[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
flaskk schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:38:
Even vannacht de wekker zetten en router ff opnieuw opstarten.
Of ff ontpluggen voor je naar bed gaat, danwel 's morgens als je opstaat.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:23
Miglow schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Of ff ontpluggen voor je naar bed gaat, danwel 's morgens als je opstaat.
Sochtends zou ik niet doen, want bij elke reset gaat hij ietsjes later doen dacht ik.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:27
flaskk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Sochtends zou ik niet doen, want bij elke reset gaat hij ietsjes later doen dacht ik.
Volgens mij steeds 2 minuten eerder.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 15:47
Voor de mensen die een dagelijkse herstart willen? Tijdschakelaar ertussen en klaar. Bij de bouwmarkt zijn die digitale vaak iets van 10 euro ofzo. Het hoeft niet heel fancy te zijn naar mijn idee. Je moet wel accepteren dat je 1 a 2min geen internet hebt.

Als je HA of vergelijkbaar iets hebt dan kun je ook een stekker doen die je programmeert.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Cave_Boy schreef op zondag 18 januari 2026 @ 07:15:
Voor de mensen die een dagelijkse herstart willen? Tijdschakelaar ertussen en klaar. Bij de bouwmarkt zijn die digitale vaak iets van 10 euro ofzo. Het hoeft niet heel fancy te zijn naar mijn idee. Je moet wel accepteren dat je 1 a 2min geen internet hebt.

Als je HA of vergelijkbaar iets hebt dan kun je ook een stekker doen die je programmeert.
Ik gebruik het zelf binnen HA met de Zyxel integratie in HACS. Dan krijg je o.a. button "Zyxel reboot device". Simpele automation aanmaken en hij reboot wanneer je wil. Voordeel is dat je hiervoor geen slimme stekker nodig hebt. https://github.com/zulufoxtrot/ha-zyxel

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

vdr01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:03:
[...]

Ik gebruik het zelf binnen HA met de Zyxel integratie in HACS. Dan krijg je o.a. button "Zyxel reboot device". Simpele automation aanmaken en hij reboot wanneer je wil. Voordeel is dat je hiervoor geen slimme stekker nodig hebt. https://github.com/zulufoxtrot/ha-zyxel
Dat is handig, dankjewel! Net ingesteld (HACS draaide al) en werkt perfect.

Te koop....

• Jaykong
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-01 21:41
Vraagje:

Ik zie dat er combikorting is als je op hetzelfde adres bijvoorbeeld mobiel en vast internet hebt. Stel dat mijn ouders mobiel van odido hebben, maar ik in mijn eigen appartement klik en klaar wil hebben. Kan ik deze dan bestellen via hun account en op hun adres, om hem dan vervolgens op mijn eigen adres neer te zetten? Of gaat dat niet lukken omdat het locatiegeboden is wat betreft de simkaart. Scheelt op jaarbasis toch weer behoorlijk wat als je van die combi gebruik kan maken, maar ik zit nog een tijdje vast aan een abonnement bij een andere provider.

[ Voor 7% gewijzigd door Jaykong op 18-01-2026 18:45 ]

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Jaykong schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:44:
Vraagje:

Ik zie dat er combikorting is als je op hetzelfde adres bijvoorbeeld mobiel en vast internet hebt. Stel dat mijn ouders mobiel van odido hebben, maar ik in mijn eigen appartement klik en klaar wil hebben. Kan ik deze dan bestellen via hun account en op hun adres, om hem dan vervolgens op mijn eigen adres neer te zetten? Of gaat dat niet lukken omdat het locatiegeboden is wat betreft de simkaart. Scheelt op jaarbasis toch weer behoorlijk wat als je van die combi gebruik kan maken, maar ik zit nog een tijdje vast aan een abonnement bij een andere provider.
Ja dat kan, het apparaat werkt in heel Nederland. Wel netjes de kosten maandelijks aan je ouders betalen he.

• Miglow
Jaykong schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:44:
Vraagje:

Geen probleem, ik gebruik het in de vrachtwagen door heel NL.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RoRoNL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Ja dat kan, het apparaat werkt in heel Nederland. Wel netjes de kosten maandelijks aan je ouders betalen he.
Bij het afsluiten moet je gewoon een bankrekening opgeven. Dus dat gaat dan gewoon van je eigen rekening af.

En ja, zo heb ik het hier ook, werkt prima. Ik heb hier zelfs 2 K&K abo's op 1 adres lopen (waarbij er dus 1 hier niet staat), beide krijgen de korting.

• ernstoud
IJsbeer schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:35:
[...]
Ik heb hier zelfs 2 K&K abo's op 1 adres lopen (waarbij er dus 1 hier niet staat), beide krijgen de korting.
Ik ook. Gek genoeg een derde abo kon niet meer.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36

franssie

Save the albatross

Maar toch altijd in combinatie met een mobiel abbo?
Ik had twee K&K modems, had ik een leuk IOT sim van kunnen draaien met dier korting.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• IJsbeer
  • Niet online
franssie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:48:
Maar toch altijd in combinatie met een mobiel abbo?
Ik had twee K&K modems, had ik een leuk IOT sim van kunnen draaien met dier korting.
Ik heb hier ook nog twee BEN abonnementen lopen, ik kom hier over anderhalf jaar op terug .. :+
Maar ik zou dat wel raar vinden. Uit de FAQ
Het maakt niet uit welk abonnement van Odido je hebt. Een mobiel abonnement voor je bedrijf of van Ben telt ook gewoon mee.
Bestel Klik&Klaar Internet op hetzelfde adres als een ander internetabonnement van Odido? Dan krijg je op beide internetabonnementen € 5 korting per maand. Je kan maximaal 2 internetabonnementen voor thuis en 6 mobiele abonnementen combineren voor Klantvoordeel.

• flaskk
IJsbeer schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Ik heb hier ook nog twee BEN abonnementen lopen, ik kom hier over anderhalf jaar op terug .. :+
Maar ik zou dat wel raar vinden. Uit de FAQ

[...]

[...]
Zijn weinig "normale" consumenten die 2 internet lijnen hebben lopen. Dus lijkt mij eerlijk gezegd een beetje raar.

• franssie

franssie

Save the albatross

flaskk schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Zijn weinig "normale" consumenten die 2 internet lijnen hebben lopen. Dus lijkt mij eerlijk gezegd een beetje raar.
Thuis en vakantiewoning of boot, ik ken er zat, zie ook het starlink topic.
Of thuis en Vrachtwagen, dat is in dit topic ook een veelvoorkomende use case :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

albino71 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Dat is handig, dankjewel! Net ingesteld (HACS draaide al) en werkt perfect.
TIP: Na HA core updates zijn de icoontjes van deze integratie soms verdwenen. Dit is eenvoudig op te lossen door browser cache op te schonen en daarna mogelijk nog een herstart HA.

• flaskk
Ik dacht dat abbonement met 1,- steeg, maar die van mij is met 77 cent verhoogd, vanwege de 5 euro bundel korting denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door flaskk op 21-01-2026 17:29 ]

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
flaskk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:28:
Ik dacht dat abonnement met 1,- steeg, maar die van mij is met 77 cent verhoogd, vanwege de 5 euro bundel korting denk ik.
Die 77 cent is de inflatie. Die 1 euro is voor nieuwe klanten.

• TweakGr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:12
Ik heb een AF55, hiervan gebruik ik alleen de buitenunit, gevoed via POE met de meegeleverde POE adapter. Dus niet de bijbehorende router.

Nu viel deze eergisteren ook uit, rond 23:00 en bleef de hele nacht offline, ook na opnieuw aanzetten (stekker eruit/erin).
Ik heb de simkaart gisterochtend opnieuw geplaatst, toen werkte hij weer.
Vandaag echter is hij weer om 06:19 uitgevallen en nog niet opnieuw online gekomen.

Heeft iemand vergelijkbare ervaring met de AF55?
Hij hangt buiten, misschien heeft het daarmee te maken (kou)
Of wordt er inmiddels gecontroleerd op welke band gebruikt wordt?

Ik zie wel de posts van madshark, dat geeft weinig hoop als Odido zegt hier niets mee te kunnen. In principe heb je natuurlijk vrije modemkeuze dus moeten ze op z'n minst kunnen zien of er ook een issue aan hun kant kan zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door TweakGr op 22-01-2026 07:31 ]

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-02 10:53

Flitskikker

Forumkikker

Hmm, m'n geforwarde poorten zijn sinds ±10 minuten opeens niet meer extern benaderbaar.
Lijken wel aan te staan in het modem. IP gedubbelcheckt. Firewall aan/uit maakt niet uit.

Anderen met problemen toevallig?

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:03
Flitskikker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:06:
Hmm, m'n geforwarde poorten zijn sinds ±10 minuten opeens niet meer extern benaderbaar.
Lijken wel aan te staan in het modem. IP gedubbelcheckt. Firewall aan/uit maakt niet uit.

Anderen met problemen toevallig?
Er zijn landelijk internet problemen, niet alleen Odido. Krijg een grote variatie aan klachten hier op het werk

https://allestoringen.nl/

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:17
Team-RiNo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Er zijn landelijk internet problemen, niet alleen Odido. Krijg een grote variatie aan klachten hier op het werk

https://allestoringen.nl/
En dat komt weer omdat iemand bij Ziggo/KPN/Delta/Weetikveel een Odidio iets niet kan bereiken, een storing meldt enzovoorts. Allestoringen is niet het meest betrouwbare platform in deze. Hier 0 last op zowel Freedom als zakelijke KPN aansluiting.

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-02 10:53

Flitskikker

Forumkikker

Hij doet het weer :)

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 21:37
Houtenklaas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:22:
[...]

En dat komt weer omdat iemand bij Ziggo/KPN/Delta/Weetikveel een Odidio iets niet kan bereiken, een storing meldt enzovoorts. Allestoringen is niet het meest betrouwbare platform in deze. Hier 0 last op zowel Freedom als zakelijke KPN aansluiting.
Allestoringen kijkt naar heel veel soorten broninformatie, zoals social media en meldingen op de website. Eens dat dit niet 100% betrouwbaar is, tegelijkertijd zie je soms eerder een storing op allestoringen dan dat de provider dit meldt.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27
Ik zit hier op een zakelijke internetverbinding, maar ook hier lagen we er een klein minuutje uit. Er was dus zeker wel iets landelijks aan de hand, bepaalde websites deden het wel, maar de citrix verbinding naar kantoor lag helemaal plat. En bij verscillende providers als ik de meldingen bij de servicedesk zo lees.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 22-01-2026 17:31 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlLiwTyQ8PnpjHJ-q2c43Ri41mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Mfi8MIw6rEuJSxi5iWFtmDG.png?f=fotoalbum_large

Lijkt dus iets landelijks geweest te zijn inderdaad als je naar de spikes kijkt, dit keer niet Odido maar ergens iets in een knooppunt.

• mvh0712
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 22:15
De laatste tijd, zeker een maand, valt het op dat de verbinding terugvalt naar LTE (B7) met een snelheid van 120Mbps terwijl er altijd een verbinding was op 5G (N73) met een snelheid van 600Mbps.
Wanneer het modem een restart heeft gehad, is er even een goede verbinding op 5G maar valt na een minuut terug naar LTE.
Het signaal van de LTE verbinding is minimaal 10 dBm slechter dan dit van 5G.
Uiteraard alle bekende oplossing geprobeerd als herstart, factory reset en simswap. De plaatst van het modem is niet veranderd en ook geen bebouwing in de omgeving.

Heeft iemand nog een idee/ suggestie? Kon met teruglezen niet direct iets vergelijken terugvinden.

• stegosaurus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:04
ik zit nu op de 6.5TB deze maand en ik heb nog geen telefoontje (of e-mail) van Odido ontvangen. Ik had wel wat verwacht dus misschien krijg ik dat nog?

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:49
stegosaurus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:02:
ik zit nu op de 6.5TB deze maand en ik heb nog geen telefoontje (of e-mail) van Odido ontvangen. Ik had wel wat verwacht dus misschien krijg ik dat nog?
Zit je in een stad of ergens achteraf? Dat maakt Odido volgens mij nog wel uit.

• stegosaurus
Roy Tollenaar schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Zit je in een stad of ergens achteraf? Dat maakt Odido volgens mij nog wel uit.
Voor randstad begrippen woon ik vrij achteraf. Dat zou het verschil nog wel eens kunnen maken, niet aan gedacht. Verder was ik ook niet van plan om stelselmatig naar de 6TB te gaan maar soms loopt het zo.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Klinkt erg stoer, maar dergelijk misbruik werkt wel in de hand dat er voor de overige consumenten straks misschien strengere regels of tarieven gelden.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 21:33
Ik zat laatst op 3/4 maand al over de 2TB. toen kneep ik hem ook wel even, maar niets van gehoord. Woon wel extreem achteraf, dat wel. Deze maand de 1TB nog niet aangetikt. Thuiswerker in huis heeft nog vakantie, dat scheelt een boel.

En dan zal ik melden dat wij geen films illegaal downloaden of games op een xbox gooien of wat dan ook.

Streamen wel in de avond, veel youtube en gewoon browsen. Een paar TB heb je zo te pakken hoor.

[ Voor 30% gewijzigd door Doesnotcompute op 25-01-2026 13:28 ]

• Roy Tollenaar
stegosaurus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:21:
[...]

Voor randstad begrippen woon ik vrij achteraf. Dat zou het verschil nog wel eens kunnen maken, niet aan gedacht. Verder was ik ook niet van plan om stelselmatig naar de 6TB te gaan maar soms loopt het zo.
Oh zou ook geen probleem moeten zijn, zit met een normaal unlimited telefoon abonnement al vaak op 2TB

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:33
@stegosaurus @Roy Tollenaar

Mobiele sites doen ongeveer 1 tot 4 TB per dag.
Er zijn ook sites die vooral voor de dekking er zijn, maar bijna geen data doen.
En uiteraard sites op goede lokaties, lees erg druk of erg hoog die mogelijk veel data verwerken.

Wel leuk om te lezen zo. Stel een lokake HDD gaat dood, waar ik Google Drive 2 TB, One Drive 1 TB en nog wat andere online dingen op mirror, als je deze dan 24/7 terug haalt kun je al 4 TB halen in.... even googlen.... "A 4TB download at 1 Gbps speed will take approximately 8.89 hours."

Dan kun je in een nachtje al alles terug hebben met een mooie N78 5G verbinding.
Dat moet je als provider aankunnen, anders moet je het niet aanbieden.

6TB per maand is aardig wat, maar valt bijna niet op in het totaal.

• stegosaurus
Harry720A schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:24:
Klinkt erg stoer, maar dergelijk misbruik werkt wel in de hand dat er voor de overige consumenten straks misschien strengere regels of tarieven gelden.
Misbruik maken vind ik nogal stellig. Het is verklaarbaar gebruik: o.a wat games downloaden, backup terugzetten en wat streaming.
neeecht schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:06:
@stegosaurus @Roy Tollenaar

Mobiele sites doen ongeveer 1 tot 4 TB per dag.
Er zijn ook sites die vooral voor de dekking er zijn, maar bijna geen data doen.
En uiteraard sites op goede lokaties, lees erg druk of erg hoog die mogelijk veel data verwerken.

Wel leuk om te lezen zo. Stel een lokake HDD gaat dood, waar ik Google Drive 2 TB, One Drive 1 TB en nog wat andere online dingen op mirror, als je deze dan 24/7 terug haalt kun je al 4 TB halen in.... even googlen.... "A 4TB download at 1 Gbps speed will take approximately 8.89 hours."

Dan kun je in een nachtje al alles terug hebben met een mooie N78 5G verbinding.
Dat moet je als provider aankunnen, anders moet je het niet aanbieden.

6TB per maand is aardig wat, maar valt bijna niet op in het totaal.
Nee, ik denk (en hoop) dat als je dit incidenteel doet het wel mee zal vallen en wegvalt in de ruis. Daarentegen snap ik ook wel dat Odido er wat van gaat vinden als ik iedere maand dit doe. Je zou denken dat je dan de vraag krijgt om meer te gaan betalen, wat ik zelf prima zou vinden overigens.

Ik heb de K&K nu sinds mei 2025, als dit de eerste keer is dat ik er echt vies ver overheen ga vind ik het niet echt misbruik. Mocht ik toch wat van Odido horen zal ik het wel hier plaatsen :)

[ Voor 5% gewijzigd door stegosaurus op 25-01-2026 18:42 ]

• flaskk
Is niet dat je na je fairuse gebruik lager op de prioriteit komt te staan. Geen idee of ze qos of iets dergelijks hebben maar dan sta je nu waarschijnlijk op 0 😅

• franssie

franssie

Save the albatross

flaskk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:02:
Is niet dat je na je fairuse gebruik lager op de prioriteit komt te staan. Geen idee of ze qos of iets dergelijks hebben maar dan sta je nu waarschijnlijk op 0 😅
Dat is wel de meest redelijke optie. Het voorkomt dat een paar gebruikers de ervaring voor anderen verminderden, een zeker bij backups (s nachts) heb je er geen last van. Grote game downloads diëten overdag dan wat langer, soit.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 15:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Maar is het bewust misbruik?
Ik werd min-of-meer geforceerd K&K te gebruiken toen Odido het naliet (of niet kon regelen) om na m'n verhuizing op tijd glasvezel te leveren (na eerdere beloftes). We zijn bijna anderhalf jaar verder, en het lijkt erop dat ik over een paar weken eindelijk glasvezel heb. Maar ondertussen heb ik me niet ingehouden en maanden gehad waarin ik 4TB+ heb verstookt. Niet omdat het kan, maar omdat ik veel thuis werk, en dat is gewoon mijn bandbreedte-verbruik.
Terwijl zo'n aanvraag voor een verbinding open staat kun je ook niet makkelijk ff naar een andere provider op andere techniek zoals Ziggo die standaard alleen nog maar jaarlijkse abonnementen verkopen.
Daarom ben ik wel blij dat ze er in ieder geval niet zo bovenop hebben gezeten tot nu toe.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Streamen wel in de avond, veel youtube en gewoon browsen. Een paar TB heb je zo te pakken hoor.
Dit vind ik wel iets te stellig.

De boosdoener is zonder twijfel video. En niks mis met lekker video kijken, maar het maakt nogal uit of iemand alles in 4K streamt, of in Full HD. Dat scheelt al snel een factor 4 aan bandbreedte.

Dus bij twee voor de rest gelijke huishoudens, kan het zomaar zijn dat de ene 2 TB aan data verstookt, terwijl de andere niet boven de 500 GB komt, alleen maar op basis van video.

En wat dat betreft vind ik het wel redelijk dat een provider met schaarse bandbreedte grenzen stelt.

Met dat in het achterhoofd is het net iets te makkelijk zeggen "al die TB's zijn onvermijdelijk". Een lagere bitrate zetten (scheelt ook in de kosten van je Netflix) scheelt namelijk echt een slok op een borrel.

• W1ck1e
  • Nu online
Doesnotcompute schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:25:
Ik zat laatst op 3/4 maand al over de 2TB. toen kneep ik hem ook wel even, maar niets van gehoord. Woon wel extreem achteraf, dat wel. Deze maand de 1TB nog niet aangetikt. Thuiswerker in huis heeft nog vakantie, dat scheelt een boel.

En dan zal ik melden dat wij geen films illegaal downloaden of games op een xbox gooien of wat dan ook.

Met heel veel tv kijken (denk veel, en verdubbel dat nog een keer) gebruiken ik alleen (Thomson 240) en samen (1 partner, geen kinderen) (Thomson 270) in totaal 607 GB per maand. Dat is dus tv (inclusief streaming) via internet. We kijken eigenlijks nauwelijks over coax (van ziggo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh_VXnz7Zys82CgHvFK1JSn4Yho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U0F1VqQOuW9A0JOjdURSiWnq.png?f=fotoalbum_large

• Keypunchie
  • Niet online
Ja, en ook ter referentie nog een sommetje. Een 4K video streamen komt neer op +- 10 Gigabyte per uur. Dat is conservatief (meestal wordt er aggresiever gecomprimeerd), maar ook vooral makkelijk rekenen.

Dat betekent dat je met 1 Terabyte rustig 100 uur aan 4K video kunt kijken. Over een maand is dat ruim 3 uur per dag.

Dus "zomaar even wat TB's" aantikken komt neer op echt wel heel veel streamen. (Meerdere personen laten het sneller gaan, maar ook dan komt het wel er op neer dat je een groot gedeelte van de dag video aan hebt staan).

[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 26-01-2026 12:18 ]

• flaskk
Hier is het ongeveer 600gb aan tv streaming, telefoon van de wederhelft doet ongeveer 80gb, en ikzelf 50gb. En laptop van mijn werk 15gb (via rds dingen doen)

En we kijken best veel tv, ~ 6 uurtjes per dag denk ik. (Vaak staat de tv aan terwijl ik aan het werk ben) Dat is Netflix, Disney, Videoland, Prime, hbo, npo.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-02 15:27
Keypunchie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Dit vind ik wel iets te stellig.

De boosdoener is zonder twijfel video. En niks mis met lekker video kijken, maar het maakt nogal uit of iemand alles in 4K streamt, of in Full HD. Dat scheelt al snel een factor 4 aan bandbreedte.

Dus bij twee voor de rest gelijke huishoudens, kan het zomaar zijn dat de ene 2 TB aan data verstookt, terwijl de andere niet boven de 500 GB komt, alleen maar op basis van video.

En wat dat betreft vind ik het wel redelijk dat een provider met schaarse bandbreedte grenzen stelt.

Met dat in het achterhoofd is het net iets te makkelijk zeggen "al die TB's zijn onvermijdelijk". Een lagere bitrate zetten (scheelt ook in de kosten van je Netflix) scheelt namelijk echt een slok op een borrel.
Begrijp ik het nou goed dat jij stelt dat abonees van Odido geen films in 4K mogen streamen omdat ze dan teveel data gebruiken? Dat zou toch echt van de pot gerukt zijn!

• W1ck1e
  • Nu online
Hazalnootpuur schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Begrijp ik het nou goed dat jij stelt dat abonees van Odido geen films in 4K mogen streamen omdat ze dan teveel data gebruiken? Dat zou toch echt van de pot gerukt zijn!
Neen, dat denk ik niet. Je moet heul veul 4K kijken in een maand om die 2TB te halen.

Bij OK&K kan je sowieso 2TB per maand verbruiken. Een beetje daarboven is geen probleem. Bij veel meer is er een soort van een FUP. Het zal Odido iin principe worst wezen waar die data voor gebruikt wordt. Volgens mij is 2TB genoeg voor een groot deel van de gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 26-01-2026 16:57 ]

• Doesnotcompute
Wij streamen wel veel, komt omdat we ook geen kabel hebben of uberhaupt kunnen krijgen. De KnK is onze enige lijn met de buitenwereld eigenlijk. Dus als de TV in de avond aangaat vanaf een uur of 7 tot 10 dan streamt er wel continue iets. En overdag staat er vaak wel ergens een tablet op tafel met een serie. Zeker in deze vakantie periode.

Eigenlijk niets in 4k, volgens mij ondersteunen onze diensten dan niet eens omdat ik een kniepert ben wat dat betreft.

Ik gok dat Odido mij wel een mailtje stuurt als ze het ergens niet mee eens zijn. Het volgende staat letterijk op hun frontpage :Zo kan je eindeloos internetten en streamen." Ik ben niet bewust expres veel data aan het verstoken omdat het kan o.i.d.

• Keypunchie
  • Niet online
Gebruikers van Odido mogen vooral doen wat ze willen. Maar ze moeten niet gek op kijken dat als je 24x7 meerdere 4k streams hebt lopen, dat de provider dan een streep trekt.

Zoals in het rekenvoorbeeld, met 1TB kun je al meerdere uren per dag 4K kijken. Als dat (om wat voor reden dan ook) niet voldoende TV-uren zijn... dan kun je zelf tering naar de nering zetten.

De stelling namelijk dat je "zomaar" een paar TB verstookt bij doorsnee gedrag, is nogal sterk. Ik vind 100-200 uur extra TV kijken (en dat is conservatief, gaat eerder om 300-400) verre van doorsnee.

En als je dat wel wil, dan is dat prima, maar dan kun je wel degelijk wat aan je datagebruik doen. Full HD ipv. 4K is redelijk, als je op een K&K blijkbaar meer dan 6uur per dag wilt streamen*. (Die 6 uur is zelfs met conservatieve aannames slechts 1.8TB, dan heb je binnen het 2TB budget nog 200 GB over voor browsen en mail.)

*de gemiddelde Nederlander keek in 2023 iets meer dan 2uur per dag TV. En nogmaals, we gebruiken hier vrij conservatieve aannames.

[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 26-01-2026 18:51 ]

• Miglow
Doesnotcompute schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:36:
Wij streamen wel veel, komt omdat we ook geen kabel hebben of uberhaupt kunnen krijgen. De KnK is onze enige lijn met de buitenwereld eigenlijk. Dus als de TV in de avond aangaat vanaf een uur of 7 tot 10 dan streamt er wel continue iets. En overdag staat er vaak wel ergens een tablet op tafel met een serie. Zeker in deze vakantie periode.

Eigenlijk niets in 4k, volgens mij ondersteunen onze diensten dan niet eens omdat ik een kniepert ben wat dat betreft.

Ik gok dat Odido mij wel een mailtje stuurt als ze het ergens niet mee eens zijn. Het volgende staat letterijk op hun frontpage :Zo kan je eindeloos internetten en streamen." Ik ben niet bewust expres veel data aan het verstoken omdat het kan o.i.d.
Welke vakantieperiode?

• stegosaurus
Ik gok begin januari, maar dat is ook alleen maar omdat ik zelf ook vrij ben.

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je kijkt naar de data van de afgelopen kalendermaand, kerstvakantie oid?

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Wat is nu het probleem? Volgens mij is dat er helemaal niet want bijna niemand is tot op heden gebeld vanwege teveel dataverbruik. Krijg een beetje het gevoel dat we discussie voeren over een (vooralsnog) onbestaand probleem.

[ Voor 46% gewijzigd door vdr01 op 26-01-2026 21:16 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

vdr01 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:12:
Wat is nu het probleem? Volgens mij is dat er helemaal niet want bijna niemand is tot op heden gebeld vanwege teveel dataverbruik. Krijg een beetje het gevoel dat we discussie voeren over een (vooralsnog) onbestaand probleem.
euh, ja daar zijn we hier op tweakers wel goed in >:)

• stegosaurus
vdr01 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:12:
offtopic:
Mijn fout, ik ga alvast met een kratje bier/koffie naar Odido om het goed te maken.
Maar alle gekheid op een stokje, eens. Als ik de FAQ goed begrijp is er wel één Tweaker geweest bij wie dit wel het geval is. Ik denk niet dat ik nummer twee ga worden. Die ambitie heb ik ook niet

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

stegosaurus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:38:
[...]
offtopic:
Mijn fout, ik ga alvast met een kratje bier/koffie naar Odido om het goed te maken.
Maar alle gekheid op een stokje, eens. Als ik de FAQ goed begrijp is er wel één Tweaker geweest bij wie dit wel het geval is. Ik denk niet dat ik nummer twee ga worden. Die ambitie heb ik ook niet
Dat is heel vervelend voor die persoon maar 1 is geen luidt een gezegde. Persoonlijk denk ik dat Odido pas mankracht (m/v) gaat inzetten zodra een mast overbelast dreigt te raken waardoor andere klanten er last van ondervinden. Vanuit Odido oogpunt, waarom geld uitgeven indien het (nog) niet strikt noodzakelijk is? Doe ik in mijn eigen bedrijfsvoering ook niet. Als het nodig is grijp je in en zoniet des te beter.

• Doesnotcompute
Veel mensen zijn vrij in Januari. Mijn wederhelft start 1-2 weer. Zal eens kijken wat het verbruik in februari is. Meende dat ik dat eerder al gemeld had dat er iemand in huis nog vakantie heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Doesnotcompute op 27-01-2026 06:29 ]

• flaskk
In de voorwaarden staat dit:
Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een
lagere prioriteit dan dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben
verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.
En in een ander kopje
Wat houdt redelijk gebruik in
• Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik.
Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo
ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je – misschien onbedoeld –
geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover
informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst
opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.
Dus dat zijn twee heel verschillende dingen, de 2tb grens gaat dus je prioriteit naar beneden, en bij onredelijk gebruik gaan ze je bellen, maar daar staat nergens in dat 2tb is. Ik denk eerder als je constant allemaal torrents aan het uploaden bent je een belletje kan verwachten.

• Kyle
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:06
Laat ik dan ook maar mijn bijdrage leveren. Wat ik bij de introductie van K&K ben tegengekomen is dat Odido niet onder fair use beschouwt dat 1 of meerdere bewakingscameras 24/7 continu 2 of 4K beelden versturen. Dus echt zonder 1 seconde onderbreking.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kyle schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:24:
Laat ik dan ook maar mijn bijdrage leveren. Wat ik bij de introductie van K&K ben tegengekomen is dat Odido niet onder fair use beschouwt dat 1 of meerdere bewakingscameras 24/7 continu 2 of 4K beelden versturen. Dus echt zonder 1 seconde onderbreking.
Hoe heb je dat gemerkt dan?

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Kyle
Room42 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Hoe heb je dat gemerkt dan?
Het kan haast niet anders dat ik het ben tegengekomen op het gebruikersforum van Odido, naar ik meen als antwoord van Odido op de vraag wat precies fair use inhield. Het antwoord van Odido leek me destijds zeer begrijpelijk omdat K&K maximaal voor SOHO bedoeld is en niet voor 24/7 grootschalige terreinbewaking van bedrijven.

• IJsbeer
  • Niet online
Dus concreet heeft niemand ooit een melding gehad. Lijkt me case closed over deze discussie.

• Room42
  • Niet online
Kyle schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Het kan haast niet anders dat ik het ben tegengekomen op het gebruikersforum van Odido, naar ik meen als antwoord van Odido op de vraag wat precies fair use inhield. Het antwoord van Odido leek me destijds zeer begrijpelijk omdat K&K maximaal voor SOHO bedoeld is en niet voor 24/7 grootschalige terreinbewaking van bedrijven.
Ok, maar wat merkte je dan? Verbrak de verbinding? Werd het traag? Ik bedoel; Je hebt het over een 5G internetoplossing van net geen 26 euro per maand. Daar ga je geen 247 100% stabiliteit van kunnen verwachten. Dus als het gewoon even onderbrak of niet meer werkte, is dat geen teken voor ingrijpen o.b.v. de FUP, voor mij.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• IJsbeer
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Ok, maar wat merkte je dan? Verbrak de verbinding? Werd het traag? Ik bedoel; Je hebt het over een 5G internetoplossing van net geen 26 euro per maand. Daar ga je geen 247 100% stabiliteit van kunnen verwachten. Dus als het gewoon even onderbrak of niet meer werkte, is dat geen teken voor ingrijpen o.b.v. de FUP, voor mij.
Hij heeft het dus ook alleen maar van 'horen zeggen'. Dat het op het forum van Odido heeft gestaan ooit dat Odido heeft aangegeven dat het daar niet voor bedoeld was.

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:20
Kyle schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Het staat in de "Aanvullende Voorwaarden Klik&Klaar Internet" wat mogelijk hier en elders gedeeld is: Het gebruik van permanent openstaande verbindingen, zoals verbindingen zonder menselijke tussenkomst voor bewakingscamera’s en gateway apparaten.
Wat houdt redelijk gebruik in
• Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik. Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je – misschien onbedoeld – geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.

Voorbeelden van onredelijk gebruik:
• Gebruik voor zakelijke en/of commerciële doeleinden, zoals het doorverkopen van de Dienst.
• De Dienst delen met meerdere huishoudens.
• Gebruik dat een abnormale belasting voor ons mobiele netwerk vormt of de ervaring van de andere klanten negatief kan beïnvloeden.
• Gebruik van robots of scripting.

Voorbeelden van gebruik dat leidt tot een abnormale belasting voor ons mobiele netwerk of de ervaring van andere klanten negatief kan beïnvloeden:
• Het gebruik van permanent openstaande verbindingen, zoals verbindingen zonder menselijke tussenkomst voor bewakingscamera’s en gateway apparaten.
• Het downloaden en/ of uploaden van veel zeer grote bestanden, zoals intensief gebruik van nieuwsgroepen en torrentwebsites. Twijfel je of je datagebruik valt onder ‘redelijk gebruik’, neem dan contact met onze Service: www.odido.nl/service.
https://assets.odido.nl/x...n-klik-klaar-internet.pdf

• franssie

franssie

Save the albatross

@jeroenjarino Dit inderdaad. Is in het begin van dit topic eerder voorbij gekomen meen ik mij te herinneren.

• Kyle
Als Odido al te populair wordt (wat mogelijk niet in ons belang is, laten we het maar benoemen) dan zou de houding van Odido t.o.v. fair use best eens kunnen veranderen, maar daar komen we t.z.t. denk ik vanzelf achter met een gele kaart. Voorlopig is er denk ik geen enkele reden om je zorgen te maken. Voor mij case closed.

• ernstoud
Kyle schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:24:
Inderdaad. Uit de voorwaarden:

Voorbeelden van gebruik dat leidt tot een abnormale belasting voor ons mobiele netwerk of de ervaring van andere klanten negatief kan beïnvloeden:

• Het gebruik van permanent openstaande verbindingen, zoals verbindingen zonder menselijke tussenkomst
voor bewakingscamera’s en gateway apparaten.
• ...

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat ze dan weet met gateway apparaten bedoelen is me niet helemaal duidelijk. Unifi noemt mijn router ook een gateway dacht ik.
edit: ahh, volgens google kan het ook iets voor telemetrie zijn ...

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 27-01-2026 16:41 ]

• Miglow
Doesnotcompute schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:29:
[...]

Veel mensen zijn vrij in Januari. Mijn wederhelft start 1-2 weer. Zal eens kijken wat het verbruik in februari is. Meende dat ik dat eerder al gemeld had dat er iemand in huis nog vakantie heeft.
Ik ga dan echt met de verkeerde mensen om denk ik. En heb het verkeerde werk waarschijnlijk 🤣 Moet toegeven dat mijn werkgever in het loonwerk zit en het werk wat minder is met winterweer en sommige collegae dan met de derrière ergens in het warme zand zitten, maar dat zijn er echt niet veel. De meeste werken gewoon parttime. Ik zit dan net niet in het loonwerk en maak gewoon volle weken.

• Doesnotcompute
Miglow schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Ik ga dan echt met de verkeerde mensen om denk ik. En heb het verkeerde werk waarschijnlijk 🤣 Moet toegeven dat mijn werkgever in het loonwerk zit en het werk wat minder is met winterweer en sommige collegae dan met de derrière ergens in het warme zand zitten, maar dat zijn er echt niet veel. De meeste werken gewoon parttime. Ik zit dan net niet in het loonwerk en maak gewoon volle weken.
Ik ben ook maar elektricien hoor. Overuren/tijd voor tijd. Veel buiten kantooruren schakelen e.d., dan tikt het wel aan. 4 weken bouwvak, 3 weken met kerst en nog 90 uur over. Werk 32 uur.

Maar ontopic weer? :p
Room42 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Deze discussie is ook al vaker gevoerd hier. Waarom zou je dat niet kunnen verwachten? Omdat het goedkoper dan de concurrent is?

Of is een vaste verbinding gewoon expres veel te duur? *kuch kuch ziggo*

• Room42
  • Niet online
Doesnotcompute schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Deze discussie is ook al vaker gevoerd hier. Waarom zou je dat niet kunnen verwachten? [...]
Omdat het een draadloze verbinding is.

• Doesnotcompute
Room42 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Omdat het een draadloze verbinding is.
Haperende wifi vind je ook acceptabel? Straalzender van Pand A naar B? Tuurlijk niet. Telefoongesprekken die haperen tollereer je ook niet.

Larie :-)

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu (doe ik niet vaak) een grote torrent (180+ Gb) aan het binnen halen. Gaat best prima met rond de 300 down, wat ook het max is wat ik op mijn mast haal met een speedtest.
Hoop dat we hier binnenkort een glasvezel mast krijgen ipv microwave, aan de andere kant - op mijn andere site heb ik 100/100 glas en dat is trager en duurder :P

Ik klaag niet. Duurt even voor ik het hele internet binnen heb, maar voldoende jeugdseries om 5+ dagen zelfvoorzienend te zijn gaat lukken #jemoetjevoorbereiden #noodplan

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:48:
Duurt even voor ik het hele internet binnen heb,
Dat is inderdaad een hele klus. _O-

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-01 13:24
@marktweakt Nog wat opmerkingen over de openingspost:
Firmware: De laatste versie is V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 (uitgerold in juni 2025) Deze versie lost het wegvallen van de wifiverbindingen op. Zie ook https://community.odido.n...jg-1-nr53-b17d0430-376535

DynDNS/DDNS: Dit is sinds firmware b11 beschikbaar in de firmware. Voor de gebruikers die al lang K&K hebben moet er een Factory Reset gedaan worden na de firmware update om het menu zichtbaar te maken via menu Netwerkinstelling - DNS zie ook https://community.odido.n...378490?tid=378490&fid=592

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:54
waltervl schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:43:
@marktweakt Nog wat opmerkingen over de openingspost:
Firmware: De laatste versie is V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 (uitgerold in juni 2025) Deze versie lost het wegvallen van de wifiverbindingen op. Zie ook https://community.odido.n...jg-1-nr53-b17d0430-376535

DynDNS/DDNS: Dit is sinds firmware b11 beschikbaar in de firmware. Voor de gebruikers die al lang K&K hebben moet er een Factory Reset gedaan worden na de firmware update om het menu zichtbaar te maken via menu Netwerkinstelling - DNS zie ook https://community.odido.n...378490?tid=378490&fid=592
Verwerkt in de OP. Dank je.

• starpc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:43
Dag mede odido klik klaar gebruikers.

De wifi van mijn zyxel modem stoort behoorlijk. Dat is al een hele tijd zo. Bij wie is dat ook zo ?

Ik ben al langere tijd bezig met twijfelen om modem te vervangen dat had de volgende reden.

Unifi heeft vorig jaar aangegeven dat ze met 5g CPE line up zouden komen.

Ik houdt dat al lang in de gaten, kijk elke dag op de unifi store.

Tot mijn verbazing was de “Unifi 5G max” vrijdag beschikbaar. Na niet lang twijfelen heb ik m besteld.
Laat ook een Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber komen. En de wifi moet ik nog wel updaten.

En ja, zo als dat bij mij altijd zo gaat. ( ik denk karma of zo) De wifi stopte dit wekend er helemaal mee van de Zyxel. Via een nood oplossing een AC-pro opgezet.

Voor wie dat leuk vind, ik laat weten of de simkaart goed werkt in de Unifi 5g max.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-02 12:51
IJsbeer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:40:
Dus concreet heeft niemand ooit een melding gehad. Lijkt me case closed over deze discussie.
Der is 1 concrete melding hiero bekent op de werkvloer met 3TB. Hoe dan ook zal je erg je best moeten gaan doen om dit te halen :)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:30
torretje2012 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:59:
[...]

Der is 1 concrete melding hiero bekent op de werkvloer met 3TB. Hoe dan ook zal je erg je best moeten gaan doen om dit te halen :)
Ik ben wel eens gebeld door Odido of ik elke maand zoveel ging gebruiken.... Heb ik hier ook wel gemeld. Maar dat was de eerste maand waarbij ik 6TB aan data aan het uploaden was naar een nieuwe cloud provider.... Plus wat piraten-activiteiten.

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Waah schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Ik ben wel eens gebeld door Odido of ik elke maand zoveel ging gebruiken.... Heb ik hier ook wel gemeld. Maar dat was de eerste maand waarbij ik 6TB aan data aan het uploaden was naar een nieuwe cloud provider.... Plus wat piraten-activiteiten.
Als ik Odido was zou ik in de voorwaarden opnemen 2 TB max per maand. Gebruikt u meer dan kost u dat x,xx per TB. Dat zal voor veel klanten een goed signaal zijn om onder de 2 TB. per maand te blijven en dan hoeft Odido ook niet meer te bellen.

N.b. moet Odido wel heel duidelijk maken hoe hoog of laag mijn verbruik is in de betreffende maand. Dat mis ik momenteel.

[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 03-02-2026 14:58 ]

• Siira
  • Niet online
vdr01 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:56:
[...]
Als ik Odido was zou ik in de voorwaarden opnemen 2 TB max per maand. Gebruikt u meer dan kost u dat x,xx per TB. Dat zal voor veel klanten een goed signaal zijn om onder de 2 TB. per maand te blijven en dan hoeft Odido ook niet meer te bellen.

N.b. moet Odido wel heel duidelijk maken hoe hoog of laag mijn verbruik is in de betreffende maand. Dat mis ik momenteel.
Dat strookt niet erg met het 'unlimited' en vooral 'concurrent voor glasvezel of kabel' principe. Het wordt nu verkocht als 'vast internet' zonder beperkingen.

Sterker nog, ik denk dat de verkoop behoorlijk terug zou lopen als mensen zich zenuwachtig gaan maken om de hoeveelheid data die ze gebruiken en de onzekerheid of er wel of niet extra kosten aan komen.

Ik ben zelf overigens vrijwel zeker over de 2 TB heen geweest. Mijn MiFi zei namelijk een tijd geleden dat ik 1,8 TB had gebruikt (daar zit wel een meter in) en daarna heb ik nog vrolijk verder gewerkt met mijn SIM in de NR5307. Wat lange sessies van Geforce Now in 4K tikken best hard aan.

Odido zegt in de voorwaarden dat de prioriteit wordt verlaagd en je dus een lagere snelheid kunt krijgen als het druk is op de mast als je over de 2 TB heen gaat. Nergens staat dat je dan niet gewoon gebruik mag blijven maken van je aansluiting, alleen dat anderen die nog niet over de 2 TB heen zijn voorrang op jou krijgen.

Ik heb me er nooit druk om gemaakt. Nooit iets gemerkt, geen telefoontjes, meldingen of emails gehad en het werkt nog steeds perfect!

Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op harde limieten en extra kosten, jij wel?

Voor zover we weten zit er wel een harde limiet van 10 TB (zoek maar terug in dit topic) op een Klik en Klaar aansluiting (particulier). Dat lijkt me een veel betere stok achter de deur. Volgens mij heeft op een uitzondering na nog niemand dat gehaald, maar zo kun je wel de extreme gebruikers er uit filteren indien nodig.

• starpc
De 5g max is binnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4xjJ4cMn4BqDUNzhuPhnrdaRjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ng13sPJ0nwKDgMtHt9GKh2Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Roy Tollenaar
Benieuwd of alle hype het waard was. Wel jammer dat ze die travel router niet met 5G hebben uitgebracht.

• ernstoud
Ik ben benieuwd. Prijzig dus de verwachtingen zijn hoog gespannen, met name m.b.t. beschikbare banden, gevoeligheid en upload, configuratiemogelijkheid en monitoring/logging. Allemaal perfecte punten van de NR7302.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 03-02-2026 16:25 ]

• Siira
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:22:
[...]
Ik ben benieuwd. Prijzig dus de verwachtingen zijn hoog gespannen, met name m.b.t. beschikbare banden, gevoeligheid en upload, configuratiemogelijkheid en monitoring/logging. Allemaal perfecte punten van de NR7302.
Ik ook!

Gemini 'denkt' dat de 5G Max draait op 3GPP release 15, voornamelijk vanwege de 3,4 Gbps claim in de specs. Dat is volgens Gemini dus de theoretische max van de Qualcomm Snapdragon X55. Daarnaast vermeld Gemini dat de GCF certificering specifieke release 16 functies zoals VoNR en Power Saving Mode) ontbreken.

Dat gezegd hebbende, merk je er waarschijnlijk op dit moment niet heel veel van, behalve misschien minder CA's op 5G, maar op dit moment hebben we alleen N1 en N78 samen voor zover ik weet en release 15 kan er ook 2.

Kom maar op met de testresultaten :P

• Kyle
Als ik me niet vergis is dit de standaard versie en niet de buiten versie die evenveel zou moeten kosten.
Indien de specs van beiden gelijk zijn (nog niet gechecked) zou ik zelf voor de buiten versie zijn gegaan die je ook binnen kunt gebruiken.Zie ik iets over het hoofd ?

• BiG-GuY
  • Laatst online: 12:44

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kyle schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Als ik me niet vergis is dit de standaard versie en niet de buiten versie de evenveel zou moeten kosten.
Indien de de specs van beiden gelijk zijn (nog niet gechecked) zou ik zelf voor de buiten versie zijn gegaan die je ook binnen kunt gebruiken.Zie ik iets over het hoofd ?
De buiten versie wil je niet binnen gebruiken. De extra sterke antenne zal je ruis net zo hard versterken, dus effectief je signaal verslechteren. Buiten antennes moet je echt buiten plaatsen.

Home Assistant Configuratie V&A

• ernstoud
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:08:
[...]

De buiten versie wil je niet binnen gebruiken. De extra sterke antenne zal je ruis net zo hard versterken, dus effectief je signaal verslechteren. Buiten antennes moet je echt buiten plaatsen.
Mijn NR7302 is anders erg gelukkig binnen, en ik ook! Werkt prima. Ik zie geen verschil met tegen een raam geplaatst en ongeveer op dezelfde plek en hoogte buiten (rechtopstaand op de buitenkant van een kantelraam).

Ik begrijp (maar mijn zendamateur licentie is al jaren geleden verlopen :) ) niet wat je bedoelt met dat een antenne ruis zal versterken. Ik ken de antenne configuratie van de 5G Max niet, maar als de richtantenne (ik neem aan dat daar sprake van is) zowel werkt voor ontvangst als zenden dan is elke winst welkom. Een antenne versterkt niet, die term is onjuist. Een richtantenne geeft winst t.o.v. een omnidirectionele antenne. Een antenne versterkt geen ruis, dus wat bedoel je?

Als een antenne 3 dBi (verdubbeling dus) winst geeft dan is de SNR dus beter, zowel bij ontvangst en zenden. Het kan zijn dat je bedoelt dat als de 5G Max een sterker signaal ontvangt hij een op een lager vermogen zal zenden (geen idee of dat bij 5G zo werkt). In dat geval zou een richtantenne voor upload een negatief effect hebben maar ik kan me dat niet voorstellen.

• BiG-GuY

BiG-GuY

ernstoud schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Mijn NR7302 is anders erg gelukkig binnen, en ik ook! Werkt prima. Ik zie geen verschil met tegen een raam geplaatst en ongeveer op dezelfde plek en hoogte buiten (rechtopstaand op de buitenkant van een kantelraam).

Ik begrijp (maar mijn zendamateur licentie is al jaren geleden verlopen :) ) niet wat je bedoelt met dat een antenne ruis zal versterken. Ik ken de antenne configuratie van de 5G Max niet, maar als de richtantenne (ik neem aan dat daar sprake van is) zowel werkt voor ontvangst als zenden dan is elke winst welkom. Een antenne versterkt niet, die term is onjuist. Een richtantenne geeft winst t.o.v. een omnidirectionele antenne. Een antenne versterkt geen ruis, dus wat bedoel je?

Als een antenne 3 dBi (verdubbeling dus) winst geeft dan is de SNR dus beter, zowel bij ontvangst en zenden. Het kan zijn dat je bedoelt dat als de 5G Max een sterker signaal ontvangt hij een op een lager vermogen zal zenden (geen idee of dat bij 5G zo werkt). In dat geval zou een richtantenne voor upload een negatief effect hebben maar ik kan me dat niet voorstellen.
Sorry, ik ging ervanuit dat alle panden goed geïsoleerd zijn :+ .

Het zal te maken hebben met de isolatie waarden van je raam en/of huis dat het bij jou wel goed gaat. Hebben in het verleden hele slechte ervaringen gehad met buiten antennes binnen plaatsen waar de buiten antenne meer dan 9dBi gain had.

Het signaal werd daarmee slechter omdat de SNR en RSRP slechter werden tegenover de simpele 3dBi gain omni sprietjes op dezelfde plek inpandig. Zeker bij goed geïsoleerde panden en/of met dubbel/triple glas.

Sindsdien gebruiken we geen richtantennes meer inpandig.

We hebben wel Omni antennes die tot 8dBi gain hebben, en die werken wel ok binnen en gebruiken we vaker voor binnen. Al blijft het signaal buiten nog steeds veel beter.

• ernstoud
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:05:
[...]
We hebben wel Omni antennes die tot 8dBi gain hebben, en die werken wel ok binnen en gebruiken we vaker voor binnen. Al blijft het signaal buiten nog steeds veel beter.
;)

De gain van een antenne wordt gemeten t.o.v. een omnidirectionele antenne. Per die definitie heeft een omni dus altijd 0 dBi gain. De truc dat ze geadverteerd worden als een antenne met gain is dat er meerdere stralende elementen in zitten. Met meestal een desastreuze SWR waarde als gevolg. Bij de wat betere zal de koppeling van de elementen wel zo gerealiseerd zijn dat de impedantie e.d. wel correct is maar of er veel winst mee te behalen is?

• flaskk
Warmte werend glas is vaak een grote boosdoener.

• Kyle
flaskk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:32:
[...]

Warmte werend glas is vaak een grote boosdoener.
Zonder twijfel. Maar heeft de outdoor versie van de 5G MAX - binnen geplaatst - t.o.v. de standaard versie daar dan meer last van ? Ik durf dat sterk te betwijfelen. En dan zou ik bij gelijke prijs ($399 in de USA) toch weer gaan voor de outdoor versie, omdat je bij tegenvallende resultaten binnen deze meestal nog buiten kunt plaatsen.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Kyle schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:26:
[...]

Zonder twijfel. Maar heeft de outdoor versie van de 5G MAX - binnen geplaatst - t.o.v. de standaard versie daar dan meer last van ? Ik durf dat sterk te betwijfelen. En dan zou ik bij gelijke prijs ($399 in de USA) toch weer gaan voor de outdoor versie, omdat je bij tegenvallende resultaten binnen deze meestal nog buiten kunt plaatsen.
Los van dat de Outdoor versie niet meer leverbaar is geweest sinds de eerste batch. Is de antenne techniek in de units weldegelijk anders. Ook is de Outdoor fysiek een stuk groter, waarschijnlijk voor de extra antennes en de waterdichtheid.

De 9dBi antenne gain van de richtantenne erin kan zeer zeker slechter signaal veroorzaken als je hem binnen achter geïsoleerd glas of muur plaatst.

Wat ik echter niet kan vinden, is of deze antenne configureerbaar is in de instellingen. Ze werken verder met exact dezelfde chips en specs, maar de performance kan zeker buiten wel een stuk beter zijn, door die extra antennes. Maar als je in de instellingen die richtantenne kan uitzetten, dan zit er in de behuizing waarschijnlijk dezelfde 4x4 omni antenne in en zou dat geen verschil moeten maken.

Ook zijn de mount opties anders per model. Dus moet je hem wel logisch kwijt kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 03-02-2026 20:06 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:03:
[...]

<> Ze werken verder met exact dezelfde chips en specs, maar de performance kan zeker buiten wel een stuk beter zijn, door die extra antennes. <>
Maar het ging er dacht ik om of deze binnen minder zou presteren dan een binnenmodel. Dat zou mij verbazen. Elke 5G modem zal buiten beter presteren immers (minder reflecties en demping) - totdat het gaat regenen of erger ... mist.
Radiosignalen hebben vele voodoo trekjes, zeker op hogere frequenties, maar dat een antenne te efficiënt is, is mij onbekend. Wel bekend is dat hoge dBi antenne's een kleine(re) aanstralingshoek hebben dan de lagere (de beroemde doughnut)

• Kyle
Het grootste nadeel van de Ubiquiti Unifi 5G Max serie vind ik nog dat je een Unifi Gateway nodig hebt oftwel werkt niet stand alone !
Ik heb nu een outdoor Zyxel NR7302 @ €180 die - als je de quirks kent - prima functioneert . De 5G Max moet wel wonderbaarlijk beter zijn (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht) om de totale extra uitgaven te verantwoorden tenzij je al diep in het Unifi eco system zit misschien.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:30
vdr01 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Als ze dat doen ben ik weg. Ik heb geen zin om mijn verbruik te gaan bijhouden... of bij een crash van mijn nas, en ik de data moet herstellen via internet, vervolgens dit over een paar maanden moet uitspreiden vanwege een data cap.

de meeste gebruikers zullen er nooit aan komen. En zolang iemand geen wiegen YouTube gaat hosten, lijkt het me ook geen issue.

vond het ook prima dat ze belden. Vroegen netjes hoe het kwam en na uitleg was het ook prima. Maar wel de melding dat ik niet boven de 10tb moest uitkomen, want dan kon ik geknepen worden. Dat was niet het geval dus daarmee was de kous ook af.

• Kyle
Het lijkt Heintje Davids wel - de zus van Louis Davids - die zei steeds gestopt te zijn met zingen maar kwam tig keren terug.
Off Topic. Kon het niet laten voor 1 keer. Smile.

• Siira
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Maar het ging er dacht ik om of deze binnen minder zou presteren dan een binnenmodel. Dat zou mij verbazen. Elke 5G modem zal buiten beter presteren immers (minder reflecties en demping) - totdat het gaat regenen of erger ... mist.
Radiosignalen hebben vele voodoo trekjes, zeker op hogere frequenties, maar dat een antenne te efficiënt is, is mij onbekend. Wel bekend is dat hoge dBi antenne's een kleine(re) aanstralingshoek hebben dan de lagere (de beroemde doughnut)
Heeft iemand de handleiding kunnen vinden behalve een Quick Start Guide? ik kan er niks over vinden.

Als er echt een richtantenne in de buitenversie zit, kan het wel degelijk slechter presteren binnen (en soms zelfs buiten wellicht). Zeker binnen zijn er diverse reflecties van bijvoorbeeld ramen en muren. Die vang je allemaal niet op als je maar 1 kant gericht luistert. In de 5G techniek zitten er diverse van dat soort truukjes waardoor het signaal beter wordt bij omnidirectionele antennes zoals in je telefoon.

Daar staat tegenover dat een richtantenne, zeker buiten minder last heeft van storingen die ergens anders vandaan komen dan waar de mast staat. Daarom ziet @BiG-GuY buiten wel een echt voordeel, maar binnen juist niet.

Verder is het natuurlijk een kwestie van smaak. Ik zou persoonlijk toch echt even kijken waar ik hem wil laten. Als hij buiten kan en het (semi) permanent is, zou de buitenversie perfect zijn. Als hij toch binnen komt te staan en misschien wat vaker wordt opgepakt, is de binnenversie wel zo prettig, zelfs als je zoals @ernstoud een mooie standaard erbij fabriceert of koopt. De buitenversie is toch groter, zwaarder en misschien iets minder handig voor binnen.

Ik werk hier doorgaans ook met een MiFi op het bureau naast mijn computer, terwijl er een NR5307 op zolder staat op de meest ideale locatie. Scheelt iets in snelheid, maar het is ook een kwestie van gemak. De MiFi gaat regelmatig met me mee, ik heb geen zin om steeds de SIM te wisselen. Dus ook in dit geval, kan het eigenlijk beter, ja, wil ik dat, nou, niet echt :P

• starpc
@Roy Tollenaar @ernstoud @Siira @Kyle @BiG-GuY

De 5G Max werkt met Klik & Klaar, wel de APN gegevens goed zetten.
"fwainternet" en het internet begint met werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDpJBuT7KUp3XQDjT7tP-DOMj1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxyV8zzHml3lwyOlcMQdCRx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilc_8q-v9tRN5ot6tebuMp7AcVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z5w0ksnugQxbrThwneTvHr2S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door starpc op 04-02-2026 21:10 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

@starpc zijn dat alle instellingen die je kan instellen? Dat is wel jammer, want dat betekend dat je niks kan aanpassen in de banden.

En daarmee is dit dus ook niet geschikt voor de Zakelijke versie van K&K, waar het expliciet niet toegestaan is om b8, b20 en n28 te gebruiken. In de originele modems is het wel uit de firmware gehaald, maar tot zover nog niet expliciet verboden voor consumenten.

• Kyle
starpc schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:06:
@Roy Tollenaar @ernstoud @Siira @Kyle @BiG-GuY

De 5G Max werkt met Klik & Klaar, wel de APN gegevens goed zetten.
"fwainternet" en het internet begint met werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt alvast. Een vergelijking met de NR5307 qua UL en DL snelheden zou fijn zijn.
Zoals je weet gebruikt Odido geen IPv6. instellen op IPv4/IPv6 levert wat extra latency op omdat eerst naar IPv6 gezocht wordt en in sommige uitzonderlijke gevalllen zou het netwerkproblemen kunnen opleveren.
Ikzelf heb daarom alles bij IPv4 gehouden ook in de Windows instellingen.

• starpc
BiG-GuY schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:42:
@starpc zijn dat alle instellingen die je kan instellen?
Ja, tot nu toe wel, geen kanaal instellingen.
Zo ver ik zie.
Kyle schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Bedankt alvast. Een vergelijking met de NR5307 qua UL en DL snelheden zou fijn zijn.
Zoals je weet gebruikt Odido geen IPv6. instellen op IPv4/IPv6 levert wat extra latency op omdat eerst naar IPv6 gezocht wordt en in sommige uitzonderlijke gevalllen zou het netwerkproblemen kunnen opleveren.
Ikzelf heb daarom alles bij IPv4 gehouden ook in de Windows instellingen.
Goede tip over de ipv6 uitzetten.
Done, thx. Gister in de hype niet aan gedacht.

Up en down is heel erg vergelijkbaar, dan wel niet zelfde als de Zyxel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXneIQ7XPzpi45jDT2tjkkQpv3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0MGjcMAJWvljuPz9u2wylp7t.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.