[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
jubeth schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:57:
M.a.w. het antwoord op mijn vraag: Nee, het moment is NIET clientside te sturen. Je kunt wel iedere nacht om 5 uur een reset doen, of reboot, of dataconnectie vernieuwen, maar dan nog steeds pushed odido hun eigen moment eroverheen. Wat irritant weer.

Wie bedenkt nu dat die DHCP bij odido voor 24u is? Is voor K&K toch zinloos, om dat zo snel te laten verlopen? Het hele idee van K&K lijkt mij dat mensen dat minder mobiel inzetten, gewoon ergens lange tijd neerzetten. Dan kun je toch makkelijk uit met een DHCP lease van een maand of zelfs jaar of zo? Is het tekort aan IPv4 adressen zo schrijnend bij odido dat ze bang zijn voor langere leases of wat is hier de reden van? En zelfs dan is het vrij simpel om een scriptje te draaien wat alle ipv4 dhcp-leases die langer dan een dag geen ping-pong geven eruit te gooien, zodat ze weer vrij zijn om uit te geven. M.a.w. het probleem niet bij de klant neerleggen, maar bij jezelf, als verantwoordelijke.. (dat deden ze bij a2000/nlnet vroeger ook zo)

Ik weet niet wat voor technici men tegenwoordig heeft rondlopen bij die ISPs in NL, maar ze zijn mijns inziens echt beschamend slecht onderwezen, weten gewoon niet wat ze doen, waar ze mee bezig zijn, of waarom iets werkt zoals het werkt. Blijkens ook het feit dat ze nog steeds geen ipv6 doen bij odido. Zo moeilijk is dat echt niet. Als ze nog iemand zoeken, tegen een fatsoenlijk loon wil ik dat best voor ze regelen..
Dit is nou eenmaal hoe mobiele netwerken zijn opgebouwd: er bestaat geen permanente sessie. Een mobiele dataverbinding loopt via een PDP-context/PDN-sessie (in 5G een PDU-sessie), een tunnel tussen de mast en de kern van het netwerk. Die tunnel wordt om allerlei redenen periodiek afgebroken en opnieuw opgezet: door inactiviteit (energiebesparende idle-mode), door periodieke tracking area updates waarmee het netwerk je bereikbaarheid controleert, of door onderhoud aan een mast.

Ook met een statisch toegewezen IP-adres verandert dit niet: je krijgt bij elke nieuwe sessie gewoon hetzelfde adres terug, maar de sessie zelf wordt alsnog afgebroken en opnieuw opgezet, dus ook daar heb je een korte onderbreking. Het IP-adres wijzigt niet, maar permanent verbonden blijven bestaat sowieso niet in mobiele netwerken.

Dit is dus geen eigenaardigheid van Odido of K&K specifiek, maar een architecturaal kenmerk van elk 3GPP-netwerk (GPRS/UMTS/LTE/5G). Om dit anders te doen zou Odido hun hele sessie- en mobiliteitsbeheer moeten omgooien, niet alleen een instelling in een modem aanpassen. Sterker nog, Odido kan die sessietijd ook verkorten (bijvoorbeeld tot 8 uur) als er onderhoud gepland staat op je mast.

Bij een mobiele dataverbinding kan er letterlijk elke fractie van een seconde ergens een nieuwe connectie tot stand komen, doordat continu enorm veel apparaten tegelijk op- en afkoppelen van het netwerk. Daardoor is het praktisch onmogelijk om ooit weer exact hetzelfde IP-adres toegewezen te krijgen uit die gedeelde pool.

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

franssie

Save the albatross

@BiG-GuY leuk stukje achtergrond, goed om te weten.
Bij een mobiele dataverbinding kan er letterlijk elke fractie van een seconde ergens een nieuwe connectie tot stand komen, doordat continu enorm veel apparaten tegelijk op- en afkoppelen van het netwerk. Daardoor is het praktisch onmogelijk om ooit weer exact hetzelfde IP-adres toegewezen te krijgen uit die gedeelde pool.
Betekent dit dan ook als ik bijvoorbeeld hard door NL rij, ik van verschillende masten steeds een ander IP adres krijg op mijn mobiele telefoon?
Vraag me ag hoe ik dit moet lezen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:58
M.a.w. het antwoord op mijn vraag: Nee, het moment is NIET clientside te sturen. Je kunt wel iedere nacht om 5 uur een reset doen, of reboot, of dataconnectie vernieuwen, maar dan nog steeds pushed odido hun eigen moment eroverheen. Wat irritant weer.

Wie bedenkt nu dat die DHCP bij odido voor 24u is? Is voor K&K toch zinloos, om dat zo snel te laten verlopen? Het hele idee van K&K lijkt mij dat mensen dat minder mobiel inzetten, gewoon ergens lange tijd neerzetten. Dan kun je toch makkelijk uit met een DHCP lease van een maand of zelfs jaar of zo? Is het tekort aan IPv4 adressen zo schrijnend bij odido dat ze bang zijn voor langere leases of wat is hier de reden van? En zelfs dan is het vrij simpel om een scriptje te draaien wat alle ipv4 dhcp-leases die langer dan een dag geen ping-pong geven eruit te gooien, zodat ze weer vrij zijn om uit te geven. M.a.w. het probleem niet bij de klant neerleggen, maar bij jezelf, als verantwoordelijke.. (dat deden ze bij a2000/nlnet vroeger ook zo)

Ik weet niet wat voor technici men tegenwoordig heeft rondlopen bij die ISPs in NL, maar ze zijn mijns inziens echt beschamend slecht onderwezen, weten gewoon niet wat ze doen, waar ze mee bezig zijn, of waarom iets werkt zoals het werkt. Blijkens ook het feit dat ze nog steeds geen ipv6 doen bij odido. Zo moeilijk is dat echt niet. Als ze nog iemand zoeken, tegen een fatsoenlijk loon wil ik dat best voor ze regelen..
Man wat een rant.

Je wilt als ISP bij mobiel verkeer geen hangende verbindingen. Dus die onderbreking. Heeft niets met DHCP lease te maken.

RIPE Atlas probe: 1005104

• BiG-GuY

BiG-GuY

franssie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:44:
@BiG-GuY leuk stukje achtergrond, goed om te weten.

[...]

Betekent dit dan ook als ik bijvoorbeeld hard door NL rij, ik van verschillende masten steeds een ander IP adres krijg op mijn mobiele telefoon?
Vraag me ag hoe ik dit moet lezen.
Nee, dat is juist waar handover voor bestaat: als je van mast wisselt tijdens het rijden, draagt het netwerk je radioverbinding over naar de volgende mast, maar blijft je IP-adres en sessie gewoon intact. Zou dat niet zo werken, dan zou elk telefoongesprek of elke download afbreken zodra je van cel wisselt. De 24-uurs sessievernieuwing waar het eerder over ging is een losstaande, bewuste keuze van de provider, niet iets dat gebeurt doordat je fysiek van mast wisselt.

Alleen als je even helemaal geen bereik hebt (tunnel, dood gebied) en dus echt loskoppelt van het netwerk, of als de mast waar je naartoe gaat te druk is om de handover op tijd af te ronden, kun je bij het opnieuw verbinden een nieuwe sessie en mogelijk een nieuw adres krijgen. Dat laatste komt sinds 5G in de praktijk nog maar zelden voor, tenzij je ergens rijdt met extreme lokale drukte, zoals rond een festival.

Bij hogere snelheden wordt de kans op mislukte handovers wel steeds groter naarmate je sneller rijdt, maar een harde snelheidsgrens staat niet in de specificatie. Uit praktijktests op hogesnelheidstreinen is wel waargenomen dat handover daadwerkelijk vaker misgaat: bij 200 km/h ongeveer 5,5% van de handovers, oplopend naar 12,1% bij 300 km/h en 12,6% bij 350 km/h. In verreweg de meeste gevallen (77 tot 90%) gaat het dan om een "late handover", het toestel ontvangt het handover-commando simpelweg niet op tijd voordat het buiten bereik van de bronmast raakt. Dit komt vooral door het Doppler-effect bij hoge snelheid en de korte tijd die het toestel nog in elke cel doorbrengt, in combinatie met (bij treinen) extra signaaldemping door de vaak deels metaalgecoate ramen en carrosserie. Op de snelheid van een auto op de snelweg (tussen de 100-130 km/h) merk je hier in de praktijk vrijwel niets van.

[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 16-07-2026 17:18 ]

• Miglow
  • Laatst online: 03-08 10:48
BiG-GuY schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:11:
[...]

Nee, dat is juist waar handover voor bestaat: als je van mast wisselt tijdens het rijden, draagt het netwerk je radioverbinding over naar de volgende mast, maar blijft je IP-adres en sessie gewoon intact. Zou dat niet zo werken, dan zou elk telefoongesprek of elke download afbreken zodra je van cel wisselt. De 24-uurs sessievernieuwing waar het eerder over ging is een losstaande, bewuste keuze van de provider, niet iets dat gebeurt doordat je fysiek van mast wisselt.

Alleen als je even helemaal geen bereik hebt (tunnel, dood gebied) en dus echt loskoppelt van het netwerk, of als de mast waar je naartoe gaat te druk is om de handover op tijd af te ronden, kun je bij het opnieuw verbinden een nieuwe sessie en mogelijk een nieuw adres krijgen. Dat laatste komt sinds 5G in de praktijk nog maar zelden voor, tenzij je ergens rijdt met extreme lokale drukte, zoals rond een festival.

Bij hogere snelheden wordt de kans op mislukte handovers wel steeds groter naarmate je sneller rijdt, maar een harde snelheidsgrens staat niet in de specificatie. Uit praktijktests op hogesnelheidstreinen is wel waargenomen dat handover daadwerkelijk vaker misgaat: bij 200 km/h ongeveer 5,5% van de handovers, oplopend naar 12,1% bij 300 km/h en 12,6% bij 350 km/h. In verreweg de meeste gevallen (77 tot 90%) gaat het dan om een "late handover", het toestel ontvangt het handover-commando simpelweg niet op tijd voordat het buiten bereik van de bronmast raakt. Dit komt vooral door het Doppler-effect bij hoge snelheid en de korte tijd die het toestel nog in elke cel doorbrengt, in combinatie met (bij treinen) extra signaaldemping door de vaak deels metaalgecoate ramen en carrosserie. Op de snelheid van een auto op de snelweg (tussen de 100-130 km/h) merk je hier in de praktijk vrijwel niets van.
In de vrachtwagen zoals ik het gebruik merk ik daar inderdaad ook niets van. Als mijn TOMTOM fleet kaarten moet updaten loopt dat gewoon door.

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-08 14:37
Het is client side te sturen door een tijdschakelaar ertussen te zetten die je om 5 uur 's nachts even laat schakelen. Je bent hierdoor wel langer van het net af, een paar minuten. Een normale sessie reset duurt maar een paar seconden en normaal gesproken heb je hier geen last van. Misschien een kleine hapering in Video/TV kijken etc. Teams sessie zijn inderdaad irritanter, dat merk ik wel. Gamen waarschijnlijk ook, heb ik geen ervaring mee.

Gebruik je een powerswitch dan heb je daarna wel 2x een nieuw IP: 1x om 4:45 uur en 1 op 5.02 uur doordat de Odido reset na 23:45 uur komt.

Je kan ook besluiten de tijdschakelaar 1x in de week te laten lopen. Na 7 dagen is de reset aangekomen bij 3:15 uur dus zou je er nog steeds niet veel last van hebben.

Maar ik laat het tegenwoordig gewoon doorlopen..... En af en toe doe ik als ik op sta een restart via de app. Dan heb ik de weken erna geen last meer van totdat de reset in mijn werktijden bereik komt (na 30-40 dagen).

Edit: Er heeft overigens iemand een python script voor Zyxel modems gemaakt die een reboot kan uitvoeren (gebruik op eigen risico….), zou ook op het Klik en Klaar modem moeten werken.

https://github.com/pkorpine/nr7101

[ Voor 9% gewijzigd door waltervl op 17-07-2026 14:10 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 08:46
Voor de U5G Max Outdoor zou ik ook wel zelf de MTU willen instellen, jammer dat ze alleen PPPoE ondersteunen in de release candidate van Unifi network.

Ik krijg nu namelijk geen streaming media (internet) voor elkaar icm Odido klik en klaar. Dit betreft geen CGNAT maar wel IPv6. Ik heb UPnP tijdelijk aangezet maar lijkt niet te werken.

Ik vermoed dat het aan de MTU ligt. Met KPN glas werkt het namelijk wel.

Iemand dit al opgelost?

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vaevictis_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:13:
Voor de U5G Max Outdoor zou ik ook wel zelf de MTU willen instellen, jammer dat ze alleen PPPoE ondersteunen in de release candidate van Unifi network.

Ik krijg nu namelijk geen streaming media (internet) voor elkaar icm Odido klik en klaar. Dit betreft geen CGNAT maar wel IPv6. Ik heb UPnP tijdelijk aangezet maar lijkt niet te werken.

Ik vermoed dat het aan de MTU ligt. Met KPN glas werkt het namelijk wel.

Iemand dit al opgelost?
Odido Klik & Klaar heeft geen IPv6 en geen CG-NAT, je krijgt gewoon een dynamisch publiek IPv4-adres. PPPoE is hier sowieso niet van toepassing, dat is een protocol voor DSL/Glasvezel, niet voor cellulaire verbindingen. Het adres wordt toegekend bij het opzetten van de PDU-sessie (5G) / PDN-connectie (4G), waarbij je verkeer via GTP-tunneling tussen de mast en het kernnetwerk loopt.

De MTU op 4G/5G ligt door die tunneling-overhead doorgaans rond de 1428, maar in de praktijk werkt streaming bij mij en velen anderen gewoon prima. Wat voor stream werkt er bij jou niet?

• Vaevictis_
BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:21:
[...]

Odido Klik & Klaar heeft geen IPv6 en geen CG-NAT, je krijgt gewoon een dynamisch publiek IPv4-adres. PPPoE is hier sowieso niet van toepassing, dat is een protocol voor DSL/Glasvezel, niet voor cellulaire verbindingen. Het adres wordt toegekend bij het opzetten van de PDU-sessie (5G) / PDN-connectie (4G), waarbij je verkeer via GTP-tunneling tussen de mast en het kernnetwerk loopt.
Bedankt voor de correctie. Ja ik had dat van PPPoE kunnen weten, gebrek aan koffie :9~

Het werkt niet met Google Nest, ik kan geen muziek of radio streamen. Krijg dan een timeout, met glasvezel gaat het wel goed. Geen idee waarom het niet werkt. Voor de rest geen problemen.
De MTU op 4G/5G ligt door die tunneling-overhead doorgaans rond de 1428, maar in de praktijk werkt streaming bij mij en velen anderen gewoon prima. Wat voor stream werkt er bij jou niet?

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vaevictis_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:27:
[...]

Bedankt voor de correctie. Ja ik had dat van PPPoE kunnen weten, gebrek aan koffie :9~

Het werkt niet met Google Nest, ik kan geen muziek of radio streamen. Krijg dan een timeout, met glasvezel gaat het wel goed. Geen idee waarom het niet werkt. Voor de rest geen problemen.
Gebruik al jaren geen Nest Speakers meer, dus kan het niet testen voor je.

Werkt casten naar de speakers wel op je netwerk vanaf een telefoon? Er is als het goed is niks bijzonders aan een Nest Audio stream qua wat er via internet loopt, zou raar zijn als het internetconnectie type uitmaakt voor de 128-256Kbps audio streams...

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 19-07-2026 09:33 ]

• Vaevictis_
BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Gebruik al jaren geen Nest Speakers meer, dus kan het niet testen voor je.

Werkt casten naar de speakers wel op je netwerk vanaf een telefoon? Er is als het goed is niks bijzonders aan een Nest Audio stream qua wat er via internet loopt, zou raar zijn als het internetconnectie type uitmaakt voor de 128-256Kbps audio streams...
Het rare is dat het alleen niet werkt met een bepaalde stream. "OK google speel af ANP nieuws", dat is Google News met ANP uitzending van afgelopen uur. Misschien kan iemand anders het testen?

Youtube doet het wel weer. Het is echt zo dat het met glasvezel wel direct werkt. Misschien toch iets op het Odido netwerk?

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vaevictis_ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:57:
[...]

Het rare is dat het alleen niet werkt met een bepaalde stream. "OK google speel af ANP nieuws", dat is Google News met ANP uitzending van afgelopen uur. Misschien kan iemand anders het testen?

Youtube doet het wel weer. Het is echt zo dat het met glasvezel wel direct werkt. Misschien toch iets op het Odido netwerk?
Je kan weleens IP-adressen krijgen die niet in NL geregistreerd zijn, doordat Odido deze opkoopt bij andere partijen en IPv4-adressen simpelweg op zijn.

Misschien dat ANP nieuws niet beschikbaar is buiten NL?

Wat je eraan kan doen is je modem herstarten of opnieuw connectie laten maken, zodat je een nieuw IP-adres krijgt en dan hopen dat het weer een NL IP is. Of een VPN opzetten via een aanbieder met IP-adressen in NL en dan het verkeer voor je Nest speakers via die VPN laten lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 19-07-2026 11:13 ]

• Vaevictis_
BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Je kan weleens IP-adressen krijgen die niet in NL geregistreerd zijn, doordat Odido deze opkoopt bij andere partijen en IPv4-adressen simpelweg op zijn.

Misschien dat ANP nieuws niet beschikbaar is buiten NL?

Wat je eraan kan doen is je modem herstarten of opnieuw connectie laten maken, zodat je een nieuw IP-adres krijgt en dan hopen dat het weer een NL IP is. Of een VPN opzetten via een aanbieder met IP-adressen in NL en dan het verkeer voor je Nest speakers via die VPN laten lopen.
Ligt niet aan het modem heb een u5g max outdoor in gebruik met zyxel zelfde euvel.

Krijg gewoon een nl adres
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
inetnum:        178.228.0.0 - 178.231.255.255
netname:        Odido-Netherlands
descr:          Pool for mobile users
country:        NL
admin-c:        AT13974-RIPE
tech-c:         AT13974-RIPE
status:         ASSIGNED PA
mnt-by:         mnt-tmonl
created:        2011-03-21T15:50:23Z
last-modified:  2024-03-22T10:51:05Z
source:         RIPE

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-08 14:39

jubeth

%^)

BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:21:
[...]

Voor mij is de MTU gewoon 1500 bytes hoor. Nu staat mijn Zyxel dus in IP-passthrough (bridge) mode, maar 1428 lijkt me sowieso niet aan de orde.
# ./mtu.sh
Size 1500: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
Size 1480: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1002ms
Size 1460: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
Size 1440: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1000ms
Size 1400: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
Size 1360: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1002ms
1.1.1.1: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
8.8.8.8: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1002ms
9.9.9.9: 2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1002ms
* Connected to speed.cloudflare.com (172.66.0.218) port 443 (#0)
} [5 bytes data]
} [512 bytes data]
{ [5 bytes data]
{ [122 bytes data]
{ [25 bytes data]
{ [2542 bytes data]
{ [78 bytes data]
{ [52 bytes data]
} [1 bytes data]
} [52 bytes data]
*  subject: CN=speed.cloudflare.com
*  subjectAltName: host "speed.cloudflare.com" matched cert's "speed.cloudflare.com"
} [5 bytes data]
> GET /__down?bytes=1000000 HTTP/1.1
> Host: speed.cloudflare.com
{ [5 bytes data]
{ [238 bytes data]
{ [238 bytes data]
{ [5 bytes data]
< server-timing: cfL4;desc="?proto=TCP&rtt=19168&min_rtt=13480&rtt_var=9118&sent=4&recv=6&lost=0&retrans=0&sent_bytes=2852&recv_bytes=723&delivery_rate=216617&cwnd=52&unsent_bytes=0&cid=ed2eff7e67029895&ts=233&x=0"
{ [108 bytes data]
* Connection #0 to host speed.cloudflare.com left intact

# nstat -z | grep -i frag
IpFragOKs                       0                  0.0
IpFragFails                     0                  0.0
IpFragCreates                   0                  0.0
Ip6FragOKs                      0                  0.0
Ip6FragFails                    0                  0.0
Ip6FragCreates                  0                  0.0
Full MTU 1500 hier. Geen fragmentatie, niks..

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-08 14:39

jubeth

%^)

BiG-GuY schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Dit is nou eenmaal hoe mobiele netwerken zijn opgebouwd: er bestaat geen permanente sessie.
'nou eenmaal' is niet een reden om de DHCP opzet voor K&K klanten niet aan te kunnen passen.
Ik zie die soort defaitistische houding veel onder de wat jongere mensen in IT. Zoiets van "het werkt nu eenmaal zo dus laten we het zo".

Als odido aan k&k klanten een zo statisch mogelijk IP uitdeelt, dan scheelt dat ook nog eens enorm veel volkomen zinloos netwerk-verkeer. Nu kun je zeggen dat simpele DHCP comms geen significant verkeer zijn, maar op de schaal waar odido hiermee te maken heeft is dat wel degelijk zinvol, JUIST omdat er ook veel wèl echt mobiel bewegende klanten zijn. Je verhaal doet het lijken alsof dat van allemaal dingen afhangt, maar dat is niet het geval. Er is overduidelijk een profiel voor K&K connecties, en het is niet zo dat daar geen ander dhcp beleid op gevoerd zou kunnen worden.

Dus sorry man, dat is niet waar ik vandaan kom. Ik zit op tweakers omdat ik graag tweak, ik heb zelfs ooit in het begin bij xs4all gewerkt. Als iets anders kan, dan probeer je dat uit, dan test je dat, dan kijk je of het beter werkt, en als dat zo is dan push je het erdoor.

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:57
@jubeth Odido gebruikt (naar mijn vermoeden) dynamische ip adressen omdat dit past bij de use-case die zij voor ogen hebben. Consumenten die een voordelige internet verbinding willen hebben. Hierop is de prijs ook aangepast omdat data verbruik van een doorsnee consument beperkt is. Bij een statisch IP adres worden de use cases voor Klik & Klaar uitgebreid die mogelijk het 5G netwerk van Odido extra belast. Dat willen ze niet.

Als je een statisch IP adres met 5G wil moet je bij Odido een zakelijk abonnement afsluiten voor internet via 5G. Je hebt ook andere partijen, zoals internetviademast.nl die een een statisch ip adres leveren. De kosten voor deze diensten liggen wel weer hoger.

Ik vermoed dat in dit geval jij niet binnen de doelgroep van Klik&Klaar valt die Odido voor ogen heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Bedge85 op 19-07-2026 13:26 ]

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:58
jubeth schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:54:
[...]
'nou eenmaal' is niet een reden om de DHCP opzet voor K&K klanten niet aan te kunnen passen.
Ik zie die soort defaitistische houding veel onder de wat jongere mensen in IT. Zoiets van "het werkt nu eenmaal zo dus laten we het zo".
U opa?

Alsof jongeren in de ICT niet geweldige dingen kunnen bouwen en innovatief zijn. Kom op zeg.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Vaevictis_
Ik ben erachter dat het ligt aan de nest home, de nest mini doet het wel. Volgens mij is het een AMP pagina waarbij de stream wel werkt zonder grafische content.

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Als odido aan k&k klanten een zo statisch mogelijk IP uitdeelt, dan scheelt dat ook nog eens enorm veel volkomen zinloos netwerk-verkeer. Nu kun je zeggen dat simpele DHCP comms geen significant verkeer zijn, maar op de schaal waar odido hiermee te maken heeft is dat wel degelijk zinvol, JUIST omdat er ook veel wèl echt mobiel bewegende klanten zijn. Je verhaal doet het lijken alsof dat van allemaal dingen afhangt, maar dat is niet het geval. Er is overduidelijk een profiel voor K&K connecties, en het is niet zo dat daar geen ander dhcp beleid op gevoerd zou kunnen worden.

Dus sorry man, dat is niet waar ik vandaan kom. Ik zit op tweakers omdat ik graag tweak, ik heb zelfs ooit in het begin bij xs4all gewerkt. Als iets anders kan, dan probeer je dat uit, dan test je dat, dan kijk je of het beter werkt, en als dat zo is dan push je het erdoor.
Persoonlijke aanvallen zijn nergens voor nodig, ik vind het heel bijzonder dat jij mij aan de hand van één post zou kunnen beoordelen. Ik ben overigens bijna 40 en al meer dan 24 jaar Tweaker.

Dat het je niet aanstaat hoe iets technisch is ontworpen, daar kan ik je niet mee helpen. Ik deel hier alleen mijn meer dan 10 jaar ervaring met het leveren van diensten via 4G/5G-connecties, grotendeels via T-Mobile/Odido, maar ook via KPN en Vodafone. Allemaal doen ze het op technisch vlak niet heel anders.

Een vast IP-adres is voor een consumentendienst overigens ook geen vereiste, je ziet juist steeds meer providers overstappen naar CG-NAT, waarbij je zelf geen publiek adres krijgt, maar een privé-adres dat via de provider met veel andere klanten tegelijk een klein aantal publieke adressen deelt.

De APN kan op netwerkniveau gebruikt worden om heel veel te sturen, maar tot nu toe heb ik geen andere sessietijd gezien dan die max 24 uur, ook niet bij zakelijke leveranciers met een eigen APN op het Odido-netwerk die statische IP-adressen leveren.

Odido zelf biedt overigens via hun mobiele abonnementen simpelweg geen eigen diensten met een vast IP-adres aan, ook 5G Internet voor Bedrijven heeft nog steeds een dynamisch publiek IP-adres.

• Vaevictis_
BiG-GuY schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:05:
[...]

Persoonlijke aanvallen zijn nergens voor nodig, ik vind het heel bijzonder dat jij mij aan de hand van één post zou kunnen beoordelen. Ik ben overigens bijna 40 en al meer dan 24 jaar Tweaker.

Dat het je niet aanstaat hoe iets technisch is ontworpen, daar kan ik je niet mee helpen. Ik deel hier alleen mijn meer dan 10 jaar ervaring met het leveren van diensten via 4G/5G-connecties, grotendeels via T-Mobile/Odido, maar ook via KPN en Vodafone. Allemaal doen ze het op technisch vlak niet heel anders.

Een vast IP-adres is voor een consumentendienst overigens ook geen vereiste, je ziet juist steeds meer providers overstappen naar CG-NAT, waarbij je zelf geen publiek adres krijgt, maar een privé-adres dat via de provider met veel andere klanten tegelijk een klein aantal publieke adressen deelt.

De APN kan op netwerkniveau gebruikt worden om heel veel te sturen, maar tot nu toe heb ik geen andere sessietijd gezien dan die max 24 uur, ook niet bij zakelijke leveranciers met een eigen APN op het Odido-netwerk die statische IP-adressen leveren.

Odido zelf biedt overigens via hun mobiele abonnementen simpelweg geen eigen diensten met een vast IP-adres aan, ook 5G Internet voor Bedrijven heeft nog steeds een dynamisch publiek IP-adres.
Was al gebruiker van de site toen het nog world of tweaking heette. Dat zegt ook wel iets over mijn leeftijd. Ook linux gebruiker vanaf de 0.90 kernel. Nu voel ik me wel oud. _/-\o_

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Moest wel lachen toen ik het las:
* het is duurder
* het heeft 20GB daglimieten
* alleen beschikbaar waar geen glasvezel is

Het is een slappe upgrade van hun "4G buitengebieden" of hoe ze dat ook noemden. Jammer, want Odido kan wel een echte concurrent gebruiken.

• Kyle
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-08 14:21
Het enige (mogelijk) positieve wat ik heb kunnen ontdekken is het aantal van 16 antennes voor 5G wat bij gelijkblijvende overige conditities voor een betere ontvangst zou kunnen zorgen.

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:57
review: KPN 5G-thuisinternet: een alternatief voor Klik&Klaar, maar geen concurrent

Bovendien verandert het dynamische IP-adres, in tegenstelling tot bij Klik&Klaar, niet elke 24 uur. Dit gebeurt bijvoorbeeld wel als het modem opnieuw verbinding maakt. Voor sommige klanten is dat een toegevoegde waarde waarvoor ze meer willen betalen.
Voor de mensen die een statisch IP echt belangrijk vinden kan KPN ook een betere optie zijn. Ik denk niet dat het voor veel mensen een dealbreker is,. Maar in dit topic komt het toch zo nu en dan voorbij dat mensen een statisch ip adres wel belangrijk vinden of nodig hebben.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het vergelijk is logisch, maar laten we proberen hier geen KPN5G vs. Odido5G topic van te maken. :)
edit:
Een betere plek voor dit te bespreken is: [KPN 5G-Internet Thuis] Ervaringen & Discussie

[ Voor 38% gewijzigd door rens-br op 23-07-2026 13:35 ]

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:32
rens-br schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:54:
[mbr]Het vergelijk is logisch, maar laten we proberen hier geen KPN5G vs. Odido5G topic van te maken. :)[/mbr]
Het lijkt mij tijd voor een "[KPN - 5G thuis internet] Ervaringen & Discussie" topic.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
W1ck1e schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:26:
[...]

Het lijkt mij tijd voor een "[KPN - 5G thuis internet] Ervaringen & Discussie" topic.
Goed idee: [KPN 5G-Internet Thuis] Ervaringen & Discussie

• Vaevictis_
Er is een update voor Unifi 5G Max outdoor. Geen idee of het ook Odido fixes betreft, wie test er mee? https://community.ui.com/...e4-4a23-936c-79e335bdde0d

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-08 14:37
Vaevictis_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:46:
Er is een update voor Unifi 5G Max outdoor. Geen idee of het ook Odido fixes betreft, wie test er mee? https://community.ui.com/...e4-4a23-936c-79e335bdde0d
Misschien beter om voor de Unify 5G Max net zoals voor de Zylex NR7307 5G (Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router) een apart topic aan te maken?

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:00
Als om de data/terugval gaat naar 3G is dat afgelopen vrijdag verholpen op de fwainternet APN

• Vaevictis_
ikbenjoeri schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Als om de data/terugval gaat naar 3G is dat afgelopen vrijdag verholpen op de fwainternet APN
Ja maar komt dat door Odido of door de firmware?

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:00
Vaevictis_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Ja maar komt dat door Odido of door de firmware?
Probleem was bij Odido dat je bij terugval op 3G blijft hangen. Dit probleem was op FWA en Sim Only.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 11:40
[...]

Ik zit op tweakers omdat ik graag tweak, ik heb zelfs ooit in het begin bij xs4all gewerkt. Als iets anders kan, dan probeer je dat uit, dan test je dat, dan kijk je of het beter werkt, en als dat zo is dan push je het erdoor.
Als je het over Tweaken hebt, ik heb in Home Assistant een script actief dat softwarematig de Zyxel van Odido herstart, in de nacht.

Verder heb ik mijn domeinen ondergebracht bij OVHcloud en die kunnen records naar DDNS laten verwijzen.

M'n synology heeft weer een paar scripts om iedere X tijd, de publieke adressen te updaten bij OVHcloud.

Zo kan ik toch een eigen mail/web-server draaien wat prima werkt. In de nacht ben ik voor korte tijd niet bereikbaar tot de records weer zijn bijgewerkt.

Werkt prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Vaevictis_
ikbenjoeri schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Probleem was bij Odido dat je bij terugval op 3G blijft hangen. Dit probleem was op FWA en Sim Only.
OK maar ubiquity heeft dit ook opgepakt in een firmware update. Zoek even om dit topic.

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-08 13:21
Vaevictis_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:15:
[...]

OK maar ubiquity heeft dit ook opgepakt in een firmware update. Zoek even om dit topic.
Het zijn twee aparte problemen. Ubiquiti had een probleem waarbij het op alle providers wereldwijd soms bleef plakken op 3G. Daarnaast had Odido een probleem waarbij datasims soms onnodig naar 3G werden gepusht. Dat laatste heeft Odido verholpen en is wat @ikbenjoeri bedoelt. Het zal nu sowieso beter werken :)

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• Douma
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 23:47
Voor de U5GMax dit even installeren.

https://github.com/royrijpma/u5gmax-bandfix?[

[ Voor 26% gewijzigd door Yariva op 01-08-2026 20:22 ]

• Vaevictis_
Heb ik al draaien, fijn script! Ik gebruik K&K eigenlijk niet want is een backup verbinding. Ik blijk nog een jaar vast te zitten aan KPN glasvezel (3 jaar ipv 2 jaar). Zou loadbalancing kunnen uitproberen maar voegt weinig toe behalve latency.

[ Voor 24% gewijzigd door Yariva op 02-08-2026 09:29 ]

• Douma
Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Heb ik al draaien, fijn script! Ik gebruik K&K eigenlijk niet want is een backup verbinding. Ik blijk nog een jaar vast te zitten aan KPN glasvezel (3 jaar ipv 2 jaar). Zou loadbalancing kunnen uitproberen maar voegt weinig toe behalve latency.
Ja zeker goede script. Hier thuis ook aan de draai gehad toen we de U5GMax outdoor gingen testen, nooit geen problemen en altijd snelle download. Toch maar weer terug gegaan naar de Zyxel FWA710 die lagere ping haalt en hogere snelheden. We gebruiken klik en klaar van Oidio als main internet verbinding omdat we in het buitengebied wonen.

• Vaevictis_
Douma schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Ja zeker goede script. Hier thuis ook aan de draai gehad toen we de U5GMax outdoor gingen testen, nooit geen problemen en altijd snelle download. Toch maar weer terug gegaan naar de Zyxel FWA710 die lagere ping haalt en hogere snelheden. We gebruiken klik en klaar van Oidio als main internet verbinding omdat we in het buitengebied wonen.
Dat is toch vreemd je zou juist verwachten dat de u5gmax outdoor het beter zou doen. Beter apparaat, betere ontvangst en betere software?

• Douma
Vaevictis_ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Dat is toch vreemd je zou juist verwachten dat de u5gmax outdoor het beter zou doen. Beter apparaat, betere ontvangst en betere software?
Als ik de specs vergelijk van de twee kan de FWA710 hogere snelheden halen. Het apparaat is ook bijna een keer zo groot. Ik wou graag de U5GMax Outdoor proberen omdat al Onze netwerk apparaten van Unifi zijn.

Met de FWA710 hebben we ping van 16/17 en download snelheid van 850mbps.

Met de U5GMax Outdoor ping 20/21 en download snelheid meestal rond de 750mbps.

Uiteraard zijn dat allebei goede resultaten aangezien we toch niet heel erg dicht op de mast zitten maar wel op redelijke hoogte boven het dak uit.

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-08 17:54

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Ik heb deze 5G dongle https://nl.aliexpress.com/item/1005008571001752.html met een SIMCom SIM8202G-M.2 5G module aan mijn nieuwe OpenWRT router gehangen via USB. Even de interface over WAN veranderen naar usb0, en gaan met die banaan :henk

Nu onbeperkt internetten via APN 'fwainternet' (via AT command's moest ik deze wijzigen) voor nog geen 21 euro per maand, want ik heb ook mijn mobiele nummer daar ondergebracht. Tel uit je winst! Dus overall tevreden, ondanks het datalek eerder dit jaar. Het is een afgelegen locatie, dus ik heb ook geen kabel. Daarom was dit een goede uitkomst!

[ Voor 6% gewijzigd door thisegzz op 01-08-2026 23:18 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

franssie

Save the albatross

thisegzz schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:17:
Ik heb deze 5G dongle https://nl.aliexpress.com/item/1005008571001752.html met een SIMCom SIM8202G-M.2 5G module aan mijn nieuwe OpenWRT router gehangen via USB. Even de interface over WAN veranderen naar usb0, en gaan met die banaan :henk

Nu onbeperkt internetten via APN 'fwainternet' (via AT command's moest ik deze wijzigen) voor nog geen 21 euro per maand, want ik heb ook mijn mobiele nummer daar ondergebracht. Tel uit je winst! Dus overall tevreden, ondanks het datalek eerder dit jaar. Het is een afgelegen locatie, dus ik heb ook geen kabel. Daarom was dit een goede uitkomst!
Mooi dat het werkt.
Wat is voor jou het voordeel tov het standaard meegeleverder modem aangezien je nu ook een soort hybride opstelling hebt?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-08 17:54

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

franssie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:39:
[...]

Mooi dat het werkt.
Wat is voor jou het voordeel tov het standaard meegeleverder modem aangezien je nu ook een soort hybride opstelling hebt?
Voordeel is dat het modem enkel en alleen de ontvanger is, en al het verkeer via de router gaat. Dat draait op OpenWrt en dat geeft veel meer mogelijkheden, ik laat bijvoorbeeld al het TV-verkeer via een VPN lopen, en heb een traffic monitor, om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik ben niet meer afhankelijk van hoe ver Odido hun modem open zetten voor extra opties. En dat ik via de odido website en dan 'instellingen' de status van het modem zou kunnen opvragen (wat nu dus uitgeschakeld is) gaf mij ook geen fijn gevoel.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:30
thisegzz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 00:11:
[...]

Voordeel is dat het modem enkel en alleen de ontvanger is, en al het verkeer via de router gaat. Dat draait op OpenWrt en dat geeft veel meer mogelijkheden, ik laat bijvoorbeeld al het TV-verkeer via een VPN lopen, en heb een traffic monitor, om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik ben niet meer afhankelijk van hoe ver Odido hun modem open zetten voor extra opties. En dat ik via de odido website en dan 'instellingen' de status van het modem zou kunnen opvragen (wat nu dus uitgeschakeld is) gaf mij ook geen fijn gevoel.
Of simpelweg het echte Tweaker antwoord: "Omdat het kan" :)
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)