[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

• Fietspomp86
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 07:58
Hyllan10 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:59:
@Fietspomp86 Is er wel.Kijk eens bij internetviademast.nl
Ik heb zelf het idee dat de provider waarvan ze gebruik maken KPN is.
Had ik zelf ook gevonden inderdaad. Ook simhuis.nl , ik denk dat @BiG-GuY die bedoelt.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:14
Drie keer zo duur als K&K en zo te zien krijg je een Oppo T1 router. Niet de beste, maar goed dat is de Zyxel van K&K ook niet. Althans niet als je wilt tweaken.

RIPE Atlas probe: 1005104

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fietspomp86 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:23:
[...]

Had ik zelf ook gevonden inderdaad. Ook simhuis.nl , ik denk dat @BiG-GuY die bedoelt.
Nee, ik heb het enkel over zakelijk gebruik. Dus deels offtopic in dit topic :+ .
offtopic:
We zijn uiteindelijk via hun moederorganisatie uitgekomen bij InternetOnDemand. Zoals je kan zien gaat het om hele andere tarieven, maar zijn ook andere voorwaarden. Ze zijn gewoon transparant over wat de voorwaarden precies zijn en nemen nu al enkele jaren via hun simkaarten af voor de verschillende providers.

Home Assistant Configuratie V&A

• ernstoud
BiG-GuY schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:26:
[...]

Nee, ik heb het enkel over zakelijk gebruik. Dus deels offtopic in dit topic :+ .
offtopic:
We zijn uiteindelijk via hun moederorganisatie uitgekomen bij InternetOnDemand. Zoals je kan zien gaat het om hele andere tarieven, maar zijn ook andere voorwaarden. Ze zijn gewoon transparant over wat de voorwaarden precies zijn en nemen nu al enkele jaren via hun simkaarten af voor de verschillende providers.
"Draadloos glasvezel." Hoe kom je er op. Marketing, het is gelegaliseerd liegen.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is zo zinnig als zeggen dat 2 biertjes en een dubbele boterham met kaas dezelfde hoeveelheid calorieën hebben, dus dat je net goed 2 bier voor de lunch kan nemen.

Maar we dwalen af.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:29
Ik moet overstappen van Ziggo en ik ben een beetje aan het oriënteren en ik kwam ook op Klik & Klaar uit. Is het aan te raden voor beetje webbrowsen en series streamen in een appartement? Via de website van odido zie ik dat ik een snelheid tot 109mbit down en 29mbitup kan krijgen. Lijkt erg langzaam haha.

En hoe zit het eigenlijk met het verbinden van de chromecast?

[ Voor 9% gewijzigd door hotymoty op 14-04-2026 19:40 ]

• ernstoud
hotymoty schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:33:
Ik moet overstappen van Ziggo en ik ben een beetje aan het oriënteren en ik kwam ook op Klik & Klaar uit. Is het aan te raden voor beetje webbrowsen en series streamen in een appartement? Via de website van odido zie ik dat ik een snelheid tot 109mbit down en 29mbitup kan krijgen. Lijkt erg langzaam haha.

Gewoon een maand proberen. Dan weet je alles. De snelheid die Odido toont klopt vrijwel nooit.

• Fietspomp86
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 07:58
BiG-GuY schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:26:
[...]

offtopic:
Wel apart, via jouw tarieven link kan ik gewoon een sim bestellen 8)
Anyway, ik ben het hele Odido nu wel zat. 4 klik&klaar modems/sims/abbo's in een maandje tijd...
Eerst haalde ik rond de 500 down, nu max 90.
Zit op de B3 en N78m was hiervoor ook zo.
Had de Zyxel binnen staan en nu aan de gevel gehangen richting de zendmast.
Nog steeds niet meer dan 90 down en niet heel stabiel meer.

Vanmiddag werd ik door de Odido winkel gebeld, hele toffe medewerker wel die me ook echt wil helpen en er werkelijk niks van begrijpt. Beste optie zou zijn zet het modem/sim aan wat niet werkt en bel de klantenservice en vraag naar de technische dienst, of die op afstand iets kunnen debuggen.
Dat gaan we over 10 dagen proberen gok ik zo.

Op minder dan een kilometer van m'n huis (in dezelfde richting), staat een KPN/Vodafone mast.
Dan maar meer betalen, voor thuiswerken is (snel) stabiel internet echt een must.

Offtopic maar toch leuk om te vermelden: Delta zou hier glasvezel kunnen leveren, kreeg een belletje van de aannemer dat de graafwerkzaamheden voor m'n eigen kosten zijn en minimaal 20k zouden worden 8)7
Ben al vanaf juni vorig jaar bezig om glas te krijgen. Denk niet dat het ooit gaat gebeuren :D

• .Kaas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-04 19:24
Heb het bij de support nagevraagd, ze gebruiken de masten van Odido. Beetje vreemd productaanbod, 75 euro voor unlimited en op hetzelfde netwerk..

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-05 14:58
hotymoty schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:33:

Voor een beetje internetten en series streamen is dit ruim voldoende. Dan kom je ook uit met de helft.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• iLaurens
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-04 15:29
Afgelopen dagen ben ik enorm gefrustreerd door de snelheid. Verschillende websites hebben enorm veel moeite met het laden van filmpjes en plaatjes, maar als je een speedtest doet of youtube/netflix stream gewoon prima 400mbps. Ik vermoed dat er een soort van throttling aan de hand is. Heb mijn vermoeden getest door dezelfde speedtest te doen via een VPN in nederland zodat ze niet kunnen zien waar mijn pakketjes heen gaan en de snelheid daar op aanpassen. En nu blijkt inderdaad dat ik nog maar 1 mbps krijg. Smerige praktijken! Binnenkort toch maar over op glasvezel.

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:56
.Kaas schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:19:
[...]

Heb het bij de support nagevraagd, ze gebruiken de masten van Odido. Beetje vreemd productaanbod, 75 euro voor unlimited en op hetzelfde netwerk..
Misschien bieden ze bepaalde voordelen, zoals een vast ip of toegang tot alle 5G banden?

Ik heb in het verleden ook bij een kleine (zakelijke) ISP gewerkt. De lijnen die geleverd werden konden niet op prijs concurreren, maar er was wel heel veel mogelijk. Bijvoorbeeld een lijn zonder overboeking, of alle modems van een klant opnemen in een enkel LAN netwerk.

• BiG-GuY
  • Laatst online: 17:08

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
.Kaas schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:19:
[...]

Is dus precies wat ik zei, is geen echte Unlimited. Zoals bij vele resellers is het waarschijnlijk hetzelfde 'profiel' qua regels. Dus een semi harde FUP van 2500GB per maand. Als dit een keer gebeurd komen ze niet aankloppen, als je geregeld eroverheen gaat wordt je gewaarschuwd en daarna afgesloten.

Vraag me wel af hoe ze dat doen met hun TV dienst, want als je een constante TV stream aan zou hebben, gaat het hard met je data. Tenzij het een (hele) lage kwaliteit dienst is.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 15-04-2026 10:34 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• ktkaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:35

ktkaas

Mobile netwerk fixer

Toevallig meer mensen met problemen omgeving Delft?
Videoland en youtube niet vooruit te branden. Speedtest nog maar 30 down en 10 up. Waar normaal 400/60 is.

Update 21.20 hersteld naar normaal

[ Voor 10% gewijzigd door ktkaas op 15-04-2026 21:20 ]

Field Service Engineer Mobile

• WP_Pj
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:47
Hier ook wat wisselende ervaringen met K&K. We hebben het nu denk ik anderhalf jaar in afwachting op glas, en de ene dag is het geweldig en op de andere kan je er helemaal niks mee. Lijkt op wat @iLaurens beschrijft. Ook heb ik hele wisselende ervaringen met de plaats van de Zyxel. Eerst stond deze bij het raam (want dat adviseert Odido en is ook het meest logisch), maar sinds er wat meer apparatuur in de meterkast staat is hij daarnaartoe verhuisd en is er zeker 100 Mbps bij gekomen aan downsnelheid (nu op 350).

Het is dat het goedkoop internet is dat ik de manco's voor lief neem en dat we altijd terug kunnen vallen op onze SIM bundels. Dat en het feit dat K&K maandelijks opzegbaar is, dat komt voor de aanleg van het glas wel heel goed uit aangezien het een Glasdraad project is en je een abo moet nemen op het netwerk.

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-04 20:53
ktkaas schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:50:
Toevallig meer mensen met problemen omgeving Delft?
Videoland en youtube niet vooruit te branden. Speedtest nog maar 30 down en 10 up. Waar normaal 400/60 is.
Niet omgeving Delft maar wel omgeving stad Groningen. Speedtest geeft vrij normale waarden (>300 up en >120 down) aan maar het inladen van webpagina's en het synchroniseren van e-mail gaat tergend traag. Youtube en andere videoplatforms zijn erg wisselend v.w.b. snelheid. Op de website van Odido is niets terug te vinden over eventueel onderhoud aan het netwerk.

• ernstoud
Wim1147 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:04:
[...]

Niet omgeving Delft maar wel omgeving stad Groningen. Speedtest geeft vrij normale waarden (>300 up en >120 down) aan maar het inladen van webpagina's en het synchroniseren van e-mail gaat tergend traag. Youtube en andere videoplatforms zijn erg wisselend v.w.b. snelheid. Op de website van Odido is niets terug te vinden over eventueel onderhoud aan het netwerk.
Stel eens een andere DNS server in, 8.8.8.8 bijvoorbeeld.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:45:
[...]

Of een Europese variant zoals DNS4u, Quad9 ipv je data te grabbel te gooien bij Google ;)

https://european-alternatives.eu/category/public-dns

• ernstoud
IJsbeer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:53:
[...]

Of een Europese variant zoals DNS4u, Quad9 ipv je data te grabbel te gooien bij Google ;)

https://european-alternatives.eu/category/public-dns
Als je bij Odido klant bent ligt alles al op straat _/-\o_ .

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:57:
[...]

Als je bij Odido klant bent ligt alles al op straat _/-\o_ .
Lol, goed punt. Mijn bankrekening, adres en dat soort info...

Mijn browse history (nog) niet ;)

• ernstoud
IJsbeer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:00:
[...]

Lol, goed punt. Mijn bankrekening, adres en dat soort info...

Mijn browse history (nog) niet ;)
Ik zou er niet zo zeker van zijn…

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 19:39
ernstoud schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:08:
[...]

Ik zou er niet zo zeker van zijn…
Met een alternatieve DNS zouden ze volgens mij niet/slechter moeten weten waar je naartoe gaat op het internet?

• ernstoud
Waah schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:19:
[...]

Met een alternatieve DNS zouden ze volgens mij niet/slechter moeten weten waar je naartoe gaat op het internet?
Al je verkeer gaat over de infra van je provider. Met HTTPS, VPN e.d., kunnen ze er niet veel mee, maar ik heb genoeg man-in-the-middle attacks gezien om altijd achterdocht te hebben.

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-04 20:53
ernstoud schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:45:
[...]
Heb een paar andere DNS resolvers geprobeerd (OpenDNS, Quad9, DNS4EU, Google, LibreDNS, Wikimedia DNS en Mullvad DNS) en merk weinig verschil. Ook de gebruikte browser maakt weinig uit. Het gaat, zoals te verwachten, hooguit wat sneller wanneer er al wat als cache van de betreffende website is opgeslagen.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 19:39
ernstoud schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:23:
[...]

Al je verkeer gaat over de infra van je provider. Met HTTPS, VPN e.d., kunnen ze er niet veel mee, maar ik heb genoeg man-in-the-middle attacks gezien om altijd achterdocht te hebben.
Ik snap de achterdocht. Maar in de EU mogen ze geen https packets uitlezen... Dus als je niet via hun DNS gaat zal je ISP weinig weten. Zeker omdat tegenwoordig bijna alles over minimaal https gaat.

Ik zie Odido zeker wel laks zijn met hun beveiliging. Maar als ze laks zijn, zie ik ze niet tegelijk extra werk doen rondom het vergaren van logs die ze uit HTTPS packets moeten gaan verkrijgen wat duidelijk tegen de wet is.

Als dat je zorgen zijn moet je op een VPN zitten. Maar ik zie ze wel laks zijn met hun eigen DNS, en de logging daar omtrent

• .Kaas
Sinds vandaag klik & klaar van Odido. Echter lijken ze een storing te hebben met het activeren van de sim (zegt support). Mijn verbinding werkt wel, voor een minuut, dropped dan 5 packets en 5G indicator lampje op het zyxel modem wordt even rood. En komt daarna weer terug. Flink irritant.

Ik heb MTR draaiende en zie het patroon consequent terugkomen

• q-quan
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:53
Ik heb gisteren mijn Klik & Klaar in ontvangst genomen en ingesteld. Alles leek top te werken. Vanochtend is hij ermee gestopt, en krijg ik een mail van Odido "Je bestelling is geannuleerd". Klantenservice begreep er niets van, maar kon hem ook niet op afstand weer activeren. Vanmiddag nieuw contract, nieuwe modem opgehaald, ingesteld, vingers gekruisd dat hij nu wel gewoon lijft werken...

• .Kaas
q-quan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:47:
Vanmiddag nieuw contract, nieuwe modem opgehaald, ingesteld, vingers gekruisd dat hij nu wel gewoon lijft werken...
Heb je nu een stabiele verbinding? Bij klapt ie er elke minuut uit. Kan haast geen toeval zijn. Volgens support zou er een storing zijn bij het activeren van nieuwe contracten/sims :'(

• r0bert4
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:21
.Kaas schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:40:
Sinds vandaag klik & klaar van Odido. Echter lijken ze een storing te hebben met het activeren van de sim (zegt support). Mijn verbinding werkt wel, voor een minuut, dropped dan 5 packets en 5G indicator lampje op het zyxel modem wordt even rood. En komt daarna weer terug. Flink irritant.

Ik heb MTR draaiende en zie het patroon consequent terugkomen
Is jouw verbinding inmiddels al stabiel? Ik had namelijk enkele weken geleden ook Klik&Klaar besteld en ik had precies hetzelfde probleem. Ik had vervolgens het abonnement maar stopgezet na één dag, omdat het niet werkbaar was. Ik was in de veronderstelling dat het bereik niet voldoende was, vooral na die wijzigingen in de toegestane bands (Klik & Klaar heeft een jaar geleden hier wel goed gewerkt).

Nu ik jouw bericht lees twijfel ik of ik ietwat te voorbarig ben geweest met het terugsturen 8)7

• .Kaas
r0bert4 schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:33:
[...]

Is jouw verbinding inmiddels al stabiel? Ik had namelijk enkele weken geleden ook Klik&Klaar besteld en ik had precies hetzelfde probleem. Ik had vervolgens het abonnement maar stopgezet na één dag, omdat het niet werkbaar was. Ik was in de veronderstelling dat het bereik niet voldoende was, vooral na die wijzigingen in de toegestane bands (Klik & Klaar heeft een jaar geleden hier wel goed gewerkt).

Nu ik jouw bericht lees twijfel ik of ik ietwat te voorbarig ben geweest met het terugsturen 8)7
Dat is opmerkelijk, misschien heb ik ondertussen jouw modem ontvangen :')

De verbinding is icm met het zyxel modem nog steeds niet stabiel. Er loopt een case bij 2L support. Ze gaven aan dat ik op een grensgebied zit van ontvangst. Er zit inderdaad wat bebossing tussen de zendmast en mijn huis, maar ik haal prima 600Mbps redelijk stabiel totdat de verbinding onderbroken wordt. Het patroon herhaalt zich iedere 40-60 seconden.

De sim heb ik in mijn OnePlus telefoon gestopt om te controleren of het een probleem is met mijn locatie. En dat lijkt niet het geval, werkt prima zonder onderbreking. Dus ik vermoed een hardware defect en wil het modem laten vervangen.

Het zou ook een probleem kunnen zijn met een specifieke band. Ik weet echter niet hoe ik dat makkelijk kan inzien op Android zonder root.

• r0bert4
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:21
.Kaas schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:41:
[...]

Dat is opmerkelijk, misschien heb ik ondertussen jouw modem ontvangen :')

De verbinding is icm met het zyxel modem nog steeds niet stabiel. Er loopt een case bij 2L support. Ze gaven aan dat ik op een grensgebied zit van ontvangst. Er zit inderdaad wat bebossing tussen de zendmast en mijn huis, maar ik haal prima 600Mbps redelijk stabiel totdat de verbinding onderbroken wordt. Het patroon herhaalt zich iedere 40-60 seconden.

De sim heb ik in mijn OnePlus telefoon gestopt om te controleren of het een probleem is met mijn locatie. En dat lijkt niet het geval, werkt prima zonder onderbreking. Dus ik vermoed een hardware defect en wil het modem laten vervangen.

Het zou ook een probleem kunnen zijn met een specifieke band. Ik weet echter niet hoe ik dat makkelijk kan inzien op Android zonder root.
Oeps, ik hoop het niet :X

Op de Odidio-community lees je overigens ook vergelijkbare verhalen, maar helaas zonder duidelijke oorzaak of überhaupt een oplossing. Ik herken het helemaal: in een ander toestel werkte de verbinding zonder enkel probleem.

Momenteel heb ik nu een eigen 5G-router met tijdelijk een KPN-sim erin (zendmast heeft dezelfde locatie en bands als Odido). Dit werkt zonder problemen, ook alleen op de bands die het Klik&Klaar-modem toestaat.

Hopelijk wordt het snel gefixt. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is. Ik ga dan misschien ook weer overstag, omdat dat bijplussen van MB’s nu ook niet je van het is :+

• .Kaas
r0bert4 schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:41:
[...]
Hopelijk wordt het snel gefixt. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is. Ik ga dan misschien ook weer overstag, omdat dat bijplussen van MB’s nu ook niet je van het is :+
Ik ga volgende week ff verder testen bij de Odido shop. Modem omruilen en kijken hoe dat gaat. Mocht het dan alsnog niet werken ben ik genoodzaakt naar een alternatief te gaan zoeken. Wordt vervolgd.

• q-quan
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:53
.Kaas schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:01:
[...]

Heb je nu een stabiele verbinding? Bij klapt ie er elke minuut uit. Kan haast geen toeval zijn. Volgens support zou er een storing zijn bij het activeren van nieuwe contracten/sims :'(
Ik had op vrijdag met de nieuwe verbinding een paar keer uitval, maar sindsdien lijkt hij goed te werken.

• Steven9911
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-04 10:32
Zijn er mensen die ervaring hebben met met Odido's Klik&Klaar of Zakelijk 5G (pro) icm de Mikrotik ATL 5G R16 antenne/modem?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
oops: foute topic

[ Voor 113% gewijzigd door W1ck1e op 22-04-2026 15:49 ]

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:21
Steven9911 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:30:
Zijn er mensen die ervaring hebben met met Odido's Klik&Klaar of Zakelijk 5G (pro) icm de Mikrotik ATL 5G R16 antenne/modem?
Als je klik klaar neemt kan hem de Mikrotik prima gebruiken. Als je de zakelijke versie neemt moet je eigenlijk ook de 5G router gebruiken die door Odido is goedgekeurd. Mocht je toch alleen de simkaart krijgen moet je zorgen dat je alle low bands uitzet want anders wordt de simkaart geblokkeerd.

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:56
De eerste maanden dat ik K&K had, kreeg ik iedere 24 uur een nieuw ip-adres. Door het modem bijvoorbeeld een keer 's nachts om 02:38 te herstarten, kreeg ik rond dat tijdstip dagelijks een nieuw ip-adres.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb46fod_80ettRS2QwYkRHf4uAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/By0Nml2gEUG9efis4wJJjFDA.png?f=fotoalbum_large

Helaas kwam het wel eens voor dat mijn modem (door Odido?) opnieuw werd opgestart, waarna ik natuurlijk vanaf dat moment op dat tijdstip een nieuw ip-adres kreeg ;-(

De laatste weken viel het me echter op dat ik niet meer iedere 24 uur een nieuw ip-adres krijg, maar al na 23 uur en 35 minuten. Daarmee verschuift het moment waarop ik een nieuw ip-adres krijg dus dagelijks 25 minuten naar voren.

Van 6:06 (op 29-03-2026), naar 05:41 (op 30-03-2026), naar 05:16 (31-3-2026) naar inmiddels 18:26 (op 25-04-2026). Ervaren meer K&K gebruikers ditzelfde gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZYWqy1lxnxpYMch_x_wESSr8L0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbCAboB0pSBfcIZqlTVxCDzI.png?f=fotoalbum_large

• ernstoud
ed-win schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:51:
De eerste maanden dat ik K&K had, kreeg ik iedere 24 uur een nieuw ip-adres. Door het modem bijvoorbeeld een keer 's nachts om 02:38 te herstarten, kreeg ik rond dat tijdstip dagelijks een nieuw ip-adres.

[Afbeelding]

Helaas kwam het wel eens voor dat mijn modem (door Odido?) opnieuw werd opgestart, waarna ik natuurlijk vanaf dat moment op dat tijdstip een nieuw ip-adres kreeg ;-(

De laatste weken viel het me echter op dat ik niet meer iedere 24 uur een nieuw ip-adres krijg, maar al na 23 uur en 35 minuten. Daarmee verschuift het moment waarop ik een nieuw ip-adres krijg dus dagelijks 25 minuten naar voren.

Van 6:06 (op 29-03-2026), naar 05:41 (op 30-03-2026), naar 05:16 (31-3-2026) naar inmiddels 18:26 (op 25-04-2026). Ervaren meer K&K gebruikers ditzelfde gedrag?

[Afbeelding]
Ja. Ik zie dat ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHnf5h1TUBcA7fmAoc5geUe8INI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3E7La6HdDg5VjKxgupFCYQT.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw IP van Odido gekregen om 07:18, om 07:30 doe ik elke dag een reboot dus om 07:33 weer een nieuw IP.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:28:
@NicoHF Kan prima een statisch IP adres. Echter moet je wel in het modem de DHCP range aanpassen.
Hamburger, Netwerkinstelling, Thuisnetwerken
Die gaat standaard tot x.x.x.254
Beperk je dat tot x.x.x.200 dan heb je vanaf x.x.x.201 tot .x.x.x.254 de ruimte om vaste IP adressen in te stellen/te claimen.
Ik heb helaas nog steeds hetzelfde probleem van no internet secured.
Als ik het IP adres verander dan heb ik daarna wel weer internet.
Ik moet dus om de zoveel tijd m'n IP adres aanpassen.
Nou zit ik niet zo vaak op deze Computer die het probleem heeft, dus ik durf niet te zeggen of dat elke keer is na de reset van de Odido Modem misschien.

Maar is er iets wat ik kan doen?

Is een beetje een oude probleem van een tijdje terug, maar misschien herinner je het nog.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

franssie

Save the albatross

NicoHF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:40:
[...]

Ik heb helaas nog steeds hetzelfde probleem van no internet secured.
Als ik het IP adres verander dan heb ik daarna wel weer internet.
Ik moet dus om de zoveel tijd m'n IP adres aanpassen.
Nou zit ik niet zo vaak op deze Computer die het probleem heeft, dus ik durf niet te zeggen of dat elke keer is na de reset van de Odido Modem misschien.

Maar is er iets wat ik kan doen?

Is een beetje een oude probleem van een tijdje terug, maar misschien herinner je het nog.
Vreemd. Je stelt het IP address in op de computer neem ik aan? Dat zou moeten werken als het buiten de DHCP range valt. En heb je het netwerk op die computer als veilig thuisnetwerk ingesteld?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Vreemd. Je stelt het IP address in op de computer neem ik aan? Dat zou moeten werken als het buiten de DHCP range valt. En heb je het netwerk op die computer als veilig thuisnetwerk ingesteld?
Ik stel het inderdaad in op de computer.
De IP adres doe ik nu elke keer 1 cijfer hoger, dus laatste cijfer van 7 naar 8 enz.

Veilig netwerk geen idee eigenlijk, dat moet ik nakijken.
Ik zit nu niet meer achter m'n PC, ik check dat morgen.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
NicoHF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:03:
[...]

Ik stel het inderdaad in op de computer.
De IP adres doe ik nu elke keer 1 cijfer hoger, dus laatste cijfer van 7 naar 8 enz.

Veilig netwerk geen idee eigenlijk, dat moet ik nakijken.
Ik zit nu niet meer achter m'n PC, ik check dat morgen.
no internet secured, betekent volgens mij dat je wel een wifi verbinding hebt, en dat die veilig is (encryptie op je wifi) maar dat er
geen route is naar het internet (gateway is niet goed ingesteld)
EN/OF
dat je DNS niet werkt.
zoek dat eens uit als je in de gelegenheid bent.

ping & tracert zijn de te gebruiken commando's

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 01-05-2026 14:21 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30
Weet iemand of het ook met een unifi 5g max router samen werkt?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is gewoon een SIM kaart. Enige dat je moet instellen is de APN. ('fwainternet').

Dus. Ja.

• ernstoud
Vaevictis_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:54:
Weet iemand of het ook met een unifi 5g max router samen werkt?
Ja, zoals hierboven gezegd. Maar instellingen zijn beperkt begrijp ik, met name qua banden.

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 19:58

jubeth

%^)

ed-win schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Same here. Best wel een overdreven korte lease-tijd trouwens. Ik herinner me nog uit de tijd van A2000 en NLnet dat het nieuw uitdelen van IPv4 adressen daar hooguit maandelijks werd gedaan, en liefst zelfs helemaal niet bij abonnementen die vast (zoals klik&klaar) aangesloten waren. Zorgt alleen maar voor ellende, die pushed IP-wissels.

Denk dat degenen die dit zo panisch kort voor hun CGNAT hebben ingesteld dezelfde zijn die IPv6 maar niet aan de praat krijgen. Gewoon, sorry dat ik het zeg, dompies die denken dat het feit dat er een potentieel tekort aan IPv4-adressen is impliceert dat je lease-tijd voor internet-modems op 24 uur moet staan (of dus idd 23 uur 36 minuten). Hun DHCP server is ook nog eens heel traag trouwens. Wat een amateurisme. Sorry hoor, maar echt. Wij zien hier nu dagelijks uitvallen van 3 tot 6 minuten op super onhandige tijden.

• jubeth

jubeth

%^)

WP_Pj schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:45:
Hier ook wat wisselende ervaringen met K&K. We hebben het nu denk ik anderhalf jaar in afwachting op glas, en de ene dag is het geweldig en op de andere kan je er helemaal niks mee. Lijkt op wat @iLaurens beschrijft. Ook heb ik hele wisselende ervaringen met de plaats van de Zyxel. Eerst stond deze bij het raam (want dat adviseert Odido en is ook het meest logisch), maar sinds er wat meer apparatuur in de meterkast staat is hij daarnaartoe verhuisd en is er zeker 100 Mbps bij gekomen aan downsnelheid (nu op 350).
Je kunt vrij makkelijk uitvinden waar de mast staat waar je modem mee connected is, en vervolgens meestal ook wel bepalen wat de beste plek ervoor is: jubeth in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 11% gewijzigd door jubeth op 03-05-2026 21:43 ]

• ernstoud
jubeth schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:18:
[...]
Gewoon, sorry dat ik het zeg, dompies die denken dat het feit dat er een potentieel tekort aan IPv4-adressen is impliceert dat je lease-tijd voor internet-modems op 24 uur moet staan (of dus idd 23 uur 36 minuten).
Daar heeft het dus niets mee te maken. Bij mobiele verbindingen is dit heel normaal. Je wil als provider geen hangende verbindingen dus wordt deze elke 24 uur kort onderbroken. Vodafone doet het ook, van KPN weet ik het niet.

• franssie

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Daar heeft het dus niets mee te maken. Bij mobiele verbindingen is dit heel normaal. Je wil als provider geen hangende verbindingen dus wordt deze elke 24 uur kort onderbroken. Vodafone doet het ook, van KPN weet ik het niet.
Dat een lease vervalt is logisch, dat er een ander IP adres wordt toegekend is minder noodzakelijk - technisch in elk geval niet.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:56
franssie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:23:
[...]

Dat een lease vervalt is logisch, dat er een ander IP adres wordt toegekend is minder noodzakelijk - technisch in elk geval niet.
Misschien doen ze het omdat ze een bepaalde use-case hebben voor Klik&Klaar en als je een vast IP nodig hebt val je misschien niet in de Klik&Klaar doelgroep. Zelfde als dat bepaalde banden niet gebruikt worden wanneer je het 5g Odido modem gebruikt.

Ik heb in dit topic, of ergens anders op Tweakers, wel een aanbieder voorbij zien komen die een soortgelijk 5G dienst aanbied op het netwerk van Odido maar dan met een vast ip adres. De kosten van dat abonnement liggen wel een stukje hoger.

• NicoHF
  • Niet online
Momenteel ligt klik & klaar eruit bij mij, doet niks.
Mobiel werkt nog wel wat ook op het odido netwerk zit.

• franssie

franssie

Save the albatross

@NicoHF hier geen problemen. Wat is de status van je sim etc als je inlogt in je modem?

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:21:
@NicoHF hier geen problemen. Wat is de status van je sim etc als je inlogt in je modem?
Inniddels werkt het weer na een uur, had de modem meerdere keren gereset.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:14
Gisteren hebben wij ook +- 20 minuten er uit gelegen. Langer dan de great ip lease reset in ieder geval. was rond 21:30 denk ik.

• Miglow
  • Laatst online: 21:34
Ik ben eigenlijk best blij dat ik dit niet thuis gebruik als ik dit soort perikelen lees.

• flaskk
Vind dat wel mee vallen, volgens mij is uptime ~98% en mocht uitvallen zet ik gewoon even tijdelijk hotspot aan op mijn werk telefoon.

Voor de 250,- op jaarbasis besparen vind ik het niet erg om 3 of 4 keer per jaar eventjes half uurtje down tijd te hebben.

• Miglow
flaskk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Vind dat wel mee vallen, volgens mij is uptime ~98% en mocht uitvallen zet ik gewoon even tijdelijk hotspot aan op mijn werk telefoon.

Voor de 250,- op jaarbasis besparen vind ik het niet erg om 3 of 4 keer per jaar eventjes half uurtje down tijd te hebben.
Nou ja, zoals bekend gebruik ik het in de vrachtwagen van ma-vr door heel Nederland en heb ik thuis Glasnet over efiber (hoe heet dat tegenwoordig ook alweer, het heeft een andere naam nu) voor €40 per maand. Het K&K scheelt me een unlimited data abonnement inclusief opwaardeer sms dus ben ik ongeveer hetzelfde kwijt voor Youfone onbeperkt bellen+30GB en K&K als ik eerst voor KPN Unlimited kwijt was. Moet wel zeggen dat ik voor de vriendin ook een Ben abonnement heb, dus krijg de €5 korting op K&K

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:27
flaskk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:59:
[...]

98% up, betekent 350 halve uurtjes down per jaar.

Oftewel bijna een half uurtje per dag. Da’s heel wat anders dan de 3 of 4 keer per jaar eventjes een half uurtje down tijd :)

[ Voor 3% gewijzigd door s e k op 04-05-2026 11:01 ]

• NicoHF
  • Niet online
Elke down time blijft natuurlijk verschrikkelijk irritant, zeker als je in de avond lekker tv wilt kijken.
Maar ik vind het sinds dit jaar echt reuze mee vallen en ben er wel positief over.
Vorig jaar waren er regelmatig haperingen in de verbinding en moest mijn streamer regelmatig bufferen, dat heb ik nu amper, alleen gisteren dan weer helaas.

Ik betaal nu €21 per maand en NLziet kost mij €7 per maand, ik deel het met iemand.
Dus voor €28 per maand ben ik nu klaar voor 30mbps Upload en 450mbps download met NLziet.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:12:
[...] Ik betaal nu €21 per maand en [...]
Dat is waarschijnlijk omdat jij ook al met een ander product geld aan Odido betaalt (c.q. €5,- Bundelkorting)?

Koop al mijn ads!

• NicoHF
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is waarschijnlijk omdat jij ook al met een ander product geld aan Odido betaalt (c.q. €5,- Bundelkorting)?
De K&K staat op een adres geregistreerd waar een Ben abonnement loopt.
Ik zelf heb geen Ben.

• jubeth

jubeth

%^)

ernstoud schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Dat is toch flauwekul? Er zijn 6 miljoen Huawei H122-373 units verkocht. Niemand klaagt over het feit dat er een Bridge mode optie in zit. Sterker nog, dat is waarom er zo veel van verkocht zijn. ;-) Daarnaast, de mensen die een "Advanced settings" knopje aan gaan raken zijn ook de mensen die weten wat er mis kan gaan als ze dat doen.

Dit weglaten van config opties is de "pas op voor domme users" ziekte die Apple Mac de wereld in heeft geholpen, maar die niemand ooit verder helpt. Beetje dat slappe handjes-vasthouden gedoe waar de halve mensheid inmiddels last van heeft. Opdat we vooral niet meer ZELF mogen nadenken of uitvinden wat er allemaal mogelijk is in het leven. Opdat we vooral niet meer zelf mogen besluiten wat we willen lezen en kijken, dat moet allemaal voor ons door derden worden besloten, want oh wee als we eens iets verkeerd klikken of verkeerd doen in ons leven. Echt, mensen, wakker worden. Dit is precies waar het probleem zit, waar het mis gaat in bijna alles in de huidige maatschappij, politiek, privacy, veiligheid, you name it.

• ernstoud
jubeth schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:58:
[...]

Dat is toch flauwekul? Er zijn 6 miljoen Huawei H122-373 units verkocht.
:?
Niemand klaagt over het feit dat er een Bridge mode optie in zit. Sterker nog, dat is waarom er zo veel van verkocht zijn. ;-) Daarnaast, de mensen die een "Advanced settings" knopje aan gaan raken zijn ook de mensen die weten wat er mis kan gaan als ze dat doen.

Dit weglaten van config opties is de "pas op voor domme users" ziekte die Apple Mac de wereld in heeft geholpen, maar die niemand ooit verder helpt. Beetje dat slappe handjes-vasthouden gedoe waar de halve mensheid inmiddels last van heeft. Opdat we vooral niet meer ZELF mogen nadenken of uitvinden wat er allemaal mogelijk is in het leven. Opdat we vooral niet meer zelf mogen besluiten wat we willen lezen en kijken, dat moet allemaal voor ons door derden worden besloten, want oh wee als we eens iets verkeerd klikken of verkeerd doen in ons leven. Echt, mensen, wakker worden. Dit is precies waar het probleem zit, waar het mis gaat in bijna alles in de huidige maatschappij, politiek, privacy, veiligheid, you name it.
Ik geloof dat je even een luchtje moet scheppen. Daar knap je van op.

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

ernstoud schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:06:
[...]

:?

[...]

Ik geloof dat je even een luchtje moet scheppen. Daar knap je van op.
Maar hij heeft wel gelijk. :)F

• ernstoud
pribo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Maar hij heeft wel gelijk. :)F
Waarin? Want de rant ging over van alles en nog wat, alles off topic. Beetje boze buurman met een grote onderbuik.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:31
Vraagje; sinds ik mijn vaste pc en NUC allebei een statisch IP adres heb gegeven zodat ze met elkaar kunnen communiceren (ivm LLM server), loop ik er op mijn iphone tegenaan dat die heel vaak niet goed het wifi meer op komt. Hij verbindt en verbreekt direct de verbinding, en die loop gaat constant zo door. Totdat hij hem weer even te pakken heeft en er een dag geen problemen zijn, maar 2-3 dagen later is het probleem weer opnieuw.

Op de laptop heb ik nergens last van en op de iphone heb ik een dynamisch ip adres ingesteld, en ik zie steeds dat dat nummer ook conflicteert met de 2 statische IP adressen in het netwerk (dat was namelijk mijn theorie).

Iemand een idee wat ik nog kan proberen of waar dit aan kan liggen?

• Miglow
DeNachtwacht schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:31:
Vraagje; sinds ik mijn vaste pc en NUC allebei een statisch IP adres heb gegeven zodat ze met elkaar kunnen communiceren (ivm LLM server), loop ik er op mijn iphone tegenaan dat die heel vaak niet goed het wifi meer op komt. Hij verbindt en verbreekt direct de verbinding, en die loop gaat constant zo door. Totdat hij hem weer even te pakken heeft en er een dag geen problemen zijn, maar 2-3 dagen later is het probleem weer opnieuw.

Op de laptop heb ik nergens last van en op de iphone heb ik een dynamisch ip adres ingesteld, en ik zie steeds dat dat nummer ook conflicteert met de 2 statische IP adressen in het netwerk (dat was namelijk mijn theorie).

Je iPhone ook een statisch adres geven?

• franssie

franssie

Save the albatross

@DeNachtwacht dhpc range aangepast en statische buiten geplaatst? Of vast gezet via dhcp?

• flaskk
DeNachtwacht schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:31:

Ik weet vrij weinig over netwerken maar wat jij beschrijft is een ip conflict. Heb je de dhcp scope buiten de statische adressen gezet?
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)