[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:
NicoHF schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Heb sinds dit weekend precies dit probleem ook.
Hoe krijg ik een Nederlandse IP?
Na een reboot en elke 24 uur krijg je een nieuw IP, dus dat kun je proberen. En anders geduld totdat de geolocatie databases die partijen gebruiken geüpdatet zijn.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-03 20:42
NicoHF schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Heb sinds dit weekend precies dit probleem ook.
Hoe krijg ik een Nederlandse IP?
Even met Odido bellen, die fixt dat zo. /s

Serieus: Odido koopt die ip-adressen in van blijkbaar een Deense leverancier en het zal waarschijnlijk even duren voor die als Nederlands gezien worden. Het zou ook kunnen dat ze ze via Denemarken het internet op leiden (waarschijnlijk goedkoper dan Nederland) en dat ze daarom als Deens gezien worden en je ook Deense reclame etc ziet.
Miglow schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Even met Odido bellen, die fixt dat zo. /s

Serieus: Odido koopt die ip-adressen in van blijkbaar een Deense leverancier en het zal waarschijnlijk even duren voor die als Nederlands gezien worden.
:Y
Het zou ook kunnen dat ze ze via Denemarken het internet op leiden (waarschijnlijk goedkoper dan Nederland) en dat ze daarom als Deens gezien worden en je ook Deense reclame etc ziet.
:N

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Misschien een hele gekke gedachte maar hopelijk leest Odido mee. Kan Odido niet beter wachten totdat de IP's als Nederlands worden gezien alvorens deze uit te rollen op klanten die hier niet op zitten te wachten? (retorische vraag)

[ Voor 11% gewijzigd door vdr01 op 08-03-2026 15:31 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47

franssie

Save the albatross

Ik weet niet precies hoe dit werkt en wie het bijhoudt maar toen ik DK problemen had, gaf MYIP.com gewoon aan dat ik in NL zat bij T-Mobile (grappig dat ze dat dan weer niet aanpassen).
Ik heb dus het idee dat het probleem meer aan de kant van Google, PrimeVIdeo etc zit.
Maar irritant kan het wel zijn. Nu kan ik dan mijn kantoor VPN gebruiken want die valt niet onder de VPN lijsten.
Irritant is het wel. Maar ik zou dus ook (en zal het gaan doen) proberen om tickets in te schieten bij de bedrijven die denken dat je in DK zit.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

franssie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:41:
Ik weet niet precies hoe dit werkt en wie het bijhoudt maar toen ik DK problemen had, gaf MYIP.com gewoon aan dat ik in NL zat bij T-Mobile (grappig dat ze dat dan weer niet aanpassen).
Ik heb dus het idee dat het probleem meer aan de kant van Google, PrimeVIdeo etc zit.
Klopt helemaal.

Er zijn partijen die geolocatie diensten leveren zoals https://www.iplocation.net/ die je dan kunt gebruiken om gegevens te krijgen bij een IP adres zoals vermoedelijk land, munt, vlag, provider etc. via een API.

De genoemde dienst levert maandelijks ook de database apart dus dan kun je die gebruiken om lokaal dit te draaien. Dan loop je wel een maand achter. Hoe vaak zij de info aanpassen en hoe is de vraag.

Ik gebruik het ook om te zien met een redelijke nauwkeurigheid waar netwerk scans vandaan komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DA_Zg53xPJbJbAwKN6hv4PjEUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8h7nRn6KxqGPZitkFd5XRt0B.jpg?f=fotoalbum_large

Deze firewall dump is van net.

7133 scans op Odido K&K vanaf 07:30 uur vanmorgen.

Via de API van IPLocation haal ik bij het IP adres land en provider op. En via AbuseIPDB komen de boefjes die meer dan 100 poorten pingen op de zwarte lijst.

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-03 22:30
Hoeveel betalen jullie voor K&K? Ik sinds 2 incasso's €25,77 ipv €25. Is de prijs omhoog gegaan per 2026 en is daarover gecommuniceerd? Ik heb in 1 jaar tijd letterlijk maar 2 mails ontvangen van Odido: cyberaanval en Olympische klapwanten. Verder niets! Nooit geen factuur of andere reclame, informatie of wat dan ook. Prima, want K&K werkt. Maar meer betalen? Daar wil ik meer over weten.

Ook als ik inlog by My Odido op het account dat ik ken, zie ik geen abonnement. Wel een oud abonnement op een oud adres.

Als ik check via https://datagelekt.nl/odido/, kan ik zowel mijn oude als huidige adres niet vinden.

Dus bepaalde systemen van Odido kennen mijn adres en abo misschien niet? Helaas weten ze me wel te incasseren. 😉

bugs are desired behaviours for legacy reasons

• franssie

franssie

Save the albatross

erikieperikie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:18:
Hoeveel betalen jullie voor K&K? Ik sinds 2 incasso's €25,77 ipv €25. Is de prijs omhoog gegaan per 2026 en is daarover gecommuniceerd? Ik heb in 1 jaar tijd letterlijk maar 2 mails ontvangen van Odido: cyberaanval en Olympische klapwanten. Verder niets! Nooit geen factuur of andere reclame, informatie of wat dan ook. Prima, want K&K werkt. Maar meer betalen? Daar wil ik meer over weten.

Ook als ik inlog by My Odido op het account dat ik ken, zie ik geen abonnement. Wel een oud abonnement op een oud adres.

Als ik check via https://datagelekt.nl/odido/, kan ik zowel mijn oude als huidige adres niet vinden.

Dus bepaalde systemen van Odido kennen mijn adres en abo misschien niet? Helaas weten ze me wel te incasseren. 😉
EUR 25,77 is het normale bedrag voor eerdere klanten.
Genoeg over geschreven in dit topic dacht ik.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die 0,77 is de inflatiecorrectie per 1 januari. Als je K&K nu nieuw aanschaft ben je overigens 26/maand kwijt. (Je kunt nog wel 5 euro/maand klantvoordeel krijgen bij meerdere abonnementen).

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-03 20:27
Gedoe weer.

Kom thuis en het internet werkt niet, lampjes zien er prima uit. Ik start het modem even opnieuw op, en het bovenste lampje gaat knipperen zonder einde. Na een half uur maar een reset geprobeerd en dat lukt ook niet.
We.are.cake schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:50:
Gedoe weer.

Kom thuis en het internet werkt niet, lampjes zien er prima uit. Ik start het modem even opnieuw op, en het bovenste lampje gaat knipperen zonder einde. Na een half uur maar een reset geprobeerd en dat lukt ook niet.
Groen of rood?

Betekenis LEDs: RandB in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

• We.are.cake
Groen, de laatste poging nu al 30m groen aan het knipperen.
We.are.cake schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:59:
[...]

Groen, de laatste poging nu al 30m groen aan het knipperen.
Hij start dus niet goed op. Wellicht dan een fabrieksreset proberen: reset button meer dan 5 sec. ingedrukt houden.

Anders denk ik defect en met Odido contact opnemen.

• We.are.cake
ernstoud schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:29:
[...]

Hij start dus niet goed op. Wellicht dan een fabrieksreset proberen: reset button meer dan 5 sec. ingedrukt houden.

Anders denk ik defect en met Odido contact opnemen.
Ja, jammer genoeg morgenochtend bellen, kijken of ik een nieuwe kan ophalen. Factory reset doet helemaal niks.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Na een reboot en elke 24 uur krijg je een nieuw IP, dus dat kun je proberen. En anders geduld totdat de geolocatie databases die partijen gebruiken geüpdatet zijn.
Ik heb nu weer gelukkig een Nederlandse IP adres.

[ Voor 8% gewijzigd door NicoHF op 09-03-2026 11:56 ]

• Cave_Boy
  • Laatst online: 17-03 12:29
Bedrag dat hier maandelijks afgeschreven wordt is €15,77. Heb ernaast ook 2x een Ben abonnement (partner en ikzelf).
Was voorheen €15,00. Via de e-mail heb ik ook nooit een bericht over inflatiecorrectie mogen ontvangen. Het is wel hier in het topic flink besproken maar dat is natuurlijk niet geldig als communicatie vanuit Odido.

[ Voor 19% gewijzigd door Cave_Boy op 09-03-2026 11:45 ]

NicoHF schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:04:
[...]

Ik heb nu weer gelukkig een Nederlandse IP adres.
Gaat weer lekker met Odido en hun Deense IP adressen.... 8)7
Ligt niet aan Odido maar aan de geolocatie databases die webshops e.d. gebruiken.

Odido is nu wel erg de gebeten hond lijkt het.

• NicoHF
  • Niet online
Cave_Boy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:44:
Bedrag dat hier maandelijks afgeschreven wordt is €15,77. Heb ernaast ook 2x een Ben abonnement (partner en ikzelf).
Was voorheen €15,00. Via de e-mail heb ik ook nooit een bericht over inflatiecorrectie mogen ontvangen. Het is wel hier in het topic flink besproken maar dat is natuurlijk niet geldig als communicatie vanuit Odido.
Als er 2x een Ben abonnement loopt op hetzelfde adres krijg je dan 2x €5 korting?

Ik heb nu namelijk 2x klik & klaar en 1x Ben op een adres lopen, want dan neem ik er nog een goedkope Ben abonnement erbij.

• NicoHF
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Ligt niet aan Odido maar aan de geolocatie databases die webshops e.d. gebruiken.

Odido is nu wel erg de gebeten hond lijkt het.
Ik dacht dat dit aan Odido te wijten was

• Cave_Boy
NicoHF schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Als er 2x een Ben abonnement loopt op hetzelfde adres krijg je dan 2x €5 korting?

Ik heb nu namelijk 2x klik & klaar en 1x Ben op een adres lopen, want dan neem ik er nog een goedkope Ben abonnement erbij.
Ik had ook niet dubbele korting verwacht maar het werkt wel bij mij.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Cave_Boy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Ik heb Glas, Klik en Klaar en 2x een Ben abonnement op mijn adres, en krijg op Glas 5 euro korting, op Klik en Klaar 5 euro korting, en op de Ben abonnementen elk 5GB data per maand extra. Ik vermoed dat als ik er een derde Ben bij neem, alleen 5GB extra op het nieuwe Ben abonnement krijg.

• Keypunchie
  • Niet online
Apart, naar mijn weten krijg je maar maximaal 1x korting per abonnement. (Wel krijg je korting op *al* je abonnementen), maar misschien is de korting anders voor een Ben abonnement?

• NicoHF
  • Niet online
Cave_Boy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Dus je hebt nu echt daadwerkelijk 10 euro korting op Klik & klaar en heb je dat al een tijdje of is dit nu de eerste maand?

Niet dat ik je niet geloof, maar dit is echt heel bijzonder en wist niet dat dit mogelijk was.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Keypunchie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:28:
Apart, naar mijn weten krijg je maar maximaal 1x korting per abonnement. (Wel krijg je korting op *al* je abonnementen), maar misschien is de korting anders voor een Ben abonnement?
Dat lijkt een administratief foutje. Ik heb 2x ben + K&K, maar 'gewoon' 5 euro korting op K&K (en extra data bij Ben abo's).

• Cave_Boy
NicoHF schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:36:
[...]

Dus je hebt nu echt daadwerkelijk 10 euro korting op Klik & klaar en heb je dat al een tijdje of is dit nu de eerste maand?

Niet dat ik je niet geloof, maar dit is echt heel bijzonder en wist niet dat dit mogelijk was.
Ik heb nu al enige tijd deze korting. IK klaag hierover niet hoor. :) En dat is niet een paar maanden maar veel langer. Gok ongeveer 4e a 5e maand ofzo toen het uitkwam.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:29

rvk

Cave_Boy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:44:
Staat dat niet met kleine lettertjes op de gebruiker factuur (2e pagina) van voor de prijsverhoging?

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-03 21:37

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Voor mensen die een alternatief modem zoeken, de 5G Fritz! 6850 is nu in de aanbieding voor 229 euro.
Maar let op, Fritz! lijkt zelf de verkopende partij bij AMZ NL maar haalt over 3 shopreviews maar 35% positief.

uitvoering: Fritz Fritz!Box 6850 5G (internationaal model)
Van 414 euro voor 229 euro. Dat is "60 procent" korting volgens Amz. zelf. :F

AVM FRITZ!Box 6850 5G International Mobiel Internet tot 1.300 Mbps, Wi-Fi AC+N tot 866 Mbps (5 GHz) & 400 Mbps (2.4 GHz), 4 x Gigabit LAN, DECT basis, USB 3.0

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-03 11:30

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

keuringsdienst schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:26:
Voor mensen die een alternatief modem zoeken, de 5G Fritz! 6850 is nu in de aanbieding voor 229 euro.
Maar let op, Fritz! lijkt zelf de verkopende partij bij AMZ NL maar haalt over 3 shopreviews maar 35% positief.

uitvoering: Fritz Fritz!Box 6850 5G (internationaal model)
Van 414 euro voor 229 euro. Dat is "60 procent" korting volgens Amz. zelf. :F

AVM FRITZ!Box 6850 5G International Mobiel Internet tot 1.300 Mbps, Wi-Fi AC+N tot 866 Mbps (5 GHz) & 400 Mbps (2.4 GHz), 4 x Gigabit LAN, DECT basis, USB 3.0
Deze modem/router heeft Wifi 5 daarom is hij goedkoper......deze gaat uit de serie. De nieuwe is 6860 en die heeft Wifi 6

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

pribo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Deze modem/router heeft Wifi 5 daarom is hij goedkoper......deze gaat uit de serie. De nieuwe is 6860 en die heeft Wifi 6
De 6860 is een heel ander type apparaat en kan je dus niet direct vergelijken.
De 6860 is veel eenvoudiger, kleiner en daarmee ook goedkoper te maken.
Kost alsnog bijna 400 euro. Linkje.
uitvoering: Fritz Fritz!Box 6860 5G (Intl. model)
Denk niet dat een hogere wifi standaard 150+ euro waard is.

De 6860:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HytOcYHImMJceOD7iT1rIm836U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4yUx4c1LgUJYEWBK78nxPzP1.png?f=user_large

De 6850:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iRAIMBfG6Lh5RBFh5O4naGmTF8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aNn46XMXT7STrLGTdG6VAX3G.png?f=user_large

Dat deze in de aanbieding "moet zijn" is ook nog niet doorgedrongen bij de andere aanbieders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpMw6-5fjnyQH6qaXG9O1-qJ8sY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Yg1WqZGpj77ALoYOPSIhfo8L.png?f=user_large

Maar 1 aanbieder met korting en de rest boven de 400 euro.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

keuringsdienst schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:49:
[...]

De 6860 is een heel ander type apparaat en kan je dus niet direct vergelijken.
De 6860 is veel eenvoudiger, kleiner en daarmee ook goedkoper te maken.
Kost alsnog bijna 400 euro. Linkje.
uitvoering: Fritz Fritz!Box 6860 5G (Intl. model)
Denk niet dat een hogere wifi standaard 150+ euro waard is.

De 6860:

[Afbeelding]

De 6850:

[Afbeelding]

Dat deze in de aanbieding "moet zijn" is ook nog niet doorgedrongen bij de andere aanbieders.

[Afbeelding]

Maar 1 aanbieder met korting en de rest boven de 400 euro.
And… it’s gone.

Aanbieding is al weer weg.

• Kyle
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:37
ernstoud schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:11:
[...]

And… it’s gone.

Aanbieding is al weer weg.
Ik denk dat je de 6860 verwisselt met de 6850. De laatste is nog steeds in de aanbieding voor € 229 bij een wat obscure firma :)
Kyle schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Ik denk dat je de 6860 verwisselt met de 6850. De laatste is nog steeds in de aanbieding voor € 229 bij een wat obscure firma :)
Ah, ik klikte op de link in je post… mijn fout.

• Kyle
ernstoud schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Ah, ik klikte op de link in je post…
ernstoud schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Ah, ik klikte op de link in je post…
Dat is niet mijn post maar van @keuringsdienst en wel zijn 2e link hierover. De 1e link, iets naar boven, betreft de aanbieding.
You're welcome.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
Ik haal nu 700 down en 50 up. De modem staat in de meterkast. Mijn mast is ongeveer 1 km verderop en ik kan die zien vanuit mijn woonkamer (platteland). De andere mast staat op eenzelfde afstand, maar dan niet zichtbaar (bomen)

Ik heb een NR7302 aangeschaft en wil de modem buiten hangen, ik haal met de modem buiten 1300mbit down. (dat was een jaar geleden, ik heb het nu " weer " genomen omdat Ziggo is gestopt)

Paar dingen die ik mij afvraag.
* zijn er mensen die de 7302 hebben getest en nu een Unifi outdoor hebben? En is dat de 300 euro waard in prijsverschil?
* doe ik teveel moeite voor dat snelheidsverschil?
* zijn er andere alternatieven?

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

jantje112 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:39:
Ik haal nu 700 down en 50 up. De modem staat in de meterkast. Mijn mast is ongeveer 1 km verderop en ik kan die zien vanuit mijn woonkamer (platteland). De andere mast staat op eenzelfde afstand, maar dan niet zichtbaar (bomen)

Ik heb een NR7302 aangeschaft en wil de modem buiten hangen, ik haal met de modem buiten 1300mbit down. (dat was een jaar geleden, ik heb het nu " weer " genomen omdat Ziggo is gestopt)

* zijn er mensen die de 7302 hebben getest en nu een Unifi outdoor hebben? En is dat de 300 euro waard in prijsverschil?
Je modem uit de meterkast voor het raam zetten zou al verschil moeten maken. Liefst aan de kant waar de mast in der verte staat. Het grootste manco van deze techniek is niet de doorvoersnelheid maar de ping.

Met het K&K device (de NR5307)?
Prachtig toch?
Er is wel wat gemeld over de Unifi 5G (indoor dacht ik). Ik herinner me iets dat bandselectie niet te configureren was. Dan valt hij voor mij direct af. Sowieso is de NR7302 met root access erg prettig voor een Tweaker.

De ervaringen van een gebruiker van welk 5G device dan ook zullen anders zijn dan die van jou omdat elke gebruiker andere hoogtes thuis heeft, andere plaats van het device, afstand tot de mast, banden, bomen etc. etc.

Wat wil je bereiken? Als je 1300 Mbps. hebt zit je wel aan het max. denk ik zo.

Alternatief is de ZTE 5G Max nog (discussie: https://forum.fibra.click/d/72498-zte-g5-max … gebruik Google Translate).

Redelijk geprijsd: https://www.amazon.nl/ZTE...Outdoor-CPE/dp/B0FP5R779F (vermoedelijk met Odido firmware, dus geen N28!).

Hier alles over de NR7302 mocht je dat nog niet gezien hebben: Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router

Niet onbelangrijk: En: “The UniFi 5G Max Outdoor must be adopted by a UniFi Cloud Gateway or UniFi Gateway and cannot function independently as a router or modem.” Dus alleen bruikbaar in het Unifi eco systeem.

Ervaring: starpc in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" en starpc in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 10-03-2026 20:26 ]

• Urdnot Wrex
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:28
Beste Tweakers,

Ik kom wellicht binnenkort op mijzelf te wonen. Dit is helaas op een plek waar bekabeld internet belabberd is.

Dit of Starlink waren eigenlijk de meest reële opties. Wat zouden jullie kiezen?

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:51
Urdnot Wrex schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:26:
Beste Tweakers,

Ik kom wellicht binnenkort op mijzelf te wonen. Dit is helaas op een plek waar bekabeld internet belabberd is.

Dit of Starlink waren eigenlijk de meest reële opties. Wat zouden jullie kiezen?
Ik zou met odido beginnen, kost het minste en is maandelijks opzegbaar. Als het niks is, stuur je het terug.

• Keypunchie
  • Niet online
Ga naar de lokatie met een mobiele telefoon met Odido-abonnement.

Zegt niet veel over verwachte snelheden, maar je weet tenminste of er dekking is. Starlink is een dure grap en vaak mindere prestaties qua bandbreedte/latency.

• NicoHF
  • Niet online
Heb weer Deense reclames 😅
Wanneer gaat dit gefixt worden?

Mochten jullie het gemist hebben, we hebben weer een volgende data schandaal :
https://www.telegraaf.nl/...ai-bedrijf/139305838.html
https://www.hartvannederl...aar-amerikaans-ai-bedrijf
Niet alleen apparaten in huis werden geregistreerd. Ook WiFi-netwerken in de buurt en hun MAC-adressen werden verzameld. Zelfs een hotspot van een telefoon kon worden vastgelegd. Volgens ethisch hacker Mellema kunnen zulke gegevens privacyrisico's opleveren.

"Een database met al deze metadata zou kunnen worden gebruikt om bij te houden waar apparaten zijn geweest. Zodra je het MAC-adres van iemand weet, weet je bij welke routers iemand in de buurt is en dus waar iemand zich ongeveer bevindt", zegt hij tegen De Telegraaf.

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:22
NicoHF schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:56:

Mochten jullie het gemist hebben, we hebben weer een volgende data schandaal :
https://www.telegraaf.nl/...ai-bedrijf/139305838.html
https://www.hartvannederl...aar-amerikaans-ai-bedrijf

[...]
Het is bij Oidido het jaar van datalekken en onzorgvuldigheid met data omgaan.
Ze mogen echt zwaar aan de bak omtrent data vindt ik, en voor mij part mogen ze ondertussen ook een periode onder verzwaard toezicht gaan vallen..

Ze hebben de keuken echt niet op orde.
NicoHF schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:56:
Als de leveranciers van geolocatie diensten hun databases aangepast hebben.

Is geen fout van Odido, de adressen staan op hun naam. Zij kunnen hier niets in betekenen.

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Als de leveranciers van geolocatie diensten hun databases aangepast hebben.

Is geen fout van Odido, de adressen staan op hun naam. Zij kunnen hier niets in betekenen.
En jij denkt dat KPN en Ziggo er ook zo in zouden staan als zij een vergelijkbaar issue hadden dat al anderhalf (!) jaar speelt? Daar was dit allang gefixt, op wat voor manier dan ook.

Typisch voorbeeld weer van die lakse Odido houding. Ook al zijn ze hier niet verantwoordelijk voor, je zadelt je klanten wel op met een gemankeerd product.

• IJsbeer
  • Niet online
TexMex schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:23:
[...]

En jij denkt dat KPN en Ziggo er ook zo in zouden staan als zij een vergelijkbaar issue hadden dat al anderhalf (!) jaar speelt? Daar was dit allang gefixt, op wat voor manier dan ook.

Typisch voorbeeld weer van die lakse Odido houding. Ook al zijn ze hier niet verantwoordelijk voor, je zadelt je klanten wel op met een gemankeerd product.
Wie zegt dat het hetzelfde probleem is? Wellicht hebben ze een tweede set gekocht en dan begint het idd opnieuw.

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik gebruik geen streaming diensten, kijk geen NL tv, gebruik Smarttube en heb een prima werkende adblocker in mijn Brave browser. Al zouden reclames bij mij in het Deens zijn dan merk ik het niet eens omdat ik nooit reclames voorgeschoteld krijg. Misschien dat mijn VPN er ook voor zorgt dat de Denen uit mijn buurt blijven maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 17% gewijzigd door vdr01 op 11-03-2026 14:36 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je een VPN gebruikt heb je waarschijnlijk geen Odido IP tichting internet.

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
IJsbeer schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Wie zegt dat het hetzelfde probleem is? Wellicht hebben ze een tweede set gekocht en dan begint het idd opnieuw.
Sinds het product bestaat zijn er vrijwel elke maand meldingen over. Het komt toch behoorlijk amateuristisch over. Bij KPN of Ziggo zou zoiets na een flink aantal meldingen binnen de kortste keren gefixt zijn, maar daar is wat initiatief voor nodig. Ook met Netflix kom je dikwijls in de knoop, omdat je opeens met het Deense aanbod te maken krijgt.

• NicoHF
  • Niet online
TexMex schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:39:
[...]

Sinds het product bestaat zijn er vrijwel elke maand meldingen over. Het komt toch behoorlijk amateuristisch over. Bij KPN of Ziggo zou zoiets na een flink aantal meldingen binnen de kortste keren gefixt zijn, maar daar is wat initiatief voor nodig. Ook met Netflix kom je dikwijls in de knoop, omdat je opeens met het Deense aanbod te maken krijgt.
In al die jaren dat ik bij KPN of Ziggo zat had ik dit nog nooit meegemaakt.
Mijn ouders bv die al sinds het bestaan van Ziggo lid zijn ook nog nooit.

Ook al kan Odido er kennelijk niks aan doen, ze kunnen op zijn minst dan andere IP adressen ofzo uitgeven lijkt mij of wat anders dat dit probleem opgelost wordt.

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:52
De enige deense reclame die ik vaker krijg, is die van (ik geloof) trivago? Met die Klopp van Liverpool er in. De rest is gewoon Nederlands.

Wij overwegen wel over te stappen. Glasvezel is nu beschikbaar bij ons, en mijn vrouw heeft te veel problemen met Odidi K&K om het kostenaspect zo zwaar te laten wegen. Thuiswerken gaat niet samen met slecht werkend internet.
TexMex schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Je bent boos vanuit de onderbuik. En geeft de verkeerde partij de schuld.

Alle providers hebben IPv4 adressen tekort. Ze zijn er simpelweg niet meer. Als er een blok - voor veel geld - ter beschikking komt omdat bijvoorbeeld een provider failliet gaat of een partij “voorraad” had en die nu voor goed geld kan verkopen, dan komt deze op de markt.

Odido heeft dus nu weer een blok gekocht. Die adressen staan op nu hun naam. Meer kunnen ze niet doen. Als een webshop o.i.d. nu constateert dat die adressen nog in Denemarken geregistreerd staan dan ligt dat aan het feit dat die webshop een verouderde geolocatie database heeft.

Die geolocatie diensten zoals iplocation.net updaten hun databases wel maar daar kan een maand over heen gaan.

Odido treft hier geen enkele blaam.

IJsbeer schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Uiteraard is dat zo. Een nieuw beschikbaar blok gekocht.

vdr01 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:32:
Ik gebruik geen streaming diensten, kijk geen NL tv, gebruik Smarttube en heb een prima werkende adblocker in mijn Brave browser. Al zouden reclames bij mij in het Deens zijn dan merk ik het niet eens omdat ik nooit reclames voorgeschoteld krijg. Misschien dat mijn VPN er ook voor zorgt dat de Denen uit mijn buurt blijven maar dat weet ik niet zeker.
PIHole hier in een VM. Werkt ook perfect.

TexMex schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:39:
[...]

KPN heeft vrijwel zeker voorraad. En ook KPN kan niks “fixen” mocht het bij hen voorkomen. Het zijn commerciële partijen zoals iplocation.net die de geolocatie doen.

NicoHF schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:44:
[...]

In al die jaren dat ik bij KPN of Ziggo zat had ik dit nog nooit meegemaakt.
Mijn ouders bv die al sinds het bestaan van Ziggo lid zijn ook nog nooit.

Ook al kan Odido er kennelijk niks aan doen, ze kunnen op zijn minst dan andere IP adressen ofzo uitgeven lijkt mij of wat anders dat dit probleem opgelost wordt.
Elke 24 uur dus bij K&K.

En hoe stel je je voor “andere adressen uitgeven” als ze een tekort hebben? Dan heb je dus niets om uit te geven.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:58
ernstoud schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:54:
Misschien heb je technisch gezien gelijk hoor, maar ik vind dat dit genuanceerder ligt:
  • Odido kan er bij een product als K&K ook voor kiezen om modern IPv6-internet te leveren waar je dit hele probleem niet hebt (omdat daar veel meer ruimte is en geen handel plaatsvindt zoals bij IPv4 het geval is). De meeste connecties naar grote internetpartijen zoals Google/AWS/Cloudflare e.d. zijn zowat allemaal IPv6 dus je IPv4-adres doet er dan minder toe. Aangezien vaak ook juist die grote partijen die locatiebepalingen gebruiken om je content voor te schotelen overlapt dat aardig en los je dit denk ik grotendeels op. Ze kunnen er zelfs voor kiezen om een publiek IPv4-adres optioneel te maken (standaard DS-Lite) wat voor een budget-dienst als K&K niet onredelijk zou zijn.
  • Odido kiest er zelf voor om een buitenlandse IP-reeks in te zetten hier, dit had ook een reeks kunnen zijn die ze lenen van een Nederlandse partij, maar dat is natuurlijk een kostenkwestie. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen nog even de Deense reeks rustig op te warmen terwijl de locatiediensten en lijsten (PBL bijvoorbeeld) updaten met het beoogde gebruik op die reeksen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ernstoud schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Je bent boos vanuit de onderbuik. En geeft de verkeerde partij de schuld.

Alle providers hebben IPv4 adressen tekort. Ze zijn er simpelweg niet meer. Als er een blok - voor veel geld - ter beschikking komt omdat bijvoorbeeld een provider failliet gaat of een partij “voorraad” had en die nu voor goed geld kan verkopen, dan komt deze op de markt.

Odido heeft dus nu weer een blok gekocht. Die adressen staan op nu hun naam. Meer kunnen ze niet doen. Als een webshop o.i.d. nu constateert dat die adressen nog in Denemarken geregistreerd staan dan ligt dat aan het feit dat die webshop een verouderde geolocatie database heeft.

Die geolocatie diensten zoals iplocation.net updaten hun databases wel maar daar kan een maand over heen gaan.

Dat vind ik ook wel heel makkelijk. Als het probleem bij alle providers zou spelen, waar zijn dan alle meldingen van ziggo of KPN klanten die een 'deens' IP hebben? En als het antwoord is 'KPN heeft een grotere voorraad IP adressen', dan had Odido het dus wél kunnen oplossen door tijdig ook zélf een grotere voorraad aan te leggen.
gertvdijk schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Misschien heb je technisch gezien gelijk hoor, maar ik vind dat dit genuanceerder ligt:
  • Odido kan er bij een product als K&K ook voor kiezen om modern IPv6-internet te leveren waar je dit hele probleem niet hebt (omdat daar veel meer ruimte is en geen handel plaatsvindt zoals bij IPv4 het geval is). De meeste connecties naar grote internetpartijen zoals Google/AWS/Cloudflare e.d. zijn zowat allemaal IPv6 dus je IPv4-adres doet er dan minder toe. Aangezien vaak ook juist die grote partijen die locatiebepalingen gebruiken om je content voor te schotelen overlapt dat aardig en los je dit denk ik grotendeels op. Ze kunnen er zelfs voor kiezen om een publiek IPv4-adres optioneel te maken (standaard DS-Lite) wat voor een budget-dienst als K&K niet onredelijk zou zijn.
  • Odido kiest er zelf voor om een buitenlandse IP-reeks in te zetten hier, dit had ook een reeks kunnen zijn die ze lenen van een Nederlandse partij, maar dat is natuurlijk een kostenkwestie. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen nog even de Deense reeks rustig op te warmen terwijl de locatiediensten en lijsten (PBL bijvoorbeeld) updaten met het beoogde gebruik op die reeksen.
Uiteraard zou IPv6 een verbetering zijn maar dat geeft ook geen garantie als de site waar je een Deense advertentie ziet geen IPv6 webserver e.d. heeft. Die zijn er nog veel.

Hoe zie je “lenen” van een blok adressen voor je? Je koopt ze en dan gaan ze op je naam. En als KPN of een andere partij nog ongebruikte blokken heeft dan zitten ze daar als een kloek op. Uitlenen? Nee, gebeurt niet.

En klaarblijkelijk is de nood bij Odido hoog - K&K is nogal een succes - dat wachten tot alle geolocatie databases bijgewerkt zijn geen optie is.

Beetje storm in glas water dit.

Mania-92 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:13:
[...]

Dat vind ik ook wel heel makkelijk. Als het probleem bij alle providers zou spelen, waar zijn dan alle meldingen van ziggo of KPN klanten die een 'deens' IP hebben? En als het antwoord is 'KPN heeft een grotere voorraad IP adressen', dan had Odido het dus wél kunnen oplossen door tijdig ook zélf een grotere voorraad aan te leggen.
Tijdig een grotere voorraad aanleggen? Heb je enig idee wat dat kost? Op de markt kost een IP adres nu plm. 40 euro. Reken zelf de kosten dan maar uit.

Alles is afhankelijk hoeveel blokken een provider lange tijd geleden, toen het “goedkoop” was heeft gekocht. Odido is een vrij nieuwe speler en zal die voorraad niet hebben. Dus moeten ze nu op de hele schaarse markt opkopen.

En in Amsterdam zeggen ze “as as meel was aten we iedere dag pannenkoeken”. Achteraf is makkelijk praten en boos reageren begrijp ik dus echt niet. Alsof het een wereldprobleem is.

@TexMex Ik ben in deze thread eens gaan zoeken, er zijn meldingen uit oktober 2024. En dat is alles. Dus “elke maand” zoals geroepen is? Kom dan met bewijzen want dat is onzin.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 11-03-2026 16:01 ]

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
ernstoud schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Tijdig een grotere voorraad aanleggen? Heb je enig idee wat dat kost? Op de markt kost een IP adres nu plm. 40 euro. Reken zelf de kosten dan maar uit.
Nogmaals. Als dat de reden is, waarom speelt dat bij andere providers dan niet?
[...]Alles is afhankelijk hoeveel blokken een provider lange tijd geleden, toen het “goedkoop” was heeft gekocht. Odido is een vrij nieuwe speler en zal die voorraad niet hebben. Dus moeten ze nu op de hele schaarse markt opkopen.
Odido een nieuwe speler? De voorlopers van odido zijn al decennia actief.
[...]
En in Amsterdam zeggen ze “as as meel was aten we iedere dag pannenkoeken”. Achteraf is makkelijk praten en boos reageren begrijp ik dus echt niet. Alsof het een wereldprobleem is.
Het is ook geen wereldprobleem. En ik vind het ook niet vervelend. Maar als mijn moeder van 70 ineens Deense websites en prijzen krijgt, krijg ik gewoon een belletje met de vraag of ze 'gehackt' is.

En wat is er mis mee om te erkennen dat Odido hier gewoon de zaakjes niet op orde heeft. Nogmaals als dit een probleem is wat bij álle providers zou spelen, dan zou je argumentatie hout snijden. Maar ik hoor er bij geen enkele andere provider over. Je gaat mij niet wijsmaken dat als al die andere partijen het kunnen klaren, Odido het niet zou kunnen.

• IJsbeer
  • Niet online
Mania-92 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:16:
[...]

[...]

[...]
Nogmaals, omdate K&K een success is? Ziggo al jaren klanten verliest? En KPN redelijk stabiel blijft?

En de voorlopers zijn idd allemaal opgekocht, kan best zijn dat ze ten tijde van verkoop blokken IP adressen uit de verkoop hebben gehaald. Of dat dat bedrijven waren waren die puur 'zo snel mogelijk verkocht' wilden worden en dus minimaal investeren. En nog tal van andere redenen.

[ Voor 26% gewijzigd door IJsbeer op 11-03-2026 16:20 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
ernstoud schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:55:
[...]

Met het K&K device (de NR5307)?

[...]

Prachtig toch?

[...]

Er is wel wat gemeld over de Unifi 5G (indoor dacht ik). Ik herinner me iets dat bandselectie niet te configureren was. Dan valt hij voor mij direct af. Sowieso is de NR7302 met root access erg prettig voor een Tweaker.

De ervaringen van een gebruiker van welk 5G device dan ook zullen anders zijn dan die van jou omdat elke gebruiker andere hoogtes thuis heeft, andere plaats van het device, afstand tot de mast, banden, bomen etc. etc.

Wat wil je bereiken? Als je 1300 Mbps. hebt zit je wel aan het max. denk ik zo.

Alternatief is de ZTE 5G Max nog (discussie: https://forum.fibra.click/d/72498-zte-g5-max … gebruik Google Translate).

Redelijk geprijsd: https://www.amazon.nl/ZTE...Outdoor-CPE/dp/B0FP5R779F (vermoedelijk met Odido firmware, dus geen N28!).

Hier alles over de NR7302 mocht je dat nog niet gezien hebben: Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router

Niet onbelangrijk: En: “The UniFi 5G Max Outdoor must be adopted by a UniFi Cloud Gateway or UniFi Gateway and cannot function independently as a router or modem.” Dus alleen bruikbaar in het Unifi eco systeem.

Ervaring: starpc in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" en starpc in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ik wil de modem naar buiten. Dan heb ik 100% zekerheid op het beste resultaat. Overigens haalt de speedtest van unifi rond 5 uur ongeveer 100-200 Mbit maar haal ik regelmatig 800 overdag. Heeft dat te maken met de afschakeling van vermogen zoals in de begin post staat?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:58
ernstoud schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:46:
Hoe zie je “lenen” van een blok adressen voor je? Je koopt ze en dan gaan ze op je naam. En als KPN of een andere partij nog ongebruikte blokken heeft dan zitten ze daar als een kloek op. Uitlenen? Nee, gebeurt niet.
Dat is echt WEL een ding, hoor. Big business zelfs. Er zijn bedrijven zoals IPXO die IPv4-leasing als primaire business doen! https://www.ipxo.com/lease-ips/

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

gertvdijk schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:29:
[...]

Dat is echt een ding, hoor. Er zijn bedrijven zoals IPXO die IPv4-leasing als primaire business doen! https://www.ipxo.com/lease-ips/
Lees ook aldaar de nadelen. Denk niet dat een ISP dat moet doen. Leuk voor even tijdelijk voor een project of zo. Maar je wil echt niet de beschikbaarheid van je dienst in handen geven van een derde. Veel fraude in die wereld, SIDN raadt het af.

Mania-92 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:16:
[...]

[...]

[...]

Het is ook geen wereldprobleem. En ik vind het ook niet vervelend. Maar als mijn moeder van 70 ineens Deense websites en prijzen krijgt, krijg ik gewoon een belletje met de vraag of ze 'gehackt' is.

En wat is er mis mee om te erkennen dat Odido hier gewoon de zaakjes niet op orde heeft. Nogmaals als dit een probleem is wat bij álle providers zou spelen, dan zou je argumentatie hout snijden. Maar ik hoor er bij geen enkele andere provider over. Je gaat mij niet wijsmaken dat als al die andere partijen het kunnen klaren, Odido het niet zou kunnen.
Ik ga het echt niet nog eens uitleggen.

jantje112 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Ik wil de modem naar buiten. Dan heb ik 100% zekerheid op het beste resultaat. Overigens haalt de speedtest van unifi rond 5 uur ongeveer 100-200 Mbit maar haal ik regelmatig 800 overdag. Heeft dat te maken met de afschakeling van vermogen zoals in de begin post staat?
Dat afschakelen is een Vodafone ding, niet Odido. Die doen het vooral in de nacht maar b20 en n78 blijven aan en daar haal je de grootste snelheid al mee. Je merkt er dus niet veel van.

Als je in bepaalde periodes met dezelfde banden lagere snelheid hebt zal de mast belast zijn.

• BiG-GuY
  • Laatst online: 18:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de geïnteresseerden, ik heb recent de uitvoering: Ubiquiti UniFi 5G Max Outdoor gekocht toen hij weer in de eigen store beschikbaar was. Voor een lager bedrag dus dan bij deze winkels.

Helaas is het momenteel (nog) niet mogelijk om de banden aan te passen. Sterker nog het is niet eens mogelijk om de banden te zien in de interface. Het werkt wel plug-and-play in mijn Unifi netwerk en heb hem dus op een switch aangesloten op de tweede verdieping, terwijl mijn UCG-Fiber op de begane grond in de meterkast hangt. Onderhuids maken de U5G modellen een GRE tunnel naar de Gateway toe om zo een 'virtuele' WAN toe te voegen also het modem direct op je Gateway is aangesloten.

Je ziet wel de signaalsterkte, dus kan wel wat met de data en enigszins richten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeaaj8L0AZduy269bsDk5GxB9LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmuYQfiT6jV0uPqKIbacpjCU.png?f=fotoalbum_large Het IP-adres is uiteraard ook zichtbaar.

Handig om te weten, de 2 extra directionele antennes tegenover de U5G-Max werken enkel op N78, dus als je mast dit niet heeft of als je zo ver van de mast af zit dat deze niet meer gevangen kan worden, voegt dit niks voor je toe. Of het moet net genoeg signaal geven om het signaal dan juist wel te kunnen vangen.

Had hem eerst binnen geplaatst en even met een Vodafone SIM actief gehad. Heb niet echt vergelijkingsmateriaal, want had geen ander modem in huis waar ik de Vodafone SIM in kon testen, maar daar merkte ik wel wat verschil tussen het modem buiten of binnen plaatsen, maar het scheelte maar 5-10dB op waarschijnlijk primair n3 (1800Mhz). Vodafone heeft in mijn wijk geen n78 actief nog.

Nu heb ik sinds gisteren er een Odido simkaart in zitten, niet een K&K abo momenteel, maar eentje die ik via werk heb. Als ik de unit binnen zet is het signaal zwakker dan ik met de Zyxel had, tusen de 95-105dBm op vermoedelijk primair n78, want de download is nog steeds 500+, Upload blijft echter steken rond de 30-45Mbps.

Heb hem nu buiten op ons platte dak geplaatst, zodat ik alle kanten op kan richten. Signaalsterkte is nu rond de 69-74dBm dus veel sterker dan wanneer hij binnen staat. Ben nog aan het richten naar verschillende masten, de mast die dichtbij is staat direct achter een hoger pand dan onze woning, dus daar krijg ik geen line-of-sight mee. Ik kan wel richten naar verschillende andere masten in de buurt die op een wat verdere afstand zitten, maar allen nog wel binnen 1KM.

Download overdag schommelde tussen de 300-450Mbps, maar de Upload was wel gelijk 115-140Mbps. Dus vooral op de Upload merk je een heel groot verschil met modem buiten of binnen. Nu wonen we wel in een nieuwere woning uit 2019 met goede isolatie dus. Daar komen de 4G mid banden minder goed doorheen. Latency is nu tussen 12-14ms wat dus wel heel netjes is.

Voor mij is het puur een Back-up verbinding voor als onze Odido Fiber eruit zou liggen. Tot zover zijn er nog geen storingen geweest die op beide diensten tegelijk storingen hebben veroorzaakt. De fysieke netwerken zijn binnen Odido ook gescheiden.

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 12-03-2026 10:07 ]

Home Assistant Configuratie V&A

BiG-GuY schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:28:
Voor de geïnteresseerden, ik heb recent de uitvoering: Ubiquiti UniFi 5G Max Outdoor gekocht toen hij weer in de eigen store beschikbaar was. Voor een lager bedrag dus dan bij deze winkels.

Helaas is het momenteel (nog) niet mogelijk om de banden aan te passen. Sterker nog het is niet eens mogelijk om de banden te zien in de interface.

Wat stom zeg. Niet interessant dus.
Vodafone heeft in mijn wijk geen n78 actief nog.
Tja. Rare provider. Veel geld uitgeven voor een licentie en amper gebruiken. Ze lopen op 5G enorm achter.
Nu heb ik sinds gisteren er een Odido simkaart in zitten, niet een K&K abo momenteel, maar eentje die ik via werk heb. Als ik de unit binnen zet is het signaal zwakker dan ik met de Zyxel had, tusen de 95-105dBm op vermoedelijk primair n78, want de download is nog steeds 500+, Upload blijft echter steken rond de 30-45Mbps.
Upload op b20 of b7, weinig bandbreedte.
Download overdag schommelde tussen de 300-450Mbps, maar de Upload was wel gelijk 115-130Mbps. Dus vooral op de Upload merk je een heel groot verschil met modem buiten of binnen.
De mast zendt met tientallen Watt, je 5G router met een paar Watt. Dus upload signaal is altijd zwakker maar dit is een mooie snelheid.

Dank voor de review. Niet echt een device voor iemand die wil Tweaken dus. Zit je dicht bij een mast met N78 en zit je in het Unifi ecosystem en is Tweaken niet je ding dan een optie. Wel prijzig.

• BiG-GuY

BiG-GuY

ernstoud schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:42:
[...]

Wat stom zeg. Niet interessant dus.

[...]

Tja. Rare provider. Veel geld uitgeven voor een licentie en amper gebruiken. Ze lopen op 5G enorm achter.

[...]

Upload op b20 of b7, weinig bandbreedte.

[...]

De mast zendt met tientallen Watt, je 5G router met een paar Watt. Dus upload signaal is altijd zwakker maar dit is een mooie snelheid.

Dank voor de review. Niet echt een device voor iemand die wil Tweaken dus. Zit je dicht bij een mast met N78 en zit je in het Unifi ecosystem en is Tweaken niet je ding dan een optie. Wel prijzig.
Voordeel is inderdaad voor gebruikers die al een Unifi Gateway/netwerk hebben, want dat integreert heel makkelijk. Als ik een Zyxel Outdoor router had gekocht, moest ik zelf via VLANs de link leggen vanaf boven naar mijn meterkast en dan zou ik ook een extra poort nodig hebben in de meterkast waarmee ik die VLAN weer toeken aan 'WAN2' in de Gateway.

Ook is het ding enkel een modem, dus je zit niet te kutten met bridge mode die wel/niet werkt. Hij kan namelijk geheel niet routeren, dus zal altijd het publieke IP doorgeven. Daarbij kan hij wel gelijk ook IPv6, al zie ik Odido nog geen bewegingen maken voor IPv6, in hun gehele netwerk niet...

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
BiG-GuY schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Voordeel is inderdaad voor gebruikers die al een Unifi Gateway/netwerk hebben, want dat integreert heel makkelijk. Als ik een Zyxel Outdoor router had gekocht, moest ik zelf via VLANs de link leggen vanaf boven naar mijn meterkast en dan zou ik ook een extra poort nodig hebben in de meterkast waarmee ik die VLAN weer toeken aan 'WAN2' in de Gateway.

Ook is het ding enkel een modem, dus je zit niet te kutten met bridge mode die wel/niet werkt. Hij kan namelijk geheel niet routeren, dus zal altijd het publieke IP doorgeven. Daarbij kan hij wel gelijk ook IPv6, al zie ik Odido nog geen bewegingen maken voor IPv6, in hun gehele netwerk niet...
Die 'virtuele' netwerkkabel via een VLAN naar je WAN2 heb ik in ieder geval nooit aan de praat gekregen, want Unifi 'ziet' de vernieuwing van de IP-lease na 24 uur niet. Internet stopt op die WAN poort dan gewoon, totdat je de kabel er kort uithaalt en weer inplugt. Pas dan gaat ie een nieuw (extern) IP-adres vragen. Rechtstreeks de Zyxel aansluiten op de WAN2 werkt wel gewoon.

• NicoHF
  • Niet online
@franssie en @ernstoud

Terugkomend op mijn eerdere probleem (no internet, secured via wifi) lijkt het er steeds meer op dat het een DHCP probleem.
Nu heb ik er zelf geen verstand van maar diverse websites en AI geeft aan dat ik het IP adres handmatig moet veranderen op de PC om te zien of ik dan wel internet hebt.

Maar mijn vraag is of dit wel veilig is om te doen?
Deel het IP-adres handmatig uit (Static IP)
Hiermee omzeil je de weigerende DHCP-server van je router:

Ga naar Instellingen > Netwerk en internet > Wi-Fi > Eigenschappen van [Jouw Netwerk].
Klik bij IP-toewijzing op Bewerken en zet deze op Handmatig.
Zet IPv4 aan en vul dit exact zo in (gebaseerd op de meeste routers):
IP-adres: 192.168.1.150 (of 192.168.178.150 als je Ziggo hebt).
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1 (of 192.168.178.1 voor Ziggo).
Voorkeurs-DNS: 8.8.8.8
Sla op. Als je nu direct internet hebt, blokkeert je router specifiek jouw pc in de IP-uitgifte.
Edit

Om de DNS uit te sluiten had ik de DNS al veranderd naar die van Quad9
https://quad9.net/service...dresses-and-features/#rec

[ Voor 8% gewijzigd door NicoHF op 12-03-2026 11:18 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@NicoHF Kan prima een statisch IP adres. Echter moet je wel in het modem de DHCP range aanpassen.
Hamburger, Netwerkinstelling, Thuisnetwerken
Die gaat standaard tot x.x.x.254
Beperk je dat tot x.x.x.200 dan heb je vanaf x.x.x.201 tot .x.x.x.254 de ruimte om vaste IP adressen in te stellen/te claimen.

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:28:
@NicoHF Kan prima een statisch IP adres. Echter moet je wel in het modem de DHCP range aanpassen.
Hamburger, Netwerkinstelling, Thuisnetwerken
Die gaat standaard tot x.x.x.254
Beperk je dat tot x.x.x.200 dan heb je vanaf x.x.x.201 tot .x.x.x.254 de ruimte om vaste IP adressen in te stellen/te claimen.
En dan kan ik een willekeurige IP adres invoeren?

Ik heb het in de modem nu 'einde reeks' op 200 gezet

[ Voor 5% gewijzigd door NicoHF op 12-03-2026 11:39 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

NicoHF schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:38:
[...]

En dan kan ik een willekeurige IP adres invoeren?

Ik heb het in de modem nu 'einde reeks' op 200 gezet
Ja en nee, 192.168.1.201 bijvoorbeeld wel. Als het maar niet in de DHCP range zit, want dan kan het dubbel voorkomen in je netwerk.
Vergeet ook niet je gateway in te stellen op 192.168.1.1 (of in ieder geval het interne IP adres van je modem).

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Ja en nee, 192.168.1.201 bijvoorbeeld wel. Als het maar niet in de DHCP range zit, want dan kan het dubbel voorkomen in je netwerk.
Vergeet ook niet je gateway in te stellen op 192.168.1.1 (of in ieder geval het interne IP adres van je modem).
Internet werkt eindelijk!
Kan ik dit zo laten staan of moet ik nog wat aanpassen?

Bedankt!

• franssie

franssie

Save the albatross

NicoHF schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Internet werkt eindelijk!
Kan ik dit zo laten staan of moet ik nog wat aanpassen?

Bedankt!
Top! Gewoon zo laten staan.

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Top! Gewoon zo laten staan.
Bedankt voor alle hulp! :)

• Miglow
If ain't broken, don't fix it. Voor mij werkt het meestal redelijk tot goed, alleen als ik bij vliegvelden in de buurt kom wordt de 5Ghz WiFi soms uitgeschakeld.

• vdr01
  • Nu online

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Miglow schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:47:
If ain't broken, don't fix it. Voor mij werkt het meestal redelijk tot goed, alleen als ik bij vliegvelden in de buurt kom wordt de 5Ghz WiFi soms uitgeschakeld.
Omdat je daar niet met drones mag vliegen? Gebruiken ook 5Ghz. Misschien jammen ze de directe omgeving van het vliegveld.

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 12-03-2026 16:14 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

vdr01 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:07:
[...]

Omdat je daar niet met drones mag vliegen? Gebruiken ook 5Ghz. Misschien jammen ze de directe omgeving van het vliegveld.
Rondom vliegvelden en havens heb je daadwerkelijk radar verkeer op de 5Ghz kanalen met DFS, dus alles boven kanaal 48 gaat dan uit, zodra het AP radar herkend. Dus enige methode om 5Ghz werkend te houden binnen EU is om enkel kanalen 36-40-44-48 en max 80Mhz te gebruiken in die gebieden.

• Kyle
BiG-GuY schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Rondom vliegvelden en havens heb je daadwerkelijk radar verkeer op de 5Ghz kanalen met DFS, dus alles boven kanaal 48 gaat dan uit, zodra het AP radar herkend. Dus enige methode om 5Ghz werkend te houden binnen EU is om enkel kanalen 36-40-44-48 en max 80Mhz te gebruiken in die gebieden.
Ik woon in een stedelijk gebied op ca. 20 km van Schiphol. Voor mij is het manueel ingestelde DFS kanaal 52 volgens de WiFi Analyzer app ideaal omdat velen in mijn omgeving kennelijk de AUTO instelling op 5 GHz gebruiken en daarbij worden DFS kanalen nooit geselecteerd. Ik heb dus vrijwel altijd een ongebruikt kanaal. Slechts 1 keer in 1,5 jaar is teruggegaan naar de 36-48 range.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Kyle schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Ik woon in een stedelijk gebied op ca. 20 km van Schiphol. Voor mij is het manueel ingestelde DFS kanaal 52 volgens de WiFi Analyzer app ideaal omdat velen in mijn omgeving kennelijk de AUTO instelling op 5 GHz gebruiken en daarbij worden DFS kanalen nooit geselecteerd. Ik heb dus vrijwel altijd een ongebruikt kanaal. Slechts 1 keer in 1,5 jaar is teruggegaan naar de 36-48 range.
Ben opgegroeid in Zwanenburg. Dat ligt hemelsbreed niet eens op 5KM afstand van Schiphol af. En daar werken de DFS-kanalen grotendeels ook zonder issues.

Sommige merken zijn in hun 'Auto' stand zeer conservatief in welke kanalen gekozen worden, maar als je kanaalbreedte op 160Mhz zet, zit je altijd met DFS-kanalen.

Het gaat echt om direct rondom het vliegveld of een haven waar je problemen kan ervaren.

• Miglow
BiG-GuY schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Ben opgegroeid in Zwanenburg. Dat ligt hemelsbreed niet eens op 5KM afstand van Schiphol af. En daar werken de DFS-kanalen grotendeels ook zonder issues.

Sommige merken zijn in hun 'Auto' stand zeer conservatief in welke kanalen gekozen worden, maar als je kanaalbreedte op 160Mhz zet, zit je altijd met DFS-kanalen.

Het gaat echt om direct rondom het vliegveld of een haven waar je problemen kan ervaren.
Ik rij bijvoorbeeld nog wel eens langs vliegveld Gilze Rijen, Vliegbasis Woensdrecht en ook A4/A5 langs Schiphol.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:11
Weet iemand of Klik en Klaar werkt op het Tampnet? Zal waarschijnlijk wel niet omdat Tampnet onder roaming like home valt?

Kan deze informatie moeilijk vinden, en vanwege werk op zee zou Klik en Klaar werkend op Tampnet voor mij erg interessant zijn.

• IJsbeer
  • Niet online
Stokertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:45:
Weet iemand of Klik en Klaar werkt op het Tampnet? Zal waarschijnlijk wel niet omdat Tampnet onder roaming like home valt?

Kan deze informatie moeilijk vinden, en vanwege werk op zee zou Klik en Klaar werkend op Tampnet voor mij erg interessant zijn.
Denk het niet idd, ze promoten het voor op land en vast locatie (al zjin er genoeg die hem ind e truck gebruiken en dat werkt idd).
Maar in jou geval zou ik gewoon een unlimeted abonnement nemen en zelf een router aanschaffen. Zelfde idee en werkt wel (voor zover ik weet)

• Stokertje
IJsbeer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Denk het niet idd, ze promoten het voor op land en vast locatie (al zjin er genoeg die hem ind e truck gebruiken en dat werkt idd).
Maar in jou geval zou ik gewoon een unlimeted abonnement nemen en zelf een router aanschaffen. Zelfde idee en werkt wel (voor zover ik weet)
Ik heb een Unlimited KPN abonnement, maar daar gaat de Tampnet data nu uit de buitenland bundel van 75GB per maand. Dus nog steeds behoorlijk beperkt. Een unlimited optie voor €25 per maand zou wel top zijn, maar waarschijnlijk utopie.

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:20
Stokertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Ik heb een Unlimited KPN abonnement, maar daar gaat de Tampnet data nu uit de buitenland bundel van 75GB per maand. Dus nog steeds behoorlijk beperkt. Een unlimited optie voor €25 per maand zou wel top zijn, maar waarschijnlijk utopie.
Bij Odido heb je voor dat geld 100GB

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:04
Ik heb zojuist Klik & Klaar aangeschaft. De verbinding is instabiel. Ik had me van te voren ingesteld op bijvoorbeeld hogere latency en beperkte bandbreedte maar bij mij valt de verbingin elke 40 tot 50 pings gewoon weg. Ik heb geprobeerd de openingspost goed door te nemen, en ik hoop dat dit geen dubbel post is.

Ik hoop dat hier 1 of meerdere mensen kunnen aangeven of het waard is om tijd te investeren in het verbeteren van de verbinding, en wat ik daar dan aan kan doen, of beter direct het modem te retourneren.

Ik heb een ZYXEL NR5307 modem met firmware V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430, toegangstechnologie is NR5G-NSA. Signaalsterkte is tussen de -98 en -102 Db. Wanneer de verbinding werkt is het super snel, ik haal op speedtest rond de 400Mbit download. Elke 42 pings naar 8.8.8.8. valt de verbinding even weg. Het 5G led lampje gaat dan van groen naar rood. Het wereldbolletje blijft wel gewoon blauw.

Ik heb geen raam die direct op een mast uitkijkt, maar ik heb verschillende locaties bij ramen in het huis geprobeerd maar dit verbetert de situatie niet.

Edit: Zojuist met ODIDO gebeld. De dame gaf aan dat het een paar uur tot een dag kan duren voordat de verbinding stabiel wordt. Ook zou het beter zijn om het modem op mijn slaapkamer neer te zetten. Dus ik ga nog een dagje wachten. Op slaapkamer zetten vind ik toch wat minder prettig, misschien onzin, maar ok :) .

[ Voor 12% gewijzigd door Bedge85 op 17-03-2026 12:50 ]

• Keypunchie
  • Niet online
Raar verhaal, de enige reden die ik kan bedenken waarom het "straks" stabiel zou worden, is als ze een storing/onderhoud hebben.

Over het algemeen: probeer het zo hoog mogelijk in je huis te plaatsen, liefst bij een plek waar er wat minder isolatie is, zodat je zo veel mogelijk signaal haalt.

Als je dan dit houdt, zie ik niet zo goed in waarom het beter zou worden.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bedge85 inderdaad raar verhaal. Je ontvangst lijkt goed te zijn, gezien de dB waarden en de behaalde snelheden. Dus inderdaad onderhoud of iets dat stoort in je omgeving wellicht?

• Bedge85
Het verhaal van de dame was dat als er meerder mensen op een dag in een bepaald gebied klik & klaar activeren dat dit meer tijd kan kosten in het netwerk. Als techneut probeer ik daar dan direct een logische verklaring voor te bedenken, maar die heb ik niet, maar ik heb ook te weinig kennis van mobiele netwerken om te kunnen zeggen dat het onzin is. Maarja, ik ga het modem gewoon een dagje aan laten staan. Ik heb mijn oude internet verbinding nog niet opgezegd. Dus het is niet erg als het even tijd kost.

@franssie Wat zou er kunnen storen. Ik heb zelf vrij weinig techniek in huis. Ik zit wel flat, dus er is wel veel wifi en bluetooth van buren en mijn eigen koptelefoon die ik veel op heb. Ik heb zelf geen magnetron of andere apparatuur waarvan ik mij bewust ben dat dat storing zou kunnen opleveren.

[ Voor 23% gewijzigd door Bedge85 op 17-03-2026 13:22 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bedge85 Geen idee, maar het kwam in me op omdat je schreef dat er een patroon in zit.
Elke 42 pings naar 8.8.8.8. valt de verbinding even weg. Het 5G led lampje gaat dan van groen naar rood. Het wereldbolletje blijft wel gewoon blauw.
Je zou eventueel met een AM radio kunnen luisteren ni de ruis (dus niet afgestemd op een zender) of je iets kan horen dat breedbandig stoort, kleine kans overigens.

• Bedge85
@franssie Wanneer ik door huis loop met mijn noodradio op AM heb ik op bepaalde plekken wel een soort van helikopter geluid, ligt tikkend of knetterend. Zou dat kunnen wijzen op een breedbandige storing?

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja storing is overal, maar dit lijkt niet overeen te komen met de regelmaat van de terugval van de verbinding.

Aangezien het lampje ook van kleur v verandert lijkt het in de 5G te zitten, al kan bedraad testen nooit kwaad.

• Bedge85
Inmiddels router op een plek neergezet waar die stabiel is. Het is bij een muur en niet bij een raam...

Ik ben benieuwd hoe stabiel de verbding blijft, bijvoorbeeld bij verandering van weer of seizoenen. Ik kan me voorstellen dat in de zomer bij meer bladeren aan de bomen ook demping op het signaal kan geven.

• Keypunchie
  • Niet online
@Bedge85 moderne HR++ ramen houden EM straling beter tegen dan muren, blijkbaar :-)

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:21
Stokertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:45:

Het modem werkt alleen met een Odido klik en klaar SIM.
De Odido SIM van Klik en Klaar werkt alleen in Nederland (en is gekoppeld aan het Odido mobiel netwerk) maar kan wel in een andere 5G modem gestopt worden.

• Stokertje
waltervl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Het modem werkt alleen met een Odido klik en klaar SIM.
De Odido SIM van Klik en Klaar werkt alleen in Nederland (en is gekoppeld aan het Odido mobiel netwerk) maar kan wel in een andere 5G modem gestopt worden.
Ik hoopte dat het wel zou werken aangezien Odido en KPN beide een overeenkomst aan zijn gegaan met Tampnet, en Tampnet deels in Nederland ligt.

Dan voorlopig waarschijnlijk gelimiteerd tot mijn 75GB buitenlandbundel van KPN op het Tampnet. (Als mijn dagelijks toegewezen Starlink GB’s aan boord op zijn)

• Stokertje
Roy Tollenaar schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Bij Odido heb je voor dat geld 100GB
Maar Odido heeft bij mij thuis in huis vrijwel weer geen dekking, vandaar iedereen hier in huis overgestapt op KPN. Met Odido was 1 Mbps op speedtest in huis vaak het maximaal haalbare, upload nog minder, nu met KPN vele malen meer en kan dus als backup dienen voor als het glas eruit ligt.

Openstelling Tampnet voor Odido en KPN klanten is heel mooi, maar jammer dat de data uit je buitenland bundel moet komen, zelfs als je op het Nederlandse plat zit. 😅

• Stokertje
IJsbeer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb Unlimited van KPN, maar de data op Tampnet ging uit mijn buitenland bundel van 75GB.
Dus ben bang dat we net een unlimited sim ook niet verder komen, omdat Odido een samenwerking is aangegaan hoopte ik dat KK ook zou werken.
Heb wel ervaringen met KK op een boot op binnenwateren in NL, dat werkt perfect.

• franssie

franssie

Save the albatross

Stokertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Maar Odido heeft bij mij thuis in huis vrijwel weer geen dekking, vandaar iedereen hier in huis overgestapt op KPN. Met Odido was 1 Mbps op speedtest in huis vaak het maximaal haalbare, upload nog minder, nu met KPN vele malen meer en kan dus als backup dienen voor als het glas eruit ligt.

Openstelling Tampnet voor Odido en KPN klanten is heel mooi, maar jammer dat de data uit je buitenland bundel moet komen, zelfs als je op het Nederlandse plat zit. 😅
Tsja, op zee al een EU bundel gebruiken is al een enorme vooruitgang. En je zal vast niet je eigen starlink mini ergens aan een railing mogen knopen denk ik zo :P
Alternatief als je snel door je data gaat is alleen een tweede simkaart met dus tweede abbo nemen met een MiFi eventueel.

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)