Waarom hebben we dan die 097 reeks eigenlijk? Data only sim is dan eigenlijk onzin, tenzij je er misschien SMS op moet ontvangen ofzo.franssie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:31:
[...]
Een SIM kan dacht ik zonder telefoonnummer. Toen ik een maand onbeperkt had via SimWallet van Odido kreeg het toestel ook geen 097 nummer. Een simkaart heeft namelijk een eigen serienummer waar een 06 of 097 telefoonnummer softwarematig aan gekoppeld wordt.
Kan zijn dat in de tijd van 097 nummers 'bedacht' zijn, dit technisch nog niet kon?Siira schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Waarom hebben we dan die 097 reeks eigenlijk? Data only sim is dan eigenlijk onzin, tenzij je er misschien SMS op moet ontvangen ofzo.
Zit je niet toevallig op het gastnetwerk? Die mag niet bij je LAN.BlikRembrand schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:07:
Iemand ervaring hier met client isolation tussen Wifi en Ethernet op een Odido K&K ZTE G5 pro? Ik kom er niet uit. Clients op wifi kunnen elkaar pingen, en clients op ethernet zijn vanaf het modem te pingen via de webinterface, maar vanaf wifi kan ik ethernet devices niet bereiken.
[Afbeelding]
Ik heb al geprobeerd:
- pingen van printer via de webinterface: dat werkt
- wifi devices elkaar pingen: dat werkt
- 'Multi AP isolation' uitgezet onder wifi 'Main SSID'
- 'Completely Isolated' uitgezet onder wifi 'Basic Settings'
- MAC/IP/Port filtering uitgezet onder security
- Modem stroom eraf en erop
- Andere Ethernet poort (modem heeft er 2)
- Gecheckt dat ik op het main SSID zit en niet het gastnetwerk
interessant genoeg heb ik ook via ethernet een deurbel (Reolink) aangesloten, en die werd wél gevonden door de app op mijn telefoon op wifi, maar ook die is niet vanaf wifi te pingen (maar wel via de modem webinterface). Dus mDNS wordt misschien wel doorgelaten..? Ik weet niet hoe Reolink devices op het netwerk herkent.
Goede vraag. Werkelijk geen idee of de AIVD afluisterapparatuur was nog niet in staat af te luisteren zonder nummer? En wellicht is het wel nodig voor roaming (wat bij Odido K&K en SimWallet niet kan)?Siira schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Waarom hebben we dan die 097 reeks eigenlijk? Data only sim is dan eigenlijk onzin, tenzij je er misschien SMS op moet ontvangen ofzo.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Prijzig en er zit slechts een Quectel RM505 in, dat is al een wat ouder 5G modem, 3GPP release 15. De NR7302 bevat een RM520 met release 16, met betere aggregatie e.d.W1ck1e schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:18:
Ik stuitte op een video van ExplainingComputers
Daarin wordt de Cudy P5 besproken te koop via Amazon. Wellicht is dat een goede optie als alternatief voor de standaard hardware. Volgens mij is de software gebaseerd op OpenWrt.
Voor die prijs zou ik hem laten staan.
Hoi, tijd voor een nieuwe provider.
Is K&K geschikt voor gaming? Welke latency kan ik verwachten?
Is er iets te zeggen over de stabiliteit?
(Volgens het kaatje op de odido site zit ik in een 'zeer snel' gebied. De mast staat op ong 200m maar wel wat huizen tussen.)
dank
(Volgens het kaatje op de odido site zit ik in een 'zeer snel' gebied. De mast staat op ong 200m maar wel wat huizen tussen.)
dank
Je stelt vragen waarvan de antwoorden in deze thread staan. Gebruik de forum zoekfunctie daarvoor.Durandal schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:25:
dank
Zo dicht op de mast zou je richting gigabit download snelheden kunnen verwachten. Upload een stuk lager. Latency rond de 20 ms, met n78 waarschijnlijk nog minder. In de nacht mogelijk lagere snelheden maar nooit dramatisch, dit omdat er energiebesparing op de 4G banden is.
Stabiliteit is afhankelijk van jouw omgeving, regen, wind, gebouwen, sneeuw, bomen, bezetting van de mast etc. en of het jou stoort is uiteraard afhankelijk van jouw wensen. In ieder geval 1x per dag even 1 minuut geen internet en dan een nieuw WAN IP. En snelheid en latency zal wisselen.
Mijn ervaringen, 2.1 km. van de mast met veel bomen er tussen:
Download:
:strip_exif()/f/image/5oPOpZ13pjiybebaG9n5tANE.jpg?f=fotoalbum_large)
Latency:
:strip_exif()/f/image/aRHUm3FGn3aaENmibh2DZ10k.jpg?f=fotoalbum_large)
Upload:
:strip_exif()/f/image/tBfgEBWC2tnIE17FeJcg2dmi.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn upload is erg laag door de afstand naar de mast, daarvoor is de b3 band op 2100 MHz. niet ideaal.
Kortom; gewoon een maandje proberen!
[ Voor 49% gewijzigd door ernstoud op 15-10-2025 21:42 ]
Op 200m zou je eigen niet moeten merken dat je via 5G internet. Wel even zorgen je keer in de nacht het modem opnieuw opstart zodat je dagelijkse ip wissel niet overdag hebt duurt ongeveer 40 seconden.Durandal schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:25:
dank
Bij mij is de verbinding net compleet weggevallen
BTC €94.837,08
In Hilversum lijkt die ook uitgevallen te zijn
https://smokeping.hostio....nl_isp_client.odido.fwa01
Mijn beide telefoon in Almere geven ook geen service
https://smokeping.hostio....nl_isp_client.odido.fwa01
Mijn beide telefoon in Almere geven ook geen service
[ Voor 17% gewijzigd door ikbenjoeri op 16-10-2025 12:52 ]
Sinds de banden veranderd zijn heb ik nu N1, N78 en B7.
Hiermee is wel mijn WiFi thuis helemaal naar de vaantjes.
Maximaal heb ik de laatste dagen op 2 meter van de router 160mbps down en 50mbps up.
In een andere kamer op dezelfde verdieping 75mbps down en 34mbps up
Op de 1e etage recht onder de router 142mbps down en 42mbps up
op de begane grond 62mbps down en 28mbps up.
Dit was tussen de 700mbps+ down 90mbps up en 250mbps down en 70mbps up.
Hebben jullie dit ook gemerkt.
Maximaal heb ik de laatste dagen op 2 meter van de router 160mbps down en 50mbps up.
Ik heb nog verbinding op een 4G- only mast ergens ver weg langs een spoorlijn (509521) Via LTE-A
Mijn andere site (Haarlem Raaks) lijkt uit de lucht te zijn.
Mijn andere site (Haarlem Raaks) lijkt uit de lucht te zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Allestoringen gaat af: https://allestoringen.nl/storing/odido/
(Ook hier in Utrecht)
(Ook hier in Utrecht)
[ Voor 16% gewijzigd door Keypunchie op 16-10-2025 13:05 ]
Regio Alkmaar ook geen internet verbinding.
Hier in Zuid-Oost Groningen nog geen issues
@Bakkertje_01 dat zou best kunnen kloppen, de storing is regionaal, zie ook FP artikel
nieuws: Odido bevestigt storing met mobiel netwerk in Noord-Holland en Flevoland
nieuws: Odido bevestigt storing met mobiel netwerk in Noord-Holland en Flevoland
Ik had het hele artikel nog niet gezienfranssie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:26:
@Bakkertje_01 dat zou best kunnen kloppen, de storing is regionaal, zie ook FP artikel
Had gezien het tijdstip ook niet kunnen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Bakkertje_01 op 16-10-2025 13:29 ]
Hier (Regio Weesp) weer up.
edit: Haarlem ook.
edit: Haarlem ook.
[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 16-10-2025 13:31 ]
Op de keper beschouwt: half uurtje storing... Niet het einde van de wereld en ik was toch net aan het lunchen... maar het is niet fraai.
Heb wel het idee dat ondanks deze storing de stabiliteit wat toeneemt. Uiteraard waren de grote storingen dit jaar niet fraai. Merken jullie dit ook?
[ Voor 29% gewijzigd door Bakkertje_01 op 16-10-2025 16:05 ]
De oplostijd was relatief snel, maar dat is zo ongeveer het enige positieve dat ik er over kan zeggen.
Nee. Want ik weet niet helemaal wat jouw definitie van stabiliteit is.Bakkertje_01 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:04:
Heb wel het idee dat ondanks deze storing de stabiliteit wat toeneemt. Uiteraard waren de grote storingen dit jaar niet fraai. Merken jullie dit ook?
Ik heb er niets van gemerkt gelukkig, maar kom ook niet zoveel in NH of FL
Wat heeft je wifi hiermee te maken? Is je wifi-ontvangst minder goed geworden of is de snelheid gewoon minder geworden? Twee compleet verschillende zaken.ton14 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:51:
Sinds de banden veranderd zijn heb ik nu N1, N78 en B7.
@ton14 gebruik je de wifi van het modem of heb je een eigen wifi netwerk?
Ik gebruik de WiFi van de router en heb geen eigen netwerk.franssie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:51:
@ton14 gebruik je de wifi van het modem of heb je een eigen wifi netwerk?
[ Voor 5% gewijzigd door ton14 op 17-10-2025 09:18 ]
Ik bekijk alleen de speedtest resultaten en zie dus alleen dat de snelheid minder is geworden. Ik heb niets veranderd in opstelling of zo, alles is al maanden hetzelfde, dus K&Ķ en gaan, dit vanaf vorig jaar november.Incognitum schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
Wat heeft je wifi hiermee te maken? Is je wifi-ontvangst minder goed geworden of is de snelheid gewoon minder geworden? Twee compleet verschillende zaken.
:strip_exif()/f/image/2CqgAwFRZr3kOciTS6UdlDVf.png?f=user_large)
Op de mast in Vlagtwedde ontvang ik ook de N1 band. Upload is nagenoeg dubbel zo hoog geworden. Down is 100mbit gezakt, maar kan ook ff druk zijn natuurlijk.
Vind dit echt niet slecht voor 6km door het veld, met een outdoor modem op een panlat in de tuin :-)
Lekker dan:
https://www.nu.nl/tech/63...prekken-niet-op-orde.html
“Ook personeel dat niets met het systeem te maken had kon bij de afgetapte gegevens.”
https://www.nu.nl/tech/63...prekken-niet-op-orde.html
“Ook personeel dat niets met het systeem te maken had kon bij de afgetapte gegevens.”
Slecht verhaal. Voor K&K maakt dit wat minder uit, want in principe, zeker dankzij bvb. Let's Encrypt, versleutel je het overgrote gedeelte van al je verkeer toch al. Hooguit kunnen ze zien met welke websites je veel contact hebt, maar de inhoud van die sessies is niet in te zien.
Off-topic:Keypunchie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:11:
Slecht verhaal. Voor K&K maakt dit wat minder uit, want in principe, zeker dankzij bvb. Let's Encrypt, versleutel je het overgrote gedeelte van al je verkeer toch al. Hooguit kunnen ze zien met welke websites je veel contact hebt, maar de inhoud van die sessies is niet in te zien.
Ik zou van dat laatste niet zo zeker zijn. De theorie achter de public key infrastructuur, en encryptie met bijvoorbeeld RSA met voldoende lange sleutels is goed. Maar de implementatie kan fouten bevatten. En statelijke actoren hebben voldoende tijd en geld om die kwetsbaarheden te vinden en te benutten.
Uiteindelijk komt het K&K verkeer gewoon over de core van Odido net als hun andere verkeer. Het endpoint is geen glasvezel router maar een 5G router. Ook met allerlei kwetsbaarheden, bekend en onbekend.
Na 25 jaar in de IT Security ben ik erg sceptisch geworden over de IT industrie.
Tsja, maar als publieke encryptie als zodanig faalt, dan is het feit dat sommige medewerkers van Odido mijn DM’s op tweakers kunnen meelezen wel het minste probleem…
Van een simpel glasvezel abonnement van 45e p/m,
/f/image/h6KRbiCIakO6ifEN8ybi7omr.png?f=fotoalbum_large)
Naar Odido K&K voor 20e p/m;
/f/image/AmD7mN0ne07PQq6ecsB76ZFe.png?f=fotoalbum_large)
Best tevreden mee zo voor de helft van de prijs
Het was even zoeken naar de DynDNS functionaliteit in de webinterface, wat er tegenwoordig in zou moeten zitten, maar blijkbaar was een factory reset de truc om dit (DDNS) in de menustructuur zichtbaar te krijgen.
Nu alleen nog zo'n mooie K&K beugel zien te scoren die hier eerder in het topic voorbij is gekomen, zonder zelf een 3D printer te hebben... Of wellicht iemand die m niet meer gebruikt na het terugsturen van het product? (Uiteraard tegen vergoeding)
Heb hem nu even simpel achter de bank op de grond (wel in de buurt van het raam) neergezet zonder aandacht te besteden aan de beste plek voor het beste bereik, maar met zo'n muurbeugel kan ik hem helemaal een mooi plekje geven (met de hoop dat het bereik er niet slechter op wordt
)
/f/image/h6KRbiCIakO6ifEN8ybi7omr.png?f=fotoalbum_large)
Naar Odido K&K voor 20e p/m;
/f/image/AmD7mN0ne07PQq6ecsB76ZFe.png?f=fotoalbum_large)
Het was even zoeken naar de DynDNS functionaliteit in de webinterface, wat er tegenwoordig in zou moeten zitten, maar blijkbaar was een factory reset de truc om dit (DDNS) in de menustructuur zichtbaar te krijgen.
Nu alleen nog zo'n mooie K&K beugel zien te scoren die hier eerder in het topic voorbij is gekomen, zonder zelf een 3D printer te hebben... Of wellicht iemand die m niet meer gebruikt na het terugsturen van het product? (Uiteraard tegen vergoeding)
Heb hem nu even simpel achter de bank op de grond (wel in de buurt van het raam) neergezet zonder aandacht te besteden aan de beste plek voor het beste bereik, maar met zo'n muurbeugel kan ik hem helemaal een mooi plekje geven (met de hoop dat het bereik er niet slechter op wordt
142 ms onbelast? Dat is wel extreem hoog.Kwandoerie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:55:
Dat klopt, beetje knullig zoals dat is gedaan. Kennelijk staat er nog iets in het modem dat ervoor zorgt dat de DynDNS settings niet verschijnen totdat je een factory reset doet.Het was even zoeken naar de DynDNS functionaliteit in de webinterface, wat er tegenwoordig in zou moeten zitten, maar blijkbaar was een factory reset de truc om dit (DDNS) in de menustructuur zichtbaar te krijgen.
Op de grond, begane grond? Wellicht is dat de reden van je best wel hoge ping ook en kun je wellicht nog wel wat verbeteren. Voordat je een beugel probeert te regelen en hem ergens ophangt, is het misschien verstandig om gewoon even te testen op diverse plaatsen.Heb hem nu even simpel achter de bank op de grond (wel in de buurt van het raam) neergezet zonder aandacht te besteden aan de beste plek voor het beste bereik, maar met zo'n muurbeugel kan ik hem helemaal een mooi plekje geven (met de hoop dat het bereik er niet slechter op wordt)
Bij mij staat hij boven op zolder (2e verdieping) in een kast voor het beste bereik.
Dacht dat mijn snelheid ingekakt was van 600Mbps naar 150Mbps (al meer dan een half jaar). Wat blijkt, het is gekomen met een firmware update die niet goed samenwerkt met mijn TP-Link managed switch (TL-SG105E).
Probleem doet zich niet voor met twee andere unmanaged switches (TP-Link LS1005G van de Action en een HP switch). Met de TL-SG105E gaat het ook weer snel werken op het moment dat de tweede UTP aansluiting van de Klik en Klaar modem gebruikt wordt (dus beiden aangesloten).
De TL-SG105E heeft een webinterface waar van alles en nog wat ingesteld kan worden. Ik heb denk ik alle opties geprobeerd maar kreeg het niet op volle snelheid.
Van telefoon (WiFi) naar desktop PC krijg ik overigens wel 900Mbps (iperf). Dus de LAN kant is blijkbaar niet het probleem.
Firmware: V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430
- Desktop computer via managed switch: 150Mbps
- Desktop computer via UTP connector: 400Mbps
- Desktop computer via switch en tweede UTP K&K aangesloten: 400Mbps
Probleem doet zich niet voor met twee andere unmanaged switches (TP-Link LS1005G van de Action en een HP switch). Met de TL-SG105E gaat het ook weer snel werken op het moment dat de tweede UTP aansluiting van de Klik en Klaar modem gebruikt wordt (dus beiden aangesloten).
De TL-SG105E heeft een webinterface waar van alles en nog wat ingesteld kan worden. Ik heb denk ik alle opties geprobeerd maar kreeg het niet op volle snelheid.
Van telefoon (WiFi) naar desktop PC krijg ik overigens wel 900Mbps (iperf). Dus de LAN kant is blijkbaar niet het probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door xah5kiDe op 17-10-2025 22:21 . Reden: bit/Byte ]
Theo
Staan de poorten van de SG105E op full duplex 1000 Mbps., dus zo:xah5kiDe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:38:
Dacht dat mijn snelheid ingekakt was van 600Mbps naar 150Mbps (al meer dan een half jaar). Wat blijkt, het is gekomen met een firmware update die niet goed samenwerkt met mijn TP-Link managed switch (TL-SG105E).Mijn K&K staat helemaal op zolder en geeft daar WiFi en sluit een paar apparaten aan waaronder een desktop PC.
- Desktop computer via managed switch: 150Mbps
- Desktop computer via UTP connector: 400MBps
- Desktop computer via switch en tweede UTP K&K aangesloten: 400Mbps
:strip_exif()/f/image/U0ocAZIj35tIIHBl4pAUUn7J.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt een update op de TP-Link gehad begrijp ik? Dan de vorige versie misschien terugzetten?
Heb ik uitgerekend die printscreen gebruikt...
Gelukkig zit het gemiddeld een stuk lager, veelal rond de 25 a 30 ms.
Wat de beugel betreft inderdaad een goed idee om, zodra ik deze heb, eerst even 'de beste' plek te zoeken
Ik heb laatst hier een behuizing laten printen:Kwandoerie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:25:
[...]
Heb ik uitgerekend die printscreen gebruikt...
Gelukkig zit het gemiddeld een stuk lager, veelal rond de 25 a 30 ms.
Wat de beugel betreft inderdaad een goed idee om, zodra ik deze heb, eerst even 'de beste' plek te zoeken
https://link.marktplaats.nl/m2257659378
Hier staat het benodigde bestand: https://github.com/sebastius/klikenklaaraandemuur
ToxiNL kan het voor je printen, goedkoop en goed. Verder heb ik er geen band mee, ben alleen tevreden klant van deze aardige man.
[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 17-10-2025 18:15 ]
Nee klik en klaar update. Ik las deze afhankelijkheid in K&K forum: https://community.odido.n...377827?tid=377827&fid=592ernstoud schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:58:
[...]
Staan de poorten van de SG105E op full duplex 1000 Mbps., dus zo:
[Afbeelding]
Je hebt een update op de TP-Link gehad begrijp ik? Dan de vorige versie misschien terugzetten?
En inderdaad ik heb dus hetzelfde probleem.
Ja poorten staan of full-duplex. De snelheid tussen twee clients is gewoon ook 1Gbs. Maar richting het netwerk van Odido is het een ander verhaal. De snelheden meet ik met speedtest.net. Tussen clients test ik met iperf.
Theo
Bijzonder probleem en je bent niet de enige dus. En reproduceerbaar. Als we in een ideale wereld leefden dan was Odido en Zyxel hierin geïnteresseerd. De oorzaak lijkt me met goede tooling te achterhalen, zeker door de fabrikant. Maar helaas leven we niet in die ideale wereld. Ik heb een Zyxel NR7302 met daarachter een TP-Link SG-105E en dat werkt prima, is dus echt een NR5307 probleem.xah5kiDe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:41:
[...]
Nee klik en klaar update. Ik las deze afhankelijkheid in K&K forum: https://community.odido.n...377827?tid=377827&fid=592
En inderdaad ik heb dus hetzelfde probleem.
Ja poorten staan of full-duplex. De snelheid tussen twee clients is gewoon ook 1Gbs. Maar richting het netwerk van Odido is het een ander verhaal. De snelheden meet ik met speedtest.net. Tussen clients test ik met iperf.
Ik ervaar dat ook. Als ik mijn Omada switch direct naar de Zyxel modem hang heb ik max iets van 150Mbs. Ik had nog een oud hubje liggenm die tussen de Omada switch en modem gehangen en volle bak...
Dus wellciht een oplossng door gewoon een cheap ass hubje ertussen.. zonde van het verbruik, dat dan weer wel...
Dus wellciht een oplossng door gewoon een cheap ass hubje ertussen.. zonde van het verbruik, dat dan weer wel...
Even een shoutout naar Odido. Op kantoor hadden we sinds vrijdag geen internet omdat onze onderburen (waar we internet van afnemen) een foutje hadden gemaakt. Vrijdagmiddag Klik&Klaar besteld, zaterdag bij mij thuis bezorgd, en vanochtend met 8 m/v weer gewoon kunnen werken wachtende totdat de normale lijn weer hersteld is. Echt super!
Als kantoor gebruik maken van de internetverbinding van de onderburen lijkt mij niet verstandig. Dit is een stap in de goede richting.djiwie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:50:
Even een shoutout naar Odido. Op kantoor hadden we sinds vrijdag geen internet omdat onze onderburen (waar we internet van afnemen) een foutje hadden gemaakt. Vrijdagmiddag Klik&Klaar besteld, zaterdag bij mij thuis bezorgd, en vanochtend met 8 m/v weer gewoon kunnen werken wachtende totdat de normale lijn weer hersteld is. Echt super!
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 20-10-2025 15:55 ]
Gewoon aanhouden die verbinding. Voor die 25 euro heb je altijd een backup, zeker als je hoofdlijn een andere provider is. Veel routers hebben wel dubbele WAN toch tegenwoordig? Zelfs mijn asus routertje uit 2019 heeft het.djiwie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:50:
Onderburen hebben een zakelijke lijn en hebben we gewoon (huur)afspraken over gemaakt. Maar die lijn die deed het dus niet door administratief geblunder.W1ck1e schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Als kantoor gebruik maken van de internetverbinding van de onderburen lijkt mij niet verstandig. Dit is een stap in de goede richting.
Was ook mijn idee. Die 25 euro (20 zelfs, want klantvoordeel op mijn thuisadresDoesnotcompute schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Gewoon aanhouden die verbinding. Voor die 25 euro heb je altijd een backup, zeker als je hoofdlijn een andere provider is. Veel routers hebben wel dubbele WAN toch tegenwoordig? Zelfs mijn asus routertje uit 2019 heeft het.
Mag onderverhuren van de internetverbinding volgens de voorwaarden van de provider van de onderburen ?djiwie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:05:
[...]
Onderburen hebben een zakelijke lijn en hebben we gewoon (huur)afspraken over gemaakt. ...
Heeft jouw kantoor een eigen wan adres ?
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 21-10-2025 06:49 ]
Hoe doen al die kantoren met 10 tallen bedrijven het dan? Zoals My office. Neem aan dat ze niet allemaal een eigen isp hebben.W1ck1e schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 06:40:
[...]
Mag onderverhuren van de internetverbinding volgens de voorwaarden van de provider van de onderburen ?
Binnenkort naar 'n nieuw kantoor, maar er zijn issues met de levering van glasvezel, dus zit te denken aan zo'n 5G oplossing in de tussentijd. Weet iemand wat er gebeurt als je door de 2TB datalimiet gaat? We verbruiken maandelijks zo'n 4-5x die hoeveelheid. Kan ik eventueel bijkopen, of kan ik m'n grote dataverslinders (backup/versiebeheer) beter offsite regelen tot ik wel "gewoon" glasvezel heb?
Ik denk dat een bedrijf als KPN of Ziggo daar mooie oplossingen voor heeft. Een of meerdere dikke verbindingen met een of meerdere wan adressen per klant.mathy_ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:02:
[...]
Hoe doen al die kantoren met 10 tallen bedrijven het dan? Zoals My office. Neem aan dat ze niet allemaal een eigen isp hebben.
getriggerd door de reclame op de radio voor Odido 5G voor bedrijven. In de bijsluiter: Odido Klik & Klaar is eigenlijk niet bedoeld voor bedrijven.
[ Voor 21% gewijzigd door W1ck1e op 21-10-2025 08:35 ]
Geen idee of het mag, niet mijn probleem, maar lijkt me niet expliciet verboden. Nee wij hebben geen eigen WAN adres en ook niet nodig.W1ck1e schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 06:40:
[...]
Mag onderverhuren van de internetverbinding volgens de voorwaarden van de provider van de onderburen ?
Een MyOffice heeft gewoon 1 centrale (dikke) lijn die aan de huurders wordt onderverhuurd. Vergelijkbare concepten doen dat vaak ook. Hiervoor hadden we ook een kantoor in een kantoorvilla met ~ 6 bedrijven, verhuurder regelde de lijn en iedere huurder had zijn eigen VLAN maar gedeelde glasvezel met 1 WAN adres.mathy_ schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:02:
Hoe doen al die kantoren met 10 tallen bedrijven het dan? Zoals My office. Neem aan dat ze niet allemaal een eigen isp hebben.
Zal vast, maar de consumentenversie kon ik vrijdagmiddag online bestellen en had ik de volgende dag in huis. Voor de zakelijke versie moest ik een contactformulier invullen of bellen en dan twijfel ik al meteen over de leversnelheid. Dat het 2x zoveel kost geloof ik dan nog wel. Maar als noodoplossing werkte dit prima.W1ck1e schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:26:
getriggerd door de reclame op de radio voor Odido 5G voor bedrijven. In de bijsluiter: Odido Klik & Klaar is eigenlijk niet bedoeld voor bedrijven.
Precies, voor iedere oplossing bestaat een probleem.djiwie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:48:
[...]Maar als noodoplossing werkte dit prima.
Als ik een bedrijf had met medewerkers (ik weet niet of jij de eigenaar bent) dan zou ik dat toch beter uitzoeken.djiwie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:48:
Geen idee of het mag, niet mijn probleem, maar lijkt me niet expliciet verboden. Nee wij hebben geen eigen WAN adres en ook niet nodig.
Volgens mij kost de bedrijven versie 25 euro per maand (misschien ex btw) en je moet een modem kopen.Zal vast, maar de consumentenversie kon ik vrijdagmiddag online bestellen en had ik de volgende dag in huis. Voor de zakelijke versie moest ik een contactformulier invullen of bellen en dan twijfel ik al meteen over de leversnelheid. Dat het 2x zoveel kost geloof ik dan nog wel. Maar als noodoplossing werkte dit prima.
Maar als tijdelijke noodoplossing lijkt mij dit een nobrainer.
Besef dat dan jouw medewerkers verdacht kunnen worden van eventuele criminele handelingen bij de onderburen. Hoe wil je bewijzen dat jouw medewerkers niet op internet verboden dingen doen als je het IP adres gebruikt van de medewerkers van een ander bedrijf?djiwie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:48:
[...]
Geen idee of het mag, niet mijn probleem, maar lijkt me niet expliciet verboden. Nee wij hebben geen eigen WAN adres en ook niet nodig.
En ja, dit gebeurt, heb zelf in een dergelijk case onderzoek moeten doen.
Is het niet meer zo dat wie eist bewijst?ernstoud schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:58:
[...]Besef dat dan jouw medewerkers verdacht kunnen worden van eventuele criminele handelingen bij de onderburen. Hoe wil je bewijzen dat jouw medewerkers niet op internet verboden dingen doen als je het IP adres gebruikt van de medewerkers van een ander bedrijf?
De hele dag met een notaris in je kielzog te moeten rondlopen is wat bezwaarlijk en kostbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Harry720A op 21-10-2025 13:05 ]
Jij begrijpt het. Je zal als medewerker maar een werkgever hebben die een besparing van een paar 10-tjes per maand belangrijker vindt dan de arbeidsplaatsenernstoud schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:58:
Besef dat dan jouw medewerkers verdacht kunnen worden van eventuele criminele handelingen bij de onderburen. Hoe wil je bewijzen dat jouw medewerkers niet op internet verboden dingen doen als je het IP adres gebruikt van de medewerkers van een ander bedrijf?
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 21-10-2025 13:14 ]
Wat ik begrijp is dat je er gelijk een heel drama van maakt.
Je kunt natuurlijk ook zeggen dat je met meerdere mensen of bedrijven op 1 aansluiting zit. Zoek het verder zelf maar uit. Fijne dag, doei.
Je kunt natuurlijk ook zeggen dat je met meerdere mensen of bedrijven op 1 aansluiting zit. Zoek het verder zelf maar uit. Fijne dag, doei.
[ Voor 60% gewijzigd door Harry720A op 21-10-2025 13:17 ]
Niet te dramatisch allemaal. Het is duidelijk dat het bedrijf van @djiwie eventjes achter de oren moet krabben of eigen zakelijke lijn niet verstandiger is en verder gewoon door, hoor.
Bij de verhuizing van mijn bedrijfje hebben we ook een paar uur met knipperlichten aan gestaan op een "verboden te laden/lossen" plek... oom agent beloofd dat we volgende verhuizig een ontheffing zullen aanvragen, hahaha. Soms moet je kortstondig even pragmatisch zijn...
Bij de verhuizing van mijn bedrijfje hebben we ook een paar uur met knipperlichten aan gestaan op een "verboden te laden/lossen" plek... oom agent beloofd dat we volgende verhuizig een ontheffing zullen aanvragen, hahaha. Soms moet je kortstondig even pragmatisch zijn...
In het geval dat ik schetste stond de politie voor de deur met een arrestatiebevel. Maar goed, de kans dat je dit overkomt is heel klein. Toch zou ik niet gebruik maken van het IP van een ander. Er is ook indertijd in Duitsland onderzoek gedaan naar je verantwoordelijkheden als je een gast netwerk hebt of zoals jaren geleden een FON netwerk open had. Conclusie was dat logging dan erg nuttig is om onschuld te kunnen bewijzen.W1ck1e schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:12:
[...]
Jij begrijpt het. Je zal als medewerker maar een werkgever hebben die een besparing van een paar 10-tjes per maand belangrijker vindt dan de arbeidsplaatsen
Fonera, dat waren nog eens tijden. Leuk om er mee te pielen zoals het niet bedoeld was.ernstoud schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:49:
In het geval dat ik schetste stond de politie voor de deur met een arrestatiebevel. Maar goed, de kans dat je dit overkomt is heel klein. Toch zou ik niet gebruik maken van het IP van een ander. Er is ook indertijd in Duitsland onderzoek gedaan naar je verantwoordelijkheden als je een gast netwerk hebt of zoals jaren geleden een FON netwerk open had. Conclusie was dat logging dan erg nuttig is om onschuld te kunnen bewijzen.
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 21-10-2025 14:22 ]
Zeker. Dus als de politie bewijs heeft mag je bij een rechter met tegenbewijs komen. In de case die ik onderzocht was dat tegenbewijs zwak maar de rechter ging er in mee.Harry720A schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Is het niet meer zo dat wie eist bewijst?
De hele dag met een notaris in je kielzog te moeten rondlopen is wat bezwaarlijk en kostbaar.
Gratis OpenWRT routers. Wie wil dat nietW1ck1e schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:52:
[...]
Fonera, dat waren nog eens tijden. Leuk om er mee te pielen zoals het niet bedoeld was.
Het idee achter FON was dat je middels WiFi gebruik kon maken van internet 'onderweg'. De mobiele netwerken hebben dat min of meer overgenomen / kapot gemaakt. Klik en Klaar is dan wel weer een grappige ontwikkeling. Nu hebben we 'thuisinternet' via de mobiele netwerken. Misschien wordt het tijd om een FON netwerk op te zetten op de Klik en Klaar routers
Ik gebruikte hem graag als wifi client router om een wifi verbinding te kunnen natten naar bedrade apparatuur. Dat ging best goed. Ze kunnen er alleen niet goed tegen als je ze te veel volts geeft. En toen waren er nog maar 2.
Mijn medewerkers zijn onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. De medewerkers van de contractpartij van de internetlijn kunnen net zo goed degenen zijn die illegale dingen doen. Ik vind het nogal een vergezochte redenering.ernstoud schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:58:
Besef dat dan jouw medewerkers verdacht kunnen worden van eventuele criminele handelingen bij de onderburen. Hoe wil je bewijzen dat jouw medewerkers niet op internet verboden dingen doen als je het IP adres gebruikt van de medewerkers van een ander bedrijf?
Precies, gewoon pragmatisch zijn en risico's goed afwegen. Ik vind ze verdedigbaar voor mijn situatie. Kan voor een ander bedrijf heel anders uitvallen.Keypunchie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:22:
Niet te dramatisch allemaal. Het is duidelijk dat het bedrijf van @djiwie eventjes achter de oren moet krabben of eigen zakelijke lijn niet verstandiger is en verder gewoon door, hoor.
Zullen we vanaf nu weer ontopic gaan? Het bespreken van zakelijke internet netwerken en verantwoordelijkheden daarover is een beetje offtopic voor hier.
Nu de N1 band steeds meer geactiveerd is, wat merken jullie daarvan in de praktijk?
Hier staat deze nog uit.
Hier staat deze nog uit.
Voor het gewone huis/tuin en keuken gebruik zoals radio luisteren, tv kijken, beetje internetten en dergelijke, merk ik helemaal niets..... Maar ik ben ook niet zo`n autist die elk uur een snelheidstest doe.IJsbeer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:21:
Nu de N1 band steeds meer geactiveerd is, wat merken jullie daarvan in de praktijk?
Hier staat deze nog uit.
Ik ben het type....werkt het, dan werkt het.
Zoals ik eerder meldde, merk ik geen verschil. Als je een goede verbinding hebt met N78 is het verschil relatief gezien natuurlijk ook maar klein. Wellicht dat anderen die wat verder van de mast af zitten duidelijk verschil zien, zoals bijvoorbeeld @ernstoud?IJsbeer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:21:
Hier staat deze nog uit.
De voornaamste winst zit hem in een wat betere uploadsnelheid wanneer n78 geen super goed signaal heeft. En het is een mooie opstap naar standalone 5G wat in de toekomst gelanceerd gaat wordenIJsbeer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:21:
Hier staat deze nog uit.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
djiwie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:06:
[...]
Was ook mijn idee. Die 25 euro (20 zelfs, want klantvoordeel op mijn thuisadres) p/m weegt niet op tegen het productiviteitsverlies als er geen internet is.
Beetje bijzondere opmerking wel.pribo schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:13:
[...]
Voor het gewone huis/tuin en keuken gebruik zoals radio luisteren, tv kijken, beetje internetten en dergelijke, merk ik helemaal niets..... Maar ik ben ook niet zo`n autist die elk uur een snelheidstest doe.
Ik ben het type....werkt het, dan werkt het.
Absoluut vaak een goeie tijdelijke oplossing, maar betekent in veel kantoorsituaties dan ook weer dat lokale netwerkfaciliteiten (de printer, het scherm in de vergaderzaal) niet beschikbaar zijn. Naast het gewone algemene ongemak van 'tetheren' (de overhitte telefoon met leeggetrokken batterij, die dan weer in slaap dondert, is je verbinding weer weg).zwaargeschapen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:19:
[...]
Dan gebruik je toch gewoon een dagje je telefoon als hotspot of ben ik nou gek?
Voor paar tientjes een 5G backup aan WAN2, kan ook.
Precies. Ik was bij de Odido voor een Sim Only en we hadden het ook even over Klik en Klaar. De jongeman adviseerde zelfs Klik en Klaar aan een andere klant om even tijdelijk internet te hebben. "Je kan het gewoon weer opzeggen na een maand" hoorde ik hem zeggen.Keypunchie schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:38:
[...]
Voor paar tientjes een 5G backup aan WAN2, kan ook.
Ik heb nog wel een opmerking gemaakt dat het jammer is van die aansluitkosten, maar daar reageerde hij niet op.
Je mag een consumenten abonnement gewoon zakelijk gebruiken. Als je hem 100% zakelijk gebruikt mag je hem ook gewoon 100% zakelijk aftrekken (btw wel vermeld op factuur). Je hebt natuurlijk niet de SLA die zakelijk abo biedt (vaak betere helpdesk met langere openingstijden, binnen 24 uur weer online etc.)W1ck1e schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:26:
[...]
Ik denk dat een bedrijf als KPN of Ziggo daar mooie oplossingen voor heeft. Een of meerdere dikke verbindingen met een of meerdere wan adressen per klant.
Ik schreef Odido Klik & Klaar is eigenlijk niet bedoeld voor bedrijven, niet dat het verboden is.Annihilism schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:56:
[...]
Je mag een consumenten abonnement gewoon zakelijk gebruiken. Als je hem 100% zakelijk gebruikt mag je hem ook gewoon 100% zakelijk aftrekken. Je hebt natuurlijk niet de SLA die zakelijk abo biedt (vaak betere helpdesk met langere openingstijden, binnen 24 uur weer online etc.)
Van de eerder gegeven link:
Ja oke. Ik haalde wat door de war zag ik met de discussie over het gebruik van internet van de onderburen. Excuus. Dacht dat het over een consumentenlijn zakelijk gebruiken ging (wat natuurlijk niet erg slim is en lijkt mij het gezeik ook niet waard).W1ck1e schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:01:
[...]
Ik schreef Odido Klik & Klaar is eigenlijk niet bedoeld voor bedrijven, niet dat het verboden is.
Van de eerder gegeven link:
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door Annihilism op 22-10-2025 19:40 ]
Ervaren meer mensen soms een spontane reboot van het standaard modem? Zojuist om 15:15?
Ja, ik had dit vanochtend rond 6 uur. Opeens geen verbinding meer op meerdere apparaten en toen ik naar de modem keek was deze opnieuw aan het opstarten.Pehol schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:21:
Ervaren meer mensen soms een spontane reboot van het standaard modem? Zojuist om 15:15?
Bij mij is hij nog gewoon actief, geen reboots vandaag. Andere firmware gekregen misschien?Pehol schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:21:
Nou...ik zit dus net tussen razendsnel in.
Zou ik dit kunnen verbeteren door een eigen 5g router met eventueel een externe antenne?
En tv kijken zou dan via een google tv streamer moeten of heeft odidio ook al zelf streaming settopboxen?
Zou ik dit kunnen verbeteren door een eigen 5g router met eventueel een externe antenne?
En tv kijken zou dan via een google tv streamer moeten of heeft odidio ook al zelf streaming settopboxen?
Hier geen andere firmware gekregen:Siira schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:31:
[...]
Bij mij is hij nog gewoon actief, geen reboots vandaag. Andere firmware gekregen misschien?
[Afbeelding]
Die kaarten zijn niet superveel waard. Ik zou het eerst even proberen. Ik zit ook ongunstig volgens de kaart, maar haal met gemak 900 Mbit/s down en 140 Mbit/s up. De locatie van het modem in je huis maakt wel veel uit. De meterkast zal niet super zijn over het algemeen, maar zo hoog mogelijk en dicht bij een raam / muur waar ook de mast staat, doet wonderen.nafofella schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:31:
Nou...ik zit dus net tussen razendsnel in.
Als je met het modem dat je krijgt toch een slechte verbinding houdt op alle plaatsen, kun je proberen het modem even mee naar buiten te nemen. Als het daar beter is, zou een modem voor buiten zoals de NR7302 een optie kunnen zijn. Externe antennes hebben weinig zin vanwege de hoge frequentie, de kabel heeft dan (hoe kort ook) zoveel demping dat je er weinig mee op schiet. Je wil het actieve deel zo dicht mogelijk op de antenne hebben.
Odido levert geen TV abonnement met Klik en Klaar en dus ook geen hardware. Lees even in dit forum, diverse mensen gebruiken NLZiet bijvoorbeeld en dat werkt prima.En tv kijken zou dan via een google tv streamer moeten of heeft odidio ook al zelf streaming settopboxen?
Echt een reboot? Of even geen internet? Dat laatste klopt en gebeurd dagelijks, zie start post.Pehol schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:21:
Punt is dat het een vakantiehuisje is en mijn gasten in de range van 50 tot 90 jaar zijn.Siira schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Die kaarten zijn niet superveel waard. Ik zou het eerst even proberen. Ik zit ook ongunstig volgens de kaart, maar haal met gemak 900 Mbit/s down en 140 Mbit/s up. De locatie van het modem in je huis maakt wel veel uit. De meterkast zal niet super zijn over het algemeen, maar zo hoog mogelijk en dicht bij een raam / muur waar ook de mast staat, doet wonderen.
Als je met het modem dat je krijgt toch een slechte verbinding houdt op alle plaatsen, kun je proberen het modem even mee naar buiten te nemen. Als het daar beter is, zou een modem voor buiten zoals de NR7302 een optie kunnen zijn. Externe antennes hebben weinig zin vanwege de hoge frequentie, de kabel heeft dan (hoe kort ook) zoveel demping dat je er weinig mee op schiet. Je wil het actieve deel zo dicht mogelijk op de antenne hebben.
[...]
Odido levert geen TV abonnement met Klik en Klaar en dus ook geen hardware. Lees even in dit forum, diverse mensen gebruiken NLZiet bijvoorbeeld en dat werkt prima.
Ik heb zelf nl ziet ff gehad op mijn google tv streamer en vond dat niet handig.
De gasten moeten dus ouderwets kunnen "zappen".
dus 123456789 toeten. kanaal omlaag en omhoog en volume omhoog en omlaag.
(op mijn iphone 15pro heb ik in mij vakantiehuis op 5g ook brakke verbinding)
@nafofella dan kom je eigenlijk op digitenne uit, of kabeltv.
edit: NED 123 kan je overigens FTA dus gratis uit de lucht halen met een DVB-T2 tv, de betaalde commerciële zender heb je dan een insteekkaartje voor nodig. Kost 18 E per maand, tenzij je iemand kent met KPN TV, dan is het 6.
edit: NED 123 kan je overigens FTA dus gratis uit de lucht halen met een DVB-T2 tv, de betaalde commerciële zender heb je dan een insteekkaartje voor nodig. Kost 18 E per maand, tenzij je iemand kent met KPN TV, dan is het 6.
[ Voor 64% gewijzigd door franssie op 23-10-2025 16:20 ]
Op het Odido netwerk? In dat geval zal Klik en Klaar nog slechter zijn, dat maakt namelijk gebruik van de hogere banden zoals N78.nafofella schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
(op mijn iphone 15pro heb ik in mij vakantiehuis op 5g ook brakke verbinding)
Ik gebruik K&K op een boot in een jachthaven.Prognose volgens webstite: 80/6 Speedtest K&K: 296/18 Speedtest Pixel 8pro met Odido abo: 28/3.Siira schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:23:
[...]
Op het Odido netwerk? In dat geval zal Klik en Klaar nog slechter zijn, dat maakt namelijk gebruik van de hogere banden zoals N78.
I'm fed up 'cause all you wanna do is critisize.... (Alexander O'Neal '84)
Bij mij was het voor zover ik kan beoordelen echt een reboot, lampjes waren allemaal uit toen ik keek en gingen daarna langzamerhand weer aan. Het vernieuwen van de verbinding elke 24 uur gebeurt bij mij normaal ergens midden op de dag als ik (meestal) niet thuis ben.IJsbeer schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Echt een reboot? Of even geen internet? Dat laatste klopt en gebeurd dagelijks, zie start post.
Je kan het zo zien in de interface of in de Klik en Klaar app. In die laatste, netwerk, je modem en dan "Uptime"JdJtA schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:54:
[...]
Bij mij was het voor zover ik kan beoordelen echt een reboot, lampjes waren allemaal uit toen ik keek en gingen daarna langzamerhand weer aan. Het vernieuwen van de verbinding elke 24 uur gebeurt bij mij normaal ergens midden op de dag als ik (meestal) niet thuis ben.
Ik zap ouderwets met NLZiet door op de shield remote gewoon op de ring rechts of links te klikken.nafofella schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
Ik zapte vroeger nooit met de nummertoetsen, dat is niet handig met veel kanalen.
Ik heb eerder dit jaar een tijdje Klik & Klaar geprobeerd, maar kon op mijn locatie in Assen geen n78 zendmast aanstralen - de dichtstbijzijnde mast (cell ID 786278, eNB 3070) is volgens Antennekaart nog steeds niet omgebouwd naar Ericsson apparatuur. Ik vermoed dat dit inmiddels is veranderd, want het ziet er op de bewuste locatie (dak van de Neptunusflat op Burg. de Dreuplein) iets anders uit. Kan iemand hier voor mij nagaan of de n78 zender daar nu wel aanstaat?
Zelf heb ik ervaren dat CanalDigitaal (sinds kort Canal+) het meest ‘native’ tv kijken biedt.nafofella schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
Punt is dat het een vakantiehuisje is en mijn gasten in de range van 50 tot 90 jaar zijn.
Ik heb zelf nl ziet ff gehad op mijn google tv streamer en vond dat niet handig.
dus 123456789 toeten. kanaal omlaag en omhoog en volume omhoog en omlaag.
Inclusief het kunnen zappen met de cijfertoetsen en (althans op mijn LG tv) ook de Guide (programma gids) knop en nog een paar functietoetsen op de afstandsbediening die gewoon in de app werken.
Werkt ook prima voor minder technisch onderlegde mensen, zoals huurders van mijn vakantiehuisje.
Als je TV geschikt is kun je de app gebruiken, in ieder geval op LG televisies was tot voor kort de CanalDigitaal TV App zelfs als ‘input’ te kiezen op je afstandsbediening (alsof het een aparte ingang was, hij stond ook tussen je ingangen bij input selector, zoals je een HDMI ingang koos). De app startte ook automatisch op als je de TV daarvoor uitzette met de app nog aan. Helaas is deze functie erop gesloopt toen CanalDigitaal TV overging naar Canal+, terwijl de app er verder wel exact hetzelfde uitziet, beetje jammer wel..
Ik weet niet hoe deze ervaring werkte op andere TV merken, maar ik heb wel gemerkt dat de Canal+ app nu niet meer automatisch opstart op mijn LG TV.
Misschien binnenkort maar even een navragen bij Canal+ wat de reden was waarom zo’n unieke functie uit de LG app is gesloopt, en maar hopen dat je vraag ook bij de juiste mensen daar terechtkomt..
Geen idee trouwens of CanalDigitaal Canal+ ook op een losse streamingbox werkt, mocht hun app niet op jouw tv werken.
[ Voor 21% gewijzigd door AlesT op 23-10-2025 20:28 ]
Wat doen jullie nou precies om snelheden tegen de gigabit te halen? Buitenantennes? 3rd party router?
Ik heb nu sinds 1,5 maand een K&K abonnement ter vervanging van het veel duurdere Ziggo. (Nog geen glasvezel hier in het pand... Wel in de straat voor de deur, maar een trage en onwillige verhuurder én VvE...)
Bij het afsluiten in de Odido winkel kreeg ik de opmerking mee dat het begrensd zou zijn op 300Mbit.
Nou zit ik daar af en toe wel wat boven, maar bij de gigabit kom ik toch echt niet in de buurt...
Nu net met een testje 400Mbit, maar dat is ook wel zo ongeveer de max die ik heb gezien.
De situatie qua router en antennes;
Ik woon op ongeveer een kleine 200 meter vanaf de Odido cel. Vrije zichtlijn naar de antennes, op dezelfde hoogte. (Ik woon op de 8e verdieping van een appartementencomplex, de antennes staat op het dak van een naastgelegen flat, die een verdieping lager is)
(Enige wat ik nog kan bedenken is dat ik precies 'tussen' 2 antennes zit, maar weet niet of dat veel uitmaakt? De richtingen volgens Antennekaart zijn 0, 120 en 240 graden, en ik zit net op de rond de 50 a 60 graden denk ik...)
Router staat op mijn bureau voor het raam, met de achterkant op die antennes gericht. Ik heb HR++ glas wat mogelijk wat dempt, maar zoals hij nu staat staan vermoedelijk de antennes precies net achter het (kunststof) kozijn, want zet ik de router ergens bovenop echt achter het glas, dan wordt de verbinding net wat slechter.
Met het raam open en dus helemaal niets tussen de router en de antennes, haal ik niet veel meer snelheid dan nu, dus ik vermoed dat dat raam/kozijn niet heel veel verschil maakt.
Het 5G ledje is soms blauw, meestal groen. Voor de snelheid lijkt dat niks uit te maken. Haal nu net 400Mbit met een groen ledje, andere keer net aan 300 met een blauw ledje.
Wel gemerkt dat ik op mijn switch flow control op de poort aan moet zetten, doe ik dat niet dan haal ik net aan een 120Mbit.
Ligt dit nou aan de router? Moet ik een eigen router bestellen? Is dit inderdaad begrensd op +/- 300 Mbit in de Odido router? Of ik lees er overheen, maar ik krijg dat niet echt duidelijk uit het topic...
:strip_exif()/f/image/BFu3sQYu26DtXOBabYbyGqql.png?f=user_large)
/f/image/8gK4DWXFdb0bKmvxdkxmIBfO.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb nu sinds 1,5 maand een K&K abonnement ter vervanging van het veel duurdere Ziggo. (Nog geen glasvezel hier in het pand... Wel in de straat voor de deur, maar een trage en onwillige verhuurder én VvE...)
Bij het afsluiten in de Odido winkel kreeg ik de opmerking mee dat het begrensd zou zijn op 300Mbit.
Nou zit ik daar af en toe wel wat boven, maar bij de gigabit kom ik toch echt niet in de buurt...
Nu net met een testje 400Mbit, maar dat is ook wel zo ongeveer de max die ik heb gezien.
Ik woon op ongeveer een kleine 200 meter vanaf de Odido cel. Vrije zichtlijn naar de antennes, op dezelfde hoogte. (Ik woon op de 8e verdieping van een appartementencomplex, de antennes staat op het dak van een naastgelegen flat, die een verdieping lager is)
(Enige wat ik nog kan bedenken is dat ik precies 'tussen' 2 antennes zit, maar weet niet of dat veel uitmaakt? De richtingen volgens Antennekaart zijn 0, 120 en 240 graden, en ik zit net op de rond de 50 a 60 graden denk ik...)
Router staat op mijn bureau voor het raam, met de achterkant op die antennes gericht. Ik heb HR++ glas wat mogelijk wat dempt, maar zoals hij nu staat staan vermoedelijk de antennes precies net achter het (kunststof) kozijn, want zet ik de router ergens bovenop echt achter het glas, dan wordt de verbinding net wat slechter.
Met het raam open en dus helemaal niets tussen de router en de antennes, haal ik niet veel meer snelheid dan nu, dus ik vermoed dat dat raam/kozijn niet heel veel verschil maakt.
Het 5G ledje is soms blauw, meestal groen. Voor de snelheid lijkt dat niks uit te maken. Haal nu net 400Mbit met een groen ledje, andere keer net aan 300 met een blauw ledje.
Wel gemerkt dat ik op mijn switch flow control op de poort aan moet zetten, doe ik dat niet dan haal ik net aan een 120Mbit.
Ligt dit nou aan de router? Moet ik een eigen router bestellen? Is dit inderdaad begrensd op +/- 300 Mbit in de Odido router? Of ik lees er overheen, maar ik krijg dat niet echt duidelijk uit het topic...
:strip_exif()/f/image/BFu3sQYu26DtXOBabYbyGqql.png?f=user_large)
/f/image/8gK4DWXFdb0bKmvxdkxmIBfO.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 5% gewijzigd door SambalBij op 25-10-2025 11:27 ]
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Ik zou geen eigen modem kopen als het nu voldoende is.SambalBij schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:24:
...
...
Ik denk dat het niet express begrensd is, ze willen volgens mij voorkomen dat gebruikers te hoge verwachtingen hebben.
Wat wil je nou voor deze prijs? Ik zou het raar vinden als je voor dit geld gigasnelheden haalt. Wees blij met wat je hebt.SambalBij schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:24:
Wat doen jullie nou precies om snelheden tegen de gigabit te halen? Buitenantennes? 3rd party router?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf ben ik iig erg tevreden met snelheden die 5x sneller zijn dan mijn duurder adsl-abootje.
De snelheid komt voornamelijk van N78. Als ik naar jouw waarden kijk, zit je op RSRP van -17 dB en SINR van -5 dBSambalBij schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:24:
Ik heb RSRP van -72 dB (veel slechter dan jou), maar een SINR van 24 dB (veel beter).
RSRP geeft de ontvangst sterkte van het signaal aan, SINR geeft de signaal/ruisverhouding. Bij mijn experimenten is SINR een betere graadmeter gebleken, hoe hoger die is, hoe sneller de verbinding wordt.
Daar zou je mee kunnen experimenteren. Draai het modem, zet het buiten het raam (hou het desnoods even vast) en kijk of er verschillen zijn. Gezien de sterkte van het signaal is het aannamelijk dat je inderdaad die mast tegenover je huis gebruikt, maar dat hoeft niet perse. Bij mij zit er ook een mast dichterbij, terwijl ik toch op een andere terecht kom. Reden is hier dat ik vrij zicht heb op de wat verdere mast, maar de mast die dichtbij is nog wel wat bebouwing ertussen heeft. Je kunt in dit topic lezen hoe je dat kunt achterhalen als je dat wilt.
Ik heb veel geexperimenteerd met Klik en Klaar en onlangs ook met een gewone Odido SIM (wat overigens niet hetzelfde is i.v.m. de beperkingen van Klik en Klaar op de banden B1, B8 en B20) en kan je vertellen dat Unlimited Snelst en Klik en Klaar prima de 1 Gbit/s kan halen als je dicht bij de mast bent en het niet te druk is. De masten in de buurt van mijn huis zitten meestal rond de 900 Mbit/s als ik meet. Ik was van de week bij een N78 mast met maar heel weinig bebouwing in de buurt (wel 10 Gb glasvezel volgens antennekaart.nl) en daar liet Speedtest een 1.055 Mbit/s zien (up 137 Mbit/s).
Tot slot pas ook even op hoe je test. Als je via de WiFi test, zit je natuurlijk ook nog met het WiFi signaal zelf wat een beperkende factor kan zijn (bijvoorbeeld zo nu en dan per ongeluk op 2,4 GHz i.p.v. 5 GHz), maar ook de hardware. Mijn telefoon haalt standaard via WiFi rechtstreeks naar de NR5307 hogere waarden dan mijn laptop via dezelfde WiFi (ook 5 GHz). Daarentegen gaat het met de kabel rechtstreeks van laptop naar NR5307 dan weer sneller en zeker stabieler dan via WiFi.
Tijdens mijn testperiode net na de introductie van het product heb ik toch regelmatig snelheden van boven de 600 Mbit gehaald, tot aan 900+, op 400-600 meter van de mast. Het is toch niet raar om te proberen je snelheid te maximaliseren, ook al is het goedkoper en beter dan je had.Philo Melos schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Wat wil je nou voor deze prijs? Ik zou het raar vinden als je voor dit geld gigasnelheden haalt. Wees blij met wat je hebt.
Zelf ben ik iig erg tevreden met snelheden die 5x sneller zijn dan mijn duurder adsl-abootje.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.