[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maar is wel een indoor model.Zou ik niet aan een zendmast hangen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:14
Ja ik zou het nooit voor een router geven ander had ik nu ook wel een netgear nighthawk m6 gehad :)

• Roy Tollenaar
franssie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:55:
[...]

Een indoor model is ook veel handiger, kun je nog eens meenemen, en thuis gewoon voor het raam plaatsen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Roy Tollenaar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:57:
[...]

Een indoor model is ook veel handiger, kun je nog eens meenemen, en thuis gewoon voor het raam plaatsen.
Ik denk dat daarom de meesten ook het stock modem gebruiken.

Een outdoor gebruik je als je beschikking hebt oven een mast(je) - en dat is veelal in landelijk gebied omdat dat nodig is voor betere ontvangst - kan ook zijn dat de isolatie van het huis dermate is dat het beter is het modem buiten te plaatsen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

franssie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:55:
[...]

Deze dan: https://eu.store.ui.com/e...u?variant=u5g-max-outdoor

EUR 498,-

En: “The UniFi 5G Max Outdoor must be adopted by a UniFi Cloud Gateway or UniFi Gateway and cannot function independently as a router or modem.”

Dus alleen bruikbaar in het Unifi eco systeem.

Ben dus erg blij met mijn NR7302 voor 1/3 van die prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door ernstoud op 04-12-2025 19:19 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

• Roy Tollenaar
Heb via marktplaats trouwens voor €60 een WNC DL5M2 op de kop getikt, presteert thuis hopelijk wat beter dan de ZTEMu5120.
Roy Tollenaar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:31:
Heb via marktplaats trouwens voor €60 een WNC DL5M2 op de kop getikt, presteert thuis hopelijk wat beter dan de ZTEMu5120.
Is een tijdje geleverd door tmobile/Odido als 4G voor Thuis router. Weinig info over te vinden.

Hier wat over de binnenkant e.d.: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic4137154.html

[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 04-12-2025 20:06 ]

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:47
sorry was al gemeld

[ Voor 155% gewijzigd door NLM1K op 04-12-2025 20:39 ]

• Roy Tollenaar
ernstoud schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:59:
[...]

Is een tijdje geleverd door tmobile/Odido als 4G voor Thuis router. Weinig info over te vinden.

Hier wat over de binnenkant e.d.: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic4137154.html
Ik denk dat die persoon hem daar ook van heeft, maar toen hadden zo geen eigen firmware met uitgeschakelde banden.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:42
Hier ook weer feest (onderste lijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS_NV1h4unfoF2jvfjARtJMS5JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/moKeCorvx4iiX7VS7JgK8nu4.png?f=fotoalbum_large
Packet loss?

Beetje uitleg wat we zien is altijd handig!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dit zijn wel meldingen die ik vaak in mijn unifi controller zie. Heb er over het algemeen wening last van overigens.
Net wel wat hoge latency, maar dat was toen ik 9 GB van usenet trok, dus dat vergeet ik 5G wel :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPbJbS5vK7t7nYyA4Mj9MqQL8nA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIloYJxv7KQTvrqWEzN1tugj.png?f=fotoalbum_large

franssie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:37:
Dit zijn wel meldingen die ik vaak in mijn unifi controller zie. Heb er over het algemeen wening last van overigens.
Net wel wat hoge latency, maar dat was toen ik 9 GB van usenet trok, dus dat vergeet ik 5G wel :P
[Afbeelding]
Hoe meet zo’n controller packet loss? Aantal keren ping naar een site of iets anders? Dat is wat ik doe en dan een grafiekje maken. En dan zie ik in het geheel geen packet loss (behalve dan rond de dagelijkse reset van de NR7302).

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik had vandaag een paar momenten dat het eruit lag ook. Kwam gewoon even 0 doorheen voor 20-120 seconden zonder verder aanwijsbare reden. Het was wel elke keer net lang genoeg om een videostreamingsdienst te verstoren waarbij de buffer net leegglopen is en de video stopt. Net als ik wat onderzoek ga doen gaat het opeens weer lopen. Het langste lag het eruit op 14:49-14:51; gewoon even twee minuten 100% packet loss geconstateerd.

Maandag wordt ik als alles goed gaat (eindelijk) aangesloten op glasvezel en kan K&K de deur uit, maar het K&K-avontuur was over het algemeen beter dan ik had gedacht van tevoren. Het is tof dat je het maandelijks opzegbaar hebt ook zonder hoge kosten. Nu zit ik met 3 N78-masten op korte afstand ook wel op een erg goede locatie. Mochten ze ooit een budgetversie aanbieden is het leuk als backupverbinding en mochten ze ooit een betere versie aanbieden (vast IP, IPv6 en iets minder storingen etc.) dan zou het nog best iets zijn dat ik anderen zou kunnen aanraden of zelf zou nemen als goede tweede verbinding als ik het geld ervoor over zou hebben.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:09:
[...]

Hoe meet zo’n controller packet loss? Aantal keren ping naar een site of iets anders? Dat is wat ik doe en dan een grafiekje maken. En dan zie ik in het geheel geen packet loss (behalve dan rond de dagelijkse reset van de NR7302).
Unifi pint dacht ik naar een server of drie, en meent daar iets van. Maar het systeem is niet enorm transparant hoe dit soort dingen gemeten worden.
Het blijft dus een soort indicatie, wel ergens op gebaseerd, maar wat?

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:16:
[...]

Unifi pint dacht ik naar een server of drie, en meent daar iets van. Maar het systeem is niet enorm transparant hoe dit soort dingen gemeten worden.
Klopt als je het op auto laat staan. Maar je kunt ook je eigen "SLA profiel" maken en daarin een of meerdere servers en test types definiëren incl. je eigen thresholds

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

franssie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:16:
[...]

Ik realiseerde me dat ik natuurlijk ook een RIPE Atlas probe op K&K heb, dus even daar gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ljL0ijqGhHiTn8zYram92M0b6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rhc9rg1f2btlKdAgwo0SGyyH.png?f=fotoalbum_large

Naar de a root servers een packet loss vandaag tussen 12:39-12:47 … maar ja, was dat K&K of die root servers of iets ertussen.

@gertvdijk Jij noemt 14:49-14:51, was dat Nederlandse wintertijd? Tijd komt nl. overeen met wat ik hier toon met 2 uur verschil.

Inderdaad; dit soort metingen zijn indicaties maar wat @gertvdijk ervaart, stilstaand video, is natuurlijk veel belangrijkere informatie.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 05-12-2025 19:42 ]

Mirabis schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:22:
[...]

Klopt als je het op auto laat staan. Maar je kunt ook je eigen "SLA profiel" maken en daarin een of meerdere servers en test types definiëren incl. je eigen thresholds
Maar het is dan pingen? Toch wel arbitrair, eigenlijk zou je ICMP en Traceroute moeten combineren, zodat je ziet waar de packet loss dan zit. Misschien kan nmap dat.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27
Vandaag was het inderdaad gatenkaas, vergeleken met gisteren:
2025-12-04 12:10:29 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-04 12:11:26 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]

2025-12-05 09:47:36 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ] <-- WiFi outage
2025-12-05 09:48:33 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 10:23:36 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 10:26:33 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 12:42:37 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 12:45:34 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 14:47:37 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 14:50:34 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 17:20:38 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 17:22:35 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 17:24:38 netwatch,info event down [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]
2025-12-05 17:25:35 netwatch,info event up [ type: simple, host: 1.1.1.1 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

nescafe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:39:
Vandaag was het inderdaad gatenkaas, vergeleken met gisteren:

[...]
RouterOS netwatch?

Maar als je 1 host pingt kan het natuurlijk zijn dat 1.1.1.1 hikt…

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 05-12-2025 19:46 ]

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
ernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:19:
[...]

Packet loss?

Beetje uitleg wat we zien is altijd handig!
Ik dacht dat de Unifi monitoring in dit topic zo zachtjes aan wel bekend was, maar het is dus een compleet verlies van verbinding, viermaal, te zien aan de rode blokjes op de onderste lijn.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:27
ernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:45:
[...]

RouterOS netwatch?

Maar als je 1 host pingt kan het natuurlijk zijn dat 1.1.1.1 hikt…
Inderdaad :) Dit is uit de log. Daarnaast monitor ik de MT vanaf Hetzner en vanaf mijn huisaansluiting; het regende alerts vandaag.. Op de een of andere manier krijgt Odido het platform niet stabiel.

Overigens houd ik rekening met het feit dat deze storingen lokaal kunnen zijn, aangezien twee devices op dezelfde mast tegelijkertijd uitvallen. Maar met de pingplots in deze thread lijkt het dus (weer) een landelijk probleem.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

nescafe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:15:
[...]

Inderdaad :) Dit is uit de log. Daarnaast monitor ik de MT vanaf Hetzner en vanaf mijn huisaansluiting; het regende alerts vandaag.. Op de een of andere manier krijgt Odido het platform niet stabiel.

Overigens houd ik rekening met het feit dat deze storingen lokaal kunnen zijn, aangezien twee devices op dezelfde mast tegelijkertijd uitvallen. Maar met de pingplots in deze thread lijkt het dus (weer) een landelijk probleem.
En op dit moment werkt “ping 8.8.8.8” bij mij ook niet.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wat kan de reden zijn dat k&k down is en odido 5g op mobiel wel gewoon werkt op dezelfde mast? Gebeurd mij nog regelmatig.

Ligt gewoon weer onderuit.

[ Voor 13% gewijzigd door plaspvd op 05-12-2025 20:37 ]

• HijDieAllesWeet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-12 13:27
Ik heb dit product nu 2 maanden en maak nu al de zoveelste storing mee. Op het moment ligt het er niet helemaal uit. Maar moet gewoon heel regelmatig een paar keer f5 om een simpele website te laden. De prijs is goed maar dit begint belachelijk te worden.

Het lijkt wel alsof sommige website wel gewoon goed werken, maar andere weer helemaal niet. Dus misschien is het ook wel wat groters.Tweakers en google werkt bijvoorbeeld gewoon prima maar facebook is al een tijd geheel niet bereikbaar.

[ Voor 32% gewijzigd door HijDieAllesWeet op 05-12-2025 21:20 ]

HijDieAllesWeet schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:17:
Ik heb dit product nu 2 maanden en maak nu al de zoveelste storing mee. Op het moment ligt het er niet helemaal uit. Maar moet gewoon heel regelmatig een paar keer f5 om een simpele website te laden. De prijs is goed maar dit begint belachelijk te worden.

Het lijkt wel alsof sommige website wel gewoon goed werken, maar andere weer helemaal niet. Dus misschien is het ook wel wat groters.Tweakers en google werkt bijvoorbeeld gewoon prima maar facebook is al een tijd geheel niet bereikbaar.
Gezien het feit dat Google DNS 8.8.8.8 niet werkt lijkt het weer een DNS probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqlEpu0Isdsmek_nwOph9152ciM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOML0si3oPAwDJ0bCTpxqh8D.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij lijkt alles verder wel te werken.

Uh nee dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwtKFwbhfX61xnlpVfP35Vr0HUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qer5mtpAQUpuvL5xqcwOOqJH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 05-12-2025 21:29 ]

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-12 09:53
HijDieAllesWeet schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:17:

Ik ben ook erg aan het overwegen om maar gewoon een maandje Ziggo te pakken en in de tussentijd KPN aan het werk te zitten. Dit slaat echt werkelijk nergens op.
Ok. Google.com werkt weer maar 8.8.8.8 niet.

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-12 21:46
Als je via een VPN het internet opgaat werkt alles prima. Lijkt op een storing die ze eerder hadden...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:26:
@gertvdijk Jij noemt 14:49-14:51, was dat Nederlandse wintertijd? Tijd komt nl. overeen met wat ik hier toon met 2 uur verschil.
NL lokale tijd / wintertijd inderdaad. dus 13:39-13:51 UTC.
Blijkbaar was er toch wat anders aan de hand dan bij jou en mij dan met twee uur verschil.

Ik had nog een korte outage 20:10-20:11 CET, duurde ongeveer een minuut.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 05-12-2025 21:53 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

aha, ik zit nu op een VPN en heb werkelijk nergens last van op de laptop, maar de TV zit daar niet op en streamt ook prima YT.
Misschien toch iets lokalers dit keer?

joriannn schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:46:
Als je via een VPN het internet opgaat werkt alles prima. Lijkt op een storing die ze eerder hadden...
DNS dus. Als je via een VPN tunnel gaat gebruik je Odido’s DNS niet.

• FerLigt
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 06-12 20:28
Hier ook zelfde verhaal, verbinding gaat soms wel soms niet... Paginas laden soms snel, soms langzaam, half of niet..

Sommige speedtest paginas kan ik geen test doen, terwijl andere 400mbps of meer geven. (Normaal op goede momenten het dubbele)

Heb net op prime zitten streamen zonder problemen, maar een website openen is ruk.

• Roy Tollenaar
Ik denk dat het tijd wordt dat KPN ook met een soortgelijk product gaan komen (gerucht was dit jaar maar dat is helaas niet gebeurd)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:54:
[...]

DNS dus. Als je via een VPN tunnel gaat gebruik je Odido’s DNS niet.
Als je eigen DNS server hebt ingesteld (wat velen wel doen) zou je dat kunnen uitsluiten, al meen ik van een eerdere storing me te herinneren dat het via een VPN ook een deel van de interne routering van Odido oversloeg waardoor het wel blieef werken.

Hoe dan ook krijg ik steeds meer het idee dat ze werkelijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn bij Odido (of althans de partij waaraan ze het hebben uitbesteed).

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:44

Gotez

42

Ik gebruik unbound en geen Odido dns en had er net wel last van. Netflix bleef doorspelen. Websites wilde niet laden. Via vnp naar thuis netwerk ging wel weer. Bijzonder. Alles gereboot en nu werkt het weer.

Edit: en we liggen er weer uit

[ Voor 7% gewijzigd door Gotez op 05-12-2025 22:21 ]

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:39
Ik heb ook een ander DNS ingesteld, maar sommige sites doen het slecht. Bijvoorbeeld Youtube. Tweakers werkt dan wel weer vlot en NOS bijvoorbeeld ook. Ik kon net ook prima videobellen via de whatsapp app op mijn laptop, met camera.

• Big-Opti
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12 21:38
Ik heb in mijn Zyxel NR5307 bij thuisnetwerken, DNS 1 en 2, elk één van twee verschillende aanbieders.
En bij mij klapte het er vanavond ook weer uit dus DNS issues zijn het niet.
Na een handmatige modem reset was het er ook weer.

Het lijkt mij er meer op dat het misgaat bij iets wat landeljks gebeurd (mbt K&K) iets als ip's uitdelen / refreshen...., upscalen of downscalen van de masten of iets als een ping ben je er nog?

• Zenomyscus
  • Laatst online: 15:39
Het viel mij op dat een andere subset aan websites wel / niet werken op verschillende apparaten. Wanneer ik mijn telefoon laat verbinden naar een andere DNS proxy heb ik daar problemen mee met bijvoorbeeld NOS. Wanneer mijn mobiel terugvalt op de default DNS van de router (anders dan de default van K&K) dan heb ik geen problemen. Dan zou je denken dat het aan mijn DNS host ligt, maar mijn laptop verbind ook naar de default DNS van de router en heeft met sommige sites alsnog problemen. Conclusie: het is vaag, tijd om te gaan slapen.

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:19
Tweakers laad bij mij niet met Odido K&K.

Volgende websites werken niet:

* Cloudflare
* TransIP
* Tweakers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ttUk66wONPdNCSJdrA26-wDiiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qly41da9lXXtFsmFNY6IFhE4.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8ITbSG4mrH9q1osA_vj-1jyxAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQhJFPbL5D1vHa52ldjx2FJe.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsf9PhwReZtLZfnvnKJBe6QQvhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKyOvWNQEuAvbCQu7NzOU8tR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door ikbenjoeri op 05-12-2025 22:48 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ikbenjoeri met alle ddos gezeik van de afgelopen maanden is tweakers.net niet het beste domein om op te testen helaas.

• Atarimuseum_NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:13
Hier (Schiedam) ook problemen met K&K. Een aantal sites die niet of traag laden en als ik via een VPN ga is er niks aan de hand.

Atari collector and preservationist since 1985 ■ Atarimuseum.nl ■ Atari Netherlands Archive ■ Atarimuseum.nl Facebook ■ Pokey.nl ■

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maf, hele tijd niets aan de hand en nu heb ik alleen via een VPN connectie. Echt bizar die routing problemen bij Odido, je zou bijna verwachten dat ze een gratis VPN zouden aanbieden :P

En uiteraard weer geen enkele melding op odido.nl

Geweldig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu-aoGuBU1JbGpq5_pJMxv2UR-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3psJFoBLNXmhJSpy6Nbazzw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door ernstoud op 05-12-2025 23:45 ]

Redactie getipt over de zoveelste storing.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bij mij resolved nu.nl anders. maar dat is immers logisch, ook zonder VPN maar wel op K&K
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
C:\Users\frans>ping -t 2.18.244.21

Pinging 2.18.244.21 with 32 bytes of data:
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=82ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=103ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=114ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=134ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=50ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=58ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=66ms TTL=248

werkt hier wel prima - echt vaag wat er mis gaat.

franssie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 00:06:
Bij mij resolved nu.nl anders. maar dat is immers logisch, ook zonder VPN maar wel op K&K
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
C:\Users\frans>ping -t 2.18.244.21

Pinging 2.18.244.21 with 32 bytes of data:
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=82ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=103ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=114ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=134ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=50ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=58ms TTL=248
Reply from 2.18.244.21: bytes=32 time=66ms TTL=248

werkt hier wel prima - echt vaag wat er mis gaat.
Hier doen nu.nl en 8.8.8.8 het ook weer.

Toch maar eens ProtonVPN installeren.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:31
Op dit moment is de hoeveelheid storingen, onderbrekingen, traagvlagen en latency echt een dealbreaker geworden. Ik heb Klik en klaar in afwachting tot KPN het fibernetwerk vrij gaat geven voor andere aanbieders en was van plan dus Odido glas te nemen, ik ga toch even een jaartje naar KPN.

Als bedrijf kun je natuurlijk wat pech hebben, en er is overal wel een keer wat aan de hand, maar her rammelt nu zo dat ik voorlopig geen vertrouwen meer dat ze het bij Odido op de rit krijgen op korte termijn. (zie ook bijvoorbeeld die klunzige dingen als er een powerfeed uitvalt; de enige die zijn zooi weer niet op orde heeft is Odido)

Gisteren avond stoorde weer zo een beetje alles van Odido; bellen, klik en klaar en mijn schoonvader had geen stabiel vast internet. ik ben er eigenlijk wel klaar mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwindorian op 06-12-2025 10:52 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• HijDieAllesWeet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-12 13:27
ernstoud schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:22:
[...]

Gezien het feit dat Google DNS 8.8.8.8 niet werkt lijkt het weer een DNS probleem.

[Afbeelding]

Bij mij lijkt alles verder wel te werken.

Uh nee dus:

[Afbeelding]
En dat is vaker? En dan is het dus de DNS van Odido die voor problemen zorgt als ik je goed begrijp? Dan ga ik even een andere DNS instellen en hopen dat dit helpt in de toekomst. Dank!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
K&K ligt er weer uit, regio Amsterdam.

Heb deze dienst nog geen half jaartje, maar "you pay peanuts, you get monkeys" begint toch aardig van toepassing te klinken met Klik&Klaar

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gwindorian schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:50:

Gisteren avond stoorde weer zo een beetje alles van Odido; bellen, klik en klaar en mijn schoonvader had geen stabiel vast internet. ik ben er eigenlijk wel klaar mee.
Gisteravond hier de hele avond een stream naar de tv zonder enig problemen.

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:58
Ben aan het twijfelen weer te kijken naar Klik en Klaar van Odido.

Ik kan klantvoordeel activeren op mijn adres waardoor het maar. €20 per maand is en ze hebben nu weer een actie geen activatie kosten bij nieuwe aansluiting.

Maar ik lees de laatste dagen / weken alleen maar ellende. Is het echt een minder product geworden de laatste weken?

Of voor de prijs nog altijd prima?

[ Voor 26% gewijzigd door Otto Jans op 06-12-2025 12:37 ]

• _Bailey_
  • Niet online
Otto Jans schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:27:

Kam klantvoordeel activeren op mijn adres waardoor het maar. €20 per maand is en ze hebben nu weer actie geen activatie kosten.

Maar ik lees de laatste dagen / weken alleen maar ellende. Is het echt een minder product geworden de laatste weken?

Of voor de prijs nog altijd prima?
K&K is maandelijks opzegbaar. Ik zou 't eens zelf 1 of 2 maanden proberen.
Er zijn laatste 2 a 3 maanden vaker storingen.
Hopelijk gaat Odido hier serieus mee aan de slag

• Otto Jans
_Bailey_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:31:
[...]

K&K is maandelijks opzegbaar. Ik zou 't eens zelf 1 of 2 maanden proberen.
Er zijn laatste 2 a 3 maanden vaker storingen.
Hopelijk gaat Odido hier serieus mee aan de slag
Kortom, lijkt wel ten onder te gaan aan eigen succes. Problematisch.
Dank voor je reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door Otto Jans op 06-12-2025 12:45 ]

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:31
IJsbeer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:19:
[...]

Gisteravond hier de hele avond een stream naar de tv zonder enig problemen.
Daar ben ik blij om!
als alle ~ 1 miljoen klanten van Odido er elke regionale of zelfs individuele storing tegelijk last van hadden dan was het ook al wel landelijk nieuws. feit is dat er voor te veel klanten geregeld geen stabiele dienst is en er ontevredenheid ontstaat.

Gwindorian's Diablo Profiel

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:40
Otto Jans schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:27:
...
....
Tevreden klanten melden dat niet zo vaak. Je hebt waarschijnlijk een vertekend beeld.

• Otto Jans
W1ck1e schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:56:
[...]

Tevreden klanten melden dat niet zo vaak. Je hebt waarschijnlijk een vertekend beeld.
Ik lees vooral de reacties van de afgelopen 2 maanden hier terug, en zie echt wel een problematisch beeld ontstaan bij dit product ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Otto Jans op 06-12-2025 12:59 ]

• W1ck1e
Otto Jans schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:59:
[...]

Ik lees vooral de reacties van de afgelopen 2 maanden hier terug, en zie echt wel een problematisch beeld ontstaan bij dit product ;)
Is het niet eerder zo dat er meer klanten zijn (en meer klachten absoluut maar niet relatief) terwijl klanten-zonder-klachten zich niet melden ?

• _Bailey_
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:02:
[...]

Is het niet eerder zo dat er meer klanten zijn (en meer klachten absoluut maar niet relatief) terwijl klanten-zonder-klachten zich niet melden ?
kan Odido al die ''meer klanten'' wel aan met K&K? Ik heb er technisch gezien helemaal geen verstand van.
Maar zou me kunnen voorstellen dat er zoveel nieuwe K&K klanten bijkomen dat op een gegeven moment het netwerk onder druk komt te staan?

• W1ck1e
_Bailey_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:06:

kan Odido al die ''meer klanten'' wel aan met K&K? Ik heb er technisch gezien helemaal geen verstand van.
Maar zou me kunnen voorstellen dat er zoveel nieuwe K&K klanten bijkomen dat op een gegeven moment het netwerk onder druk komt te staan?
Ik heb geen idee hoe schaalbaar de techniek is en aan welke knoppen Odido kan draaien. Verwachtingen management door communicatie over maximale snelheden en knijpen indien nodig en mogelijk (in die volgorde) zouden mij niet verrassen.

• Otto Jans
_Bailey_ schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:06:
[...]

Ze zagen het misschien bij introductie als een bij-product. Geen key selling hoofdproduct.

Dat is het wel geworden. Zie de modems van Klik en Klaar in studentenpandjes in rijke getallen staan in grote steden ;)

• W1ck1e
Otto Jans schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:11:
[...]

Ze zagen het misschien bij introductie als een bij-product. Geen key selling hoofdproduct.

Dat is het wel geworden. Zie de modems van Klik en Klaar in studentenpandjes in rijke getallen staan ;)
Daarnaast ben er ik van overtuigd dat Odido verrast is door het succes. Ik gun het ze van harte. Ik ben geen klant en heb geen belang.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 06-12-2025 13:15 ]

HijDieAllesWeet schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:54:
[...]

En dat is vaker? En dan is het dus de DNS van Odido die voor problemen zorgt als ik je goed begrijp? Dan ga ik even een andere DNS instellen en hopen dat dit helpt in de toekomst. Dank!
Nee, uiteindelijk was/is het een routering probleem.

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Otto Jans schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:59:
[...]

Met alle respect, ik denk niet dat het Tweakers forum een goede graadmeter is. Hier zitten de geeks die elk hikje opmerken, compleet met Smokeping grafiekjes en dergelijke.

Ik draai bijvoorbeeld 100% op Klik en Klaar (goed N78 bereik) en heb deze week 1x moeten wisselen naar mijn andere verbinding omdat ik tijdens een Teams vergadering de verbinding even kwijt was. Verder totaal nergens last van gehad, terwijl ik toch de hele dag vanuit huis werk (en voornamelijk over een Remote Desktop verbinding, dus vertragingen of kleine storingen zou ik dan wel moeten merken).

Je zult mij niet horen zeggen dat er nooit iets mis gaat met Klik en Klaar, maar om nou over een problematisch beeld te spreken, gaat mij ook wel wat ver.

Ik zie op het forum van Odido zelf overigens ook wel leuke discussies ontstaan. Bijvoorbeeld mensen die hun Klik en Klaar modem gewoon in de meterkast hebben staan, midden in het huis, waarschijnlijk de slechtste plek voor 5G N78 ontvangst. Die klagen dan dat er op bepaalde momenten 'buffering' ontstaat als ze tv kijken bijvoorbeeld.

Daar staan waarschijnlijk duizenden klanten tegenover die het gekocht hebben, geinstalleerd hebben en gewoon gebruik maken van hun internetverbinding zonder noemenswaardige problemen.

Die storing van gisterenavond overigens niet gemerkt, ik zat Netflix te kijken over die verbinding tot 23:00 ongeveer.

• Otto Jans
Siira schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:27:
[...]

Met alle respect, ik denk niet dat het Tweakers forum een goede graadmeter is. Hier zitten de geeks die elk hikje opmerken, compleet met Smokeping grafiekjes en dergelijke.

Ik draai bijvoorbeeld 100% op Klik en Klaar (goed N78 bereik) en heb deze week 1x moeten wisselen naar mijn andere verbinding omdat ik tijdens een Teams vergadering de verbinding even kwijt was. Verder totaal nergens last van gehad, terwijl ik toch de hele dag vanuit huis werk (en voornamelijk over een Remote Desktop verbinding, dus vertragingen of kleine storingen zou ik dan wel moeten merken).

Je zult mij niet horen zeggen dat er nooit iets mis gaat met Klik en Klaar, maar om nou over een problematisch beeld te spreken, gaat mij ook wel wat ver.

Ik zie op het forum van Odido zelf overigens ook wel leuke discussies ontstaan. Bijvoorbeeld mensen die hun Klik en Klaar modem gewoon in de meterkast hebben staan, midden in het huis, waarschijnlijk de slechtste plek voor 5G N78 ontvangst. Die klagen dan dat er op bepaalde momenten 'buffering' ontstaat als ze tv kijken bijvoorbeeld.

Daar staan waarschijnlijk duizenden klanten tegenover die het gekocht hebben, geinstalleerd hebben en gewoon gebruik maken van hun internetverbinding zonder noemenswaardige problemen.

Die storing van gisterenavond overigens niet gemerkt, ik zat Netflix te kijken over die verbinding tot 23:00 ongeveer.
Kijk, dit geeft de burger moed. Bedankt voor je uitgebreide opsomming en een tegengeluid :)

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hier vanuit Haarlem centrum geen enkele reden tot klagen, nadat de sim goed geactiveerd was, heeft het uitstekend gedraaid, conclusie is denk ik dat je geluk moet hebben met de locatie waar je het gebruikt en de juiste 5G+ masten kun bereiken. PS. Beneden voor het ultra dikke glas was de verbinding dramatisch, nu staat het apparaat vrolijk stabiel en snel te draaien op 5G+ twee verdiepingen hoger te knipogen naar zijn mast.

De download voelt als glasvezel, upload laat wel te wensen over, maar het geheel is dus stabiel en snel genoeg voor de meeste taken. 4K kijken via een streamersdienst zoals AppleTV gaat uitstekend.

• NewDust
  • Laatst online: 13:49
Volgens mij is het weer stuk aan het gaan.

Inmiddels weer stabiel(er) ook volgens allestoringen.

[ Voor 40% gewijzigd door NewDust op 06-12-2025 17:07 ]

• Bemoo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-12 20:01
Volgens mij was de onstabiliteit van het www van gisteren/vrijdag (ook) te wijten aan storing bij Cloudflare en de naweeën daarvan (duurde bij mij de hele avond).
Bemoo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:58:
Volgens mij was de onstabiliteit van het www van gisteren/vrijdag (ook) te wijten aan storing bij Cloudflare en de naweeën daarvan (duurde bij mij de hele avond).
Als een site als nu.nl wel te benaderen is via een andere provider dan Odido K&K dan ligt dat niet aan Cloudflare.

• Siira
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:02:
[...]
Als een site als nu.nl wel te benaderen is via een andere provider dan Odido K&K dan ligt dat niet aan Cloudflare.
Als die bewuste site via ALLE andere providers te benaderen is, kun je stellen dat het aan Odido ligt. Enkel het feit dat de site te benaderen is via EEN andere provider zegt natuurlijk niet heel veel. Kans is groot dat er een routing probleem was, dat kan bij Odido zijn, maar ook elders en dus ook (dichtbij) Cloudflare.

Zie de storing enige tijd geleden als gevolg van een stroomonderbreking in NIKHEF. Eurofiber heeft nog best een tijd last gehad, zo ook Odido (Klik en Klaar) van routing issues. Als alles weer online komt (onderbreking was minder dan 1 minuut), kan het nog wel eens een tijd duren voordat alle routes weer goed zijn gepropageerd door het netwerk.

Zonder de technische achtergrond van een eventuele storing, blijft het gissen of symptomen delen en proberen daar iets van te maken.
Siira schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:14:
[...]

Als die bewuste site via ALLE andere providers te benaderen is, kun je stellen dat het aan Odido ligt.
Ik heb hier 4 providers.

KPN VDSL met 4G buitengebied / Odido 4G / Delta Fiber / Vodafone 4G / Vodafone 5G … allemaal gisteren gewoon nu.nl en 8.8.8.8 te benaderen.

(4G en 5G zijn aparte routers)

Odido 5G: geen nu.nl, geen Google DNS.

Zeg jij dan maar waar het aan lag/ligt… maar mijn conclusie is dat K&K storing had/heeft als zelfs Odido 4GvT gewoon werkte. Inderdaad routering. Niet Cloudflare.

• NewDust
Ik kan het niet met feiten staven, slechts onderbuikgevoel, maar de terugkerende storingen lijken alleen mis te gaan wanneer er verkeer binnen het odido wordt verstuurd van de ene naar de andere servee. Ik vermoedt iets braks in de bgp routing.

En het is dus ook niet Odido breed, maar specifiek K&K, niet op glas, niet op overig mobiel internet.

[ Voor 17% gewijzigd door NewDust op 06-12-2025 17:44 ]

NewDust schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:41:
Ik kan het niet met feiten staven, slechts onderbuikgevoel, maar de terugkerende storingen lijken alleen mis te gaan wanneer er verkeer binnen het odido wordt verstuurd van de ene naar de andere servee. Ik vermoedt iets braks in de bgp routing.

En het is dus ook niet Odido breed, maar specifiek K&K, niet op glas, niet op overig mobiel internet.
De hele routering bij Odido is wel bijzonder. Dit is Delta Fiber bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z5zUY8WuQj_1PBclPwdBRl1jYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODOM6CpXTsqdS3UhkXG7Isj6.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit mijn locatie nog 5 hops en klaar

En dit is Odido K&K:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1aBmf6whIUGAv84reAjWE3xVcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF9F4ckt9dQIT6MZx1CJhbTJ.jpg?f=fotoalbum_large

12 hops… wat gebeurt daar allemaal op die routers?

En dat “glasoperator.nl” ? Ik lees: “ GlasOperator is een operator en serviceprovider die gespecialiseerd is in breedbanddiensten. Sinds vorig jaar een 100% dochter van Vodafone Libertel BV.

De NS records van ftth.glasoperator.nl noemen versatel.net… oud Tele2 dus?

Huh?

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 06-12-2025 18:00 ]

• NewDust
ernstoud schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:53:
[...]

De hele routering bij Odido is wel bijzonder. Dit is Delta Fiber bij mij:

[Afbeelding]

Vanuit mijn locatie nog 5 hops en klaar

En dit is Odido K&K:

[Afbeelding]

12 hops… wat gebeurt daar allemaal op die routers?

En dat “glasoperator.nl” ? Ik lees: “ GlasOperator is een operator en serviceprovider die gespecialiseerd is in breedbanddiensten. Sinds vorig jaar een 100% dochter van Vodafone Libertel BV.

Huh?
Ben benieuwd wat er gebeurt met een reguliere mobiele sim, danwel met aanpassing van de APN. Zou mij niets verbazen als het gescheiden willen houden van regulier 4g/5g van K&K 4g/5g voor wat extra hops zorgt.

En inderdaad zoals je aangeeft, verwijzing naar oude infra (telfort glas, Tele2 gals, T-Mobile) helpt ook niet mee.

[ Voor 4% gewijzigd door NewDust op 06-12-2025 18:04 ]

Nadere analyse van gisteravond via mijn RIPE Atlas probe:

Dit was de ping naar Google.com:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI83OfPLi7Ed5OghohxfcMKnTs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMF5OlFMdJy19Fgxwj26MYOH.jpg?f=fotoalbum_large

Uitval dus rond 21:00 uur. En sinds kort kun je de traceroutes ook heel mooi inzichtelijk krijgen. Hier een trace die nog goed ging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Siyaixbqrh4goCoafTp7rpl-o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FGMlWNGHynTpjn7u9C795sX.jpg?f=fotoalbum_large

En de trace even later die de bittenbak in gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OR7vt9TUGcIjI80PhF90xTZLc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDWdUtDjOXSzOm2GT2mnTXYh.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom na 84.241.243.22 ging het goed fout en die router die niet meer reageert (84.241.243.23) is een Odido device:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG2lkbGNdcbJjpvO8Ka5C76E5-4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2m5hQnQcq8YuOlrv8My83yR.jpg?f=user_large

Kortom 100% een issue bij Odido. Nergens anders!

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 06-12-2025 18:15 ]

En dan is het wel heel bijzonder dat Odido 4GvT rond die tijd gisterenavond op die 84.241.243.23 router geen enkel probleem heeft.

K&K verkeer via een andere poort op die router? Zoiets?

NewDust schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:02:
[...]

Ben benieuwd wat er gebeurt met een reguliere mobiele sim, danwel met aanpassing van de APN. Zou mij niets verbazen als het gescheiden willen houden van regulier 4g/5g van K&K 4g/5g voor wat extra hops zorgt.

En inderdaad zoals je aangeeft, verwijzing naar oude infra (telfort glas, Tele2 gals, T-Mobile) helpt ook niet mee.
Lijkt er op dat Odido 4GvT dezelfde routering krijgt in de core dan K&K. Maar raadsel dus wat er dan fout ging.

Dit is 4GvT gisteren zelfde tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxgQEeZnlOAml8yQA5OG3DTK5jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocTQx0nPekITrfUirmW4Fhd8.jpg?f=fotoalbum_large

Met zelfde routering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVJyef1ebVRNOM0ElnRyk73ucAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHWTayHs1XlhjviiMRHxOS3w.jpg?f=fotoalbum_large

Echt bijzonder!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:37
Hier haperde het ook gisteravond. Als je een speedtest doet is het normaal, maar m'n streams wisselen wel steeds van kwaliteit, wat voorheen nooit zo was.

Werkt gewoon iets niet goed bij odido. Hoop dat ze het gauw fixxen, en goed deze keer.

• _Bailey_
  • Niet online
hier ook gisterenavond met regelmaat Netflix stream die of gewoonweg stopte of enorm slecht beeld.
Deze is weer nieuw voor mij bij K&K.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ernstoud die ftth.glasoperator.nl is nog vanuit de Vodafone voor Thuis glasvezel tijd. Die hele dienst is door T-Mobile overgenomen toen VodafoneZiggo ontstond en Vodafone hun vaste diensten moest afstoten.

Daarna is het meegegaan naar Odido. Onze Odido Glasvezel verbinding heeft nog steeds een ftth.glasoperator.nl IPv4-adres.

Wel bijzonder, want staat me bij dat de interne routering van FttH en 5G/4G eerder compleet gescheiden waren, dat is dus niet meer zo, als je deze traces bekijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 07-12-2025 09:32 ]

Gallery V&A

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:20
BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:30:

Wel bijzonder, want staat me bij dat de interne routering van FttH en 5G/4G eerder compleet gescheiden waren, dat is dus niet meer zo, als je deze traces bekijkt.
Die grote storing (ergens zit jaar) heeft zowel het vaste als het 5G-netwerk getroffen, dus ik denk dat ze inmiddels een gedeeld core netwerk gebruiken.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
Ah ik heb gisteravond mijn chromecast herstart vanwege stutters maar hielp uiteraard niks...

• Siira
  • Niet online
NewDust schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:02:
[...]
Heb ik even getest voor je. Links is Klik en Klaar, rechts is Odido Unlimited op mijn telefoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEiUJ56Yry49rQ1C55OMN3kIpUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W3mTtnV7bAc9qg7x6XRNlPtZ.png?f=fotoalbum_large

Negeer de timing, er draaide een speedtest tijdens de rechter (Odido Unlimited) trace.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
stormfly schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:11:
[...]

Die grote storing (ergens zit jaar) heeft zowel het vaste als het 5G-netwerk getroffen, dus ik denk dat ze inmiddels een gedeeld core netwerk gebruiken.
Was dat niet een DNS-issue toen? Heb zelf namelijk 0 storingen gehad op Odido Glasvezel en gebruik niet hun DNS.

Heb ondertussen mijn K&K daarom ook weer gestopt en weggedaan. Had teruggezocht en in een jaar tijd Klik & Klaar is de Fail-over nooit getriggered... Dus gebruik voor de enkele keer dat het wel gebeurd gewoon mijn mobiele abo.

Gallery V&A

Ik heb sinds gisterenavond een packet loss meting naar 8.8.4.4 opgezet, elke minuut 10 pings,

Niet best!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1g_uSi97Ir8995JoHkNXNV3EHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmzysm4iOFOG4zTOtzoWiVgx.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een SpeedTest mislukt soms.

Er is nog steeds iets niet goed met K&K. Geen idee of Odido dat zelf weet. Heeft iemand hier contacten daar?

• stormfly
ernstoud schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:07:
Ik heb sinds gisterenavond een packet loss meting naar 8.8.4.4 opgezet, elke minuut 10 pings,

Niet best!

[Afbeelding]

Ook een SpeedTest mislukt soms.

Er is nog steeds iets niet goed met K&K. Geen idee of Odido dat zelf weet. Heeft iemand hier contacten daar?
Klopt ik zie het hier ook ook het klappert de laatste 3 dagen enorm.

• stormfly
BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:10:
[...]

Was dat niet een DNS-issue toen? Heb zelf namelijk 0 storingen gehad op Odido Glasvezel en gebruik niet hun DNS.

Heb ondertussen mijn K&K daarom ook weer gestopt en weggedaan. Had teruggezocht en in een jaar tijd Klik & Klaar is de Fail-over nooit getriggered... Dus gebruik voor de enkele keer dat het wel gebeurd gewoon mijn mobiele abo.
Volgens mij bepaalde delen van het land hadden last met vast en mobiele storingen, Odido schrijft geen post-mortems, het blijft gissen wat het was.

• arne1612
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:10
Ik heb sinds vrijdag alleen maar ellende ermee en mijn Klik&Klaar is nu Klik&Onklaar.
Allerlei acties uitgevoerd aan mijn kant, ook contact opgenomen met de zogenaamde technische dienst van Odido die niet eens een log kunnen uitlezen of mij kunnen helpen bij het interpreteren van de logs die ik kan uitlezen.

Maar sinds gisterennacht alternatieve DNS servers ingesteld om die Odido troep zoveel mogelijk te mijden en sindsdien 16 uur online zonder onderbrekingen. Niet te vroeg juichen natuurlijk want dan flikkert het er straks weer uit, maar wellicht het proberen waard voor anderen die ook problemen ervaren.

[ Voor 10% gewijzigd door arne1612 op 07-12-2025 15:49 ]

• _Bailey_
  • Niet online
wellicht kan iemand mij op weg helpen , a-technisch hier, maar zie nu dat ik DNS in het modem van K&K heb staan en ook op mijn TP Link router. TP Link staat in router modus achter het K&K modem.

Waar moet ik nou de DNS aanpassen en/of uitschakelen; K&K modem of in mijn TP Link router erachter?

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 07-12-2025 16:44 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

_Bailey_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:39:
wellicht kan iemand mij op weg helpen , a-technisch hier, maar zie nu dat ik DNS in het modem van K&K heb staan en ook op mijn TP Link router. TP Link staat in router modus achter het K&K modem.

Waar moet ik nou de DNS aanpassen en/of uitschakelen; K&K modem of in mijn TP Link router erachter?
bij mij is het mijn router die ze uitdeelt. Maar als je in je router hebt ingesteld dat je de de DNS via DHCP van je Odido modem/router moet overnemen schakelt dat dus gewoon door.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
C:\Users\frans>nslookup tweakers.net
Server:  unifi.localdomain
Address:  192.168.20.1

Non-authoritative answer:
Name:    tweakers.net
Addresses:  2a02:26f0:fd00:e::5c7b:8022
          2a02:26f0:fd00:e::5c7b:802e
          95.100.110.17
          95.100.110.29

• _Bailey_
  • Niet online
franssie schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:50:
[...]

bij mij is het mijn router die ze uitdeelt. Maar als je in je router hebt ingesteld dat je de de DNS via DHCP van je Odido modem/router moet overnemen schakelt dat dus gewoon door.
thanks! ik krijg trouwens in het modem van K&K alleen de mogelijkheid voor Dynamic DNS.
Daar zie ik nu uitgeschakeld DynDNS.com staan, maar dus wel uitgeschakeld.
Ik zal het (voor nu?) zo maar laten en dan in die van Quad9 ingevuld bij DNS in m'n TP Link router.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:24
BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:30:
@ernstoud die ftth.glasoperator.nl is nog vanuit de Vodafone voor Thuis glasvezel tijd. Die hele dienst is door T-Mobile overgenomen toen VodafoneZiggo ontstond en Vodafone hun vaste diensten moest afstoten.

Daarna is het meegegaan naar Odido. Onze Odido Glasvezel verbinding heeft nog steeds een ftth.glasoperator.nl IPv4-adres.

Het kan dat ze een IP-reeks gewoon 'hergebruikt' hebben zonder de reverse-DNS aan te passen.

Wij hebben tegenwoordig op een Odido DSL-verbinding ook een IP uit de reeks 188.90.0.0/15 ('Pool for mobile internet users', maar het is dus een DSL-verbinding).

Ook zie je tegenwoordig adressen uit 192.168.0.0/16 in de traces 8)7

Ik zou er bij Odido dus niet al teveel conclusies aan verbinden uit welke reeks een IP precies komt.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

_Bailey_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:01:
[...]

thanks! ik krijg trouwens in het modem van K&K alleen de mogelijkheid voor Dynamic DNS.
Ik zal het (voor nu?) zo maar laten en dan in die van Quad9 ingevuld bij DNS in m'n TP Link router.
DynDNS is iets anders.

DNS zit onder [Hamburger] > [Netwerkinstelling] > [Thuisnetwerken]

DNS Waarden
DNS
DNS-proxy
Statisch
Vanaf ISP

Als je Statisch kiest kan je twee eigen DNS servers instellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5khjMNn7Aao9sHk4Oh-tu7NepM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e25xy2sZIlygvkOZ5NHP0n7S.png?f=fotoalbum_large

Dus niet onder DNS 8)7 want daar zit alleen DynDNS - beetje "lost in translation" bij Zyxel lijkt het |:(

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 07-12-2025 17:17 ]

_Bailey_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:01:
[...]

Dynamic DNS (zoals bij noip.com) is een dienst waarbij je router regelmatig zijn WAN IP adres doorgeeft aan die dienst die dat IP adres dan koppelt aan bijvoorbeeld bailey.dds.net, dan is je router en je LAN (als je dat toelaat uiteraard) van buiten altijd benaderbaar onder die naam. Handig zoals bij K&K waarbij je IP adres elke 24 uur veranderd.

De gewone DNS instellingen in de router zijn voor de name servers die elke keer als je een request doet op internet de naam zoals “nu.nl” vertalen naar het IP adres van dat domein. In jouw geval dus de 9.9.9.9 server van Quad9.

• _Bailey_
  • Niet online
dank @franssie en @ernstoud voor de heldere uitleg! erg prettig

• BeOnFilms
Ik ervaar dit hele weekend al veel packet loss en hoge jitter. Kan dit met de DNS te maken hebben? Of is het gewoon afwachten tot Odido weer wat stabieler wordt? Ik heb de NR7302 en ben zeer tevreden, maar de afgelopen dagen / weken wel veel storingen.
BeOnFilms schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:32:
Ik ervaar dit hele weekend al veel packet loss en hoge jitter. Kan dit met de DNS te maken hebben? Of is het gewoon afwachten tot Odido weer wat stabieler wordt? Ik heb de NR7302 en ben zeer tevreden, maar de afgelopen dagen / weken wel veel storingen.
Lees maar een paar posts terug, al een dag of drie zijn er problemen ja. Lijkt of Odido dit niet weet of zo.

Niet DNS gerelateerd maar routing en volgens mij een router in de core die issues heeft, zie:

ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

• Siira
  • Niet online
BeOnFilms schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:32:
Nee, DNS is de omzetting van naam naar IP. Packetloss en Jitter hebben dan weer te maken met de routing en netwerkcapaciteit zelf.

Ik heb geen Smokeping draaien ofzo, maar ik heb net wel een tijd via NVidia Geforce Now gespeeld en geen noemenswaardige lagspikes meegemaakt.

Met welke doelen zie je packetloss en/of hoge latency precies?
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.