Je kan alleen nog publieke IP krijgen met 5G voor bedrijven, niet meer met sim/data-only / FWA simkaarten (zover ik weet, maar zou fijn zijn als dit weer terugkomt). Mijn ervaring met Mikrotik is als je 3G uitzet gaat de volledige verbinding offline totdat je de router opnieuw start.BiG-GuY schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:16:
[...]
Goed om te weten dat er bij Odido zelf wat fout gaat. Gaat meer fout overigens, verschillende APN's geven nu CG-NAT IP-adressen i.p.v. publieke (dynamische) IPv4-adressen wat we al 10+ jaar op hun netwerk hebben... Er zijn meerdere tickets over open bij Odido voor verschillende simkaarten van ons en het is bevestigd dat dit niet de bedoeling is voor die simprofielen.
Voor werk hebben we verschillende Peplink units in het veld met 5G modems erin, die schakelen niet terug naar 3G, of blijven daar iig niet op hangen. Maar vermoed dat zij slimmer omgaan met de modem chips, waardoor ze opnieuw gaan pollen of 4G/5G beschikbaar is en die van Unifi vrolijk terugvalt en dan vind dat de connectie goed genoeg is, want signaalkwaliteit is goed.
Daarbij kan ik binnen de Peplink ook gewoon specifieke banden aan/uit zetten en daarmee heel 3G blokkeren, aangezien je dat eigenlijk nergens wilt gebruiken.
als het goed is zou je met apn fwainternet gewoon nog een fixed open ip krijgenikbenjoeri schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Je kan alleen nog publieke IP krijgen met 5G voor bedrijven, niet meer met sim/data-only / FWA simkaarten (zover ik weet, maar zou fijn zijn als dit weer terugkomt). Mijn ervaring met Mikrotik is als je 3G uitzet gaat de volledige verbinding offline totdat je de router opnieuw start.
Ik heb geen idee eigenlijk. KPN lijkt wel heel ver te zijn dus als het komt verwacht ik het daar het eerstedunkiegaming schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:00:
[...]
Dus we kunnen 5G SA dit jaar nog verwachten of niet?
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Die werkt momenteel alleen nog met klik en klaar en 5G voor bedrijven.torretje2012 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:02:
[...]
als het goed is zou je met apn fwainternet gewoon nog een fixed open ip krijgen
Op mijn iPhone had ik vanmiddag binnen in huis 200/40MBit up/down via Ben (=Odido 5G).
Op de antenne kaart zie ik dit:
De bovenste twee antennes zitten op microwave, de onderste op glas 10GBit. Kan iemand mij ongeveer uitleggen hoe ik dit moet interpreteren?
1) probeer het
2) je bent afhankelijk van de plaasting
3) je bent afhankelijk van de isolatie die radiogolven kan dempen
4) etc
5) ect
6) Zie 1
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://antennekaart.nl/kaart/fixed-wireless?lng=4.67182162&lat=52.0469833&zoom=13&providers=odido
Met glasvel 10 Gbps weet je zeker dat je makkelijk 1000/150-200 Mbps haalt.
Met een nieuwe microwave, 80 GHz, haal je vaak ook 1000/150-200 Mbps.
Een 80 GHz link doet ongeveer 4 Gbps.
Met een oude microwave minilink (30 GHz) kun je max 300 Mbps halen over de gehele verbinding.
Dus 300/150-200 Mbps max dan. Maar gedeelt over alle gebruikers.
De 'onderste' is alleen nog Huawei zonder N78.
Hier gaat je mogelijk max 500-800/150-200 Mbps halen. Glasvezel is 10 Gbps in de ring, deze komt pas tot zijn recht met een Ericsson upgrade.
Uiteraard geldt voor alle sites:
Indien er (te)veel gebruikers zijn, zal de download en upload lager zijn.
Maar voorlopig lijkt er voldoende ruimte, zeker op 10 Gbit glas en 4 Gbit link sites met N78 5G.
Indien je modem gunstig staat, geen dikke geïsoleerde muren of bomen met veel blad.neeecht schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:55:
@kunai
https://antennekaart.nl/kaart/fixed-wireless?lng=4.67182162&lat=52.0469833&zoom=13&providers=odido
Met glasvel 10 Gbps weet je zeker dat je makkelijk 1000/150-200 Mbps haalt.
Met een nieuwe microwave, 80 GHz, haal je vaak ook 1000/150-200 Mbps.
Een 80 GHz link doet ongeveer 4 Gbps.
Met een oude microwave minilink (30 GHz) kun je max 300 Mbps halen over de gehele verbinding.
Dus 300/150-200 Mbps max dan. Maar gedeelt over alle gebruikers.
De 'onderste' is alleen nog Huawei zonder N78.
Hier gaat je mogelijk max 500-800/150-200 Mbps halen. Glasvezel is 10 Gbps in de ring, deze komt pas tot zijn recht met een Ericsson upgrade.
Uiteraard geldt voor alle sites:
Indien er (te)veel gebruikers zijn, zal de download en upload lager zijn.
Maar voorlopig lijkt er voldoende ruimte, zeker op 10 Gbit glas en 4 Gbit link sites met N78 5G.
Of weet jij dingen die de vraagsteller niet vermeld heeft?
Werkt voor 90% van onze Data Only sims nog steeds. En ook bij nieuw geactiveerde werkt het soms wel soms niet. En bij melding maken erover geven ze aan dat het een storing betreft, niet een wijziging van de voorwaarden.ikbenjoeri schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Je kan alleen nog publieke IP krijgen met 5G voor bedrijven, niet meer met sim/data-only / FWA simkaarten (zover ik weet, maar zou fijn zijn als dit weer terugkomt). Mijn ervaring met Mikrotik is als je 3G uitzet gaat de volledige verbinding offline totdat je de router opnieuw start.
Dit is gewoon met de APN internet die gebruikt wordt bij de normale Data Only sims. Alleen K&K gebruikt fwainternet.
En vlak HR++++ glas niet uit, dat dempt waanzinnig. Vorig jaar nieuwe pui "gekregen", Waar K&K nog heel aardig werkte met de oude pui, was het huilen geblazen met K&K achter het nieuwe glas. Kenmerk van een (te) hoge demping is dat met name je upload in elkaar stort tot een paar Mbps, wat met een open raam zomaar 100Mbps kan schelen.Miglow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 05:35:
[...]
Indien je modem gunstig staat, geen dikke geïsoleerde muren of bomen met veel blad.
Ah grappig dat je dat zegt, ik zit letterlijk nog geen 50 meter van de site af maar met ramen en deuren dicht kakt de upload (bij alle providers) als eerste deels in. Weet ik ook meteen hoe dat komt. Download blijft wel stabiel trouwens.Houtenklaas schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:39:
[...]
En vlak HR++++ glas niet uit, dat dempt waanzinnig. Vorig jaar nieuwe pui "gekregen", Waar K&K nog heel aardig werkte met de oude pui, was het huilen geblazen met K&K achter het nieuwe glas. Kenmerk van een (te) hoge demping is dat met name je upload in elkaar stort tot een paar Mbps, wat met een open raam zomaar 100Mbps kan schelen.
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
b3 (1800Mhz) en b1/n1 (2100Mhz) komen niet goed door HR+++ glas heen, beiden zit veel Upload in bij Odido.
Weinig begroeiing in de weg, huis van voor 1900, met dubbel glas van +/- 2000 dus heb het vermoeden dat het huis niet teveel blokt.Miglow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 05:35:
[...]
Indien je modem gunstig staat, geen dikke geïsoleerde muren of bomen met veel blad.
Dat wilde ik net zeggen, je betaalt inderdaad activeringskosten à €20.waltervl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:18:
Gewoon aanvragen, als het niet werkt na een 2 weken weer opzeggen. In de eerste dagen zijn er soms wat Sim activatie problemen dus even een paar dagen afwachten. Wel even je huidige internet provider aanhouden. Dan loop je niet teveel risico, alleen aan paar weken dubbel kosten (en wellicht activerings kosten)
Daar ben ik in de winkel trouwens niet eens op gewezen. Ik snap die kosten wel, ik snap alleen niet waarom ik daar ineens mee verrast wordt als afschrijving van mijn rekening. Ik wist niet waarom het abonnement 20 euro duurder was. Moest daar zelf achterkomen.
A long, long time ago, a massive backlog awaited me.
Ik was overgestapt middels overstapservice, maar bijna alles wat mis kon gaan is misgegaan. Daarna is een nieuwe order per ongeluk ook ergens in de nacht automatisch geannuleerd dus ik had met spoed internet nodig. K&K was volgens de verkoper de perfecte tussenoplossing. Ik was er nog niet mee bekend en had haast, maar er was wel urgentie dus ik moest snel beslissen. Het document wat ik moest tekenen heb ik vluchtig doorgelezen, daar ben ik die €20 niet tegengekomen. Wellicht stond er wel een verwijzing. Ik dacht hij is maandelijks opzegbaar dus wat kan er nou misgaan dus maar gewoon getekend. Ik was hoe dan ook akkoord gegaan, al had ik wel verwacht dat Odido die kosten zou wegstrepen ter compensatie van alle ellende die zie hebben veroorzaakt samen met de monteur van Guidion. Eindstand: de tussenoplossing lijkt helemaal geen tussenoplossing te zijn, maar een definitieve oplossing. Ze mogen het glasvezel houden. Dit werkt perfect en is nog goedkoper ook.RoRoNL schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:17:
@Pro-prutser Ik begrijp heus wel dat het niet netjes was dat ze dat in de winkel niet nog even extra benoemden. Het staat wel vermeld in het contract wat je daar getekend hebt, en het staat ook op de productpagina zelf. Maar goed, was netter geweest om het nog eens mondeling te vermelden en daarnaast zijn de daadwerkelijk 'activeringskosten' voor Odido uiteraard nihil en is dit uiteraard een doorberekening gericht op winstmaximalisatie.
A long, long time ago, a massive backlog awaited me.
Grappige is alleen ik heb niks veranderd en deze maand was mijn abonnement plots weer €15,77 i.p.v. €20,77. Iets gaat er niet helemaal goed in de administratie heb ik het idee.
Bij hadden de kids ook beide een Ben abonnement, maar hier wel 'gewoon' 1x korting. Het is dus niet consequent.Cave_Boy schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:41:
Waar ik eerder een langere tijd dubbele korting kreeg (2x €5,00 (Ik en mijn partner hebben beide Ben mobiel)) was dit later weer rechtgezet (je mag blijkbaar maar 1x korting krijgen).
Grappige is alleen ik heb niks veranderd en deze maand was mijn abonnement plots weer €15,77 i.p.v. €20,77. Iets gaat er niet helemaal goed in de administratie heb ik het idee.
Ik was weer eens in de modem/router aan het kijken naar mogelijke oorzaken voor instabiliteit en inconsistenties die ik helaas vaker wel dan niet ervaar tijdens het online gamen. (Jitter/Bufferbloat/latency)
En mijn oogbal viel op het aantal "Laten vallen pakketjes" (dropped packets).
Hebben jullie die eigenlijk ook en is dat normaal of is er bij mij een issue?
En hoe zit het eigenlijk vs. Wifi... want daar krijg ik ze niet bij.
Komt dat door de andere gebruikte techniek dat het daar niet plaats vind?
(Maar wifi kent bij mij alsnog inconsistenties en zelfs verlies van de verbinding.)
Te vinden: Zyxel NR5307 -> SYSTEEMMONITOR -> VERKEERSSTATUS -> (WAN) / LAN
Aan de wan kant heb ik "slechts" 474" bij ontvangen maar aan de LAN kant heb ik er inmiddels 14356 onder verstuurd en 195 bij ontvangen. Weliswaar over een uptime van 17 dagen maar dat komt toch al snel uit meerder pakkets dropped per minuut.
Zelf heb ik al meerdere Cat (6) kabels geprobeerd op beide poorten van de Zyxel alsmede de onboard ethernet als ook een usb ethernet adapter aan de pc zijde om te kijken of het misschien niet aan mijn kant ligt.
Kan iemand hier wat over zeggen? ^^, THX!
Theo
Test dit eens even via een VPN als het kan? Als dit ook niet kan, ligt het niet aan K&Kjantje112 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:21:
Ik wil een Windows 11 iso downloaden - werkt niet .. Office iso, ook niet. Lijkt erop dat Microsoft denkt dat ik een vreemde verbinding heb? Herkent iemand dit probleem? Voorheen lukte dit wel, toen ik nog bij ziggo zat.
[ Voor 5% gewijzigd door RoRoNL op 15-06-2026 23:22 ]
Waaruit leidt jij af dat MS dat denkt? Kan best hoor, is hier vaker voorbij gekomen. Maar iets meer info (of een FF VPN) werkt ook.jantje112 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:21:
Ik wil een Windows 11 iso downloaden - werkt niet .. Office iso, ook niet. Lijkt erop dat Microsoft denkt dat ik een vreemde verbinding heb? Herkent iemand dit probleem? Voorheen lukte dit wel, toen ik nog bij ziggo zat.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De foutcode verwijst naar het gebruik van een vpn. Maar die gebruik ik dus nietfranssie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:26:
[...]
Waaruit leidt jij af dat MS dat denkt? Kan best hoor, is hier vaker voorbij gekomen. Maar iets meer info (of een FF VPN) werkt ook.
ok, als jet het topic wat gevolgd had weet je dat er soms IP adressen worden uitgegeven die niet in NL horen. Dat geeft soms rare dingen.jantje112 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:46:
[...]
De foutcode verwijst naar het gebruik van een vpn. Maar die gebruik ik dus niet
Ook soms IP adressen die eerder in een botnet zaten.
Maar succes verder. Met een beetje mazzel is het morgen opgelost.
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 15-06-2026 23:51 ]
Ik ben klant geweest vanaf dag 1. Ook een leuke prestatie. Vanaf januarie 2025 wat gaan meten. Zie hieronder. In maart kregen we 5g erbij, daarvoor was het 4G. Vanaf half mei dus glasvezel. Ik had augustus tot november 2025 last van die cap op 180mbit. Kwam door nieuwe firmware. Ging beter met ander opnsense boxje erachter.
Ergens tussen de 250 en 450mbit down, 40-70mbit up.
Op mijn iPhone op BEN 5G vorige week haalde ik max 250/30mbit vorige week. En Odido gaf aan in de postcodecheck 131/39mbit.
als de verbinding stabiel blijkt komende weken gaat ziggo eruit. TV naar nl-ziet en vaste lijn naar voip. Bespaar ik €45 per maand! En ziggo knijpt hem nog af op 250/30 ook, anders zou het nog duurder zijn.
Bijkomend voordeel, beste locatie zover gevonden is vlakbij het ziggo modem, dus kon de deco accespoints en switch overprikken en heel het huis weer online op 5G. Dikke blij :-D
Of staan de masten net te ver weg misschien?
Ik denk dat laatste. Zie antennekaart.nl.kunai schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:42:
Ik zie dat ik met de n1 band verbonden ben in het modem. De n78 band die ook in de masten zit hier moet sneller zijn, pakt het modem die niet omdat het modem dat niet kan?
Of staan de masten net te ver weg misschien?
K&K gebruikt de n78 band als die te ontvangen is.
Kennelijk nog steeds niet opgelost.ikbenjoeri schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
[...]
Odido is intern bezig met netwerk migratie, waarbij er problemen ontstaan zijn dat devices naar 3G gaan. Probleem speelt op alle type abonnementen en devices. Ze zijn ermee bezig.
Top dat je er werk van hebt gemaakt, thanks.. nou Ubiquiti nog 😂Vaevictis_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:41:
Ik ben van het unifi support team naar escalation team gegaan daarna naar de product lead en nu ligt het bij een developer. Hopelijk nu snel een fix voor de unifi 5g max outdoor 3g issue.
Heb te horen gekregen dat mogelijk tot eind augustus duurt voordat Odido verholpen heeft.....
Omdat ze voorzichtig de oplossing willen uitrollen. (Eventuele risico’s en complicaties moeten daarom eerst zorgvuldig worden onderzocht.)
[ Voor 10% gewijzigd door ikbenjoeri op 17-06-2026 22:01 ]
Nu host ik een aantal dingen thuis zoals WireGuard, dus mijn vraag is of Odido CG-NAT gebruikt? (Search in dit topic geeft wisselende berichten)
En zo ja, iemand die daar een oplossing voor heeft? Gewoon via een VPS/VPN naar buiten routeren?
[ Voor 7% gewijzigd door Jay-v op 21-06-2026 09:23 ]
De Klik&Klaar dienst gebruikt geen CG-NAT. Wel een dynamisch publiek IPv4 die minimaal elke 24u veranderd. Elke reconnect veranderd hij ook.Jay-v schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:20:
Vanwege een kabelbreuk in mijn wijk mag ik vandaag een klik en klaar setje ophalen.
Nu host ik een aantal dingen thuis zoals WireGuard, dus mijn vraag is of Odido CG-NAT gebruikt? (Search in dit topic geeft wisselende berichten)
En zo ja, iemand die daar een oplossing voor heeft? Gewoon via een VPS/VPN naar buiten routeren?
Ook niet alle poorten zijn open, in dit topic kan je een lijst vinden van poorten die wel open zijn.
Thanks, een veranderend IP is niet zon probleem voor mij. Geen mogelijkheid to bridge modus wellicht wel :-). Toch maar even alles via een VPS weg routen dan maar.BiG-GuY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:48:
[...]
De Klik&Klaar dienst gebruikt geen CG-NAT. Wel een dynamisch publiek IPv4 die minimaal elke 24u veranderd. Elke reconnect veranderd hij ook.
Ook niet alle poorten zijn open, in dit topic kan je een lijst vinden van poorten die wel open zijn.
Toen ik nog het originele modem gebruikte, werkte DMZ wel gewoon.Jay-v schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:54:
[...]
Thanks, een veranderend IP is niet zon probleem voor mij. Geen mogelijkheid to bridge modus wellicht wel :-). Toch maar even alles via een VPS weg routen dan maar.
De Bridge mode werkte onbetrouwbaar toen ik nog wel de oude firmware had op de Zyxel, dus gebruikte alsnog DMZ.
Hier info hoe dat te enablen: Tips & tricks Zyxel NR5307 5G routerJay-v schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:54:
[...]
Thanks, een veranderend IP is niet zon probleem voor mij. Geen mogelijkheid to bridge modus wellicht wel :-). Toch maar even alles via een VPS weg routen dan maar.
Thanks, hier hetzelfde.franssie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:27:
@Jay-v dmz werkt bij mij prima met wireguard, icm met een freemyip account
Eerst even de DHCP range veranderd zodat het niet overlapt met mijn bestaande netwerk, dan de Zyxel aansluiten op de UDM, DMZ instellen op de Odido/Zyxel 5G router (bestemming UDM) en alles werkt weer perfect. Daarna nog ff de wifi op de Zyxel uit
Er is wel iets veranderd bij mij (De Meern), want de 5G Max Outdoor heeft na 6 dagen uptime (nog) een 5G verbinding. Snelheid is wel een stuk lager dan eerder (225Mbit/100Mbit) kan toeval zijn, atmosferisch is het uitstekend weer. Na een reboot haal ik nu opeens 850Mbit/130Mbit.
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 22-06-2026 07:35 ]
Doe ik een snelheidstest met Speedtest krijg ik:
Via de app en bekabeld: 825Mbit/s download en 112Mbit/s upload
Via de website van speedtest: 820Mbit/s download en 115Mbit/s upload (eigenlijk wel hetzelfde dus).
Ping is wel iets hoger dan wat ik vroeger had maar met 17ms is dit volgens mij wel acceptabel?
In beide gevallen is bij het begin (het laden) ook hier duidelijk merkbaar (dat is net voor de test start).
Ook op een mobiel via hetzelfde wifi netwerk heb ik er last van. Ga ik via 5G (Ben netwerk) heb ik er ook last van. De zender waar ik mee verbonden ben is volgens de specificaties verbonden met 10Gb/s glas.
DNS: Ik heb zowel met Adguard DNS, Google DNS als provider DNS geprobeerd (geen enkel verschil merkbaar).
Modem heeft door een scripje een automatische herstart in de ochtend (ik lees nu wel steeds meer dat het herstarten niet meer nodig is?)
Morgen heb ik overdag even tijd dan wil ik het modem even een stuk verplaatsen. Dan verbind hij met een andere zender (ook die is verbonden met 10Gb/s glas volgens de site). Die is wel op een iets minder gunstigere locatie maar het is even proberen.
Iemand die hetzelfde heeft ervaren of een idee heeft wat of waar het probleem zit?
1
| echo '{"method":"set-radio-pref","params":{"iccid":"8931163200134931390","mode":"lte,5gnr-nsa"}}' | uiwwand-ctl |
Waarschijnlijk heb je probleem dat de router na een tijd niet meer verbind met N78. Dat zie ik ook met OPPO 5G routers. Met ZTE en Zyxel heb ik dit nog niet gezien op het Odido netwerk. Bij een reboot heeft deze wel weer N78.Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:32:
We komen nu ergens met Ubiquity support. Ik heb het nu wel werkend om een 5G connectie te maken zonder reboot. Door dit commando via SSH te geven. (ICCD vervangen door eigen ICCD).code:Helaas is deze fix niet permanent, na een reboot zal het weer weg zijn. Ik ga kijken of deze 24 uur overleeft. Hopelijk komen ze met een permanente oplossing.
1echo '{"method":"set-radio-pref","params":{"iccid":"8931163200134931390","mode":"lte,5gnr-nsa"}}' | uiwwand-ctl
Dat betekend dat ze dus wel de modem chip kunnen besturen. Hoop dat ze dit dan in Unifi Network stoppen, zodat je dit gewoon via het menu kan instellen en reboots kan overleven.Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:32:
We komen nu ergens met Ubiquity support. Ik heb het nu wel werkend om een 5G connectie te maken zonder reboot. Door dit commando via SSH te geven. (ICCD vervangen door eigen ICCD).code:Helaas is deze fix niet permanent, na een reboot zal het weer weg zijn. Ik ga kijken of deze 24 uur overleeft. Hopelijk komen ze met een permanente oplossing.
1echo '{"method":"set-radio-pref","params":{"iccid":"8931163200134931390","mode":"lte,5gnr-nsa"}}' | uiwwand-ctl
Zal zo kijken of het hier ook werkt.
Nee. Het probleem is dat iets in het Odido netwerk ervoor zorgt dat het modem terugvalt op 3G en dan daarna vaak niet vanzelf weer connectie maakt met 5G/4G. Heb dit gedrag alleen bij Unifi gezien.ikbenjoeri schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:20:
[...]
Waarschijnlijk heb je probleem dat de router na een tijd niet meer verbind met N78. Dat zie ik ook met OPPO 5G routers. Met ZTE en Zyxel heb ik dit nog niet gezien op het Odido netwerk. Bij een reboot heeft deze wel weer N78.
Ik hoop eigenlijk op een firmware update, het lijkt me echt een bug. Bij mij werkte het meteen.BiG-GuY schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Dat betekend dat ze dus wel de modem chip kunnen besturen. Hoop dat ze dit dan in Unifi Network stoppen, zodat je dit gewoon via het menu kan instellen en reboots kan overleven.
Dit heb ik gister einde middag ook op mijn mobiele abonnement gehad. Vol bereik 5G kon niet bellen of internetten. Vervolgens zag ik eventjes 3G, maar op mijn telefoon kreeg ik wel automatisch 5G na een minuut. Bellen lukte nog steeds niet, maar internetten wel (gesprek via whatsapp gevoerd).BiG-GuY schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:29:
[...]
Nee. Het probleem is dat iets in het Odido netwerk ervoor zorgt dat het modem terugvalt op 3G en dan daarna vaak niet vanzelf weer connectie maakt met 5G/4G. Heb dit gedrag alleen bij Unifi gezien.
Hij geeft aan lagere snelheid te halen maar nog wel op 5G zit. 225Mbps haal je niet op 3G. Dit is andere probleem dan 3G terugval. Ik werk met hoop verschillende 4/5G routers.BiG-GuY schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Dat betekend dat ze dus wel de modem chip kunnen besturen. Hoop dat ze dit dan in Unifi Network stoppen, zodat je dit gewoon via het menu kan instellen en reboots kan overleven.
"Er is wel iets veranderd bij mij (De Meern), want de 5G Max Outdoor heeft na 6 dagen uptime (nog) een 5G verbinding. Snelheid is wel een stuk lager dan eerder (225Mbit/100Mbit) kan toeval zijn, atmosferisch is het uitstekend weer. Na een reboot haal ik nu opeens 850Mbit/130Mbit."
Ze zijn sowieso nog landelijk bezig om hun netwerk om te gooien, zodat 3G uit kan vanaf augustus 2026. Die vrijgekomen band moeten ze dan weer voor 4G of 5G inzetten. Vraag is of ze 5G SA tegelijk gaan doen of dat ze dat op een later moment gaan doen.ikbenjoeri schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Hij geeft aan lagere snelheid te halen maar nog wel op 5G zit. 225Mbps haal je niet op 3G. Dit is andere probleem dan 3G terugval. Ik werk met hoop verschillende 4/5G routers.
"Er is wel iets veranderd bij mij (De Meern), want de 5G Max Outdoor heeft na 6 dagen uptime (nog) een 5G verbinding. Snelheid is wel een stuk lager dan eerder (225Mbit/100Mbit) kan toeval zijn, atmosferisch is het uitstekend weer. Na een reboot haal ik nu opeens 850Mbit/130Mbit."
Bij mij in Utrecht gaat hij wel uiteindelijk terug naar 5G zonder een reboot te doen. Je kan duidelijk zien wanneer hij connectie met 5G-NSA kwijt is en op 3G zit.
Wat ik ook zie is dat als mijn simkaart op 3G connectie heeft, ik wel een normaal publiek IP-adres krijg, maar zodra hij weer verbind op 5G/4G het vaak een CG-NAT adres is, terwijl dit niet klopt met de APN die ik ingesteld heb. Het netwerk negeert dus nog steeds de APN. De tickets die ik heb aangemaakt via ons zakelijke contract over de APN/IP-adressen staan ook nog steeds open bij Odido.
Het SSH commando werkt overigens, hij zit nu weer op 5G-NSA. Snelheid is hier niet veranderd op 5G-NSA.
Ik kreeg gisteravond melding van Odido dat er een storing was op hun netwerk. Om 20:16 ontving ik nog:kadir76 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:53:
[...]
Dit heb ik gister einde middag ook op mijn mobiele abonnement gehad. Vol bereik 5G kon niet bellen of internetten. Vervolgens zag ik eventjes 3G, maar op mijn telefoon kreeg ik wel automatisch 5G na een minuut. Bellen lukte nog steeds niet, maar internetten wel (gesprek via whatsapp gevoerd).
Sinds 16:51 zagen wij dat een deel van onze mobiele gebruikers een verminderde ervaring had bij het opzetten van gesprekken.
Door gerichte maatregelen is de mogelijke hinder inmiddels sterk teruggedrongen.
Wij blijven de situatie monitoren om de stabiliteit te waarborgen.
Ik doelde op het kunnen instellen van welke netwerktechniek gebruikt wordt. En het liefst zelfs welke banden gebruikt worden. Met dat SSH commando zet je 3G/UMTS uit, dus hij kan dan überhaupt het 3G netwerk niet meer zien, enkel 5G-NSA/LTE banden.Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:34:
[...]
Ik hoop eigenlijk op een firmware update, het lijkt me echt een bug. Bij mij werkte het meteen.
Grote kans dat dit dus al kan met de juiste SSH commando's, al hebben ze die nergens vrijgegeven.
Ik interpreteer dit dat n78 nu primair wordt gebruikt, en n1 secundair (het tweede blokje). Beide tegelijk duskunai schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:02:
Ik denk dat het modem onderhand ook de n78 heeft gevonden.
En nu dus niet meer met n1 verbonden is? Klopt dat adhv dit screenshot?
[Afbeelding]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Helaas toch weer 3G.
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-06-2026 14:47 ]
ik weetniet of het recent is geüpdatet maar b_17 staat inderdaad in de firmware versie.waltervl schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:17:
Heb je een nieuwe firmware gekregen? De laatste nieuwe was met _b17 er in.
Aangezien ik inmiddels bijna F gelicenseerd radiozendamateur ben, kan ik iig met zekerheid stellen, afgaande op de docs van RDI, dat de banden:jk-5 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Ik interpreteer dit dat n78 nu primair wordt gebruikt, en n1 secundair (het tweede blokje). Beide tegelijk dus
B5, B40, B41, B42, B43, n5, n40, n41, n75 en n76
door odido in NL niet gebruikt worden. Mocht je in staat zijn banden uit te schakelen in je modem (zoals met de supervisor login op een Zyxel NR5307) dan kun je die dus hard uit zetten, scheelt wat tijd bij connecten.
n3, n7, n38 zouden door odido ingezet kunnen zijn/worden, omdat ze B3, B7 en B38 uit het LTE spectrum gebruiken, en ze kennelijk actief DSS (Dynamic Spectrum Sharing) toepassen. Odido heeft 25 MHz in de 2600 MHz TDD-band (B38) en 10 MHz in de 1400 MHz SDL-band (B32), maar ik weet niet of iemand die ooit in gebruik tegenkomt.
Ik ga vanavond even testen of uitschakelen van B7 op mijn modem zin heeft. B1 penetreert beter door muren (dakpannen en isolatie, in mijn geval) , en zou mooi zijn als ik daarmee connectie kan opzetten.
Mauri13 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:21:
[...]
ik weetniet of het recent is geüpdatet maar b_17 staat inderdaad in de firmware versie.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| BusyBox v1.33.2 (2024-11-19 06:26:17 UTC) built-in shell (ash) ------------------------------------------- Product: NR5307 Version: V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 Build Date: 2025/04/30 02:13 UTC E_Product: E_Version: Revision: r0+1343-99cb2ef8f, r0+7201-336a373749, r0+1347-f61a8948, r0+59-48a76c0, r0+195-f447e36 ------------------------------------------- root@NR5307:~# |
Omdat de AF55 ook 5G ondersteunt, leek het me weinig zinvol om een nieuw modem aan te schaffen. Met het standaardmodem heb ik binnen het gebouw nauwelijks bereik, mede dankzij de effectieve kooi van Faraday die wordt gevormd door de aluminium kozijnen, het beton en de damwandplaten. Buiten op het terras haalde het standaardmodem overigens ruim 600/200 Mbit/s, maar het modem permanent buiten laten staan is uiteraard geen optie.
De AF55 had ik al en technisch gezien ondersteunt deze de benodigde frequentiebanden. Daarom heb ik simpelweg de simkaart verwisseld en de APN aangepast van fms naar fwainternet. Hoe moeilijk kon het zijn?
Deze combinatie haalt nu ongeveer 100/100 Mbit/s. Ik moet het modem nog 90 graden draaien, zodat het beter richting de zendmast en binnen de juiste sector wordt uitgelijnd. Mogelijk verbetert daarmee vooral de downloadsnelheid, maar voor nu vind ik het resultaat prima. De downloadsnelheid is ongeveer gelijk gebleven aan die van 4G, terwijl de uploadsnelheid is gestegen van circa 10 naar ruim 100 Mbit/s.
Bijna 24 uur na de simwissel was het echter raak: de verbinding viel volledig weg. Het modem staat voorlopig nog in de automatische modus en zou daardoor bij problemen moeten kunnen terugvallen op 4G. Ik zou het modem ook kunnen forceren op 5G, maar ik vraag me af of dat deze mogelijke bug daadwerkelijk oplost. Mocht de verbinding morgen opnieuw wegvallen, dan is het wellicht toch het proberen waard.
De verbinding kwam uiteindelijk vanzelf weer online, wat positief is, maar er was wel ongeveer tien minuten downtime. Als dit dagelijks gebeurt, wordt het natuurlijk behoorlijk vervelend. Hopelijk blijft een nieuwe storingsmelding morgen uit, al vrees ik inmiddels eerlijk gezegd het ergste.
Ik heb Odido gisteren nog gebeld met de vraag of er mogelijk nieuwere firmware beschikbaar is voor het voormalige 4G voor Thuis-modem in combinatie met Klik&Klaar. Daar kreeg ik te horen dat 4G voor Thuis inmiddels ongeveer een jaar end-of-service is en dat deze combinatie niet officieel wordt ondersteund. Ook heeft de servicedesk geen mogelijkheid meer om firmware naar deze ‘oude’ modems te pushen. Waarschijnlijk bestaat er überhaupt geen nieuwere firmware, maar navragen kan natuurlijk nooit kwaad.
Hoewel de AF55 technisch gezien alle benodigde frequentiebanden ondersteunt, zijn in de modeminterface helaas vrijwel geen bruikbare signaalwaarden terug te vinden. Je ziet alleen dat er een 5G-verbinding actief is en dat het signaal volledig zou zijn. Waarden zoals RSRP, RSRQ, SINR en de daadwerkelijk gebruikte frequentiebanden ontbreken volledig. 😒
De Ubiquiti 5G Max Outdoor zou voor mij de logische opvolger zijn, zeker omdat de rest van het netwerk ook uit Ubiquiti-apparatuur bestaat. Om binnen twee jaar opnieuw honderden euro’s aan een modem uit te geven, vind ik echter zonde van het geld, zeker zolang de huidige combinatie in principe gewoon werkt.
Dat is geheel “normaal” bij K&K. Elke 24 uur een korte onderbreking en een nieuw IP adres.Pascal Saul schreef op zondag 28 juni 2026 @ 12:13:
Bijna 24 uur na de simwissel was het echter raak: de verbinding viel volledig weg.
Komt je de tijd niet gelegen dan met een tijdschakelaar van de AF55 kort de spanning uit/aan zetten. Misschien zit er in de GUI van de AF55 een mogelijkheid van reboot op een in te stellen tijdstip.
Once I receive further information or a firmware build containing the fix becomes available, I will update you.“
Heb dezelfde versie. Om de connectie problemen op te lossen heb ik voorlopig mijn netwerk als access point ingesteld. Had liever de Odido modem op doorgegeven gezet maar deze oplossing werkt.jubeth schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:52:
[...]Bash:Vandaag nog gepolled, geen fw updates, en - inmiddels - alweer meer dan een jaar oude meuk dus..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 BusyBox v1.33.2 (2024-11-19 06:26:17 UTC) built-in shell (ash) ------------------------------------------- Product: NR5307 Version: V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430 Build Date: 2025/04/30 02:13 UTC E_Product: E_Version: Revision: r0+1343-99cb2ef8f, r0+7201-336a373749, r0+1347-f61a8948, r0+59-48a76c0, r0+195-f447e36 ------------------------------------------- root@NR5307:~#
Kan je router opnieuw starten? Ik vermoed dat je terugval naar 3G hebt. (bekende issue bij Odido)Miglow schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:35:
Iemand die met WhatsApp problemen ervaart met videobellen? Op K&K WiFi 20kbit, WiFi uit en op Youfone 5G 1,6Mbit. Speedtest geeft honderden Mbits down, +/-30ms ping maar zodra ik WiFi weer aan zet boem weak WiFi, switching to cellular.
[ Voor 3% gewijzigd door ikbenjoeri op 29-06-2026 16:44 ]
Um, ik had hem net pas opgestart vanmorgen toen ie het al deed. Maar alleen bij WhatsApp video call. Speedtest tijdens de videocall was 300/35 ofzo.ikbenjoeri schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:44:
[...]
Kan je router opnieuw starten? Ik vermoed dat je terugval naar 3G hebt. (bekende issue bij Odido)
Zoiets als dit probleem met managed switches?idef1x schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:52:
Zijn er toevallig personen hier die een switch tussen de odido modem hebben en je netwerk? Zodra ik dat doe en een performance test doe, zakt vooral de download een factor 30...Heb een TP-link en een Fritzbox geprobeerd, maar bij beide is het dus knudde. Zodra ik de switch weghaal en pc rechtstreeks op modem, is alles weer honkiedorie....
franssie in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Hmm ja zoiets, maar die fritzbox kun je niet echt managed noemen, tenzij alles waar een webserver op draait managed genoemd wordt...Ik zal nog eens kijken of ik een domme switch heb...dank voor de tipyeahbaby schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:01:
[...]
Zoiets als dit probleem met managed switches?
franssie in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ik had het probleem ook met een Fritz3490 + PfSense router. Niet veroorzaakt door de Fritz of PfSense maar door de Odido Zyxel router. Fritz en PfSense er tussenuit en performance was weer goed. Omdat ik niet om de Odido router heen kan Fritz en PfSense in de kast gegooid en geen problemen meer ondervonden. Ik gebruik sindsdien dus ook de wifi van de Zyxel router. Gelukkig woon ik klein dus mijn wifi bereik via Zyxel is voldoende.idef1x schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:11:
[...]
Hmm ja zoiets, maar die fritzbox kun je niet echt managed noemen, tenzij alles waar een webserver op draait managed genoemd wordt...Ik zal nog eens kijken of ik een domme switch heb...dank voor de tip
GT7 ID: ONYX_PdeG69
odido modem >opnsense router> managed switchidef1x schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:52:
Zijn er toevallig personen hier die een switch tussen de odido modem hebben en je netwerk? Zodra ik dat doe en een performance test doe, zakt vooral de download een factor 30...Heb een TP-link en een Fritzbox geprobeerd, maar bij beide is het dus knudde. Zodra ik de switch weghaal en pc rechtstreeks op modem, is alles weer honkiedorie....
grafiek van de speedtest afgelopen week.
paar goede momenten, paar slechte, maar redelijk stabiel
Via Signal daarentegen continu 2Mbit.
Bij mij heeft het voor een week gewerkt ongeveer. Vanochtend opeens 'WAN3 offline/online' melding en hij zat weer op 3G.Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:32:
Uptime van de U5G-Max-Outdoor is 27d 17h 44s, dus de unit zelf is niet gereboot, enkel het interne modem.
Heb het commando nu weer uitgevoerd (met aangepast iccid) en gelijk weer verbonden op 5G.
Bij mij was het na 1,5 dag mis. Het scheelt dat ik k&k nu als backup verbinding gebruik anders zou ik behoorlijk chagrijnig worden. Hopelijk snel een beta fix.BiG-GuY schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:31:
[...]
Bij mij heeft het voor een week gewerkt ongeveer. Vanochtend opeens 'WAN3 offline/online' melding en hij zat weer op 3G.
Uptime van de U5G-Max-Outdoor is 27d 17h 44s, dus de unit zelf is niet gereboot, enkel het interne modem.
Heb het commando nu weer uitgevoerd (met aangepast iccid) en gelijk weer verbonden op 5G.
Dit zijn sowieso uiterst belabberde waardes voor Klik en Klaar... Zou normal gesproken minimaal honderdvoudige moeten zijn.Miglow schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:58:
Het lijkt erop dat er een soort cap op zit, als ik via WhatsApp video bel is het de eerste 3-4-5 minuten goed met 1-1,5Mbit/s, daarna stort het in naar 30-50kbit/s. Doe ik een speedtest haal ik weer 5G snelheden en zakt het na zoveel minuten weer in.
Via Signal daarentegen continu 2Mbit.
Branden er ledjes rood op je modem? Wat zegt de Odido klik en klaar dekkings kaart over de te verwachtte snelheden op je locatie?
Ik heb nergens last van maar mijn modem staat ook op een vaste mast waar jij ermee rondrijdt, dat zou verschil kunnen maken.
Er branden geen lampjes rood en de Klik&Klaar app zegt gewoon 5G+. Ik rijd ermee rond in de vrachtwagen al ruim 1,5 jaar maar nooit eerder deze problemen.waltervl schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:17:
[...]
Dit zijn sowieso uiterst belabberde waardes voor Klik en Klaar... Zou normal gesproken minimaal honderdvoudige moeten zijn.
Branden er ledjes rood op je modem? Wat zegt de Odido klik en klaar dekkings kaart over de te verwachtte snelheden op je locatie?
Ik gebruik nog het originele modem ja. Met Signal blijft de bitrate gewoon rond de 2Mbit, schiet mij maar lek...franssie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:20:
@Miglow gebruik je nog het originele modem? Bij andere modems lijkt eea inderdaad nog wel eens terug te vallen naar 3G.
Ik heb nergens last van maar mijn modem staat ook op een vaste mast waar jij ermee rondrijdt, dat zou verschil kunnen maken.
/f/image/EIGaKQDtKykn10sCg8jSyp7W.png?f=fotoalbum_large)
Kleine update op mijn eerdere bericht over de WNC AF55 in combinatie met Odido Klik & Klaar, mede naar aanleiding van de reacties hier.
Inmiddels zie ik twee duidelijk verschillende soorten onderbrekingen:
- Na ongeveer 24 uur lijkt Odido de mobiele sessie aan de netwerkkant te beëindigen. In mijn geval ligt de verbinding er dan circa tien minuten uit voordat alles weer hersteld is.
- Een handmatige of geplande reboot van de AF55 duurt veel korter, ongeveer één minuut. De mobiele sessieduur begint daarna opnieuw, maar het publieke IPv4-adres kan gewoon hetzelfde blijven.
Met het standaard Klik & Klaar-modem merk ik deze onderbreking thuis eigenlijk niet. Ook de UniFi Cloud Gateway registreert daar geen vergelijkbare uitval. Mogelijk handelt het standaardmodem de sessievernieuwing transparanter af, of wordt de sessie aan de Odido-kant anders opgebouwd. Dat maakt mij ook benieuwd hoe andere modems, zoals de UniFi 5G Max Outdoor, hiermee omgaan.
Om dit zelf beter te kunnen volgen heb ik een Home Assistant-integratie gemaakt voor de WNC AF55, die via HACS als custom repository kan worden toegevoegd. De integratie leest onder meer de verborgen 5G- en LTE-signaalwaarden, sessieduur, sessiestart, het publieke IPv4-adres en de verbindingsstatus uit. Daarnaast bevat de integratie een rebootknop die ook in automatiseringen gebruikt kan worden:
https://github.com/pascalsaul/home-assistant-af55
Ik heb ook nog eens de logs van de AF55 en Zyxel NR5307 laten analyseren en die lijken allebei periodiek een mobiele datasessievernieuwing vanuit het Odido-netwerk te krijgen, ongeveer elke 23 uur en 45 minuten.
Het verschil zit vooral in de afhandeling:
- Zyxel NR5307: schakelt binnen circa één seconde over naar een andere mobiele data-interface. De verbinding blijft daardoor vrijwel continu beschikbaar.
- WNC AF55: verliest de sessie en heeft aanzienlijk langer nodig om de mobiele verbinding, routing en DNS volledig te herstellen. Dit kan leiden tot een merkbare onderbreking van meerdere minuten.
[ Voor 16% gewijzigd door Pascal Saul op 01-07-2026 21:11 ]
Misschien teveel data verbruikt in 1 maand (officieel 2 TB)? Of per ongeluk niet betaald? Anders Odido even bellen en vragen wat er aan de hand is met je modem of SIM.Miglow schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:15:
[...]
Ik gebruik nog het originele modem ja. Met Signal blijft de bitrate gewoon rond de 2Mbit, schiet mij maar lek...
bij wanbetaling blijft je datastream permanent op 512kbit hangen.waltervl schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:31:
[...]
Misschien teveel data verbruikt in 1 maand (officieel 2 TB)? Of per ongeluk niet betaald? Anders Odido even bellen en vragen wat er aan de hand is met je modem of SIM.
Nee, ik gebruik het alleen van maandagmorgen een uur of 6 tot vrijdagmorgen een uur of 12. Kijk verder geen tv of bestanden upload. En via Signal kan ik dus gewoon uren videobellen zonder snelheidsbeperking.waltervl schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:31:
[...]
Misschien teveel data verbruikt in 1 maand (officieel 2 TB)? Of per ongeluk niet betaald? Anders Odido even bellen en vragen wat er aan de hand is met je modem of SIM.
Op de tablet heb ik ook WhatsApp via het nummer van de zaak en daar hetzelfde. WhatsApp+WiFi is 30kbit. WhatsApp+mobiele data is 1,6Mbit.
Iemand heeft een script gemaakt die je op je Cloud Gateway kan draaien, zodat deze elk uur een commando stuurt naar je U5G-Max(-Outdoor). Ook zit er een automatische reboot script in, zodat je dit kan plannen. Heb het hier nu geïnstalelerd op mijn UCG-Fiber en lijkt te werken.Vaevictis_ schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:00:
[...]
Bij mij was het na 1,5 dag mis. Het scheelt dat ik k&k nu als backup verbinding gebruik anders zou ik behoorlijk chagrijnig worden. Hopelijk snel een beta fix.
https://github.com/royrijpma/u5gmax-bandfix
Banden selecteren kan dus wel op de Unifi modems, het is alleen dat het nog niet in Unifi Network is geïntegreerd.
[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 02-07-2026 10:43 ]
Leuk script werkt helemaal automagisch, geinstalleerd en ga het testen met Odido als primaire WAN verbinding. Yolo.BiG-GuY schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Iemand heeft een script gemaakt die je op je Cloud Gateway kan draaien, zodat deze elk uur een commando stuurt naar je U5G-Max(-Outdoor). Ook zit er een automatische reboot script in, zodat je dit kan plannen. Heb het hier nu geïnstalelerd op mijn UCG-Fiber en lijkt te werken.
https://github.com/royrijpma/u5gmax-bandfix
Banden selecteren kan dus wel op de Unifi modems, het is alleen dat het nog niet in Unifi Network is geïntegreerd.
Dan lijkt er iets mis met je Modem of je SIM --> Odido bellen!Miglow schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:00:
[...]
Nee, ik gebruik het alleen van maandagmorgen een uur of 6 tot vrijdagmorgen een uur of 12. Kijk verder geen tv of bestanden upload. En via Signal kan ik dus gewoon uren videobellen zonder snelheidsbeperking.
Op de tablet heb ik ook WhatsApp via het nummer van de zaak en daar hetzelfde. WhatsApp+WiFi is 30kbit. WhatsApp+mobiele data is 1,6Mbit.
Al verklaart het niet waarom het dan met mobiele data juist wel werkt...de optie voor 'Minder data voor oproepen gebruiken' .
Dat is dan inderdaad wat precies tegengesteld is. Voor de zekerheid zal ik eens kijken of er in de instellingen iets te vinden is, wellicht een update van WhatsApp die dit triggert omdat mijn Android tablet hetzelfde probleem heeft. Want het gekke is dus ook dat zodra ik de speedtest trigger om te kijken of de verbinding gewoon brak is, schiet die naar 100-200-500-max (afhankelijk van waar ik ben uiteraard) en kort na de speedtest is het goed om vervolgens weer compleet in te storten.franssie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:49:
@Miglow staat dit wellicht aan?
[...]
Al verklaart het niet waarom het dan met mobiele data juist wel werkt...
Normaal gesproken heb je er geen problemen mee met de snelheid. Speedtest is OK, snel.
Dan even in de instellingen bij Whatsapp kijken.
Dat is wel apart...en kort na de speedtest is het goed om vervolgens weer compleet in te storten.
Dus het lijkt alsof er bij klik en klaar een firewall issue is vergelijkbaar met een whatsapp issue bij een andere ISP https://www.reddit.com/r/whatsapp/comments/16x1nk4/comment/khnyodw/?share_id=tqPWP3WMdu4ijstWJhOPy&utm_content=2&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1
En net weer een keer getest en nu leek het gewoon goed te gaan.....waltervl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:54:
Ik heb net even met mijn vrouw lopen testen: Inderdaad met Whatsapp beeld bellen over wifi (via klik en klaar) is het beeld veel slechter dan over mobiel data beeld bellen.
Dus het lijkt alsof er bij klik en klaar een firewall issue is vergelijkbaar met een whatsapp issue bij een andere ISP https://www.reddit.com/r/whatsapp/comments/16x1nk4/comment/khnyodw/?share_id=tqPWP3WMdu4ijstWJhOPy&utm_content=2&utm_medium=android_app&utm_name=androidcss&utm_source=share&utm_term=1
Nu wordt het interessant, gebruik jij ook de WiFI van het Zyxel modem zelf of heb je een eigen wifi netwerk?waltervl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:54:
Ik heb net even met mijn vrouw lopen testen: Inderdaad met Whatsapp beeld bellen over wifi (via klik en klaar) is het beeld veel slechter dan over mobiel data beeld bellen.
Nu is er recent geen nieuwe firmware uitgerold dacht ik maar toch, er zou bij W'app wat veranderd kunnen zijn waar het modem of de WiFi niet goed mee kan omgaan.
EDIT: als iemand een UCB-C naar ETH kabeltje heeft ligge is het wellicht ook grappig om te kijken hoe dat presteert (ja je kan je mobiel prima aan ETH hangen op die manier met de WiFI uit)
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 02-07-2026 18:09 ]
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
:strip_exif()/f/image/oePKvYbCUeOQhwGe6TOkUVND.jpg?f=fotoalbum_large)