dramborleg schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 08:15:
[...]
Ik lees veel verhalen over het verschil/de overeenkomsten tussen clutchbreaking en offroad driving. Veel lijken mij een beetje broodje aap verhalen (zonder onderbouwing). Weet iemand iets van een bron/onderzoekje?
Niet zozeer een wetenschappelijk onderzoek, maar ik heb ze voor de gein eens vergeleken.
Mijn Pz V/IV is ACHTERLIJK traag met draaien, maar hij trekt enorm snel op. Ik wou dus die draaisnelheid verbeteren, maar ook de acceleratie verder misbruiken. Ik zat dus te kijken naar CB en OD.
Ik heb eerst een hele poos CB gebruikt aangezien die vooral bedoelt is om de draaisnelheid te verhogen, precies wat ik wou. Dat deed CB inderdaad, maar alleen op hoge snelheden. Het begon pas goed te werken als je bijna op de topsnelheid van je tank zit. Niet echt handig als je je tank wendbaarder wil maken op lage snelheden. Als je tank stilstaat, doet CB überhaupt niets.
Maar aangezien de Pz V/IV het ook vooral moet hebben van zijn snelheid om ergens als eerste te komen, leek OD mij ook best interessant. Ik heb er dus even wat gold tegenaan gesmeten en CB vervangen voor OD. OD zou alleen de snelheid/acceleratie beïnvloeden op zachte ondergronden. En dat doet OD inderdaad, maar het doet nog meer! Het beïnvloed namelijk ook de draaisnelheid van je tank! In principe doet OD exact hetzelfde als CB, maar dan beter en meer. Truth be told, OD werkt niet op harde ondergronden, zoals beton en wegen. Maar gelukkig heeft WoT meer gras dan beton.
Dus:
Clutch Braking:
+ Verhoogt de draaisnelheid op hoge snelheden
- Werkt niet op lage snelheden of bij stilstand
Off-road Driving:
+ Verhoogt de draaisnelheid op zachte ondergronden
+ Verhoogt de snelheid en acceleratie op zachte ondergronden
- Werkt niet op harde ondergronden zoals beton
Dus ja, als je alleen van plan bent om op topsnelheid over verharde straten te crossen, is CB de betere optie. Voor alle andere situaties -> OD.