De afgelopen maanden blijf ik steeds weer berichten zien over fitness/sport trackers in de vorm van horloges. En het leek me wel is tijd om zoiets uit china te halen. Om vervolgens te kijken of ze de kwaliteit/functionaliteit van de westerse producten al in zoverre geïmiteerd en perfectioneerd hebben dat het ook echt functioneel is. Natuurlijk wou ik er ook niet te veel geld aan uitgeven want.. in china moet he toch goedkoop kunnen?! Geen zestig+ euro wat ze in europa kosten maar eerder 25/30..
Na wat zoekwerk naar functionaliteit en een app die ook in het engels beschikbaar is kwam ik uit op het merk UKOEO. Dit merk heeft een redelijke naam op het bied van ‘gadget’ electronica in china (werd mij verteld door een chinees?). Dus kwaliteit van het materiaal (TPU, niet giftig) en afwerking zou in ieder geval wel oké moeten zijn dacht ik bij het bestellen.
Functionaliteiten die omschreven staan bij het product waren:
• Fitness tracker (stappenteller),
• klok, wekker
• telefoon notificaties
• wifi hotstpot (USB)
• alarm (blutooth buiten bereik)
• telefoonboek
• waterproof(IP55 Waterproof).
Overige eigenschappen zijn de 120 uur standby-tijd, usb 4.0 compatible en een gewicht van 29 gram.
Op tmall relatief goedkoop in vergelijking tot direct-buy shops zoals aliexpress. Dus dan maar via Tmall en cheapagency gedaan. Hij kwam goed verpakt aan in een bubblewrap zak en daarin een doosje met daarin de productverpakking. Een chique ogende ‘Apple’ like verpakking.
In de doos zat het horloge zelf, een handleiding (zowel chinees als engels) en nog twee briefjes met het product certificaat en een garantie papiertje (volledig in het chinees). Er zit geen oplader of kabeltje bij want dat is niet nodig aangezien je het horloge direct in je eigen USB charger kan stoppen.
Kwaliteit en functionaliteit:
Toen het horloge aankwam was hij volledig ontladen dus zat ik wat te kloten maar er gebeurde niet veel.. na vijf minuutjes aan de oplader kwam hij tot leven. Een duidelijk leesbaar Oled schermpje van 0,9 inch gaf mooi de tijd weer.
Er zitten onder het Oled schermpje twee knopjes naast elkaar waarmee je het horloge bestuurd. Met een beetje trail en error kwam ik er achter dat als je de onderste/linkse langer ingedrukt houd je scrolt door het menu en bevestigd met de rechtse. Druk je de linkse dan weer in ga je een stap terug. Uiteindelijk best intuïtief en functioneel.
(afbeelding van de roze versie, ik heb zelf de blauwe)
Bluetooth connectie maken ging gemakkelijk, na de verbinding op gezet te hebben en de code bevestigd te hebben kwam meer functionaliteit tevoorschijn. Je kan onder andere je telefoonboek bekijken (maar er voor de rest niets mee doen, dus kinda useless). Als je gebeld wordt zie je wel wie er beld en kan je opnemen of ophangen, dat is dan wel weer handig zonder dat je in je broekzak hoeft te kijken wie het is. Whatsappberichtjes gaven op het toestel jammergenoeg geen meldingen, dit had ik wel verwacht

.
Als je even geen functies gebruikt gaat het beeldschermpje uit om batterij te besparen en kan je door geen druk op de knop weer de tijd/andere functies weergeven. Dit gaat niet altijd makkelijk tijdens het hardlopen bijvoorbeeld.. maar het bespaart wel veel batterij wat een batterijduur bij mij opleverde van 3 dagen zonder opladen. Op zich niet teleurstellend.
Maar waar ik het horloge eigenlijk voor gekocht had was het fitness tracken. Kijken hoe ver ik nou eigenlijk gelopen had. Nadat je in het toestel zelf de stapgrootte ingesteld heb kan je aan de slag. Je zet de stappenteller aan en rennen maar! Toen ik klaar was met de app de afstand uitgelezen op mijn telefoon (die ik tijdens het rennen niet bij me hoef te hebben). De gegeven afstand heb ik nagemeten op google maps en hij zat er op de 6.5 km die ik hardgelopen had net iets meer dan 100 meter naast. Goed genoeg voor mij!
De andere functies die in het horloge zitten heb ik eigenlijk nauwelijks tot niet gebruikt (zoals de wifi-hotspot functionaliteit). Hier kan ik dus ook geen oordeel over vellen maar ik geloof best dat het allemaal wel werkt. Alleen is het een beetje overbodig
De UKOEO UK18 doet voor mij tijdens het hardlopen waar hij voor bedoelt is, afstand bijhouden. Overige functionaliteit deed mij niet zo veel. Dus gebruik hem nu alleen nog maar tijdens het hardlopen. Maar hier blijf ik hem wel gebruiken want het is toch een stuk comfortabeler dan mijn hele telefoon ergens bij dragen.
Is het een waardige vervanger/tegenstander van de FitBit of andere westerse fitness trackers? Tjah, ik vermoed van niet. De software is net iets beter uitgewerkt bij dit soort producten zodat je ook de whatsapp notificaties ziet en iets betere android app bruikbaar is.
Was het een mis-koop? Nee het is een prima product dat ik zeker zal blijven gebruiken, alleen niet zo breed als ik eerder gedacht had.
Wil je de UKOEO UK18 ook kopen?
Hij heeft mij $33,85(product price)+$6(Shipping)+$2,03(service fee) gekost.
Product op Tmall
Linkje via Cheapagency
Linkje
En hun officiele site:
http://www.meishengan.com/enproductshow_46.html