[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-01 20:39
Jeffrey87 schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:08:
Ik volg dit topic nu al een tijdje en begin steeds meer het gevoel te krijgen dat Odido een beetje een cowboy club is waar het meer gaat om het binnenharken van zoveel mogelijk klanten, maar waar het leveren van een betrouwbaar product ergens onderaan de prioriteitenlijst staat.

Onder andere de stabiliteit, (pro)actief bestrijden van verstoringen, klantenservice en het ontbreken van IPv6 geven mij dit vermoeden.

Ik zat een tijdje te overwegen om dit product te adviseren aan mijn ouders, maar nu ik dit allemaal lees begin ik toch mijn bedenkingen te krijgen.
Een cowboy-club vind ik niet. Het product had ik sinds dag 1 en werkte echt prima tot enkele weken geleden. Na wat flinke storingen achter elkaar is het eigenlijk niet meer zoals het ‘oude’ geworden. Voor mij een reden om terug te gaan naar Ziggo (ondanks dat het een te dure club is) wat wel veel stabieler is.

Of ik het (nu) anderen zou adviseren? Nee denk het niet. Er zijn nog steeds veel kleine dingetjes die niet goed gaan en als je afhankelijk bent kan dat wel een issue zijn.
wkloppen schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:28:
[...]
Ha Jeffrey...elke provider is een cowboy club. Ook ziggo, KPN of welke provider dan ook heet maar 1 doel...en dat is de mensen zoveel mogelijk geld aftroggelen met een net te accepteren product. Het product heeft niets te maken met wat voor een bedrijf het wel of niet is. Odido doet het veel en veel beter dan de Vodafone ziggo combi bijvoorbeeld. Het product Klik en Klaar is absoluut top. Je moet natuurlijk wel kijken waar de antennes staan bijvoorbeeld. Ik voorspel dat straks alle consumenten een dergelijk product gaan nemen. Die glasaanslutingen zijn echt niet meer nodig voor consumenten. Het is overignes wel verstandig om NIET die zyxel te nemen van Odido maar dat is gevoeglijk bekend....
Ik weet niet goed of je nu sarcastisch bent of niet, maar dat alle consumenten dit soort product gaan nemen boven glasvezel dat betwijfel ik toch heel erg. Dat het product Top’ is, nee. Daarvoor is het veel te onstabiel (gezien alle meldingen hier). Het was in het begin wel echt top, maar helaas is dat nu mijn inziens niet meer het geval.

Nu is ‘Top’ natuurlijk erg subjectief. De ene accepteert storingen en meerdere resets per dag, de ander niet en vind het product daarom niet goed. Dat is een maatgevend iets waardoor je niet kunt zeggen of een product nu wel of niet ‘Top’ is.

Het is en blijft dus aan de individuele afnemer of men tevreden is ja of nee.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:13
Denk ook dat deels de problemen zijn ontstaan door te snelle groei van het product.

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:25
Incognitum schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:50:
[...]

Een cowboy-club vind ik niet. Het product had ik sinds dag 1 en werkte echt prima tot enkele weken geleden. Na wat flinke storingen achter elkaar is het eigenlijk niet meer zoals het ‘oude’ geworden. Voor mij een reden om terug te gaan naar Ziggo (ondanks dat het een te dure club is) wat wel veel stabieler is.

Of ik het (nu) anderen zou adviseren? Nee denk het niet. Er zijn nog steeds veel kleine dingetjes die niet goed gaan en als je afhankelijk bent kan dat wel een issue zijn.

[...]

Ik weet niet goed of je nu sarcastisch bent of niet, maar dat alle consumenten dit soort product gaan nemen boven glasvezel dat betwijfel ik toch heel erg. Dat het product Top’ is, nee. Daarvoor is het veel te onstabiel (gezien alle meldingen hier). Het was in het begin wel echt top, maar helaas is dat nu mijn inziens niet meer het geval.

Nu is ‘Top’ natuurlijk erg subjectief. De ene accepteert storingen en meerdere resets per dag, de ander niet en vind het product daarom niet goed. Dat is een maatgevend iets waardoor je niet kunt zeggen of een product nu wel of niet ‘Top’ is.

Het is en blijft dus aan de individuele afnemer of men tevreden is ja of nee.
Is ook zo. Heb zelf nog nooit een reset gehad, gezien. Wel zelf af en toe de modem rebooten maar niet om een specifieke reden of zo. Met HET product bedoel ik niet of het overall goed werkt. Dat is voor mij maatstaf of een product goed of niet goed is. Het product of concept zoals je wil is top en zal de toekomst worden. Het kost helemaal niks en je ziet nergens aan vast. Zoals gezegd...je moet checken welke masten er bij je in buurt staan. Storingen zullen er altijd zijn alhoewel ik dat zelf nog niet heb ervaren na 1,5 jaar. behalve dan een generieke public dns storing die iedereen raakte. Voor 25 euro per maand zit je voor ee dubbeltje op de eerste rang.

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

wkloppen schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:17:
[...]

Voor 25 euro per maand zit je voor ee dubbeltje op de eerste rang.
Maar ook voor 25 euro dient het goed en storingsvrij te werken....menig sim only abonnement is goedkoper en die zouden dus helemaal niet mogen klagen volgens jou.
Ook hier vannacht ineens geen internet op 5G....toen het modem naar 4G gezet en vanmorgen gekeken of 5G het weer deed en inderdaad het werkte weer. Ook vannacht na een paar herstarts geen 5G verbinding, vandaag dat ik naar 4G gegaan ben.
Mensen een fijne zondag, hier schijnt de zon en is het waterkoud... o<:)

• flaskk
@pribo

Tja hier BEN abbo 25gb/200min/sms en klik en klaar van odido en dan betaal je maar 28,50,- per maand vanwege korting. Wil wel eens weten of je bij een andere provider kan evenaren met dezelfde snelheden 600/100 en prijs. Ik denk dat je vaak het dubbele kwijt ben.

Ben wel eens dat het gewoon moet werken.

[ Voor 7% gewijzigd door flaskk op 28-12-2025 11:20 ]

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Voor de mensen die even "geen connectiviteit" hebben, is er helemaal geen connectiviteit of is er geen toegang tot de DNS bijvoorbeeld? Met andere woorden, kun je wel een traceroute doen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of een simpele ping?

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
De laatste paar dagen werkt het hier weer aardig. Of het product "top" is, is relatief. Voor de 20 euro per maand die ik betaal en het feit dat het of 220/100mbit is, of 12/1 DSL, voor het dubbele, ben ik best bereid wat door de vingers te zien.

Ja, het zou gewoon feilloos moeten werken, absoluut mee eens. Hoop dat odido nog eens met een optie komt om de DSL lijn ook te koppelen. Zoals het "4g voor thuis", maar dan met 5G. Of dat het gewoon verplicht word mensen op glas aan te sluiten, of het nou voor ze rendeert of niet. De huidige maatschappij verplicht je om goed internet te hebben.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:26
Siira schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:29:
Voor de mensen die even "geen connectiviteit" hebben, is er helemaal geen connectiviteit of is er geen toegang tot de DNS bijvoorbeeld? Met andere woorden, kun je wel een traceroute doen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of een simpele ping?
Helemaal niets werkt dan. Krijg je een IP in de genoemde reeks dan heb je geen internet.

RIPE Atlas probe: 1005104

• ernstoud
wkloppen schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:28:
[...]
Die glasaanslutingen zijn echt niet meer nodig voor consumenten.
Natuurlijk! Glas heeft niet de toekomst. Het is echt heel dom dat alle providers wereldwijd op glas overstappen. Enorme investeringen, allemaal voor niets.

</sarcasm mode>

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:44
Voor mij geldt dat het eigenlijk vrij goed werkt en zelfs in de tijd dat ik het heb iets beter is geworden.

• Kyle
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05:33
Begrijp ik het goed dat Odido IP adressen uitgeeft van een blok dat reeds in gebruik is ?

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Van het begin af aan ben ik al klant en heb ook een Ben abonnement in huis dus betaal ik € 20.- per maand voor K&K. Het enige wat ik veranderd heb in de instellingen van de NR5307 router is de bandbreedte naar 20/40/80, dus geen 160.

Mijn desktop aan de kabel zit altijd tussen de 600 - 800mbps down en rond de 60mbps up. Ik zit 600 meter van de mast hier in Zoetermeer, de router staat niet voor het raam, maar in mijn kamer op de2e etage. Hier ervaar ik soms dat een webpagina soms niet snel laadt, maar dat heb ik altijd wel gehad, dus dit ervaar ik niet als probleem. Mijn vrouw brult onmiddellijk als ze ineens geen verbinding meer heeft en die heb ik de laatste maanden niet meer gehoord.

De WiFi in huis fluctueert tussen 500mbps (dichtbij de router) en 150mbps, dus prima voor mijn laptop, de 2 mobiele telefoons en de 2 Samsung tablets (S10+). Het enige wat regelmatig een probleem met de WiFi verbinding geeft is de Ziggo GO app op de tablets, maar dan doen alle andere apps het prima, dus dit heeft niets met Odido te maken.

De laatste 3 maanden heb ik geen handmatige herstart meer gedaan.
Ik heb alleen de grote storingen ervaren tot nu toe, net als iedereen en de verbinding kwam daarna gewoon terug.

Dus voor mij met huis tuin en keuken benodigde internet verbinding is de NR5307 een prima router, geen access points voor WiFi nodig, want alles in huis draait. Je zal begrijpen dat ik geen glasvezel hier nodig heb, dus ook geen gerommel met kabels.

Uit alle commentaar blijkt voor mij duidelijk dat als je mogelijkheden wil hebben om van alles te kunnen aanpassen en zelf wil regelen Odido geen goeie is,

Hierbij de meting van zonet (Mijn desktop aan de kabel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXNhcYJjO-hv8js0f-nQX3mjDCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kKS3GqgW1PqBPsejq0WVibb2.png?f=fotoalbum_large

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:40
Ik heb gisteren/vandaag hetzelfde probleem waarbij ik geen internet had met IP 178.231.235.19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xrhahit0l-RfsTqFkv5sQxfC1j0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fHk7akm7CCMfbMH4ZIMAy95r.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ikbenjoeri op 28-12-2025 20:14 ]

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:28:
Ik heb zelf weer had IP 178.231.235.19
Had het zo moeten zijn: "Ik heb (had?) zelf weer problemen, ik had IP 178.231.235.19.

Zo niet moet je het wat beter omschrijven denk ik.

• ernstoud
ton14 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:06:
Uit alle commentaar blijkt voor mij duidelijk dat als je mogelijkheden wil hebben om van alles te kunnen aanpassen en zelf wil regelen Odido geen goeie is,
Die begrijp ik niet. Juist de Tweakers die "wel van alles kunnen aanpassen" kunnen meer met dit K&K product dan anderen; dus tweaken, banden aanpassen, reboot schedulen etc. etc.

Nu er 8192 niet werkende IP adressen uitgegeven worden denk ik juist dat K&K klanten die van niets weten problemen ervaren.

• ernstoud
Kyle schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:05:
Begrijp ik het goed dat Odido IP adressen uitgeeft van een blok dat reeds in gebruik is ?
Ik denk niet dat dat het issue is. Het betreffende blok is volgens WHOIS van Odido. Alleen wordt (misschien een deel van) dit blok van 8192 IP adressen niet gerouteerd. Je krijgt wel een IP maar er is geen internet.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb hier nog geen problemen ervaren maar zie wel dat de nachtelijk IP update er af en toe voor zorgt dat de ping veel stabieler is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oplZgw0ruaW0LXte-oS_jce2EQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xMQUBkVSMnnnNCDG224ukJCH.png?f=user_large
Hier zie dat het 24 December bijna anderhalve dag stabiel was rond de 20ms. Meestal fluctueert het rond de 25ms

Het reboot script draait nu 1 keer in de week om de IP update midden in de nacht te houden, werkt top!

[ Voor 7% gewijzigd door xah5kiDe op 28-12-2025 16:10 ]

Theo

• Doesnotcompute
  • Nu online
Volgen mij was ik net ook slachtoffer van die IP reeks. Rond 5 uur kreeg ik een nieuw adres en na een reboot van alles werkte het pas weer. Week geleden had ik ook al zoiets.

• ernstoud
Doesnotcompute schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:22:
Volgen mij was ik net ook slachtoffer van die IP reeks. Rond 5 uur kreeg ik een nieuw adres en na een reboot van alles werkte het pas weer. Week geleden had ik ook al zoiets.
Volgende keer IP adres even checken in de GUI, heb je geen internet dan heb je waarschijnlijk een 178.231.2xx.yyy adres.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:02
Kleine statusupdate - het probleem speelt nog steeds:
WEL connectiviteit
2025-12-28 23:30:02 script,info WAN IP: 178.231.47.202
2025-12-29 04:02:18 script,info WAN IP: 178.230.254.218
2025-12-29 09:35:23 script,info WAN IP: 178.230.197.198
2025-12-29 09:42:04 script,info WAN IP: 178.230.247.97
2025-12-29 09:44:22 script,info WAN IP: 178.230.245.212
GEEN connectiviteit
2025-12-29 10:00:32 script,info WAN IP: 178.231.231.82

Ook de helpdesk gebeld, maar die kunnen niets betekenen omdat ik niet fysiek bij het modem aanwezig ben.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Siira
  • Niet online
nescafe schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:23:
...
GEEN connectiviteit

Ook de helpdesk gebeld, maar die kunnen niets betekenen omdat ik niet fysiek bij het modem aanwezig ben.
Als je verder wilt komen bij de klantenservice, moet je echt inzetten op ze zover te krijgen dat ze het aan de technische afdeling gaan doorgeven. Hun belscripts zullen niet helpen. De klantenservice zelf kan dit niet oplossen.

• nescafe
Siira schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:02:
Als je verder wilt komen bij de klantenservice, moet je echt inzetten op ze zover te krijgen dat ze het aan de technische afdeling gaan doorgeven. Hun belscripts zullen niet helpen. De klantenservice zelf kan dit niet oplossen.
De medewerkers worden gewoon teruggefloten wanneer ze het script niet volledig hebben afgewerkt voor ze iets doorzetten naar tweedelijns. Dus ik ga zeker geen druk uitoefenen om het te laten escaleren.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De helpdesk kan het wel oplossen: in hun troubleshoot script staat ongetwijfeld een herstart, die voor een nieuw IP zal zorgen, waardoor het (in de meeste gevallen) wel weer werkt.

... dit is natuurlijk alleen geen duurzame oplossing van de onderliggende oorzaak.

• ernstoud
nescafe schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:23:
Kleine statusupdate - het probleem speelt nog steeds:
WEL connectiviteit
2025-12-28 23:30:02 script,info WAN IP: 178.231.47.202
2025-12-29 04:02:18 script,info WAN IP: 178.230.254.218
2025-12-29 09:35:23 script,info WAN IP: 178.230.197.198
2025-12-29 09:42:04 script,info WAN IP: 178.230.247.97
2025-12-29 09:44:22 script,info WAN IP: 178.230.245.212
GEEN connectiviteit

Hier vanmorgen een 178.230.x.y adres dus geen probleem.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
studioph schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:23:
Gisteren bleek mijn Klik & Klaar geen internetverbinding meer te hebben. Daar hij dient om beveiliging mogelijk te maken van een object 150km van mijn woning eerst Odido klantenservice gebeld echter zij konden ook geen contact krijgen met de router. Toen afgereisd en binnen het netwerk bleek inderdaad wel verbinding maar geen internet. Electriciteit eraf gehaald en weer aangesloten en de internet verbinding kwam weer tot stand. Tijdklok geplaatst die 2x per 24 uur uit en aanschakelt. Vanochtend opnieuw geen internet en Odido klantenservice gaat pas om 09.00 uur open in het weekend. Router werkte tot nu toe probleemloos.300km voor niets gereden?
Wie weet hoe je doordringt tot 2e lijn service van Odido?
Geen antwoord op je uw (vanwege de geboortedatum) vraag, maar ik denk dat een 5g modem / router die opnieuw kan starten wanneer de internet verbinding weg is een betere oplossing is. Een consumenten oplossing gebruiken bij het beveiligen van een object (pand/stukje vastgoed ?) is volgens mij niet de oplossing. Hoe was dat geregeld voor de introductie van OK&K ?

• Keypunchie
  • Niet online
. Een consumenten oplossing gebruiken bij het beveiligen van een object (pand/stukje vastgoed ?) is volgens mij niet de oplossing.
Waarom niet? Het andere alternatief binnen budget is ongetwijfeld *niet* beveiligen. (Het zal hier niet om Fort Knox gaan, maar gewoon een webcam in een vakantiehuisje of bootje oid).

• ernstoud
W1ck1e schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:53:
[...]
Een consumenten oplossing gebruiken bij het beveiligen van een object (pand/stukje vastgoed ?) is volgens mij niet de oplossing.
Wat stel je dan voor? Stel er is geen VDSL, coax of glasvezel? Dan wordt het toch 4G/5G. Waarbij op het meest kritische stuk van mast tot client device geen enkel verschil zit tussen “consument” en “zakelijk”.

In dit geval van 8192 niet routeerbare IP adressen kan ik me zelfs voorstellen dat deze ook door K&K zakelijk gebruikt worden…

• W1ck1e
  • Nu online
ernstoud schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:36:
[...]

Wat stel je dan voor? Stel er is geen VDSL, coax of glasvezel? Dan wordt het toch 4G/5G. Waarbij op het meest kritische stuk van mast tot client device geen enkel verschil zit tussen “consument” en “zakelijk”.

In dit geval van 8192 niet routeerbare IP adressen kan ik me zelfs voorstellen dat deze ook door K&K zakelijk gebruikt worden…
Het standaard modem van OK&K is door een aantal gebruikers vervangen door een ander type, vanwege wat voor een reden dan ook. Misschien dat er ook modems zijn die bij een weggevallen wan verbinding opnieuw kunnen starten. Al dan niet met een scriptje. Dan heb je nog steeds geen verbinding zolang het niet opgelost is (aan odido zijde) maar dan hoef je niet langs om het modem te hestarten, Op vaste tijden het modem van de stroom te halen en terug aan te zetten vind ik een beetje bruteforce.

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-01 14:44
Het routeringsprobleem zou nu opgelost moeten zijn volgens Odido:

https://community.odido.n...ostid=1907912#post1907912

• ernstoud
Hoop doet leven.

En dan op naar de volgende Odido storing :) .

• ernstoud
W1ck1e schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:43:
[...]

Het standaard modem van OK&K is door een aantal gebruikers vervangen door een ander type, vanwege wat voor een reden dan ook. Misschien dat er ook modems zijn die bij een weggevallen wan verbinding opnieuw kunnen starten. Al dan niet met een scriptje. Dan heb je nog steeds geen verbinding zolang het niet opgelost is (aan odido zijde) maar dan hoef je niet langs om het modem te hestarten, Op vaste tijden het modem van de stroom te halen en terug aan te zetten vind ik een beetje bruteforce.
Klopt. Ik heb meerdere Zyxel NR7302 routers draaien. Met root access kun je dan als Tweaker met scripting een hoop bereiken. Zodra ik in de log van de noip DDNS client drie keer geen verbinding zie, reboot ik de router. Ook kent deze router gewoon “scheduled reboot”, een functie die Odido uit de firmware gehaald heeft ondanks verzoeken om het er weer in te zetten.

Maar goed, het zou niet nodig moeten zijn als Odido dit soort rare configuratie fouten niet maakt.

• waltervl
Wel een tip voor de volgende keer: Als je een probleem hebt met Klik en Klaar meldt het dan ook bij de klantenservice of op het Odido forum.
Er is trouwens een speciale telefonische helpdesk voor Klik en Klaar op 088-1005750 die los staat van de normale klantenservice.

Dat er hier gediscussieerd wordt over allerlei tweaker zaken mbt Klik en Klaar is pima maar verwacht niet van Odido dat ze gaan monitoren of er tussen al dat technisch geklets er ook nog wezenlijke storingen worden gedetecteerd.

• ernstoud
waltervl schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:03:
Wel een tip voor de volgende keer: Als je een probleem hebt met Klik en Klaar meldt het dan ook bij de klantenservice of op het Odido forum.
:Y

Dat had ik dus ook gedaan. En toen kwam er inderdaad schot in. Lijkt het.
Er is trouwens een speciale telefonische helpdesk voor Klik en Klaar op 088-1005750 die los staat van de normale klantenservice.
Dank voor de tip.
Dat er hier gediscussieerd wordt over allerlei tweaker zaken mbt Klik en Klaar is pima maar verwacht niet van Odido dat ze gaan monitoren of er tussen al dat technisch geklets er ook nog wezenlijke storingen worden gedetecteerd.
:-(

Niet helemaal de woorden die ik zou gebruiken voor de discussies hier. Die toch wezenlijk serieuze inhoud hebben. Waardoor ook de problemen met K&K opgelost worden.

En waarom Odido, Vodafone en sinds enige tijd helaas ook Delta niet deelnemen aan Tweakers discussies is onbegrijpelijk. KPN doet dat wel en dat leidt tot veel positieve resultaten.

Dat Odido zelfs dit soort storingen niet lijkt te monitoren maar Tweakers wel is toch winst?

• waltervl
Voor een niet tweaker op dit gebied (zoals ik) is het geklets (positief bedoeld hoor....).
De moderators op het Odido forum hebben het druk genoeg met hun eigen forum. Maar ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat er op support gebied belangrijke ontwikkelingen zullen zijn begin volgend jaar. Ik ben benieuwd, het zal wel met AI te maken hebben.
Er gaat bij Odido regelmatig behoorlijk wat fout ondanks alle goede bedoelingen maar gelukkig heb ik er weinig last van. Ben dik tevreden met mij Klik en Klaar oplossing in het buitengebied.

• ernstoud
waltervl schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:28:
Voor een niet tweaker op dit gebied (zoals ik) is het geklets (positief bedoeld hoor....).
Stel je voor dat ik - weinig tot niet mee bekend - mij meld op een forum voor tandartsen en dan post dat ik het geklets vind… dat is een beetje raar.

Maar goed, je bedoelt het positief dus. Wel goed dat je dat erbij zet.
De moderators op het Odido forum hebben het druk genoeg met hun eigen forum.
Dan nog zouden ze - zeker technici - hier moeten deelnemen. Geen idee waarom ze dat niet willen/kunnen/mogen. Waarom je als techneut bij een ISP niet de intrinsieke motivatie hebt om je kennis te verrijken, het product te verbeteren en vooral te weten wat er speelt, is beyond me.
Maar ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat er op support gebied belangrijke ontwikkelingen zullen zijn begin volgend jaar. Ik ben benieuwd, het zal wel met AI te maken hebben.
Oh dear. AI to the rescue. Odido gaat ook dat nog uitbesteden? Ben benieuwd.
Er gaat bij Odido regelmatig behoorlijk wat fout ondanks alle goede bedoelingen…
Inderdaad. Hopelijk leren ze er wat van.
…maar gelukkig heb ik er weinig last van. Ben dik tevreden met mij Klik en Klaar oplossing in het buitengebied.
Anderen hebben er wel last van. Dus we blijven scherp.

• nescafe
Ik kan bevestigen dat dit issue is opgelost:
WEL connectiviteit
2025-12-29 11:55:12 script,info WAN IP: 178.230.247.168
2025-12-29 11:58:36 script,info WAN IP: 178.228.17.148
2025-12-29 12:05:31 script,info WAN IP: 178.231.58.29
2025-12-29 12:12:06 script,info WAN IP: 178.228.11.128
2025-12-29 12:14:32 script,info WAN IP: 178.231.13.227
2025-12-29 12:34:24 script,info WAN IP: 178.231.38.144
2025-12-29 12:51:24 script,info WAN IP: 178.230.198.162
2025-12-29 13:22:01 script,info WAN IP: 178.231.44.106
2025-12-29 20:53:16 script,info WAN IP: 178.231.232.212 <--
2025-12-29 21:06:39 script,info WAN IP: 178.228.38.228
2025-12-29 21:13:13 script,info WAN IP: 178.228.23.17
2025-12-29 21:18:26 script,info WAN IP: 178.230.199.96
2025-12-29 21:24:31 script,info WAN IP: 178.231.229.208 <--
2025-12-29 21:26:47 script,info WAN IP: 178.228.11.163
2025-12-29 21:31:09 script,info WAN IP: 178.231.13.15
2025-12-29 21:33:17 script,info WAN IP: 178.230.199.2
2025-12-29 21:37:10 script,info WAN IP: 178.228.61.160

2025-12-29 20:52:55 script,info WAN IP: 178.228.39.55
2025-12-29 21:07:04 script,info WAN IP: 178.228.38.65
2025-12-29 21:13:02 script,info WAN IP: 178.228.18.116
2025-12-29 21:18:33 script,info WAN IP: 178.228.59.117
2025-12-29 21:24:29 script,info WAN IP: 178.230.197.35
2025-12-29 21:26:52 script,info WAN IP: 178.231.241.242 <--
2025-12-29 21:31:14 script,info WAN IP: 178.228.27.168
2025-12-29 21:34:46 script,info WAN IP: 178.231.7.240
2025-12-29 21:39:01 script,info WAN IP: 178.231.47.96

De IP's in de getroffen range worden nog wel uitgegeven (vetgedrukt) - maar zijn gewoon reachable.

• ernstoud
nescafe schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:42:
Ik kan bevestigen dat dit issue is opgelost:
WEL connectiviteit
2025-12-29 11:55:12 script,info WAN IP: 178.230.247.168
2025-12-29 11:58:36 script,info WAN IP: 178.228.17.148
2025-12-29 12:05:31 script,info WAN IP: 178.231.58.29
2025-12-29 12:12:06 script,info WAN IP: 178.228.11.128
2025-12-29 12:14:32 script,info WAN IP: 178.231.13.227
2025-12-29 12:34:24 script,info WAN IP: 178.231.38.144
2025-12-29 12:51:24 script,info WAN IP: 178.230.198.162
2025-12-29 13:22:01 script,info WAN IP: 178.231.44.106
2025-12-29 20:53:16 script,info WAN IP: 178.231.232.212 <--
2025-12-29 21:06:39 script,info WAN IP: 178.228.38.228
2025-12-29 21:13:13 script,info WAN IP: 178.228.23.17
2025-12-29 21:18:26 script,info WAN IP: 178.230.199.96
2025-12-29 21:24:31 script,info WAN IP: 178.231.229.208 <--
2025-12-29 21:26:47 script,info WAN IP: 178.228.11.163
2025-12-29 21:31:09 script,info WAN IP: 178.231.13.15
2025-12-29 21:33:17 script,info WAN IP: 178.230.199.2
2025-12-29 21:37:10 script,info WAN IP: 178.228.61.160

2025-12-29 20:52:55 script,info WAN IP: 178.228.39.55
2025-12-29 21:07:04 script,info WAN IP: 178.228.38.65
2025-12-29 21:13:02 script,info WAN IP: 178.228.18.116
2025-12-29 21:18:33 script,info WAN IP: 178.228.59.117
2025-12-29 21:24:29 script,info WAN IP: 178.230.197.35
2025-12-29 21:26:52 script,info WAN IP: 178.231.241.242 <--
2025-12-29 21:31:14 script,info WAN IP: 178.228.27.168
2025-12-29 21:34:46 script,info WAN IP: 178.231.7.240
2025-12-29 21:39:01 script,info WAN IP: 178.231.47.96

De IP's in de getroffen range worden nog wel uitgegeven (vetgedrukt) - maar zijn gewoon reachable.
Top. Bedankt.

• ikbenjoeri
Ik heb zojuist ook een reactie gekregen van Odido "contactpersoon" dat het gisteren is opgelost

[ Voor 9% gewijzigd door ikbenjoeri op 30-12-2025 10:34 ]

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:34:
Ik heb zojuist ook een reactie gekregen van Odido "contactpersoon" dat het gisteren is opgelost
Waarschijnlijk zonder dat je de oorzaak hoorde?

• ikbenjoeri
ernstoud schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:44:
[...]

Waarschijnlijk zonder dat je de oorzaak hoorde?
Klopt, storing zat op een andere deel van netwerk waar hij niet verantwoordelijk voor is.

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:08
Sorry heren, ik ben toch maar weer naar Ziggo overgestapt. (Vorige bewoner heeft de aanleg van glas niet laten uitvoeren 😤)

Alsnog aanleggen schijnt 800+ te kosten

[ Voor 14% gewijzigd door Bakkertje_01 op 30-12-2025 17:03 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Bakkertje_01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:02:
Sorry heren, ik ben toch maar weer naar Ziggo overgestapt. (Vorige bewoner heeft de aanleg van glas niet laten uitvoeren 😤)

Gekocht of gehuurd ?
Jammer dat een huurder zoiets mag/kan blokkeren.

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:08
W1ck1e schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:17:
[...]

Gekocht of gehuurd ?
Jammer dat een huurder zoiets mag/kan blokkeren.
Koop hoor, geen huur. Ze had het voor +- 200 kunnen laten aanleggen.

• W1ck1e
  • Nu online
Bakkertje_01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:35:

Koop hoor, geen huur. Ze had het voor +- 200 kunnen laten aanleggen.
Dan maar wachten tot een provider het zonder kosten aanlegt.

• Miglow
Bakkertje_01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:02:

Je kunt het vaak gratis door de provider laten regelen als je postcode glas heeft.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Miglow schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:07:
[...]

Je kunt het vaak gratis door de provider laten regelen als je postcode glas heeft.
Dat zijn aannames. In buitengebied werkt dat in het algemeen niet zo. Daar had je zobiezo al aansluitkosten ook als je in het begin meedeed.
Maar goed, allemaal offtopic geneuzel... :+

• Doesnotcompute
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:06:
[...]

Dat zijn aannames. In buitengebied werkt dat in het algemeen niet zo. Daar had je zobiezo al aansluitkosten ook als je in het begin meedeed.
Maar goed, allemaal offtopic geneuzel... :+
Ook mijn ervaring. 1800 in het begin, vorige eigenaar geweigerd, nu 4500 euro :+

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:40
Ik gok dat het aan de sneeuwval ligt, maar de verbinding klappert nu 😅

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Polyphemus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:01:
Ik gok dat het aan de sneeuwval ligt, maar de verbinding klappert nu 😅
Hier ook in Kesteren gelderland verbindt steeds met verschillende masten.

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:40

Vae Victus

Awesome God

Hier regio Barneveld ook problemen met mobiel internet. Glasvezel werkt wel.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-01 15:59
Vae Victus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:39:
Hier regio Barneveld ook problemen met mobiel internet. Glasvezel werkt wel.
Tot 12:12 had ik heel de dag nergens last van, maar tussen 12:12 en 12:40 was mijn K&K verbinding ook niet beschikbaar. Rood lampje (5G) op modem.

2026-01-02 12:12:35 8.8.8.8 8.8.8.8 Online! 28 msec. IP: 8.8.8.8 (1/0)
2026-01-02 12:12:41 8.8.8.8 8.8.8.8 Lost connection!
...
2026-01-02 12:40:11 8.8.8.8 8.8.8.8 Lost connection!
2026-01-02 12:40:12 8.8.8.8 8.8.8.8 Online! 29 msec. IP: 8.8.8.8 (1/0)

Inmiddels lijkt de verbinding weer wat beter te werken. Rode lampje is nu in ieder geval groen (normaal blauw).

De snelheid is alleen nog wel veel minder dan anders: 29/46 (normaal 600+/100+)

• ktkaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-01 07:07

ktkaas

Mobile netwerk fixer

De sneeuw blijft 'plakken' aan de straalverbnding-schotel. Hierdoor werkt deze minder of helemaal niet meer. Uit onze eigen veiligheid klimmen we niet met sneeuw in de mast. We zullen moeten wachten tot het weer opklaart.

Field Service Engineer Mobile

• Miglow
Dat is het nadeel van draadloze verbindingen: Als er iets in de lucht zit, verstoort het het signaal.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
ktkaas schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:59:
De sneeuw blijft 'plakken' aan de straalverbnding-schotel. Hierdoor werkt deze minder of helemaal niet meer. Uit onze eigen veiligheid klimmen we niet met sneeuw in de mast. We zullen moeten wachten tot het weer opklaart.
Straal kacheltje :+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:42

franssie

Save the albatross

ktkaas schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:59:
Heeft die dan geen verwarming zoals zelfs een Starlink schoteltje dat wel heeft? Of gaan die soms kapot (zoals bij trein wissels)?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• flaskk
In mijn tijd gebruikte we nog ericsson rau2x zenders. Die ~25w gebruikt, dus wel wat warmte hadden. dish is vaak ook vlak dus bleef bijna geen sneeuw aan plakken. Maar geen idee wat ze tegenwoordig gebruiken.

• ktkaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-01 07:07

ktkaas

Mobile netwerk fixer

flaskk schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:28:
In mijn tijd gebruikte we nog ericsson rau2x zenders. Die ~25w gebruikt, dus wel wat warmte hadden. dish is vaak ook vlak dus bleef bijna geen sneeuw aan plakken. Maar geen idee wat ze tegenwoordig gebruiken.
Piepschuim :+

Field Service Engineer Mobile

• Kyle
Vrijdag over een week - 9 januari - wordt een zeer zware storm verwacht, een zgn. "kanaalrat" .Die blaast de boel wel schoon .....

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:28
Vanmiddag klik klaar geïnstalleerd in nieuwbouwwoning.

Begane grond gaf 0 signaal dus verplaatst naar zolder. Daar kwam die wel up met 70mbit, prima :) web interface gaf geen 5g aan, alleen lte en lampje was (dus?) oranje

Uur later alle lampjes groen! Interface geeft ook nu 3 streepjes lte en 5g signaal aan. Heb ook een ip adres maar internet ho maar.
Krijg er niets doorheen, hoeveel power cycles ik ook probeer.

Iemand enig idee?

CISSP! Drop your encryption keys!

• ernstoud
laurens0619 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:35:
Vanmiddag klik klaar geïnstalleerd in nieuwbouwwoning.

Begane grond gaf 0 signaal dus verplaatst naar zolder. Daar kwam die wel up met 70mbit, prima :) web interface gaf geen 5g aan, alleen lte en lampje was (dus?) oranje

Uur later alle lampjes groen! Interface geeft ook nu 3 streepjes lte en 5g signaal aan. Heb ook een ip adres maar internet ho maar.
Krijg er niets doorheen, hoeveel power cycles ik ook probeer.

Iemand enig idee?
Klik&Klaar met de bijgeleverde 5 router? Of eigen spul? Staat APN op “fwainternet”?

• franssie

franssie

Save the albatross

@laurens0619 welke meuk heb je er achter hangen? Volgens mij heb je best wat eigen netwerk spul. ALs je een eigen router gebruikt, haal die er eerst eens tussenuit. Misschien een VLAN instelling nog ergens vergeten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• laurens0619
ernstoud schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:54:
[...]

Klik&Klaar met de bijgeleverde 5 router? Of eigen spul? Staat APN op “fwainternet”?
Bijgeleverde router en staat
op fwainternet :)

Maar warempel, ik deed een ping test via het modem naar 8.8.8.8, die kwam door en nu ook weer internet via wifi

Niet denderend, dit is de ping test van het odido modem
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: seq=0 ttl=247 time=298.104 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=1 ttl=247 time=45.165 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=2 ttl=247 time=105.413 ms
64 bytes from 8.8.8.8: seq=3 ttl=247 time=310.816 ms

Speedtest geeft nu 40/60 aan wat voor mij zat is, als het maar blijft

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 02-01-2026 23:06 ]

• laurens0619
franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:00:
@laurens0619 welke meuk heb je er achter hangen? Volgens mij heb je best wat eigen netwerk spul. ALs je een eigen router gebruikt, haal die er eerst eens tussenuit. Misschien een VLAN instelling nog ergens vergeten?
Odido staat op zolder en vanaf dat wifi ap (had ik) geen internet.
Vanuit utp naar meterkast waar het switch in gaat voor mn bekabelde verbindingen en een deco ap

• franssie

franssie

Save the albatross

laurens0619 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:03:
[...]

Odido staat op zolder en vanaf dat wifi ap (had ik) geen internet.
Vanuit utp naar meterkast waar het switch in gaat voor mn bekabelde verbindingen en een deco ap
Zou moeten werken al is het geen sterke router in die doos (dacht 32 klanten max) dus i heb mijn eigen router erachter in DMZ.
Verder als je een managed switch/router gebruikt achter de Odido doos kan je problemen krijgen met je snelheid , zie eerdere posts in dit topic.

• laurens0619
franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:11:
[...]

Zou moeten werken al is het geen sterke router in die doos (dacht 32 klanten max) dus i heb mijn eigen router erachter in DMZ.
Verder als je een managed switch/router gebruikt achter de Odido doos kan je problemen krijgen met je snelheid , zie eerdere posts in dit topic.
Hmm dat Zou kunnen.
De arp tabel laat nu 19 apparaten zien dus dat valt mee. Ik had eerst mn fritz router ertussen maar dat leek niet te werken om een of andere vage reden. Zal die kabel er eens uithalen als het weer misgaat en kijken wat die dan vanaf het modem doet.

Maar kijkende naar mn ping tijden heeft die denk ik gewoon een brak net wel/net niet signaal

• franssie

franssie

Save the albatross

@laurens0619 Korte samenvatting van dit topic, het modem is prima, de firmware heeft Odido verkloot. Gebruik de WiFi van het modem niet, hange er een Action switch tussen want unmanaged en ga dan pas los met je eigen backhaul. \Ik draai stabiel 300/100 met de action switch en een Unifi systeem (met de gateway in DMZ) erachter.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 02-01-2026 23:23 ]

• ernstoud
franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:11:
[...]
In een ideale wereld zorgt Odido er voor dat een:

ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg on

uitgevoerd wordt als het device start. Vrijwel zeker lost dat dit probleem op.

• laurens0619
Ah hij lijkt wakker geworden :)
Ping vanuit odido modem naar 8.8.8.8 is nu strak 35ms en dowload 850mbit. Misschien nog wel meer maar is max van mn wifi.

Zelfde signal waardes trouwens dus hij leek ff nodig te hebben ofzo

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:56
Ik lees hier geregeld dat er wat mindering kan zijn en ook bij velen gebeurt door sneeuw etc.
Zelf zit ik in Purmerend en ja er is wel wat sneeuw (geen bergen). Maar gister en tot dusver vandaag echt eigenlijk geen storingen.
De download en upload blijven hoog. De Ping is met 15ms ook niet heel hoog. Was eerder wel anders maar dat hebben ze opgelost.

• flaskk
Hier sneeuwt het ook flink en nauwelijks een verschil. Maar ook los.

Denk dat je geen los hebt en aantal daken en/of bomen met sneeuw tussen zit je je inderdaad hoop demping hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door flaskk op 03-01-2026 10:22 ]

• Miglow
laurens0619 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:16:
[...]

Hmm dat Zou kunnen.
De arp tabel laat nu 19 apparaten zien dus dat valt mee. Ik had eerst mn fritz router ertussen maar dat leek niet te werken om een of andere vage reden. Zal die kabel er eens uithalen als het weer misgaat en kijken wat die dan vanaf het modem doet.

Maar kijkende naar mn ping tijden heeft die denk ik gewoon een brak net wel/net niet signaal
Ik heb de K&K voor de gein wel eens als backup van mijn glasvezel op de Fritz aangesloten en je moet goed kijken welke LAN poort je instelt, maar daarna werkt het gewoon.

• Roy Tollenaar
  • Nu online
Odido heeft de prijs van Klik en Klaar vandaag met €1 verhoogd, op de bestelpagina zie ik het alleen nog niet terug. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ2sWjoTUdEgbRL78tI5mXBJe60=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j17UVQWwrZMgiHWoBCY7eF6v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty7w0DngbB54_WwoOyLwqfjfYRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/686asx5eOEoBw1Bb7zasHyT9.png?f=user_large

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-01 19:51

Hayte

Nieuwsredacteur
Roy Tollenaar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:20:
Odido heeft de prijs van Klik en Klaar vandaag met €1 verhoogd, op de bestelpagina zie ik het alleen nog niet terug. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Scherp, ik heb het net bij Odido nagevraagd :)

• W1ck1e
  • Nu online
Odido heeft de prijs van Klik en Klaar vandaag met €1 verhoogd, op de bestelpagina zie ik het alleen nog niet terug. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel nu (dus tijdelijk) geen aansluitkosten a 20 euro. De afgelopen tijd werden die wel in rekening gebracht. Daarmee is dus deze verhoging voor 20 maanden gecompenseerd. Dan valt het mee voor nieuwe klanten. Bestaande iets minder. Het is naar mijn mening nog steeds een goed product.

• Kyle
Op 13 februari maaklt het CBS de inflatiecijfers bekend. Ik neem aan dat bestaande abonnees alleen met een inflatie correctie te maken krijgen, maar corrigeer me gerust als ik het verkeerd zie.

• ernstoud
Kyle schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:53:
Op 13 februari maaklt het CBS de inflatiecijfers bekend. Ik neem aan dat bestaande abonnees alleen met een inflatie correctie te maken krijgen, maar corrigeer me gerust als ik het verkeerd zie.
Het is natuurlijk een product met een maandcontract. Dus volgens mij zal de prijsverhoging voor iedereen gelden, we gaan het zien.

• W1ck1e
  • Nu online
Kyle schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:53:
Ik vermoed dat Odido nu deze verhoging doorvoert, voor bestaande en nieuwe klanten. En dan niet naar aanleiding van de CBS cijfers in februari nog eens een keer de prijs verhoogt. 1 euro op 25 (of minder) is 4%, dat lijikt mij al meer dan de inflatie.

• Keypunchie
  • Niet online
Ze verhogen de prijs om onze ervaring te verbeteren. Uiteraard.

• franssie

franssie

Save the albatross

Keypunchie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:25:
Ze verhogen de prijs om onze ervaring te verbeteren. Uiteraard.
Als ze dat ook echt zouden doen dan is die ene euro wat mij betreft prima :P

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

[Afbeelding]
Dat is de inflatie correctie zo te zien. Nieuwe klanten krijg de "oude" prijs.

• Roy Tollenaar
  • Nu online
zx9r_mario schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dat is de inflatie correctie zo te zien. Nieuwe klanten krijg de "oude" prijs.
Dit lijkt juist voor nieuwe klanten bestaande klanten krijgen later nog de inflatiecorrectie.

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 21:42

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Roy Tollenaar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Dit lijkt juist voor nieuwe klanten bestaande klanten krijgen later nog de inflatiecorrectie.
In mijn Odido is het al met 1 euro verhoogt... geen bericht van gehad. PS. Ben al meer dan een jaar klant.

Edit gevonden op website Odido; Inflatie correctie per 1 januari 2026 is 3.1%. Echter dat is maar afgerond 78 euro cent.... maar Odido verhoogt het met 1 euro.. Is 22 cent te veel. Principe kwestie :)

[ Voor 23% gewijzigd door jamesbond007uk op 05-01-2026 21:27 ]

Jamesbond007uk

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:14
jamesbond007uk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:15:
[...]

In mijn Odido is het al met 1 euro verhoogt... geen bericht van gehad. PS. Ben al meer dan een jaar klant.

Edit gevonden op website Odido; Inflatie correctie per 1 januari 2026 is 3.1%. Echter dat is maar afgerond 78 euro cent.... maar Odido verhoogt het met 1 euro.. Is 22 cent te veel. Principe kwestie :)
Het staat ook op de factuur van december 2025:
Aankondiging: aanpassing maandkosten door inflatie

Om je dezelfde kwaliteit en service te kunnen blüven bieden, voeren we in januari 2026 (op basis van onze afspraken) een inflatiecorrectie van 3,1% door op de maandkosten van je abonnement. Dit zie je terug op de factuur over de maand januari. Het percentage is bepaald door het CBS en geldt niet voor abonnementen die afgesloten zijn op of na 1-10-2025 of voor 6 december 2010. Meer weten: odido.nl/inflatiecorrectie.

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 21:42

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

yeahbaby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:37:
[...]

Het staat ook op de factuur van december 2025:

[...]
Dank! Maar dan klopt de verhoging niet :(.

Jamesbond007uk

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-01 19:51

Hayte

Nieuwsredacteur

[Afbeelding]
Odido bevestigt het inmiddels, ik heb er ook zojuist een artikel over geschreven :) Er ontstaan dus straks drie situaties: je hebt vóór 1 oktober 2025 een abo afgesloten: dan ga je 25,78 euro per maand betalen. Je hebt tussen 1 oktober 2025 en 5 januari 2026 een abonnement afgesloten: je blijft 25 euro per maand betalen. Je hebt op of na 5 januari 2026 een abonnement afgesloten: je gaat 26 euro per maand betalen. Bedragen zijn exclusief Klantvoordeel van 5 euro.

• Roy Tollenaar
  • Nu online
Hayte schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Odido bevestigt het inmiddels, ik heb er ook zojuist een artikel over geschreven :) Er ontstaan dus straks drie situaties: je hebt vóór 1 oktober 2025 een abo afgesloten: dan ga je 25,78 euro per maand betalen. Je hebt tussen 1 oktober 2025 en 5 januari 2026 een abonnement afgesloten: je blijft 25 euro per maand betalen. Je hebt op of na 5 januari 2026 een abonnement afgesloten: je gaat 26 euro per maand betalen. Bedragen zijn exclusief Klantvoordeel van 5 euro.
Nu wachten tot KPN met een soortgelijk product gaat komen :)

• Siira
  • Niet online
Roy Tollenaar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Nu wachten tot KPN met een soortgelijk product gaat komen :)
Ik had dat al eerder verwacht eerlijk gezegd. Mijn gevoel zegt me dat het mobiele netwerk het prima aan zou moeten kunnen als ik zo op antennekaart kijk, ze hebben bijvoorbeeld ook best goede N78 dekking volgens mij. Misschien willen ze niet teveel concurreren met zichzelf?

• Miglow
Siira schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ik had dat al eerder verwacht eerlijk gezegd. Mijn gevoel zegt me dat het mobiele netwerk het prima aan zou moeten kunnen als ik zo op antennekaart kijk, ze hebben bijvoorbeeld ook best goede N78 dekking volgens mij. Misschien willen ze niet teveel concurreren met zichzelf?
Ze hebben dit soort verbindingen al, alleen niet voor consumenten. Heb via via een KPN Sim geleend toen ik tijdelijk in een vakantiehuis woonde en daar zaten ook geen beperkingen op. Degene van wie ik hem geleend had vertelde me dat zijn telecom-werkgever de Sims gebruikte voor het aansluiten van filialen van bepaalde retail organisaties op nieuwe locaties waar het aanleggen van DSL of glasvezel lang ging duren waardoor ze toch open konden ook al hadden ze geen vaste aansluiting.

• Roy Tollenaar
  • Nu online
Siira schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Dat kan of ze zijn nog aan het testen om er ook tv bij aan te bieden.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
W1ck1e schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Wel nu (dus tijdelijk) geen aansluitkosten a 20 euro. De afgelopen tijd werden die wel in rekening gebracht. Daarmee is dus deze verhoging voor 20 maanden gecompenseerd. Dan valt het mee voor nieuwe klanten. Bestaande iets minder. Het is naar mijn mening nog steeds een goed product.
Die tijdelijke aansluitkosten zijn al een paar weken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor documentatie doeleinden, kon het in dit topic zo snel niet vinden.
Om ICMP PING aan te zetten zodat je extern gepingd kan worden, moet je een nogal verstopte setting aanzetten. Dat is nodig voorbijvoorbeeld smokeping monitoring

[hamburger] [onderhoud] [externbeheer]
eerste tabblad, tweede regel, [PING] bij WAN aanzetten.

edit @marktweakt ben je er nog in dit topic? Zie dat TS nog wat achter loopt.
De monitoring link https://smokeping.hostio....et=nl_isp_client.odidofwa van @ikbenjoeri zou er ook wel in mogen lijkt mij?

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 06-01-2026 22:52 ]

• W1ck1e
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Die tijdelijke aansluitkosten zijn al een paar weken.
Dat is dan dubbele bof: geen prijsverhoging en geen aansluitkosten.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Hoezo dubbele bof?
Je hebt toch geordend voor 25 euro en geen aansluitkosten.

• W1ck1e
  • Nu online
TvanW schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Hoezo dubbele bof?
Je hebt toch georderd voor 25 euro en geen aansluitkosten.
Vergeleken met klanten van voor 1 oktober (in een periode dat er aansluitkosten waren), die dus wel inflatie correctie aan de broek krijgen.

ik las de "Die tijdelijke aansluitkosten zijn al een paar weken" van @dutchnltweaker als "Die tijdelijke aansluitkosten zijn al een paar weken gratis", gezien dat het een reactie is mijn bericht dat het eerder niet gratis was.

[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 06-01-2026 14:15 ]

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-01 14:46

Flitskikker

Forumkikker

W1ck1e schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Ik dacht dat ik in oktober K&K had genomen, maar het was nog net in september.
Dubbele pech dan dus: en inflatiecorrectie en aansluitkosten betaald...

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Oh nee! dan ga ik van 40 euro voor onbeperkt mobiel (15 via aanbieding) + thuisinternet naar 40,78 betalen!

Laat het Odido niet lezen, maar nog altijd een koopje. Het buitenmodem ligt ondertussen onder een laag sneeuw op het dak, maar werkt gewoon door. En haal nog steeds 700mbit down/130 up.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-01 17:47

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik kijk er als volgt naar. Inflatiecorrectie voor bedrijven is noodzakelijk en helaas gebruikelijk. Als werknemer wil ik zelf ook graag gecompenseerd worden voor inflatie. En nog liever opslag erbij ook.

Als Odido indexeert met 3 procent op een bedrag van E. 25,-- is dat een verhoging van E. 0,75. Heb je een ander abonnement, van bijvoorbeeld E. 60,--, gaat de prijs met dezelfde inflatiecorrectie omhoog met E. 1,80.

Het duurdere abonnement gaat iedere inflatiecorrectie (1 jaar) met een groter bedrag omhoog dan K&K. Dan mopper ik niet en zit ik goed bij K&K als prijsbewuste consument.

[ Voor 20% gewijzigd door vdr01 op 06-01-2026 17:47 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• ShadowLabs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:58
Sinds vandaag heb ik de Klik&Klaar ook in huis, ter vervanging van een Deco X50-5G met een normale unlimited sim.
Nu vraag ik me een beetje af hoe ik het netwerk het beste inricht.
De situatie in huidige vorm is:
Deco X50-5G als hoofd-deco/router
3x Deco X60 als mesh verspreid door het huis.

De X50 gaat er tussenuit want die heeft TP link echt gesloopt met hun firmware updates, nu heb ik 1 van de X60's als hoofd-deco/router ingesteld, deze een static IP gegeven en in de DMZ van de Odido Zyxel gezet, en vervolgens op de Odido router alle dhcp/wifi/firewall/etc uitgeschakeld.

Kijkend naar de specs echter zie ik dat de Zyxel een veel sterkere CPU heeft dan de Deco (2,2Ghz mediatek T680 quad vs een Qualcomm 1ghz quad) en twijfel ik om dat ding als router in te zetten, en de deco's als Access Point only mode te configureren.
Wat zijn jullie ervaringen met dit modem als router? Kan hij een beetje workload aan?
En tenslotte - Odido heeft het over een limiet van 32 clients. Zijn dit wifi clients, of überhaupt devices op de Zyxel als deze als router fungeert (dus ook als ze verspreid zijn over een aantal Deco's)?

• franssie

franssie

Save the albatross

@ShadowLabs vast IP via DHCP op de Zyxel, niet in je tweede router.
Zyxel heeft aangepaste firmware van Odido en die hebben geen idee hoe dat moet dus zou ik zo min mogelijk vertrouwen.
Dus je opzet lijkt me prima, de tweede router in de Zyxel in DMZ zetten/houden is prima te doen.
ik las ook ooit in de handleiding dat de Zyxel maar 32 clients via DHCP ondersteund, dan is ééntje gewoon beter.

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.