WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-06 22:29
pribo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Herstarten gaat hier software matig via Zyxel Nebula Control Center, dus niet via een schakelklok of slimme stekker............maar dan moet je modem/router wel de mogelijk hebben om via Zyxel Nebula bedient te worden.

Zie: https://nebula.zyxel.com/
NR7302:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Nm8Lu7xXh8pOUMhPxX4q8pX4hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wQE2HIuzOao8K74ZVaZUayiJ.png?f=fotoalbum_large

Of met shell root access een cronjob.

RIPE Atlas probe: 1005104

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 23:35

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor degenen die een Unifi netwerk draaien is er mogelijk een interessante optie bijgekomen. Deze werkt niet standalone, dus je hebt wel minimaal een Unifi Gateway nodig.

https://blog.ui.com/article/introducing-unifi-5g-backup

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/internet-solutions/products/u5g

Gebruik zelf de U5G-Max-Outdoor.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 21-05-2026 18:54 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08:49
BiG-GuY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:39:
Voor degenen die een Unifi netwerk draaien is er mogelijk een interessante optie bijgekomen. Deze werkt niet standalone, dus je hebt wel minimaal een Unifi Gateway nodig.

https://blog.ui.com/article/introducing-unifi-5g-backup

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/internet-solutions/products/u5g

Gebruik zelf de U5G-Max-Outdoor.
Het gebruikt helaas alleen 5G RedCap de snelheid zal doorwel wel beperkt zijn. Het is meer geschikt als een backup tot 100Mbit dan een vervanger van het Klik&Klaar modem met Unifi. Daarvoor is de 5G max en Outdoor een beter optie.

• ernstoud
svenvg93 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:22:
[...]

Het gebruikt helaas alleen 5G RedCap de snelheid zal doorwel wel beperkt zijn. Het is meer geschikt als een backup tot 100Mbit dan een vervanger van het Klik&Klaar modem met Unifi. Daarvoor is de 5G max en Outdoor een beter optie.
Zover ik weet is er in NL nog geen provider die RedCap biedt. Dus krijg je 4G. Bleh 🤢.

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:11
ernstoud schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Zover ik weet is er in NL nog geen provider die RedCap biedt. Dus krijg je 4G. Bleh 🤢.
Volgensmij heb je voor RedCap alleen een 5G SA netwerk nodig. Vodafone biedt dat al aan volgensmij.

RIPE Atlas probe #1008427

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:18
dunkiegaming schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Volgensmij heb je voor RedCap alleen een 5G SA netwerk nodig. Vodafone biedt dat al aan volgensmij.
Nee, nog geen van de drie providers in NL hebben standalone 5G helaas

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-06 23:27
Even als leek, wat is RedCap? Als ik ernaar zoek, lees ik iets over Reduced Capability, maar ik word er niet heel veel wijzer van.

@jk‑5, bedoel je hiermee dat 5G nog steeds over 4G loopt? Ik heb daar iets over gelezen. Zou dat ongeveer hetzelfde zijn als wanneer we IPv6 in IPv4‑pakketjes encapsuleren, of is het idee bij 4G en 5G heel anders?

• jk-5
Bedge85 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:50:
Even als leek, wat is RedCap? Als ik ernaar zoek, lees ik iets over Reduced Capability, maar ik word er niet heel veel wijzer van.

@jk‑5, bedoel je hiermee dat 5G nog steeds over 4G loopt? Ik heb daar iets over gelezen. Zou dat ongeveer hetzelfde zijn als wanneer we IPv6 in IPv4‑pakketjes encapsuleren, of is het idee bij 4G en 5G heel anders?
RedCap is Reduced Capacity 5G. Het is een lichtere variant van 5G die makkelijker te implementeren is, bedoeld voor IoT toepassingen. Bij 4G werd hier vaak LTE cat 4 voor gebruikt wat een oudere variant van 4G is waarbij geen carrier aggregation mogelijk is. Het modem verbindt met maximaal 1 band op maximaal 2x2 mimo. Daarbij is de snelheid niet hoger dan ~150Mbps.

Op 5G werkt het dus soortgelijk. Daar komt de limitatie ook vandaan dat het alleen werkt met standalone 5G, omdat dat veel makkelijker te implementeren is op goedkopere hardware.

In Nederland hebben we non-standalone 5G wat betekent dat de signaling nog over 4G loopt. Terwijl je primair met een aantal 4G banden bent verbonden koppel je dus secundair ook een aantal 5G banden (zoals 3500MHz). Dit is al een belangrijke opstap naar standalone 5G waar je telefoon nog enkel met 5G verbonden is. Dat wil niet zeggen dat 5G niks toevoegt, sinds de uitrol van 3500MHz is bij een gemiddelde mast de verhouding van dataverkeer over 4G en 5G ongeveer 50:50 (ook logisch, 3500MHz is 100MHz breed, als je al het 4G spectrum per mast optelt kom je ook tegen de 100MHz).

Het nadeel van standalone 5G is dat je daarmee niet meer de 4G en 5G dual connectivity hebt. Dat is nu waardevol omdat je daarmee de 4G capaciteit kan gebruiken. Als standalone 5G straks een ding is ben je sterk afhankelijk van de 3500MHz band, omdat de NL'se providers daarbuiten eigenlijk alleen 20MHz mid-band hebben (n3 bij Vodafone, n1 bij KPN en Odido) en 10MHz low-band (700MHz). Op dat moment kan dus een capaciteitsprobleem ontstaan op plekken waar geen 3500MHz hangt. Zelfs wanneer standalone 5G beschikbaar is zullen standalone en non-standalone naast elkaar worden gebruikt, omdat het NSA (en daarbij ENDC (wat dual-connectivity betekent)) scenario zo waardevol is voor capaciteit.

Ik heb zelf trouwens de stille hoop dat KPN dit jaar standalone 5G gaat lanceren. Zij zijn het verste met de bouw van de nieuwe core. Maar ik heb hier geen concrete informatie over, dus we moeten het zien :)

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-06 23:27
@jk-5 Dankje, duidelijk uitgelegd! Ik snap nu beter wat de relatie is tussen RedCap en onderliggende 4G en 5G netwerk.

Heeft huidige non-standalone 5G aanpak ook nog voordeel voor providers dat ze op deze manier makkelijker zowel 4G als 5G ondersteuning kunnen aanbieden? Er zijn nog best veel devies die alleen 4G kunnen, of heeft dit geen invloed.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@jk-5 dus als ik het samengevat als
" Zolang er nog apparatuur gebruik moet maken van de b banden, is er nog onvoldoende capaciteit om alles over te schakelen naar n banden voor full 5g" klopt dat?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jk-5
Bedge85 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:11:
@jk-5 Dankje, duidelijk uitgelegd! Ik snap nu beter wat de relatie is tussen RedCap en onderliggende 4G en 5G netwerk.

Heeft huidige non-standalone 5G aanpak ook nog voordeel voor providers dat ze op deze manier makkelijker zowel 4G als 5G ondersteuning kunnen aanbieden? Er zijn nog best veel devies die alleen 4G kunnen, of heeft dit geen invloed.
Opzich niet nee. De technieken kunnen los van elkaar worden aangeboden en daarvoor maakt het eigenlijk niet uit of er SA of NSA draait. De apparatuur bij de mast kan aan de achterkant op een aantal verschillende manieren met de core praten. Dat is bijvoorbeeld een mast met 4G en 5G die met een EPC (4G generatie) core praat. Alle vertaling die nodig is voor 5G gebeurt bij de mast zelf. Andersom is het ook mogelijk, een core uitsluitend van de 5G generatie en masten die alleen 4G uitzenden. Hiervoor is dan wel een update aan de apparatuur van de mast nodig zodat ze in elk geval wel de 5G interfaces ondersteunen om met het corenetwerk te praten. Je kunt ze ook nog door elkaar gebruiken.

Maar het scenario van een 5G core met 5G interfaces vanaf eventuele 4G-only masten zal in de toekomst het waarschijnlijkste zijn. Meestal ligt het namelijk niet aan de apparatuur van de mast dat alleen 4G kan worden uitgezonden, maar komt het dat er hele oude (passieve) antennes zijn die de 5G frequenties niet ondersteunen.
franssie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:12:
@jk-5 dus als ik het samengevat als
" Zolang er nog apparatuur gebruik moet maken van de b banden, is er nog onvoldoende capaciteit om alles over te schakelen naar n banden voor full 5g" klopt dat?
Als alle mobiele netwerken op elke mast 3500MHz hebben draaien is dit niet echt een probleem. Maar het is natuurlijk een flinke investering en klus totdat we dat punt bereiken. Op het huidige tempo van uitrollen van KPN zijn ze nog jaren bezig om daar te komen. Dus heb je andere slimme oplossingen nodig. Een mogelijkheid kan zijn dat wanneer standalone 5G een ding is ze meer spectrum gaan omzetten (al dan niet met DSS). Een andere optie is het koppelen van 3500MHz van een andere mast in de buurt die het wél al heeft. KPN doet dit nu op veel plekken. Je 4G en primaire 5G signaal komen van de mast bij jou in de buurt, met de mogelijkheid om 3500MHz te koppelen van een andere mast in de buurt waar het al hangt.

In een eindsituatie verwacht ik dat er 1 of 2 banden op 4G zullen blijven en de rest van het spectrum op 5G wordt ingezet. Dat zal dan lang blijven draaien tot al het gebruik daar verdwenen is.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
Ik heb vandaag K&K ontvangen, NR5307. Op de 1e etage achter het raam enorm veel demping -105dBm. Nieuwbouw met extreem goede isolatie en triple glas. Eens kijk hoe het in de tuin gaat.

Zijn er mensen die de Zyxel router wellicht in een kastje buiten onder een afdakje hebben hangen? Ik denk dat ik binnen nergens goed ontvangst ga krijgen. Omdat ik K&K nu test vind ik meteen een outdoor modem ook iets te veel van het goede.

• ernstoud
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:56:
Ik heb vandaag K&K ontvangen, NR5307. Op de 1e etage achter het raam enorm veel demping -105dBm. Nieuwbouw met extreem goede isolatie en triple glas. Eens kijk hoe het in de tuin gaat.

Zijn er mensen die de Zyxel router wellicht in een kastje buiten onder een afdakje hebben hangen? Ik denk dat ik binnen nergens goed ontvangst ga krijgen. Omdat ik K&K nu test vind ik meteen een outdoor modem ook iets te veel van het goede.
Hier: topaj in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Zoek even in deze thread op deze Tweaker met de zoekfunctie dan vind je het hele verhaal.

• Vaevictis_
ernstoud schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:00:
[...]

Hier: topaj in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Zoek even in deze thread op deze Tweaker met de zoekfunctie dan vind je het hele verhaal.
Ok, buiten wel goed ontvangst en doorvoersnelheid. Zat eerst onder de 100/30Mbit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzkkFQEksr2h2I1qlPEp1rlKuMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/81hk8ICwRZIuvIvUcUFa1fXt.png?f=fotoalbum_large

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lekker. Natuurlijk is vandaag wel vrij goede omstandigheden: geen regen die het signaal verstoord, maar dat is serieus snel internet. Ga je nu toch maar een buitenmodem aanschaffen?

• Vaevictis_
Keypunchie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:12:
Lekker. Natuurlijk is vandaag wel vrij goede omstandigheden: geen regen die het signaal verstoord, maar dat is serieus snel internet. Ga je nu toch maar een buitenmodem aanschaffen?
Ik haal zelfs meer dan ik met glasvezel haal, maar heb nog 14 dagen om te testen. Ik ga de router eens op het dak zetten dan heb ik wel een aardige indruk. Als dat zo blijft komende dagen weet ik wel genoeg.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:37
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Ik haal zelfs meer dan ik met glasvezel haal, maar heb nog 14 dagen om te testen. Ik ga de router eens op het dak zetten dan heb ik wel een aardige indruk. Als dat zo blijft komende dagen weet ik wel genoeg.
dat kan niet

dan vergelijk je het met een low budget abonnement met een gecapte snelheid
of met beperkte hardware

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 23-05-2026 19:40 ]

• Vaevictis_
boyette schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:40:
[...]

dat kan niet

dan vergelijk je het met een low budget abonnement met een gecapte snelheid
of met beperkte hardware
Jawel, mijn abo is gecapt op 500Mbit. Natuurlijk is het medium nooit sneller dan glasvezel.

• boyette
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Jawel, mijn abo is gecapt op 500Mbit. Natuurlijk is het medium nooit sneller dan glasvezel.
maar als je daar gewoon glasvezel hebt en je hebt een enorm geisoleerde locatie
waarom ga je dan in hemelsnaam lopen klooien met k&k..

dat gaat nog wel meer problemen geven bij slecht weer bijv. of andere atmosferische onrust

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

boyette schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:14:
[...]

maar als je daar gewoon glasvezel hebt en je hebt een enorm geisoleerde locatie
waarom ga je dan in hemelsnaam lopen klooien met k&k..

dat gaat nog wel meer problemen geven bij slecht weer bijv. of andere atmosferische onrust
Waarom niet? Meeste huishoudens hebben genoeg aan 50/50 en dat scheelt gewoon geld.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:59
Zelf gebruik ik nu inmiddels al enige tijd klik n klaar en ik doe er eigenlijk van alles mee. Moet typen dat ik eigenlijk nog steeds blij ben met het product.

Snelheid die ik gemiddeld haal is ruim voldoende (800Mb/s download 110Mb/s upload). Hier is de upload altijd eigenlijk stabiel en de download schommelt met pakweg 150Mb/s verschil.

Downloaden van grote bestanden gaat prima. Ook als je diverse 4K streams aan hebt staan.

VPN met Wireguard server is mogelijk (even goed opletten welke andere poort je gebruikt). Ben zelf eigenlijk overgestapt op Tailscale (gemak).

Glasvezel moet hier nog steeds komen maar kijkend naar de huidige prijzen in de omgeving van glasvezel... Moet ik eerlijk typen dat ik in dit geval voor Odido kies. De vertraging in spellen die ik heb... Ik merk dat een heel klein beetje (heeeeel soms). Heb vaak genoeg juist een van de lagere waardes tegenover de rest.

En nee dit is niet een bericht dat ik Odido wil promoten maar het product opzich werkt naar hoe ik het zie (en ook bij vrienden enz) goed. Het datalek van een tijdje terug is een behoorlijke misser. Maar om dan over te stappen (wat diverse destijds aangaven).. Ja aan de ene kant zou ik dat ook willen maar je vind bij elke provider wel datalekken (ja niet zo mega als Odido maar op dit moment worden hoe ik het zie juist deze lekken vaak steeds groter).

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 19:38
Cave_Boy schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:02:
Zelf gebruik ik nu inmiddels al enige tijd klik n klaar en ik doe er eigenlijk van alles mee. Moet typen dat ik eigenlijk nog steeds blij ben met het product.

Snelheid die ik gemiddeld haal is ruim voldoende (800Mb/s download 110Mb/s upload). Hier is de upload altijd eigenlijk stabiel en de download schommelt met pakweg 150Mb/s verschil.

Downloaden van grote bestanden gaat prima. Ook als je diverse 4K streams aan hebt staan.

VPN met Wireguard server is mogelijk (even goed opletten welke andere poort je gebruikt). Ben zelf eigenlijk overgestapt op Tailscale (gemak).

Glasvezel moet hier nog steeds komen maar kijkend naar de huidige prijzen in de omgeving van glasvezel... Moet ik eerlijk typen dat ik in dit geval voor Odido kies. De vertraging in spellen die ik heb... Ik merk dat een heel klein beetje (heeeeel soms). Heb vaak genoeg juist een van de lagere waardes tegenover de rest.

En nee dit is niet een bericht dat ik Odido wil promoten maar het product opzich werkt naar hoe ik het zie (en ook bij vrienden enz) goed. Het datalek van een tijdje terug is een behoorlijke misser. Maar om dan over te stappen (wat diverse destijds aangaven).. Ja aan de ene kant zou ik dat ook willen maar je vind bij elke provider wel datalekken (ja niet zo mega als Odido maar op dit moment worden hoe ik het zie juist deze lekken vaak steeds groter).
De prijs/kwaliteit-verhouding is ongeëvenaard. Ieder huishouden heeft internet nodig, en nu zeker in een tijd waar een deel van de mensen toch wat beter op de centen moet letten... Aan de andere kant kunnen we beter op publieke fora zeggen: snelheid kak, internet kak, zodat minder mensen het afnemen :P

Ik heb vooralsnog alleen de mogelijkheid tot internet via deze optie in mijn nieuwbouwwoning (waar ik nu al een jaar woon) omdat de verhuurder weigert een stopcontact in de meterkast aan te leggen. (De meterkast staat gedeeltelijk niet in de woning zelf maar in een gemeenschappelijke ruimte.)

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Intercity schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:20:
... Aan de andere kant kunnen we beter op publieke fora zeggen: snelheid kak, internet kak, zodat minder mensen het afnemen ...
Het framen in de politiek is al erg genoeg, zullen we het hier achterwege laten ?
;)
Het is inderdaad een heel goed product voor de doelgroep.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 24-05-2026 08:25 ]

• Keypunchie
  • Niet online
@Intercity Volgens mij valt het "instorten" als iedereen het gaat gebruiken wel mee, of is het hooguit dat er vanuit Ziggo en KPN geen concurrentie is, daardoor blijft veel spectrum op veel plaatsen onbenut.

Kijk maar naar "gewoon" mobiel, 4G stortte op Utrecht CS echt in, tijdens de spits. 5G merk ik dat echt niet bij. Zelfde verhaal in dit draadje, paar mensen die naast festivalterreinen wonen, ook nauwelijks invloed.

• Cave_Boy
Keypunchie schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:37:
@Intercity Volgens mij valt het "instorten" als iedereen het gaat gebruiken wel mee, of is het hooguit dat er vanuit Ziggo en KPN geen concurrentie is, daardoor blijft veel spectrum op veel plaatsen onbenut.

Kijk maar naar "gewoon" mobiel, 4G stortte op Utrecht CS echt in, tijdens de spits. 5G merk ik dat echt niet bij. Zelfde verhaal in dit draadje, paar mensen die naast festivalterreinen wonen, ook nauwelijks invloed.
Ik merk zelf ook het inkwakken van snelheid op spit momenten eigenlijk ook niet.
Zelf snap ik de vergelijking met festivals wel al is die niet helemaal eerlijk. Juist met festivals worden er vaak een a meer steunpunten in de buurt geplaatst.

Maar wat ik ook heb gezien is dat Odido (en andere providers) ook nog geregeld punten erbij doen voor meer dekking en capaciteit.

• ernstoud
@Intercity Volgens mij valt het "instorten" als iedereen het gaat gebruiken wel mee,
Behalve dan in de nacht als de energiebesparing inschakelt. En de invloed van blad aan de bomen betekent bij mij geen n78 meer en overdag dan gemiddeld 150 Mbps. down en in de nacht nog maar de helft daarvan. Maar dat is ook op ruim 2 km. afstand en NR7302 op 3 meter hoogte achter enkel glas.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:23
Cave_Boy schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:45:
[...]

. Juist met festivals worden er vaak een a meer steunpunten in de buurt geplaatst.
Fun fact, theoretisch zou een dorp verderop ineens trage 4/5g verbinding kunnen hebben omdat die mast de tijdelijke verbinding aanstraalt :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
woon" mobiel, 4G stortte op Utrecht CS echt in, tijdens de spits. 5G merk ik dat echt niet bij. Zelfde verhaal in dit draadje, paar mensen die naast festivalterreinen wonen, ook nauwelijks invloed.
Grappig genoeg is dat instorten van 4G niet vanwege beschikbare bandbreedte die op raakte maar vanwege het aantal gelijktijdige actieve connecties. Met 5G is de bandbreedte per client hoger en dat zorgt er vooral voor dat de client data sneller ontvangt/verstuurt (duh)en je daarmee de de lijn sneller vrij geeft voor andere gebruikers. Dus ook als je de hele dag enkel tekstberichten via ICQ verstuurt wil Odido graag dat je een 800Mbit verbinding met de mast hebt.
Tenzij iedereen die 800Mbit 24 uur per dag voor 100% gebruikt, dan zakt de boel wel in elkaar. :+

• BiG-GuY

BiG-GuY

Voor de gebruikers van Unifi, de laatste Network Update heeft veel inzicht toegevoegd voor hun 5G modems zoals de U5G-Max en U5G-Max-Outdoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khfGxaKTEDbPpELpucmeIOxj79A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gVNnmqVodDHfhDl5l8fQrqSe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK30dc_0ZiNftyRhaMdbxbswgyI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/B7BtXrkRx6nPifwqU87SWni0.png?f=fotoalbum_tile
Helaas nog geen mogelijkheid om instellingen te veranderen, maar de inzage is nog steeds wel interessant en nuttig. Het gat wat je ziet is dat hij soms terugschakelt naar 3G terwijl 5G en 4G al een goed sterk signaal hebben. Moet hem nog even anders richten dat hij niet uitkomt op de 3G mast die nog in de buurt actief is.

Nu gebruik ik hem zelf enkel voor back-up, anders had ik het veel sneller gemerkt dat hij op 3G zat.

• grubby
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 16:34
Zojuist m'n Ziggo verbinding opgezegd thuis omdat de verbinding de helft van het jaar niet wordt gebruikt. De andere helft van het jaar ben ik vaak onderweg (camper) in Nederland en Europa. Ik dacht in eerste instantie aan Starlink, maar ik vind de eenmalige en maandelijkse kosten best hoog. Ik denk dat K&K best een goed alternatief is voor Nederland maar zodra ik over de grens ga moet ik weer overstappen naar een alternatieve router/(e)sim.

Thuis heb ik op dit moment een Unifi Dream Router 7 staan met een aantal access points en protect devices. Ik zie dat UI recent de Ubiquiti UniFi Dream Router 5G Max heeft uitgebracht (uitverkocht op dit moment).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Ubiquiti UniFi Dream Router 5G Max in combinatie met de K&K sim? (primair of secundaire WAN maakt niet uit). Wanneer dit goed werkt dan denk ik dat ik voor deze setup ga en verkoop ik mijn Dream Router 7.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 21:15
grubby schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:23:
Zojuist m'n Ziggo verbinding opgezegd thuis omdat de verbinding de helft van het jaar niet wordt gebruikt. De andere helft van het jaar ben ik vaak onderweg (camper) in Nederland en Europa. Ik dacht in eerste instantie aan Starlink, maar ik vind de eenmalige en maandelijkse kosten best hoog. Ik denk dat K&K best een goed alternatief is voor Nederland maar zodra ik over de grens ga moet ik weer overstappen naar een alternatieve router/(e)sim.

Thuis heb ik op dit moment een Unifi Dream Router 7 staan met een aantal access points en protect devices. Ik zie dat UI recent de Ubiquiti UniFi Dream Router 5G Max heeft uitgebracht (uitverkocht op dit moment).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Ubiquiti UniFi Dream Router 5G Max in combinatie met de K&K sim? (primair of secundaire WAN maakt niet uit). Wanneer dit goed werkt dan denk ik dat ik voor deze setup ga en verkoop ik mijn Dream Router 7.
Hou er rekening mee met dat je als je je eigen modem met K&K gebruikt, je volgens de voorwaarden bepaalde 4G en 5G banden niet mag gebruiken. In de Ubiquiti 5G productreeks is het momenteel nog niet mogelijk om banden uit te schakelen of te selecteren. Maar of dat een probleem wordt, weet alleen Odido ;)

• BiG-GuY

BiG-GuY

Polyphemus schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Hou er rekening mee met dat je als je je eigen modem met K&K gebruikt, je volgens de voorwaarden bepaalde 4G en 5G banden niet mag gebruiken. In de Ubiquiti 5G productreeks is het momenteel nog niet mogelijk om banden uit te schakelen of te selecteren. Maar of dat een probleem wordt, weet alleen Odido ;)
Die voorwaarden staan momenteel enkel in de voorwaarden voor K&K Zakelijk.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@grubby een andere ervaring, ik gebruik gewoon het k&k modem, mijn unifi router staat met een vast dhcp in de dmz. Ondanks de dubbele NAT werken wireguard en Teleport probleemloos. Dat zou ik eerst proberen, modem krijg je toch in bruikleen en zo kan je eerst kijken of het voor jou werkt zonder nieuwe hardware te kopen.

• Pehol
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-06 23:54
Meer mensen storing?

• boyette
er is geen storing

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

hier ook niets geks, maar het kan natuurlijk ook lokaal aan je mast liggen.
Waar ervoer je het en is het al opgelost?

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:04
kijk eens op https://www.odido.nl/netwerk/storing wellicht is er een probleem met je mast.

Alternatieven zijn: je hebt niet betaald, je hebt teveel data verbuikt, je SIM is per ongeluk gedeactiveerd, je modem is kapot etc etc

• Pehol
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-06 23:54
Bedankt voor de tips. Het is een remote locatie (opslagruimte) en ik denk dat het mijn powerstation als UPS probeersel is precies na 48 uur

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:23
Pehol schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:44:
Bedankt voor de tips. Het is een remote locatie (opslagruimte) en ik denk dat het mijn powerstation als UPS probeersel is precies na 48 uur
En hoelang houd de ups het vol? Want vrijdag heeft het behoorlijk ge onweert her en der.

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 14:07
BiG-GuY schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:27:
Voor de gebruikers van Unifi, de laatste Network Update heeft veel inzicht toegevoegd voor hun 5G modems zoals de U5G-Max en U5G-Max-Outdoor.
[Afbeelding][Afbeelding]
Helaas nog geen mogelijkheid om instellingen te veranderen, maar de inzage is nog steeds wel interessant en nuttig. Het gat wat je ziet is dat hij soms terugschakelt naar 3G terwijl 5G en 4G al een goed sterk signaal hebben. Moet hem nog even anders richten dat hij niet uitkomt op de 3G mast die nog in de buurt actief is.

Nu gebruik ik hem zelf enkel voor back-up, anders had ik het veel sneller gemerkt dat hij op 3G zat.
Ik gebruik de 5G max en merk hetzelfde. Elke ~24 uur valt de verbinding terug op 3G. Na een restart van het modem weer voor een dag op 5G. Ik denk dat dit niet met het bereik te maken heeft, maar een bug is (getriggerd doordat Odido je na een dag van de mast disconnect?).

Blijkbaar hebben anderen hier ook last van, ik kwam deze tegen: https://community.ui.com/releases/f9c387b9-39fe-4d4d-957b-352a6fe946bc?replyId=a788b9b3-7da6-48e6-adc8-f9198a4e8ed4

• BiG-GuY

BiG-GuY

hapSnap schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Ik gebruik de 5G max en merk hetzelfde. Elke ~24 uur valt de verbinding terug op 3G. Na een restart van het modem weer voor een dag op 5G. Ik denk dat dit niet met het bereik te maken heeft, maar een bug is (getriggerd doordat Odido je na een dag van de mast disconnect?).

Blijkbaar hebben anderen hier ook last van, ik kwam deze tegen: https://community.ui.com/releases/f9c387b9-39fe-4d4d-957b-352a6fe946bc?replyId=a788b9b3-7da6-48e6-adc8-f9198a4e8ed4
Ik zie bij de mijne dat hij ook op random momenten wel 5G connectie maakt. Is nu bijvoorbeeld verbonden met b3+b3+n78+n1 met 683/137Mbps snelheid terwijl dat eerder op de dag wel 3G was. Op 3G is dat rond de 8/4Mbps.

Mooiste zou zijn dat ze een bandselectie implementeren, zodat je die band uit kan zetten.

• DainB
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-06 15:26
Not sure if this was already posted, not going to trawl through all 400 pages of replies, but if someone needs simple script to reboot router to renew IP, should work on any Linux, Cygwin, WSL, etc.
#!/bin/bash

# put your admin password here
PASS='A1B2CDEF'
# put your router IP here
IP='192.168.1.1'

BASE64_PASS=$(echo -n ${PASS} | base64)

# login to router and get session key and cookies
SESSION_KEY=$(curl -k -s "https://${IP}/UserLogin" -b 'odido_cookies' -c 'odido_cookies' --data-raw "{\"Input_Account\":\"admin\",\"Input_Passwd\":\"${BASE64_PASS}\",\"currLang\":\"en\",\"RememberPassword\":1,\"SHA512_password\":false}" | sed 's/.*sessionkey"://' | sed 's/,.*//'); 

# reboot
curl -k -s "https://${IP}/cgi-bin/Reboot?sessionkey=$SESSION_KEY" -X 'POST' -b 'odido_cookies' -c 'odido_cookies' 

[ Voor 21% gewijzigd door DainB op 01-06-2026 14:47 ]

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:04
DainB schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:36:
Not sure if this was already posted, not going to trawl through all 400 pages of replies, but if someone needs simple script to reboot router to renew IP, should work on any Linux, Cygwin, WSL, etc.
Heeft iemand ook al een script om de Zyxel WX5600-T0 op een vergelijkbare manier te herstarten?

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Is er een specifieke reden waarom Teams onstabiel kan zijn via K&K? Ik lees er hier meer over in het topic, maar ook dat sommige mensen er totaal geen last van hebben.

Recent heb ik een collega namelijk K&K aanbevolen i.v.m. een nieuwbouwwoning waar voorlopig geen glas wordt gelegd. Hemelsbreed 600 meter en een mast die op glas is aangesloten (n1, n28, n78). Maar Teams loopt daar praktisch altijd vast.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ronwiel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:26:
Is er een specifieke reden waarom Teams onstabiel kan zijn via K&K? Ik lees er hier meer over in het topic, maar ook dat sommige mensen er totaal geen last van hebben.

Recent heb ik een collega namelijk K&K aanbevolen i.v.m. een nieuwbouwwoning waar voorlopig geen glas wordt gelegd. Hemelsbreed 600 meter en een mast die op glas is aangesloten (n1, n28, n78). Maar Teams loopt daar praktisch altijd vast.
600meter met een modem binnen in een nieuwbouwwoning is waarschijnlijk teveel demping. Wat voor snelheden en latency haalt die als die het test? Vermoed dat dit niet stabiel is. Wat zeggen de signaalwaarden in het modem en welke banden worden gebruikt?

Bij veel demping stort vooral de Upload in, omdat die met name uit de 4G mid banden komen die je dan niet goed vangt.

Met het originele modem haalde ik in mijn nieuwbouwwoning uit 2021 tussen de 50/5 en 500/50 afhankelijk van waar ik hem neerzette en mijn 5G mast zit op 300m afstand. Latency ging ook alle kanten op, afhankelijk van waar ik hem neerzette.

Heb nu een U5G-Max-Outdoor die dus ook buiten hangt en haal consequent 600-700Mbps Down, 120-140Mbps up. Latency zit nu tussen de 15-35ms.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 03-06-2026 10:49 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:51

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ronwiel schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:26:

Teams werkt hier prima.

Eigenlijk werkt alles op dit moment echt helemaal prima. begin van dit jaar hadden we regelmatig wat hickups, maar sinds een paar maanden is het echt superstabiel en snel.

Wij kunnen hier enkel ADSL en er is echt geen enkele reden waarom dat beter zou zijn. Het is duurder en langzamer. Op papier zou adsl betrouwbaarder moeten zijn. Maar K&K blijkt superbetrouwbaar..

• Keypunchie
  • Niet online
Je zou weinig fluctuaties op koper verwachten en geen invloed van weersomstandigheden, maar het is heel makkelijk denkbaar dat je een slechter signaal op koper ervaart dan via mobiel (hangt uiteraard nogal af van afstand tot de mast, danwel wijkcentrale)

En het is geen gedeeld medium, dus kan niet door drukte capaciteitsbeperkingen ervaren.

Maar goed, als het signaal dus ruk is... Dan is het definitief ruk.

[ Voor 24% gewijzigd door Keypunchie op 03-06-2026 12:52 ]

• ernstoud
Keypunchie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:51:
Je zou weinig fluctuaties op koper verwachten en geen invloed van weersomstandigheden, maar het is heel makkelijk denkbaar dat je een slechter signaal op koper ervaart dan via mobiel (hangt uiteraard nogal af van afstand tot de mast, danwel wijkcentrale)

En het is geen gedeeld medium, dus kan niet door drukte capaciteitsbeperkingen ervaren.

Maar goed, als het signaal dus ruk is... Dan is het definitief ruk.
VDSL is storingsgevoelig bijvoorbeeld bij onweer is mijn ervaring. En door crosstalk beïnvloeden aderparen elkaar in de grondkabel. Toen mijn buren allemaal overgingen naar glasvezel werd bij mijn VDSL verbinding de snelheid steeds iets beter.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En ook bij ADSL had je natuurlijk enige mate van overboeking.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06 20:58
Ik kwam een paar dagen een scriptje tegen wat de 800mhz beschikbaar maakte op de K&K maar stomgenoeg niet gebookmarked... iemand die deze terug weet te vinden?

• ernstoud
torretje2012 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:19:
Ik kwam een paar dagen een scriptje tegen wat de 800mhz beschikbaar maakte op de K&K maar stomgenoeg niet gebookmarked... iemand die deze terug weet te vinden?
Hier: Tips & tricks Zyxel NR5307 5G router

• Vaevictis_
Heb de unifi 5g Max outdoor binnen en direct opgehangen. Demping is ong -85dBm, heb nog niet gekeken of ik het beter krijg. Snel aan de muur gemonteerd in de lunchpauze. Voordeel is wel dat de Unifi router het meteen als WAN interface zit en dus failover kun instellen.

Haal nu 850/110 Mbit/sec met 20ms latency. Niet slecht, toren is op 500m afstand zie ik met antenne kaart. Zit een odido mast dichterbij. Alleen moet ik dan beter uitlijnen want nu op andere toren gericht.

[ Voor 15% gewijzigd door Vaevictis_ op 03-06-2026 19:11 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Vaevictis_ lijkt me zeer sterk dat de mast op die afstand staat met die snelheid. Je zult op die afstand praktisch geen n78 meer kunnen vangen dus ook niet zo'n hoge download kunnen halen. Er zal een mast dichterbij zijn.

Mijn mast zit op 300m in de stad en ik haal tussen de 600-700Mbps Download en 120-140Mbps Upload max, met de U5G-Max-Outdoor.

• Vaevictis_
BiG-GuY schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:04:
@Vaevictis_ lijkt me zeer sterk dat de mast op die afstand staat met die snelheid. Je zult op die afstand praktisch geen n78 meer kunnen vangen dus ook niet zo'n hoge download kunnen halen. Er zal een mast dichterbij zijn.

Mijn mast zit op 300m in de stad en ik haal tussen de 600-700Mbps Download en 120-140Mbps Upload max, met de U5G-Max-Outdoor.
Ja zit eentje dichterbij ook in de stad. Zou het uitlijnen nog wat uitmaken?

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vaevictis_ schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:12:
[...]

Ja zit eentje dichterbij ook in de stad. Zou het uitlijnen nog wat uitmaken?
Het kan best een verschil maken ja, zeker in minder drukke gebieden qua mast. Dus het is handig om op antennekaart.nl te kijken welke mast het handigst is voor jouw locatie.

Hier in Utrecht heb ik 18 masten rondom me binnen een straal van 1km, waardoor richten minder effect heeft. Heb hier gemerkt dat hij bij mij alsnog op de mast 'achter' de U5G-Max-Outdoor gaat zitten, omdat die mast op 300m zit, maar met een Microwave gevoed wordt.

Ik had hem expres naar een andere mast gericht die verder weg zit op 900m, maar die wel een 10Gbps glas uplink heeft. Volgens de Cell info die ik nu wel eruit kan halen, kan ik zien dat hij toch de mast pakt die het dichtsbij is, zelfs als de U5G 180 graden de andere kant op wijst...

• ernstoud
BiG-GuY schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:04:
Toen de bomen hier tussen mij en de mast op ruim 2 km. nog geen blad hadden, had ik gewoon n78. Behoorlijk sterk ook. Helaas nu niet meer waardoor ik van bijna 300 Mbps. naar rond de 150 Mbps. gegaan ben. Helaas in de nacht ook energie besparing op de mast en dan zelfs onder de 100 Mbps.

• Vaevictis_
ernstoud schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:37:
[...]

Toen de bomen hier tussen mij en de mast op ruim 2 km. nog geen blad hadden, had ik gewoon n78. Behoorlijk sterk ook. Helaas nu niet meer waardoor ik van bijna 300 Mbps. naar rond de 150 Mbps. gegaan ben. Helaas in de nacht ook energie besparing op de mast en dan zelfs onder de 100 Mbps.
Het heeft iets geholpen! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Wvnogj4vLBXyE6ut6twBvl46Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0aLgy5cp0mJ9gObPGFf6Pahz.png?f=user_large

Wel fijne snelheid zal er niet veel meer uit kunnen halen.

• Vaevictis_
BiG-GuY schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Ik zie bij de mijne dat hij ook op random momenten wel 5G connectie maakt. Is nu bijvoorbeeld verbonden met b3+b3+n78+n1 met 683/137Mbps snelheid terwijl dat eerder op de dag wel 3G was. Op 3G is dat rond de 8/4Mbps.

Mooiste zou zijn dat ze een bandselectie implementeren, zodat je die band uit kan zetten.
Ik kom hier ook net achter, zit nu op 3G wel veel beter signaal -56dBm dus denk ik een andere antenne. Dit is echt wel heel vervelend want latency is nu 400ms en max. 10Mbit.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vaevictis_ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Ik kom hier ook net achter, zit nu op 3G wel veel beter signaal -56dBm dus denk ik een andere antenne. Dit is echt wel heel vervelend want latency is nu 400ms en max. 10Mbit.
Er moet iets veranderd zijn in het netwerk van Odido of aan de kant van Unifi. Misschien zijn ze begonnen met de laatste stappen om 3G geheel uit te zetten per 1 augustus. Dan heb je dit probleem sowieso niet meer.

Er zijn wel rapporten in de Unifi Comunity waar anderen dit ook melden dat het modem soms besluit over te schakelen naar 3G, terwijl 5G/4G sterk zat zijn.

Maar 3G zend momenteel enkel uit op 900Mhz dus heeft een sterker signaal dan de mid/high bands op 5G/4G. Het rebooten van de U5G lost het op, maar heb hem nu al meer dan een maand en dit speelt pas sinds de laatste week.

• Vaevictis_
BiG-GuY schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Er moet iets veranderd zijn in het netwerk van Odido of aan de kant van Unifi. Misschien zijn ze begonnen met de laatste stappen om 3G geheel uit te zetten per 1 augustus. Dan heb je dit probleem sowieso niet meer.

Er zijn wel rapporten in de Unifi Comunity waar anderen dit ook melden dat het modem soms besluit over te schakelen naar 3G, terwijl 5G/4G sterk zat zijn.

Maar 3G zend momenteel enkel uit op 900Mhz dus heeft een sterker signaal dan de mid/high bands op 5G/4G. Het rebooten van de U5G lost het op, maar heb hem nu al meer dan een maand en dit speelt pas sinds de laatste week.
Ik heb een support ticket geopend bij Ubiquity, ik laat het hier wel weten wat eruit is gekomen.

• torretje2012
https://www.odido.nl/service/netwerk/3G afhankelijk waar je zit, dan is het met max 2 maand gedaan met de 3g

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:26
BiG-GuY schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Odido is intern bezig met netwerk migratie, waarbij er problemen ontstaan zijn dat devices naar 3G gaan. Probleem speelt op alle type abonnementen en devices. Ze zijn ermee bezig.

• BiG-GuY

BiG-GuY

ikbenjoeri schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Odido is intern bezig met netwerk migratie, waarbij er problemen ontstaan zijn dat devices naar 3G gaan. Probleem speelt op alle type abonnementen en devices. Ze zijn ermee bezig.
Goed om te weten dat er bij Odido zelf wat fout gaat. Gaat meer fout overigens, verschillende APN's geven nu CG-NAT IP-adressen i.p.v. publieke (dynamische) IPv4-adressen wat we al 10+ jaar op hun netwerk hebben... Er zijn meerdere tickets over open bij Odido voor verschillende simkaarten van ons en het is bevestigd dat dit niet de bedoeling is voor die simprofielen.

Voor werk hebben we verschillende Peplink units in het veld met 5G modems erin, die schakelen niet terug naar 3G, of blijven daar iig niet op hangen. Maar vermoed dat zij slimmer omgaan met de modem chips, waardoor ze opnieuw gaan pollen of 4G/5G beschikbaar is en die van Unifi vrolijk terugvalt en dan vind dat de connectie goed genoeg is, want signaalkwaliteit is goed.

Daarbij kan ik binnen de Peplink ook gewoon specifieke banden aan/uit zetten en daarmee heel 3G blokkeren, aangezien je dat eigenlijk nergens wilt gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 05-06-2026 10:20 ]

• dunkiegaming
ikbenjoeri schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Heeft dit toevallig te maken met het migreren naar een 5G core?

• jk-5
dunkiegaming schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Heeft dit toevallig te maken met het migreren naar een 5G core?
Correct :)

• dunkiegaming
Dus we kunnen 5G SA dit jaar nog verwachten of niet?

• ikbenjoeri
BiG-GuY schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Goed om te weten dat er bij Odido zelf wat fout gaat. Gaat meer fout overigens, verschillende APN's geven nu CG-NAT IP-adressen i.p.v. publieke (dynamische) IPv4-adressen wat we al 10+ jaar op hun netwerk hebben... Er zijn meerdere tickets over open bij Odido voor verschillende simkaarten van ons en het is bevestigd dat dit niet de bedoeling is voor die simprofielen.

Voor werk hebben we verschillende Peplink units in het veld met 5G modems erin, die schakelen niet terug naar 3G, of blijven daar iig niet op hangen. Maar vermoed dat zij slimmer omgaan met de modem chips, waardoor ze opnieuw gaan pollen of 4G/5G beschikbaar is en die van Unifi vrolijk terugvalt en dan vind dat de connectie goed genoeg is, want signaalkwaliteit is goed.

Daarbij kan ik binnen de Peplink ook gewoon specifieke banden aan/uit zetten en daarmee heel 3G blokkeren, aangezien je dat eigenlijk nergens wilt gebruiken.
Je kan alleen nog publieke IP krijgen met 5G voor bedrijven, niet meer met sim/data-only / FWA simkaarten (zover ik weet, maar zou fijn zijn als dit weer terugkomt). Mijn ervaring met Mikrotik is als je 3G uitzet gaat de volledige verbinding offline totdat je de router opnieuw start.

• torretje2012
ikbenjoeri schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Je kan alleen nog publieke IP krijgen met 5G voor bedrijven, niet meer met sim/data-only / FWA simkaarten (zover ik weet, maar zou fijn zijn als dit weer terugkomt). Mijn ervaring met Mikrotik is als je 3G uitzet gaat de volledige verbinding offline totdat je de router opnieuw start.
als het goed is zou je met apn fwainternet gewoon nog een fixed open ip krijgen

• jk-5
dunkiegaming schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Dus we kunnen 5G SA dit jaar nog verwachten of niet?
Ik heb geen idee eigenlijk. KPN lijkt wel heel ver te zijn dus als het komt verwacht ik het daar het eerste

• ikbenjoeri
torretje2012 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:02:
[...]

als het goed is zou je met apn fwainternet gewoon nog een fixed open ip krijgen
Die werkt momenteel alleen nog met klik en klaar en 5G voor bedrijven.

• kunai
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 22:34
Ik ben serieus aan het overwegen klik&klaar te gaan gebruiken, vooral omdat de kosten van Ziggo nogal uit de klauwen beginnen te lopen hier.
Op mijn iPhone had ik vanmiddag binnen in huis 200/40MBit up/down via Ben (=Odido 5G).

Op de antenne kaart zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-cHQs8pfC1KxGfxW_yscZLBzgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kC3r7T1Lr1LfF1U88ti8pxdw.png?f=fotoalbum_large

De bovenste twee antennes zitten op microwave, de onderste op glas 10GBit. Kan iemand mij ongeveer uitleggen hoe ik dit moet interpreteren?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@kunai zoals elk antwoord is dit tpoic gaat het mijne nauwelijks afwijken.
1) probeer het
2) je bent afhankelijk van de plaasting
3) je bent afhankelijk van de isolatie die radiogolven kan dempen
4) etc
5) ect
6) Zie 1

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
@kunai
https://antennekaart.nl/kaart/fixed-wireless?lng=4.67182162&lat=52.0469833&zoom=13&providers=odido

Met glasvel 10 Gbps weet je zeker dat je makkelijk 1000/150-200 Mbps haalt.
Met een nieuwe microwave, 80 GHz, haal je vaak ook 1000/150-200 Mbps.
Een 80 GHz link doet ongeveer 4 Gbps.

Met een oude microwave minilink (30 GHz) kun je max 300 Mbps halen over de gehele verbinding.
Dus 300/150-200 Mbps max dan. Maar gedeelt over alle gebruikers.

De 'onderste' is alleen nog Huawei zonder N78.
Hier gaat je mogelijk max 500-800/150-200 Mbps halen. Glasvezel is 10 Gbps in de ring, deze komt pas tot zijn recht met een Ericsson upgrade.

Uiteraard geldt voor alle sites:
Indien er (te)veel gebruikers zijn, zal de download en upload lager zijn.
Maar voorlopig lijkt er voldoende ruimte, zeker op 10 Gbit glas en 4 Gbit link sites met N78 5G.

• Miglow
  • Laatst online: 10:51
neeecht schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:55:
@kunai
https://antennekaart.nl/kaart/fixed-wireless?lng=4.67182162&lat=52.0469833&zoom=13&providers=odido

Met glasvel 10 Gbps weet je zeker dat je makkelijk 1000/150-200 Mbps haalt.
Met een nieuwe microwave, 80 GHz, haal je vaak ook 1000/150-200 Mbps.
Een 80 GHz link doet ongeveer 4 Gbps.

Met een oude microwave minilink (30 GHz) kun je max 300 Mbps halen over de gehele verbinding.
Dus 300/150-200 Mbps max dan. Maar gedeelt over alle gebruikers.

De 'onderste' is alleen nog Huawei zonder N78.
Hier gaat je mogelijk max 500-800/150-200 Mbps halen. Glasvezel is 10 Gbps in de ring, deze komt pas tot zijn recht met een Ericsson upgrade.

Uiteraard geldt voor alle sites:
Indien er (te)veel gebruikers zijn, zal de download en upload lager zijn.
Maar voorlopig lijkt er voldoende ruimte, zeker op 10 Gbit glas en 4 Gbit link sites met N78 5G.
Indien je modem gunstig staat, geen dikke geïsoleerde muren of bomen met veel blad.

Of weet jij dingen die de vraagsteller niet vermeld heeft?

• BiG-GuY

BiG-GuY

ikbenjoeri schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Werkt voor 90% van onze Data Only sims nog steeds. En ook bij nieuw geactiveerde werkt het soms wel soms niet. En bij melding maken erover geven ze aan dat het een storing betreft, niet een wijziging van de voorwaarden.

Dit is gewoon met de APN internet die gebruikt wordt bij de normale Data Only sims. Alleen K&K gebruikt fwainternet.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 22:00
Miglow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 05:35:
[...]

Indien je modem gunstig staat, geen dikke geïsoleerde muren of bomen met veel blad.

En vlak HR++++ glas niet uit, dat dempt waanzinnig. Vorig jaar nieuwe pui "gekregen", Waar K&K nog heel aardig werkte met de oude pui, was het huilen geblazen met K&K achter het nieuwe glas. Kenmerk van een (te) hoge demping is dat met name je upload in elkaar stort tot een paar Mbps, wat met een open raam zomaar 100Mbps kan schelen.

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:09

netblade

Sunrise

Houtenklaas schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:39:
[...]

En vlak HR++++ glas niet uit, dat dempt waanzinnig. Vorig jaar nieuwe pui "gekregen", Waar K&K nog heel aardig werkte met de oude pui, was het huilen geblazen met K&K achter het nieuwe glas. Kenmerk van een (te) hoge demping is dat met name je upload in elkaar stort tot een paar Mbps, wat met een open raam zomaar 100Mbps kan schelen.
Ah grappig dat je dat zegt, ik zit letterlijk nog geen 50 meter van de site af maar met ramen en deuren dicht kakt de upload (bij alle providers) als eerste deels in. Weet ik ook meteen hoe dat komt. Download blijft wel stabiel trouwens.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• BiG-GuY

BiG-GuY

Dat zit hem inderdaad in de 4G mid/high banden die dan grotendeels wegvallen.

b3 (1800Mhz) en b1/n1 (2100Mhz) komen niet goed door HR+++ glas heen, beiden zit veel Upload in bij Odido.

• kunai
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 22:34
Miglow schreef op maandag 8 juni 2026 @ 05:35:
[...]

Weinig begroeiing in de weg, huis van voor 1900, met dubbel glas van +/- 2000 dus heb het vermoeden dat het huis niet teveel blokt.

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:04
Gewoon aanvragen, als het niet werkt na een 2 weken weer opzeggen. In de eerste dagen zijn er soms wat Sim activatie problemen dus even een paar dagen afwachten. Wel even je huidige internet provider aanhouden. Dan loop je niet teveel risico, alleen aan paar weken dubbel kosten (en wellicht activerings kosten)

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:47
waltervl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:18:
Gewoon aanvragen, als het niet werkt na een 2 weken weer opzeggen. In de eerste dagen zijn er soms wat Sim activatie problemen dus even een paar dagen afwachten. Wel even je huidige internet provider aanhouden. Dan loop je niet teveel risico, alleen aan paar weken dubbel kosten (en wellicht activerings kosten)
Dat wilde ik net zeggen, je betaalt inderdaad activeringskosten à €20.

Daar ben ik in de winkel trouwens niet eens op gewezen. Ik snap die kosten wel, ik snap alleen niet waarom ik daar ineens mee verrast wordt als afschrijving van mijn rekening. Ik wist niet waarom het abonnement 20 euro duurder was. Moest daar zelf achterkomen.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Pro-prutser Ik begrijp heus wel dat het niet netjes was dat ze dat in de winkel niet nog even extra benoemden. Het staat wel vermeld in het contract wat je daar getekend hebt, en het staat ook op de productpagina zelf. Maar goed, was netter geweest om het nog eens mondeling te vermelden en daarnaast zijn de daadwerkelijk 'activeringskosten' voor Odido uiteraard nihil en is dit uiteraard een doorberekening gericht op winstmaximalisatie.

• Pro-prutser
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:47
RoRoNL schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:17:
@Pro-prutser Ik begrijp heus wel dat het niet netjes was dat ze dat in de winkel niet nog even extra benoemden. Het staat wel vermeld in het contract wat je daar getekend hebt, en het staat ook op de productpagina zelf. Maar goed, was netter geweest om het nog eens mondeling te vermelden en daarnaast zijn de daadwerkelijk 'activeringskosten' voor Odido uiteraard nihil en is dit uiteraard een doorberekening gericht op winstmaximalisatie.
Ik was overgestapt middels overstapservice, maar bijna alles wat mis kon gaan is misgegaan. Daarna is een nieuwe order per ongeluk ook ergens in de nacht automatisch geannuleerd dus ik had met spoed internet nodig. K&K was volgens de verkoper de perfecte tussenoplossing. Ik was er nog niet mee bekend en had haast, maar er was wel urgentie dus ik moest snel beslissen. Het document wat ik moest tekenen heb ik vluchtig doorgelezen, daar ben ik die €20 niet tegengekomen. Wellicht stond er wel een verwijzing. Ik dacht hij is maandelijks opzegbaar dus wat kan er nou misgaan dus maar gewoon getekend. Ik was hoe dan ook akkoord gegaan, al had ik wel verwacht dat Odido die kosten zou wegstrepen ter compensatie van alle ellende die zie hebben veroorzaakt samen met de monteur van Guidion. Eindstand: de tussenoplossing lijkt helemaal geen tussenoplossing te zijn, maar een definitieve oplossing. Ze mogen het glasvezel houden. Dit werkt perfect en is nog goedkoper ook.

A long, long time ago, a massive backlog awaited me.

• Cave_Boy
Waar ik eerder een langere tijd dubbele korting kreeg (2x €5,00 (Ik en mijn partner hebben beide Ben mobiel)) was dit later weer rechtgezet (je mag blijkbaar maar 1x korting krijgen).
Grappige is alleen ik heb niks veranderd en deze maand was mijn abonnement plots weer €15,77 i.p.v. €20,77. Iets gaat er niet helemaal goed in de administratie heb ik het idee.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cave_Boy schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:41:
Waar ik eerder een langere tijd dubbele korting kreeg (2x €5,00 (Ik en mijn partner hebben beide Ben mobiel)) was dit later weer rechtgezet (je mag blijkbaar maar 1x korting krijgen).
Grappige is alleen ik heb niks veranderd en deze maand was mijn abonnement plots weer €15,77 i.p.v. €20,77. Iets gaat er niet helemaal goed in de administratie heb ik het idee.
Bij hadden de kids ook beide een Ben abonnement, maar hier wel 'gewoon' 1x korting. Het is dus niet consequent.
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)