Na jaren een iPhone 4 gebruikt te hebben en een beetje jaloers naar de S3 van mijn vriendin te staren, heb ik vorige week een Galaxy S4 gekocht.
Mijn ervaring ermee tot nu toe bestond uit ups en downs. Ik ben er vooral achter dat Samsung eigenlijk net zo fout is als Apple, als het niet erger is.
Enkele mythes die ik ben gaan geloven over Android als Apple gebruiker:
-
Je kan overal bij en alles instellen. Think again. Zonder root access staat de halve telefoon vol met Samsung rommel die je er niet afkrijgt. Het is dat je het grotendeels gelukkig uit kunt zetten in het applicatiebeheer, maar het neemt alsnog ruimte in op de telefoon. Daar staat dan weer tegenover dat ik een SD kaartje er in kan zetten, een optie die ik bij mijn iPhone niet had.
-
Android toestellen gebruiken micro USB en dat is helemaal standaard. Ja, totdat je een Samsung micro USB kabeltje vergelijkt met een aftermarket micro USB kabeltje. Dan kom je er ineens achter dat aftermarket kabels niet goed passen of zelfs helemaal niet, waardoor de kans ontstaat dat je de connector sloopt. Mijn ervaring hiermee is dat sommige kabeltjes wel passen, andere kabeltjes net aan, en sommige helemaal niet. Zo heb ik een micro USB kabel van Eminent die ik met geen mogelijkheid kan aansluiten op mijn S4. Als je goed kijkt, zie je dat bij Samsung de opening in het kabel breder is dan bij aftermarket kabels. Kortom: standaard is niet helemaal standaard en uiteindelijk ben ik geneigd - om net als bij Apple - gewoon een extra Samsung lader met bijbehorend kabel te kopen.
-
Android is meer compatible dan iOS en je hebt minder vendor lock-in. Wrong again. Google heeft zelfs de CalDAV en CardDAV API teruggestrokken om Microsoft dwars te zitten. Out of the box is er geen CalDAV en CardDAV support, waardoor ik aan de slag moet met BETA software zoals DAVdroid, waarvan ik nog moet afwachten hoe goed het werkt (zowel Apple als Microsoft ondersteunen dit out of the box). Want ik wil graag mijn eigen server draaien, ipv dat mijn agenda en adresboek bij Google (of welke cloud dan ook) staat. Mijn conclusie tot nu toe: ze zijn allemaal net zo fout. Apple wil dat je in de iCloud zit, Google pusht je naar GMail en Microsoft wil dat je Outlook.com gebruikt. Wil je iets anders? Dan moet je bijna voor een commerciele oplossing gaan in plaats van een open standaard (Exchange werkt wel overal).
Kortom, de meeste geluiden die ik gehoord heb van de Apple haters in mijn vriendenkring ervaar ik nu als bullshit. Maar goed, daar tegenover staat dat ik mijn Galaxy S4 voor 413 euro gekocht heb in de BTW actie van de Mediamarkt en dat een iPhone 5S mij minimaal 650 euro had gekost. Ook heb ik nu een groter scherm waarvan ik moet zeggen dat ik er heel snel aan gewend ben geraakt en als ik dan naar mijn iPhone 4 kijk, het gevoel krijg dat het een oude Nokia is.
Nadat ik een week met het toestel in de weer ben geweest, de meeste Samsung rommel uit heb gezet, Nova Launcher heb geinstalleerd, enzovoorts begin ik wel een beter gevoel te krijgen bij mijn aankoop, maar het is voor mij nog niet helemaal de geweldige ervaring die ik heb gelezen van anderen op internet die overgestapt zijn van Apple naar Android.
Ik vraag mij soms ook af of ik met Samsung wel een goede keuze heb gemaakt en niet misschien beter voor een Sony of een Nexus had moeten gaan ofzoiets. Maar goed, al met al is het wel een rappe telefoon met een mooi scherm
Hij wordt alleen wel snel warm vind ik, zeker als ik de Facebook app gebruik of een tijdje aan het browsen met Chrome ben. Daar staat tegenover dat ik ook horrorverhalen lees van mensen met een iPhone 5S die heet wordt, dus dit zal wel weer een bijwerking zijn van de ratrace dat alles zo hoog mogelijke benchmarks moet halen in een zo klein mogelijke behuizing met alle gevolgen vandien (mijn iPhone 4 werd bijna nooit warm en de Galaxy S3 van mijn vriendin iig minder snel dan de S4).
Al met al soms gemengde gevoelens bij dit toestel, maar ik ben wel blij dat ik de stap heb gezet om zodoende wat meer mijn eigen mening erover te kunnen vormen. Ik denk wel dat ik bij Android blijf, simpelweg omdat ik meer bang for the buck kan krijgen dan bij Apple, maar of ik hierna ooit nog een Samsung koop.. ik weet het niet
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.