Senor Sjon schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:00:
Hoeveel zou die daling zijn geweest bij ongewijzigd overheidsbeleid? Door beperkingen vanuit de overheid is een forse waardedaling ingezet. Los van de vraag of de voorgaande situatie houdbaar was natuurlijk, maar de overheid is toch wel de grootste schuldige in deze.
De waardestijging werd veroorzaakt door de overheid, dat ze teveel zijn doorgeschoten en het deels terug moeten draaien kon je op wachten.
Overigens doet de overheid er alles aan om de prijzen zo hoog mogelijk te houden en de huizenbezitter te ontzien. Huurwoningen worden gesloopt en niet meer bijgebouwd, huren worden zwaar verhoogd, er worden startersleningen en dergelijke ingesteld, er is een onafgebroken stroom propaganda om mensen maar vooral aan het kopen te krijgen etc.
Maar het gaat niet om schuld, het gaat om risico. Het is de koper die dat risico heeft genomen. Dat je zelf je schulden betaalt is een fundament onder een kapitalistische samenleving.
Overigens, 4% van 3 ton is 12k per jaar. Niet een klein bedrag als er ook geen salarisstijgingen zijn, belastingen en lasten aanmerkelijk zijn verhoogd en er mogelijke familie/werkomstandigheden zijn gewijzigd (gezin/ontslag e.d.). Kijk alleen al naar je energierekening voor de verschillende gestegen belastingen. Weer 600-1.000/jaar netto euro's die er extra uit zijn gegaan in de tussenliggende periode.
Niemand heeft het over zulke percentages, dat is een stroman. Je kan er over discussieren welk percentage mensen moeten aflossen, maar het is zeker niet 0. Ik los zelf al jaren lineair af, dus het kan als je die keuze maakt.
@ph4ge, je kan toch na 30 jaar een kleine hypotheek afsluiten op het restbedrag? Je moet toch werken tot je dood, dus waarom zou je op je 55-60e je huis afbetaald moeten hebben? Huurders kunnen ook nog steeds hun huur betalen tegen die tijd.
Dat is maar de vraag of het kan. Het is wat mij betreft logisch dat als je iets koopt dat je het afbetaald en niet leent. Zeker met het oog op doorstroming zal je dan niet op je 55ste klaar zijn, tegen de tijd dat je je lening een stuk hebt afgelost kan je weer doorstromen en kan je het nieuwe deel weer 30 jaar aflossen.
Krisp schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:00:
Ik weet niet of jij in staat bent om een lopende lening naar annuïteit om te zetten maar ik voorspel je dat veel huishoudens dat niet kunnen. Die annuïteitenlening gaat namelijk veel harder omlaag (hij duurt namelijk korter dan 30 jaar) waardoor een heel aantal huishoudens in de problemen komen.
Uiteraard bedoel ik dat je 30 jaar lang annuitair aflost.
Ik ben heel benieuwd waar je die regulatie van makelaars vandaan hebt. Wat je voorstelt is namelijk geen regulatie, maar risico neerleggen bij een groep die het in het geheel niet toekomt. Verkoopmakelaars kunnen nooit zorgdragen voor de kopers. Ik zou dat ook niet accepteren als koper: mijn onderhandelingspositie komt voort uit het feit dat mijn financieringsmogelijkheden voor mijzelf kan houden. De financieel adviseur zou logischer zijn, en dat is momenteel al het geval.
Het zijn geen vrijblijvende adviseurs, ze hebben veel meer invloed, maar geen enkele verantwoording. Een advocaat is ook meer dan een juridisch adviseur. Met regulering versta ik veel hogere eisen aan makelaars (en dus minder makelaars), zorgplicht zeker bij aankoop en veel strengere scheiding van eigen belang. Het is uberhaupt al vreemd dat ze naast makelaar ook voor eigen rekening mogen handelen. Dat mag een accountant bijv. ook niet. Een en ander betekent inderdaad dat een makelaar zelf ook aansprakelijk is voor zijn handelen.
Ook de rol die makelaarsbelangenverenigingen spelen zou ik aan banden leggen. Het gaat er bij mij niet in dat ze in al die jaren crisis oprecht mooi weer hebben gespeeld en dachten dat het een goed moment was om te kopen.
Verder zijn de zaken die jij voorstelt zaken zoals het bedrijfsleven zou handelen. Echter, het politiek is geen bedrijfsleven, ookal zouden politici dat graag willen. Dijsselbloem is al heel ver gegaan door te zeggen dat na 2017 de LTV naar 80% gaat. Dat kan hij namelijk helemaal niet zeggen. Elk vergezicht wat je als politiek schetst is waardeloos doordat er nieuwe personen aan de macht komen en per definitie de lijn van de vorige politicus (van een andere partij) niet willen voortzetten. Dat zie je bijvoorbeeld met de Zalmnorm: die bestaat ook niet meer, ondanks dat het een briljant idee was.
Je kan prima maatregelen voor langere termijn vastleggen, doe dat met een brede coalitie en je hebt een grote kans dat het blijft staan. Als je het vastlegt is het bij elke regeringsvorming onderdeel van de status quo voordat de onderhandelingen beginnen en dus niet snel aan gerommeld worden. Natuurlijk geldt altijd dat de volgende het weer kan terugdraaien, maar dat wil niet zeggen dat het nu geen goede maatregel is.
Het is heel leuk dat je de verantwoordelijkheid volledig bij de huizenbezitters wil leggen, maar het is al eerder betoogt dat er een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen burgers, banken en overheid. Al deze groepen zijn in bepaalde mate schuldig en zullen moeten bijdragen. Een andere optie is er ook niet. Als je de wetgeving ineens en volledig aanpast ontstaat er zo'n schokgolf dat er ook onnodige slachtoffers gaan vallen. De veranderingen zijn al slecht getimed en gaan vrij hard, wat inmiddels al meer dan 1 miljoen huishoudens die kopen en pakweg 3 miljoen huishoudens die huren treft. De sociale huurders zitten inmiddels namelijk net zo vast in hun huurwoning als kopers die onderwater staan. Dat betekent dat de helft van de huishoudens 'vast' zit. En jij zegt dat de maatregelen nog even opgeschroefd moeten worden?

Hohoho, de rekening ligt voornamelijk bij de jongeren en de starters. Omdat die rekening daar wordt neergelegd dalen de prijzen, wat de rekening weer een beetje verdeeld over de generaties. Maar ook huurders betalen net zo goed mee, die kunnen geen rente aftrekken en betalen veel te hoge huren omdat er te weinig aanbod is en de huren worden afgeleid van de opgeblazen koopprijzen.
We kunnen de rekening wel bij de banken en de overheid leggen, maar dat betalen we uiteindelijk ook zelf. Iedereen betaalt mee, maar het is niet meer dan logisch dat de mensen die daadwerkelijk dit risico hebben genomen ook het meeste bijdragen. Toen ze winst hadden zag de rest daar ook niks van terug.
De enige vraag is hoe we het verdelen door de tijd. De keuze wordt keer op keer gemaakt om te wachten tot de wal het schip keert. Uiteindelijk zijn de problemen dan nog veel groter dan als je dat voor bent. Uiteindelijk maken zachte heelmeesters stinkende wonden, dus dat er ergens pijn is ontkom je niet aan.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"