Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:54
Met de introductie van de 5G Fixed Wireless Access internet dienst door Odido voor een verrassend lage prijs is de interesse gegroeid in andere 5G routers dan de door Odido standaard in bruikleen gegeven Zyxel NR5307.

Het aanbod van deze 5G routers is redelijk, maar gezien de prijs (EUR 179 op Amazon) en een aantal andere bijzonderheden zoals PoE voeding is het aanbod op Amazon en eBay van de Zyxel NR7302 interessant. De firma Zyxel verkoopt deze modellen niet via een retail kanaal, de aanbieder op Amazon en eBay heeft vermoedelijk een grote partij overgenomen van Deutsche Telecom.

In de thread hier op Tweakers over het Odido product Klik&Klaar is al veel over de NR7302 gesproken, zie: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie (gebruik de zoekfunctie) maar die discussie is niet voor alle K&K gebruikers relevant, vandaar hier nu een eigen topic.

Een impressie van de NR7302:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyiXRcSwUZknOHmoDzix_K-TBak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFCtw1wH3FLBbQxWRdJXJ2D9.png?f=fotoalbum_large

Op het moment van schrijven (april 2025) heeft de leverancier nog 800 exemplaren in voorraad.

De NR7302 is hier verkrijgbaar (ik heb geen enkele commerciële band met deze partij):

https://www.ebay.nl/itm/286102583547 en https://amzn.eu/d/0f4PCwV

De handleiding van de NR7302 is hier te vinden: https://spdl.zyxel.com/NR..._V1.00_Ed5_2023-09-25.pdf

De ervaringen in het gebruik voor Odido Klik&Klaar zijn positief, maar deze 5G router is ook geschikt voor andere 4G/5G netwerken.

De NR7302 is geschikt voor gebruik binnen en buiten en wordt gevoed door middel van een bijgeleverde 802.3af PoE (15.4 Watt) adapter en RJ45 kabel. Aansluitmateriaal wordt ook bijgeleverd.

Standaard routeert de NR7302 via de enige RJ45 poort, een PoE switch daarop aangesloten krijgt dus via NAT adressen in de 192.168.x.y reeks maar de NR7302 kan ook in IP passtrough mode werken waarbij een gekoppelde router dus het WAN IP adres krijgt.

Let op: De NR7302 bevat geen accesspoint voor internet. Er is wel toegang voor beheersdoeleinden naar een ingebouwd 2.4 Ghz. WiFi modem.

Bij gebruik op de Odido K&K dienst moet als APN "fwainternet" ingesteld worden.

Een aantal nuttige links uit het Odido K&K topic:

Informatie over passthrough: plaspvd in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ervaringen: snah001 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Opstellen binnenshuis: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Vergelijking met de NR5307: BiG-GuY in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Installatie: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Indruk van snelheid: MartinPTweak in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Indruk van de binnenkant: DCAC in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
De PoE adapter: SebasFM in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Betekenis van de LED: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Uitvoeren van een reset: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Hoe root access te krijgen: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Monitoren van signaalsterkte e.d.: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Idem via root access: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Komende tijd ga ik een tool ontwikkelen (vereist root access) om interessante informatie zoals de signaalsterkte parameters uit de logfiles van de NR7302 grafisch weer te geven. Dan is de GUI (met een maximale timeout van 60 minuten) niet nodig en kan e.e.a. geautomatiseerd en geintegreerd worden.

Graag dit topic aanvullen met kennis, ervaringen en tips.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 16-04-2025 13:03 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:39
Bedankt voor het openen van dit topic.
Gebruik de NR7302 nu al sinds 1ste week van december en tot nog toe nog geen enkel probleem ondervonden, destijds via Amazon gekocht voor €136,- excl. verzendkosten.
Haal snelheid van rond de 650 down en 135 up zo goed als constant (check 1x per week).
Tot c.a. 1 maand geleden verving die de (in december meteen) opgezegde Ziggo abo en heb sind meer dan 1 maand nu een 1Gb glas verbinding van KPN en het K&K abo i.c.m. de NR7203, die als fallback verbinding geconfigureerd is in mijn Gl.iNet MT6000 router en schakelt dan bij wegvallen van de KPN verbinding direct over.
Vanwege voornamelijk het vele thuiswerken met veel Teams meetings gedaan en kost maar €20 pmnd extra omdat ik ook een Odido mobiel abo heb.
Mocht die K&K abo niet meer nodig zijn dan is die ook zo weer opgezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door snah001 op 16-04-2025 14:08 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-07 15:35
Goedemiddag, sinds een week of 2 ook deze router. Zijn er mensen die een Deco m4 achter de router hebben hangen? Ik heb deze ingesteld als Access Point ipv mesh, maar ik heb constant issues met WiFi. Ik krijg keurig een IP van de NR7302, maar krijg geen internet. Het vreemde is dat hij het af en toe wel doet. Het werkt soms wel na een reboot van de NR7302. Het werkt vaker op Windows dan op een Android toestel of IPhone. Beetje gek en kan er nog niet helemaal een vinger op leggen.

Ik zal even een echte Access Point proberen, kijken of dat de boel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
X62 chipset toch in deze router @ernstoud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bakkertje_01 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:49:
Goedemiddag, sinds een week of 2 ook deze router. Zijn er mensen die een Deco m4 achter de router hebben hangen? Ik heb deze ingesteld als Access Point ipv mesh, maar ik heb constant issues met WiFi. Ik krijg keurig een IP van de NR7302, maar krijg geen internet. Het vreemde is dat hij het af en toe wel doet. Het werkt soms wel na een reboot van de NR7302. Het werkt vaker op Windows dan op een Android toestel of IPhone. Beetje gek en kan er nog niet helemaal een vinger op leggen.

Ik zal even een echte Access Point proberen, kijken of dat de boel oplost.
Die je gebruikt de dhcp server en subnet van de Zyxel? Als je de dhcp server van je deco gebruikt, zet de subnet van de deco naar 192.168.10.x oid. Ik heb ook de gekste problemen ervaren en dit bleek bij mij te helpen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Op een Duitse site las ik:

“Quectel RG520F-EB Chip verbaut der wiederum einen Quallcomm Snapdragon X65 verwendet.”

Informatie over deze chip: https://www.quectel.com/c...on_V1.4-1.pdf?wpId=114146

[ Voor 20% gewijzigd door ernstoud op 16-04-2025 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Bijzonder, enige verdere studie waard, uit het NR7302 logfile:

[MMM][INFO]quecsocGetAllSms(7282) exec cmd atcmd 'AT+CMGL=4'
[MMM][INFO]quecsocGetAllSms(7303) DEBUG: Write new SMS message into /xdata/SMS/sms_new.txt finished.
[MMM][INFO]quecsocSetSmsDelMsg(6460) exec cmd atcmd 'AT+CMGD=1,1'
[MMM][INFO]quecsocSetSmsDelMsg(6473) end
[MMM][INFO]quecsocGetAllSms(7320) end

Hij probeert elke paar minuten SMS op te halen en stelt een SMS op en delete hem weer. Ik heb die SMS nog niet weten te ontdekken, maar dit lijkt wel erg op een "ET Phone Home" issue.

En wat er allemaal standaard op draait: telnet daemon, tftp server, ftp server...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
franssie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:05:
[...]

Die je gebruikt de dhcp server en subnet van de Zyxel? Als je de dhcp server van je deco gebruikt, zet de subnet van de deco naar 192.168.10.x oid. Ik heb ook de gekste problemen ervaren en dit bleek bij mij te helpen.
Ik kwam thuis, zowel als lan en wifi geen intenet. NR7302 weer een factory reset gegeven. Cellular APN weer op fwainternet gezet. Interface group bridge 1 op 192.168.178.0/24. Reboot. Vervolgens een echte AP geïnstalleerd. Het is op dit moment stabiel.

[ Voor 42% gewijzigd door Bakkertje_01 op 17-04-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
@Bakkertje_01 wat een mooie snelheid, zit er verschil tussen de Zyxel NR5307 van Odido en de Zyxel NR7302 in performance op jouw locatie? De Odido Zyzel heb ik wel eens 1300/130 zien behalen, in het generieke topic.

Ik ben benieuwd naar het verschil in Nederland voor de X62 en X65 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Met Fast.com haalde ik op mijn gigabit glasvezel soms fantasie snelheden, ver boven het theoretisch mogelijke van 940 Mbps. Niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nu via het APN menu het modem in pass-through gezet,

internet werkt nog dus op naar een volgnde stap,

DYNDNS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkAdYqynGcs7xWuLZZx1p-bveoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyxh5fC85I23sH2oIWYNnscF.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt ook te werken, kom via mijn no-ip link ook uit op mijn router.

Morgen maar eens verder met het opzetten van de wirequard op mijn unifi router, en kijken of ik die kan benaderen, maar dat is hier wat off topic.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
ernstoud schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:20:
[...]

Met Fast.com haalde ik op mijn gigabit glasvezel soms fantasie snelheden, ver boven het theoretisch mogelijke van 940 Mbps. Niet betrouwbaar.
Goede aanvulling maar daar was mijn vraag niet op gericht, de performance verschillen van de X62 en X65 ben ik naar op zoek. Volgends de specs van de X65 is deze chip écht superieur aan de X62, hogere bandbreedte, veel meer CA bundeling.

Toen ik 1Gbps fast.com zag (noem het 800Mbps reallife). Besefte ik dat de X62 ook voldoende performance biedt voor de huidige Nederlandse spectrumverdeling.

Zie het als datasheet lezen versus Nederlandse bandbreedtes om een beetje op het niveau van @BiG-GuY _/-\o_ te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
Zit nu toch weer te kl*ten met het WiFi achter de NR7302. Een Netgear WAC720 (ja die is oud, even voor het testen) in mijn netwerk gehangen. Statisch ip gegeven en DNS naar de 192.168.178.2 (gateway). Heb het idee dat na reboots tijdelijk alles functioneert. Vanochtend werd ik wakker, op mijn telefoon wel wifi, maar geen verbinding. Het lijkt hetzelfde als wat ik had op de Deco M4.

Jullie hebben ook vast allemaal een AP achter de NR7302. Hebben jullie nog iets bijzonders gedaan om WiFi in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De meesten hebben voor de NR7302 gekozen omdat deze in bridge kan en hebben dus een router erachter hangen denk ik en geen AP. Achter die router natuurlijk o.a. ook AP's.
Met mijn K&K modem had ik ook last van disconnects met een fixed IP. Die liet ik daarom toen gewoon door de DHCP server van het K&K modem toewijzen, veranderde nooit (want in de DHCP tabel fixed toegewezen en die in DMZ gezet) maar de verbinding bleef wel actief.
In de NR7302 was het mij niet gelukt de router een vast IP adres toe te laten wijzen in de DHCP, de entry werd niet opgeslagen.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 17-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Zit ik gisteren uren te rommelen om de signaal gegevens van de banden uit het log file te halen, zijn daar gewoon commando’s voor:

https://mm.digikey.com/Vo..._Commands_Manual_V1.0.pdf

Interessant.

[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 17-04-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
franssie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:46:
De meesten hebben voor de NR7302 gekozen omdat deze in bridge kan en hebben dus een router erachter hangen denk ik en geen AP. Achter die router natuurlijk o.a. ook AP's.
Met mijn K&K modem had ik ook last van disconnects met een fixed IP. Die liet ik daarom toen gewoon door de DHCP server van het K&K modem toewijzen, veranderde nooit (want in de DHCP tabel fixed toegewezen en die in DMZ gezet) maar de verbinding bleef wel actief.
In de NR7302 was het mij niet gelukt de router een vast IP adres toe te laten wijzen in de DHCP, de entry werd niet opgeslagen.
Thnx, heb nog we ergens 1 liggen, ga ik dat eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Voor Tweakers die overwegen de NR7302 aan te schaffen; de prijs van EUR 179 voor een nieuwe op Amazon.nl inclusief verzending is volgens KeepONTRAding (de leverancier is Kontra GmbH) echt een Amazon unieke aanbieding want toen ik informeerde naar het prijsverschil met eBay (EUR 209,80 inclusief verzending) was men verbaasd over de Amazon prijs.

Amazon stunt er dus mee en het kan zijn dat die prijs op Amazon.nl tijdelijk zo laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vorig jaar EUR 169,32 betaald via Amazon.

Iets anders, ergens en plotseling heeft het modem het eigen Wifi weer uitgezet, deed ie vaker maar nu ie in pass-thourgh staat kom ik dus niet meer in het modem, ook niet met de Zyxel app. Het beheer netwerk is niet zichtbaar en een van de twee lampjes brandt oranje, wat als ik het goed heb betekent dat het beheer netwerk inderdaad uit staat.
Iemand een idee? Complete reset voor toegang is nu nog niet nodig maar vraag het me af of ik er nog in kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:36:

Iets anders, ergens en plotseling heeft het modem het eigen Wifi weer uitgezet, deed ie vaker maar nu ie in pass-thourgh staat kom ik dus niet meer in het modem, ook niet met de Zyxel app. Het beheer netwerk is niet zichtbaar en een van de twee lampjes brandt oranje, wat als ik het goed heb betekent dat het beheer netwerk inderdaad uit staat.
Iemand een idee? Complete reset voor toegang is nu nog niet nodig maar vraag het me af of ik er nog in kan komen.
Oranje (= amber) betekent dat WiFi aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEld1vBwkYS1c0eTcd8VTWQMKeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVzp6Oq3zfnzSLGbuxmisZeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maf dan, netwerk is nergens zichtbaar. Voor nu werkt het verder stabiel dus ik laat het maar even zo/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkertje_01
Bakkertje_01 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:23:
[...]

Thnx, heb nog we ergens 1 liggen, ga ik dat eens proberen.
Nou, ik had nog een USG 3P liggen en deze heb ik nu geconfigureerd. NR7302 op Passthrough gezet. Vervolgens De Unify ingesteld op DHCP. Alles werkt op dit moment perfect. Zowel WiFi als LAN functioneert prima. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bakkertje_01 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:27:
[...]

Nou, ik had nog een USG 3P liggen en deze heb ik nu geconfigureerd. NR7302 op Passthrough gezet. Vervolgens De Unify ingesteld op DHCP. Alles werkt op dit moment perfect. Zowel WiFi als LAN functioneert prima. _/-\o_
goed om te horen. Eens kijken of ie het morgen nog doet }) :+
Maar waarschijnlijk wel.

edit: ik draai twee sites probleemloos met elk een UX Express, doet het voldoende voor deze snelheden en biedt zelfs WiFi 6, elke heeft een tweede schoteltje in de andere hoek van de site voor betere dekking.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 17-04-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Als je de NR7302 binnen wil gebruiken: https://www.ebay.nl/itm/375789072337

EUR 99,80 koopje!

Wel zie ik dat de sticker met inlog gegevens ontbreekt. Dus bij interesse eerst vragen of die er wel bij zit. Anders is het een dure deurstopper.

Update: bovenstaande komt volgens de info, zonder password.

Dus niet doen, maar met sticker en bodemplaatje, EUR 20 duurder: https://www.ebay.nl/itm/286162338087

[ Voor 24% gewijzigd door ernstoud op 19-04-2025 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Ik heb nu al enige tijd naast elkaar met aparte K&K abonnementen een Huawei H122 en een Zyxel NR7302. Elk half uur een SpeedTest, geautomatiseerd zodat ze het keurig na elkaar doen na een korte pauze (seconde of acht).

Beiden hebben B3 (1800 MHz.) als basis en upload en dan CA met voor de Zyxel B1, B7, B32 en N28.

Helaas geeft de Huawei niet echt goed de carrier aggregation weer, maar het zal hier wel op neerkomen.

De zendmast staat 2 km. verderop met een sector recht naar mijn huis. Beide routers staan voor het raam richting de mast. De mast is met microwave 300 Mbps. ontsloten. Het maximum wat ik gemeten heb gaat wel aardig die kant op, upload max. richting de 20 Mbps.

Latency redelijk constant rond de 18 ms. voor beide routers.

De download en upload snelheid, data van een week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVyIZhn1a4Nv8Y8GYTQZybLi_RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaClIYyD8GixCG6WEtcS444D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0TabpRD4qUuK-4iHGCuJfw-xpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U56fYZwojkHMpXf7OtLNM5Gp.jpg?f=fotoalbum_large

En eerlijk gezegd begrijp ik er niets van. De Huawei scoort voor upload beter, voor download minder. De Huawei is beter voorspelbaar, minder uitschieters.

Maar hoe kan het zijn dat regelmatig één van de twee heel slechte performance biedt en de ander een paar seconden later prima is? En ook andersom. Cases waarbij de Zyxel lager dan 50 Mbps. scoort en de Huawei op dat moment 200 Mbps. of hoger? En een reboot lost dat niet op. En dan korte tijd later scoort de Zyxel juist weer heel goed.

En de Zyxel valt soms even terug naar 1 - 2 Mbps. upload maar herstelt dat ook wel weer. Op dat moment is de upload via de Huawei normaal.

Signaalwaardes tussen Huawei en Zyxel ontlopen elkaar niet zoveel. Maar verschil is er zeker, waarbij de Zyxel wat beter scoort op de LTE banden en de Huawei op n28.

Op dit moment:

Huawei, LTE RSRP -115 en SINR 0, n28 RSRP -85 en SINR 12.
Zyxel, LTE RSRP -103 en SINR 11, n28 RSRP -94 en SINR 9.

De tooling om grafieken van de signaalwaardes voor de Zyxel te maken is bijna klaar. Voor de Huawei is dat LTEH Monitor:

4G:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL89ItXHw8NBkD1gYgGDs74rJnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pg8xbyhwS9fEpDRvAVBdQRKv.jpg?f=fotoalbum_large

5G:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftmHuJ0Ww7sQihumlQ8guc61gcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFcwrgss2xlzhCa4KVPTod4l.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de Zyxel wordt dat Excel.

De Huawei verliest in de avonduren vaak n28, in de tooling kun je dan automatisch de banden resetten, nadeel is dat het voor de BTS een reconnect is met ook een nieuw IP.

Op de Zyxel is het “locken” op de banden veel stabieler. Enkele keer dat B1 wegvalt en B20 als primaire band komt. Maar toch eigenlijk behoorlijk stabiel B1+B3+B7+B32+n28.

Kortom; allerlei fenomenen waar ik niets van begrijp. Voodoo… tijd om me eens te verdiepen hoe een BTS nou eigenlijk werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 21-04-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik draai Ubiquity (of hoe je dat schrijft) achter mijn NR7302. Nu lukt het mij niet om een wirequard verbinding te maken en ik begrijp uit het K&K topic dat odido veel poorten niet open heeft staan.

Mijn vraag is derhalve eenvoudig, wie heeft het werkend en dan met name op welke poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahz3UwHyN7fX109J3TA6s9pu7PI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VtxmxUxyAbfpR3XE6cO1IM5E.png?f=user_large

Random Speedtest post

[ Voor 25% gewijzigd door Bakkertje_01 op 30-04-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik wil dit topic niet te veel kapen maar wil toch een bal opgooien.
Ik heb ook een NR7302 in passthrough mode naar een Ubiquiti Dream Machine die fungeert als router met één AP aangesloten. Zoals bij iedereen krijg ik elke 24 uur een nieuw WAN IP-adres.
Deze set-up heeft voor zo'n twee weken goed gewerkt.

Maar sinds medio april heb ik het volgende: zodra Odido mijn WAN IP-adres ververst neemt de Ubiquiti Dream Machine dat niet over. Na enkele seconden krijg ik ook de melding: "Internet connection WAN1 (Odido Netherlands) on port 5 is down".
Als ik vervolgens op de NR7302 kijk: twee groene LED en als ik inlog op het apparaat: er is gewoon internet.
Ik herstart vervolgens de Dream Machine, die neemt het nieuwe WAN IP-adres over en vervolgens werkt het internet weer voor 24 uur.

Ik heb ook wel eens eerst de NR7302 herstart, zonder de Dream Machine te herstarten, maar maakt geen verschil. De Dream Machine moet echt herstart worden.

De NR7302 zit op 192.168.1.1 en de Ubiquiti Dream Machine 192.168.1.2.

Komt iemand dit bekend voor?

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Beta Ik heb zoiets meegemaakt. Zyxel op 192.168.1.1, DHCP van de zyxel op 192.168.10.x; Toen mijn Unifi op 192.168.20.x gezet, ver weg bij de interne en externe IP adressen van de Zyxel (hoewel die in pass-through niets zouden moeten doen lijkt me). Toen werkte alles weer bij mij. Ik vermoed dat ik ergens een IP conflict had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

franssie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:27:
@Beta Ik heb zoiets meegemaakt. Zyxel op 192.168.1.1, DHCP van de zyxel op 192.168.10.x; Toen mijn Unifi op 192.168.20.x gezet, ver weg bij de interne en externe IP adressen van de Zyxel (hoewel die in pass-through niets zouden moeten doen lijkt me). Toen werkte alles weer bij mij. Ik vermoed dat ik ergens een IP conflict had.
Ga ik dat vanavond eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatIns
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-07 10:54
Ik heb de NR7302 zojuist besteld. Komt morgen aan en zal later mijn ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

franssie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:27:
Nog bedankt voor je tips! Vrijwel exact gedaan wat jij zegt.
Zyxel NR7302 op het externe WAN, zijn eigen IP 192.168.10.1. Passthrough naar de Unifi Dream Machine.
Unifi Dream Machine op 192.168.20.1 en DHCP naar de clients.
Maar toch valt elke dag na de WAN IP swap het internet op de Unifi Dream Machine weg.

Opties die ik zie:
  • Odido NR5307 aansluiten en kijken of ik daar ook heb
  • factory reset van de Unifi Dream Machine, wie weet zit er toch ergens iets niet lekker?
Overigens heb ik ook een avond een geplande reboot van de NR7302 gedaan, om zo de WAN IP swap te forceren. Maar ook daarna ging de UDM "offline". Ik zag in de Unifi Dream Machine niet het WAN IP veranderen ondanks dat de Zyxel al vrolijk enkele minuten een nieuw WAN IP had.

[ Voor 3% gewijzigd door Beta op 08-05-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Beta vreemd. Ik heb een UX express en die gaat wel prima mee met de nieuwe Odido IP adressen. Dan zijn je twee opties denk ik logisch om te kijken aan welke kant het zich lijkt voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Beta schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:18:
Ik wil dit topic niet te veel kapen maar wil toch een bal opgooien.
Ik heb ook een NR7302 in passthrough mode naar een Ubiquiti Dream Machine die fungeert als router met één AP aangesloten. Zoals bij iedereen krijg ik elke 24 uur een nieuw WAN IP-adres.
Deze set-up heeft voor zo'n twee weken goed gewerkt.

Maar sinds medio april heb ik het volgende: zodra Odido mijn WAN IP-adres ververst neemt de Ubiquiti Dream Machine dat niet over. Na enkele seconden krijg ik ook de melding: "Internet connection WAN1 (Odido Netherlands) on port 5 is down".
Als ik vervolgens op de NR7302 kijk: twee groene LED en als ik inlog op het apparaat: er is gewoon internet.
Ik herstart vervolgens de Dream Machine, die neemt het nieuwe WAN IP-adres over en vervolgens werkt het internet weer voor 24 uur.

Ik heb ook wel eens eerst de NR7302 herstart, zonder de Dream Machine te herstarten, maar maakt geen verschil. De Dream Machine moet echt herstart worden.

De NR7302 zit op 192.168.1.1 en de Ubiquiti Dream Machine 192.168.1.2.

Komt iemand dit bekend voor?
Je kunt de IP's statisch instellen op de UDM, dan heb je DHCP uitgesloten als bug. Alhoewel dat ik denk dat het in je NR7302 mis gaat op de 24hr WAN ip change? Misschien een bug dat de NR7302 de MAC adressen uitgedeelde DHCP adressen vergeet als het WAN IP reset? Je kunt dat afvangen met een statisch adres om te bepalen of het gedrag dan anders is. Heb je wel internet als je een laptop in het NR7302 lan stop op dat moment, misschien wel omdat hij dan een nieuwe DHCP lease opvraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeOnFilms
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-07 09:29
Even een vraagje: ik heb op dit moment de standaard modem van Klik&Klaar, maar moet deze elke 30-60 minuten van het stroom halen en resetten om packet loss problemen op te lossen. Na de reset doet ie het weer een tijdje goed, maar vaak maar voor maximaal een uur.

Hebben jullie hier ook last van gehad, en lost de NR7302 dat probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BeOnFilms schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:46:
Even een vraagje: ik heb op dit moment de standaard modem van Klik&Klaar, maar moet deze elke 30-60 minuten van het stroom halen en resetten om packet loss problemen op te lossen. Na de reset doet ie het weer een tijdje goed, maar vaak maar voor maximaal een uur.

Hebben jullie hier ook last van gehad, en lost de NR7302 dat probleem op?
Als je snelheid en latency goed is dan denk ik aan defecte NR5307. Is dit ethernet of wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeOnFilms
ernstoud schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Als je snelheid en latency goed is dan denk ik aan defecte NR5307. Is dit ethernet of wifi?
Ethernet. Snelheid zakt ook in na ongeveer 30 tot 60 minuten, maar is dan nog wel bruikbaar voor streaming en browsing. Latency heb ik nog niet beter gehad dan 35ms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
BeOnFilms schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:09:
[...]

Ethernet. Snelheid zakt ook in na ongeveer 30 tot 60 minuten, maar is dan nog wel bruikbaar voor streaming en browsing. Latency heb ik nog niet beter gehad dan 35ms.
Als er voor de rest niets is aangesloten wat de boel kan verstoren lijkt me dit toch echt een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatIns
PatIns schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:19:
Ik heb de NR7302 zojuist besteld. Komt morgen aan en zal later mijn ervaringen delen.
Via Amazon besteld. Kreeg een gebruikt exemplaar met een bestaande config erop. Teruggestuurd. Vooralsnog houd ik het bij de nr5307.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

stormfly schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Je kunt de IP's statisch instellen op de UDM, dan heb je DHCP uitgesloten als bug. Alhoewel dat ik denk dat het in je NR7302 mis gaat op de 24hr WAN ip change? Misschien een bug dat de NR7302 de MAC adressen uitgedeelde DHCP adressen vergeet als het WAN IP reset? Je kunt dat afvangen met een statisch adres om te bepalen of het gedrag dan anders is. Heb je wel internet als je een laptop in het NR7302 lan stop op dat moment, misschien wel omdat hij dan een nieuwe DHCP lease opvraagt?
@franssie

De oorzaak is boven water.
Voorheen had ik een Zyxel XMG105 switch. Een unmanaged switch om bepaald netwerkverkeer niet via de Unifi te laten verlopen. Vervolgens kon ik goedkoop aan de Zyxel XMG-105HP komen. Dezelfde unmanaged switch als de XMG105 maar dan met POE++. Handig, want dan kan je de NR7305 via POE voorzien van stroom.

Maar blijkbaar gaat dat dus niet goed als de NR7302 een nieuw WAN IP krijgt in combinatie met de Unifi Dream Machine als router.
Gisteren nog eens de XMG105 aangesloten met de bijgeleverde POE injector: geen problemen.

Dus ik kan het nog steeds niet verklaren wat de POE++ hier mee te maken heeft of het verschil tussen de XMG105 en de XMG105HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
PatIns schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:39:
[...]

Via Amazon besteld. Kreeg een gebruikt exemplaar met een bestaande config erop. Teruggestuurd. Vooralsnog houd ik het bij de nr5307.
Er zijn meerdere aanbiedingen van dezelfde verkoper, zowel nieuw als gebruikt, dan had je dus de gebruikte besteld, ik dacht EUR 159,90 gebruikt en EUR 189,90 nieuw.

En reset knop indrukken en hij gaat terug naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatIns
ernstoud schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Er zijn meerdere aanbiedingen van dezelfde verkoper, zowel nieuw als gebruikt, dan had je dus de gebruikte besteld, ik dacht EUR 159,90 gebruikt en EUR 189,90 nieuw.

En reset knop indrukken en hij gaat terug naar fabrieksinstellingen.
Ik had een “nieuwe” besteld voor € 189,-. Die bleek dus niet zo nieuw te zijn. Wat ik nog niet had vermeld is dat een van de twee schroefjes achterop al voorzichtig moesten worden gedraaid omdat de kop al een beetje versleten was. Al met al gaf me het onvoldoende vertrouwen in dit specifieke apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatIns
PatIns schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:24:
[...]

Ik had een “nieuwe” besteld voor € 189,-. Die bleek dus niet zo nieuw te zijn. Wat ik nog niet had vermeld is dat een van de twee schroefjes achterop al voorzichtig moesten worden gedraaid omdat de kop al een beetje versleten was. Al met al gaf me het onvoldoende vertrouwen in dit specifieke apparaat.
Reset had ik inderdaad ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
PatIns schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:24:
[...]

Ok, dan hebben ze je de verkeerde gezonden. Want de als nieuw verkochte zijn echt nieuw in een verzegelde doos. Ik heb wat communicatie met de leverancier gehad en ze kwamen erg vriendelijk over. Ik denk dat ze zonder problemen dit exemplaar omgeruild hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik mis in dit topic nog een foto van een NR7302 in zijn natuurlijke habitat, dus bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sneR7In7tFrfvU72gHg1eK9uls=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YxUTlsy9kD8aWz8ppKHOED4z.jpg?f=user_large

Ja, de FWA is horizontaal gemonteerd want ik kreeg toch echt betere ontvangst dan verticaal.
Nu zo'n 75dbi maar verticaal ging richting de 85dbi.
Gemiddeld 400Mbps down en 50Mbps upload.

Helaas geen direct zicht op de antenne en ik woon in een stedelijke omgeving dus het signaal moet ook nog over of door een aantal gebouwen. Ik ben verbonden met siteid 1210 die wel een 10Gbps glas upload heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Ok, hier ook een die buiten hangt aan 1 van de draagbalken van het balkon.
Ty-raps zijn weerbestendig maar worden ieder jaar vernieuwd.
Had ik 50m meer naar rechts gewoond dan had ik direct zicht op de mast gehad, het gebouw 50m hiervoor opschuiven kreeg ik geen toestemming voor...... :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nUSVDTUbVdkSwpNF3BOc841wb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5Y9qRD2eaD2tSErisA3sITL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door snah001 op 14-05-2025 14:19 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeOnFilms
Vraagje: ik overweeg deze router, maar zit in een huurwoning waar ik niet in kan boren. Hoe hebben jullie de PoE kabel lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BeOnFilms schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:42:
Vraagje: ik overweeg deze router, maar zit in een huurwoning waar ik niet in kan boren. Hoe hebben jullie de PoE kabel lopen?
Wellicht is dit een optie: https://www.bol.com/nl/nl...50-meter/9200000082706277

Daarmee kun je dus in de meeste gevallen tussen raam en kozijn of onder een deur door. Wel goed waterdicht afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeOnFilms
ernstoud schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:52:
[...]

Wellicht is dit een optie: https://www.bol.com/nl/nl...50-meter/9200000082706277

Daarmee kun je dus in de meeste gevallen tussen raam en kozijn of onder een deur door. Wel goed waterdicht afwerken.
Die kwam ik ook al tegen, ben benieuwd of dat een beetje fijn werkt. Zijn die ook geschikt voor PoE?
Maak me vooral zorgen om stabiliteit aangezien deze platte kabels geen twisted pairs hebben. Morgen maar een en ander bestellen, heb nu een Acer 5G router (stuk stabieler dan de standaard K&K modem) maar minder snel en hogere ping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
BeOnFilms schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:31:
[...]

Die kwam ik ook al tegen, ben benieuwd of dat een beetje fijn werkt. Zijn die ook geschikt voor PoE?
Maak me vooral zorgen om stabiliteit aangezien deze platte kabels geen twisted pairs hebben. Morgen maar een en ander bestellen, heb nu een Acer 5G router (stuk stabieler dan de standaard K&K modem) maar minder snel en hogere ping.
De crux van PoE is hoge spanning (48-56 volt) en lage stroomsterkte. En nou juist de stroomsterkte heeft de meeste “last” van weerstand, verlies in vermogen is weerstand x stroomsterkte in kwadraat.

Daarom gebruiken we ook hoogspanning over grote afstanden, de verliezen bij lagere spanningen zouden veel te groot worden.

Dus de aders in dit korte stukje platte verbinding zullen op PoE weinig invloed hebben.

En ja, het is geen twisted pair, maar met zo’n klein stukje zal storing wel meevallen. Natuurlijk is goede Cat5e of hoger end-to-end beter, maar je vroeg om een oplossing…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
BeOnFilms schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:42:
In mijn deuropening naar mijn balkon toe was en een hele klein strookje tussen kozijn en deur waar de PPPoE platte kabel perfect doorheen pastte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
snah001 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:07:
[...]

In mijn deuropening naar mijn balkon toe was en een hele klein strookje tussen kozijn en deur waar de PPPoE platte kabel perfect doorheen pastte.
Grappige typefout. PoE dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
De NR7302 heeft een GNSS ontvanger onboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08qKGyissyVjV6HWHjNBplq3xnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwAhmZBpjUPbD5fHSQiHmg6j.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand al die tijd info omgezet naar NTP in het LAN? Dan heb je atoomtijd, GNSS geeft stratum-0 nl.

Bij mij zal het zo te zien niet werken omdat de NR7302 binnen staat.

Ik ga eens kijken of ik ergens in de shell van de NR7302 de GNSS info kan vinden.

Edit: even de gegevens weggehaald i.v.m. de nauwkeurige positiebepaling…

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 18-05-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ernstoud Die GNSS info had ik al eens gevonden, bij mij was de laatste fix overigens niet heel recent dacht ik.
Je kan GPS tijd gebruiken ipv een ntp pool. Geen idee of het huidige jammen van GPS invloed op de nauwkeurigheid heeft (dat zal minimaal zijn overigens) .
Afhankelijk van de bouw van je huis werkt de positiebepaling beter of slechter of niet, maar de tijd zou ie altijd wel uit het signaal moeten kunnen halen lijkt me (zeker omdat die van jou een fix had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-07 12:27
Ik loop vast met mijn netwerksetup en hoop dat iemand hier me verder kan helpen.

Ik gebruik een TP-Link Deco M9 Plus mesh-systeem (3 units). Ik hadk het systeem ingesteld als Access Point, omdat bridge/passthrough-modus niet goed werkte op de Odido (K&K). Vandaar dat ik de NR3702 aan te schaffen en deze in passthrough modus te gebruiken.

Om het Deco systeem al router te gebruiken, heb ik de Odido NR7302 in passthrough-modus gezet. En de Deco in Router modus. Vervolgens heb ik de Deco in de tuin via een netwerkkabel aangesloten op de NR7302 en deze Deco ingesteld als hoofdunit (routermodus).

De verbinding loopt via bijgeleverde stopcontact-switch. De NR7302 herkent de Deco als bekabeld verbonden apparaat, dus de fysieke verbinding lijkt in orde. Toch krijg ik geen stabiele internetverbinding via het Deco-systeem. Nadat ik de IP-adressen had ingesteld had ik af en toe internet. Maar ook vaker niet dan wel.

Maakt het uit welke poort of kabel ik gebruik op de PoE-switch?
Moet ik specifieke instellingen doen qua IP-adressen of DHCP op de Deco of NR7302?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
hikhakhok schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:37:
Nadat ik de IP-adressen had ingesteld had ik af en toe internet. Maar ook vaker niet dan wel.
Je gebruikt dus geen DHCP server op de aan de NR7302 aangesloten Deco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-07 12:27
ernstoud schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Je gebruikt dus geen DHCP server op de aan de NR7302 aangesloten Deco?
Vandaag weer even opgepakt, maar nu werkt het in eens zonder problemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:41
Er lijkt geen firmware onderhoud te zijn.
Tenminste, zover ik kan zien.
Bugs en mogelijke kwetsbaarheden worden dus niet opgelost.

Zien jullie dat als risico op termijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In bridge niet. De router erachter doet dan al het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
s e k schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:06:
Er lijkt geen firmware onderhoud te zijn.
Tenminste, zover ik kan zien.
Bugs en mogelijke kwetsbaarheden worden dus niet opgelost.

Zien jullie dat als risico op termijn ?
Er werd op mijn NR7302 wel degelijk een update geïnstalleerd (versie 1.00(ACHA.4)b5_F0). Maar dat is dan een update die voor Deutsche Telekom bedoeld was/is.

Dus ja, de situatie rond deze firmware is wat bijzonder. Kwetsbaarheden op dit moment zijn niet gemeld. Wel op oude FW versie 1.00(ACHA.2)C0.

(Bron: https://www.cvedetails.co...mware-1.00-acha.2-c0.html)

[ Voor 207% gewijzigd door ernstoud op 01-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:09

SebasFM

BOFH

volgens mij kon (moest) ik die handmatig installeren. Ik zit op 1.00(ACHA.4)b5_F0 en dat werkt met Odido eigenlijk prima. Nergens last van. Over 3 weken gaat de tweede NR7302 eindelijk naar Italie waar ik een TP-Link 4G modem ga vervangen.

[ Voor 26% gewijzigd door SebasFM op 01-06-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Info m.b.t. het opvragen van de hoeveelheid verzonden en ontvangen bytes:

ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

(Uiteraard is root access naar de NR7302 noodzakelijk voor het in die post genoemde commando.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:30
Heb deze router voornamelijk voor vakantie aangeschaft. Steuntje gefabriceerd, kan ik op een 5G mast richting en zo een beetje fatsoenlijk internet hebben. Nu stappen steeds meer "providers" over op eSIM.

Het lukt me niet om uit te vinden of deze router toevallig ook eSIM support.
https://www.zyxel.com/ser...l/en/5g-nr-solutions#esim

Iemand hier dat al tegen gekomen? Of dit iets is wat mogelijk werkt?

ChatGPT zegt dat het kan, zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS2b_A17heD8jKkxDfyp2Q2-7sg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tpKeTsKDr3hj8XGm69Wd3TSN.png?f=fotoalbum_tile

Edit:
Denk kansloos, zie ook: https://github.com/davidohne/Zyxel_NR7302?tab=readme-ov-file
Vermoedelijk hebben wij via amazon de DTAG versies.

[ Voor 41% gewijzigd door g00gle op 04-06-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
g00gle schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:29:
Heb deze router voornamelijk voor vakantie aangeschaft. Steuntje gefabriceerd, kan ik op een 5G mast richting en zo een beetje fatsoenlijk internet hebben. Nu stappen steeds meer "providers" over op eSIM.

Het lukt me niet om uit te vinden of deze router toevallig ook eSIM support.
https://www.zyxel.com/ser...l/en/5g-nr-solutions#esim

Iemand hier dat al tegen gekomen? Of dit iets is wat mogelijk werkt?

ChatGPT zegt dat het kan, zie screenshot:
[Afbeelding]

Edit:
Denk kansloos, zie ook: https://github.com/davidohne/Zyxel_NR7302?tab=readme-ov-file
Vermoedelijk hebben wij via amazon de DTAG versies.
Inderdaad. Er is een versie in ik dacht Zwitserland die eSIM ondersteuning heeft/had. Wij hebben allemaal de Deutsche Telekom AG versie. Bij een firmware update zie je ook dat hij deze daar ophaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Zou wel vet zijn als dat te retrofitte is. Zie die github pagina. Dan is het echt een wereld aankoop. Moet alleen wel hete lucht solderen dan, maar vast iemand te vinden die dat kan doen. Alleen moet je die firmware zien te krijgen die dit ondersteund. Dan is het heel handig met buitenlandse esims

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
g00gle schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:34:
Zou wel vet zijn als dat te retrofitte is. Zie die github pagina. Dan is het echt een wereld aankoop. Moet alleen wel hete lucht solderen dan, maar vast iemand te vinden die dat kan doen. Alleen moet je die firmware zien te krijgen die dit ondersteund. Dan is het heel handig met buitenlandse esims
Vergeet het maar. Op het Italiaanse fibra forum (https://forum.fibra.click...zyxel-nr7302-opinioni/224) besproken, geen mogelijkheden om aan de firmware te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07 23:58
franssie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:36:

Iets anders, ergens en plotseling heeft het modem het eigen Wifi weer uitgezet, deed ie vaker maar nu ie in pass-thourgh staat kom ik dus niet meer in het modem, ook niet met de Zyxel app. (...)
Beetje late reactie maar inmiddels heb ik het apparaat ook in huis en ik kwam het probleem vanavond ook tegen. Het gemakkelijkste is om de ethernet kabel die in de POE stekker zit even te gebruiken om deze op b.v. een laptop of telefoon (deze laatste via ethernet <<- >. USB-C verloopkabel) aan te sluiten. Je kunt dan gewoon op 192.168.1.1. inloggen. Er is geen reset nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:18

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Kan de Zyxel NR7302 in felle zon hangen? Ik zie geen specificaties voor weer omstandigheden.

Jamesbond007uk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Niet online

Beta

v0.86b5

jamesbond007uk schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:46:
Kan de Zyxel NR7302 in felle zon hangen? Ik zie geen specificaties voor weer omstandigheden.
Ik heb dat wel. Tot nu toe goed gegaan.
Hangt ook vol in de regen zoals vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Had ie maar geen outdoor router moeten worden :P
Serieus, een outdoor router is daar op ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Hier hangt die, als de zon tenminste schijnt, vanaf 12 uur 's middags vol in de zon maar geen enkel probleem tot nog toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ik vond hier het datasheet van de NR7303, die is vrijwel gelijk: https://www.studerus.ch/d...--lte-router/zyxel-nr7302

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvaBwmhdY9WhlHuOo3s0Luw2rVE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hxGVx8mOpc6F6DQESjtO4B4e.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
En de drie modellen in vergelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoNcI0Ug5MIMG_WdXLKUIVmNLiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwrFzxAWUAk2CwRCeOEv9frS.jpg?f=fotoalbum_large

Industrial grade components… kan een stootje hebben.

En ik vermoed dat er een fout in staat en dat de NR7301 dus release 15 is en de NR7302/NR7303 release 16.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 05-06-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-07 23:27
Ik overweeg ook een NR7302 aan te schaffen, maar had nog wel een paar vragen die andere tweakers wellicht kunnen beantwoorden.

Heeft iemand deze ook al gebruikt met andere providers dan Odido?
Zelf heb ik nu een goedkope sim-only SIM van 50+ mobiel in TP-Link 4G modem staan als back-up lijn, dus die zou ik dan uiteraard in dit modem stoppen.
Ik ben niet zo tevreden met de ontvangst van de TP-Link binnenshuis, dus ben daarom op zoek naar iets wat mogelijk ook buitenshuis kan.. dat brengt me ook op m'n volgende vraag.

Heeft iemand deze ook buitenhangen en een goede oplossing gevonden om de netwerk kabel door de muur te voeren dan wel buiten aan te sluiten?
Voor andere apparaten als camera's en access points heb ik her en der gewoon een gaatje van 8mm door de muur geboord, een outdoor S/FTP kabel naar buiten gevoerd en toen een connector aan gekrimpt.
Nu zie ik dat deze router graag de platte netwerkkabel gebruikt die bijgeleverd is.
Dat zou echter betekenen:
  • een groter gat boren, mits de platte kabel lang genoeg is
  • of, een lasdoosje buiten en iets verzinnen om die platte kabel in een wartel te krijgen
  • of, zo'n "waterdichte ethernetkabel koppelstukje" te gebruiken (maar die zijn geloof ik ook ontworpen voor ronde kabels)
  • of, koppelstukje en dat in epoxy of zo gieten..[/i]
Hoor graag of/hoe anderen dit hebben aangepakt.

Meeste units lijken geen eSIM support te hebben. Heeft iemand al eens iets als 9eSIM geprobeerd?
Lijkt me mooi als zo'n oplossing ook werkt (zie niet direct waarom het niet zou werken).
Dan ben je toch enigszins future-proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@itavero de platte kabel is om deze onderdoor een raam te leiden. Elke goede Ethernet kabel werkt. Dus gaatje boren blijft mogelijk.
eSIM wordt niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
itavero schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:40:
Ik overweeg ook een NR7302 aan te schaffen, maar had nog wel een paar vragen die andere tweakers wellicht kunnen beantwoorden.

Heeft iemand deze ook al gebruikt met andere providers dan Odido?
Ja, met Vodafone. Werkt uiteraard.
Heeft iemand deze ook buitenhangen en een goede oplossing gevonden om de netwerk kabel door de muur te voeren dan wel buiten aan te sluiten?
Zoiets door een raam: https://www.allekabels.nl...rkkabel-raamdoorvoer.html

Wel is bescherming tegen vocht dan een issue, dus dan is zoiets ook nog nodig: https://www.kabelshop.nl/...FTevt3IUXSjkaAoFwEALw_wcB
Meeste units lijken geen eSIM support te hebben. Heeft iemand al eens iets als 9eSIM geprobeerd?
Lijkt me mooi als zo'n oplossing ook werkt (zie niet direct waarom het niet zou werken).
Niets over gelezen. Gewoon proberen en hier terugkoppelen. Dat geeft meerwaarde aan de community.

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 13-06-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
itavero schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:40:

Je zou eens kunnen kijken of je met een simkaart van Esim.me wel esim functionaliteit kunt bereiken.
Werkt op mijn xiaomi 14 Ultra i.i.g. prima maar weet niet of met een NR7302 voldoende toegang hebt tot de simkaart om dat werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-07 20:19
Ik kan niets vinden over Esim ondersteuning, dus gok van niet.

Ja staat buiten, de kabel zit nog gewoon onder de deur door. Zit zon platte cat kabel bij. Tzt krijgt hij een vaste beugel aan de muur, maar het netwerk schommelt nog wel eens hier ivm afstand. Nu trek ik de paal gewoon uit de grond en pleur hem aan de andere kant van de boerderij weer in de grond. Eerst eens zien de alles een keer 3 maanden stabiel is bij de masten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Doesnotcompute schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:46:
Ik kan niets vinden over Esim ondersteuning, dus gok van niet.

Ja staat buiten, de kabel zit nog gewoon onder de deur door. Zit zon platte cat kabel bij. Tzt krijgt hij een vaste beugel aan de muur, maar het netwerk schommelt nog wel eens hier ivm afstand. Nu trek ik de paal gewoon uit de grond en pleur hem aan de andere kant van de boerderij weer in de grond. Eerst eens zien de alles een keer 3 maanden stabiel is bij de masten.
Esim ondersteuning zit er niet op maar wellicht zoals gezegd m.b.v. een simkaart die los van het apparaat wel die ondersteuning biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
snah001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:37:
[...]

Esim ondersteuning zit er niet op maar wellicht zoals gezegd m.b.v. een simkaart die los van het apparaat wel die ondersteuning biedt.
Maar waarom dan? Odido zal je voor K&K geen eSIM verstrekken en tot in lengte der dagen zullen ISPs gewone SIMs verstrekken. Voor een smartphone heeft een eSIM wellicht voordelen maar voor een stationaire router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:36:
[...]

Maar waarom dan? Odido zal je voor K&K geen eSIM verstrekken en tot in lengte der dagen zullen ISPs gewone SIMs verstrekken. Voor een smartphone heeft een eSIM wellicht voordelen maar voor een stationaire router?
Niet voor odido maar op vakantie zie ik wel toegevoegde waarde voor eSIM .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-07 23:27
franssie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:20:
@itavero de platte kabel is om deze onderdoor een raam te leiden. Elke goede Ethernet kabel werkt. Dus gaatje boren blijft mogelijk.
Zit er dan ook een rubberen afsluitdingetje bij voor ronde kabels (om het vocht bij de connectors en SIM kaart weg te houden)?
Zag dat in de handleiding niet vermeld staan.
ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Ja, met Vodafone. Werkt uiteraard.
Top. Bedankt voor de info!
[...]

Zoiets door een raam: https://www.allekabels.nl...rkkabel-raamdoorvoer.html

Wel is bescherming tegen vocht dan een issue, dus dan is zoiets ook nog nodig: https://www.kabelshop.nl/...FTevt3IUXSjkaAoFwEALw_wcB
Als dat koppelstukje ook voor platte kabels werkt, heb ik de raamdoorvoer niet nodig.
Mijn ervaring met dergelijke koppelstukjes doet mij vermoeden dat de rubberen ring niet goed af zal sluiten.
Misschien heb ik nog een platte kabel liggen, dan kan ik het eens proberen.

Een raam of deur zitten niet echt in de buurt van de locatie waar ik het modem neer zou willen hangen.
[...]

Niets over gelezen. Gewoon proberen en hier terugkoppelen. Dat geeft meerwaarde aan de community.
Mijn abonnement loopt nog tot oktober 2026, dus heb daar voorlopig nog geen noodzaak voor.. maar wie weet verveel ik me nog eens en schaf ik zo'n eSIM SIM kaart aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
itavero schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:33:
[...]

Zit er dan ook een rubberen afsluitdingetje bij voor ronde kabels (om het vocht bij de connectors en SIM kaart weg te houden)?
Zag dat in de handleiding niet vermeld staan.
Nee, er zit alleen een afdicht blokje bij voor (de meegeleverde) platte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
ernstoud schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:36:
[...]

Het gaat niet om Odido maar om met een speciale Esim kaart NIET VAN ODIDO om toch Esim functionaliteiten te hebben in het buitenland.
Nogmaals het betreft een speciale esim kaart die je esim functionaliteiten biedt als het apparaat geen esim zelf ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ter info (maar ik denk dat ik vooral tegen mijzelf praat)...

Met root access naar de NR7302 kun je met de boordmiddelen logging van de firewall monitoren.

1. De benodigde modules laden:

insmod /lib/modules/5.4.210/kernel/net/netfilter/nf_log_common.ko
insmod /lib/modules/5.4.210/kernel/net/ipv4/netfilter/nf_log_ipv4.ko

2. Logging configureren in iptables:

iptables -N LOGGING
iptables -I INPUT 24 -j LOGGING
iptables -A LOGGING -m limit --limit 2/min -j LOG --log-prefix "IPTables-Dropped: " --log-level 4
iptables -A LOGGING -j DROP

3. Gedropte packets bekijken:

dmesg | grep rmnet

Uiteraard is wegschrijven van de output van bovenstaande commando naar een lokaal bestand (er is nog 200 Mb. ruimte vrij) en dit bestand regelmatig ophalen met SSH, verwijderen en analyseren raadzaam.

De output bevat de "usual suspects"; bijna elke minuut portscans op het WAN adres vanuit alle landen van de wereld met name Oostblok en China.

Ik importeer de logs dan naar Excel met geolocatie e.d.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPxlvIfmCPhsMfaUmgBD9QELHgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A8cKsT9cfSHzPXGvEopQeYa7.png?f=fotoalbum_large

Nuttig? Mwah. Leuk; jazeker, vooral omdat je meewerkt aan het bouwen van blacklists via AbuseIPDB. Wordt het internet toch een klein beetje veiliger van.

[ Voor 22% gewijzigd door ernstoud op 15-06-2025 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:22

wbschenk

www.schenkict.nl

ernstoud schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:32:
Ter info (maar ik denk dat ik vooral tegen mijzelf praat)...

Met root access naar de NR7302 kun je met de boordmiddelen logging van de firewall monitoren.

1. De benodigde modules laden:

insmod /lib/modules/5.4.210/kernel/net/netfilter/nf_log_common.ko
insmod /lib/modules/5.4.210/kernel/net/ipv4/netfilter/nf_log_ipv4.ko

2. Logging configureren in iptables:

iptables -N LOGGING
iptables -I INPUT 24 -j LOGGING
iptables -A LOGGING -m limit --limit 2/min -j LOG --log-prefix "IPTables-Dropped: " --log-level 4
iptables -A LOGGING -j DROP

3. Gedropte packets bekijken:

dmesg | grep rmnet

Uiteraard is wegschrijven van de output van bovenstaande commando naar een lokaal bestand (er is nog 200 Mb. ruimte vrij) en dit bestand regelmatig ophalen met SSH, verwijderen en analyseren raadzaam.

De output bevat de "usual suspects"; bijna elke minuut portscans op het WAN adres vanuit alle landen van de wereld met name Oostblok en China.

Ik importeer de logs dan naar Excel met geolocatie e.d.:

[Afbeelding]

Nuttig? Mwah. Leuk; jazeker, vooral omdat je meewerkt aan het bouwen van blacklists via AbuseIPDB. Wordt het internet toch een klein beetje veiliger van.
Thanks voor de uitgebreide uitleg @ernstoud _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
Leuk: integratie van de Zyxel NR7302 in Home Assistant:

https://github.com/zulufoxtrot/ha-zyxel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
Hoe zou je dit dan moeten doen als je de NR7302 in Passthrough/bridge zet. Want volgens mij kan ik hem nu via LAN niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Ik denk dat je een route moet zetten op je home assistant bak. Ik kan het nu niet testen, want mijn NR7302 gebruik ik nu niet. Maar op linux zou het zoiets moeten zijn (afhankelijk van je IP's)

ip route add <IP NR7302> via <IP ROUTER>

Vermoedelijk zo:
ip route add 192.168.0.1 via 192.168.1.1

Geen garanties, maar zoiets kan ik me voorstellen. Probeer het is, kan ook niks kwaad.
ip route del 192.168.0.1 via 192.168.1.1 haalt de route weer weg. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Hoe kan je deze router in pass trough zetten?
Ik kom geen setting hiervoor tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
appelmoes3 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:41:
Hoe kan je deze router in pass trough zetten?
Ik kom geen setting hiervoor tegen.
Zit op een rare plaats in de GUI:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkCJd60V755uoslcvgHrY8lnkqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZ5VUhoAe7EWKpS7Tl0jgN8y.png?f=fotoalbum_large

Klaarblijkelijk kun je per APN instellen of je pass through wil of niet. Bij oudere firmware versies zat het in Network Settings -> Broadband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ha top bedankt, niet gezien maar is een heel rare plek inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_slee
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-07 12:18
Ik heb een Klik&Klaar in onze caravan op de Veluwe. De ontvangst is erg matig, dichtstbijzijnde mast (n28 + n78) is op 2.6 km over redelijk open gebied (heide en bos).
Om te proberen de ontvangst te verbeteren, heb een NR7302 gekocht en ga deze op het dak plaatsen.
Voor de WIFI binnen heb ik nog een ‘oude’ TP-LINK OMADA EAP-225 liggen, zou ik deze als gateway kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@peter_slee ja zou prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
peter_slee schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:03:
Ik heb een Klik&Klaar in onze caravan op de Veluwe. De ontvangst is erg matig, dichtstbijzijnde mast (n28 + n78) is op 2.6 km over redelijk open gebied (heide en bos).
Om te proberen de ontvangst te verbeteren, heb een NR7302 gekocht en ga deze op het dak plaatsen.
Voor de WIFI binnen heb ik nog een ‘oude’ TP-LINK OMADA EAP-225 liggen, zou ik deze als gateway kunnen gebruiken?
Ik doe precies hetzelfde, ik bevestig hem zo op het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaqvJWUmbXCqE9PIxmND5A985t0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7OzekY6zvTbQFTVzFDiOCHO.jpg?f=fotoalbum_tile

En gebruik een carbon extension pole:
https://www.amazon.nl/dp/B07Y3FHDD5

Daarop zit de N7302 met 2 tightwraps vast. Werkt perfect. En na de vakantie zo los te halen.
Heb hem al 2 weken op het dak van de caravan gehad met mooi en slecht weer. Zat aan het einde van de vakantie nog super vacuum vast.

[ Voor 4% gewijzigd door g00gle op 23-06-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Overigens lijkt het er op dat de voorraad van de NR7302 op Amazon en eBay kleiner wordt. Dus als je aanschaf overweegt, nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvanraaij
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 11:54
Excuses, ik ben een leek. Begrijp ik het goed dat dit modem/router geen alternatief voor het bijgeleverde Zyxel NR5307 is? Ik vind het heel verwarrend, maar als ik het goed lees is dit geen wifi-punt (of hoe dat ook moet heten). Dus als ik een buitenmodem zoek (voor de klik&klaar sim) die alleen stroom nodig heeft en waar ik vanuit binnen een wifi signaal kan oppakken....dan is deze niet geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
emielvanraaij schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 01:02:
Excuses, ik ben een leek. Begrijp ik het goed dat dit modem/router geen alternatief voor het bijgeleverde Zyxel NR5307 is? Ik vind het heel verwarrend, maar als ik het goed lees is dit geen wifi-punt (of hoe dat ook moet heten). Dus als ik een buitenmodem zoek (voor de klik&klaar sim) die alleen stroom nodig heeft en waar ik vanuit binnen een wifi signaal kan oppakken....dan is deze niet geschikt?
Inderdaad. De NR7302 heeft alleen voor beheer een simpel WiFi modem aan boord. Daar kun je niet mee internetten. Een access point moet dus in huis aangesloten worden aan de LAN poort van de PoE adapter die bij de NR7302 geleverd wordt. Zo’n accesspoint kost een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvanraaij
Dank voor je reactie. Dan wordt het alsnog ingewikkeld en moeten er een kabel naar binnen. Bestaat hetgeen dat ik zoek ook? Dus een modem/wifi-router die standalone buiten hangt en waarvan ik rechtstreeks binnen het wifi signaal oppak? Buiten heb ik al stroomaansluiting dus dan is het kwestie van stekker in het stopcontact en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
emielvanraaij schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 01:24:
Dank voor je reactie. Dan wordt het alsnog ingewikkeld en moeten er een kabel naar binnen. Bestaat hetgeen dat ik zoek ook? Dus een modem/wifi-router die standalone buiten hangt en waarvan ik rechtstreeks binnen het wifi signaal oppak? Buiten heb ik al stroomaansluiting dus dan is het kwestie van stekker in het stopcontact en gaan.
Tja, het zal wel bestaan, 5G outdoor routers met WiFi. Maar als je WiFi dan weer binnen wil gaan gebruiken heb je kans dat het WiFi signaal weer zwak wordt.

En outdoor 5G routers zijn prijzig. De NR7302 is goedkoop. Normaal ook niet, maar de aanbieding op eBay en Amazon wel.

Er zijn Tweakers die het K&K device, de NR5307 in een waterdichte behuizing geplaatst hebben buiten. Wellicht is dat een oplossing. Dus zoiets: topaj in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 26-06-2025 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvanraaij
Nee, dat werkt goed. Ik heb het al getest met het bijgeleverde modem/router. Ik woon in een kleine studio met aangrenzend een (dak)terras, gescheiden door een grote ramenpui. Met het modem op het terras heb ik overal binnen goed bereik.
Ik zou niet weten hoe het anders moet. Die NR7302 moet dan dus via een kabel naar binnen aan een externe router gekoppeld worden. Geen idee hoe je zo'n kabel leuk door de pui krijgt. Mijn doel voor 2025 was....minder kabels.
Vraag me wel af of het onderbrengen in een waterdichte doos wel kan, ivm condens en vorst.
Maar dank voor de tip. Ik zie dat er allerlei speciale boxen te koop zijn. Bijv. https://www.bol.com/nl/nl...RLQw.4_28.30.ProductImage

[ Voor 28% gewijzigd door emielvanraaij op 26-06-2025 02:36 ]

Pagina: 1 2 Laatste