Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:44
Met de introductie van de 5G Fixed Wireless Access internet dienst door Odido voor een verrassend lage prijs is de interesse gegroeid in andere 5G routers dan de door Odido standaard in bruikleen gegeven Zyxel NR5307.

Het aanbod van deze 5G routers is redelijk, maar gezien de prijs (EUR 179 op Amazon) en een aantal andere bijzonderheden zoals PoE voeding is het aanbod op Amazon en eBay van de Zyxel NR7302 interessant. De firma Zyxel verkoopt deze modellen niet via een retail kanaal, de aanbieder op Amazon en eBay heeft vermoedelijk een grote partij overgenomen van Deutsche Telecom.

In de thread hier op Tweakers over het Odido product Klik&Klaar is al veel over de NR7302 gesproken, zie: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie (gebruik de zoekfunctie) maar die discussie is niet voor alle K&K gebruikers relevant, vandaar hier nu een eigen topic.

Een impressie van de NR7302:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyiXRcSwUZknOHmoDzix_K-TBak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFCtw1wH3FLBbQxWRdJXJ2D9.png?f=fotoalbum_large

Op het moment van schrijven (april 2025) heeft de leverancier nog 800 exemplaren in voorraad.

De NR7302 is hier verkrijgbaar (ik heb geen enkele commerciële band met deze partij):

https://www.ebay.nl/itm/286102583547 en https://amzn.eu/d/0f4PCwV

De handleiding van de NR7302 is hier te vinden: https://spdl.zyxel.com/NR..._V1.00_Ed5_2023-09-25.pdf

De ervaringen in het gebruik voor Odido Klik&Klaar zijn positief, maar deze 5G router is ook geschikt voor andere 4G/5G netwerken.

De NR7302 is geschikt voor gebruik binnen en buiten en wordt gevoed door middel van een bijgeleverde 802.3af PoE (15.4 Watt) adapter en RJ45 kabel. Aansluitmateriaal wordt ook bijgeleverd.

Standaard routeert de NR7302 via de enige RJ45 poort, een PoE switch daarop aangesloten krijgt dus via NAT adressen in de 192.168.x.y reeks maar de NR7302 kan ook in IP passtrough mode werken waarbij een gekoppelde router dus het WAN IP adres krijgt.

Let op: De NR7302 bevat geen accesspoint voor internet. Er is wel toegang voor beheersdoeleinden naar een ingebouwd 2.4 Ghz. WiFi modem.

Bij gebruik op de Odido K&K dienst moet als APN "fwainternet" ingesteld worden.

Een aantal nuttige links uit het Odido K&K topic:

Informatie over passthrough: plaspvd in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Ervaringen: snah001 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Opstellen binnenshuis: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Vergelijking met de NR5307: BiG-GuY in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Installatie: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Indruk van snelheid: MartinPTweak in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Indruk van de binnenkant: DCAC in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
De PoE adapter: SebasFM in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Betekenis van de LED: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Uitvoeren van een reset: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Hoe root access te krijgen: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Monitoren van signaalsterkte e.d.: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Idem via root access: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Komende tijd ga ik een tool ontwikkelen (vereist root access) om interessante informatie zoals de signaalsterkte parameters uit de logfiles van de NR7302 grafisch weer te geven. Dan is de GUI (met een maximale timeout van 60 minuten) niet nodig en kan e.e.a. geautomatiseerd en geintegreerd worden.

Graag dit topic aanvullen met kennis, ervaringen en tips.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 16-04-2025 13:03 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:36
Bedankt voor het openen van dit topic.
Gebruik de NR7302 nu al sinds 1ste week van december en tot nog toe nog geen enkel probleem ondervonden, destijds via Amazon gekocht voor €136,- excl. verzendkosten.
Haal snelheid van rond de 650 down en 135 up zo goed als constant (check 1x per week).
Tot c.a. 1 maand geleden verving die de (in december meteen) opgezegde Ziggo abo en heb sind meer dan 1 maand nu een 1Gb glas verbinding van KPN en het K&K abo i.c.m. de NR7203, die als fallback verbinding geconfigureerd is in mijn Gl.iNet MT6000 router en schakelt dan bij wegvallen van de KPN verbinding direct over.
Vanwege voornamelijk het vele thuiswerken met veel Teams meetings gedaan en kost maar €20 pmnd extra omdat ik ook een Odido mobiel abo heb.
Mocht die K&K abo niet meer nodig zijn dan is die ook zo weer opgezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door snah001 op 16-04-2025 14:08 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:06
Goedemiddag, sinds een week of 2 ook deze router. Zijn er mensen die een Deco m4 achter de router hebben hangen? Ik heb deze ingesteld als Access Point ipv mesh, maar ik heb constant issues met WiFi. Ik krijg keurig een IP van de NR7302, maar krijg geen internet. Het vreemde is dat hij het af en toe wel doet. Het werkt soms wel na een reboot van de NR7302. Het werkt vaker op Windows dan op een Android toestel of IPhone. Beetje gek en kan er nog niet helemaal een vinger op leggen.

Ik zal even een echte Access Point proberen, kijken of dat de boel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:59
X62 chipset toch in deze router @ernstoud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:31

franssie

Save the albatross

Bakkertje_01 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:49:
Goedemiddag, sinds een week of 2 ook deze router. Zijn er mensen die een Deco m4 achter de router hebben hangen? Ik heb deze ingesteld als Access Point ipv mesh, maar ik heb constant issues met WiFi. Ik krijg keurig een IP van de NR7302, maar krijg geen internet. Het vreemde is dat hij het af en toe wel doet. Het werkt soms wel na een reboot van de NR7302. Het werkt vaker op Windows dan op een Android toestel of IPhone. Beetje gek en kan er nog niet helemaal een vinger op leggen.

Ik zal even een echte Access Point proberen, kijken of dat de boel oplost.
Die je gebruikt de dhcp server en subnet van de Zyxel? Als je de dhcp server van je deco gebruikt, zet de subnet van de deco naar 192.168.10.x oid. Ik heb ook de gekste problemen ervaren en dit bleek bij mij te helpen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Op een Duitse site las ik:

“Quectel RG520F-EB Chip verbaut der wiederum einen Quallcomm Snapdragon X65 verwendet.”

Informatie over deze chip: https://www.quectel.com/c...on_V1.4-1.pdf?wpId=114146

[ Voor 20% gewijzigd door ernstoud op 16-04-2025 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Bijzonder, enige verdere studie waard, uit het NR7302 logfile:

[MMM][INFO]quecsocGetAllSms(7282) exec cmd atcmd 'AT+CMGL=4'
[MMM][INFO]quecsocGetAllSms(7303) DEBUG: Write new SMS message into /xdata/SMS/sms_new.txt finished.
[MMM][INFO]quecsocSetSmsDelMsg(6460) exec cmd atcmd 'AT+CMGD=1,1'
[MMM][INFO]quecsocSetSmsDelMsg(6473) end
[MMM][INFO]quecsocGetAllSms(7320) end

Hij probeert elke paar minuten SMS op te halen en stelt een SMS op en delete hem weer. Ik heb die SMS nog niet weten te ontdekken, maar dit lijkt wel erg op een "ET Phone Home" issue.

En wat er allemaal standaard op draait: telnet daemon, tftp server, ftp server...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
franssie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:05:
[...]

Die je gebruikt de dhcp server en subnet van de Zyxel? Als je de dhcp server van je deco gebruikt, zet de subnet van de deco naar 192.168.10.x oid. Ik heb ook de gekste problemen ervaren en dit bleek bij mij te helpen.
Ik kwam thuis, zowel als lan en wifi geen intenet. NR7302 weer een factory reset gegeven. Cellular APN weer op fwainternet gezet. Interface group bridge 1 op 192.168.178.0/24. Reboot. Vervolgens een echte AP geïnstalleerd. Het is op dit moment stabiel.

[ Voor 42% gewijzigd door Bakkertje_01 op 17-04-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@Bakkertje_01 wat een mooie snelheid, zit er verschil tussen de Zyxel NR5307 van Odido en de Zyxel NR7302 in performance op jouw locatie? De Odido Zyzel heb ik wel eens 1300/130 zien behalen, in het generieke topic.

Ik ben benieuwd naar het verschil in Nederland voor de X62 en X65 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Met Fast.com haalde ik op mijn gigabit glasvezel soms fantasie snelheden, ver boven het theoretisch mogelijke van 940 Mbps. Niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu via het APN menu het modem in pass-through gezet,

internet werkt nog dus op naar een volgnde stap,

DYNDNS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkAdYqynGcs7xWuLZZx1p-bveoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyxh5fC85I23sH2oIWYNnscF.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt ook te werken, kom via mijn no-ip link ook uit op mijn router.

Morgen maar eens verder met het opzetten van de wirequard op mijn unifi router, en kijken of ik die kan benaderen, maar dat is hier wat off topic.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:20:
[...]

Met Fast.com haalde ik op mijn gigabit glasvezel soms fantasie snelheden, ver boven het theoretisch mogelijke van 940 Mbps. Niet betrouwbaar.
Goede aanvulling maar daar was mijn vraag niet op gericht, de performance verschillen van de X62 en X65 ben ik naar op zoek. Volgends de specs van de X65 is deze chip écht superieur aan de X62, hogere bandbreedte, veel meer CA bundeling.

Toen ik 1Gbps fast.com zag (noem het 800Mbps reallife). Besefte ik dat de X62 ook voldoende performance biedt voor de huidige Nederlandse spectrumverdeling.

Zie het als datasheet lezen versus Nederlandse bandbreedtes om een beetje op het niveau van @BiG-GuY _/-\o_ te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
Zit nu toch weer te kl*ten met het WiFi achter de NR7302. Een Netgear WAC720 (ja die is oud, even voor het testen) in mijn netwerk gehangen. Statisch ip gegeven en DNS naar de 192.168.178.2 (gateway). Heb het idee dat na reboots tijdelijk alles functioneert. Vanochtend werd ik wakker, op mijn telefoon wel wifi, maar geen verbinding. Het lijkt hetzelfde als wat ik had op de Deco M4.

Jullie hebben ook vast allemaal een AP achter de NR7302. Hebben jullie nog iets bijzonders gedaan om WiFi in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De meesten hebben voor de NR7302 gekozen omdat deze in bridge kan en hebben dus een router erachter hangen denk ik en geen AP. Achter die router natuurlijk o.a. ook AP's.
Met mijn K&K modem had ik ook last van disconnects met een fixed IP. Die liet ik daarom toen gewoon door de DHCP server van het K&K modem toewijzen, veranderde nooit (want in de DHCP tabel fixed toegewezen en die in DMZ gezet) maar de verbinding bleef wel actief.
In de NR7302 was het mij niet gelukt de router een vast IP adres toe te laten wijzen in de DHCP, de entry werd niet opgeslagen.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 17-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Zit ik gisteren uren te rommelen om de signaal gegevens van de banden uit het log file te halen, zijn daar gewoon commando’s voor:

https://mm.digikey.com/Vo..._Commands_Manual_V1.0.pdf

Interessant.

[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 17-04-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
franssie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:46:
De meesten hebben voor de NR7302 gekozen omdat deze in bridge kan en hebben dus een router erachter hangen denk ik en geen AP. Achter die router natuurlijk o.a. ook AP's.
Met mijn K&K modem had ik ook last van disconnects met een fixed IP. Die liet ik daarom toen gewoon door de DHCP server van het K&K modem toewijzen, veranderde nooit (want in de DHCP tabel fixed toegewezen en die in DMZ gezet) maar de verbinding bleef wel actief.
In de NR7302 was het mij niet gelukt de router een vast IP adres toe te laten wijzen in de DHCP, de entry werd niet opgeslagen.
Thnx, heb nog we ergens 1 liggen, ga ik dat eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Voor Tweakers die overwegen de NR7302 aan te schaffen; de prijs van EUR 179 voor een nieuwe op Amazon.nl inclusief verzending is volgens KeepONTRAding (de leverancier is Kontra GmbH) echt een Amazon unieke aanbieding want toen ik informeerde naar het prijsverschil met eBay (EUR 209,80 inclusief verzending) was men verbaasd over de Amazon prijs.

Amazon stunt er dus mee en het kan zijn dat die prijs op Amazon.nl tijdelijk zo laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vorig jaar EUR 169,32 betaald via Amazon.

Iets anders, ergens en plotseling heeft het modem het eigen Wifi weer uitgezet, deed ie vaker maar nu ie in pass-thourgh staat kom ik dus niet meer in het modem, ook niet met de Zyxel app. Het beheer netwerk is niet zichtbaar en een van de twee lampjes brandt oranje, wat als ik het goed heb betekent dat het beheer netwerk inderdaad uit staat.
Iemand een idee? Complete reset voor toegang is nu nog niet nodig maar vraag het me af of ik er nog in kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:36:
Vorig jaar EUR 169,32 betaald via Amazon.

Iets anders, ergens en plotseling heeft het modem het eigen Wifi weer uitgezet, deed ie vaker maar nu ie in pass-thourgh staat kom ik dus niet meer in het modem, ook niet met de Zyxel app. Het beheer netwerk is niet zichtbaar en een van de twee lampjes brandt oranje, wat als ik het goed heb betekent dat het beheer netwerk inderdaad uit staat.
Iemand een idee? Complete reset voor toegang is nu nog niet nodig maar vraag het me af of ik er nog in kan komen.
Oranje (= amber) betekent dat WiFi aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEld1vBwkYS1c0eTcd8VTWQMKeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVzp6Oq3zfnzSLGbuxmisZeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Maf dan, netwerk is nergens zichtbaar. Voor nu werkt het verder stabiel dus ik laat het maar even zo/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkertje_01
Bakkertje_01 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:23:
[...]

Thnx, heb nog we ergens 1 liggen, ga ik dat eens proberen.
Nou, ik had nog een USG 3P liggen en deze heb ik nu geconfigureerd. NR7302 op Passthrough gezet. Vervolgens De Unify ingesteld op DHCP. Alles werkt op dit moment perfect. Zowel WiFi als LAN functioneert prima. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bakkertje_01 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:27:
[...]

Nou, ik had nog een USG 3P liggen en deze heb ik nu geconfigureerd. NR7302 op Passthrough gezet. Vervolgens De Unify ingesteld op DHCP. Alles werkt op dit moment perfect. Zowel WiFi als LAN functioneert prima. _/-\o_
goed om te horen. Eens kijken of ie het morgen nog doet }) :+
Maar waarschijnlijk wel.

edit: ik draai twee sites probleemloos met elk een UX Express, doet het voldoende voor deze snelheden en biedt zelfs WiFi 6, elke heeft een tweede schoteltje in de andere hoek van de site voor betere dekking.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 17-04-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Als je de NR7302 binnen wil gebruiken: https://www.ebay.nl/itm/375789072337

EUR 99,80 koopje!

Wel zie ik dat de sticker met inlog gegevens ontbreekt. Dus bij interesse eerst vragen of die er wel bij zit. Anders is het een dure deurstopper.

Update: bovenstaande komt volgens de info, zonder password.

Dus niet doen, maar met sticker en bodemplaatje, EUR 20 duurder: https://www.ebay.nl/itm/286162338087

[ Voor 24% gewijzigd door ernstoud op 19-04-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ik heb nu al enige tijd naast elkaar met aparte K&K abonnementen een Huawei H122 en een Zyxel NR7302. Elk half uur een SpeedTest, geautomatiseerd zodat ze het keurig na elkaar doen na een korte pauze (seconde of acht).

Beiden hebben B3 (1800 MHz.) als basis en upload en dan CA met voor de Zyxel B1, B7, B32 en N28.

Helaas geeft de Huawei niet echt goed de carrier aggregation weer, maar het zal hier wel op neerkomen.

De zendmast staat 2 km. verderop met een sector recht naar mijn huis. Beide routers staan voor het raam richting de mast. De mast is met microwave 300 Mbps. ontsloten. Het maximum wat ik gemeten heb gaat wel aardig die kant op, upload max. richting de 20 Mbps.

Latency redelijk constant rond de 18 ms. voor beide routers.

De download en upload snelheid, data van een week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVyIZhn1a4Nv8Y8GYTQZybLi_RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaClIYyD8GixCG6WEtcS444D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0TabpRD4qUuK-4iHGCuJfw-xpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U56fYZwojkHMpXf7OtLNM5Gp.jpg?f=fotoalbum_large

En eerlijk gezegd begrijp ik er niets van. De Huawei scoort voor upload beter, voor download minder. De Huawei is beter voorspelbaar, minder uitschieters.

Maar hoe kan het zijn dat regelmatig één van de twee heel slechte performance biedt en de ander een paar seconden later prima is? En ook andersom. Cases waarbij de Zyxel lager dan 50 Mbps. scoort en de Huawei op dat moment 200 Mbps. of hoger? En een reboot lost dat niet op. En dan korte tijd later scoort de Zyxel juist weer heel goed.

En de Zyxel valt soms even terug naar 1 - 2 Mbps. upload maar herstelt dat ook wel weer. Op dat moment is de upload via de Huawei normaal.

Signaalwaardes tussen Huawei en Zyxel ontlopen elkaar niet zoveel. Maar verschil is er zeker, waarbij de Zyxel wat beter scoort op de LTE banden en de Huawei op n28.

Op dit moment:

Huawei, LTE RSRP -115 en SINR 0, n28 RSRP -85 en SINR 12.
Zyxel, LTE RSRP -103 en SINR 11, n28 RSRP -94 en SINR 9.

De tooling om grafieken van de signaalwaardes voor de Zyxel te maken is bijna klaar. Voor de Huawei is dat LTEH Monitor:

4G:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL89ItXHw8NBkD1gYgGDs74rJnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pg8xbyhwS9fEpDRvAVBdQRKv.jpg?f=fotoalbum_large

5G:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftmHuJ0Ww7sQihumlQ8guc61gcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFcwrgss2xlzhCa4KVPTod4l.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de Zyxel wordt dat Excel.

De Huawei verliest in de avonduren vaak n28, in de tooling kun je dan automatisch de banden resetten, nadeel is dat het voor de BTS een reconnect is met ook een nieuw IP.

Op de Zyxel is het “locken” op de banden veel stabieler. Enkele keer dat B1 wegvalt en B20 als primaire band komt. Maar toch eigenlijk behoorlijk stabiel B1+B3+B7+B32+n28.

Kortom; allerlei fenomenen waar ik niets van begrijp. Voodoo… tijd om me eens te verdiepen hoe een BTS nou eigenlijk werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 21-04-2025 17:41 ]

Pagina: 1