[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
ikbenjoeri schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Odido is intern bezig met netwerk migratie, waarbij er problemen ontstaan zijn dat devices naar 3G gaan. Probleem speelt op alle type abonnementen en devices. Ze zijn ermee bezig.
Kennelijk nog steeds niet opgelost.

  • analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:48
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:41:
Ik ben van het unifi support team naar escalation team gegaan daarna naar de product lead en nu ligt het bij een developer. Hopelijk nu snel een fix voor de unifi 5g max outdoor 3g issue.
Top dat je er werk van hebt gemaakt, thanks.. nou Ubiquiti nog 😂

  • ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:05
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:44:
[...]

Kennelijk nog steeds niet opgelost.
Heb te horen gekregen dat mogelijk tot eind augustus duurt voordat Odido verholpen heeft.....

Omdat ze voorzichtig de oplossing willen uitrollen. (Eventuele risico’s en complicaties moeten daarom eerst zorgvuldig worden onderzocht.)

[ Voor 10% gewijzigd door ikbenjoeri op 17-06-2026 22:01 ]


  • Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Vanwege een kabelbreuk in mijn wijk mag ik vandaag een klik en klaar setje ophalen.

Nu host ik een aantal dingen thuis zoals WireGuard, dus mijn vraag is of Odido CG-NAT gebruikt? (Search in dit topic geeft wisselende berichten)

En zo ja, iemand die daar een oplossing voor heeft? Gewoon via een VPS/VPN naar buiten routeren?

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-v op 21-06-2026 09:23 ]


  • BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:23

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jay-v schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:20:
Vanwege een kabelbreuk in mijn wijk mag ik vandaag een klik en klaar setje ophalen.

Nu host ik een aantal dingen thuis zoals WireGuard, dus mijn vraag is of Odido CG-NAT gebruikt? (Search in dit topic geeft wisselende berichten)

En zo ja, iemand die daar een oplossing voor heeft? Gewoon via een VPS/VPN naar buiten routeren?
De Klik&Klaar dienst gebruikt geen CG-NAT. Wel een dynamisch publiek IPv4 die minimaal elke 24u veranderd. Elke reconnect veranderd hij ook.

Ook niet alle poorten zijn open, in dit topic kan je een lijst vinden van poorten die wel open zijn.

Home Assistant Configuratie V&A


  • Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

BiG-GuY schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:48:
[...]

De Klik&Klaar dienst gebruikt geen CG-NAT. Wel een dynamisch publiek IPv4 die minimaal elke 24u veranderd. Elke reconnect veranderd hij ook.

Ook niet alle poorten zijn open, in dit topic kan je een lijst vinden van poorten die wel open zijn.
Thanks, een veranderend IP is niet zon probleem voor mij. Geen mogelijkheid to bridge modus wellicht wel :-). Toch maar even alles via een VPS weg routen dan maar.

  • BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:23

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jay-v schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Thanks, een veranderend IP is niet zon probleem voor mij. Geen mogelijkheid to bridge modus wellicht wel :-). Toch maar even alles via een VPS weg routen dan maar.
Toen ik nog het originele modem gebruikte, werkte DMZ wel gewoon.

De Bridge mode werkte onbetrouwbaar toen ik nog wel de oude firmware had op de Zyxel, dus gebruikte alsnog DMZ.

Home Assistant Configuratie V&A


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

@Jay-v dmz werkt bij mij prima met wireguard, icm met een freemyip account

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:30
Jay-v schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Thanks, een veranderend IP is niet zon probleem voor mij. Geen mogelijkheid to bridge modus wellicht wel :-). Toch maar even alles via een VPS weg routen dan maar.
Hier info hoe dat te enablen: Tips & tricks Zyxel NR5307 5G router

RIPE Atlas probe: 1005104


  • Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

franssie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:27:
@Jay-v dmz werkt bij mij prima met wireguard, icm met een freemyip account
Thanks, hier hetzelfde.

Eerst even de DHCP range veranderd zodat het niet overlapt met mijn bestaande netwerk, dan de Zyxel aansluiten op de UDM, DMZ instellen op de Odido/Zyxel 5G router (bestemming UDM) en alles werkt weer perfect. Daarna nog ff de wifi op de Zyxel uit

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
Vaevictis_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:44:
[...]

Kennelijk nog steeds niet opgelost.
Er is wel iets veranderd bij mij (De Meern), want de 5G Max Outdoor heeft na 6 dagen uptime (nog) een 5G verbinding. Snelheid is wel een stuk lager dan eerder (225Mbit/100Mbit) kan toeval zijn, atmosferisch is het uitstekend weer. Na een reboot haal ik nu opeens 850Mbit/130Mbit.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 22-06-2026 07:35 ]


  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:55
Eigenlijk vrijwel direct met en na de lichtshow (onweer van laatst) heb ik hier in Purmerend last van vertraging bij het laden van internetpagina's. Ook een streamingdienst (Prime, Netflix en NPO+) heb ik getest en bij alle merk je een merkbare vertraging. Waarbij het voorheen altijd vrijwel direct de pagina a stream op je scherm zichtbaar was is dit nu bij een internetpagina 2 - 4 seconden wachten en dan opent hij pas de pagina. Bij een Stream heb ik plots even een laadscherm (van 2 - 4 seconden).

Doe ik een snelheidstest met Speedtest krijg ik:
Via de app en bekabeld: 825Mbit/s download en 112Mbit/s upload
Via de website van speedtest: 820Mbit/s download en 115Mbit/s upload (eigenlijk wel hetzelfde dus).
Ping is wel iets hoger dan wat ik vroeger had maar met 17ms is dit volgens mij wel acceptabel?

In beide gevallen is bij het begin (het laden) ook hier duidelijk merkbaar (dat is net voor de test start).

Ook op een mobiel via hetzelfde wifi netwerk heb ik er last van. Ga ik via 5G (Ben netwerk) heb ik er ook last van. De zender waar ik mee verbonden ben is volgens de specificaties verbonden met 10Gb/s glas.

DNS: Ik heb zowel met Adguard DNS, Google DNS als provider DNS geprobeerd (geen enkel verschil merkbaar).

Modem heeft door een scripje een automatische herstart in de ochtend (ik lees nu wel steeds meer dat het herstarten niet meer nodig is?)

Morgen heb ik overdag even tijd dan wil ik het modem even een stuk verplaatsen. Dan verbind hij met een andere zender (ook die is verbonden met 10Gb/s glas volgens de site). Die is wel op een iets minder gunstigere locatie maar het is even proberen.

Iemand die hetzelfde heeft ervaren of een idee heeft wat of waar het probleem zit?

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
We komen nu ergens met Ubiquity support. Ik heb het nu wel werkend om een 5G connectie te maken zonder reboot. Door dit commando via SSH te geven. (ICCD vervangen door eigen ICCD).
code:
1
echo '{"method":"set-radio-pref","params":{"iccid":"8931163200134931390","mode":"lte,5gnr-nsa"}}' | uiwwand-ctl
Helaas is deze fix niet permanent, na een reboot zal het weer weg zijn. Ik ga kijken of deze 24 uur overleeft. Hopelijk komen ze met een permanente oplossing.

  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:55
Odido-klanten melden problemen met internet en bellen Zou dit ook mijn probleem / hinder kunnen zijn?

  • ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:05
Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:32:
We komen nu ergens met Ubiquity support. Ik heb het nu wel werkend om een 5G connectie te maken zonder reboot. Door dit commando via SSH te geven. (ICCD vervangen door eigen ICCD).
code:
1
echo '{"method":"set-radio-pref","params":{"iccid":"8931163200134931390","mode":"lte,5gnr-nsa"}}' | uiwwand-ctl
Helaas is deze fix niet permanent, na een reboot zal het weer weg zijn. Ik ga kijken of deze 24 uur overleeft. Hopelijk komen ze met een permanente oplossing.
Waarschijnlijk heb je probleem dat de router na een tijd niet meer verbind met N78. Dat zie ik ook met OPPO 5G routers. Met ZTE en Zyxel heb ik dit nog niet gezien op het Odido netwerk. Bij een reboot heeft deze wel weer N78.

  • BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:23

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:32:
We komen nu ergens met Ubiquity support. Ik heb het nu wel werkend om een 5G connectie te maken zonder reboot. Door dit commando via SSH te geven. (ICCD vervangen door eigen ICCD).
code:
1
echo '{"method":"set-radio-pref","params":{"iccid":"8931163200134931390","mode":"lte,5gnr-nsa"}}' | uiwwand-ctl
Helaas is deze fix niet permanent, na een reboot zal het weer weg zijn. Ik ga kijken of deze 24 uur overleeft. Hopelijk komen ze met een permanente oplossing.
Dat betekend dat ze dus wel de modem chip kunnen besturen. Hoop dat ze dit dan in Unifi Network stoppen, zodat je dit gewoon via het menu kan instellen en reboots kan overleven.

Zal zo kijken of het hier ook werkt.

Home Assistant Configuratie V&A


  • BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:23

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ikbenjoeri schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Waarschijnlijk heb je probleem dat de router na een tijd niet meer verbind met N78. Dat zie ik ook met OPPO 5G routers. Met ZTE en Zyxel heb ik dit nog niet gezien op het Odido netwerk. Bij een reboot heeft deze wel weer N78.
Nee. Het probleem is dat iets in het Odido netwerk ervoor zorgt dat het modem terugvalt op 3G en dan daarna vaak niet vanzelf weer connectie maakt met 5G/4G. Heb dit gedrag alleen bij Unifi gezien.

Home Assistant Configuratie V&A


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
BiG-GuY schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Dat betekend dat ze dus wel de modem chip kunnen besturen. Hoop dat ze dit dan in Unifi Network stoppen, zodat je dit gewoon via het menu kan instellen en reboots kan overleven.

Zal zo kijken of het hier ook werkt.
Ik hoop eigenlijk op een firmware update, het lijkt me echt een bug. Bij mij werkte het meteen.

  • kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:04
BiG-GuY schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Nee. Het probleem is dat iets in het Odido netwerk ervoor zorgt dat het modem terugvalt op 3G en dan daarna vaak niet vanzelf weer connectie maakt met 5G/4G. Heb dit gedrag alleen bij Unifi gezien.
Dit heb ik gister einde middag ook op mijn mobiele abonnement gehad. Vol bereik 5G kon niet bellen of internetten. Vervolgens zag ik eventjes 3G, maar op mijn telefoon kreeg ik wel automatisch 5G na een minuut. Bellen lukte nog steeds niet, maar internetten wel (gesprek via whatsapp gevoerd).

  • ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:05
BiG-GuY schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Dat betekend dat ze dus wel de modem chip kunnen besturen. Hoop dat ze dit dan in Unifi Network stoppen, zodat je dit gewoon via het menu kan instellen en reboots kan overleven.

Zal zo kijken of het hier ook werkt.
Hij geeft aan lagere snelheid te halen maar nog wel op 5G zit. 225Mbps haal je niet op 3G. Dit is andere probleem dan 3G terugval. Ik werk met hoop verschillende 4/5G routers.

"Er is wel iets veranderd bij mij (De Meern), want de 5G Max Outdoor heeft na 6 dagen uptime (nog) een 5G verbinding. Snelheid is wel een stuk lager dan eerder (225Mbit/100Mbit) kan toeval zijn, atmosferisch is het uitstekend weer. Na een reboot haal ik nu opeens 850Mbit/130Mbit."

  • BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:23

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ikbenjoeri schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Hij geeft aan lagere snelheid te halen maar nog wel op 5G zit. 225Mbps haal je niet op 3G. Dit is andere probleem dan 3G terugval. Ik werk met hoop verschillende 4/5G routers.

"Er is wel iets veranderd bij mij (De Meern), want de 5G Max Outdoor heeft na 6 dagen uptime (nog) een 5G verbinding. Snelheid is wel een stuk lager dan eerder (225Mbit/100Mbit) kan toeval zijn, atmosferisch is het uitstekend weer. Na een reboot haal ik nu opeens 850Mbit/130Mbit."
Ze zijn sowieso nog landelijk bezig om hun netwerk om te gooien, zodat 3G uit kan vanaf augustus 2026. Die vrijgekomen band moeten ze dan weer voor 4G of 5G inzetten. Vraag is of ze 5G SA tegelijk gaan doen of dat ze dat op een later moment gaan doen.

Bij mij in Utrecht gaat hij wel uiteindelijk terug naar 5G zonder een reboot te doen. Je kan duidelijk zien wanneer hij connectie met 5G-NSA kwijt is en op 3G zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxgMIQcHZgq11ol3TuY_iHc9vpU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oLOMeuTnxsMEGSml1G9oKgwN.png?f=fotoalbum_large

Wat ik ook zie is dat als mijn simkaart op 3G connectie heeft, ik wel een normaal publiek IP-adres krijg, maar zodra hij weer verbind op 5G/4G het vaak een CG-NAT adres is, terwijl dit niet klopt met de APN die ik ingesteld heb. Het netwerk negeert dus nog steeds de APN. De tickets die ik heb aangemaakt via ons zakelijke contract over de APN/IP-adressen staan ook nog steeds open bij Odido.

Het SSH commando werkt overigens, hij zit nu weer op 5G-NSA. Snelheid is hier niet veranderd op 5G-NSA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQQV44RJZX_c89Y1_gbJCsOjy7I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wYKSJfS8zpE5bmJc6hpdeUHT.png?f=user_large

Home Assistant Configuratie V&A


  • BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:23

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
kadir76 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Dit heb ik gister einde middag ook op mijn mobiele abonnement gehad. Vol bereik 5G kon niet bellen of internetten. Vervolgens zag ik eventjes 3G, maar op mijn telefoon kreeg ik wel automatisch 5G na een minuut. Bellen lukte nog steeds niet, maar internetten wel (gesprek via whatsapp gevoerd).
Ik kreeg gisteravond melding van Odido dat er een storing was op hun netwerk. Om 20:16 ontving ik nog:
Sinds 16:51 zagen wij dat een deel van onze mobiele gebruikers een verminderde ervaring had bij het opzetten van gesprekken.

Door gerichte maatregelen is de mogelijke hinder inmiddels sterk teruggedrongen.

Wij blijven de situatie monitoren om de stabiliteit te waarborgen.

Home Assistant Configuratie V&A


  • BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:23

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Ik hoop eigenlijk op een firmware update, het lijkt me echt een bug. Bij mij werkte het meteen.
Ik doelde op het kunnen instellen van welke netwerktechniek gebruikt wordt. En het liefst zelfs welke banden gebruikt worden. Met dat SSH commando zet je 3G/UMTS uit, dus hij kan dan überhaupt het 3G netwerk niet meer zien, enkel 5G-NSA/LTE banden.

Grote kans dat dit dus al kan met de juiste SSH commando's, al hebben ze die nergens vrijgegeven.

Home Assistant Configuratie V&A


  • jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 19:32
kunai schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:02:
Ik denk dat het modem onderhand ook de n78 heeft gevonden.

En nu dus niet meer met n1 verbonden is? Klopt dat adhv dit screenshot?

[Afbeelding]
Ik interpreteer dit dat n78 nu primair wordt gebruikt, en n1 secundair (het tweede blokje). Beide tegelijk dus

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:35
Ik heb nu al meer dan 24 uur een stabiele 5G verbinding met 5G max outdoor met het forceren van het modem op 5G zoals hierboven beschreven. Dus zolang er geen reboot plaatvind gaat het goed.
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)