En waarom is dat dan geen optie voor thuis?, ik gebruik klik@klaar thuis en op de volkstuin, stekker eruit thuis en erin op de tuin en is ook mijn tevens mijn enige internet connectie, ben wel benieuwd van geen optie?arathonk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:14:
Voor thuis geen optie, echt enkel voor op de camping in dit geval. Op de camping is er overigens wel tv via coax.
Niemand thuis (behalve ik), weinig netwerkactiviteit, en de latency is om 19:00 exact van maandenlang rond de 20 ms naar 60 ms gegaan.
Latency waar naartoe? En hoe is het naar andere targets?Polyphemus schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:25:
Niemand thuis (behalve ik), weinig netwerkactiviteit, en de latency is om 19:00 exact van maandenlang rond de 20 ms naar 60 ms gegaan.
ernstoud schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:43:
[...]
Latency waar naartoe? En hoe is het naar andere targets?
:strip_exif()/f/image/ZS26dQ0o4F7O9FQJ7RqRUafv.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de 7302 opnieuw opgestart en het is nu al gemiddeld boven de 100 ms.
:strip_exif()/f/image/5lIq1Caok81lqZXVCexnxFSQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe eens een traceroute naar die targets, dan zie je misschien de bottleneck.Polyphemus schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
[Afbeelding]
Heb de 7302 opnieuw opgestart en het is nu al gemiddeld boven de 100 ms.
[Afbeelding]
@Polyphemus ik zie het bij mij twee sites ook, 70+ vanaf een uur of 1800.
Ze zijn bij odido dus waarschijnlijk weer iets aan het kapot repareren
Ze zijn bij odido dus waarschijnlijk weer iets aan het kapot repareren
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:strip_exif()/f/image/1fjbtCLrzDKIa6u2DNfGb2Jz.jpg?f=fotoalbum_large)
Niets aan de hand hier.
Mijn Atlas probe naar google.com:
:strip_exif()/f/image/ekM6IQ2gI9HVNGEI3lpKqXVN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook normaal.
[ Voor 34% gewijzigd door ernstoud op 23-08-2025 23:38 ]
Hier zonder reboot was het ook verholpen om 23:30
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ligt niet aan WiFi? Je meet nl. draadloos zie ik. Welke snelheid meet je dan?NSG schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:10:
Zucht, het is weer lekker stabiel, maar niet heus.. Ben sinds dag 1 maar begin toch serieus te overwegen om weg te gaan. Als de verbinding wel goed werkt, dan haal ik bijna 1Gbps down en 150 up, dus waar het keer op keer misgaat??
[Afbeelding]
Ik woon gelijkvloers, wifi is nooit een probleem geweest. Maar goed, testje met een ethernet adapter aan m’n iPhone gedaan en dat is niet veel stabieler.ernstoud schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:23:
[...]
Ligt niet aan WiFi? Je meet nl. draadloos zie ik. Welke snelheid meet je dan?
/f/image/RBLtsMzG52WSXsNzgBb4AUwL.png?f=fotoalbum_large)
Speedtest komt op een nette 370/90 uit, maar heb altijd al het gevoel gehad dat Odido hier prioriteit aan geeft.
Wat zien we hier precies? Pings naar een server? Wat zijn de criteria voor "Responsive" vs "Laggy"? Ik zie alleen de appstore pagina van Apple, daar staat ook geen uitleg.NSG schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:54:
[...]
Ik woon gelijkvloers, wifi is nooit een probleem geweest. Maar goed, testje met een ethernet adapter aan m’n iPhone gedaan en dat is niet veel stabieler.
[Afbeelding]
Speedtest komt op een nette 370/90 uit, maar heb altijd al het gevoel gehad dat Odido hier prioriteit aan geeft.
Teveel tekst om the quoten, maar hier staat uitleg: https://orb.net/docs/orb-app/reliabilitySiira schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:49:
[...]
Wat zien we hier precies? Pings naar een server? Wat zijn de criteria voor "Responsive" vs "Laggy"? Ik zie alleen de appstore pagina van Apple, daar staat ook geen uitleg.
Op dit tijdstip werkt het prima, 100% responsive score in ORB.
Pas na een uur of 19:00 begint de verbinding instabiel te worden op sommige dagen.
[ Voor 16% gewijzigd door NSG op 26-08-2025 09:35 ]
Het zijn pings, maar er staat -- voor zover ik kan zien -- niet omschreven wat kwalificeert als "Laggy". Zonder die informatie kun je geen conclusies verbinden aan de resultaten die de app toont.NSG schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Teveel tekst om the quoten, maar hier staat uitleg: https://orb.net/docs/orb-app/reliability
Op dit tijdstip werkt het prima, 100% responsive score in ORB.
Pas na een uur of 19:00 begint de verbinding instabiel te worden op sommige dagen.
Maar wat merk je dan kwalitatief op die momenten? Laden webpagina's dan niet op dat moment? Kun je niet fatsoenlijk gamen?
Streaming video’s die bufferen, Amazon Prime en NPO kijken zit er dan niet in..Keypunchie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:11:
Maar wat merk je dan kwalitatief op die momenten? Laden webpagina's dan niet op dat moment? Kun je niet fatsoenlijk gamen?
Odido heeft weer een update gedaan op de Antennekaart. Het was vakantieseizoen dus er is niet zo heel veel gebeurd, maar alsnog best wat extra uitrol van n78. Langzaam maar zeker verdwijnen de laatste sites zonder 3500MHz. Zie hier: https://antennekaart.nl/k....35034179&providers=odido
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Sorry ik heb niet heel veel opgelet met de updates maar heeft iemand een idee of een update het bijhouden van het aantal bytes dat ontvangen en verstuurd is in je modem een totaal onthoud? Ik heb nu een waarde van 1,14TB (wel netjes omgerekend van bytes naar TB). Ik weet zeker dat ik dat niet in 1 dag heb gedaan (ook niet 1 week). Staat dit op een maand ofzo? Dan zouden we namelijk eindelijk een soort indicator hebben van het verbruik. Persoonlijk zou ik dan wel hopen dat op die pagina een omrekening komt van Bytes naar GB of TB. Bytes is wel een erg kleine hoeveelheid. Dat zou nog kunnen met een 9600 modem.
Zal de waarde zijn na een power cycle vermoed ik, dus ook na een FW update.Cave_Boy schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:20:
Sorry ik heb niet heel veel opgelet met de updates maar heeft iemand een idee of een update het bijhouden van het aantal bytes dat ontvangen en verstuurd is in je modem een totaal onthoud? Ik heb nu een waarde van 1,14TB (wel netjes omgerekend van bytes naar TB). Ik weet zeker dat ik dat niet in 1 dag heb gedaan (ook niet 1 week). Staat dit op een maand ofzo? Dan zouden we namelijk eindelijk een soort indicator hebben van het verbruik. Persoonlijk zou ik dan wel hopen dat op die pagina een omrekening komt van Bytes naar GB of TB. Bytes is wel een erg kleine hoeveelheid. Dat zou nog kunnen met een 9600 modem.
Het apparaat blijft bij onder stroom. Maar dagelijks krijgt het nog wel een nieuw ip. Voorheen kreeg je dan ook een nieuwe tellerstand (0). Dat is nu zo lijkt het niet meer.ernstoud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:25:
[...]
Zal de waarde zijn na een power cycle vermoed ik, dus ook na een FW update.
Momenteel heb ik even wat andere dingen te doen. Ik zal later eens het apparaat uitzetten.
Zo te zien blijft de oude Huawei 4G installatie in mijn wijk maar staan en staan... haha wanneer die ooit een keer vervangen gaat worden zou een wonder zijn...jk-5 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:56:
Odido heeft weer een update gedaan op de Antennekaart. Het was vakantieseizoen dus er is niet zo heel veel gebeurd, maar alsnog best wat extra uitrol van n78. Langzaam maar zeker verdwijnen de laatste sites zonder 3500MHz. Zie hier: https://antennekaart.nl/k....35034179&providers=odido
Zojuist Klik en Klaar opgehaald en geïnstalleerd.
Sim netjes te zien bij inloggen op modem. Maar geen verbinding naar mast.
Tel. Nummer sim ook niet te koppelen in Odido account.
Contact gehad met klantenservice en winkel.
Activatie sim kaart waarschijnlijk iets mis gegaan of storing/vertraging.
In 15min. online is dus zeker niet waargemaakt.
Hopelijk binnenkort opgelost want nodig voor werk.... We wachten af.
Is soms eerder geleverd dan vooraf gecommuniceerd? Bij mij leverde DHL een dag eerder en werkte de SIM niet. Pas op de oorspronkelijk genoemde dag werkte alles.XL500SZ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:33:
Zojuist Klik en Klaar opgehaald en geïnstalleerd.
Dat is meestal het probleem. Het is alleen jammer dat de klantenservice van Odido kennelijk niet de mogelijkheid heeft dat na te gaan laat staan te corrigeren.ernstoud schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:44:
[...]Is soms eerder geleverd dan vooraf gecommuniceerd? Bij mij leverde DHL een dag eerder en werkte de SIM niet. Pas op de oorspronkelijk genoemde dag werkte alles.
Je kunt je op het gebied van klantvriendelijkheid ook afvragen of het niet slimmer zou zijn om de SIM een paar dagen voor levering in te laten gaan. Zeker als je zoals in dit geval het ophaalt. Is het in de winkel opgehaald @XL500SZ?
Toen ik de mijne ophaalde - als de eerste in Almere, op de dag dat het werd gelanceerd - in een winkel van Odido, was het een hoop werk met barcodes scannen en allerlei geklik in de systemen. Toen ik echter thuis kwam en de SIM kaart in het modem stopte, werkte alles meteen.
Ja, net zoals bij mij in het centrum van Assen.bons schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Zo te zien blijft de oude Huawei 4G installatie in mijn wijk maar staan en staan... haha wanneer die ooit een keer vervangen gaat worden zou een wonder zijn...
Inmiddels werkt het. Was een vertraging bij activeren abonnementen, hadden ze een intern bericht over ontvangen, aldus de winkel medewerker.
Nu alle locaties in huis af om het beste signaal te krijgen. Is wel erg gevoelig. 1 plekje in huis gevonden met 5g bereik (2 streepjes), dan is de download 400-500; Upload echter maar ~12. Op 4g afhankelijk van locatie download 100-200, upload ~9.
Wel jammer dat de upload zo traag is, had de hoop met Klik en Klaar eindelijk een redelijk goed alternatief te hebben voor het Kpn adsl + buitengebied abonnement.
Dit is wel veel sneller, aangezien de kpn enorm last heeft van bufferbloat, en daardoor maar effectief 1mbit haalt, en tegelijkertijd het hele internet in huis plat legt bij uploads
Maar had liever een >30 mbit upload gezien ivm grote 3D assemblies in de cloud schieten.
Nu alle locaties in huis af om het beste signaal te krijgen. Is wel erg gevoelig. 1 plekje in huis gevonden met 5g bereik (2 streepjes), dan is de download 400-500; Upload echter maar ~12. Op 4g afhankelijk van locatie download 100-200, upload ~9.
Wel jammer dat de upload zo traag is, had de hoop met Klik en Klaar eindelijk een redelijk goed alternatief te hebben voor het Kpn adsl + buitengebied abonnement.
Dit is wel veel sneller, aangezien de kpn enorm last heeft van bufferbloat, en daardoor maar effectief 1mbit haalt, en tegelijkertijd het hele internet in huis plat legt bij uploads
Maar had liever een >30 mbit upload gezien ivm grote 3D assemblies in de cloud schieten.
Wellicht is het een aanbeveling om toch eens naar een NR7302 te gaan kijken die je buitenshuis zo hoog mogelijk kunt plaatsen voor een beter signaal.XL500SZ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:48:
Inmiddels werkt het. Was een vertraging bij activeren abonnementen, hadden ze een intern bericht over ontvangen, aldus de winkel medewerker.
Daar hebben we een speciaal topic voor.
Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ongunstige carrier aggregatie voor upload dus.XL500SZ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:48:
Nog even verder aan het testen geweest, achter in de tuin een plek gevonden waar de Klik en Klaar 600/70 haalt, dat zou mooi zijn
Misschien daar een outdoor router zoals de genoemde NR7302 installeren.
Blijft alleen het probleem om dan het internet van de router weer terug in huis te krijgen. Ligt wel een stroomkabel, misschien eens testen met een powerline setje, maar is wel 40 meter rechtstreeks, dus qua kabellengte nog veel langer. Maar wie weet.
Blijft alleen het probleem om dan het internet van de router weer terug in huis te krijgen. Ligt wel een stroomkabel, misschien eens testen met een powerline setje, maar is wel 40 meter rechtstreeks, dus qua kabellengte nog veel langer. Maar wie weet.
Netwerkkabel langs de schutting in een pijp terug naar het huis en daar een routertje/accesspoint?XL500SZ schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:43:
Nog even verder aan het testen geweest, achter in de tuin een plek gevonden waar de Klik en Klaar 600/70 haalt, dat zou mooi zijn
Zijn er eigenlijk nog blokkades qua porten? Ik wil het mogelijk nemen als backupverbinding voor mijn server en ben in het bijzonder benieuwd of port 25 zowel inkomend als uitgaand open kunnen.
Ik heb sinds gisteren de Zyxel Klik&Klaar modem. Dingt werkt erg goed, beter dan wat ik me had voorgesteld.
Wireless:
Download - ongeveer tussen de 750 -900 Mbit
Upload – ongeveer 120 tot 140 Mbit
Prima snelheden; had dit niet verwacht!
LAN:
Download - ongeveer tussen de 150-250 Mbit
Upload – zo een 140 tot 150 Mbit
Dit had ik nu weer niet verwacht.
LAN setup:
Kabels zijn goed: CAT6, ook op andere netwerken getest.
Via een 2.5Gb adapter naar USB-C, en adapter drivers zijn geïnstalleerd. Verder nog in de LAN eigenschappen voor de adapter ook de 2.5 Gb optie gekozen. Ook hier is deze adapter op andere netwerken getest en benut de volledige snelheid mogelijk.
Iemand advies of ik hier iets over het hoofd heb gezien? Vaak is bij mij LAN sneller dan Wifi.
Groet.
Wireless:
Download - ongeveer tussen de 750 -900 Mbit
Upload – ongeveer 120 tot 140 Mbit
Prima snelheden; had dit niet verwacht!
LAN:
Download - ongeveer tussen de 150-250 Mbit
Upload – zo een 140 tot 150 Mbit
Dit had ik nu weer niet verwacht.
LAN setup:
Kabels zijn goed: CAT6, ook op andere netwerken getest.
Via een 2.5Gb adapter naar USB-C, en adapter drivers zijn geïnstalleerd. Verder nog in de LAN eigenschappen voor de adapter ook de 2.5 Gb optie gekozen. Ook hier is deze adapter op andere netwerken getest en benut de volledige snelheid mogelijk.
Iemand advies of ik hier iets over het hoofd heb gezien? Vaak is bij mij LAN sneller dan Wifi.
Groet.
@ozmanguday Heb je ook iets met een reguliere Gigabit netwerkpoort ? Dan zou je het daar even mee kunnen testen. Om uit te sluiten dat het aan usb-c naar 2,5 Gbit adapter ligt.
[ Voor 21% gewijzigd door W1ck1e op 31-08-2025 21:45 ]
@W1ck1e Dank je. Deze laptop heeft alleen 2x USB-C en 1 x USB-A, maar halen wel zeker de volledige snelheden op andere netwerken.
Ik zal anderdaags eens mijn "1 Gbit poort" laptop eraan hangen.
Ik zal anderdaags eens mijn "1 Gbit poort" laptop eraan hangen.
[ Voor 0% gewijzigd door ozmanguday op 31-08-2025 22:25 . Reden: Typo ]
Haha, welke is het ongeveer? Misschien bij mij iets bekendbons schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Zo te zien blijft de oude Huawei 4G installatie in mijn wijk maar staan en staan... haha wanneer die ooit een keer vervangen gaat worden zou een wonder zijn...
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Dit is site ID 2445 volgens de antennekaart.. Hij zit wel aan een hoogspannings mast, wellicht dat daarom het zo lang duurt voordat deze wordt vervangen?. ik ben benieuwd of er iets bekend is over deze mastjk-5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:07:
[...]
Haha, welke is het ongeveer? Misschien bij mij iets bekend
Ik had er gisteren ook last van. Vandaag ook nog meegemaakt dat de verbinding af en to een paar seconden helemaal weg is. Blijft een reden dat ik hoop dat ik toch wel ooit glasvezel binnen krijg.ikbenjoeri schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:10:
Andere die ook last hebben van een instabiele verbinding?
Gisteren om 20:32 viel zowel mobiel als K&K uit voor 40-60 seconden. Maar deze hele avond al dat mijn verbinding instabiel is. Ook de routes die telkens veranderen.
[Afbeelding]
Tesla Model Y RWD (2024)
Het rommelde hier ook even, maar ik moet wel zeggen dat dit de eerste keer in bijna een jaar is dat het me echt opviel. Moet natuurlijk niet regelmatiger gaan gebeuren, maar vooralsnog heb ik zo'n gevoel 'het kan een keer gebeuren'.
youtube.com/@hisrep
Ah top! Ja die wordt zeer waarschijnlijk niet meer omgebouwd. Iets noordelijker aan de andere kant van de snelweg (bij de Jonkerstraat) komt een vervangende mast. KPN en VF zullen daar dan ook vast iets in gaan bouwen.bons schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:46:
[...]
Dit is site ID 2445 volgens de antennekaart.. Hij zit wel aan een hoogspannings mast, wellicht dat daarom het zo lang duurt voordat deze wordt vervangen?. ik ben benieuwd of er iets bekend is over deze mast
Nou dat klik en klaar is eerder knipper en gaar. Inmiddels twee dagen geleden de G5 5G router binnen echter geen signaal. Blijkbaar werkt de koppeling met DHL niet helmaal lekker m.a.g. dat Odido niet weet dat is geleverd en daarmee ook maar niet activeert. Eerdere meldingen hierover zijn bijna een jaar oud, je zou toch verwachten dat ze dit probleem nu wel in het snotje hadden... ANyway... wel een mooi knipperledje erbij in huis
--- en inmiddels werkt het... mooie oplossing na al het geknipper
--- en inmiddels werkt het... mooie oplossing na al het geknipper
[ Voor 8% gewijzigd door swiebert op 01-09-2025 21:53 ]
G5 router? Dat is de zakelijk versie?swiebert schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:09:
Nou dat klik en klaar is eerder knipper en gaar. Inmiddels twee dagen geleden de G5 router binnen echter geen signaal. Blijkbaar werkt de koppeling met DHL niet helmaal lekker m.a.g. dat Odido niet weet dat is geleverd en daarmee ook maar niet activeert. Eerdere meldingen hierover zijn bijna een jaar oud, je zou toch verwachten dat ze dit probleem nu wel in het snotje hadden... ANyway... wel een mooi knipperledje erbij in huis
Met G5 bedoelt hij vast 5G, dus niks nieuws
Ja dat klopt
/f/image/VzI8cqWq0zQ6WX584AbKA2eO.png?f=fotoalbum_large)
Heb ik eerder al een post over gemaakt: dunkiegaming in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Productpagina van ZTE: https://www.ztedevices.co...rnet/5g-fwa/g5-ultra.html
[ Voor 7% gewijzigd door dunkiegaming op 01-09-2025 19:42 ]
Odido doet zelf niet de zakelijke versie, dat gaat zover ik weet via partners. Als je gegevens achterlaat op de website sturen ze je gegevens door naar een partner. Via welke partij heb je hem dan afgenomen?dunkiegaming schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:41:
[...]
Ja dat klopt[Afbeelding]
Heb ik eerder al een post over gemaakt: dunkiegaming in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Zucht. Theoretisch 19 Gbps. met WiFi 7. Hoe verzin je het.dunkiegaming schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:41:
[...]
Ja dat klopt[Afbeelding]
Thanks voor de info... ik had al een beetje een vermoeden dat deze wellicht niet meer vervangen zou wordenjk-5 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:44:
[...]
Ah top! Ja die wordt zeer waarschijnlijk niet meer omgebouwd. Iets noordelijker aan de andere kant van de snelweg (bij de Jonkerstraat) komt een vervangende mast. KPN en VF zullen daar dan ook vast iets in gaan bouwen.
Ik heb hem zelf niet afgenomen want ik heb helemaal geen bedrijf.ikbenjoeri schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:57:
[...]
Odido doet zelf niet de zakelijke versie, dat gaat zover ik weet via partners. Als je gegevens achterlaat op de website sturen ze je gegevens door naar een partner. Via welke partij heb je hem dan afgenomen?
Dat ga je dus nooit halenernstoud schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:27:
[...]
Zucht. Theoretisch 19 Gbps. met WiFi 7. Hoe verzin je het.
/f/image/v0VVWRlTBLLxRdEtOlElsnnI.png?f=fotoalbum_large)
Maar het is technisch gezien wel mogelijk met MLO(Multi-Link Operation) waardoor je met 2,4/5/6Ghz tegelijk verbindt.
Leuk zo'n theoretische piek, maar zelfs als je dat haalt: bij die snelheden (19 Gbps) zul je met wat beperktere hardware ook in de problemen komen. Je zit dan op het randje van NVM gen3 write snelheden. En als het versleuteld verkeer is, mag je CPU ook aan de bak.
Maar goed, volgens mij is dat simpel: "wat als we alle banden volledig benutten" en er is geen client die dat aan kan, noch een omgeving (zelfs in een lab) waar je dat haalt.
Maar goed, volgens mij is dat simpel: "wat als we alle banden volledig benutten" en er is geen client die dat aan kan, noch een omgeving (zelfs in een lab) waar je dat haalt.
Ja precies. Wel leuk om dat soort capaciteit te hebben maar niet naar een enkel apparaat.Keypunchie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:47:
Leuk zo'n theoretische piek, maar zelfs als je dat haalt: bij die snelheden (19 Gbps) zul je met wat beperktere hardware ook in de problemen komen. Je zit dan op het randje van NVM gen3 write snelheden. En als het versleuteld verkeer is, mag je CPU ook aan de bak.
Je ziet nu de laatste tijd wel meer en meer use-cases loskomen. Bij de uitfasering van het kopernetwerk in NL en de aanleg van glas zijn nog best wat gebieden waar geen gedegen alternatief is. Voor een aansluiting thuis zat je waarschijnlijk al niet meer op een DSL lijntje dus is de overgang niet zo spannend. Maar alle kasten voor stoplichten, verkeerscamera's, geldautomaten en weet ik veel waar tot op heden een koperlijntje lag kunnen nu prima op een mobiel netwerk draaien. Als je steeds meer en meer van dit soort aansluitingen gaat overzetten en daarmee het kopernetwerk uitfaseert wordt de belasting van het netwerk vanzelf zwaarder.
In andere landen ontstaat ook best een mooie markt voor FWA diensten (zoals K&K) over mmWave. Maar dat zijn landen waar ze lang niet zo veel glas naar huizen hebben liggen als in Nederland.
Het gemak van draadloze verbindingen voor dat soort toepassingen snap ik. Maar daarmee wordt het wel een stuk gevoeliger voor storing en/of sabotage.
Een los netwerk met draden in de grond leg je toch een stuk minder makkelijk plat, dan een mobiele mast, die vanwege zijn aard op een toegankelijke plek staat.
Maar we dwalen af.
Een los netwerk met draden in de grond leg je toch een stuk minder makkelijk plat, dan een mobiele mast, die vanwege zijn aard op een toegankelijke plek staat.
Maar we dwalen af.
Door veranderingen in het interieur moest ik mijn netwerk volledig opnieuw opbouwen.
Omdat op een of andere manier mijn eigen password het niet meer deed, moest ik de fabrieksinstellingen gebruiken.
Voordeel is nu wel dat mijn download snelheid van 170 Mbps naar 480 Mbps is gegaan
Omdat op een of andere manier mijn eigen password het niet meer deed, moest ik de fabrieksinstellingen gebruiken.
Voordeel is nu wel dat mijn download snelheid van 170 Mbps naar 480 Mbps is gegaan
Het viel me de laatste tijd op dat het signaallampje op mijn Klik & Klaar-modem 's avonds vaak rood brandt, wat volgens de online handleiding "zwak 5G-signaal" betekent. Aan de snelheid is het niet te merken:
:strip_exif()/f/image/xH19LTrJmdiFJA3jqhKk9SjS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de responstijden zijn volgens mij normaal (downloadsnelheid is hier lager vanwege oudere wifi-standaard in laptop):
Bug in de firmware, of verbind ik foutieve conclusies aan "zwak 5G-signaal"?
:strip_exif()/f/image/xH19LTrJmdiFJA3jqhKk9SjS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de responstijden zijn volgens mij normaal (downloadsnelheid is hier lager vanwege oudere wifi-standaard in laptop):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| $ speedtest Speedtest by Ookla Server: GSL Networks - Amsterdam (id: 51395) ISP: Odido Netherlands Idle Latency: 21.96 ms (jitter: 2.49ms, low: 17.91ms, high: 24.02ms) Download: 539.50 Mbps (data used: 925.7 MB) 180.80 ms (jitter: 55.89ms, low: 24.88ms, high: 329.47ms) Upload: 42.69 Mbps (data used: 46.6 MB) 23.24 ms (jitter: 3.60ms, low: 18.52ms, high: 41.69ms) Packet Loss: 0.0% Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/87b6cf20-d3a1-41b5-bcb1-862618d502c4 |
Bug in de firmware, of verbind ik foutieve conclusies aan "zwak 5G-signaal"?
Aan fast.com speedtests heb je sowieso niets, die wijken vaak wild af van andere speedtests en kunnen compleet onrealistische snelheden halen. Probeer eens speedtest.net.
Daarnaast weet ik ook niet wat het lampje uitbeeldt, maar je hebt zowel verbinding met 4G als 5G op het modem. Het zou dus kunnen dat enkel 4G wat minder scoort, en je nog wel goed verbonden bent met de 5G band die je op dat moment gebruikt, en die bepaalt het grootste deel van je downloadsnelheid.
Daarnaast weet ik ook niet wat het lampje uitbeeldt, maar je hebt zowel verbinding met 4G als 5G op het modem. Het zou dus kunnen dat enkel 4G wat minder scoort, en je nog wel goed verbonden bent met de 5G band die je op dat moment gebruikt, en die bepaalt het grootste deel van je downloadsnelheid.
Tesla Model Y RWD (2024)
--MeAngry-- schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:38:
Aan fast.com speedtests heb je sowieso niets, die wijken vaak wild af van andere speedtests en kunnen compleet onrealistische snelheden halen. Probeer eens speedtest.net.
Daarnaast weet ik ook niet wat het lampje uitbeeldt,…
:strip_exif()/f/image/QfQay26fQClDKaFdVuAcd3Lm.jpg?f=fotoalbum_large)
Fast.com nooit echt gedaan. Wel eens ervan gehoord maar nu voor de grap even een aantal testen gedaan.--MeAngry-- schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:38:
In alle gevallen was ik bekabeld (2,5Gbit/s NIC verbonden). Voor gemak heb ik wel de getallen achter de komma weggelaten.
190Mbit/s
1722Mbit/s!
788Mbit/s
44Mbit/s
Doe ik speedtest dan behaal ik telkens ongeveer de 780Mbit/s a 800Mbit/s. Wat ook klopt met downloads die ik af en toe doe.
Fast.com is pure fantasie. Snelheid meten in een browser. Hoe verzinnen ze het. Net als de SpeedTest webpagina met al die HTML5 advertenties e.d., wat meet je dan? Geen idee.Cave_Boy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:18:
[...]
Fast.com nooit echt gedaan. Wel eens ervan gehoord maar nu voor de grap even een aantal testen gedaan.
In alle gevallen was ik bekabeld (2,5Gbit/s NIC verbonden). Voor gemak heb ik wel de getallen achter de komma weggelaten.
190Mbit/s
1722Mbit/s!
788Mbit/s
44Mbit/s
Doe ik speedtest dan behaal ik telkens ongeveer de 780Mbit/s a 800Mbit/s. Wat ook klopt met downloads die ik af en toe doe.
De resultaten van de webpagina Speedtest verschillen bij mij eigenlijk nauwelijks met die van de app.ernstoud schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:26:
[...]
Fast.com is pure fantasie. Snelheid meten in een browser. Hoe verzinnen ze het. Net als de SpeedTest webpagina met al die HTML5 advertenties e.d., wat meet je dan? Geen idee.
Maar vermoedelijk wel met de CLI versie of met iPerf3.Cave_Boy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:33:
[...]
De resultaten van de webpagina Speedtest verschillen bij mij eigenlijk nauwelijks met die van de app.
Ook die snelheidstesten heb ik wel eens gedaan. Ja, de ervaring is inderdaad dat er iets meer verschil is tegenover de andere opties om de snelheid te testen. Alleen het verschil was bij mij telkens nog binnen de 20Mbit/s verschil wat ik best acceptabel vind.ernstoud schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:01:
[...]
Maar vermoedelijk wel met de CLI versie of met iPerf3.
Veel helpdesk medewerkers van providers verwijzen ook vaak naar de website van Speedtest. Dit is natuurlijk ook deels voor het makkelijke gemak maar ook volgens mij deels door de aardig goede metingen.
De keer dat ik met fast.com 1.2 Gbps. op mijn AON lijn mat wist ik genoeg … maar goed Your Mileage May Vary.Cave_Boy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:37:
[...]
Ook die snelheidstesten heb ik wel eens gedaan. Ja, de ervaring is inderdaad dat er iets meer verschil is tegenover de andere opties om de snelheid te testen. Alleen het verschil was bij mij telkens nog binnen de 20Mbit/s verschil wat ik best acceptabel vind.
Veel helpdesk medewerkers van providers verwijzen ook vaak naar de website van Speedtest. Dit is natuurlijk ook deels voor het makkelijke gemak maar ook volgens mij deels door de aardig goede metingen.
Ben erg content met mijn gratis eigen iPerf3 server in de Oracle Cloud. Heel mooi constante down/up/latency.
Jullie hebben gelijk, zojuist weer even getest bij rood lampje. Bij Fast.com 1.0 Gbps, bij Speedtest.net 800 Mbps. Voor de volledigheid met beide twee keer getest, resultaten bleven gelijk. Dat is een aardig verschil, maar het zijn allebei geen snelheden die ik associeer met zwak signaal, dus het is verder niet echt relevant.
Voorheen brandde het signaal-lampje altijd groen of blauw, nu vaak rood—ook overdag zag ik vandaag. Maar de verbinding is dus net zo snel als altijd.
Op de modempagina is LTE 2 van 5 streepjes en 5G+ 3 van 5. 2/5 zal dan wel als zwak gelden, en het signaallampje op het modem inderdaad over beide gaan. In de goed verstopte uitleg van Odido¹ wordt expliciet over 5G-signaal gesproken, maar die is waarschijnlijk niet door een technisch persoon geschreven. Een officiële handleiding zou beter zijn, maar die heb ik op hun site niet kunnen vinden. @ernstoud Waar komt je afbeelding vandaan?
O, en dit artikel lijkt op redelijk technisch niveau uit te leggen hoe Fast.com de snelheid meet, voor degenen die het zich afvroegen:
https://netflixtechblog.com/building-fast-com-4857fe0f8adb
¹ https://www.odido.nl/serv...g/internet-tv/installeren > stap 5 > sub-stap 8 > Dit betekenen de kleuren > Signaallampje
Voorheen brandde het signaal-lampje altijd groen of blauw, nu vaak rood—ook overdag zag ik vandaag. Maar de verbinding is dus net zo snel als altijd.
Op de modempagina is LTE 2 van 5 streepjes en 5G+ 3 van 5. 2/5 zal dan wel als zwak gelden, en het signaallampje op het modem inderdaad over beide gaan. In de goed verstopte uitleg van Odido¹ wordt expliciet over 5G-signaal gesproken, maar die is waarschijnlijk niet door een technisch persoon geschreven. Een officiële handleiding zou beter zijn, maar die heb ik op hun site niet kunnen vinden. @ernstoud Waar komt je afbeelding vandaan?
O, en dit artikel lijkt op redelijk technisch niveau uit te leggen hoe Fast.com de snelheid meet, voor degenen die het zich afvroegen:
https://netflixtechblog.com/building-fast-com-4857fe0f8adb
¹ https://www.odido.nl/serv...g/internet-tv/installeren > stap 5 > sub-stap 8 > Dit betekenen de kleuren > Signaallampje
racao schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:11:
Jullie hebben gelijk, zojuist weer even getest bij rood lampje. Bij Fast.com 1.0 Gbps, bij Speedtest.net 800 Mbps.
https://spdl.zyxel.com/NR....0_4.4_Ed6_2024-08-06.pdfEen officiële handleiding zou beter zijn, maar die heb ik op hun site niet kunnen vinden. @ernstoud Waar komt je afbeelding vandaan?
Leuk verhaal van Fast hoe ze de snelheid meten maar geen enkele uitleg over nauwkeurigheid en hoe ze omgaan met de beperkingen van meten in een browser. Want daar ligt de crux, in een browser draaien allerlei processen zoals extensies. In een sandbox, met een rendering engine, JavaScript, HTML5, etc. En elke browser is verschillend.
Beste zou zijn een heel beperkte Linux distro zoals Alpine met zo weinig mogelijk processen, met SpeedTest CLI of iPerf3. Maar goed, je test ook nog eens tegen een onbekende server. Die misschien zwaarbelast is, niet goed ontsloten etc. Indicatief dus maar nooit exact. Of dat wel relevant is, is natuurlijk de vraag. Of je 800 Mbps. meet of 820 Mbps., het verschil merk je toch niet
[ Voor 43% gewijzigd door ernstoud op 05-09-2025 22:31 ]
Bedankt voor de link!
Op dit moment heb ik een groen signaallampje, en in de modempagina heeft zowel 4G als 5G drie streepjes, dus het lijkt erop dat alles daaronder wordt gezien als zwak signaal, en dat dat niet per definitie slechte performance betekent.
Wat snelheid meten betreft, ach, het gaat mij ook enkel om een praktische indicatie. Browsen en downloaden doe ik tenslotte ook niet op een heel beperkte Linux distro met zo weinig mogelijk processen.
Op dit moment heb ik een groen signaallampje, en in de modempagina heeft zowel 4G als 5G drie streepjes, dus het lijkt erop dat alles daaronder wordt gezien als zwak signaal, en dat dat niet per definitie slechte performance betekent.
Wat snelheid meten betreft, ach, het gaat mij ook enkel om een praktische indicatie. Browsen en downloaden doe ik tenslotte ook niet op een heel beperkte Linux distro met zo weinig mogelijk processen.
O, dat is jammer. Heb het zelf niet gelezen, maar weet er ook weinig van. Hoopte dat het voor iemand met verstand ervan genoeg diepgang zou bieden, maar helaas. Pindakaas!Leuk verhaal van Fast hoe ze de snelheid meten maar geen enkele uitleg over nauwkeurigheid en hoe ze omgaan met de beperkingen van meten in een browser.
Uitleg led lampjes (niet exact hetzelfde als het screenshot dat uit een NR5307 manual komt):racao schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:11:
...
Een officiële handleiding zou beter zijn, maar die heb ik op hun site niet kunnen vinden. Waar komt je afbeelding vandaan?
In de Klik en Klaar App, menu Meer... -> Help -> Uitleg 5G Modem led-lampjes
:strip_exif()/f/image/2YAO9TO4DraSYUfdJUADhEAd.png?f=user_large)
Ik vroeg me af hoe goed het zou gaan werken, want zulke schattingen zijn soms wat optimistisch (zie 'tot').
Inmiddels alles aangesloten en ik ben zeer positief verrast door het resultaat:
:strip_exif()/f/image/ttkzf0abXf9toDcbX1GRvBJr.png?f=user_large)
Rond de 800/80 voor 20 euro per maand? 🤯
Bij Ziggo en KPN kost dat ruim het dubbele (nog geen glasvezel hier).
Te mooi om waar te zijn? Zie ik een addertje over het hoofd?
Ik denk het niet, behalve dat de snelheid niet gegarandeerd is, en wel eens minder zal zijn.Flitskikker schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:45:
[Afbeelding]
...
Rond de 800/80 voor 20 euro per maand? 🤯
Bij Ziggo en KPN kost dat ruim het dubbele (nog geen glasvezel hier).
Dat OKK sneller is dan verwacht is volgens mij al eerder gemeld in dit draadje.
Het is draadloos. Dus als de mast vol zit met telefoons die de lokale braderie bezoeken heb je een dag lang 10/10. Of minder.Flitskikker schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:45:
@Flitskikker Nee hoor. Het enige is dat je latency iets hoger ligt dan bij glas. Dus als je heel veel shooters speelt, dan heb je daar een nadeel van.
En je snelheid fluctueert wel gedurende de dag, afhankelijk van drukte en weersomstandigheden.
Maar overall is het gewoon een goed produkt voor de prijs.
En je snelheid fluctueert wel gedurende de dag, afhankelijk van drukte en weersomstandigheden.
Maar overall is het gewoon een goed produkt voor de prijs.
Dit klopt. Tot nu toe gebruik ik mijn iPhone 14 + simkaart (VodaFone) tot ik de Klik-en-Klaar ontvangen heb. Desondanks ik momenten hele hoge latancy spikes ervaar, valt het in algemeen mee in FPS-games. Ik had dit eigenlijk niet verwacht, dus ben benieuwd hoe dit met deze dienst door mij ervaren wordt.Keypunchie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:30:
@Flitskikker Nee hoor. Het enige is dat je latency iets hoger ligt dan bij glas. Dus als je heel veel shooters speelt, dan heb je daar een nadeel van.
We zitten nog in de beginfase, het is een vrij nieuw product. De prijzen gaan later nog wel omhoog en de snelheid omlaag wanneer meer mensen het gebruiken
Geniet tot die tijd van de goeie deal, doe ik ook!
Edit: dit is een reactie op @Flitskikker, kreeg op de één of andere manier niet te zien dat er al reacties onder stonden
Edit: dit is een reactie op @Flitskikker, kreeg op de één of andere manier niet te zien dat er al reacties onder stonden
[ Voor 23% gewijzigd door racao op 12-09-2025 21:49 ]
Prijzen omhoog, odido zegt van niet, waarom denk jij van wel, behoudens inflatie ?racao schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:46:
We zitten nog in de beginfase, het is een vrij nieuw product. De prijzen gaan later nog wel omhoog en de snelheid omlaag wanneer meer mensen het gebruikenGeniet tot die tijd van de goeie deal, doe ik ook!
Snelheid omlaag, dat gaat vanzelf, bij drukte.
Het bestaat al 11 maanden. En is succesvoller dan zij hebben verwacht.
Of, ben jij van odido (We zitten ...) ?
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 12-09-2025 21:54 ]
Ik heb gister toevallig mijn rekening van Odido mogen ontvangen. Nu heb ik een Ben abonnement voor mijn mobiel en mijn vriendin ook. Ik had voorheen wel korting bij mijn Odido abbonement maar dit was dan in totaal €5,00. Hierdoor betaalde ik per maand €20,00. Nu staat er op de factuur nog een korting van €3,39. Totaal bedrag deze maand voor het Odido abonnement is dan ook €16,61. Bij beide kortingen staat klant voordeel. Is er een compensatie geweest ofzo ( al zou het dan duidelijker zijn met de naam compensatie)? Het is zo'n vreemd bedrag.
Edit: Toevoeging. Zojuist een aantal speedtesten gedaan en de latency is best wel laag met 11ms tot 14ms.
Edit: Toevoeging. Zojuist een aantal speedtesten gedaan en de latency is best wel laag met 11ms tot 14ms.
[ Voor 9% gewijzigd door Cave_Boy op 13-09-2025 08:06 ]
Ah, omdat het zo onwaarschijnlijk goedkoop is vergeleken met de rest van het aanbod in Nederland. En ook nog eens maandelijks opzegbaar. Mijn aanname is dat dat is omdat het nog een nieuw product is, en men het zo makkelijker probeert, en dingen die nog minder goed werken bij deze prijs en vrijheid makkelijker accepteert.W1ck1e schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:53:
Prijzen omhoog, odido zegt van niet, waarom denk jij van wel, behoudens inflatie ?
Iemand schreef hier eens dat het in een ander land ook zo begon met een soortgelijk product, volgens mij ook van Odido of een daaraan gerelateerd bedrijf (volgens mij is Odido alleen in Nederland?), en na verloop van tijd flink duurder werd en de contractduur langer.
Als ik mij niet vergis was het verhaal van odido anders: iets van vaste lage prijs. Daar hecht ik meer waarde aan. Tot nu toe kan je altijd na 1 maand weg mochten ze de voorwaarden of prijs wijzigen.racao schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:52:
[...]
Ah, omdat het zo onwaarschijnlijk goedkoop is vergeleken met de rest van het aanbod in Nederland. En ook nog eens maandelijks opzegbaar. Mijn aanname is dat dat is omdat het nog een nieuw product is, en men het zo makkelijker probeert, en dingen die nog minder goed werken bij deze prijs en vrijheid makkelijker accepteert.
Iemand schreef hier eens dat het in een ander land ook zo begon met een soortgelijk product, volgens mij ook van Odido of een daaraan gerelateerd bedrijf (volgens mij is Odido alleen in Nederland?), en na verloop van tijd flink duurder werd en de contractduur langer.
Hoe meer mensen aangeven dat ze iets niet geloven wat iemand zegt of belooft, hoe makkelijker die dan maar inderdaad van de belofte afwijkt,
Aldi Duitsland start 25 September ook met een soort K&K.
Leek me interessant om een vergelijking te maken:
https://www.computerbase....ch-fuer-zuhause-an.94293/
Leek me interessant om een vergelijking te maken:
https://www.computerbase....ch-fuer-zuhause-an.94293/
/f/image/7JyoklUghUr440zPzXUdHP3s.png?f=fotoalbum_large)
300 GB heb je er met een beetje streamen in twee weken verbruikt, laat staan thuiswerken met video calls.
Wat in NL overigens wel een leuke optie van Odido is: https://www.odido.nl/simwallet
Hbe ik op vakantie gebruikt om van een oude GSM die wel eSim ondersteund om er een travel mifi van te maken. K&K van thuis niet meegenomen omdat ik wil dat mijn huis online blijft als ik weg ben, zeker voor langere tijd.
Dekking: Razend snel
Afstand mast: 1,1 km
EDIT: Desondanks ik via de app 5G modem verplaatsen gebruik maak en naar de dichtbijzijnde mast 400 meter wijst, blijft deze vooralsnog verbinden met de mast van 1,1 KM afstand.
Aanvulling: desaltemin, op basis van ervaring van 2 dagen, ben ik tevreden met deze modem. Ik heb mijn 3x zo dure abbonement al maanden geleden gestopt en maakte voor de enkele keren dat ik thuis was gebruik van mijn hotspot via mijn iPhone 14 Pro.
Desondanks is het netwerk stabieler via deze modem en kan er gewoon FPS-games op spelen, terwijl ik bij mijn iPhone 120+ ping momenten had. Dit heb ik tot zo ver niet gehad met de Odido-modem. Hopelijk blijft dit ook zo.
*Deze snelheid is behaald vanaf mijn 2e router. Ik heb vervolgens de snelheid getest rechtstreeks vanaf de modem getest en zie dat de downloadsnelheid vele malen hoger ligt, desondanks ik de 2e router in DMZ heb gezet en via 1 Gbps-kabel loopt.
Gemeten vanaf mijn Asus GT-AC2900:
/f/image/FMcjDct5RQ2yYG6Ls6H3k5EO.png?f=fotoalbum_large)
Gemeten vanaf de Odido/Zyxel NR5307:
/f/image/xhu6jJgyif71DVU8LEd7m5B3.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het forum doorgenomen, maar vroeg me af: Delen andere ook deze lagere snelheid ervaring, vanaf hun eigen router? De snelheden gaan wel hoger, als de 5G-LED van groen naar blauw gaat (raam dicht vs open), maar blijft steken op 1/3 van de snelheid via mijn eigen router
Afstand mast: 1,1 km
De werkelijke gemeten snelheid is tussen 120-175 (down) en 80-120 (up)*. Verbonden met een mast 1,1 KM verwijderd. Interessant, namelijk ligt de andere (recent geplaatsen mast) 400 meter van mij verwijderd (4 van de 5 streepjes vol).Op jouw adres is ook Klik&Klaar Internet via ons 5G-netwerk beschikbaar met een verwachte snelheid tot 300 Mbit/s download en tot 60 Mbit/s upload.
EDIT: Desondanks ik via de app 5G modem verplaatsen gebruik maak en naar de dichtbijzijnde mast 400 meter wijst, blijft deze vooralsnog verbinden met de mast van 1,1 KM afstand.
Aanvulling: desaltemin, op basis van ervaring van 2 dagen, ben ik tevreden met deze modem. Ik heb mijn 3x zo dure abbonement al maanden geleden gestopt en maakte voor de enkele keren dat ik thuis was gebruik van mijn hotspot via mijn iPhone 14 Pro.
Desondanks is het netwerk stabieler via deze modem en kan er gewoon FPS-games op spelen, terwijl ik bij mijn iPhone 120+ ping momenten had. Dit heb ik tot zo ver niet gehad met de Odido-modem. Hopelijk blijft dit ook zo.
*Deze snelheid is behaald vanaf mijn 2e router. Ik heb vervolgens de snelheid getest rechtstreeks vanaf de modem getest en zie dat de downloadsnelheid vele malen hoger ligt, desondanks ik de 2e router in DMZ heb gezet en via 1 Gbps-kabel loopt.
Gemeten vanaf mijn Asus GT-AC2900:
/f/image/FMcjDct5RQ2yYG6Ls6H3k5EO.png?f=fotoalbum_large)
Gemeten vanaf de Odido/Zyxel NR5307:
/f/image/xhu6jJgyif71DVU8LEd7m5B3.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het forum doorgenomen, maar vroeg me af: Delen andere ook deze lagere snelheid ervaring, vanaf hun eigen router? De snelheden gaan wel hoger, als de 5G-LED van groen naar blauw gaat (raam dicht vs open), maar blijft steken op 1/3 van de snelheid via mijn eigen router
[ Voor 79% gewijzigd door m.z op 14-09-2025 16:43 . Reden: Aanvullende info + verschillende netwerksnelheden + ervaring-vraag ]
Ik heb sinds release een klik en klaar, echter met de laatste update gaat er het nodige mis... het lijkt er op dat die nu een dhcp release doet ipv renew en ik dus standaard de klok er op gelijk kan zetten dat ik elke dag om 15:03 10/15s geen internet heb en mn citrix omgeving het niet doet(en de voipcall waar ik inzit natuurlijk dropt).
Is er nog een optie om dit aan te passen, downgraden of zit ik nu vast aan een eigen 5g modem halen om het weer stabiel te krijgen?
Is er nog een optie om dit aan te passen, downgraden of zit ik nu vast aan een eigen 5g modem halen om het weer stabiel te krijgen?
Herstart en modem een keer op een tijdstip dat het jou beter uitkomt (bijvoorbeeld om 02:00 ‘s nachts) dan zal hij vanaf dat moment elke keer om 02:00 even z’n verbinding verliezentorretje2012 schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:52:
Ik heb sinds release een klik en klaar, echter met de laatste update gaat er het nodige mis... het lijkt er op dat die nu een dhcp release doet ipv renew en ik dus standaard de klok er op gelijk kan zetten dat ik elke dag om 15:03 10/15s geen internet heb en mn citrix omgeving het niet doet(en de voipcall waar ik inzit natuurlijk dropt).
Ik heb sinds gisteren klik en klaar in huis. De snelheid valt niet echt tegen maar het zou wel beter moeten kunnen. Als ik bovenstaande doe kom ik uit bij een mast een een kilometer bij mijn huis vandaan. Terwijl de dichtstbijzijnde mast op 225 meter staat en meerdere masten dichterbij. Ze hebben lijkt het allemaal N78 met hetzelfde vermogen en stralen uit op 0%, 120% en 240%.In het Klik&Klaar modem is het mogelijk om uit te lezen hoe je exact met het netwerk verbindt. Dit kun je zien wanneer je op de menuknop rechtsboven drukt, dan naar 'Systeemmonitor' en vervolgens maar 'Mobiele WAN status' gaat. Onder 'Service-informatie' zie je een 'Cell-ID' staan.
Kopieer dit getal en ga naar https://antennekaart.nl/tools/4g-enb-calculator. Vul het getal daar in in het meest linker veld genaamd 'Cell Identity'. Onder de rekenmachine zal wanneer deze cell ID bekend is een knop verschijnen die je naar de Antennekaart brengt wanneer je daarop klikt.
Als je op de Antennekaart op de locatie klikt kun je in de balk rechts zien welke frequenties deze mast uitzendt, waar ook staat welke richtingen de mast op zendt. Bekijk ook de 5G kaart waar n78 (3500MHz, de snelle frequentie) heen staat gericht. Bij sommige masten heeft Odido niet in elk sector n78 hangen. Kijk daarom goed naar de richtingen.
Is het mogelijk de dichtstbijzijnde in te stellen? En heeft dat zin? Ik haal maar zo'n 60mbps terwijl ik met mijn KPN telefoon soms wel 400mbps haal. Die masten staan grotendeels op dezelfde locatie. Het 5G lampje op het modem is ook rood.
Edit: Inmiddels het modem op zolder geplaatst bij het velux dakraampje. Het is net te ver van m'n computer plek op de begane grond. Maar daar nog nu 100 up en 30 down. (was 60 en 1!). Op de telefoon via wifi op dezelfde plek 170 down. Moet even kijken voor een repeater (heb ik ergens liggen) of een betere wifi dongle (de huidige is echt heel oud, maar een nieuwe moet ik dan wel gaan halen). Hij pakt nu ook een mast dichterbij.
Ik zit volgens de dekkingskaart precies in een heel klein "langzaam" vlekje. Dus al veel sneller als beloofd. Maar hoopte supersnel te pakken (dat zit volgens die kaart echt nog geen 50 meter verderop). Maar zeker tevreden voor nu (tot ze het glas doortrekken, ligt al ruim een jaar tot voor de deur maar nog niet binnen gebracht)
[ Voor 18% gewijzigd door HijDieAllesWeet op 14-09-2025 13:20 ]
De lage prijs en dat het maandelijks opzegbaar is zijn wel de voornaamste redenen dat ik klik en klaar heb gehaald. Als het net zo duur was als bedraad internet zou ik voor bedraad zijn gegaan denk ik.racao schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:52:
[...]
Ah, omdat het zo onwaarschijnlijk goedkoop is vergeleken met de rest van het aanbod in Nederland. En ook nog eens maandelijks opzegbaar. Mijn aanname is dat dat is omdat het nog een nieuw product is, en men het zo makkelijker probeert, en dingen die nog minder goed werken bij deze prijs en vrijheid makkelijker accepteert.
i know, maar het toch achterlijk dat ze geen renew doen ipv een forced drop?wbschenk schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:32:
[...]
Herstart en modem een keer op een tijdstip dat het jou beter uitkomt (bijvoorbeeld om 02:00 ‘s nachts) dan zal hij vanaf dat moment elke keer om 02:00 even z’n verbinding verliezen
HijDieAllesWeet schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:50:
[code] [...] [/code]
offtopic:
Jij zocht hier de [quote]-tags. Zo is het niet te lezen, maar dat wist je natuurlijk al.
Jij zocht hier de [quote]-tags. Zo is het niet te lezen, maar dat wist je natuurlijk al.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Gebruik het forum niet zo vaak. Heb het aangepast. Dank voor de suggestie!Room42 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:08:
[...]offtopic:
Bedoel je hierbij de DHCP client (aan de Wan zijde) of de DHCP server kant ( client intern zijde)torretje2012 schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:52:
Als dit gebeurd aan de interne zijde is dat wel heel apart idd.
Volgens mij voor de externe kant is het altijd al zo geweest (mij ervaring iedergeval) dat je lijn gereset wordt elke 24u en dit resulteert in een connectie onderbreking van 10-30 seconden. Je kunt dit gelukkig wel een beetje "zelf inplannen" door snachts een keer de stekker eruit te halen, dan zal ie dat elke keer op dat moment doen. Maar de "hinderlijke" connectie drop van 10-30 seconden heeft er altijd al ingezeten sinds launch elke 24u. Vaak (niet altijd) krijg je bij de reset ook een andere WAN IP trouwens.
Mijn Glasnet glasvezel ligt eruit en ik probeer K&K aan de Fritz te hangen als failover, maar om een of andere manier wil de Fritz de K&K niet als internetverbinding zien. Zie ik iets over het hoofd? Gewoon lan kabel tussen de 2 Lan1 poorten zou het toch moeten doen wanneer ik deze in de Fritz instel als primaire of failover?
Lijkt me dan dat de ethernetkabel vanaf het K&K modem in de WAN poort van de Fritzbox moet.Miglow schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:18:
Mijn Glasnet glasvezel ligt eruit en ik probeer K&K aan de Fritz te hangen als failover, maar om een of andere manier wil de Fritz de K&K niet als internetverbinding zien. Zie ik iets over het hoofd? Gewoon lan kabel tussen de 2 Lan1 poorten zou het toch moeten doen wanneer ik deze in de Fritz instel als primaire of failover?
Yup. Niet dat deze die heeft, maar je kunt Lan1 daaraan toewijzen, ik heb een 5530 fiber modem. Ik ga nog eens kijken of ik iets over het hoofd zie.ernstoud schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:01:
[...]
Lijkt me dan dat de ethernetkabel vanaf het K&K modem in de WAN poort van de Fritzbox moet.
Heeft misschien te maken met het feit dat je geen WAN IP doorkrijgt, maar een vrij te gebruiken LAN IP. Geen idee of de Fritz dat nodig heeft om de poort als WAN aan te zien.Miglow schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:34:
[...]
Yup. Niet dat deze die heeft, maar je kunt Lan1 daaraan toewijzen, ik heb een 5530 fiber modem. Ik ga nog eens kijken of ik iets over het hoofd zie.
Gebruik je misschien dezelfde LAN IP-range op je eigen network als de Zyxel standard uitgeeft? Dat is het 192.168.1.1/24 subnet. Dan is het nodig om het subnet van de Zyxel aan te passen, dat is gewoon mogelijk dacht ik.
@BiG-GuY GMTA
[ Voor 21% gewijzigd door --MeAngry-- op 15-09-2025 13:46 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Verkeerde LAN poort 🫣 ging ervan uit dat de poort het dichtst bij de voeding de LAN1 zou zijn, blijkt de zwarte te zijn die een beetje losstaat aan de kant van de SFP. Sorry he? 🤦🏼♂️
In het verleden waren er veel problemen met de wifi van de standaard K&K router. Hierdoor heb ik tijdelijk een oude AP (KPN Superwifi 2) via de utp kabel verbonden. Dit werkt goed, maar de snelheid is op deze manier wel beduidend lager dan rechtstreeks op de router, vermoedelijk doordat de superwifi clients snel naar 2.4 ghz duwt. Is het inmiddels al mogelijk om de wifi van het K&K modem te gebruiken zonder dat deze na een paar dagen onbruikbaar traag word? De firmware versie die mijn modem heeft is
V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430
Oost west 127.0.0.1 best
@draak42 Ja hoor!
Sinds die b17 van juni is de WiFi stabiel te noemen vergeleken met voorgaande firmware...
Sinds die b17 van juni is de WiFi stabiel te noemen vergeleken met voorgaande firmware...
Absoluut, zie mijn post van afgelopen juni. De WiFi is bij mij stabiel goed sinds de b17 firmware.draak42 schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:57:
In het verleden waren er veel problemen met de wifi van de standaard K&K router. Hierdoor heb ik tijdelijk een oude AP (KPN Superwifi 2) via de utp kabel verbonden. Dit werkt goed, maar de snelheid is op deze manier wel beduidend lager dan rechtstreeks op de router, vermoedelijk doordat de superwifi clients snel naar 2.4 ghz duwt. Is het inmiddels al mogelijk om de wifi van het K&K modem te gebruiken zonder dat deze na een paar dagen onbruikbaar traag word? De firmware versie die mijn modem heeft is
Hmm plots sinds gisteravond heb ik blijkbaar wel een Wireguard connectie met anderen. Anderen kunnen mij ook pingen en benaderen. Ik kan hun alleen niet meer zien en benaderen. Heb al gekeken in het modem maar daar staat alles nog zoals het hoorde. Iemand een idee of er iets met poort 1194 is veranderd? (dat is de poort die eerder goed werkte met Wireguard)
Zelf gebruik ik geen Wireguard maar een OVPN op UDP poort 1199. Net nog getest, maar geen problemen.Cave_Boy schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:44:
Hmm plots sinds gisteravond heb ik blijkbaar wel een Wireguard connectie met anderen. Anderen kunnen mij ook pingen en benaderen. Ik kan hun alleen niet meer zien en benaderen. Heb al gekeken in het modem maar daar staat alles nog zoals het hoorde. Iemand een idee of er iets met poort 1194 is veranderd? (dat is de poort die eerder goed werkte met Wireguard)
In ieder geval is poort 1199 open (vanaf Odido smartphone naar Odido K&K)
Jamesbond007uk
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.