Heb hem gisteren voor het eerst in het echt gezien (en de HTC One ook), was nog bang dat ik niet de juiste keuze gemaakt zou hebben (want ik heb de S4 al even in bestelling) omdat ik echt "scherm geil" ben om het zo maar te zeggen en de One een veel hoger aantal sub-pixels per inch heeft en ook geroemd wordt om zijn geweldige scherm. In de praktijk vond ik het Amoled scherm van de S4 echter toch veel en veel mooier, dit heeft er wellicht ook wat mee te maken dat de HTC One volgens mij net als de Xperia Z een grijzige interface heeft waardoor het nog meer lijkt alsof het scherm gewoon een dramatische zwartwaarde heeft maar in het algemeen gesproken is het contrast en kleurreproductie van een Amoled sowieso niet te benaderen. Kleurechtheid is een ander verhaal maar wat ik gezien heb van de display settings kun je dat eenvoudig aanpassen, maar ik hou wel van een beetje overdreven kleuren (behalve voor huid tinten). Ook zie je door een combinatie van Full HD met de nieuwe Pentile lay-out geen verschil meer met een RGB lay-out.
Voor wat betreft het design was ik echt positief verrast. Ja het is plastic fantastic maar voor zover dat er mooi uit kon zien zag het er echt op recht mooi uit. Ik vond de S3 eerlijk gezegd spuuglelijk, elke winkel waar ik kom zegt ook dat ze geen nieuwe demo's/dummy's nodig hebben omdat hij toch nauwelijks verschilt qua design maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. De filosofie is duidelijk hetzelfde maar waar bij de S3 alles rond was is dit bij de S4 veel minder het geval, zowel door het grotere scherm als de keuze om de zijkant recht te maken in plaats van weg te laten lopen (waardoor hij voor mij wel iets dikker oogde). Qua bouwkwaliteit is er verder ook weinig op aan te merken, de HTC One is weliswaar net iets mooier en ongetwijfeld steviger maar al met al zijn er weinig betere telefoons te vinden.
Wat betreft interface en knoppen is de S4 duidelijk de winnaar, ik ben absoluut geen TouchWiz fan maar HTC heeft er helemaal een beetje een rommeltje van gemaakt met BlinkFeed en twee fysieke toetsen (home en terug) in plaats van drie (home, terug en menu zoals op de S4). Volgens mij heeft Samsung wel wat meer bloatware toegevoegd en ook qua design van de interface vind ik met name Sony in principe een stuk beter maar de telefoon leek er niet onder te lijden want hij reageerde overal perfect en vloeiend op.
Al die extra functies van Samsung heb ik nog niet heel veel tijd voor gehad, AirView werkt aardig maar is toch even wennen en je moet net weten waar het allemaal werkt, Smart Scroll werkt goed maar niet logisch (je moet je hoofd bewegen in plaats van dat hij echt naar de stand van je ogen kijkt), Smart Pause werkt perfect maar of het echt wat toevoegt is weer een heel ander verhaal. Al die gestures zonder het scherm aan te raken lijken erg veel gewenning nodig te hebben, waarschijnlijk moet je net even weten hoe hij het goed registreert want bij mij werkte het de ene keer wel de andere keer niet en dat is gewoon frustrerend.
Als laatste heb ik nog even met de S View Cover kunnen spelen, erg leuk, werkt goed (behalve dat hij als hij nieuw is niet goed op het toestel aansluit als je hem neerlegt, hij blijft gedeeltelijk omhoog staan) maar ik ga het niet kopen. Ik heb niet zo veel behoefte aan een hoesje die eigenlijk niks beschermd. De randen zijn net zo kwetsbaar en het scherm zou niet mogen krassen met Gorilla Glass 3 (en ik stop nooit iets bij mijn telefoon in mijn zak). Een bumper vind ik niet mooi en ik heb mijn telefoon nog nooit tijdens gebruik laten vallen, wel af en toe uit mijn jogging broek een halve meter als ik thuis ben en mijn Xperia toestellen overleefden dat allemaal zonder problemen met een pouch dus ik ga denk ik ook voor de S4 maar op zoek naar een pouch/sleeve.
Voor zover mijn ervaringen... Als er nog vragen zijn hoor ik het graag! Ik ben in ieder geval erg content met mijn keuze voor de S4
(De speakers heb ik geprobeerd te testen maar het was in nogal een rumoerige ruimte en zelfs de BoomSound van de One kwam niet uit de verf, dus daar laat ik mij maar niet over uit want dat zou de beste speaker op een smartphone moeten zijn. Daarnaast heb ik thuis een home-cinema set voor goed geluid en in openbare gelegenheden is een speaker simpelweg asociaal... Voor goed geluid buitenshuis heb ik een Sony MDR-1R headset

)