Dit is nou eenmaal hoe mobiele netwerken zijn opgebouwd: er bestaat geen permanente sessie. Een mobiele dataverbinding loopt via een PDP-context/PDN-sessie (in 5G een PDU-sessie), een tunnel tussen de mast en de kern van het netwerk. Die tunnel wordt om allerlei redenen periodiek afgebroken en opnieuw opgezet: door inactiviteit (energiebesparende idle-mode), door periodieke tracking area updates waarmee het netwerk je bereikbaarheid controleert, of door onderhoud aan een mast.jubeth schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:57:
M.a.w. het antwoord op mijn vraag: Nee, het moment is NIET clientside te sturen. Je kunt wel iedere nacht om 5 uur een reset doen, of reboot, of dataconnectie vernieuwen, maar dan nog steeds pushed odido hun eigen moment eroverheen. Wat irritant weer.
Wie bedenkt nu dat die DHCP bij odido voor 24u is? Is voor K&K toch zinloos, om dat zo snel te laten verlopen? Het hele idee van K&K lijkt mij dat mensen dat minder mobiel inzetten, gewoon ergens lange tijd neerzetten. Dan kun je toch makkelijk uit met een DHCP lease van een maand of zelfs jaar of zo? Is het tekort aan IPv4 adressen zo schrijnend bij odido dat ze bang zijn voor langere leases of wat is hier de reden van? En zelfs dan is het vrij simpel om een scriptje te draaien wat alle ipv4 dhcp-leases die langer dan een dag geen ping-pong geven eruit te gooien, zodat ze weer vrij zijn om uit te geven. M.a.w. het probleem niet bij de klant neerleggen, maar bij jezelf, als verantwoordelijke.. (dat deden ze bij a2000/nlnet vroeger ook zo)
Ik weet niet wat voor technici men tegenwoordig heeft rondlopen bij die ISPs in NL, maar ze zijn mijns inziens echt beschamend slecht onderwezen, weten gewoon niet wat ze doen, waar ze mee bezig zijn, of waarom iets werkt zoals het werkt. Blijkens ook het feit dat ze nog steeds geen ipv6 doen bij odido. Zo moeilijk is dat echt niet. Als ze nog iemand zoeken, tegen een fatsoenlijk loon wil ik dat best voor ze regelen..
Ook met een statisch toegewezen IP-adres verandert dit niet: je krijgt bij elke nieuwe sessie gewoon hetzelfde adres terug, maar de sessie zelf wordt alsnog afgebroken en opnieuw opgezet, dus ook daar heb je een korte onderbreking. Het IP-adres wijzigt niet, maar permanent verbonden blijven bestaat sowieso niet in mobiele netwerken.
Dit is dus geen eigenaardigheid van Odido of K&K specifiek, maar een architecturaal kenmerk van elk 3GPP-netwerk (GPRS/UMTS/LTE/5G). Om dit anders te doen zou Odido hun hele sessie- en mobiliteitsbeheer moeten omgooien, niet alleen een instelling in een modem aanpassen. Sterker nog, Odido kan die sessietijd ook verkorten (bijvoorbeeld tot 8 uur) als er onderhoud gepland staat op je mast.
Bij een mobiele dataverbinding kan er letterlijk elke fractie van een seconde ergens een nieuwe connectie tot stand komen, doordat continu enorm veel apparaten tegelijk op- en afkoppelen van het netwerk. Daardoor is het praktisch onmogelijk om ooit weer exact hetzelfde IP-adres toegewezen te krijgen uit die gedeelde pool.