Dit is mijn laatste aanwinst.
De Xiaomi Wifi AC Router. Momenteel te koop voor ca. 52 dollar (met korting) bij dx.com. Ik heb hem gekocht bij introductie en toen stond deze nog op 45 dollar (zonder korting). Hier heb ik een 3 dollar gift card van de nieuwsbrief gebruikt, ofwel voor prikkie gekocht t.o.v. nu. Let wel dat ik alsnog de dubbele prijs heb betaald t.o.v. de prijs in china waar de router voor +- 16 euro te koop is.
Ik heb geen kosten voor douane hoeven te betalen, gezien dx.com een veel te lage prijs heeft aangegeven. Na 7 dagen is het verzonden en 11 dagen erna mocht ik het pakketje ontvangen. De verpakking laat wel wensen over, gezien het doosje in een bubbeltjes envellop is gestopt, maar het doosje zelf geen bescherming als piepschuim bevat.
Het is een router met 2,4 en 5 Ghz band, met fast-ethernet poorten van 100 Mbit. Ik heb hem daarom niet serieel in het netwerk gezet, maar parallel zodat het bedrade gigabit netwerk inorde blijft. Ik gebruik het alleen voor mobiele devices die internet nodig hebben, niet zo zeer om data te kopieeren via wifi naar de laptop. Het apparaatje is klein en heeft een laag verbruik (3 watt). Het bereik is super, deze knalt mijn Ziggo Ubee router (beneden) en Linksys E2000 router (zolder) eruit in het grootste deel vn het huis. Alleen als ik op zolder sta (naast de router boven), is de router daar sterker. Het huis bestaat uit betonnen vloeren dus het signaal moet wel een beetje moeite doen.
De webinterface is volledig in simplified chinees, maar er valt gelukkig niet veel in te stellen. Met de firefox addon S3.Google translate, is de webinterface prima te lezen op wat krom engels na. De apps voor windows/android/ios hoef je niet te proberen, gezien deze niet te vertalen zijn.
De router kwam met een verouderde firmware, dus deze moest nog even handmatig geupdate worden. Er zit een automatische update functie in, maar die gaf bij mij niets aan. Er zijn instellingen voor VPN verbindingen aan te geven.
Meer informatie:
http://www.xiaomiworld.co...wifi-wireless-router.html
De testresultaten: Mijn netwerken heten "QKoeGrasEi"
Gastslaapkamer (1e verdieping, andere kant van het huis)
Huiskamer (naast de beide routers)
Huiskamer (midden in de kamer)
Studeerkamer (1e verdieping, boven de routers)
Zolder (midden in de ruimte)
Zoals te zien is 2,4 Ghz sterk. De 5 Ghz is op zolder niet meer te doen, daar wordt de verbinding heel instabiel, terwijl via 2,5 Ghz nog de maximale internetsnelheid wordt gehaald volgens de speedtest.net app.
Ik zie wel dat de Xiaomi router op een ander kanaal staat dan de andere routers, maar kanaal 1 zou het optimale kanaal moeten zijn.