Iemand die met WhatsApp problemen ervaart met videobellen? Op K&K WiFi 20kbit, WiFi uit en op Youfone 5G 1,6Mbit. Speedtest geeft honderden Mbits down, +/-30ms ping maar zodra ik WiFi weer aan zet boem weak WiFi, switching to cellular.
Kan je router opnieuw starten? Ik vermoed dat je terugval naar 3G hebt. (bekende issue bij Odido)Miglow schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:35:
Iemand die met WhatsApp problemen ervaart met videobellen? Op K&K WiFi 20kbit, WiFi uit en op Youfone 5G 1,6Mbit. Speedtest geeft honderden Mbits down, +/-30ms ping maar zodra ik WiFi weer aan zet boem weak WiFi, switching to cellular.
[ Voor 3% gewijzigd door ikbenjoeri op 29-06-2026 16:44 ]
Zijn er toevallig personen hier die een switch tussen de odido modem hebben en je netwerk? Zodra ik dat doe en een performance test doe, zakt vooral de download een factor 30...Heb een TP-link en een Fritzbox geprobeerd, maar bij beide is het dus knudde. Zodra ik de switch weghaal en pc rechtstreeks op modem, is alles weer honkiedorie....
Um, ik had hem net pas opgestart vanmorgen toen ie het al deed. Maar alleen bij WhatsApp video call. Speedtest tijdens de videocall was 300/35 ofzo.ikbenjoeri schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:44:
[...]
Kan je router opnieuw starten? Ik vermoed dat je terugval naar 3G hebt. (bekende issue bij Odido)
Zoiets als dit probleem met managed switches?idef1x schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:52:
Zijn er toevallig personen hier die een switch tussen de odido modem hebben en je netwerk? Zodra ik dat doe en een performance test doe, zakt vooral de download een factor 30...Heb een TP-link en een Fritzbox geprobeerd, maar bij beide is het dus knudde. Zodra ik de switch weghaal en pc rechtstreeks op modem, is alles weer honkiedorie....
franssie in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Hmm ja zoiets, maar die fritzbox kun je niet echt managed noemen, tenzij alles waar een webserver op draait managed genoemd wordt...Ik zal nog eens kijken of ik een domme switch heb...dank voor de tipyeahbaby schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:01:
[...]
Zoiets als dit probleem met managed switches?
franssie in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ik had het probleem ook met een Fritz3490 + PfSense router. Niet veroorzaakt door de Fritz of PfSense maar door de Odido Zyxel router. Fritz en PfSense er tussenuit en performance was weer goed. Omdat ik niet om de Odido router heen kan Fritz en PfSense in de kast gegooid en geen problemen meer ondervonden. Ik gebruik sindsdien dus ook de wifi van de Zyxel router. Gelukkig woon ik klein dus mijn wifi bereik via Zyxel is voldoende.idef1x schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:11:
[...]
Hmm ja zoiets, maar die fritzbox kun je niet echt managed noemen, tenzij alles waar een webserver op draait managed genoemd wordt...Ik zal nog eens kijken of ik een domme switch heb...dank voor de tip
GT7 ID: ONYX_PdeG69
odido modem >opnsense router> managed switchidef1x schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:52:
grafiek van de speedtest afgelopen week.
paar goede momenten, paar slechte, maar redelijk stabiel
Het lijkt erop dat er een soort cap op zit, als ik via WhatsApp video bel is het de eerste 3-4-5 minuten goed met 1-1,5Mbit/s, daarna stort het in naar 30-50kbit/s. Doe ik een speedtest haal ik weer 5G snelheden en zakt het na zoveel minuten weer in.
Via Signal daarentegen continu 2Mbit.
Bij mij heeft het voor een week gewerkt ongeveer. Vanochtend opeens 'WAN3 offline/online' melding en hij zat weer op 3G.Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:32:
We komen nu ergens met Ubiquity support. Ik heb het nu wel werkend om een 5G connectie te maken zonder reboot. Door dit commando via SSH te geven. (ICCD vervangen door eigen ICCD).code:Helaas is deze fix niet permanent, na een reboot zal het weer weg zijn. Ik ga kijken of deze 24 uur overleeft. Hopelijk komen ze met een permanente oplossing.
1echo '{"method":"set-radio-pref","params":{"iccid":"8931163200134931390","mode":"lte,5gnr-nsa"}}' | uiwwand-ctl
Uptime van de U5G-Max-Outdoor is 27d 17h 44s, dus de unit zelf is niet gereboot, enkel het interne modem.
Heb het commando nu weer uitgevoerd (met aangepast iccid) en gelijk weer verbonden op 5G.
Bij mij was het na 1,5 dag mis. Het scheelt dat ik k&k nu als backup verbinding gebruik anders zou ik behoorlijk chagrijnig worden. Hopelijk snel een beta fix.BiG-GuY schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:31:
[...]
Bij mij heeft het voor een week gewerkt ongeveer. Vanochtend opeens 'WAN3 offline/online' melding en hij zat weer op 3G.
Uptime van de U5G-Max-Outdoor is 27d 17h 44s, dus de unit zelf is niet gereboot, enkel het interne modem.
Heb het commando nu weer uitgevoerd (met aangepast iccid) en gelijk weer verbonden op 5G.
Dit zijn sowieso uiterst belabberde waardes voor Klik en Klaar... Zou normal gesproken minimaal honderdvoudige moeten zijn.Miglow schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:58:
Het lijkt erop dat er een soort cap op zit, als ik via WhatsApp video bel is het de eerste 3-4-5 minuten goed met 1-1,5Mbit/s, daarna stort het in naar 30-50kbit/s. Doe ik een speedtest haal ik weer 5G snelheden en zakt het na zoveel minuten weer in.
Branden er ledjes rood op je modem? Wat zegt de Odido klik en klaar dekkings kaart over de te verwachtte snelheden op je locatie?
@Miglow gebruik je nog het originele modem? Bij andere modems lijkt eea inderdaad nog wel eens terug te vallen naar 3G.
Ik heb nergens last van maar mijn modem staat ook op een vaste mast waar jij ermee rondrijdt, dat zou verschil kunnen maken.
Ik heb nergens last van maar mijn modem staat ook op een vaste mast waar jij ermee rondrijdt, dat zou verschil kunnen maken.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Er branden geen lampjes rood en de Klik&Klaar app zegt gewoon 5G+. Ik rijd ermee rond in de vrachtwagen al ruim 1,5 jaar maar nooit eerder deze problemen.waltervl schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:17:
[...]
Dit zijn sowieso uiterst belabberde waardes voor Klik en Klaar... Zou normal gesproken minimaal honderdvoudige moeten zijn.
Branden er ledjes rood op je modem? Wat zegt de Odido klik en klaar dekkings kaart over de te verwachtte snelheden op je locatie?
Ik gebruik nog het originele modem ja. Met Signal blijft de bitrate gewoon rond de 2Mbit, schiet mij maar lek...franssie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:20:
@Miglow gebruik je nog het originele modem? Bij andere modems lijkt eea inderdaad nog wel eens terug te vallen naar 3G.
/f/image/EIGaKQDtKykn10sCg8jSyp7W.png?f=fotoalbum_large)
Kleine update op mijn eerdere bericht over de WNC AF55 in combinatie met Odido Klik & Klaar, mede naar aanleiding van de reacties hier.
Inmiddels zie ik twee duidelijk verschillende soorten onderbrekingen:
- Na ongeveer 24 uur lijkt Odido de mobiele sessie aan de netwerkkant te beëindigen. In mijn geval ligt de verbinding er dan circa tien minuten uit voordat alles weer hersteld is.
- Een handmatige of geplande reboot van de AF55 duurt veel korter, ongeveer één minuut. De mobiele sessieduur begint daarna opnieuw, maar het publieke IPv4-adres kan gewoon hetzelfde blijven.
Met het standaard Klik & Klaar-modem merk ik deze onderbreking thuis eigenlijk niet. Ook de UniFi Cloud Gateway registreert daar geen vergelijkbare uitval. Mogelijk handelt het standaardmodem de sessievernieuwing transparanter af, of wordt de sessie aan de Odido-kant anders opgebouwd. Dat maakt mij ook benieuwd hoe andere modems, zoals de UniFi 5G Max Outdoor, hiermee omgaan.
Om dit zelf beter te kunnen volgen heb ik een Home Assistant-integratie gemaakt voor de WNC AF55, die via HACS als custom repository kan worden toegevoegd. De integratie leest onder meer de verborgen 5G- en LTE-signaalwaarden, sessieduur, sessiestart, het publieke IPv4-adres en de verbindingsstatus uit. Daarnaast bevat de integratie een rebootknop die ook in automatiseringen gebruikt kan worden:
https://github.com/pascalsaul/home-assistant-af55
Ik heb ook nog eens de logs van de AF55 en Zyxel NR5307 laten analyseren en die lijken allebei periodiek een mobiele datasessievernieuwing vanuit het Odido-netwerk te krijgen, ongeveer elke 23 uur en 45 minuten.
Het verschil zit vooral in de afhandeling:
- Zyxel NR5307: schakelt binnen circa één seconde over naar een andere mobiele data-interface. De verbinding blijft daardoor vrijwel continu beschikbaar.
- WNC AF55: verliest de sessie en heeft aanzienlijk langer nodig om de mobiele verbinding, routing en DNS volledig te herstellen. Dit kan leiden tot een merkbare onderbreking van meerdere minuten.
[ Voor 16% gewijzigd door Pascal Saul op 01-07-2026 21:11 ]
Misschien teveel data verbruikt in 1 maand (officieel 2 TB)? Of per ongeluk niet betaald? Anders Odido even bellen en vragen wat er aan de hand is met je modem of SIM.Miglow schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:15:
[...]
Ik gebruik nog het originele modem ja. Met Signal blijft de bitrate gewoon rond de 2Mbit, schiet mij maar lek...
bij wanbetaling blijft je datastream permanent op 512kbit hangen.waltervl schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:31:
[...]
Misschien teveel data verbruikt in 1 maand (officieel 2 TB)? Of per ongeluk niet betaald? Anders Odido even bellen en vragen wat er aan de hand is met je modem of SIM.
Nee, ik gebruik het alleen van maandagmorgen een uur of 6 tot vrijdagmorgen een uur of 12. Kijk verder geen tv of bestanden upload. En via Signal kan ik dus gewoon uren videobellen zonder snelheidsbeperking.waltervl schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:31:
[...]
Misschien teveel data verbruikt in 1 maand (officieel 2 TB)? Of per ongeluk niet betaald? Anders Odido even bellen en vragen wat er aan de hand is met je modem of SIM.
Op de tablet heb ik ook WhatsApp via het nummer van de zaak en daar hetzelfde. WhatsApp+WiFi is 30kbit. WhatsApp+mobiele data is 1,6Mbit.
Iemand heeft een script gemaakt die je op je Cloud Gateway kan draaien, zodat deze elk uur een commando stuurt naar je U5G-Max(-Outdoor). Ook zit er een automatische reboot script in, zodat je dit kan plannen. Heb het hier nu geïnstalelerd op mijn UCG-Fiber en lijkt te werken.Vaevictis_ schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:00:
[...]
Bij mij was het na 1,5 dag mis. Het scheelt dat ik k&k nu als backup verbinding gebruik anders zou ik behoorlijk chagrijnig worden. Hopelijk snel een beta fix.
https://github.com/royrijpma/u5gmax-bandfix
Banden selecteren kan dus wel op de Unifi modems, het is alleen dat het nog niet in Unifi Network is geïntegreerd.
[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 02-07-2026 10:43 ]
Leuk script werkt helemaal automagisch, geinstalleerd en ga het testen met Odido als primaire WAN verbinding. Yolo.BiG-GuY schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Iemand heeft een script gemaakt die je op je Cloud Gateway kan draaien, zodat deze elk uur een commando stuurt naar je U5G-Max(-Outdoor). Ook zit er een automatische reboot script in, zodat je dit kan plannen. Heb het hier nu geïnstalelerd op mijn UCG-Fiber en lijkt te werken.
https://github.com/royrijpma/u5gmax-bandfix
Banden selecteren kan dus wel op de Unifi modems, het is alleen dat het nog niet in Unifi Network is geïntegreerd.
Dan lijkt er iets mis met je Modem of je SIM --> Odido bellen!Miglow schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:00:
[...]
Nee, ik gebruik het alleen van maandagmorgen een uur of 6 tot vrijdagmorgen een uur of 12. Kijk verder geen tv of bestanden upload. En via Signal kan ik dus gewoon uren videobellen zonder snelheidsbeperking.
Op de tablet heb ik ook WhatsApp via het nummer van de zaak en daar hetzelfde. WhatsApp+WiFi is 30kbit. WhatsApp+mobiele data is 1,6Mbit.
@Miglow staat dit wellicht aan?
Al verklaart het niet waarom het dan met mobiele data juist wel werkt...de optie voor 'Minder data voor oproepen gebruiken' .
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is dan inderdaad wat precies tegengesteld is. Voor de zekerheid zal ik eens kijken of er in de instellingen iets te vinden is, wellicht een update van WhatsApp die dit triggert omdat mijn Android tablet hetzelfde probleem heeft. Want het gekke is dus ook dat zodra ik de speedtest trigger om te kijken of de verbinding gewoon brak is, schiet die naar 100-200-500-max (afhankelijk van waar ik ben uiteraard) en kort na de speedtest is het goed om vervolgens weer compleet in te storten.franssie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:49:
@Miglow staat dit wellicht aan?
[...]
Al verklaart het niet waarom het dan met mobiele data juist wel werkt...
@Miglow Ah, OK dus het is puur een whatsapp video call over Wifi probleem? Op je telefoon en je tablet.
Normaal gesproken heb je er geen problemen mee met de snelheid. Speedtest is OK, snel.
Dan even in de instellingen bij Whatsapp kijken.
Normaal gesproken heb je er geen problemen mee met de snelheid. Speedtest is OK, snel.
Dan even in de instellingen bij Whatsapp kijken.
Dat is wel apart...en kort na de speedtest is het goed om vervolgens weer compleet in te storten.
Ik heb net even met mijn vrouw lopen testen: Inderdaad met Whatsapp beeld bellen over wifi (via klik en klaar) is het beeld veel slechter dan over mobiel data beeld bellen.
Dus het lijkt alsof er bij klik en klaar een firewall issue is vergelijkbaar met een whatsapp issue bij een andere ISP https://www.reddit.com/r/whatsapp/comments/16x1nk4/comment/khnyodw/?share_id=tqPWP3WMdu4ijstWJhOPy&utm_content=2&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1
Dus het lijkt alsof er bij klik en klaar een firewall issue is vergelijkbaar met een whatsapp issue bij een andere ISP https://www.reddit.com/r/whatsapp/comments/16x1nk4/comment/khnyodw/?share_id=tqPWP3WMdu4ijstWJhOPy&utm_content=2&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1
En net weer een keer getest en nu leek het gewoon goed te gaan.....waltervl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:54:
Ik heb net even met mijn vrouw lopen testen: Inderdaad met Whatsapp beeld bellen over wifi (via klik en klaar) is het beeld veel slechter dan over mobiel data beeld bellen.
Nu wordt het interessant, gebruik jij ook de WiFI van het Zyxel modem zelf of heb je een eigen wifi netwerk?waltervl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:54:
Nu is er recent geen nieuwe firmware uitgerold dacht ik maar toch, er zou bij W'app wat veranderd kunnen zijn waar het modem of de WiFi niet goed mee kan omgaan.
EDIT: als iemand een UCB-C naar ETH kabeltje heeft ligge is het wellicht ook grappig om te kijken hoe dat presteert (ja je kan je mobiel prima aan ETH hangen op die manier met de WiFI uit)
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 02-07-2026 18:09 ]
Er is ook een vergelijkbaar topic van 4d geleden, waar meer mensen er last van schijnen te hebben. Daarin geven ze aan dat het alleen in full screen mode gebeurt en niet in de pip. Wellicht leek het daarom voor mij alsof de speedtest het tijdelijk fixte, terwijl het eigenlijk de pip is tov full screen....
Ik gebruik wifi van het modem en wifi punten van Odido.
Maar zoals geschreven bij de 2e keer testen over wifi ging het prima, normaal scherp beeld. Dus ik weet niet wat er aan de hand was. Ik heb het ook even getest met de ene op mobiel en de ander over wifi en toen ging het ook goed...
Maar zoals geschreven bij de 2e keer testen over wifi ging het prima, normaal scherp beeld. Dus ik weet niet wat er aan de hand was. Ik heb het ook even getest met de ene op mobiel en de ander over wifi en toen ging het ook goed...
Ik heb met Google Nest dat bepaalde streams een timeout geven. "Speel af ANP nieuws" werkt niet meer terwijl via glasvezel het wel werkt. Zodat aan IPv6 liggen, MTU of aan iets anders?waltervl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:54:
Does anyone know if Odido modem has internal Ethernet switch chip or is it doing all Ethernet forwarding in software?
When I'm connecting two 2.5Gbit computers with direct cable I get 2.39 Gbits/sec in both directions, as expected.
However if I put Odido modem between them I get results below, it looks like Odido modem can't handle 2.5Gbits/sec in both directions.
Has anyone seen that?
When I'm connecting two 2.5Gbit computers with direct cable I get 2.39 Gbits/sec in both directions, as expected.
However if I put Odido modem between them I get results below, it looks like Odido modem can't handle 2.5Gbits/sec in both directions.
Has anyone seen that?
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| $ iperf3 -c 192.168.178.150 Connecting to host 192.168.178.150, port 5201 [ 5] local 192.168.178.100 port 59854 connected to 192.168.178.150 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-1.01 sec 108 MBytes 898 Mbits/sec [ 5] 1.01-2.00 sec 101 MBytes 848 Mbits/sec [ 5] 2.00-3.01 sec 109 MBytes 915 Mbits/sec [ 5] 3.01-4.00 sec 99.4 MBytes 835 Mbits/sec [ 5] 4.00-5.00 sec 99.5 MBytes 837 Mbits/sec [ 5] 5.00-6.00 sec 99.9 MBytes 836 Mbits/sec [ 5] 6.00-7.02 sec 102 MBytes 845 Mbits/sec [ 5] 7.02-8.01 sec 101 MBytes 847 Mbits/sec [ 5] 8.01-9.01 sec 101 MBytes 851 Mbits/sec [ 5] 9.01-10.02 sec 101 MBytes 843 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-10.02 sec 1022 MBytes 856 Mbits/sec sender [ 5] 0.00-10.18 sec 1022 MBytes 842 Mbits/sec receiver $ iperf3 -c 192.168.178.150 -R Connecting to host 192.168.178.150, port 5201 Reverse mode, remote host 192.168.178.150 is sending [ 5] local 192.168.178.100 port 59856 connected to 192.168.178.150 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-1.01 sec 277 MBytes 2.31 Gbits/sec [ 5] 1.01-2.00 sec 195 MBytes 1.64 Gbits/sec [ 5] 2.00-3.01 sec 283 MBytes 2.37 Gbits/sec [ 5] 3.01-4.01 sec 191 MBytes 1.60 Gbits/sec [ 5] 4.01-5.01 sec 198 MBytes 1.66 Gbits/sec [ 5] 5.01-6.01 sec 197 MBytes 1.66 Gbits/sec [ 5] 6.01-7.01 sec 282 MBytes 2.37 Gbits/sec [ 5] 7.01-8.01 sec 198 MBytes 1.65 Gbits/sec [ 5] 8.01-9.01 sec 282 MBytes 2.37 Gbits/sec [ 5] 9.01-10.00 sec 193 MBytes 1.62 Gbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-10.00 sec 2.26 GBytes 1.94 Gbits/sec sender [ 5] 0.00-10.00 sec 2.24 GBytes 1.93 Gbits/sec receiver |
smells like the infamous ethernet flow control issue. could you check your network interface card hardware settings to see if you can disable ethernet flow control, energy efficient ethernet, etc.?DainB schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:26:
Does anyone know if Odido modem has internal Ethernet switch chip or is it doing all Ethernet forwarding in software?
Has anyone seen that?
would help if you can specify details like network card chip + operating system etc.
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
-knip. Het is handig(er) om je vraag maar op één plek te stellen, daarom graag hier verder: MichaelReitsma in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
[ Voor 79% gewijzigd door rens-br op 06-07-2026 13:30 ]
Well, as I mentioned already, direct cable between two adapters shows exactly 2.39Gbit/sec, it's only when Odidio gets in between speed drops dramatically. It's two identical Realtek 8156 adapters with factory settings that proven to be extremely stable and issue-free adapters in my W10 environment.gertvdijk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:52:
[...]
smells like the infamous ethernet flow control issue. could you check your network interface card hardware settings to see if you can disable ethernet flow control, energy efficient ethernet, etc.?
would help if you can specify details like network card chip + operating system etc.
I suspect that modem itself does not have Ethernet switch chip and uses bridging for wired interfaces? Don't have any other explanation for that behavior.
What I'm really interested to know is if someone can get full 2.39Gbit in both direction through Odido modem, it will give me some pointers whether I should be digging further or just accept it.
@DainB it is good practice not to (mis)use the gateway as a switch. Be it Zyxel or Unifi, Omada or whatever.
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 06-07-2026 21:18 ]
Waar is hier? Hier in Weesp hem problemen.flaskk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:07:
Meer mensen last van storing? Rond 22u is hier geen internet meer.
Utrechtse Heuvelrug
Edit het werkt weer, alle storingen stond ook een verhoging'tje
[ Voor 17% gewijzigd door flaskk op 06-07-2026 22:25 ]
Zou je met bv een Zyxel NR7302 een Odido zendmast zo'n 2,5 km kunnen oppikken op N78? Of is dat te ver?
Ik had in de winter op 2,4 km. afstand prima n78. Maar nu met de bomen in blad is er geen n78 ontvangst meer.Pilovali schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:21:
Zou je met bv een Zyxel NR7302 een Odido zendmast zo'n 2,5 km kunnen oppikken op N78? Of is dat te ver?
Hm, bedankt voor je feedback. Dan moet er echt wel een goeie line-of-sight zijn. Dan houdt het op denk ik.ernstoud schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:04:
[...]
Ik had in de winter op 2,4 km. afstand prima n78. Maar nu met de bomen in blad is er geen n78 ontvangst meer.
Ik heb masten op 2 km staan, 800 down/50 up over het hele jaar, modem staat op 1e verdieping. Wat zegt de dekkingskaart voor je postcode?Pilovali schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:14:
[...]
Hm, bedankt voor je feedback. Dan moet er echt wel een goeie line-of-sight zijn. Dan houdt het op denk ik.
Gewoon uitproberen, je kan de set daarna weer terugsturen als het niet werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door waltervl op 07-07-2026 13:10 ]
Ik heb nu een 50mb/50mb glasvezel abonnement wat op 1-8 afloopt. Nu zat ik ook te kijken naar K&K want dit is het allergoedkoopste abonnement wat er is. Alleen dat dynamische ip geeft me wel twijfels. Want ik game online best veel (50mb is prima voor me), maar ik wil niet dadelijk accountbans krijgen omdat die ip adressen misschien gelinkt zijn geweest aan cheaters. Weten jullie hoe hier mee omgegaan wordt?
Want het goedkoopste alternatief is youfone 50mb. Die kost €346,50 per jaar. (of €351,50 voor 100mb)
En K&K 26*12+20=€332
Dus dat scheelt echt wel, maar wil hierdoor geen bans krijgen
Want het goedkoopste alternatief is youfone 50mb. Die kost €346,50 per jaar. (of €351,50 voor 100mb)
En K&K 26*12+20=€332
[ Voor 19% gewijzigd door Drag0nizer op 07-07-2026 13:27 ]
@Drag0nizer Ik heb in dit topic wel voorbij zien komen dat sommige websites of apps soms niet werkten door een besmet IP (eentje die bijvoorbeeld in een botnet of mailnet gezeten had).
Dus lijkt het me bij cheaters (als dat op IP gebeurd) ook mogelijk, maar de kans is klein.
Dat gezegd hebbende, hou er ook rekening mee dat K&K over radio gaat dus inherent een wat grotere latency heeft. Glas is wat dat betreft onverslaanbaar.
Als je kan leven met het trager downloaden van games en updates, zou ik voor glas gaan.
(Ik game niet, maar heb wel twee sites, eentje met Youfone/KPN glas en eentje met K&K).
Dus lijkt het me bij cheaters (als dat op IP gebeurd) ook mogelijk, maar de kans is klein.
Dat gezegd hebbende, hou er ook rekening mee dat K&K over radio gaat dus inherent een wat grotere latency heeft. Glas is wat dat betreft onverslaanbaar.
Als je kan leven met het trager downloaden van games en updates, zou ik voor glas gaan.
(Ik game niet, maar heb wel twee sites, eentje met Youfone/KPN glas en eentje met K&K).
Het scheelt je maar 1,20 per maand en dan heb je glasvezel. Waarom zou je überhaupt de risico nemen? Neem je youfone abonnement met cashbackxl krijg je misschien ook nog eens 22,50 cashback.Drag0nizer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:16:
En K&K 26*12+20=€332
Als casual gamer zou ik de gok durven wagen. Bevalt het niet terugsturen. Als serious gamer zou ik blind voor een vaste verbinding gaan.kadir76 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:09:
[...]
Het scheelt je maar 1,20 per maand en dan heb je glasvezel. Waarom zou je überhaupt de risico nemen? Neem je youfone abonnement met cashbackxl krijg je misschien ook nog eens 22,50 cashback.
Oh
Ohja met cashback zelfs nog goedkoper dan K&K. Dan ga ik voor youfone thanks!kadir76 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:09:
[...]
Het scheelt je maar 1,20 per maand en dan heb je glasvezel. Waarom zou je überhaupt de risico nemen? Neem je youfone abonnement met cashbackxl krijg je misschien ook nog eens 22,50 cashback.
Voor de twijfelaars onder ons en ook uit tevredenheid nog 's een laatste keer toevoegen dat K&K heel stabiel blijkt te zijn. Een enkele keer valt het me op dat de snelheid (zuid-limburg) aan de lage kant is maar voor dit geld neem ik het zonder praat erbij. Nu met overstap naar andere mobiele provider ook nog 's €5 korting op het abo. I mean...cdvc schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:37:
Nu bijna een maand zonder enige internet problemen en dacht de moeite waard te melden nav de gedeelde ervaringen hier. Ik haal 's nachts weliswaar stroom van het modem wat misschien goed doet.
Nog meer mensen last van ernstige snelheid vermindering? Zat rond de 800mbit en de laatste dagen amper 100mbit.
Heb je al een reboot geprobeerd of daarmee de snelheid weer beter is?Focus schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:28:
Nog meer mensen last van ernstige snelheid vermindering? Zat rond de 800mbit en de laatste dagen amper 100mbit.
is er misschien onderhoud/storing bij jou in de buurt?
https://dekkingskaart.odido.nl/coverageportal
[ Voor 21% gewijzigd door ikbenjoeri op 14-07-2026 18:52 ]
https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaarikbenjoeri schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:49:
[...]
Heb je al een reboot geprobeerd of daarmee de snelheid weer beter is?
is er misschien onderhoud/storing bij jou in de buurt?
https://dekkingskaart.odido.nl/coverageportal
Gebruik deze kaart, de algemene kaart neemt ook freq's mee waar je klik en klaar weigerd gebruik van te maken
Is er al duidelijkheid over of dit moment (nieuw IP van odido etc.) te 'sturen' is? Kunnen we de dagelijkse uitval plannen om 5 uur 's ochtends bijv. middels een crontab diePascal Saul schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:12:
Ik heb ook nog eens de logs van de AF55 en Zyxel NR5307 laten analyseren en die lijken allebei periodiek een mobiele datasessievernieuwing vanuit het Odido-netwerk te krijgen, ongeveer elke 23 uur en 45 minuten.
code:
doet in onze Zyxel, of blijft odido dit zelf pushen wanneer het dat wil?
1
2
3
| mipc_wan_cli --at_cmd AT+CGATT=0 sleep 1 mipc_wan_cli --at_cmd AT+CGATT=1 |
[ Voor 11% gewijzigd door jubeth op 15-07-2026 09:05 ]
Ja. In principe is het 24 uur, dus een nachtelijke reset is iets dat wel meer gebruikers doen.
Helaas is het geen exacte cut-of iedere 24 uur, maar minder, waardoor de reboot iedere dag een minuut of 20 vroeger plaatsvind en deze zo steeds verschuift.Keypunchie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:32:
Ja. In principe is het 24 uur, dus een nachtelijke reset is iets dat wel meer gebruikers doen.
Correct me if I'm wrong please
Het is inderdaad elke dag stukje eerder, zie hieronder. (rond de 10 minuten)RoRoNL schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Helaas is het geen exacte cut-of iedere 24 uur, maar minder, waardoor de reboot iedere dag een minuut of 20 vroeger plaatsvind en deze zo steeds verschuift.
Correct me if I'm wrong please
[ Voor 29% gewijzigd door ikbenjoeri op 15-07-2026 13:37 ]
Doet Odido echt een volledige reboot of alleen een vernieuwing van de DHCP lease? Ik heb de standaard K&K router via een integratie in homeassistant en laat deze iedere nacht om 3:00 rebooten. Maar dat kan ik wel achterwege laten als Odido al een volledige reboot doet.ikbenjoeri schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:36:
[...]
Het is inderdaad elke dag stukje eerder, zie hieronder. (rond de 10 minuten)
[Afbeelding]
na 23uur en 40-50 minuten dumpt de mast je connectie dus gewoon lekker om 3uur blijven herstarten zodat er niets op de achtergrond blijft doorpruttelen op het apparaat. Er word geen vernieuwing van je ip gedaan, steeds vaker krijg je gewoon weer een nieuwe ipv je oude opnieuw.vdr01 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:55:
[...]
Doet Odido echt een volledige reboot of alleen een vernieuwing van de DHCP lease? Ik heb de standaard K&K router via een integratie in homeassistant en laat deze iedere nacht om 3:00 rebooten. Maar dat kan ik wel achterwege laten als Odido al een volledige reboot doet.
[ Voor 9% gewijzigd door torretje2012 op 15-07-2026 14:11 ]
Dat vetgedrukte is in tegenspraak.torretje2012 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:10:
[...]
na 23uur en 40-50 minuten dumpt de mast je connectie dus gewoon lekker om 3uur blijven herstarten zodat er niets op de achtergrond blijft doorpruttelen op het apparaat. Er word geen vernieuwing van je ip gedaan, steeds vaker krijg je gewoon weer een nieuwe ipv je oude opnieuw.
Ik zie bij de door Odido afgedwongen “Zwangstrennung” en ook bij een reboot iedere keer een ander IP.
:strip_exif()/f/image/tSqVS3Zq6bohOhidZ9ac0Gp7.jpg?f=fotoalbum_large)
Het nieuwe IP om 07:16:46 uur is door Odido, die van 07:37:32 uur is mijn ingestelde reboot.
vernieuwing alsin een dhcp renew == dat je je lease voort zet en dus het zelfde ipadres houd.ernstoud schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:50:
[...]
Dat vetgedrukte is in tegenspraak.
Ik zie bij de door Odido afgedwongen “Zwangstrennung” en ook bij een reboot iedere keer een ander IP.
[Afbeelding]
Het nieuwe IP om 07:16:46 uur is door Odido, die van 07:37:32 uur is mijn ingestelde reboot.
Ik heb laatst router herstart om 6u sochtends maar ergens tussen 20:45 en 21u krijgen wij nieuw adres... Dus vraag mij af of nog aan elkaar gekoppeld is.
Als laatst een paar weken terug is dan zit je ondertussen op 21 uur. aangezien de delta tegenwoordig geen 24 uur is maar ca 23:40 uur is. Ook doet Odido soms onderhoud op het modem op een willekeurig moment en dan krijg je ook opeens een nieuw IP en begint de delta vanaf die tijd weer te lopen. Als je niks logt is het niet te achterhalen wat de reden is waarom je nu op 21 uur zit voor een nieuw IP.flaskk schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:21:
Ik heb laatst router herstart om 6u sochtends maar ergens tussen 20:45 en 21u krijgen wij nieuw adres... Dus vraag mij af of nog aan elkaar gekoppeld is.
M.a.w. het antwoord op mijn vraag: Nee, het moment is NIET clientside te sturen. Je kunt wel iedere nacht om 5 uur een reset doen, of reboot, of dataconnectie vernieuwen, maar dan nog steeds pushed odido hun eigen moment eroverheen. Wat irritant weer.
Wie bedenkt nu dat die DHCP bij odido voor 24u is? Is voor K&K toch zinloos, om dat zo snel te laten verlopen? Het hele idee van K&K lijkt mij dat mensen dat minder mobiel inzetten, gewoon ergens lange tijd neerzetten. Dan kun je toch makkelijk uit met een DHCP lease van een maand of zelfs jaar of zo? Is het tekort aan IPv4 adressen zo schrijnend bij odido dat ze bang zijn voor langere leases of wat is hier de reden van? En zelfs dan is het vrij simpel om een scriptje te draaien wat alle ipv4 dhcp-leases die langer dan een dag geen ping-pong geven eruit te gooien, zodat ze weer vrij zijn om uit te geven. M.a.w. het probleem niet bij de klant neerleggen, maar bij jezelf, als verantwoordelijke.. (dat deden ze bij a2000/nlnet vroeger ook zo)
Ik weet niet wat voor technici men tegenwoordig heeft rondlopen bij die ISPs in NL, maar ze zijn mijns inziens echt beschamend slecht onderwezen, weten gewoon niet wat ze doen, waar ze mee bezig zijn, of waarom iets werkt zoals het werkt. Blijkens ook het feit dat ze nog steeds geen ipv6 doen bij odido. Zo moeilijk is dat echt niet. Als ze nog iemand zoeken, tegen een fatsoenlijk loon wil ik dat best voor ze regelen..
Wie bedenkt nu dat die DHCP bij odido voor 24u is? Is voor K&K toch zinloos, om dat zo snel te laten verlopen? Het hele idee van K&K lijkt mij dat mensen dat minder mobiel inzetten, gewoon ergens lange tijd neerzetten. Dan kun je toch makkelijk uit met een DHCP lease van een maand of zelfs jaar of zo? Is het tekort aan IPv4 adressen zo schrijnend bij odido dat ze bang zijn voor langere leases of wat is hier de reden van? En zelfs dan is het vrij simpel om een scriptje te draaien wat alle ipv4 dhcp-leases die langer dan een dag geen ping-pong geven eruit te gooien, zodat ze weer vrij zijn om uit te geven. M.a.w. het probleem niet bij de klant neerleggen, maar bij jezelf, als verantwoordelijke.. (dat deden ze bij a2000/nlnet vroeger ook zo)
Ik weet niet wat voor technici men tegenwoordig heeft rondlopen bij die ISPs in NL, maar ze zijn mijns inziens echt beschamend slecht onderwezen, weten gewoon niet wat ze doen, waar ze mee bezig zijn, of waarom iets werkt zoals het werkt. Blijkens ook het feit dat ze nog steeds geen ipv6 doen bij odido. Zo moeilijk is dat echt niet. Als ze nog iemand zoeken, tegen een fatsoenlijk loon wil ik dat best voor ze regelen..
Fatsoenlijk loon, bij odido? Onmogelijk. Alle mensen met kennis bij odido staan met contract 3 weer buiten en gaan ze aan de slag bij een andere isp.jubeth schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:57:
M.a.w. het antwoord op mijn vraag: Nee, het moment is NIET clientside te sturen. Je kunt wel iedere nacht om 5 uur een reset doen, of reboot, of dataconnectie vernieuwen, maar dan nog steeds pushed odido hun eigen moment eroverheen. Wat irritant weer.
Dit is nou eenmaal hoe mobiele netwerken zijn opgebouwd: er bestaat geen permanente sessie. Een mobiele dataverbinding loopt via een PDP-context/PDN-sessie (in 5G een PDU-sessie), een tunnel tussen de mast en de kern van het netwerk. Die tunnel wordt om allerlei redenen periodiek afgebroken en opnieuw opgezet: door inactiviteit (energiebesparende idle-mode), door periodieke tracking area updates waarmee het netwerk je bereikbaarheid controleert, of door onderhoud aan een mast.jubeth schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:57:
Ook met een statisch toegewezen IP-adres verandert dit niet: je krijgt bij elke nieuwe sessie gewoon hetzelfde adres terug, maar de sessie zelf wordt alsnog afgebroken en opnieuw opgezet, dus ook daar heb je een korte onderbreking. Het IP-adres wijzigt niet, maar permanent verbonden blijven bestaat sowieso niet in mobiele netwerken.
Dit is dus geen eigenaardigheid van Odido of K&K specifiek, maar een architecturaal kenmerk van elk 3GPP-netwerk (GPRS/UMTS/LTE/5G). Om dit anders te doen zou Odido hun hele sessie- en mobiliteitsbeheer moeten omgooien, niet alleen een instelling in een modem aanpassen. Sterker nog, Odido kan die sessietijd ook verkorten (bijvoorbeeld tot 8 uur) als er onderhoud gepland staat op je mast.
Bij een mobiele dataverbinding kan er letterlijk elke fractie van een seconde ergens een nieuwe connectie tot stand komen, doordat continu enorm veel apparaten tegelijk op- en afkoppelen van het netwerk. Daardoor is het praktisch onmogelijk om ooit weer exact hetzelfde IP-adres toegewezen te krijgen uit die gedeelde pool.
@BiG-GuY leuk stukje achtergrond, goed om te weten.
Vraag me ag hoe ik dit moet lezen.
Betekent dit dan ook als ik bijvoorbeeld hard door NL rij, ik van verschillende masten steeds een ander IP adres krijg op mijn mobiele telefoon?Bij een mobiele dataverbinding kan er letterlijk elke fractie van een seconde ergens een nieuwe connectie tot stand komen, doordat continu enorm veel apparaten tegelijk op- en afkoppelen van het netwerk. Daardoor is het praktisch onmogelijk om ooit weer exact hetzelfde IP-adres toegewezen te krijgen uit die gedeelde pool.
Man wat een rant.jubeth schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:57:
Je wilt als ISP bij mobiel verkeer geen hangende verbindingen. Dus die onderbreking. Heeft niets met DHCP lease te maken.
Nee, dat is juist waar handover voor bestaat: als je van mast wisselt tijdens het rijden, draagt het netwerk je radioverbinding over naar de volgende mast, maar blijft je IP-adres en sessie gewoon intact. Zou dat niet zo werken, dan zou elk telefoongesprek of elke download afbreken zodra je van cel wisselt. De 24-uurs sessievernieuwing waar het eerder over ging is een losstaande, bewuste keuze van de provider, niet iets dat gebeurt doordat je fysiek van mast wisselt.franssie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:44:
@BiG-GuY leuk stukje achtergrond, goed om te weten.
[...]
Betekent dit dan ook als ik bijvoorbeeld hard door NL rij, ik van verschillende masten steeds een ander IP adres krijg op mijn mobiele telefoon?
Alleen als je even helemaal geen bereik hebt (tunnel, dood gebied) en dus echt loskoppelt van het netwerk, of als de mast waar je naartoe gaat te druk is om de handover op tijd af te ronden, kun je bij het opnieuw verbinden een nieuwe sessie en mogelijk een nieuw adres krijgen. Dat laatste komt sinds 5G in de praktijk nog maar zelden voor, tenzij je ergens rijdt met extreme lokale drukte, zoals rond een festival.
Bij hogere snelheden wordt de kans op mislukte handovers wel steeds groter naarmate je sneller rijdt, maar een harde snelheidsgrens staat niet in de specificatie. Uit praktijktests op hogesnelheidstreinen is wel waargenomen dat handover daadwerkelijk vaker misgaat: bij 200 km/h ongeveer 5,5% van de handovers, oplopend naar 12,1% bij 300 km/h en 12,6% bij 350 km/h. In verreweg de meeste gevallen (77 tot 90%) gaat het dan om een "late handover", het toestel ontvangt het handover-commando simpelweg niet op tijd voordat het buiten bereik van de bronmast raakt. Dit komt vooral door het Doppler-effect bij hoge snelheid en de korte tijd die het toestel nog in elke cel doorbrengt, in combinatie met (bij treinen) extra signaaldemping door de vaak deels metaalgecoate ramen en carrosserie. Op de snelheid van een auto op de snelweg (tussen de 100-130 km/h) merk je hier in de praktijk vrijwel niets van.
[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 16-07-2026 17:18 ]
In de vrachtwagen zoals ik het gebruik merk ik daar inderdaad ook niets van. Als mijn TOMTOM fleet kaarten moet updaten loopt dat gewoon door.BiG-GuY schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:11:
[...]
Nee, dat is juist waar handover voor bestaat: als je van mast wisselt tijdens het rijden, draagt het netwerk je radioverbinding over naar de volgende mast, maar blijft je IP-adres en sessie gewoon intact. Zou dat niet zo werken, dan zou elk telefoongesprek of elke download afbreken zodra je van cel wisselt. De 24-uurs sessievernieuwing waar het eerder over ging is een losstaande, bewuste keuze van de provider, niet iets dat gebeurt doordat je fysiek van mast wisselt.
Alleen als je even helemaal geen bereik hebt (tunnel, dood gebied) en dus echt loskoppelt van het netwerk, of als de mast waar je naartoe gaat te druk is om de handover op tijd af te ronden, kun je bij het opnieuw verbinden een nieuwe sessie en mogelijk een nieuw adres krijgen. Dat laatste komt sinds 5G in de praktijk nog maar zelden voor, tenzij je ergens rijdt met extreme lokale drukte, zoals rond een festival.
Bij hogere snelheden wordt de kans op mislukte handovers wel steeds groter naarmate je sneller rijdt, maar een harde snelheidsgrens staat niet in de specificatie. Uit praktijktests op hogesnelheidstreinen is wel waargenomen dat handover daadwerkelijk vaker misgaat: bij 200 km/h ongeveer 5,5% van de handovers, oplopend naar 12,1% bij 300 km/h en 12,6% bij 350 km/h. In verreweg de meeste gevallen (77 tot 90%) gaat het dan om een "late handover", het toestel ontvangt het handover-commando simpelweg niet op tijd voordat het buiten bereik van de bronmast raakt. Dit komt vooral door het Doppler-effect bij hoge snelheid en de korte tijd die het toestel nog in elke cel doorbrengt, in combinatie met (bij treinen) extra signaaldemping door de vaak deels metaalgecoate ramen en carrosserie. Op de snelheid van een auto op de snelweg (tussen de 100-130 km/h) merk je hier in de praktijk vrijwel niets van.
Het is client side te sturen door een tijdschakelaar ertussen te zetten die je om 5 uur 's nachts even laat schakelen. Je bent hierdoor wel langer van het net af, een paar minuten. Een normale sessie reset duurt maar een paar seconden en normaal gesproken heb je hier geen last van. Misschien een kleine hapering in Video/TV kijken etc. Teams sessie zijn inderdaad irritanter, dat merk ik wel. Gamen waarschijnlijk ook, heb ik geen ervaring mee.jubeth schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:57:
Gebruik je een powerswitch dan heb je daarna wel 2x een nieuw IP: 1x om 4:45 uur en 1 op 5.02 uur doordat de Odido reset na 23:45 uur komt.
Je kan ook besluiten de tijdschakelaar 1x in de week te laten lopen. Na 7 dagen is de reset aangekomen bij 3:15 uur dus zou je er nog steeds niet veel last van hebben.
Maar ik laat het tegenwoordig gewoon doorlopen..... En af en toe doe ik als ik op sta een restart via de app. Dan heb ik de weken erna geen last meer van totdat de reset in mijn werktijden bereik komt (na 30-40 dagen).
Edit: Er heeft overigens iemand een python script voor Zyxel modems gemaakt die een reboot kan uitvoeren (gebruik op eigen risico….), zou ook op het Klik en Klaar modem moeten werken.
https://github.com/pkorpine/nr7101
[ Voor 9% gewijzigd door waltervl op 17-07-2026 14:10 ]
Voor de U5G Max Outdoor zou ik ook wel zelf de MTU willen instellen, jammer dat ze alleen PPPoE ondersteunen in de release candidate van Unifi network.
Ik krijg nu namelijk geen streaming media (internet) voor elkaar icm Odido klik en klaar. Dit betreft geen CGNAT maar wel IPv6. Ik heb UPnP tijdelijk aangezet maar lijkt niet te werken.
Ik vermoed dat het aan de MTU ligt. Met KPN glas werkt het namelijk wel.
Iemand dit al opgelost?
Ik krijg nu namelijk geen streaming media (internet) voor elkaar icm Odido klik en klaar. Dit betreft geen CGNAT maar wel IPv6. Ik heb UPnP tijdelijk aangezet maar lijkt niet te werken.
Iemand dit al opgelost?
Odido Klik & Klaar heeft geen IPv6 en geen CG-NAT, je krijgt gewoon een dynamisch publiek IPv4-adres. PPPoE is hier sowieso niet van toepassing, dat is een protocol voor DSL/Glasvezel, niet voor cellulaire verbindingen. Het adres wordt toegekend bij het opzetten van de PDU-sessie (5G) / PDN-connectie (4G), waarbij je verkeer via GTP-tunneling tussen de mast en het kernnetwerk loopt.Vaevictis_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:13:
Voor de U5G Max Outdoor zou ik ook wel zelf de MTU willen instellen, jammer dat ze alleen PPPoE ondersteunen in de release candidate van Unifi network.
Iemand dit al opgelost?
De MTU op 4G/5G ligt door die tunneling-overhead doorgaans rond de 1428, maar in de praktijk werkt streaming bij mij en velen anderen gewoon prima. Wat voor stream werkt er bij jou niet?
Bedankt voor de correctie. Ja ik had dat van PPPoE kunnen weten, gebrek aan koffieBiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:21:
[...]
Odido Klik & Klaar heeft geen IPv6 en geen CG-NAT, je krijgt gewoon een dynamisch publiek IPv4-adres. PPPoE is hier sowieso niet van toepassing, dat is een protocol voor DSL/Glasvezel, niet voor cellulaire verbindingen. Het adres wordt toegekend bij het opzetten van de PDU-sessie (5G) / PDN-connectie (4G), waarbij je verkeer via GTP-tunneling tussen de mast en het kernnetwerk loopt.
Het werkt niet met Google Nest, ik kan geen muziek of radio streamen. Krijg dan een timeout, met glasvezel gaat het wel goed. Geen idee waarom het niet werkt. Voor de rest geen problemen.
De MTU op 4G/5G ligt door die tunneling-overhead doorgaans rond de 1428, maar in de praktijk werkt streaming bij mij en velen anderen gewoon prima. Wat voor stream werkt er bij jou niet?
Gebruik al jaren geen Nest Speakers meer, dus kan het niet testen voor je.Vaevictis_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:27:
[...]
Bedankt voor de correctie. Ja ik had dat van PPPoE kunnen weten, gebrek aan koffie![]()
Het werkt niet met Google Nest, ik kan geen muziek of radio streamen. Krijg dan een timeout, met glasvezel gaat het wel goed. Geen idee waarom het niet werkt. Voor de rest geen problemen.
Werkt casten naar de speakers wel op je netwerk vanaf een telefoon? Er is als het goed is niks bijzonders aan een Nest Audio stream qua wat er via internet loopt, zou raar zijn als het internetconnectie type uitmaakt voor de 128-256Kbps audio streams...
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 19-07-2026 09:33 ]
Het rare is dat het alleen niet werkt met een bepaalde stream. "OK google speel af ANP nieuws", dat is Google News met ANP uitzending van afgelopen uur. Misschien kan iemand anders het testen?BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:31:
[...]
Gebruik al jaren geen Nest Speakers meer, dus kan het niet testen voor je.
Werkt casten naar de speakers wel op je netwerk vanaf een telefoon? Er is als het goed is niks bijzonders aan een Nest Audio stream qua wat er via internet loopt, zou raar zijn als het internetconnectie type uitmaakt voor de 128-256Kbps audio streams...
Youtube doet het wel weer. Het is echt zo dat het met glasvezel wel direct werkt. Misschien toch iets op het Odido netwerk?
Je kan weleens IP-adressen krijgen die niet in NL geregistreerd zijn, doordat Odido deze opkoopt bij andere partijen en IPv4-adressen simpelweg op zijn.Vaevictis_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:57:
[...]
Het rare is dat het alleen niet werkt met een bepaalde stream. "OK google speel af ANP nieuws", dat is Google News met ANP uitzending van afgelopen uur. Misschien kan iemand anders het testen?
Youtube doet het wel weer. Het is echt zo dat het met glasvezel wel direct werkt. Misschien toch iets op het Odido netwerk?
Misschien dat ANP nieuws niet beschikbaar is buiten NL?
Wat je eraan kan doen is je modem herstarten of opnieuw connectie laten maken, zodat je een nieuw IP-adres krijgt en dan hopen dat het weer een NL IP is. Of een VPN opzetten via een aanbieder met IP-adressen in NL en dan het verkeer voor je Nest speakers via die VPN laten lopen.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 19-07-2026 11:13 ]
Ligt niet aan het modem heb een u5g max outdoor in gebruik met zyxel zelfde euvel.BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:11:
[...]
Je kan weleens IP-adressen krijgen die niet in NL geregistreerd zijn, doordat Odido deze opkoopt bij andere partijen en IPv4-adressen simpelweg op zijn.
Misschien dat ANP nieuws niet beschikbaar is buiten NL?
Wat je eraan kan doen is je modem herstarten of opnieuw connectie laten maken, zodat je een nieuw IP-adres krijgt en dan hopen dat het weer een NL IP is. Of een VPN opzetten via een aanbieder met IP-adressen in NL en dan het verkeer voor je Nest speakers via die VPN laten lopen.
Krijg gewoon een nl adres
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| inetnum: 178.228.0.0 - 178.231.255.255 netname: Odido-Netherlands descr: Pool for mobile users country: NL admin-c: AT13974-RIPE tech-c: AT13974-RIPE status: ASSIGNED PA mnt-by: mnt-tmonl created: 2011-03-21T15:50:23Z last-modified: 2024-03-22T10:51:05Z source: RIPE |
Voor mij is de MTU gewoon 1500 bytes hoor. Nu staat mijn Zyxel dus in IP-passthrough (bridge) mode, maar 1428 lijkt me sowieso niet aan de orde.BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:21:
[...]
# ./mtu.sh
Size 1500: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
Size 1480: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1002ms
Size 1460: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
Size 1440: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1000ms
Size 1400: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
Size 1360: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1002ms
1.1.1.1: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
8.8.8.8: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1002ms
9.9.9.9: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1002ms
* Connected to speed.cloudflare.com (172.66.0.218) port 443 (#0)
} [5 bytes data]
} [512 bytes data]
{ [5 bytes data]
{ [122 bytes data]
{ [25 bytes data]
{ [2542 bytes data]
{ [78 bytes data]
{ [52 bytes data]
} [1 bytes data]
} [52 bytes data]
* subject: CN=speed.cloudflare.com
* subjectAltName: host "speed.cloudflare.com" matched cert's "speed.cloudflare.com"
} [5 bytes data]
> GET /__down?bytes=1000000 HTTP/1.1
> Host: speed.cloudflare.com
{ [5 bytes data]
{ [238 bytes data]
{ [238 bytes data]
{ [5 bytes data]
< server-timing: cfL4;desc="?proto=TCP&rtt=19168&min_rtt=13480&rtt_var=9118&sent=4&recv=6&lost=0&retrans=0&sent_bytes=2852&recv_bytes=723&delivery_rate=216617&cwnd=52&unsent_bytes=0&cid=ed2eff7e67029895&ts=233&x=0"
{ [108 bytes data]
* Connection #0 to host speed.cloudflare.com left intact
# nstat -z | grep -i frag
IpFragOKs 0 0.0
IpFragFails 0 0.0
IpFragCreates 0 0.0
Ip6FragOKs 0 0.0
Ip6FragFails 0 0.0
Ip6FragCreates 0 0.0'nou eenmaal' is niet een reden om de DHCP opzet voor K&K klanten niet aan te kunnen passen.BiG-GuY schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:39:
[...]
Dit is nou eenmaal hoe mobiele netwerken zijn opgebouwd: er bestaat geen permanente sessie.
Ik zie die soort defaitistische houding veel onder de wat jongere mensen in IT. Zoiets van "het werkt nu eenmaal zo dus laten we het zo".
Als odido aan k&k klanten een zo statisch mogelijk IP uitdeelt, dan scheelt dat ook nog eens enorm veel volkomen zinloos netwerk-verkeer. Nu kun je zeggen dat simpele DHCP comms geen significant verkeer zijn, maar op de schaal waar odido hiermee te maken heeft is dat wel degelijk zinvol, JUIST omdat er ook veel wèl echt mobiel bewegende klanten zijn. Je verhaal doet het lijken alsof dat van allemaal dingen afhangt, maar dat is niet het geval. Er is overduidelijk een profiel voor K&K connecties, en het is niet zo dat daar geen ander dhcp beleid op gevoerd zou kunnen worden.
Dus sorry man, dat is niet waar ik vandaan kom. Ik zit op tweakers omdat ik graag tweak, ik heb zelfs ooit in het begin bij xs4all gewerkt. Als iets anders kan, dan probeer je dat uit, dan test je dat, dan kijk je of het beter werkt, en als dat zo is dan push je het erdoor.
@jubeth Odido gebruikt (naar mijn vermoeden) dynamische ip adressen omdat dit past bij de use-case die zij voor ogen hebben. Consumenten die een voordelige internet verbinding willen hebben. Hierop is de prijs ook aangepast omdat data verbruik van een doorsnee consument beperkt is. Bij een statisch IP adres worden de use cases voor Klik & Klaar uitgebreid die mogelijk het 5G netwerk van Odido extra belast. Dat willen ze niet.
Als je een statisch IP adres met 5G wil moet je bij Odido een zakelijk abonnement afsluiten voor internet via 5G. Je hebt ook andere partijen, zoals internetviademast.nl die een een statisch ip adres leveren. De kosten voor deze diensten liggen wel weer hoger.
Ik vermoed dat in dit geval jij niet binnen de doelgroep van Klik&Klaar valt die Odido voor ogen heeft.
Als je een statisch IP adres met 5G wil moet je bij Odido een zakelijk abonnement afsluiten voor internet via 5G. Je hebt ook andere partijen, zoals internetviademast.nl die een een statisch ip adres leveren. De kosten voor deze diensten liggen wel weer hoger.
Ik vermoed dat in dit geval jij niet binnen de doelgroep van Klik&Klaar valt die Odido voor ogen heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Bedge85 op 19-07-2026 13:26 ]
U opa?jubeth schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:54:
[...]
'nou eenmaal' is niet een reden om de DHCP opzet voor K&K klanten niet aan te kunnen passen.
Ik zie die soort defaitistische houding veel onder de wat jongere mensen in IT. Zoiets van "het werkt nu eenmaal zo dus laten we het zo".
Alsof jongeren in de ICT niet geweldige dingen kunnen bouwen en innovatief zijn. Kom op zeg.
Ik ben erachter dat het ligt aan de nest home, de nest mini doet het wel. Volgens mij is het een AMP pagina waarbij de stream wel werkt zonder grafische content.
Persoonlijke aanvallen zijn nergens voor nodig, ik vind het heel bijzonder dat jij mij aan de hand van één post zou kunnen beoordelen. Ik ben overigens bijna 40 en al meer dan 24 jaar Tweaker.jubeth schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:54:
[...]
'nou eenmaal' is niet een reden om de DHCP opzet voor K&K klanten niet aan te kunnen passen.
Als odido aan k&k klanten een zo statisch mogelijk IP uitdeelt, dan scheelt dat ook nog eens enorm veel volkomen zinloos netwerk-verkeer. Nu kun je zeggen dat simpele DHCP comms geen significant verkeer zijn, maar op de schaal waar odido hiermee te maken heeft is dat wel degelijk zinvol, JUIST omdat er ook veel wèl echt mobiel bewegende klanten zijn. Je verhaal doet het lijken alsof dat van allemaal dingen afhangt, maar dat is niet het geval. Er is overduidelijk een profiel voor K&K connecties, en het is niet zo dat daar geen ander dhcp beleid op gevoerd zou kunnen worden.
Dus sorry man, dat is niet waar ik vandaan kom. Ik zit op tweakers omdat ik graag tweak, ik heb zelfs ooit in het begin bij xs4all gewerkt. Als iets anders kan, dan probeer je dat uit, dan test je dat, dan kijk je of het beter werkt, en als dat zo is dan push je het erdoor.
Dat het je niet aanstaat hoe iets technisch is ontworpen, daar kan ik je niet mee helpen. Ik deel hier alleen mijn meer dan 10 jaar ervaring met het leveren van diensten via 4G/5G-connecties, grotendeels via T-Mobile/Odido, maar ook via KPN en Vodafone. Allemaal doen ze het op technisch vlak niet heel anders.
Een vast IP-adres is voor een consumentendienst overigens ook geen vereiste, je ziet juist steeds meer providers overstappen naar CG-NAT, waarbij je zelf geen publiek adres krijgt, maar een privé-adres dat via de provider met veel andere klanten tegelijk een klein aantal publieke adressen deelt.
De APN kan op netwerkniveau gebruikt worden om heel veel te sturen, maar tot nu toe heb ik geen andere sessietijd gezien dan die max 24 uur, ook niet bij zakelijke leveranciers met een eigen APN op het Odido-netwerk die statische IP-adressen leveren.
Odido zelf biedt overigens via hun mobiele abonnementen simpelweg geen eigen diensten met een vast IP-adres aan, ook 5G Internet voor Bedrijven heeft nog steeds een dynamisch publiek IP-adres.
Was al gebruiker van de site toen het nog world of tweaking heette. Dat zegt ook wel iets over mijn leeftijd. Ook linux gebruiker vanaf de 0.90 kernel. Nu voel ik me wel oud.BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:05:
[...]
Persoonlijke aanvallen zijn nergens voor nodig, ik vind het heel bijzonder dat jij mij aan de hand van één post zou kunnen beoordelen. Ik ben overigens bijna 40 en al meer dan 24 jaar Tweaker.
Dat het je niet aanstaat hoe iets technisch is ontworpen, daar kan ik je niet mee helpen. Ik deel hier alleen mijn meer dan 10 jaar ervaring met het leveren van diensten via 4G/5G-connecties, grotendeels via T-Mobile/Odido, maar ook via KPN en Vodafone. Allemaal doen ze het op technisch vlak niet heel anders.
Een vast IP-adres is voor een consumentendienst overigens ook geen vereiste, je ziet juist steeds meer providers overstappen naar CG-NAT, waarbij je zelf geen publiek adres krijgt, maar een privé-adres dat via de provider met veel andere klanten tegelijk een klein aantal publieke adressen deelt.
De APN kan op netwerkniveau gebruikt worden om heel veel te sturen, maar tot nu toe heb ik geen andere sessietijd gezien dan die max 24 uur, ook niet bij zakelijke leveranciers met een eigen APN op het Odido-netwerk die statische IP-adressen leveren.
Odido zelf biedt overigens via hun mobiele abonnementen simpelweg geen eigen diensten met een vast IP-adres aan, ook 5G Internet voor Bedrijven heeft nog steeds een dynamisch publiek IP-adres.
KPN komt met 5G thuis internet:
review: KPN 5G-thuisinternet: een alternatief voor Klik&Klaar, maar geen conc...
review: KPN 5G-thuisinternet: een alternatief voor Klik&Klaar, maar geen conc...
Moest wel lachen toen ik het las:
* het is duurder
* het heeft 20GB daglimieten
* alleen beschikbaar waar geen glasvezel is
Het is een slappe upgrade van hun "4G buitengebieden" of hoe ze dat ook noemden. Jammer, want Odido kan wel een echte concurrent gebruiken.
* het is duurder
* het heeft 20GB daglimieten
* alleen beschikbaar waar geen glasvezel is
Het is een slappe upgrade van hun "4G buitengebieden" of hoe ze dat ook noemden. Jammer, want Odido kan wel een echte concurrent gebruiken.
Het enige (mogelijk) positieve wat ik heb kunnen ontdekken is het aantal van 16 antennes voor 5G wat bij gelijkblijvende overige conditities voor een betere ontvangst zou kunnen zorgen.ernstoud schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:15:
KPN komt met 5G thuis internet:
Voor de mensen die een statisch IP echt belangrijk vinden kan KPN ook een betere optie zijn. Ik denk niet dat het voor veel mensen een dealbreker is,. Maar in dit topic komt het toch zo nu en dan voorbij dat mensen een statisch ip adres wel belangrijk vinden of nodig hebben.review: KPN 5G-thuisinternet: een alternatief voor Klik&Klaar, maar geen concurrent
Bovendien verandert het dynamische IP-adres, in tegenstelling tot bij Klik&Klaar, niet elke 24 uur. Dit gebeurt bijvoorbeeld wel als het modem opnieuw verbinding maakt. Voor sommige klanten is dat een toegevoegde waarde waarvoor ze meer willen betalen.
Het vergelijk is logisch, maar laten we proberen hier geen KPN5G vs. Odido5G topic van te maken.
edit:
Een betere plek voor dit te bespreken is: [KPN 5G-Internet Thuis] Ervaringen & Discussie
Een betere plek voor dit te bespreken is: [KPN 5G-Internet Thuis] Ervaringen & Discussie
[ Voor 38% gewijzigd door rens-br op 23-07-2026 13:35 ]
Het lijkt mij tijd voor een "[KPN - 5G thuis internet] Ervaringen & Discussie" topic.rens-br schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:54:
[mbr]Het vergelijk is logisch, maar laten we proberen hier geen KPN5G vs. Odido5G topic van te maken. :)[/mbr]
Goed idee: [KPN 5G-Internet Thuis] Ervaringen & DiscussieW1ck1e schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:26:
[...]
Het lijkt mij tijd voor een "[KPN - 5G thuis internet] Ervaringen & Discussie" topic.
Er is een update voor Unifi 5G Max outdoor. Geen idee of het ook Odido fixes betreft, wie test er mee? https://community.ui.com/...e4-4a23-936c-79e335bdde0d
Misschien beter om voor de Unify 5G Max net zoals voor de Zylex NR7307 5G (Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router) een apart topic aan te maken?Vaevictis_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:46:
Er is een update voor Unifi 5G Max outdoor. Geen idee of het ook Odido fixes betreft, wie test er mee? https://community.ui.com/...e4-4a23-936c-79e335bdde0d
Als om de data/terugval gaat naar 3G is dat afgelopen vrijdag verholpen op de fwainternet APNVaevictis_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:46:
Ja maar komt dat door Odido of door de firmware?ikbenjoeri schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:59:
[...]
Als om de data/terugval gaat naar 3G is dat afgelopen vrijdag verholpen op de fwainternet APN
Probleem was bij Odido dat je bij terugval op 3G blijft hangen. Dit probleem was op FWA en Sim Only.Vaevictis_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:20:
[...]
Ja maar komt dat door Odido of door de firmware?
Als je het over Tweaken hebt, ik heb in Home Assistant een script actief dat softwarematig de Zyxel van Odido herstart, in de nacht.jubeth schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:54:
[...]
Ik zit op tweakers omdat ik graag tweak, ik heb zelfs ooit in het begin bij xs4all gewerkt. Als iets anders kan, dan probeer je dat uit, dan test je dat, dan kijk je of het beter werkt, en als dat zo is dan push je het erdoor.
Verder heb ik mijn domeinen ondergebracht bij OVHcloud en die kunnen records naar DDNS laten verwijzen.
M'n synology heeft weer een paar scripts om iedere X tijd, de publieke adressen te updaten bij OVHcloud.
Zo kan ik toch een eigen mail/web-server draaien wat prima werkt. In de nacht ben ik voor korte tijd niet bereikbaar tot de records weer zijn bijgewerkt.
Werkt prima.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
OK maar ubiquity heeft dit ook opgepakt in een firmware update. Zoek even om dit topic.ikbenjoeri schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Probleem was bij Odido dat je bij terugval op 3G blijft hangen. Dit probleem was op FWA en Sim Only.
Het zijn twee aparte problemen. Ubiquiti had een probleem waarbij het op alle providers wereldwijd soms bleef plakken op 3G. Daarnaast had Odido een probleem waarbij datasims soms onnodig naar 3G werden gepusht. Dat laatste heeft Odido verholpen en is wat @ikbenjoeri bedoelt. Het zal nu sowieso beter werkenVaevictis_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:15:
[...]
OK maar ubiquity heeft dit ook opgepakt in een firmware update. Zoek even om dit topic.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)