Omgekeerd, als arty netjes aangeeft wie hij aan het targetten is, is het ook niet verstandig om zeer dicht bij die target te gaan rijden. Zeker met soms meerdere secondes tussen schieten en raken kan dat met beste wil in de wereld mis gaan.
Dat gezegd, je kunt idd meestal iets anders targetten als een bende teamgenoten jouw target omsingelen.
De meeste arty is vrij onnauwkeurig dus er op los knallen wanneer een teamlid in de buurt is is niet verstandig. Vooral onervaren arty spelers houden slecht rekening met waar hun shell allemaal terecht zou kunnen komen.
Onervaren of gewoon lomp/asociaal. Ook onder arty spelers heb je het soort lui wat friendly fire doet als ze het ergens niet mee eens zijn of ander ongein. Dat soort speler vind je ook in high-tier arty en is mede verantwoordelijk voor antipathie die mensen jegens arty heeft (voorzover het niet gewoon gezeur is over geraakt worden als ze minutenlang gespot in het open blijven staan of continu rechtoor blijven rijden).
Vandaag nog een 'leuke' gezien. Hummel stond links en wilde rechtsaf, S-51 stond recht en wilde linksaf. S-51 ramde Hummel vol in flank en reed met Hummel voor hem (met kapotte tracks) gewoon naar links, ondertussen "learn to drive" roepend

Als arty speel ik meestal met de SU-26 en dan gebeurt het vaker dat de kill gestolen wordt door een tank dan andersom. Dat heeft er ook mee te maken dat ik vaak op de heavies mik omdat ik mijn team daar het meest mee help. Aangezien de meeste tanks een snellere reload hebben dan ik pakken zij vaak ook de kill. Het levert in ieder geval de nodige "confederate" medailles op.
Precies. Kills zijn mooi, maar zorgen dat je team wint is waar het om gaat. Als je veel damage kunt doen en een tank die je al geraakt hebt heeft maar een paar hp en kan ook nog eens door teamgenoot geraakt worden is het juist zinniger jouw shell in een gezonde vijand ernaast te pompen.
Wanneer er 2 tanks om elkaar heen dansen is het vrijwel onmogelijk als arty om veilig op 1 van die 2 te schieten zonder een flinke kans die ander te raken. Alleen met de SU-26 zou ik dat nog wel overwegen omdat die akelig nauwkeurig is met een getrainde crew. Dat hangt echter af van hoe het gevecht verloopt. Als het te chaotisch is maak ik de rest van het team attent op de situatie en zoek ik een ander doel of ik hou het in de gaten, verliest onze tank het duel, dan sodemieter ik er alsnog een granaat op.
Hangt ook beetje af van tanks in kwestie. Twee T71's kun je niks mee, maar een Tog en een Churchill bijv durf ik nog vrolijk een shell op af te schieten. Voorzover m'n SU-5 de range heeft om de verre kant van de Tog te raken
Begin langzaamaan de SU-5 te waarderen, al is het een lastige arty om te spelen: moddertraag, waardeloos korte range en zeer weinig damage tegen zware armour. Toch heeft het (voor arty-begrippen) snelle reload en flinke splash voor low-tier arty. Je kunt vooral TDs heel effectief uitschakelen. Uitdaging is vooral dat je vrij ver naar voren moet, maar dat itt high-tier FR arty je zo sloom bent dat je bij problemen totaal niet meer weg kunt komen. Als het goed gaat, gaat het heel goed, maar komt vaak zat voor dat ik roemloos afgeslacht word als de flank waar ik zit in problemen komt.