Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Voor de U5GMax dit even installeren.Vaevictis_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:46:
Er is een update voor Unifi 5G Max outdoor. Geen idee of het ook Odido fixes betreft, wie test er mee? https://community.ui.com/...e4-4a23-936c-79e335bdde0d
https://github.com/royrijpma/u5gmax-bandfix?[
[ Voor 26% gewijzigd door Yariva op 01-08-2026 20:22 ]
Heb ik al draaien, fijn script! Ik gebruik K&K eigenlijk niet want is een backup verbinding. Ik blijk nog een jaar vast te zitten aan KPN glasvezel (3 jaar ipv 2 jaar). Zou loadbalancing kunnen uitproberen maar voegt weinig toe behalve latency.Douma schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:08:
[...]
Voor de U5GMax dit even installeren.
https://github.com/royrijpma/u5gmax-bandfix?[
[ Voor 24% gewijzigd door Yariva op 02-08-2026 09:29 ]
Ja zeker goede script. Hier thuis ook aan de draai gehad toen we de U5GMax outdoor gingen testen, nooit geen problemen en altijd snelle download. Toch maar weer terug gegaan naar de Zyxel FWA710 die lagere ping haalt en hogere snelheden. We gebruiken klik en klaar van Oidio als main internet verbinding omdat we in het buitengebied wonen.Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:10:
[...]
Heb ik al draaien, fijn script! Ik gebruik K&K eigenlijk niet want is een backup verbinding. Ik blijk nog een jaar vast te zitten aan KPN glasvezel (3 jaar ipv 2 jaar). Zou loadbalancing kunnen uitproberen maar voegt weinig toe behalve latency.
Dat is toch vreemd je zou juist verwachten dat de u5gmax outdoor het beter zou doen. Beter apparaat, betere ontvangst en betere software?Douma schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
Ja zeker goede script. Hier thuis ook aan de draai gehad toen we de U5GMax outdoor gingen testen, nooit geen problemen en altijd snelle download. Toch maar weer terug gegaan naar de Zyxel FWA710 die lagere ping haalt en hogere snelheden. We gebruiken klik en klaar van Oidio als main internet verbinding omdat we in het buitengebied wonen.
Als ik de specs vergelijk van de twee kan de FWA710 hogere snelheden halen. Het apparaat is ook bijna een keer zo groot. Ik wou graag de U5GMax Outdoor proberen omdat al Onze netwerk apparaten van Unifi zijn.Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:23:
[...]
Dat is toch vreemd je zou juist verwachten dat de u5gmax outdoor het beter zou doen. Beter apparaat, betere ontvangst en betere software?
Met de FWA710 hebben we ping van 16/17 en download snelheid van 850mbps.
Met de U5GMax Outdoor ping 20/21 en download snelheid meestal rond de 750mbps.
Uiteraard zijn dat allebei goede resultaten aangezien we toch niet heel erg dicht op de mast zitten maar wel op redelijke hoogte boven het dak uit.
Nu onbeperkt internetten via APN 'fwainternet' (via AT command's moest ik deze wijzigen) voor nog geen 21 euro per maand, want ik heb ook mijn mobiele nummer daar ondergebracht. Tel uit je winst! Dus overall tevreden, ondanks het datalek eerder dit jaar. Het is een afgelegen locatie, dus ik heb ook geen kabel. Daarom was dit een goede uitkomst!
[ Voor 6% gewijzigd door thisegzz op 01-08-2026 23:18 ]
Mooi dat het werkt.thisegzz schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:17:
Ik heb deze 5G dongle https://nl.aliexpress.com/item/1005008571001752.html met een SIMCom SIM8202G-M.2 5G module aan mijn nieuwe OpenWRT router gehangen via USB. Even de interface over WAN veranderen naar usb0, en gaan met die banaan![]()
Nu onbeperkt internetten via APN 'fwainternet' (via AT command's moest ik deze wijzigen) voor nog geen 21 euro per maand, want ik heb ook mijn mobiele nummer daar ondergebracht. Tel uit je winst! Dus overall tevreden, ondanks het datalek eerder dit jaar. Het is een afgelegen locatie, dus ik heb ook geen kabel. Daarom was dit een goede uitkomst!
Wat is voor jou het voordeel tov het standaard meegeleverder modem aangezien je nu ook een soort hybride opstelling hebt?
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Voordeel is dat het modem enkel en alleen de ontvanger is, en al het verkeer via de router gaat. Dat draait op OpenWrt en dat geeft veel meer mogelijkheden, ik laat bijvoorbeeld al het TV-verkeer via een VPN lopen, en heb een traffic monitor, om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik ben niet meer afhankelijk van hoe ver Odido hun modem open zetten voor extra opties. En dat ik via de odido website en dan 'instellingen' de status van het modem zou kunnen opvragen (wat nu dus uitgeschakeld is) gaf mij ook geen fijn gevoel.franssie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:39:
[...]
Mooi dat het werkt.
Wat is voor jou het voordeel tov het standaard meegeleverder modem aangezien je nu ook een soort hybride opstelling hebt?
Of simpelweg het echte Tweaker antwoord: "Omdat het kan"thisegzz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 00:11:
[...]
Voordeel is dat het modem enkel en alleen de ontvanger is, en al het verkeer via de router gaat. Dat draait op OpenWrt en dat geeft veel meer mogelijkheden, ik laat bijvoorbeeld al het TV-verkeer via een VPN lopen, en heb een traffic monitor, om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik ben niet meer afhankelijk van hoe ver Odido hun modem open zetten voor extra opties. En dat ik via de odido website en dan 'instellingen' de status van het modem zou kunnen opvragen (wat nu dus uitgeschakeld is) gaf mij ook geen fijn gevoel.
Iemand hier dit al opgevallen? Met name de packetloss/zeer hoge latency in de Odido glasvezel backbone?
https://smokeping.hostio....isp_client.odidofwa.fwa11
Maar ik game dan ook niet.
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen
Ik heb er snel even doorheen gekeken, is misschien handig om meerdere traceroutes te doen om te kijken of er een bepaalde patroon is van een verbinding/transit.waltervl schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:03:
Op het Odido forum de laatste tijd wat meer berichten over traag netwerk 's avonds. Ook wat berichten over packetloss in het algemeen, wat lijkt op een probleem in de glasvezel backbone van klik en klaar. Vooral merkbaar bij gamen. Zie bijvoorbeeld dit topic: https://community.odido.nl/klik-klaar-592/veel-packetloss-de-laatste-tijd-oorzaak-ligt-duidelijk-bij-leverancier-zie-pingplotter-andere-mensen-ook-dit-probleem-385756
Iemand hier dit al opgevallen? Met name de packetloss/zeer hoge latency in de Odido glasvezel backbone?
Je kan volgende IPs proberen, zijn van verschillende providers in USA.
https://www.hostio.tools/paste/mB6SnNoI
Via de volgende link heb ik andere IPs gevonden op hun netwerk waarvan ik de meeste kan pingen. Bij elke IP staat ook een PTR daar zie je de afkorting van de locatie. (AMS > Amsterdam, LAX > Los Angeleles etc)
https://bgp.tools/prefix/104.160.128.0/19#dns
[ Voor 12% gewijzigd door ikbenjoeri op 07-08-2026 15:56 ]
[ Voor 78% gewijzigd door MasterL op 10-08-2026 07:57 ]
Ja vooral tussen 1600 en 2300 is het vreselijk traag. 1555 ping is niet normaal.waltervl schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:03:
Op het Odido forum de laatste tijd wat meer berichten over traag netwerk 's avonds. Ook wat berichten over packetloss in het algemeen, wat lijkt op een probleem in de glasvezel backbone van klik en klaar. Vooral merkbaar bij gamen. Zie bijvoorbeeld dit topic: https://community.odido.nl/klik-klaar-592/veel-packetloss-de-laatste-tijd-oorzaak-ligt-duidelijk-bij-leverancier-zie-pingplotter-andere-mensen-ook-dit-probleem-385756
Die paste link werkt helaas niet zegt page not found.ikbenjoeri schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:50:
[...]
Ik heb er snel even doorheen gekeken, is misschien handig om meerdere traceroutes te doen om te kijken of er een bepaalde patroon is van een verbinding/transit.
Je kan volgende IPs proberen, zijn van verschillende providers in USA.
https://www.hostio.tools/paste/mB6SnNoI
Via de volgende link heb ik andere IPs gevonden op hun netwerk waarvan ik de meeste kan pingen. Bij elke IP staat ook een PTR daar zie je de afkorting van de locatie. (AMS > Amsterdam, LAX > Los Angeleles etc)
https://bgp.tools/prefix/104.160.128.0/19#dns
Moet je wel je zyxel NR5307 modem even patchen via;
tikketak in "Tips & tricks Zyxel NR5307 5G router"
Een cron aanmaken op de modem als root@NR5307:
1
2
3
| cat > /data/xdata/crontabs/root << 'EOF' 25 6 */18 * * mipc_wan_cli --at_cmd AT+CGATT=0; sleep 2; mipc_wan_cli --at_cmd AT+CGATT=1 EOF |
1
| 27 6 */18 * * root ip neigh flush dev wan && conntrack -F 2>/dev/null; networkctl renew wan |
Net even mijn smokeping gecheckt en zie dit ook:waltervl schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:03:
Op het Odido forum de laatste tijd wat meer berichten over traag netwerk 's avonds.
...
![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door SebasFM op 10-08-2026 12:57 ]
Het forceren van die reset. Dat is toch ook een aan/ uit via een stroomschakelaar of wordt dat niet als forceren van reset gezien? Ik heb zelf gewoon een Zigbee schakelstekker ertussen gezet en in HA een automatische instelling gezet van op dat tijdstip uit en dan vrij snel erna weer aan.jubeth schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:43:
Even voor de mensen die de door odido geforceerde dhcp renew onderbrekingen ook zo vervelend vinden (die schuift dus elk etmaal ~15 minuten eerder op, is ~23h45m), heb ik inmiddels een handige 'oplossing' werkend. Je kunt de odido reset forceren door zelf je modem te rebooten, en daarmee steeds de downtime naar 's nachts te verplaatsen,
Ik merk niks van een tijd die verspringt met DHCP etc. Overdag heb ik ook geen onderbrekingen gehad met herleiding van dit.
Iemand anders die inmiddels ook enige tijd Odido K&K gebruikt heeft geen slimme schakelaars maar deed dat slimme oplossen met een tijdschakelaar van een paar euro.
Als alternatief kun je in HA -> HACS ook de Zyxel integratie gebruiken. Eenvoudige automatisering aanmaken en klaar. Scheelt weer een slimme stekker en uiteraard krijg je veel meer leuke optie's om in een dashboard te zetten.Cave_Boy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:41:
[...]
Het forceren van die reset. Dat is toch ook een aan/ uit via een stroomschakelaar of wordt dat niet als forceren van reset gezien? Ik heb zelf gewoon een Zigbee schakelstekker ertussen gezet en in HA een automatische instelling gezet van op dat tijdstip uit en dan vrij snel erna weer aan.
Ik merk niks van een tijd die verspringt met DHCP etc. Overdag heb ik ook geen onderbrekingen gehad met herleiding van dit.
Iemand anders die inmiddels ook enige tijd Odido K&K gebruikt heeft geen slimme schakelaars maar deed dat slimme oplossen met een tijdschakelaar van een paar euro.
[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 10-08-2026 16:51 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 10-08-2026 15:47 ]
Ook ik heb soms een hoge latency op die glasoperator.nl hub maar omdat ik niet game heb ik er geen last van. Het heeft geen zin om pingplotter te doen als je mast of het direct daarachter liggen netwerk het niet doet (door bijvoorbeeld capaciteitsproblemen).
Dat we er niks van snappen.
Denk dat je gelijk hebt omdat de hoge latency altijd gekoppeld is met de lage snelheid in mijn geval, vandaag een 9 urige test gedaan om google te pingen het lijkt mij ook dat het netwerk hier overbeladen is of dergelijks.waltervl schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:50:
@spaceowl jij hebt naast het af en toe packetloss/hoge latency probleem vooral een probleem met de mast in je buurt. Dat vooral moet je melden bij Odido.
Ook ik heb soms een hoge latency op die glasoperator.nl hub maar omdat ik niet game heb ik er geen last van. Het heeft geen zin om pingplotter te doen als je mast of het direct daarachter liggen netwerk het niet doet (door bijvoorbeeld capaciteitsproblemen).
Ik vermoed dat je op een mast zit met een oude straalverbinding. Wanneer deze op "bijna" maximale capaciteit zit ervaar je packet loss of volledige wegval van internet.spaceowl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:22:
[...]
Denk dat je gelijk hebt omdat de hoge latency altijd gekoppeld is met de lage snelheid in mijn geval, vandaag een 9 urige test gedaan om google te pingen het lijkt mij ook dat het netwerk hier overbeladen is of dergelijks.
[Afbeelding]
Oke 👍🏼karakedi schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:29:
Vandaag heb ik klik&klaar opgezegd. Ik ga overstappen naar simpel internet. eerste jaar 1 euro en tweede jaar 35 euro. Mocht na afloop geen goede aanbieding zijn, ga ik weer klik&klaar nemen als prijs vergelijkbaar blijft.
Ik zie andere prijzen bij Simpel....maar geen 35 euro in het 2e jaar......goedkoopste is 100 Mbit en die kost na 12 maanden 43 euro.
Het ligt ook aan het netwerk en dat verschilt per regio.pribo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:53:
[...]
Ik zie andere prijzen bij Simpel....maar geen 35 euro in het 2e jaar......goedkoopste is 100 Mbit en die kost na 12 maanden 43 euro.
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/simpel-vast-internet-12-maanden-eur1-daarna-eur35-12-maanden-voor-eur1-per-maand-414933
Goed lezen...(Daarna vanaf €35)karakedi schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
Het ligt ook aan het netwerk en dat verschilt per regio.
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/simpel-vast-internet-12-maanden-eur1-daarna-eur35-12-maanden-voor-eur1-per-maand-414933
Meer mensen last van met Klik en Klaar?
Maar op allestoringen hebben ze wel een piek.
[ Voor 44% gewijzigd door Keypunchie op 17-08-2026 21:27 ]
Jup, totaal geen mast verbonden. Buren hebben (nog) geen last gek genoeg.Otto Jans schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:15:
Hier sinds een uurtje down Klik en Klaar. Reboot wil niet helpen.
Meer mensen last van met Klik en Klaar?
22:13 We zijn er weer ... Connectie met de mast EN internet ...
[ Voor 28% gewijzigd door Houtenklaas op 17-08-2026 22:16 ]
22.40 uur werkt alles weer.
[ Voor 8% gewijzigd door amauer op 17-08-2026 22:44 ]
EDIT
APN stond opeens anders dan fwainternet op de 7302. Vreemd, ging tegelijk met de odido storing zo te zien.
[ Voor 47% gewijzigd door Doesnotcompute op 18-08-2026 06:42 ]
Jamesbond007uk
Dan heb je vermoedelijk een FW upgrade gekregen via DTAG (Deutsche Telekom AG).Doesnotcompute schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 06:20:
APN stond opeens anders dan fwainternet op de 7302. Vreemd, ging tegelijk met de odido storing zo te zien.
ik ben offline sinds 2:31 op lijn 2 (=backup) dus dat zou kunnen kloppen. Grappig, ik krijg wel een 100.85.76.x adres zie ik in mijn Unifi Cloud Gateway.Doesnotcompute schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 06:20:
Hier is nog alles down, Omg Stadskanaal. Reboot mag niet helpen.
EDIT
Ik kreeg ook gewoon een IP, maar geen bruikbare verbinding,SebasFM schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
ik ben offline sinds 2:31 op lijn 2 (=backup) dus dat zou kunnen kloppen. Grappig, ik krijg wel een 100.85.76.x adres zie ik in mijn Unifi Cloud Gateway.
Weet zo even niet wat de huidige firmware is, maar heb wel een optie om te upgraden nu.ernstoud schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
Dan heb je vermoedelijk een FW upgrade gekregen via DTAG (Deutsche Telekom AG).
[ Voor 48% gewijzigd door Doesnotcompute op 18-08-2026 17:35 ]
Huidig is ACHA.5.b1_F0Doesnotcompute schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:27:
[...]
Ik kreeg ook gewoon een IP, maar geen bruikbare verbinding,
[...]
Weet zo even niet wat de huidige firmware is, maar heb wel een optie om te upgraden nu. ~[Afbeelding]
Ik blokkeer die FW updates via cron met SSH. Je weet nooit wat de gevolgen zijn. Per slot van rekening is het een update voor gebruik op het Deutsche Telekom AG netwerk. Wellicht blokkeren van banden, SSH toegang blokkade e.d., niet fijn.
Blijft een gok, een router specifiek gemaakt voor een bepaalde ISP.
Hoe blokkeer jij de firmware update via Cron?ernstoud schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:58:
[...]
Huidig is ACHA.5.b1_F0
Ik blokkeer die FW updates via cron met SSH. Je weet nooit wat de gevolgen zijn. Per slot van rekening is het een update voor gebruik op het Deutsche Telekom AG netwerk. Wellicht blokkeren van banden, SSH toegang blokkade e.d., niet fijn.
Blijft een gok, een router specifiek gemaakt voor een bepaalde ISP.
Jamesbond007uk
SSH enablen zie Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router en dan in de crontab voor root de regel met periodic_FOTA disablen, dus met een # laten beginnen.jamesbond007uk schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:27:
[...]
Hoe blokkeer jij de firmware update via Cron?
Ik ben er niet achter gekomen hoe, maar er loopt een proces die die regel steeds weer terugzet. Ik haal elk kwartier de logs op en zet er dan ook weer een # voor, alternatief is een cron entry die dat elke paar minuten doet.
# 0 1 * * 5 /usr/bin/periodic_FOTA 3536
Die 3536 is een redelijk random getal, volgens mij het aantal minuten tussen pogingen om FW te downloaden, varieert om te zorgen dat de download servers niet overbelast worden denk ik.
FOTA : firmware over the air.
Heb je al verbinding? Met de oude instelling voor APN op de Zyxel 7302?APN stond opeens anders dan fwainternet op de 7302. Vreemd, ging tegelijk met de odido storing zo te zien.
Bezit Klil&Klaar nu bijna 2 jaar. Woon in buitengebied maar meestal > 200 MBPS ontvangst. Alles draadloos.
Vandaag heb ik zonnepanelen op de schuur gekregen met een GoodWe GW8000-SDT-30 omvormer. Achterin de woning heb ik al zwak signaal. De schuur/omvormer staat daar weer 10 meter achter. Hoe krijg ik een goed signaal bij/van mijn omvormer zodat ik app/internet toegang heb?
Kan ik bijvoorbeeld volstaan met een (plug&play?) budget Mesh wifi versterker? (en welke dan?)
Bij voorbaat dank!
Aangezien het een Zyxel modem is zou ik dan kijken naar een Zyxel mesh set. Of de modem verplaatsen naar de achterkant om te zien of je daar nog steeds voldoende 5G bereik hebt en je zo de omvormer kunt voorzien van WiFi.Swalker66 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:32:
Hier een vraag van complete 'nono' voor internet-gerelateerde techniek:
Bezit Klil&Klaar nu bijna 2 jaar. Woon in buitengebied maar meestal > 200 MBPS ontvangst. Alles draadloos.
Vandaag heb ik zonnepanelen op de schuur gekregen met een GoodWe GW8000-SDT-30 omvormer. Achterin de woning heb ik al zwak signaal. De schuur/omvormer staat daar weer 10 meter achter. Hoe krijg ik een goed signaal bij/van mijn omvormer zodat ik app/internet toegang heb?
Kan ik bijvoorbeeld volstaan met een (plug&play?) budget Mesh wifi versterker? (en welke dan?)
Bij voorbaat dank!
Koop de goedkoopste tp-link repeater van de action en plaats die ergens halverwege.Swalker66 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:32:
Bij voorbaat dank!
De omvormer heeft maar weinig bandbreedte nodig.
Will je om je huis ook deftige dekking dan moet je harder aan fe slag, genoeg topics daarover te vinden.
Wat ook een mogelijkheid kán zijn;Swalker66 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:32:
Bij voorbaat dank!
is een Powerline verbinding middels een bestaande elektra-aansluiting vanuit het huis naar de schuur. Als dat zo is kan je dan gemakkelijk via die betreffende elektra-groep een internetverbinding maken naar een stopcontact in de schuur.
Als voorbeeld:
https://www.coolblue.nl/powerline-adapters?cmt=c_a%2Ccid_21140867501%2Caid_161994909482%2Ctid_kwd-329648646446%2Cgn_g%2Cd_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=search&gad_source=1&gad_campaignid=21140867501&gbraid=0AAAAAD7_VIbHqacU1SrAutaJdkYWUDErj&gclid=CjwKCAjwqJXUBhBNEiwA8BgG7vFcJzlXKEdQ9nPWsZBG2uOs7HWO4eDpZ9Xs50VQsQumv_L_1qSH7BoCZSgQAvD_BwE
De Odido wifipunten zijn met de Odido klik en klaar app makkelijk toe te voegen.
[ Voor 15% gewijzigd door waltervl op 19-08-2026 18:03 ]
Dank. Ga ik aanpassen en verder onderzoeken. Ik weet wat fota betekend. toch bedankternstoud schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:56:
[...]
SSH enablen zie Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router en dan in de crontab voor root de regel met periodic_FOTA disablen, dus met een # laten beginnen.
Ik ben er niet achter gekomen hoe, maar er loopt een proces die die regel steeds weer terugzet. Ik haal elk kwartier de logs op en zet er dan ook weer een # voor, alternatief is een cron entry die dat elke paar minuten doet.
# 0 1 * * 5 /usr/bin/periodic_FOTA 3536
Die 3536 is een redelijk random getal, volgens mij het aantal minuten tussen pogingen om FW te downloaden, varieert om te zorgen dat de download servers niet overbelast worden denk ik.
FOTA : firmware over the air.
Jamesbond007uk
Kijk ik in mijn logs dan zie ik wel sinds 5 dagen terug dat mijn gemiddelde snelheid is veranderd.
Ik had ongeveer: 800Mbit.s download en 110Mbit/s upload
Nu heb ik dus al een paar dagen ongeveer: 1100Mbit/s download en 80Mbit/s upload.
Voorheen was de upload bij mij altijd direct maximaal maar dat is nu duidelijk niet meer het geval.
Hebben meerdere deze ervaring?
(Purmerend)
45-50eu op mp, zoeken op zyxel WX5600waltervl schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:02:
Pak gewoon een extra Odido wifipunt, kost je 2,50 per maand. Als het niet werkt lever je hem weer in. Als het kapot gaat krijg je een nieuwe. De zyxel wifi punten kosten dacht ik rond de 100 euro als je ze zelf koopt .
De Odido wifipunten zijn met de Odido klik en klaar app makkelijk toe te voegen.
[ Voor 3% gewijzigd door torretje2012 op 20-08-2026 10:28 ]
Ja hoor. Vanochtend wel weer hetzelfde probleem.appelmoes3 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:22:
@Doesnotcompute
[...]
Heb je al verbinding? Met de oude instelling voor APN op de Zyxel 7302?
Ik had hetzelfde op 2 andere NR7302's die ik beheer, mbt ChatGPT de boel kunnen uitvinden en erachter gekomen dat er een script mogelijkheid is die persistent is en ook bij boot/upgrade gestart wordt.Doesnotcompute schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:27:
[...]
Ja hoor. Vanochtend wel weer hetzelfde probleem.
Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85969474
In het zyxel7302 topic is er nu een optie besproken om terug te gaan naar een oude firmware, en de auto update uit te zetten via dev opties. Zelfs ik snapte het. :-)nautaonline schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Ik had hetzelfde op 2 andere NR7302's die ik beheer, mbt ChatGPT de boel kunnen uitvinden en erachter gekomen dat er een script mogelijkheid is die persistent is en ook bij boot/upgrade gestart wordt.
Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85969474
Edit, zie net dat je er al reageerde.
[ Voor 3% gewijzigd door Doesnotcompute op 21-08-2026 08:53 ]
Na in de bgeinfase Klik en Klaar tergestuurd te hebben naar Odido heb ik een nieuwe poging gewaagd.
Woonachtig in Ouderkerk aan den ijssel (buitengebied)
KPN 20tot 30 MB download.
inmiddels Odido klik en klaar geinstaleerd, 3 deco's geinstalleerd. Oude wifi naam en code gewijzigd in de klik en klaar zodat alles één op één over gaat.
Ik haal nu gemiddeld 500 tot 700 mb.
dit is een factor van minimaal x 20:)
Erg tevreden mee
Nice! En het gaat waarschijnlijk nog sneller worden. Ik heb een hele concrete aanwijzing dat de site in die hoogspanningsmast in het dorp een glasvezelaansluiting gaat krijgen. Mogelijk die op het zorgcentrum ook. Geen straalverbindingen meer. Dit kan nog een paar maanden duren, maar het komt eraan!Floss010 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:16:
Zie dat mijn oude topic hier staat.
Na in de bgeinfase Klik en Klaar tergestuurd te hebben naar Odido heb ik een nieuwe poging gewaagd.
Woonachtig in Ouderkerk aan den ijssel (buitengebied)
KPN 20tot 30 MB download.
inmiddels Odido klik en klaar geinstaleerd, 3 deco's geinstalleerd. Oude wifi naam en code gewijzigd in de klik en klaar zodat alles één op één over gaat.
Ik haal nu gemiddeld 500 tot 700 mb.
dit is een factor van minimaal x 20:)
Erg tevreden mee
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Aaah goud. Toevalig net microsoft Teams overleg. Waar het voorheen korrelig was, was het nu weg.jk-5 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:04:
[...]
Nice! En het gaat waarschijnlijk nog sneller worden. Ik heb een hele concrete aanwijzing dat de site in die hoogspanningsmast in het dorp een glasvezelaansluiting gaat krijgen. Mogelijk die op het zorgcentrum ook. Geen straalverbindingen meer. Dit kan nog een paar maanden duren, maar het komt eraan!
Helaas viel. De verbinding wel 2* weg. Klopt het dat odido de hoogspanningmast bij Heuvelman heeft staan.
Mogelijk kan ik vanuit mijn deco nog direct utp aansluiten op mijn laptop voor stabieler internet?🤷 Had begrepen bij slecht weer (zoals vandaag) en sneeuw dat er niet altijd stabiel Internet is.
Ps. Kpn opgezegd van €53 naar odido €20,99 en x20 snelheid is wel een goede deal. Met perspectief dat het nog sneller wordt
Ja het wegvallen van de verbinding bij slecht weer klinkt wel echt alsof je last hebt van die straalverbinding. Wordt aan gewerkt dus. Je kunt hier zien waar die hoogspanningsmast staat. Nog een oude site zonder 3500MHz. Maar het feit dat die glas krijgt is een teken dat hij wel wordt gemoderniseerd. Dan wordt dat een super snelle site.Floss010 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:09:
[...]
Aaah goud. Toevalig net microsoft Teams overleg. Waar het voorheen korrelig was, was het nu weg.
Helaas viel. De verbinding wel 2* weg. Klopt het dat odido de hoogspanningmast bij Heuvelman heeft staan.
Mogelijk kan ik vanuit mijn deco nog direct utp aansluiten op mijn laptop voor stabieler internet?🤷 Had begrepen bij slecht weer (zoals vandaag) en sneeuw dat er niet altijd stabiel Internet is.
Ps. Kpn opgezegd van €53 naar odido €20,99 en x20 snelheid is wel een goede deal. Met perspectief dat het nog sneller wordt
https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.93230771&lng=4.64056775&zoom=14&providers=odido
Als je bottleneck binnen je huis zit, dan kan een utpkabel aansluiten idd verlichting bieden. Zit die van de klik en klaar naar de mast dan gaat een utpkabel natuurlijk niets uithalen.Floss010 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:09:
[...]
Aaah goud. Toevalig net microsoft Teams overleg. Waar het voorheen korrelig was, was het nu weg.
Helder dankjewel, ik heb er niet echt verstand van. Maar ik zie dat er masten in het dorp staan en nog 1 bij heuvelman (als je de IJssel) volgt.jk-5 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:13:
[...]
Ja het wegvallen van de verbinding bij slecht weer klinkt wel echt alsof je last hebt van die straalverbinding. Wordt aan gewerkt dus. Je kunt hier zien waar die hoogspanningsmast staat. Nog een oude site zonder 3500MHz. Maar het feit dat die glas krijgt is een teken dat hij wel wordt gemoderniseerd. Dan wordt dat een super snelle site.
https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.93230771&lng=4.64056775&zoom=14&providers=odido
Krijgen deze alle 3glasvezelaansluiting? En wij daardoor nog snellere verbinding?
Hij heeft jarenlang gebruikt gemaakt van een Huwaei mifi routertje voor z'n wifi (iPhone, iPad, printer en 2 camera's). Er zit ook een ethernetpoort op dat dingetje zodat we ook zijn TV en kastje voor z'n zonnepanelen aangesloten hadden. Op z'n TV werkte Netflix en z'n YT Premium goed. Maar dat ding is een 2G/3G ontvanger en hij dacht er goed aan te doen om zo'n K&K aan te schaffen.
Ik heb hem geholpen met het installeren en we begonnen met het downloaden van de app. Die gaf een duidelijke plek aan. Dat was alleen een zeer onhandige locatie in z'n huisje maar toch maar geprobeerd.
Om te beginnen kregen we de TV niet bedraad op internet (via een van de twee ethernetaansluitingen). Dus toen via wifi geprobeerd om internet op de TV te krijgen en dat lukte wel. Alleen waren zowel YT als Netflix verschrikkelijk traag waardoor het geen kijken was. Eigen speedtest van Odido uitgevoerd en zowel over wifi als over een bedrade verbinding kwam ik niet hoger dan 27Mb.
Daarna ben ik ruim twee uur bezig geweest om andere plekken in z'n huisje te proberen maar de hoogste snelheid die ik haalde was maar een schamele 43Mb, te laag voor een soepele werking voor YT en Netflix op z'n TV.
Ik heb ingelogd op de K&K in de hoop daar iets te vinden wat de oorzaak was maar ik heb niks kunnen vinden.
Vreemde is dat hij al een mobiel abbo heeft bij Odido en op z'n iPhone een goed 5G signaal ontvangt. Dus waarom die K&K dat niet lukt is vreemd. Het 5G lampje op de voorkant is ook meer rood dan groen.
Doen wij iets verkeerd of is dit een geval om te retourneren?
Op je mobiel heb je dan nog n28 (700Mhz) die je kan gebruiken voor 5G dekking, maar deze is uitgezet op de K&K modems, om het netwerk niet te zwaar te belasten met de modems.
Als je op antennekaart.nl kijkt kan je ook zien of je de achterkant van het modem de juiste kant op hebt gericht en anders kan je nog proberen naar een andere mast in de buurt te draaien.
Heb je het ook al geprobeerd om het modem buiten te zetten?Ferret schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:56:
Ik heb zojuist die kaart bekeken en de dichtstbijzijnde Odido 5G mast staat op een kilometer afstand hemelsbreed (via Google Maps berekend). Ik heb geen idee of dat wel of niet te ver weg is.
Ja dat klinkt vreemd. Maar als je buiten ook geen snelle verbinding hebt, gaat het hem niet worden verwacht ik. Je hebt verbinding dus het lijkt geen software issue. Je krijgt gewoon geen sterk signaal lijkt het.
Als je buiten wel een sterke verbinding hebt weet je het euvel. Je zou ook het modem mee kunnen nemen en voeden via een powerbank met USB-PD en dichter naar een mast gaan. Dan kan je het modem uitsluiten.
Als je buiten wel sterk internet hebt, is het OF geen optie, OF je moet een buitenmodem aanschaffen. Ik heb het laatste gedaan en dat bevalt goed. Maar haal dan ook regelmatig 90MB/s daadwerkelijke snelheid, niet via speedtest maar nieuwsgroepen (720Mbit dus)
Ik denk dat dit een retourtje wordt maar ik ga wel eens op zoek naar zo'n buitenmodem. Welke heb jij?
https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar
Ik had die kaart al bekeken voordat hij de K&K bestelde want die kaart gaf aan dat de snelheid 'snel' zou moeten zijn. Ik vermoed dat al bomen en tussenliggende huisjes en de dijk verderop ervoor zorgen dat er niks van dat 'snel' overblijft.waltervl schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:21:
Wat zegt de Odido Klik en Klaar dekkingskaart op het adres van je vaders tuintje?
https://www.odido.nl/netwerk/dekking/klik-en-klaar
Ik neem even aan dat je het modem niet alleen op verschillende plekjes hebt getest, maar ook in allerlei richtingen. Om een probleem met het modem uit te sluiten: hoe doet hij het op een ander adres ?Ferret schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:40:
...
Doen wij iets verkeerd of is dit een geval om te retourneren?
[ Voor 26% gewijzigd door W1ck1e op 08-09-2026 08:37 ]
Wat ik vaak ook als advies geef om te testen naast even klein stukje draaien is om hem eens op zijn kop te zetten. Het valt me op dat dit bij best veel mensen een boost in snelheid kan geven (hoeft niet het kan).W1ck1e schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:33:
[...]
Ik neem even aan dat je het modem niet alleen op verschillende plekjes hebt getest, maar ook in allerlei richtingen. Om een probleem met het modem uit te sluiten: hoe doet hij het op een ander adres ?
Heb je de RSSI meting gedaan via de klik en klaar installatie app en het modem wat gedraaid? Inderdaad ook even buiten zetten, kijken of dat winst oplevert.
Heeft de mast N1 en N78?
Ik heb hem zelfs plat gelegd op een kast en per plek telkens een stukje gedraaid en na elke verandering in positie weer een speedtest gedaan.
Ik zou hem hier bij mij thuis kunnen proberen maar ik weet zeker dat-ie dan perfect werkt want ik kijk hier tegen de 5G mast aan.
Het probleem zit hem in het feit dat dat tuincomplex laag ligt, er erg veel bomen en struiken zijn, andere huisjes die in de weg zitten, en een dijk verderop (waar ik dus aan woon). Alternatief zou inderdaad een buiten modem zijn die we dan hoog in een paal kunnen bevestigen. Alleen is dat een ander financieel plaatje.
Om een diagnose te kunnen stellen. Als hij nu thuis toch niet snel werkt dan zou je kunnen denken dat het exemplaar niet goed is. Of dat er iets anders speelt. Tja....Ferret schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:54:
Ik heb het modem niet buiten geprobeerd want waarom zou ik? Dat zou alleen maar zijn of te zien of er dan wel een goede ontvangst is en dan? Het is geen buiten modem dus tja...
...
Ik zou hem hier bij mij thuis kunnen proberen maar ik weet zeker dat-ie dan perfect werkt want ik kijk hier tegen de 5G mast aan.
...
Hoever is die afstand tot de mast? Als dit te dichtbij is.. Dan kan dat behoorlijk tegenwerken. Dan gaat het signaal eigenlijk over je heen.Ferret schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:54:
Ik heb het modem niet buiten geprobeerd want waarom zou ik? Dat zou alleen maar zijn of te zien of er dan wel een goede ontvangst is en dan? Het is geen buiten modem dus tja...
Ik heb hem zelfs plat gelegd op een kast en per plek telkens een stukje gedraaid en na elke verandering in positie weer een speedtest gedaan.
Het probleem zit hem in het feit dat dat tuincomplex laag ligt, er erg veel bomen en struiken zijn, andere huisjes die in de weg zitten, en een dijk verderop (waar ik dus aan woon). Alternatief zou inderdaad een buiten modem zijn die we dan hoog in een paal kunnen bevestigen. Alleen is dat een ander financieel plaatje.
Ferret in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"Cave_Boy schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:39:
[...]
Hoever is die afstand tot de mast? Als dit te dichtbij is.. Dan kan dat behoorlijk tegenwerken. Dan gaat het signaal eigenlijk over je heen.
- Werkt hij op een ander adres waar sowieso voldoende dekking is?
- Werkt hij buiten beter/goed?
Is het antwoord op beiden nee, is het hardware-gerelateerd, is het antwoord op 1 van de vragen ja, is het dekking.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Heb een aantal Android toestellen en die doen het prima. PC, laptop en TV werken ook probleemloos. Allesbehalve de iPhone
Om uit te sluiten dat HR+++ ramen de boel verstieren. Bij mij is de complete pui vervangen vorig jaar waarbij met name de upload zakte van boven de 100Mb naar nog geen 10Mb. Oorzaak inderdaad de veel beter geïsoleerde ramen. Dan weet je in ieder geval op de opzet mogelijk werkt op jouw locatie, of dat het wellicht sowieso niet gaat werken.Ferret schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:54:
Ik heb het modem niet buiten geprobeerd want waarom zou ik?
Ik woon op een boot en heb dus geen enkele mogelijkheid de router hoog te plaatsen. Odido geeft met postcodecheck 80/4 aan.In werkelijkheid ligt dit meestal rond de 300/28.
Afstand tot de mast is 1km en ook met een dijk en bomen ertussen, echter ik lig nog lager dan het besproken tuinhuisje. Echt even op een andere locatie testen om hardware uit te kunnen sluiten.
I'm fed up 'cause all you wanna do is critisize.... (Alexander O'Neal '84)
Waarvan is je boot gemaakt? Als je stalendek hebt denk ik dat we het probleem snel duidelijk hebben....
Van staal, maar ik heb dus juist geen klachten en ben uitermate tevreden. Router hangt met spiegeltape vastgemaakt tegen enkelglas richting mast.torretje2012 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:45:
[...]
Waarvan is je boot gemaakt? Als je stalendek hebt denk ik dat we het probleem snel duidelijk hebben....
[ Voor 3% gewijzigd door LucienS op 09-09-2026 01:13 ]
I'm fed up 'cause all you wanna do is critisize.... (Alexander O'Neal '84)
7j oude techniek kan wel eens gek doen. Verander je ssd van 2,4 en 5ghz eens en maak dan alleen verbinding met je 2,4. Of juist 5ghz.BigBossJamie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:45:
Heeft iemand anders problemen met een iPhone 11? De verbinding lijkt in orde maar zodra je dan na een minuut al iets wil doen met internet op een browser/twitter/WhatsApp wordt er niets meer gedownload en loopt alles vast. Verbinding verbreken en dan weer aanzetten werkt voor een minuut en dan weer niet meer. Is er misschien ergens een setting die ik kan aanpassen?
Heb een aantal Android toestellen en die doen het prima. PC, laptop en TV werken ook probleemloos. Allesbehalve de iPhone
klinkt als een IP dingetje. Ik heb zelf een 11pro en die doet het heel goed via wifi. Ik zou eens proberen je Klikklaar uit en aan te zetten en of het dan opgelost is.BigBossJamie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:45:
Heeft iemand anders problemen met een iPhone 11? De verbinding lijkt in orde maar zodra je dan na een minuut al iets wil doen met internet op een browser/twitter/WhatsApp wordt er niets meer gedownload en loopt alles vast. Verbinding verbreken en dan weer aanzetten werkt voor een minuut en dan weer niet meer. Is er misschien ergens een setting die ik kan aanpassen?
Als ik overschakel naar KPN internet werkt het wel. Heeft Odido dit geblokkeerd?
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
/f/image/0vQMSkkgwUaVVFARoSl9RtQD.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/JchzFLktWFd32JhuJNNyt8iS.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/V9pRMar2Oay9bAuhtALrmlmI.jpg?f=fotoalbum_large)