cc @ernstoudTomsworld schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:22:
Deze wordt door een Belgische provider gebruikt. Leuke bakjes qua throughput, zelf wel nog niet geconfigureerd.
https://www.nokia.com/fix...e-fwa/5g-receiver-5g26-a/
Ze hebben ook indoor routers ( Nokia Fastmile 5G / Nokia Fastmile FWA zijn de product categorien ).
Ik heb hem binnen, de performance valt tegen. Met mijn ZTE MU5120 haal ik met Vodafone 198Mbps download en 9Mbps upload. Met de Nokia router 104Mbps download en 14Mbps upload. Tevens laden alle websites erg traag. 5GHz Wifi duurt ook vrij lang door de DFS. 5GHz kan tot 80Mhz en je kan wel zelf de kanaal kiezen.
APN aanpassen werkt ook niet lekker je krijgt telkens een error maar na paar keer proberen werkt het goed.
/f/image/Py48J3tbkD5KiaNERByIqeAW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j2PEVLwPIrn4iMRlycHmIaJB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8im24NTuvyuU3yIO8c3cANo1.png?f=fotoalbum_large)
Je kan helaas niet cellid inzien. Heb ook geen optie om een firmware update te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door ikbenjoeri op 22-07-2025 23:23 ]
Bedankt voor de terugkoppeling. Misschien moet je nog een betere plek zoeken?ikbenjoeri schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:22:
[...]
cc @ernstoud
Ik heb hem binnen, de performance valt tegen. Met mijn ZTE MU5120 haal ik met Vodafone 198Mbps download en 9Mbps upload. Met de Nokia router 104Mbps download en 14Mbps upload. Tevens laden alle websites erg traag. 5GHz Wifi duurt ook vrij lang door de DFS. 5GHz kan tot 80Mhz en je kan wel zelf de kanaal kiezen.
APN aanpassen werkt ook niet lekker je krijgt telkens een error maar na paar keer proberen werkt het goed.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan helaas niet cellid inzien. Heb ook geen optie om een firmware update te doen.
Wel bijzonder want de MU5120 MiFi zou gezien de kleinere vormfactor, dus minder plaats voor antennes, minder kunnen presteren dan de grotere Nokia.
Heb je met de Nokia en de ZTE wel dezelfde banden, zo te zien B1, B3, B7, N28?
Vond dit overigens. Superadmin werkt en zit nog ACS profiel op naar IP adres welke niet meer online is.
/f/image/WFB8swrT4zltnqVS35WsOnwN.png?f=fotoalbum_large)
https://medium.com/@emadc...s-to-openwrt-56a8c5005053
Hackableikbenjoeri schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:24:
Ik heb met de mifi N3 ipv N28
Vond dit overigens. Superadmin werkt en zit nog ACS profiel op naar IP adres welke niet meer online is.
[Afbeelding]
https://medium.com/@emadc...s-to-openwrt-56a8c5005053
[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 23-07-2025 00:58 ]
In IP Passthrough mode moet je achterliggende router, mits op het KPN netwerk,464XLAT ondersteunen zodat je zowel IPv6 als IPv4 kan doen.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Voor snelheid zal het niets uit maken. Voor NAT/DHCP is elke router, intern of extern, meer dan genoeg snel. Ga je voor extern heb je wel wat meer configuratie mogelijkheden voor bijvoorbeeld de firewall ruleset. En dus ook meer verantwoordelijkheid om dat goed in te stellen. Ook op het IP adres van mijn K&K 5G verbinding worden dagelijks duizenden portscans uitgevoerd. De firewall in de Zyxel staat - afgezien van voor mij ongewenste TR69 poorten - goed ingesteld.Jassy schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:42:
Ik vroeg mij af wat qua performance de betere keuze is: De Zyxel in IP Passthrough zetten en een achterliggende router al het DHCP werk laten doen, of al het verkeer door de Zyxel zelf te laten afhandelen?
Zet je er een router achter zet dan daarvan de firewall ook op de instelling “alles dicht tenzij”.
Zet je er voor meer poorten een managed switch achter, neem er dan een met PoE, dan kan de switch direct ook de NR7302 voeden. Ik gebruik deze: https://www.routershop.nl...ged-poe-switch-120w-81722. Werkt prima.
De Zyxel maakt in IP Passthrough behalve het externe IP-adres ook vijf interne "IP ranges" dmv DHCP aan, namelijk in het bereik 192.168.x (met x vanaf 0 t/m 4). Dat is in de logging van de Zyxel te zien.
Hoe ik het heb ingesteld: DHCP (in Home Networking / LAN setup) staat aan op de Zyxel. Daar staat het eigen IP-adres 192.168.0.1 en DHCP staat tussen 192.168.0.2 t/m 192.168.0.254. De router daarachter krijgt op de WAN-poort natuurlijk het externe IP-adres. De router heeft aan de LAN-kant (zoals wifi) het IP-adres 192.168.0.1. En daar draait ook weer DHCP op om IP's uit te delen naar m'n eigen clients.
Het gekke is dat ik gewoon met de webinterface of de app altijd bij de Zyxel kan op IP-adres 192.168.1.1. Dat IP-adres staat nergens in de configuratie en toch kan ik altijd bij de Zyxel zelfs als het externe IP-adres eens per dag wijzigt. Ik weet niet of dit allemaal kan vanwege de Zyxel of dat de router "iets" doet.
Zie je op de router achter de Zyxel inderdaad het WAN IP adres? Want wat je noemt is wel bijzonder. Een bridge tussen 5G en ethernet van de Zyxel en een intern gerouteerd LAN voor beheer…dAF2000 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:22:
Wat betreft de Zyxel Air app gebruiken in IP Passthrough. Dat kan gewoon! Ik snap nog niet helemaal hoe ik het voor elkaar heb gekregen![]()
De Zyxel maakt in IP Passthrough behalve het externe IP-adres ook vijf interne "IP ranges" dmv DHCP aan, namelijk in het bereik 192.168.x (met x vanaf 0 t/m 4). Dat is in de logging van de Zyxel te zien.
Hoe ik het heb ingesteld: DHCP (in Home Networking / LAN setup) staat aan op de Zyxel. Daar staat het eigen IP-adres 192.168.0.1 en DHCP staat tussen 192.168.0.2 t/m 192.168.0.254. De router daarachter krijgt op de WAN-poort natuurlijk het externe IP-adres. De router heeft aan de LAN-kant (zoals wifi) het IP-adres 192.168.0.1. En daar draait ook weer DHCP op om IP's uit te delen naar m'n eigen clients.
Het gekke is dat ik gewoon met de webinterface of de app altijd bij de Zyxel kan op IP-adres 192.168.1.1. Dat IP-adres staat nergens in de configuratie en toch kan ik altijd bij de Zyxel zelfs als het externe IP-adres eens per dag wijzigt. Ik weet niet of dit allemaal kan vanwege de Zyxel of dat de router "iets" doet.
Ja, op de router staat echt het WAN IP-adres. Ik gebruik ook nergens VLAN. Ik snap het ook niet goed. Ik kwam erachter toen ik op de router aan de LAN-kant DHCP inschakelde voor 192.168.1.x. Ik kreeg van de router een foutmelding dat er een IP-conflict was. Ofwel, iets met 192.168.1.x zou dan ook op de WAN-poort (ingaande poort dus) aanwezig zijn.ernstoud schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:27:
[...]
Zie je op de router achter de Zyxel inderdaad het WAN IP adres? Want wat je noemt is wel bijzonder. Een bridge tussen 5G en ethernet van de Zyxel en een intern gerouteerd LAN voor beheer…. Op dezelfde poort? Dat kan alleen als je VLANs zou gebruiken.. huh?
Het lijkt erop dat de Zyxel twee IP-adressen aan de router uitdeelt. Dus gewoon het externe IP-adres en een 192.168.1.x adres. Kan dat wel? 192.168.1.1 (waarop ik de webinterface van de Zyxel zie) gaat dan in ieder geval niet naar de LAN-kant van de router maar naar de WAN-kant. En daar zit de Zyxel op die blijkbaar de hele tijd luistert naar 192.168.1.1.
In passthrough is het niet alsof de Zyxel niet meer op je netwerk bestaat, maar hij bouwt een bridge interface op tussen de WAN en LAN kant, en geeft de IP lease op de WAN door naar de LAN kant. Al het verkeer wat van je router af komt gaat nog steeds door de Zyxel heen, kan zelfs nog gefilterd worden etc. Als een pakketje dan aangeeft, ik ben voor 192.168.1.1, dan kan de Zyxel dat gewoon naar zichzelf routen.
Dat is ook waarom de WAN +1 optie werkt op de NR5307. Je krijgt dat IP adres niet van Odido, maar de Zyxel wil dat al het verkeer daarnaartoe vanaf de LAN kant bij zichzelf uitkomt.
[ Voor 35% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-07-2025 17:02 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Dit werkte voorheen wel
Ik reset hem door de reset knop in te drukken tot er een groen lampje begint te knipperen.
1234?Seth_Chaos schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:03:
Ik probeer de credentials te resetten maar het wordt steeds geen admin met 1234 Is iemand daar ook tegenaan gelopen?
Dit werkte voorheen wel
Ik reset hem door de reset knop in te drukken tot er een groen lampje begint te knipperen.
Het admin password na een reset staat op de sticker. En is zeker geen 1234.
Zat dacht ik bij APN instellingenSeth_Chaos schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:19:
Ja ben er inmiddels achter. Had hem weer los geschroeft. Ben nu alleen nog zoekende waar ik hem in bridge kan zetten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Seth_Chaos schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:19:
Ja ben er inmiddels achter. Had hem weer los geschroeft. Ben nu alleen nog zoekende waar ik hem in bridge kan zetten.
/f/image/LZ5VUhoAe7EWKpS7Tl0jgN8y.png?f=fotoalbum_large)
Eén na onderste setting.
Scherp!Kyle schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:31:
[...]
Ik zou 464XLAT maar beter uitzetten want Odido werkt niet met ipv6.
Zie voetnoot 2)
![]()
![]()
Geen idee waarom dat aan stond. Omdat Odido geen IPv6 doet kan het denk ik geen kwaad, maar ik heb het nu uitgezet.
Na wat instellingen in de NR7302 GUI te hebben veranderd merkte ik dat de DL snelheid zo'n beetje gelijk was aan die van de UL: 50 Mb/s.
Ik gebruik (voorlopig) gemakshalve de router modus met de laatste ACHA5 firmware.
Gelukkig wist ik door het lezen van dit topic dat incidenteel de 100 Mb bug kan toeslaan, zeer waarschijnlijk omdat mutaties conflicterend kunnen zijn en pas opgelost worden na een modem/router reboot. Dat laatste deed ik dus ook door de ethernet kabel los te koppelen en weer aan te sluiten, maar een elegantere manier is om in de GUI rechtsboven het hamburger menu te selecteren en op RESTART te drukken.
De DL snelheid is nu weer tussen 600 en 800 Mb/s.
Het cappen naar 100 Mb/s blijkt trouwens geen specifiek nr7302 probleem te zijn maar kan met alle merken en soorten netwerk hardware /software gebeuren en beschouw ik nu meer als een anomaly dan een bug.
Bijzonder, want er was gezegd dat dit in de ACHA.5 software opgelost zou zijn. Maar dan is het misschien toch een hardware probleem.Kyle schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:57:
Getroffen door de 100 Mb "bug" !
Na wat instellingen in de NR7302 GUI te hebben veranderd merkte ik dat de DL snelheid zo'n beetje gelijk was aan die van de UL: 50 Mb/s.
Ik gebruik (voorlopig) gemakshalve de router modus met de laatste ACHA5 firmware.
Gelukkig wist ik door het lezen van dit topic dat incidenteel de 100 Mb bug kan toeslaan, zeer waarschijnlijk omdat mutaties conflicterend kunnen zijn en pas opgelost worden na een modem/router reboot. Dat laatste deed ik dus ook door de ethernet kabel los te koppelen en weer aan te sluiten, maar een elegantere manier is om in de GUI rechtsboven het hamburger menu te selecteren en op RESTART te drukken.
De DL snelheid is nu weer tussen 600 en 800 Mb/s.
Het cappen naar 100 Mb/s blijkt trouwens geen specifiek nr7302 probleem te zijn maar kan met alle merken en soorten netwerk hardware /software gebeuren en beschouw ik nu meer als een anomaly dan een bug.
Ik ben zelf nergens tegengekomen dat dit opgelost zou zijn, wel de verwachting of hoop maar geen bewijs c.q. changelog.ernstoud schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:27:
[...]
Bijzonder, want er was gezegd dat dit in de ACHA.5 software opgelost zou zijn. Maar dan is het misschien toch een hardware probleem.
Van mijn research krijg ik het sterke vermoeden dat het terugschakelen naar de 100 Mb range gebeurt als ergens in het
hele traject van modem naar computer door hardware of software een "kink in de kabel" optreedt om het maar in layman's terms te verwoorden. En dat kan dus van alles zijn: slechte connectoren, te veel demping in lange kabels, interferentie van slecht afgeschermde kabels door verkeerde CAT, maar ook fouten in drivers of beschadigd OS
Eigenlijk teveel om op te noemen.
M.a.w. het is m.i. geen bug maar een terechte aanpassing die toegepast wordt totdat de belemmeringen zijn opgeheven.
Je kan Zyxel wellicht wel verwijten, dat ze bij wijzigingen van bepaalde instellingen geen restart doen of daar opdracht toe
geven. Dit is lastig om te beoordelen, omdat voor mij niet duidelijk is hoe de 1000 Mb range verlaagd wordt.
just my two pence.
Ik had dit gelezen: “On the DE TMO branding on the current firmware b5_F0 there is an annoying bug in the router mode - randomly after rebooting the LAN port is limited to 100 MB, physically agrees on both 1 and 2.5 GB in duplex, but does not rise above 100 MB.”Kyle schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:15:
[...]
Ik ben zelf nergens tegengekomen dat dit opgelost zou zijn, wel de verwachting of hoop maar geen bewijs c.q. changelog.
Van mijn research krijg ik het sterke vermoeden dat het terugschakelen naar de 100 Mb range gebeurt als ergens in het
hele traject van modem naar computer door hardware of software een "kink in de kabel" optreedt om het maar in layman's terms te verwoorden. En dat kan dus van alles zijn: slechte connectoren, te veel demping in lange kabels, interferentie van slecht afgeschermde kabels door verkeerde CAT, maar ook fouten in drivers of beschadigd OS
Eigenlijk teveel om op te noemen.
Bron: https://4pda.to/forum/index.php?showtopic=1105022 (Russisch, gebruik Google Translate).
Natuurlijk zonder changelog geen idee hoe betrouwbaar dit is, maar ik heb het dus zelf ook geconstateerd.
Ik kan geen bron (meer) vinden dat dit nu opgelost zou zijn.
Ding werkt op 1 Gbps en na een reboot op 100 Mbps… dan ligt het toch echt aan dat ding en niet aan kabels e.d. als dat een paar minuten daarvoor allemaal prima werkte.M.a.w. het is m.i. geen bug maar een terechte aanpassing die toegepast wordt totdat de belemmeringen zijn opgeheven.
Bij mij ging hij direct na wijziging van een aantal instellingen direct naar de 100 Mb/s mode, dus zonder reboot maar loste eenernstoud schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Ik had dit gelezen: “On the DE TMO branding on the current firmware b5_F0 there is an annoying bug in the router mode - randomly after rebooting the LAN port is limited to 100 MB, physically agrees on both 1 and 2.5 GB in duplex, but does not rise above 100 MB.”
Bron: https://4pda.to/forum/index.php?showtopic=1105022 (Russisch, gebruik Google Translate).
Natuurlijk zonder changelog geen idee hoe betrouwbaar dit is, maar ik heb het dus zelf ook geconstateerd.
Ik kan geen bron (meer) vinden dat dit nu opgelost zou zijn.
[...]
Ding werkt op 1 Gbps en na een reboot op 100 Mbps… dan ligt het toch echt aan dat ding en niet aan kabels e.d. als dat een paar minuten daarvoor allemaal prima werkte.
reboot juist het probleem op. Dus van random naar 100 Mb/s na een reboot is derhalve (bij mij althans) geen sprake.
Maar afwachten tot de volgende melding komt....
Die Russische site kende ik al, vooral de comments over eSIM vond ik verhelderend.
Bedankt voor de tip! Ter "leering ende vermaeck": ik heb het als volgt geconfigureerd:FrankGNL schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:44:
Bij mij werkt het ook, maar op mijn Unifi heb ik policy based routing aangezet dat 192.168.1.1 over het WAN interface gerouteerd moet worden.
:strip_exif()/f/image/a4LIc7oL66yqofRpvwmr4Mcd.jpg?f=fotoalbum_large)
Als Unify noob wilde ik net deze vraag stellen, maar ik heb dit geconfigureerd zoals jij (waarbij ik WAN2 in WAN1 heb veranderd omdat hij daar bij zit). Echter blijf ik op mijn Unify console terecht komen als ik browse naar 192.168.1.1SebasFM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Bedankt voor de tip! Ter "leering ende vermaeck": ik heb het als volgt geconfigureerd:
[Afbeelding]
Dat komt omdat (blijkbaar?) beide netwerken zijn ingesteld als 192.168.1.1/24. Dan zal de Unifi het verkeer naar zichzelf forwarden. Als je een van je netwerken een andere IP reeks geeft dan zou dat wel moeten lukken. Mijn eigen Unifi netwerk draait 10.0.0.0/21 . Dat is totale overkill overigens, echter ik hou ervan om IoT/printers/koelkast etc. in aparte VLANs/subnetten gescheiden neer te zetten. Iets wat ik nog moet uitzoeken en inregelen (netwerk/firewall).richard-5 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:51:
[...]
Als Unify noob wilde ik net deze vraag stellen, maar ik heb dit geconfigureerd zoals jij (waarbij ik WAN2 in WAN1 heb veranderd omdat hij daar bij zit). Echter blijf ik op mijn Unify console terecht komen als ik browse naar 192.168.1.1
Je zou je Unifi netwerk bijvoorbeeld ook gewoon 192.168.2.1/24 kunnen meegeven, dan is het probleem ook opgelost.
Aha, dank. Gaan we eens proberen.SebasFM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:11:
[...]
Dat komt omdat (blijkbaar?) beide netwerken zijn ingesteld als 192.168.1.1/24. Dan zal de Unifi het verkeer naar zichzelf forwarden. Als je een van je netwerken een andere IP reeks geeft dan zou dat wel moeten lukken. Mijn eigen Unifi netwerk draait 10.0.0.0/21 . Dat is totale overkill overigens, echter ik hou ervan om IoT/printers/koelkast etc. in aparte VLANs/subnetten gescheiden neer te zetten. Iets wat ik nog moet uitzoeken en inregelen (netwerk/firewall).
Je zou je Unifi netwerk bijvoorbeeld ook gewoon 192.168.2.1/24 kunnen meegeven, dan is het probleem ook opgelost.
Geprobeerd, en het werkt. Top, dank je wel!
[ Voor 3% gewijzigd door richard-5 op 25-07-2025 18:30 ]
:strip_exif()/f/image/AODbFigygfWoKFraQpfKUfwH.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist bekeken, net 20 Mb. ontvangen. Dat kan niet want 8x een SpeedTest sinds de reboot zou al iets van 2 Gb. moeten zijn:
:strip_exif()/f/image/mES7C4G4E7aXoCG60yPrWWdB.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel bijzonder is echter dat ook in de shell met IP of netstat het aantal ontvangen bytes totaal onjuist is:
:strip_exif()/f/image/jb7ckkElY0NjF0YRgdamKZnc.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt dus met wat de GUI zegt maar zit er een factor 100 naast.
Iemand een idee waarom de kernel dit zo laag bijhoudt? (En ja, ongeveer zelfde waarde voor interfaces eth0 en bridge0, rmnet_data1 lijkt de waardes te geven die de GUI ook weergeeft.)
Zou misschien kunnen wanneer je IP passthrough gebruikt dat die alleen eigen verkeer meet?ernstoud schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:45:
Opvallend is dat de NR7302 in de GUI veel te lage traffic cijfers toont:
[Afbeelding]
Zojuist bekeken, net 20 Mb. ontvangen. Dat kan niet want 8x een SpeedTest sinds de reboot zou al iets van 2 Gb. moeten zijn:
[Afbeelding]
Heel bijzonder is echter dat ook in de shell met IP of netstat het aantal ontvangen bytes totaal onjuist is:
[Afbeelding]
Klopt dus met wat de GUI zegt maar zit er een factor 100 naast.
Iemand een idee waarom de kernel dit zo laag bijhoudt? (En ja, ongeveer zelfde waarde voor interfaces eth0 en bridge0, rmnet_data1 lijkt de waardes te geven die de GUI ook weergeeft.)
Nee, ik gebruik geen passthrough.ikbenjoeri schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
Zou misschien kunnen wanneer je IP passthrough gebruikt dat die alleen eigen verkeer meet?
Het gekke is dat ik nu op N28 een signaalruisafstand (SINR) van zo'n 2dB krijg terwijl dat op N78 zo'n 12dB was. Ik ken het verschil tussen signaalsterkte en signaalruisafstand maar vind het wel raar dat ik eerst een "zwak" maar schoon ontvangst had en nu een sterk maar vervuild ontvangst. Rare combinatie. Of interpreteer ik de getallen verkeerd?
Ik wil natuurlijk sterk en schoon signaal
Tesla Model Y RWD (2024)
Er zijn nl. twee vraagstukken die ik heb met dit device.
1.
Op de NR7302 draait als firewall management tooling ebtables/iptables. Dat werkt, ik kan de firewall rules bekijken en veranderen met het iptables commando. Echter, het file waarin de ruleset opgeslagen staat is nergens in het filesystem te vinden
2.
Elk Linux tool om de hoeveelheid traffic uit te lezen (net als in de GUI van de NR7303) geeft een factor 100 te weinig tx/rx verkeer
Zou het kunnen zijn dat de 4G/5G SOC (Quectel RG520N) bovenstaande twee datacom gerelateerde activiteiten afhandelt en de userspace in Linux daar via sockets o.i.d. mee communiceert? In het HW design manual van de Quectel chip lijkt er geen processor in te zitten voor dergelijke taken.
Merkwaardig.
[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 12-08-2025 13:54 ]
In de K&K thread heeft iemand wel gemeld zoiets te doen met het Odido device (NR5307).Seth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:07:
Zijn er hier ook tweakers die geprobeerd hebben het signaal te verbeteren met een schotel achter de router? Ik zit midden in een natuurgebied, in de bossen. Het signaal is fair tot good. Maar ik wil kijken of ik het nog iets kan boosten. Hier er en daar treed er nog wel eens packetloss op. En de ping heeft geregeld flinke uitschieters. Ik weet dat het bij wifi werkt. Ik zit te denken aan een gebogen aluminium plaat. Bij voorkeur op een manier bevestigd waarbij ik de curvature kan aanpassen om de perfecte curvature te kunnen testen.
Het is de moeite waard om een reflector achter de NR7302 te plaatsen en eens te kijken. Kan een paar dBm schelen.
Maar ben benieuwd naar je reflector
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En qua afstanden? Ik haal zo 400mbit op 6km van een mast, vandaar. Kan mij haast niet vorstellen dat je nog verder van de beschaving af kan zittenSeth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:53:
De hoogte ben ik al in gegaan. Daar win ik niets extra's meer mee. Met het juist richten heb ik zojuist de packet loss al verholpen. Ik ga morgen eens een reflector in elkaar knutselen
Met welke bands ben je verbonden en de RSRP?Seth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:02:
Ik zit op 3,5 kilometer van een mast hemelsbreed. Maar ik zit midden in een bos en op die mast zitten 6 vakantie parken en 2 dorpen. Ik haal tussen de 10 en 80 mbit met max 5 mbit upload op een goede dag.
Ben wel heel erg benieuwd of je verbetering kan creeren met een soort schotel. Heb net de oude canal+ schotel weggegooid, anders was dat wel een leuk experiment geweest bedenk ik mij nu.
Nee de bomen zijn wel 50 meter hoog. Daar kan en mag ik niet bovenuit komen.Doesnotcompute schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:28:
En je komt boven de bomen uit al qua hoogte? Je moet immers een beetje vrij zicht hebben en niet pal achter een rij bomen zitten. Als er in de verte bomen staan heb je daar veel minder last van dan op 100m is mijn ervaring.
Ben wel heel erg benieuwd of je verbetering kan creeren met een soort schotel. Heb net de oude canal+ schotel weggegooid, anders was dat wel een leuk experiment geweest bedenk ik mij nu.
Hier hetzelfde. Op 2.2 km. toch nog 160-170 Mbps.Seth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Nee de bomen zijn wel 50 meter hoog. Daar kan en mag ik niet bovenuit komen.
Alles staat op auto. -104ikbenjoeri schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
Met welke bands ben je verbonden en de RSRP?
Dat is wel erg hoog inderdaad. Misschien dat Starlink een beter alternatief is, mocht je idee geen gewenst effect hebben.Seth_Chaos schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Nee de bomen zijn wel 50 meter hoog. Daar kan en mag ik niet bovenuit komen.
spontaan is vannacht de APN aangepast van mijn NR7302.
hoe kan ik dit uitschakelen/oplossen?
Tesla Model Y RWD (2024)
[ Voor 99% gewijzigd door Siira op 21-08-2025 10:45 ]
Naar “backup.dtag” neem ik aan? Dan heb je nu de laatste firmware update gekregen. Bij die update gaat de bestaande APN “fwainternet” dus verloren. Daar is niet veel aan te doen, maar gelukkig zullen firmware updates zeldzaam zijn. Vervelend is het wel.Brentjuh2000 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:09:
Wellicht dat ik dit vraag dat dit al ergens is gezegt.
spontaan is vannacht de APN aangepast van mijn NR7302.
hoe kan ik dit uitschakelen/oplossen?
Heb je root access (zie topic start) dan kun je de crontab aanpassen zodat het proces (FOTA) dat kijkt of er updates zijn disablen.
Is de odido ,ast uberhapt op je woning gericht? Kun je controleren via antennekaart.Seth_Chaos schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:47:
Ik heb inmiddels met een schotel getest. Gefabriceerd van een gekromd stuk aluminium. Het Levert mij max 10% winst op. Ik ben inmiddels geswitched naar KPN dat veel minder zwaar bevolkt is hier. En daarmee Haal ik nu 600mbit, in plants van 25mbit bij drukte.
Nee zit een beetje in een dode hoek bij beide mastenDoesnotcompute schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:29:
[...]
Is de odido ,ast uberhapt op je woning gericht? Kun je controleren via antennekaart.
APN veranderd naar fwainternet ,IP passthrough mode aan en Enable Customized Setting op Standard laten staan.
Snelheid is ongeveer 500-800Mb down.
Vorige week de telekom firmware update gekregen en de APN teruggezet .
so far so good.
Echter als ik na de router(unifi UCG ultra) meet komt er er maar 100Mb down 100Mb up uit? Op zich zijn we daar blij mee want snel genoeg om met 5 mensen op te werken. Maar ben toch benieuwd wat dit veroorzaakt..
De FW7302 geeft ip adressen in de range 192.168.0.x uit. Alle verbonden apparaten die NA de router/in het UCG netwerk zitten hebben ook de range 192.168.0.x
Ik heb niets aan de config van de router veranderd behalve er 2 APs aan gehangen. snelheid via AP of direct met kabel naar de router is hetzelfde (100Mb)
Wel handig want ik kan vanachter de router op de Zyxel inloggen
Iemand een idee of er op de Zyxel of op de router iets aangepast moet worden mbt de DHCP settings?
Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV
Als je niet boven de 100Mbps uit komt, is er vermoedelijk iets mis met de netwerkkabelmaqs69 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:44:
Intussen heb ik mijn NR7302 buiten op een paal gemonteerd op 500m afstand line of sight van de Odido mast.
APN veranderd naar fwainternet ,IP passthrough mode aan en Enable Customized Setting op Standard laten staan.
so far so good.
Echter als ik na de router(unifi UCG ultra) meet komt er er maar 100Mb down 100Mb up uit? Op zich zijn we daar blij mee want snel genoeg om met 5 mensen op te werken. Maar ben toch benieuwd wat dit veroorzaakt..
De FW7302 geeft ip adressen in de range 192.168.0.x uit. Alle verbonden apparaten die NA de router/in het UCG netwerk zitten hebben ook de range 192.168.0.x
Ik heb niets aan de config van de router veranderd behalve er 2 APs aan gehangen. snelheid via AP of direct met kabel naar de router is hetzelfde (100Mb)
Iemand een idee of er op de Zyxel of op de router iets aangepast moet worden mbt de DHCP settings?
Is dat niet de 100mb bug, zoek maar eens in dit forum.maqs69 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:44:
Intussen heb ik mijn NR7302 buiten op een paal gemonteerd op 500m afstand line of sight van de Odido mast.
so far so good.
Als het de 100 Mb bug zou zijn, dan haalt de NR7302 geen 500-800 Mb los.FrankGNL schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:41:
[...]
Is dat niet de 100mb bug, zoek maar eens in dit forum.
Dat zou in de ACHA.5 firmware opgelost moeten zijn.FrankGNL schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:41:
[...]
Is dat niet de 100mb bug, zoek maar eens in dit forum.
Nee, want die bug zat/zit (?) in het LAN interface, niet op WAN.Kyle schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:02:
[...]
Als het de 100 Mb bug zou zijn, dan haalt de NR7302 geen 500-800 Mb los.
Tesla Model Y RWD (2024)
de UCG meet ook max 100Mb. kabels zijn trouwens belkin cat5e
Ik denk zelf dat het wellicht met de settings van de UCG te maken heeft.
Althans laat ik het zo zeggen, ik begrijp het verschil tussen IP passthrough mode en bridge mode niet helemaal.
Volgens Zyxel is het hetzelfde;
op de zyxel site staat dat het hetzelfde is;
terwijl hier staat dat het iets anders is;
https://www.iplocation.net/bridge-vs-passthrough
Ik heb geprobeerd DHCP op de Zyxel uit te zetten maar dat lukt niet? Of maakt dat niet uit?
Ik heb DHCPv4 op de UCG-Fiber ingesteld en de Zyxel op IP-Passthrough. Met die combinatie krijgt mijn UCG-Fiber het externe K&K IP-adres toegewezen.maqs69 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:15:
Current Firmware Version: 1.00(ACHA.5)b1_F0
Althans laat ik het zo zeggen, ik begrijp het verschil tussen IP passthrough mode en bridge mode niet helemaal.
Ik heb geprobeerd DHCP op de Zyxel uit te zetten maar dat lukt niet? Of maakt dat niet uit?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
In je eerste post zeg je: “De FW7302 geeft ip adressen in de range 192.168.0.x uit.”maqs69 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:15:
Current Firmware Version: 1.00(ACHA.5)b1_F0
Dan staat hij dus niet in bridge (Zyxel noemt dat IP pass through).
Ergens heb je een poort die op 100 Mbps. staat of een slechte ethernet kabel.
Na reboot weer 670 mbit. Gelijk weer de eerste regel uit de crontab gegooid en het ZTR69 process gekilled, to be sure
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
kun je die poort instellingen via het menu veranderen? waar kan ik die vinden?Wimlem schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:09:
Vandaag de zyxel hier een herstart gegeven. Poort was capped op 100mbit, speedtest kwam niet hoger.
Na reboot weer 670 mbit. Gelijk weer de eerste regel uit de crontab gegooid en het ZTR69 process gekilled, to be sure
Nee, dat de LAN poort soms op 100 Mbps. staat is een bug in de firmware. Die bij de laatste versie opgelost zou zijn.maqs69 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:36:
[...]
kun je die poort instellingen via het menu veranderen? waar kan ik die vinden?
:strip_exif()/f/image/YC1merSuQimaFUm3vPA6qKpA.png?f=user_large)
Met Klik&Klaar toch ook maar naar de NR7302 geswitched voor iets beter bereik + bridge mode (echt een must als je Unifi draait). Tot nu toe erg tevreden, down schommelt rond de 1Gb/s en up tussen de 100-150Mb/s. Ping is nog steeds aan de hoge kant, maar dat gaat ook niet beter worden tenzij Odido upgrades uitvoert.
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille