Zou misschien kunnen wanneer je IP passthrough gebruikt dat die alleen eigen verkeer meet?ernstoud schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:45:
Opvallend is dat de NR7302 in de GUI veel te lage traffic cijfers toont:
[Afbeelding]
Zojuist bekeken, net 20 Mb. ontvangen. Dat kan niet want 8x een SpeedTest sinds de reboot zou al iets van 2 Gb. moeten zijn:
[Afbeelding]
Heel bijzonder is echter dat ook in de shell met IP of netstat het aantal ontvangen bytes totaal onjuist is:
[Afbeelding]
Klopt dus met wat de GUI zegt maar zit er een factor 100 naast.
Iemand een idee waarom de kernel dit zo laag bijhoudt? (En ja, ongeveer zelfde waarde voor interfaces eth0 en bridge0, rmnet_data1 lijkt de waardes te geven die de GUI ook weergeeft.)
Nee, ik gebruik geen passthrough.ikbenjoeri schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
Zou misschien kunnen wanneer je IP passthrough gebruikt dat die alleen eigen verkeer meet?
Mijn modem is spontaan van N78 naar N28 gegaan. Dat vind ik prima want de signaalsterkte (RSRP) van N28 is nu -78 dBm terwijl die van N78 eerder in de orde van -90 dBm of slechter lag. Dat klinkt logisch omdat N28 op een lagere frequentie zendt.
Het gekke is dat ik nu op N28 een signaalruisafstand (SINR) van zo'n 2dB krijg terwijl dat op N78 zo'n 12dB was. Ik ken het verschil tussen signaalsterkte en signaalruisafstand maar vind het wel raar dat ik eerst een "zwak" maar schoon ontvangst had en nu een sterk maar vervuild ontvangst. Rare combinatie. Of interpreteer ik de getallen verkeerd?
Ik wil natuurlijk sterk en schoon signaal
Heeft iemand dat hier ook meegemaakt?
Het gekke is dat ik nu op N28 een signaalruisafstand (SINR) van zo'n 2dB krijg terwijl dat op N78 zo'n 12dB was. Ik ken het verschil tussen signaalsterkte en signaalruisafstand maar vind het wel raar dat ik eerst een "zwak" maar schoon ontvangst had en nu een sterk maar vervuild ontvangst. Rare combinatie. Of interpreteer ik de getallen verkeerd?
Ik wil natuurlijk sterk en schoon signaal
De N28 band zit voller en dat levert meer ruis op, daarnaast is de frequentie lager en komt dus verder, vandaar de hogere RSSI. Het is ook de reden waarom ze liever niet hebben dat je er met Klik&Klaar gebruik van maakt. Telefoons maken van zichzelf al minder snel gebruik van hogere frequenties. Dat kost namelijk meer energie en heeft meer last van interferentie. Ik heb de N28 band om die reden uitgeschakeld in mijn modem. Ondanks de lagere sterkte zorgt de betere SNR ervoor dat m'n snelheid toch hoger is.
Tesla Model Y RWD (2024)
Ik vraag me af of hier Tweakers zijn met redelijke ervaring met embedded systemen zoals de NR7302.
Er zijn nl. twee vraagstukken die ik heb met dit device.
1.
Op de NR7302 draait als firewall management tooling ebtables/iptables. Dat werkt, ik kan de firewall rules bekijken en veranderen met het iptables commando. Echter, het file waarin de ruleset opgeslagen staat is nergens in het filesystem te vinden
.
2.
Elk Linux tool om de hoeveelheid traffic uit te lezen (net als in de GUI van de NR7303) geeft een factor 100 te weinig tx/rx verkeer
.
Zou het kunnen zijn dat de 4G/5G SOC (Quectel RG520N) bovenstaande twee datacom gerelateerde activiteiten afhandelt en de userspace in Linux daar via sockets o.i.d. mee communiceert? In het HW design manual van de Quectel chip lijkt er geen processor in te zitten voor dergelijke taken.
Merkwaardig.
Er zijn nl. twee vraagstukken die ik heb met dit device.
1.
Op de NR7302 draait als firewall management tooling ebtables/iptables. Dat werkt, ik kan de firewall rules bekijken en veranderen met het iptables commando. Echter, het file waarin de ruleset opgeslagen staat is nergens in het filesystem te vinden
2.
Elk Linux tool om de hoeveelheid traffic uit te lezen (net als in de GUI van de NR7303) geeft een factor 100 te weinig tx/rx verkeer
Zou het kunnen zijn dat de 4G/5G SOC (Quectel RG520N) bovenstaande twee datacom gerelateerde activiteiten afhandelt en de userspace in Linux daar via sockets o.i.d. mee communiceert? In het HW design manual van de Quectel chip lijkt er geen processor in te zitten voor dergelijke taken.
Merkwaardig.
[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 12-08-2025 13:54 ]
Zijn er hier ook tweakers die geprobeerd hebben het signaal te verbeteren met een schotel achter de router? Ik zit midden in een natuurgebied, in de bossen. Het signaal is fair tot good. Maar ik wil kijken of ik het nog iets kan boosten. Hier er en daar treed er nog wel eens packetloss op. En de ping heeft geregeld flinke uitschieters. Ik weet dat het bij wifi werkt. Ik zit te denken aan een gebogen aluminium plaat. Bij voorkeur op een manier bevestigd waarbij ik de curvature kan aanpassen om de perfecte curvature te kunnen testen.
In de K&K thread heeft iemand wel gemeld zoiets te doen met het Odido device (NR5307).Seth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:07:
Zijn er hier ook tweakers die geprobeerd hebben het signaal te verbeteren met een schotel achter de router? Ik zit midden in een natuurgebied, in de bossen. Het signaal is fair tot good. Maar ik wil kijken of ik het nog iets kan boosten. Hier er en daar treed er nog wel eens packetloss op. En de ping heeft geregeld flinke uitschieters. Ik weet dat het bij wifi werkt. Ik zit te denken aan een gebogen aluminium plaat. Bij voorkeur op een manier bevestigd waarbij ik de curvature kan aanpassen om de perfecte curvature te kunnen testen.
Het is de moeite waard om een reflector achter de NR7302 te plaatsen en eens te kijken. Kan een paar dBm schelen.
Gok dat je beter hoger kunt gaan. Scheelt hier wel enorm.
De hoogte ben ik al in gegaan. Daar win ik niets extra's meer mee. Met het juist richten heb ik zojuist de packet loss al verholpen. Ik ga morgen eens een reflector in elkaar knutselen
Of van een olievat een Pringles cantenna maken ;p
Maar ben benieuwd naar je reflector
Maar ben benieuwd naar je reflector
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En qua afstanden? Ik haal zo 400mbit op 6km van een mast, vandaar. Kan mij haast niet vorstellen dat je nog verder van de beschaving af kan zittenSeth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:53:
De hoogte ben ik al in gegaan. Daar win ik niets extra's meer mee. Met het juist richten heb ik zojuist de packet loss al verholpen. Ik ga morgen eens een reflector in elkaar knutselen
Ik zit op 3,5 kilometer van een mast hemelsbreed. Maar ik zit midden in een bos en op die mast zitten 6 vakantie parken en 2 dorpen. Ik haal tussen de 10 en 80 mbit met max 5 mbit upload op een goede dag.
Met welke bands ben je verbonden en de RSRP?Seth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:02:
Ik zit op 3,5 kilometer van een mast hemelsbreed. Maar ik zit midden in een bos en op die mast zitten 6 vakantie parken en 2 dorpen. Ik haal tussen de 10 en 80 mbit met max 5 mbit upload op een goede dag.
En je komt boven de bomen uit al qua hoogte? Je moet immers een beetje vrij zicht hebben en niet pal achter een rij bomen zitten. Als er in de verte bomen staan heb je daar veel minder last van dan op 100m is mijn ervaring.
Ben wel heel erg benieuwd of je verbetering kan creeren met een soort schotel. Heb net de oude canal+ schotel weggegooid, anders was dat wel een leuk experiment geweest bedenk ik mij nu.
Ben wel heel erg benieuwd of je verbetering kan creeren met een soort schotel. Heb net de oude canal+ schotel weggegooid, anders was dat wel een leuk experiment geweest bedenk ik mij nu.
Nee de bomen zijn wel 50 meter hoog. Daar kan en mag ik niet bovenuit komen.Doesnotcompute schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:28:
En je komt boven de bomen uit al qua hoogte? Je moet immers een beetje vrij zicht hebben en niet pal achter een rij bomen zitten. Als er in de verte bomen staan heb je daar veel minder last van dan op 100m is mijn ervaring.
Hier hetzelfde. Op 2.2 km. toch nog 160-170 Mbps.Seth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Nee de bomen zijn wel 50 meter hoog. Daar kan en mag ik niet bovenuit komen.
Alles staat op auto. -104ikbenjoeri schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
Met welke bands ben je verbonden en de RSRP?
Dat is wel erg hoog inderdaad. Misschien dat Starlink een beter alternatief is, mocht je idee geen gewenst effect hebben.Seth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Nee de bomen zijn wel 50 meter hoog. Daar kan en mag ik niet bovenuit komen.
Wellicht dat ik dit vraag dat dit al ergens is gezegt.
spontaan is vannacht de APN aangepast van mijn NR7302.
hoe kan ik dit uitschakelen/oplossen?
Heb je Enable Customized Settings al op Individual staan?
Tesla Model Y RWD (2024)
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Siira op 21-08-2025 10:45 ]
Naar “backup.dtag” neem ik aan? Dan heb je nu de laatste firmware update gekregen. Bij die update gaat de bestaande APN “fwainternet” dus verloren. Daar is niet veel aan te doen, maar gelukkig zullen firmware updates zeldzaam zijn. Vervelend is het wel.Brentjuh2000 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:09:
Wellicht dat ik dit vraag dat dit al ergens is gezegt.
Heb je root access (zie topic start) dan kun je de crontab aanpassen zodat het proces (FOTA) dat kijkt of er updates zijn disablen.
Ik heb inmiddels met een schotel getest. Gefabriceerd van een gekromd stuk aluminium. Het Levert mij max 10% winst op. Ik ben inmiddels geswitched naar KPN dat veel minder zwaar bevolkt is hier. En daarmee Haal ik nu 600mbit, in plaats van 25mbit bij drukte.
Is de odido ,ast uberhapt op je woning gericht? Kun je controleren via antennekaart.Seth_Chaos schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:47:
Ik heb inmiddels met een schotel getest. Gefabriceerd van een gekromd stuk aluminium. Het Levert mij max 10% winst op. Ik ben inmiddels geswitched naar KPN dat veel minder zwaar bevolkt is hier. En daarmee Haal ik nu 600mbit, in plants van 25mbit bij drukte.
Nee zit een beetje in een dode hoek bij beide mastenDoesnotcompute schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:29:
[...]
Is de odido ,ast uberhapt op je woning gericht? Kun je controleren via antennekaart.
Intussen heb ik mijn NR7302 buiten op een paal gemonteerd op 500m afstand line of sight van de Odido mast.
APN veranderd naar fwainternet ,IP passthrough mode aan en Enable Customized Setting op Standard laten staan.
Snelheid is ongeveer 500-800Mb down.
Vorige week de telekom firmware update gekregen en de APN teruggezet .
so far so good.
Echter als ik na de router(unifi UCG ultra) meet komt er er maar 100Mb down 100Mb up uit? Op zich zijn we daar blij mee want snel genoeg om met 5 mensen op te werken. Maar ben toch benieuwd wat dit veroorzaakt..
De FW7302 geeft ip adressen in de range 192.168.0.x uit. Alle verbonden apparaten die NA de router/in het UCG netwerk zitten hebben ook de range 192.168.0.x
Ik heb niets aan de config van de router veranderd behalve er 2 APs aan gehangen. snelheid via AP of direct met kabel naar de router is hetzelfde (100Mb)
Wel handig want ik kan vanachter de router op de Zyxel inloggen
Iemand een idee of er op de Zyxel of op de router iets aangepast moet worden mbt de DHCP settings?
APN veranderd naar fwainternet ,IP passthrough mode aan en Enable Customized Setting op Standard laten staan.
so far so good.
Echter als ik na de router(unifi UCG ultra) meet komt er er maar 100Mb down 100Mb up uit? Op zich zijn we daar blij mee want snel genoeg om met 5 mensen op te werken. Maar ben toch benieuwd wat dit veroorzaakt..
De FW7302 geeft ip adressen in de range 192.168.0.x uit. Alle verbonden apparaten die NA de router/in het UCG netwerk zitten hebben ook de range 192.168.0.x
Ik heb niets aan de config van de router veranderd behalve er 2 APs aan gehangen. snelheid via AP of direct met kabel naar de router is hetzelfde (100Mb)
Iemand een idee of er op de Zyxel of op de router iets aangepast moet worden mbt de DHCP settings?
Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV
Als je niet boven de 100Mbps uit komt, is er vermoedelijk iets mis met de netwerkkabelmaqs69 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:44:
Intussen heb ik mijn NR7302 buiten op een paal gemonteerd op 500m afstand line of sight van de Odido mast.
so far so good.
Is dat niet de 100mb bug, zoek maar eens in dit forum.maqs69 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:44:
so far so good.
Als het de 100 Mb bug zou zijn, dan haalt de NR7302 geen 500-800 Mb los.FrankGNL schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:41:
[...]
Is dat niet de 100mb bug, zoek maar eens in dit forum.
Dat zou in de ACHA.5 firmware opgelost moeten zijn.FrankGNL schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:41:
[...]
Is dat niet de 100mb bug, zoek maar eens in dit forum.
Nee, want die bug zat/zit (?) in het LAN interface, niet op WAN.Kyle schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:02:
[...]
Als het de 100 Mb bug zou zijn, dan haalt de NR7302 geen 500-800 Mb los.
Wat zegt de UCG ultra over de link-snelheid? Dan weet je zo of het aan de kabel ligt.
Tesla Model Y RWD (2024)
Current Firmware Version: 1.00(ACHA.5)b1_F0
de UCG meet ook max 100Mb. kabels zijn trouwens belkin cat5e
Ik denk zelf dat het wellicht met de settings van de UCG te maken heeft.
Althans laat ik het zo zeggen, ik begrijp het verschil tussen IP passthrough mode en bridge mode niet helemaal.
Volgens Zyxel is het hetzelfde;
op de zyxel site staat dat het hetzelfde is;
terwijl hier staat dat het iets anders is;
https://www.iplocation.net/bridge-vs-passthrough
Ik heb geprobeerd DHCP op de Zyxel uit te zetten maar dat lukt niet? Of maakt dat niet uit?
Althans laat ik het zo zeggen, ik begrijp het verschil tussen IP passthrough mode en bridge mode niet helemaal.
Ik heb geprobeerd DHCP op de Zyxel uit te zetten maar dat lukt niet? Of maakt dat niet uit?
Ik heb DHCPv4 op de UCG-Fiber ingesteld en de Zyxel op IP-Passthrough. Met die combinatie krijgt mijn UCG-Fiber het externe K&K IP-adres toegewezen.maqs69 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:15:
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
In je eerste post zeg je: “De FW7302 geeft ip adressen in de range 192.168.0.x uit.”maqs69 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:15:
Dan staat hij dus niet in bridge (Zyxel noemt dat IP pass through).
Ergens heb je een poort die op 100 Mbps. staat of een slechte ethernet kabel.
Vandaag de zyxel hier een herstart gegeven. Poort was capped op 100mbit, speedtest kwam niet hoger.
Na reboot weer 670 mbit. Gelijk weer de eerste regel uit de crontab gegooid en het ZTR69 process gekilled, to be sure
Na reboot weer 670 mbit. Gelijk weer de eerste regel uit de crontab gegooid en het ZTR69 process gekilled, to be sure
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
kun je die poort instellingen via het menu veranderen? waar kan ik die vinden?Wimlem schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:09:
Vandaag de zyxel hier een herstart gegeven. Poort was capped op 100mbit, speedtest kwam niet hoger.
Nee, dat de LAN poort soms op 100 Mbps. staat is een bug in de firmware. Die bij de laatste versie opgelost zou zijn.maqs69 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:36:
[...]
kun je die poort instellingen via het menu veranderen? waar kan ik die vinden?
:strip_exif()/f/image/YC1merSuQimaFUm3vPA6qKpA.png?f=user_large)
Met Klik&Klaar toch ook maar naar de NR7302 geswitched voor iets beter bereik + bridge mode (echt een must als je Unifi draait). Tot nu toe erg tevreden, down schommelt rond de 1Gb/s en up tussen de 100-150Mb/s. Ping is nog steeds aan de hoge kant, maar dat gaat ook niet beter worden tenzij Odido upgrades uitvoert.
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Ter info, de source code van de FW op de Zyxel NR7302:
https://sfconservancy.org...0acha4b2_f0-round-1-of-n/
Niet de laatste versie maar wel bruikbaar als je wilt weten hoe e.e.a. werkt.
https://sfconservancy.org...0acha4b2_f0-round-1-of-n/
Niet de laatste versie maar wel bruikbaar als je wilt weten hoe e.e.a. werkt.
Oooh sweet summer child.. 24ms is toch niet zo verkeerd? Helemaal met die snelheden en de maandelijkse prijs. Dat is gewoon Gbit internet voor pak hem beet twee tientjes. Kon je jaren terug alleen van dromen.Niek schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
[Afbeelding]
Met Klik&Klaar toch ook maar naar de NR7302 geswitched voor iets beter bereik + bridge mode (echt een must als je Unifi draait). Tot nu toe erg tevreden, down schommelt rond de 1Gb/s en up tussen de 100-150Mb/s. Ping is nog steeds aan de hoge kant, maar dat gaat ook niet beter worden tenzij Odido upgrades uitvoert.
Verkeerd is het niet, maar wel aan de hoge kant. Starlink (had ik hiervoor) heeft nog een betere ping, dat zegt wel wat. KPN netwerk op 5G is ook 15-20ms ping.Doesnotcompute schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:18:
[...]
Oooh sweet summer child.. 24ms is toch niet zo verkeerd? Helemaal met die snelheden en de maandelijkse prijs. Dat is gewoon Gbit internet voor pak hem beet twee tientjes. Kon je jaren terug alleen van dromen.
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Ik haal nu circa 450down 35 up met 30ms. 6Km van de mast af. Via mn eigen wifi.Niek schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:17:
[...]
Verkeerd is het niet, maar wel aan de hoge kant. Starlink (had ik hiervoor) heeft nog een betere ping, dat zegt wel wat. KPN netwerk op 5G is ook 15-20ms ping.
Starlink heb ik ook nog naar gekeken, maar prijstechnisch niet interessant imo. Tenzij je alleen FPS games competitive speelt lijkt het mij prima iig.
Naast de abonnement kosten ook nog de stroomkosten van Starlink (in de winter nog hoger wegens het verwarmen)Doesnotcompute schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:13:
[...]
Ik haal nu circa 450down 35 up met 30ms. 6Km van de mast af. Via mn eigen wifi.
Starlink heb ik ook nog naar gekeken, maar prijstechnisch niet interessant imo. Tenzij je alleen FPS games competitive speelt lijkt het mij prima iig.
Weet je het zeker van die 6 km.? Zo ja, zit de NR7302 hoog en vrij zicht? Op die afstand nog 450 Mbps. halen is heel mooi.Doesnotcompute schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:13:
[...]
Ik haal nu circa 450down 35 up met 30ms. 6Km van de mast af. Via mn eigen wifi.
Nee, op een panlat van 2 meter in een stalen pijp die hier nog van een schotel in de tuin stond. Totaal 240cm ongeveer.
Redelijk vrij zicht, her en der wat bomen, maar ik kan de mast met het blote oog niet zien.
Ik overdrijf een beetje. Het is volgens Earth 5910,3 meter
Redelijk vrij zicht, her en der wat bomen, maar ik kan de mast met het blote oog niet zien.
Ik overdrijf een beetje. Het is volgens Earth 5910,3 meter
Bij mij op iets van 275 cm. voor het raam, mast 2,2 km. verderop. Maar heel veel hoge bomen. Geen n78 ontvangst, alleen n28. Rond de 150 Mbps. down en 30 Mbps. up.Doesnotcompute schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:42:
Nee, op een panlat van 2 meter in een stalen pijp die hier nog van een schotel in de tuin stond. Totaal 240cm ongeveer.
Ik overdrijf een beetje. Het is volgens Earth 5910,3 meter![]()
Vandaar dat ik met 6 km. afstand opkijk van jouw snelheid. Heb je dan n78?
@Doesnotcompute ben ook wel benieuwd, ik neem aan dat je de site ID uit het status menu gekoppeld hebt aan antennekaart.nl en zo tot de afstand gekomen bent?
Zeker zonder echte Line of Sight is dat opmerkelijk goed.
Zeker zonder echte Line of Sight is dat opmerkelijk goed.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb op dit moment combi.
BC3,BC3,N28
Yep via antennekaart. Ik zit midden in een groepje masten en eigenlijk is er niets dichterbij dan 5-6 km. Merk wel op dat het snachts vaak rond de 240/40mbit is. Alsof de mast is een soort powersaving mode staat.
Edit, doe het net nog een keer, nu bijna 500mbit. Zal nog wel rustig zijn. Combi
BC3,BC1,BC7,BC3,BC32,N28 is het nu.
BC3,BC3,N28
Yep via antennekaart. Ik zit midden in een groepje masten en eigenlijk is er niets dichterbij dan 5-6 km. Merk wel op dat het snachts vaak rond de 240/40mbit is. Alsof de mast is een soort powersaving mode staat.
Edit, doe het net nog een keer, nu bijna 500mbit. Zal nog wel rustig zijn. Combi
BC3,BC1,BC7,BC3,BC32,N28 is het nu.
:strip_exif()/f/image/fMam0tk6x1c39WldIIvY5Hqv.png?f=user_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Doesnotcompute op 17-09-2025 06:27 ]
Zeker in buitengebied doet Odido aan energiebesparing, precies van 00:00 tot 06:00, kijk maar:Doesnotcompute schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:26:
Ik heb op dit moment combi.
BC3,BC3,N28
BC3,BC1,BC7,BC3,BC32,N28 is het nu. [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/YMs3txtXsClrly8TxuTpL3uT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HJrgCazvr4FZXxQg6311QTJv.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij blijft dan alleen B20 en B28 over.
Duidelijk. Scheelt dat ik snachts toch niet veel doe
.
Die cell sleep is zo slim dat als je dat wél doet het spectrum weer wordt aangezet. Ik weet niet of het op Ericsson zo is, maar op Huawei kon je met een enkele speedtest b1 weer actief krijgen. Best leuk. Ze zetten n78 overigens nooit uit in de nachtDoesnotcompute schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:22:
Duidelijk. Scheelt dat ik snachts toch niet veel doe.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Mijn mast heeft Huawei maar wat ik na 00:00 ook doe, geen bijschakelen van banden.jk-5 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:27:
[...]
Die cell sleep is zo slim dat als je dat wél doet het spectrum weer wordt aangezet. Ik weet niet of het op Ericsson zo is, maar op Huawei kon je met een enkele speedtest b1 weer actief krijgen. Best leuk. Ze zetten n78 overigens nooit uit in de nacht
Oh dat zou verklaren waarom ik van 200 naar 500 ging vanochtend toen ik het teste. Geinig..jk-5 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:27:
[...]
Die cell sleep is zo slim dat als je dat wél doet het spectrum weer wordt aangezet. Ik weet niet of het op Ericsson zo is, maar op Huawei kon je met een enkele speedtest b1 weer actief krijgen. Best leuk. Ze zetten n78 overigens nooit uit in de nacht
Ik heb die van mij via Amazon in Duitsland gekocht.
Ik lijk echter een defect sim card slot te hebben. Ik doe de nano card in een micro adapter maar die gaat er niet in. Als ik kijk lijkt een 'veertje' rechtsonder de toegang te blokkeren.
Zijn er meerdere gevallen hiervan bekend? Had dit met een slede geleverd moeten worden zoals odido dat ook met haar zyxel router doet?
Ik lijk echter een defect sim card slot te hebben. Ik doe de nano card in een micro adapter maar die gaat er niet in. Als ik kijk lijkt een 'veertje' rechtsonder de toegang te blokkeren.
Zijn er meerdere gevallen hiervan bekend? Had dit met een slede geleverd moeten worden zoals odido dat ook met haar zyxel router doet?
Dat veertje is waarschijnlijk van het uitwerpmechanisme, dat is dan ok.menn0 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:57:
Ik heb die van mij via Amazon in Duitsland gekocht.
Gewoon op de juiste manier plaatsen zoals hierboven al gezegd.
Uit het manual: “Insert a micro-SIM card into the slot with the chip facing down and the beveled corner in the top left corner.”
Er bestaan ook stalen tie wrapssnah001 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:18:
Ok, hier ook een die buiten hangt aan 1 van de draagbalken van het balkon.
Ty-raps zijn weerbestendig maar worden ieder jaar vernieuwd.
Had ik 50m meer naar rechts gewoond dan had ik direct zicht op de mast gehad, het gebouw 50m hiervoor opschuiven kreeg ik geen toestemming voor...... :-)
[Afbeelding]

Ik heb er maar een uit italie besteld via Ebay, ik stuur deze terug, ook niet veel vertrouwen in. De welbekende aanbieder had nu 3 prijzen voor dit apparaat op amazon, ik denk ik kies de middelste ...ernstoud schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:17:
[...]
Dat veertje is waarschijnlijk van het uitwerpmechanisme, dat is dan ok.
Gewoon op de juiste manier plaatsen zoals hierboven al gezegd.
Uit het manual: “Insert a micro-SIM card into the slot with the chip facing down and the beveled corner in the top left corner.”
Als ik er een SIM in kon doen had ik hem wel gehouden, maar goed kreeg met geen mogelijkheid de sim -kaart erin
Niet eerder gelezen dat er problemen waren met de SIM tray. Ik he er bij de aanbieder op Amazon drie gekocht, 2 nieuw en 1 zonder toebehoren, die was als nieuw. Alle drie helemaal goed. Merkwaardig is dat je de GUI zowel op 192.168.0.1 als 192.168.1.1 kunt benaderen, althans bij mij. Dan klopt de sticker wel.menn0 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:58:
[...]
Ik heb er maar een uit italie besteld via Ebay, ik stuur deze terug, ook niet veel vertrouwen in. De welbekende aanbieder had nu 3 prijzen voor dit apparaat op amazon, ik denk ik kies de middelste ...Maar deze was ook niet nieuw. Overigens was de standaar ip range 192.168.0.1 in tegenstelling tot wat op het stikkertje staat en in de manuals.
Als ik er een SIM in kon doen had ik hem wel gehouden, maar goed kreeg met geen mogelijkheid de sim -kaart erin
Volgens mij is de login 192.168.1.1 bij WiFi - conform sticker - en 192.168.2.1 aan de ethernet kabel en dat laatste kwam ik nergens tegen. Helemaal 100 % zeker ben ik niet, want ik heb de NR7302 voorlopig opgeborgen totdat het weer geschikter is voor buitenmontage.ernstoud schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:04:
[...]
Niet eerder gelezen dat er problemen waren met de SIM tray. Ik he er bij de aanbieder op Amazon drie gekocht, 2 nieuw en 1 zonder toebehoren, die was als nieuw. Alle drie helemaal goed. Merkwaardig is dat je de GUI zowel op 192.168.0.1 als 192.168.1.1 kunt benaderen, althans bij mij. Dan klopt de sticker wel.
Ik heb er nu een uit Italië en veel dingen werken.
Maar als router krijg ik hem niet goed aan de praat. De groups en het binden van wan1 en lan1 lukt niet.
Ik krijg mn hele locale lan prima te zien maar de bridge naar wan werkt niet. Ik dacht eerst een DNS issue maar ik nu denk ik de wan to lan bridge.
Kan iemand even werkende settings via screenshots delen?
Nu deelt ie geen locale ips meer uit dus dat wordt factory reset.
Maar als router krijg ik hem niet goed aan de praat. De groups en het binden van wan1 en lan1 lukt niet.
Ik krijg mn hele locale lan prima te zien maar de bridge naar wan werkt niet. Ik dacht eerst een DNS issue maar ik nu denk ik de wan to lan bridge.
Ik heb geprobeerd om hem als router te gebruiken, maar zodra ik met lan settings ging rommelen verloor ik internet. Vanaf de router werkte het dan nog wel. Op de router moest ik zelf dan nog met iptables gaan rommelen om het aan de gang te krijgen.
De LAN settings die ik had aangepast waren IP ranges en interface grouping. Kreeg netjes een IP, routing was goed, maar internet werd geblokkeerd. Ook terug zetten van de settings werkte dan niet en moest ik een reset uitvoeren.
Het werkte wel zolang ik de LAN settings niet aanraakte.
Kreeg er dus geen goed gevoel bij en heb het dus opgegeven en mijn eigen router er weer achter gehangen
De LAN settings die ik had aangepast waren IP ranges en interface grouping. Kreeg netjes een IP, routing was goed, maar internet werd geblokkeerd. Ook terug zetten van de settings werkte dan niet en moest ik een reset uitvoeren.
Kreeg er dus geen goed gevoel bij en heb het dus opgegeven en mijn eigen router er weer achter gehangen
Ja dat klinkt exact hetzelfde. Dat hele interface grouping met al die bridges moet volgens mij een stukje firmware zijn wat ook op andere modellen wordt gebruikt ofzo. Ik bedoel Maps voor 4 cel wans??!! Dit ding heeft 1 cel WAN en 1 eth LAN vanwaar in godsnaam dit hele interface grouping.FrankGNL schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:07:
Ik heb geprobeerd om hem als router te gebruiken, maar zodra ik met lan settings ging rommelen verloor ik internet. Vanaf de router werkte het dan nog wel. Op de router moest ik zelf dan nog met iptables gaan rommelen om het aan de gang te krijgen.
De ellende begon met dat de webinterface netjes op 192.168.1.1 stond maar hij een gateway van 192.168 1.2 mee gaf. Gefixt met die interface groupings maar vervolgens idd geen internet .
Mocht iemand hem hier werkend hebben als router zie ik graag die settings!
En anders maar openwrt op de t56 zetten om die als router te gaan gebruiken. Haha huis vol abandoned ISP routers
Bijzonder. Wordt hij dan niet standaard als router geleverd? De Duitse exemplaren wel. Ook het handboek gaat daar van uit.menn0 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 00:52:
Ik heb er nu een uit Italië en veel dingen werken.
Dus zelfs na een totale reset is het geen router? Dan staat hij in passthrough?
Welke firmware staat er op? Ik heb de twee DTAG FW versies. Als je die kunt flashen dan is het default een router.
Hij staat wel standaard ingesteld om te routeren, maar op een zeer moeilijk wijze waar flink gebruik wordt van interface grouping.
/f/image/S9EBSw3koRc1sbvXF1GFtRsi.png?f=fotoalbum_large)
Er worden standaard nog 3 bridges aangemaakt die standaard ook allemaal actief zijn.
Ik kreeg geen internet op mijn achterliggende netwerk voordat ik hier;
/f/image/eMRMUDnng7tfxgce72hnxKBj.png?f=fotoalbum_large)
Twee zoals ik het zie overwrites doe op de dhcp server, dit zou gateway 192.168.1.1 moeten broadcasten. Internet werkt hierna wel, echter valt het tot nu toe ook weg op achterliggende netwerk.
Daarom heb ik nu nog een dhcp relay ingesteld op default naar de dhcp server van bridge1. Ik neem bridge 1 altijd als leidraad omdat; 1. Daar de ip adressen vandaan komen, 2 die LAN1 met WAN1 verbind.
/f/image/rhXBBui5uTz2zoS0ExIR3uXq.png?f=fotoalbum_large)
Dan iets over snelheid;
:strip_exif()/f/image/dT92Bl7YRbPJvYlT5LdD5Niv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels root op het modem en zou die extra antenne's ook aan willen zetten dus ga even kijken wat ik allemaal in het scriptje wil zetten.
Tot nu toe is het te onstabiel, ik werk nu 10 minuten met die DHCP relay dus even kijken of dit wel stand houdt. Zo niet dan ga ik naar passthrough met een Router. Maar goed dat is een t56 van tmobile die ik nog met openwrt moet gaan uitrusten enzo dus dat is ook weer even paar uurtjes rommelen voordat dat staat (weet nu al dat de wan port 2.5gbit niet werkt met 1gbit van 7302 etc).
Ah en @ernstoud wellicht dat jij me kan vertellen of dit goed is of niet;
/f/image/S9EBSw3koRc1sbvXF1GFtRsi.png?f=fotoalbum_large)
Er worden standaard nog 3 bridges aangemaakt die standaard ook allemaal actief zijn.
/f/image/eMRMUDnng7tfxgce72hnxKBj.png?f=fotoalbum_large)
Twee zoals ik het zie overwrites doe op de dhcp server, dit zou gateway 192.168.1.1 moeten broadcasten. Internet werkt hierna wel, echter valt het tot nu toe ook weg op achterliggende netwerk.
Daarom heb ik nu nog een dhcp relay ingesteld op default naar de dhcp server van bridge1. Ik neem bridge 1 altijd als leidraad omdat; 1. Daar de ip adressen vandaan komen, 2 die LAN1 met WAN1 verbind.
/f/image/rhXBBui5uTz2zoS0ExIR3uXq.png?f=fotoalbum_large)
Dan iets over snelheid;
:strip_exif()/f/image/dT92Bl7YRbPJvYlT5LdD5Niv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels root op het modem en zou die extra antenne's ook aan willen zetten dus ga even kijken wat ik allemaal in het scriptje wil zetten.
Tot nu toe is het te onstabiel, ik werk nu 10 minuten met die DHCP relay dus even kijken of dit wel stand houdt. Zo niet dan ga ik naar passthrough met een Router. Maar goed dat is een t56 van tmobile die ik nog met openwrt moet gaan uitrusten enzo dus dat is ook weer even paar uurtjes rommelen voordat dat staat (weet nu al dat de wan port 2.5gbit niet werkt met 1gbit van 7302 etc).
Ah en @ernstoud wellicht dat jij me kan vertellen of dit goed is of niet;
/f/image/GJ4ZIOStJRsYPd3Xev2kUhgP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door menn0 op 12-10-2025 11:55 ]
Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat je wil bereiken. Ook bij mijn NR7302 staan er meer interfaces bij “Interface Grouping”. Maar so what? In de standaard settings werkt het ding prima. Waarom wil je daar aan knutselen?menn0 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:44:
Hij staat wel standaard ingesteld om te routeren, maar op een zeer moeilijk wijze waar flink gebruik wordt van interface grouping.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En waarom ga je aan “Custom DHCP” rommelen? Gewoon bij “LAN Setup” DHCP enablen en klaar. Staat bij mij allemaal standaard en is compleet stabiel.
Extra antennes? Wat bedoel je? Bedoel je extra banden?Dan iets over snelheid;
[Afbeelding]
Hoe ver zet je van de mast? Wat is er beschikbaar als je op antennekaart.nl kijkt? Zit je gunstig t.o.v. de antenne sectoren?
Onstabiel omdat je volgens mij niet teveel moet rommelen aan de standaard settings. En wat bedoel je nu opeens met DHCP relay?Tot nu toe is het te onstabiel, ik werk nu 10 minuten met die DHCP relay dus even kijken of dit wel stand houdt. Zo niet dan ga ik naar passthrough met een Router. Maar goed dat is een t56 van tmobile die ik nog met openwrt moet gaan uitrusten enzo dus dat is ook weer even paar uurtjes rommelen voordat dat staat (weet nu al dat de wan port 2.5gbit niet werkt met 1gbit van 7302 etc).
Waardes zijn goed, maar een extra band in de aggregatie zou nog wel meer geven, b3 bijvoorbeeld.
En nooit met fast.com testen maar met de CLI versie van Ookla SpeedTest: https://www.speedtest.net/apps/cli
Als root heb je het command “dalcmd” ter beschikking, met:
dalcmd cellwan_status get | grep 'Current CA'
kun je de huidige band settings opvragen en met:
dalcmd cellwan_band edit --INTF_Preferred_Bands “BC3,BC7,BC3,BC32,N28"
kun je ze zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 12-10-2025 15:30 ]
Helaas werkt met mijn apparaat internet op clients maar tijdelijk.ernstoud schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:22:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat je wil bereiken. Ook bij mijn NR7302 staan er meer interfaces bij “Interface Grouping”. Maar so what? In de standaard settings werkt het ding prima. Waarom wil je daar aan knutselen?
En waarom ga je aan “Custom DHCP” rommelen? Gewoon bij “LAN Setup” DHCP enablen en klaar. Staat bij mij allemaal standaard en is compleet stabiel.
[...]
Extra antennes? Wat bedoel je? Bedoel je extra banden?
Hoe ver zet je van de mast? Wat is er beschikbaar als je op antennekaart.nl kijkt? Zit je gunstig t.o.v. de antenne sectoren?
[...]
Onstabiel omdat je volgens mij niet teveel moet rommelen aan de standaard settings. En wat bedoel je nu opeens met DHCP relay?
[...]
Waardes zijn goed, maar een extra band in de aggregatie zou nog wel meer geven, b3 bijvoorbeeld.
En nooit met fast.com testen maar met de CLI versie van Ookla SpeedTest: https://www.speedtest.net/apps/cli
Als root heb je het command “dalcmd” ter beschikking, met:
dalcmd cellwan_status get | grep 'Current CA'
kun je de huidige band settings opvragen en met:
dalcmd cellwan_band edit --INTF_Preferred_Bands “BC3,BC7,BC3,BC32,N28"
kun je ze zetten.
De clue zit em in het feit dat je met geen mogelijkheid 192.168.1.1 als gateway mee kan geven met de dhcp server.
Dat probeer ik te overriden met dhcp optie 3 en dhcp relay. Het werkt meestal voor 1.5 uur dan weer kaput
Denk dat ik voor de passthrough ga tenzij ik een werkende firmware en setup kan krijgen.
Het installatie blaadje wat erbij zit toont overigens ook een losse router erbij.
Kan zeker als standalone maar lijkt lastig met de malle firmware en standaard setup die ik heb .
Andere tweaker had overigens precies hetzelfde dus vreemd is het niet
Hier, zonder iets te tweaken:menn0 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
Helaas werkt met mijn apparaat internet op clients maar tijdelijk.
De clue zit em in het feit dat je met geen mogelijkheid 192.168.1.1 als gateway mee kan geven met de dhcp server.
Dat probeer ik te overriden met dhcp optie 3 en dhcp relay. Het werkt meestal voor 1.5 uur dan weer kaput
Denk dat ik voor de passthrough ga tenzij ik een werkende firmware en setup kan krijgen.
Het installatie blaadje wat erbij zit toont overigens ook een losse router erbij.
Kan zeker als standalone maar lijkt lastig met de malle firmware en standaard setup die ik heb .
Andere tweaker had overigens precies hetzelfde dus vreemd is het niet
:strip_exif()/f/image/WaFy22FShf51SpdBXnGYvUxg.jpg?f=fotoalbum_large)
Je geeft weinig antwoorden op gestelde vragen dus je verder helpen is moeilijk. Ik heb ook al genoemd dat ik de DTAG firmware voor je heb, die iedereen hier gebruikt. Maar geef eerst eens antwoord op de eerder gestelde vraag welke FW op je NR7302 draait. De DTAG firmware staat ook hier: http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA4b5_F0.bin
Werkt prima.
[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 12-10-2025 19:33 ]
Dit is de firmware;ernstoud schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:13:
[...]
Hier, zonder iets te tweaken:
[Afbeelding]
Je geeft weinig antwoorden op gestelde vragen dus je verder helpen is moeilijk. Ik heb ook al genoemd dat ik de DTAG firmware voor je heb, die iedereen hier gebruikt. Maar geef eerst eens antwoord op de eerder gestelde vraag welke FW op je NR7302 draait. De DTAG firmware staat ook hier: http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA4b5_F0.bin
Werkt prima.
Product: NR7302
Version: 1.00(ACHA.5)b1_F0
Build Date: 2025/03/07
Ik probeer extra banden bij te voegen, zegt succesvol maar is dan nog niet actief, is een reboot benodigd? Dacht dat dit deze settings juist zo verwijderen;
code:
1
2
3
4
5
6
| root@NR7302:~# dalcmd cellwan_status get | grep 'Current CA' Current CA combination: BC7,BC32,N78 root@NR7302:~# dalcmd cellwan_band edit --INTF_Preferred_Bands BC3,BC7,BC32,N28,N78 Command Successful. root@NR7302:~# dalcmd cellwan_status get | grep 'Current CA' Current CA combination: BC7,BC32,N78 |
Voorzetje script setup.sh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| bash #!/bin/bash # Configure Ethernet interface ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg on # Configure cellular WAN preferred bands dalcmd cellwan_band edit --INTF_Preferred_Bands B1,B3,B7,B8,B20,B28,B32,n28,n78 # Kill ztr69 process pkill ztr69 # Add comment to first line of crontab (echo "#"; crontab -l 2>/dev/null) | crontab - |
[ Voor 35% gewijzigd door menn0 op 13-10-2025 16:27 ]
.
[ Voor 98% gewijzigd door menn0 op 13-10-2025 16:27 ]
Je hebt gewoon de DTAG firmware. Ik zal vanavond mijn scripts delen.
Op een mini PC in het Zyxel netwerkje draai ik een programma (in FreeBasic, ideaal voor kleine tooltjes) dat elk kwartier de iptables log ophaalt (want die gaan op de NR7302 naar memory en dat is beperkt) en ook een script uitvoert via het plink tool dat ook bij Putty geleverd wordt.
Dat script disabled in crontab het FOTA (firmware over the air) tool en zet, als de banden niet zijn zoals ik ze wil, de banden goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| #!/bin/sh c="$(dalcmd cellwan_status get | grep 'Current CA' | awk '{print $4}')" echo "$(date) - $c" >> /home/bands s0="BC3,BC3,BC7,BC32,N28" s2="B3,B7,B32,N28" if test "$c" = "$s0" then echo "Bands ok." exit 0 else echo "Bands were: $c, trying to set to: $s2" dalcmd cellwan_band edit --INTF_Preferred_Bands $s2 > /dev/null sleep 10 c="$(dalcmd cellwan_status get | grep 'Current CA' | awk '{print $4}')" echo "Bands are: $c" exit 1 fi root@NR7302:~# |
En de huidige settings gaan naar het bestandje “bands”.
Een punt om rekening mee te houden: het /home deel van het root filesystem is gemapped als ubifs naar flash memory. Daar veel schrijf acties naar doen (elke 15 minuten valt wel mee denk ik) zal het flash memory na lange tijd beschadigen. Er zijn ook delen van het root filesystem gemapped met ramfs op memory. Het is beter daar naar toe te schrijven, als het niet om grote bestanden gaat want dan belast je het werkgeheugen en kan het device in de problemen komen.
Erg leuk om root access te hebben op dit device want er wordt aardig wat gelogd en met smscmd kun je SMS verzenden (niet bij
Odido, wel elders) en met dalcmd kun je banden e.d. instellen.
De iptables log van zojuist:
/f/image/7NkASRGVJZIulltAXBQJLpg9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RhbynKXQfQYVB5cDlxxOX9FM.png?f=fotoalbum_large)
445 port scans per uur. Gelukkig een firewall die zijn werk doet.
Af fabriek logt iptables niet, maar de kernel modules daarvoor staan wel op het device gelukkig.
Overigens heb ik nog steeds geen idee waar in het file system de iptables/ebtables configuratie staat. Nergens te vinden terwijl “iptables -L” de firewall policy gewoon toont en rules toevoegen en verwijderen ook gewoon werkt. Heel bijzonder.
Ik zit ook op een microwave mast maar wel maar 500m. Echter ik ga de strijd in huis verliezen denk ik als ik niet heel snel de boel stabiel heb.
1. Pings zijn hoog 30-50ms en teams gesprekken lees real time calls halen niet gewenste niveau.
2. Vandaag ook weer ik kom thuis, maar voordat wifi op mn telefoon werkt moet me opnieuw aanmelden bij AP. Ik dacht dat ik dit nu getackeld had met vaste toewijzing en 365 dagen lease. Maar daar lijkt het toch niet helemaal op.
3. Wat ik ook internationaal terug lees is dat de dhcp implementatie van zyxel niet op orde is, kortweg lijkt de conclusie dat als je externe WAN ip wijzigt dit voor de dhcp intern tot verstoring leidt . Ik heb hiervoor 3 acties genomen, 1 vaste agent -- ip relatie, 2 lease tijd 365 dagen 3. ARP ingeschakeld (connect verschillende subdomeinen).
Ik ben niet zeker dat als ik het wegvallen intern (router heeft eigenlijk altijd wel internet) oplos de latency geen probleem blijft voor real time communicatie.
1. Pings zijn hoog 30-50ms en teams gesprekken lees real time calls halen niet gewenste niveau.
2. Vandaag ook weer ik kom thuis, maar voordat wifi op mn telefoon werkt moet me opnieuw aanmelden bij AP. Ik dacht dat ik dit nu getackeld had met vaste toewijzing en 365 dagen lease. Maar daar lijkt het toch niet helemaal op.
3. Wat ik ook internationaal terug lees is dat de dhcp implementatie van zyxel niet op orde is, kortweg lijkt de conclusie dat als je externe WAN ip wijzigt dit voor de dhcp intern tot verstoring leidt . Ik heb hiervoor 3 acties genomen, 1 vaste agent -- ip relatie, 2 lease tijd 365 dagen 3. ARP ingeschakeld (connect verschillende subdomeinen).
Ik ben niet zeker dat als ik het wegvallen intern (router heeft eigenlijk altijd wel internet) oplos de latency geen probleem blijft voor real time communicatie.
code:
1
| echo "$(date) - $c" >> /home/bands |
/home bands bestaat overigens normaal gesproken niet, correct?
Ik voer zoals ik hierboven ook zei, de commandos uit, maar bij het controleren zijn de banden niet gewijzigd met name N28 krijg ik niet aan de praat, terwijl de tower het wel zou moeten kunnen. Is daar nog een verklaring voor?
Tja. Ik en ik denk ook andere gebruikers van de NR7302 hier, herkennen je ervaringen niet.menn0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:45:
Ik zit ook op een microwave mast maar wel maar 500m. Echter ik ga de strijd in huis verliezen denk ik als ik niet heel snel de boel stabiel heb.
Behalve dan dat bij mij de latency naar google.com gemiddeld 25 ms. is, dus dat komt wel overeen. Maar dat is geen NR7302 issue, mijn NR7302 op Vodafone heeft een latency van 12 ms., ook naar google.com.
Punt 2; de NR7302 doet geen WiFi, dus dit is een probleem met je accesspoints.
Punt 3; geen enkel issue mee. Ik heb ingesteld dat het device om 07:30 reboot om altijd op dat moment een nieuw WAN IP te krijgen. De rest van de instellingen geheel default. Aangesloten PC heeft dan om 07:31 weer verbinding. Hoef ik niets voor te doen dus DHCP werkt prima.
Volgens mij heb je of een gare NR7302, de instellingen verknoeit of zit er iets te rommelen in je netwerk.
Waar stond dat verhaal dat de DHCP van de NR7302 niet correct zou werken?
Klopt. Ik houd de veranderingen in de banden daarin bij om te kijken of hij een beetje stabiel wil blijven op de door mij geselecteerde banden. En dat lukt aardig,menn0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:15:
code:
1 echo "$(date) - $c" >> /home/bands
/home bands bestaat overigens normaal gesproken niet, correct?
Nee. En als je in de GUI van de NR7302 de banden selecteert? Of gewoon op “Auto”? Wordt n28 dan wel gekozen?Ik voer zoals ik hierboven ook zei, de commandos uit, maar bij het controleren zijn de banden niet gewijzigd met name N28 krijg ik niet aan de praat, terwijl de tower het wel zou moeten kunnen. Is daar nog een verklaring voor?
= Ik lees op de fora van zyxel dit wel o.aernstoud schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:19:
[...]
Tja. Ik en ik denk ook andere gebruikers van de NR7302 hier, herkennen je ervaringen niet.
https://www.reddit.com/r/...ernetkonfiguration/?tl=en
https://community.zyxel.c...failed-to-read-etc-ethers
https://www.reddit.com/r/..._dynamic_ip_of_5g_router/
https://www.reddit.com/r/...outer_fimrware_nightmare/
En zo gaat het maar door
Got it, begrijp dat dit geen NR7302 issue is, maar denk dat 90% in dit topic het met Klik en Klaar gebruikt, en met hoofddoel primaire inet verbinding thuis, voor normaal huis tuin keuken gebruik. Dus het gaat even om de ervaring als eind gebruiker in dit scenario, mijn vraag blijft dan ook, kunnen mede tweakers ten alle tijden real-time video calls voeren? Of doen jullie dit niet, en is dit voor andere gebruikers niet relevant?Behalve dan dat bij mij de latency naar google.com gemiddeld 25 ms. is, dus dat komt wel overeen. Maar dat is geen NR7302 issue, mijn NR7302 op Vodafone heeft een latency van 12 ms., ook naar google.com.
Als je zo stellig wilt zijn, even net zo flauw terug, NR7302 doet wel Wifi maar niet als AP. Maar goed je flinke aanname dat er iets mis zou zijn met mijn AP's is een stevige en wordt niet gestaafd door mijn ervaring en of de logs van de Unifi controller. Let ook op, ik kom hier gewoon van een zeer goede inet ervaring met zelfde interne netwerk setup vandaan, maar heb slechts een andere router met andere wan bron aan het netwerk gekoppeld. Dat dit zou samen gaan met een totale collapse van mijn interne netwerk, begrijp ik niet en is ook niet mijn ervaring, en zoals je boven in de vele links kan lezen ook niet de ervaring van velen anderen.Punt 2; de NR7302 doet geen WiFi, dus dit is een probleem met je accesspoints.
- Het ip adres wijzigt vele malen op een dag, dan zou je deze tactiek vaker moeten toepassen, overigens hoe makkelijk dit wellicht voor jou of mij te regelen is, is dit natuurlijk totaal niet acceptabel voor een doorsnee eindgebruiker. Ik snap ook dat Odido de NR7302 niet mee levert, want dit soort lapmiddelen zijn natuurlijk niet gebruiksvriendelijk. Ik kan overigens overdag ook niet midden in een meeting mijn rouer even resetten, dus zo'n 4x per dag (IP WAN wijziging) herstarten is voor mij helaas geen optie.Punt 3; geen enkel issue mee. Ik heb ingesteld dat het device om 07:30 reboot om altijd op dat moment een nieuw WAN IP te krijgen. De rest van de instellingen geheel default. Aangesloten PC heeft dan om 07:31 weer verbinding. Hoef ik niets voor te doen dus DHCP werkt prima.
- Heb n.b. op jouw aanraden de standaard settings laten staan, na 2-3 dagen nu toegevoegd; 365 lease, en ARP aangezet. Thats itVolgens mij heb je of een gare NR7302, de instellingen verknoeit of zit er iets te rommelen in je netwerk.
-> mocht je het bovenin nog niet gelezen hebben in lijstje dan specifiek -> https://www.reddit.com/r/...outer_fimrware_nightmare/Waar stond dat verhaal dat de DHCP van de NR7302 niet correct zou werken?
Overigens je geposte-scriptje haalt volgens mij niet FOTA weg, dat doe ik dmv inserten van een #
Ik ga me daar doorheen worstelen en kom er op terug.menn0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
= Ik lees op de fora van zyxel dit wel o.a
https://www.reddit.com/r/..._dynamic_ip_of_5g_router/
https://www.reddit.com/r/...outer_fimrware_nightmare/
En zo gaat het maar door
Correct, alleen Wifi op 2.4 GHz. voor beheer.Als je zo stellig wilt zijn, even net zo flauw terug, NR7302 doet wel Wifi maar niet als AP.
Tja, in mijn setup zit er aan de NR7302 een PoE switch, een mini PC en een Unifi AirCube AC. En die houdt 24/7 WiFi. Waarom jouw accesspoints problemen hebben is mij onduidelijk. Maar goed, al je issues kan ik niet beamen. Komen mij allemaal in mijn ervaring onbekend voor.Maar goed je flinke aanname dat er iets mis zou zijn met mijn AP's is een stevige en wordt niet gestaafd door mijn ervaring en of de logs van de Unifi controller. Let ook op, ik kom hier gewoon van een zeer goede inet ervaring met zelfde interne netwerk setup vandaan, maar heb slechts een andere router met andere wan bron aan het netwerk gekoppeld. Dat dit zou samen gaan met een totale collapse van mijn interne netwerk, begrijp ik niet en is ook niet mijn ervaring, en zoals je boven in de vele links kan lezen ook niet de ervaring van velen anderen.
Jouw WAN IP verandert meerdere keren per dag? Vanuit Odido infra gebeurt dat 1 keer per 24 uur. Als jij dat meerdere keren per dag hebt dan is dat weer een teken dat je NR7302 rot is. Lijkt wel of deze dus spontaan reset of zo. Dat zou veel verklaren.- Het ip adres wijzigt vele malen op een dag, dan zou je deze tactiek vaker moeten toepassen, overigens hoe makkelijk dit wellicht voor jou of mij te regelen is, is dit natuurlijk totaal niet acceptabel voor een doorsnee eindgebruiker. Ik snap ook dat Odido de NR7302 niet mee levert, want dit soort lapmiddelen zijn natuurlijk niet gebruiksvriendelijk. Ik kan overigens overdag ook niet midden in een meeting mijn rouer even resetten, dus zo'n 4x per dag (IP WAN wijziging) herstarten is voor mij helaas geen optie.
Ik ga het lezen.-> mocht je het bovenin nog niet gelezen hebben in lijstje dan specifiek -> https://www.reddit.com/r/...outer_fimrware_nightmare/
Klopt. Dat doe ik een script dat draait als de reset om 07:30 uitgevoerd is, staat in /home, wordt gestart door het FreeBasic programma dat ik noemde:Overigens je geposte-scriptje haalt volgens mij niet FOTA weg, dat doe ik dmv inserten van een #
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| #!/bin/sh insmod /lib/modules/5.4.210/kernel/net/netfilter/nf_log_common.ko insmod /lib/modules/5.4.210/kernel/net/ipv4/netfilter/nf_log_ipv4.ko iptables -N LOGGING iptables -I INPUT 24 -j LOGGING iptables -A LOGGING -m limit --limit 1/sec --limit-burst 5 -j LOG --log-prefix "IPTables-Dropped: " --log-level 4 crontab crontab.bk1 -u root pkill ztr69 |
Bestand crontab.bk1 bevat de weg gecommentarieerde FOTA.
Vannacht 24:00 kan ik zeggen delta ip;Jouw WAN IP verandert meerdere keren per dag? Vanuit Odido infra gebeurt dat 1 keer per 24 uur. Als jij dat meerdere keren per dag hebt dan is dat weer een teken dat je NR7302 rot is. Lijkt wel of deze dus spontaan reset of zo. Dat zou veel verklaren.
IP address has changed from 91.141.192.79 to 178.228.161.233
Nu: 1*8.*30.1*4.9*
Ik zal het exacte aantal nog even wat beter proberen te achterhalen, maar zeker vaker dan eens per 24 uur hier. Hoe dat zou kunnen komen weet ik niet, waarom concluderen dat ie "rot" is weet ik ook niet, waarom concludeer je dat? En wat is er dan stuk?
Ik verlies nooit device -> AP contact, en Wifi in zichzelf valt nooit weg, maar mijn vermoeden nu slaat uit bij de meldingen die je veel leest, -> rotatie WAN IP -> Router wel gewoon internet -> Intern gaat het mis door naar zo lijkt iets met het DHCP protocol en leases. Ik heb in mijn logs ook die fouten;
hebben we hem weer:
code:
1
| 8 Oct 15 20:49:39 daemon err dhcpd dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory |
o.a. meer info in de eerdere links. Ik gebruik de firmware die jij ook hebt, en 2 instellingen anders dan jij gezet. (ARP en DHCP lease). Duid je op een hardare issue van de NR7302? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk daar hij het gewoon doet, zeker het WAN -< CEL WAN stuk.
Ook dit komt overeen met meldingen uit miijn links;
code:
1
2
| 18 Oct 15 20:49:38 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Down 19 Oct 15 20:49:37 daemon err dhcpd dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory |
eth0 down;
https://community.zyxel.c...pts-under-heavy-vpn-loads
[ Voor 7% gewijzigd door menn0 op 15-10-2025 20:58 ]
Fritzbox achter een NR7302 in router mode. Dus NAT achter NAT, firewall issue wellicht. Lijkt me geen NR7302 issue maar verkeerde settings op de Fritzbox.menn0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
= Ik lees op de fora van zyxel dit wel o.a
Dit is op het Italiaanse fibraclick forum ook wel eens genoemd, wegvallen van de ethernet link of terugvallen naar 100 Mbps. Zou in de laatste FW versie opgelost moeten zijn.
Achterliggende controller krijgt nieuw WAN IP in passthrough mode niet door, lease laag zetten was de oplossing, staat in die thread. Geen NR7302 issue.
In DTAG NR7302 modellen wordt de firmware automatisch geupdate. Meest recent is ACHA5. Of je dat wil is punt twee.
Je geeft vier links, slechts 1 daarvan is een echt NR7302 stabiliteit issue, naar verluid opgelost in de meest recente firmware. Bij mij volledig stabiel.En zo gaat het maar door
Zie hierboven, en inderdaad Zyxel levert geen firmware updates voor routers die ze alleen aan ISP’s leveren. Dat moeten de ISP’s doen omdat er dus ISP specifieke features in zitten. Gebruik van de NR7302 is een gok want de settings en feature set voor Deutsche Telekom AG, kunnen functionaliteit op NL ISP’s belemmeren. Vooralsnog werkt het prima maar is het handig om een oudere versie FW achter de hand te houden zodat je altijd terug kunt.-> mocht je het bovenin nog niet gelezen hebben in lijstje dan specifiek -> https://www.reddit.com/r/...outer_fimrware_nightmare/
De NR7302 was voor de prijs een mooie kans om 5G zelf te tweaken. Maar met de lage prijs komen ook beperkingen zoals geen support, onduidelijkheid over FW updates en misschien hier en daar iets wat niet werkt zoals gewenst.
Ik heb hier uitvoerig op K&K de Huawei H122 en de Oppo T1a getest. Beiden kwamen qua feature set niet in de buurt van de NR7302.
Kortom; jij hebt duidelijk een probleem. In mijn opinie is je NR7302 defect. Deze thread is nu 13 pagina’s lang en nog niemand heeft hier dit probleem gemeld. Je onderbouwing met de links die je gaf dat er generieke problemen met dit device zijn, is niet sterk.
Ik concludeer dat omdat de (Zwangstrennung noemde tmobile dat, zie: Wikipedia: Zwangstrennung – Wikipedia) echt slechts 1 keer per 24 uur is. Als jij ziet dat je WAN IP adres vaker wijzigt dat moet dat door de NR7302 komen. Die verliest de verbinding met de Odido infra.menn0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:56:
[...]
Vannacht 24:00 kan ik zeggen delta ip;
IP address has changed from 91.141.192.79 to 178.228.161.233
Nu: 1*8.*30.1*4.9*
Ik zal het exacte aantal nog even wat beter proberen te achterhalen, maar zeker vaker dan eens per 24 uur hier. Hoe dat zou kunnen komen weet ik niet, waarom concluderen dat ie "rot" is weet ik ook niet, waarom concludeer je dat? En wat is er dan stuk?
Niemand hier heeft dat ooit gemeld. Mag jij concluderen waar het dan bij jou aan ligt. Ik denk aan settings of dat hij een defect heeft.
In de links die je gaf ging er maar 1 over ditzelfde probleem. Wellicht helpt updaten naar ACHA5 firmware. FOTA enablen, dan komt deze vanzelf.Ik verlies nooit device -> AP contact, en Wifi in zichzelf valt nooit weg, maar mijn vermoeden nu slaat uit bij de meldingen die je veel leest, -> rotatie WAN IP -> Router wel gewoon internet -> Intern gaat het mis door naar zo lijkt iets met het DHCP protocol en leases. Ik heb in mijn logs ook die fouten;
hebben we hem weer:
code:
1 8 Oct 15 20:49:39 daemon err dhcpd dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory
o.a. meer info in de eerdere links.
Inderdaad jouw probleem. Misschien ACHA5 proberen. Andere tips heb ik niet.
De ACHA5 firmware kun je hier van DTAG downloaden:
http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA5b1_F0.bin
http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA5b1_F0.bin
Jij hebt de laatste firmware niet, dat is ACHA.5.b1f0.menn0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:08:
Het 100mbit issue is overigens niet gefixt in laatste firmware zie mijn scriptje ook
ernstoud schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:16:
[...]
Jij hebt de laatste firmware niet, dat is ACHA.5.b1f0.
/f/image/P0onEJFhYaqf18xsVs3AmnCE.png?f=fotoalbum_large)
Wel toch? Of tenminste dit is die jij linkt
Helaas ook niet na een GUI wijziging;Nee. En als je in de GUI van de NR7302 de banden selecteert? Of gewoon op “Auto”? Wordt n28 dan wel gekozen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| login as: root root@192.168.1.11's password: _______ ___ ___ _______ _____ |__ |.--.--.| | || ___|| |_ | __|| | ||- -|| ___|| | |_______||___ ||___|___||_______||_______| |_____| ------------------------------------------- Product: NR7302 Version: 1.00(ACHA.5)b1_F0 Build Date: 2025/03/07 ------------------------------------------- root@NR7302:~# dalcmd cellwan_status get | grep 'Current CA' Current CA combination: BC7,BC3,BC20,N78 root@NR7302:~# |
/f/image/XxSr51PdytWs3ntfLHl6fnem.png?f=fotoalbum_large)
Ah , en mn log lines gezien betreffende eth0 down en /etc/ethers
Overigens ook een probleem by AT (oostenrijk gebruikers)
https://www.lteforum.at/m...hrungen.22306/post-504419
[ Voor 8% gewijzigd door menn0 op 15-10-2025 22:03 ]
Ah, excuus. Om de een of andere reden verkeerd gelezen een paar posts terug.menn0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:45:
[...]
[Afbeelding]
Wel toch? Of tenminste dit is die jij linkt
Ik zie nu dat eth0 echt heeeel vaak down gaat ik ga even iets met kabels doen..... 
Good gracious!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 1 Oct 15 22:21:08 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Up, Speed: 1000, DuplexMode: Full 2 Oct 15 22:21:00 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Down 3 Oct 15 22:19:04 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Up, Speed: 1000, DuplexMode: Full 4 Oct 15 22:19:00 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Down 5 Oct 15 22:17:46 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Up, Speed: 1000, DuplexMode: Full 6 Oct 15 22:17:42 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Down 7 Oct 15 22:16:32 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Up, Speed: 1000, DuplexMode: Full 8 Oct 15 22:16:28 user notice esmd esmd: Interface: eth0, Status: Down |
Good gracious!
Je krijgt N78. Dat is prima. Deze aggregatie lijkt me prima.menn0 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:55:
[...]
Helaas ook niet na een GUI wijziging;
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 login as: root root@192.168.1.11's password: _______ ___ ___ _______ _____ |__ |.--.--.| | || ___|| |_ | __|| | ||- -|| ___|| | |_______||___ ||___|___||_______||_______| |_____| ------------------------------------------- Product: NR7302 Version: 1.00(ACHA.5)b1_F0 Build Date: 2025/03/07 ------------------------------------------- root@NR7302:~# dalcmd cellwan_status get | grep 'Current CA' Current CA combination: BC7,BC3,BC20,N78 root@NR7302:~#
Dat is dezelfde persoon die je al noemde: https://community.zyxel.c...failed-to-read-etc-ethers en helaas in beide threads geen oplossing. Op devices in Oostenrijk draait overigens wel andere FW met eSIM support (ook in de HW).[Afbeelding]
Ah , en mn log lines gezien betreffende eth0 down en /etc/ethers
Overigens ook een probleem by AT (oostenrijk gebruikers)
https://www.lteforum.at/m...hrungen.22306/post-504419
Ik gebruik een NR7101 met OpenWrt erop, hopelijk ben ik alsnog welkom in dit topic
De Zyxel hangt op het dak en is verbonden met een mast die volledig binnen zicht op 600m afstand staat. De sectors liggen wel om mij heen helaas. Toch ben ik verbonden met in totaal 180mhz downlink spectrum.
De snelheid die ik haal valt mij daarom heel erg tegen. Ik kom op zo'n 30mbps down en 60mbps up. Eerder op een andere locatie haalde ik met deze hardware op 6km+ al meer downlink met alleen b8+b20 (slecht bereik daar). Heb al wat zitten spelen met de banden maar helpt weinig eigenlijk.
Ben toch benieuwd waarom ik met zoveel spectrum en goede signaalwaarden nu zulke slechte prestaties haal?
De Zyxel hangt op het dak en is verbonden met een mast die volledig binnen zicht op 600m afstand staat. De sectors liggen wel om mij heen helaas. Toch ben ik verbonden met in totaal 180mhz downlink spectrum.
code:
1
2
3
4
5
6
| +QCAINFO: "PCC",300,100,"LTE BAND 1",1,484,-69,-10,-39,9 +QCAINFO: "SCC",1800,100,"LTE BAND 3",1,485,-74,-13,-51,6,0,-,- +QCAINFO: "SCC",3300,100,"LTE BAND 7",1,485,-74,-12,-53,-2,0,-,- +QCAINFO: "SCC",1656,50,"LTE BAND 3",1,485,-73,-11,-49,10,0,-,- +QCAINFO: "SCC",6200,50,"LTE BAND 20",1,484,-67,-11,-46,9,0,-,- +QCAINFO: "SCC",637440,12,"NR5G BAND 78",484 |
De snelheid die ik haal valt mij daarom heel erg tegen. Ik kom op zo'n 30mbps down en 60mbps up. Eerder op een andere locatie haalde ik met deze hardware op 6km+ al meer downlink met alleen b8+b20 (slecht bereik daar). Heb al wat zitten spelen met de banden maar helpt weinig eigenlijk.
Ben toch benieuwd waarom ik met zoveel spectrum en goede signaalwaarden nu zulke slechte prestaties haal?
Probeer eens b1 uit je aggregatie te halen. Ik ging van 130 naar 260 download toen ik dit deed. Odido is b1 aan het uitschakelen en om aan het zetten naar n1.thys schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:33:
Ik gebruik een NR7101 met OpenWrt erop, hopelijk ben ik alsnog welkom in dit topic
code:
1 2 3 4 5 6 +QCAINFO: "PCC",300,100,"LTE BAND 1",1,484,-69,-10,-39,9 +QCAINFO: "SCC",1800,100,"LTE BAND 3",1,485,-74,-13,-51,6,0,-,- +QCAINFO: "SCC",3300,100,"LTE BAND 7",1,485,-74,-12,-53,-2,0,-,- +QCAINFO: "SCC",1656,50,"LTE BAND 3",1,485,-73,-11,-49,10,0,-,- +QCAINFO: "SCC",6200,50,"LTE BAND 20",1,484,-67,-11,-46,9,0,-,- +QCAINFO: "SCC",637440,12,"NR5G BAND 78",484
Met n78 erbij zoals bij jou moeten inderdaad hogere snelheden mogelijk zijn. Op die b1 na heb ik dezelfde aggregatie.
Wat is de mogelijke reden dat band B32 buiten schot blijft ? Die zou juist de belabberde DL moeten kunnen opkrikken.ernstoud schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Probeer eens b1 uit je aggregatie te halen. Ik ging van 130 naar 260 download toen ik dit deed. Odido is b1 aan het uitschakelen en om aan het zetten naar n1.
Met n78 erbij zoals bij jou moeten inderdaad hogere snelheden mogelijk zijn. Op die b1 na heb ik dezelfde aggregatie.
Ik heb na veel onderzoek de volgende conclusie getrokken, wellicht handig voor anderen ook.
Als je de nr7302 als router gebruikt kan er in specifieke gevallen een soort overload aan dhcp requests komen, een voorbeeld daarvan is een steeds gewonere implementatie van devices die aan MAC rotatie doen tbv anonimisering.
IK had dat rotatie element in eerste instantie niet dooe en dan probeer je dhcp leases vast te leggen door die optie aan te zetten in de router. Dit zorgt er echter in de praktijk voor dat devices lijken het internet te verliezen terwijl de NR7203 wel internet heeft, en je device heeft ook connectie met de NR 7302 als router.
Het wordt lastig te begrijpen waarom je dan bijvoorbeeld naast elkaar zit en de 1 wel internet heeft via Wifi en de ander niet.
In de logs zie je ook een clues, de naam van je device die MAC roteert komt heel vaak na voren, ook zie je /etc/ethers not found. Dit laatste lijkt een slechte toepassing van Zyxel van fixed dhcp leases. Wat ik begrijp wordt in deze lijst normaliter het mac en ip adres vastgelegd. Als je de file zelf aanmaakt, maar leeg, verandert de error dat er geen regels in zitten. Je zou het wellicht nog handmatig kunnen doen maar zo ver ben ik zelf niet gegaan.
Zelf heb ik vele uren getest en kwam tot de conclusie dat ik het DHCP ./routeer gedeelte door een aparte router wil laten doen. Ik heb de NR7302 in IP Passthrough gezet en een Zyxel T56 met Openwrt als router genomen. Die had ik toch nog liggen en biedt ook wat mooie voordelen.
Verdere observatie van mij over het algemeen is dat je rekening moet houden met significant hogere pings dan met glasvezel in mijn geval ga je naar 20-40ms vs 4-6ms, en ook bij varieert de snelheid flink. Soms de volle 300mbit, soms 50mbit. Dat heeft zo lees ik te maken met wat band-shaping vanuit odido. Mijn antenne is 500m verderop, en van type Microwave verbinding. Ik zou dat omschrijven als een repeater, bij andere staat bijvoorbeeld 10gbit glas.
Het was voor mij net ff iets meer hobby-en dan ik tegenwoordig de tijd voor heb, maar nu alles draait ben ik tevreden. Ik zal de discussie over de banden hier nauwkeurig volgen om wellicht nog eens iets te tweaken.
Als je de nr7302 als router gebruikt kan er in specifieke gevallen een soort overload aan dhcp requests komen, een voorbeeld daarvan is een steeds gewonere implementatie van devices die aan MAC rotatie doen tbv anonimisering.
IK had dat rotatie element in eerste instantie niet dooe en dan probeer je dhcp leases vast te leggen door die optie aan te zetten in de router. Dit zorgt er echter in de praktijk voor dat devices lijken het internet te verliezen terwijl de NR7203 wel internet heeft, en je device heeft ook connectie met de NR 7302 als router.
Het wordt lastig te begrijpen waarom je dan bijvoorbeeld naast elkaar zit en de 1 wel internet heeft via Wifi en de ander niet.
In de logs zie je ook een clues, de naam van je device die MAC roteert komt heel vaak na voren, ook zie je /etc/ethers not found. Dit laatste lijkt een slechte toepassing van Zyxel van fixed dhcp leases. Wat ik begrijp wordt in deze lijst normaliter het mac en ip adres vastgelegd. Als je de file zelf aanmaakt, maar leeg, verandert de error dat er geen regels in zitten. Je zou het wellicht nog handmatig kunnen doen maar zo ver ben ik zelf niet gegaan.
Zelf heb ik vele uren getest en kwam tot de conclusie dat ik het DHCP ./routeer gedeelte door een aparte router wil laten doen. Ik heb de NR7302 in IP Passthrough gezet en een Zyxel T56 met Openwrt als router genomen. Die had ik toch nog liggen en biedt ook wat mooie voordelen.
Verdere observatie van mij over het algemeen is dat je rekening moet houden met significant hogere pings dan met glasvezel in mijn geval ga je naar 20-40ms vs 4-6ms, en ook bij varieert de snelheid flink. Soms de volle 300mbit, soms 50mbit. Dat heeft zo lees ik te maken met wat band-shaping vanuit odido. Mijn antenne is 500m verderop, en van type Microwave verbinding. Ik zou dat omschrijven als een repeater, bij andere staat bijvoorbeeld 10gbit glas.
Het was voor mij net ff iets meer hobby-en dan ik tegenwoordig de tijd voor heb, maar nu alles draait ben ik tevreden. Ik zal de discussie over de banden hier nauwkeurig volgen om wellicht nog eens iets te tweaken.
Dank voor je onderzoek en terugkoppeling. Heb er wat van geleerd. De IETF heeft ook uitgebreid naar MAC Address Rotation gekeken (https://www.ietf.org/arch...madinas-use-cases-10.html) en zegt bijvoorbeeld:menn0 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:36:
Ik heb na veel onderzoek de volgende conclusie getrokken, wellicht handig voor anderen ook.
“Unless the RCM device releases the IP address before the rotation occurs, DHCP servers are at risk of scope exhaustion, causing new devices (and RCM devices) to fail to obtain a new IP address. Even if the RCM device releases the IP address before the rotation occurs, the DHCP server typically holds the released IP address for a certain duration, in case the leaving MAC would return. As the DHCP server cannot know if the release is due to a temporal disconnection or a MAC rotation, the risk of scope address exhaustion exists even in cases where the IP address is released.“
(RCM = Randomized and Changing MAC Address)
Precies waar jij dus tegenaan bent gelopen.
Ik zie zo snel niet welke dhcp daemon op de NR7302 draait maar die loopt dus tegen de geschetste problemen aan.
Inderdaad, snelheid en latency is niet te vergelijken met glasvezel. Inherent aan radiotechniek, delen van het spectrum, lage prioriteit etc.Verdere observatie van mij over het algemeen is dat je rekening moet houden met significant hogere pings dan met glasvezel in mijn geval ga je naar 20-40ms vs 4-6ms, en ook bij varieert de snelheid flink. Soms de volle 300mbit, soms 50mbit. Dat heeft zo lees ik te maken met wat band-shaping vanuit odido. Mijn antenne is 500m verderop, en van type Microwave verbinding. Ik zou dat omschrijven als een repeater, bij andere staat bijvoorbeeld 10gbit glas.
In iedere geval heeft je onderzoek tot een conclusie geleid. Petje af.
@menn0 verklaart een hoop. Dacht dat het standaard model ook maar 32 of 64 clients ondersteunde? Dan kan het hard gaan.
Overigens, ben geen expert, maar het feit dat de NR7302 bij dit fenomeen ook maar even z'n enige ethernet poortje er volledig uit gooit (en 3-5 sec later weer netjes opbrengt) is natuurlijk niet goed te praten. Dit zorgt er dan voor dat de clientjes die wel lekker bezig waren er ook de dupe van worden.
Dat zou dan ook mijn eerste suggestie voor een firmware fix zijn, zonder wellicht de root cause gelijk aan te pakken maar dat het down gooien van de interface niet meer plaats vindt.
Ik heb standaard denk ik ook al zo'n 20-25 clienten draaien ja, denk aan speakers, ovens, AP's, computers, tablets, laadpunt... 2025 IOT in my face
Dat zou dan ook mijn eerste suggestie voor een firmware fix zijn, zonder wellicht de root cause gelijk aan te pakken maar dat het down gooien van de interface niet meer plaats vindt.
Ik heb standaard denk ik ook al zo'n 20-25 clienten draaien ja, denk aan speakers, ovens, AP's, computers, tablets, laadpunt... 2025 IOT in my face
Ik heb het hier ook nog even bekeken, maar ik zie netjes dat ik bijna 24 uur DHCP lease krijg van Odido. Die ene verspringing is omdat ik een keer een stroomstoring had en het moment van IP 'refresh' weer aan het begin van de nacht wilde hebben. En het adres beginnend met 31 is het glasadres, wanneer er automatisch wordt gefailoverd van 5G naar mijn glasverbinding. Alles draait rete stabiel via een Unifi Cloud Gateway Fiber.
/f/image/330H7n5y4YeHUiWbVmmdrAxJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door SebasFM op 20-10-2025 18:02 ]