Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:58:
[...]
Er van uitgaande dat een hogere 5g snelheid niet leidt tot onderbrekingen in het verkeer zie ik geen reden om niet eenmalig te kijken hoe/waar je meer kan halen. Ook bij al meer dan 400. Het is geen kwestie van bezig blijven, maar eenmalig uitzoeken.
In het begin heb ik 1x een uurtje gespendeerd om de beste plek te vinden. Sinds dat moment staat het modem op de beste plek bij mij in huis. Het kan inderdaad de moeite best waard zijn.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:31
Siira schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Als je tevreden bent, zou ik het lekker zo laten. Mocht je niet tevreden zijn, de kans is vrij groot dat als je je modem aan deze kabel op zolder hangt je een veel beter bereik (stabieler / hogere snelheid) haalt. Een switchje ertussen en je hebt een stapel extra netwerkpoortjes 😎
Dat is eigenlijk geen gek idee nee, bedankt voor je idee! Switch kan in de meterkast en de rest blijft zoals het is. :)

• BoulaMouzer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-11 19:41
Siira schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Als je tevreden bent, zou ik het lekker zo laten. Mocht je niet tevreden zijn, de kans is vrij groot dat als je je modem aan deze kabel op zolder hangt je een veel beter bereik (stabieler / hogere snelheid) haalt. Een switchje ertussen en je hebt een stapel extra netwerkpoortjes 😎
Haha, gebruik deze setting al rond de 10 maanden nu. En K&K stelt zeker niet teleur...
Wifi op K&K uit en AP er tussen verdieping lager, en daar waar nodig ook via UTP aangesloten... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnxiOTJdHEcyYlL0hULC-5_BSjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cv82ewCWIDuiNeGCd5QecHex.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door BoulaMouzer op 26-10-2025 20:17 ]

• Siira
  • Niet online
Zenomyscus schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:29:
[...]
Ik kwam ook van 50/50 en zit op 315 / 15. Geen idee waarom er zo'n groot verschil in zit, maar mogelijk moet ik dus de locatie van het modem gaan oplossen. Anderzijds upload ik amper wat en 15 is genoeg om mee te videobellen etc.
Realiseer je dat Klik en Klaar niet symmetrisch is wat snelheid betreft? De download kan 1000 Mbit/s worden, maar bij upload kom je nooit hoger dan ~ 200 Mbit/s. Dat je dus 315/15 hebt is wat verhouding betreft niet vreemd te noemen.

15 Mbit/s is wel relatief langzaam. Dat komt ook voornamelijk omdat zenden vanuit de mast naar je modem veel beter gaat (krachtigere zender, betere apparatuur, betere antenne, beter positie antenne (hoog)) dan van je modem naar mast (zwakkere zender, iets mindere apparatuur, slechtere antenne (ingebouwd in het modem)). Daarom zie je vaak dat als de verbinding iets minder wordt je nog steeds een heel aardige download over houdt, maar de upload wat te wensen over laat.

Je kunt het goed zien als je de gegevens uit de webinterface haalt zoals ik eerder aangaf.

Ter vergelijking; met mijn MiFi (nog iets kleiner dan het standaard Klik en Klaar modem) in de woonkamer zit ik op ongeveer 10-15 Mbit/s, op de eerste verdieping aan de kant waar de mast staat voor het raam zit ik op ongeveer 70 Mbit/s, terwijl op zolder waar hij op de best mogelijke positie staat die ik heb gevonden ik rond de 150 Mbit/s upload zit. De hoogte zal hier het meest uitmaken omdat er allemaal laagbouw om mijn huis heen staat en ik niet direct zicht op de mast heb, behalve op zolder.

De suggesties zijn dan ook over het algemeen:
  • Zo hoog mogelijk
  • Zoveel mogelijk aan de kant van je huis waar de mast staat
  • (Zeker de NR5307) een klein beetje draaien kan een groot verschil makaen
Succes!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:19
Siira schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:57:
De suggesties zijn dan ook over het algemeen:
  • (Zeker de NR5307) een klein beetje draaien kan een groot verschil makaen
Welke zijde wil je richting de maag hebben dan?

• Siira
  • Niet online
Mania-92 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Welke zijde wil je richting de maag hebben dan?
Lees even in dit topic. Dit is al tientallen keren voorbij gekomen. De achterkant, dus waar de netwerkaansluiting, het aan/uit knopje en de voedingskabel zit gericht richting de mast werkt bij de meesten het beste.

In mijn geval is dat overigens niet zo, bij mij is het de zijkant richting de mast. Ik heb gewoon gedraaid totdat SINR bij N78 het hoogste was.

[ Voor 15% gewijzigd door Siira op 27-10-2025 12:17 ]

• abmcosta
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:52
Voor iedereen geïnteresseerd in het programmatisch besturen en verkennen van de NR5307:
https://github.com/antoniocosta/ZyxelNR5307api

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het viel mij trouwens op dat ik gisteren ineens kon verbinden met Wireguard naar mijn router toe over mijn K&K verbinding :) Hopen dat dit blijft werken want dit was eigenlijk nog het struikelblok van deze verbinding. Ik gebruik hem overigens in DMZ modus
abmcosta schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 02:07:
Voor iedereen geïnteresseerd in het programmatisch besturen en verkennen van de NR5307:
https://github.com/antoniocosta/ZyxelNR5307api
Mooi werk!

Ga je het nog uitbreiden met “set_…()” dus ook het aanpassen van settings?

En nu wachten tot iemand kijkt of dit ook werkt op de K&K NR5307 omdat deze wel wat dichtgetimmerd is. Ben benieuwd. Zelf kan ik het niet proberen want mijn twee NR5307 routers staan in de kast omdat de NR7302 het werk over heeft genomen.

Of heb jij het op K&K draaien?

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2025 11:16 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-11 15:58

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik was vanmiddag even boodschappen doen in Duitsland en zag dat er een winkel verbouwd werd en deze had allemaal aanbiedingen.....waaronder een Strong G5 AX3000 modem voor € 150,=
Hij heeft hem even aan de kant gelegd voor mij zodat ik hem eventueel morgen ga halen....
Ik had wel belang bij dit ding omdat ik deze mooi in Bridge mode kan zetten en wat meer vrijheid heb qua instellingen op mijn router.
Lang verhaal kort: iemand ervaring met dit 5G modem.?
pribo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:42:
Ik was vanmiddag even boodschappen doen in Duitsland en zag dat er een winkel verbouwd werd en deze had allemaal aanbiedingen.....waaronder een Strong G5 AX3000 modem voor € 150,=
Hij heeft hem even aan de kant gelegd voor mij zodat ik hem eventueel morgen ga halen....
Ik had wel belang bij dit ding omdat ik deze mooi in Bridge mode kan zetten en wat meer vrijheid heb qua instellingen op mijn router.
Lang verhaal kort: iemand ervaring met dit 5G modem.?
Goede prijs.

Ik heb o.a. de handleiding (https://www.strong-eu.com.../product/5g-router-ax3000) even bekeken. Maar juist over bandselectie staat er niets in. En dat is wel juist wat je kan helpen de snelheid optimaal in te stellen.

Waar lees jij dat hij in bridge mode kan? Want ook dat komt niet in de handleiding voor. Die enorm rommelig is en niet alle menu’s worden er in besproken.

En met de zoekfunctie had je gevonden dat dit device hier wel al eens besproken is:

Bol.com recensies: https://www.bol.com/nl/nl...erax3000/9300000174359383

[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2025 17:08 ]

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

ernstoud schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:02:
[...]

Goede prijs.

Ik heb o.a. de handleiding (https://www.strong-eu.com.../product/5g-router-ax3000) even bekeken. Maar juist over bandselectie staat er niets in. En dat is wel juist wat je kan helpen de snelheid optimaal in te stellen.

Waar lees jij dat hij in bridge mode kan? Want ook dat komt niet in de handleiding voor. Die enorm rommelig is en niet alle menu’s worden er in besproken.

En met de zoekfunctie had je gevonden dat dit device hier wel al eens besproken is:

Bol.com recensies: https://www.bol.com/nl/nl...erax3000/9300000174359383
Ik had even gekeken op Youtube en kwam er een filmpje tegen waarin te zien was dat er in een menu de mogelijk was deze in Bridge te zetten.
Ik hoop dat ik het filmpje kan terug vinden... 8)7
pribo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:16:
[...]

Ik had even gekeken op Youtube en kwam er een filmpje tegen waarin te zien was dat er in een menu de mogelijk was deze in Bridge te zetten.
Ik hoop dat ik het filmpje kan terug vinden... 8)7
Hier loopt iemand alle menu’s langs: YouTube: STRONG AX300 Routeur 5G WiFi 6 - Nano Sim - 2 ports RJ45 - Up to 3.2...

Ik zie geen bridge mode langskomen.

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Dit was niet het filmpje....ik ben ook druk zoekende.....beetje dom van mij dat ik hem niet opgeslagen heb. |:(

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb het filmpje terug gevonden, maar dit was een verkeerd filmpje....dit ging over de Strong ATRIA AX3000 Mesh Wi-Fi 6
pribo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:01:
[...]

Ik heb het filmpje terug gevonden, maar dit was een verkeerd filmpje....dit ging over de Strong ATRIA AX3000 Mesh Wi-Fi 6
Wil je bridge zou ik hem niet aanschaffen.

Ongeveer zelfde prijs, kan in bridge: Zyxel 5G NR Outdoor router, https://amzn.eu/d/hqeuFig

Veel ervaringen met de NR7302: Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router

[ Voor 27% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2025 18:22 ]

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

ernstoud schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:19:
[...]

Wil je bridge zou ik hem niet aanschaffen.

Ongeveer zelfde prijs, kan in bridge: Zyxel 5G NR Outdoor router, https://amzn.eu/d/hqeuFig

Veel ervaringen met de NR7302: Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router
Ik neem hem ook niet.....wel jammer, maar weer eens verder kijken of we iets vinden....
Misschien gaat het wel een 7302 worden, maar ik koop liever iets bij een gewone winkel....we zo prettig vind ik qua garantie.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:28
XoReP schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:05:
Het viel mij trouwens op dat ik gisteren ineens kon verbinden met Wireguard naar mijn router toe over mijn K&K verbinding :) Hopen dat dit blijft werken want dit was eigenlijk nog het struikelblok van deze verbinding. Ik gebruik hem overigens in DMZ modus
Over welke poort?

• XoReP
  • Nu online

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:28
O dat lukt hier nog niet. Wel via een andere poort.

• EdbO
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-10 20:12
Bijna een jaar een zeer tevreden gebruiker. Ja er waren wat hick-ups en storingen, maar ik had er niet veel last van. Ik werk voornamelijk op mijn eigen lokale testserver zodat ik niet afhankelijk ben van internet. Ook de snelheid is constant en voldoet ruim aan mijn wensen.

Ik heb een Zyxel FWA510 in bridgemode met daarachter een pfSense boxje. Via Wireguard op poort 51280 kan ik snel remote inloggen. Werkt ook al bijna een jaar zonder enig probleem. In het netwerk zit nog een Fritzbox voor wifi en de DECT telefoons die connectie maakt met CheapConnect VOIP. Omdat poort 5060 door Odido zelf gebruikt wordt, moest ik die omzetten naar 5080. En sindsdien draait dat ook als een zonnetje.

Al met al een zeer tevreden gebruiker hier, maar mijn wensenlijstje was dan alleen maar een hogere upload, de rest is mooi meegenomen.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik meen dat dit al eerder gemeld/besproken is, maar ik kan het niet terugvinden. Ik heb al een tijdje K&K, maar ik kan vanaf mijn thuisnetwerk mijn externe domeinnaaam niet benaderen op mijn Synology NAS. Daarop draait een ddns xxxx.synology.me. Vanaf het internet werkt dit prima, maar zodra ik met mijn thuisnetwerk verbonden met kan hij de externe adressen niet meer vinden. Op IP-adres werkt het prima.

Is hier een oplossing voor?

• Just-Michael
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:05
mrwolf schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:44:
Ik meen dat dit al eerder gemeld/besproken is, maar ik kan het niet terugvinden. Ik heb al een tijdje K&K, maar ik kan vanaf mijn thuisnetwerk mijn externe domeinnaaam niet benaderen op mijn Synology NAS. Daarop draait een ddns xxxx.synology.me. Vanaf het internet werkt dit prima, maar zodra ik met mijn thuisnetwerk verbonden met kan hij de externe adressen niet meer vinden. Op IP-adres werkt het prima.

Is hier een oplossing voor?
Zeker, zoek even op "hairpin" of "hairpin NAT" in dit topic. Als je dit aan zet kun je vanaf interne devices met interne devices communiceren via een extern adres.

edit: ik gebruik zelf IP Passthrough met een Unifi (UCG), dus ik weet niet of de 5307 dit heeft of andere benaming gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Just-Michael op 31-10-2025 13:19 ]

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-11 23:19

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Had K&K besteld maar omdat ik niet van mijn huidige Odido abonnement af kon komen (en de klantenservice mij niet wilde laten switchen zonder een boete te betalen voor oude abonnement) heb ik het weer opgezegd. De klantenservice zei het pakket te weigeren bij ontvangst en dan zou alles weer hersteld worden. Nou mooi niet dus. Werd gewoon factuur uitgezonden met 20 euro activatiekosten en de eerste maandtermijn. Terwijl hij nooit geactiveerd is :+ . Dus achteraan en alles gecrediteerd. Weer wat geleerd. Volgend jaar opnieuw proberen O-)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:35

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Hairpin is niet iets wat je in de K&K modem kunt aanzetten dus dat vereist een eigen router. Ik heb om die reden een locale DNS ingericht die een LAN adres geeft i.p.v. het publieke IP adres.

Theo

• mrwolf
  • Niet online
Ik kon hairpin inderdaad nergens vinden, en passthrough werkt ook niet. Ik heb een Deco erachter die nu alleen als WiFi AP dienst doet. Locale DNS inrichten heb ik geen ervaring mee, daar zal ik me eens in gaan verdiepen!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:55
mrwolf schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:37:
Ik kon hairpin inderdaad nergens vinden, en passthrough werkt ook niet. Ik heb een Deco erachter die nu alleen als WiFi AP dienst doet. Locale DNS inrichten heb ik geen ervaring mee, daar zal ik me eens in gaan verdiepen!
Passthrough is wel mogelijk, gewoon "ff" dit draadje teruglezen.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• Siira
  • Niet online
snah001 schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:54:
[...]

Passthrough is wel mogelijk, gewoon "ff" dit draadje teruglezen.
Volgens mij niet meer sinds de b17 update, tenzij het al aan stond of een backup hebt.

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:55
Siira schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:58:
[...]

Volgens mij niet meer sinds de b17 update, tenzij het al aan stond of een backup hebt.
Dat moet je handmatig in de firmware doen maar dan moet je er wel in kunnen.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• mrwolf
  • Niet online
Ik had al een tijdje geleden gekeken of dat bij mij lukte (passthrough), maar ik zat toen al op een te nieuwe firmware

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

mrwolf schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:37:
Ik heb pihole op een Rasperry pi zero geïnstalleerd. Een Rpi-0 gebruikt maar een Watt aan vermogen en kan prima als DNS server dienst doen. Een tweede router achter de K&K box kan ook (dubbel NAT) maar dan moet je wel door twee routers heen tunnelen. Een tweede router kan beter in het netwerk gehangen worden aan de client kant. Dan de DHCP van de K&K wel uitzetten. K&K blijft bereikbaar op zijn vaste IP adres (192.168.1.1) en de tweede router geeft dat als gateway via DHCP door. En de DNS wordt dan uiteraard ook door de twee router geleverd. Als je nog een oude WiFI router over hebt kun je die er vaak voor gebruiken. Helemaal leuk als je daar dan DD-WRT op flasht ;) . En oud is bijvoorbeeld 100Mb interface en WiFi op 802.11b/g. Er loopt namelijk geen enkel verkeer door dus WiFi kan uit. Van de extra router gebruik je alleen maar DHCP en DNS, meer niet.

Theo

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-11 13:21
Ik heb sinds een week ook K&K en ben erg onder de indruk. Ik heb achter de K&K router een Ubiquiti setup met een UCG Ultra (in K&K DMZ).

Nu liep ik tegen het probleem aan met het wisselende externe IP voor de services die ik beschikbaar wil maken op het internet. Ik heb uiteindelijk Cloudflare Tunnels hiervoor gebruikt (https://developers.cloudf...ectors/cloudflare-tunnel/). Hiervoor draait een kleine Docker container op mijn NAS welke een outbound connection opzet richting Cloudflare. Dit zorgt ervoor dat ik zowel DDNS als firewall technisch niets hoef in te stellen (want established/related traffic is toegestaan). Via deze verbinding kan ik de gewenste lokale devices in mijn lokale netwerk beschikbaar maken op het internet. Ik heb zelf mijn nameservers van mijn eigen domein lopen via Cloudflare dus wilde dit als tip meegeven voor andere Tweakers die op Cloudflare zitten. Cloudflare is overigens volledig gratis voor klein/thuisgebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8y8qTADbLkga09VzwhoDZ5SjMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CIlQ3RLnO3a2xEJoVBfe9Lnf.png?f=fotoalbum_large

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:57
dbeusink schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:31:
Ik heb sinds een week ook K&K en ben erg onder de indruk. Ik heb achter de K&K router een Ubiquiti setup met een UCG Ultra (in K&K DMZ).

Nu liep ik tegen het probleem aan met het wisselende externe IP voor de services die ik beschikbaar wil maken op het internet. Ik heb uiteindelijk Cloudflare Tunnels hiervoor gebruikt (https://developers.cloudf...ectors/cloudflare-tunnel/). Hiervoor draait een kleine Docker container op mijn NAS welke een outbound connection opzet richting Cloudflare. Dit zorgt ervoor dat ik zowel DDNS als firewall technisch niets hoef in te stellen (want established/related traffic is toegestaan). Via deze verbinding kan ik de gewenste lokale devices in mijn lokale netwerk beschikbaar maken op het internet. Ik heb zelf mijn nameservers van mijn eigen domein lopen via Cloudflare dus wilde dit als tip meegeven voor andere Tweakers die op Cloudflare zitten. Cloudflare is overigens volledig gratis voor klein/thuisgebruik.

[Afbeelding]
Werkt mooi he, je kan met chatGPT / Google nog een GEO filter toevoegen ik heb uiteindelijk de kritische diensten alleen toegelaten vanaf een NL IP. Het is even freubelen omdat die ruleset volgens mij niet default in zerotrust tunnels zat, maar je kan wat policies creatief inzetten waardoor dit gaat werken zonder de firewallfunctie van Cloudflare.

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:30
dbeusink schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:31:

[Afbeelding]
stormfly schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:32:
[...]

Werkt mooi he, je kan met chatGPT / Google nog een GEO filter toevoegen ik heb uiteindelijk de kritische diensten alleen toegelaten vanaf een NL IP. Het is even freubelen omdat die ruleset volgens mij niet default in zerotrust tunnels zat, maar je kan wat policies creatief inzetten waardoor dit gaat werken zonder de firewallfunctie van Cloudflare.
Heren, ik heb dit ook ingericht, maar de vraag rest nog even dat Home Assistant in dit geval voor heel (de wereld?) nog open staat als ze mijn domein weten.

Hoe of wat heb ik nodig om dit toch nog beter te beveiligen. Nu lees ik bij jullie dat je iets kan doen met regels in Cloudflare, maar heb dat nog niet helemaal voor elkaar en vraag mij af wat best practice is. In principe hoef ik home assistant alleen maar te kunnen benaderen via mijn telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sN3wvwTo2WMnRxD5vZF7hc02LEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/faEGOgZbGnUfWRiIos6GC7xE.png?f=fotoalbum_large

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-11 13:21
Bakkertje_01 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:43:
[...]

[...]

Heren, ik heb dit ook ingericht, maar de vraag rest nog even dat Home Assistant in dit geval voor heel (de wereld?) nog open staat als ze mijn domein weten.

Hoe of wat heb ik nodig om dit toch nog beter te beveiligen. Nu lees ik bij jullie dat je iets kan doen met regels in Cloudflare, maar heb dat nog niet helemaal voor elkaar en vraag mij af wat best practice is. In principe hoef ik home assistant alleen maar te kunnen benaderen via mijn telefoon.

[Afbeelding]
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan en gebruik zelf 2FA binnen HA, dit is voor mij voldoende (helemaal i.c.m. de geo block feature). Maar als het goed is kun je een mTLS client certificaat kunnen maken welke je laad op je device. Via Access kun je vervolgens instellen dat je alleen verbindingen toestaat die dit certificaat aanbieden. https://blog.cloudflare.c...-as-the-key-to-your-apps/. Dit was even een snelle Google maar ik zou hiervoor even Chat GPT of Google raadplegen.

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:18
dbeusink schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:52:
[...]

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan en gebruik zelf 2FA binnen HA, dit is voor mij voldoende (helemaal i.c.m. de geo block feature). Maar als het goed is kun je een mTLS client certificaat kunnen maken welke je laad op je device. Via Access kun je vervolgens instellen dat je alleen verbindingen toestaat die dit certificaat aanbieden. https://blog.cloudflare.c...-as-the-key-to-your-apps/. Dit was even een snelle Google maar ik zou hiervoor even Chat GPT of Google raadplegen.
Of je kan natuurlijk ook zoiets als Tailscale gebruiken.
vincentbosch schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:57:
Ik heb sinds enige tijd K&K in mijn telefoon als hotspot onderweg. Door een verhuizing ben ik (helaas) weer aangewezen op 5G voor thuis, ipv coax of glasvezel. Ik ben me aan het inlezen in de verschillende ODU 5G routers. Een paar jaar geleden had ik de Zyxel NR7101; die beviel best goed met OpenWRT erop. Nu zie ik dat de NR7302 een goede kandidaat is voor K&K, maar ook van ZTE zie ik diverse modellen zoals de MC889A Pro (redelijk aantrekkelijk geprijsd op bijv Senetic) en recent de ZTE G5 Max.

De aanbieding op Amazon van de ZTE G5 Max is verdwenen, maar ik zie wel verschillende varianten elders online komen. Zo zou er een MC7510 variant zijn met een Mediatek modem (G5F) verkocht in Finland, en dan de 7520/7530 met Snapdragon X75 modem. Op Galaxus en Satshop wordt deze nu aangeboden, al is het onduidelijk of dit een 'open' firmware is of de Odido firmware. Daarnaast las ik op https://bbs.io-tech.fi/th...ax-5g-reitittimet.545949/ dat de G5 Max onder de MC889A Pro gepositioneerd zou zijn, maar dat lijkt me vreemd gezien de upgrade van X65 naar X75 modem.

Kortom, er lijkt inmiddels aardig wat keuze te zijn in buitenrouters met een X65 of zelfs X75 modem, de vraag is welke de beste optie is. Hogere prijs maakt me weinig uit, al is beste bang for the buck altijd prettig :-)

Ik zit op ongeveer 1,3Km van de zendmast af en vanaf het dak moet een line of sight zonder obstakels mogelijk zijn – hoogstens wat blaadjes van een grote boom. Van 5G worden de banden N28 en N78 uitgezonden volgens antennekaart.nl, maar mijn Oneplus laat in NetMaster recent ook N1 zien. B1, B3, B7, B8, B20 en B32 zijn op 4G beschikbaar. Naast een hoge download-snelheid vind ik ook een hoge uploadsnelheid belangrijk en een zo toekomstbestendig mogelijke router (voornamelijk wat betreft CA-opties). De Mikrotik ATL 5G R16 is al afgevallen ivm de 1Gbps Ethernet-poort en bijzonder slechte verkrijgbaarheid. De ZTE G5 Max lijkt me het meest interessant ivm de carrier aggregation banden, maar het verschil tussen de versies die overal aangeboden worden is nog niet geheel duidelijk.

Wat denken jullie? Zijn er wellicht al meer ervaringen met de verschillende ZTE modellen?

Edit: inmiddels een review van de G5F beschikbaar door 5G Benchmark https://www.youtube.com/watch?v=DBg-mQWrd_s, maar de onduidelijkheid over het gebruikte modem blijft. Iemand die weet welk modem de door Odido verkochte variant gebruikt? In ieder geval lijkt de G5 Max momenteel de beste optie.
Heb je inmiddels ervaring met de ZTE G5 Max op K&K? Op https://www.satshop.fi/en/zte-g5-max-5g-outdoor-modem.html is hij nu iets in de aanbieding en verzenden via GLS is goedkoop. Volgens hun is de FW generiek, dus niet Odido. In hun benchmark presteert hij enorm goed.

Ik twijfel of ik het geld er voor over heb om hem te testen. Mijn mast is max. 300 Mbps. en met de NR7302 kom ik gemiddeld nu op 260 Mbps. download. Mijn upload is laag, rond de 15 Mbps., daar zou de ZTE nog wat in kunnen betekenen.

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-11 10:53
ernstoud schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:11:
[...]

Heb je inmiddels ervaring met de ZTE G5 Max op K&K? Op https://www.satshop.fi/en/zte-g5-max-5g-outdoor-modem.html is hij nu iets in de aanbieding en verzenden via GLS is goedkoop. Volgens hun is de FW generiek, dus niet Odido. In hun benchmark presteert hij enorm goed.

Ik twijfel of ik het geld er voor over heb om hem te testen. Mijn mast is max. 300 Mbps. en met de NR7302 kom ik gemiddeld nu op 260 Mbps. download. Mijn upload is laag, rond de 15 Mbps., daar zou de ZTE nog wat in kunnen betekenen.
Ik heb hem inmiddels op een paar plekken in het veld hangen en de performance is geweldig. Het bovenstaande model komt uit Finland, terwijl er ook modellen in omloop zijn met officiële Odido ondersteuning. Het zal vast niet veel uitmaken, maar de Nederlandse modellen hebben de APN voorgeconfigureerd en heeft de bandconfiguratie vooringesteld (low dus uit).

Hij trekt met gemak over een gigabit met een K&K sim, en ook de upload is flink. De bevestiging is heel degelijk (veel degelijker dan de NR7302), gevoed via PoE (wel passief en 19V), en met een 2.5Gbps poort.

Dus als je de keuze nog hebt tussen een NR7302 of een G5 Max wist ik het wel 8)

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

jk-5 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:38:
[...]

Ik heb hem inmiddels op een paar plekken in het veld hangen en de performance is geweldig. Het bovenstaande model komt uit Finland, terwijl er ook modellen in omloop zijn met officiële Odido ondersteuning. Het zal vast niet veel uitmaken, maar de Nederlandse modellen hebben de APN voorgeconfigureerd en heeft de bandconfiguratie vooringesteld (low dus uit).

Hij trekt met gemak over een gigabit met een K&K sim, en ook de upload is flink. De bevestiging is heel degelijk (veel degelijker dan de NR7302), gevoed via PoE (wel passief en 19V), en met een 2.5Gbps poort.

Dus als je de keuze nog hebt tussen een NR7302 of een G5 Max wist ik het wel 8)
Die Odido versie (stond op Amazon) lijkt me niets. Totaal dichtgetimmerde firmware.

Verwarrend is dat er twee versies zijn, met een Mediatek (model MC7510) of met een Qualcomm SOC/modem (model MC7530). De laatste is 3GPP release 17, de Mediatek release 16. Hier: https://forum.fibra.click/d/72498-zte-g5-max/315 veel discussie daarover. Met de Mediatek T830 chipset is het in feite een ouder model in een nieuw jasje.

Ik heb hier meerdere NR7302’s. En een microwave mast dus met Odido kan > 300 Mbps. sowieso niet, download laag rond de 15 Mbps. En op de NR7302 met root access is het leuk tweaken, is scripting, logging e.d. mogelijk.

Maar een vergelijkende test met de ZTE G5 Max is wel leuk. Daarna hier via V&A weer kwijtraken zal geen probleem zijn. Nope… niet kunnen voeden vanuit mijn switch is een no-go.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJPNkfE9IQz79NNogkBD8TAdZqQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p7lUnxGjMAKmxpxJdRwa0ZoV.jpg?f=user_large

Dat van 19V via de ethernetkabel is stupide. Dus geen standaard PoE! Voeden via een router of switch kan dus niet. Hoe hebben ze dat kunnen bedenken… had het dan 24V gemaakt, daar zijn 802.3af adapters voor. En 19V is te laag voor grote afstand tussen voedingspunt en de ZTE G5, de verliezen worden dan te groot, daar is de 48 - 57 Volt juist voor gestandaardiseerd.

De NR7302 heeft wel standaard 802.3af PoE en overigens ook een 2.5 Gbps. poort. En wordt keurig gevoed door mijn TP-Link SG105PE switch.

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 04-11-2025 22:23 ]

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11 11:58

Niek

f.k.a. The_Surfer

Zie ZTE G5F lijkt me wel wat. Ik heb nu een Zyxel NR7302 en haal daar 1100Mb/s / 150Mb/s mee, zou de G5F nog toegevoegde waarde hebben? 13dBi vs 9dBi zou wel iets moeten uitmaken, maar ook weer geen dag&nacht verschil lijkt me.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Miglow
  • Laatst online: 12:35
Niek schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:03:
Zie ZTE G5F lijkt me wel wat. Ik heb nu een Zyxel NR7302 en haal daar 1100Mb/s / 150Mb/s mee, zou de G5F nog toegevoegde waarde hebben? 13dBi vs 9dBi zou wel iets moeten uitmaken, maar ook weer geen dag&nacht verschil lijkt me.
Ik denk dat de meerprijs de mogelijke snelheidswinst niet waard is. De uitgebreidere instellingen zouden dat wel kunnen zijn.
Miglow schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat de meerprijs de mogelijke snelheidswinst niet waard is. De uitgebreidere instellingen zouden dat wel kunnen zijn.
Ten opzichte van de NR7302 zijn alleen de diversity instellingen voor de 5G antennes op n78 extra. Voor de rest zijn de mogelijkheden en instellingen gelijk.

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Vanmorgen de nieuwe Zyxel FWA505 modem/router ontvangen, het was even zoeken maar de deze staat weer in bridge mode.....een paar aanpassingen in de tp-link archer ax55 router moeten doen en de boel draait weer als een tierelier.
Kortom, ik weer heel blij. *O*
Vraagje voor NR5307 (K&K) gebruikers: wordt bij dit device bij “System Monitor” -> “Traffic Status” een bij benadering juiste hoeveelheid verkeer getoond?

Op de NR7302 zie ik nu (reboot vanmorgen om 07:30, het is nu 22:45) dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bSSB0RZklmI9YhfM3Zxm0zv_40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEUxN7jUEalFvW9k8G6rLafX.jpg?f=fotoalbum_large

En dat klopt totaal niet. Ik zou dus in 15 uur maar 94.621.880 bytes, ruim 90 Mb. ontvangen hebben, in werkelijkheid is het zeker 100 keer meer, in de orde van 10 Gb.

Ik heb eerder al gemerkt dat elk tool in de Linux shell om verkeer statistieken uit de kernel te tonen ook dergelijke veel te lage cijfers toont. Je hoeveelheid verkeer bijhouden is dus onmogelijk.

Ben benieuwd of dit een Zyxel issue is.

(Sowieso is het ook al bijzonder dat op geen enkele wijze te achterhalen is waar in het file system de firewall rules staan. Het lijkt er op dat nog ergens een vanuit de shell niet te benaderen file system o.i.d. is :?, communiceert de Quectel module in het device soms met een tweede processor?)

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Wat is nu eigenlijk de DNS van Klik en Klaar, volgens Odido is dat 84.241.227.81 en 84.241.227.82

Als ik bij mijzelf kijk dan heeft Odido 84.241.227.85 en 84.241.227.86

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@pribo Lijkt me dat dan allemaal DNS-servers zijn. (en .83 en .84 vast ook), maar gewoon voor verschillende netwerken (vast, mobiel, k&k?).

Maar wat is de achtergrond. Zou eerlijk gezegd een third-party DNS nemen, zoals QuadNine of DNS4EU. (Gebruik al een tijdje DNS4EU).

[ Voor 14% gewijzigd door Keypunchie op 06-11-2025 13:39 ]

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Keypunchie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:38:
@pribo Lijkt me dat dan allemaal DNS-servers zijn. (en .83 en .84 vast ook), maar gewoon voor verschillende netwerken (vast, mobiel, k&k?).

Maar wat is de achtergrond. Zou eerlijk gezegd een third-party DNS nemen, zoals QuadNine of DNS4EU. (Gebruik al een tijdje DNS4EU).
Bedankt voor je reactie....ik heb hem nu op de dns van Google staan, maar ik zal die DNS4EU ook eens bekijken. (y)

• vincentbosch
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-11 01:31
ernstoud schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:11:
[...]

Ik heb inmiddels inderdaad de ZTE G5 Max hangen. Specifiek de MC7530 met Odido-NL firmware erop. De X75 leek mij een grote plus tov de Mediatek variant. Ondanks alle berichten over de 'dichtgetimmerde' firmware, is het mogelijk om bandlocking en cellocking te doen met een omweg. Dit wordt ook na een reboot nog onthouden.

Wat betreft snelheden: ik zit op 1,3km afstand van de zendmast (met 10Gb glasvezel backbone). De G5 Max staat op de dakkapel uitgelijnd op de zendmast met enkel een (grote) boom ertussen. Overdag haal ik gemakkelijk tussen de 600-700Mbps download en steevast 140-150Mbps upload. De ping schommelt tussen de 20-25ms.

De ontvangst op N78 is ronduit uitstekend te noemen. De speciale antenne laat hier echt zijn meerwaarde zien. Dit zijn de huidige waardes op N78:
DL BandWidth: 100MHz
RSRP: -67 dBm
RSRQ: -11 dB
SINR: 29.7 dB
RSSI: -55 dBm

Op de andere banden is de ontvangst ook meer dan prima. Een SINR van 12 is bijvoorbeeld het laagste en dat is op band 3. Momenteel zo ingesteld dat hij 5CCA doet met de banden B3+B3+B7+N1+N78. Overigens schakelt hij de extra banden (zoals N1) pas in als dat noodzakelijk is. Bijvoorbeeld bij een grote download.

Al met al nog geen problemen gehad en zéér tevreden met dit modem. Als je wilt dat ik iets test, laat het maar weten :-)
vincentbosch schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:45:
[...]

Ik heb inmiddels inderdaad de ZTE G5 Max hangen. Specifiek de MC7530 met Odido-NL firmware erop. De X75 leek mij een grote plus tov de Mediatek variant. Ondanks alle berichten over de 'dichtgetimmerde' firmware, is het mogelijk om bandlocking en cellocking te doen met een omweg. Dit wordt ook na een reboot nog onthouden.

Wat betreft snelheden: ik zit op 1,3km afstand van de zendmast (met 10Gb glasvezel backbone). De G5 Max staat op de dakkapel uitgelijnd op de zendmast met enkel een (grote) boom ertussen. Overdag haal ik gemakkelijk tussen de 600-700Mbps download en steevast 140-150Mbps upload. De ping schommelt tussen de 20-25ms.

De ontvangst op N78 is ronduit uitstekend te noemen. De speciale antenne laat hier echt zijn meerwaarde zien. Dit zijn de huidige waardes op N78:
DL BandWidth: 100MHz
RSRP: -67 dBm
RSRQ: -11 dB
SINR: 29.7 dB
RSSI: -55 dBm

Op de andere banden is de ontvangst ook meer dan prima. Een SINR van 12 is bijvoorbeeld het laagste en dat is op band 3. Momenteel zo ingesteld dat hij 5CCA doet met de banden B3+B3+B7+N1+N78. Overigens schakelt hij de extra banden (zoals N1) pas in als dat noodzakelijk is. Bijvoorbeeld bij een grote download.

Al met al nog geen problemen gehad en zéér tevreden met dit modem. Als je wilt dat ik iets test, laat het maar weten :-)
Wat is die “omweg” om bandselectie te doen? En is N28 dan een mogelijkheid?

Dank voor de feedback. Geen N28 dus zoals te verwachten? Dus voor verder van de mast wonende Tweakers geen goede keuze. Hoewel ik hier op 2.6 km. van de mast nu - in tegenstelling tot eerder - met de NR7302 voor het raam met redelijke kwaliteit N78 wel ontvang, ik denk doordat de vele bomen in het pad naar de mast de bladeren verliezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgPM9gbbi5A02CxpmTufvKIz_jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZUAxBhlHuDZqsTndKXli1Dt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu eigenlijk overdag gewoon het maximum van de mast, microwave link met 300 Mbps. Zolang dat niet geüpgraded is heeft de 5G Max weinig toegevoegde waarde. Misschien op Vodafone wel, 265 m. tot een mast maar helaas niet in de sectoren van de antennes. Geen idee wat daarop het maximum is, maar hoger dan 300 Mbps. zie ik daar ook niet.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Gotez

42

Vraagje. Ik merk dat mijn download snelheid (speedtest OOkla) veel lager is vanuit Klik en Klaar dan via mijn telefoon, ook odido. Ik zit hier op 1 KM van een 4G mast. Als ik via telefoon een speedtest doe kom ik op Speedtest dan red ik 220 Mbit. ALs ik via laptop en wifi speedtest doe kom ik op 120 Mbit. Wifi gaat via 6ghz, Deco. ALs ik mijn thuisserver een testje laat doen kom ik ook op zoiets. Soms zakt het zelfs naar 60 mbit. Klik en klaar modem Zyxel staat in passthrough. Word ik geknepen bij klik & klaar of zou er ergens in mijn netwerk een probleem zitten.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gotez schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:38:
Vraagje. Ik merk dat mijn download snelheid (speedtest OOkla) veel lager is vanuit Klik en Klaar dan via mijn telefoon, ook odido. Ik zit hier op 1 KM van een 4G mast. Als ik via telefoon een speedtest doe kom ik op Speedtest dan red ik 220 Mbit. ALs ik via laptop en wifi speedtest doe kom ik op 120 Mbit. Wifi gaat via 6ghz, Deco. ALs ik mijn thuisserver een testje laat doen kom ik ook op zoiets. Soms zakt het zelfs naar 60 mbit. Klik en klaar modem Zyxel staat in passthrough. Word ik geknepen bij klik & klaar of zou er ergens in mijn netwerk een probleem zitten.
Dit lijkt op wat meer mensen gemeld hebben in dit topic (waaronder ik :+ ), maar toen ging het om de Omada lijn van TPLink. Die lijken idd een beperkte snelheid te krijgen icm Odido modem. Ik had nog een oud hubje liggen, en dat maakt bij mij het verschil. Maar gezien Deco en Omada echt wel een andere lijn is, lijkt het me sterk dat dit hetzelfde issue is, but worth a shot.

Andere reden kan natuurlijk de plaatsing van je Odido K&K zijn. Als die ergens 'weggemoffeld' ligt helpt dat zeker niet, daar zou ik ook zeker mee gaan spelen, gezien dat echt heel veel kan uitmaken (en de achterkant vande modem richting de mast!)

• Siira
  • Niet online
Gotez schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:38:
Vraagje. Ik merk dat mijn download snelheid (speedtest OOkla) veel lager is vanuit Klik en Klaar dan via mijn telefoon, ook odido.

...

Word ik geknepen bij klik & klaar of zou er ergens in mijn netwerk een probleem zitten.
Nee, je wordt niet geknepen. Zoals je door dit hele topic heen kunt lezen, maakt Klik en Klaar via het originele NR5307 modem van Odido geen gebruik van de lage banden (b8, b20, b28, n8, n20, n28). Deze banden hebben een lagere frequentie, dus een betere penetratie binnenshuis, maar er is hier veel minder bandbreedte beschikbaar. Odido reserveert deze banden voor de mobiele telefoons en andere abonnementen. Klik en Klaar moet het primair van N78 hebben (5G dus).

Het is dus heel goed te verklaren waarom een telefoon op exact dezelfde plaats als het Odido Klik en Klaar modem een veel hogere snelheid haalt.

Als je een eigen modem gebruikt waar deze banden niet in de software al zijn uitgeschakeld, kun je soortgelijke snelheden verwachten.

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

IJsbeer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:52:
[...]

Dit lijkt op wat meer mensen gemeld hebben in dit topic (waaronder ik :+ ), maar toen ging het om de Omada lijn van TPLink. Die lijken idd een beperkte snelheid te krijgen icm Odido modem. Ik had nog een oud hubje liggen, en dat maakt bij mij het verschil. Maar gezien Deco en Omada echt wel een andere lijn is, lijkt het me sterk dat dit hetzelfde issue is, but worth a shot.

Andere reden kan natuurlijk de plaatsing van je Odido K&K zijn. Als die ergens 'weggemoffeld' ligt helpt dat zeker niet, daar zou ik ook zeker mee gaan spelen, gezien dat echt heel veel kan uitmaken (en de achterkant vande modem richting de mast!)
Dank je wel! modem staat goed. telefoon op dezelfde plek haalt hoge snelheid. Wat bedoel je met hubje?

• Gotez
  • Nu online

Gotez

42

Siira schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
[...]

Nee, je wordt niet geknepen. Zoals je door dit hele topic heen kunt lezen, maakt Klik en Klaar via het originele NR5307 modem van Odido geen gebruik van de lage banden (b8, b20, b28, n8, n20, n28). Deze banden hebben een lagere frequentie, dus een betere penetratie binnenshuis, maar er is hier veel minder bandbreedte beschikbaar. Odido reserveert deze banden voor de mobiele telefoons en andere abonnementen. Klik en Klaar moet het primair van N78 hebben (5G dus).

Het is dus heel goed te verklaren waarom een telefoon op exact dezelfde plaats als het Odido Klik en Klaar modem een veel hogere snelheid haalt.

Als je een eigen modem gebruikt waar deze banden niet in de software al zijn uitgeschakeld, kun je soortgelijke snelheden verwachten.
Ik zit helaas in 4G gebied. Volgens mij LTE B3 band. LTE SCC is B1 en B3.

• IJsbeer
  • Niet online
Gotez schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
[...]

Dank je wel! modem staat goed. telefoon op dezelfde plek haalt hoge snelheid. Wat bedoel je met hubje?
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:36
Het "hubje" is een unmanaged switch. De huidige Zyxel firmware is buggy met sommige managed switches en dan zakt je sneheid naar rond de 100 Mbps. Het is op te lossen door flow control aan te zetten op een managed switch...

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
jeroenjarino schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:16:
Het "hubje" is een unmanaged switch. De huidige Zyxel firmware is buggy met sommige managed switches en dan zakt je sneheid naar rond de 100 Mbps. Het is op te lossen door flow control aan te zetten op een managed switch...
Switches zijn er in 2 smaken, managed en unmanaged.
Bij een hub gaat het verkeer naar alle aansluitingen, bij een switch alleen naar de poort waar het verkeer voor bedoeld is.

@IJsbeer heeft dus een unmanaged switch

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 11-11-2025 11:36 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09

franssie

Save the albatross

jeroenjarino schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:16:
Hmm, ik ga dit eens proberen, ik merk inderdaad exact dit op een Unifi Express (6) waar het rond de 180 afkapt. Met een Mikrotek router haal ik wel de volle 600 zoals ik die direct uit het Odido modem haal (alles bekabeld).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• IJsbeer
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:18:
[...]

Switches zijn er in 2 smaken, managed en unmanaged.
Bij een hub gaat het verkeer naar alle aansluitingen, bij een switch alleen naar de poort waar het verkeer voor bedoeld is.

@IJsbeer heeft dus een unmanaged switch
Ik heb een managed Omada switch, maar als ik die direct aan de Zyxel hang dan klapt de snelheid in. Ik had nog een goedkoop unmanaged switch (die ik idd verkeerd omschrijf als 'hubje') liggen en als ik die tussen de Omada en Zyxel hang schiet de snelheid omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 11-11-2025 12:51 ]

• W1ck1e
  • Nu online
@IJsbeer Het is toch bekend dat de productie omhoog gaat wanneer het management op afstand staat ;)

• jk-5
Odido heeft vanmorgen een update doorgevoerd in het Antenneregister. Daarin is nu alle N1 zichtbaar op de locaties waar deze al actief is. In heel Nederland, met uitzondering van Noord-Holland. Ook de Huawei-sites gebruiken nog 4G op 2100 MHz, wat vermoedelijk zo zal blijven. Daarnaast hebben de indoorlocaties en permanente festivalsites nog geen wijziging ondergaan, maar ik verwacht dat die binnenkort volgen.

Zie hier: https://antennekaart.nl/k...96-444b-b5ed-92c313166f09

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• abmcosta
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:52
Nog steeds niemand die een methode heeft gevonden om supervisor-authenticatie te krijgen op de NR5307?
Voor zover ik kan zien, is er gewoon een verborgen wifi-onderhoudsnetwerk ingeschakeld, waar je vrij eenvoudig inloggegevens voor kunt krijgen.

• IJsbeer
  • Niet online
jk-5 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:31:
Odido heeft vanmorgen een update doorgevoerd in het Antenneregister. Daarin is nu alle N1 zichtbaar op de locaties waar deze al actief is. In heel Nederland, met uitzondering van Noord-Holland. Ook de Huawei-sites gebruiken nog 4G op 2100 MHz, wat vermoedelijk zo zal blijven. Daarnaast hebben de indoorlocaties en permanente festivalsites nog geen wijziging ondergaan, maar ik verwacht dat die binnenkort volgen.

Thx!

Ik zie dat 3 van de 4 masten in mijn dorp idd nu N1 hebben, maar die ik verbind natuurlijk niet :+
Is wel een 'Ericsson' locatie (site id: 44550), maar heeft geen eigen glas verbinding. Geen glas is ook geen N1? Of is dat niet zo zwart / wit?

• jk-5
IJsbeer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:11:
[...]

Thx!

Ik zie dat 3 van de 4 masten in mijn dorp idd nu N1 hebben, maar die ik verbind natuurlijk niet :+
Is wel een 'Ericsson' locatie (site id: 44550), maar heeft geen eigen glas verbinding. Geen glas is ook geen N1? Of is dat niet zo zwart / wit?
Nee dat is niet zo zwart wit. Omdat de site nieuw geactiveerd is draait hij op de oudere gestandaardiseerde configuratie. Dit wordt allemaal rechtgetrokken als de uitrol verder klaar is

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

franssie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:28:
[...]

Hmm, ik ga dit eens proberen, ik merk inderdaad exact dit op een Unifi Express (6) waar het rond de 180 afkapt. Met een Mikrotek router haal ik wel de volle 600 zoals ik die direct uit het Odido modem haal (alles bekabeld).
Ik heb met wireshark gekeken wat er met de TCP pakketten gebeurt en dan zie je een gigantische packet loss ontstaan bij een speedtest als het probleem inderdaad met flow control te maken heeft. Zie hier mijn post op het Odido forum: https://community.odido.n...7/index2.html#post1900164
Maar het snelheid verschil kan uiteraard ook gewoon met support voor minder banden te maken hebben.

Theo

• franssie

franssie

Save the albatross

IJsbeer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:51:
[...]

Ik heb een managed Omada switch, maar als ik die direct aan de Zyxel hang dan klapt de snelheid in. Ik had nog een goedkoop unmanaged switch (die ik idd verkeerd omschrijf als 'hubje') liggen en als ik die tussen de Omada en Zyxel hang schiet de snelheid omhoog.
Nu op mijn eerste site nu ook maar een action switch ertussen gehangen, en een verdubbeling van de download site. Morgen ook maar eens langs de andere site want daar moet een verdriedubbeling mogelijk zijn (al gaat die over twee weken weer voor een jaartje over op glas, de constante hoge upload is daar wel fijn, kan ik overal streamen vanaf mijn NAS daar).

xah5kiDe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:07:
[...]

Ik heb met wireshark gekeken wat er met de TCP pakketten gebeurt en dan zie je een gigantische packet loss ontstaan bij een speedtest als het probleem inderdaad met flow control te maken heeft. Zie hier mijn post op het Odido forum: https://community.odido.n...7/index2.html#post1900164
Maar het snelheid verschil kan uiteraard ook gewoon met support voor minder banden te maken hebben.
Flow control haalde bij mij (Unifi Express 6) helaas niets uit.

edit: Gek genoek heeft mijn Mikrotik Hex S router er geen last van, lijkt een Unifi - Zyxel dingetje te zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 11-11-2025 17:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

abmcosta schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:31:
Nog steeds niemand die een methode heeft gevonden om supervisor-authenticatie te krijgen op de NR5307?
Voor zover ik kan zien, is er gewoon een verborgen wifi-onderhoudsnetwerk ingeschakeld, waar je vrij eenvoudig inloggegevens voor kunt krijgen.
Nee. De methode om het bestand zcfg_config.json te pakken te krijgen - waar de encrypte passwords voor root/admin/supervisor in staan - werkt niet omdat in de NR5307 telnet en ssh disabled zijn. En downloaden van de config geeft een encrypt bestand. Waar je ook niets mee kunt omdat je het encrypte password niet weet.

Enige manier zal zijn device openmaken en flash memory uit te lezen.

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:03
jk-5 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:31:

Is dat de reden dat ik nu snelheden haal in Landgraaf van +1gbps?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C3ci9PAar9TV-WpHM5ym2H3Gs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PgnSYyGapIy8P6dLJ1dlQDOi.png?f=fotoalbum_large
Keypunchie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:41:
Nu we het toch over alternatieve routers hebben:

Omdat ik in de trein merkte dat het aantal beschikbare stekkers tegenviel was ik op zoek naar een echt mobiele router (ook wel "mifi") met 5G ondersteuning. Na wat zoekwerk in de pricewatch dacht ik een mooie "Black Friday" deal te pakken te hebben. Via Bol.com bij Phonebucks een Cat Q10 5g op de kop getikt voor 99 euro (nu in de pricewatch 119: uitvoering: Cat Q10 5G )

Dat is op zich wel een deal, en het lijkt op eerste ervaringen een aardig apparaatje (ben 'as we speak' via het ding verbonden), maar ontdek net wel een nogal grote maarrrr.

nieuws: Licentienemer Cat-smartphones Bullitt is failliet

De producent (een licentienemer van CAT) is failliet. Dus enige ondersteuning/firmware updates kan ik wel vergeten, zelfs de website doet het niet meer (nog wel genoeg handleidingen te vinden op de rest van het internet).

Nu lijkt de technologie me robuust genoeg om de levensduur van het apparaat wel vooruit te kunnen, dus ik ga hem niet terugsturen, maar wel een goeie reminder om alerter te zijn bij deals (had de webshop *wel* doorgelicht, haha 8) )
@Keypunchie

Vraagje…

Bij Amazon.nl zijn ze nu wat in de aanbieding (https://amzn.eu/d/4HbphkM van PhoneBucks) en ben wel geïnteresseerd,

Maar kun je in de GUI van de Q10 de bandselectie beïnvloeden? Dus banden selecteren of deselecteren?

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:21
ernstoud schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:17:
[...]

@Keypunchie

Vraagje…

Bij Amazon.nl zijn ze nu wat in de aanbieding (https://amzn.eu/d/4HbphkM van PhoneBucks) en ben wel geïnteresseerd,

Maar kun je in de GUI van de Q10 de bandselectie beïnvloeden? Dus banden selecteren of deselecteren?
Geen idee maar ik zou zelf dan voor deze gaan daar kan het sowieso: https://www.amazon.nl/ZTE...&pd_rd_i=B0DVH35LVY&psc=1

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:25
Zit zelf naar deze te kijken niet voor K&K maar voor algemeen gebruik.

Gl.Net router

• Kyle
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-11 13:42
Roy Tollenaar schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:22:
[...]

Geen idee maar ik zou zelf dan voor deze gaan daar kan het sowieso: https://www.amazon.nl/ZTE...&pd_rd_i=B0DVH35LVY&psc=1
Die is bij Bol € 99,95 mocht er interesse voor zijn.... O+

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:40
Kyle schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:12:
[...]

Die is bij Bol € 99,95 mocht er interesse voor zijn.... O+
Bij Alwaysconnected nog een tientje minder :)

https://alwaysconnected.eu/mifi/zte-u30-air/

• W1ck1e
  • Nu online
Ikzelf zou zo'n apparaat met een accu thuis niet willen gebruiken. Dat is leuk voor onderweg, maar op een vaste lokatie in huis aan de 220 voegt het niks toe. Alleen maar een accu die eventueel slijt.

• Siira
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:10:
Ikzelf zou zo'n apparaat met een accu thuis niet willen gebruiken. Dat is leuk voor onderweg, maar op een vaste lokatie in huis aan de 220 voegt het niks toe. Alleen maar een accu die eventueel slijt.
Ieder zijn/haar voorkeur natuurlijk. Ik gebruik deze: uitvoering: ZTE MU5120 5G MiFi zowel thuis als onderweg. Thuis ligt hij op zolder bovenop mijn Klik en Klaar modem (die uit staat). De snelheden en kwaliteit van de verbinding is vergelijkbaar met het NR5307 modem. Er zit een forse accu in en dat maakt het erg prettig als ik hem mee heb buiten de deur. Op zich kan het weinig kwaad, de accu wordt 1x volledig tot 100% opgeladen en daarna laat hij hem met rust. Hij doet ook niet aan druppel laden ofzo, als ik hem weken aangesloten laat en dan weer pak, is hij meestal rond de 80% acculading.

Een korte review heb ik lang geleden hier geplaatst:
Siira in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

En voor @ernstoud , je kan de banden instellen. Ik heb b8,b20,b28 en de n varianten van deze uitgeschakeld staan bijvoorbeeld.

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:21
Siira schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:22:
[...]

Ieder zijn/haar voorkeur natuurlijk. Ik gebruik deze: uitvoering: ZTE MU5120 5G MiFi zowel thuis als onderweg. Thuis ligt hij op zolder bovenop mijn Klik en Klaar modem (die uit staat). De snelheden en kwaliteit van de verbinding is vergelijkbaar met het NR5307 modem. Er zit een forse accu in en dat maakt het erg prettig als ik hem mee heb buiten de deur. Op zich kan het weinig kwaad, de accu wordt 1x volledig tot 100% opgeladen en daarna laat hij hem met rust. Hij doet ook niet aan druppel laden ofzo, als ik hem weken aangesloten laat en dan weer pak, is hij meestal rond de 80% acculading.

En voor @ernstoud , je kan de banden instellen. Ik heb b8,b20,b28 en de n varianten van deze uitgeschakeld staan bijvoorbeeld.
Die heb ik hier ook liggen samen met de MU5001, waarom zou je lage banden uitschakelen dat is juist het voordeel van een eigen router. Ik heb er trouwens geen Klik en Klaar simkaart in maar een Unlimited basis abbonement.

• Siira
  • Niet online
Roy Tollenaar schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:35:
[...]
Die heb ik hier ook liggen samen met de MU5001, waarom zou je lage banden uitschakelen dat is juist het voordeel van een eigen router.
Ik heb dat uitgeschakeld omdat dit overeen komt met hoe Odido het zelf aanbiedt en het werkt voor mij prima.

• Miglow
  • Laatst online: 12:35
W1ck1e schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:10:
Je weet dat het K&K modem ook gewoon aan een flinke USB-C PD lader hangt toch?

• W1ck1e
  • Nu online
Miglow schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:51:

Je weet dat het K&K modem ook gewoon aan een flinke USB-C PD lader hangt toch?
Ja hoor, maar daar zit volgens mij geen accu in. Die misschien kan opzwellen.

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-11 21:28
Vaevictis_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:39:

Gl.Net router
Ik zou uitsluitend voor een 5G-router kiezen; steeds meer 4G-banden worden namelijk geleidelijk omgezet naar 5G. Op drukke locaties mis je bovendien vaak de 5G-banden zoals N78.

uitvoering: ZTE MU5120 5G MiFi

• Keypunchie
  • Niet online
Nope, niet dat ik weet: Hier is de handleiding trouwens: https://device.report/manual/6946717

Ik vond hem niet geweldig uiteindelijk. Was meer voor de leuk.

[ Voor 21% gewijzigd door Keypunchie op 13-11-2025 12:08 ]

Vaevictis_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:39:

Gl.Net router
4G. Niet doen. Achterhaald doordat providers nu echt 4G banden voor 5G data gaan gebruiken, n1, n3 e.d.

• Kyle
ernstoud schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:13:
[...]

4G. Niet doen. Achterhaald doordat providers nu echt 4G banden voor 5G data gaan gebruiken, n1, n3 e.d.
ik vraag me trouwens af wat voor Odido nu nog het beletsel is om van NSA naar SA over te schakelen.
De DL ondersteuningsband B32 zal dan waarschijnlijk ook niet meer gebruikt worden (misschien nu al niet meer).

• Siira
  • Niet online
Kyle schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:27:
[...]
ik vraag me trouwens af wat voor Odido nu nog het beletsel is om van NSA naar SA over te schakelen.
De DL ondersteuningsband B32 zal dan waarschijnlijk ook niet meer gebruikt worden (misschien nu al niet meer).
Dat kan alleen Odido zeggen natuurlijk, maar ik kan wel wat dingen bedenken. Volgens mij kun je vanuit 5G SA niet meer 4G/LTE banden bijschakelen. Dus moet het aanbod in 5G banden voldoende zijn om elk device uitsluitend via 5G te bedienen.

Daaarnaast -- voor zover ik het kan beoordelen -- zijn er niet heel veel voordelen van 5G SA t.o.v. NSA wat we nu hebben. Het enige echte voordeel lijkt te zijn dat de 4G core helemaal niet meer nodig is, maar dat kan toch pas echt 'uit' als er helemaal geen 4G meer is en dat zal nog wel een fikse tijd duren.

Eerlijk gezegd ben ik wel razend benieuwd waarom jij in het bijzonder en eenieder in het algemeen zo graag 5G SA wil. Wat is het voordeel voor jou?

• Keypunchie
  • Niet online
Voor mezelf, zie ik als de voordelen:

* Hogere snelheid (meh, natuurlijk, maar I'll take it!)
* Lagere latency: echt fors lager, als ik het goed heb. En van 40ms -> 10 ms ga je ook met browsen wel merken hoor. (en vanwege 'rush-to-idle' scheelt het ook batterij)
* En een stuk kleinere attack surface, aangezien "downgrade" attacks minder makkelijk zullen zijn. Hoe je vroeger met een valse mast een client naar 3G kon krijgen en dan maar IMSI catchen...

[ Voor 14% gewijzigd door Keypunchie op 13-11-2025 13:36 ]

• Kyle
Siira schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:48:
[...]

Dat kan alleen Odido zeggen natuurlijk, maar ik kan wel wat dingen bedenken. Volgens mij kun je vanuit 5G SA niet meer 4G/LTE banden bijschakelen. Dus moet het aanbod in 5G banden voldoende zijn om elk device uitsluitend via 5G te bedienen.

Daaarnaast -- voor zover ik het kan beoordelen -- zijn er niet heel veel voordelen van 5G SA t.o.v. NSA wat we nu hebben. Het enige echte voordeel lijkt te zijn dat de 4G core helemaal niet meer nodig is, maar dat kan toch pas echt 'uit' als er helemaal geen 4G meer is en dat zal nog wel een fikse tijd duren.

Eerlijk gezegd ben ik wel razend benieuwd waarom jij in het bijzonder en eenieder in het algemeen zo graag 5G SA wil. Wat is het voordeel voor jou?
Ik had eerst DSL met max 20 Mb DL, dus ik ben nu zeer verwend met gemiddeld 550 Mb en dat voor 40% van de oude prijs. Dat voorop gesteld. Uit hobby ben ik aan het onderzoeken of er nog meer mogelijk is. De AI van Google geeft in het kort samengevat de volgende voordelen aan:
- Extreem lage latency
- Betere energie efficiency door lager stroomverbruik / langere batterij duur.
- Volledige 5G functionaliteit / aanvullende functies
- Hogere consistente snelheid
- Groter bereik per locatie
- Verbeterde beveiliging
- Onafhankelijk van 4G netwerk en daardoor geschikt voor verder innovatie
Tot zover de AI van Google.
Of dit allemaal in de praktijk positief gaat uitwerken ? Que sera, sera, whatever will be. _/-\o_

• Siira
  • Niet online
Keypunchie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:35:
Voor mezelf, zie ik als de voordelen:

* Hogere snelheid (meh, natuurlijk, maar I'll take it!)
Je snelheid wordt niet ineens hoger als je 5G gebruikt t.o.v. 4G. Eventuele optimisaties even buiten beschouwing gelaten is een 20 MHz 4G carrier gelijk aan een 20 MHz 5G carrier wat snelheid betreft.
* Lagere latency: echt fors lager, als ik het goed heb. En van 40ms -> 10 ms ga je ook met browsen wel merken hoor. (en vanwege 'rush-to-idle' scheelt het ook batterij)
Dit is een hardnekkig gerucht. Bij de lancering van 5G is dat wel naar boven gekomen, maar daar ging het om toepassingen waarbij de 'servers' dichterbij de klant zitten, ook wel 'edge computing' genoemd. Bijvoorbeeld op een bedrijventerrein waar lokaal services worden aangeboden via een 5G netwerk.

Het generieke internet zal in latency niet of weinig verschillen.
* En een stuk kleinere attack surface, aangezien "downgrade" attacks minder makkelijk zullen zijn. Hoe je vroeger met een valse mast een client naar 3G kon krijgen en dan maar IMSI catchen...
O, er zijn heus wel voordelen van 5G, waaronder ook diverse optimalisaties en nieuwe mogelijkheden (zoals ENDC bijvoorbeeld), maar als eindgebruiker ga je daar geen spectaculaire verschillen in zien.

• Kyle
Met de inschakeling van de N1 band constateer ik nu duidelijk 2 grote verbeteringen:
- Latency praktisch gehalveerd van 21 naar 11 Ms
- Upload snelheid de helft toegenomen van gem. 60 naar 90 Mbs

• franssie

franssie

Save the albatross

Wel eigenlijk apart dat heel NL over is op N1 (als ik zo even rondloop op de antennekaart.nl) behalve Noord-Holland.

• Siira
  • Niet online
Kyle schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:59:
Met de inschakeling van de N1 band constateer ik nu duidelijk 2 grote verbeteringen:
- Latency praktisch gehalveerd van 21 naar 11 Ms
- Upload snelheid de helft toegenomen van gem. 60 naar 90 Mbs
Ik ben benieuwd waar die latency wijziging van komt.

Ik heb even gekeken in een oude post van mij: Siira in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Daar zat ik met 2.18.244.96 op deze resultaten wat ping betreft:
Ping statistics for 2.18.244.96:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 17ms, Maximum = 22ms, Average = 18ms

Als ik dat nu weer doe (let wel, door WiFi heen, net als toen):
Minimum = 16ms, Maximum = 34ms, Average = 24ms

Het is dus zelfs iets opgelopen, alhoewel minimum nog steeds gelijk is gebleven (17 ms / 16 ms).

Kun je aangeven wat het verschil precies is, met welke host en hoe je het gemeten hebt?

Kan het zijn dat het gewoon een lokaal verschil is, bijvoorbeeld andere WiFi band ofzo?

• Kyle
Siira schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:15:
[...]

Ik heb even gekeken in een oude post van mij: Siira in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Het is dus zelfs iets opgelopen, alhoewel minimum nog steeds gelijk is gebleven (17 ms / 16 ms).

Kun je aangeven wat het verschil precies is, met welke host en hoe je het gemeten hebt?

Kan het zijn dat het gewoon een lokaal verschil is, bijvoorbeeld andere WiFi band ofzo?
Geen WiFi maar ethernet kabel.
Consequent Odido Amsterdam.
Ik vermoed dat de latency verbetering waarschijnlijk met mijn lokale situatie te maken heeft:
In LOS haaks daarop een flat van 8 verdiepingen op 60 meter afstand, maar daarnaast parallel aan LOS flat van 8 verdiepingen. Dat laatste kan bij veel hogere frequenties een rol spelen door reflecties. Just my 2 cents.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:40
franssie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:05:
Wel eigenlijk apart dat heel NL over is op N1 (als ik zo even rondloop op de antennekaart.nl) behalve Noord-Holland.
'Mijn' mast in Eemnes ook nog niet. Maar ik heb niks te klagen met 900/150 :P
Siira schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:22:
[...]

Dank voor je info. Ik zoek nog even verder of er niet een model is met een ethernet poort.

• jk-5
Siira schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:48:
[...]

Er is een ENDC scenario mogelijk waar je wanneer je primair met 5G (SA) bent verbonden ook 4G banden als secundaire band kunt koppelen. Dit is opgenomen in de 5G spec hoewel ik niet op de hoogte ben dat dit ergens in het veld wordt gebruikt.

Met de lancering van n78 kan daar de meeste belasting op terecht waardoor providers prima uit de voeten kunnen met het lagere FDD spectrum voor de komende periode. Ik verwacht ook dat dit zal zijn hoe SA in gebruik wordt genomen. In toevoeging daarop kunnen ze bestaande 4G banden delen met 5G via DSS.

Wanneer de 5G cores van de providers klaar zijn kunnen ze de bestaande EPC cores meteen uitfaseren. De 4G eNodeB's zijn modern en kunnen dus praten met een 5G interface naar een 5G core, op dezelfde manier hoe het nu andersom werkt. Daar kan dan wel wat worden uitgeschakeld. De voordelen liggen vooral in 5G-specifieke use-cases. Een daarvan is local breakout waardoor het verkeer lokaal het 5G netwerk kan verlaten. Voor een gemiddelde gebruiker onder ons niet erg interessant. Maar als je als zakelijke klant bij Odido/KPN tussen het mobiele netwerk en je zakelijke glasvezelaansluiting minder dan 1ms latency hebt doordat het verkeer in principe de stad niet meer uit hoeft kan dat best leuke mogelijkheden openen. Voor ons nerds is het natuurlijk vooral 'voor de leuk', om weer eens wat verandering te zien nu alles al een tijdje draait zoals het draait :)

• jk-5
franssie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:05:
De uitrol in Noord-Holland is in zijn geheel nog niet gedaan. Ze deden het in groepen per provincie, maar ze lijken nu op de pauzeknop te hebben gedrukt voordat ook Noord-Holland live gaat. Geen idee waarom

• jk-5
Siira schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:15:
[...]

Het is helaas niet allemaal zo mooi als het lijkt. Bepaalde voordelen qua latency komen door verbeterde scheduling. Doordat n78 een 100MHz brede band is kan de mast sneller een tijdslot vrijmaken voor je telefoon/router om verkeer te sturen. Dat scheelt natuurlijk al. Bij 4G gebeurt de scheduling per 1ms, bij 5G kan dat sneller omdat de tijdslots korter zijn (maar breedbandiger, dus zelfde netto doorvoer).

Een ander flink stuk latency zit in het transportnetwerk. Aangezien in Nederland vrijwel alle peering/transit verbindingen van de providers in regio Amsterdam liggen zal je verkeer hoe dan ook die kant op moeten. Dat kan vanaf Groningen of Brabant/Limburg al gauw 5-8ms zijn. Simpelweg snelheid van het licht in een vezel. Daar komt ook nog eens bij dat de NL'se providers maar op een paar plekken in het land core componenten hebben draaien. Het verkeer zal altijd daarnaartoe moeten om vervolgens op het normale IP netwerk van de provider terecht te komen. Als je in Groningen woont en ook daar op je mobiele verbinding zit zal het verkeer via zo'n centrale core locatie naar je huis moeten.

Iets wat met 5G makkelijker wordt is het opzetten van local breakout uit het netwerk. Bijvoorbeeld Odido of KPN kunnen op al hun hub/MC locaties een core component neerzetten waaruit het verkeer direct naar het reguliere IP netwerk kan. Als je dan naast je huis/bedrijf staat en zelf op 5G zit kun je met een verwaarloosbare latency die kant op. Of de providers in Nederland hun netwerk ook zo in gaan richten is natuurlijk een tweede vraag.

Maar aangezien onze IP/transit koppelingen voornamelijk in de regio Amsterdam liggen zullen de winsten minder extreem zijn als je hier en daar leest

• hydraxide
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-11 19:04
Op het randje van de kaart...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLsCF0boWJbWSyEHHIl_CwMp28Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dPw4C3t6uHnlPZngOUBbW2el.png?f=user_large

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:25
ernstoud schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:13:
[...]

Nu je het zegt Ubiquity heeft ook mobile (IoT) routers zijn ook vrij recent maar allemaal 4G dus die vallen ook af. Die heb ik liever dan een ZTE router met powerbank omdat ik het liefst zo'n router buiten wil ophangen met PoE.

• BiG-GuY
  • Laatst online: 14:55

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:01:
[...]

Nu je het zegt Ubiquity heeft ook mobile (IoT) routers zijn ook vrij recent maar allemaal 4G dus die vallen ook af. Die heb ik liever dan een ZTE router met powerbank omdat ik het liefst zo'n router buiten wil ophangen met PoE.
Er komen 'binnenkort' meerdere 5G modellen uit van Unifi. Alleen nog geen prijzen aangekondigd. Verwachting is voor eind dit jaar, maar is nog niet bevestigd.

Gallery V&A

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:29
Een HEEL lage upload komt meestal door een erg goed geïsoleerd huis, of een HR+++++++++ raam ... Indien mogelijk, raam even openzetten om te kijken wat voor verschil dat maakt. De mast heeft betere antennes en meer vermogen, daarom is de download wel OK.
Pagina: 1 ... 86 87 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.