Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je kan ook denken aan een outdoor AP dan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
emielvanraaij schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 02:29:
Nee, dat werkt goed. Ik heb het al getest met het bijgeleverde modem/router. Ik woon in een kleine studio met aangrenzend een (dak)terras, gescheiden door een grote ramenpui. Met het modem op het terras heb ik overal binnen goed bereik.
Ik zou niet weten hoe het anders moet. Die NR7302 moet dan dus via een kabel naar binnen aan een externe router gekoppeld worden. Geen idee hoe je zo'n kabel leuk door de pui krijgt. Mijn doel voor 2025 was....minder kabels.
Vraag me wel af of het onderbrengen in een waterdichte doos wel kan, ivm condens en vorst.
Maar dank voor de tip. Ik zie dat er allerlei speciale boxen te koop zijn. Bijv. https://www.bol.com/nl/nl...RLQw.4_28.30.ProductImage
Doos heb je niet nodig, is weerbestendig.
Lees de post op pagina 3 van dit draadje.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:29
snah001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:10:
[...]

De vraagsteller wil van buitenaf WiFi hebben, dus hadden we het over de NR5307 in een doos of de NR7302 met een extern waterproof access point.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:13
Online kwam ik deze afbeelding nog op een Noorse site tegen (soort Marktplaats/eBay) geloof ik.
Het idee om gewoon een wartel op het onderste plaatje te draaien en dan gewoon "normale" buitenkabel te gebruiken was nog niet bij me opgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR93BajYB8JugGqutO031RUHfJ8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xKu3wrIbnWL58EF8Zhbha1I3.jpg?f=user_large

Inmiddels heb ik het modem binnen. Binnenkort even installeren en voorlopig binnen laten proefdraaien totdat ik zin en tijd heb om een kabeltje te trekken (en een wartel te proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
itavero schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:38:
Online kwam ik deze afbeelding nog op een Noorse site tegen (soort Marktplaats/eBay) geloof ik.
Het idee om gewoon een wartel op het onderste plaatje te draaien en dan gewoon "normale" buitenkabel te gebruiken was nog niet bij me opgekomen.

[Afbeelding]

Inmiddels heb ik het modem binnen. Binnenkort even installeren en voorlopig binnen laten proefdraaien totdat ik zin en tijd heb om een kabeltje te trekken (en een wartel te proberen).
Lijkt op de officiële oplossing (https://shop.a1.net/busin...unde_Kabel__ZyXEL_NR7302_)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IK6qfTZuioCxgyPHRVVmbupSVnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWoYd8MiBRYtQjiHxSCbm3u9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
Bakkertje_01 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:23:
[...]

Hoe zou je dit dan moeten doen als je de NR7302 in Passthrough/bridge zet. Want volgens mij kan ik hem nu via LAN niet bereiken.
Ik heb mijn NR7302 gisteren geïnstalleerd.
In mijn router (Ubiquiti UDM Pro) heb ik een (policy based) route toegevoegd die al het verkeer van mijn interne netwerk dat naar 192.168.1.1 routeert via de WAN aansluiting waar de NR7302 op is aangesloten.
Daarmee kan ik de configuratie pagina vanaf mijn interne netwerk ook bereiken.

Daarna heb ik dit in home assistant toegevoegd. Zo net ook Passthrough aangezet en de route in de router doet nog steeds zijn werk.

Overigens voegt dit voor alle 4 de mogelijk WAN verbindingen een hoop entiteiten toe (geloof dat het er meer dan 300 waren in totaal).
Binnenkort maar eens uitzoeken wat nuttig is en de rest deactiveren.

Zelf heb ik geen K&K maar gewoon een goedkope sim only als backup lijn. Mijn vorige modem (TP-Link) kon zelf bijhouden hoeveel data er van de bundel was verbruikt en een SMS sturen bij een bepaalde threshold.
Dit heb ik op de Zyxel nog niet gevonden, dus ik hoop dat ik dat via HA nu kan gaan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door itavero op 30-06-2025 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
itavero schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:49:
[...]
Mijn vorige modem (TP-Link) kon zelf bijhouden hoeveel data er van de bundel was verbruikt en een SMS sturen bij een bepaalde threshold.
Dit heb ik op de Zyxel nog niet gevonden, dus ik hoop dat ik dat via HA nu kan gaan maken.
SMS zenden/ontvangen kan de NR7302 niet. Hoeveelheid dataverkeer staat wel in de GUI en als root (zie TS) kun je daar ook bij.
In de GUI lijkt het overigens totaal niet te kloppen. Zal er ook nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
itavero schreef op maandag 30 juni 2025 @ 07:49:
[...]

Overigens voegt dit voor alle 4 de mogelijk WAN verbindingen een hoop entiteiten toe (geloof dat het er meer dan 300 waren in totaal).
Binnenkort maar eens uitzoeken wat nuttig is en de rest deactiveren.
Het lijkt dat ze alles als "tekst" er in hebben staan. Zelfs alle zaken die overduidelijk numeriek zijn. Beetje half werk, maar goed.. we zullen zien of we er iets mee kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Om het belang van goede firewall rules te benadrukken als je de NR7302 in bridge (passthrough) zet, het volgende.

Ik heb iptables rules op de NR7302 toegevoegd om dropped packets te loggen en dat log haal ik elke 10 minuten op. Gelogd wordt in de Linux kernel ring buffer in RAM en die is maar 128 Kb. Loggen naar het file system is niet verstandig want dat is flash memory en met veel loggen raakt het dan na enige tijd defect.

Enfin, ik haal dat file met SCP op naar mijn PC, doe wat conversie en via AbuseIPDB en met geolocatie van de top 20 offenders zet ik er wat informatie bij en rapporteer ik alles in Excel.

Het plaatje van slechts 9 uur loggen vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pUj9AMl5raPysXxtCa1p7zPK0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7e6a7X4yBuxkRd5DQG9D6ihh.jpg?f=fotoalbum_large

In 9 uur is er dus 2071 keer "op de deur geklopt". Waarvan er dus ook een aantal boefjes zijn die meer dan 1 keer kloppen, tot bijna 30 keer roffelen op de deur, dat zijn dus echte portscans.

De genoemde landen zijn overigens louter indicatief; bij veel registrars in de wereld kun je IP adressen registreren vanuit het buitenland. En de genoemde ISPs zijn niet de offenders, dan zijn hun klanten.

Maar goed, het geeft wel een indicatie.

En dit zijn dan de poorten waarop men probeert binnen te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWUj0w89cdEs_av8MhiI43OQ_4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiFBistoL2cKp4ueFazblQ7n.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral dus aanvallen op RDP, Mikrotik RouterOS, databases etc., gek genoeg weinig telnet. Ik denk dat Odido dat in de core al blokkeert. Op Delta Fiber zie ik dat juist veel, vooral uit China.

Ik kan via AbuseIPDB (https://www.abuseipdb.com) interactief of volledig geautomatiseerd zorgen dat het IP adres van de boefjes daar gelogd wordt. Wordt het internet een heel klein beetje veiliger door:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrNkh5Mhbt34LFG-u4NxpmN-h8c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PelojeAq9axEkKpNj4ITxjon.jpg?f=user_large

Kortom; verdiep je eens in de firewall in je router. Wordt echt al het verkeer van buiten, dat niet door een device op je LAN geinitieerd is, tegengehouden? Staan echt alle kritische poorten dicht (m.a.w. er zijn geen services die antwoorden op een request op die poorten)?

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

~ernstoud] dat mikrotek zo prominent aanwezig is verbaasd me wel iets, dat valt toch iets te halen. Maar door geld in het algemeen neem ik aan voor elk modern in bridge?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:33:
~ernstoud] dat mikrotek zo prominent aanwezig is verbaasd me wel iets, dat valt toch iets te halen. Maar door geld in het algemeen neem ik aan voor elk modern in bridge?
In oudere versies van RouterOS zaten kwetsbaarheden: https://www.cve.org/CVERecord/SearchResults?query=Routeros (niet exclusief alleen in dat OS hoor, maar wellicht waren/zijn juist die kwetsbaarheden makkelijker te exploiteren).

Elk interface naar het boze internet opent de doos van Pandora. Zodra je bridge gebruikt ga je vertrouwen op de instellingen van je router. Meestal gaat dat goed omdat de grotere merken best wel weten wat ze doen.

En gebruik je in dit geval geen passthrough op de NR7302 moet je vertrouwen op Zyxel. Ik zal de firewall rules nog wat verder bekijken daarvan, er zitten wel wat exotische rules tussen voor remote beheer e.d.

Een voorbeeld van dat vertrouwen dat je maar moet hebben; op mijn Delta glasvezel heb ik van het bijgeleverde modem/router/accesspoint deze instellingen voor de firewall:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2JtMHBCvsOz2MGBBD41E35XtOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bbg5m11YdoVSDNdR4mKwpG23.jpg?f=fotoalbum_large

In de hoogste stand “Minimally permitted common services” :? .

Geen enkele uitleg verder welke protocollen, poorten en services open of dicht gaan. Dus moet je op Nokia vertrouwen. En uiteraard logt het apparaat dit ook nauwelijks en is dat logfile ook niet continu te monitoren. Je weet dus exact 0.0 wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielvanraaij
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:28
snah001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:10:
[...]

De ZYXEL NR5307 5G is niet weerbestendig. Er werden meerdere opties besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
emielvanraaij schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 01:15:
[...]

De ZYXEL NR5307 5G is niet weerbestendig. Er werden meerdere opties besproken.
Dat was een antwoord op de vraag of de NR7302 dat was en die is weerbestendig, ging niet over de NR5307.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
Het lukte mij net om via de Zyxel Air app een sms te sturen via de NR7032 (met het tekstballonnetje rechtsboven op de startpagina).
Ik kon ook wat terugsturen, waarna de app een rood bolletje bij het tekstballonnetje toont.
Helaas crasht de app nu als ik het aan tik (ik vermoed omdat ik de eerste keer per ongeluk het telefoonnummer gek had ingevuld bij het versturen).

Best interessant dat er dus wel een API op de NR7302 is, maar dat ik het in de web interface nog niet heb teruggevonden.
Binnenkort eens verder graven en misschien die Zyxel Air app decompileren voor de API.

Never mind. Dit staat wel in de web interface onder Network Settings > Broadband > Cellular SMS.

[ Voor 8% gewijzigd door itavero op 05-07-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
Vandaag m'n 50+ mobiel SIM (enkel 4G) eens vervangen met een Odido SIM (met onbeperkte data).
Klik & Klaar was hier niet leverbaar (en was met de aansluitkosten ook duurder om te proberen dan een maandelijks opzegbare sim only).
Initieel "internet" als APN gebruikt, maar "fwainternet" werkt ook blijkbaar.

Ik zie dat ie gek genoeg niet met de dichtstbijzijnde masten verbind (die volgens de antennekaart ook 5G ondersteunen).
Mast die hij nu kiest staat op zo'n 5km afstand hemelsbreed, maar ik denk wel dat de "Line of sight" die kant op minder belemmerd is.
Ik had het alleen niet verwacht en dus op een andere mast gemikt.
Ondanks dat zegt de Zyxel Air app dat de signaalsterkte "excellent" is (-93 dBm) en geeft bij de speed tests circa 30Mbps download en 7 tot 14 Mbps upload aan.

De NR7302 zit aangesloten als "fallback" WAN op gigabit RJ45 poort 9 van een Unifi UDM-PRO.
Als ik daar echter een speed test op deze WAN doe, dan komt de download telkens boven de 200 Mbps maar de upload niet verder dan 2 a 3 Mbps.
Zijn er meer mensen die met de speedtest zo'n verschillen zien?
(Of wellicht ideeën waarom die upload zo laag lijkt op de router?)

Update: Even de NR7302 als primaire WAN gekozen en een speedtest gedaan op m'n telefoon via WiFi. Dan zie ik ook >200Mbps download en upload rond de 14 Mbps. Dat gaat de goede kant op. Hopelijk krijg ik de upload nog wat beter door betere uitlijning, dan denk ik dat het goed genoeg gaat zijn om ook thuis te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door itavero op 05-07-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
itavero schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:52:
Het lukte mij net om via de Zyxel Air app een sms te sturen via de NR7032 (met het tekstballonnetje rechtsboven op de startpagina).
Ik kon ook wat terugsturen, waarna de app een rood bolletje bij het tekstballonnetje toont.
Helaas crasht de app nu als ik het aan tik (ik vermoed omdat ik de eerste keer per ongeluk het telefoonnummer gek had ingevuld bij het versturen).

Best interessant dat er dus wel een API op de NR7302 is, maar dat ik het in de web interface nog niet heb teruggevonden.
Binnenkort eens verder graven en misschien die Zyxel Air app decompileren voor de API.

Never mind. Dit staat wel in de web interface onder Network Settings > Broadband > Cellular SMS.
Bijzonder. Vanuit “Network Settings -> Cellular SMS” een SMS verzenden kan maar komt niet aan. Jammer.

Het verbaast me ook hoor wat je zegt dat het zou kunnen, want dan zou je ongelimiteerd SMS kunnen verzenden, ideaal voor spammers. Volgens mij is deze functie in K&K geblokkeerd.

De NR7302 kan SMS zenden/ontvangen want met een Vodafone SIM werkt het. Niet met een K&K SIM.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 06-07-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
ernstoud schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:54:
[...]

De NR7302 kan SMS zenden/ontvangen want met een Vodafone SIM werkt het. Niet met een K&K SIM.
Ik heb inderdaad geen K&K want dat wordt hier niet geleverd.
Met een "gewoon" telefoonabonnement kan het wel 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
Merkte vanochtend ineens dat het modem vannacht was herstart en niet meer goed werkte.
Toen ik even in de instellingen keek zag ik dat de APN plots was veranderd naar backup.telekom.
Iemand dit eerder meegemaakt?

Ik ging hier vooral kijken omdat ik in mijn router ineens een niet-publiek IPv4 adres zag voor deze verbinding (in de 10.x.x.x range).
Daarvoor had ik dat wel.

[ Voor 27% gewijzigd door itavero op 08-07-2025 06:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter1010101
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03:26
itavero schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:10:
Merkte vanochtend ineens dat het modem vannacht was herstart en niet meer goed werkte.
Toen ik even in de instellingen keek zag ik dat de APN plots was veranderd naar backup.telekom.

Ik ging hier vooral kijken omdat ik in mijn router ineens een niet-publiek IPv4 adres zag voor deze verbinding (in de 10.x.x.x range).
Daarvoor had ik dat wel.
Had precies hetzelfde vannacht. Raar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 08:04
pieter1010101 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:36:
[...]

ik heb hier 2 odido verbindingen die plat liggen, waarvan1 met een 100.85.239.* adres. De ander kan ik niet zien, aangezien die er uit ligt. Toevallig vannacht rond 01:30 gebeurt?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter1010101
Wimlem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:45:
[...]

ik heb hier 2 odido verbindingen die plat liggen, waarvan1 met een 100.85.239.* adres. De ander kan ik niet zien, aangezien die er uit ligt. Toevallig vannacht rond 01:30 gebeurt?
Hier om 02:42. APN weer aangepast, daarna weer ok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itavero
Kan de log zo snel niet vinden, maar ik zie wel dat de NR7302 om 2:19 is herstart.

Toen ik vanochtend in de Zyxel Air app keek gaf deze initieel ook aan dat er een firmware update zou zijn.
Ik heb versie 1.00(ACHA.5)b1_F0 al geïnstalleerd.
Het versie nummer dat er stond bevatte "ACHA.4" en leek juist een oudere versie te zijn.
Toen ik 'm nogmaals liet zoeken voor updates vond hij ineens dat hij wel up to date was.

Ik kan mij voorstellen dat deze modems periodiek naar "huis" bellen.
De mijne was overduidelijk een oud Telekom.de apparaat (gezien de vele verwijzingen in de user interface).
Ik heb 'm echter op "individual" configuratie staan.
Dan zou ik toch hopen dat ie daar lekker vanaf blijft 😅

[ Voor 25% gewijzigd door itavero op 08-07-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:08

Daarvoor had ik dat wel.
pieter1010101 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:36:
[...]

Hebben jullie modem nog op standaard of individueel gezet op de home pagina van het modem? Bij standaard blijft die het profiel gebruiken van de provider met updates vanuit de provider. Volgens mij moet je ook de TR0069 profiel verwijderen. De 3 NR7302 die ik beheer is niks aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU1yryWKtHcNADeNNZAfuF5xlZA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rGjwevIIGIIhcrl3MQtlHdZ6.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door ikbenjoeri op 08-07-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
Die heb ik ook op Individual staan. Zal straks nog eens naar die profielen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter1010101
Ik op standard. Kan mij herinneren dat het op ‘individual’ zetten destijds tot problemen leidde. Het tr069 staat hierop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ir6acuxLENAdOeozOHlWtBKR6tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/698oOYlPiwdkqo1THY5wJzmS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenjoeri
pieter1010101 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:40:
Ik op standard. Kan mij herinneren dat het op ‘individual’ zetten destijds tot problemen leidde. Het tr069 staat hierop. [Afbeelding]
individual gaat de router in reboot loop wanneer die geen IP krijgt. Dan heb 20-30 seconden tijd om in te stellen waarna deze weer reboot. Dit is mocht er een storing zijn/geweest hoef je hem zelf niet te rebooten. Maar bij config fout heb je dus weinig tijd om hem in te stellen. Beste is om de router te pingen en wanneer die online komt om de juiste APN in te stellen.

Of de simkaart eruit halen wanneer die in individual staat dan reboot die niet dan kan je de APN ook instellen en dan de simkaart erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter1010101
ikbenjoeri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:45:
[...]

individual gaat de router in reboot loop wanneer die geen IP krijgt. Dan heb 20-30 seconden tijd om in te stellen waarna deze weer reboot. Dit is mocht er een storing zijn/geweest hoef je hem zelf niet te rebooten. Maar bij config fout heb je dus weinig tijd om hem in te stellen. Beste is om de router te pingen en wanneer die online komt om de juiste APN in te stellen.

Of de simkaart eruit halen wanneer die in individual staat dan reboot die niet dan kan je de APN ook instellen en dan de simkaart erin
Dank je wel. Dat helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud

Daarvoor had ik dat wel.
Ha, dat had ik dus afgelopen zondag. Ik dacht aan storing op de mast en heb gewacht tot vanmorgen en toen ontdekte ik dit ook.

Wat kan dat nou zijn? Ik ga direct eens in de firmware neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:45:
[...]

De eerste keer dat ik hem op individual zette dacht ik dat ik hem gebricked had, hij rebootte iets van vier keer. Daarna was het ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
hier ook 2 devices op de backup.telekom apn. De ene stond op individual en de ander op standard.

Vrij irritant dit, komt hopelijk niet vaker voor.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:38
Ik heb toen ik mijn Zyxel kocht er meteen met de Zyxel app de laatste firmware op gezet. Ik ben het issue nog niet tegengekomen. Zou het daar aan liggen? Gebruiken jullie nog de firmware waarmee jullie hem geleverd gekregen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Polyphemus schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:48:
Ik heb toen ik mijn Zyxel kocht er meteen met de Zyxel app de laatste firmware op gezet. Ik ben het issue nog niet tegengekomen. Zou het daar aan liggen? Gebruiken jullie nog de firmware waarmee jullie hem geleverd gekregen hebben?
1 was nog default hier, de ander had 100ACHA4b5_F0. Is er een nieuwere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Wimlem schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:51:
[...]

1 was nog default hier, de ander had 100ACHA4b5_F0. Is er een nieuwere?
Geen idee, ik draai ook 1.00(ACHA.4)b5_F0, ik kwam van b0 geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Net even in de shell van de NR7302 rondgeneusd...

Er draait een tr69 client op:

code:
1
2
3
root@NR7302:/sbin# ps | grep tr69
 4168 root     34404 S    ztr69
28516 root      2732 S    grep tr69

... ondanks het feit dat volgens mij in de GUI de client niet geconfigureerd is want er staat geen adres voor de Auto Configuration Server (ACS).

Maar goed, die ztr69 executable draait wel.

En van die ztr69 executable is ook een command line interface, en daarin staat die backup.telekom APN:

code:
1
2
3
4
5
6
root@NR7302:/sbin# /home/strings *.* | grep telekom
                ztr69cli set Device.Cellular.AccessPoint.1.APN="backup.telekom"
                ztr69cli set Device.Cellular.AccessPoint.1.Username="telekom"
                ztr69cli set Device.Cellular.AccessPoint.1.APN="backup.telekom"
                ztr69cli set Device.Cellular.AccessPoint.1.Username="telekom"
root@NR7302:/sbin#

Die ztr69cli kan het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Usage: ztr69cli [options] [action] {PATH}[...]
[options]
   -v                 show verbose
   -d                 show debug info(just for develop)
   -h                 show help
   -q                 quilt execute
[action]
   get                get datamodel parameter in {PATH}; get {PATH}
   set                set datamodel parameter in {PATH}; set {PATH}={value}
   add                add datamodel object in {PATH}; add {PATH}
   del                del datamodel object in {PATH}; def {PATH}
{PATH}
   {PATH}[...]        multiple get: get {PATH1} {PATH2} ... {PATHn}
                      multiple set: set {PATH1=value1} {PATH2=value2} ... {PATHn=valuen}

In de crontab staat alleen het firmware over the air (FOTA) proces elke maandag om 01:00 uur.

Ik vermoed dat in dat proces, via TR69 remote management eerst een backup gemaakt wordt van de NR7302 voordat die firmware update start. Er is echter helemaal geen nieuwe firmware, dus dit is merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Vanavond ook maar eens de glasvezel verbinding er af gehaald om de K&K Fallback te activeren en te kijken of hier ook de APN is veranderd.
Hier dus niet, ondanks dat iedere nacht om 02:00 uur de NR7302 automatisch reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
Bij mij staat dit hetzelfde (en naar mijn idee dus uit). Ook bij TR-369 zie ik niets geconfigureerd staan.

De custom configuratie optie had ik al op individual staan, dus ik kan deze plotse APN aanpassing nog niet helemaal verklaren. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Van de twee zyxels die ik gister had teruggezet naar fwainternet, is er één die op "standard" stond, vannacht weer teruggezet naar backup.telekom.

In de gui staat alles van tr69 inderdaad uit. Zal vanavond eens op de shell rondneuzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dAF2000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 15:11
jlaarts schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 01:17:
[...]

Beetje late reactie maar inmiddels heb ik het apparaat ook in huis en ik kwam het probleem vanavond ook tegen. Het gemakkelijkste is om de ethernet kabel die in de POE stekker zit even te gebruiken om deze op b.v. een laptop of telefoon (deze laatste via ethernet <<- >. USB-C verloopkabel) aan te sluiten. Je kunt dan gewoon op 192.168.1.1. inloggen. Er is geen reset nodig.
Of wat ook kan heb ik ontdekt. Of het handiger is weet ik niet :)
Je moet achterhalen wat de gateway is van de router die achter de NR7302 hangt. Met IP passthrough is dat een extern IP-adres. Op dat adres kun je ook naar de web interface.
Trucje: zoek je eigen IP-adres op via https://www.whatsmyip.org/ oid. De gateway is (in mijn geval tenminste) eentje hoger. Bijvoorbeeld eigen IP is 123.123.123.123 dan zit de web interface op 123.123.123.124.
Werkt ook met de app op de telefoon. Inloggen gaat eerst fout, daarna kies je voor geavanceerde instellingen. Daar typ je het IP-adres en poort 443.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Op het Italiaanse fibraclick forum is gemeld dat er wel degelijk nieuwe firmware is, versie 1.00(ACHA.5)b1_F0 en tot mijn verbazing staat die op mijn NR7302 met Odido K&K.

Zou die firmware de boosdoener zijn van de gehalveerde download snelheid? Ik zal maar eens de vorige versie 1.00(ACHA.4)b5_F0 terugzetten. Gelukkig heb ik die nog (staat hier: http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA4b5_F0.bin).

---

Update: nee, vorige versie FW terug gezet en nog steeds 60/25 down/up waar dit tot zondag 150/25 was. Die terugval in snelheid is precies vastgesteld in de eerste SpeedTest na afgelopen nacht zondag op maandag om iets over middernacht.

Ik heb sterk het vermoeden dat mijn abonnement nu gecapped is op 60 Mbps download. Banden en signaalsterktes ongewijzigd.

Deze mast heeft maar 300 Mbps. straalverbinding upstream, kan zijn dat daarom gebruikers op de mast gecapped worden? Odido is behoorlijk aan het adverteren met K&K, dat is leuk maar dan is 300 Mbps. upstream wel erg karig als er meerdere gebruikers zijn.

Het was leuk zo lang het duurde... er zijn als backup verbinding (voor mijn 2 Gbps. glasvezel) alternatieven. Dus als dit zo blijft gaan mijn beide Odido K&K abonnementen de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
De zyxel staat nu opeens lekker te klapperen (aan uit) op zowel de eth als Wifi connectie.
Lastig want inloggen is dan dus niet mogelijk
reboot geeft geen verbetering
Reset met klein knopje werkt ook niet.

Wat is er mogelijk aan de hand en wat is daarvoor de oplossing?
iemand een idee?

Zyxel nu direct gekoppeld aan MacBook via ethernet kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

appelmoes3 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:07:
De zyxel staat nu opeens lekker te klapperen (aan uit) op zowel de eth als Wifi connectie.

iemand een idee?

Misschien heb je iets aan deze post?
ikbenjoeri in "Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 14:21

SebasFM

BOFH

ernstoud schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:46:

Update: nee, vorige versie FW terug gezet en nog steeds 60/25 down/up waar dit tot zondag 150/25 was. Die terugval in snelheid is precies vastgesteld in de eerste SpeedTest na afgelopen nacht zondag op maandag om iets over middernacht.

Ik heb sterk het vermoeden dat mijn abonnement nu gecapped is op 60 Mbps download. Banden en signaalsterktes ongewijzigd.
Bij mij is de snelheid nog steeds 800+ Mbps down, wellicht iets met de zendmast bij jou in de buurt aan de hand.

Overigens is die APN aanpassing wel vervelend als je je modem in Italie hebt draaien en er komt zo'n update voorbij... Even kijken of mijn familie gaat klagen dat het internet binnenkort niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter1010101
Ik lijk ook gecapped: was 800/120, nu 95/95 down/up…

Update 12:15: restart router loste het gelukkig op…

[ Voor 37% gewijzigd door pieter1010101 op 10-07-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
Ik heb wel een probleempje met de DHCP. Vraag me af hoe jullie dat hebben opgelost/ingesteld.

De router achter de NR7302 krijgt op de ingaande poort ("WAN" poort) een extern IP-adres vanuit de NR7302. Die staat dan ook in IP Passthrough Mode. Probleem is dat de NR7302 eens per dag een ander IP-adres krijgt maar dat de router dat niet overneemt. De lease tijd is ook 24 uur.

Ik heb dus dat de router nog het oude IP-adres heeft maar de NR7302 allang een nieuw IP-adres heeft. Een "renew" van de DHCP lease op de router lost het wel op, maar dat kan ik niet elke dag handmatig doen.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

appelmoes3 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:07:

iemand een idee?

Ik heb gisteren ook een NR7302 binnen gekregen en had hetzelfde probleem na het wijzigen van Standard naar Individual. Ik kreeg hem gewoon niet meer verbonden en kon er ook niet meer op komen, zat compleet vast in een bootloop. Met en zonder simkaart erin.
Ik heb hem toen een paar minuten van de stroom gehaald, en daarna startte hij weer op met alle instellingen gereset. Kan niet zeggen dat ik het een erg stabiel apparaat vind tot nu toe. Zyxel maakt leuke hardware, maar de software is al decennia om te janken slecht. Ooit een halfjaar een zakelijke router van ze geprobeerd, maar je werd er gillend gek van. Buy peanuts,...

Blijkt hij vannacht ook zijn APN gereset te hebben zoals bij wel meer mensen hier. Ik ga straks na een firmware upgrade nog eens de individual modus proberen, maar als die automatische APN switch blijft, gaat hij mooi terug naar Amazon. Ik hoopte namelijk dat het redelijk set-and-forget is, dus dan boeit de software me verder niet zo. Draai hem toch in passthrough modus.

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-07-2025 14:48 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
--MeAngry-- schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb gisteren ook een NR7302 binnen gekregen en had hetzelfde probleem na het wijzigen van Standard naar Individual. Ik kreeg hem gewoon niet meer verbonden en kon er ook niet meer op komen, zat compleet vast in een bootloop. Met en zonder simkaart erin.
Ik heb hem toen een paar minuten van de stroom gehaald, en daarna startte hij weer op met alle instellingen gereset?.
Hoe lang heb je gewacht? Na omzetten naar “Individual” start hij een paar keer op, kan tot 10 minuten duren.
Blijkt hij vannacht ook zijn APN gereset te hebben zoals bij wel meer mensen hier. Ik ga straks na een firmware upgrade nog eens de individual modus proberen, maar als die automatische APN switch blijft, gaat hij mooi terug naar Amazon. Ik hoopte namelijk dat het redelijk set-and-forget is, dus dan boeit de software me verder niet zo. Draai hem toch in passthrough modus.
Bij veel mensen werkt hij prima. Niet meteen in een negatieve modus springen. Alle hulp is hier aanwezig.

Die reset van de APN wordt onderzocht, zie mijn posts. Beste is vooralsnog denk ik root verkrijgen (zie TS) en de eerste regel van de crontab verwijderen en het proces ztr69 te killen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
ernstoud schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:46:
Update… silly me. Ik ben dan wel niet blond maar opeens herinnerde ik me dit van een Russische post over de NR7302:

“… on the DE TMO branding on the current firmware b5_F0 there is an annoying bug in the router mode - randomly after rebooting the LAN port is limited to 100 MB,”

Bron: https://4pda.to/forum/index.php?showtopic=1105022

En ja hoor, de ethernet poort van de PC die de NR7302 monitored stond op 100 Mbps :'( .

Ik meet nu weer de snelheden die ik voor afgelopen zondag zag.

Dus: let op, een lage snelheid kan door deze bug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
pieter1010101 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:21:
Ik lijk ook gecapped: was 800/120, nu 95/95 down/up…

Update 12:15: restart router loste het gelukkig op…
Zie: ernstoud in "Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
dAF2000 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:31:
Ik heb wel een probleempje met de DHCP. Vraag me af hoe jullie dat hebben opgelost/ingesteld.

De router achter de NR7302 krijgt op de ingaande poort ("WAN" poort) een extern IP-adres vanuit de NR7302. Die staat dan ook in IP Passthrough Mode. Probleem is dat de NR7302 eens per dag een ander IP-adres krijgt maar dat de router dat niet overneemt. De lease tijd is ook 24 uur.

Ik heb dus dat de router nog het oude IP-adres heeft maar de NR7302 allang een nieuw IP-adres heeft. Een "renew" van de DHCP lease op de router lost het wel op, maar dat kan ik niet elke dag handmatig doen.

Zie ik iets over het hoofd?
Welke router? Misschien kun je dynamic DNS er op draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:01:
[...]

Ik heb dat dacht ik ook wel eens gehad dat mijn Unifi router niet meeging met de IP en dus geen internet had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Damned, vandaag begon het modem in/uit te klapperen.
Kon ook niet inloggen op het modem.
Dus dacht "wellicht is vannacht de apn veranderd en heeft de router het IP adres niet overgenomen dus de er achter liggende router rebooten".
En inderdaad, kan nu weer inloggen maar apn stond, zoals bij velen, ineens op backup.telekom.
Weer op fwainternet gezet en nu is de verbinding er weer.
Snel ff snelheid testen: 680 down en 115 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
ernstoud schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:01:
[...]

TP-Link ARCHER-C7 v5 met DD-WRT. Hoe bedoel je dynamic DNS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
dAF2000 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:43:
[...]

TP-Link ARCHER-C7 v5 met DD-WRT. Hoe bedoel je dynamic DNS?
https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Dynamic_DNS

Wikipedia: Dynamic DNS

Er draait dan een cliënt op je Archer die regelmatig bij een DDNS provider je WAN IP koppelt aan een hostname. Normaliter gebruik je dat om bij wijzigende IP adressen altijd onder die niet veranderende hostname een device te benaderen.

Maar misschien in dit geval triggers het de Archer om het WAN IP adres te refreshen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dAF2000
ernstoud schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:10:
[...]

https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Dynamic_DNS

Wikipedia: Dynamic DNS

Er draait dan een cliënt op je Archer die regelmatig bij een DDNS provider je WAN IP koppelt aan een hostname. Normaliter gebruik je dat om bij wijzigende IP adressen altijd onder die niet veranderende hostname een device te benaderen.

Maar misschien in dit geval triggers het de Archer om het WAN IP adres te refreshen.
Dank je
Ah, zo. Ik heb DynDNS al op de Zyxel draaien. Dan zou het dus een soort van neveneffect zijn als ik het op de Archer zou draaien. Kan ik eens mee experimenteren.
Ik heb alvast geprobeerd de lease tijd van de DHCP op de Zyxel op bijvoorbeeld een uur te zetten. Werkt gewoon niet, het blijft op een dag staan. Anders de Archer router maar achter DMZ, dat werkte met de K&K modem in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.lemmers
  • Laatst online: 12-09 15:31
Iemand iets gevonden hoe het kan dat de apn fwainternet eruit is verdwenen.
Ik heb zelf niets in de logging kunnen vinden
TR functies stonden allemaal uit en hij stond in bridge mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyle
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-09 21:57
Misschien is het een idee om bij de APN van NR7302 ook in de 2e regel fwainternet in te vullen voor het geval de eerste regel weer in backup.telekom wordt gewijzigd.
Maar misschien denk ik te simpel. Just my 2 cents.

Als het goed is komt mijn NR7302 vandaag of morgen binnen, dus ik heb me van tevoren aardig ingelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
c.lemmers schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:15:
Iemand iets gevonden hoe het kan dat de apn fwainternet eruit is verdwenen.
Ik heb zelf niets in de logging kunnen vinden
TR functies stonden allemaal uit en hij stond in bridge mode.
Het lijkt er op dat ondanks "disabled" TR69 (in de GUI) er toch via TR69 een verbinding geweest is. Elke maandag om 01:00 uur start er via de crontab een FOTA executable.

Omdat er een nieuwe FW gereleased is door Deutsche Telekom AG (DTAG) zal dat proces geprobeerd hebben die te downloaden en vermoedelijk is dan ook (even?) TR69 actief geweest.

in de ztr69cli client staat die APN (zie mijn posts pagina terug). Nergens anders. Dus moet die client geactiveerd zijn. Remote of door dat FOTA proces.

Beste op dit moment is om via root de eerste regel uit de crontab weg te halen, "crontab -e" start vi, dan intoetsen "dd" en dan esc gevolgd door ":wq".

En met kill commando ztr69 killen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Kyle schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:24:
Misschien is het een idee om bij de APN van NR7302 ook in de 2e regel fwainternet in te vullen voor het geval de eerste regel weer in backup.telekom wordt gewijzigd.
Maar misschien denk ik te simpel. Just my 2 cents.

Als het goed is komt mijn NR7302 vandaag of morgen binnen, dus ik heb me van tevoren aardig ingelezen.
Goed idee. Maar ik weet niet of dat betekent dat de NR7302 als hij bij de eerste APN geen verbinding krijgt dan de tweede APN gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ernstoud schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:45:
[...]

Hoe lang heb je gewacht? Na omzetten naar “Individual” start hij een paar keer op, kan tot 10 minuten duren.
Goede vraag, maar dat is best lang geweest, minimaal 20 minuten, want ik was ondertussen iets anders aan het doen.
ernstoud schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:45:
[...]

Bij veel mensen werkt hij prima. Niet meteen in een negatieve modus springen. Alle hulp is hier aanwezig.

Die reset van de APN wordt onderzocht, zie mijn posts. Beste is vooralsnog denk ik root verkrijgen (zie TS) en de eerste regel van de crontab verwijderen en het proces ztr69 te killen.
Ik noem dat liever realistische houding ;) Als dit namelijk vaak gebeurt heb ik niet de luxe om te wachten tot iemand een geniaal idee heeft, want ik heb een huis vol mensen die afhankelijk zijn van die internet verbinding, en de nerd aan huis is er niet altijd om zulke problemen op te lossen. Ik word sowieso erg kriebelig van apparaten met een phone-home functie die zelfstandig hun instellingen aanpassen.

Het goede nieuws is wel dat het tot nu toe niet meer gebeurd is.
Ik heb dus een firmware upgrade uitgevoerd naar 1.00(ACHA.5)b1_F0, en daarna als eerste stap de modus naar Individual gezet. Toen moest hij inderdaad een keer rebooten, en toen sprong ie in de stand die jij (geloof ik?) eerder in dit topic omschreef waarbij hij vrij snel weer reboot als ie geen verbinding kan maken. (Ik blijf bij mijn punt over crappy Zyxel software.)

Het is me toen gelukt om in dat korte window Cellular 1 in te stellen, want die stond ook helemaal uit ineens. (Wat ik me kan voorstellen, maar schiet dan niet in reboot loops.) En sindsdien draait het als een trein met IP passthrough ingeschakeld.

Bereik en snelheid zijn voor mij redelijk vergelijkbaar met de NR5307 die je van Odido krijgt. Ik lees de waardes uit in Home Assistant, en die liggen allemaal redelijk in 1 lijn. Maar ik moet hem nu nog buiten op gaan hangen, ik moet de perfecte plek nog zien te vinden. Benieuwd wat de buurt ervan vind als ik een paal van 5 meter hoog aan m'n dakkapel bevestig. :P (Dat zullen we maar niet doen.)

Ik heb overigens ook de enabled bands nog aangepast naar wat de NR5307 afdwingt, dat is deze lijst voor geïnteresseerden:
code:
1
B1,B3,B5,B7,B32,B38,B40,B41,B42,B43,n1,n3,n5,n7,n38,n40,n41,n75,n76,n77,n78

Ik wil geen gezeur met Odido krijgen namelijk, dit is (helaas) mijn vaste internetverbinding voor de aankomende tijd.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Laatste bevindingen in de TS gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicex
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-07 19:54
dAF2000 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Of wat ook kan heb ik ontdekt. Of het handiger is weet ik niet :)
Je moet achterhalen wat de gateway is van de router die achter de NR7302 hangt. Met IP passthrough is dat een extern IP-adres. Op dat adres kun je ook naar de web interface.
Trucje: zoek je eigen IP-adres op via https://www.whatsmyip.org/ oid. De gateway is (in mijn geval tenminste) eentje hoger. Bijvoorbeeld eigen IP is 123.123.123.123 dan zit de web interface op 123.123.123.124.
Werkt ook met de app op de telefoon. Inloggen gaat eerst fout, daarna kies je voor geavanceerde instellingen. Daar typ je het IP-adres en poort 443.
Dit vind ik wel een dingetje qua security - alhoewel ik daar geen kaas van gegeten heb. Ik kon zo vanaf buiten inderdaad mijn router in (IP adres +1), zonder beveiligde verbinding (https). Het zou mooi zijn als de web interface alleen beschikbaar is via de interne zyxel wifi (die tijdelijk actief is na reboot). Ik heb gezocht naar een instelling daarvoor in de handleiding maar (nog) niet gevonden. Iemand anders misschien wel?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Juicex schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Dit vind ik wel een dingetje qua security - alhoewel ik daar geen kaas van gegeten heb. Ik kon zo vanaf buiten inderdaad mijn router in (IP adres +1), zonder beveiligde verbinding (https). Het zou mooi zijn als de web interface alleen beschikbaar is via de interne zyxel wifi (die tijdelijk actief is na reboot). Ik heb gezocht naar een instelling daarvoor in de handleiding maar (nog) niet gevonden. Iemand anders misschien wel?...
Maintenance => Remote management

Op het tab MGMT Services kun je instellen welke services vanaf LAN/WLAN of WAN beschikbaar zijn in het geval je de Router modus gebruikt. Bij mij stond daar eigenlijk alles voor WAN standaard uit, dus ik zou ook verwachten dat het niet beschikbaar is.

Ik kan dat niet testen, want ik gebruik IP passthrough, en dan moet je kijken op het tab MGMT Services for IP Passthrough, en daar heb ik ook alles op WAN uitstaan. Dat lijkt bij mij te fungeren. Ook omdat ik poort 80 en 443 zelf al voor andere dingen gebruik, en dat werkt.

Testen met je remote IP adres vanaf je eigen lokale netwerk is overigens niet betrouwbaar om te testen of iets ook daadwerkelijk vanaf buiten beschikbaar is. Het is namelijk mogelijk dat je router (of dat nou de Zyxel of iets anders is) dat verkeer zelf terug omleid naar intern, terwijl dat voor verkeer wat van buitenaf komt niet het geval is. Het makkelijkst is altijd vanaf je telefoon via 4G/5G proberen.

Zeker als ik jullie over IP +1 hoor praten betwijfel ik of jullie ook daadwerkelijk van buitenaf testen, want je krijgt echt geen 2 IP adressen van Odido. (Zojuist getest, dat is niet het geval.)

[ Voor 19% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-07-2025 11:29 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicex
  • Laatst online: 25-07 19:54
--MeAngry-- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:18:
Ik kan dat niet testen, want ik gebruik IP passthrough, en dan moet je kijken op het tab MGMT Services for IP Passthrough, en daar heb ik ook alles op WAN uitstaan. Dat lijkt bij mij te fungeren.
Idem hier, ook alles uit & in passthrough modus.
Zeker als ik jullie over IP +1 hoor praten betwijfel ik of jullie ook daadwerkelijk van buitenaf testen, want je krijgt echt geen 2 IP adressen van Odido. (Aanname, maar als dat wel zo is... 8)7 )
Je hebt helemaal gelijk, als ik vanaf mijn 4g KPN verbinding kijk, kom ik de router niet meer in _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@--MeAngry-- tot vijf meter boven de nok is het plaatsen van een antenne vergunningsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyle
ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Goed idee. Maar ik weet niet of dat betekent dat de NR7302 als hij bij de eerste APN geen verbinding krijgt dan de tweede APN gaat gebruiken.
Ik verwacht dat (net als bij mobieltjes, waarbij een reeks APN's al ingeprogrammeerd zijn) de NR7302 de simkaart APN checkt met de ingevulde APN's en bij overeenkomst de opstart-cyclus begint.

Maar je kan het natuurlijk zelf testen door in de 1e regel backup.telekom en in in de 2e regel fwainternet in te vullen....
Ik zou het zelf doen, maar mijn NR7302 is nog niet binnen.

Mijn complimenten alvast voor al jouw zeer nuttige informatie. Wordt zeer gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Vannacht zijn er 2 NR7302 uitgevallen rond precies dezelfde tijd, waarschijnlijk ook door APN aanpassing. Ik ga morgen bij de 2 klanten kijken wat er precies is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:08:
Vannacht zijn er 2 NR7302 uitgevallen rond precies dezelfde tijd, waarschijnlijk ook door APN aanpassing. Ik ga morgen bij de 2 klanten kijken wat er precies is gebeurd.
Echt vervelend. Laat even weten rond welke tijd. Elke info is nl. welkom om te achterhalen wat dit veroorzaakt.

Het FOTA proces wordt via de crontab elke maandag om 01:00 uur gestart. Maar wat je boven noemt is op donderdag/vrijdag...

Het "dalcmd" commando als root kent een subcommando "periodic_FOTA_config" :

code:
1
2
3
root@NR7302:/home# dalcmd periodic_FOTA_config get
StartTime            ShiftTimeRange                 ForceUpgrade                
1                    7200                           false

Dat lijkt alsof er na 2 minuten of 2 uur een nieuwe poging gedaan wordt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:19:
[...]

Echt vervelend. Laat even weten rond welke tijd. Elke info is nl. welkom om te achterhalen wat dit veroorzaakt.

Het FOTA proces wordt via de crontab elke maandag om 01:00 uur gestart. Maar wat je boven noemt is op donderdag/vrijdag...

Het "dalcmd" commando als root kent een subcommando "periodic_FOTA_config" :

code:
1
2
3
root@NR7302:/home# dalcmd periodic_FOTA_config get
StartTime            ShiftTimeRange                 ForceUpgrade                
1                    7200                           false

Dat lijkt alsof er na 2 minuten of 2 uur een nieuwe poging gedaan wordt o.i.d.
Volgens Unifi controller gingen beide rond 1:09 offline (vannacht 11-07-2025) (5+- min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Voor mij was dat om 1:39 de laatste keer, dus ik blijf erbij dat het een remote config dingetje is, en niet door een cron job komt. Het zou kunnen dat er een losse daemon voor draait, maar ik vind dat een behoorlijke aanname.

Als we zonder de hulp van Telekom of Zyxel willen achterhalen waar het door komt is het wel handig om iedereen dezelfde vragen te stellen en te kijken of er patronen zijn. Bijvoorbeeld:

* Hoe laat gebeurde het?
* Heb je de Standard of Individual mode op het home scherm aanstaan?
* Gebruik je Routing of IP Passthrough
* Welke Cellular configuratie gebruik je? Welk nr, welke instellingen buiten het APN?

Want van veel mensen waar het bij gebeurt heb ik sowieso het idee dat Standard mode aan staat, en daarvan verwacht ik dat Telekom de configuratie remote beheert, gezien de beschrijving die erbij staat.

Ik heb sinds vannacht niet meer dat het gebeurt, dus te kort om conclusies te trekken.
* Ik gebruik Individual mode
* IP Passthrough
* En buiten fwainternet als APN heb ik PDP Type op IPv4 gezet aangezien Odido toch nog geen IPv6 ondersteunt.

[ Voor 13% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-07-2025 16:06 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
--MeAngry-- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:24:
Voor mij was dat om 1:39 de laatste keer, dus ik blijf erbij dat het een remote config dingetje is, en niet door een cron job komt. Het zou kunnen dat er een losse daemon voor draait, maar ik vind dat een behoorlijke aanname.
Nee is geen aanname, ik heb root access en dan kan het of getriggerd zijn door het FOTA proces (maandag 01:00 uur volgens de crontab, precies de tijd waar het bij mij gebeurde), of door de ztr69cli executable, want dat is de enige executable waarin als string de APN BACKUP.DTAG te vinden is. En de executable ztr69 draait standaard. Ik ga nog wel wat verder zoeken, ik vermoed dat ztr69 het proces is om beheeropdrachten te ontvangen en dat ztr69cli ze uitvoert.
Als we zonder de hulp van Telekom of Zyxel willen achterhalen waar het door komt is het wel handig om iedereen dezelfde vragen te stellen en te kijken of er patronen zijn. Bijvoorbeeld:

* Hoe laat gebeurde het?
* Heb je de Standard of Individual mode op het home scherm aanstaan?
* Gebruik je Routing of IP Passthrough
* Welke Cellular configuratie gebruik je? Welk nr, welke instellingen buiten het APN?

Want van veel mensen waar het bij gebeurt heb ik sowieso het idee dat Standard mode aan staat, en daarvan verwacht ik dat Telekom de configuratie remote beheert, gezien de beschrijving die erbij staat.

Ik heb sinds vannacht niet meer dat het gebeurt, dus te kort om conclusies te trekken.
* Ik gebruik Individual mode
* IP Passthrough
* En buiten fwainternet als APN heb ik PDP Type op IPv4 gezet aangezien Odido toch nog geen IPv6 ondersteunt.
In de nacht van zondag op maandag kort na 00:00 uur.
Individual mode.
Routing.
APN fwainternet, Odido K&K dus.

Wat bedoel je bij de 4e vraag?

Overigens zijn er ook veel van deze batch NR7302’s aangeschaft door Italianen, zie:

https://forum.fibra.click...oor-zyxel-nr7302-opinioni

Levendige discussie, en ook daar meldingen dat begin deze week, de APN op dezelfde wijze veranderd was:

https://forum.fibra.click...yxel-nr7302-opinioni/1785

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 12:40
hikhakhok schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:37:
Ik loop vast met mijn netwerksetup en hoop dat iemand hier me verder kan helpen.

Ik gebruik een TP-Link Deco M9 Plus mesh-systeem (3 units). Ik hadk het systeem ingesteld als Access Point, omdat bridge/passthrough-modus niet goed werkte op de Odido (K&K). Vandaar dat ik de NR3702 aan te schaffen en deze in passthrough modus te gebruiken.

Om het Deco systeem al router te gebruiken, heb ik de Odido NR7302 in passthrough-modus gezet. En de Deco in Router modus. Vervolgens heb ik de Deco in de tuin via een netwerkkabel aangesloten op de NR7302 en deze Deco ingesteld als hoofdunit (routermodus).

De verbinding loopt via bijgeleverde stopcontact-switch. De NR7302 herkent de Deco als bekabeld verbonden apparaat, dus de fysieke verbinding lijkt in orde. Toch krijg ik geen stabiele internetverbinding via het Deco-systeem. Nadat ik de IP-adressen had ingesteld had ik af en toe internet. Maar ook vaker niet dan wel.

Maakt het uit welke poort of kabel ik gebruik op de PoE-switch?
Moet ik specifieke instellingen doen qua IP-adressen of DHCP op de Deco of NR7302?
Oké het werkt nog steeds niet helemaal top. Af en toe moet ik de Deco opnieuw opstarten om weer internet te krijgen. Vanochtend een aantal keer opnieuw opgestart maar deed niks. Bleek dat ik ook de firmware update te hebben gehad. Apn weer veranderd, dus nu werkt het weer.

Maar het probleem van af en toe geen internet zal nog wel niet opgelost zijn. Ik begrijp niet helemaal waar dat nu aan kan liggen en of wat ik moet doen om dat op te lossen. Volgens chatgpt moest ik dan LAN ip, aanpassen. Deze heb ik aangepast naar : 192.168.20.1 en subnet mask zo gelaten. Dus 255.255.255. 0 maar of dit dan oplossing is, dat weet ik zo nog niet. Doe ik het dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Nou, hier net ook de APN aanpassing ‘spontaan’. Ben ook meteen van 1.00(ACHA.4)b5_F0 naar
1.00(ACHA.5)b1_F0 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Polyphemus schreef op zondag 13 juli 2025 @ 06:11:
Nou, hier net ook de APN aanpassing ‘spontaan’. Ben ook meteen van 1.00(ACHA.4)b5_F0 naar
1.00(ACHA.5)b1_F0 gegaan.
Is het zo dat e.a. met een firmware update wijzigt, hoe zeker zijn anderen van het wijzigen van de firmware versie op het moment van het wijzigen van de APN?

Kan je deze TR-mgmt sessie uitschakelen, bij het Zyxel modem van Odido K&K kan dat volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
stormfly schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Is het zo dat e.a. met een firmware update wijzigt, hoe zeker zijn anderen van het wijzigen van de firmware versie op het moment van het wijzigen van de APN?

Kan je deze TR-mgmt sessie uitschakelen, bij het Zyxel modem van Odido K&K kan dat volgens mij wel.
Volgens mij belt het modem gewoon naar 'huis' om daar een nieuwe firmwareversie op te halen, wat meteen de APN wijzigt, als ik het goed begrijp uit dit topic. Ik hou er niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Ik gebruik dit modem sinds kort op de camping met een KPN Unlimited SIM (Dual SIM met mijn telefoon).

De ontvangst is echt vele malen beter dan met een router indoor. Voor optimale snelheden is het wel een must om een separate router te gebruiken en om de NR7302 in IP Passthrough te zetten. Met de router functies op de NR7302 aan is de snelheid amper aan 70Mbit. Als ik mijn WIFI router het verkeer laat afhandelen tik ik tegen de 300Mbit aan zonder n78. Met n78 haal ik de max van 600Mbit.

Al met al zeer tevreden over dit apparaat!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Ik ben daar bijna zeker van.
In de GUI lijkt dat het niet geactiveerd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOYZPLhWF5DKFSc8oXFEJF5OLVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lkr51o1Zwk1m8ePG8pDA54r.jpg?f=fotoalbum_large

Echter draait er een ztr69 client op en een crontab proces for Firmware Over The Air (FOTA) elke week op een random dag met regelmatige retries na een random aantal secondes.

Ik vermoed dat die BACKUP.DTAG APN bedoelt is om vóór de FW update de settings zeker te stellen maar dat lukt blijkbaar niet. Er gaat wat fout waardoor de oorspronkelijke APN niet teruggezet wordt.

Ik draai nu een programma op mijn PC dat kort na de dagelijkse geplande reboot inlogt als root en dat FOTA en ztr69 processen killed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Jassy schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:40:
Ik gebruik dit modem sinds kort op de camping met een KPN Unlimited SIM (Dual SIM met mijn telefoon).

De ontvangst is echt vele malen beter dan met een router indoor. Voor optimale snelheden is het wel een must om een separate router te gebruiken en om de NR7302 in IP Passthrough te zetten. Met de router functies op de NR7302 aan is de snelheid amper aan 70Mbit. Als ik mijn WIFI router het verkeer laat afhandelen tik ik tegen de 300Mbit aan zonder n78. Met n78 haal ik de max van 600Mbit.

Al met al zeer tevreden over dit apparaat!
Ik denk dat je de keren dat je met de routing actief de snelheid mat tegen de (in de ACHA4 firmware) bug aanliep dat de ethernet poort soms op 100 Mbps. staat. Dan had ik ook 70 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Nee is geen aanname, ik heb root access en dan kan het of getriggerd zijn door het FOTA proces (maandag 01:00 uur volgens de crontab, precies de tijd waar het bij mij gebeurde), of door de ztr69cli executable, want dat is de enige executable waarin als string de APN BACKUP.DTAG te vinden is. En de executable ztr69 draait standaard. Ik ga nog wel wat verder zoeken, ik vermoed dat ztr69 het proces is om beheeropdrachten te ontvangen en dat ztr69cli ze uitvoert.

[...]
Je kunt niet in de code kijken, dus het is nog steeds een aanname. Dat de string daarin staat, wil niet zeggen dat ie niet ook nog steeds van buitenaf kan komen. Maar ik ga je er niet verder mee klieren ;) Want ik weet het ook niet beter, en jij hebt duidelijk al uitgebreid onderzoek gedaan, en het is de beste lead. Ik zou me er alleen niet op blindstaren. "Assumptions are the mother of all f#$k ups" heb ik geleerd :P
ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:05:
[...]

In de nacht van zondag op maandag kort na 00:00 uur.
Individual mode.
Routing.
APN fwainternet, Odido K&K dus.

Wat bedoel je bij de 4e vraag?

Overigens zijn er ook veel van deze batch NR7302’s aangeschaft door Italianen, zie:

https://forum.fibra.click...oor-zyxel-nr7302-opinioni

Levendige discussie, en ook daar meldingen dat begin deze week, de APN op dezelfde wijze veranderd was:

https://forum.fibra.click...yxel-nr7302-opinioni/1785
Ik bedoel daarmee de instellingen onder de Cellular tabs. Wellicht dat het nog iets uitmaakt, hoewel ik me dat niet kan voorstellen.

Ik ga m'n NR7302 straks es aan een telescopische steel bevestigen, en kijken wat dat doet voor m'n download. :*) Volgens mij is m'n 150mbit up al wel het maximale zo'n beetje wat Odido levert, als ik zo rondkijk.

Overigens heb ik hier nog steeds geen APN wijzigingen meer gehad, maar volgens jouw info zou het ergens 1 keer per week moeten gebeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-07-2025 15:33 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
--MeAngry-- schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:25:
[...]
Overigens heb ik hier nog steeds geen APN wijzigingen meer gehad, maar volgens jouw info zou het ergens 1 keer per week moeten gebeuren.
Nee, elke week is er een check of er nieuwe firmware is. Ik vermoed dat de abusievelijke (?) APN wijziging alleen gebeurt als er nieuwe firmware is. En dat is totnutoe 1 keer geweest. Niet elke week dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik zag dat mijn router ook geüpdatet is naar : 1.00(ACHA.5)b1_F0

Echter nog geen eSim optie - ik weet dat ze bestaat maar je moet idd aan de firmware geraken. Het zou makkelijker zijn om de sim te wisselen ipv telkens buiten te moeten.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Tomsworld schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:54:
Ik zag dat mijn router ook geüpdatet is naar : 1.00(ACHA.5)b1_F0

Echter nog geen eSim optie - ik weet dat ze bestaat maar je moet idd aan de firmware geraken. Het zou makkelijker zijn om de sim te wisselen ipv telkens buiten te moeten.
In de DTAG versie zit de vereiste eSIM chip niet, alleen in de A1 (Oostenrijk) versie. En mocht je die A1 firmware versie bemachtigen en flashen, maak je van je DTAG versie een dure deurstopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Bedankt @ernstoud dat is spijtig idd - dan moet ik misschien eens op zoek naar een ander exemplaar of een vendor die wel firmwares geeft. Nokia heeft ook leuke exemplaren.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itavero
Tomsworld schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:48:
Bedankt @ernstoud dat is spijtig idd - dan moet ik misschien eens op zoek naar een ander exemplaar of een vendor die wel firmwares geeft. Nokia heeft ook leuke exemplaren.
Ik heb het voorlopig nog niet nodig en dus nog niet getest, maar zoals eerder eens benoemd, zou je zoiets als 9eSIM kunnen proberen. Dat is een fysieke SIM kaart waar je een eSIM in kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dan moet je die alleen nog steeds uit het apparaat halen als je van aanbieder wisselt. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Tomsworld schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:48:
Nokia heeft 5G routers? Vertel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Deze wordt door een Belgische provider gebruikt. Leuke bakjes qua throughput, zelf wel nog niet geconfigureerd.

https://www.nokia.com/fix...e-fwa/5g-receiver-5g26-a/

Ze hebben ook indoor routers ( Nokia Fastmile 5G / Nokia Fastmile FWA zijn de product categorien ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Tomsworld schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:22:
Deze wordt door een Belgische provider gebruikt. Leuke bakjes qua throughput, zelf wel nog niet geconfigureerd.

https://www.nokia.com/fix...e-fwa/5g-receiver-5g26-a/

Ze hebben ook indoor routers ( Nokia Fastmile 5G / Nokia Fastmile FWA zijn de product categorien ).
Bol.com: https://www.bol.com/nl/nl...-ax3600/9300000229990915/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Ik heb er net een besteld, komt morgen binnen zal hem testen.

Nog terugkomend over de 2 NR7302 routers die uitgevallen waren. Bij 1 was het simkaart probleem en bij de andere was de APN aangepast naar backup.telekom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:49:
[...]

Ik heb er net een besteld, komt morgen binnen zal hem testen.

Nog terugkomend over de 2 NR7302 routers die uitgevallen waren. Bij 1 was het simkaart probleem en bij de andere was de APN aangepast naar backup.telekom
Ben benieuwd.

De FWA buiten versie zie ik nergens te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyle
Ik vind het niet bepaald vertrouwenwekkend dat de leverancier bij de specs dingen neerzet die niet kunnen kloppen:

USB poort ja en tegelijk USB poorten : 0

Ethernet poorten: 3 en tegelijk 1 WAN en maar 1 LAN poort

Software update: N/V.T. (?), maar misschien komen er na 5 jaar geen fimware updates meer (introductie 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyle
De ultiene fwa indoor router lijkt mij de Ericsson Cradlepoint X20.

If you ask for the price you probably can't afford it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Ik heb een eSIM versie van dit modem, en ik kan ook daadwerkelijk kiezen tussen physical sim en eSIM in de app. Het is dus in feite een dual sim apparaat. Ik heb de firmware van Deutsche Telekom en er was al een eSIM profiel geladen van Rode en Schwarz.

Nu heb ik een eSIM profiel van Vodafone maar ik loop vast op het volgende punt. Als ik in de Zyxel Air de QR Code scan, vraagt de router om wifi gegevens om het eSIM profiel te downloaden. Zo gezegd zo gedaan, maar nu verbind hij niet met de wifi zoals aangegeven, en ik krijg na 90 seconden een foutmelding.

Heeft iemand een idee waar het mis zou kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Jassy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:16:
Ik heb een eSIM versie van dit modem, en ik kan ook daadwerkelijk kiezen tussen physical sim en eSIM in de app. Het is dus in feite een dual sim apparaat. Ik heb de firmware van Deutsche Telekom en er was al een eSIM profiel geladen van Rode en Schwarz.
Je bedoelt dat je die DTAG firmware op de NR7302 hebt met eSIM functionaliteit? Dat zou uniek zijn want op het Italiaanse fibraclick forum is daarover behoorlijk gecommuniceerd dat alleen de Oostenrijkse A1 variant in de firmware eSIM ondersteuning heeft. En ook dat wederzijds firmware flashen het device bricked.

Waar heb je hem vandaan? Want de eBay/Amazon exemplaren zijn allemaal DTAG zonder eSIM hardware.
Nu heb ik een eSIM profiel van Vodafone maar ik loop vast op het volgende punt. Als ik in de Zyxel Air de QR Code scan, vraagt de router om wifi gegevens om het eSIM profiel te downloaden. Zo gezegd zo gedaan, maar nu verbind hij niet met de wifi zoals aangegeven, en ik krijg na 90 seconden een foutmelding.

Heeft iemand een idee waar het mis zou kunnen gaan?
Heb je dan in de Zyxel Air app de WiFi gegevens goed ingevuld? En in de standaard instellingen is WiFi na een reboot ook maar 30 minuten actief (onderste regel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vml-Hu9swTK6_r6mNgOSEPNfvgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0kPH0ZxEcfqvM8BuGCDzqpg.jpg?f=fotoalbum_large

Dus misschien staat WiFi gewoon uit?

Kun je zien als onderste LED niet groen maar oranje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Ik heb de volgende firmware op de NR7302: 1.00(ACHA.5)b1_F0. Deze firmware heeft laatst ook dezelfde bug gehad met de APN backup.telekom. Ik ga er dus vanuit dat dit een Telekom (DTAG) versie is.

Onder Network Setting en Broadband heb ik helemaal op het eind een optie voor eSIM en dat ziet er zo uit.

Als ik dit aan zet gaat mijn fysieke sim daadwerkelijk uit en wordt de eSIM actief. Er is echter geen profiel geladen dus er gebeurd niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg-_04tCXvkMwnsnSFTTFF-8v0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NJtQrfwNM6bgpd0ykBwkNwe.jpg?f=fotoalbum_large

In de Zyxel Air app heb ik ook daadwerkelijk de mogelijkheid om een eSIM te laden. Ik kan de QR Code scannen. Vervolgens vraagt hij mij om WIFI gegevens in te voeren, zodat het modem zelf online kan om het profiel te downloaden. Vervolgens zegt de app dan dat ik de hotspot pas aan moet zetten als ik op next druk en dan de wifi van de telefoon uit moet zetten. En daar gaat het dan mis. Als ik de Zyxel mijn telefoon hotspot gegevens geef, dan maakt hij geen verbinding met die hotspot en kan dus het profiel niet downloaden. Dit is ofwel een bug, of dit is een "Feature" zodat je geen vreemde eSIM kan laden.

Ik heb geen nood aan een eSIM, maar ik heb er van iemand eentje gekregen om te testen, maar het werkt dus niet.

De WIFI van de Zyxel zelf doet het prima, daar moet ik ook verbinding mee maken want anders werkt de Air app niet.

De hamvraag is: Hoe zorg ik er voor dat de Zyxel een internetverbinding krijgt zodat die de eSIM goed kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Jassy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:57:
Ik heb de volgende firmware op de NR7302: 1.00(ACHA.5)b1_F0. Deze firmware heeft laatst ook dezelfde bug gehad met de APN backup.telekom. Ik ga er dus vanuit dat dit een Telekom (DTAG) versie is.
Ok. Wellicht dus nieuwe functionaliteit in deze ACHA.5 versie dan.

Maar gerapporteerd is dat in de DTAG modellen de eSIM hardware ontbreekt (op het PCB een kleine 8-pin chip net boven het Quectel logo rechts naast de condensator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drCVoD40MrOAz9aPblYCd_5G2LA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kbwdrrbA6lEnchwuBsNFN5J4.jpg?f=user_large
In de Zyxel Air app heb ik ook daadwerkelijk de mogelijkheid om een eSIM te laden. Ik kan de QR Code scannen. Vervolgens vraagt hij mij om WIFI gegevens in te voeren, zodat het modem zelf online kan om het profiel te downloaden.
Dus de NR7302 gaat via WiFi communiceren met een hotspot op je telefoon om de eSIM te downloaden.
Vervolgens zegt de app dan dat ik de hotspot pas aan moet zetten als ik op next druk en dan de wifi van de telefoon uit moet zetten. En daar gaat het dan mis.
Dat lijkt me volslagen logisch. Als WiFi van je smartphone uitstaat dan kan de NR7302 niet meer met de smartphone communiceren toch?

En als je WiFi van de smartphone gewoon aan laat staan? Dus als je die stap overslaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jassy
Ik heb het inmiddels werkend, ik schrijf onder hoe ik te werk ben gegaan. Ik denk bij nader inzien dat ik toch een A1 versie heb, terwijl het apparaat wel heel sterk Telekom is, ook bijvoorbeeld met Customize Settings "Standard" of "Individual". Ik weet niet zeker of dat ook op A1 modems zit.
ernstoud schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:26:

Dus de NR7302 gaat via WiFi communiceren met een hotspot op je telefoon om de eSIM te downloaden.
De stappen zouden als volgt moeten zijn:

- Verbind je telefoon met de management-wifi van de Zyxel --> Ik heb voor de zekerheid mijn WIFI router in AP modus gezet, zodat de Zyxel de router is, en ik dus de Zyxel Air app kan gebruiken. Bovendien laat ik dan de management WIFI van de Zyxel vrij, wie weet zit het hem daar in...
- Zet, voor zover nog niet gedaan, de Zyxel in eSIM modus. Dit doe je in de app via Settings en dan Cellular Network. Hier druk je op Physical SIM en dan krijg je de keuze om eSIM modus te gebruiken
- Druk op "Activate eSIM"
- Scan de QR Code
- Maak verbinding met je hotspot van je telefoon. Hier ging het denk ik mis. Mijn WIFI wachtwoord van mijn telefoonhotspot was "00000000". Ik heb daar Zyxel1234 van gemaakt. Hotspotnaam S23
- Je krijgt een melding dat je de hotspot aan moet zetten en de WIFI van de telefoon uit. Ik had de hotspot al aan, maar heb de WIFI op mijn telefoon voor de zekerheid uit gezet.
- Ga terug en je komt weer in de Zyxel Air App, met een countdown van 90 seconden. Ik ben naar het hotspot menu gegaan en zag dat de NR7302 met mijn hotspot verbonden was en ook data ging gebruiken. Hoeraa.....
- Na 90 seconden zegt de app dat je de WIFI weer aan moet zetten en met de Zyxel moet verbinden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de hotspot op mijn telefoon aan gelaten, want hij was nog steeds verbonden.
- Toen de Zyxel App weer contact had met de NR7302 zei het scherm "Activate eSIM" en moest ik weer 90 seconden wachten.

Daarna was alles gelukt en was het profiel geladen en bouwde hij verbinding op.

De grap is nu wel, als je in de app op Cellular Network drukt je een scherm krijgt met "No SIM Card" en hij de internetverbinding verbreekt en net doet alsof er geen eSIM profiel is geladen. Dit is (gelukkig) een bug! Blijkbaar doet hij een reboot van het modemgedeelte en kom je vanzelf weer onair. Als je op "Later" drukt kom je verder en kan je naar de fysieke SIM wisselen.

Het wisselen van sim kaarten gaat in de webinterface een heel stuk soepeler. Daar ga je naar Network Setting --> Broadband --> Tab eSIM en daar zet je LPA aan of uit.

Ik denk dat APN settings op automatisch moeten staan, dit ga ik verder ook niet proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jassy op 21-07-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Jassy schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:17:
Ik heb het inmiddels werkend, ik schrijf onder hoe ik te werk ben gegaan. Ik denk bij nader inzien dat ik toch een A1 versie heb, terwijl het apparaat wel heel sterk Telekom is, ook bijvoorbeeld met Customize Settings "Standard" of "Individual". Ik weet niet zeker of dat ook op A1 modems zit.

[...]

De stappen zouden als volgt moeten zijn:

- Verbind je telefoon met de management-wifi van de Zyxel --> Ik heb voor de zekerheid mijn WIFI router in AP modus gezet, zodat de Zyxel de router is, en ik dus de Zyxel Air app kan gebruiken. Bovendien laat ik dan de management WIFI van de Zyxel vrij, wie weet zit het hem daar in...
- Zet, voor zover nog niet gedaan, de Zyxel in eSIM modus. Dit doe je in de app via Settings en dan Cellular Network. Hier druk je op Physical SIM en dan krijg je de keuze om eSIM modus te gebruiken
- Druk op "Activate eSIM"
- Scan de QR Code
- Maak verbinding met je hotspot van je telefoon. Hier ging het denk ik mis. Mijn WIFI wachtwoord van mijn telefoonhotspot was "00000000". Ik heb daar Zyxel1234 van gemaakt. Hotspotnaam S23
- Je krijgt een melding dat je de hotspot aan moet zetten en de WIFI van de telefoon uit. Ik had de hotspot al aan, maar heb de WIFI op mijn telefoon voor de zekerheid uit gezet.
- Ga terug en je komt weer in de Zyxel Air App, met een countdown van 90 seconden. Ik ben naar het hotspot menu gegaan en zag dat de NR7302 met mijn hotspot verbonden was en ook data ging gebruiken. Hoeraa.....
- Na 90 seconden zegt de app dat je de WIFI weer aan moet zetten en met de Zyxel moet verbinden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de hotspot op mijn telefoon aan gelaten, want hij was nog steeds verbonden.
- Toen de Zyxel App weer contact had met de NR7302 zei het scherm "Activate eSIM" en moest ik weer 90 seconden wachten.

Daarna was alles gelukt en was het profiel geladen en bouwde hij verbinding op.

De grap is nu wel, als je in de app op Cellular Network drukt je een scherm krijgt met "No SIM Card" en hij de internetverbinding verbreekt en net doet alsof er geen eSIM profiel is geladen. Dit is (gelukkig) een bug! Blijkbaar doet hij een reboot van het modemgedeelte en kom je vanzelf weer onair. Als je op "Later" drukt kom je verder en kan je naar de fysieke SIM wisselen.

Het wisselen van sim kaarten gaat in de webinterface een heel stuk soepeler. Daar ga je naar Network Setting --> Broadband --> Tab eSIM en daar zet je LPA aan of uit.

Ik denk dat APN settings op automatisch moeten staan, dit ga ik verder ook niet proberen.
Dank voor de uitleg. Blijft raar dat je op je S23 een hotspot kunt maken waarbij je WiFi uitzet. Een hotspot verbindt immers het 4G/5G netwerk met WiFi van je S23. Dus moet WiFi aan… ik ben dan wel niet blond maar ik begrijp het niet ;) .

Je hebt de vraag nog niet beantwoord waar je deze NR7302 vandaan hebt. Want dit is wel interessant als je NR7302 onbereikbaar in een mast hangt en je provider wil wisselen. Misschien dat meer Tweakers hem dan daar willen aanschaffen.

Was hij nieuw in doos? Stond er dan Tmobile/DT info op? Op de zijkant zit dan een sticker met ook een DTAG partnumber. Ik denk inderdaad dat het een A1 versie is waar de Deutsche Telekom firmware op gezet is.

Overigens reken ik er niet op dat je bij Odido voor K&K een eSIM zou kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Laatst online: 13-09 11:17
ernstoud schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:46:
[...]
Dank voor de uitleg. Blijft raar dat je op je S23 een hotspot kunt maken waarbij je WiFi uitzet. Een hotspot verbindt immers het 4G/5G netwerk met WiFi van je S23. Dus moet WiFi aan… ik ben dan wel niet blond maar ik begrijp het niet ;) ....
Ik weet niet hoe het op de Samsung werkt, maar op mijn OnePlus wordt de WiFi internet gedeeld via hotspot. Als ik mijn mobiele internet wil delen, van moet ik de WiFi inderdaad uitschakelen. Status wordt zelfs met een Toasts Alert weergegeven, als ik verbinding maak en verbreek met WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
[...]

Dank voor de uitleg. Blijft raar dat je op je S23 een hotspot kunt maken waarbij je WiFi uitzet. Een hotspot verbindt immers het 4G/5G netwerk met WiFi van je S23. Dus moet WiFi aan… ik ben dan wel niet blond maar ik begrijp het niet ;) .
Als ik op mijn S23U de mobiele hotspot aan zet, dan blijft de WIFI van het toestel ook verbonden. Ik kan dus via de mobiele hotspot mijn WIFI signaal op die manier verder geven. Nu is dat, als ik met de Zyxel ben verbonden, erg onhandig en moet ik die dus actief uit zetten zodat de mobiele hotspot het 4G/5G internet pakt.
[...]
Je hebt de vraag nog niet beantwoord waar je deze NR7302 vandaan hebt. Want dit is wel interessant als je NR7302 onbereikbaar in een mast hangt en je provider wil wisselen. Misschien dat meer Tweakers hem dan daar willen aanschaffen.
Deze komt van Marktplaats en de verkoper had hem van Amazon, maar waar die exact vandaan komt, dus welke verkoper op Amazon, dat weet ik niet.
[...]
Was hij nieuw in doos? Stond er dan Tmobile/DT info op? Op de zijkant zit dan een sticker met ook een DTAG partnumber. Ik denk inderdaad dat het een A1 versie is waar de Deutsche Telekom firmware op gezet is.
Voor mij was die niet nieuw in de doos, er zat geen doos omheen. Er zit op de zijkant geen DTAG sticker. Het is gissen of dit een A1 versie met DTAG software is, of dat dit een A1 versie is, en waar Zyxel de firmware wat naar elkaar toe heeft gehaald. Ik lees op lteforum.at dat mensen met een A1 versie ook de bug met APN backup.telekom hebben gehad.
[...]
Overigens reken ik er niet op dat je bij Odido voor K&K een eSIM zou kunnen vragen.
Nee dat denk ik ook niet. Er zit nu een KPN Unlimited SIM in en een VF eSIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Jassy schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:28:
[...]
Deze komt van Marktplaats en de verkoper had hem van Amazon, maar waar die exact vandaan komt, dus welke verkoper op Amazon, dat weet ik niet.
Op Amazon was/is volgens mij alleen Kontra GmbH actief, dezelfde verkoper als op eBay. Dat zijn DTAG uitvoeringen. En deze: https://amzn.eu/d/8ttgpCs, duur, uit Estland.

Maar goed, blijft gissen. Mooi dat je zo twee of meer providers kunt gebruiken.

—-

Hier een quote van een Oostenrijks forum waar melding gemaakt wordt dat de A1 firmware flashen op een DTAG model niet verstandig is:

“Mien deutsches Zyxel startet nicht mehr nach einem Flashversuch der 100ACHA3D0.”

Bron: https://www.lteforum.at/m.../seite-3.html#post-502931

Op dat forum las ik ook dat Deutsche Telekom de NR7302 als internet backup oplossing verkoopt/verkocht. Dat zou de APN backup.dtag kunnen verklaren na een firmware update.

[ Voor 34% gewijzigd door ernstoud op 22-07-2025 19:19 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste