn huidige telefoonnummer op een sim-kaart van 50plusmobiel? Dat wil ik namelijk niet.
Even geprobeerd, maar je kunt tijdens die stap in het bestelproces toch gewoon kiezen tussen een nieuw nummer en een nummer behouden? Wat is het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik ben bang dat als ik kies voor nummerbehoud, dat dat betekent dat 50plusmobiel mijn abonnement bij Ben gaat opzeggen, mijn telefoonnummer overneemt en aan hun simkaart linkt.

Ik ben ook bang dat als ik kies voor een nieuw nummer, 50plusmobiel mijn abonnement bij Ben gaat opzeggen, mijn huidige telefoonnummer vrijgeeft aan het grote publiek en een nieuw telefoonnummer aan hun simkaart gaat koppelen. Ik wil mijn huidige telefoonnummer niet verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Hoezo zou bij een nieuw nummer je abonnement bij een andere aanbieder opgezegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Zo lees ik dat nu eenmaal. Het lukt me niet om het op een andere manier te interpreteren.

Het lijkt me ook de gebruikelijke gang van zaken. Providers zeggen immers heel vaak: "wij regelen de overstap voor je."

Op de website van Ben daarentegen staat letterlijk een optie voor een extra sim-kaart. Door die manier van verwoorden is het voor mij direct duidelijk wat er bedoeld wordt.

Ik kan dit natuurlijk simpel oplossen door met een helpdeskmedewerker te bellen op het moment dat ik de website voor me heb, dan kan hij/zij me door het bestelproces heen praten.

[ Voor 80% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-09-2025 22:16 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Dit is eerder materiaal voor een topic report

[ Voor 84% gewijzigd door Outerspace op 25-09-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Ik zal me even stil houden. Misschien helpt dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:12:
Die 250 euro voor eten en drinken is een ruwe schatting van het huidige gemiddelde.

Tot aan juli kwam ik op gemiddeld 200 euro maximaal uit, maar sinds juli is het flink over die grens heen geschoten. Ik doe al regelmatig aan vasten of erg weinig eten als ik geen trek heb. Dat is meestal 's avonds.
Maar dan nog kost het me moeite om onder de 200 euro per maand te blijven. Dat is wel een stuk moeilijker geworden.

Ik ben meer geld gaan uitgeven aan eten op mijn werk kopen. Daar kan ik wel op bezuinigen door alleen een beperkte hoeveelheid cash geld mee te nemen, maar dan nog kom ik daarvoor op 3 a 4 euro per werkdag uit, naast het geld dat ik al in de supermarkt uitgegeven heb aan wat er in mijn zelfgemaakte lunchpakket zit.

Geen lunchpakket meenemen is dan een optie, maar dan vind ik weer dat ik mezelf tekort doe qua hoeveelheid voeding. Zelf gemaakt is bovendien goedkoper dan wat er in de kantine aangeboden wordt.

Ik vind het moeilijk.

Ik ken iemand die op zijn werk helemaal niet eet en zelfs niet eens drinkt, maar mij lukt dat niet.
Wut? De optie voor goedkoper uit te zijn met je lunch is niet om geen lunch mee te nemen, maar om wel lunch mee te nemen. En dus zonder specifiek zuinig en zonder nog daarnaast lunch te kopen op het werk besteed ik minder in de supermarkt als jij. Misschien eet jij wel meer hoor, maar als je zuinig bent is daar denk ik best nog wat te winnen. En dan bedoel ik dus absoluut niet dat je maar moet stoppen met eten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Ik ben meer geld gaan uitgeven aan eten op mijn werk kopen. Daar kan ik wel op bezuinigen door alleen een beperkte hoeveelheid cash geld mee te nemen, maar dan nog kom ik daarvoor op 3 a 4 euro per werkdag uit, naast het geld dat ik al in de supermarkt uitgegeven heb aan wat er in mijn zelfgemaakte lunchpakket zit.
Waarom 'moet' je 3-4 euro per werkdag op je werk uitgeven aan eten en drinken? Als ik naar kantoor ga koop ik zelden wat in de kantine en veel van mijn collega's hebben ook gewoon een lunchtrommeltje mee. Als je 20 dagen per maand werkt, dan heb je het bij 3-4 euro per dag wel over 60-80 euro per maand. Serieus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:05:
Ik ben bang dat als ik kies voor nummerbehoud, dat dat betekent dat 50plusmobiel mijn abonnement bij Ben gaat opzeggen, mijn telefoonnummer overneemt en aan hun simkaart linkt.

Ik ben ook bang dat als ik kies voor een nieuw nummer, 50plusmobiel mijn abonnement bij Ben gaat opzeggen, mijn huidige telefoonnummer vrijgeeft aan het grote publiek en een nieuw telefoonnummer aan hun simkaart gaat koppelen. Ik wil mijn huidige telefoonnummer niet verliezen.
offtopic:
Waarom zouden ze die moeite doen om buiten jou om en zonder jouw toestemming een telefoonabonnement bij een andere provider op te zeggen? Los van dat die angst nergens op slaat, is het ook totaal onlogisch dat een bedrijf extra moeite zou doen terwijl dat niet nodig is voor het aanbieden van een nieuw abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:41
@Uruk-Hai
Zonder al teveel op het persoonlijke in te gaan wil ik je toch nog meegeven dat jouw pists hier nogal een tweeledig beeld schetsen. Enerzijds geef je aan te besparen op eten, en kom je op sommige punten over als ware je het bedt lastig vindt om rond te komen elke maand.

Anderzijds gaf je ook aan:

Wat me me meer dan 200 euro aan maandlasten kan schelen is het volledig aflossen van mijn hypotheek.
Als ik dat nu gelijk zou doen kan ik qua vaste maandlasten onder de 1000 euro per maand uit komen en meer dan 1600 euro per maand over houden.

Kortom, als ik het goed begrijp hou je nu al minimaal 1400 euro *over* per maand, toch? Daar moet dan wellicht alleen nog eten en wat noodzakelijke aanschaffen vamaf, en de rest gaat naar spaarbuffer?

Volgens mij doe je het dan helemaal niet slecht (sowieso beter dan gemiddeld NL, en tov tweakers iets lastiger te zeggen want dat is een doelgroep met gemiddeld relatief hoge inkomens want meeste in IT werkzaam) en dan steun je nog een aantal goed doelen ook. Mijn advies zou zijn het streven naar nog meer besparing in ieder geval te beperken tot luxe producten en eventuele zaken die weinig gebruikt worden. En dan qua eten, wooncomfort, gezondheid etc het voor jezelf niet lastiger (of ongezonder) dan nodig te maken.

Just my two cents ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:50
Die 250 euro voor eten en drinken is een ruwe schatting van het huidige gemiddelde.

Tot aan juli kwam ik op gemiddeld 200 euro maximaal uit, maar sinds juli is het flink over die grens heen geschoten. Ik doe al regelmatig aan vasten of erg weinig eten als ik geen trek heb. Dat is meestal 's avonds.
Maar dan nog kost het me moeite om onder de 200 euro per maand te blijven. Dat is wel een stuk moeilijker geworden.

Geen lunchpakket meenemen is dan een optie, maar dan vind ik weer dat ik mezelf tekort doe qua hoeveelheid voeding. Zelf gemaakt is bovendien goedkoper dan wat er in de kantine aangeboden wordt.

Ik vind het moeilijk.

Ik ken iemand die op zijn werk helemaal niet eet en zelfs niet eens drinkt, maar mij lukt dat niet.
Even samenvattend: je had 1300 euro spaarvermogen, je gaat 500 euro minder verdienen en je verwacht dat de VVE kosten "omhoog gaan schieten" (wat is dat, van 150 naar 200 of van 150 naar 450?). Je spaarvermogen zakt dus naar 800 - de stijging in VVE lasten. Daarmee heb je, volgens het NIBUD, nog altijd een gezonde spaarratio (norm is 10% van je salaris).
Vervolgens ontdoe je je van alle niet essentiële zaken zoals donaties en ga je je vaste internetabonnement eruit doen voor mobiel internet (tot zo ver kan ik het volgen). Maar dan ga je ook nog bedenken te vasten omdat eten te duur wordt? Vasten is niet zo verkeerd, je zal alleen wel moeten zorgen dat je over langere tijd alle voedingsstoffen (en calorieën) die je nodig hebt binnen krijgt. Op de langere termijn is slecht voor jezelf zorgen vrijwel altijd duurder dan goed voor jezelf zorgen.

Daarnaast: je maakt je zorgen tot in het extreme (vandaar alle niet noodzakelijke lasten schrappen) maar je koopt wel lunch in het restaurant :? Voor €1,25 koop je zelfs bij de AH een heel brood. Doe daar een halve pot pindakaas op voor €1,20 en je hebt voor €2,45 een heel brood met beleg, daar doe je waarschijnlijk wel 2 tot 6 dagen mee, afhankelijk van hoeveel je eet.
Goede timing :+

[ Voor 3% gewijzigd door superkoex9 op 23-09-2025 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Na het me even stil gehouden hebben constateer ik dat andere posters gewoon door blijven gaan over mij en hoe raar ik met geld omga. Dan kan ik net zo goed een nieuwe post in schieten:

Net bericht gekregen van 50plusmobiel over het idee om hun simkaart in een mifirouter te duwen en zo goedkoop internet thuis te verkrijgen. Volgens hen ondersteunen hun simkaarten dat niet en zijn hun simkaarten alleen bedoeld voor mobiele telefoons.

Ook bericht gekregen van de moeder van mijn beste vriend. Ze wil me best gratis gaan knippen. Ik moet alleen wel rekening houden met een langere knipbeurt dan bij de kapper.

W.b.t. allerlei vragen en opmerkingen:
Ja, ik ben nu best wel rijk en welvarend voor iemand die als een echte vrek in zijn vaste maandlasten wil snijden. Maar dat is bedoeld als voorbereiding op minder fijne tijden waarvan ik zeker weet dat die gaan komen. Ik wil niet pas op het laatste moment gaan bezuinigen. Lijkt me niet verstandig.

Ik heb geen flauw idee hoeveel de VvE lasten voor mijn appartement omhoog gaan schieten, maar ik word niet blij van de bedragen die ik op Funda zie voor appartementen met een iets groter oppervlak dan het mijne in flats die al verduurzaamd zijn. Ik schat dat ik minimaal 200 euro per maand extra aan de VvE moet gaan betalen voor dat grapje.

Al met al schat ik dat ik er vanwege de VvE + lager inkomen ongeveer 800 euro per maand op achteruit ga.

Ik ben het gedeeltelijk eens wat betreft die besparing van 60 tot 80 euro per maand als ik geen eten in de kantine meer koop, want als ik ga compenseren met extra zelf mee gebrachte lunch voor een gezondere hoeveelheid calorieën gaat het bedrag dat ik daar elke maand voor betaal daar nog vanaf. Spotgoedkope boterhammetjes met pindakaas zijn helaas geen optie, want sinds een aantal jaar verslik ik me daar praktisch elke dag in, wat geen prettige ervaring oplevert.

Vandaag probeer ik voor 0 euro extra op mijn werk voldoende calorieën te eten door de fruitschaal in de lerarenkamer te plunderen (heb al twee bananen gegeten), een aangebroken koekjestrommel (7 koffiekoekjes), slagroomgebak dat over was van gisteren en een belegd broodje dat ik gratis op mag eten als het tegen het einde van de dag nog niet verkocht is.

Mijn zelfgemaakte lunchpakket bestaat trouwens steevast uit het volgende: een biologische appel en een zelfgemaakte salade met biologische tomaat en suikervrije dressing die samen goed zijn voor slechts 158 kcal (81 voor de appel en 77 voor de salade met dressing).

[ Voor 81% gewijzigd door Uruk-Hai op 23-09-2025 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Uruk-Hai schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:34:
Na het me even stil gehouden hebben constateer ik dat andere posters gewoon door blijven gaan over mij en hoe raar ik met geld omga. Dan kan ik net zo goed een nieuwe post in schieten:

Net bericht gekregen van 50plusmobiel...
Je hoeft je niet stil te houden, het gaat (mij) meer om de manier van posten, in dagboekstyle over elke bevinding in jouw persoonlijk leven. Terwijl je kan het ook meer algemeen benaderen en bij de feiten houden.

Maargoed ik houd het hier bij, kijk maar wat je er mee doet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Mijn zelfgemaakte lunchpakket bestaat trouwens steevast uit het volgende: een biologische appel en een zelfgemaakte salade met biologische tomaat en suikervrije dressing die samen goed zijn voor slechts 158 kcal (81 voor de appel en 77 voor de salade met dressing).
Maar als je gewoon een lunchpakket meeneemt, waarom moet je dan nog extra dingen in de kantine kopen? Dat snap ik dus niet, dat je aan de ene kant zogenaamd goedkoop je eigen lunch meeneemt, maar dan tegelijk toch nog 3-4 euro uitgeeft in de kantine. Als je lunchpakket niet voedzaam genoeg is, dan snap ik niet dat je niet gewoon meer meeneemt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Na het me even stil gehouden hebben constateer ik dat andere posters gewoon door blijven gaan over mij en hoe raar ik met geld omga.
Zou het iets te maken kunnen hebben met hoe raar je met geld omgaat? En dan bedoel ik specifiek:
Vandaag probeer ik voor 0 euro extra op mijn werk voldoende calorieën te eten door de fruitschaal in de lerarenkamer te plunderen (heb al twee bananen gegeten), een aangebroken koekjestrommel (7 koffiekoekjes), slagroomgebak dat over was van gisteren en een belegd broodje dat ik gratis op mag eten als het tegen het einde van de dag nog niet verkocht is.
Echt wat?

Mijn hele punt was dat je mijn inziens best redelijk wat uitgeeft aan de supermarkt, en of je daar niet kritisch naar kan kijken. Meer bij de kantine halen is dan geen oplossing, dat is duurder dan zelf maken. Dat een broodje pindakaas niet jouw ding is, is prima, er zijn nog zat andere opties. Maar als je €1500 per maand ofzo overhoudt, en je lunch bestaat uit koffiekoekjes jatten op je werk (als in, die zijn bedoelt om een keer bij de koffie eentje te pakken, niet als lunch vervanging), dan heb je ja imo compleet verkeerde prioriteiten.
Net bericht gekregen van 50plusmobiel over het idee om hun simkaart in een mifirouter te duwen en zo goedkoop internet thuis te verkrijgen. Volgens hen ondersteunen hun simkaarten dat niet en zijn hun simkaarten alleen bedoeld voor mobiele telefoons.
06 nummers horen alleen in mobieltjes inderdaad. Betekend niet dat het niet werkt in een mifi router, wordt alleen niet ondersteund. (Overigens vermoed ik wel dat je verrekte snel door data gaat ermee).
Misschien iets maken met wat meer calorieen? Dit is leuk als je (veel) wil afvallen, maar wanneer je dit aanvult met slagroomgebak van gisteren en koffiekoekjes, dan zou ik toch gewoon een lunch nemen die wat meer vult...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Ook bericht gekregen van de moeder van mijn beste vriend. Ze wil me best gratis gaan knippen. Ik moet alleen wel rekening houden met een langere knipbeurt dan bij de kapper.

W.b.t. allerlei vragen en opmerkingen:
Ja, ik ben nu best wel rijk en welvarend voor iemand die als een echte vrek in zijn vaste maandlasten wil snijden. Maar dat is bedoeld als voorbereiding op minder fijne tijden waarvan ik zeker weet dat die gaan komen. Ik wil niet pas op het laatste moment gaan bezuinigen. Lijkt me niet verstandig.

Ik heb geen flauw idee hoeveel de VvE lasten voor mijn appartement omhoog gaan schieten, maar ik word niet blij van de bedragen die ik op Funda zie voor appartementen met een iets groter oppervlak dan het mijne in flats die al verduurzaamd zijn. Ik schat dat ik minimaal 200 euro per maand extra aan de VvE moet gaan betalen voor dat grapje.

Al met al schat ik dat ik er vanwege de VvE + lager inkomen ongeveer 800 euro per maand op achteruit ga.

Ik ben het gedeeltelijk eens wat betreft die besparing van 60 tot 80 euro per maand als ik geen eten in de kantine meer koop, want als ik ga compenseren met extra zelf mee gebrachte lunch voor een gezondere hoeveelheid calorieën gaat het bedrag dat ik daar elke maand voor betaal daar nog vanaf. Spotgoedkope boterhammetjes met pindakaas zijn helaas geen optie, want sinds een aantal jaar verslik ik me daar praktisch elke dag in, wat geen prettige ervaring oplevert.

Waarom suikervrije dressing in je salade als je 7 koffiekoekjes gaat eten? Dan kun je ook normale dressing nemen toch.

Je zou ook iedere dag een theezakje van je werk mee naar huis kunnen nemen. Wel eerst toestemming vragen. Ook al drink je geen thee heb je wat voor je visite. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
*knip* dit is niet de plek om maar lukraak wat mededelingen te plaatsen.

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 23-09-2025 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
.. (nevermind, ik laat dit even gaan, hoe verleidelijk ook om te reageren)

[ Voor 80% gewijzigd door Valorian op 23-09-2025 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou graag weer een constructieve discussie willen zien over hoe er geld bespaard kan worden, zonder allerlei persoonlijke verhalen, updates of reacties daarop. Merci

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Iets algemeens dan:

Je krijgt op Odido Klik&Klaar 5 euro korting als je op je adres al een abonnement bij Odido of Ben hebt.
Dan betaal je dus geen 25 maar 20 euro per maand.

Nog iets algemeens (dit weet niet iedereen):
Zet je koelkast altijd zo vol mogelijk met etenswaren.
Doe je dat niet, dan verbruikt je koelkast meer stroom dan wanneer er nauwelijks iets in staat.
Reden: alle levensmiddelen die al langere tijd in je koelkast staan krijgen daardoor de functie van koelelement.
Iedere keer dat je je koelkast deur open trekt, vervliegt alle oude lucht. Na het sluiten moet de lucht binnenin opnieuw afkoelen. Als er niets in de koelkast staat moet je koelkast dat helemaal alleen doen, wat meer stroom kost dan wanneer hij helemaal vol zit.

[ Voor 61% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-09-2025 11:41 ]

• NMMNG
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:21:
Iets algemeens dan:

Je krijgt op Odido Klik&Klaar 5 euro korting als je op je adres al een abonnement bij Odido of Ben hebt.

Doe je dat niet, dan verbruikt je koelkast meer stroom dan wanneer er nauwelijks iets in staat.
Reden: alle levensmiddelen die al langere tijd in je koelkast staan krijgen daardoor de functie van koelelement.
Iedere keer dat je je koelkast deur open trekt, vervliegt alle oude lucht. Na het sluiten moet de lucht binnenin opnieuw afkoelen. Als er niets in de koelkast staat moet je koelkast dat helemaal alleen doen, wat meer stroom kost dan wanneer hij helemaal vol zit.
Goede tip. Hoeveel bespaar je hiermee op jaarbasis? :)

• Uruk-Hai
  • Nu online
*knip* bij vragen of opmerkingen over de moderatie mag je contact met de betreffende mod opnemen

[ Voor 109% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2025 20:25 ]

• Rubbergrover1
  • Nu online
Iets algemeens dan:

Zulk soort combinaties is sowieso goed om in de gaten te houden, want dan heb je vaker korting. Bijvoorbeeld als je Ziggo met Vodafone samen hebt, dan geeft dat ook 5 euro korting op je mobiel abonnement en een gratis extra zenderpakket voor het Ziggo abonnement. Nu zullen beide aanbieders niet de goedkoopste zijn, maar kan het in combinatie toch best interessant uitpakken. Vooral als je meerdere mobiele abonnementen hebt (bv met kinderen), kan die 5 euro per abonnement wel optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
*knip* geen slowchat

[ Voor 109% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2025 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Maar gaat dit topic over tips om serieus geld te besparen of gaat het over hoe je jezelf en je medemens het beste kan uitknijpen?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Nu online
Stukfruit schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:54:
Maar gaat dit topic over tips om serieus geld te besparen of gaat het over hoe je jezelf en je medemens het beste kan uitknijpen?
Wil je dit topic zien doodbloeden net zoals in 2022 is gebeurd? Want zo ja, dan ben je op de goede weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik kan natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken, maar als de besparingen inmiddels het niveau van koekjes eten op het werk, tot het vullen van de koelkast met extra inhoud beginnen te krijgen, dan houden de serieuze bespaartips wel een beetje op.

What's next, regenwater opvangen om je toilet mee door te spoelen? Douchen bij de sportschool in plaats van thuis? Je telefoon opladen op je werk? Parfum-monsters bij de Douglas scoren? Netto ongetwijfeld een besparing, maar je gaat er geen dag eerder van met pensioen kunnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:37:
[...]

Wil je dit topic zien doodbloeden net zoals in 2022 is gebeurd? Want zo ja, dan ben je op de goede weg.
Topics hoeven niet het eeuwige leven te hebben. Als mensen vragen of goede suggesties hebben, kan dit topic prrima gebruikt worden, ook als het een paar weken of maanden stil is geweest.

De laatste pagina's krijg ik bij jouw posts vooral het idee dat je op het obsessieve af bezig bent met op alles en niks geld besparen, en dat je maar moet en zal komen met nieuwe tips, ideeën en suggesties. Dat hoeft ook weer niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:46
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:37:
[...]

Ik lees vooral mee om waardevolle tips te verzamelen die iedereen ook echt kan toepassen.

Adviezen zoals koekjes eten op het werk om een lunch uit te sparen (of soortgelijke tips) zijn voor mij niet nuttig. Wat heb ik daar aan?

Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat dit soort ‘tips’ de belangrijkste reden zullen zijn waarom dit topic uiteindelijk niet succesvol zal zijn.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik denk dat het duidelijk is waar dit topic voor is: namelijk tips en manieren om geld te besparen. Zie je dingen die daar niet bijhoren, of bijv slowchat, rapporteer die posts dan :). Een soort metadiscussie over het doel van het topic helpt niet, dat doel is wmb duidelijk.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Hahn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:33:
[...]

Topics hoeven niet het eeuwige leven te hebben. Als mensen vragen of goede suggesties hebben, kan dit topic prrima gebruikt worden, ook als het een paar weken of maanden stil is geweest.

De laatste pagina's krijg ik bij jouw posts vooral het idee dat je op het obsessieve af bezig bent met op alles en niks geld besparen, en dat je maar moet en zal komen met nieuwe tips, ideeën en suggesties. Dat hoeft ook weer niet.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08:41
snip: offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 25-09-2025 06:43 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:01
Iets algemeens dan:

Nadeel is dan wel weer dat al die dingen die je er in zet geld kosten en het dus alleen nut heeft als je het ook echt nodig hebt. Anders ben je tientallen euro's uit aan het geven aan voedingswaren om daarna een paar euro aan elektriciteit te besparen. Met ook nog eens het risico dat de spullen niet opkomen en je ze uiteindelijk weg moet gooien.
Naar mijn idee dus een leuk weetje, maar ook een tip die al snel meer kost dan ie oplevert.

[removed]

• Uruk-Hai
  • Nu online
Ik heb even doorgerekend dat wanneer ik zelf alle genoemde realistische besparingen doorvoer ik uit kom op vaste maandlasten van in totaal 1100 euro. Een besparing van 200 euro per maand. Dat is bijna mijn absolute bestaansminimum zonder dat ik er qua welzijn enorm op achteruit ga.

Bijna, want ik blijf wel doneren aan goede doelen. Er zijn grenzen, vooral als ik me bedenk dat zelfs de allerarmsten op deze planeet nog delen met andere mensen.

€128 van die 1100 euro gaat naar mijn spaarhypotheekrekening, dus eigenlijk ben ik dan minder dan 1000 euro kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 25-09-2025 00:43 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:44
Kurkentrekker schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:18:
Ik kan natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken, maar als de besparingen inmiddels het niveau van koekjes eten op het werk, tot het vullen van de koelkast met extra inhoud beginnen te krijgen, dan houden de serieuze bespaartips wel een beetje op.

What's next, regenwater opvangen om je toilet mee door te spoelen? Douchen bij de sportschool in plaats van thuis? Je telefoon opladen op je werk? Parfum-monsters bij de Douglas scoren? Netto ongetwijfeld een besparing, maar je gaat er geen dag eerder van met pensioen kunnen.
In België heb je hier een podcast van het Nieuwsblad: de vrolijke vlekken. Hier zitten zo van die schaamteloze en soms geniale tips bij.

"Op een concert geeft ik aan het begin steevast mijn trui en jas aan de lost and found binnen, als ik het later dan nodig heb, ga ik naar de lost en found en beschrijf ik mijn materiaal en ik krijg het steevast terug, dat bespaart le een locker van 10€" :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:02:
[...]

Nadeel is dan wel weer dat al die dingen die je er in zet geld kosten en het dus alleen nut heeft als je het ook echt nodig hebt. Anders ben je tientallen euro's uit aan het geven aan voedingswaren om daarna een paar euro aan elektriciteit te besparen. Met ook nog eens het risico dat de spullen niet opkomen en je ze uiteindelijk weg moet gooien.
Naar mijn idee dus een leuk weetje, maar ook een tip die al snel meer kost dan ie oplevert.
Je hoeft er niet per se extra dingen voor te kopen. Als je toch een paar flessen fris of blikken groente in de voorraadkast hebt staan, dan kun je die dus ook in de koelkast zetten. Dat scheelt ook weer ruimte in de voorraadkast.

Dat kan zeker een mogelijkheid zijn als je de gewoonte hebt om van die producten altijd een voorraadje in te slaan als ze in de aanbieding zijn. Wat in mijn ogen sowieso een goede tip is, aangezien heel veel spullen periodiek in de aanbieding zijn. En je een dief van eigen portemonnee bent als je ze dan niet in de aanbieding koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tarkin schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:16:
[...]

In België heb je hier een podcast van het Nieuwsblad: de vrolijke vlekken. Hier zitten zo van die schaamteloze en soms geniale tips bij.

"Op een concert geeft ik aan het begin steevast mijn trui en jas aan de lost and found binnen, als ik het later dan nodig heb, ga ik naar de lost en found en beschrijf ik mijn materiaal en ik krijg het steevast terug, dat bespaart le een locker van 10€" :+ :+
Zo geniaal vind ik het niet...
De prijs van het concert zelf laten we dan maar zeker buiten beschouwing? O-)

Daarop valt serieus geld te besparen... door gewoon niet te gaan. ;)
Maar alleh, dat zal dan wel de Belgische benadering van serieus geld besparen zijn. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:18:
Ik heb even doorgerekend dat wanneer ik zelf alle genoemde realistische besparingen doorvoer ik uit kom op vaste maandlasten van in totaal 1100 euro. Een besparing van 200 euro per maand. Dat is bijna mijn absolute bestaansminimum zonder dat ik er qua welzijn enorm op achteruit ga.

Bijna, want ik blijf wel doneren aan goede doelen. Er zijn grenzen, vooral als ik me bedenk dat zelfs de allerarmsten op deze planeet nog delen met andere mensen.

€128 van die 1100 euro gaat naar mijn spaarhypotheekrekening, dus eigenlijk ben ik dan minder dan 1000 euro kwijt.
Help me even: ik kan de bespaartip in deze post niet direct vinden?

• Rubbergrover1
  • Nu online
Dat "vrekken" is ook in Nederland een geuzennaampje voor mensen die er een sport van maken om zo veel mogelijk in de uitgaven te snijden. Soms (vaak) lees je de suggesties met vervangende schaamte, maar er zitten ook regelmatig wel leuke tips bij. Helaas gaat het dan vaak niet om serieus geld besparen, maar eerder om kleingeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:16
Onze laatste bespaar manier is middels ToGoodToGo gebruiken voor boodschappen. Daarna online een bestelling plaatsen voor de rest producten die we nodig hebben. Bij ToGoodToGo bestellen we vaak 2 a 3 boxen. Dan kan je in 1 keer meer bereiden en invriezen. Ook halen we de broodboxen van de bakker. Deze zijn ondanks dat ze 'oud' zijn nog steeds even vers als de supermarkt. Onze kosten zijn aanzienlijk gedaald.

Het overgebleven geld lossen we extra af op de hypotheek. Hetzelfde doen we met Vinted voor kleren en marktplaats voor andere middelen.
De hypotheken zijn aanzienlijk en op deze manier merken we dat we meer kunnen aflossen en ruimte krijgen voor andere investeringen.

Het vervolg wat je met het geld doet is belangrijker dan de besparing. Je geeft het niet uit maar zet het om in een volgende besparing.

[ Voor 9% gewijzigd door StormRider op 25-09-2025 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:50
Dat hele koelkastverhaal is natuurlijk centenwerk. Daarnaast: als je dingen koelt die niet koel hoeven: blikjes groenten bijvoorbeeld dan verlies je ook energie omdat je zaken actief aan het koelen bent. Daarmee mis je een deel van de besparing. Verder is het nog afhankelijk van hoe vaak je je koelkast opent.
De besparing hierop uitrekenen lijkt me dan ook meer een leuke rekenopdracht voor een middelbare scholier dan een werkelijke besparingsoptie.

Dat is meteen het lastige van dit topic: besparen kan natuurlijk op heel veel niveaus. Van zaken niet meer kopen die je niet nodig hebt tot aan een Skoda ipv een Audi (2 willekeurige merken uit verschillende prijscategorieën), tot je jas bij de gevonden voorwerpen afgeven en koekjes uit de kantine pakken om geen lunch mee te hoeven nemen. Voor de een is het rijden van een Skoda om 20K te besparen al niet meer bespreekbaar, de volgende zet z'n koelkast vol met dingen om enkele centen te besparen. Als je in de eerste groep zit dan zal de laatste besparing als iets geks voelen, zit je in de laatste groep dan is de autobesparing zo vanzelfsprekend dat het geen tip meer is.

• Valorian
Eens dat veel besparing hier sowieso tientjeswerk is, ook internet abo's of opzeggen van een streamdienst. Maar "serieus geld besparen" al een erg subjectieve titel. Voor de een is 200 euro extra overhouden aan het eind van het jaar echt heel welkom, voor de ander een bedrag wat al opgaat als je met zijn tweeën een avondje uit eten gaat. De doelgroep van Tweakers is gemiddeld genomen gezegend met relatief hoge salarissen, dus dan lijken tips hier al snel tips uit de vrekkenkrant. Anderzijds kun je je ook afvragen hoe levensvatbaar dit topic blijft als je alleen besparingen noemt waarmee je duizenden euro's over houdt. Dit zijn namelijk schaars. Voor de meeste mensen zullen woonlasten, mobiliteit en eten en drinken de wat grotere posten zijn. Die krijg je niet heel makkelijk omlaag. Ja, je kan van AH naar Aldi en van 5x per week shoppen (en nodeloos zaken meenemen) naaar 1x per week shoppen en aanbiedingen zoeken. En ja je kan die middenklasser verruilen voor een gebakje. Of je auto helemaal weg doen als jouw situatie zich daar voor leent. Maar dat soort zaken hebben mensen zelf ook wel op het vizier.

Ik vind het persoonlijk mooie reminders wat er nu langskomt aan bespaartips. Ongemerkt hopen al die 'tientjes' ook op, en als je er dan weer 3 kan 'afschaffen' of verminderen dan heb je toch weer 300-400 euro over.

Grappig detail: ik zag dat dit topic oorspronkelijk gaat over een internetabonnement/tv-abonnement, en nooit echt bedoeld is al 'algemeen bespaartopic'. Toch zijn we al 42 pagina's verder. Denk dat de topicstarter een mooie clickbait-titel bedacht heeft destijds ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMMNG
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:18:

Ik zou je abbonementen en donaties wel onder de loep nemen. Lunch overslaan en een koektrommel plunderen maar dan wel 35,- per jaar voor een Tweakers Hero abbo. Ik denk dat je je prioriteiten verkeerd hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 09:50
Ik sluit me aan bij @superkoex9 en @Valorian

Het woord serieus zie ik hier toch meer bedoeld als in: het geld besparen serieus nemen, oftewel hier aandacht voor hebben, het ernstig nemen, de waarde/belang ervan inzien.
Niet zozeer als dat het alleen over een grote som geld moet gaan. Uiteraard kijk je eerst wel naar de grote klappers, maar meerdere kleintjes bij elkaar is ook een grotere besparing.
Los van het feit dat 'klein/groot' ook relatief is.

Verder is er natuurlijk de valkuil om voor te stellen om bepaalde zaken/activiteiten niet meer te doen, als besparing. Dat lijkt me voor de discussie niet zo zinvol, het uitgangspunt zou denk ik moeten zijn dat besparingen gezocht worden met (min of meer) behoud van 'Quality of life'.
(vergelijkbare discussie popte bv ook op in het serieus elektriciteit besparen topic, niet voor niets is daar het uitgangspunt 'met behoud van comfort'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Ik denk dat in dit topic dan ook elke besparing die serieus wordt voorgesteld ook serieus genomen mag worden. Iedereen kan dan zelf op waarde schatten of dat voor hem of haar ook relevant is.

Het echte kruimelwerk, met flauwe suggesties als "wc 1x per dag doorspoelen" kunnen we dan buiten beschouwing laten. En helemaal aan de andere kant van het spectrum zitten zaken waarmee je bestaand vermogen sneller uitbreid (deposito's, beleggen, etc.) en belastingtips maar ook hoe om te gaan met hypotheektermijnen en aflossing. Hoewel je dat als besparing kan zien vallen denk ik ook een beetje buiten dit topic omdat het al snel wat technischer wordt én er hele topics over zijn (sparen, beleggen, financieel onafhankelijk, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:16
En pas op met besparingen die op langer termijn veel geld kunnen kosten. Wij gebruikte altijd de waterbesparende modus van de wc. Gevolg na 5 jaar. Verstopte afvoer en 300,- aan kosten. Advies van de loodgieter: gebruik die knop niet bij woningen van voor 1990.

Zelfde voor een koelkast. Eten is veel duurder dan het beetje stroom wat je wil besparen. Houd het goed vers en zorg niet dan je ziek wordt van slecht gekoeld eten.

[ Voor 4% gewijzigd door StormRider op 25-09-2025 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
StormRider schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:42:
En pas op met besparingen die op langer termijn veel geld kunnen kosten. Wij gebruikte altijd de waterbesparende modus van de wc. Gevolg na 5 jaar. Verstopte afvoer en 300,- aan kosten. Advies van de loodgieter: gebruik die knop niet bij woningen van voor 1990.

Zelfde voor een koelkast. Eten is veel duurder dan het beetje stroom wat je wil besparen. Houd het goed vers en zorg niet dan je ziek wordt van slecht gekoeld eten.
Zelfde geldt voor de Eco standen op vaatwasser en wasmachine, dit leidt sneller tot schade aan machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

StormRider schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:42:

Helaas ook ondervonden. Twee keer al een verstopping gehad van de WC en ruim 600 euro verder. De tip was ook bij ons om alleen de grote knop te gebruiken. En géén meerlaags WC papier te gebruiken, want dat is veel gevoeliger voor verstoppingen. Dat is dus ook weer een bespaartip ;)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:35
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:19:
Dat "vrekken" is ook in Nederland een geuzennaampje voor mensen die er een sport van maken om zo veel mogelijk in de uitgaven te snijden. Soms (vaak) lees je de suggesties met vervangende schaamte, maar er zitten ook regelmatig wel leuke tips bij. Helaas gaat het dan vaak niet om serieus geld besparen, maar eerder om kleingeld.
Mijn manier is om bij elke uitgave na te denken heb ik het echt nodig? Ik probeer ook steeds meer te ontspullen door te verkopen op MP. Is wel lastig met een gezin met tieners die steeds nieuwe dingen willen hebben.

Qua voedsel koop ik geen bewerkt voedsel, alles biologisch of bij de plattelandswinkel. Eten kook ik zelf, en maak ook zelf bio kefir en yoghurt.

Geld wat ik overhoud investeer ik in aandelen met een mooi rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Wolly schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:47:
[...]

Zelfde geldt voor de Eco standen op vaatwasser en wasmachine, dit leidt sneller tot schade aan machines.
Valt wel mee je moet wel 1x per maand een heet programma draaien ik doe dat met soda en maak de wm schoon met schoonmaak azijn en dan ook beetje in wasverzachter bakje. Ontkalkt en reinigt. Vooral zwarte schimmel in de manchet moet je weghalen kan prima met keukenrol met schoonmaakazijn.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vaevictis_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:58:
[...]

Valt wel mee je moet wel 1x per maand een heet programma draaien ik doe dat met soda en maak de wm schoon met schoonmaak azijn en dan ook beetje in wasverzachter bakje. Ontkalkt en reinigt. Vooral zwarte schimmel in de manchet moet je weghalen kan prima met keukenrol met schoonmaakazijn.
90 graden programma met een vaatwasblokje en klaar. Lege trommel en wel even je centrifuge uitzetten, dat vind je wama niet leuk met een lege trommel.

ja, dat kost stroom, maar het behoud je machine op lange termijn.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]
Vooral zwarte schimmel in de manchet moet je weghalen kan prima met keukenrol met schoonmaakazijn.
Bij zwarte schimmel in de wasmachine vraag ik me af of die na een wasbeurt wel open staat of dat de deur (te) dicht wordt gedaan. Machine moet kunnen luchten.

• Vaevictis_
sypie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:07:
[...]

Bij zwarte schimmel in de wasmachine vraag ik me af of die na een wasbeurt wel open staat of dat de deur (te) dicht wordt gedaan. Machine moet kunnen luchten.
Ja staat open, maar blijft altijd vochtig onder de rand van de manchet. Inderdaad centrifugeren uitzetten. Alles boven 60 graden is goed. Ik neem vaak een kort programma van 1 uur.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Je zegt 'valt wel mee' maar komt vervolgens met een additionele actie. Mensen die alleen eco draaien (en dat zullen er heel veel zijn) hebben dus een probleem met de duurzaamheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Valorian schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:38:
Ik denk dat in dit topic dan ook elke besparing die serieus wordt voorgesteld ook serieus genomen mag worden. Iedereen kan dan zelf op waarde schatten of dat voor hem of haar ook relevant is.

Het echte kruimelwerk, met flauwe suggesties als "wc 1x per dag doorspoelen" kunnen we dan buiten beschouwing laten. En helemaal aan de andere kant van het spectrum zitten zaken waarmee je bestaand vermogen sneller uitbreid (deposito's, beleggen, etc.) en belastingtips maar ook hoe om te gaan met hypotheektermijnen en aflossing. Hoewel je dat als besparing kan zien vallen denk ik ook een beetje buiten dit topic omdat het al snel wat technischer wordt én er hele topics over zijn (sparen, beleggen, financieel onafhankelijk, etc).
Ik denk dat ook/juist in die financiële hoek tips zitten die mensen over het hoofd zien en die een leuke besparing kunnen opleveren zonder dat je er in kwaliteit van leven op achteruit gaat. Zeker als je niet zo financieel onderlegd bent, zijn de specifieke financiële topics al snel abracadabra en heb je er meer aan als het in Jip-en-Janneketaal in dit topic wordt benoemd.

Simpel voorbeeld dat ik eerder gaf: giften mag je aftrekken, dan krijg je 40% van de belastingen terug. Maar dat geldt in principe alleen voor het deel van de giften dat boven de 1% van je inkomen uitkomt. Maar: als je op papier vastlegt dat je die giften minstens 5 jaar doet, dan geldt de drempel niet en kun je de volledige gift aftrekken. Zo kun je dus veel meer terugkrijgen van de belastingen. Dit is een puur financieel-fiscale tip, maar kan een hoop mensen toch een leuk bedragje opleveren.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vaevictis_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:15:
[...]

Ja staat open, maar blijft altijd vochtig onder de rand van de manchet. Inderdaad centrifugeren uitzetten. Alles boven 60 graden is goed. Ik neem vaak een kort programma van 1 uur.
als ik mijn was uit de trommel heb gehaald, haal ik altijd een handdoekje door die hele rand heen.

daarna , zoals je zegt, gewoon de trommel open laten staan.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:21:
[...]

Je zegt 'valt wel mee' maar komt vervolgens met een additionele actie. Mensen die alleen eco draaien (en dat zullen er heel veel zijn) hebben dus een probleem met de duurzaamheid.
Maar dat geldt niet alleen voor mensen die alleen Eco draaien :) .

Het komt er vooral op neer dat je moet weten wat je doet. Ik zie toch zeer regelmatig voorbij komen dat je minstens eens in de twee maanden (liever maandelijks) de wasmachine zou moeten reinigen. Dat geldt zowel voor mensen die alles op de Eco stand draaien als voor mensen die alles met een gewone 40 graden was doen. Als je geen eco programma gebruikt, dan zal het wellicht iets langer goed gaan, maar zul je nog steeds op termijn met een vieze machine met extra slijtage te maken krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat ook/juist in die financiële hoek tips zitten die mensen over het hoofd zien en die een leuke besparing kunnen opleveren zonder dat je er in kwaliteit van leven op achteruit gaat. Zeker als je niet zo financieel onderlegd bent, zijn de specifieke financiële topics al snel abracadabra en heb je er meer aan als het in Jip-en-Janneketaal in dit topic wordt benoemd.

Simpel voorbeeld dat ik eerder gaf: giften mag je aftrekken, dan krijg je 40% van de belastingen terug. Maar dat geldt in principe alleen voor het deel van de giften dat boven de 1% van je inkomen uitkomt. Maar: als je op papier vastlegt dat je die giften minstens 5 jaar doet, dan geldt de drempel niet en kun je de volledige gift aftrekken. Zo kun je dus veel meer terugkrijgen van de belastingen. Dit is een puur financieel-fiscale tip, maar kan een hoop mensen toch een leuk bedragje opleveren.
Als je een schenkingsovereenkomst hebt mag je de giften helemaal als aftrekpost opvoeren. Dat doe ik voor een aantal organisaties jaarlijks. Ik speel niet mee aan een loterij geef liever rechtstreeks en hoef geen spiegeltjes en kraaltjes terug (lees rommel zoals zeepjes of kookboekjes). :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:42:
[...]

Als je een schenkingsovereenkomst hebt mag je de giften helemaal als aftrekpost opvoeren. Dat doe ik voor een aantal organisaties jaarlijks. Ik speel niet mee aan een loterij geef liever rechtstreeks en hoef geen spiegeltjes en kraaltjes terug (lees rommel zoals zeepjes of kookboekjes). :D
Geldt alleen voor ANBI's toch?
https://www.belastingdien...en/content/gift-aftrekken

• Vaevictis_
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:30:
[...]

Maar dat geldt niet alleen voor mensen die alleen Eco draaien :) .

Het komt er vooral op neer dat je moet weten wat je doet. Ik zie toch zeer regelmatig voorbij komen dat je minstens eens in de twee maanden (liever maandelijks) de wasmachine zou moeten reinigen. Dat geldt zowel voor mensen die alles op de Eco stand draaien als voor mensen die alles met een gewone 40 graden was doen. Als je geen eco programma gebruikt, dan zal het wellicht iets langer goed gaan, maar zul je nog steeds op termijn met een vieze machine met extra slijtage te maken krijgen.
Om het even bij wasmachines te houden, mijn zus had een oude wasmachine meegenomen uit haar vorige huis. Een candy van 10 jaar oud, ik zei koop toch een goed merk die is veel zuiniger en gaat langer mee.

Vorige week lekkage, bleek de kunsstof trommel lek te zijn en veel waterschade. Zat blijkbaar ook geen bodemplaat in.

Heb zelf in juli mijn wasmachine geupgrade naar een 11kg versie van Samsung met RVS trommel en 5 jaar garantie en ook nog eens 30% zuiniger dan mijn oude AEG. Kost wel wat maar garantie en gemoedsrust is ook wat waar. Netto 400 euro investering.

• Vaevictis_
Klopt. Maar de organisaties die ik steun hebben dat allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:24:
[...]

Heb nog wel een mooie, je kunt als je een zuinig huis hebt vaak duurzaamheidskorting krijgen op je hypotheek. Label A of hoger, bij mij ging er 0,10% vanaf. Is niet veel maar kleine moeite en telt jaar op jaar toch flink op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tip voor mensen is sowieso om af en toe te kijken of je nog de juiste rente berekend krijgt t.o.v. de waarde van de woning. Soms is de woning intussen flink in waarde gestegen en kun je daarmee in een lagere rentecategorie vallen.

Als je daarmee 0,10% of 0,20% lagere rente krijgt dan is dat elke maand een leuke besparing. Soms kan 't op basis van de WOZ waarde, soms op basis van een taxatie (kijk dan of een desktoptaxatie ook voldoende is, via Calcasa bijvoorbeeld).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Nog een mooie is overigens de pensioenstortingen. Als je geld stort op de pensioenbeleggingsrekening, is dat aftrekbaar in de inkomstenbelasting (mits je niet boven de grens uitkomt vwb de maximaal aftrekbare premie (zie jaarruimte en reserveringsruimte).

Wanneer je hierdoor op een verzamelinkomen uitkomt waarmee je onder de toeslagengrenzen uitkomt, kan 't zelfs zijn dat je hetzelfde bedrag als je hebt afgestort terugkrijgt aan:
- Inkomstenbelasting
- Zorgtoeslag
- Huurtoeslag
- Kindgebonden budget
- Kinderopvangtoeslag
- Of als je oudere kinderen hebt, dat ze daarmee een hogere studiefinanciering krijgen.

Deze situatie is voor iedereen interessant, maar met name als je jonge kinderen hebt die naar de kinderopvang gaan of wat oudere kinderen hebt die daardoor meer studiefinanciering ontvangen. En nog een tip daarbij is:
Doe dit eens in de twee jaar. Ene jaar niets, andere jaar extra veel afstorten. Daarmee krijg je die dip in 't verzamelinkomen die je graag wil.

Wat je dan hebt als eindresultaat: (bijna) gratis afgestort in je pensioenvoorziening.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Dit gaat over serieus geld besparen. Slowchat is niet de bedoeling.