Wat mij opvalt is dat de transmissie van de mast Microwave is.mr_chip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:32:
Er is hier heel vlakbij nog geen 500 meter afstand een mast geplaatst
Echter vind ik het raar dat met al die banden die gebruikt worden hij nog steeds een lage snelheid aangeeft bij de dekkingskaart is die nog niet aangepast
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klinkt alsof ie zijn signaal van een andere mast krijgt en niet van een dedicated glas verbinding?
dat klopt zeker onderop de mast zit een grote schotel die gebruikt voor een straalverbindingBeta schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:04:
[...]
Wat mij opvalt is dat de transmissie van de mast Microwave is.
Klinkt alsof ie zijn signaal van een andere mast krijgt en niet van een dedicated glas verbinding?
Dat is wel heel bijzonder. Je moet de K&K SIM dus in de NR5307 plaatsen, die opstarten en daarna werkt de SIM weer in de AF55? Kan me geen technisch euvel voorstellen waarvoor dat de oplossing zou zijn.Madshark schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 03:09:
Intussen beginnen de issues met de AF55 outdoor aardig vervelend te worden.
Soms draait het voor dagen 100% stabiel, om daarna de connectie te verliezen, en alleen een simswap met de originele K&K modem en weer terug lijkt de enige oplossing te zijn.
Nu bij Amazon een outdoor Zyxel modem besteld, hopelijk zal deze een stabielere verbinding geven.
Ik heb sinds introductie ook een AF55 in gebruik. Ik heb deze problemen niet. Is er geen technisch defect in je AF55?Madshark schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 03:09:
Intussen beginnen de issues met de AF55 outdoor aardig vervelend te worden.
Soms draait het voor dagen 100% stabiel, om daarna de connectie te verliezen, en alleen een simswap met de originele K&K modem en weer terug lijkt de enige oplossing te zijn.
Nu bij Amazon een outdoor Zyxel modem besteld, hopelijk zal deze een stabielere verbinding geven.
Ik neem aan dat je een buitenmodule hebt, herstart je deze bij verlies van connectie?
Dan is dat het knelpunt als je een bepaald type microwave hebt is het slechts 300Mbps dacht ik te hebben onthouden.mr_chip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:05:
[...]
dat klopt zeker onderop de mast zit een grote schotel die gebruikt voor een straalverbinding
Klopt. Dit gebeurt heel veel. Maar dit zijn Huawei RTN380AX straalverbindingen, die doen zo'n 4Gbps. Snel genoeg opzich. Ze investeren best veel in glas maar het is meestal handiger om een site eerst op een straalverbinding online te brengen.Beta schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:04:
[...]
Wat mij opvalt is dat de transmissie van de mast Microwave is.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ja klopt, maar die bouwen ze al jaren niet meer bij nieuwe sites. Ze hangen alleen nog wel op vrij veel oudere sites. Daar wordt aan gewerktstormfly schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Dan is dat het knelpunt als je een bepaald type microwave hebt is het slechts 300Mbps dacht ik te hebben onthouden.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Nu dit script niet meer werkt en de firmware verder lijkt dichtgetimmerd, is het iemand gelukt om IP passthrough werkend te krijgen op de nieuwste B11-firmware, bijvoorbeeld door een oude back-up te importeren?Dani_! schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:19:
[...]
Dit lijkt inderdaad het geval te zijn
Ik heb een paar dagen geleden Klik&Klaar binnengekregen, en moest tot mijn grote teleurstelling uitvinden dat de Zyxel NR5307 niet in bridge modus kon worden gezet, ook al ondersteunt het modem dat wel degelijk. Net als velen van jullie gebruik ik mijn eigen router (ik draai OPNSense op een SFF Dell), en wil ik gewoon een directe WAN verbinding. Is dat nou te veel gevraagd?
Ik dus meteen dezelfde dag gaan neuzen in de code en API-calls. Door in local storage het "loginLevel" van "medium" naar "high" te veranderen krijg je al veel meer te zien. Zo verschijnt onder "Breedband" een tabblad voor het wijzigen van de APN-instellingen. Een tabblad voor "IP Passthrough Modus" (oftewel, bridge modus), wat bij andere gebruikers van de NR5307 wel aanwezig leek te zijn, ontbrak echter nog steeds.
Gelukkig kon ik in app.js alle API-calls terug te vinden. Blijkt dat bij het wijzigen van de APN-instellingen, ook informatie over "IP Passthrough Modus" wortdt meegestuurd. Door in de PUT request voor de eerste APN entry "Passthru_Mode" van "false" naar "true" te veranderen (en de huidige session key uit local storage toe te voegen), kon ik deze instelling succesvol veranderen. Mijn Zyxel draait inmiddels al meerdere dagen zonder problemen in bridge modus!
Ik heb vandaag pas de tijd gehad om een stukje Javascript te schrijven zodat geïnteresseerden makkelijk hetzelfde kunnen bewerkstelligen:
JavaScript:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 { // Enable (true) or disable (false) IP Passthrough Mode const ipPassthroughMode = true; // Set endpoint IP address from current hostname const ipAddress = window.location.hostname; // Retrieve session key from local storage const sessionKey = localStorage.getItem("zySessionKey"); // Send API request to enable dynamic IP passthrough fetch("https://" + ipAddress + "/cgi-bin/DAL?oid=cellwan_mapn&timedelay=1&sessionkey=" + sessionKey, { "headers": { "accept": "application/json, text/javascript, */*; q=0.01", "accept-language": "en-GB,en;q=0.9", "cache-control": "max-age=0", "content-type": "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8", "if-modified-since": "Thu, 01 Jun 1970 00:00:00 GMT", "sec-fetch-dest": "empty", "sec-fetch-mode": "cors", "sec-fetch-site": "same-origin", "x-requested-with": "XMLHttpRequest" }, "referrerPolicy": "no-referrer", "body": `{\"AP_Enable\":true,\"AP_APN\":\"fwainternet\",\"AP_Username\":\"\",\"AP_Password\":\"\",\"AP_Interface\":\"Cellular.Interface.1\",\"AP_ManualAPN\":true,\"AP_Auth_Type\":\"None\",\"AP_PDP_Type\":\"IPv4\",\"Passthru_Enable\":${ipPassthroughMode},\"Passthru_Mode\":\"Dynamic\",\"Passthru_MacAddr\":\"\",\"Passthru_SubnetPrefix\":null,\"Passthru_StaticGWIPEnable\":null,\"Passthru_StaticGWIP\":null,\"DHCP_LeaseTime\":null,\"Index\":1}`, "method": "PUT", "mode": "cors", "credentials": "include" }) // Catch JSON response .then((response) => { if (response.ok) { let logMsg = "Successfully enabled IP Passthrough Mode"; if (!ipPassthroughMode) logMsg = "Successfully disabled IP Passthrough Mode"; console.log(logMsg); return response.json(); }; if (504 === response.status) throw new Error("Your session probably expired. Refresh and login again."); if (401 === response.status) throw new Error("It doesn't seem like you're logged in. Log in first, then try again."); }) // Update session key in local storage so you don't have to log out and in again .then((json) => { localStorage.setItem("zySessionKey", json.sessionkey); console.log("Successfully updated session key in local storage"); }) // Log potential error .catch((error) => console.log(error)); }
Bovenstaande code kan in de console worden geplakt terwijl je op de webinterface bent ingelogd, en na uitvoering staat "IP Passthrough Modus" als het goed is aan. Wellicht dat je het modem vervolgens opnieuw op moet starten. Uiteindelijk moet je op het dashboard onder "Mobiele informatie" kunnen lezen dat het modem zich in "IP Passthrough Modus" bevindt. Wil je weer terug? Verander "ipPassthroughMode" in de code dan naar "false", en voer het opnieuw uit.
Let op, neem de code wel eerst even door: voer nooit zomaar onbekende code uit!
Is het verder nodig om een disclaimer te geven dat ik niet verantwoordelijk ben voor eventuele schade, en dat uitvoering van bovenstaande code op eigen risico is? Voor de zekerheid dan maar, bij dezen.
P.S. Ik ben geen Javascript-expert, dus mocht je opmerkingen hebben: feedback is welkom!
Dat is door @jamesbond007uk en mijzelf getest, werkt helaas niet ... Staat ook ergens in het verleden rond 3 mei 2025 2 mei in de avond ....Niek. schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:00:
[...]
Nu dit script niet meer werkt en de firmware verder lijkt dichtgetimmerd, is het iemand gelukt om IP passthrough werkend te krijgen op de nieuwste B11-firmware, bijvoorbeeld door een oude back-up te importeren?
Ja, precies dit. In de WebIf van de AF55 outdoor zie je staan dat de verbinding disconnected is, en bij Simcard status, Simcard ready.ernstoud schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:04:
[...]
Dat is wel heel bijzonder. Je moet de K&K SIM dus in de NR5307 plaatsen, die opstarten en daarna werkt de SIM weer in de AF55? Kan me geen technisch euvel voorstellen waarvoor dat de oplossing zou zijn.
Ik kan drukken op connect tot ik een ons weegt, hij blijft disconnected. Power cycles, zelfs na een half uur stroomloos, het wil niet connecten.
Doe ik de simkaart in de meegeleverde K&K modem, direct online. Stop ik de sim terug in de AF55, 1x op connect drukken en weer online.
Vreemde is dat hiervoor, de verbinding weken lang nagenoeg 100% stable is gebleken. Begin deze maand (2 mei) is dit ineens begonnen.
Bellen naar de helpdesk heeft geen zin, AF55 outdoor ondanks T-Mobile branding, wordt niet ondersteund.
Ja, ik gebruik de outdoor AF55, die aan een UniFi USG3p router hangt. (de officiële binnenunit van AF55 is niet aangesloten)Incognitum schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:18:
[...]
Ik heb sinds introductie ook een AF55 in gebruik. Ik heb deze problemen niet. Is er geen technisch defect in je AF55?
Ik neem aan dat je een buitenmodule hebt, herstart je deze bij verlies van connectie?
Een technisch defect zou natuurlijk altijd kunnen, maar zonder debug logging blijft het gissen denk ik. Als het werkt, doet de unit het verder prima.
Bij verlies van de connectie helpt een herstart helaas niet. Zowel een soft herstart via de WebIf als een harde herstart (PoE uitzetten op switch) maakt geen verschil, pas als de sim even in de meegeleverde modem gezeten heeft, wil het pas weer werken.
Bijzonder…Madshark schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:40:
[...]
Bij verlies van de connectie helpt een herstart helaas niet. Zowel een soft herstart via de WebIf als een harde herstart (PoE uitzetten op switch) maakt geen verschil, pas als de sim even in de meegeleverde modem gezeten heeft, wil het pas weer werken.
Ik denk dat je dit al geprobeerd hebt, maar kan het gewoon een slecht contact zijn in de AF55 naar de SIM? Moet hij echt in de NR5307 of werkt het ook weer als hij uit de AF55 gehaald wordt, even vriendelijk wordt toegesproken, en dan weer teruggeplaatst wordt?
Of de Odido infra vindt je AF55 “verdacht” of zoiets… ik kan me er verder niets bij voorstellen…
Doet de AF55 soms een SIM lock? Staat dat in de GUI uit?
Dat was ook mijn eerste gedachte. Heb de simkaart nog even goed schoongemaakt met een vlakgom om dat uit te sluiten.ernstoud schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:56:
[...]
Bijzonder…
Ik denk dat je dit al geprobeerd hebt, maar kan het gewoon een slecht contact zijn in de AF55 naar de SIM? Moet hij echt in de NR5307 of werkt het ook weer als hij uit de AF55 gehaald wordt, even vriendelijk wordt toegesproken, en dan weer teruggeplaatst wordt?
Of de Odido infra vindt je AF55 “verdacht” of zoiets… ik kan me er verder niets bij voorstellen…
Doet de AF55 soms een SIM lock? Staat dat in de GUI uit?
De AF55 ziet de simkaart verder ook, alleen op die bepaalde momenten weigert het een verbinding tot stand te brengen. Is alleen erg jammer dat er geen logging ofzo is (thans, niet kunnen vinden), met een foutmelding had ik meer kunnen achterhalen wat er mis gaat.
Dat het apparaat soms door Odido van het netwerk gekegeld wordt is best aannemelijk, zou het gedrag wel enigzins kunnen verklaren.
Zover mij bekend zit er geen simlock op de kaart, thans neem aan dat je de pincode bedoeld?
Simlock op het apparaat, geen idee. Maar het is van oorsprong een T-Mobile 4G internet thuis set. (al is de AF55 outdoor een 4G/5G modem, en ik haal er ook 5G snelheden mee)
Zou er een T-Mobile simlock op zitten, dan zou de Odido sim moeten werken, is tenslotte dezelfde provider met alleen een nieuwe naam.
@.Niek. wat @Houtenklaas al aangeeft, werkt het helaas niet. Hopelijk vinden we nog wel een oplossing. Gelukkig is er bij mij nog steeds de oude firmware aanwezig.Houtenklaas schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:53:
[...]
Dat is door @jamesbond007uk en mijzelf getest, werkt helaas niet ... Staat ook ergens in het verleden rond 3 mei 2025 2 mei in de avond ...
Jamesbond007uk
Ergens lijkt het of er een IMEI block plaatsvind (dat is wel aan de provider kant), zoals kan gebeuren als je een telefoon SIM in een data Modem stopt.
Geen idee of een AF55 zo te hacken is om het IMEI van je Zyxel te klonen.
Anders weet ik het ook niet meer, of ze zouden gebruik van 'verboden' banden blokkeren op deze manier maar dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Onwaarschijnlijk maar ik vermoed dat dit het issue is en Odido niet wil dat dit device voor K&K gebruikt wordt.Madshark schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:14:
[...]
Maar het is van oorsprong een T-Mobile 4G internet thuis set.
[Edit] https://www.ad.nl/binnenl...ast-van-storing~a0639cae/
[ Voor 37% gewijzigd door zx9r_mario op 22-05-2025 08:23 ]
Yep, ZO Brabant geen K&K op dit momentzx9r_mario schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:20:
Dikke storing bij Odido? Mijn K&K router geeft mobiele status "Down". Volgens Allestoringen ook Ben.
[Edit] https://www.ad.nl/binnenl...ast-van-storing~a0639cae/
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De enige toren die ik qua ontvangst nog zag was "Het Loon" in Heerlen (via NetMonster app) , Brunssum niets, Sittard niets, en op de snelweg A76 en A2 ging de telefoon flipperen tussen Belgie en Duitsland.
:strip_exif()/f/image/J8U8dBForwAUK4QuRPCxJnm9.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Y2FLgsh3CRliylThPfTCddLl.png?f=user_large)
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Hier in Zuidwolde Groningen totaal geen problemen gehad met Odido en Simpel.
Niet heel ZO Brabant, ik heb hier in Eindhoven geen enkel probleem, ben continu online sinds 6 uur vanochtend.
Eindhoven is ook niet helemaal ZO Brabant he .zacht schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:03:
[...]
Niet heel ZO Brabant, ik heb hier in Eindhoven geen enkel probleem, ben continu online sinds 6 uur vanochtend.
Hier weer online
[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 22-05-2025 11:23 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Ja hoop het ook! Voor zover ik het begrijp, is de test uitgevoerd door een b7 configuratie te importeren in b11 firmware. Het is mij niet helemaal duidelijk of er ook is geprobeerd om een b11 configuratie met ip passthrough ingeschakeld te importeren in een b11 firmware met standaardinstellingen. Kun je jouw back-up misschien sturen? Dan kijk ik er ook even naar.jamesbond007uk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:15:
[...]
@.Niek. wat @Houtenklaas al aangeeft, werkt het helaas niet. Hopelijk vinden we nog wel een oplossing. Gelukkig is er bij mij nog steeds de oude firmware aanwezig.
Als iemand een B11 config heeft, probeer ik dat met alle soorten van genoegen, het is niet mijn primaire internetverbinding, dus geen paniek bij de pubers hier ....Niek. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:08:
[...]
Ja hoop het ook! Voor zover ik het begrijp, is de test uitgevoerd door een b7 configuratie te importeren in b11 firmware. Het is mij niet helemaal duidelijk of er ook is geprobeerd om een b11 configuratie met ip passthrough ingeschakeld te importeren in een b11 firmware met standaardinstellingen. Kun je jouw back-up misschien sturen? Dan kijk ik er ook even naar.
Ik zit ongeveer 300 meter van een mast (28/78) af die op glasvezel is aangesloten. Ik heb geen vrij zicht, ik zit namelijk op de eerste etage van een nieuwbouw appartement, met een galerij boven de kamer met het modem.
Met zowel de speedtest van Odido als Cloudflare tik ik de 1gb aan. Upload is slechts 80 Mbps.Latency 14 a 22 ms.
Erg verrast de eerste test. Komende dagen even checken of het stabiel is voor thuiswerken. Daarnaast vraag ik me af hoe lang de prijs houdbaar is rond de 20 a 25 euro. Maar tot die tijd is het een goede deal.
Lage upload komt vaak door gecoat glas, dat scheelt hier ook de wereld ...Ronwiel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:40:
Van een vriend een K&K modem mogen lenen. In het najaar loopt mijn glas abo namelijk af.
Ik zit ongeveer 300 meter van een mast (28/78) af die op glasvezel is aangesloten. Ik heb geen vrij zicht, ik zit namelijk op de eerste etage van een nieuwbouw appartement, met een galerij boven de kamer met het modem.
Met zowel de speedtest van Odido als Cloudflare tik ik de 1gb aan. Upload is slechts 80 Mbps.Latency 14 a 22 ms.
Erg verrast de eerste test. Komende dagen even checken of het stabiel is voor thuiswerken. Daarnaast vraag ik me af hoe lang de prijs houdbaar is rond de 20 a 25 euro. Maar tot die tijd is het een goede deal.
@.Niek., vanmiddag heb ik jou de backup gestuurd van mijn B7 configuratie. Ben benieuwd of jij er uit komt. Helaas kan ik de data van backup wel inzien maar is niet begrijpelijk (alleen onzin tekens)..Niek. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:08:
[...]
Ja hoop het ook! Voor zover ik het begrijp, is de test uitgevoerd door een b7 configuratie te importeren in b11 firmware. Het is mij niet helemaal duidelijk of er ook is geprobeerd om een b11 configuratie met ip passthrough ingeschakeld te importeren in een b11 firmware met standaardinstellingen. Kun je jouw back-up misschien sturen? Dan kijk ik er ook even naar.
Jamesbond007uk
Als je hem in een HEX editor opent, staat er ook "Salted" aan het begin, dat is dan ook een encrypted bestand vrees ik. Bij de test begin mei gaf hij ook aan dat hij een illegaal commando zag. Dat lijkt er dus op dat de encryptie gelijk is bij alle boxen, anders had hij wel gezegd dat het bestand onleesbaar was. @Niekjamesbond007uk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:04:
[...]
@.Niek., vanmiddag heb ik jou de backup gestuurd van mijn B7 configuratie. Ben benieuwd of jij er uit komt. Helaas kan ik de data van backup wel inzien maar is niet begrijpelijk (alleen onzin tekens).
[ Voor 17% gewijzigd door Houtenklaas op 23-05-2025 18:31 ]
Bij de Zyxel NR7302 is de encryptie/decryptie sleutel salted of deels gemaakt van het serienummer. Met andere woorden; elk configuratie bestand is gebonden aan het apparaat. Vrijwel zeker is dat bij de NR5307 ook zo dus dan is de configuratie inlezen van een ander onmogelijk.Houtenklaas schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:23:
[...]
Als je hem in een HEX editor opent, staat er ook "Salted" aan het begin, dat is dan ook een encrypted bestand vrees ik. Bij de test begin mei gaf hij ook aan dat hij een illegaal commando zag. Dat lijkt er dus op dat de encryptie gelijk is bij alle boxen, anders had hij wel gezegd dat het bestand onleesbaar was. @Niek
Klopt @Houtenklaas. Enige woord dat ik "begrijp"Houtenklaas schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:23:
[...]
Als je hem in een HEX editor opent, staat er ook "Salted" aan het begin, dat is dan ook een encrypted bestand vrees ik. Bij de test begin mei gaf hij ook aan dat hij een illegaal commando zag. Dat lijkt er dus op dat de encryptie gelijk is bij alle boxen, anders had hij wel gezegd dat het bestand onleesbaar was. @Niek
@ernstoud, kijk, als dat zo is, zullen we toch een eigen router moeten kopen als er (nog) geen band N78 aanwezig is.
[ Voor 10% gewijzigd door jamesbond007uk op 23-05-2025 18:44 ]
Jamesbond007uk
Krijg je dan een "ZySH>" prompt?
Zo ja, dan is het niet-encrypte config bestand te vinden. Maar eerst bovenstaande vraag dus beantwoorden. Ik heb geen NR5307 aangesloten, dus iemand?
Connection refused ... En dat is met de B11 firmware ...ernstoud schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:52:
Probeer eens het volgende op een NR5307: met een SSH client inloggen op het device (IP adres van de GUI) met "admin" en het GUI wachtwoord.
Krijg je dan een "ZySH>" prompt?
Zo ja, dan is het niet-encrypte config bestand te vinden. Maar eerst bovenstaande vraag dus beantwoorden. Ik heb geen NR5307 aangesloten, dus iemand?
Portscan laat zien:
PORT STATE SERVICE
53/tcp open domain
80/tcp open http
443/tcp open https
17171/tcp open unknown
20443/tcp open unknown
De letterlijke foutmelding begin mei was: "Uploaden van confiuratie is mislukt. Het geselecteerde bestand bevat een illegale configuratie-instelling." Dat doet vermoeden dat hij hem wel kan lezen.
Wat een test zou kunnen zijn is een default B7 config inladen in een B11 config. Dan zou hij geen illegale configuratie-instelling mogen zien. Als iemand een standaard config heeft, kom maar ...
[ Voor 40% gewijzigd door Houtenklaas op 23-05-2025 19:19 ]
Ligt ook aan je mast en afstand hoe nuttig n28 is. In veel gevallen kan je op 4G+ hogere snelheden halen op dit moment.jamesbond007uk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:43:
[...]
Klopt @Houtenklaas. Enige woord dat ik "begrijp"
@ernstoud, kijk, als dat zo is, zullen we toch een eigen router moeten kopen als er (nog) geen band N78 aanwezig is.
Zeker op drukkere masten zal de n28 band voller zitten dan b32, echter komt die een stuk minder ver qua dekking.
En ik verwacht dat ze uiteindelijk n28/b8/b20 ook voor de consumenten versie gaan verbieden, zoals bij de zakelijke versie. Daar wordt je sim uiteindelijk geblokkeerd als je connectie blijft maken op die banden.
Zolang niet alle eigen modems geüpdatet zijn, kunnen ze dat nog niet verplichten. Mijn NR5307 zit nog steeds vrolijk op n78+n28+b3+b3+b1+b7 met de originele firmware.
1
2
3
4
5
| C:\Users\x>ssh admin@192.168.1.1 ssh: connect to host 192.168.1.1 port 22: Connection refused C:\Users\x>ssh 192.168.1.1 ssh: connect to host 192.168.1.1 port 22: Connection refused |
Helaas. Firmware 11
Ok. Dan houdt het op. Wellicht nog via de UART connectie op het PCB.Houtenklaas schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:55:
[...]
Connection refused ... En dat is met de B11 firmware ...
Portscan laat zien:
PORT STATE SERVICE
53/tcp open domain
80/tcp open http
443/tcp open https
17171/tcp open unknown
20443/tcp open unknown
De letterlijke foutmelding begin mei was: "Uploaden van confiuratie is mislukt. Het geselecteerde bestand bevat een illegale configuratie-instelling." Dat doet vermoeden dat hij hem wel kan lezen.
Wat een test zou kunnen zijn is een default B7 config inladen in een B11 config. Dan zou hij geen illegale configuratie-instelling mogen zien. Als iemand een standaard config heeft, kom maar ...
Vraag met eigenlijk af of “verbieden” kan gezien de vrije modemkeuze. Grijs gebied.BiG-GuY schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:02:
[...]
Ligt ook aan je mast en afstand hoe nuttig n28 is. In veel gevallen kan je op 4G+ hogere snelheden halen op dit moment.
Zeker op drukkere masten zal de n28 band voller zitten dan b32, echter komt die een stuk minder ver qua dekking.
En ik verwacht dat ze uiteindelijk n28/b8/b20 ook voor de consumenten versie gaan verbieden, zoals bij de zakelijke versie. Daar wordt je sim uiteindelijk geblokkeerd als je connectie blijft maken op die banden.
Zolang niet alle eigen modems geüpdatet zijn, kunnen ze dat nog niet verplichten. Mijn NR5307 zit nog steeds vrolijk op n78+n28+b3+b3+b1+b7 met de originele firmware.
Vrije modem keuze gaat niet zo diep dat je zelf mag bepalen welke frequenties je op je modem kiest. De provider mag vereisen waar het gebruikte modem aan moet voldoen. Bij Ziggo mag je ook niet zomaar een random Docsis modem aansluiten hij moet voldoen aan specs abc en daarmee werken enkel specifieke modellen.ernstoud schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:25:
[...]
Vraag met eigenlijk af of “verbieden” kan gezien de vrije modemkeuze. Grijs gebied.
De simkaart blokkeren puur omdat hij in een ander modem gebruikt wordt, mag dan weer niet, aangezien het een FWA dienst is.
En voor de zakelijke markt zijn ze dus wel op de banden aan het handhaven. Je hebt dan ook andere kaarten met andere voorwaarden tegen een hogere prijs.
Met B7 firmware --> Connection time out.franssie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:05:
code:
1 2 3 4 5 C:\Users\x>ssh admin@192.168.1.1 ssh: connect to host 192.168.1.1 port 22: Connection refused C:\Users\x>ssh 192.168.1.1 ssh: connect to host 192.168.1.1 port 22: Connection refused
Helaas. Firmware 11
Jamesbond007uk
Telnet ook niet neem ik aan?jamesbond007uk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:22:
[...]
Met B7 firmware --> Connection time out.
Dank daarvoor. Bij mij is het helaas ook niet gelukt, hier ook de ''illegale configuratie'' melding. Ook het script nog aangepast naar https:// 192.168.1.1/cgi-bin/DAL?oid=cellwan_psru met de juiste payload, maar kreeg helaas reject als antwoord.jamesbond007uk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:04:
[...]
@.Niek., vanmiddag heb ik jou de backup gestuurd van mijn B7 configuratie. Ben benieuwd of jij er uit komt. Helaas kan ik de data van backup wel inzien maar is niet begrijpelijk (alleen onzin tekens).
/f/image/sCBqzLzUTm0zhYS5EwPjxVle.png?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik toch wel benieuwd of een B7 "uit-de-doos-config" te uploaden is naar een B11 config. Ik snap dat "passthru" lieden waarschijnlijk geen default config op schijf zullen hebben, maar mocht iemand een B7 config hebben die redelijk standaard is, wil ik die met liefde even testen op mijn B11 doos, dan weten we in ieder geval of de encryptie gelijk is, of per doos verschillend. Ik gok er op dat de encryptie gelijk is, anders heeft een backup ook geen zin als de bliksem er in slaat..Niek. schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:43:
[...]
Dank daarvoor. Bij mij is het helaas ook niet gelukt, hier ook de ''illegale configuratie'' melding. Ook het script nog aangepast naar https:// 192.168.1.1/cgi-bin/DAL?oid=cellwan_psru met de juiste payload, maar kreeg helaas reject als antwoord.
[Afbeelding]
Helaas kan ik jou er niet mee helpen. Het is mijn enige verbinding met familie. Misschien dat iemand een standaard config heeft en een backup voor jou wil maken. Ben wel erg benieuwd.Houtenklaas schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:51:
[...]
Nu ben ik toch wel benieuwd of een B7 "uit-de-doos-config" te uploaden is naar een B11 config. Ik snap dat "passthru" lieden waarschijnlijk geen default config op schijf zullen hebben, maar mocht iemand een B7 config hebben die redelijk standaard is, wil ik die met liefde even testen op mijn B11 doos, dan weten we in ieder geval of de encryptie gelijk is, of per doos verschillend. Ik gok er op dat de encryptie gelijk is, anders heeft een backup ook geen zin als de bliksem er in slaat.
Telnet, Putty en SSH (via DOS), allen timed out.
[ Voor 11% gewijzigd door jamesbond007uk op 24-05-2025 12:21 ]
Jamesbond007uk
Een raadsel. Zeker omdat het bij de Zyxel 5G routers gewoon in de firmware zit.Ronwiel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:47:
Waarom doet Odido zo veel moeite om bridge of passthrough te blokkeren?
Het is wel zo dat bij 5G routers in bridge, de router erachter de firewalling moet doen. Doe je dat niet goed ben je zelf kwetsbaar maar het netwerk ook. Het komt er dan op aan dat de netwerkinfra daar goed tegen beschermd moet zijn. Misschien is dat bij Odido niet zo, niet afdoende of willen ze sowieso dat risico niet.
Wij als Tweakers weten (hopelijk) wel iets van firewall policies, maar de gemiddelde consument niet. Misschien wil Odido die tegen zichzelf beschermen. Want gaat het fout bellen Henk en Ingrid natuurlijk wel de helpdesk
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Gelukkig las ik elders in dit topic de oplossing via DMZ. Heb gelukkig geen portforwarding nodig en zal ook wel niet tegen NAT problemen aanlopen.
[ Voor 3% gewijzigd door miranon op 25-05-2025 12:59 ]
Welk IP adres? Je WAN adres? Je kunt het veranderen door de router opnieuw op te starten, dan krijg je van het netwerk een nieuw adres.miranon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:56:
Is het mogelijk om zelf het IP-adres op de Odido router te veranderen? En zo ja, hoe kan ik het doen?
Of bedoel je een LAN adres?
Ja, ik bedoel het WAN adres. Is het mogelijk om het via het controlepaneel van de router te veranderen ipv de router opnieuw op te starten?ernstoud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:00:
[...]
Je WAN adres? Je kunt het veranderen door de router opnieuw op te starten, dan krijg je van het netwerk een nieuw adres.
[/quote]
Nee.
Is dit wel mogelijk op een andere 5g router? Zo ja, welke?Nee.
Waarom zou je op verzoek je WAN ip adres willen veranderen? Als je dat vaak nodig hebt, kun je ook een VPN service gebruiken.miranon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:26:
[...]
Is dit wel mogelijk op een andere 5g router? Zo ja, welke?
Dat gezegd hebbende, op de uitvoering: ZTE MU5120 5G MiFi kun je gewoon de WAN verbinding verbreken en daarna weer opnieuw opzetten via de interface:
/f/image/dpsEfR1PIAPdWEnhOztpI6en.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil makkelijk mijn WAN ip veranderen voor een web-service met een beperking per IP. Router herstarten of VPN service kan ook natuurlijk.Siira schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:35:
Waarom zou je op verzoek je WAN ip adres willen veranderen? Als je dat vaak nodig hebt, kun je ook een VPN service gebruiken.
Ik had een 4g modem en het veranderen van IP ging heel makkelijk via het controlepaneel, vandaar mijn vraag.
Is het mogelijk om de router ivm een reset naar de stock firmware te downgraden?BiG-GuY schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:26:
@miranon
Als je nog een oudere firmware hebt, kan je de banden aanpassen.
Als je hamburgermenu klikt krijg je 4 knoppen te zien de tweede daarvan is "Opnieuw opstarten". En zit ook nog een keer als optie in de lijst bij "Onderhoud". Die knop was mij eigenlijk nog niet eerder opgevallen...BiG-GuY schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:26:
@miranon
De Zyxel heeft voor zover ik weet geen handmatige online/offline knop om de sessie te verbreken in de instellingen.
Nee je blijft dan gewoon je huidige versie gebruiken voor zover ik weet.miranon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:52:
[...]
Is het mogelijk om de router ivm een reset naar de stock firmware te downgraden?
[ Voor 23% gewijzigd door jeroenjarino op 25-05-2025 15:00 ]
Helaas je behoud de firmware die al is geïnstalleerd. Geen rollback naar eerdere firmware.Nee je blijft dan gewoon je huidige versie gebruiken voor zover ik weet.
Jamesbond007uk
Ik gebruik (met de K&K) een vast IP adres in NL met Wireguard, 4 jaar geleden via mijn VPN provider Torguard aangeschaft.miranon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:54:
[...]
Ik wil makkelijk mijn WAN ip veranderen voor een web-service met een beperking per IP. Router herstarten of VPN service kan ook natuurlijk.
Ik had een 4g modem en het veranderen van IP ging heel makkelijk via het controlepaneel, vandaar mijn vraag.
Betaal nu al 4 jaar de helft van de normale prijs omdat dat destijds een actie was (levenslang) als je voor 2 jaar verlengde (Usd 91,- voor 2 jaar met dedicated IP in NL) en ze ondersteunen routers waar je een Wireguard client en server mee kunt opzetten.
Extra daarvoor de Gl.iNet Flint 2 MT2000 aangeschaft, denk 1 1/2 jaar geleden, die op OpenWRT draait, een droom router voor een tweaker.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Je zoekt iets vergelijkbaars als een vliegtuigstand op een smartphone denk ik. Waarom geen smartphone dan?miranon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:54:
[...]
Ik wil makkelijk mijn WAN ip veranderen voor een web-service met een beperking per IP. Router herstarten of VPN service kan ook natuurlijk.
Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling of betrouwbaarmiranon schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:54:
[...]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik volg dit topic nu al een aantal maanden met veel plezier en heb veel informatie zien voorbij komen.
Ondanks een gunstige ligging (bijna volledig 5G bereik) en uitzetten de wifi op de router (Deco’s aangesloten voor draadloze toegang) is mijn snelheid helemaal ingestort naar rond de 10/10Mbps. Ook herstarten/resetten van de modem brengt geen verbetering.
Mijn vraag:
- Welke settings kan ik tweaken om de snelheid omhoog te krijgen? Ik zie heel veel voorbij komen maar nog geen duidelijke foolproof stappenplan om de basics goed te krijgen.
Hieronder wat info van mijn situatie en testresultaten. Alvast dank!
/f/image/caBzvBXPd60XcrDkzqdQ5zVQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cxhg8sU5hjfaopIrIO8tJanA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/a0M7bf0gcgEFMGnQBQyx9VvA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Brandweer2025 op 26-05-2025 10:07 ]
Je mag wel eens gaan spelen met waar jij je modem neer zet......je ontvangst qua 5G is zeer slecht.Brandweer2025 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:05:
Hi allen,
Ik volg dit topic nu al een aantal maanden met veel plezier en heb veel informatie zien voorbij komen.
Ondanks een gunstige ligging (bijna volledig 5G bereik) en uitzetten de wifi op de router (Deco’s aangesloten voor draadloze toegang) is mijn snelheid helemaal ingestort naar rond de 10/10Mbps. Ook herstarten/resetten van de modem brengt geen verbetering.
Mijn vraag:
- Welke settings kan ik tweaken om de snelheid omhoog te krijgen? Ik zie heel veel voorbij komen maar nog geen duidelijke foolproof stappenplan om de basics goed te krijgen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Probeer je SINR richting 22dB te brengen en je RSRP is ook slecht, die moet minimaal 90 dBm zijn.
Dus toch nog een andere plek moeten zoeken want hij bleef die mast opzoeken.
Staat nu 4 meter verder richting de 5G mast en volle bak gelijk. Geen idee wat er veranderd is bij mij thuis maar soit, we kunnen weer. Nu heb ik niet overal UTP dus was blij dat ie het op de nieuwe plek doet.
W1ck1e schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:47:
speedtest.net tests zijn realistischer.
Op mijn gigabit pc kreeg ik bij fast snelheden ruim boven de gigabit.
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 27-05-2025 09:41 ]
Inderdaad. Op mijn gigabit glasvezel meet fast.com soms snelheden ruim boven 1 Gbps. wat technisch niet kan.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Maar wel dus van 1.5 naar 1.0, dus 33% lager. Zoals gezegd; fast.com geeft pure fantasie.Niek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:21:
Ook op Speedtest haal ik over de 1Gb/s, bijv:
[Afbeelding]
Ik ben er niet van overtuigd dat het "pure fantasie" is, de Chrome task manager geeft vergelijkbare snelheden aan (150*8=1200):ernstoud schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:28:
[...]
Maar wel dus van 1.5 naar 1.0, dus 33% lager. Zoals gezegd; fast.com geeft pure fantasie.
/f/image/Q79AMrLqYCQ9TpV7Z7XQMNWP.png?f=fotoalbum_large)
Vergeet niet dat fast.com de Netflix CDN gebruikt die vaak on-edge gecached is bij de ISP, dus hogere snelheden zal halen dan een peering connectie zoals een random Speedtest server.
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Elke meting in een browser zal fantasie cijfers tonen. Wel eens in task manager gekeken wat er actief is als je een browser hebt draaien? In die browser draaien meerdere browser processen (soms tientallen), extensies, een paar html render processen, Java en html5 interpreters, sandboxes etc. etc.Niek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:42:
[...]
Ik ben er niet van overtuigd dat het "pure fantasie" is, de Chrome task manager geeft vergelijkbare snelheden aan (150*8=1200):
[Afbeelding]
Vergeet niet dat fast.com de Netflix CDN gebruikt die vaak on-edge gecached is bij de ISP, dus hogere snelheden zal halen dan een peering connectie zoals een random Speedtest server.
Enige betrouwbare meting is iPerf3 naar een eigen server snel genoeg ontsloten in de cloud. En dan nog meet je ook performance bottlenecks naar die server. En eigenlijk moet je dat doen met een client zonder background processen zoals een Linux network install. Idem voor de server.
Ik gebruik een VM in de Oracle cloud ontsloten met 4 Gbps. En meet over langere periodes precies het technische maximum van mijn abonnement.
SpeedTest naar WorldStream is over langere tijd vergelijkbaar. Maar dan wel de CLI versie. Niet in een browser.
Ik vind 1200 of 1500 nog wel een verschilletjeNiek schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:42:
[...]
Ik ben er niet van overtuigd dat het "pure fantasie" is, de Chrome task manager geeft vergelijkbare snelheden aan (150*8=1200):
[Afbeelding]
Als de door mij gebruikte usenet server het aan kan (daar lijkt het op) dan is goed te zien welke snelheid mijn internetverbinding minimaal is. Bij het downloaden van een ge-rar-de iso van linux.ernstoud schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:51:
...
Enige betrouwbare meting is iPerf3 naar een eigen server snel genoeg ontsloten in de cloud. En dan nog meet je ook performance bottlenecks naar die server. En eigenlijk moet je dat doen met een client zonder background processen zoals een Linux network install. Idem voor de server.
...
Technisch gezien helemaal correct, maar is de praktijk niet belangrijker? Je gaat naar een website om iso's te downloaden, klikt de juiste aan en ziet dan toch wat het in de praktijk betekent met dezelfde processen in de achtergrond?ernstoud schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:51:
[...]
Elke meting in een browser zal fantasie cijfers tonen. Wel eens in task manager gekeken wat er actief is als je een browser hebt draaien? In die browser draaien meerdere browser processen (soms tientallen), extensies, een paar html render processen, Java en html5 interpreters, sandboxes etc. etc.
Ik gebruik een VM in de Oracle cloud ontsloten met 4 Gbps. En meet over langere periodes precies het technische maximum van mijn abonnement.
SpeedTest naar WorldStream is over langere tijd vergelijkbaar. Maar dan wel de CLI versie. Niet in een browser.
Het ligt er natuurlijk aan waarom je de snelheid wil weten. De “praktijk” vertelt je of je tevreden kunt zijn met wat je ervaart. Een “technische” meting vertelt je of je krijgt waar je voor betaalt, of er ergens een verstoring is e.d., zeg maar “peace of mind”. En natuurlijk om over langere tijd de stabiliteit e.d. te schatten.Miglow schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:07:
[...]
Technisch gezien helemaal correct, maar is de praktijk niet belangrijker? Je gaat naar een website om iso's te downloaden, klikt de juiste aan en ziet dan toch wat het in de praktijk betekent met dezelfde processen in de achtergrond?
Maar je hebt zeker gelijk dat de praktijk gewoon telt.
(Waarbij ik dan wel weer wil opmerken dat als je dan gaat meten, je het wel goed moet doen.)
Ja, wel goed/realistisch meten inderdaad. In de praktijk merk ik eigenlijk niets van het feit dat ik door Nederland rijd behalve af en toe de melding in WhatsApp video calls dat het netwerk instabiel is en een andere locatie moet zoeken.ernstoud schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:15:
[...]
Het ligt er natuurlijk aan waarom je de snelheid wil weten. De “praktijk” vertelt je of je tevreden kunt zijn met wat je ervaart. Een “technische” meting vertelt je of je krijgt waar je voor betaalt, of er ergens een verstoring is e.d., zeg maar “peace of mind”. En natuurlijk om over langere tijd de stabiliteit e.d. te schatten.
Maar je hebt zeker gelijk dat de praktijk gewoon telt.
(Waarbij ik dan wel weer wil opmerken dat als je dan gaat meten, je het wel goed moet doen.)
2 minuten geleden in een willekeurig parkeervak bij Renewi Nieuwegein. Modem op het dashboard en niets uitgericht 🤣
:strip_exif()/f/image/kPJsY0nhge7EJPDJB976wnFd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Miglow op 27-05-2025 12:28 ]
Ben bang dat je een nieuwe plek voor je modem moet gaan zoeken. Het zal niet aan je settings liggen maar aan het 'tweaken' van de zendmast door Odido. Heb je al gebeld met Odido? Wellicht zien zij nog wat. Vraag wel ff naar de technische helpdesk want, de eerste lijn.... Je weet vast wat ik bedoel 😊Brandweer2025 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:05:
Hi allen,
Mijn vraag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie snelheid.vtrke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:36:
Waarom nog glasvezel nodig bij zulke snelheden?
Glasvezel voordelen: stabieler, download/upload symmetrische snelheid, (veel) lagere latency en (nog) hogere snelheden mogelijk (> 4 Gbps.)
In Zoetermeer, afstand tot de mast circa 600 meter.
Zou er nu toch iets opgelost zijn? Duimen maar.
Firmware NR53_b11D0326
Dit is voor mij dus de prima verbinding, die ik wil hebben en geen kabels te hoeven trekken.
[ Voor 12% gewijzigd door ton14 op 28-05-2025 13:42 ]
Valt te bezien, symmetrische down en up is niet bij elke glasprovider en nog sneller lijkt me geen voordeel als 735mbps al snel zat is voor alles…voor mij althans..stabieler geloof ik voor glasvezel maar tot nu toe is het hier stabielernstoud schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:16:
[...]
Mooie snelheid.
Glasvezel voordelen: stabieler, download/upload symmetrische snelheid, (veel) lagere latency en (nog) hogere snelheden mogelijk (> 4 Gbps.)
Niet symmetrisch glas? Niet eerder gezien. Ik gebruik K&K als backup mocht de gigabit fiber een issue hebben. Goed genoeg. Maar de stabiliteit valt me tegen. Wisselende snelheid, in de nacht lage snelheid e.d., totaal anders dan fiber.vtrke schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:23:
[...]
Valt te bezien, symmetrische down en up is niet bij elke glasprovider en nog sneller lijkt me geen voordeel als 735mbps al snel zat is voor alles…voor mij althans..stabieler geloof ik voor glasvezel maar tot nu toe is het hier stabiel
En ja, jouw snelheid is goed genoeg. Ik bedoelde ook niet dat jij meer zou moeten, maar dat glas die potentie wel heeft, 5G niet. Ondanks alle marketing.
Jou valt het tegen, maar jij zit dan ook verre van gunstig voor ideaal bereik op de n78 5G band. Anderen zoals ik hebben weer een heel andere ervaring:ernstoud schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:28:
[...]Ik gebruik K&K als backup mocht de gigabit fiber een issue hebben. Goed genoeg. Maar de stabiliteit valt me tegen. Wisselende snelheid, in de nacht lage snelheid e.d., totaal anders dan fiber.
Originele modem op de meest ideale plaats op zolder: 1000/140 Mbit/s
Portable Mifi op het bureau op zolder: 700/120 Mbit/s
Portable Mifi op de kast op de begane grond in de woonkamer: 400/25 Mbit/s
In bovenstaande 3 situaties is het superstabiel. Ik werk sinds Klik en Klaar uit is vanuit huis op die verbinding. Op een enkele storing na waarin ik moest wisselen naar een andere internetverbinding is dit zonder problemen. RDP op afstand, Tailscale voor de 'VPN' en Teams vergaderingen zonder happeringen.
Mijn advies aan eenieder die hier meeleest en het nog niet zelf heeft is dan ook om het gewoon te proberen.
En dan even in het achterhoofd houdende dat we hier te maken hebben met een tweezijdige radioverbinding (mast naar modem en andersom). In tegenstelling tot een glasvezel adertje waar licht doorheen schijnt, zijn er heel veel factoren die van invloed kunnen zijn op die verbinding. Zo kan het uitstekend werken, maar als er ineens een evenement in de buurt gehouden wordt, is de capaciteit misschien ineens een heel stuk minder om maar een voorbeeld te noemen.
Een glasvezel zal normaal gesproken altijd stabieler / minder storingsgevoelig zijn dan een product als Klik en Klaar, maar zoals hierboven beschreven kan ook Klik en Klaar superstabiel werken.
Zeker. Dichter bij de mast met goede n78 ontvangst haal je die mooie snelheden, maar dit kan dus ook met K&K de situatie zijn (download afgelopen 7 dagen):Siira schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Een glasvezel zal normaal gesproken altijd stabieler / minder storingsgevoelig zijn dan een product als Klik en Klaar, maar zoals hierboven beschreven kan ook Klik en Klaar superstabiel werken.
:strip_exif()/f/image/xEgbaDyQn0HrjOIkvFz1hzzo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter vergelijking mijn gigabit fiber:
:strip_exif()/f/image/c2bSJDz7PdRWuccqesDI086o.jpg?f=fotoalbum_large)
Die paar spikes naar beneden is een te druk bezette SpeedTest server.
Inderdaad; mensen moeten K&K altijd zelf evalueren. Ik ben blij dat ik glas heb met K&K als backup. Ik heb jarenlang het 4GvT product van tmobile/Odido gehad. De ervaringen in jarenlang internet via 4G en nu dus 5G laten zien dat het prima kan werken maar soms gewoon minder stabiel is. En je huidige performance kan zomaar veranderen. In het begin had ik met 4GvT goede resultaten, na ombouw van de mast naar 5G was het een stuk slechter. Die “onzekerheid” over performance heb je met glas gewoon niet.
Ik lees hier soms jubel verhalen van mensen die na installatie van K&K direct glas/coax opzeggen. Als de euro’s er zijn zou ik zeggen evalueer het wat langer.
Daar heb je weer andere problemen. Zo zaten wij als gezin op vrijdagmiddag rond 15:00 ineens zonder internet (KPN Glasvezel). Er was overduidelijk geen line, dus iets tussen de pop in de wijk en de mediaconverter aan mijn kant. Dat duurde echter tot dinsdagmorgen voordat er een monteur kwam kijken en constateerde dat de mediaconverter het had opgegeven.ernstoud schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:22:
[...]Die “onzekerheid” over performance heb je met glas gewoon niet.
Dat was een lang weekend met 2 pubers en een huishouden dat gebaseerd is op internet (camera's, deurslot, verlichting, etc).
Een echte 'tweaker' zal toch wel iets verstandiger zijn en voor een tijdje testen alvorens de andere verbinding op te zeggen. Maar ik heb het zeker voorbij zien komen en je hebt helemaal gelijk. Wij zijn vrij kort na de lancering een weekendje volledig op de Klik en Klaar verbinding geweest en dat werkte op zich prima, zelfs zonder gemopper van de meest kritische hier in huis, mijn puber zoon.Ik lees hier soms jubel verhalen van mensen die na installatie van K&K direct glas/coax opzeggen. Als de euro’s er zijn zou ik zeggen evalueer het wat langer.
Dan nog heb ik besloten de glasvezel er niet uit te doen om meerdere reden. In plaats daarvan gebruik ik nu beiden, het hele gezin zit primair op de glasvezel, de Klik en Klaar SIM zit in een MiFi welke overdag boven op zolder staat naast mijn werk pc. Ik werk er zelf continu op, maar de MiFi gaat ook mee als we met de auto weg gaan of naar een vakantiehuisje / camping bijvoorbeeld. Puur omdat het kan leg ik de MiFi in de avond beneden in de woonkamer en draait onderandere de Google TV / ChromeCast erop voor onze dagelijkse Netflix behoeften.
De hoofdreden voor de Klik en Klaar verbinding was bij mij ook backup. Voor 2 bijna full time thuiswerkers is het wel erg prettig om wat meer zekerheid te hebben wat internet betreft. En dan heb ik feitelijk zelfs 3 mogelijkheden; KPN glasvezel, KPN hotstpot op mijn telefoon en nu dus Klik en Klaar.
Dat gezegd hebbende, voor een iets minder kritische gebruiker adviseer ik rustig Klik en Klaar als primaire verbinding. Zeker als je naar de prijs kijkt is dat best een goede optie voor veel mensen.
Dat was mijn hele punt inderdaad.Siira schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:33:
[...]
Dat gezegd hebbende, voor een iets minder kritische gebruiker adviseer ik rustig Klik en Klaar als primaire verbinding. Zeker als je naar de prijs kijkt is dat best een goede optie voor veel mensen.
Gisteren kreeg ik een mail van Odido,Je bestelling is geannuleerd en de verbinding werkt ook niet meer.
Even de bankrekening nagekeken, er is ook alleen maar de 1 cent afgeschreven, verder nooit wat.
Ik zojuist bellen, ze konden alleen zien dat de dienst inactief stond. Er waren ook geen facturen en ze konden de dienst ook niet actief zetten. Ze konden niet verklaren hoe dit zit.
Ik moest maar een nieuwe aanvragen....
Blijkbaar 3.5 maand gratis gehad.
(Ja ik weet dat ik de bankrekening zelf in de gaten had moeten houden of er wel/niet wat afgeschreven werd maar dat heb ik niet gedaan).
Weet iemand zo wat de recente levertijden zijn? Ik heb wel internet nodig, als het te lang duurt vraag ik wat anders aan namelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Ora et Labora op 30-05-2025 08:32 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Wat geeft de Odido website aan als levertijd als je een order tot bijna het einde inlegt? Direct leverbaar?Ora et Labora schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:30:
Ik heb helemaal wat vreemds. Ik heb Odido Klik&Klaar sinds 14 februari, goed werkend.
Gisteren kreeg ik een mail van Odido,Je bestelling is geannuleerd en de verbinding werkt ook niet meer.
Even de bankrekening nagekeken, er is ook alleen maar de 1 cent afgeschreven, verder nooit wat.
Ik zojuist bellen, ze konden alleen zien dat de dienst inactief stond. Er waren ook geen facturen en ze konden de dienst ook niet actief zetten. Ze konden niet verklaren hoe dit zit.
Ik moest maar een nieuwe aanvragen....
Blijkbaar 3.5 maand gratis gehad.
(Ja ik weet dat ik de bankrekening zelf in de gaten had moeten houden of er wel/niet wat afgeschreven werd maar dat heb ik niet gedaan).
Weet iemand zo wat de recente levertijden zijn? Ik heb wel internet nodig, als het te lang duurt vraag ik wat anders aan namelijk.
De bug dat het modem inkakt met WIFI snelheiden zit er nogs steeds in.ton14 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:55:
Helaas, Wifi heeft het 5 dagen prima volgehouden, maar gisteren klapte het weer in en was een uit en aanzetten weer nodig, dus toch nog maar weer even wachten.
Eigenlijk al sinds dag 1 sinds K&K gelanceerd is.
Op Odido community zegt een medewerker dat het probleem gevonden was, en dat er al een beta firmware was dat intern wordt getest.
Maar sindsdien is het al weer weken stil en hoor je niks meer over wanneer deze fix eindelijk public wordt.
Het mag toch echt wel een keer gefixed worden het zit er al maanden in.. Non-tweakers zullen K&K als bagger ervaren als het modem in deze situatie terecht komt. dit kan ook niet goed zijn voor je klantervaring lijkt mij.
Aangezien non-tweakers zich ook al best wel in de odido community dit issue beginnen te rapporten.
nergens last van, die van mij staat in Bridge modes......router erachter en het zoeft erover..Niek. schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:40:
Vanwege dit probleem ben ik voor nu volledig over op de 2.4GHz band. Die is in ieder geval stabiel, dan neem ik het verlies in snelheid tijdelijk wel voor lief.
Het zou leuk zijn als Odido een bericht gaf dat het opgelost is.
Vanochtend wat gedownload, opeens 2,5 x zo snel. Ipv 30 MB/s max, nu over de 70MB/s max. Fijns! Zit op ongeveer 200mtr van de mast, zonder vrij zicht erop.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.