franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik gebruik JoinDNS4.eu en heb niks gemerkt. Dat gezegd hebbende ben ik niet uitgebreid op internet geweest en als mijn RDP verbinding met kantoor eenmaal is opgezet, heb ik DNS niet meer nodig.franssie schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:02:
[...]
Zal best, maar ik had vanmiddag ook last van traag ladende en laat responsieve sites, en ja het is altijd DNS dus ik moet daar weer eens even naar kijken.
Als ik hier als 4G anker B3 enable, met B7, B32, N28 en N78 dan krijg ik B3,B7,B3,N78,N28 met download richting het maximum van de zendmast, 300 Mbps.
Alleen is de upload dan laag, tussen 15 en 20 Mbps. Vrij logisch, want grote afstand tot de mast en 1800 MHz. reikt niet ver.
Als ik als 4G anker echter B20 enable, gaat de upload naar 35 Mbps, 800 MHz. is gezien de afstand natuurlijk gunstiger.
Echter - en dat begrijp ik dus niet - wordt dan door de zendmast geen N78 aangeboden en blijft download onder de 200 Mbps. Ik krijg dan dus B20, B7, B32 en N28.
Waarom betekent een andere 4G band dat N78 niet meer in de aggregatie komt?
Dit zijn de signaalwaardes met B3 voor 4G:
:strip_exif()/f/image/rRZ39wokF684icu7lHJN6Gzj.jpg?f=fotoalbum_large)
Met als SpeedTest resultaat:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qIcMaIZ56BWGjSQ8TxN5qjPD.jpg?f=user_large)
En met B20 als anker op 4G:
:strip_exif()/f/image/xfb3nMUwvUMOQ80dc5Oz7RTc.jpg?f=fotoalbum_large)
En SpeedTest resultaat:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bF39mDNFUyegimn3lwzxuvLT.jpg?f=user_large)
Dus met B20 geen N78, met B3 wel.
Waarom?
[ Voor 34% gewijzigd door ernstoud op 22-12-2025 18:41 ]
Je gaat er wel heel gemakkelijk vanuit dat iedereen die hokuspocus snapt en weet hoe je conclusies uit die data trekt.Siira schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:55:
[...]
Notabene 1 comment boven die van jou staat de link naar de smokeping instance van @ikbenjoeri. Waarom kijk je zelf niet even? In dit geval heeft zo te zien niemand last van onderbrekingen of hoge latencies gehad:
[Afbeelding]
We zijn niet allen senior netwerkbeheerders op Tweakers.
En daar op toe te voegen, een tijd geleden hebben we in grote delen van Groningen dagen zonder internet gezeten door een fout met straalzenders en een tijdelijke mast in Stadskanaal waar zelfs Odido niet van op de hoogte was. Pas nadat JK5 aan de bel trok bij een bekende werkte alles na een dag of wat weer.
[ Voor 17% gewijzigd door Doesnotcompute op 22-12-2025 18:36 ]
Nee, maar we zijn wel allemaal Tweakers. Zeker na een tijdje een landelijk probleem te hebben gehad, kan er al snel de indruk ontstaan dat hetzelfde of een soortgelijk probleem zich voordoet, terwijl het wellicht gewoon een lokaal probleempje betreft.Doesnotcompute schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:33:
[...]
Je gaat er wel heel gemakkelijk vanuit dat iedereen die hokuspocus snapt en weet hoe je conclusies uit die data trekt.![]()
We zijn niet allen senior netwerkbeheerders op Tweakers.
Ik heb ook in het begin geroepen dat Odido misschien aan het cappen was wat snelheid betreft, maar dat bleek uiteindelijk ook gewoon een lokaal probleem te zijn. Ook Tweakers maken fouten, maar je zou toch verwachten dat een gemiddelde Tweaker wel iets verder kijkt als alleen "hij doet het niet".
Er bestaat geen gemiddelde tweaker, zeker niet op elk onderwerp - let it go.Siira schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:18:
[...]
<> maar je zou toch verwachten dat een gemiddelde Tweaker wel iets verder kijkt als alleen "hij doet het niet".
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De providers sturen vooral op veelvoorkomende situaties. Want als 1800MHz sterk genoeg is zal dat altijd de voorkeur hebben over een lage band. Die zijn immers alleen voor de meest extreem slechte signalen. De kans dat 1800MHz niet dekkend is en je bent aangewezen op een lage band als 800MHz, maar 3500MHz wél goed werkt is heel onwaarschijnlijk. Het netwerk stuurt op combinaties en deze zijn voorgeconfigureerd door de provider. Waarschijnlijk zullen ze je als je primair op 800MHz zit dus geen n78 aanbieden omdat je daar niks aan hebt, maar heb je waarschijnlijk meer aan een combinatie van wat hogere banden. Ze sturen verkeer eigenlijk zo graag mogelijk weg van de lage banden om ze vrij te laten voor wanneer het niet anders kan.ernstoud schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:20:
Weet iemand (@jk-5 ?) hoe - op welke gronden - de apparatuur aan de zendmast de aggregatie realiseert? Is er ergens een goede beschrijving van?
Als ik hier als 4G anker B3 enable, met B7, B32, N28 en N78 dan krijg ik B3,B7,B3,N78,N28 met download richting het maximum van de zendmast, 300 Mbps.
Alleen is de upload dan laag, tussen 15 en 20 Mbps. Vrij logisch, want grote afstand tot de mast en 1800 MHz. reikt niet ver.
Als ik als 4G anker echter B20 enable, gaat de upload naar 35 Mbps, 800 MHz. is gezien de afstand natuurlijk gunstiger.
Echter - en dat begrijp ik dus niet - wordt dan door de zendmast geen N78 aangeboden en blijft download onder de 200 Mbps. Ik krijg dan dus B20, B7, B32 en N28.
Waarom betekent een andere 4G band dat N78 niet meer in de aggregatie komt?
Dit zijn de signaalwaardes met B3 voor 4G:
[Afbeelding]
Met als SpeedTest resultaat:
[Afbeelding]
En met B20 als anker op 4G:
[Afbeelding]
En SpeedTest resultaat:
[Afbeelding]
Dus met B20 geen N78, met B3 wel.
Waarom?
Het uploadprobleem is eigenlijk alleen op te lossen met extra aggregatie. Is n1 een optie in jouw geval? De providers hebben veel gesleuteld aan de drempelwaarde waaronder je naar n1 gaat maar waarboven je n78 krijgt (primair, dus voor de upload). Is dat geen optie kun je misschien uit de voeten met 4G ULCA, dus b3+b3 als upload, of b3+b7 in een andere situatie
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Dank voor de uitleg.jk-5 schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:33:
[...]
De providers sturen vooral op veelvoorkomende situaties. Want als 1800MHz sterk genoeg is zal dat altijd de voorkeur hebben over een lage band. Die zijn immers alleen voor de meest extreem slechte signalen. De kans dat 1800MHz niet dekkend is en je bent aangewezen op een lage band als 800MHz, maar 3500MHz wél goed werkt is heel onwaarschijnlijk. Het netwerk stuurt op combinaties en deze zijn voorgeconfigureerd door de provider. Waarschijnlijk zullen ze je als je primair op 800MHz zit dus geen n78 aanbieden omdat je daar niks aan hebt, maar heb je waarschijnlijk meer aan een combinatie van wat hogere banden. Ze sturen verkeer eigenlijk zo graag mogelijk weg van de lage banden om ze vrij te laten voor wanneer het niet anders kan.
Het uploadprobleem is eigenlijk alleen op te lossen met extra aggregatie. Is n1 een optie in jouw geval? De providers hebben veel gesleuteld aan de drempelwaarde waaronder je naar n1 gaat maar waarboven je n78 krijgt (primair, dus voor de upload). Is dat geen optie kun je misschien uit de voeten met 4G ULCA, dus b3+b3 als upload, of b3+b7 in een andere situatie
Ik ben met n1 laatst aan het stoeien geweest maar deze band wordt steeds heel kort geactiveerd en valt dan weer weg.
Volgens mij (met de NR7302) kan ik geen upload aggregatie instellen, hij pakt gewoon de eerst gespecificeerde band.
Maar ik zal er nog eens naar kijken.
Overigens verbaast het mij dat n78 zo op 2,3 km. van de mast het nog zo goed doet. De bladeren zijn nu van de bomen, de ontvangst van n78 lijkt daardoor heel wat beter dan jl. zomer.
Ik zie dit wel in het overzicht inde NR7302:
:strip_exif()/f/image/OntT0QFtEH16RnoYD5dtxqxC.jpg?f=fotoalbum_large)
Die setting “UL Configured” is niet in de GUI te vinden, misschien wel via de root shell. Interessant.
[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 22-12-2025 22:05 ]
Edit: dns had ik op google en second op Cloudflare staan deze terug op automatisch gezet en kan weer internetten....
[ Voor 32% gewijzigd door flaskk op 23-12-2025 13:04 ]
Je hebt twee ethernet aansluitingen en twee WiFi banden ter beschikking. Wil je bedraad uitbreiden dan kun je een extra switch aan te sluiten. Wil je je WiFi bereik vergroten dan heeft dat niet zoveel te maken met klik & klaar. Kijk bijvoorbeel in de best-buy guides voor advies voor een extra access point. Een router aansluiten achter klik en klaar heeft niet zoveel zin. Je past dan twee keer NAT toe in plaats van een. Daar wordt niets beter van. Een accespoint houdt alles in hetzelfde LAN segment.dutchnltweaker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:25:
Heeft iemand advies voor een goede eigen router achter de odido klik en klaar modem te zetten (dekking etc)? Krijg hem vandaag binnen, maar wil er uiteindelijk een eigen router achter zetten.
Theo
Kan je later nog Ubiquiti access points toevoegen (vergeet de PoE switch niet)
[ Voor 24% gewijzigd door ikbenjoeri op 23-12-2025 13:39 ]
- Zet DHCP uit in de nieuwe router, sluit de WAN kant niet aan (geen dubbele NAT).
- Stel een vast LAN IP adres in wat in het netwerk past van klik&klaar, bijvoorbeeld 192.168.1.2
- Verbind de LAN kant van de nieuwe router met de LAN kant van de K&K
Theo
Theo
Alleen de allereerste versie, de b7 ondersteunt de n28 band. Alle latere versies niet. En bandselectie instellen kan bij geen enkele firmware op de NR5307 van K&K.dutchnltweaker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:27:
2 vragen, hoe weet je welke de juiste Firmware is zonder dat sommige banden niet te gebruiken zijn? Plus hoe kan je firmware updates tegenhouden?
Updates tegenhouden kan ook niet. Wel zijn er Tweakers die hier gemeld hebben dat ze nog steeds op de b7 firmware zitten. Rara hoe kan dat…
Oude vs nieuwe hardware revisie, ik heb hem sinds het begin hierernstoud schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:49:
[...]
Alleen de allereerste versie, de b7 ondersteunt de n28 band. Alle latere versies niet. En bandselectie instellen kan bij geen enkele firmware op de NR5307 van K&K.
Updates tegenhouden kan ook niet. Wel zijn er Tweakers die hier gemeld hebben dat ze nog steeds op de b7 firmware zitten. Rara hoe kan dat….
Ok. Je bedoelt dat oudere hardware versies op de b7 firmware blijven? Weird. Ik had nl 1 van de eerste K&K abonnementen en de NR5307 werd helaas geupdate na iets van een week. En weg was n28. Er staan er dus nu twee stof te happen in de kast.torretje2012 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:51:
[...]
Oude vs nieuwe hardware revisie, ik heb hem sinds het begin hier
Ik was ook vanaf dag 1 klant, maar kreeg wel vlot een update na ingebruikname. Maar in die eerste versie kon je nog iets met "management" uitzetten weet ik nog, wellicht dat dat iets doet. Inmiddels een maand of 2-3 geleden weer ingeleverd.torretje2012 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:51:
[...]
Oude vs nieuwe hardware revisie, ik heb hem sinds het begin hier
er is denk geen reden om niet over te gaan naar 5g?
haal nu met mijn buitenantenne max 100mb/s. dat moet met een 5g router wel hoger kunnen komen als ik de speedtest op mn telefoon mag geloven. is er met 5g nog steeds een limiet van zoveel x gb per maand?
kan de router hier in een slaapkamer in de venterbank zetten, met uitzicht op de antennes (0.5km afstand hemelsbreed)
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
No brainer. Veel lagere prijs, veel hogere snelheid en in praktijk geen datalimiet (nou ja, boven de 10 Tb of zoiets).basvn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:39:
ik heb nu 4g voor thuis, (van odido ook)
haal nu met mijn buitenantenne max 100mb/s. dat moet met een 5g router wel hoger kunnen komen als ik de speedtest op mn telefoon mag geloven. is er met 5g nog steeds een limiet van zoveel x gb per maand?
kan de router hier in een slaapkamer in de venterbank zetten, met uitzicht op de antennes (0.5km afstand hemelsbreed)
Doen!
Ik heb een script, via Home Assistant, die de Zyxel om 04:00 herstart, vaak gaat dat goed.
Ik zie wel altijd dat hij ook daadwerkelijk herstart wordt, de pings verdwijnen en na een seconde of 20 zijn ze weer terug.
Echter daarna, geen internet in denk ik 20% van de gevallen.
Doe ik het daarna, rond 07:00 bijvoorbeeld, handmatig nog een keer via Home Assistant, geen resultaat. Hij herstart daadwerkelijk, dat zie ik in de pings en in de log, maar wederom geen Internet.
De Zyxel geeft wel aan dat hij verbonden is maar zowel via eigen router (passthrough) of rechtstreeks op de Zyxel, geen internet.
Zet ik de Zyxel hard uit, met de aan/uit knop, en daarna weer aan, wel weer internet.
Ik heb nog een niet-gebruikte Zyxel liggen (foutje Odido) welke ik zou kunnen inzetten maar daar kan ik geen passthrough meer inzetten ivm firmware dus die gebruik ik liever niet.
M'n huidige draait op
V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430
Who's general failure, and why is he reading my disk?
alle klanten die ik tegen kom met een jaar(+/-) oud contract zitten nog op b7, misschien dat er in het begin nog een andere batch is uitgeleverd of gemixed is uitgeleverd met hw rev's?ernstoud schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:17:
[...]
Ok. Je bedoelt dat oudere hardware versies op de b7 firmware blijven? Weird. Ik had nl 1 van de eerste K&K abonnementen en de NR5307 werd helaas geupdate na iets van een week. En weg was n28. Er staan er dus nu twee stof te happen in de kast.
het is sneller, maar omdat je nu met een buitenantenne werkt kan je ook net zo goed binnen een stuk lager halen.basvn schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:39:
ik heb nu 4g voor thuis, (van odido ook)
2tb, al moet je daar ook je best al wel hard voor doenernstoud schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:14:
[...]
No brainer. Veel lagere prijs, veel hogere snelheid en in praktijk geen datalimiet (nou ja, boven de 10 Tb of zoiets).
Doen!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Naadloos moet zeker kunnen. Nieuwe modem, sim erin, stekker erin, inloggen op de webinterface, WiFi zelfde naam en wachtwoord geven als de oude en je hoeft niets te veranderen.basvn schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:03:
duidelijk @torretje2012 @ernstoud en @franssie. vanmiddag even bellen, kijken of ze een naadloze overstap kunnen regelen voor me! thx
Toevallig vanochtend hetzelfde issue gehad. Modem staat niet in passthrough. Reset 's nachts om 04:00. Hierna geen verbinding mogelijk.Ora et Labora schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:49:
Echter daarna, geen internet in denk ik 20% van de gevallen.
[...]
Zet ik de Zyxel hard uit, met de aan/uit knop, en daarna weer aan, wel weer internet.
Om 09:40 handmatig gereset (10 seconden uit, daarna weer aan). WiFi komt up. Geen verbinding.
Om 09:50 handmatig gereset (10 seconden uit, daarna weer aan). WiFi komt up en er is weer verbinding.
Heel bijzonder. Het gaat om een router op een remote locatie. Misschien toch een watchdog inbouwen die periodiek controleert of de connectie up is en anders het ding een extra reset geeft.
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Dat is precies wat ik vanmorgen gedaan heb in HomeAssistant. Als een ping naar 8.8.8.8 (iedere 30 seconden) gedurende 5 minuten geen reply geeft, wordt de Zyxel herstart via een script.nescafe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:04:
[...]
Toevallig vanochtend hetzelfde issue gehad. Modem staat niet in passthrough. Reset 's nachts om 04:00. Hierna geen verbinding mogelijk.
Om 09:40 handmatig gereset (10 seconden uit, daarna weer aan). WiFi komt up. Geen verbinding.
Om 09:50 handmatig gereset (10 seconden uit, daarna weer aan). WiFi komt up en er is weer verbinding.
Heel bijzonder. Het gaat om een router op een remote locatie. Misschien toch een watchdog inbouwen die periodiek controleert of de connectie up is en anders het ding een extra reset geeft.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik heb dit in de tijd dat ik de NR7302 gebruik, 1 keer gehad. Geen internet (maar wel gewoon verbinding met de mast) na een restart om 07:30. Na nog een restart weer wel.Ora et Labora schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:03:
[...]
Dat is precies wat ik vanmorgen gedaan heb in HomeAssistant. Als een ping naar 8.8.8.8 (iedere 30 seconden) gedurende 5 minuten geen reply geeft, wordt de Zyxel herstart via een script.
Kun je de Zyxel met een remote commando vanaf de LAN herstarten of doe je simpelweg een power cycle?Ora et Labora schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:03:
[...]
Dat is precies wat ik vanmorgen gedaan heb in HomeAssistant. Als een ping naar 8.8.8.8 (iedere 30 seconden) gedurende 5 minuten geen reply geeft, wordt de Zyxel herstart via een script.
Theo
Zie: Ora et Labora in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"xah5kiDe schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:37:
[...]
Kun je de Zyxel met een remote commando vanaf de LAN herstarten of doe je simpelweg een power cycle?
Maar een herstart gedaan aan het Odido modem en 1,5 minuut later: Download ongeveer 760Mbit/s (160Mbit/s meer dan normaal) en upload is met 122Mbit/s ongeveer 12Mbit/s hoger dan normaal. Ping met 15ms is weer ok.
Iemand een idee of in regio Purmerend wat veranderd is?
Edit:
Ok te vroeg blij geweest.
NU net even later is de snelheid weer gezakt. Download rond de 520Mbit/s en upload 5Mbit/s. Ping 32ms.
[ Voor 13% gewijzigd door Cave_Boy op 25-12-2025 09:16 ]
De 10 is natuurlijk wel minder en merkbaar. Voor de rest merk je er in de praktijk weinig van.
Gemeten op welke manier? Draadloos verbonden met het modem rechtsteeks? 2,4 GHz of 5 GHz band? Dicht bij het modem of een verdieping lager?Cave_Boy schreef op donderdag 25 december 2025 @ 08:40:
Vanmorgen had ik plots heel langzaam internet. Lees snelheid van 10Mbit/s tot max 15Mbit/s download en upload was ongeveer hetzelfde. De pingtijden waren rond de 90ms tot 130ms.
Waar meet/test je mee? Speedtest app van Ookla op je telefoon? Niet elke server kan daadwerkelijk de snelheden leveren die je kunt halen bijvoorbeeld.
Volgende keer kun je even kijken naar de lampjes op het modem en bij "Mobiele informatie" in de webinterface. Daar kun je zien met welke banden hij verbonden is en wat de signaalwaarden zijn. Lees maar even redelijk aan het begin van dit topic, daar zie dat allemaal uitgelegd en anderen die er ook mee bezig zijn geweest.Maar een herstart gedaan aan het Odido modem en 1,5 minuut later: Download ongeveer 760Mbit/s (160Mbit/s meer dan normaal) en upload is met 122Mbit/s ongeveer 12Mbit/s hoger dan normaal. Ping met 15ms is weer ok.
Dat is inderdaad normaal. Je maakt gebruik van een gedeeld medium. Als het druk is op de mast en/of het mobiele netwerk, moet je delen met de andere gebruikers. Ik heb hier goede N78 ontvangst en bij mij schommelt het tussen 1000/150 en 500/100 ongeveer, vooral vroeg in de ochtend haal ik makkelijk hoge snelheden, rond prime time in de avond is het meestal rond de 750 ofzo.NU net even later is de snelheid weer gezakt. Download rond de 520Mbit/s en upload 5Mbit/s. Ping 32ms.
Heb nu een tweede adres waar K&K niet up komt na de reboot. Het lijkt er haast op dat Odido niet-routeerbare IP's uit zit te delen.. Weer op een remote locatie, dus ik wacht wel even 24 uur af tot de verbinding wordt gereset.ernstoud schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:39:
[...]
Ik heb dit in de tijd dat ik de NR7302 gebruik, 1 keer gehad. Geen internet (maar wel gewoon verbinding met de mast) na een restart om 07:30. Na nog een restart weer wel.
De reden dat ik dit hier meld: als het een trend wordt wordt het hopelijk gesignaleerd en (structureel) opgelost
[ Voor 9% gewijzigd door nescafe op 25-12-2025 13:14 ]
Hier hetzelfde, vorige week ook al een keer en vanmorgen weer. Wel een IP adres maar geen internet. Na een reset weer ok.nescafe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:06:
[...]
Heb nu een tweede adres waar K&K niet up komt na de reboot. Het lijkt er haast op dat Odido niet-routeerbare IP's uit zit te delen.. Weer op een remote locatie, dus ik wacht wel even 24 uur af tot de verbinding wordt gereset.
De reden dat ik dit hier meld: als het een trend wordt wordt het hopelijk gesignaleerd en (structureel) opgelost
Altijd rare dingen met Odido.
[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 25-12-2025 13:32 ]
Heb je het IP adres dat je hebt gekregen in de logs? Wijkt die misschien af van wat we normaal krijgen?ernstoud schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:20:
[...]
Hier hetzelfde, vorige week ook al een keer en vanmorgen weer. Wel een IP adres maar geen internet. Na een reset weer ok.
Nee, stom; ik deed de reboot vanuit de GUI en op dat moment dacht ik er niet aan om het IP adres te bewaren. Ik heb het wel gezien, het was in de 178.23x.y.z range. Normaal dus.Siira schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:42:
[...]
Heb je het IP adres dat je hebt gekregen in de logs? Wijkt die misschien af van wat we normaal krijgen?
Wat ik wel zag is dat ik om 07:28 een nieuw IP kreeg, terwijl ik automatisch om 07:30 een reboot doe. Dus vrij kort na de door Odido afgedwongen IP refresh vraag ik zelf weer om een IP adres. Heeft altijd gewerkt dus weet niet of dat er mee te maken heeft.
Dat is hier ook altijd het geval geweest en heeft tot op heden nog niet voor problemen gezorgd. Overigens houdt Odido dit zelf in stand. Zouden ze de sessie een levensduur van 24 uur en 2 minuten meegeven in plaats van 23 uur en 58 minuten dan hadden ze dit pingpongeffect niet gehad (een dubbele belasting op het netwerk)ernstoud schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:54:
[...]
Wat ik wel zag is dat ik om 07:28 een nieuw IP kreeg, terwijl ik automatisch om 07:30 een reboot doe. Dus vrij kort na de door Odido afgedwongen IP refresh vraag ik zelf weer om een IP adres. Heeft altijd gewerkt dus weet niet of dat er mee te maken heeft.
Sorry alles was getest via de app Speedtest op de computer die bekabeld is op het modem. Deze grote schommelingen heb ik eerder nooit gehad.Siira schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:48:
[...]
Gemeten op welke manier? Draadloos verbonden met het modem rechtsteeks? 2,4 GHz of 5 GHz band? Dicht bij het modem of een verdieping lager?
Waar meet/test je mee? Speedtest app van Ookla op je telefoon? Niet elke server kan daadwerkelijk de snelheden leveren die je kunt halen bijvoorbeeld.
[...]
Volgende keer kun je even kijken naar de lampjes op het modem en bij "Mobiele informatie" in de webinterface. Daar kun je zien met welke banden hij verbonden is en wat de signaalwaarden zijn. Lees maar even redelijk aan het begin van dit topic, daar zie dat allemaal uitgelegd en anderen die er ook mee bezig zijn geweest.
[...]
Dat is inderdaad normaal. Je maakt gebruik van een gedeeld medium. Als het druk is op de mast en/of het mobiele netwerk, moet je delen met de andere gebruikers. Ik heb hier goede N78 ontvangst en bij mij schommelt het tussen 1000/150 en 500/100 ongeveer, vooral vroeg in de ochtend haal ik makkelijk hoge snelheden, rond prime time in de avond is het meestal rond de 750 ofzo.
Hier doe ik automatisch om 02:00 uur de reboot.ernstoud schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:54:
[...]
Nee, stom; ik deed de reboot vanuit de GUI en op dat moment dacht ik er niet aan om het IP adres te bewaren. Ik heb het wel gezien, het was in de 178.23x.y.z range. Normaal dus.
Tot nog toe altijd goed gegaan.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.1.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Hier ook al meer dan 9 maanden, maar nu dus opeens twee keer in een week niet. En ik ben dus niet de enige. Vervelend voor @nescafe als de router op een plek staat waar je niet bij kunt.snah001 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:02:
[...]
Hier doe ik automatisch om 02:00 uur de reboot.
Tot nog toe altijd goed gegaan.
Ik zal even een script maken die enige tijd na de reboot checkt of er verbinding is en zo niet nogmaals reboot. Ik zie zo snel niet hoe je de NR7302 een DHCP request kunt laten doen of kortstondig de verbinding kunt laten verbreken, dus dan maar een reboot.
[ Voor 24% gewijzigd door ernstoud op 25-12-2025 17:30 ]
Welke router is het bij jou? De K&K NR5307 of de Zyxel NR7302 of nog wat anders?nescafe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:06:
[...]
Heb nu een tweede adres waar K&K niet up komt na de reboot. Het lijkt er haast op dat Odido niet-routeerbare IP's uit zit te delen.. Weer op een remote locatie, dus ik wacht wel even 24 uur af tot de verbinding wordt gereset.
Update: Net na een reboot weer geen verbinding, IP adres was: 178.231.236.48 en na een reboot weer wel verbinding met IP adres 178.231.58.x ...
[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 25-12-2025 17:50 ]
Een Cellular WAN reset zou handig zijn, maar heb ik ook nog niet gevonden. De device reboot is redelijk simpel te automatiseren met een enkele call sequence. Helaas verlies je dan wel de log.
Ik wilde toevallig net dezelfde watchdog implementeren toen ik erachter kwam dat dit adres offline is. Gelukkig is het kantoor deze dagen gesloten dus geen klachten
Ben benieuwd of meer Tweakers hier nu dit probleem gaan krijgen… niet de eerste keer dat Odido een issue heeft de laatste tijd.nescafe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:58:
@ernstoud de standaard NR5307. Ik denk dat het probleem netwerkgerelateerd is (gezien het feit dat na een wisselend aantal reboots het weer 24u functioneert).
Een Cellular WAN reset zou handig zijn, maar heb ik ook nog niet gevonden. De device reboot is redelijk simpel te automatiseren met een enkele call sequence. Helaas verlies je dan wel de log.
Ik wilde toevallig net dezelfde watchdog implementeren toen ik erachter kwam dat dit adres offline is. Gelukkig is het kantoor deze dagen gesloten dus geen klachten
Ik heb op de NR7302 root access maar vrijwel al het netwerk management gebeurt met Zyxel eigen niet-gedocumenteerde tooling. Moeilijk te doorgronden. Anders zou ik zelf misschien een WAN IP refresh kunnen doen.
Interface lijkt “rmnet_ipa0” te zijn, een “ip a set rmnet_ipa0 down” verbreekt internet maar na 5 minuten en dan een “up” houd ik hetzelfde IP. Misschien dat er tussen “down” en “up” een langere tijd moet zitten?
@ikbenjoeri … Misschien even je contact(en) bij Odido informeren dat meerdere K&K gebruikers na de 24-uur IP wisseling of een reboot wel een nieuw IP krijgen maar geen internet.
Meldingen:
nescafe in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
flaskk in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ventieldopje in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
mvdklip in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Xandrios in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Waah in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
studioph in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
flintjoris in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ook hier te zien dat er rond 14:00 uur vandaag weer problemen waren:
https://smokeping.hostio....et=nl_isp_client.odidofwa
@Hayte … weer problemen bij Odido… het zal eens niet.
[ Voor 45% gewijzigd door ernstoud op 27-12-2025 13:42 ]
Same here, had eerst nog maar een verbinding van 5mbit/s (ipv 200+) dus dacht even rebooten. Toen pas na echt een keer power cyclen kwam 5g ook weer in de lucht, maar geen enkel IP te pingen (vanuit de router zelf).nescafe schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:06:
[...]
Later nog een keer gedaan en toen werkte het wel, tot gister avond rond 00:00 toen het er plotseling weer uit klapte. Wel 4g+5g maar geen enkel adres te pingen. Denk dat ik net een nieuw IP had gekregen toen en ze inderdaad niet routeerbare IPs zitten uit te delen.
Nu maar weer even de stroom er af en fingers crossed, dit is wel heel vervelend zo.
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Zappi v2
En na nog een reboot weer wel?mvdklip schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:45:
Wij hebben het elke ochtend sinds ongeveer een week. Huawei router hangt hier achter een schakelklok die om 4:00 uit gaat en om 4:02 weer aan. Daarna steevast wel een verbinding maar geen internet.
En kan je het op adres nog achterhalen? Of noteren de volgende keer? Wel hierdoor dat wij het werk voor idido aan het doen zijnmvdklip schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:45:
Wij hebben het elke ochtend sinds ongeveer een week. Huawei router hangt hier achter een schakelklok die om 4:00 uit gaat en om 4:02 weer aan. Daarna steevast wel een verbinding maar geen internet.
Inderdaad, keer op keer lijkt het er op dat de monitoring bij Odido ver beneden de maat is.franssie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:50:
[...]
En kan je het op adres nog achterhalen? Of noteren de volgende keer? Wel hierdoor dat wij het werk voor idido aan het doen zijn
Yep. Na een extra reboot weer wel. De schakelklok is er tussenuit voor nu.ernstoud schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:47:
En na nog een reboot weer wel?
Edit: net nog even met de hand gepowercycled en geen probleem.
[ Voor 12% gewijzigd door mvdklip op 25-12-2025 20:19 ]
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Kia Niro EV - Peugeot e-208 - Zappi v2
Net weer ff gechecked na jouw post: nog steeds geen probleem hier.ernstoud schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:32:
[...]
Welke router is het bij jou? De K&K NR5307 of de Zyxel NR7302 of nog wat anders?
Update: Net na een reboot weer geen verbinding, IP adres was: 178.231.236.48 en na een reboot weer wel verbinding met IP adres 178.231.58.x ...
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.1.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Jamesbond007uk
Vanmorgen ging het goed. Wel nu een script gemaakt dat de NR7302 reboot als er geen internet is.snah001 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:04:
[...]
Net weer ff gechecked na jouw post: nog steeds geen probleem hier.
Helaas wordt cellwan niet naar remote syslog gelogd, dus kan niet bevestigen welke IP's problematisch zijn geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 26-12-2025 19:04 ]
De fritzbox geeft aan "connected" en geeft een IP weer. Ik kan die ook pingen. Maar alles daarbuiten geeft geen internet.
Reset gedaan en weer internet.....
[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 27-12-2025 13:42 ]
WEL connectiviteit
04:06:14 script,info WAN IP: 178.231.14.1305:15:58 script,info WAN IP: 178.231.52.169
05:19:38 script,info WAN IP: 178.230.212.36
05:23:55 script,info WAN IP: 178.231.39.48
05:27:59 script,info WAN IP: 178.230.214.244
05:31:28 script,info WAN IP: 178.231.14.126
05:47:07 script,info WAN IP: 178.230.223.199
05:51:13 script,info WAN IP: 178.228.19.202
05:57:25 script,info WAN IP: 178.228.43.1
06:00:48 script,info WAN IP: 178.230.221.138
06:06:54 script,info WAN IP: 178.230.205.254
06:13:18 script,info WAN IP: 178.230.251.245
09:44:45 script,info WAN IP: 178.230.251.245
09:50:26 script,info WAN IP: 178.228.43.126
10:01:49 script,info WAN IP: 178.228.34.213
10:07:55 script,info WAN IP: 178.231.63.90
10:22:25 script,info WAN IP: 178.230.214.74
10:36:29 script,info WAN IP: 178.231.52.47
10:39:38 script,info WAN IP: 178.230.215.145
10:47:50 script,info WAN IP: 178.230.215.145
10:52:32 script,info WAN IP: 178.230.238.28
10:58:56 script,info WAN IP: 178.228.38.63
11:01:38 script,info WAN IP: 178.228.47.52
12:19:28 script,info WAN IP: 178.228.47.52
12:22:56 script,info WAN IP: 178.231.28.132
12:53:37 script,info WAN IP: 178.230.196.0
13:08:56 script,info WAN IP: 178.230.221.185
13:24:12 script,info WAN IP: 178.230.206.248
13:28:49 script,info WAN IP: 178.228.63.169
13:41:59 script,info WAN IP: 178.228.51.186
13:45:47 script,info WAN IP: 178.231.14.73
13:54:20 script,info WAN IP: 178.228.63.143
02:15:20 script,info WAN IP: 178.231.13.216
02:22:40 script,info WAN IP: 178.231.53.170
02:34:09 script,info WAN IP: 178.228.46.213
02:41:08 script,info WAN IP: 178.228.19.80
02:44:54 script,info WAN IP: 178.230.222.116
02:47:27 script,info WAN IP: 178.228.39.1
02:51:49 script,info WAN IP: 178.230.214.58
04:00:02 script,info WAN IP: 178.228.51.155
11:58:57 script,info WAN IP: 178.228.30.236
GEEN connectiviteit
05:04:51 script,info WAN IP: 178.231.234.2805:37:25 script,info WAN IP: 178.231.239.33
05:53:42 script,info WAN IP: 178.231.238.7
06:09:59 script,info WAN IP: 178.231.237.235
09:57:57 script,info WAN IP: 178.231.254.194
12:57:07 script,info WAN IP: 178.231.226.191
14:02:12 script,info WAN IP: 178.231.254.60
15:07:20 script,info WAN IP: 178.231.230.228
15:23:37 script,info WAN IP: 178.231.236.114
15:39:55 script,info WAN IP: 178.231.254.21
03:03:48 script,info WAN IP: 178.231.255.67
03:20:05 script,info WAN IP: 178.231.226.69
03:20:31 script,info WAN IP: 178.231.228.150
12:01:33 script,info WAN IP: 178.231.228.149
M.a.w. het probleem lijkt zich te concentreren rond subnet 178.231.224.0/19 (inclusief waarnemingen ernstoud en flaskk)
Script voor het verkrijgen van het WAN IP in RouterOS:
:local ip 192.168.1.1
:local user admin
:local pass password
:local loginData [ :serialize to=json value={"Input_Account"="$user"; "Input_Passwd"=[ :convert $pass to=base64 ]; "currLang"="en"; "RememberPassword"="0"; "SHA512_password"="false"} ]
:local loginResponse [ /tool fetch "https://$ip/UserLogin" http-data=$loginData output=user-with-headers as-value]
:local cookie
:foreach v in=($loginResponse->"http-headers") do={:if ($v~"Set-Cookie:") do={:set cookie [ :pick $v 12 [ :find $v ";" 12 ] ]}}
:local data [ :deserialize from=json value=([ /tool fetch "https://$ip/cgi-bin/DAL?oid=cardpage_status" http-header-field="Cookie:$cookie" output=user as-value ]->"data")]
/log info ("WAN IP: " . $data->"Object"->0->"WanLanInfo"->1->"IPv4Address"->0->"IPAddress")
[ Voor 92% gewijzigd door nescafe op 28-12-2025 12:21 ]
Wie weet hoe je doordringt tot 2e lijn service van Odido?
Field Service Engineer Mobile
Edit: Ja dus maar opnemen doen ze niet dus vooraf vragen naar voorraad gaat niet en je moet je pinpas bij je hebben ook als je al mobiel odido klant bent? (Mijn pinpas kwijt)
[ Voor 28% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 27-12-2025 12:11 ]
Over de procedures kan ik niks zeggen, maar lijkt me dat als je gewoon je paspoort/id-kaart meeneemt het wel goed komt?
[ Voor 39% gewijzigd door nescafe op 27-12-2025 13:30 ]
Er staat "gateway: -" en, ja, zonder default gateway geen internet. Is dat misschien het probleem in plaats van het IP-adres zelf? Dat die default gateway soms niet goed wordt gegeven door Odido.
[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 27-12-2025 13:24 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Bijzonder is dat ik in het log van mijn NR7302 zie dat de gateway 1 adres hoger ligt dat het IPv4 adres, dus als het IP adres bijvoorbeeld 178.231.28.132 is, staat er dat de gateway 178.231.28.133 is. Huh?gertvdijk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:23:
[...]
Er staat "gateway: -" en, ja, zonder default gateway geen internet. Is dat misschien het probleem in plaats van het IP-adres zelf? Dat die default gateway soms niet goed wordt gegeven door Odido.
Heel normaal in een point-to-point verbinding (vaak /30 of /31-netwerk). Dan is de overkant altijd 1 adresje bij je vandaan.ernstoud schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:46:
Bijzonder is dat ik in het log van mijn NR7302 zie dat de gateway 1 adres hoger ligt dat het IPv4 adres, dus als het IP adres bijvoorbeeld 178.231.28.132 is, staat er dat de gateway 178.231.28.133 is. Huh?
Bij een broadcast-netwerk (ethernet zoals je thuisnetwerk) is het gebruikelijk om een kleinere prefix (groter netwerk) te kiezen en heb je meer 'buren' in hetzelfde netwerksegment. Het hangt helemaal van Odido af hoe ze dit inrichten met hun K&K natuurlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door gertvdijk op 27-12-2025 13:56 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
/31 heeft naast netid en broadcast geen adressen beschikbaargertvdijk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:52:
[...]
Heel normaal in een point-to-point verbinding (vaak /30 of /31-netwerk). Dan is de overkant altijd 1 adresje bij je vandaan.
/30 heeft 2 adressen vrij, de cliënt en de gateway
Dus dat zal het zijn
Of vergis ik mij nu ?
Als je geen broadcastnetwerk opzet kan je precies twee endpoints kwijt hoor met een /31 (RFC3021). In elk geval op Linux kan je een point-to-point interface zo instellen. Gebruik ik voor Wireguard en andere type tunnels gewoon. (Niet alle OS'en/netwerkapparaten kunnen ermee overweg)W1ck1e schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:56:
/31 heeft naast netid en broadcast geen adressen beschikbaar
[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 27-12-2025 14:00 ]
Ik heb nooit anders gezien dat bij een uplink het IP adres van de gateway gelijk is aan het WAN IP adres. Weer wat geleerd.gertvdijk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:52:
[...]
Heel normaal in een point-to-point verbinding (vaak /30 of /31-netwerk). Dan is de overkant altijd 1 adresje bij je vandaan.
Bij een broadcast-netwerk (ethernet zoals je thuisnetwerk) is het gebruikelijk om een kleinere prefix (groter netwerk) te kiezen en heb je meer 'buren' in hetzelfde netwerksegment. Het hangt helemaal van Odido af hoe ze dit inrichten met hun K&K natuurlijk.
Dat gateway adres reageert overigens niet op ICMP verkeer.
Dat zou “zcli wan renew servicename [servicename]” moeten zijn. En met “zcli wan show” zie je de services maar geen van de servicenames in dat overzicht (zou “Cellular WAN 1” moeten zijn) wordt geaccepteerd. We zoeken verder…
Dat is toch ook niet hetzelfde? Het is een buuradres.ernstoud schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:59:
Ik heb nooit anders gezien dat bij een uplink het IP adres van de gateway gelijk is aan het WAN IP adres.
Overigens kan je nog wel gekkere truuks uithalen. Je kan een point-to-point link volgens mij ook opzetten met een totaal ander adres aan de overkant. Je kan dan een gedeeld IP van die centrale router gebruiken op al die clients. Met bijvoorbeeld router 1.2.3.4 kan je dan client A 1.0.0.1 -> 1.2.3.4 link opzetten en client B 1.0.0.2 -> 1.2.3.4. Zo verspil je helemaal geen IP-adressen meer. Is erg onhandig als je ook maar iets complexer wilt doen zoals meerdere links naar diezelfde router opzetten, maar als je dat niet doet werkt het prima. In point-to-multipoint Wireguard setups werkt het aan de clients zo. In OpenVPN L3-modus zonder de 'net30' optie werkt het volgens mij ook zo.
Verder is het volgens mij gebruikelijk om bij vaste lijnen (zonder tunneling zoals PPPoE/PPPoA) wel vaak een broadcastnetwerk te gebruiken van een groter netwerk zoals een /22 met een gateway ergens in die /22. (En dan kan het daadwerkelijke broadcastverkeer weer worden gefilterd.)
[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 27-12-2025 14:16 ]
1
2
3
4
5
6
| 15:07:18 script,warning rebooting gw 15:07:20 script,info WAN IP: 178.231.230.228 15:23:35 script,warning rebooting gw 15:23:37 script,info WAN IP: 178.231.236.114 15:39:52 script,warning rebooting gw 15:39:55 script,info WAN IP: 178.231.254.21 |
De traceroute ziet er ook vreemd uit voor deze reeks:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| Traceroute from 84.82.69.89 to 178.231.236.114 Using GLOBALPING, Probe b92265f9-ea43-5a75-9a18-aec14f272ee1 STARTED QUERY AT 2025/12/27 14:50:16 UTC traceroute to 178.231.236.114 (178.231.236.114), 20 hops max, 60 byte packets 1 _gateway (192.168.189.1) 0.811 ms 0.511 ms 2 static.kpn.net (195.190.228.12) 4.858 ms 4.809 ms 3 * * 4 * * 5 * * 6 nl-ams14a-ri1-ae-5-0.aorta.net (84.116.135.34) 7.224 ms 7.196 ms 7 198-86-143-37.ftth.glasoperator.nl (37.143.86.198) 7.166 ms 7.140 ms 8 * * 9 * * 10 * * 11 * * 12 * * 13 * * 14 * * 15 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.516 ms 19.365 ms 16 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.292 ms 19.246 ms 17 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.191 ms 19.148 ms 18 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.096 ms 19.050 ms 19 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.314 ms 19.279 ms 20 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.231 ms 19.194 ms |
Dus als ik het goed begrijp dan lijkt het er op dat elk 178.231.2xx.yyy (waarbij x niet leeg mag zijn) IP adres niet routeert?nescafe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:51:
Zelfs met mijn watchdog een hele tijd offline gebleven, want ik kreeg 3x achter elkaar een niet-routeerbaar adres:
code:
1 2 3 4 5 6 15:07:18 script,warning rebooting gw 15:07:20 script,info WAN IP: 178.231.230.228 15:23:35 script,warning rebooting gw 15:23:37 script,info WAN IP: 178.231.236.114 15:39:52 script,warning rebooting gw 15:39:55 script,info WAN IP: 178.231.254.21
De traceroute ziet er ook vreemd uit voor deze reeks:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Traceroute from 84.82.69.89 to 178.231.236.114 Using GLOBALPING, Probe b92265f9-ea43-5a75-9a18-aec14f272ee1 STARTED QUERY AT 2025/12/27 14:50:16 UTC traceroute to 178.231.236.114 (178.231.236.114), 20 hops max, 60 byte packets 1 _gateway (192.168.189.1) 0.811 ms 0.511 ms 2 static.kpn.net (195.190.228.12) 4.858 ms 4.809 ms 3 * * 4 * * 5 * * 6 nl-ams14a-ri1-ae-5-0.aorta.net (84.116.135.34) 7.224 ms 7.196 ms 7 198-86-143-37.ftth.glasoperator.nl (37.143.86.198) 7.166 ms 7.140 ms 8 * * 9 * * 10 * * 11 * * 12 * * 13 * * 14 * * 15 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.516 ms 19.365 ms 16 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.292 ms 19.246 ms 17 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.191 ms 19.148 ms 18 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.096 ms 19.050 ms 19 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.314 ms 19.279 ms 20 84.241.225.42 (84.241.225.42) 19.231 ms 19.194 ms
Hoe kan zoiets nou? Domme engineer die ergens een routing tabel verkeerd heeft gezet?
Als dit zo is dan moet toch een redelijk percentage K&K gebruikers af en toe geen internet hebben. Henk en Ingrid zijn misschien niet zo bijdehand om de router te herstarten. En zelfs dat werkt dus niet altijd.
Statistisch gezien 25% à 30% kans dat je verbinding eruit ligt (zonder interventie 24 uur geen connectiviteit).
Dit is maar een ruwe analyse, een engineer kan hier meer over zeggen. Helaas kan ik weinig meer doen dan hier mijn bevindingen posten en wat pleisters plakken in de vorm van watchdogs, net zoals we eerder VPN's moesten opzetten om m.n. UDP-data (DNS) te tunnelen. Klik&Klaar is wel bevorderlijk voor mijn netwerkskills, helaas zijn de eindgebruikers minder enthousiast.
[ Voor 7% gewijzigd door nescafe op 27-12-2025 16:59 ]
Slordig, op de Delta Discord server is soms een Odido engineer aanwezig. Die heb ik een bericht gestuurd.nescafe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:58:
@ernstoud op basis van mijn datapunten en die van jou en flaskk is het een /19-subnet die niet routeerbaar is. Of het puur om inkomende en/of uitgaande data gaat kan ik nu niet testen (of slechts deels), maar potentieel zijn het 8190 adressen of een deel daarvan door verlies aan adresruimte door point-to-point-verbindingen.
Statistisch gezien 25% à 30% kans dat je verbinding eruit ligt (zonder interventie 24 uur geen connectiviteit).
Dit is maar een ruwe analyse, een engineer kan hier meer over zeggen. Helaas kan ik weinig meer doen dan hier mijn bevindingen posten en wat pleisters plakken in de vorm van watchdogs, net zoals we eerder VPN's moesten opzetten om m.n. UDP-data (DNS) te tunnelen. Klik&Klaar is wel bevorderlijk voor mijn netwerkskills, helaas zijn de eindgebruikers minder enthousiast.
Misschien zou abuse@odido.nl een ingang zijn? Helaas reageert @ikbenjoeri niet, volgens mij heeft hij contacten daar. (Wel dus, zie hieronder.) Heb ook @Hayte van Tweakers getagged.
Voorlopig dan maar een reboot doen als subnet mask 255.255.224.0 op het geleasde adres 178.231.224.0 geeft.
(Of elk adres tussen 178.231.224.1 en 178.231.255.254 weigeren.)
Ook bericht geplaatst op Odido Community: https://community.odido.n...p-adressen-bij-k-k-382077
[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 27-12-2025 17:55 ]
Ik heb hem zojuist een bericht gestuurd. Ik heb het zelf ook een keer gehad in de nacht nieuw IP maar geen data. Wel had ik een IP adres.ernstoud schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:10:
[...]
Ben benieuwd of meer Tweakers hier nu dit probleem gaan krijgen… niet de eerste keer dat Odido een issue heeft de laatste tijd.
Ik heb op de NR7302 root access maar vrijwel al het netwerk management gebeurt met Zyxel eigen niet-gedocumenteerde tooling. Moeilijk te doorgronden. Anders zou ik zelf misschien een WAN IP refresh kunnen doen.
Interface lijkt “rmnet_ipa0” te zijn, een “ip a set rmnet_ipa0 down” verbreekt internet maar na 5 minuten en dan een “up” houd ik hetzelfde IP. Misschien dat er tussen “down” en “up” een langere tijd moet zitten?
@ikbenjoeri … Misschien even je contact(en) bij Odido informeren dat meerdere K&K gebruikers na de 24-uur IP wisseling of een reboot wel een nieuw IP krijgen maar geen internet.
Meldingen:
nescafe in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
flaskk in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ventieldopje in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
mvdklip in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Xandrios in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Waah in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
studioph in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
flintjoris in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ook hier te zien dat er rond 14:00 uur vandaag weer problemen waren:
https://smokeping.hostio....et=nl_isp_client.odidofwa
@Hayte … weer problemen bij Odido… het zal eens niet.
Grappige is dat mijn buren nog geen klachten hebben gehad.
Om hierop terug te komen: een scan van mijn telefoonscherm met de pas en iban er op was genoeg. Dat ik al klant was speelde niet mee. Mooi een cent bespaart!TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:01:
Is klik&klaar ook in de winkel af te sluiten en meteen mee te nemen danwel als je online besteld met afhalen is er dan de kans dat er gewoon stock aanwezig is of moet er echt een pakketje voor je richting de winkel gaan?
Edit: Ja dus maar opnemen doen ze niet dus vooraf vragen naar voorraad gaat niet en je moet je pinpas bij je hebben ook als je al mobiel odido klant bent? (Mijn pinpas kwijt)
Ik kreeg overigens ook een sok mee. Dat ze daar 24,95 voor durven vragen normaal..
500-600 down 120 up so far
[ Voor 3% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 27-12-2025 22:03 ]
Onder andere de stabiliteit, (pro)actief bestrijden van verstoringen, klantenservice en het ontbreken van IPv6 geven mij dit vermoeden.
Ik zat een tijdje te overwegen om dit product te adviseren aan mijn ouders, maar nu ik dit allemaal lees begin ik toch mijn bedenkingen te krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Jeffrey87 op 28-12-2025 09:10 ]
Ha Jeffrey...elke provider is een cowboy club. Ook ziggo, KPN of welke provider dan ook heet maar 1 doel...en dat is de mensen zoveel mogelijk geld aftroggelen met een net te accepteren product. Het product heeft niets te maken met wat voor een bedrijf het wel of niet is. Odido doet het veel en veel beter dan de Vodafone ziggo combi bijvoorbeeld. Het product Klik en Klaar is absoluut top. Je moet natuurlijk wel kijken waar de antennes staan bijvoorbeeld. Ik voorspel dat straks alle consumenten een dergelijk product gaan nemen. Die glasaanslutingen zijn echt niet meer nodig voor consumenten. Het is overignes wel verstandig om NIET die zyxel te nemen van Odido maar dat is gevoeglijk bekend....Jeffrey87 schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:08:
Ik volg dit topic nu al een tijdje en begin steeds meer het gevoel te krijgen dat Odido een beetje een cowboy club is waar het meer gaat om het binnenharken van zoveel mogelijk klanten, maar waar het leveren van een betrouwbaar product ergens onderaan de prioriteitenlijst staat.
Onder andere de stabiliteit, (pro)actief bestrijden van verstoringen, klantenservice en het ontbreken van IPv6 geven mij dit vermoeden.
Ik zat een tijdje te overwegen om dit product te adviseren aan mijn ouders, maar nu ik dit allemaal lees begin ik toch mijn bedenkingen te krijgen.
Een cowboy-club vind ik niet. Het product had ik sinds dag 1 en werkte echt prima tot enkele weken geleden. Na wat flinke storingen achter elkaar is het eigenlijk niet meer zoals het ‘oude’ geworden. Voor mij een reden om terug te gaan naar Ziggo (ondanks dat het een te dure club is) wat wel veel stabieler is.Jeffrey87 schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:08:
Ik volg dit topic nu al een tijdje en begin steeds meer het gevoel te krijgen dat Odido een beetje een cowboy club is waar het meer gaat om het binnenharken van zoveel mogelijk klanten, maar waar het leveren van een betrouwbaar product ergens onderaan de prioriteitenlijst staat.
Of ik het (nu) anderen zou adviseren? Nee denk het niet. Er zijn nog steeds veel kleine dingetjes die niet goed gaan en als je afhankelijk bent kan dat wel een issue zijn.
Ik weet niet goed of je nu sarcastisch bent of niet, maar dat alle consumenten dit soort product gaan nemen boven glasvezel dat betwijfel ik toch heel erg. Dat het product Top’ is, nee. Daarvoor is het veel te onstabiel (gezien alle meldingen hier). Het was in het begin wel echt top, maar helaas is dat nu mijn inziens niet meer het geval.wkloppen schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:28:
[...]
Ha Jeffrey...elke provider is een cowboy club. Ook ziggo, KPN of welke provider dan ook heet maar 1 doel...en dat is de mensen zoveel mogelijk geld aftroggelen met een net te accepteren product. Het product heeft niets te maken met wat voor een bedrijf het wel of niet is. Odido doet het veel en veel beter dan de Vodafone ziggo combi bijvoorbeeld. Het product Klik en Klaar is absoluut top. Je moet natuurlijk wel kijken waar de antennes staan bijvoorbeeld. Ik voorspel dat straks alle consumenten een dergelijk product gaan nemen. Die glasaanslutingen zijn echt niet meer nodig voor consumenten. Het is overignes wel verstandig om NIET die zyxel te nemen van Odido maar dat is gevoeglijk bekend....
Nu is ‘Top’ natuurlijk erg subjectief. De ene accepteert storingen en meerdere resets per dag, de ander niet en vind het product daarom niet goed. Dat is een maatgevend iets waardoor je niet kunt zeggen of een product nu wel of niet ‘Top’ is.
Het is en blijft dus aan de individuele afnemer of men tevreden is ja of nee.
Is ook zo. Heb zelf nog nooit een reset gehad, gezien. Wel zelf af en toe de modem rebooten maar niet om een specifieke reden of zo. Met HET product bedoel ik niet of het overall goed werkt. Dat is voor mij maatstaf of een product goed of niet goed is. Het product of concept zoals je wil is top en zal de toekomst worden. Het kost helemaal niks en je ziet nergens aan vast. Zoals gezegd...je moet checken welke masten er bij je in buurt staan. Storingen zullen er altijd zijn alhoewel ik dat zelf nog niet heb ervaren na 1,5 jaar. behalve dan een generieke public dns storing die iedereen raakte. Voor 25 euro per maand zit je voor ee dubbeltje op de eerste rang.Incognitum schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:50:
[...]
Een cowboy-club vind ik niet. Het product had ik sinds dag 1 en werkte echt prima tot enkele weken geleden. Na wat flinke storingen achter elkaar is het eigenlijk niet meer zoals het ‘oude’ geworden. Voor mij een reden om terug te gaan naar Ziggo (ondanks dat het een te dure club is) wat wel veel stabieler is.
Of ik het (nu) anderen zou adviseren? Nee denk het niet. Er zijn nog steeds veel kleine dingetjes die niet goed gaan en als je afhankelijk bent kan dat wel een issue zijn.
[...]
Ik weet niet goed of je nu sarcastisch bent of niet, maar dat alle consumenten dit soort product gaan nemen boven glasvezel dat betwijfel ik toch heel erg. Dat het product Top’ is, nee. Daarvoor is het veel te onstabiel (gezien alle meldingen hier). Het was in het begin wel echt top, maar helaas is dat nu mijn inziens niet meer het geval.
Nu is ‘Top’ natuurlijk erg subjectief. De ene accepteert storingen en meerdere resets per dag, de ander niet en vind het product daarom niet goed. Dat is een maatgevend iets waardoor je niet kunt zeggen of een product nu wel of niet ‘Top’ is.
Het is en blijft dus aan de individuele afnemer of men tevreden is ja of nee.
Maar ook voor 25 euro dient het goed en storingsvrij te werken....menig sim only abonnement is goedkoper en die zouden dus helemaal niet mogen klagen volgens jou.wkloppen schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:17:
[...]
Voor 25 euro per maand zit je voor ee dubbeltje op de eerste rang.
Ook hier vannacht ineens geen internet op 5G....toen het modem naar 4G gezet en vanmorgen gekeken of 5G het weer deed en inderdaad het werkte weer. Ook vannacht na een paar herstarts geen 5G verbinding, vandaag dat ik naar 4G gegaan ben.
Mensen een fijne zondag, hier schijnt de zon en is het waterkoud...
Tja hier BEN abbo 25gb/200min/sms en klik en klaar van odido en dan betaal je maar 28,50,- per maand vanwege korting. Wil wel eens weten of je bij een andere provider kan evenaren met dezelfde snelheden 600/100 en prijs. Ik denk dat je vaak het dubbele kwijt ben.
Ben wel eens dat het gewoon moet werken.
[ Voor 7% gewijzigd door flaskk op 28-12-2025 11:20 ]
Ja, het zou gewoon feilloos moeten werken, absoluut mee eens. Hoop dat odido nog eens met een optie komt om de DSL lijn ook te koppelen. Zoals het "4g voor thuis", maar dan met 5G. Of dat het gewoon verplicht word mensen op glas aan te sluiten, of het nou voor ze rendeert of niet. De huidige maatschappij verplicht je om goed internet te hebben.
Helemaal niets werkt dan. Krijg je een IP in de genoemde reeks dan heb je geen internet.Siira schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:29:
Voor de mensen die even "geen connectiviteit" hebben, is er helemaal geen connectiviteit of is er geen toegang tot de DNS bijvoorbeeld? Met andere woorden, kun je wel een traceroute doen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of een simpele ping?
Natuurlijk! Glas heeft niet de toekomst. Het is echt heel dom dat alle providers wereldwijd op glas overstappen. Enorme investeringen, allemaal voor niets.wkloppen schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:28:
[...]
Die glasaanslutingen zijn echt niet meer nodig voor consumenten.
</sarcasm mode>
Mijn desktop aan de kabel zit altijd tussen de 600 - 800mbps down en rond de 60mbps up. Ik zit 600 meter van de mast hier in Zoetermeer, de router staat niet voor het raam, maar in mijn kamer op de2e etage. Hier ervaar ik soms dat een webpagina soms niet snel laadt, maar dat heb ik altijd wel gehad, dus dit ervaar ik niet als probleem. Mijn vrouw brult onmiddellijk als ze ineens geen verbinding meer heeft en die heb ik de laatste maanden niet meer gehoord.
De WiFi in huis fluctueert tussen 500mbps (dichtbij de router) en 150mbps, dus prima voor mijn laptop, de 2 mobiele telefoons en de 2 Samsung tablets (S10+). Het enige wat regelmatig een probleem met de WiFi verbinding geeft is de Ziggo GO app op de tablets, maar dan doen alle andere apps het prima, dus dit heeft niets met Odido te maken.
De laatste 3 maanden heb ik geen handmatige herstart meer gedaan.
Ik heb alleen de grote storingen ervaren tot nu toe, net als iedereen en de verbinding kwam daarna gewoon terug.
Dus voor mij met huis tuin en keuken benodigde internet verbinding is de NR5307 een prima router, geen access points voor WiFi nodig, want alles in huis draait. Je zal begrijpen dat ik geen glasvezel hier nodig heb, dus ook geen gerommel met kabels.
Uit alle commentaar blijkt voor mij duidelijk dat als je mogelijkheden wil hebben om van alles te kunnen aanpassen en zelf wil regelen Odido geen goeie is,
Hierbij de meting van zonet (Mijn desktop aan de kabel).
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
:strip_exif()/f/image/Or4JVQZHPhNtymnAsIF3DfFg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YxQ0QLOHQ8roICyRcR0xWn8p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zG7BfnbjoleJPcv4YT88OgmY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fHk7akm7CCMfbMH4ZIMAy95r.png?f=fotoalbum_large)