Toon posts:

[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 59.464 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
Toen de dell 2713hm te koop was heb ik hem besteld, en ook geen bleeding gelukkig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:10
shameete schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:27:
[...]

bij mij bleef het dus wel terugkeren, ander moederbord, andere voeding.. geen enkele verandering.

ik kwam er eigenlijk per toeval achter omdat ik de stroom er vanaf had gegooid, CMOS batterij eruit gelepeld en toen zag ik nog steeds de CPU_LED (Asus Qled) aanwijzing branden 8)7
bij andere meldingen die ik tegenkwam op internet blijven soms zelfs fans draaien of de lampjes van het toetsenbord branden, dat soort gekke fratsen.

ik wil wel graag m'n monitor weer middels DP aansluiten, dus ben nu maar druk op zoek naar een DP <--> mini DP kabel waarbij pin 20 ontbreekt, maar tot op heden niet kunnen vinden vanwege ontbrekende specsheets (heb nu een DeLock en daarbij is pin 20 aangesloten)
In het vorige deel stond er zo'n kabel. Volgens mij van Konig oid, zoek Deel 18 maar door.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
zojuist gedaan, maar ik kan er niet echt iets specifiek over vinden behalve dan dat het een normale DP kabel betreft en geen DP <--> DP mini.

dus maar wat webshops gemaild of ze wat voor me willen betekenen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:10
shameete schreef op maandag 13 mei 2013 @ 20:22:
zojuist gedaan, maar ik kan er niet echt iets specifiek over vinden behalve dan dat het een normale DP kabel betreft en geen DP <--> DP mini.

dus maar wat webshops gemaild of ze wat voor me willen betekenen. :)
Zie deze post: Anoniem: 357338 in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18" Helaas zegt hij niet precies welke kabel hij heeft gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik las gistermiddag in de Consumentengids van april 2013 het artikel "Niet goed, geen geld terug". Blijkt dat het toch lastig is in de praktijk om je geld terug te krijgen bij retourzendingen, ook al sta je volkomen in je recht volgens de Wet kopen op afstand.

Overigens zag ik in dat artikel ook nog iets interessants staan, namelijk dat winkels die voldoen aan de Thuiswinkel Waarborg geen 7, maar 14 dagen bedenktijd hebben. Hetzelfde geldt voor webwinkels die voldoen aan Webshop Keurmerk.

Het kan dus interessant zijn om je scherm bij een webwinkel met één van die twee keurmerken te kopen, zodat je een langere bedenktijd hebt en ook een kleinere kans op gezeik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 516179

Maar hoeveel heb je aan die extra 7 dagen wanneer het alsnog moeilijk is om je geld terug te krijgen? In de praktijk kosten dergelijke regels winkels gewoon een hoop geld, zeker wanneer er mensen de regels in hun eigen voordeel gebruiken (wat toch wel eens voorkomt). Daardoor is het in het voordeel van de webwinkel om het hierbij de consument zo moeilijk mogelijk te maken, wat volgens mij tegenovergesteld is aan de intentie van de regelgeving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 516179 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:01:
Maar hoeveel heb je aan die extra 7 dagen wanneer het alsnog moeilijk is om je geld terug te krijgen? In de praktijk kosten dergelijke regels winkels gewoon een hoop geld, zeker wanneer er mensen de regels in hun eigen voordeel gebruiken (wat toch wel eens voorkomt). Daardoor is het in het voordeel van de webwinkel om het hierbij de consument zo moeilijk mogelijk te maken, wat volgens mij tegenovergesteld is aan de intentie van de regelgeving.
Toch moeten ze niet zeuren en het gewoon doen. Dat zijn de plichten van de webshophouder. Dat is ze bekend als ze er mee starten. Winkels verwacht je vaak dat je spullen kan teruggeven, maar dat is juist tegenovergestelde waar. Het hoeft niet. Het is coulance blijkbaar.

Overigens is koop op afstand alleen geldig op consumentenaankopen. Toen ik mijn monitor heb besteld (zakelijk) heb ik expliciet moeten vragen of deze retour mag volgens consumenten koop op afstand. Bedrijven als Azerty en Salland doen dit niet zonder kosten. CD-Romland kon ik wel een deal maken. Gelukkig niet nodig, maar zeker met monitoren is het wel fijn om te kunnen doen. (Overigens verder niets mis met Azerty enzo, maar in dit geval kies ik eieren voor mijn geld)

Ontwikkelaar van Gleamy

Acties:
  • 0Henk 'm!
Anoniem: 516179 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:01:
Als winkels pretenderen te voldoen aan zo'n keurmerk, dan hebben ze zich ook te houden aan de regels van dat keurmerk. Als er dan toch problemen zijn, dan kan je gewoon contact opnemen met dat keurmerk, want die hebben een onafhankelijke klachtenbemiddeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
The Fox NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 23:02:
[...]

Zie deze post: Anoniem: 357338 in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18" Helaas zegt hij niet precies welke kabel hij heeft gebruikt.
inmiddels wat reacties terug, volgens ingewijden voldoet deze kabel aan de eis dat pin 20 niet is aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nog even een aantal reviews toegevoegd die nog ontbraken. Verder heb ik ook net het PDF datasheet van het LM290WW1-SSA1 paneel gevonden, dus ik heb ook even de specs van de U2913WM geupdate/verbeterd waar nodig.

Zo was onder andere de pixelpitch fout, dat moest 0.2628 mm zijn in plaats van 0.264 mm. Verder ontbrak het onderdeel over het exacte kleurbereik nog, doordat de kleurcoördinaten van de primaire kleuren mij niet bekend waren. Wat opvalt is dat voor een sRGB-scherm de dekking van de Adobe RGB kleurruimte opvallend hoog is met 91.2%.

EDIT: blijkbaar is dat een foutje in de excel-calculator die ik daarvoor gebruik. Was op te lossen door voor de Bx waarde 0.150000000000001 in te vullen in plaats van 0.15. Voor het totale kleurbereik en de sRGB dekking maakte dat niks uit, maar de Adobe RGB dekking sprong dan in één keer terug naar 77.8% (wat wel lijkt te kloppen).

EDIT2: bij de U2413, U2713H en U3014 ook even de dekking van de DCI-P3 kleurruimte toegevoegd, aangezien de Dell UltraSharp Color Calibration Solution ook een DCI-P3 Emulation optie heeft. Aangezien alle drie die schermen dezelfde kleurruimte hebben is de dekking van DCI-P3 voor alle drie 93.7%.

Rec. 709 heb ik overigens niet apart toegevoegd, aangezien die kleurruimte exact dezelfde kleurcoördinaten heeft als de sRGB kleurruimte.

EDIT3: heb je trouwens inmiddels al je U3014 binnen Knightwolf?

[Voor 41% gewijzigd door Kid Jansen op 14-05-2013 17:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:01
Ik ben her en der aan het kijken naar een extern scherm voor bij mijn MacBook. Mijn oog is onder andere gevallen op de Dell U2412m en U2413. Qua prijs zitten deze twee best veel uit elkaar.
Ik heb begrepen dat dit komt door het gebruikte paneel, de U2412m heeft een wat goedkoper paneel (8bit) dan die van de U2413 (10bit).

Nou vroeg ik mij af wat het nut is van een hoger bits paneel in je beeldscherm? Of meer of ik dat ga merken? Hoeveel bits is bijvoorbeeld het paneel wat in mijn rMBP zit?
Is het puur voor grafici of ga ik het als consument ook merken?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wat je zegt is niet helemaal waar, het paneel in de U2412M is namelijk 6bit+FRC en die in de U2413 is 8bit+FRC.

FRC werkt alleen met statische content, of dynamische content met een framerate die maximaal de helft is van de vernieuwingsfrequentie van het paneel (in de meeste gevallen dus 30 Hz). Doordat FRC tussenliggende kleuren simuleert door tussen twee nabij gelegen kleuren te schakelen bij elk nieuw frame.

Als je bijvoorbeeld de "8 bit" grijswaarde [167.5;167.5;167.5] weer zou willen geven, dan schakelt het scherm tussen [167;167;167] en [168;168;168] die wel beide echt 8 bit kleuren zijn.

Paneel in MacBook verschilt natuurlijk per model, elke nieuwe MacBook krijgt vrijwel altijd ook een nieuw paneel. Meestal hebben de MacBooks voor laptops wel goede panelen, maar vergeleken met een desktopscherm stelt het niks voor. Het is gewoon 6bit TN zonder FRC en vrij klein kleurbereik.

Overigens is het wel meer dan alleen het paneel dat het verschil in prijs tussen de U2412M en U2413 bepaald. Zo is de U2413 natuurlijk ook een stuk nieuwer en heeft bovendien veel betere elektronice er omheen. Zo zit er een veel betere scaler in, een 14 bit programmeerbare LUT, veel groter kleurbereik, een 4 poort USB 3.0 hub (i.p.v. USB 2.0) en een kaartlezer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dionos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 00:37
Talezz schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:57:
[...]

Ah top, bedankt. Weet iemand toevallig bij welke revisie de u2713hm nu zit? ik kan zo niks vinden op google hierover.
De meest recente (en eerste) revisie is Rev A01.

Ik heb zelf Rev A00 en ben er erg tevreden mee. Hij heeft geen backlight bleeding, maar heeft wel het probleem met het "zoemen". Rev A01 lijkt dit trouwens niet voor iedereen op te lossen. Sowieso is het in de praktijk wel zelden merkbaar (vooral bij het lezen van zuivere tekst op Wikipedia in een groot venster).

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kid Jansen schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:43:

EDIT3: heb je trouwens inmiddels al je U3014 binnen Knightwolf?
Ja dat heb ik, vanmiddag opgehaald bij 4Launch.

1e indruk na uitpakken: wat een goedkope plastic meuk, vind het echt een tegenvaller :/ De 3008 is zo mooi van geborsteld alu, ook de achterkant. 3008 is qua bouwkwaliteit en uitstraling echt 100x beter van de 3014. Waar de 3008 echt als profi top-kwaliteit en state-of-the-art scherm overkomt lijkt de 3014 het zoveelste huis-tuin-en-keuken-apparaat.

De 3014 is ook maar half zo dik als de 3008 en weegt ook ongeveer de helft. Dat laatste vind ik dan wel weer een voordeel, al boeit dat nik zolang hij op z'n plek staat (99,99% van de tijd).

Voor mij persoonlijk nog een nadeel is dat de ruimte tussen de poot en het scherm veel kleiner is, wat er in feite op neer komt dat het scherm veel verder naar achteren valt, en mijn center-speaker die op de voet onder het scherm lag nu een flink stuk uitsteekt. Maar dat was er toch al nooit voor gemaakt dus ach. Ben al blij datie er uberhaupt onder past.

En nog een nadeel is het mindere aantal aansluitingen. De composite had ik bv op m'n videorecorder aangesloten zodat ik op m'n scherm 'tv' kon kijken. Dat kan nu niet mee. Maar ook niet zo erg, gebruikte die functie maar hoogst zelden.

Eenmaal aangesloten en de PC opgstart kom ik natuurlijk meteen bij de kleuren. Gaat weer even tijd kosten om dat fatsoenlijk in te stellen en te calibreren (heb geen spider-dinges).

En last but not least: er zijn me zogauw nog geen dead/hot (sub)pixels opgevallen, wat natuurlijk heel goed is :) Later vanavond ga ik daar uitgebreid naar zoeken. En komende week zal ik dat nog es een keer doen.

Edit:
ohja en dan zijn er nog benaderings-gevoelige toetsen, waarvan er 1 (de onderste, belangrijkste) het niet goed lijkt te doen. Maar dat zal wellicht een kwestie van gewenning zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Knightwolf op 14-05-2013 23:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Qua design en bouwkwaliteit zijn er maar twee echt goede schermen geweest in de hele Dell UltraSharp serie en dat zijn de 2707WFP en 3008WFP. Bij alle andere schermen uit deze serie is de behuizing alleen maar plastic meuk.

Zou eigenlijk wel mooi projectje zijn om het paneel en elektronica van de U3014 in de behuizing van een 3008WFP te bouwen. Moet mogelijk zijn, want de hoogte en breedte van de hele paneelassemblage zijn gelijk bij beide schermen en die van de U3014 is ook nog eens een heel stuk dunner: 18.0 mm i.p.v. 42.3 mm. Je zou dan dus nog heel wat ruimte over houden.
Klopt, de 2707 heb ik ook even gehad, daarvan was de bouwkwaliteit idd gelijk aan de 3008, gewoonweg subliem. Jammer dat daar nu zo op bezuinigd wordt...
Maargoed, het gaat uiteindelijk om de beeldkwaliteit die het belangrijkste is.

Open maken en ombouwen ga ik niet aan beginnen. Leuk als je geld teveel hebt en het is niet erg als je per ongeluk wat kapot maakt... :P

De afmetingen schelen overigens wel flink. De 3014 is niet alleen bijna half zo dun als de 3008, zowel hoogte als breedte zijn zogauw op het oog een cm kleiner.

[Voor 18% gewijzigd door Knightwolf op 15-05-2013 00:04]

Knightwolf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 00:02:
De afmetingen schelen overigens wel flink. De 3014 is niet alleen bijna half zo dun als de 3008, zowel hoogte als breedte zijn zogauw op het oog een cm kleiner.
Is ook zo, afmetingen van 3008WFP zonder voet zijn 696.67 x 95.50 x 459.07 mm (BxDxH) en van U3014 689.7 x 61.0 x 449.2 mm.

Grappige is dat het verschil in breedte en hoogte alleen in de behuizing zit, want breedte en hoogte van paneelassemblage zijn exact hetzelfde bij die twee, namelijk 677.30 x 436.80 mm. Bij de U3014 kunnen de randen dus ook niet veel smaller, want er zit maar 6 mm rondom het paneel.

Grootste deel van rand komt dus ook door het paneel, de paneelassemblage is namelijk 36 mm breder en hoger dan het actieve deel van het scherm, dus je hebt sowieso al 18 mm per kant daarvan.

• Anoniem: 151407
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik kijk nu naar de U2713HM als nieuwe monitor, er staat dat hij 100mm vesa heeft maar ik lees overal dat daar een mounting kit van dell voor nodig is?

ik heb mijn huidige asus al aan de muur hangen met een beugel, kan iemand bevestigen of ik met elke 100m vesa de U2713HM gewoon kan ophangen zonder speciale dell mounting kits?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:14

vhal

ಠ_ಠ

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de 2713HM ter vervanging van mijn 2709W. Het kleurbereik wat ik erop achteruit ga is van minder belang. Met de 2709W was het altijd aanrommelen met kleurprofielen en programma's die er niet mee overweg konden. Dus dan maar terug naar sRGB zonder gezeik. Verder heb ik de monitor gewoon bij Dell zelf besteld, door de 30% kortingscode scheelde het tussen de webshops onderling niet meer zo veel. En met 3 jaar garantie heb ik iets meer vertrouwen in Dell dan een willekeurige webshop die 50€ goedkoper blijkt te zijn.

Overigens wel jammer dat de 3014 vs 3008 een achteruitgang qua design voor je blijkt te zijn Knightwolf. Maar na een week zal je dat wel vergeten zijn :P

@ xennox

Dit staat in de manual, volgens mij kan je er een standaard VESAmount erop zetten. Wellicht dat hij iets verdiept ligt tov de behuizing.

Refer to the instructions that come with the VESA-compatible base mounting kit.
1. Place the monitor panel on a soft cloth or cushion on a stable flat table.
2. Remove the stand.
3. Use a screwdriver to remove the four screws securing the plastic cover.
4. Attach the mounting bracket from the wall mounting kit to the LCD.
5. Mount the LCD on the wall by following the instructions that came with the base mounting kit.
NOTE: For use only with UL Listed Wall Mount Bracket with minimum weight/load bearing capacity of 5.6 kg.

[Voor 32% gewijzigd door vhal op 15-05-2013 10:46]

STRAVA

Anoniem: 151407 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:38:
Ik kijk nu naar de U2713HM als nieuwe monitor, er staat dat hij 100mm vesa heeft maar ik lees overal dat daar een mounting kit van dell voor nodig is?

ik heb mijn huidige asus al aan de muur hangen met een beugel, kan iemand bevestigen of ik met elke 100m vesa de U2713HM gewoon kan ophangen zonder speciale dell mounting kits?
Met de U2713HM heb ik geen ervaring, maar alle Dell UltraSharp schermen die ik in mijn handen heb gehad (U2312HM, U2412M, U2410, U2711, U3011) hadden gewoon een normale VESA 100 mm bevestiging waar je verder niks voor nodig had.

• Niet online
Heb wel op werk een 2913 staan, zal die eens kijken.
Vind 2913 wel erg vette monitor maar mis wel de 1440 tegenover de 1080 op de 2913.

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-08-2021
Ik ga vanavond 3 stuks U2312HM bestellen voor gaming doeleinden. Zal mijn bevindingen over een paar dagen wel hier posten.

Ik vroeg mij alleen af: wat heeft pixelgarantie (wat vaak enkele tientjes extra kost) voor nut als je gewoon je aangekochte monitor sowieso terug mag sturen op basis van de wet koop op afstand? De meeste dode pixels merk je toch wel direct, of in de eerste dagen wel op?

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Niet online
Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart net besteld met soundbar.
Kwa pixels komt het wel goed met een GTX670 FTW via displayport.

lang getwijveld tussen de U2713HM en de 2913 maar kies toch voor 16:9 formaat.
In de doos, geen piepschuim meer maar super ingenieus gevouwen karton. Resulteert in kleinere doos en is ook beter voor het milieu. Wellicht dat karton ook goedkoper is.

Kabels, CD, short manual en fabrieks-calibratierapport!
Het alleen Grieks-talig garantiecertificaatje ga ik nog even over bellen, dit zou op z'n minst gewoon Nederlands moeten zijn.

Monitor voor- en achterkant en aansluitingen

USB-aansluiting en SD-cardreader

Scherm met poot

3008WFP vs U3014. Verschil is duidelijk. High quality aluminium van de 3008 tegen goedkoop plastic van de 3014.

Links 3014, staal met plastic kap er over. Rechts 3008, glazen voet met aluminium poot.

Van een volwassen scherm (3008, rechts) naar een kinderschermpje (3014, links).

De poot van de 3008 zit echt met 4 torx-boutjes in de VESA-aansluiting geschroefd.

De poot van de 3014 zit niet geschroefd maar alleen geklikt en zit vast met 3 plastic haakjes. Dus voorzichtig zijn met oppakken aan de poot.

De schroeven zijn alleen voor VESA bevestiging, niet voor de poot helaas.

Wat me ook echt tegen viel is dat de U3014 helemaal niet zo'n mat scherm heeft, zit een beetje tussen glossy en mat in. Ik heb een hekel aan glossy dus doe mij maar helemaal super mat.

En de nieuwe U3014 op z'n plek.

[Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 15-05-2013 14:34]

Kid Jansen schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 22:52:
*knip startpost*
Hoe kom ik in het service menu?

Voor de U2410, U2413, U2711, U2713H, U3011 en U3014:
  • zet het scherm uit
  • houdt de tweede en vierde knop van de OSD bediening ingedrukt en zet het scherm aan
  • als het goed is gaan alle lampjes van de OSD bedieningsknoppen nu tegelijk branden
  • laat de tweede en vierde knop van de OSD bediening weer los
  • wacht nu totdat je beeld hebt
  • druk op de bovenste knop van de OSD bediening
  • als het goed is verschijnt het Service Menu middenboven in beeld
Ik heb dit even uitgeprobeerd met mijn U3014 en er zijn 2 dingen anders dan hier beschreven:
de ledjes in de OSD-toetsen gaan net als met normaal aanzetten 1 voor 1 aan en niet tegelijk, maar ze blijven wel allemaal aan ipv dat ze 1 voor 1 weer uit gaan. Ze gaan dus niet meer uit, tot je het scherm met de powerknop uitgezet hebt.

En het 2e is dat het Service Menu linksboven in de hoek komt en niet middenboven.

• kaos001
  • Laatst online: 14:29
@Knightwolf;

Je klinkt alsof je er eigenlijk totaal niet blij mee bent.
Geen optie om alsnog dit scherm niet te nemen en bij je oude scherm te blijven?

Soundcloud

Ik ben er wel blij mee want heb weer beeld op 2560x1600 resolutie voor m'n neus :P en als scherm op zich is het zeker niet verkeerd. Alleen vergeleken de 3008 die ik had is het gewoon best wel een achteruitgang. Sja shit happens.
Zolang de kleuren goed zijn en hij geen hot/dead pixels heeft ga ik het er gewoon mee doen :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Het valt mij op hoeveel dikker dunner de 3014 is tov zijn oudere versie...

[Voor 10% gewijzigd door vhal op 15-05-2013 16:13. Reden: verkeerd gezien]

STRAVA

Knightwolf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:18:
Ik heb dit even uitgeprobeerd met mijn U3014 en er zijn 2 dingen anders dan hier beschreven:
de ledjes in de OSD-toetsen gaan net als met normaal aanzetten 1 voor 1 aan en niet tegelijk, maar ze blijven wel allemaal aan ipv dat ze 1 voor 1 weer uit gaan. Ze gaan dus niet meer uit, tot je het scherm met de powerknop uitgezet hebt.

En het 2e is dat het Service Menu linksboven in de hoek komt en niet middenboven.
Okee, maar dat laat ik dan verder wel gewoon zo staan in de TS. Het gaat er om welke knoppen je in moet drukken om er in te komen.
Knightwolf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:32:
Wat me ook echt tegen viel is dat de U3014 helemaal niet zo'n mat scherm heeft, zit een beetje tussen glossy en mat in. Ik heb een hekel aan glossy dus doe mij maar helemaal super mat.
Zo, dat is inderdaad nogal een verschil zeg. Volgens mij is die coating nog weer een stuk minder mat dan van de U2212HM, U2312HM en U2412M.

Verder is het maar goed dat je vooral tegen de voorkant van het scherm aankijkt, want de achterkant is een gigantische achteruitgang. Ik vind vooral de voet van de 3008WFP veel mooier. Die zou je nog wel kunnen hergebruiken op de U3014 aangezien het allebei VESA 100 mm is, weet alleen niet of dat echt staat bij de U3014.

Verder ben je ook je CF-cardreader kwijt en al je analoge aansluitingen (VGA, composiet, S-video en component). Ook ben je een DVI-D aansluiting kwijt, maar daar krijg je dan wel weer een mini-DisplayPort voor terug.

Het is maar goed dat het paneel en de elektronica beter zijn, anders was het echt een achteruitgang. Vooral de mogelijkheid het scherm hardwarematig te kalibreren is voor een scherm van die prijs uitzonderlijk en als je het formaat ook nog eens meeneemt ongekend. Beetje knullig alleen dat je dat dan alleen met de X-Rite i1Display Pro colorimeter kan doen en niet met i1Pro 2 spectrofotometer.
vhal schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:42:
Het valt mij op hoeveel dikker de 3014 is tov zijn oudere versie...
Eh, dunner bedoel je... De dikke is juist de 3008WFP, de U3014 is de dunne. Scheelt inderdaad behoorlijk wat, 61.0 mm tegenover 95.5 mm.

[Voor 6% gewijzigd door Kid Jansen op 15-05-2013 15:49]

Kid Jansen schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:47:
[...]

Okee, maar dat laat ik dan verder wel gewoon zo staan in de TS. Het gaat er om welke knoppen je in moet drukken om er in te komen.
Ok dat is aan jou, het viel me op dus ik meld het ff :)
De gebruikte toetsen kloppen idd.
Zo, dat is inderdaad nogal een verschil zeg. Volgens mij is die coating nog weer een stuk minder mat dan van de U2212HM, U2312HM en U2412M.
Het verschil is idd echt groot. En nu ik hier overdags aan de computer zit merk ik dat verschil ook al. Gelukkig valt het minder op als het scherm aan staat, maar zie wel meer spiegeling van het licht, dat ik schuin-achter me heb, dan ik gewend was met m'n 3008.
Verder is het maar goed dat je vooral tegen de voorkant van het scherm aankijkt, want de achterkant is een gigantische achteruitgang.
De rand rondom aan de voorkant is net zo'n achteruitgang. Het ziet er hetzelfde uit als geborsteld alu, maar dan van plastic :/
Ik vind vooral de voet van de 3008WFP veel mooier. Die zou je nog wel kunnen hergebruiken op de U3014 aangezien het allebei VESA 100 mm is, weet alleen niet of dat echt staat bij de U3014.
Nog niet aan gedacht, dat zou ik es kunnen proberen. Als het tenminste werkt met het sluitingsmechanisme in de behuizing van de 3014 (hoewel, zou moeten, een gewone VESA aansluiting werkt immers ook). Leuk idee, ga het straks even proberen. Enige nadeel is dat de hoogteverstelling dan niet meer zal werken omdat de weerstand is gebaseerd op het gewicht van het scherm, en de 3014 veel lichter is. Maargoed hij stond bij mij altijd al in de hoogste stand dus zal dat zal voor mij geen punt zijn.
Verder ben je ook je CF-cardreader kwijt en al je analoge aansluitingen (VGA, composiet, S-video en component). Ook ben je een DVI-D aansluiting kwijt, maar daar krijg je dan wel weer een mini-DisplayPort voor terug.
Mja dat hele USB/cardreader dinges gebruik ik toch niet, had er van mij ook niet in hoeven te zitten :)
Verder, sja het is leuk om zoveel aansluitingen te hebben, maar zolang als je ze toch niet gebruikt zijn ze toch nutteloos :P Het is wel zo dat de 3014 hierdoor bij voorbaat wel minder universeel ingezet kan worden dan de 3008. Maar dat zie ik meer als probleem voor Dell zelf.
Het is maar goed dat het paneel en de elektronica beter zijn, anders was het echt een achteruitgang. Vooral de mogelijkheid het scherm hardwarematig te kalibreren is voor een scherm van die prijs uitzonderlijk en als je het formaat ook nog eens meeneemt ongekend. Beetje knullig alleen dat je dat dan alleen met de X-Rite i1Display Pro colorimeter kan doen en niet met i1Pro 2 spectrofotometer.
Het hardwarematig calibreren ben ik nog niet tegengekomen, maar dat is natuurlijk wel een pluspunt.

Wat ik persoonlijk ook nog als nadeel kan opsommen is dat het scherm veel minder warm wordt, LED vs CCFL, dat wordt dus meer stoken als het koud is omdat het scherm dat niet meer voor me doet :P

Edit:
en ook nog een voordeel voor de 3014 te noemen :P is de opstarttijd. Bij aanzetten duurde het na de druk op de knop bij de 3008 zo'n 8 hele seconden voor je pas beeld had, en bij de 3014 is dat maar zo'n 4 seconde (beide niet met stopwatch gemeten, ongeveer dus).

Edit 2:
En nog een verschil dat ik kan opnoemen, dat ik de 3008 altijd op 0% brightness had staan en dat was al fel genoeg, de 3014 moet ik op 15% houden om op een ongeveer gelijkwaardige hoeveelheid licht te komen. De 3014 is op 0% dus een stuk donkerder dan de 3008.
Dit is zowel een voordeel als nadeel. Het voordeel is dat hij dus donkerder kan :P het nadeel is dat hoe feller hoe sneller de backlight 'op' is. Al weet ik niet of dat verschil in LED vs CCFL uberhaupt wel vergelijkbaar is...

[Voor 100% gewijzigd door Knightwolf op 15-05-2013 16:22]

Knightwolf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:53:
Het hardwarematig calibreren ben ik nog niet tegengekomen, maar dat is natuurlijk wel een pluspunt.
Moet je Dell UltraSharp Color Calibration Solution voor installeren en natuurlijk een X-Rite i1Display Pro colorimeter voor hebben.
Wat ik persoonlijk ook nog als nadeel kan opsommen is dat het scherm veel minder warm wordt, LED vs CCFL, dat wordt dus meer stoken als het koud is omdat het scherm dat niet meer voor me doet :P
Haha, dat zou ik zelf juist als een voordeel zien. Ik heb het eigenlijk nooit koud, heb zelden verwarming aan, maar zou in zomer af en toe wel een airco hier willen hebben.
Heb zojuist in photoshop een paar testkleuren-platen gemaakt in de resolutie van het scherm: R, G, B, C, M, Y, zwart en wit. Daarna 1 voor 1 fullscreen bekijken en het scherm afspeuren. Gelukkig in geen van alle kleuren dead/hot (sub)pixels kunnen ontdekken :) Volgende week nog eens checken.

Heb wel het idee dat langs de linker rand een baan van 5-6 cm iets donkerder is dan het midden, maar dat is alleen te zien met goed zoeken op een egaal licht vlak. Rechts zie ik iets van een baan die begint onderin de hoek tot 8-10 cm in het midden tot 5 cm bovenaan dat alleen op een wit vlak (zoals windows verkenner waarin ik het al dacht te zien) ietwat grauwgroenig lijkt, en eveneens iets donkerder dan het midden. Maar dit alles is echt maar heel minimaal en als ik gewoon normaal werk stoort het niet.

Dead/hot (sub)pixels erger ik me flink aan (dus gelukkig dat ze er niet zijn en hoop dat het zo blijft), maar dit soort onopvallende nuances, lekker belangrijk :)

En op een egaal zwart vlak zie ik wel aardig wat backlight bleeding, zelfs bij de 15% helderheid waar ik nu mee werk (laat staan met default 50% of meer, dan wordt het echt grijs ipv zwart), maar heb niet echt vergelijk om te zien of het relatief veel is of gemiddeld/normaal is. Het stoort me iig niet omdat het wel netjes egaal is.

[Voor 74% gewijzigd door Knightwolf op 15-05-2013 18:48]

Knightwolf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 18:35:
En op een egaal zwart vlak zie ik wel aardig wat backlight bleeding, zelfs bij de 15% helderheid waar ik nu mee werk (laat staan met default 50% of meer, dan wordt het echt grijs ipv zwart), maar heb niet echt vergelijk om te zien of het relatief veel is of gemiddeld/normaal is. Het stoort me iig niet omdat het wel netjes egaal is.
Dan is het geen backlightbleeding, maar IPS glow. Backlightbleeding is echt alleen maar lichtere plekke precies op de rand.

Dit is backlightbleeding:

(klikbaar voor grote versie)

U2711 op brightness 100 (wel met 7329.5 branduren op de teller), geschoten met Canon EOS 600D op ISO 100, f/4.0 en 0.3 s.
Oh ik dacht dat elke vorm van licht-doorlaat 'backlight bleeding' heette? In feite is dat ook zo, het 'bloedt' langs de pixelranden heen. Dat kan zijn in egale vorm (overal even veel) en in vlekkenvorm (niet overal even veel).
En een PVA-scherm heeft minder bleeding dan een IPS-scherm, dat is een bekend feit. Bij PVA heet het toch niet ook "ips glow"? of is het dan pva-glow? lol...
En het verschijnsel is afhankelijk van kijkhoek. Recht van voren is het minimaal, van de zijkanten/boven/onder heel erg. Wat dat betreft is een groot scherm wel weer een nadeel, je zit er op normale werk afstand nooit overal tegelijk recht voor.

[Voor 36% gewijzigd door Knightwolf op 15-05-2013 23:21]

Knightwolf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:17:
Oh ik dacht dat elke vorm van licht-doorlaat 'backlight bleeding' heette? In feite is dat ook zo, het 'bloedt' langs de pixelranden heen. Dat kan zijn in egale vorm (overal even veel) en in vlekkenvorm (niet overal even veel).
En een PVA-scherm heeft minder bleeding dan een IPS-scherm, dat is een bekend feit. Bij PVA heet het toch niet ook "ips glow"? of is het dan pva-glow? lol...
En het verschijnsel is afhankelijk van kijkhoek. Recht van voren is het minimaal, van de zijkanten/boven/onder heel erg. Wat dat betreft is een groot scherm wel weer een nadeel, je zit er op normale werk afstand nooit overal tegelijk recht voor.
Dat is tekstboek IPS-glow. Bleeding is alleen langs de randen en is eigenlijk altijd vlekkerig en niet kijkhoek afhankelijk. Verder heb je nog de uniformiteit van de backlight die voor verschillen zorgt (die brandt immers even hard of je nou een wit of een zwart scherm weergeeft).

Wat betreft overige lichtlekkage, een paneel kan niet al het licht blokkeren, maar dat zwart niet echt zwart (dus 0 cd/m²) is, wordt geen bleeding genoemd als het egaal is.

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:32
Ik lees toch wel veel problemen met de nieuwe Dell UltraSharp U2713HM ,,,,, en dat is nu net het scherm wat ik wil gaan aanschaffen.

Heb op dit moment een LG 27-inch TN panel van 4 jaar oud dus veel minder kan het niet worden :) maar ik heb geen backlight-bleeding en dode pixels.

Kan iemand me vertellen of de backlight-bleeding bij de Dell UltraSharp U2713HM allemaal wel meevalt of dat het alleen maar met brightness 100 is waar te nemen, ik heb namelijk een enorme hekel aan backlight-bleeding.
Kid Jansen schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 00:13:
[...]

Dat is tekstboek IPS-glow. Bleeding is alleen langs de randen en is eigenlijk altijd vlekkerig en niet kijkhoek afhankelijk. Verder heb je nog de uniformiteit van de backlight die voor verschillen zorgt (die brandt immers even hard of je nou een wit of een zwart scherm weergeeft).

Wat betreft overige lichtlekkage, een paneel kan niet al het licht blokkeren, maar dat zwart niet echt zwart (dus 0 cd/m²) is, wordt geen bleeding genoemd als het egaal is.
Ok prima :)

Wbt de backlight-uniformiteit, bij CCFL kan dat vrij makkelijk voor net zichtbare (neem aan altijd verticale?) banen leiden, weet jij hoe dat zit met LED? En is er nog een noemenswaardig verschil tussen full LED en edge-lit LED (zoals mijn 3014)? Het lijkt me dat de uniformiteit met LED een stuk beter/betrouwbaarder is dan met CCFL?
Ik heb geen idee hoe de backlightlayout van de LM300WQ6-SLA1 is. Bij de LM300WQ5-SLA1 staat in de datasheet directlight type 18x ccfl, maar bij de LM300WQ6-SLA1 staat alleen maar backlight assembly.

Full LED (matrix) backlighting heeft natuurlijk een veel betere uniformiteit en daarvan zou de uniformiteit ook vrij gemakkelijk bijgesteld kunnen worden en ook kan het extra functionaliteit, zoals local dimming, toevoegen. Maar het is veel duurder en ook behoorlijk zeldzaam. Eigenlijk zie je matrix backlighting alleen maar bij RGB LED, bij W-LED, B+RG LED en GB-LED zie je het eigenlijk nooit.

Bij edgelit heb je 1 tot 4 strips langs de randen en wordt met diffusers gezorgd voor een uniforme verdeling van het licht. Dan kunnen de LED-strips zelf nog zo uniform zijn, op die manier krijg je nooit een echt uniforme verlichting van het paneel.

• Nightquest77
Nightquest77 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:13:

Ik vroeg mij alleen af: wat heeft pixelgarantie (wat vaak enkele tientjes extra kost) voor nut als je gewoon je aangekochte monitor sowieso terug mag sturen op basis van de wet koop op afstand? De meeste dode pixels merk je toch wel direct, of in de eerste dagen wel op?
Ik kreeg nu weer een automatisch mailtje van de webshop met daarin de vraag of ik heel zeker weet of geen pixelgarantie wil (10 euro extra per monitor). Kan iemand nog een reactie geven op mijn vraag die ik eerder stelde?

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Je hebt standaard de pixelgarantie van Dell bij het scherm zitten waardoor je voor hot (sub)pixels het scherm kan terugsturen. Die garantie hoort bij het scherm, dus elke webwinkel zou die garantie ook moeten geven. De garantie wordt namelijk bepaald door de fabrikant, maar de leverancier moet voor de afhandeling zorgen. Dit is ook gewoon volgens de wet vastgelegd, dus de webwinkel mag daar niet proberen onderuit te komen (doen ze overigens wel)

Verder kan je natuurlijk gebruik maken van je bedenktijd volgens de wet kopen op afstand. Normaal is dat 7 werkdagen die beginnen op de dag na ontvangst. Dus krijg je het scherm op een woensdag, dan is donderdag de eerste dag van je bedenktijd en kan je het scherm terugsturen tot en met de donderdag daar op zodat het uiterlijk de vrijdag daar op binnen is bij de winkel.

Bij onder andere winkels die voldoen aan Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk is dit geen 7 werkdagen maar 14 gewone dagen.

Zie ook Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19" en Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19".

Voor de rest geldt natuurlijk de ISO normgeving waar het scherm aan hoort te voldoen, zie daarvoor het onderdeel Hoe werkt de Dell Premium Panel Guarantee pixel garantie? in de FAQ.

Anoniem: 516179

Je mag in principe altijd de wet koop op afstand gebruiken om het terug te sturen, maar mijn advies zou dan wel zijn om niet te vermelden dat het gaat om dooie pixels. Op dat moment is mijn ervaring namelijk dat webshops erg moeilijk gaan doen. Niet helemaal eerlijk wellicht maar ik zou toch aanraden dan te zeggen dat de monitor bijvoorbeeld toch niet zo beviel en dan bij een andere webshop het nog eens te proberen.

• Nightquest77
Vriendelijke bedankt voor jullie uitleg, ik kies er dan ook maar voor om geen extra pixelgarantie bij te kopen.

Afhankelijk van hoe ernstig de pixeleffecten zijn zal ik dan gebruik maken van de premium pixelgarantie, of de bedenktijd.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 12:30
RoaDHouse schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 00:46:
Kan iemand me vertellen of de backlight-bleeding bij de Dell UltraSharp U2713HM allemaal wel meevalt of dat het alleen maar met brightness 100 is waar te nemen, ik heb namelijk een enorme hekel aan backlight-bleeding.
Echte backlight bleeding heb je ook bij een lagere brightness. Het is feitelijk gewoon een contrastverlies in het paneel en een lagere brightness zorgt voor een algeheel mindere helderheid.

De 2713HM die ik heb heeft rechtsonder ook een goede zweem. De IPS-glow over het algemeen is al behoorlijk, maar in die hoek (zegge 20-30% van totale schermoppervlak) wordt het dan echt onacceptabel. Ik kan alleen fatsoenlijk een film kijken als ik er *recht* voor zit. Met name verticaal omhoog is de kijkhoek diep triest. Heb eens vergeleken met mijn HP Elitebook TN-scherm en die was beter in verticale kijkhoek bij donkere scenes. :X Zal daar eens foto's van proberen te schieten het weekend.

Nou gebruik ik mijn scherm vooral voor tekstverwerken, browsen en vele terminalvensters die tegelijk openstaan, dus dan heb ik dat niet echt nodig. Als je films gaat kijken op een 2713HM zou ik je echt op het hart willen drukken eerst bij een fysieke winkel hem uit te proberen alvorens je hem koopt.

Wat ik ook heel storend vind bij film kijken is dat de rand van de bezel naar het paneel toe glossy is en de laatste beeldlijnen reflecteert. Dit reflecteert best wel veel en vind ik erg storend. Ook met tekstverwerken merk ik dit als ik onderaan zit te typen - de laatste regel zie je dan dubbel zeg maar. De 2212H die ik op het werk gebruik heeft dit niet, maar weer juist een enorme duidelijke ledstrip aan de rechterkant. Scrollbalken zijn daar typisch meer een heuvelpatroon... |:(

Wat mijn 2713HM wél goed doet is de uniformiteit van de backlight.

Volgende keer heb ik wat meer geld te besteden hoop ik en dan koop ik gewoon een Eizo. Heb nu wel geleerd dat Dell UltraSharp niet is wat ik ervan verwacht had.

[Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 16-05-2013 11:40]

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• RoaDHouse
@gertvdijk

Bedankt voor de info, ik denk dat ik idd eerst in de winkel wil zien of deze problemen zich voordoen. Ik heb ook bij andere merken zoals Samsung, LG gekeken maar ook daar heb je veel problemen.

Wat Eizo betreft, daar heb ik echt hele slechte ervaringen mee (niet met de service maar met de kwaliteit) ik heb 1200 euro voor een scherm betaald en alleen maar ellende, 2x een nieuwe in anderhalf jaar tijd en nog is het niet goed.
En geloof me die hebben ook backlight-bleeding.

• Niet online
mijn 2713HM is net binnen, geen bleeding wel 3 defecte pixels maar echt precies rechts onderin waar de klok zit, niet storend maar gaat wel om een nieuwe vragen..

• RoaDHouse
Anoniem: 151407 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:13:
mijn 2713HM is net binnen, geen bleeding wel 3 defecte pixels maar echt precies rechts onderin waar de klok zit, niet storend maar gaat wel om een nieuwe vragen..
Het is me nu wel helder dat Dell geen goede monitoren kan produceren, na een aantal uren lezen op het internet kom je overal dode pixels en en backlight-bleeding tegen.

• Nightquest77
RoaDHouse schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:27:
[...]

Het is me nu wel helder dat Dell geen goede monitoren kan produceren, na een aantal uren lezen op het internet kom je overal dode pixels en en backlight-bleeding tegen.
Omdat mensen die klagen die uitgebreid overal op internet zetten, en de mensen waar niks mis is geen reden hebben om daar een topic voor te openen.

RoaDHouse schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:27:
Dell maakt de panelen niet. Die zijn allemaal afkomstig van LG Display, dus dan zouden de IPS beeldschermen van Apple, ASUS, Eizo, Fujitsu, HP, iiyama, LaCie, Lenovo, LG, NEC, Philips en Quato er ook allemaal last van moeten hebben. En dat blijkt ook gewoon het geval te zijn.

De Dell UltraSharp serie is de populairste van allemaal, dus daar zal je ook de meeste problemen van vinden.

Mijn eigen U2711 heeft 0 pixeldefecten (meteen bij eerste exemplaar) en de backlightbleeding valt alleen op met 21:9 films waarbij je zwarte balken boven en onder hebt. In andere gevallen heb ik er nooit last van.

De kwaliteitseisen van LG zijn gewoon veel te soepel. Als je de datasheets bekijkt van de panelen die in de Dell UltraSharp serie gebruikt worden (en ook in schermen van de merken die ik eerder noemde) dan zie je dat de foutmarges echt gigantisch zijn. Dell kan moeilijk de helft van de panelen weggooien omdat ze niet helemaal goed zijn.

Eizo corrigeert een aantal gebreken van de monitor door middel van extra elektronica, bijvoorbeeld de uniformiteit met de Digital Uniformity Equalizer die je terug vindt op schermen uit de ColorEdge serie. Maar daar betaal je dan ook flink voor.

[Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 16-05-2013 19:40]

• Niet online
tja geval shit happens maar wat ik niet snap is dat dell alle ultrascharps voorziet van rgb certificaat c.q kleuren keuring, als ze het scherm testen kijken ze dan niet naar de pixels?
in hoeverre is dan die kleuren test wel waar:)

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 16-05-2013 18:18]

• RnB
RoaDHouse schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:12:
@gertvdijk

Bedankt voor de info, ik denk dat ik idd eerst in de winkel wil zien of deze problemen zich voordoen. Ik heb ook bij andere merken zoals Samsung, LG gekeken maar ook daar heb je veel problemen.

Wat Eizo betreft, daar heb ik echt hele slechte ervaringen mee (niet met de service maar met de kwaliteit) ik heb 1200 euro voor een scherm betaald en alleen maar ellende, 2x een nieuwe in anderhalf jaar tijd en nog is het niet goed.
En geloof me die hebben ook backlight-bleeding.
Niet helemaal ontopic misschien, maar ik heb net een Eizo binnengekregen die perfect is. Geen last van backlight bleeding en het beeld is prachtig. En dit was geen model van €1200,-, maar één van €450,-. :+
Anoniem: 151407 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:20:
tja geval shit happens maar wat ik niet snap is dat dell alle ultrascharps voorziet van rgb certificaat c.q kleuren keuring, als ze het scherm testen kijken ze dan niet naar de pixels?
in hoeverre is dan die kleuren test wel waar:)
Kleurkalibratie wordt altijd alleen maar op het midden van het scherm gedaan en het heeft ook niet echt last van een defecte pixel in de target area. Die kalibratie zegt dus ook niks over de uniformiteit. De resultaten gelden dus eigenlijk alleen voor het midden van het scherm, want elders op het scherm zal de helderheid en kleurtemperatuur eigenlijk altijd afwijken.

Een kalibratie van het hele scherm zou alleen mogelijk zijn met RGB matrix backlighting, maar voor zover ik weet is er geen één die dat ook echt kan (dus waarbij je de kleur- en helderheiduniformiteit van de backlight kan kalibreren). Zelfs de pricewatch: HP DreamColor LP2480zx Zwart en pricewatch: Quato Intelli Proof 240 LED excellence Zwart hebben dat niet en dat zijn zo ongeveer de meest high-end schermen die je kan krijgen voor grafische toepassingen.

Wat wel mogelijk is, is om het te corrigeren in een extra laag over het paneel wat Eizo dus met haar ColorEdge schermen doet met die Digital Uniformity Equalizer.

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:23
He allemaal ik heb net me 2412M binnen en ik hoopte of iemand een goede kleurensetting weet voor games of moet ik gewoon de game preset mode gebruiken?

ps4 account : Adeadly92

Mijn ervaring is dat de alle preset-waardes in de monitor allemaal lelijke sterk afwijkende kleuren geven. Ik zie er dan ook geen enkel nut in. Mijn scherm staat gewoon op 'standaard' omdat die het natuurlijkst oogt en dan hooguit in windows 7 de kleurprofiel-calibratie toepassen en dat is genoeg om alle kleuren in alle mogelijke toepassingen goed te laten zijn. Kantoorwerk, grafische toepassingen, games, films, allemaal prima. Wat mij betreft dan.

[Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 16-05-2013 20:43]

Gewoon op Standard laten staan, tenzij je gaat kalibreren, dan op Custom Color. Aangezien de U2412M een sRGB monitor is hoef je ook geen kleurprofiel in te laden, aangezien alle programma's en besturingssystemen standaard al uit gaan van sRGB.

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Idd, op standaard laten, ik vind het de beste op moment samen met een kleur profiel van tftcentral.

Ik ben erg onder de indruk van een Dell monitor, had altijd Samsung monitoren.

16:10 is echt geniaal, ik ga nooit weer terug naar 16:9.

[Voor 14% gewijzigd door Signex op 16-05-2013 22:24]

• Anoniem: 153166
  • Niet online
Hebben andere ook last van die verticale lijnen die de dell monitoren geven na verloop van tijd? In de laatste 5 jaar heb ik 7 Dell monitoren gehad die de verticale lijnen kregen. De monitoren waar ik het over heb is de 2709W en de U2711. De monitoren van dell zijn altijd goed maar nu ik weer lijnen heb en geen garantie meer heb op mijn U2711 ben ik dus van plan om naar een ander merk over te stappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-03 18:27
Anoniem: 153166 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:26:
Hebben andere ook last van die verticale lijnen die de dell monitoren geven na verloop van tijd? In de laatste 5 jaar heb ik 7 Dell monitoren gehad die de verticale lijnen kregen. De monitoren waar ik het over heb is de 2709W en de U2711. De monitoren van dell zijn altijd goed maar nu ik weer lijnen heb en geen garantie meer heb op mijn U2711 ben ik dus van plan om naar een ander merk over te stappen.
Ik heb hele dikke zwarte lijnen in mijn Dell monitor uit 2009, natuurlijk net buiten de garantie. Maar gewoon zo erg dat je ze bij heldere beelden in daglicht nog ziet. Toen ik Dell hierover belde kreeg ik 'buiten de garantie, pech gehad' verhaal. Toen ik wees op dat ze buiten de garantie ook hun wettelijke verplichtingen hadden kreeg ik geen antwoord. Ook op schriftelijke klachten geen antwoord. Beetje klaar met Dell nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-08-2022
In hoeverre is die kalibratie belangrijk die bv al bij Dell uit de fabriek wordt gevoerd? Ik zie bv bij Coolblue een Philips (http://www.monitorstore.b...hilips-272p4qpjkeb.html), lijkt me op zich een mooi alternatief. Enkel is deze niet gekalibreerd vanuit de fabriek.
Veel vind ik er voor de rest niet over. Voor het prijsverschil moet ik het alleszins niet doen.

Ik gebruik mijn pc niet voor fotografie of andere aangelegenheden die de grafische kant op gaan. Enkel studiewerk, gaming, films en andere dagelijkse bezigheden. Voor mij is het belangrijkste dat het scherm zo laag mogelijk komt, aangezien ik een verhoogd schap heb staan op mijn bureau (met daaronder een center speaker) waarop het scherm op te staan komt. Een minimale hoogte van 43 cm evenaart mijn huidige Samsung P2350. Momenteel voor mij een perfecte ooghoogte. Dit betekent dat als het scherm hoger komt, ik mijn hoofd wat naar boven moet richting (wat begrijpelijkerwijs niet al te aangenaam is voor langdurige tijd). Alle andere gelijkaardige schermen hebben al een hogere minimale hoogte, waardoor ze dus wegvallen. Jammer, dat die producenten het niet mogelijk maken om net die 2 à 3 cm lager te gaan.

Het is niet dat ik het meteen zou kopen, maar toch iets voor de recentere toekomst wil ik me nog eens bezighouden om een 2560*1440 scherm aan te schaffen. Die paar dagen dat ik de u2713hm had, waren een verademing kwestie van werkruimte en al andere voordelen die met een dergelijk 27 inch gepaard gaan. Had namelijk enorm veel spijt dat ik het terug moest brengen wegens de backlight bleeding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Calibratie is vooral belangrijk als je de kleuren van je scherm zo gaat samenstellen dat ze overeenkomen met drukwerk. Dit is in de regel vooral fotografie en wel die fotografie dingen die je gaat afdrukken. Andere plaatjes voor boeken/tijdschriften/kalenders/mokken vallen hier ook onder.

Voor de rest is de enige calibratie die je doet "vind ik het zelf er mooi uit zien, en zie ik alles wat ik hoor te zien" enigszins persoonlijk en makkelijk zelf in te stellen. Uit jouw beschrijving maak ik op dat calibratie voor jou totaal geen meerwaarde heeft, en ik zou dat dan ook verder vergeten/geen belang aan hechten. Koop het scherm dat het beste bij je wensen past qua hoogte en resolutie en stel lekker bij de monitor instellen de settings zo dat jij het een fijne monitor vind.

Dat gezegd hebbende zijn IPS/LED schermen natuurlijk wel mooier (wat betreft beeldweergave) dan die met een TN-panel, en dat verschil kan je met de monitor settings niet goedmaken.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0Henk 'm!
Aangezien zwartwaarden, contrast en uniformiteit regelmatig voorbij komen plaats ik hier een uitbreiding op m'n review van de U2711. Ik bedacht me namelijk dat ik nooit de U2711 heb getest met m'n nieuwe apparatuur. Het is natuurlijk nogal een verschil of je met een Spyder 3 Elite test of met ChromaPure Professional 2.4 in combinatie met een X-Rite i1Display Pro (die laatste is echt veel nauwkeuriger als het op meten van helderheid aankomt). Overigens moet ik er wel bij opmerken dat m'n U2711 bij deze tests al zo'n 7350 branduren er op had zitten, maar dat maakt alleen maar uit voor de maximale helderheid, niet voor uniformiteit en contrast.

Uniformiteit - 9x5

Wit

Zwart

Contrastverdeling

Sequential contrast

HelderheidsstandHelderheid zwart (cd/m²)Helderheid wit (cd/m²)Contrast
00.04746.6987
100.07876.5983
200.107105.1985
300.135133.8994
400.162159.1984
500.187183.5983
600.200197.6988
700.214210.2982
800.235232.6988
900.245237.3970
1000.265268.71013
Gemiddeld contrast987

4x4 ANSI Checkerboard contrast

HelderheidsstandGemiddelde helderheid zwart (cd/m²)Gemiddelde helderheid wit (cd/m²)Contrast
250.126120.3953
500.201190.9952
750.238227.2954
1000.268256.3957
Gemiddeld contrast954

[Voor 16% gewijzigd door Kid Jansen op 17-05-2013 19:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik wil nog een voordeel noemen van LED vs CCFL backlight:
- Een CCFL-backlight moet net als een spaarlamp een paar minuten opwarmen om op z'n nominale helderheid te komen.
- Een LED-backlight is meteen op z'n nominale helderheid.

Dit merk ik natuurlijk meteen met m'n nieuwe scherm. Dus wat dit betreft is de U3014 ook een vooruitgang t.o.v. de 3008WFP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik weet niet in hoeverre het relevant is, maar het is misschien goed te vermelden dat je deze aanvullende data met een "al lang in gebruikt zijnde exemplaar" hebt gedaan, waar je andere metingen met een 'jong' prototype/review exemplaren gedaan zijn.
Het zal misschien niet veel uitmaken maar ik denk toch dat een monitor van 5000+ branduren iets anders presteert dan een relatief nieuw exemplaar.

Verder natuurlijk kudos voor deze aanvulling!

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ben vooral benieuwd naar dergelijke prestaties/specificaties na 25.000 uren... daar zit je met een beetje gebruik zo aan.
Heb m'n nieuwe U3014 dinsdag eind van de middag opgehaald en heb er nu al (net gechecked) 25 uur op zitten, in 3 dagen. Ofwel gemiddeld 8,5u per dag (valt nog best mee eigenlijk).

[Voor 43% gewijzigd door Knightwolf op 17-05-2013 18:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!
rockhopper schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:53:
Ik weet niet in hoeverre het relevant is, maar het is misschien goed te vermelden dat je deze aanvullende data met een "al lang in gebruikt zijnde exemplaar" hebt gedaan, waar je andere metingen met een 'jong' prototype/review exemplaren gedaan zijn.
Het zal misschien niet veel uitmaken maar ik denk toch dat een monitor van 5000+ branduren iets anders presteert dan een relatief nieuw exemplaar.
Je zal eigenlijk alleen verschil zien in de helderheid van de backlight (die neemt behoorlijk af na zoveel branduren). De uniformiteit verandert vrijwel niet over de levensduur van het scherm.

Voor contrast maakt het sowieso niet uit, want dat is echt alleen het paneel en dat slijt nauwelijks.
Knightwolf schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:56:
Ben vooral benieuwd naar dergelijke prestaties/specificaties na 25.000 uren... daar zit je met een beetje gebruik zo aan.
Nou, dat valt ook wel weer mee. Ik heb de mijne sinds ik hem heb gemiddeld 7 uur per dag aan staan. In dat tempo zou het bijna 10 jaar duren om die 25.000 uur te halen.

Ik zit nu overigens op 7353 branduren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 514499
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RnB
Kid Jansen schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 19:07:
[...]

Je zal eigenlijk alleen verschil zien in de helderheid van de backlight (die neemt behoorlijk af na zoveel branduren). De uniformiteit verandert vrijwel niet over de levensduur van het scherm.

Voor contrast maakt het sowieso niet uit, want dat is echt alleen het paneel en dat slijt nauwelijks.
Is die vermindering van de helderheid van de backlight niet alleen van toepassing op CCFL-backlight of ook van LED? Er staat me iets bij dat de helderheid van LED's niet achteruit gaan, maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoaDHouse
Anoniem: 514499 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 19:13:
[...]

Komkom, mijn laatste U2713H had geen van deze gebreken. ;)
Mijn laatste ? de 5 die je ervoor had wel dan ?

Wat is eigenlijk het verschil tussen de "U2713H" en U2713H(M) behalve de 200 euro..

Is de H versie beter qua kleur, contrast enz....? ik wil binnenkort een keuze maken welke ik ga aanschaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
De H en HM hebben idd niet hetzelfde paneel, en de duurdere heb ik naar begrepen een betere kwaliteit scherm (hence het prijsverschil).
RnB schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 19:19:
Is die vermindering van de helderheid van de backlight niet alleen van toepassing op CCFL-backlight of ook van LED? Er staat me iets bij dat de helderheid van LED's niet achteruit gaan, maar ik kan het mis hebben.
Lijkt mij ook op LED van toepassing, zeker als ik de datasheet van het paneel bekijk. Daar heeft LED levensduur van 30.000 uur (LM300WQ6-SLA1) en CCFL van 40.000 uur (LM300WQ5-SLA1) bij een gelijke definitie.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

RoaDHouse schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 23:31:
[...]

Mijn laatste ? de 5 die je ervoor had wel dan ?

Wat is eigenlijk het verschil tussen de "U2713H" en U2713H(M) behalve de 200 euro..

Is de H versie beter qua kleur, contrast enz....? ik wil binnenkort een keuze maken welke ik ga aanschaffen.
Kort door de bocht, het kleurbereik is van de H versie een stuk groter.

Dell was overigens erg snel met het verzenden van mijn HM, hij staat nog in de doos omdat ik gisteren geen tijd had om alles uit te pakken. Ik ben in iedr geval benieuwd hoe de monitor zich verhoud met de 2709W

STRAVA

• naaitsab
  • Laatst online: 19:36

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

Ik heb bij mijn U2711 nog steeds last van de grijze waas. Als ik iets open heb wat grijs is (bij antraciet het meest zichtbaar) dan zie ik strepen aan de rechterkant van het scherm, net of iemand met een vette vinger heeft lopen tekenen erop, net even wat donkerder dan de kleur die weer gegeven word.

Het is niet altijd even zichtbaar of even breed, soms is het enkel 3cm breed en 15 cm lang maar kan ook wel eens 10cm breed zijn en 30cm lang en uit verschillende 'lijnen' bestaan.

Scherm is goed schoon gemaakt en heeft het ook bij andere input kanalen.
Het scherm is van eind 2011 dus zit nog garantie op, heeft iemand een telefoonnummer van Dell wat ik kan bellen in verband met de garantie? ZIt 3-jaar onsite op, echter de leverancier (4launch) zei dat ik dat via Dell moest regelen.

edit: Op andere kleuren ook zichtbaar, foto van proberen te maken:

[Voor 6% gewijzigd door naaitsab op 18-05-2013 21:02]

if (!coffee) {
Work = false; }

Had je het meteen al bij aanschaf? Lijkt mij een probleem met de coating. Heb je het scherm wel eens nat schoon gemaakt? Dan zou de coating namelijk los kunnen komen. De gebruikte lijm is namelijk water oplosbaar.

• naaitsab

naaitsab

Nee heb het sinds eind vorig jaar. Ik maak het scherm bijna nooit schoon, als ik het schoonmaak is het met speciale LCD-cleaner van Philips met een zachte doek.

Als ik op het scherm duw (met beleid uiteraard) veranderd er niks dus lijkt me geen probleem met de coating.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dan weet ik het ook niet. Het lijkt mij in ieder geval niet iets van het paneel (als in niet van de LCD laag). De backlight lijkt me eigenlijk ook sterk met dit soort patronen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:33
naaitsab schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 20:47:
Ik heb bij mijn U2711 nog steeds last van de grijze waas. Als ik iets open heb wat grijs is (bij antraciet het meest zichtbaar) dan zie ik strepen aan de rechterkant van het scherm, net of iemand met een vette vinger heeft lopen tekenen erop, net even wat donkerder dan de kleur die weer gegeven word.

Het is niet altijd even zichtbaar of even breed, soms is het enkel 3cm breed en 15 cm lang maar kan ook wel eens 10cm breed zijn en 30cm lang en uit verschillende 'lijnen' bestaan.

Scherm is goed schoon gemaakt en heeft het ook bij andere input kanalen.
Het scherm is van eind 2011 dus zit nog garantie op, heeft iemand een telefoonnummer van Dell wat ik kan bellen in verband met de garantie? ZIt 3-jaar onsite op, echter de leverancier (4launch) zei dat ik dat via Dell moest regelen.

edit: Op andere kleuren ook zichtbaar, foto van proberen te maken:
[afbeelding]
En Dell is wel coulant, dat is mijn ervaring tenminste en nu is het zo dat monitor fabrikanten zelf de RMA meestal regelen. Dus dit is vrij normaal volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kid Jansen schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:02:
Had je het meteen al bij aanschaf? Lijkt mij een probleem met de coating. Heb je het scherm wel eens nat schoon gemaakt? Dan zou de coating namelijk los kunnen komen. De gebruikte lijm is namelijk water oplosbaar.
Lol wut? Het is toch niet meer dan normaal dat je juist geen schoonmaakmiddelen mag gebruiken en alleen met een vochtig doekje mag afnemen? Dat is wat ik iig altijd gedaan heb bij m'n 3008, nooit probs mee gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
Knightwolf schreef op maandag 20 mei 2013 @ 02:23:
[...]

Lol wut? Het is toch niet meer dan normaal dat je juist geen schoonmaakmiddelen mag gebruiken en alleen met een vochtig doekje mag afnemen? Dat is wat ik iig altijd gedaan heb bij m'n 3008, nooit probs mee gehad.
ik maak mijn dell 2209wa met hetzelfde spul schoon,nooit geen problemen gehad, coating ziet er nog als nieuw uit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
Kid Jansen schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:02:
word er nu andere coating gebruikt als bij de oudere modellen??,Wateroplosbaar?, wie heeft dat bedacht |:( .
Er zijn er genoeg, waaronder ik zelf die het scherm vochtig reinigen, zou toch ook niet moeten mogen dat de coating met water verwijdert kan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Knightwolf schreef op maandag 20 mei 2013 @ 02:23:
En toch is het zo. Wordt zelfs behoorlijk veel gebruik van gemaakt met de glossy mod: scherm uit elkaar halen en met natte keukenrol het hele oppervlak van het paneel bedekken. Vervolgens half uur wachten en je kan de coating er zo af trekken.

http://www.overclock.net/t/908334/glossy-u2711-mod

http://hardforum.com/showthread.php?p=1035794974

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=878149

http://forums.overclocker...p?p=11911995&postcount=35
freaky35 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:08:
word er nu andere coating gebruikt als bij de oudere modellen??,Wateroplosbaar?, wie heeft dat bedacht |:( .
Er zijn er genoeg, waaronder ik zelf die het scherm vochtig reinigen, zou toch ook niet moeten mogen dat de coating met water verwijdert kan worden.
De coating zelf is anders ja, dat liet KW ook duidelijk zien met de onderstaande post. Maar ik weet niet of ze ook de manier van aanhechting op de front polarizer hebben veranderd.

Overigens zou een licht vochtige doek geen probleem moeten zijn, zeker als je het meteen daarna met een droge handdoek nawrijft (sowieso handig om strepen te voorkomen).
Knightwolf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:32:

[Voor 59% gewijzigd door Kid Jansen op 20-05-2013 12:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Zou mooi zijn als ze die coating variabel kunnen maken zoals een dimbare binnenspiegel. Voor normaal gebruik is glossy veel mooier maar zodra er een straaltje direct (zon)licht op komt ben je de sjaak.

Maar om terug te komen op mijn vraag, is er een speciaal RMA/garantie nummer voor Ultrasharp monitoren? Kan alleen een nummer voor hulp bij bestellen vinden en een algemeen support nummer.

Heb nu een programma open staan met een witte achtergrond, nu zijn die strepen niet te zien. Lijkt erop als de backlight weinig licht uit straalt dat de strepen dan zichtbaar worden.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!
naaitsab schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:37:
Heb nu een programma open staan met een witte achtergrond, nu zijn die strepen niet te zien. Lijkt erop als de backlight weinig licht uit straalt dat de strepen dan zichtbaar worden.
De backlight straalt altijd even hard, daarvoor maakt alleen de helderheidsstand in het OSD uit, niet de kleur die het scherm weergeeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
Kid Jansen schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:12:
[...]

En toch is het zo. Wordt zelfs behoorlijk veel gebruik van gemaakt met de glossy mod: scherm uit elkaar halen en met natte keukenrol het hele oppervlak van het paneel bedekken. Vervolgens half uur wachten en je kan de coating er zo af trekken.

[...]

De coating zelf is anders ja, dat liet KW ook duidelijk zien met de onderstaande post. Maar ik weet niet of ze ook de manier van aanhechting op de front polarizer hebben veranderd.

Overigens zou een licht vochtige doek geen probleem moeten zijn, zeker als je het meteen daarna met een droge handdoek nawrijft (sowieso handig om strepen te voorkomen).

[...]
Dat is waar ook ja, dat heb ik ook wel ergens zien staan, deze mod. Bizar, ik ben benieuwt hoeveel schermen dell terug krijgt, met dit probleem. Als de coating zo gevoelig is voor alleen al water...
Erg bedankt voor de info trouwens

Goed dat ik dit weet, voordat ik een ander scherm aanschaf...

Maar nog een nadeel is dus dat er meer reflectie is, het voordeel van mijn huidige scherm(2209wa) vond ik juist, dat er nog prima te werken is op dit scherm, ook al staat de zon er vol op.

[Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2013 13:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kid Jansen schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:12:
[...]

Wtf :o 8)7
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan me er ook niks bij voorstellen dat je geen mat scherm wil :o Als er iets irritant is is het wel spiegeling. En het omschreven probleem kan ik met de beste wil van de wereld niet zien, terwijl iemand anders dat op mijn scherm wel dacht te zien.
Zou zeker geen probleem mogen zijn, staat doorgaans zelfs in de handleiding dat je het scherm alleen met een water-vochtige doek zonder schoonmaakmiddelen mag schoonmaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Knightwolf schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:55:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan me er ook niks bij voorstellen dat je geen mat scherm wil :o Als er iets irritant is is het wel spiegeling. En het omschreven probleem kan ik met de beste wil van de wereld niet zien, terwijl iemand anders dat op mijn scherm wel dacht te zien.
Moah, de AG coating van mijn nieuwe U2713HM is wel te zien, wel stukken minder dan mijn oude 2709W.

Overigens wel een fijn scherm, die U2713HM, vooralsnog geen pixeldefecten ontdekt bij normaal gebruik. Wel een enige glow rechtsonder bij donkere settings maar dit valt vooralsnog niet op bij de gebruikte helderheid van 15 die ik momenteel gebruik. Wel hoor ik soms een hoogfrequente piep die 1-2 sec duurt. Lijkt op een coilwhine oid. Het scherm vullen met #### in een willekeurige tekstverwerker is daarentegen geluidloos.

STRAVA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Talezz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-04-2021
vhal schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:05:
[...]

Moah, de AG coating van mijn nieuwe U2713HM is wel te zien, wel stukken minder dan mijn oude 2709W.

Overigens wel een fijn scherm, die U2713HM, vooralsnog geen pixeldefecten ontdekt bij normaal gebruik. Wel een enige glow rechtsonder bij donkere settings maar dit valt vooralsnog niet op bij de gebruikte helderheid van 15 die ik momenteel gebruik. Wel hoor ik soms een hoogfrequente piep die 1-2 sec duurt. Lijkt op een coilwhine oid. Het scherm vullen met #### in een willekeurige tekstverwerker is daarentegen geluidloos.
Weet jij zo welke revisie je hebt (of manufacture date)?

Overigens, is de ASUS PB278Q enigzins vergelijkbaar? na al die problemen met die 2713hm weet ik het zo net nog niet.. :-(

[Voor 8% gewijzigd door Talezz op 20-05-2013 14:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Talezz schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:15:
[...]

rev01, er stond een datum op de doos maar deze kan ik even niet voor je checken. Ik dacht april 2013

STRAVA

Acties:
  • 0Henk 'm!
Knightwolf schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:55:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, de scherpte neemt namelijk wel echt toe. Nadeel is alleen wel dat je dan vervolgens altijd in het donker moet zitten. In een te lichte kamer (wat je dan al erg snel hebt) kan je dan namelijk nooit meer natuurlijke kleuren en contrast krijgen door de reflecties. Verder is je scherm dan gewoon een spiegel bij het weergeven van donkere kleuren. Nog meer dan schermen die standaard glossy zijn, want die hebben vaak nog wel iets van een coating.

Vooral bij laptops zit vaak ook op glossy schermen een anti-glare coating. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar je kan het herkenen doordat alle reflecties dan erg groenig of erg paarsig worden.
Talezz schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:15:

Overigens, is de ASUS PB278Q enigzins vergelijkbaar? na al die problemen met die 2713h weet ik het zo net nog niet.. :-(
Het is wel belangrijk dat je de U2713H en U2713HM uit elkaar haalt, ze verschillen namelijk behoorlijk, zowel qua specificaties als qua prijs.

[Voor 16% gewijzigd door Kid Jansen op 20-05-2013 14:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Talezz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-04-2021
Kid Jansen schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:42:

[...]

Het is wel belangrijk dat je de U2713H en U2713HM uit elkaar haalt, ze verschillen namelijk behoorlijk, zowel qua specificaties als qua prijs.
Excuus, dat klopt! heb mijn post aangepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Wat is eigenlijk het verschil tussen die 2? Het prijsverschil is nogal stevig en qua specs volgens de PW zie ik niet veel bijzonders.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

naaitsab schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:56:
Wat is eigenlijk het verschil tussen die 2? Het prijsverschil is nogal stevig en qua specs volgens de PW zie ik niet veel bijzonders.
Het kleurenbereik en dan met name de dekking in aRGB

STRAVA

Acties:
  • 0Henk 'm!
En de elektronica er omheen is ook veel meer high-end bij de U2713H: programmeerbare LUT voor hardwarekalibratie, betere scaler, etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Kid Jansen schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:42:
[...]

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, de scherpte neemt namelijk wel echt toe.
Daar geloof ik helemaal niks van, aangezien zowel mijn 3014 als 3008 al echt super superscherp zijn. Zit echt tussen de oren dat het zonder die coating scherper is. Van een iets hoger contrast kan ik me wel iets voorstellen maar de spiegelingen doen dat weer teniet. En zoveel hoger contrast is dat echt niet, echt maar minimaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik heb zojuist een U2713HM besteld als vervanging voor mij U2711 omdat ik zat ben van het Wide gamut als ik het toch niet meer gebruik. Daarnaast is een lager stroomverbruik en USB3.0 wel prettig.

Zou ben ik erg benieuwd hoe lang de U2713HM erover doet om aan te gaan omdat de U2711 hier erg lang over deed (zo'n 11 seconden, korter uit standby). Wil iemand met een U2713HM een meting doen vanaf het moment van indrukken van de knop tot het krijgen van beeld? Ik kan het namelijk nergens online vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Hoeveel moet je U2711 kosten? :p

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!
pauldegroot schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 15:32:
Ik heb zojuist een U2713HM besteld als vervanging voor mij U2711 omdat ik zat ben van het Wide gamut als ik het toch niet meer gebruik. Daarnaast is een lager stroomverbruik en USB3.0 wel prettig.

Zou ben ik erg benieuwd hoe lang de U2713HM erover doet om aan te gaan omdat de U2711 hier erg lang over deed (zo'n 11 seconden, korter uit standby). Wil iemand met een U2713HM een meting doen vanaf het moment van indrukken van de knop tot het krijgen van beeld? Ik kan het namelijk nergens online vinden.
Bij mijn 3008 was dat zo'n 8 seconden en bij m'n nieuwe 3014 is dat de helft, dus ik gok dat dat bij je nieuwe scherm ook zo gaat zijn.
Waarom trouwens vragen als je je nieuwe scherm met een paar dagen hebt en het zelf kan uitproberen? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Omdat ik als een klein kindje hier weer op zit te wachten natuurlijk! Maar bedankt voor het zeggen, mocht iemand de U2713HM hebben en het even wil meten voor me dan zou dat fijn zijn als bevestiging.

De U2711 was snel verkocht -> V&A aangeboden: Dell U2711 ruilen voor U2713HM. Is uiteindelijke voor 425,- verkocht.

[Voor 8% gewijzigd door pauldegroot op 21-05-2013 16:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

pauldegroot schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 16:44:
Omdat ik als een klein kindje hier weer op zit te wachten natuurlijk! Maar bedankt voor het zeggen, mocht iemand de U2713HM hebben en het even wil meten voor me dan zou dat fijn zijn als bevestiging.

De U2711 was snel verkocht -> V&A aangeboden: Dell U2711 ruilen voor U2713HM. Is uiteindelijke voor 425,- verkocht.
Heb je goeie deal gemaakt voor een scherm van 1.5 jaar oud :) Zou het er lange na niet voor uitgeven, dat is bijna de nieuwprijs van een U2713HM.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zeker goede deal, aangezien je bij onze oosterburen nog wel een nieuwe U2711 voor €500 kan krijgen. Jij krijgt daar gewoon 85% van voor een exemplaar dat al 15 maanden oud is.

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

O-) sst!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

De U2713HM is binnen, vergeleken met de U2711 ben ik positief verrast! Vooral huidtinten lijken natuurlijker en de minder agressieve AG coating is prettig bij heldere kleuren en grijstinten. Het scherm geeft binnen drie seconden beeld vanaf het moment dat ik de knop indruk wat voor mij echt een verademing is!

Ik heb geen dode pixels gevonden of andere inconsistenties, vanavond even checken op backlight bleeding maar zo op het eerste gezicht is dit ook in orde. Persoonlijk vind ik het ook tof dat hij wat minder somber/zakelijk lijkt dan de U2711 want hier werd ik soms wel bedroefd van na een jaar ernaar te kijken.

Heb ook even een rondje Battlefield 3 geprobeerd en ik heb het gevoel dat hij iets minder trailing heeft als ik snel omdraai. Speelde prima 88-20 op TDM.

[Voor 11% gewijzigd door pauldegroot op 22-05-2013 14:03]

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee