Bedge85 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:50:
Even als leek, wat is RedCap? Als ik ernaar zoek, lees ik iets over
Reduced Capability, maar ik word er niet heel veel wijzer van.
@jk‑5, bedoel je hiermee dat 5G nog steeds over 4G loopt? Ik heb daar iets over gelezen. Zou dat ongeveer hetzelfde zijn als wanneer we IPv6 in IPv4‑pakketjes encapsuleren, of is het idee bij 4G en 5G heel anders?
RedCap is Reduced Capacity 5G. Het is een lichtere variant van 5G die makkelijker te implementeren is, bedoeld voor IoT toepassingen. Bij 4G werd hier vaak LTE cat 4 voor gebruikt wat een oudere variant van 4G is waarbij geen carrier aggregation mogelijk is. Het modem verbindt met maximaal 1 band op maximaal 2x2 mimo. Daarbij is de snelheid niet hoger dan ~150Mbps.
Op 5G werkt het dus soortgelijk. Daar komt de limitatie ook vandaan dat het alleen werkt met standalone 5G, omdat dat veel makkelijker te implementeren is op goedkopere hardware.
In Nederland hebben we non-standalone 5G wat betekent dat de signaling nog over 4G loopt. Terwijl je primair met een aantal 4G banden bent verbonden koppel je dus secundair ook een aantal 5G banden (zoals 3500MHz). Dit is al een belangrijke opstap naar standalone 5G waar je telefoon nog enkel met 5G verbonden is. Dat wil niet zeggen dat 5G niks toevoegt, sinds de uitrol van 3500MHz is bij een gemiddelde mast de verhouding van dataverkeer over 4G en 5G ongeveer 50:50 (ook logisch, 3500MHz is 100MHz breed, als je al het 4G spectrum per mast optelt kom je ook tegen de 100MHz).
Het nadeel van standalone 5G is dat je daarmee niet meer de 4G en 5G dual connectivity hebt. Dat is nu waardevol omdat je daarmee de 4G capaciteit kan gebruiken. Als standalone 5G straks een ding is ben je sterk afhankelijk van de 3500MHz band, omdat de NL'se providers daarbuiten eigenlijk alleen 20MHz mid-band hebben (n3 bij Vodafone, n1 bij KPN en Odido) en 10MHz low-band (700MHz). Op dat moment kan dus een capaciteitsprobleem ontstaan op plekken waar geen 3500MHz hangt. Zelfs wanneer standalone 5G beschikbaar is zullen standalone en non-standalone naast elkaar worden gebruikt, omdat het NSA (en daarbij ENDC (wat dual-connectivity betekent)) scenario zo waardevol is voor capaciteit.
Ik heb zelf trouwens de stille hoop dat KPN dit jaar standalone 5G gaat lanceren. Zij zijn het verste met de bouw van de nieuwe core. Maar ik heb hier geen concrete informatie over, dus we moeten het zien