Dank voor je onderzoek en terugkoppeling. Heb er wat van geleerd. De IETF heeft ook uitgebreid naar MAC Address Rotation gekeken (https://www.ietf.org/arch...madinas-use-cases-10.html) en zegt bijvoorbeeld:menn0 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:36:
Ik heb na veel onderzoek de volgende conclusie getrokken, wellicht handig voor anderen ook.
Als je de nr7302 als router gebruikt kan er in specifieke gevallen een soort overload aan dhcp requests komen, een voorbeeld daarvan is een steeds gewonere implementatie van devices die aan MAC rotatie doen tbv anonimisering.
“Unless the RCM device releases the IP address before the rotation occurs, DHCP servers are at risk of scope exhaustion, causing new devices (and RCM devices) to fail to obtain a new IP address. Even if the RCM device releases the IP address before the rotation occurs, the DHCP server typically holds the released IP address for a certain duration, in case the leaving MAC would return. As the DHCP server cannot know if the release is due to a temporal disconnection or a MAC rotation, the risk of scope address exhaustion exists even in cases where the IP address is released.“
(RCM = Randomized and Changing MAC Address)
Precies waar jij dus tegenaan bent gelopen.
Ik zie zo snel niet welke dhcp daemon op de NR7302 draait maar die loopt dus tegen de geschetste problemen aan.
Inderdaad, snelheid en latency is niet te vergelijken met glasvezel. Inherent aan radiotechniek, delen van het spectrum, lage prioriteit etc.Verdere observatie van mij over het algemeen is dat je rekening moet houden met significant hogere pings dan met glasvezel in mijn geval ga je naar 20-40ms vs 4-6ms, en ook bij varieert de snelheid flink. Soms de volle 300mbit, soms 50mbit. Dat heeft zo lees ik te maken met wat band-shaping vanuit odido. Mijn antenne is 500m verderop, en van type Microwave verbinding. Ik zou dat omschrijven als een repeater, bij andere staat bijvoorbeeld 10gbit glas.
In iedere geval heeft je onderzoek tot een conclusie geleid. Petje af.
/f/image/330H7n5y4YeHUiWbVmmdrAxJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bIjThpUlpCXKM6xxbixSrMZ7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3TFoxYlBhise9jacRhUmkr9d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7pSx2ZEtr887nOxXvrszKPuF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yUk7Xyp5JPj5hApHKRlsI3MZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IoeDWvj8dG5xqDmPujHr0v6X.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/T2IwwC4QaBnvtonF0RebgbWl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IkBnru6OjivIOtnrWYgWARO6.jpg?f=fotoalbum_large)