[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kyle schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:26:
[...]

Zonder twijfel. Maar heeft de outdoor versie van de 5G MAX - binnen geplaatst - t.o.v. de standaard versie daar dan meer last van ? Ik durf dat sterk te betwijfelen. En dan zou ik bij gelijke prijs ($399 in de USA) toch weer gaan voor de outdoor versie, omdat je bij tegenvallende resultaten binnen deze meestal nog buiten kunt plaatsen.
Los van dat de Outdoor versie niet meer leverbaar is geweest sinds de eerste batch. Is de antenne techniek in de units weldegelijk anders. Ook is de Outdoor fysiek een stuk groter, waarschijnlijk voor de extra antennes en de waterdichtheid.

De 9dBi antenne gain van de richtantenne erin kan zeer zeker slechter signaal veroorzaken als je hem binnen achter geïsoleerd glas of muur plaatst.

Wat ik echter niet kan vinden, is of deze antenne configureerbaar is in de instellingen. Ze werken verder met exact dezelfde chips en specs, maar de performance kan zeker buiten wel een stuk beter zijn, door die extra antennes. Maar als je in de instellingen die richtantenne kan uitzetten, dan zit er in de behuizing waarschijnlijk dezelfde 4x4 omni antenne in en zou dat geen verschil moeten maken.

Ook zijn de mount opties anders per model. Dus moet je hem wel logisch kwijt kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 03-02-2026 20:06 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:03:
[...]

<> Ze werken verder met exact dezelfde chips en specs, maar de performance kan zeker buiten wel een stuk beter zijn, door die extra antennes. <>
Maar het ging er dacht ik om of deze binnen minder zou presteren dan een binnenmodel. Dat zou mij verbazen. Elke 5G modem zal buiten beter presteren immers (minder reflecties en demping) - totdat het gaat regenen of erger ... mist.
Radiosignalen hebben vele voodoo trekjes, zeker op hogere frequenties, maar dat een antenne te efficiënt is, is mij onbekend. Wel bekend is dat hoge dBi antenne's een kleine(re) aanstralingshoek hebben dan de lagere (de beroemde doughnut)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kyle
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:06
Het grootste nadeel van de Ubiquiti Unifi 5G Max serie vind ik nog dat je een Unifi Gateway nodig hebt oftwel werkt niet stand alone !
Ik heb nu een outdoor Zyxel NR7302 @ €180 die - als je de quirks kent - prima functioneert . De 5G Max moet wel wonderbaarlijk beter zijn (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht) om de totale extra uitgaven te verantwoorden tenzij je al diep in het Unifi eco system zit misschien.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
vdr01 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Als ik Odido was zou ik in de voorwaarden opnemen 2 TB max per maand. Gebruikt u meer dan kost u dat x,xx per TB. Dat zal voor veel klanten een goed signaal zijn om onder de 2 TB. per maand te blijven en dan hoeft Odido ook niet meer te bellen.

N.b. moet Odido wel heel duidelijk maken hoe hoog of laag mijn verbruik is in de betreffende maand. Dat mis ik momenteel.
Als ze dat doen ben ik weg. Ik heb geen zin om mijn verbruik te gaan bijhouden... of bij een crash van mijn nas, en ik de data moet herstellen via internet, vervolgens dit over een paar maanden moet uitspreiden vanwege een data cap.

de meeste gebruikers zullen er nooit aan komen. En zolang iemand geen wiegen YouTube gaat hosten, lijkt het me ook geen issue.

vond het ook prima dat ze belden. Vroegen netjes hoe het kwam en na uitleg was het ook prima. Maar wel de melding dat ik niet boven de 10tb moest uitkomen, want dan kon ik geknepen worden. Dat was niet het geval dus daarmee was de kous ook af.

• Kyle
Het lijkt Heintje Davids wel - de zus van Louis Davids - die zei steeds gestopt te zijn met zingen maar kwam tig keren terug.
Off Topic. Kon het niet laten voor 1 keer. Smile.

Verwijderd

franssie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Maar het ging er dacht ik om of deze binnen minder zou presteren dan een binnenmodel. Dat zou mij verbazen. Elke 5G modem zal buiten beter presteren immers (minder reflecties en demping) - totdat het gaat regenen of erger ... mist.
Radiosignalen hebben vele voodoo trekjes, zeker op hogere frequenties, maar dat een antenne te efficiënt is, is mij onbekend. Wel bekend is dat hoge dBi antenne's een kleine(re) aanstralingshoek hebben dan de lagere (de beroemde doughnut)
Heeft iemand de handleiding kunnen vinden behalve een Quick Start Guide? ik kan er niks over vinden.

Als er echt een richtantenne in de buitenversie zit, kan het wel degelijk slechter presteren binnen (en soms zelfs buiten wellicht). Zeker binnen zijn er diverse reflecties van bijvoorbeeld ramen en muren. Die vang je allemaal niet op als je maar 1 kant gericht luistert. In de 5G techniek zitten er diverse van dat soort truukjes waardoor het signaal beter wordt bij omnidirectionele antennes zoals in je telefoon.

Daar staat tegenover dat een richtantenne, zeker buiten minder last heeft van storingen die ergens anders vandaan komen dan waar de mast staat. Daarom ziet @BiG-GuY buiten wel een echt voordeel, maar binnen juist niet.

Verder is het natuurlijk een kwestie van smaak. Ik zou persoonlijk toch echt even kijken waar ik hem wil laten. Als hij buiten kan en het (semi) permanent is, zou de buitenversie perfect zijn. Als hij toch binnen komt te staan en misschien wat vaker wordt opgepakt, is de binnenversie wel zo prettig, zelfs als je zoals @ernstoud een mooie standaard erbij fabriceert of koopt. De buitenversie is toch groter, zwaarder en misschien iets minder handig voor binnen.

Ik werk hier doorgaans ook met een MiFi op het bureau naast mijn computer, terwijl er een NR5307 op zolder staat op de meest ideale locatie. Scheelt iets in snelheid, maar het is ook een kwestie van gemak. De MiFi gaat regelmatig met me mee, ik heb geen zin om steeds de SIM te wisselen. Dus ook in dit geval, kan het eigenlijk beter, ja, wil ik dat, nou, niet echt :P

• starpc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-02 09:25
@Roy Tollenaar @ernstoud @Verwijderd @Kyle @BiG-GuY

De 5G Max werkt met Klik & Klaar, wel de APN gegevens goed zetten.
"fwainternet" en het internet begint met werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDpJBuT7KUp3XQDjT7tP-DOMj1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxyV8zzHml3lwyOlcMQdCRx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilc_8q-v9tRN5ot6tebuMp7AcVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z5w0ksnugQxbrThwneTvHr2S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door starpc op 04-02-2026 21:10 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

@starpc zijn dat alle instellingen die je kan instellen? Dat is wel jammer, want dat betekend dat je niks kan aanpassen in de banden.

En daarmee is dit dus ook niet geschikt voor de Zakelijke versie van K&K, waar het expliciet niet toegestaan is om b8, b20 en n28 te gebruiken. In de originele modems is het wel uit de firmware gehaald, maar tot zover nog niet expliciet verboden voor consumenten.

• Kyle
starpc schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:06:
@Roy Tollenaar @ernstoud @Verwijderd @Kyle @BiG-GuY

De 5G Max werkt met Klik & Klaar, wel de APN gegevens goed zetten.
"fwainternet" en het internet begint met werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt alvast. Een vergelijking met de NR5307 qua UL en DL snelheden zou fijn zijn.
Zoals je weet gebruikt Odido geen IPv6. instellen op IPv4/IPv6 levert wat extra latency op omdat eerst naar IPv6 gezocht wordt en in sommige uitzonderlijke gevalllen zou het netwerkproblemen kunnen opleveren.
Ikzelf heb daarom alles bij IPv4 gehouden ook in de Windows instellingen.

• starpc
BiG-GuY schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:42:
@starpc zijn dat alle instellingen die je kan instellen?
Ja, tot nu toe wel, geen kanaal instellingen.
Zo ver ik zie.
Kyle schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Bedankt alvast. Een vergelijking met de NR5307 qua UL en DL snelheden zou fijn zijn.
Zoals je weet gebruikt Odido geen IPv6. instellen op IPv4/IPv6 levert wat extra latency op omdat eerst naar IPv6 gezocht wordt en in sommige uitzonderlijke gevalllen zou het netwerkproblemen kunnen opleveren.
Ikzelf heb daarom alles bij IPv4 gehouden ook in de Windows instellingen.
Goede tip over de ipv6 uitzetten.
Done, thx. Gister in de hype niet aan gedacht.

Up en down is heel erg vergelijkbaar, dan wel niet zelfde als de Zyxel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXneIQ7XPzpi45jDT2tjkkQpv3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0MGjcMAJWvljuPz9u2wylp7t.png?f=fotoalbum_large

• starpc
Het lijkt er op dat port forward niet werkt via de 5G max.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:05
starpc schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:23:
Het lijkt er op dat port forward niet werkt via de 5G max.
Er zijn meldingen geweest dat de K&K infra wel wat poorten blokkeert. Welke probeer je?

RIPE Atlas probe: 1005104

• starpc
ernstoud schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Er zijn meldingen geweest dat de K&K infra wel wat poorten blokkeert. Welke probeer je?
klopt, maar dit was volledig de schult van Unifi.
wat ik gedaan heb, U5Max ge-adopt na de 1ste setup.
de U5max word dan gezien als WAN 3.

De fix is.
Login locaal op de Gate-way.
Verwijder de U5Max.
(in mijn geval) stell port 4 van de Cloud Gateway Fiber in op WAN 1.
Adopt, als de U5Max weer beschikbaar komt voor Adoption.

nu word de U5Max gezien als WAN 1.

port forwarding werkt nu.
32400 naar de plex server is geen probleem

• JZand
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-02 20:54
Heeft iemand inmiddels al eens geprobeerd om de Odido NR5307 met een andere SIM (50+, KPN oid) kaart te laten werken?
Ik zie geen mogelijkheid om APN te wijzigen.

• ernstoud
JZand schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:33:
Heeft iemand inmiddels al eens geprobeerd om de Odido NR5307 met een andere SIM (50+, KPN oid) kaart te laten werken?
Ik zie geen mogelijkheid om APN te wijzigen.
Je geeft zelf al aan waarom dat niet kan. Is ook wel een beetje logisch. Ding is eigendom van Odido, dus gebruiken op een andere provider is natuurlijk in hun ogen niet wenselijk.

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:57
Nou, even gekeken of het wat was. Odido beloofd natuurlijk 'snel' internet, maar in de praktijk heb je er niks aan. (Edit: aan die belofte; het is niet als met DSL waar die inschatting van snelheid vrij accuraat is)
  • Video streaming: nope.
  • Web browsing: geduld is een schone zaak
  • File transfer: beter regel je een goede download manager.
  • Voice chat: vergeet het maar.
  • Gaming? Ik heb het niet eens geprobeerd.
Ik dacht dat het handig zou zijn om even via VPN met apparaten op het werk te kunnen verbinden, maar dat kan blijkbaar niet omgaan met een klapperende internetverbinding.
Dus het hele zootje maar weer retour sturen...
Had toch beter verwacht in een grote stad als Rotterdam. Genoeg zendmasten hier.

[ Voor 6% gewijzigd door GeneralX op 09-02-2026 07:37 ]

• ernstoud
GeneralX schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:28:
Nou, even gekeken of het wat was. Odido beloofd natuurlijk 'snel' internet, maar in de praktijk heb je er niks aan.
Ik dacht dat het handig zou zijn om even via VPN met apparaten op het werk te kunnen verbinden, maar dat kan blijkbaar niet omgaan met een klapperende internetverbinding.
Had toch beter verwacht in een grote stad als Rotterdam. Genoeg zendmasten hier.
Wel 380 pagina’s overwegend positieve ervaringen hier in deze thread. Dus jammer dat het bij jou niet wil maar het product is prima.

Welke router gebruik je? De door Odido geleverde? Waar staat de router? Heb je hem goed gericht staan op de dichtstbijzijnde zendmast (zie: www.antennekaart.nl)?

Met je nogal negatieve opsomming kunnen we niets. Waar kunnen we je mee helpen?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@GeneralX het kan nogal schelen waar je zit.
Gaming? Zou ik het ook niet echt voor aanraden, niet bepaald nee.
De rest werkt hier prima, en bij anderen wel.

Het zou wel helpen als je zou delen wat je geprobeerd hebt mbt plaatsing van het modem (het blijft radio immers).

Want anders hebben anderen niets aan je post helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• GeneralX
ernstoud schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:55:
[...]

Wel 380 pagina’s overwegend positieve ervaringen hier in deze thread. Dus jammer dat het bij jou niet wil maar het product is prima.

Welke router gebruik je? De door Odido geleverde? Waar staat de router? Heb je hem goed gericht staan op de dichtstbijzijnde zendmast (zie: www.antennekaart.nl)?

Met je nogal negatieve opsomming kunnen we niets. Waar kunnen we je mee helpen?
Tja, het kan natuurlijk ook zijn dat alle mensen met negatieve ervaringen hier niet delen dat het niet werkt. Ik wilde slechts een tegengeluid met jullie (en met mensen die het overwegen aan te schaffen) delen. Voor zover ik kan beoordelen, heb ik niet gezegd dat ik het een slecht product vind. Ik snap ook wel dat er beperkingen zijn; het blijft draadloos.

Ik had gedacht dat de beperking in snelheid zou zijn. Dat was dus een totale misvatting; de beperking zit in het wel of niet hebben van verbinding.

Om je vragen te beantwoorden: ik heb precies 1 raam, op de bovenste verdieping van het huis. Daar staat het Zyxel NR5307 modem van Odido voor. Orientatie maakt geen verschil. Andere hoogte of positie maakt geen verschil. Om me heen staan 4 zendmasten, blijkbaar zijn die niet voldoende. Ik ga mezelf hier niet doxxen, maar ze staan echt vlak bij. Als dit al geen bruikbare internetverbinding oplevert, dan ga ik niet investeren in andere modems natuurlijk.

Verder denk ik dat richten van een omni-directionele antenne tijdverspilling is en dat het Zyxel apparaat wel heel klein is voor een richtantenne. Maar aangezien ik niet kan zien wat er in het apparaat zit, kunnen jullie niet zoveel met die gedachtes van mij. Dus die had ik weggelaten, maar gezien je opmerking over richten, deel ik ze toch maar.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
Dat er meerdere masten staan in stedelijk gebied kan ook nadelig zijn. De RRSI kan dan heel goed zijn maar de SNR door reflecties van gebouwen een stuk beroerder.

• Miglow
  • Laatst online: 20:08
GeneralX schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:28:
Nou, even gekeken of het wat was. Odido beloofd natuurlijk 'snel' internet, maar in de praktijk heb je er niks aan.
Heb je de app van Klik&Klaar gebruikt om de juiste plaats te vinden? Ik rijd door heel Nederland met de vrachtwagen, zelfs door Rotterdam, en daar heb ik letterlijk nergens problemen zoals jij beschrijft. Ik kijk tv op de laptop, videobel veel met de vriendin in Engeland, gebruik VPN soms, gaat allemaal prima. Waar ik ook ben.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:32
GeneralX schreef op maandag 9 februari 2026 @ 01:15:
[...]

Tja, het kan natuurlijk ook zijn dat alle mensen met negatieve ervaringen hier niet delen dat het niet werkt. Ik wilde slechts een tegengeluid met jullie (en met mensen die het overwegen aan te schaffen) delen. Voor zover ik kan beoordelen, heb ik niet gezegd dat ik het een slecht product vind. Ik snap ook wel dat er beperkingen zijn; het blijft draadloos.
....
Dan zou dit topic een van de weinige topics zijn waar negatieve ervaringen ondervertegenwoordigd zouden zijn. Je schreef "in de praktijk heb je er niks aan." ;)

• GeneralX
W1ck1e schreef op maandag 9 februari 2026 @ 06:51:
[...]

Je schreef "in de praktijk heb je er niks aan." ;)
Dat sloeg op de belofte van Odido, dat het internet 'snel' zou zijn.

• GeneralX
Miglow schreef op maandag 9 februari 2026 @ 06:32:
[...]

Heb je de app van Klik&Klaar gebruikt om de juiste plaats te vinden? Ik rijd door heel Nederland met de vrachtwagen, zelfs door Rotterdam, en daar heb ik letterlijk nergens problemen zoals jij beschrijft. Ik kijk tv op de laptop, videobel veel met de vriendin in Engeland, gebruik VPN soms, gaat allemaal prima. Waar ik ook ben.
Ik heb zojuist de app even voor je geïnstalleerd. Ik dacht dat het waardeloos zou zijn. Wat blijkt? Het is waardeloos.

De app zegt: "No recommendations available. Please, test the 5G modem at multiple windows in the home on the highest possible floor. Use the Ookla Speedtest app to determine the window with the highest speed."

Ja, mooi, ik zit op de bovenste verdieping. Ik heb 1 raam. Daar werkt het niet. Heel handig, zo'n app.

• Miglow
GeneralX schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:47:
[...]

Ik heb zojuist de app even voor je geïnstalleerd. Ik dacht dat het waardeloos zou zijn. Wat blijkt? Het is waardeloos.

De app zegt: "No recommendations available. Please, test the 5G modem at multiple windows in the home on the highest possible floor. Use the Ookla Speedtest app to determine the window with the highest speed."

Ja, mooi, ik zit op de bovenste verdieping. Ik heb 1 raam. Daar werkt het niet. Heel handig, zo'n app.
Jammer zeg. Dan toch maar een kabelboer of glasvezel monopolist sponsoren 🤷🏼‍♂️

Verwijderd

[...]

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je niet op zoek bent naar oplossingen, maar alleen even wil laten weten dat het jou niet is gelukt Klik en Klaar redelijk werkend te krijgen, getuige het feit dat er geen enkele waarde uit het modem wordt gedeeld bijvoorbeeld, terwijl deze thread helemaal vol staat met stappen die je kunt nemen om de verbinding goed te krijgen.

Dat is prima, maar dan zie ik ook niet zo erg waarom we er hier verder aandacht aan moeten besteden.

Vergeet je niet het modem netjes terug te sturen, anders zien we hier binnenkort ook een bericht verschijnen dat Odido ineens het modem heeft gefactureerd aan je.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@GeneralX Tegenvaller. Dit is zeker niet de algemene ervaring*, maar wel een goede waarschuwing voor mensen die willen overstappen van een vaste verbinding: beter eerst even kijken hoe het zich specifiek op jouw lokatie gedraagt!

*Al die dingen gaan voor mij vloeiend, alleen gaming doe ik domweg nauwelijks aan, dus daar kan ik niet veel over zeggen:-).

• W1ck1e
Keypunchie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:38:
@GeneralX Tegenvaller. Dit is zeker niet de algemene ervaring*, maar wel een goede waarschuwing voor mensen die willen overstappen van een vaste verbinding: beter eerst even kijken hoe het zich specifiek op jouw lokatie gedraagt!

*Al die dingen gaan voor mij vloeiend, alleen gaming doe ik domweg nauwelijks aan, dus daar kan ik niet veel over zeggen:-).
Waarbij mensen in een woning met slechts 1 raam op 1 verdieping zich er bewust van moeten zijn dat er voor het modem wellicht geen goede plek in huis is.

• ernstoud
GeneralX schreef op maandag 9 februari 2026 @ 01:15:
[...]
Om je vragen te beantwoorden: ik heb precies 1 raam, op de bovenste verdieping van het huis. Daar staat het Zyxel NR5307 modem van Odido voor. Orientatie maakt geen verschil. Andere hoogte of positie maakt geen verschil. Om me heen staan 4 zendmasten, blijkbaar zijn die niet voldoende. Ik ga mezelf hier niet doxxen, maar ze staan echt vlak bij. Als dit al geen bruikbare internetverbinding oplevert, dan ga ik niet investeren in andere modems natuurlijk.
Het zou al veel meer tips van de Tweakers hier geven als je de gegevens uit de NR5307 hier vermeldt. Dus welke banden je ziet en wat met name de RSRP en SINR waardes zijn.

Om een idee te geven, ik zit 2.2 km. van de mast en heb een prima verbinding met deze waardes:

De verbinding is nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QDrokfUXa9F0yVVCFhpShqOWUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcQ6h33k6TwjHXjNyvnsAoUX.jpg?f=fotoalbum_large

De NR7302 staat tegen het raam op de eerste verdieping in buitengebied met erg veel bomen rond het huis en in het pad naar de zendmast.

Voor EUR 20,- p/m een prima product,
Verder denk ik dat richten van een omni-directionele antenne tijdverspilling is en dat het Zyxel apparaat wel heel klein is voor een richtantenne. Maar aangezien ik niet kan zien wat er in het apparaat zit, kunnen jullie niet zoveel met die gedachtes van mij. Dus die had ik weggelaten, maar gezien je opmerking over richten, deel ik ze toch maar.
Richten heeft wel enig zin. In deze thread zijn voldoende posts waarin dat vermeld is, de achterzijde is gevoeliger dan de voorzijde. Wat in het apparaat zit is met foto’s ook in deze thread terug te vinden.

• Keypunchie
  • Niet online
Waarbij mensen in een woning met slechts 1 raam op 1 verdieping zich er bewust van moeten zijn dat er voor het modem wellicht geen goede plek in huis is.
Zeker kan ik me dit voorstellen als dit een modern, zeer goed geisoleerd appartement is. Modern dubbel glas dempt als een malle. (En niet iedere flateigenaar vind het ok als je dan dingen aan de buitenkant gaat monteren).

[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 09-02-2026 12:59 ]

• Kyle
Tja er zijn natuurlijk situaties met 1 raam waarbij er niet al teveel te richten valt :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43rKBvVa6JUOc6RJDS_jonQQUB0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IYeNTbG36RF32nDDSRsbvd3x.jpg?f=user_large

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:37:
[...]Vergeet je niet het modem netjes terug te sturen, anders zien we hier binnenkort ook een bericht verschijnen dat Odido ineens het modem heeft gefactureerd aan je.
En vergeet dan niet dat JIJ (als verzender) verantwoordelijk bent voor het apparaat totdat je een bevestiging hebt dat Odido het apparaat in ontvangst heeft genomen. Om nog meer klaagzang te voorkomen.

• W1ck1e
Kyle schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:34:
Tja er zijn natuurlijk situaties met 1 raam waarbij er niet al teveel te richten valt :
[Afbeelding]
Ik denk dat dit geen Nederlandse woning is waar iemand legaal mag wonen.

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:33
[...]
Kan het raam open? Om ontvangstproblemen uit te sluiten veroorzaakt door het HR++(+)? raam.

• Miglow
MartinPTweak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Kan het raam open? Om ontvangstproblemen uit te sluiten veroorzaakt door het HR++(+)? raam.
Volgens mij heeft ie alles alweer opgezegd en teruggebracht.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
Mawh, eerst echte negatieve ervaring van iemand.

On the positive note, volgens mij hebben we al een maand geen uitval meer gehad!

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:09
Keypunchie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Zeker kan ik me dit voorstellen als dit een modern, zeer goed geisoleerd appartement is. Modern dubbel glas dempt als een malle. (En niet iedere flateigenaar vind het ok als je dan dingen aan de buitenkant gaat monteren).
Dat valt ook nog wel mee. Mijn modem staat voor een 3-laags geïsoleerd raam (uit 2023) en heb 1 hele goede ontvangst.

• GeneralX
Miglow schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:32:
[...]

Jammer zeg. Dan toch maar een kabelboer of glasvezel monopolist sponsoren 🤷🏼‍♂️
Niet mijn voorkeur, anders was ik niet aan Klik & Klaar begonnen. Maar sponsoren lijkt me overdreven; je krijgt er een dienst voor terug he.
ernstoud schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Het zou al veel meer tips van de Tweakers hier geven als je de gegevens uit de NR5307 hier vermeldt. Dus welke banden je ziet en wat met name de RSRP en SINR waardes zijn.

Om een idee te geven, ik zit 2.2 km. van de mast en heb een prima verbinding met deze waardes:

De verbinding is nu als volgt:

[Afbeelding]

De NR7302 staat tegen het raam op de eerste verdieping in buitengebied met erg veel bomen rond het huis en in het pad naar de zendmast.

Voor EUR 20,- p/m een prima product,

[...]

Richten heeft wel enig zin. In deze thread zijn voldoende posts waarin dat vermeld is, de achterzijde is gevoeliger dan de voorzijde. Wat in het apparaat zit is met foto’s ook in deze thread terug te vinden.
Het delen van die banden is niet triviaal, omdat de verbinding zo vaak wegvalt. Ik heb doordeweeks geen tijd, dus dat is info die ik niet echt kan geven. Op een zeker moment was de N78 RSRP -99dB en de SINR 3dB. Dat was instabiel.
Keypunchie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Facts. Het dubbelglas is vorig jaar geplaatst. Buitengevel is geen optie, gaatjes in het dak of het kozijn zijn niet toegestaan.
W1ck1e schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:47:
[...]

Yep. Dat wist ik toen ik hier aan begon. Mijn opties zijn beperkt. Daarom staat er ook geen hulpvraag in mijn bericht. Het is mijn ervaring, die contrasteert met de belofte. Het is wat het is.

Aan de mensen die verwachten dat Klik & Klaar dagen kost om bruikbaar te zijn, zou ik nog willen zeggen dat klanten van de grote boze monopolisten doorgaans wel in 1 klik klaar zijn. Een hippe aansluit-app die doodleuk naar een Ookla app verwijst, daar heeft de gemiddelde consument niks aan. Een "AI"-bot die niet weet dat een NR-xxxx modem wordt uitgegeven, daar heeft die klant ook niks aan.
MartinPTweak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Ja het raam kan open. Mocht ik van de week een keer fit zijn als ik thuis kom, kan ik een poging wagen.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:52
Hazalnootpuur schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Dat valt ook nog wel mee. Mijn modem staat voor een 3-laags geïsoleerd raam (uit 2023) en heb 1 hele goede ontvangst.
Mn collega heeft hem gewoon in de meterkast gezet, want daar hoorde dat ding, en die haalt ook gewoon 150/50 :+

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik lees weinig meer over WiFi problemen, klopt dat?
Mijn schoonmoeder gaat over op K&K en op het nieuwe adres heeft ze het externe AP waarschijnlijk niet meer nodig, tenzij er toch nog storingen zijn, dan verhuis ik het AP mee, maar scheelt weer een paar Watt sluipverbruik natuurlijk (en twee kabels).

• ernstoud
GeneralX schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:29:
[...]
Op een zeker moment was de N78 RSRP -99dB en de SINR 3dB. Dat was instabiel.
Dat is geen super slechte waarde. Misschien is er wat anders aan de hand. Zoals een defecte router. Je zou de SIM eens in een (5G) smartphone kunnen proberen. APN = fwainternet.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@GeneralX En heb je het ook bedraad geprobeerd? De RSRP is inderdaad niet slecht. Misschien stoort er iets op je WiFi?

• GeneralX
@ernstoud sure, ik kan hem morgen wel even meenemen en op het werk even testen in de pauze.
@franssie Ik heb alleen via ethernet getest. Draadloos is niet mijn voorkeur (haha...)

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:14
Klik en Klaar was voor mij het meest simpele setup. geen gewacht met afspraken en monteurs binnen laten, kabels trekken.

Plop, neerzetten, simkaart er in. aanzetten en het werkte. Klik en Klaar.

verademend hoe makkelijk het was. was in 10 min klaar en internet werkte.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Heb al een hele tijd geen internet haperingen waargenomen dus dat is goed nieuws.

Alleen upload fluctueert wel heel erg, haal nu maar 15mbps en 500mbps down.
Normaal zit de upload op zo een 25 a 35

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:12
franssie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:49:
Dat klopt in principe als je op de laatste firmware zit. Hoewel ik het idee heb dat na een week of 4 uptime van mijn zyxel alle devices op 2.4 Ghz gaan draaien. En pas na een reset die op 5 Ghz horen te zitten dat dan ook weer doen.

Nu hou ik dat in gaten om een melding te maken als dit echt het geval lijkt om mijn log na te laten kijken. Echter heeft de router een reset van buitenaf gehad want mijn uptime staat nu pas op 7 dagen...

• Keypunchie
  • Niet online
Zou met recente firmware moeten zijn opgelost. Ikzelf heb nog de oude, om onduidelijke redenen, maar gelukkig lost een kabeltje naar Ubiquiti spul het meeste wel op :D

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Keypunchie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:52:
[...]

Zou met recente firmware moeten zijn opgelost. Ikzelf heb nog de oude, om onduidelijke redenen, maar gelukkig lost een kabeltje naar Ubiquiti spul het meeste wel op :D
Zo draai ik het zelf ook, met action switch ertussen, maar bij schoonmoeders is hoe simpeler hoe beter.
Wat @jeroenjarino schrijft zou een probleempje kunnen worden, al weet ik niet of ze veel 2,4 spul heeft (ik vermoed niets) dus wellicht toch gescheiden SSID's instellen.
Ze woont (net opgezocht) 100 meter van een mast maar op de begaande grond, dus het gezegde "onder de vuurtoren is het donker" zou van toepassing kunnen zijn, we gaan het merken.

edit: en anders het Omada AP er aanhangen en de WiFi uitzetten, kan ook. Ik zal haar ervaringen delen zodra ik ze heb.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 09-02-2026 20:01 ]

• Merkelbeek
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 16:27
Momenteel heb ik een DSL lijntje van Odido 30 Mbit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crg1xUsYaEvf5H1PTZOOxMGrAZo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bb7Sapl044P5po6sSqULgiQI.png?f=user_large

Al mijn apparatuur staat in de meter kast
- Synology
- Desktop (proxmox)
- Desktop (Home Assistant)
- TP Link Deco
- Switch

Nu neig ik over te stappen op klik en klaar, Odido geeft aan dan er +- 300 Mbit/s Down en 60 Up.
zou ik de router in de meterkast kunnen laten staan en dan no steeds een snellere/stabielere verbinding hebben dan de 30mbit's die ik nu heb?

• W1ck1e
Merkelbeek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:01:
[Afbeelding]

- Synology
- Desktop (proxmox)
- TP Link Deco
- Switch

Nu neig ik over te stappen op klik en klaar, Odido geeft aan dan er +- 300 Mbit/s Down en 60 Up.
zou ik de router in de meterkast kunnen laten staan en dan no steeds een snellere/stabielere verbinding hebben dan de 30mbit's die ik nu heb?
Dat zou zo maar kunnen. Echter, als er een netwerkkabel van de meterkast naar een andere ruimte gaat kan je het modem ook in die andere ruimte zetten.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Merkelbeek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:01:
[Afbeelding]

- Synology
- Desktop (proxmox)
- TP Link Deco
- Switch

Je kan het proberen maar een meterkast is voor 5G apparatuur zelden een goede plek vanwege alleen al alle kabels etc die er radiostoring veroorzaken, en ook je apparatuur die er al staat helpt niet.
Nu lees ik dat je een switch hebt, dus zet het modem ergens neer waar de ontvangst goed is en sluit het dan bekabeld aan op je switch. Vandaar blijft je TP link spul gewoon werken (als het bedraad is aangesloten tenminste).
Zo heb ik het ook, K&K Modem staat op een kast in de slaapkamer, WiFi uit.

• Merkelbeek
franssie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Je kan het proberen maar een meterkast is voor 5G apparatuur zelden een goede plek vanwege alleen al alle kabels etc die er radiostoring veroorzaken, en ook je apparatuur die er al staat helpt niet.
Nu lees ik dat je een switch hebt, dus zet het modem ergens neer waar de ontvangst goed is en sluit het dan bekabeld aan op je switch. Vandaar blijft je TP link spul gewoon werken (als het bedraad is aangesloten tenminste).
Zo heb ik het ook, K&K Modem staat op een kast in de slaapkamer, WiFi uit.
op dit moment ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DK6AvjtSU6cca3l23O9zFlTqNs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TmfDf06rovnMVmV5YNT3ENB6.png?f=user_large

Op elke switch zit een Deco TP-Link aangesloten.
In de Woonkamer heb ik een schuifpui dus waarschijnlijk het beste ontvangst.
Zou in theorie dus het beste het klik en klaar punt daar zetten i.p.v. in de meterkast.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Merkelbeek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:49:
[...]

op dit moment ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

Op elke switch zit een Deco TP-Link aangesloten.
In de Woonkamer heb ik een schuifpui dus waarschijnlijk het beste ontvangst.
Zou in theorie dus het beste het klik en klaar punt daar zetten i.p.v. in de meterkast.
yup. Al kan je het natuurlijk in de meterkast proberen, maar waar je in je switchnetwerk je router inplugt maakt over het algemeen niet veel uit (tenzij je een managed netwerk hebt met toegewezen poorten, maar dan weet je wel waar je mee bezig bent dus moet ook dat goed komen)

• Merkelbeek
franssie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:55:
[...]

yup. Al kan je het natuurlijk in de meterkast proberen, maar waar je in je switchnetwerk je router inplugt maakt over het algemeen niet veel uit (tenzij je een managed netwerk hebt met toegewezen poorten, maar dan weet je wel waar je mee bezig bent dus moet ook dat goed komen)
Het zijn redelijk simpele switches (ubiquiti flex mini) zijn wel managed maar doe verder niks speciaals ermee.
Ga dus eerst proberen in de Meterkast en dan kan ik nog altijd verplaatsen.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:57

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Merkelbeek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:58:
[...]

Het zijn redelijk simpele switches (ubiquiti flex mini) zijn wel managed maar doe verder niks speciaals ermee.
Ga dus eerst proberen in de Meterkast en dan kan ik nog altijd verplaatsen.
Mocht resultaat tegenvallen in de meterkast kun je ook tijdelijk een USB-C PD powerbank aansluiten op de router. Kun je ermee door het huis wandelen om de beste plek qua ontvangst te vinden.

Update: en meteen even buiten kijken wat het verschil is met binnen. Nuttig? Nee, niet echt maar ik wilde het verschil toch graag even met eigen ogen zien.

[ Voor 13% gewijzigd door vdr01 op 10-02-2026 17:18 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:27

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Miglow schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:20:
[...]

Het voordeel is dat je zelf instellingen kunt veranderen, nadeel is dat je nog steeds gebonden bent aan hoe Odido het netwerk inricht, dus CG-NAT en verandering van ip elke 24 uur. Maakt het niet heel simpel om bij je servers te komen zonder ddns services.
Even een klein Nextcloud schopje, het lijkt mij wel interessant dit zelf op te zetten in het licht van de huidige politieke ontwikkelingen, maar als ik dit zo lees wordt dat dus toch wel lastig omdat het IP van de router elke 24 uur refresht?

Zijn er hier sowieso mensen met Nextcloud ervaring en do's / dont's hebben?

youtube.com/@hisrep

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:41

SebasFM

BOFH

DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Even een klein Nextcloud schopje, het lijkt mij wel interessant dit zelf op te zetten in het licht van de huidige politieke ontwikkelingen, maar als ik dit zo lees wordt dat dus toch wel lastig omdat het IP van de router elke 24 uur refresht?

Je kunt natuurlijk gebruik maken van een Dynamic DNS dienst (DDNS). Zodra je externe IP wordt gewijzigd, wordt de verwijzing van bijvoorbeeld voorbeeld.duckdns.org ook meteen gewijzigd naar het nieuwe IP adres toe. Ik gebruik de meegeleverde K&K modem/router niet meer, maar zit dit tegenwoordig niet in de firmware ingebakken?

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15

Gotez

42

[...]

Ik heb het al een tijdje draaien. Via DeSec / strato een domein met dynamic dns. En thuis een mini-pc met docker Nextcloud-AIO. Moest volgens mij wel het modem in bridge zetten ivm hairpin NAT. Maar geen idee of dat nog speelt. Hij rest snachts het IP, dus ik heb er eigenlijk geen last van. Heb ook Immich, booklore, Authentik, Komga en stapeltje andere dockers draaien.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:00

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Nextcloud lokaal draaien met klik en klaar werkt bij mij na wat uitzoeken prima. dyn-dns in de modem werkt goed. Hostnaam is dus altijd te vinden. Het ontbreken van hairpin NAT betekent dat je op de eigen lan het lokale ip adres moet gebruiken (192.168...).
Dat heb ik opgelost met een lokale dhcp en dns (pi-hole) die drie maal dezelfde dns server meegeeft. Dat voorkomt dat de cliënt toch nog mogelijk ziet een andere dns server te gebruiken dan de pi-hole. Klinkt complex, maar hairpin NAT was een complexe noot om te kraken. Heel vaak werkte het goed en dan weer geen verbinding. En dat dan voor alle mobiele (Android) devices. Dat wil je niet als je je partner wilt overhalen om naar nextcloud over te stappen 🤗

Theo

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:33
[...]

Je kunt het voor weinig uitproberen bij: https://www.hetzner.com/storage/storage-share/

• BeOnFilms
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-02 12:07
Mijn ping is de afgelopen dagen steeds verder aan het oplopen... Vorige week nog 30, afgelopen weekend 35 en vandaag zit ik op 40, gaat niet lager.

Er is elke keer wel iets met het netwerk van Odido... toch maar eens een KPN simkaart bestellen, kan ik ook gelijk op een mast die iets dichterbij staat.

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:25
BeOnFilms schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:18:
Mijn ping is de afgelopen dagen steeds verder aan het oplopen... Vorige week nog 30, afgelopen weekend 35 en vandaag zit ik op 40, gaat niet lager.

Er is elke keer wel iets met het netwerk van Odido... toch maar eens een KPN simkaart bestellen, kan ik ook gelijk op een mast die iets dichterbij staat.
KPN heb je wel het daglimiet van 20GB maar de ping is meestal wel lager dan Odido.

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:48
Knip. Goed idee. Mag de volgende keer even in een report.

[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 13-02-2026 19:44 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Laten we alle berichten omtrent de Odido hack centraal in één topic bespreken: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack). Alle berichten met betrekking tot dit onderwerp zijn daarheen verhuisd.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-02 07:56
BeOnFilms schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:18:

Als ping & jitter voor jou zo belangrijk zijn dan moet je je afvragen of je niet beter een vaste lijn kunt nemen? Via 4 of 5G heb je altijd meer last van invloeden van je omgeving waardoor de ping minder stabiel is dan bij een vaste lijn.

• BeOnFilms
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-02 12:07
Aalard99 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:39:
[...]

Als ping & jitter voor jou zo belangrijk zijn dan moet je je afvragen of je niet beter een vaste lijn kunt nemen? Via 4 of 5G heb je altijd meer last van invloeden van je omgeving waardoor de ping minder stabiel is dan bij een vaste lijn.
Ik ben me bewust van de stabielere en snellere opties, maar dat is helaas niet beschikbaar voor mij. Ik ben al blij dat Klik&Klaar er is, qua bandbreedte zit het wel snor.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

BeOnFilms schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ik ben me bewust van de stabielere en snellere opties, maar dat is helaas niet beschikbaar voor mij. Ik ben al blij dat Klik&Klaar er is, qua bandbreedte zit het wel snor.
Ping is inderdaad wel een ding, en starlink ik ook niet heel veel sneller

Dit is bijvoorbeeld mijn K&K site https://smokeping.hostio....isp_client.odidofwa.fwa11

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:12
Sinds toevoeging N78 een maandje na introductie K&K eigenlijk zeer tevreden geweest. Tot eind vorig jaar opeens een aantal keer een paar dagen slechte verbinding.

Geen contact opgenomen met Odido, tot het afgelopen zaterdagavond weer zover was. Nog geen 5 minuten normaal op het web kunnen browsen, websites die niet eens laadden.

Leek in eerste instantie zondagochtend opgelost, toch contact opgenomen, niks te zien maar op aandringen toch (nogmaals) factory reset. Zodra ik opgehangen had begon het euvel weer. Nogmaals contact "een scan" uitgevoerd, zou weer helemaal moeten werken. Heeft vrijwel de hele zondag niet gewerkt.

Werd bij de helpdesk nog wel xDSL aangeraden, waarvan ik weet op deze locatie echt maximaal 30mbit te kunnen krijgen, geen goed alternatief. Zou wel liggen aan het feit dat er maar 1 zendmast in de buurt staat, dan kan dit rond 20:00-21:00 gebeuren (duidelijk niet het geval).

Nog even goed WAN status in de gaten gehouden in het modem, ging van alles schijnbaar goed op 5G+, naar alleen B3/B7, mobiele status down, tot zelfs SIM card status geen. Elke minuut down, elke 5 minuten wel een keer de SIM card status naar geen.

Device/reboots/factory resets maakten allemaal niet uit, SIM in telefoon en het werkt zonder problemen. Inmiddels toch maar een FWA505 besteld, gezien Odido modem het ook weer normaal doet lastig om te zeggen of dat het direct op gaat lossen, was al wat langer aan het kijken voor vervanging om toch gewoon de volle features/controle te hebben.

Over het algemeen nog steeds tevreden maar altijd wel frustrerend om dergelijke problemen te hebben en hier geen erkenning van te krijgen, niet dat het bij Ziggo beter ging..

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@WinterEFG aangezien ie het weer doet na de simkaart eruit en erin gehaald te hebben, zat deze waarschijnlijk scheef?

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:12
franssie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:02:
@WinterEFG aangezien ie het weer doet na de simkaart eruit en erin gehaald te hebben, zat deze waarschijnlijk scheef?
Helaas was dit het probleem ook niet, minstens 3 keer in mijn telefoon gestopt, probleem daarna weer terug als hij in het modem zat.

Problemen verdwenen ook zonder aan de SIM te zitten of enige andere (duidelijke) actie te ondernemen. Rond een uur of 20:00 begon het weer te werken, eerst browsen weer een beetje normaal, half uur later ook andere services weer helemaal stabiel. Geen instellingen gewijzigd, geen reboots/resets, niks.

Edit: inmiddels fwa505 binnen, voor mensen die dit ook overwegen, gebruikt micro- ipv nano-SIM. Dus bestel/regel hier iets voor als het originele kaartje van de Odido SIM weg gegooid is.

[ Voor 12% gewijzigd door WinterEFG op 17-02-2026 20:57 ]

• Gotez

Gotez

42

Volgens mij hebben ze bij mij n78 erbij gezet sinds vanochtend. Opvallend, alle speedtesten naar odido servers gaan nu 440 mbit. Speedtest naar niet-odido servers blijven steken op 180 mbit. Eerst haalde ik voor beide gelijk op ongeveer 200mbit. Upload is bij alle servers gehalveerd naar 30 mbit.

• Gotez

Gotez

42

Ik wilde, om te leren, voor mezelf een mock-up mailservertje instellen. Kan het zijn dat ik op port 25 ook geen inkomende mails/smtp kan ontvangen? Ik dacht dat deze port alleen dicht stond voor uitgaand verkeer.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:19
Gotez schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:54:
Ik wilde, om te leren, voor mezelf een mock-up mailservertje instellen. Kan het zijn dat ik op port 25 ook geen inkomende mails/smtp kan ontvangen? Ik dacht dat deze port alleen dicht stond voor uitgaand verkeer.
Bij mij is deze zowel in als uitgaand dicht

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50

rvk

Gotez schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:54:
Op de vaste lijn heb ik bij Odido altijd een inkomende mailserver op poort 25 gehad. Volgens mij is dat bij K&K niet anders. Hoe heb je getest?

Poort 25 staat ook in dit lijstje met toegestane poorten op K&K.
https://community.odido.n...ostid=1826609#post1826609

[ Voor 29% gewijzigd door rvk op 20-02-2026 11:48 ]

• Gotez

Gotez

42

rvk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Op de vaste lijn heb ik bij Odido altijd een inkomende mailserver op poort 25 gehad. Volgens mij is dat bij K&K niet anders. Hoe heb je getest?

Dank je wel. Misschien doe ik het verkeerd. Modem is bridge. Toen in opnsense de poorten doorgelaten in firewall. En via portforward naar mijn stalwart. Via online check zag ik port 993 en 465 open staan. Port 25 bleef dicht. Ik ga alles nog een keer goed nalopen.

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 22:03
Zojuist K&K binnengekregen. Om de 50 seconden valt de verbinding weg. Packet loss en het cellular lampje wordt rood. In log steeds dit soort regels:
1 Feb 20 23:25:21 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 2 connection ready
2 Feb 20 23:25:21 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
3 Feb 20 23:25:21 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
4 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: ipv6PDNInfo[1].addr:
5 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: ipv4PDNInfo[1].addr:100.85.221.135
6 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: tac:262
7 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: physicalCellID:95
8 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: cellID:2647397
9 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: 3GPPGeneration:NR5G-NSA
10 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: APN successfully connected, inform backend.
11 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: APN disconnected, inform backend.
12 Feb 20 23:25:17 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 1 connection ready
13 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: ipv6PDNInfo[1].addr:
14 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: ipv4PDNInfo[1].addr:178.227.191.6
15 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: tac:262
16 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: physicalCellID:95
17 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: cellID:2647397
18 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: 3GPPGeneration:NR5G-NSA
19 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: APN successfully connected, inform backend.
20 Feb 20 23:25:15 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
21 Feb 20 23:25:15 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"89652\",\"mac\":\"9e:30:f7:d2:da:c1\",\"ip\":\"192.168.1.42\",\"host\":\"MacBookPro\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:9e:30:f7:d2:da:c1\",\"ifname\":\"br0\"}
22 Feb 20 23:25:15 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
23 Feb 20 23:25:13 user notice cellwan CM: mtkSetRadio(3292) Set radio on
24 Feb 20 23:25:13 user notice cellwan CM: mtkSetRadio(3296) Set radio off(CFUN=0)
25 Feb 20 23:25:11 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 2 connection lost
26 Feb 20 23:25:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
27 Feb 20 23:25:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
28 Feb 20 23:25:11 user notice cellwan CM: mtkSetRadio(3292) Set radio on
29 Feb 20 23:25:10 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 1 connection lost
30 Feb 20 23:25:10 user notice cellwan CM: mtkSetRadio(3296) Set radio off(CFUN=0)
31 Feb 20 23:25:10 user notice cellwan CM: APN disconnected, inform backend.
32 Feb 20 23:24:30 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 2 connection ready
Exact hetzelfde gedrag op locatie A en locatie B, 500 meter van elkaar verwijderd (dus andere mast, stedelijk gebied). Het is ook echt vrijwel precies 48-52 seconden wel verbinding, 7-8 seconden niet. In een structurele loop. Met verbinding haal ik zo 300mbit (RSSI -74). Ook even factory reset geprobeerd (just in case).

Iemand enig idee?

• Gotez

Gotez

42

rvk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Je had inderdaad gelijk. Met wat kleine aanpassingen aan instellingen werkte server prima met port 25 voor inkomende mails. Leuk om keer gedaan te hebben. Veel geleerd.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:48
Had deze week hetzelfde gedrag bij een nieuwe installatie (iedere minuut disconnect + reconnect). Opgelost door het modem aan de andere kant van de kamer te plaatsen (midden in huis).

Waarom de router zo dendert is onduidelijk, ik had de sim nog even in een ander LTE-modem geplaatst en had daar op die plek geen problemen. Maar ik plaats bij voorkeur het door de provider geleverde apparaat.

Snelheid bij raam (met stuiteren): 400 Mbit/s
Snelheid centraal in woning (zonder stuiteren): 300 Mbit/s - prima

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hier wat geks (denk ik).

Vanochtend kwam ik er achter dat de internetverbinding eruit lag.

21.02.26 - 01:55:18 - Internetverbinding is mislukt: foutoorzaak: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
21.02.26 - 01:48:59 - Internetverbinding is losgekoppeld.

Herstart K&K gedaan en toen werkte internet weer, maar....

Als ik probeer in te loggen op de Zyxel, krijg ik deze melding:
Maximum number of login account has been reached.

Iemand zoiets al eens gehad en waar heeft dit mee te maken?

edit: na deze post te hebben geplaatst, kom ik er wel weer in.

Lijkt opgelost dus..

[ Voor 8% gewijzigd door albino71 op 21-02-2026 10:13 ]

Te koop....

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 22:03
> ik had de sim nog even in een ander LTE-modem geplaatst

Guess what. Sim er uit en er weer in. Probleem opgelost. Ik denk dat hij matig contact maakt, of iets dergelijks.

• Gotez

Gotez

42

Gotez schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:52:
Volgens mij hebben ze bij mij n78 erbij gezet sinds vanochtend. Opvallend, alle speedtesten naar odido servers gaan nu 440 mbit. Speedtest naar niet-odido servers blijven steken op 180 mbit. Eerst haalde ik voor beide gelijk op ongeveer 200mbit. Upload is bij alle servers gehalveerd naar 30 mbit.
Volgens mij weer uitgezet. Want ik haal nog maar heel weinig down en upload. 130 en 30. Dat was altijd het dubbele. Vreemd. Gelukkig komt glaspoort binnenkort glasvezel aanleggen als het goed is. Want dit is jammer.

• ernstoud
Gotez schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:23:
[...]

Volgens mij weer uitgezet. Want ik haal nog maar heel weinig down en upload. 130 en 30. Dat was altijd het dubbele. Vreemd. Gelukkig komt glaspoort binnenkort glasvezel aanleggen als het goed is. Want dit is jammer.
Je kunt toch zien welke banden gebruikt worden en wat de kwaliteit is?

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 15:13
GREENSKiN schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:48:
> ik had de sim nog even in een ander LTE-modem geplaatst

Guess what. Sim er uit en er weer in. Probleem opgelost. Ik denk dat hij matig contact maakt, of iets dergelijks.
Ik heb sinds een reset vandaag hetzelfde probleem. Werkte altijd prima, maar sinds een factory reset elke minuut uitval voor een paar seconden. Sim er uit helpt niet.

Hebben anderen dit probleem?

edit: Handmatig instellen van 2e router als AP werkt alles weer prima.

[ Voor 6% gewijzigd door We.are.cake op 22-02-2026 23:45 ]

• SolarOrbiter
  • Laatst online: 17:37
is het hier iemand nog gelukt om Home Assistant / duckdns / port forwarding werkend te krijgen?

• Muncher
  • Laatst online: 16:23
Gotez schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Dank je wel. Misschien doe ik het verkeerd. Modem is bridge. Toen in opnsense de poorten doorgelaten in firewall. En via portforward naar mijn stalwart. Via online check zag ik port 993 en 465 open staan. Port 25 bleef dicht. Ik ga alles nog een keer goed nalopen.
Ik moet vanwege een aankomende verhuizing misschien ook aan de Klik en Klaar. Kan ik deze makkelijk gebruiken met opnsense? Opnsense hoeft alleen maar als router te dienen, niet als modem (dus zorgen dat alles het goede IP adres heeft).

• Gotez

Gotez

42

Muncher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:55:
[...]

Ik moet vanwege een aankomende verhuizing misschien ook aan de Klik en Klaar. Kan ik deze makkelijk gebruiken met opnsense? Opnsense hoeft alleen maar als router te dienen, niet als modem (dus zorgen dat alles het goede IP adres heeft).
Ja, bij mij draait het als een zonnetje. Ik heb dus wel bijgeleverde modem in bridge, maar dmz zou volgens mij ook moeten werken. Als je dan instellingen in modem goed zet.

• Muncher
Gotez schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:33:
[...]

Ja, bij mij draait het als een zonnetje. Ik heb dus wel bijgeleverde modem in bridge, maar dmz zou volgens mij ook moeten werken. Als je dan instellingen in modem goed zet.
Over welk modem heb jij het? De klik en klaar modem? Moet die in bridge modus?

• Gotez

Gotez

42

Muncher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:34:
[...]

Over welk modem heb jij het? De klik en klaar modem? Moet die in bridge modus?
Sorry. Ja, het Zyxel klik en klaar modem. Die mag volgens mij dan niet zelf wifi/dhcp doen. Dat uitzetten en het liefst opnsense in DMZ of modem in bridge.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bridge mode kan niet meer met het originele modem, als je een nieuwere firmware hebt dan aan het begin. Kans is nu 0% dat je nog de oude firmware krijgt als je nu klant wordt.

Dus dat wordt DMZ, als je er een router achter plaatst.

• Muncher
BiG-GuY schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:20:
Bridge mode kan niet meer met het originele modem, als je een nieuwere firmware hebt dan aan het begin. Kans is nu 0% dat je nog de oude firmware krijgt als je nu klant wordt.

Dus dat wordt DMZ, als je er een router achter plaatst.
Het is niet anders. Ik zal straks even nog zelf goed zoeken maar is er een tutorial oid beschikbaar hoe dit te doen?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Het is niet anders. Ik zal straks even nog zelf goed zoeken maar is er een tutorial oid beschikbaar hoe dit te doen?
Als je dit moet navragen is het de vraag of je dit moet willen instellen. Kijk uit met deze settings.

Netwerkinstellengen -> NAT -> DMZ

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Geinig, sinds lange tijd weer een Deens 178.225.24.x IP adres. Heel mijn Google is van slag :P

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 24-02-2026 19:45 ]

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:49
franssie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:44:
Geinig, sinds lange tijd weer een Deens 178.225.24.x IP adres. Heel mijn Google is van slag :P
Dat verklaart waarom ik ook ineens prijzen in Deense kronen zie.

• Muncher
@Gotez @BiG-GuY @IJsbeer Het is gelukt om Klik en Klaar te laten samenwerken met opnsense. Ik deel hier even de stappen die ik heb gezet zodat andere er mogelijk ook wat aan hebben. Ik kwam van een "originele" T-Mobile/Odido glasvezel aansluiting, inclusief vlan tagging. Ik heb de DHCP range van het Klik & Klaar modem aangepast, omdat het teveel gedoe opleverde om de DHCP range aan te passen op opnsense icm een aantal services die draaien (zowel de DHCP range van het Klik en Klaar modem als mijn opnsense was 192.168.1.1/24). Met dank aan Gemini voor het helpen met opschrijven (zelfs het DMZ stuk staat er in ;)):

Handleiding: Odido Klik en Klaar (Zyxel NR5103E) i.c.m. OPNsense
Wanneer je de Odido Klik en Klaar modem aansluit op een bestaande OPNsense-installatie (bijvoorbeeld na een overstap van Glasvezel), moet je rekening houden met een IP-conflict en een eventuele oude VLAN-configuratie.

1. Het IP-conflict oplossen
Beide apparaten gebruiken standaard 192.168.1.1. Je moet een van de twee verhuizen.
Optie A: Het IP van de Klik en Klaar modem aanpassen (Aangeraden)
Sluit een laptop direct aan op de modem en log in op 192.168.1.1. Ga naar Netwerkinstellingen, dan Thuisnetwerk en verander het IP-adres naar bijvoorbeeld 192.168.10.1. Hierdoor blijft je interne OPNsense-netwerk op 192.168.1.x gewoon werken zonder dat je al je apparaten opnieuw hoeft in te stellen.

Optie B: OPNsense aanpassen (LAN-zijde)
Wijzig het LAN IP van OPNsense naar bijvoorbeeld 192.168.2.1. Tip: Doe dit via het console-menu (optie 2). De web-interface weigert vaak de DHCP-range aan te passen zolang de interface zelf nog in het oude subnet zit. Via de console kun je het interface-IP en de DHCP-pool in één keer goedzetten.

VLAN 300 verwijderen
De Klik en Klaar modem werkt via 5G en gebruikt geen VLAN tags. Als je WAN-poort nog op VLAN 300 staat van je vorige glasvezelverbinding, krijg je geen verbinding.
• Ga in OPNsense naar Interfaces, dan Assignments.
• Zet de WAN interface terug op de fysieke poort (bijvoorbeeld re1 of igb0) in plaats van de VLAN-koppeling.
• Verwijder daarna de oude VLAN-configuratie onder Interfaces, Other Types, VLAN.

Statisch IP en DMZ instellen op de Odido-modem
Omdat IP Passthrough op de Zyxel vaak niet goed werkt of geblokkeerd is, gebruik je de DMZ-methode om Double NAT-problemen te voorkomen.
• MAC-adres: Zoek het MAC-adres van je fysieke WAN-poort op in OPNsense bij Interfaces, Overview.
• Static Lease: Ga in de Odido-modem naar de DHCP-instellingen en reserveer een vast IP (bijvoorbeeld 192.168.10.2) voor het MAC-adres van je OPNsense WAN-poort.
• DMZ: Ga naar Netwerkinstellingen, Firewall, DMZ. Schakel dit in voor het IP-adres dat je net gereserveerd hebt.

OPNsense WAN-beveiliging aanpassen
Omdat de Odido-modem een lokaal IP uitdeelt aan de WAN-kant van OPNsense, moet je de standaard blokkade opheffen:
• Ga naar Interfaces en klik op WAN.
• Vink onderaan de optie Block private networks (RFC 1918) UIT.
• Als je dit niet doet, blokkeert OPNsense al het verkeer vanaf de modem.

Hardware setup
Gebruik de LAN 1 (2.5G) poort op de Odido-modem voor de verbinding met je OPNsense-router. 5G-snelheden kunnen bij Klik en Klaar boven de 1 Gbps uitkomen; met de 2.5G poort voorkom je een snelheidsbeperking tussen de modem en je eigen router.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:19
franssie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:44:
Kreeg ook opeens weer standaard de Deense versie van de website te zien. Ook prijzen waren in de Deense valuta. ;)

• Gotez

Gotez

42

Muncher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:05:
@Gotez @BiG-GuY @IJsbeer Het is gelukt om Klik en Klaar te laten samenwerken met opnsense. Ik deel hier even de stappen die ik heb gezet zodat andere er mogelijk ook wat aan hebben. Ik kwam van een "originele" T-Mobile/Odido glasvezel aansluiting, inclusief vlan tagging. Ik heb de DHCP range van het Klik & Klaar modem aangepast, omdat het teveel gedoe opleverde om de DHCP range aan te passen op opnsense icm een aantal services die draaien (zowel de DHCP range van het Klik en Klaar modem als mijn opnsense was 192.168.1.1/24). Met dank aan Gemini voor het helpen met opschrijven (zelfs het DMZ stuk staat er in ;)):

Handleiding: Odido Klik en Klaar (Zyxel NR5103E) i.c.m. OPNsense
Wanneer je de Odido Klik en Klaar modem aansluit op een bestaande OPNsense-installatie (bijvoorbeeld na een overstap van Glasvezel), moet je rekening houden met een IP-conflict en een eventuele oude VLAN-configuratie.

1. Het IP-conflict oplossen
Beide apparaten gebruiken standaard 192.168.1.1. Je moet een van de twee verhuizen.
Optie A: Het IP van de Klik en Klaar modem aanpassen (Aangeraden)
Sluit een laptop direct aan op de modem en log in op 192.168.1.1. Ga naar Netwerkinstellingen, dan Thuisnetwerk en verander het IP-adres naar bijvoorbeeld 192.168.10.1. Hierdoor blijft je interne OPNsense-netwerk op 192.168.1.x gewoon werken zonder dat je al je apparaten opnieuw hoeft in te stellen.

Optie B: OPNsense aanpassen (LAN-zijde)
Wijzig het LAN IP van OPNsense naar bijvoorbeeld 192.168.2.1. Tip: Doe dit via het console-menu (optie 2). De web-interface weigert vaak de DHCP-range aan te passen zolang de interface zelf nog in het oude subnet zit. Via de console kun je het interface-IP en de DHCP-pool in één keer goedzetten.

VLAN 300 verwijderen
De Klik en Klaar modem werkt via 5G en gebruikt geen VLAN tags. Als je WAN-poort nog op VLAN 300 staat van je vorige glasvezelverbinding, krijg je geen verbinding.
• Ga in OPNsense naar Interfaces, dan Assignments.
• Zet de WAN interface terug op de fysieke poort (bijvoorbeeld re1 of igb0) in plaats van de VLAN-koppeling.
• Verwijder daarna de oude VLAN-configuratie onder Interfaces, Other Types, VLAN.

Statisch IP en DMZ instellen op de Odido-modem
Omdat IP Passthrough op de Zyxel vaak niet goed werkt of geblokkeerd is, gebruik je de DMZ-methode om Double NAT-problemen te voorkomen.
• MAC-adres: Zoek het MAC-adres van je fysieke WAN-poort op in OPNsense bij Interfaces, Overview.
• Static Lease: Ga in de Odido-modem naar de DHCP-instellingen en reserveer een vast IP (bijvoorbeeld 192.168.10.2) voor het MAC-adres van je OPNsense WAN-poort.
• DMZ: Ga naar Netwerkinstellingen, Firewall, DMZ. Schakel dit in voor het IP-adres dat je net gereserveerd hebt.

OPNsense WAN-beveiliging aanpassen
Omdat de Odido-modem een lokaal IP uitdeelt aan de WAN-kant van OPNsense, moet je de standaard blokkade opheffen:
• Ga naar Interfaces en klik op WAN.
• Vink onderaan de optie Block private networks (RFC 1918) UIT.
• Als je dit niet doet, blokkeert OPNsense al het verkeer vanaf de modem.

Hardware setup
Gebruik de LAN 1 (2.5G) poort op de Odido-modem voor de verbinding met je OPNsense-router. 5G-snelheden kunnen bij Klik en Klaar boven de 1 Gbps uitkomen; met de 2.5G poort voorkom je een snelheidsbeperking tussen de modem en je eigen router.
Goed verhaal. Dank! Ik had inderdaad mijn opnsense al draaien op 192.168.68.1. Hoe bevalt K&K? Ik heb ingestorte verbinding hier, van 200 mbit twee dagen naar 400 en nu naar 110 mbit. En signaalsterkte echt minimaal.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01

Dutch_guy

WYSIWYG

BlikRembrand schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:07:
Iemand ervaring hier met client isolation tussen Wifi en Ethernet op een Odido K&K ZTE G5 pro? Ik kom er niet uit. Clients op wifi kunnen elkaar pingen, en clients op ethernet zijn vanaf het modem te pingen via de webinterface, maar vanaf wifi kan ik ethernet devices niet bereiken.

[Afbeelding]

Ik heb al geprobeerd:
- pingen van printer via de webinterface: dat werkt
- wifi devices elkaar pingen: dat werkt
- 'Multi AP isolation' uitgezet onder wifi 'Main SSID'
- 'Completely Isolated' uitgezet onder wifi 'Basic Settings'
- MAC/IP/Port filtering uitgezet onder security
- Modem stroom eraf en erop
- Andere Ethernet poort (modem heeft er 2)
- Gecheckt dat ik op het main SSID zit en niet het gastnetwerk
Ik heb exact dit probleem, om gek van te worden. Gaat om een zakelijk abonnement, hetzelfde modem. Met geen mogelijkheid lukt het om een bekabelde printer te benaderen vanaf een apparaat verbonden met Wifi.

Laptop via netwerkkabel en geen probleem om te printen.

Iemand een idee?

Pay peanuts get monkeys !

• Muncher
Gotez schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:45:
[...]

Goed verhaal. Dank! Ik had inderdaad mijn opnsense al draaien op 192.168.68.1. Hoe bevalt K&K? Ik heb ingestorte verbinding hier, van 200 mbit twee dagen naar 400 en nu naar 110 mbit. En signaalsterkte echt minimaal.
De eerste 24 uur zijn mwoah. Ik ga van 50 mbit naar max 150 mbit. Videobellen via Zoom kan eigenlijk niet. Ik heb de K&K app gebruikt om een betere plek te vinden voor het modem maar dit lijkt toch echt de optimale plek. Maar goed, het is bedoeld als tijdelijke verbinding dus het is afdoende voor nu.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:57

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:41

SebasFM

BOFH

Edit: Dit had eigenlijk in het andere topic gemoeten... O-)

[ Voor 96% gewijzigd door SebasFM op 25-02-2026 17:02 . Reden: foutje bedankt ]

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)